Provincials leeuwschi Sourant
Middelburgsche, Vlissingsche,
Goesche en Breskensche Courant
NA SOUTHAMPTON, BRISTOL
Oplaag 15.000 ex.
183ste JAARGANG NUMMER 275
DINSDAG 26 NOVEMBER 1940
waarin opgenomen de
Uitgave der Firma's F. van de Velde Jr. en G. W. den Boer
ABONNEMENTSPRIJS;
18 esai p®? week e# 2.30 per Wartaal.
Fr&ric® per poii f2.50 per WartneL
Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS;
Ven 1-5 irceeb f 1.50, federa regel mé&
30 ©ast ebofmsracnï opectefo ps^s,
Kleine edvortenHos van 1 -5 regols 50.50,
Eadaro regel ca eer 10 et (max. 8 regelt).
POSTREKENING 359300 (MIDDELBURG^
Dit nummer bestaat uit zes bladert
Groote benadeeling van Engeland's aanvoermogelijkheid
Uit de nadere gegevens, welke het D.N.
B. bereikten over de aanvallen, die het
Duitsche luchtwapen in den nacht van 'Za
terdag op Zondag .op Southampton heeft
ondernomen blijkt, dat de aangerichte ver
woestingen op de Britsche oorlogsindustrie
verlammend moet werken. De aanval gold
In de eerste plaats de Spitfire-fabriekeh,
die voor een belangrijk deel werden ver
nietigd. -
Twee montagehallen werden geheel ver
woest, terwijl de twee andere zoo ernstig
.werden beschadigd, dat het geheele bedrijf
als verwoest kon worden beschouwd en op
wederopbouw niet behoeft te worden ge
rekend.
Een tweede fabriek van Spitfire-ma
chines, die reeds in September werd ge
troffen, kreeg nu zulke zware treffers, dat
er maanden zullen verloopen, voordat er
Weer kan worden gewerkt.
Thans hebben de aativallen der laatste
dagen het werk der vernietiging ook ten
aanzien van de haven- en belangrijke
spoorweginstallaties voltooid. Southamp
ton, de stad van ongeveer '2/2 tot 3 mil-
lioen ton, is evenals Coventry en Birming
ham in zijn geheele industrie- en verzor
gingsapparaat ernstig getroffen. Dit zal
het Britsche eiland des te zwaarder voe
len, daar. men Southampton voor den in
voer als dringend noodige uitwijkhaven
voor de levensmiddelenvoorziening van
Londen kan beschouwen. Belangrijke con-
vooien, die op grond van de mjjnversper-
rin'g voor den theemsmond en de buiten
gewone onveiligheid in het Londensche ha
vengebied Southampton aanliepen, ver
voerden hun goederen dan over den 129
k.m. langen spoor- resp. straatweg naar
Londen.
Deze belangrijke spoorweginstallaties
zjjn eveneens voor het grootste deel voor
hèt verkeer grondig onbruikbaar gemaakt.
Deze aanvallen beteekenen derhalve een
zwaren slag voor den buitenlandschen
handelsomslag van- Engeland en in enge-
ren zin voor het tusschen de rivieren
Test en Itchen gelegen groote havenbek
kens. De door de brisantbommen van het
zwaarste kaliber veroorzaakte branden in
den nacht van 23 op 24 November, die in
het havengebied met onweerstaanbaar ge
weld op de groote graansilo's en droogdok
installaties oversloegen konden door de
vliegers nog in het aan de andere zijde
van de Kanaalkust, op ongeveer 150 k.m.
afstand gelegen Cherbourg vele uren lang
tot het aanbreken van de ochtendscheme
ring duidelijk worden waargenomen.
Meer dan 20 branden in alle deelen der
stad vormden één vlammenzee, waarvan
de gevolgen even vernietigend geweest
moeten zijn als die van de aanvallen op
Coventry en Birmingham.
DE VOLGENDE AANVAL OP
BRISTOL GERICHT.
