De handel @p de effectenmarkt blijft fan
Socalen aard.
Mr. Stevens uit Detroit
Derde Blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Zaterdag S October 1940
Financieel Economisch Overzicht
Na winstoemingen een vrij algemeene reactie.
Groote omzetten In Aku, Unilever
Sn Unitsdv: waarden.
«Ook dezo week ri de han'iel ter buurze
M~ier zeer levendig geweest en de fond-
s n, waarri den laatsten tijd het meest is
omgegaan stonden wederom op den voor
grond. Aanvankelijk werd de koersstijging
onder leiding van Duitsche, fondsen, aan-
deelen Aku en Unilever, voortgezet, doch
later is er op winstnemingen een vrij alge
meene reactie ingetreden. Dit verschijn
sel kan in het licht van de technische
positie van de markt als zeer gezond wor
den beschouwd'. De aankoopen, die de laat
ste weken hebben plaats gevonden konden
voor het overgroote deel met eigen midde
len der opdrachtgevers worden betaald,
hetgeen dus beteekent, dat er betrekkelijk
weinig posities met prolongatiegeld zijn
gefinancierd.
In tijden, dat dit laatste wel het geval
is, pleegt men bij een ommekeer van
de stemming dikwijls omvangrijke ge
dwongen .liquidaties waar te nemen, omdat
de meeste houders van speculatieve posities
er weinig voor voelen om te supleéren,
vooral indien de omstandigheden onzeker
zijn. Geheel anders is de toestand, indien
zooals thans de meeste fondsen met eigen
geld zijn betaald. Veel houders hebben er
dan geen bezwaar tegen, om indien er
eenige reactie intreedt voorloopig de ver
dere ontwikkeling af te wachten en zijn
dus niet direct berei4 om tot realisatie
over te gaan. Het gevolg was dan ook,
dat de winstnemingên, die werden uitge
voerd van beperkten omvang bleven en de
'ingetreden terugslag, hoewel op zich zelf
niet onbelangrijk, toch betrekkelijk gering
was in verhouding tot de voorafgaande
koersstijging. Hiermede is natuurlijk nog
niet vastgesteld, dat de te voren ingetre
den verheffing van het koerspeil inderdaad
als gezond moet worden beschouwd. Dat
zal de toekomst eerst kunnen leeren. In
het algemeen kan men zeggen, dat de om
standigheden van het Nederlandsche be
drijfsleven niet van dien aard zijn, dat men
bepaald optimistisch gestemd zou kunnen
zijn. Voor tal van groote ondernemingen is
het uiterst onzeker hoe de afzet zich later
zal kunnen ontwikkelen. Van Duitsche zijde
wordt herhaaldelijk de wenschelijkheid be
toogd, dat de handel en de exportindustrie
zich in de toekomst meer -dan tot nu toe
tot het Europeesche Continent zullen moe
ten wenden. Men zal echter moeten af
wachten of het opnemingsvermogen in de
ze gebieden na den oorlog van dien aard
zal zjjn, dat een compensatie zou kunnen
worden gevonden tegenover het wegvallen
van den afzet in andere richting, voor zoo
ver die den eersten tijd na den oorlog niet
mogelijk zou zijn.
Wy hebben al vroeger aangetoond,
dat de heele koopbeweging op de fond-
senmarkt voor een groot deel berust
op het ontbreken van nieuwe beleg
gingsmogelijkheid. Reeds sinds gerui
me n tijd Zijn er geep nieuwe aandeelen
of obligaties aan de markt gebracht
en ook kapitaalexport door middel
van arbitrage in fondsen, die hier
reeds verhandeld worden, is thans na
tuurlijk uitgesloten! Ook arbitrage in
Duitsche fondsen is vooralsnog niet
1939
L H.
Alg. Kunstzijde Unie 25%11%
Lever Bros Unilever 89%144%
Philips Gloeil. fabr.
