De verruiming van het Duitsch-Nederlandsche Betalingsverkeer. MrStevens uit Detroit Derde Blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Zaterdag 9 November 1940 Financieel Economisch Overzicht Nieuwe kooporders op de beurs. Veel vraag naar Amerikaansche fondsen. In ons vorig overzicht hebben wij reeds een en ander medegedeeld over de ver ruiming van het betalingsverkeer van Duitschland naar Nederland. Deze maat regelen zijn vanzelfsprekend van groot be lang voor de houdei-s van Duitsche fond sen. Toen wij hierover schreven waren alle berichten hieromtrent echter nog niet binnen, zoodat het eerst thans mogelijk is een duidelijk overzicht over de conse quenties te verkrijgen. Naar men weet zal de betaling van rente op effecten en de opbrengst van ander Nederlandsch vermogensbezit in Duitschland voortaan, evenals de beta lingen van goederenexporten uit Nederland, over de clearing gaan. Vroeger werden deze betalingen, die betrekking hebben op de kapitaalpositie buiten de clearing om verrekend; men noemde dat de transfer. De volle rente op de obligaties werd niet betaald, doch de houders ontvingen slechts 3 in contanten, terwijl de rest in z.g. Holland Marken werd betaald. Deze mar ken dienden slechts voor persoonlijk ge bruik. Men kon er reizen mee betalen in Duitschland, studiekosten enz., maar men kon ze niet verhandelen, zoodat er nooit een noteering kon worden opgemaakt. Deze heele regeling is thans vervallen en de rente wordt weder tot het volle be drag betaald en zooals gezegd, voortaan over de clearing. Voor de houders van Duitsche fondsen was dit bericht natuur lijk een aangename verrassing en het is verklaarbaar, dat de stemming voor Duit sche fondsen, zooals wij verleden week reeds schreven, als gevolg daarvan zeer vast is géworden. Br is echter nog meer, dat in verband met deze kwestie de aandacht verdient. Niet alleen zijn de beperkende bepalingen opgeheven voor wat betreft de betalingen van rente, dus de opbrengst van kapitaal, maar ook die, welke tot nu toe een ver koop van Nederlandsch bezit aan Duit sche fondsen naar Duitschland zeer be moeilijkten. Van 1 November af zijn der gelijke verkoopen echter wel mogelijk en de opbrengst zal ook naar Nederland kun nen worden overgemaakt. Maar intusschen zijn er op dit punt toch weer zekere be perkingen gemaakt, die als een overgangs bepaling moeten worden beschouwd. In dien men n.l. een Duitsch fonds naar Duitschland verkoopt, dan zal men daar voor tot einde 1941 niet minder dan 70 van de opbrengst aan belasting moeten betalen. In 1942 daalt die belasting tot 60 in 1943 tot 40 in 1944 tot 20 terwijl met ingang van 1945 geen belasting meer zal worden geheven. De gewone particulier, die Duitsche fond sen bezit, zal als regel geen fondsen naar Duitschland verkoopen, doch zal ze indien hij het bezit van de hand wenscht te doen, de effecten op de Amsterdamsche beurs verkoopen. In dat geval is hij geen belas ting verschuldigd, omdat de lcooper slechts een ingezetene en dus geen Duitscher kan zijn. Wel kan natuurlijk het geval zich voordoen, dat een stuk wordt uitgeloot en aflosbaar wordt gesteld, zoodat hy de opbrengst in Duitschland ter beschikking krijgt. In dat geval zal hij dus wel dege lijk 70 belasting van het losbare be drag moeten betalen, indien hij althans deze opbrengst onmiddellijk naar Neder land wil overmaken. Houdt hij deze echter gedurende vier jaar aan door het bedrag gedurende dien tijd opnieuw te beleggen, dan kan hij dit na afloop van dien ter mijn belastingvrij naar Nederland doen overmaken. Nu doet zich in dit verband nog een andere kwestie voor, die voor het koers verloop ter beurze wel degelijk van belang is. Een Duitscher kan van zijnland uit opdracht geven om Duitsche fondsen op de Amsterdamsche beurs te koopen. In dat geval zal de verkooper in Nederland