Problemen van stedebouw en volks huisvesting bij den wederopbouw Wemsclieii en verlangens van den landbouw. Aan welke eischen de plannen dienen te voldoen. Het Nederlandsch Instituut voor volks huisvesting en stedebouw heeft dezer da gen te Amsterdam zijn jaarvergadering gehouden, waar dr. ir. Z. Y. van der Meer, secretaris van den algemeen gemachtigde voor den wederopbouw, een voordracht heeft gehouden over „Problemen van stedebouw en volkshuisvesting bij den we deropbouw". Dr. van der Meer ving zrjn rede aan met op te merken, dat het van zelf spreekt, dat men den wederopbouw allereerst uit een stedebouwkundig oogpunt beziet. Men moge het karakter van onze groote ste den, de schoonheid van onze provincie plaatsen en de landelijke idylle van de kleine dorpjes en gehuchten nog zoo hoog aanslaan en nog zoo waardeeren, een ieder zal toch onmiddellijk toegeven, dat er over al veel dingen gevonden werden, welke in '40 niet meer op hun plaats waren. Het zou daarom alleen reeds uit overwegingen dei- logica ondenkbaar zpn om alles precies zoo op te bouwen als het geweest is. Ons nageslacht mag niet met afschuw terug zien op deze periode en daarom zal de herbouw moeten geschieden, rekening hou dende met de eischen van stedebouw in den modernen tijd. De wederopbouw in 1940 en volgende jaren worde geen improvisatie, doch een weloverwogen en weldoordacht plan, dat aansluit aan het verleden, voldoet aan de eischen van het heden en ruimte biedt voor ontwikkeling in de toekomst, ja, toe komstige ontwikkelingsmogelpkheden reeds verdisconteert. Dit kan natuurlijk alleen bereikt wor den, indien de herbouwplannen opgesteld worden door menschen, die den stedebouw als vak beoefenen en die derhalve in staat zijn een wederop bouwplan te ontwerpen, dat stedebouwkundig verzorgd is en aan bovengenoemde eischen voldoet. Geen plan nenmakers dus zonder eenige bevoegdheid of autoriteit, doch beproefde krachten zul len hier hun schouders onder moeten zet ten. Het feit, dat bij een herbouwplan de stedebouvvkundige vraagstukken der ge meente onder oogen moeten worden ge zien en zooveel mogelijk opgelost rhoeten worden, leidt ér in vele gevallen toe, dat het wederopbouwplan niet beperkt kan blijven tot de verwoeste kern of het ver woeste gebied. Een voorbeeld daarvan is Rotterdam. In het Rotterdamsche opbouwplan zijn breede boulevards geprojecteerd, de stra ten worden ruimer en de pleinen grooter. Dit alles brengt mede, dat er aanmer kelijk minder huizen herbouwd zullen wor den, dan er aanvankelijk gestaan hebben. Men zal dus de stadsuitbreiding in het plan moeten betrekken. Daarnaast staat het vraagstuk van de industrieën in de steden, welke men in vele gevallen op een speciaal terrein bij elkaar zal brengen. Dr. van der Meer ging daarna In groo te trekken na, hoe de administratieve en juridische voorbereiding van de uitvoe ring van een opbouwplan verloopt. Do onteigening. Er wordt grond onteigend ten name van de gemeente en de gemeente moet ook de schadeloosstelling betalen. Daartegenover ontvangt de gemeente de gelden van de nieuw uitgegeven gronden. De vraag rijst, of de waarde van den nieuw uitgegeven grond gelijk is aan de schadeloosstelling, welke voor den onteigenden grond moet worden betaald. Zoo