'K-M WW h 'h h iihj iip n mi Jj p®jj®p ll ÜJ n IÉIP §P §jf u ÜP 8 8 IÜP ii§ ill ui m Spanje, geteisterd door burgeroorlog, in opbouw l $£5ïï:^** »»!s#g.jöfcsïi;~;t1ïS3 q* Mi» v 4:. *4* ;-*i Droeve resten der universiteitsklinieken in Madrid's universiteitsstadwa, deus den burgeroorlog het felst is gestreden. (Foto F. Rombach). MADRID, ANDERHALF JAAR NA DEN BURGEROORLOG. (Bijzondere correspondentie.) In een reeka oude, doch in nog zeer goeden staat verkeerende Junkers Ju-52 van de „Iberia", de Spaansche luchtvaart maatschappij, vliegen wij van Barcelona naar de Spaansche hoofdstad. Het is een vrij eentonige reis, die U gedurende drie uren over het heuvel- en bergachtige, on- vruchtbrre land van Noord-Oost-Spanje voert.. Het meest „opwindend" is het ovor- vliegen van Tortosa, aan de Ebro-delta, en van Teruel, in de omgeving van welke plaatsen de burgeroorlog op z'n hevigst woedde. Na een kleine drie uur eindigt het heuvelland vrij plotseling, ge aan schouwt malsche groene weiden en enkele minuten later reeds daalt de machine op de hoogvlakte aan den Zuidvoet van het Guadarrama-gebergte, waarop Madrid is gelegen. Voorloopig is er van een groote stad nog geen spoor te bekennen. Het nieuwe, in modernen, zakelgken stijl gebouwde stationsgebouw der „Iberia" ligt midden in de eenzaamheid. Doch het verblijf in de luchthaven der Spaansche hoofdstad duurt niet lang: spoedig brengt men U in een fraaie autobus van Amerikaansch fabri kaat naar het niet minder dan 16 K.M. Noordelijker gelegen Madrid, de hoogst gelegen hoofdstad van Europa (580 690 M.), wier ontwikkeling een zuiver politiek karakter vertoont. Hoewel Madrid 200.000 inwoners min der dan Barcelona heeft, heeft deze stad toch méér nog dan laatstgenoemde het aanzien van een wereldstad. De prachtige, breede boulevards, het enorme stedelijke park „El Retiro", de tientallen tram- en autobuslijnen, de honderden taxi's en de ondergrondsche spoorweg welke vervoermiddelen op het oogenblik de eenige dingen in Spanje zijn, die uitermate goed koop zijn kenmerken de Spaansche hoofdstad in ieder opzicht als „metropolis". Zoo op het eerste gezicht is er van den burgeroorlog weinig te bemerken. Met uit zondering van een groot huizenfront, waar achter niets dan de open lucht gaapt op de „Puerto del Solo", het voornaamste plein der stad, biedt Madrid den aanblik van iedere groote stad, waar ook ter we reld. En zoo constateei-t ge met verrassing, dat de 15 verdiepingen tellende wolken krabber van het telefoonbedrijf, die tijdens den burgeroorlog zoovele dramatische uren beleefde, weer geheel intact is. Ook de overige gebouwen op de Gran Via, het Amerikaansch-aandoende centrum der stad, blijken óf niet geleden te hebben, öf weer te zijn opgebouwd. In ieder geval kunt ge U moeilijk voorstellen, dat deze stad meer dan twee jaa.r lang door de Nationa listen werd belegerd, alvorens zij zich moest overgeven. Maar dan Een bekend landgenoot neemt mij mee naar den buitenkant der stad. Voor een paar dubbeltjes brengt een taxi U naar de zoogenaamde Universiteitswijk. Daar is het, dat het hart U bijna stil staat. Want de verwoesting, die men hier aanschouwt, is bijna niet ts beschrijven! Men stelle zich voor: een groot spoor weg-station (het uit den oorlog welbe kende Noorder-station), een enorme, op een hoogte gelegen kazerne, een paar kerken, talrijke oude en nieuwere huizen blokken en nog wat meer aan den buiten kant, meer in