voor 70 van de opbrengst in de nieuwe belasting kunnen worden aangeslagen. Dat zal dan echter als regel de firma zijn, die de opdracht van den Duitscher heeft ge kregen en vanzelfsprekend zou geen en kele firma zulke opdrachten uitvoeren, indien niet de Duitsche kooper bereid zou zijn die belasting over te nemen. De Ver. v. d. Effectenhandel heeft dan ook bepaald, dg.t voortaan de handel alleen zal geschieden op de conditie, dat de koo per den verkooper vrijwaart voor de fi- nancieele gevolgen welke zouden kunnen voortspruiten' uit het opleggen van de bedoelde belastingheffing. Den eersten dag dat deze conditie werd gesteld, hebben de Duitsche opdrachtgevers evenwel ge weigerd deze conditie te aanvaarden, met het gevolg, dat er ter beurze geen han del kon plaats vinden in Duitsche fond sen. Alleen werden Donderdag de Young- leening en de Dawesleening genoteerd. Men mag met belangstelling afwachten hoe deze kwestie in de praktijk zal worden geregeld. 5. Wij hebben wat uitvoerig stilgestaan by de kwestie van de Duitsche fondsen, om dat deze in de afgeloopen week in sterke mate de aandacht heeft getrokken. Maar ook overigens biedt de fondsenmarkt vrij veel stof tot bespreking.. Br heeft zich n.l. een nieuwe golf kooporders voorgedaan, die in vrijwel alle afdeelingen tot een aanzienlijke koersstijging leidde. Uit ons koersoverzicht blijkt bijv., dat aandeelen Koninklijke niet minder dan 35 zijn gestegen, nadat tijdelijk nog een grootere koerswinst was bereikt. Ook Indische cul- tuuraandeelen, Amerikaansche fondsen en scheepvaartaandeelen werden op groote schaal gekocht en in banlckringen heeft men duidelijk kunnen waarnemen, dat deze aankoopen in vele gevallen gepaard gingen met verkoopen in obligaties. Deze laatste Zijn dan ook gedecideerd flauw gestemd geweest, zoodat de conclusie voor de hand ligt, dat de heele beweging gebaseerd is op bepaalde opvattingen ten aanzien van den gulden. De omvangrijke behoefte' yan de Schatkist heeft men tot nu toe welis waar voor een groot deel kunnen dekken door het plaatsen van schatkistpapier bij de banken, maar het behoeft geen betoog, dat aan de opnemingscapaciteit van deze instellingen ook' een grens is .gesteld en het gevolg is dan ook, dat de meerdere Behoefte van de Schatkist slechts kon worden gedekt door een beroep te doen op de Nederlandsche Bank. Zoo lang schat kistpapier bij de particuliere banken wordt geplaatst, heeft er vanzelfsprekend geen uitzetting van de bankbiljettencirculatie plaats. De banken koopen dit schatkist papier immers met gelden, die het publiek bij haar in deposito geeft, dat zijn dus altyd middelen, die reeds in omloop zijn. Moet de Schatkist echter bij de Neder landsche Bank aankloppen, dan kan aan dit beroep slechts worden voldaan door het uitgeven van bankbiljetten. Langs de zen weg is er bij de Nederlandsche Bank thans reeds een bedrag van 181 millioen aan schatkistbiljetten ondergebracht en blijkbaar is het publiek hierdoor eeniger- mate verontrust. Indien de particuliere belegger het woord inflatie hoort uitspreken, dan denkt hij onwillekeurig aan hetgeen in Duitschland in den na-oorlogstijd is geschied. Het be hoeft nauwelijks te worden betoogd, dat voor een dergelijken gang van zaken hier geen vrees behoeft te bestaan. Hoewel het verschijnsel op zich zelf niet geheel en al zonder bedenking is, mag toch wel worden geconstateerd, dat, indien na den oorlog het betalingsverkeer weer zal wor den bevrijd van beperkingen, waaraan het thans onderhevig is, en ingrijpende belas tingmaatregelen zouden kunnen worden genomen, spoedig paal en perk zou kun nen worden gesteld aan een ontwikke ling van het geldwezen, die velen thans waarschijnlijk eenige reden tot ongerust heid geeft. Men moet in dit verband niet vergeten, dat Nederland een groote finan- cieele draagkracht heeft, dat