De verruiming van het
Duitsch-Nederlandsche Betalingsverkeer.
MrStevens uit Detroit
Derde Blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Zaterdag 9 November 1940
Financieel Economisch Overzicht
Nieuwe kooporders op de beurs.
Veel vraag naar Amerikaansche
fondsen.
In ons vorig overzicht hebben wij reeds
een en ander medegedeeld over de ver
ruiming van het betalingsverkeer van
Duitschland naar Nederland. Deze maat
regelen zijn vanzelfsprekend van groot be
lang voor de houdei-s van Duitsche fond
sen. Toen wij hierover schreven waren
alle berichten hieromtrent echter nog niet
binnen, zoodat het eerst thans mogelijk
is een duidelijk overzicht over de conse
quenties te verkrijgen.
Naar men weet zal de betaling van
rente op effecten en de opbrengst van
ander Nederlandsch vermogensbezit in
Duitschland voortaan, evenals de beta
lingen van goederenexporten uit Nederland,
over de clearing gaan. Vroeger werden
deze betalingen, die betrekking hebben op
de kapitaalpositie buiten de clearing om
verrekend; men noemde dat de transfer.
De volle rente op de obligaties werd niet
betaald, doch de houders ontvingen slechts
3 in contanten, terwijl de rest in z.g.
Holland Marken werd betaald. Deze mar
ken dienden slechts voor persoonlijk ge
bruik. Men kon er reizen mee betalen in
Duitschland, studiekosten enz., maar men
kon ze niet verhandelen, zoodat er nooit
een noteering kon worden opgemaakt.
Deze heele regeling is thans vervallen en
de rente wordt weder tot het volle be
drag betaald en zooals gezegd, voortaan
over de clearing. Voor de houders van
Duitsche fondsen was dit bericht natuur
lijk een aangename verrassing en het is
verklaarbaar, dat de stemming voor Duit
sche fondsen, zooals wij verleden week
reeds schreven, als gevolg daarvan zeer
vast is géworden.
Br is echter nog meer, dat in verband
met deze kwestie de aandacht verdient.
Niet alleen zijn de beperkende bepalingen
opgeheven voor wat betreft de betalingen
van rente, dus de opbrengst van kapitaal,
maar ook die, welke tot nu toe een ver
koop van Nederlandsch bezit aan Duit
sche fondsen naar Duitschland zeer be
moeilijkten. Van 1 November af zijn der
gelijke verkoopen echter wel mogelijk en
de opbrengst zal ook naar Nederland kun
nen worden overgemaakt. Maar intusschen
zijn er op dit punt toch weer zekere be
perkingen gemaakt, die als een overgangs
bepaling moeten worden beschouwd. In
dien men n.l. een Duitsch fonds naar
Duitschland verkoopt, dan zal men daar
voor tot einde 1941 niet minder dan 70
van de opbrengst aan belasting moeten
betalen. In 1942 daalt die belasting tot
60 in 1943 tot 40 in 1944 tot
20 terwijl met ingang van 1945 geen
belasting meer zal worden geheven. De
gewone particulier, die Duitsche fond
sen bezit, zal als regel geen fondsen naar
Duitschland verkoopen, doch zal ze indien
hij het bezit van de hand wenscht te doen,
de effecten op de Amsterdamsche beurs
verkoopen. In dat geval is hij geen belas
ting verschuldigd, omdat de lcooper slechts
een ingezetene en dus geen Duitscher
kan zijn. Wel kan natuurlijk het geval zich
voordoen, dat een stuk wordt uitgeloot
en aflosbaar wordt gesteld, zoodat hy de
opbrengst in Duitschland ter beschikking
krijgt. In dat geval zal hij dus wel dege
lijk 70 belasting van het losbare be
drag moeten betalen, indien hij althans
deze opbrengst onmiddellijk naar Neder
land wil overmaken. Houdt hij deze echter
gedurende vier jaar aan door het bedrag
gedurende dien tijd opnieuw te beleggen,
dan kan hij dit na afloop van dien ter
mijn belastingvrij naar Nederland doen
overmaken.