het vrije veld, een uitge strekt complex van hyper-moderne, nog niet gereed zijnde universiteitsgebouwen; alles tezamen een stad van middelmatige grootte. Twee jaar achtereen hebben hier dage lijks de kanonnen gebulderd en de machine geweren geknetterd. Duizenden handgra naten zijn geworpen en honderdduizenden geweerschoten gelost. Het resultaat tart alle beschrijving; de verwoesting is zoo groot, dat van wederopbouw eenvoudig geen sprake kan zijn. De grandioze universiteitsstad, voor den bouw waarvan de Madrilleensche bevolking jarenlang extra-belastingen heeft betaald en die de trots van het geheele land zou worden, is nog vóór de voltooiing van het grootste gedeelte met den aardbodem gelijk gemaakt. Ge wandelt door over de puinhoopen van wat eens de pas in de gebruik genomen universiteitsklinieken waren en Uw bege leider waarschuwt U, dat ge niet moet schrikken, indien wellicht ergens uit de steenmassa een lichaamsdeel van een ge sneuvelden soldaat mocht stekenGe loopt door de loopgraven en men duidt U op het gevaar der vele landmijnen, die nog in den bodem zitten en die 'reeds het leven van verschillende nieuwsgierigen hebben gekost. Ge rijdt een paar kilometer met de auto verder en staat dan voor de bouw vallen van wat eens het „Casa de Ve lasquez", het tehuis der Fransche studenten, was. Thans is het een steenwoestenq zon der weerga Ge laat den blik over de omgeving wijden en denkt terug aan de lange maan den, dat deze bloed-doordrenkte bodem het slagveld en het graf van duizenden Spaan sche burgers1 beteekendeNu schijnt een stralende zon over de heuvels, waar over toen de Nationalisten kwamen aan gerukt om hun hoofdstad aan onwaardige handen te ontworstelen. 1-Iet zou zoo'n vriendelijk landschap kunnen zijn, als die vreeselijke puinhoopen en ruïnes niet aan dood en verderf herinnerden Men spreekt met den gezant van een neutrale mogendheid en verneemt, dat er in het plaatsje Belchite nog steeds 21 Nederlanders, die tijdens den Burgeroorlog in de Internationale Brigade hebben mee gevochten, gevangen zitten. Daar de plaats zelf volkomen is verwoest, houden onze landgenooten verblijf in een oud klooster. Ze werken in een steengroeve en worden, ofschoon zij politieke tegenstanders zijn of althans waren door de Spaansche regeering goed behandeld. Ten onrechte worden deze Nederlanders nog vast gehouden. Zij worden, volgens de aanklachten, die tegen hen loopen, be schouwd als deliquenten tegen het gemeene recht. Men beschuldigt hen van moord, diefstal, e.d., hetgeen evenwel niet juist is, daar zij uitsluitend aan den oorlog hebben deelgenomen. De Spaansche regeering ziet dan ook wel in, dat zg eigenlijk „krijgs gevangenen" zijn en daarom wordt er ge werkt aan een revisie der instructie, waar door deze mannen in vrijheid kunnen wor den gesteld. „Wat zijn Uws inziens de moeilijkheden, waarmede men hier met den wederopbouw te kampen heeft?" vraag ik mijn gastheer. En hij antwoordt „In de eerste plaats het gebrek aan bouwmaterialen, speciaal hout. Natuur steen is er genoeg, maar het hoognoodige Bet Casa de Velasquezhet voormalig tehuis der Fransche studenten in de uni- vr 'tr:lsvnjk van Madrid, is than3 nog slechts een bouwval. (Foto F. Rombach) De Britsche convooien. By voorkeur over den Atlanttschen Oceaan. Ondanks alle pocherijen van de Brit sche propaganda over de beweerde heer schappij ter zee varen de Britsche convooi en, naar Stefani uit Tanger