het zeer groo te vorderingen in het buitenland heeft uit staan en dat er dus van een definitieve uitholling van ons ruilmiddel voorloopig nog geen gevaar bestaat. Er komt echter waarschijnlijk nog wel een andere over weging bij en wel deze, dat ondanks de maatregelen, die genomen zijn om goe deren die in distributie zijn, niet al te sterk in prijs te doen stijgen, vele andere goederen, die daarbuiten vallen toch wel degelijk veel duurder-zijn geworden. Het is een verschijnsel, waaraan men in oorlogs tijd nu eenmaal moeilijk kan ontkomen, en dat wij in den wereldoorlog op nog veel grootere schaal hebben meegemaakt. Er heeft in de afgeloopen week ook veel vraag naar Amerikaansche fondsen bestaan, omdat men van meening was, dat de New-Yorksche herkiezing van Pre sident Roosevelt niet ongunstig zou op nemen. Men had n.l, op die herkiezing tevoren reeds gerekend. Intusschen is de einduitslag toch wel degelijk van ongun stige uitwerking op Wallstreet geweest, daar er Woensdag een vrij scherpe reactie 'is ingetreden, die ook hier niet naliet de koersen te beïnvloeden. Wij moeten in dit verband echter opmerken, dat de herkiezing van Roosevelt niet met een overweldigende meerderheid is geschied, zoodat de President wel degelijk rekening zal hébben te houden met een vrij sterke oppositie, indien hij de politiek van de New Deal in al haar scherpte zou willen doorvoeren. Er zijn echter teekenen, dat hij wel degelijk met de wenschen van de Republikeinen rekening zal willen hou den, juist in verband met de stemmen verhouding bij zijn verkiezing. Het plan zou n.l. bestaan om nog meer republikein- sche ministers in de regeering op te nemen en op deze wijze zou Roosevelt dan waar schijnlijk trachten zoowel de uitvoering van zijn bewapeningsprogram als zijn bui- tenlandsche politiek door de goedkeuring van de Republikeinen te doen dekken. Indien deze opvatting juist is dan zou men ook een verzachting van de New Deal politiek mogen verwachten, hetgeen op de fondsenmarkt op den dtiur van gun- sti'gen invloed zou kunnen zijn. Hieronder volgt een overzicht van het koersverloop in de afgeloopen week: 4 Nederland 1940 XI 95 94%, 95, 94%. 3-3V" °fo Nederland1938 86%, 84, 845/io- 3 Ned. Indië 1937 A. SU/is, 80%. Youngleening 34%, 35, 26%, 35%, 38, 28, Aku 124%, 127, 118%, 123%. Lever Bros 135%, 140, 136%, 141%. Philips 204%, 214, 206. 218, 215%. Beth. Steel 84%, 90%; 86, 87. U.S. Steel 69%, 76, 72%. Kon. Petroleum 270%,' 807, 304%, 310, 304. A'dam Rubber 245. 275%, 278, 268, 272. Deli Batavia Rubber 179, 203, 208%, 205. Kon. Boot 147%, 159,162, 157%. Ned. Scheepvaart Unie 156%, 172%, 168, 169. H.V.A. 453, 482, 452. Ver. Vorstenlanden Cultuur 123, 133, 129%, 130%. Deli Batavia Mij. 176, 205, 200. Deli Mij. 237, 263, 275, 271%. Senembah 188, 214, 213.. PROCES TEGEN BENDE ZWENDELAARS. Voor de rechtbank te Boedapest is een proces begonnen tegen een Joodsch zwen- delconsortium, dat de laatste jaren eenige millioenen pengoe over de grens gebracht heeft. De vertegenwoordiger van het open baar ministerie eischte met het oog op den ernst van de zaak een buitengewoon zware straf en wel 160.000 pengoe boete per persoon, behalve de gevangenisstraf. Bijzonder bezwarend werd genoemd, dat het Joodsche consortium een zwendelkoers van 60 pengoe per pond toegepast had, tegenover den officieelen koers van 14,60 pengoe. DOOR R. ARDEN. 