Nu doet zich in dit verband nog een
andere kwestie voor, die voor het koers
verloop ter beurze wel degelijk van belang
is. Een Duitscher kan van zijnland uit
opdracht geven om Duitsche fondsen op
de Amsterdamsche beurs te koopen. In
dat geval zal de verkooper in Nederland
voor 70 van de opbrengst in de nieuwe
belasting kunnen worden aangeslagen. Dat
zal dan echter als regel de firma zijn, die
de opdracht van den Duitscher heeft ge
kregen en vanzelfsprekend zou geen en
kele firma zulke opdrachten uitvoeren,
indien niet de Duitsche kooper bereid zou
zijn die belasting over te nemen. De
Ver. v. d. Effectenhandel heeft dan ook
bepaald, dg.t voortaan de handel alleen
zal geschieden op de conditie, dat de koo
per den verkooper vrijwaart voor de fi-
nancieele gevolgen welke zouden kunnen
voortspruiten' uit het opleggen van de
bedoelde belastingheffing. Den eersten dag
dat deze conditie werd gesteld, hebben
de Duitsche opdrachtgevers evenwel ge
weigerd deze conditie te aanvaarden, met
het gevolg, dat er ter beurze geen han
del kon plaats vinden in Duitsche fond
sen. Alleen werden Donderdag de Young-
leening en de Dawesleening genoteerd. Men
mag met belangstelling afwachten hoe
deze kwestie in de praktijk zal worden
geregeld.
5.
Wij hebben wat uitvoerig stilgestaan by
de kwestie van de Duitsche fondsen, om
dat deze in de afgeloopen week in sterke
mate de aandacht heeft getrokken. Maar
ook overigens biedt de fondsenmarkt vrij
veel stof tot bespreking.. Br heeft zich n.l.
een nieuwe golf kooporders voorgedaan,
die in vrijwel alle afdeelingen tot een
aanzienlijke koersstijging leidde. Uit ons
koersoverzicht blijkt bijv., dat aandeelen
Koninklijke niet minder dan 35 zijn
gestegen, nadat tijdelijk nog een grootere
koerswinst was bereikt. Ook Indische cul-
tuuraandeelen, Amerikaansche fondsen en
scheepvaartaandeelen werden op groote
schaal gekocht en in banlckringen heeft
men duidelijk kunnen waarnemen, dat deze
aankoopen in vele gevallen gepaard gingen
met verkoopen in obligaties. Deze laatste
Zijn dan ook gedecideerd flauw gestemd
geweest, zoodat de conclusie voor de hand
ligt, dat de heele beweging gebaseerd is
op bepaalde opvattingen ten aanzien van
den gulden. De omvangrijke behoefte' yan
de Schatkist heeft men tot nu toe welis
waar voor een groot deel kunnen dekken
door het plaatsen van schatkistpapier bij
de banken, maar het behoeft geen betoog,
dat aan de opnemingscapaciteit van deze
instellingen ook' een grens is .gesteld en
het gevolg is dan ook, dat de meerdere
Behoefte van de Schatkist slechts kon
worden gedekt door een beroep te doen
op de Nederlandsche Bank. Zoo lang schat
kistpapier bij de particuliere banken wordt
geplaatst, heeft er vanzelfsprekend geen
uitzetting van de bankbiljettencirculatie
plaats. De banken koopen dit schatkist
papier immers met gelden, die het publiek
bij haar in deposito geeft, dat zijn dus
altyd middelen, die reeds in omloop zijn.
Moet de Schatkist echter bij de Neder
landsche Bank aankloppen, dan kan aan
dit beroep slechts worden voldaan door
het uitgeven van bankbiljetten. Langs de
zen weg is er bij de Nederlandsche Bank
thans reeds een bedrag van 181 millioen
aan schatkistbiljetten ondergebracht en
blijkbaar is het publiek hierdoor eeniger-
mate verontrust.