Slechts in heel beperkten omvang heb
ben gisternacht, naar het D.N.B. ver
neemt, vluchten plaats gehad naar het ge
bied van het Duitsche rijk. Daarentegen
heeft het Duitsche luchtwapen dien nacht
een zeer grooten aanval op Bristol onder
nomen, welke gelijkenis vertoonde met
dien op "Coventry. Verscheidene uren lang
wierpen honderden Duitsche vliegtuigen
verscheidene' honderd duizenden kilogram
men bommen omlaag. Er konden 45
groote branden worden waargenomen. Een
groote gashouder vloog daarbij in de lucht.
Ook de groote pakhuizen zijn zwaar ge
teisterd. Overdag viel het Duitsche lucht
wapen Gravesend, alsmede benzine-op-
slagplaatsen in Portland en verscheidene
plaatsen in Londen aan. Een Duitsche
hulpkruiser rapporteert, dat hij in totaal
95.000 b.r.t. scheepsruimte tot zinken
heeft gebracht.
Bristol met zjjn 380.000 Inwoners- én
met een jaarljjksche omslag van omstreeks
•1.1 millioen ton, ter waarome van bijna veer
tig millioen pond, is, zoo meldt het D.N.
B. verder, evenals Southampton, op het
gebied van den buitenlandschen handel
voor Engeland van de allergrootste betee-
kenis.
Nog belangrijker dan Southampton is
Bristol vooral voor de voorziening van
Londen met invoerartikelen van allerlei
slag. Speciaal levensmiddelen, die in kon
vooien aan de Westkust aangevoerd wor
den en dan per spoor via Swindon en Rea
ding naar Londen gaan.
Uit een oogpunt van handelspolitiek
heeft genoemde haven vooral beteekenis
voor den invoer van graan en meel, dat
in reusachtige silo's in de haven opgesla
gen wordt. Tien procent van den Brit-
schen graaninvoer kwam in vredestijd' via
Bristol binnen.
De kade-installaties van het havenbek
ken zjjn ook dicht bezet mot loodsen voor
het opslaan van groote hoeveelheden hout
en tanks voor petroleum. De vernieling
van deze installatie is opnieuw een zware
slag voor het Britsche economische leven
in zjjn geheel.
De havens-van het Portishead Doek
met hun uitgestrektheid van omstreeks
anderhalven kilometer omvatten o.a. de
groote electrische central®, waarvan de
stroomvoorziening van het geheele district
van Bristol afhangt. Do- vernieling van
deze. centrale leidt tot ernstige storingen
in het havev- on andere verkeer, alsmede
voor de Industrie en het leven der bevol
king in het geheele gebied van Bristol.
Door de ontploffingen van de gashouders
en gasfabrieken is Bristol bjjna geheel
zonder gastoevoér.
Duitsche verkenningsvliegtuigen, die gis
teren den geheelen dag het werk der ver
nieling in Bristol, naar het D.N.B. bericht
konden waarnemen, hebben gemeld, dat de
geheele stad nog steeds in zware zwarte
rookwolken is gehuld, die moeizaam door
den nevel en de vochtige lucht opstijgen,
af en toe onderbroken door de schrille
vlammen van nog niét gebluschte branden.
Minstens 45 groote branden konden
worden geteld. Daartusschen woedde een
aantal ldeine en middelgroote branden,
die heele straatbloklcen en huizengroepen
hebben aangetast. Het zuidelijk deel van
de havén schijnt bijzonder zwaar te zijn
getroffen.
In de gasfabrieken en industrieele in
stallaties zag men tien loodsen van 150
tot 200 meter lengte in brand staan. In
het Noord-westelijk deel der stad werden
vijftien uitgestrekte branden geteld. Een
400 meter hooge steekvlam sloeg op uit de
door brisantbommen getroffen gasfabriek.
Een gashouder is na het bombardement
met een reusachtige ontploffing in de
lucht gevlogen en volkomen verpulverd.