36) En wanneer het hun zoozeer ernst is, dan wordt ook een vlucht vol komen illusoir. Iedere grenspost kijkt naar me uit en is bereid, op me te schieten en daar zullen ze, als alleen maar Ben Be verly me wil hebben, eerst nog wel eens rrjpelyk over denken.' Begrijp je dat?" Edna knikte. „Natuuriyk alleen weet ik niet, wat we dan moeten doen!" Peters dacht een tydje ingespannen na. „Beverly heeft niet eens een bevel tot inhechtenisneming overgelegd. Hij neemt het als vanzelfsprekend aan, dat hy me mag vasthouden. Hier op het schip is het ook voldoende, als de kapitein hem vol macht geeft. By dezen stand van zaken staan de Franschen hem ook stilzwy'gend toe, dat hy me aan land arresteert, ja, .ze helpen hem zelfs. Het geval ligt echter anders, als het me gelukt, op Engelsch ge bied te komen. De Engelschen zijn grap pige lui, ze zeggen waarschijnlijk: Eerst moet je bewijzen, dat dit en dat, zus en zoo is, dan arresteeren we hem en leveren hem uit. En voordat 't zoover is, zullen we verder zien." Peters keek Edna vragend aan: „Geloof je ook niet, dat dat het beste is?" Edna1 was reeds in het stadium, dat ze slechts dat geloofde, wat Peters geloofde. „Dus een vlucht naar het Engelsche ge bied, lieveling!" Peters knikte. „Maar zonder geweldpleging tegen de Franschen, Edna." Edna zuchtte zwaar. „Dan zijn we nu weer op hetzelfde punt, waar we eerst waren, mijn jongen." „Zooals ik zei, het is onverantwoorde- ïyk van me", meende Peters. „Maar met het goede geweten van iemand, die on schuldig is nu, Edna, je neemt het geld, gaat aan land en koopt voorzichtig een auto." „Ja, vooral dat voorzichtig is uitste kend", zei Edna met grimmige humor. Peters schudde het hoofd. „Natuuriyk, dat gaat niet. Dan iets an ders. Geloof je, dat je een touw zult kun nen krijgen?" „Dat kan wel," zei Edna. „Goed. Je kunt het me niet brengen, dat is zeker. Maar je kunt het aan de verschansing bevestigen. Heelemaal on deraan, waar een stang op het dek vast zit. Het touw moet langs mijn patrijspoort hangen." Peters keek onderzoekend naar zyn patrijspoort. „Het zal niet gemakke lijk zy'n, daar doorheen te komen, ver vloekt nauw maar ik zal het wel voor elkaar krijgenIk kon natuurlijk ook zonder dat touw in het water komen, lie veling, maar ik ben bang, dat ik door die ellendige lilimparty in een verkeerde hou ding naar beneden moet springen en met een reuzenplomp in het water plof. Dat mag ik niet en daarom is een touw beter. Ik zwem dan aan land, verstop me ergens je moet kleeren voor me zien te kra gen! Vooral ondergoed! Ik kan niets mee- sleepen behalve een zwembroek. Dan ga je met de motorboot aan land, de heele nacht komen er nog boemelaars aan boord en het ding vaart nog we ontmoeten elkaar, stelen een auto en smeren hem!" „Zouden 'er geen haaien in het water zy'n?" vroeg Edna angstig. „Die moet ik riskeeren, lieverd. Ik moet bij de heele zaak wat riskeeren, Edna!" Edna glimlachte plotseling heel slim. „Goed dan, ik breng de zaak in orde! Geef me al je geld! Zoo, en nu heb je niets anders te doen dan door de patrijs poort te kruipen, als je het touw ziet!" „Hang het touw maar niet voor de vei-- keerde patrijspoort, Edna!" waarschuwde Peters. „Waar vinden we elkaar?" „Als je het touw ziet is er ook een boot in de nabijheid, die je opvischt!" Peters keek Edna aarzelend aan. „Zouden we nog iemand in onze ge heimen inwijden, meisje? Zou dat niet gevaariyk zy'n?" Edna schudde ongeduldig haar mooie hoofdje. „Ik zoek wel een goede uit, vertrouw maar op mij, Ik ken die havens hier, ik doe deze reis niet voor het eerst. Maar schrijf nu een brief, dien ik voor je zal smokkelen of beter nog een telegram!" Peters grijnsde. „Voor Beverly! Fijn!" Hy nam papier en potlood. „Noem me maar een mooien naam „Mr. Mulaghan!" Hq schreef: Mr. Mulaghan per adres jacht Lincoln haven Monrovia. Ben zon der arbeidskrachten hulpeloos! Weet niet, of ik aan boord van de „Santa Barbara" bljjf of in Dakar installeer. Haast u J Al White. Ook Edna moest glimlachen. „Nu kan hij er rijn aandacht aan be steden om uit te vinden, wie het is, dien jÜ hier om hulp telegrafeert." „Het is het voornaamste, dat zyn be schikkingen in de war zijn gegooid. Geef hem het telegram niet, maar laat je zoo mogelijk op het postkantoor door hem verrassen! Als je het hem zoo