meldt, die uit Gibraltar vertrekken niet meer over de Middellandsche Zee, maar kiezen zij routes over den Atlantischen Oceaan, zelfs, wan neer zij zich begeven naar havens aan den Indischen Oceaan of de Roode Zee. Sinds ongeveer twee maanden ziet men, dat het Engelsche zeeverkeer bij voorkeur vol trokken wordt onder beveiliging van ster ke escortes oorlogsschepen en soms zelfs van vliegtuigmoederschepen. De convooien begeven zich naar het Zuiden van den At lantischen Oceaan en ontmoeten daar an dere convooien, die van het Zuiden naar het Noorden op weg zijn. De vorige week vëitrokken twee groote convooien van ongeveer vijftig schepen elk uit Gibraltar naar het Zuiden van den At lantischen Oceaan, terwijl tyree andere convooien vandaar in Gibraltar aankwa men. Berichten uit Algeciras en La Linea geven aan, dat deze convooien bestemd zijn voor havens in Zuid-Afrika en Indië en soms zelfs aan de Roode Zee. Dit be wijst, dat Engeland, verre van meester ter zee te zijn, er van afziet risico te loopen, zelfs op de Middellandsche Zee, waarvan het beweert de sleutels in handen te heb ben. Slechts zelden treedt de activiteit van de marine van Gibraltar aan den dag in pogingen tot overvallen om zich mees ter te "maken van een of ander koopvaar dijschip. De Fransche politiek van samenwerking. Een artikel van de Temps. De Temps wijdt een hoofdartikel aan de politiek der .samenwerking, naar uit Vichy wordt gemeld. Het blad schrijft: Indien de formule der samenwerking op het eerste gezicht bepaalde lieden al kon verrassen, die nog in goed vertrouwen voorstellingen koesterden, welke voor de geweldige omwenteling der revolutie heerschten, ten slotte is men toch tot het inzicht moeten komen, dat op het gebied der Fransch-Duitsche betrekkingen actie ve samenwerking de eenige waarheid van het huidige uur is. Frankrijk kan geen an dere politiek volgen dan die, welke door de gebiedende noodzaak van de omstan digheden is gedicteerd. Het zou onjuist zijn te meenen, dat Frankrijk, na de wa pens neergelegd en de wapenstilstands voorwaarden onderteekend te hebben, geen andere offers meer behoeft te brengen. Wapenstilstand beteekent niet vrede: Thans moet by het Fransche volk de wil tot samenwerking op alle gebieden aanwezig zijn en wel zoodanig, dat het eerlijk tot de politieke en economische reorganisatie van Europa en de wereld bg draagt. hout ontbreekt. Vandaar, dat men hier in Madrid bgvoorbeeld sedert het einde van den oorlog pas tweehonderd arbeiders woningen heeft kunnen bouwen. Het gevolg daai-van is, dat nog velen op hoogst primi- tieve wgze in hun verwoeste woningen moeten blqven wonen. Voorts is er gebrek aan geschoolde arbeidskrachten. Velen zijn gesneuveld en vele politieke tegenstanders zitten nog in de gevangenissen. Voor deze laatste groep heeft men speciale recht banken opgericht, zoodat deze gevangenen na het uitzitten van hun straf geleidelijk weer in het arbeidsproces kunnen worden ingeschakeld. Naast het gebrek aan deviezen en de ooi-log tusschen de as-machten en Enge land moet als belangrijke factor voor Spanje het gebrek aan kunstmest worden genoemd. Hierdoor blijft dé bodemproductie belangrqk bij andere jaren ten achter. Dat is ook de oorzaak van het graangebrek en van het feit, dat de kwaliteit van sinaas appelen en olijven sterk is achteruitge gaan." Het binnenlandsche luchtvei-keer in Spanje, waarvoor de luchtvaartmaatschap- pq „Iberia" is opgericht, wordt