Indien de particuliere belegger het woord
inflatie hoort uitspreken, dan denkt hij
onwillekeurig aan hetgeen in Duitschland
in den na-oorlogstijd is geschied. Het be
hoeft nauwelijks te worden betoogd, dat
voor een dergelijken gang van zaken hier
geen vrees behoeft te bestaan. Hoewel
het verschijnsel op zich zelf niet geheel
en al zonder bedenking is, mag toch wel
worden geconstateerd, dat, indien na den
oorlog het betalingsverkeer weer zal wor
den bevrijd van beperkingen, waaraan het
thans onderhevig is, en ingrijpende belas
tingmaatregelen zouden kunnen worden
genomen, spoedig paal en perk zou kun
nen worden gesteld aan een ontwikke
ling van het geldwezen, die velen thans
waarschijnlijk eenige reden tot ongerust
heid geeft. Men moet in dit verband niet
vergeten, dat Nederland een groote finan-
cieele draagkracht heeft, dat het zeer groo
te vorderingen in het buitenland heeft uit
staan en dat er dus van een definitieve
uitholling van ons ruilmiddel voorloopig
nog geen gevaar bestaat. Er komt echter
waarschijnlijk nog wel een andere over
weging bij en wel deze, dat ondanks de
maatregelen, die genomen zijn om goe
deren die in distributie zijn, niet al te
sterk in prijs te doen stijgen, vele andere
goederen, die daarbuiten vallen toch wel
degelijk veel duurder-zijn geworden. Het is
een verschijnsel, waaraan men in oorlogs
tijd nu eenmaal moeilijk kan ontkomen,
en dat wij in den wereldoorlog op nog
veel grootere schaal hebben meegemaakt.
Er heeft in de afgeloopen week ook
veel vraag naar Amerikaansche fondsen
bestaan, omdat men van meening was,
dat de New-Yorksche herkiezing van Pre
sident Roosevelt niet ongunstig zou op
nemen. Men had n.l, op die herkiezing
tevoren reeds gerekend. Intusschen is de
einduitslag toch wel degelijk van ongun
stige uitwerking op Wallstreet geweest,
daar er Woensdag een vrij scherpe reactie
'is ingetreden, die ook hier niet naliet
de koersen te beïnvloeden. Wij moeten
in dit verband echter opmerken, dat de
herkiezing van Roosevelt niet met een
overweldigende meerderheid is geschied,
zoodat de President wel degelijk rekening
zal hébben te houden met een vrij sterke
oppositie, indien hij de politiek van de
New Deal in al haar scherpte zou willen
doorvoeren. Er zijn echter teekenen, dat
hij wel degelijk met de wenschen van de
Republikeinen rekening zal willen hou
den, juist in verband met de stemmen
verhouding bij zijn verkiezing. Het plan
zou n.l. bestaan om nog meer republikein-
sche ministers in de regeering op te nemen
en op deze wijze zou Roosevelt dan waar
schijnlijk trachten zoowel de uitvoering
van zijn bewapeningsprogram als zijn bui-
tenlandsche politiek door de goedkeuring
van de Republikeinen te doen dekken.
Indien deze opvatting juist is dan zou
men ook een verzachting van de New Deal
politiek mogen verwachten, hetgeen op
de fondsenmarkt op den dtiur van gun-
sti'gen invloed zou kunnen zijn.
Hieronder volgt een overzicht van het
koersverloop in de afgeloopen week:
4 Nederland 1940 XI 95 94%, 95, 94%.
3-3V" °fo Nederland1938 86%, 84, 845/io-
3 Ned. Indië 1937 A. SU/is, 80%.
Youngleening 34%, 35, 26%, 35%, 38, 28,
Aku 124%, 127, 118%, 123%.
Lever Bros 135%, 140, 136%, 141%.
Philips 204%, 214, 206. 218, 215%.
Beth. Steel 84%, 90%; 86, 87.
U.S. Steel 69%, 76, 72%.
Kon. Petroleum 270%,' 807, 304%, 310, 304.
A'dam Rubber 245. 275%, 278, 268, 272.
Deli Batavia Rubber 179, 203, 208%, 205.