Gem. Bez." 120%—223
Koninklijke Petroleum 231 350
Rubber Cult. Mij. A'dam 166 —253
Handelsver. A'dam 361 468
Deli Mij. eert. 138 —265
Van de bankaandeelen waren deze week
aandeelen Hollandsche Bank Unie vast ge-
mogelijk en de groote vraag, die zich
den xaatsten tijd naar deze waarden
heeft geopenbaard, kan thans nog niet
worden voldaan door invoer hier te
lande van Duitscne waaraen. Wellicht
zal dit op een later tijdstip mogelijk
zijn en dan zou er een zekere com
pensatie kunnen plaats vinden, waar
door de koersen hier te lande van
deze fondsen zich regelen naar die in
Duitschland. Maar voorloopig blijft de
handel echter nog geheel van localen
aard.
De uitbreiding van de noteering tot
verschillende Duitsche fondsen, die vroe
ger niet in de officieele prijscourant voor
kwamen beteekent nog niet, dat deze fond
sen hier thans werden ingevoerd. Zij wer
den hier vroeger ook reeds niet officieel
verhandeld en vermoedelijk worden er vrij
belangrijke bedragen van deze fondsen hier
gehouden. Het betreft o.a. aandeelen I.
G. Farbenindustrie, Mannesmann Röhren,
aandeelen Ver. Stahlwerke, Siemens en
Halske en verschillende obligatiesoorten,
zooals 4 Umschuldungsverband Deut-
scher Gemeindén, 4% Harpener Bergbau
enz. In totaal zijn er 10 van deze nieuwe
Duitsche fondsen in de officieele noteering
opgenomen. Onmiddellijk nadat zij in de
prijscourant waren ingevoerd, zijn de
koersen vrij belangrijk gestegen, De mees
te handel had evenwelplaats in de Young-
leening, die zooals bekend, hier reeds van
den tijd der uitgifte af in de officieele no
teering stond. Tijdelijk is de koers daarvan
tot ca. 52 gestegen, terwijl verder ook
de Dawesleening belangrijk hooger werd
verhandeld. De directe aanleiding hiertoe
was de aankondiging, dat de achterstallige
coupon van de 7 Dawesleening per 15
April 1940, waarvan de betaling destijds
voorloopig was opgeschort, thans ten be-
loope van 3% zal worden betaald. De'
coupons kunnen ter nationaliseering en
ter verkrijging van het genoemde bedrag
in contanten bij de betaalkantoren worden
Ingeleverd. Ook is de nationaliseering weer
opengesteld van de vroeger vervallen cou
pons der Dawesleening, Youngleening en de
verschillende Oostenrijksche leeningen. Men
verwacht, dat in verband hiermede ook
de nationaliseering en betaalbaarstelling
van de coupons per 1 Juni der Younglee
ning zal worden aangekondigd. Er had
eenigen tijd de vrees bestaan, dat Duitsch
land de Dawes- en Youngieeningen, die
een politiek karakter dragen niet zou wil
len erkennen, welke opvatting gesteund
werd door de tijdelijke stopzetting van
de couponbetaling. Nu dit niet het geval
blijkt te zijn, ligt het voor de hand, dat
er mede in verband met de ontwikkeling
van de politieke gebeurtenissen een koers
stijging is ingetreden.
Hieronder laten wij eer. staatje volgen
van enkele toonaangevende fondsen, waar
in de laatste en hoogste koersen, die in
1939 en 1940 werden bereikt. Hiernaast
zjjn de koersen opgenomen per 9 Mei, dus
den laatsten beursdag voor de sluiting, 21
September en 3 October. Men kan zich
hieruit een denkbeeld vormen van den om
vang, der koersstijging, die zich sedert de
heropening van de beurs heeft voltrokken.
Aandeelen Aku, Unilever en verder ook
Philips en Amsterdam Rubber bewegen
zich slechts betrekkelijk weinig onder het
hoogste punt, dat dit jaar werd bereikt.
1940
9 Mei
21 Sept.
3 Oct.
L H
1940
1940
1940
34 —124
42ix/16
103%
115%
74 126%
75%
112%
119%
104%—189%
105%
171%
182%
194
230
226
156 —209%.