ja, dan kan de ge meente haar beurs gesloten houden. Dit is echter in den regel niet het geval. De onteigeningsprijs is in het algemeen hooger. En dit spreekt ook van zelf, want er komen immers veel minder huizen in het verwoeste stadsgebied terug. Daarbij heeft de gemeente veelal belangrijke kosten aan openbare werken. Het is dan ook de aangewezen weg, dat het rijk verschillende gemeenten waar financieele moeilijkheden zullen ontstaan, bijspringt. Dit zal onge twijfeld noodig zijn in gemeenten als Rotterdam, Middelburg, waar het uit gesloten zal zijn om al deze kosten door de gemeentekas te laten betalen. Een re geling voor de rijksbijdrage aan de ge meenten ligt gereed en zal wel zeer spoe dig ter kennis van de gemeentebesturen worden gebracht. De architectuur. Dr. van der Meer wijdde vervolgens eenige aandacht aan de architectuur, waar bij hij opmerkte, dat niet alleen het op bouwplan, doch ook de afzonderlijke ele menten van dit plan door bevoegde krach ten moeten worden verzorgd. Daarom zijn er zeven gewestelijke commissies inge steld, aan welke is toevertrouwd er voor te waken, dat de uitvoering van den weder opbouw slechts geschiedt door of onder leiding van architecten, die tot dit werk volkomen bevoegd kunnen worden geacht. De huisvesting. Uitvoerig schetste spr. de moeilijkheden van huisvesting en onderbrenging, waar voor men in Rotterdam stond toen de ramp op 14 Mei j.l. over de stad was gekomen. Er waren op dien dag in Rot terdam 77.000 menschen dakloos gewor den. Een aantal van de beter gestitueerden hoeft voor zich zelf weten te zorgen, doch er bleven nog altijd ca. 67.000 men schen over, die op onmiddellijke hulp aan gewezen waren. In Rotterdam en in de randgemeenten waren ongeveer 8.500 leeg staande woningen en men kan aannemen dat daarin 30.000 personen onderdak heb ben gevonden. Zoo bleven er nog altijd 37.000 over. Hier moeten nog bp worden gevoegd de 5.000 gedemobiliseerde mili tairen, die naar Rotterdam terugkeerden, zoodat in totaal 42.000 personen in Rot terdam een woning zochten. Men slaagde er in 23.000 personen onder dak te bren gen in Gouda, Den Haag, Delft en om geving, Vlaardingen, Schiedam, Brielle, enz. Zoo bleven er nog 19.000 personen over, van wie gezegd kan worden, dat zij geen dak boven hun hoofd hadden. De al gemeen gemachtigde voor den wederop bouw heeft toen bevorderd, dat er een groot aantal seml-permanente woningen gebouwd werd, gedeeltelijk In Rotterdam en gedeeltelijk in de omgeving. In den loop van dezen winter zullen ongeveer 2.200 van deze woningen in gebruik geno men worden, waarin 8 9.000 menschen onderdak vinden. Hoewel dus nog niet allen geholpen zijn, is er toch, vergeleken bp den toestand ln Mei j.l. veel verbeterd. Dr. van der Meer berekende vervolgens, dat uit- een oogpunt van volkshuisvesting 5.300 het minimum aantal woningen is, waarin met den meest mogelijken spoed in Rotterdam moet worden voorzien. Op langen termijn Is dit aantal natuur lek veel grooter, omdat de 23.000 geeva- cueerde Rotterdammers voor een groot deel successievelijk naar Rotterdam terug zullen keeren. Spreker wees er op, dat het tempo voor den woningbouw in belang rijke mate beheerscht werd door de mate riaalkwestie. Vooral met hout, ijzer en gewapend