op verzoek van generaal Franco sedert den zomer van 1937 verzorgd door de „Deutsche Lufthansa". In exploitatie zgn thans de lijnen: BarcelonaValenciaMadrid, Bar celona—Madrid—Sevilla—Tetuan, Barce lonaPalma de Mallorca, MadridLissa bon en Sevilla—Las Palmas (Canarische eilanden) Tijdens den burgeroorlog vloog de Luft hansa in „wit" Spanje, terwyi de „Air France" enkele hjnen in het „roode" ge deelte des lands exploiteerde. De tegen woordige situatie is slechts een overgangs toestand, hetgeen de Lufthansa-vertegen- woordiger te Madrid, de heer Lindenberg, my nadrukkelglc verzekert: „Wij denken er niet aan, ons hier blijvend vast te zetten; wij vertegenwoordigen slechts de belangen der Iberia, zoolang de Spaansche oorlogs- vliegers nog niet „umgeschult" zyn voor het civiele luchtvex-keer. U zult begrijpen, dat zulks nog vrg lang duurt daar men in het burgerlgk luchtverkeer, in tegen stelling met de oorlogsvliegerg, niet de minste risico's mag nemen. Langzamerhand trekken wij ons echter terug en komen de Spaansche piloten op de bestaande lijnen." En men vertelt mij dan nog, dat het luchtverkeer in Spanje uitermate populair is, daar de vliegdiensten steeds stipt op tgd worden uitgevoerd. Spoorreizigers moeten op de langere afstanden steeds met belangryke vertragingen rekenen, daar de spoorwegen zeer ïyden onder gebrek aan materiaal dat tydens den burgeroorlog ver loren is gegaan. De cyfers van het aantal vervoerde lucht- passagiers zien er niet slecht uit 1937 (4 maanden): 2600 1938 20300 1939 43000 En de vooruitzichten voor dit jaar zgn wéér veel gunstiger! (Nadruk verboden. Copyright Fred Rombach).. Grootscheepsche benzlne- zwendel ontmaskerd. De Rotterdam sche recherche is een grootsch opgezette zwendel in machtigin gen voor aankoop van benzine en benzine- distributieb'ons op het spoor gekomen. Be halve menschen uit den autohandel is hier- bg ook een ambtenaar van de rgksver- keerspolitie te Rotterdam betrokken. Vol gens een voorloopige raming konden niet minder dan 20.000 liter benzine door val- sche machtigingen worden bemachtigd. Het was de politie reeds langen tgd be kend, dat, vooral in de omgeving van mai-ktplaatsen te Rotterdam een drukke handel werd gedreven in benzinedistribu- tiebohs. Door een toeval kwam haar ter oore, dat op zekeren dag ten name van een expeditiefirma in het Westeiyk stads deel een z.g, benzinemachtiging door de ryksverkeersinspectie was afgegeven, die echter gefingeerd was uitgeschreven. De machtiging, waarvan hierboven spra ke is, moest door de politie worden op gezocht bij den dist2-ibutiedienst. Het bleek een machtiging te zgn voor een hoeveel heid van 1500 liter benzine. De politie speurde nog even verder en er kwam een gelijksoortig papier te voorschyn, waar mede het niet in oi-de bleek te zijn. Het ging hier om een hoeveelheid van 2400 liter, uitgeschreven ten name van een an der expeditiebedrijf in Rotterdam. Bij de expeditiefirma in het Westelgk stadsdeel werd eens geïnformeerd en hier heerschte de grootste verbazing toen de politie me- ded'eeling deed van het feit, dat het met deze machtiging niet in orde was. De laatstgevonden machtiging leidde de politie naar Ovex-schie. Het onderzoek wees uit, dat de monteur niet als schuldig kon worden aangemerkt. De politie ging daarop over tot arres tatie van den 39-jarigen directeur van een autoslooperij aldaar, W. G. H. J. H. Een onderzoek in de familiepapieren