Kon. Boot 147%, 159,162, 157%.
Ned. Scheepvaart Unie 156%, 172%, 168,
169.
H.V.A. 453, 482, 452.
Ver. Vorstenlanden Cultuur 123, 133, 129%,
130%.
Deli Batavia Mij. 176, 205, 200.
Deli Mij. 237, 263, 275, 271%.
Senembah 188, 214, 213..
PROCES TEGEN BENDE
ZWENDELAARS.
Voor de rechtbank te Boedapest is een
proces begonnen tegen een Joodsch zwen-
delconsortium, dat de laatste jaren eenige
millioenen pengoe over de grens gebracht
heeft. De vertegenwoordiger van het open
baar ministerie eischte met het oog op
den ernst van de zaak een buitengewoon
zware straf en wel 160.000 pengoe boete
per persoon, behalve de gevangenisstraf.
Bijzonder bezwarend werd genoemd, dat
het Joodsche consortium een zwendelkoers
van 60 pengoe per pond toegepast had,
tegenover den officieelen koers van 14,60
pengoe.
DOOR R. ARDEN.
36)
En wanneer het hun zoozeer
ernst is, dan wordt ook een vlucht vol
komen illusoir. Iedere grenspost kijkt naar
me uit en is bereid, op me te schieten en
daar zullen ze, als alleen maar Ben Be
verly me wil hebben, eerst nog wel eens
rrjpelyk over denken.' Begrijp je dat?"
Edna knikte.
„Natuuriyk alleen weet ik niet, wat
we dan moeten doen!"
Peters dacht een tydje ingespannen na.
„Beverly heeft niet eens een bevel tot
inhechtenisneming overgelegd. Hij neemt
het als vanzelfsprekend aan, dat hy me
mag vasthouden. Hier op het schip is het
ook voldoende, als de kapitein hem vol
macht geeft. By dezen stand van zaken
staan de Franschen hem ook stilzwy'gend
toe, dat hy me aan land arresteert, ja, .ze
helpen hem zelfs. Het geval ligt echter
anders, als het me gelukt, op Engelsch ge
bied te komen. De Engelschen zijn grap
pige lui, ze zeggen waarschijnlijk: Eerst
moet je bewijzen, dat dit en dat, zus en
zoo is, dan arresteeren we hem en leveren
hem uit. En voordat 't zoover is, zullen we
verder zien." Peters keek Edna vragend
aan: „Geloof je ook niet, dat dat het
beste is?"
Edna1 was reeds in het stadium, dat ze
slechts dat geloofde, wat Peters geloofde.
„Dus een vlucht naar het Engelsche ge
bied, lieveling!"
Peters knikte.
„Maar zonder geweldpleging tegen de
Franschen, Edna."
Edna zuchtte zwaar.
„Dan zijn we nu weer op hetzelfde punt,
waar we eerst waren, mijn jongen."
„Zooals ik zei, het is onverantwoorde-
ïyk van me", meende Peters. „Maar met
het goede geweten van iemand, die on
schuldig is nu, Edna, je neemt het
geld, gaat aan land en koopt voorzichtig
een auto."
„Ja, vooral dat voorzichtig is uitste
kend", zei Edna met grimmige humor.
Peters schudde het hoofd.
„Natuuriyk, dat gaat niet. Dan iets an
ders. Geloof je, dat je een touw zult kun
nen krijgen?"
„Dat kan wel," zei Edna.
„Goed. Je kunt het me niet brengen,
dat is zeker. Maar je kunt het aan de
verschansing bevestigen. Heelemaal on
deraan, waar een stang op het dek vast
zit. Het touw moet langs mijn patrijspoort
hangen." Peters keek onderzoekend naar
zyn patrijspoort. „Het zal niet gemakke
lijk zy'n, daar doorheen te komen, ver
vloekt nauw maar ik zal het wel voor
elkaar krijgenIk kon natuurlijk ook
zonder dat touw in het water komen, lie
veling, maar ik ben bang, dat ik door die
ellendige lilimparty in een verkeerde hou
ding naar beneden moet springen en met
een reuzenplomp in het water plof. Dat
mag ik niet en daarom is een touw beter.