beton zal zuinig moeten worden omgesprongen. De huur. De bouwkosten van nieuwe huizen zijn aanmerkelijk hooger dan van de oude, zoodat de huurprijzen van de nieuwe hui zen ook hooger zullen liggen dan van de oude. Spr. meende, dat er in principe hier slechts twee oplossingen zijn. In het eerste geval geeft men geen huurtoeslag en wordt de huur van de oude woningen gefixeerd. Dan zal men echter zien, dat niemand een nieuwe woning zal betrekken, tenzij in uiterste noodzaak. De tweede mogelijkheid is, dat men de huur van de oude woning fixeert en de huren van de nieuw te bouwen woningen aanpast bij die van den bestaanden voor raad. Deze oplossing komt er op neer, dat de overheid betaalt, al kan de uit voering op verschillende wijzen geschieden. Dit probleem is nog niet opgelost. Vaste stemming op de Amsterdamsche beurs. Nadat de beurs eenige dagen een zeer kalm verloop had gehad, kon gisteren we derom eens van flinke affaire worden ge sproken. Er waren vrjj veel orders en de markt had een tamelijk levendig voorko men. Daarbp' bestond een vaste stemming, zoowel op de locale markt als op de Ame- rikaansche afdeeling. Bij de opening werd op de meeste afdeelingen op of boven de vorige slotprijzen gehandeld en onder beurstijd viel vrijwel 'allerwege een koers- verbetering op te merken. De aanleidende oorzaak .hiervoor was niet met stelligheid aan te geven. Voor oliewaarden was goe de belangstelling aan den dag gelegd, in het bijzonder voor het toonaangevende aandeel, dat een flinke koerswinst behaal de. In scheepvaartaandeelen werd nogal zaken gedaan. Ook voor de cultuurfondsen bestond een aangenaam sentiment. Op de suikermarkt liepen H.V.A.'s een kleine 15- tal punten naar boven terwijl eenige min der courante soorten hooger werden geno teerd. Rubberaandeelen waren eveneens goed van toon. De tabaksafdeeling was kalm, maar vast gestemd. De handel in industrieelen was van kalmen aard. Ook voor deze fondsen bestond een goede stemming. De Philips aandeelen konden de 200 procent afscheiding in opwaart- sche richting overschrijden. Unilevers wa ren iets hooger, evenals Aku's. Hoewel de handel in de Amerikaansche waarden niet bepaald omvangrijk was, werd in de staalaandeelen toch geregeld zaken gedaan, waarbij trjdenè de beurs- uren de koers regelmatig steeg en het slot in verscho dene gevallen op ongeveer het hoogste punt van den dag kwam. Ook Anaconda's en de spoorwegaandeelen la gen stevig ln de markt. Hét zakenverkeer in Nederlandsche be leggingen was van kalmen aard. Neder landsche staatspapieren waren maar wei- mg veranderd. Amsterdam 1936 3 85 Bataafsche Petr. Mp. Obl. 3% 801/2 80 A Amsterdamsche Bank 117 A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 398 394% A K.M. De Schelde Nat. Bez. 57% C Kans. City South 7% 7% C Union Pac Rr, 83% Nederland le lng 1940 4 101 101 Nederland 2e lng 1940 4 96 96% Nederland met bel. fac. 1940 4 101 101 Ned. 1000 1938 (3%) 3 86 85% Indië 1000 1937 3 86% 86% A Koloniale Bank 175% 179% A Ned. Ind. Handelsbank 128 131% C Ned. Handel Mij. 112 117 A Van Berkels Pat. 45 46 A Lever Bros en Unilever 129 130% A Philips Gloeil. Gem. Bez. 195% 200 C Am. Car Foundry 32% 33% C Anaconda Copper 28 28% C Bethlehem Steel 79% 81% C General Motor 52 52% C Kcnnec. Copper 36 36% C North Am. Aviation 17% 18% C Rep. Steel 23% 24% C XJn. States Steel 65% 67 C North Am. Cy. 18% 18% A Kon. Petroleum My. 255% 262% C Calvé Delft 84% 81% C Contin. Oil Cy. 18% 20% C Pillps Petrol. 