wees uit, dat de directeur een neef had, de 54- jarige W. J. H., die werkzaam was op het bureau van de rijksverkeersinspectie te Rotterdam. Hij ontkende. Toen hy aan den iyve gefouilleerd werd, kwam een papiertje te vooi'schy'n, waarop naam en adres stonden vermeld van de expeditie firma in het Westen, alsmede namen en adressen van twee andere dergeiyke be drijven. De recherche toog daarop naar het bu reau van de ryksverkeersinspectie, waar men de boeken ging nasnuffelen. Het kwam uit, dat in totaal op eenzelfde ex peditiebedrijf waren uitgegeven drie mach tigingen resp. ter grootte van 2400, 2100 en 2000 liter benzine. De machtigingsboe- ken, waaruit deze machtigingen waren ge scheurd, werden aan een onderzoek on derworpen en toen deed de politie een interessanteontdekking. De rijksverkeersinspectie pleegt namelijk van de uitgegeven machtigingen doorslagen in hef boek te bewaren en ook deze door slagen waren in verschillende gevallen spoorloos verdwenen. .Gewapend met de nummers van overige ontbrekende doorslagen, werd een bezoek .gebracht aan den distributiedienst, waar men gemakkelijk kon nazien, bg welke machtigingen deze doorslagen hadden be hoord. Zoo bleken in totaal op een zuivelfabriek te Rotterdam vier machtigingen te zijn uitgeschreven, elk ter waarde van 3000 liter benzine. De politie kwam hiermede aan een to taal van circa 20.000 liter benzine. Hier mede had de recherche genoeg materiaal in handen om over te gaan tot het in be slag nemen vair alle machtigingsboeken by de ryksverkeersinspectie. Stuk voor stuk worden deze thans op het hoofdbureau van politie onderzocht en het is te verwachten, dat nog meer inte ressante dingen aan liet licht zullen ko men.' De directeur van de autoslooperij ver klaarde, dat hij de machtigingen inderdaad van een familielid dat hy niet nader wenschte aan te duiden, had ontvangen. Het was niet moeilgk, deze verklaring te combineeren met de aanwezigheid van den neef op het bureau van de ryksver keersinspectie. Deze kon terzake van valschheid in geschrifte worden gearres teerd. Zoo kwam de politie terecht by het be ginpunt van deze uitgebreide zaak, den verkoop van benzinebonnen. Proces-ver baal kon toen worden gemaakt tegen den 44-jarigen autohandelaar N. A. E„ tegen den 31-jarigen autohandelaar F. W. V., wonende te Hillegersberg, en tegen den 34-jarigen chauffeur W„ eveneens wonen de te Hillegei'sberg, die allen bonnen van den directeur H. hadden gebracht. Deze bonnen zijn in vex-schillende hoe veelheden van hand tot hand gegaan. H. rekende per bon het bedrag van 0,25, hetgeen hem een zoet winstje opleverde en dit bedrag liep na verschillende trans acties op tot 0,60 en 0,80 per bon. Dit beteekent dat dus de benzine 1,en meer per liter kostte. ZWEEDSCH SCHIP VERGAAN. Het Zweedsche s.s. „Veronica", groot 1300 ton, is volgens een mededeeling, ont vangen door het Zweedsche miixisterie van buitenlandsche zaken, verongelukt. De ka pitein rapporteert, dat een ontploffing, die waarschgniyk door een torpedo is ver oorzaakt, het schip ten Westen van Ier land tot zinken heeft gebracht. ENGELSCH SCHIP GESTRAND. Vier leden der bemanning omgekomen. Volgens een Reuterbericht uit Durban (Natal) is het Britsche s.s. „Ovington Court" (6095 b.r.t.) 150 meter uit de kust gestrand. De reddingboot, waarin zich xlf leden van de bemanning bevonden, sloeg om en vier man verdronken. Het schip, dat gebroken is, wordt door de golven ge heel uit elkander geslagen. GROOTE FABRIEKSBRAND TE STOCKHOLM. Door een grooten brand is een karton en emballagefabriek in de havenwijk van Stockholm verwoest. Reeds thans wordt de schade op ruim een half millioen groon geschat. De oorzaak is nog niet bekend. Dammen Redacteur: J. A. VAN DIXHOORN. Het volgende fraaie miniatuurtje van den bekenden Walcherschen problemist Kaan bieden we onzen lezers ditmaal ter oplos sing aan. Auteur: C. K. KAAN, Koudekerke. 