Ik zwem dan aan land, verstop me ergens
je moet kleeren voor me zien te kra
gen! Vooral ondergoed! Ik kan niets mee-
sleepen behalve een zwembroek. Dan ga
je met de motorboot aan land, de heele
nacht komen er nog boemelaars aan boord
en het ding vaart nog we ontmoeten
elkaar, stelen een auto en smeren hem!"
„Zouden 'er geen haaien in het water
zy'n?" vroeg Edna angstig.
„Die moet ik riskeeren, lieverd. Ik moet
bij de heele zaak wat riskeeren, Edna!"
Edna glimlachte plotseling heel slim.
„Goed dan, ik breng de zaak in orde!
Geef me al je geld! Zoo, en nu heb je
niets anders te doen dan door de patrijs
poort te kruipen, als je het touw ziet!"
„Hang het touw maar niet voor de vei--
keerde patrijspoort, Edna!" waarschuwde
Peters. „Waar vinden we elkaar?"
„Als je het touw ziet is er ook een boot
in de nabijheid, die je opvischt!"
Peters keek Edna aarzelend aan.
„Zouden we nog iemand in onze ge
heimen inwijden, meisje? Zou dat niet
gevaariyk zy'n?"
Edna schudde ongeduldig haar mooie
hoofdje.
„Ik zoek wel een goede uit, vertrouw
maar op mij, Ik ken die havens hier, ik
doe deze reis niet voor het eerst. Maar
schrijf nu een brief, dien ik voor je zal
smokkelen of beter nog een telegram!"
Peters grijnsde.
„Voor Beverly! Fijn!" Hy nam papier
en potlood. „Noem me maar een mooien
naam
„Mr. Mulaghan!"
Hq schreef: Mr. Mulaghan per adres
jacht Lincoln haven Monrovia. Ben zon
der arbeidskrachten hulpeloos! Weet niet,
of ik aan boord van de „Santa Barbara"
bljjf of in Dakar installeer. Haast u J Al
White.
Ook Edna moest glimlachen.
„Nu kan hij er rijn aandacht aan be
steden om uit te vinden, wie het is, dien
jÜ hier om hulp telegrafeert."
„Het is het voornaamste, dat zyn be
schikkingen in de war zijn gegooid. Geef
hem het telegram niet, maar laat je zoo
mogelijk op het postkantoor door hem
verrassen! Als je het hem zoo eenvoudig
geeft, daarvoor is hij weer te geraffi
neerd, dat maakt hem wantrouwend.
Wanneer hy je daarentegen dit papier
afsnoept, dan is hq trotsch op zyn
scherpzinnigheid. Detectives, die op iets
trotsch zijn, zijn altijd suf! Dan ge
looft hq beslist niet aan een poging tot
ontvluchten. Als hy je niet nazit, geef
dan het telegram maar af, want Legrand
zal mischien in opdracht van Beverly
controle laten uitoefenen. Hy zal het wel
in handen krijgen."
„Zullen ze geen onderzoek instellen",
De legerberichten van gisteren.
HET DUITSCHE
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakte gisteren bekend
Bovenwater-strijdkrachten der marine
hebben in den Atlantischen Oceaan op de
Noordelyke Atlantische route een Britsch
konvooi volkomen vernietigd en daarbij
86.000 b.r.t. vyandelyke koopvaardy-
scheepsruimte tot zinken gebracht.
Het luchtwapen deed op 7 November en
in den nacht van 7 op 8 November tal
rijke aanvallen op voor de oorlogvoering
belangrijke doelen in Londen, Zuid- en
Midden-Engeland en in de Engelsche wa
teren. Bij aanvallen op de Tilbury-docks te
Londen ontstonden ontploffingen en ver
scheidene groote en kleine branden, die
een grooten omvang aannamen. In de
vliegtuigmotorenfabrieken en fabriekscom
plexen van Coventry ontstonden na het
werpen van bommen ontploffingen en een
groote brand. Het vliegveld Scampton
werd tijdens de Britsche voorbereidingen
voor nachtelijke vluchten van zeer ge
ringe hoogte in een duikvlucht met bom
men en machinegeweervuur aangevallen,
verscheidene vliegtuigen werden bescha
digd en twee hangars geraakten in brand.