De in deze stad bijzonder talrijke groote
maalderijen en graanpakhuizen brandden,
mede door den krachtigen wind, als stroo,
waardoor ontzaglijk groote schade is toe
gebracht aan de ravitailleering van stad
en omgeving. Kortom, zoo besluit deze be
schrijving, een verwoestend vernielings
werk.
De aanvallers, zoo wordt nog nader ge
meld, wierpen bommen neer van zoo
zwaar kaliber, dat naar de bemanning
in den vuurgloed, die de stad als bjj dag
verlichtte, konden waarnemen heele
blokken huizen instortten. Bij een gasfa
briek ontploften verscheidene gashouders
met geweldige steekvlammen. Lange rijen
pakhuizen- stonden in brand. De bemannin
gen der teruggekeerde vliegtuigen rap
porteerden eensg'ezind, dat het effect van
den aanval verrassend groot was. Het
luchtafweer was in den aanvang goed,
maar werd spoedig minder trefzeker.
HET BRITSCHE COMMUNIQUÉ.
Het jongste communiqué van het Brit
sche ministerie voor luchtvaart vermeldt,
aldus het D.N.B., dat vijandelijke aanval
len op het Westen van Engeland zijn on
dernomen. De aanvallen waren spoedig
naar het invallen der duisternis begonnen
en kort voor middernacht geëindigd. Er
zjjn brisant- en brandbommen geworpen.
Huizen en handelsgebouwen zjjn bescha
digd. Een aantal personen is gedood en
gewond.
Nieuw Britsch record
de duurste oorlog.
VERKLARING VAN KINGSLEY WOOD.
De kanselier der schatkist, sir Kingsley
Wood, heeft, naar het D.N.B. uit Londen
meldt, gisteren in een redevoering te Glas
gow verklaard, dat de huidige oorlog de
duurste is, dien de wereld ooit heeft ge
kend. In de eerste 77 dagen van het twee-
do oorlogsjaar bedroegen de dagelijksche
oorlogsuitgaven negen millioen pond ster
ling. Het is plicht, zoo verklaarde Wood
verder, niet om de oorlogsuitgaven te ver
minderen, maar er voor te waken, dat het
geld niet wordt verspild. De belasting heef t
reeds een aanzienlijke hoogte bereikt en
zal niet voldoende opbrengen om de ge
heel e kosten van den oorlog te dekken. De
lacune tusschen inkomsten en uitgaven
moet met andere, middelen worden opge
vuld dan met belastingen. Deze lacune
moet in zjjn geheel door het Britsche volk
worden overwonnen door té sparen en het
geld aan de regeering te leenen.
Aanmelding van Joodsche
ondernemingen.
Van bevoegde zjjde wordt er nogmaals
de aandacht op gevestigd, dat de aanmel
dingstermijn op 30 November 1940 afloopt
en dat degenen, die op dat tijdstip him
aanmeldingsplicht niet vervuld hebben, op
de in de verordening voorziene straffen
moeten rekenen.
De daartoe noodige invulformulieren zjjn
bij de Kamers van Koophandel verkrijg
baar.
De vrije halve dag voor
winkelpersoneel.
BEPALING GELDT NIET VAN 25 NOV.
TOT 4 JANUARI
Bljjkens een besluit van den wnd. secre
taris-generaal, wnd. hoofd van het departe
ment van Sociale Zaken, is de periode van
drie weken, welke in het werktijdenbesluit
voor winkels 1932 Is genoemd als tijdvak
gedurende hetwelk geen vrjje ochtend of
middag op een der werkdagen behoeft te
worden verleend aan winkelpersoneel
voor winkels, welke tengevolge van de
verduisteringsvoorschriften vroeger moe
ten sluiten, verlengd van 25 November tot
en met 4 Januari a.s.
Een kijkje in eeii der groote Duitsche wapenfabrieken. T orpedolanceerbuizen voor de oorlogsschepen ondergaan 'dö
bewerkingen. (Foto WeitbiMJ
Vlot goederenvervoer
precaire eisch.
SPOORWEGEN MOETEN 00K
ZUINIG ZIJN.
Het nieuwe spoorboekje.