162%
205%
197%
317 —404
329%
372
365
161 —204
171%
203%
194%
stemd in vei-band met
de aankondiging, dat
er een voorloopig dividend van
4 zal
worden betaald. Verder blijkt uit de mede-
deeling, dat de winst over de eerste 10
maanden van het boekjaar groot genoeg
is geweest om hetzelfde dividend als het
vorige jaar uit te keeren. Sedert 15 Mei
is, het kantoor hier te lande van mededee-
lingen der bultenlcantoren verstoken. Ver
trouwd wordt echter, dat de winstmogelijk
heden van deze buitenkantoren niet heb
ben geleden. Het ligt in de bedoeling om
de voorloopige uitlceering van 4 even
tueel aan te vullen en definitief yast te
stellen op het moment, dat de volledige
gegevens over het boekjaar ter goedkeuring
worden voorgelegd.
Ten opzichte van Indische fondsen heeft
er geruimen tijd eenige terughouding be
staan in verband met de vrees voor ver
wikkelingen in den Grooten Oceaan. Na
het sluiten van het Driemogendheden Pact
schijnt die vrees, althans voor het oogen-
blik, weer eenigszins te zijn verminderd,
maar in het algemeen blijft toch de situa
tie in dat werelddeel onzeker. Indien Ame
rika in het conflict mocht worden betrok
ken, dan moet nog worden afgewacht of de
export van Indische producten naar dat
land onafgebroken kan worden voortgezet,
zooals tot nu toe het geval is geweest.
Indien de oorlog nog geruimen tijd mocht
voortduren, dan is het voor de houders
van Indische fondsen geen prettige gedach
te, dat zij voorloopig van dit bezit geen
inkomsten zullen kunnen trekken.
Voor. scheepvaartaandeelen bleef een
vrij gunstige stemming bestaan, maar tot
een werkelijke hausse is het in deze af-
deeling toch niet gekomen. Naar gemeld
wordt zou het getorpedeerde schip met
Engelsche kinderen, het stoomschip Volen-
dam zijn van de Holland Amerika Lijn.
Het verloren gaan van dit schip herinnert
er weer aan, dat het scheepvaartbedrijf
in dezen tijd in hooge mate riskant is en
dat wellicht later zal blijken, dat nog meer
Nederlandsche schepen verloren zijn ge
gaan. Dit punt van onzekerheid werkte
vermoedelijk eenige terughouding voor
scheepvaartaandeelen in de hand. Ovèi-igens
is het natuurlijk te venvachten, dat er na
den oorlog levendige vraag naar scheeps-
ruimte zal ontstaan en dat het bedrijf
dan van deze gunstige conjunctuur zal
profiteeren.
Amerikaansche waarden trokken betrek
kelijk weinig belangstelling. De grootste
omzetten hebben plaats in Steels en Rep.
Steel en, in aansluiting met New York
stelden de koersen van deze fondsen zich
wel iets hooger, vooral voor Steels, die
ca. 2 2% konden verbeteren. Voor
Bethlehem Steel bedroeg de koersstijging
8 3. Uit de gezamenlijke cijfers van een
groot aantal industrieele ondernemingen in
Amerika over de eerste helft van 1940
is gebleken, dat de winsten aanzienlijk
grooter zijn geweest. Hieronder bevinden
zich echter ook een groot aantal maat
schappijen, die een lagere nettowinst had
den in verband met lioogere reserveeringen
voor belastingbetalingen. Het is te ver
wachten, dat deze factor zich voor de
winstcapaciteit in de toekomst nog in
sterker mate zal doen gevoelen.
Voor staatsfondsen heeft er gedurende
een groot deel va.n de afgeloopen periode'
een vaste stemming bestaan, waarbij voor
al de 33% Nederland gezocht waren.