34% 36% C Shell Union 11% 11% C Tide Water Ass. Oil. 10% 11 A' Ned. Scheepvaart Unie 163% 164% A Handelsver. Amsterdam 421 432% A Ned. Ind. Suiker U. 245 250 A Dell Batavia Mij. 180 186% C Deli Mij. 1000 252% 258 A Senembah Mij. 195 200% C Pennsylv. Rr. 24% 25% A South Railway 14% C Amsterdam Rubb, 261 267% A Deli Batavia Rubb. Mp. 187% 200 A Serbadjadi Sum Rubb. 125 127% De kwestie-IJsland. Naar Transozean meldt, zal de woord voerder van de arbeidsparty in het Lager huis, de afgevaardigde Wedgwood, naar Nya Dagligt Allehanda meldt, een ver zoek tot de regeering richten om IJsland aan de Vereenigde Staten over te doen. Hiermede schijnt men te willen bereiken, dat Engeland ontheven wordt van de groote kosten voor het uitbreiden van de verdediging van IJsland, en tevens dat de aldaar gelegerde Engelsche troepen vrij gemaakt zouden kunnen worden. Men neemt aan, dat de minister van oorlog, Anthony Eden, bij het bespreken van deze interpellatie de kosten voor de ver dediging van IJsland zal mededeelen. Het Nederlandsch Agrarisch front. Op drie pijlers opgebouwd. Nadat op 11 November j.l. de leden raadsvergadering van den Nationalen Bond „Landbouw en Maatschappij" het dagelijksch bestuur had gemachtigd tot het doen van de noodige stappen tot het aangaan van een fusie met het boeren- front van de N.S.B., werd op 20 Novem ber 1940 te Den Haag in een samenkomst van de leiders dezer beide organisaties onder voorzitterschap van dr. F. E. Pos- thuma deze fusie tot stand gebracht. Beide organisaties zullen samensmelten tot het Nederlandsch Agrarisch Front on der leiding van den heer E. J. Roskam, bpgestaan door een Raad van advies en een Raad van bystand. Hett agrarisch front zal op drie pij lers worden opgebouwd, n.l. op den corpo ratieven raad, den organisatorischen raad en den cultureelen raad. Als leiders zullen resp. optreden de heeren Q. J. Ruiter te Knype (Fr.), W. Slob, Hoofddorp en L. Weyer te Meppel. De leiders van deze raden hebben zit ting in een raad van bestuur, waarvan voorzitter is de leider van het agrarisch front en plaatsvervangend voorzitter de heer E. Z. Oldenbanning te De Wyk. De deelnemers van het N.A.F. zullen gelijke rechten en plichten hebben, onge acht hun lidmaatschap van de N.S.B. De agrarische jeugdbeweging van Land bouw en Maatschappij zal een onderdeel vormen van het agrarisch front onder de huidige leiding. De weekbladen „Landbouw en Maat schappij" en „Het Boerenfront" zullen wor den ondergebracht in een nieuw weekblad „Het Agrarisch Front". Met kracht zal thans met den op- en uitbouw varf het Nederlandsch agrarisch front worden aangevangen, teneinde op die wijze den Nederlandschen rpksvoedings- stand voor te bereiden. VAKKAMP VOOR KANTOOR- EN HANDELSBEDIENDEN. Op 9 December a.s. vangt weer een her scholingskamp voor mannelijke, werklooze handels- en kantoorbedienden aan, georga niseerd door den Alg. Ned. Bond van Han dels- en Kantoorbedienden en Handelsrei zigers „Mercurius", in samenwerking met het Dep. van Sociale Zaken en de Moderne Centrale