Provincials leeuwschi Sourant Middelburgsche, Vlissingsche, Goesche en Breskensche Courant NA SOUTHAMPTON, BRISTOL Oplaag 15.000 ex. 183ste JAARGANG NUMMER 275 DINSDAG 26 NOVEMBER 1940 waarin opgenomen de Uitgave der Firma's F. van de Velde Jr. en G. W. den Boer ABONNEMENTSPRIJS; 18 esai p®? week e# 2.30 per Wartaal. Fr&ric® per poii f2.50 per WartneL Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS; Ven 1-5 irceeb f 1.50, federa regel mé& 30 ©ast ebofmsracnï opectefo ps^s, Kleine edvortenHos van 1 -5 regols 50.50, Eadaro regel ca eer 10 et (max. 8 regelt). POSTREKENING 359300 (MIDDELBURG^ Dit nummer bestaat uit zes bladert Groote benadeeling van Engeland's aanvoermogelijkheid Uit de nadere gegevens, welke het D.N. B. bereikten over de aanvallen, die het Duitsche luchtwapen in den nacht van 'Za terdag op Zondag .op Southampton heeft ondernomen blijkt, dat de aangerichte ver woestingen op de Britsche oorlogsindustrie verlammend moet werken. De aanval gold In de eerste plaats de Spitfire-fabriekeh, die voor een belangrijk deel werden ver nietigd. - Twee montagehallen werden geheel ver woest, terwijl de twee andere zoo ernstig .werden beschadigd, dat het geheele bedrijf als verwoest kon worden beschouwd en op wederopbouw niet behoeft te worden ge rekend. Een tweede fabriek van Spitfire-ma chines, die reeds in September werd ge troffen, kreeg nu zulke zware treffers, dat er maanden zullen verloopen, voordat er Weer kan worden gewerkt. Thans hebben de aativallen der laatste dagen het werk der vernietiging ook ten aanzien van de haven- en belangrijke spoorweginstallaties voltooid. Southamp ton, de stad van ongeveer '2/2 tot 3 mil- lioen ton, is evenals Coventry en Birming ham in zijn geheele industrie- en verzor gingsapparaat ernstig getroffen. Dit zal het Britsche eiland des te zwaarder voe len, daar. men Southampton voor den in voer als dringend noodige uitwijkhaven voor de levensmiddelenvoorziening van Londen kan beschouwen. Belangrijke con- vooien, die op grond van de mjjnversper- rin'g voor den theemsmond en de buiten gewone onveiligheid in het Londensche ha vengebied Southampton aanliepen, ver voerden hun goederen dan over den 129 k.m. langen spoor- resp. straatweg naar Londen. Deze belangrijke spoorweginstallaties zjjn eveneens voor het grootste deel voor hèt verkeer grondig onbruikbaar gemaakt. Deze aanvallen beteekenen derhalve een zwaren slag voor den buitenlandschen handelsomslag van- Engeland en in enge- ren zin voor het tusschen de rivieren Test en Itchen gelegen groote havenbek kens. De door de brisantbommen van het zwaarste kaliber veroorzaakte branden in den nacht van 23 op 24 November, die in het havengebied met onweerstaanbaar ge weld op de groote graansilo's en droogdok installaties oversloegen konden door de vliegers nog in het aan de andere zijde van de Kanaalkust, op ongeveer 150 k.m. afstand gelegen Cherbourg vele uren lang tot het aanbreken van de ochtendscheme ring duidelijk worden waargenomen. Meer dan 20 branden in alle deelen der stad vormden één vlammenzee, waarvan de gevolgen even vernietigend geweest moeten zijn als die van de aanvallen op Coventry en Birmingham. DE VOLGENDE AANVAL OP BRISTOL GERICHT. Slechts in heel beperkten omvang heb ben gisternacht, naar het D.N.B. ver neemt, vluchten plaats gehad naar het ge bied van het Duitsche rijk. Daarentegen heeft het Duitsche luchtwapen dien nacht een zeer grooten aanval op Bristol onder nomen, welke gelijkenis vertoonde met dien op "Coventry. Verscheidene uren lang wierpen honderden Duitsche vliegtuigen verscheidene' honderd duizenden kilogram men bommen omlaag. Er konden 45 groote branden worden waargenomen. Een groote gashouder vloog daarbij in de lucht. Ook de groote pakhuizen zijn zwaar ge teisterd. Overdag viel het Duitsche lucht wapen Gravesend, alsmede benzine-op- slagplaatsen in Portland en verscheidene plaatsen in Londen aan. Een Duitsche hulpkruiser rapporteert, dat hij in totaal 95.000 b.r.t. scheepsruimte tot zinken heeft gebracht. Bristol met zjjn 380.000 Inwoners- én met een jaarljjksche omslag van omstreeks •1.1 millioen ton, ter waarome van bijna veer tig millioen pond, is, zoo meldt het D.N. B. verder, evenals