Dit fonds kon tijdelijk 2% verbeteren,
terwijl verder 2% N.W.S. in den tijd
van een week een koersstijging van 4
boekte. Ook gemeenteleeningen en pand
brieven waren sterk gevraagd en dit ver
schijnsel werd in verband gebracht met
den drang naar herbelegging, voortvloeien
de uit het beschikbaar komen van onge
veer 40 milliocn uit couponbetalingen en
lossingen, (ö.a. 24 millioen aflossing
van 3 leening 1937A Ned. Indië) per
1 October. Vele particuliere bezitters heb
ben hiermede bij deze herbelegging de voor
keur gegeven aan obligaties met een laag
rentetype, omdat deze de meeste kans van
koersstijging bieden in geval bij een latere
uitgifte van een nieuwe staatsleening zou
worden vastgehouden aan het 4 rente-
type.
Hieronder volgt een overzicht van het
koersverloop in de afgeloopen week.
4 Nederland 1940 96Vi0, 97%, 96%.
3—3% Nederland 1938 87%, 90%, 87%,
S7%.
3 Indië 1937 A. 82%, 84%, 83
Youngleening 39%, 50%, 46%, 45.
Aku 108%, 124, 117%, 122%, 116%.
Philips 175, 189, 186, 182%.
CENTRALE KEUKENS.
Maatregelen In voorbereiding.
Naar de Trjd verneemt zullen in de
komende wintermaanden vah rijkswege
in samenwerking met de betrokken ge
meentelijke instanties aan de bevolking
op werkdagen voedzame warme maal
tijden worden verstrekt. (Naar wij ver
nemen wordt ook in Vlissingen de moge
lijkheid overwogen Red. P.Z.C.)
Zoowel het aantal in een gemeente in
gebruik te stellen keukens, alsmede de
plaats en capaciteit daarvan, zullen ver
band houden met het feit, dat het ten
gevolge van de verduisteringsmaatregelen
vermoedelijk practisch niet mogelijk zal
zijn meer dan eenmaal per dag b.v. tus-
schen 11.30 en 13.30 uur, eten te ont
vangen. De deelneming zal niet beperkt
worden tot een bepaalde weistandsgrens.
Het criterium daarvoor is niet gelegen
in de financieele draagkracht van de deel
nemers, doch in de mogelijkheid om' de
levensmiddelen en brandstoffen op de doel
matigste wijze te gebruiken. De deelnemers
zullen het eten zelf moeten halen aan de
keukens en dan geen grootere afstanden
behoeven af te leggen dan 10 tot 15
minuten gaans. Ook wordt gedacht aan de
mogelijkheid, om voor het personeel van
een fabriek of soortgelijke inrichting de
benoodigde pox-ties tegelijk te ontvangen.
Het eventueel nabij deze uitreikings
plaatsen verschaffen van gelegenheid tot
i het nuttigen van de spijzen wordt geheel
aan de zorg van de gemeentebesturen
overgelaten.
Op grond van billijkheidsoverwegingen
zullen de deelnemers een gedeelte van de
op 'de te verstrekken spijzen betrekking
hebbende distributiebons moeten inleveren.
Alle deelnemers zullen een tegemoetko
ming in den kostprijs van het eten beta
len. Deze zal afhankelijk borden gesteld
van het welvaartspeil van de deelnemers
volgens nog nader vast te stellen regelen.
Een deel van de totale kosten van de
onderwerpelijke levensmiddelenvoorziening
zal ten laste van de er bij betrokken ge
meenten worden gebracht. Voor wat betreft
het deel der ten laste van de gemeenten
komende kosten van dezen maatregel, zal
zoo mogelijk dezelfde rijkstegemoetkoming
v/orden verstrekt als ten aanzien van de
distributie-uitgaven, waarvan 85 pet. het
Rijk en 15 pet. de gemeenten betalen.
In samenwerking met het Centraal Dis
tributiekantoor en met de plaatselijke Dis
tributiediensten zal een regeling worden
getroffen, waardoor het aantal deelnemers,
dat telkens gedurende een volgende week
maaltijden wenscht te ontvangen tijdig be
kend is.
Naar het Volksblad verneemt zal om
streeks 20 October a.s. de eerste centrale
keuken reeds worden geopend, en wel te
Rotterdam. Aan deze centrale keuken zal
gelegenheid zijn om warm eten te ver
krijgen, dat aan zes loketten zal worden
verstrekt. Er zal ongeveer 20 tot 25 man
personeel werkzaam zijn, waardoor voor
4.000 menschen eten kan wórden gekookt.