voor Werkloozenzorg. Dit kamp duurt 13 weken, eindigt dus op 8 Maart 1941 en wordt gehouden te Lun- teren in het kamphuis op den Scheeleberg. Het kamp is toegankelijk voor werklooze jonge bedienden, die den 16-jarigen leeftijd hebben bereikt en den 24 jarigen leeftijd nog niet overschreden hebben. Onder be voegde leiding kunnen zij zich de vaardig heid op diverse machines weder eigen maken of ze leeren bedienen, en zich ver der bekwamen in verschillende vakken. Een belangrijke plaats is ingeruimd voor de lichamelijke opvoeding, spel en sport. R-r|A- ~*rsa VRIJDAG 29 NOVEMBER 1940. HILVERSUM L 415 M. Ned. Progr. N.O.R.V. 8.00 Ber. A.N.P. 8.10 Schriftlezing en meditatie. 8.25 Gewijde muz. (opn.) 8.35 Gram. 9.30 Viool, piano en gram. 10.10 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.35 Zang en piano. 12,15 Reportage of muziek. 12.45 Nieuws- en economische ber. A.N.P. 1.00 Apollo-ensemble. 1.30 Orgel- conc. 2.15 Molta-Cantabile en gram. 3.15 Causerie. 3.45 Gram. 4.30 Handenarbeid voor de jeugd. 5.00 Gram. 5.15 Nieuws-, economische- en beursberichten A.N.P. 5.30 Ber. 5.35 Cello, piano en gram. 6.00 Land en tuinbouwcauserie. 6.20 Bel Canto (opn.). 6.45 Lezing. 7.007.15 Economische vragen van den dag en ber. A.N.P., sluiting. HILVERSUM IL 301 M. A.V-R.O. 8.0p Ber. A.N.P., gram. 10.00 Morgen wijding. 10.15 Gram. 10.30 Voor de Vrouw. 10.85 Orgelconc. en zang. 11.15 Causerie. 10.30 Omroeporkest en solist. 12.00 Gram. 12.15 Omroepork. 12.45 Nieuws- en econo mische ber. A.N.P. 1.00 A.V.R.O. Amuse- mentsork. 1.30 Ensemble Derkinderen. 2.00 Reportage. 2.15 Ensemble Derkinderen. 3.00 Causerie. 3.20 Philharmonisch kwartet. 4.00 A.V.R.O.-Amusementsork. 5.00 V.P. R.O.: Gesprekken met luisteraars. 5.15 Nieuws-, economische en beursber. A.N.P. 5.30 A.V.R.O.-Aeolianork. en soliste. 6.15 Gram. 6.45 Lezing. 7.007.15 Economische vragen van den dag en ber. A.N.P., sluiting. KOOTWIJK. 1875 M. K.R.O. 7.00 Ber. (Duitsch). 7.15 Wij beginnen den dag. 7.30 Ber. (Engelsch). 7.45 Gram. 8.00 Ber. A.N.P. 8.15 Gram. 9.00 Ber. (Duitsch). 9.15 Gram. 11.30 Ber. (En gelsch). 11.45 K.R.O.-Melodisten. 12.00 Ber. 12.15 K.R.O.-Melodlsten. 12.30 Ber. (Duitsch). 12.45 Nieuws- en economische ber. A.N.P. 1.00 K.R.O.-Melodlsten. 1.30 Ber. (Engelsch). 1.45 Gram. 2.00 Ber. (Duitsch). 2.15 Gram., Ber. (Eng.) 2.45 K.R.O.-ork. 3.30 Ber. (Engelsch). 8.45 K.R.O.-ork. 4.15 Gram. 4.30 K.R.O.-ork. 5.00 Ber. (Duitsch). 5.15 Uit Berlijn Gruss aus der Heimat, programma voor de Duitsche Weermacht. 6.00 K.R.O.-Melo- disten en solist. 6.30 Ber. (Engelsch). 6.45 Gram. 7.007.15 Economische vragen van den dag en ber. A.N.P., sluiting. Maandelijksche vergadering van het landbouwcomité. Te Utrecht werd dezer dagen de maan- deiyksche vergadering der eerste afdeeling van het landbouw-comité gehouden onder voorzitterschap van den heer H. D. Louwes uit Ulrum. Vermogensbelasting. Als gevolg van oorzaken buiten den landbouw gelegen, hebben de verkoopprij zen van landerijen een aanzienlijke stijging ondergaan. Vele eigenaren van land zien met ongerustheid het tijdstip van aangifte van de waarde van hun bezit voor de ver mogensbelasting tegemoet. Immers volgens artikel 7 van de wet op de vermogens belasting geldt als basis voor de waardee