Southampton, op het gebied van den buitenlandschen handel voor Engeland van de allergrootste betee- kenis. Nog belangrijker dan Southampton is Bristol vooral voor de voorziening van Londen met invoerartikelen van allerlei slag. Speciaal levensmiddelen, die in kon vooien aan de Westkust aangevoerd wor den en dan per spoor via Swindon en Rea ding naar Londen gaan. Uit een oogpunt van handelspolitiek heeft genoemde haven vooral beteekenis voor den invoer van graan en meel, dat in reusachtige silo's in de haven opgesla gen wordt. Tien procent van den Brit- schen graaninvoer kwam in vredestijd' via Bristol binnen. De kade-installaties van het havenbek ken zjjn ook dicht bezet mot loodsen voor het opslaan van groote hoeveelheden hout en tanks voor petroleum. De vernieling van deze installatie is opnieuw een zware slag voor het Britsche economische leven in zjjn geheel. De havens-van het Portishead Doek met hun uitgestrektheid van omstreeks anderhalven kilometer omvatten o.a. de groote electrische central®, waarvan de stroomvoorziening van het geheele district van Bristol afhangt. Do- vernieling van deze. centrale leidt tot ernstige storingen in het havev- on andere verkeer, alsmede voor de Industrie en het leven der bevol king in het geheele gebied van Bristol. Door de ontploffingen van de gashouders en gasfabrieken is Bristol bjjna geheel zonder gastoevoér. Duitsche verkenningsvliegtuigen, die gis teren den geheelen dag het werk der ver nieling in Bristol, naar het D.N.B. bericht konden waarnemen, hebben gemeld, dat de geheele stad nog steeds in zware zwarte rookwolken is gehuld, die moeizaam door den nevel en de vochtige lucht opstijgen, af en toe onderbroken door de schrille vlammen van nog niét gebluschte branden. Minstens 45 groote branden konden worden geteld. Daartusschen woedde een aantal ldeine en middelgroote branden, die heele straatbloklcen en huizengroepen hebben aangetast. Het zuidelijk deel van de havén schijnt bijzonder zwaar te zijn getroffen. In de gasfabrieken en industrieele in stallaties zag men tien loodsen van 150 tot 200 meter lengte in brand staan. In het Noord-westelijk deel der stad werden vijftien uitgestrekte branden geteld. Een 400 meter hooge steekvlam sloeg op uit de door brisantbommen getroffen gasfabriek. Een gashouder is na het bombardement met een reusachtige ontploffing in de lucht gevlogen en volkomen verpulverd. De in deze stad bijzonder talrijke groote maalderijen en graanpakhuizen brandden, mede door den krachtigen wind, als stroo, waardoor ontzaglijk groote schade is toe gebracht aan de ravitailleering van stad en omgeving. Kortom, zoo besluit deze be schrijving, een verwoestend vernielings werk. De aanvallers, zoo wordt nog nader ge meld, wierpen bommen neer van zoo zwaar kaliber, dat naar de bemanning in den vuurgloed, die de stad als bjj dag verlichtte, konden waarnemen heele blokken huizen instortten. Bij een gasfa briek ontploften verscheidene gashouders met geweldige steekvlammen. Lange rijen pakhuizen- stonden in brand. De bemannin gen der teruggekeerde vliegtuigen rap porteerden eensg'ezind, dat het effect van den aanval verrassend groot was. Het luchtafweer was in den aanvang goed, maar werd spoedig minder trefzeker. HET BRITSCHE COMMUNIQUÉ. Het jongste communiqué van het Brit sche ministerie voor luchtvaart vermeldt, aldus het D.N.B., dat vijandelijke aanval len op het Westen van Engeland zijn on dernomen. De aanvallen waren spoedig naar het invallen der duisternis begonnen en kort voor middernacht geëindigd. Er zjjn brisant- en brandbommen geworpen. Huizen en handelsgebouwen zjjn bescha digd. Een aantal personen is gedood en gewond. Nieuw Britsch record de duurste oorlog. VERKLARING VAN KINGSLEY WOOD. De kanselier der schatkist, sir Kingsley Wood, heeft, naar het D.N.B. uit Londen meldt, gisteren in een redevoering te Glas gow verklaard, dat de huidige oorlog de duurste is, dien de wereld ooit heeft ge kend. In de eerste 77 dagen van het twee- do oorlogsjaar bedroegen de dagelijksche oorlogsuitgaven negen millioen pond ster ling. Het is plicht, zoo verklaarde Wood verder, niet om de oorlogsuitgaven te ver minderen, maar er voor te waken, dat het geld niet