Met den bouw van deze centrale keuken
is men reeds sedert eenigen tijd bezig.
EERSTE NOOD WINKELS TE
ROTTERDAM GEOPEND.
Vrijdagmiddag zijn te Rotterdam de
eerste 23 noodwinkels, een complex vóór
het hoofdpostkantoor aan den Coolsingel,
officieel geopend. Namens het gemeente
bestuur was aanwezig de heer Jüp.ers
die in een der winkels met een
geestige toespraak de verzamelde win
keliers toesprak.
Unilever 117%, 126%, 119, 121%, 119%.
Koninklijke Petroleum 223%, 236, 230, 226.
Amsterdam Rubber 191, 201, 198, 198.
Holland Am. Lijn 96%, 99.
Ned. Scheepvaart Unie 133%, 13'2, 136%.,
135%.
H. V. A. 358, 372, 368, 365.
Ver. Vorstenlandsche Cultuur 88%, 91%,
91%.
Deli Batavia Mij. 135, 133, 136, 134.
Deli Mij. 192, 194%, 194%.
Senembah 155%, 159%, 157, 157%.
Anaconda 21%, 223/l6, 22Vio-
Beth. Steel 65%, 68%, 67%.
U. S. Steel 47%, 50%, 49%.
De legerberlchten van gisteren.
HET DUITSCHE.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakte gisteren bekend:
De vergeldingsaanvallen op Londen en
de aanvallen op voor de oorlogvoering be
langrijke doelen in Zuid- en Midden Enge
land werden ondanks de moeilijke weers
gesteldheid met succes voortgezet. In een
gasfabriek in het Noord-Westen van Lon
den volgde op de bomontploffing een hooge
steekvlam. Gevechtsvliegtuigen deden met
bijzondere doortastendheid aanvallen op
tv/se wapen fabrieker. in Coventry bij Ches
ter. Voltreffers verwoestten in beide fa
brieken montagehallen en machines.
Voorts werden met succes aanvallen onder
nomen op verscheidene vliegvelden in het
stadsgebied van Londen alsmede op het
vliegveld van St. Eval in het graafschap
Cornwall, waar hangars, schuilplaatsen,
startbanen en vliegtuigen op den beganen
grond vernield werden. Bijzonder doeltref
fend was een bomaanval op het vliegkamp
van Sheerness. Voltreffers kwamen neer
op aangetreden troepen, en een deel van
de schuilplaatsen geraakte in brand. Ten
Noorden van Londen deden afzonderlijke
Duitsche gevechtsvliegtuigen met zichtbaar
succes aanvallen op spoorwegtransporten
en verstrooide colonnes vrachtauto's.
In tegenstelling tot het optreden van het
Duitsche luchtwapen hield de vijandelijke
luchtmacht zich overdag en des nachts
bijna volkomen gereserveerd. Slechts een
enkel vliegtuig viel in het Westen van
Duitschland een fabriek aan, zonder noe
menswaardige schade aan te richten. Eeni
ge Britsche vliegtuigen viogen naar de
kust van Noorwegen, De hier uitgeworpen
bommen bleven zonder uitwerking. Een
aanvaller werd door jagers neergeschoten.
De gezamenlijke verliezen van den vijand
bedroegen gisteren drie vliegtuigen. Vier
eigen toestellen zijn niet terugge-.
koerd. Bij de aanvallen op de 'wapenfa
brieken in Midden-Engeland onderscheid
den zich gevechtsvliegtuigen onder bevel
van den eersten luitenant Neumann en
van luitenant Bischoff door bijzondere
dapperheid.
HET ITAIIAANSCHE.
In zijn legerbericht no. 119 maakt het
Italiaansche hoofdkwartier het volgende
bekend
In den Engelsch-Egyptischen Soedan
hebben onze luchtformaties kampen en ver
dedigingsstellingen in de zóne van Rozeires
gebombardeerd, alsmede een vijandelijk
kamp en fort in de zónt van Gallabat.