In Brixton gelukte het, opslagplaatsen
door voltreffers te verwoesten. In Dover
konden treffers nabij de haven worden
waargenomen.
vyandelijke zeestrijdkrachten die onder
bescherming van den nacht de kust van
Vlaanderen trachtten te naderen, werden
door het vuur van de vlootartillerie en van
het leger, alsmede door een zware lucht
doelbatterij verdreven. Eer formatie duik
bommenwerpers deed voor de monding
van de Theems een aanval op een groot
konvooi. Daarbij werd een kruiser van
10.000 ton getroffen en zwaar beschadigd.
Een koopvaardyschip van gelijke grootte
kreeg een voltreffer op het voorschip en
bleef met slagzij liggen. Een vrachtschip
van 5000 b.r.t. werd door een voltreffer
gedwongen te stoppen en geraakte in
brand. Een ander koopvaardijschip van
5000 b.r.t. zonk onder sterke verschijnselen
van een ontploffing.
In het zeegebied voor het graafschap
Norfolk gelukte het een vijandelyk koop
vaardijschip tot zinken te brengen en een
ander vaartuig in brand te schieten. Meer
Zuidwaarts werd een koopvaardijschip van
6000 b.r.t. door twee bommen zoo zwaar
beschadigd, dat het in groote rookwolken
gehuld bleef liggen. In de luchtgevechten
welke hierbij ontstonden werden verschei
dene vyandelijke vliegtuigen neergescho
ten.
In den nacht'van 7 op 8 November vlo
gen Britsche vliegtuigen West-Duitschland
binnen en wierpen brisant- en brandbom
men. In eenige steden van het Rynland
ontstond schade aan huizen. Er vallen
eenige dooden te betreuren en er werden
eenige menschen gewond.
De gezamenlijke verliezen van den vijand
bedroegen Donderdag elf vliegtuigen en
een versperringsballon. Drie eigen toestel
len worden vermist.
Majoor Wiceck behaalde op 6 en 7 No
vember door het. neerschieten van zes vij-
andelyke vliegtuigen zyn 48e en 53e lucht
overwinning.
Onlangs is gemeld dat de tweede luite
nant ter zee Barth, commandant van een
vliegtuig, een schip van 6000 b.r.t. tot
zinken heeft gebracht aan de Oostkust van
Schotland. Hiermede heeft hy in totaal
30.000 b.r.t. vijandelijke scheepsruimte ver
nietigd.
HET ITALIAAN S CHE
In zijn legerbericht no. 154 maakte het
Italiaansche hoofdkwartier gisteren het
volgende bekend
Aan het front van Epirus in Grieken
land worden de krygsverrichtingen voort
gezet. Ondanks de slechte weersgesteldheid
deed onze luchtmacht aanvallen op wegen
nabij het Prespa-meer en op de versterkin
gen van Korfoe, waarby de gestelde doe
len verscheidene malen getroffen werden.
Al onze vliegtuigen zijn teruggekeerd. Een
formatie van zes vijandelijke machines viel
Valona (haven in Albanië) aan. Dank zij
het onverwijlde optreden van den lucht
afweer, werd de formatie vernietigd. Van
vier vliegtuigen kon met stelligheid wor
den waargenomen, dat zij neerstortten.
Twee andere toestellen werden waar
schijnlijk neergehaald. Een deel der be
manningen sprong met valschermen uit
de toestellen. De Engelsche piloten werden
gevangen genomen.
vroeg Edna, „wanneer een jacht Lincoln
in de haven van Monrovia niet bestaat?"
„Onzin, dan wachten ze daar wel tot
er een komt.
,Goed!" Edna keek op haar horloge
„Ik moet nu aan land, lieveling, ik heb
veel te doen!"