wordt verspild. De belasting heef t reeds een aanzienlijke hoogte bereikt en zal niet voldoende opbrengen om de ge heel e kosten van den oorlog te dekken. De lacune tusschen inkomsten en uitgaven moet met andere, middelen worden opge vuld dan met belastingen. Deze lacune moet in zjjn geheel door het Britsche volk worden overwonnen door té sparen en het geld aan de regeering te leenen. Aanmelding van Joodsche ondernemingen. Van bevoegde zjjde wordt er nogmaals de aandacht op gevestigd, dat de aanmel dingstermijn op 30 November 1940 afloopt en dat degenen, die op dat tijdstip him aanmeldingsplicht niet vervuld hebben, op de in de verordening voorziene straffen moeten rekenen. De daartoe noodige invulformulieren zjjn bij de Kamers van Koophandel verkrijg baar. De vrije halve dag voor winkelpersoneel. BEPALING GELDT NIET VAN 25 NOV. TOT 4 JANUARI Bljjkens een besluit van den wnd. secre taris-generaal, wnd. hoofd van het departe ment van Sociale Zaken, is de periode van drie weken, welke in het werktijdenbesluit voor winkels 1932 Is genoemd als tijdvak gedurende hetwelk geen vrjje ochtend of middag op een der werkdagen behoeft te worden verleend aan winkelpersoneel voor winkels, welke tengevolge van de verduisteringsvoorschriften vroeger moe ten sluiten, verlengd van 25 November tot en met 4 Januari a.s. Een kijkje in eeii der groote Duitsche wapenfabrieken. T orpedolanceerbuizen voor de oorlogsschepen ondergaan 'dö bewerkingen. (Foto WeitbiMJ Vlot goederenvervoer precaire eisch. SPOORWEGEN MOETEN 00K ZUINIG ZIJN. Het nieuwe spoorboekje. De laatste jaren mochten de Nederland- sche Spoorwegen zich verheugen In de in tense belangstelling van het publiek. Geen Wonder: het reizigersverkeer had zich sterk uitgebreid, het aantal forensen was met duizenden toegenomen. De actieve directie bracht ons spoorwegstelsel op een dusda nige hoogte, dat liet met ieder land in Europa vergeleken kon worden. Uitstekend en zeer modern materiaal, goede en vele verbindingen, hoog opgevoerde snelheden, vormden een verwend publiek, dat aan een goede service hechtte. Thans maken de Nederlandsche Spoor wegen en haar directie evenals vele onder nemingen in den lande zware tijden door, waarin men te kampen heeft met vele en velerlei moeilijkheden. Van de zijde van het publiek hoort men klachten, die culmi- neeren in sombere vermoedens voor de naaste toekomst van ons- spoorwegverkeer. Naar aanleiding hiervan hebben wij een gesprek gehad met de directie van de Nederlandsche Spoorwegen. In dit ge sprek stelde de directie voorop, dat het reizende publiek toch vooral dient te be grijpen, dat wij leven in een tjjd van groote en noodgedwongen versobering. Op- vele gebieden is de distributiemaatregel inge voerd. Oók en noodgedwongen, op het gebied van de spoorwegen. Er moet bezui nigd worden op het materiaal en op kolen, het aantal rijtuig- en locomotief kilometers moet zoo laag mogelijk wor den gehouden. Een primaire eisch in dezen tjjd is een vlot goederenvervoer. Daarvan immers is grootendeels het goed func- tionneeren der levcnsmiddelendistribu- tie afhankeljjk. Dit is een factor, die het publiek niet dient te vergeten. Daarbjj bedenken men, dat door benzinegebrek het vervoer per vrachtauto voor een belangrjjk deel is vervallen en dit vervoer is over geheveld naar de spoorwegen. Wjj kun nen dan ook zeggen aldus de di rectie dat het goederenvervoer, waarvoor de spoorwegen heeft te zor gen met 50 procent Is toegenomen. Het kolenvervoer. Bovendien dient men het kolenvervoer niet uit het oog te verliezen. Eveneens een factor van groot belang, zoowel voor de industrie als voor een burger. Dit kolen vervoer is 30 procent hooger dan in nor male tjjden. Dat is deels ook toe te schrij ven aan het feit, dat we door de oorlogs dagen met het kolenvervoer van de z.g.n. zomeraanvulling ten achter waren. Bjj ons gaat dus en dat zal iedereen kunnen billijken aldus de directie, het goederenvervoer thans vóór alles. Dat is dan ook wel een oorzaak, dat een personen trein geruimen tjjd moet wachten, of lang zamer. moet rjjden tot het baanvak, in. Grooter gedeelte der voorraden kaas vrijgegeven. Het rijksbureau voor de voedselvoor ziening in oorlogstijd deelt het