De vijandelijke luchtmacht deed aanval
len op Berbera, Afmadoe, El Oeak, en op
de spoorwegstations van Agordat en
Aichia. Een tweede aanvalspoging'op deze
laatste plaatsen werd door onze jagers
afgeslagen. Drie personen werden gedood,
onder wie een inlandsche vrouw en vijf
gewond. De materieele schade is beperkt.
Het onderhoud van de verkeers
borden voor Duitsch militair
verkeer.
Op bevel van den Duitschen weer
machtsbevelhebber in Nederland heeft
men in het bezette gebied borden, her
kenningsborden, richtingspijlen, voorweg-
wijzers, wegwijzers en aanduidingsteekens
ten behoeve van het Duitsch militair ver
keer in traversen door gemeenten aange
bracht.
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van binnen-
landsche zaken, heeft thans aan de burge
meesters, ingevolge een door hem ontvan
gen mededeeling van den höheren SS- und
Polizeiführer doen weten, dat de gemeen
te deze borden enz. in goeden staat moeten
houden. In geval van twijfel, moeten de
gemeenten zich met de naastbij zijnde in
stantie van de weermacht in verbinding
stellen.
VRACHTAUTO DOOR TREIN
GEGREPEN.
Op den onbewaakten overweg aan de
Tonselschesteeg te Harderwijk is gisteren
een vrachtauto door den trein gegrepen.
De bestuurder, een man van ongeveer 25
jaar, was onmiddellijk dood. De auto werd
geheel vernield.
DOOR R. ARDEN.
8.
Peters dacht nog een oogenblik over het
geval Grizzard in het bijzonder en over
de Amerikaansche justitieele toestanden
geprezen Amerikaansche vrijheid dacht
in het algemeen na. Dat is nu de veel-
hij. Bij ons leeft de mensch onder aller
lei voorschriften en bepalingen, maar de
staat beschermt zijn burgers iedere mi
nuut. In de Vereenigde Staten zijn er
misschien minder wetten, maar de staat
bemoeit zich niet met een schooier, voor
dat hij een misdaad gedaan heeft, waai-
bij hij is betrapt. Wie heeft er bij ons
een eigen bewaking noodig? Niemand, al
is hij nog zoo rijk. En in de Vereenigde
Staten moet iemand, die groote zaken
doet en geld heeft, een eigen garde heb
ben of een dubbelganger, die voor hem
optreedt. Asjeblieft. Fraaie toestanden.
Des avonds, na het eten, ging Peters
ondanks het koele weer, op het prome
nadedek rondwandelen. De zee zag er
koud en donker uit, zoo nu en dan was er
schuim .op de golven te zien. Peters was
alleen. De andere passagiers bevonden
zich op dezen tijd in de salons, dansten,
dronken of verloren hun geld aan de
speeltafel. Peters had in zijn hut gegeten;
lvj had geen zin gehad, zich voor het
diner te verkleeden. Daarom ging hg nu
ook op het dek wandelen. Eigenaardig,
d? rommel begon, hem nu, na een week
a', te vervelen. Hij vond het alleen pret-
t'r, dat v.j een g"j!d boei: m zijn hut had,
d t hij straks wilde gaan lezen. Aan de
1 ::e en het zorgelooze bestaan was hij
gewend. Wat veertien dagen geleden
r; o een gedroomde heerlijkheid voor hem
v. ::s, zag er in werkelijkheid heel anders
r't. Peters dacht er een poosje over na.
E. rJrlijlc werd het hem duidelijk, waarom
.Jirni het leven op de „Santa Barbara" ver
veelde: het ontbrak hem aan bezigheid.