eenvoudig geeft, daarvoor is hij weer te geraffi neerd, dat maakt hem wantrouwend. Wanneer hy je daarentegen dit papier afsnoept, dan is hq trotsch op zyn scherpzinnigheid. Detectives, die op iets trotsch zijn, zijn altijd suf! Dan ge looft hq beslist niet aan een poging tot ontvluchten. Als hy je niet nazit, geef dan het telegram maar af, want Legrand zal mischien in opdracht van Beverly controle laten uitoefenen. Hy zal het wel in handen krijgen." „Zullen ze geen onderzoek instellen", De legerberichten van gisteren. HET DUITSCHE Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte gisteren bekend Bovenwater-strijdkrachten der marine hebben in den Atlantischen Oceaan op de Noordelyke Atlantische route een Britsch konvooi volkomen vernietigd en daarbij 86.000 b.r.t. vyandelyke koopvaardy- scheepsruimte tot zinken gebracht. Het luchtwapen deed op 7 November en in den nacht van 7 op 8 November tal rijke aanvallen op voor de oorlogvoering belangrijke doelen in Londen, Zuid- en Midden-Engeland en in de Engelsche wa teren. Bij aanvallen op de Tilbury-docks te Londen ontstonden ontploffingen en ver scheidene groote en kleine branden, die een grooten omvang aannamen. In de vliegtuigmotorenfabrieken en fabriekscom plexen van Coventry ontstonden na het werpen van bommen ontploffingen en een groote brand. Het vliegveld Scampton werd tijdens de Britsche voorbereidingen voor nachtelijke vluchten van zeer ge ringe hoogte in een duikvlucht met bom men en machinegeweervuur aangevallen, verscheidene vliegtuigen werden bescha digd en twee hangars geraakten in brand. In Brixton gelukte het, opslagplaatsen door voltreffers te verwoesten. In Dover konden treffers nabij de haven worden waargenomen. vyandelijke zeestrijdkrachten die onder bescherming van den nacht de kust van Vlaanderen trachtten te naderen, werden door het vuur van de vlootartillerie en van het leger, alsmede door een zware lucht doelbatterij verdreven. Eer formatie duik bommenwerpers deed voor de monding van de Theems een aanval op een groot konvooi. Daarbij werd een kruiser van 10.000 ton getroffen en zwaar beschadigd. Een koopvaardyschip van gelijke grootte kreeg een voltreffer op het voorschip en bleef met slagzij liggen. Een vrachtschip van 5000 b.r.t. werd door een voltreffer gedwongen te stoppen en geraakte in brand. Een ander koopvaardijschip van 5000 b.r.t. zonk onder sterke verschijnselen van een ontploffing. In het zeegebied voor het graafschap Norfolk gelukte het een vijandelyk koop vaardijschip tot zinken te brengen en een ander vaartuig in brand te schieten. Meer Zuidwaarts werd een koopvaardijschip van 6000 b.r.t. door twee bommen zoo zwaar beschadigd, dat het in groote rookwolken gehuld bleef liggen. In de luchtgevechten welke hierbij ontstonden werden verschei dene vyandelijke vliegtuigen neergescho ten. In den nacht'van 7 op 8 November vlo gen Britsche vliegtuigen West-Duitschland binnen en wierpen brisant- en brandbom men. In eenige steden van het Rynland ontstond schade aan huizen. Er vallen eenige dooden te betreuren en er werden eenige menschen gewond. De gezamenlijke verliezen van den vijand bedroegen Donderdag elf vliegtuigen en een versperringsballon. Drie eigen toestel len worden vermist. Majoor Wiceck behaalde op 6 en 7 No vember door het. neerschieten van zes vij- andelyke vliegtuigen zyn 48e en 53e lucht overwinning. Onlangs is gemeld dat de tweede luite nant ter zee Barth, commandant van een vliegtuig, een schip van 6000 b.r.t. tot zinken heeft gebracht aan de Oostkust van Schotland. Hiermede heeft hy in totaal 30.000 b.r.t. vijandelijke scheepsruimte ver nietigd. HET ITALIAAN S CHE In zijn legerbericht no. 154 maakte het Italiaansche hoofdkwartier gisteren het volgende bekend Aan het front van Epirus in Grieken land worden de krygsverrichtingen voort gezet. Ondanks