volgende mede: In verband met de op 28 Augustus 1940 getroffen kaasregeling werd aan houders van voorraden kaas, grooter dan 500 kg, de verplichting opgelegd, deze niet te ver handelen of af te leveren dan met toe stemming der Nederlandsche Zuivelcen- trale, afd. zuivel te 's-Gravenhage. Inmiddels heeft genoemde centrale een gedeelte van 25 met een minimum van 500 kg, voor het verhandelen en afleveren, vrijgegeven. Dit gedeelte werd met in gang van Maandag 25 November 1940, met 10 tot 35 verhoogd, met een min. van 1000 kg, zoodat dan nog 65 (verminderd met den indroog op den tota len oorspronkelijken voorraad) van den op 28 Augustus 1940 aanwezigen voorraad geblokkeerd blijft. Uiteraard mag de af levering uitsluitend g'eschieden tegen toe wijzingen op grond der bepalingen van de kaasdistributiebeschikking 1940 1. gebruik door den goederentrein, vrij is. Vertraging van goederentreinen moet wor den voorkomen om den omloop van het materiaal niet te verminderen. Dit prin cipe, dat voor Nederland een levensbelang is, heeft ons dan ook gedwongen voor te schrijven, dat Zaterdagmiddag en ook Zon dag door moet worden gegaan met lossen door de ontvangers der goederen. De goederenwagens moeten weer vrij komen om den wagenomloop te versnellen en het goederenverkeer zoo intensief mogelijk te maken. Wij kunnen een wagon niet ander halven dag ongebruikt laten staan. Geluk kig is ons materiaal zoowel dat voor goederenvervoer als voor reizigersvervoer vrjjwel volkomen intact gebleven, slechts een klein percentage is door den oorlog in het ongereede geraakt. Op al deze gronden moesten de spoor wegen de reizigerstreinen, die voor een niet onbelangrijk deel door plezierreizigers worden bezet, inkrimpen. De treinen wer den korter, het aantal treinen minder. De nieuwe dienstregeling geeft slechts een zeer geringe versobering op enkele baanvakken. Uitdrukkelijk kregen wjj de verzekering, dat het forensenverkeer zoo veel mogelijk zal worden ontzien. De forens make zich over zijn treinverbindingen voorhands nog niet teveel zorgen. De directie van onze spoorw'.gen kent en be grijpt het groote belang, dat de forensen hebben bij een behoorlijke treinverbinding. Wel zjjn in de nieuwe dienstregeling de snelheden gewijzigd om de slijtage van het materiaal te verminderen. De electrische treinen zijn teruggebracht van 120 op 100 km. per uur en de locomotief zal ons voortaan niet met een snelheid van 100 km. per uur maar met een 80 km vaart naar ons doel brengen. Wij zjjn nu voor de electrificatie van een belangrijk deel van ons net zeer dank baar, merkte ir. Hupkes nog op. De electrische treinen zijn snel, hebben een groote vervoerscapaciteit en geven een aanzienlijke kostenbesparing. Met de elec trificatie van de lijn naar het Gooi wordt voortgegaan, de werkzaamheden zijn niet gestagneerd. Moge het publiek aldus besloot de di rectie ons helpen, door inzicht in onze moeiljjkheden te toonen,- DE ENGELSCHEN BOVEN ONS LAND. In den nacht van Zaterdag op Zondag, evenals in dien van Zondag op Maandag zjjn wederom Engelsche vliegers boven ons land verschenen. In vele plaatsen werd luchtalarm gemaakt doch slechts boven enkele werden bommen afgeworpen. De •hierdoor aangerichte schade was evenwel van geen beteekenis. Een zes-tal huizen is min of meer beschadigd, terwijl ongeveer twee dozijn andere huizen glasschade be kwamen. Een persoon is bij deze luchtaan vallen zwaar gewond. De sector Kor?a (Koritza) door de Italianen ontruimd. Na hardnekkige gevechten, hebben do, Italiaansche dekkingstroepen hun stellin gen welke gelegen waren vanaf de Grieksclie grens n.l. die van Kaspashtica (Kapestica), vervolgens die van Bilishti, (Biklistra) tot rondomKor ga (Koritza), moeten opgeven en hebben zich terugge trokken langs de Devoll en in de richting van Progradeci (Progradec) hier hebben zij nieuwe stellingen ingenomen en hébben van daaruit den vijand bestookt alsmede de knooppunten van wegen rondom. Korgd Koritzauit de lucht bestookt Het kaartje geeft het Noordelijk ge deelte van de Grielcsch-Albaansche grens weer, waarin Korga gelegen is. De oude spelling der plaatsnamen is tusschen haakjes geplaatst,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 1