Hij voelde zich in zijn rol als strooman
weinig op zijn gemak tusschen al die men
schen, die voor deze luxe hadden gewerkf
en haar verdiend hadden. Zeker, er was
een heele hoop nietsdoeners bij, die
slechts het-geld van hun ouders verteer
den, maar in ieder geval was dat toch
geld, dat de ouders verdiend hadden. Wat
was hij, wanneer plotseling zou uitkomen,
dat hij slechts door Stevens als plaats
vervanger was aangesteld? Welke rol
speelde hij dan? Wat was hij, als de
oplichterij ontmaskerd zou worden Mijn
heer Niets, mijnhepr Niemand. Wat zou
er gebeuren, als hij verliefd zou worden
op een van die vele mooie vrouwen, die
hem aanmoedigende blikken toewierpen?
Een reusachtige blamage 2ou het eind
zijn. De duivel hale me, dacht Peters,
ik mag met niemand aanpappen, ik ben
niet de rijke Stevens, maar slechts de ar
me Peters, en als zoodanig heb ik me
gereserveerd te gedragen. Hij wierp zijn
eindje sigaret over boord en begaf zich
naar zijn hut.
HOOFDSTUK V.
Het was niet gemakkelijk de wouwen op
een afstand te houden. Oudere dames
trachtten inlichtingen in te winnen bij de
stewards; wat is dat voor een heer, daar
ginds, in die lange kameelharen jas? Dat
is mr. Stevens uit Detroit, mevrouw. Heel
rijk, mevrouw! GetrouwdNeen, mevrouw,
hij reist met zijn secretaris. Heb je
het gehoord? zeiden de moeders tot haar
dochters Bessy, Ann of Milly. Een jonge
millionnair uit Detroit! Waarom maak
je niet eens kennis met hem? Ziet hij er
niet uitstekend uit? Zouden we ons voor
deze reis opofferingen hebben getroost,
om je met een derden, vierden of rijfden
officier te laten flirten? Hij is ver-
schikkelijk vervelend, en soms zelfs on
hebbelijk, zeiden de Mill:'s, Anns en Bet
ty's. Desniettemin maakten zij jacht op
den armen Peters, die nog nooit zooveel
lieftalligs bij elkaar had gevonden. Was
hij stil in de zee verdiept, dan trof het
zoo, dat spoedig een jpnge dame naast
hem eveneens in de zee verdiept was. Ging
hij naar de turnzaal om daar wat te bok
sen, dan trof hij daar een jonge dame,
die hem bewonderde. Zocht hij in de bi
bliotheek een boek, dan was daar beslist
ook een lieftallig meisje, dat een boek
zocht, zijn belangstelling deelde en tracht
te hem in een diepzinnig gesprek over
literatuur te verwikkelen. En allemaal
wilden ze hem dadelijk aan haar papa's
en mama's voorstellen.
Alleen de schermleerares liet hem met
rust. Ze glimlachte hem vriendelijk toe,
wanneer hij de turnzaal binnen kwam,
maar dat was ook alles en daarbij bleef
het. Peters kwam tot de overtuiging, dat
de schermleerares het liefste meisje van
het heele schip was. Des morgens gaf ze
les in tennissen en Peters keek daarbij
meestal toe. Hij had er zich al over ver
wonderd, waarom hij Edna 's avonds
nooit zag, maar langzamerhand kwam hij
tot de overtuiging, dat Edna ten minste
zoo hard moest werken als de jongste
steward. Vier, rijf uren schermen, vier,
vijf uren tennis of pingpong. Waar zou
het meisje de kracht vandaan halen, des
avonds nog te dansen, als ze dat wer
kelijk van de maatschappij mocht doen?
Neen, Edna zou des avonds wel doodmoe
in haar bed liggen, dat stond vast.
Spoedig werd het weer slechter. De
„Santa Barbara" begon heel onbehoorlijk
te schommelen en de passagiers zagen er
den eersten dag in de eetzaal wat bleek
jes uit. Den volgenden morgen waren hun
rijen wat gedimd, de stewards kregen het
zwaar te verantwoorden en het leven
werd onplezierig. Daardoor kreeg Edna
uren vrij, want wie wil er nog tennissen
of schermen, als hij nog maar nauwelijks
op zijn beenen kan staan? Er werd niet
meer geflirt en gedanst. Dokter Miller,
de scheepsarts, was onafgebroken op de
been om zijn talrijke patiënten over hun
moeilijkheden heen te helpen.