ring van landerijen, de verkoopwaarde. Reeds herhaalde malen is door den ge- organiseerden landbouw het pleit gevoerd om inplaats van de verkoopwaarde, de gebruikswaarde of de bestemmingswaarde van den grónd tot grondslag te 'nemen, doch steeds zonder succes. Nimmer echter is zoo duidelijk gebleken als thans, dat de grondprijs geen verband houdt met den pacht, nu deze laatste als gevolg van wettelijke regelingen niet of nauwelijks kan stijgen. Besloten werd opnieuw te bevoegder plaatse stappen te doen ten gunste van een wijziging van. het desbetreffende wets artikel. Mestvergunnlng. De bepaling, volgens welke degenen, die in aanmerking wenscher te komen voor een speciale toewijzing van een mestvarken om het te kunnen slachten voor eigen ge bruik, eerst de door hen verbouwde tarwe, rogge en/of groene erwten gedorscht en afgeleverd moeten hebben, veroorzaakt on der de betreffende landbouwers ontstem ming. Daar tijdig dorschen en afleveren van de genoemde producten als regel niet wel mogeiyk is, zullen deze landbouwers niet aan de genoemde voorwaarde kunnen voldoen. Het gevolg is, dat de gelegen heid tot het mesten van een varken met op de bedreven aanwezige ruwvoedermicï- delen niet kan worden benut, tot schade van de voedselvoorziening. Besloten werd deze aangelegenheid te bespreken met den directeur-generaal van de voedselvoorziening. Prijzen slachtvee. Naar werd medegedeeld, zijn de prijzen, waarvoor de Ned. veehouderij centrale het slachtvee overneemt, zoodanig gesteld, dat de dieren van gemiddelde kwaliteit naar verhouding beter worden betaald dan de in de hoogere klassen geplaatste. Het ge volg is, dat vele z.g. onrijpe slachtdieren voor overneming worden aangeboden en van het opzetten van vee .voor de mesterij weinig of niets komt. Wii men hierin ver betering zien gebracht, dan zal het noodig zijn de prijzen van het slachtvee ln de z.g. a-kwaliteit te verhoogen. Omtrent dit punt zal met den bevoeg den autoriteit overleg worden gepleegd. Ruw-voedervoorziening van den rundveestapel. De vrees bestaat dat ook thans weer, evenals gedurende het vorige wintersei zoen, de prjjzen van het ruw-voeder, in het bijzonder die van het stroo, tot een ex orbitant peil zullen stijgen. Teneinde zulks te voorkomen, is het gewenscht dat tydig doeltreffende maatregelen worden geno men. Als zoodanig kunnen worden beschouwd: a. het van overheidswege vaststellen van maximumprijzen voor het stroo en deze spoedig bekend maken; b. het verleenen aan de provinciale voed- selcommissarissen van de bevoegdheid om zoo noodig tot vordering van stroo over te gaan; c. het tijdig onder oogen zien van de moeilijkheden welke verbonden zijn aan het vervoeren van stroo en het treffen van maatregelen om daarin te voorzien; d. het bevorderen van den gezamenlp- ken aankoop van stroo door de veehouders, die daaraan behoefte hebben; e. het toepassen van een billijke ver deeling over de producenten by een even- tueele hooivordering. Besloten werd het een en ander met den directeur-generaal van de voedselvoorzie ning te behandelen. Handel in consumptieaardappelen. a. Met teleurstelling werd geconsta teerd, dat de regeling van de betaling der op regeeringscontract verkochte en ge blokkeerde consumptieaardappelen weder