46 47 48 49 50 Cyferstand: Zwart 7 schgven op 5, 14, 20, 24, 32, 37 en 43. Wit 7 schgven op 15, 23, 35, 39 en 4648. Als steeds: Wit begint en wint. Oplossingen worden gaarne ingewacht vóór of op 11 Dec. a.s. by de Redactie der Prov. Zeeuwsche Crt. onder motto Dam- rubriek. Party No. S3. De volgende fraaie party is uit den wed strijd om deix Meestertitel 1938 en werd 20 November te Dordrecht gespeeld tus schen de heeren P. H. Idzerda te Rotter dam met wit en W. Boogaard te Middel burg met zwart. Wit: P. H. Idzerda, Rotterdam. Zwart: W. Boogaard, Middelburg. 1. 32—28 18—23; 2. 34—29" 23X32; 3. 37X28 1924. Bekend opexxingsspel. 4. 4137 1722. Een veelvuldig toegepaste variant, die een snelle ontwikkeling van den rechtervleugel beteekent. 5. 28X17 11X22; 6. 46—41 7—11; 7. 37—32 1—7; 8. 41—37 1117; 9. 31—26 7—11; 10. 3731 27; 11. 4034Brengt thans ook den korten vleugel tot ontwikkeling. 111419. 12. 3430 Dwingt daardoor zwart tot vereenvoudiging over te gaan. 1220—25. 13. 29X20 25x14. 14. 30—25 19—24. 15. 32—28 13—18. 16. 45—40 14—20. 17. 25X14 9x20. 18. 40—34 4—9. 19. 34—30 18—23! 20. 28X19 24x13. 21. 38—32 20-T-25. 22. 32—28 25X34. 23. 39X3Ó 10—14. 24. 42—38 14—19. 25. 3024-E.en goede uitruil, daar het stuk op 24 een belemmering beteekent voor het zwarte spel. 2519X30. 26: 35X24 5—10. 27. 4440 10—14. 28. 40—34 12—18. 29. 5045 7—12. 30. 43—39 22—27. Brengt thans eveneens een voorpost in het spel om over dezen vleugel een aanval op touw te zetten. 31. 31X22 18X27. 32. 45—40 17—21. 33. 26X17 12X21. Dreigt nu 27—31 en 21X23. 34. 28—23 8—12. 35. 48—43 11—17. 36. 34—29 6—11, 37. 38—32 27X38. 38. 43X32 21—26. 39. 40—34 17—21. 40. 23—19 14x23. 41. 29X7 11X2. Nu wordt 4742 of 4641 verhinderd wegens 13—19, 21—27 en 26X46 of 48, 42. 34—29 9—14. 43. 39—34 14—20. 44. 33—28 -21—27. 45. 32X21 16X27. De nu ontstane stand plaatsen we op diagram. Zwart: W. Boogaard, Middelburg. Kt 46 47 48 49 50 Wit: P. H. Idzerda, Rotterdam. (Wordt vervolgd.) OPLOSSING PROBLEEM SCHUITEMA. Dit in onze rubriek van 6 Nov. j.l. aan geboden probleem had den volgenden stand: Zwart 8 schgven op 1115, 22, 23 en 36. Wit 8 schijven op 3284, 38, 39, 41, 43 en 44. De oplossing verloopt aldus: 3329 36X 47 dam; 29x16 47x49; 32—27 49X21; 16X20 15X24 en 39—34. Een goede con structie met een verborgen ontleding en een reinere slotstand als resultaat. Goede oplossingen ontvingen we van de heeren J. G. te Vlisslngen, W. B. en A. M. v. H., beiden te Middelburg, A. C. en H M. S., beiden te Goes en J. N. de V. te Dordrecht. YLEESCHWAREN AAN DE DISTRIBUTIE ONTTROKKEN. De politie te Deventer heeft twee Deven- tenaren, een Amsterdammer en een Rottr- dammer, aangehouden op het oogenblik, dat zij bezig waren eenige duizenden blik ken met vieeschwaren te verhandelen, in ontvangst te nemen en voor vervoer per auto gereed te maken. De vieeschwaren waren aan de distributie onttrokken en opgeslagen in een pakhuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 8