En in een bijzonder stormachtigen
nacht, toen de eene zware golf na de an
dere over het voordek stroomde, gebeurde
het. Een steward uit de tweede klasse
stelde 's morgens vast, dat een passagier
een jonge man met den naam Norton,
verdwenen was. Eerst werd er naar hem
gezocht, terwijl ervoor gezorgd werd, nie
mand iets te laten merken, maar ten
slotte viel het niet langer te verbergen:
Mr. Norton uit New York bevond zich niet
langer aan boord van de „Santa Barbara".
In de tweede klasse was men er verwon
derd over, want mr. Norton was een
groote, sterke man geweest, zeevast en
daarbij voorzichtig en ervaren. Hoe was
'het mogelijk, dat mr. Norton over boord
geslagen was? Het gevaarlijke gedeelte
van het dek was voor de passagiers af
gesloten en alle ramen van het prome
nadedek tweedeklasse waren gedurende
dezen stormachtigen tijd gesloten ge
weest. Hoe kon dat dan? Mr. Norton had
zich weliswaar als vertegenwoordiger op
de passagierslijst laten zetten, maar ex-
werd al hier en daar gemompeld, dat hij
wat anders was.
Daar de zeeziekte het grootste deel van
de passagiers te pakken had, was de op
winding spoedig verdwenen wie kan
zich nog opwinden, als hij zelf gelooft,
ieder oogenblik te moeten sterven!
Een ander geval was het evenwel voor
den kapitein en de officieren van 't schip.
Het onderzoek werd. met alle energie en
in alle stilte voortgezet. Het resultaat was
verpletterend. Mr. Norton was op dtn on
geluksdag het laatst tegen middernacht
door een steward op het pi-omenadedek
gezien. Mr. Norton stond daar in een ta
melijk donkeren hoek, vlak hij de deur
naar het open achtei-dek, en was in ge
sprek met een anderen man, dien de ste- i
ward tot zijn spijt, niet kende. Mr. Norton
was tamelijk opgewonden geweest: hij
sprak zeer luid. „Ik heb het spelletje door,"
te hebben. De steward had echter geen
ieder geval beslist deze woorden gehoord
te hebben. De steward had echter geen
tijd gehad, langer op het promenadedek
te blijven en hij hechtte aan dit gesprek
ook niet veel beteekenis. Eerst den vol
genden dag, toen het bekend werd, dat
mr. Norton verdwenen was, hei-ixmerde
hij zich de scène en maakte hij er mel
ding van aan zijn kapitein.
Kapitein Sherman en twee officieren
onderzochten daarop zoo onopvallend
mogelijk het dek en deden daarbij de
pijnlijke ontdekking, dat de klink van de
deur naar het open achterdek bloedvlek
ken vertoonde. Daarop kon, men, zonder
nu bepaald uitgesproken crïminalistische
talenten te bezitten, thans het verloop van
het gebeurde reconsti-ueeren. De man met
wien Norton ruzie had gehad, had hem
neergeslagen, had vervolgens met bloedige
handen de deur geopend en zijn bewuste-
loozen of misschien reeds doöden tegen
stander naar het open achterdek gesleept
waar hij hem over de verschansing in zee
had geworpen. Het trof zeer ongelukkig,
dat het achterdek reeds vroeg in den mor-
gen was geboend, zoodat er geen sporen
meer op te. vinden waren. Maar ook zon
der die sporen werd elke twijfel wegge
nomen, toen er, weliswaar zeer verbleekt
en half weggewasschen, niettemin toch
nog duidelijk een paar bloedvlekken aan
de verschansing werden ontdekt.
Kapitein Sherman en zijn officieren
wachtten er zich voor, het resultaat van
hun onderzoekingen aan de groote xlok te
hangen. 2lij deelden slechts mede, dat
Norton ach waarschijnlijk in zijn onvoor
zichtigheid op het achterdek had begeven
en bij het sterke overhellen van het schip
overboord was gevallen.
.(Wordt vervolgd,)]