dezelfde is als verleden jaar, n.l. 50 bö het afsluiten van het contract en 50 na aflevering. Deze regeling heeft aanlei ding gegeven tot tal van klachten en daar om is het te verwonderen, dat zy is ge handhaafd. Besloten werd een voorstel voor een meer billijke betalingsregeling by de be- voegdo instantie aanhangig te maken. b. Opnieuw werd er de aandacht op ge vestigd, dat de bewaarloonvegeling voor consumptieaardappelen, volgens welke over het tijdsverloop 1 September1 De cember de prijs met 0,25 pei 100" kg stygt tot onbiliykheden geldt. Den ver bouwers, diè enkele dagen vóór December hun aardappelen moeten leveren, komt dat op een belangrijk bedrag te staan en zy gevoelen zich met recht gedupeerd. Door een per week oploopend bewaar- loon zou een dergelijke onbillijkheid wor den vermeden. Ook dit punt zal te be stemder plaatse worden aangebracht. c. Mededeeling werd gedaan van de uit komsten van een deskundig onderzoek naar dc officieel vastgestelde marges, wel ke de in de V.B.N.A. georganiseerde han delaren in consumptieaardappelen mogen berekenen. Gebleken is, dat deze marges aan den hoogen kant moeten worden ge acht en dat verlaging zeer wel mogelijk is. Een en ander zal worden besproken met den directeur-generaal van de voedselvoor- Staatsloterij lsto Klasse, 1ste Ljjst. Trekking van Maandag 25 November 1940. Hooge Prpzen. ƒ1000: 12786 15226. ƒ400: 4685 12636. 100: 1366 3035 5150 89S0 8988 10235 13307 16386 21023. Prijzen van 20: 1006 1018 1121 1202 1277 1342 1609 1514 1530 1604 1606 1614 1620 1653 1676 1699 1718 1728 1733 1810 1S37 1842 1875 1888 1909 1914 1971 2000 2001 2010 2090 2178 2222 2236 2241 2261 2448 2487 2497 2512 2519 2540 2550 2551 2566 2575 2606 2652 2712 2773 2774 2829 2836 2932 2940 2952 2959 2994 3020 3034 3151 3220 3224 3318 3327 3399 3435 3481 3504 3575 3585 3621 3643 3647 3737 3743 3829 3889 3932 4032 4048 4099 4128 4138 4140 4148 4150- 4158 4168 4179 4181 4230 4231 4247- 4256 4279 4347 4393 4397 4412 4495 4510 4538 4576 4590 4634 4649 4667 4676 4697 4714 4733 4793 4797 4846 4864 4957 4972 5021 5036 5053 5063 5094 5113 5161 5171 5174 5182 6203 5233 5288 5294 5300 5329 5388 5397 5428 6434 5441 5483 5492 5534 5553 5558 5575 5585 5694 5812 5845 5884 5917 5935 5938 5945 6958 5992 6123 6235 6140 6144 6159 6171 6175 6219 6226 6243 6258 6399 6415 6466 6477 6492 6515 6531 6563 6594 6659 6675 6715 6736 6752 6756 67S3 6844 6855 6866 6867 6S91 6929 6937 6989 6966 6997 6998 7045 7180 7197 7229 7265 7269 7289 7314 7315 7340 7373 7458 7473 7492 7511 7555 7573 7588 7602 7642 7664 7708 7779 7807 7826 7866 8041 8080 8143 8154 8167 8200 8208 8279 8290 8291 8338 8340 8341 8353 8390 8402 8424 8452 8494 8495 8509 8535 8559 8569 8571 8609 8619 8630 8631 8645 8671 8691 8701 8704 8713 87l5 8738 8766 8776 8812 8854 8870 8876 8897 8900 8931 8948 9080 9211 9259 9298 0317 9381 9417 9494 9525 9539 9598 9630 9638 9664 9718 9766 9771 9774 9776 9805 9806 9817 9834 9848 9863 9873 9875 9887 10004 10018 10047 10057 10091 10098 10105 10127 10132 10149 10204 10222 10229 10259 10339 10366 10306 10462 10528 10564 10582 10506 10610 10635 10683 10740 10769 10782 10794 10805 10818 10821 10838 10845 10851 10874 10882 10896 10925 10987 10060 10065 11012 11014 11028 11075 11078 11085 11103 