De laatste jaren mochten de Nederland-
sche Spoorwegen zich verheugen In de in
tense belangstelling van het publiek. Geen
Wonder: het reizigersverkeer had zich sterk
uitgebreid, het aantal forensen was met
duizenden toegenomen. De actieve directie
bracht ons spoorwegstelsel op een dusda
nige hoogte, dat liet met ieder land in
Europa vergeleken kon worden. Uitstekend
en zeer modern materiaal, goede en vele
verbindingen, hoog opgevoerde snelheden,
vormden een verwend publiek, dat aan een
goede service hechtte.
Thans maken de Nederlandsche Spoor
wegen en haar directie evenals vele onder
nemingen in den lande zware tijden door,
waarin men te kampen heeft met vele
en velerlei moeilijkheden. Van de zijde van
het publiek hoort men klachten, die culmi-
neeren in sombere vermoedens voor de
naaste toekomst van ons- spoorwegverkeer.
Naar aanleiding hiervan hebben wij
een gesprek gehad met de directie van
de Nederlandsche Spoorwegen. In dit ge
sprek stelde de directie voorop, dat het
reizende publiek toch vooral dient te be
grijpen, dat wij leven in een tjjd van groote
en noodgedwongen versobering. Op- vele
gebieden is de distributiemaatregel inge
voerd. Oók en noodgedwongen, op het
gebied van de spoorwegen. Er moet bezui
nigd worden op het materiaal en op
kolen, het aantal rijtuig- en locomotief
kilometers moet zoo laag mogelijk wor
den gehouden.
Een primaire eisch in dezen tjjd
is een vlot goederenvervoer. Daarvan
immers is grootendeels het goed func-
tionneeren der levcnsmiddelendistribu-
tie afhankeljjk. Dit is een factor,
die het publiek niet dient te
vergeten. Daarbjj bedenken men,
dat door benzinegebrek het vervoer
per vrachtauto voor een belangrjjk
deel is vervallen en dit vervoer is over
geheveld naar de spoorwegen. Wjj kun
nen dan ook zeggen aldus de di
rectie dat het goederenvervoer,
waarvoor de spoorwegen heeft te zor
gen met 50 procent Is toegenomen.
Het kolenvervoer.
Bovendien dient men het kolenvervoer
niet uit het oog te verliezen. Eveneens een
factor van groot belang, zoowel voor de
industrie als voor een burger. Dit kolen
vervoer is 30 procent hooger dan in nor
male tjjden. Dat is deels ook toe te schrij
ven aan het feit, dat we door de oorlogs
dagen met het kolenvervoer van de z.g.n.
zomeraanvulling ten achter waren.
Bjj ons gaat dus en dat zal iedereen
kunnen billijken aldus de directie, het
goederenvervoer thans vóór alles. Dat is
dan ook wel een oorzaak, dat een personen
trein geruimen tjjd moet wachten, of lang
zamer. moet rjjden tot het baanvak, in.
Grooter gedeelte der voorraden
kaas vrijgegeven.
Het rijksbureau voor de voedselvoor
ziening in oorlogstijd deelt het volgende
mede:
In verband met de op 28 Augustus 1940
getroffen kaasregeling werd aan houders
van voorraden kaas, grooter dan 500 kg,
de verplichting opgelegd, deze niet te ver
handelen of af te leveren dan met toe
stemming der Nederlandsche Zuivelcen-
trale, afd. zuivel te 's-Gravenhage.
Inmiddels heeft genoemde centrale een
gedeelte van 25 met een minimum van
500 kg, voor het verhandelen en afleveren,
vrijgegeven. Dit gedeelte werd met in
gang van Maandag 25 November 1940,
met 10 tot 35 verhoogd, met een
min. van 1000 kg, zoodat dan nog 65
(verminderd met den indroog op den tota
len oorspronkelijken voorraad) van den op
28 Augustus 1940 aanwezigen voorraad
geblokkeerd blijft. Uiteraard mag de af
levering uitsluitend g'eschieden tegen toe
wijzingen op grond der bepalingen van de
kaasdistributiebeschikking 1940 1.
gebruik door den goederentrein, vrij is.