de slechte weersgesteldheid deed onze luchtmacht aanvallen op wegen nabij het Prespa-meer en op de versterkin gen van Korfoe, waarby de gestelde doe len verscheidene malen getroffen werden. Al onze vliegtuigen zijn teruggekeerd. Een formatie van zes vijandelijke machines viel Valona (haven in Albanië) aan. Dank zij het onverwijlde optreden van den lucht afweer, werd de formatie vernietigd. Van vier vliegtuigen kon met stelligheid wor den waargenomen, dat zij neerstortten. Twee andere toestellen werden waar schijnlijk neergehaald. Een deel der be manningen sprong met valschermen uit de toestellen. De Engelsche piloten werden gevangen genomen. vroeg Edna, „wanneer een jacht Lincoln in de haven van Monrovia niet bestaat?" „Onzin, dan wachten ze daar wel tot er een komt. ,Goed!" Edna keek op haar horloge „Ik moet nu aan land, lieveling, ik heb veel te doen!" „Blijft nog een poosje", vroeg Peters. „Nog tien minuten!" „Nu, goed dan", zei Edna. „Tien mi nuten, maar geen minuut langer, lief ste!" „Lieve snoes," zei Peters. HOOFDSTUK XXXIH. Er waren veel dingen, waaraan Edna en Peters niet gedacht hadden daar was in de eex-ste plaats de maan. De maan scheen de onderneming niet byzonder goed gezind te zyn, zij scheen onbeschaamd helder. Peters zat in zijn hut, keek zoo nu en dan uit zyn patrijspoort en overwoog intusschen allerlei dingen. Zou hij daar ooit doorheen komen? Zou Edna het touw ongemerkt kunnen vast maken? De uren verstreken ontzettend langzaam. Tegen drie uur kleed de Peters zich uit, kroop in zyn zwem broekje, ging even onder de douche staan om frisch te blijven en zeepte zijn schou ders en borst in, omdat hij vermoedde, dat hij daardoor gemakkelijker door de nauwe patrijspoort kon kruipen. Hy schroefde het venster eruit. Van een touw was nog niets te zien. Zou Edna ver hinderd zyn Het was al vijf minuten over drie en het schuim van de zeep droogde op zijn huid vast. Daar, die lichte streep, dat was het touw Peters bevochtigde nog eens vlug de ingezeepte lichaamsdeelen en toen schoof hy voorzichtig door het ronde gat. Eerst een arm, toen het hoofd nu kwam het lastigste de schouders. Zon der zeep zou het nooit gegaan zijn, dan had hij zijn huid aan de vensteropening moeten achterlaten. Maar ook nu had hij geduren de eenige seconden het beangstigende ge Vrachtwagens mogen niet langer dan 5 dagen buiten het normale bedrijf. Bij besluit van den secretaris-generaal van het departement van waterstaat van 5 Augustus 1940 werd verboden om vrachtwagens met een grooter laadvermo gen dan 1 ton, welke aan natuurlijk- en rechtspersonen van Nederlandsche natio naliteit toebehooren, zonder vergunning van den bevoegden ryksverkeersinspecteur langer dan 5 dagen buiten de tot het nor male verbiyf behoorende standplaats te doen verblyven, In den laatsten tyd werd herhaaldeiyic geconstateerd, dat in stryd met deze ver ordening gehandeld wordt en zelfs ge tracht wordt bemiddeling te verleenen bij het verhuren of verkoopen van vrachtwa- gsen naar België of Frankrijk zonder bo vengenoemde vergunning. De bepalingen van bovengenoemde ver ordening worden by dezen nogmaals uit drukkelijk een ieder in herinnering ge bracht. Personen, die bij dergelijke verbo den transporten hun bemiddeling verlee nen, worden, evenals de houders der vrachtwagens, die aan dergelijke aanbie dingen gevolg geven, onvrbiddelijlt ver volgd, terwijl de betrokken vrachtwagens in beslag worden genomen. Met betrekking tot overtreding van de voorschriften, bij of krachtens hoogerge- noemd besluit gegeven, is het bepaalde in de artikelen 3, 4, 5 en 6 van de wet Ge bruik vervoermiddelen 1939 van overeen komstige toepassing. HANDELAAR GAF ZIJN VOORRAAD BOTER NIET OP. Zijn bedryf stopgezet. Het rijksbureau voor de voedselvoorzie ning in oorlogstijd deelt het volgende mede. In verband met de