„Blijft nog een poosje", vroeg Peters.
„Nog tien minuten!"
„Nu, goed dan", zei Edna. „Tien mi
nuten, maar geen minuut langer, lief
ste!"
„Lieve snoes," zei Peters.
HOOFDSTUK XXXIH.
Er waren veel dingen, waaraan Edna en
Peters niet gedacht hadden daar was in
de eex-ste plaats de maan. De maan scheen
de onderneming niet byzonder goed gezind
te zyn, zij scheen onbeschaamd helder.
Peters zat in zijn hut, keek zoo nu en dan
uit zyn patrijspoort en overwoog intusschen
allerlei dingen. Zou hij daar ooit doorheen
komen? Zou Edna het touw ongemerkt
kunnen vast maken? De uren verstreken
ontzettend langzaam. Tegen drie uur kleed
de Peters zich uit, kroop in zyn zwem
broekje, ging even onder de douche staan
om frisch te blijven en zeepte zijn schou
ders en borst in, omdat hij vermoedde, dat
hij daardoor gemakkelijker door de nauwe
patrijspoort kon kruipen.
Hy schroefde het venster eruit. Van een
touw was nog niets te zien. Zou Edna ver
hinderd zyn Het was al vijf minuten over
drie en het schuim van de zeep droogde
op zijn huid vast. Daar, die lichte streep,
dat was het touw Peters bevochtigde nog
eens vlug de ingezeepte lichaamsdeelen en
toen schoof hy voorzichtig door het ronde
gat. Eerst een arm, toen het hoofd nu
kwam het lastigste de schouders. Zon
der zeep zou het nooit gegaan zijn, dan had
hij zijn huid aan de vensteropening moeten
achterlaten. Maar ook nu had hij geduren
de eenige seconden het beangstigende ge
Vrachtwagens mogen niet langer
dan 5 dagen buiten het normale
bedrijf.
Bij besluit van den secretaris-generaal
van het departement van waterstaat van
5 Augustus 1940 werd verboden om
vrachtwagens met een grooter laadvermo
gen dan 1 ton, welke aan natuurlijk- en
rechtspersonen van Nederlandsche natio
naliteit toebehooren, zonder vergunning
van den bevoegden ryksverkeersinspecteur
langer dan 5 dagen buiten de tot het nor
male verbiyf behoorende standplaats te
doen verblyven,
In den laatsten tyd werd herhaaldeiyic
geconstateerd, dat in stryd met deze ver
ordening gehandeld wordt en zelfs ge
tracht wordt bemiddeling te verleenen bij
het verhuren of verkoopen van vrachtwa-
gsen naar België of Frankrijk zonder bo
vengenoemde vergunning.
De bepalingen van bovengenoemde ver
ordening worden by dezen nogmaals uit
drukkelijk een ieder in herinnering ge
bracht. Personen, die bij dergelijke verbo
den transporten hun bemiddeling verlee
nen, worden, evenals de houders der
vrachtwagens, die aan dergelijke aanbie
dingen gevolg geven, onvrbiddelijlt ver
volgd, terwijl de betrokken vrachtwagens
in beslag worden genomen.
Met betrekking tot overtreding van de
voorschriften, bij of krachtens hoogerge-
noemd besluit gegeven, is het bepaalde in
de artikelen 3, 4, 5 en 6 van de wet Ge
bruik vervoermiddelen 1939 van overeen
komstige toepassing.
HANDELAAR GAF ZIJN VOORRAAD
BOTER NIET OP.
Zijn bedryf stopgezet.
Het rijksbureau voor de voedselvoorzie
ning in oorlogstijd deelt het volgende mede.
In verband met de distributiemaatregelen
is het noodzakelijk, dat de overheid een
overzicht heeft van de voorraden, die in het
land aanwezig zyn. Te dien einde is ten
aanzien van verschillende producten be
paald, dat degenen, die meer dan een be
paalde hoeveelheid in voorraad hadden op
een bepaalden datum, daarvan opgave
moesten doen aan een daarvoor aangewezen
orgaan. Dit is ook geschied met betrekking
tot boter.