Vertraging van goederentreinen moet wor
den voorkomen om den omloop van het
materiaal niet te verminderen. Dit prin
cipe, dat voor Nederland een levensbelang
is, heeft ons dan ook gedwongen voor te
schrijven, dat Zaterdagmiddag en ook Zon
dag door moet worden gegaan met lossen
door de ontvangers der goederen. De
goederenwagens moeten weer vrij komen
om den wagenomloop te versnellen en het
goederenverkeer zoo intensief mogelijk te
maken. Wij kunnen een wagon niet ander
halven dag ongebruikt laten staan. Geluk
kig is ons materiaal zoowel dat voor
goederenvervoer als voor reizigersvervoer
vrjjwel volkomen intact gebleven,
slechts een klein percentage is door den
oorlog in het ongereede geraakt.
Op al deze gronden moesten de spoor
wegen de reizigerstreinen, die voor een
niet onbelangrijk deel door plezierreizigers
worden bezet, inkrimpen. De treinen wer
den korter, het aantal treinen minder.
De nieuwe dienstregeling geeft slechts
een zeer geringe versobering op enkele
baanvakken. Uitdrukkelijk kregen wjj de
verzekering, dat het forensenverkeer zoo
veel mogelijk zal worden ontzien. De forens
make zich over zijn treinverbindingen
voorhands nog niet teveel zorgen. De
directie van onze spoorw'.gen kent en be
grijpt het groote belang, dat de forensen
hebben bij een behoorlijke treinverbinding.
Wel zjjn in de nieuwe dienstregeling de
snelheden gewijzigd om de slijtage van het
materiaal te verminderen. De electrische
treinen zijn teruggebracht van 120 op 100
km. per uur en de locomotief zal ons
voortaan niet met een snelheid van 100 km.
per uur maar met een 80 km vaart naar
ons doel brengen.
Wij zjjn nu voor de electrificatie van
een belangrijk deel van ons net zeer dank
baar, merkte ir. Hupkes nog op. De
electrische treinen zijn snel, hebben een
groote vervoerscapaciteit en geven een
aanzienlijke kostenbesparing. Met de elec
trificatie van de lijn naar het Gooi
wordt voortgegaan, de werkzaamheden zijn
niet gestagneerd.
Moge het publiek aldus besloot de di
rectie ons helpen, door inzicht in onze
moeiljjkheden te toonen,-
DE ENGELSCHEN BOVEN
ONS LAND.
In den nacht van Zaterdag op Zondag,
evenals in dien van Zondag op Maandag
zjjn wederom Engelsche vliegers boven
ons land verschenen. In vele plaatsen werd
luchtalarm gemaakt doch slechts boven
enkele werden bommen afgeworpen. De
•hierdoor aangerichte schade was evenwel
van geen beteekenis. Een zes-tal huizen is
min of meer beschadigd, terwijl ongeveer
twee dozijn andere huizen glasschade be
kwamen. Een persoon is bij deze luchtaan
vallen zwaar gewond.
De sector Kor?a (Koritza) door
de Italianen ontruimd.
Na hardnekkige gevechten, hebben do,
Italiaansche dekkingstroepen hun stellin
gen welke gelegen waren vanaf de
Grieksclie grens n.l. die van Kaspashtica
(Kapestica), vervolgens die van Bilishti,
(Biklistra) tot rondomKor ga (Koritza),
moeten opgeven en hebben zich terugge
trokken langs de Devoll en in de richting
van Progradeci (Progradec) hier hebben
zij nieuwe stellingen ingenomen en hébben
van daaruit den vijand bestookt alsmede
de knooppunten van wegen rondom. Korgd
Koritzauit de lucht bestookt
Het kaartje geeft het Noordelijk ge
deelte van de Grielcsch-Albaansche grens
weer, waarin Korga gelegen is.
De oude spelling der plaatsnamen is
tusschen haakjes geplaatst,