distributiemaatregelen is het noodzakelijk, dat de overheid een overzicht heeft van de voorraden, die in het land aanwezig zyn. Te dien einde is ten aanzien van verschillende producten be paald, dat degenen, die meer dan een be paalde hoeveelheid in voorraad hadden op een bepaalden datum, daarvan opgave moesten doen aan een daarvoor aangewezen orgaan. Dit is ook geschied met betrekking tot boter. Dezer dagen is aan het licht gekomen, dat een handelaar in boter een deel van zijn voorraad had verzwegen en had afgeleverd buiten de distributieregeling om. Als gevolg daarvan is de betrokken handelaar door het dagelyksch bestuur van de afdeeling zuivel van de Nederlandsche Zuivelcentrale als ge organiseerde geschorst in afwachting van de uitspraak van de commissie voor de cri- sis-tuchtrechtspraak. Niet alleen is het den handelaar thans niet meer mogelyk zyn boterhandel uit te oefenen, maar ook andere bevoegdheden, die hij als georganiseerde bij genoemde cen trale had, zyn hem ontnomen zoo kan hij thans niet langer boter ompakken, is het hem verboden kaas te wegen voor kaaspro ducenten als waaghouder en is zijn vergun ning als kaashandelaar vervallen, hetgeen practisch" beteekent stopzetting van zijn kaashandel. Het bovenstaande moge voor ieder, \vien dit aangaat een waarschuwing zijn, dat de overheid tegen hen, die de regelingen op het gebied der voedselvoorziening moedwillig overtreden, zeer streng zal optreden. In Noord-Afrika hebben onze luchtfor- maties het vliegveld en de vijandelijke installaties van de oase Siwa aangevallen. De toestellen lieten bommen vallen en schoten met machinegeweren, waarby den vijand enorme verliezen en groote materi- eele schade werden t oegebracht. Twee vliegtuigen van het type Lysander werden op den beganen grond in brand geschoten. Des nachts tusschen 3 uur en 4 uur 30 min. hebben vijandelyke vliegtuigen, die hevig door het afweergeschut beschoten werden, drie bommen uitgeworpen op het spoorwegstation van Brindisi en twee brandbommen in de omgeving van dit sta tion, waax-bij eenige schade werd berok kend aan raile, aan een waterleiding en aan een wagon. Een begin van brand ont stond in een particuliere woning, maar werd terstond gebluscht. Er vielen geen slachtoffers. voel, in deze verschrikkelijke omklemming te blijven steken. Tenslotte was hij er met zijn bovenlichaam door, hij kreeg het touw te pakken en trok zijn dijen en beenen bij. Geluidloos liet hij zich in de diepte glijden. Als nu maar niemand in de tweede klasse hem zag voorbyschieten Alles ging goed. Het water had een aan gename bad-temperatuur. Peters hieid zich nog met één hand vast en keek naar boven. Daar was een kleine witte vlek, die zich over de verschansing boog Edna's ge zicht. Een zachte klap, Edna had het touw losgemaakt en liet het naar beneden vallen. Peters zwom voorzichtig naar het land. Haaien, dacht hij, als er nu maar geen haaien zijn Daar was plotseling een kleine boot. Een man roeide schijnbaar zonder opzet in zyn richting. „Bent u daar?" vroeg lxy, rijkelijk ovex'- bodig. „Ja", fluisterde Peters. „Goed. Houd u zich maar van achteren vast, we moeten nog een eind weg, voor dat u erin kunt klimmen". Peters hield zich aan den rand van de boot vast en de man roeide verder. Vijf minuten gingen zoo voorbij en toen liet de man de riemen zinken. „Komt u nu maar hier, over den ach terkant of den voorkant, anders wippen we om Peters trok zich aan den achtersteven op en klom in de boot. „Daar ligt een badmantel", zei de man. „Trekt u die maar aan, andex-s vat u kou Zoo'n schip is toch geen goeie gevange nis, hè?" Peters kreeg een schok, als was hy door een electrische lading getroffen. Die stem de man had zyn hoed bijna tot op zijn neus getrokken maar toch „Ben Beverley", zei Peters. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 9