11109' 11122 11153 11154 11167 11179 11184 11209 11214 11236 11277 11285 11287 11316 11389 11410 11444 11494 11507 11534 11556 11573 11596 11614 11646 11692 11729 11731 11742 11810 11814 11834 11873 11876 11883 118.90 11914 11934 11940 11953 11995 12037 12047 12057 12074 12106 12221 12241 12243 12295 12206 12314 12323 12346 12366 12413 12468 12470 12508 12510 12547 12558 12603 12607 12630 12703 12730 12748 12750 12787 12823 12841 12873 12874 12897 12958 12977 12990 13034 13068 13090 13094 13129 Rechtszaken De fletsen-geschiedenlfl. In de vele en velerlei geschiedenissen rond gevonden-gestolen fietsen, was ook P. P. uit Oost- en West Souburg, terecht gekomen. Hp moest paarden van het Fransche leger opvangen, bp welke gele genheid hp ook een fiets „ving". Die lag langs den weg en was defect. Tden P. do fiets hield, maakte hp zich schuldig aan diefstal. Daarvoor heeft hp voor den Poli tierechter te Middelburg terecht gestaan, die hem veroordeelde tot drie maanden gevangennisstraf. Van dat vonnis kwam hp bp het Haagsche Hof in hooger beroep, waar hp meende /onschuldig 'te zyn. De proc.-generaal was die opvatting niet toe gedaan, en hp vorderde bevestiging van het vonnis. Het Hof heeft thans uitspraak gedaan en P. veroordeeld tot twee maanden ge vangenisstraf voorwaardelpk met een proeftpd van drie jaar. 13155 13225 13245 1S407 13426 13440 13400 13510 13543 13635 13652 13695 13779 13794 13834 13901 13957 13962 14073 14077 14081 14307 14354 14356 14488 14497 14499 14537 14568 14599 14736 14757 14758 14905 14925 14997 15105 15207 15239 15427 15432 15436 15483 15534 15539 15722 15738 15793 15879 15904 15917 16056 16061 16120 16265 16272 16300 16408 16430 16439 16622 16636 16702 16860 16877 16878 17126 17161 17232 17538 17598 17670 17763 17781 17728 17934 17942 17949 18287 18306.18360 18445 18483 18527 18682 18689 18716 18818 18841 18S47 19022 19049 19102 19310 19366 19394 19559 19633 19652 19723 19742 19773 19864 19871 198S8 20058 20088 20103 20202 20231 20245 20369 20394 20401 20549 20583 20590 20716 20743 20753 21090 21100 21140 21288 21322 21340 21616 21621 21634 21751 21785 21853 21942 21971 13321 13343 18447 13449 13559 13569 13701 13707 13854 13861 13970 14013 14082 14170 14362 14364 14509 14511 14605 14630 14764 14766 15019 15040 15292 1532S 15438 15443 15573 15638 15846 15865 15950 15952 16149 16223 16333 16368 16519 16573 16709 16747 17055 17118 17298 17318 17685 17716 17864 17906 17964 17980 18384 18417 18556 18573 18723 18730 18S82 18921 19173 19182 19404 19423 19658 19685 19784 19786 19919 19972 20136 20141 20261 20307 20490 20498 20607 20655 20814 20861 21190 21224 21391 21404 21667 21714 21888 21902 13396 13399 13460 13484 13509 13630 13711 13771 13871 13875 14020 14065 14176 14280 14427 14484 14522 14536 14700 14719 14771 14779 15047 15066 15350 15410 35458 15469 15641 15662 15868 15869 15953 16023 16228 16251 16371 16393 16679 16589 16830 16855 17121 17124 17500 17518 17747 17766 17916 17929 18196 18235 18428 13443 18606 18G47 18769 18807 18079 19017 19199 19261 19447 19545 19695 19708 1Ö&22 19834 20038 20045 20155 20165 20350 20361 20504 20522 20657 20676 20983 21073 21254 21280 21491 21544 21722 21735 21927 21941

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 6