Dezer dagen is aan het licht gekomen,
dat een handelaar in boter een deel van zijn
voorraad had verzwegen en had afgeleverd
buiten de distributieregeling om. Als gevolg
daarvan is de betrokken handelaar door het
dagelyksch bestuur van de afdeeling zuivel
van de Nederlandsche Zuivelcentrale als ge
organiseerde geschorst in afwachting van
de uitspraak van de commissie voor de cri-
sis-tuchtrechtspraak.
Niet alleen is het den handelaar thans
niet meer mogelyk zyn boterhandel uit te
oefenen, maar ook andere bevoegdheden,
die hij als georganiseerde bij genoemde cen
trale had, zyn hem ontnomen zoo kan hij
thans niet langer boter ompakken, is het
hem verboden kaas te wegen voor kaaspro
ducenten als waaghouder en is zijn vergun
ning als kaashandelaar vervallen, hetgeen
practisch" beteekent stopzetting van zijn
kaashandel.
Het bovenstaande moge voor ieder, \vien
dit aangaat een waarschuwing zijn, dat de
overheid tegen hen, die de regelingen op het
gebied der voedselvoorziening moedwillig
overtreden, zeer streng zal optreden.
In Noord-Afrika hebben onze luchtfor-
maties het vliegveld en de vijandelijke
installaties van de oase Siwa aangevallen.
De toestellen lieten bommen vallen en
schoten met machinegeweren, waarby den
vijand enorme verliezen en groote materi-
eele schade werden t oegebracht. Twee
vliegtuigen van het type Lysander werden
op den beganen grond in brand geschoten.
Des nachts tusschen 3 uur en 4 uur 30
min. hebben vijandelyke vliegtuigen, die
hevig door het afweergeschut beschoten
werden, drie bommen uitgeworpen op het
spoorwegstation van Brindisi en twee
brandbommen in de omgeving van dit sta
tion, waax-bij eenige schade werd berok
kend aan raile, aan een waterleiding en
aan een wagon. Een begin van brand ont
stond in een particuliere woning, maar
werd terstond gebluscht. Er vielen geen
slachtoffers.
voel, in deze verschrikkelijke omklemming
te blijven steken. Tenslotte was hij er met
zijn bovenlichaam door, hij kreeg het touw
te pakken en trok zijn dijen en beenen bij.
Geluidloos liet hij zich in de diepte glijden.
Als nu maar niemand in de tweede klasse
hem zag voorbyschieten
Alles ging goed. Het water had een aan
gename bad-temperatuur. Peters hieid zich
nog met één hand vast en keek naar boven.
Daar was een kleine witte vlek, die zich
over de verschansing boog Edna's ge
zicht. Een zachte klap, Edna had het touw
losgemaakt en liet het naar beneden vallen.
Peters zwom voorzichtig naar het land.
Haaien, dacht hij, als er nu maar geen
haaien zijn Daar was plotseling een kleine
boot. Een man roeide schijnbaar zonder
opzet in zyn richting.
„Bent u daar?" vroeg lxy, rijkelijk ovex'-
bodig.
„Ja", fluisterde Peters.
„Goed. Houd u zich maar van achteren
vast, we moeten nog een eind weg, voor
dat u erin kunt klimmen".
Peters hield zich aan den rand van de
boot vast en de man roeide verder. Vijf
minuten gingen zoo voorbij en toen liet de
man de riemen zinken.
„Komt u nu maar hier, over den ach
terkant of den voorkant, anders wippen
we om
Peters trok zich aan den achtersteven
op en klom in de boot.
„Daar ligt een badmantel", zei de man.
„Trekt u die maar aan, andex-s vat u kou
Zoo'n schip is toch geen goeie gevange
nis, hè?"
Peters kreeg een schok, als was hy door
een electrische lading getroffen. Die stem
de man had zyn hoed bijna tot op zijn
neus getrokken maar toch
„Ben Beverley", zei Peters.
(Wordt vervolgd).