De handel @p de effectenmarkt blijft fan Socalen aard. Mr. Stevens uit Detroit Derde Blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Zaterdag S October 1940 Financieel Economisch Overzicht Na winstoemingen een vrij algemeene reactie. Groote omzetten In Aku, Unilever Sn Unitsdv: waarden. «Ook dezo week ri de han'iel ter buurze M~ier zeer levendig geweest en de fond- s n, waarri den laatsten tijd het meest is omgegaan stonden wederom op den voor grond. Aanvankelijk werd de koersstijging onder leiding van Duitsche, fondsen, aan- deelen Aku en Unilever, voortgezet, doch later is er op winstnemingen een vrij alge meene reactie ingetreden. Dit verschijn sel kan in het licht van de technische positie van de markt als zeer gezond wor den beschouwd'. De aankoopen, die de laat ste weken hebben plaats gevonden konden voor het overgroote deel met eigen midde len der opdrachtgevers worden betaald, hetgeen dus beteekent, dat er betrekkelijk weinig posities met prolongatiegeld zijn gefinancierd. In tijden, dat dit laatste wel het geval is, pleegt men bij een ommekeer van de stemming dikwijls omvangrijke ge dwongen .liquidaties waar te nemen, omdat de meeste houders van speculatieve posities er weinig voor voelen om te supleéren, vooral indien de omstandigheden onzeker zijn. Geheel anders is de toestand, indien zooals thans de meeste fondsen met eigen geld zijn betaald. Veel houders hebben er dan geen bezwaar tegen, om indien er eenige reactie intreedt voorloopig de ver dere ontwikkeling af te wachten en zijn dus niet direct berei4 om tot realisatie over te gaan. Het gevolg was dan ook, dat de winstnemingên, die werden uitge voerd van beperkten omvang bleven en de 'ingetreden terugslag, hoewel op zich zelf niet onbelangrijk, toch betrekkelijk gering was in verhouding tot de voorafgaande koersstijging. Hiermede is natuurlijk nog niet vastgesteld, dat de te voren ingetre den verheffing van het koerspeil inderdaad als gezond moet worden beschouwd. Dat zal de toekomst eerst kunnen leeren. In het algemeen kan men zeggen, dat de om standigheden van het Nederlandsche be drijfsleven niet van dien aard zijn, dat men bepaald optimistisch gestemd zou kunnen zijn. Voor tal van groote ondernemingen is het uiterst onzeker hoe de afzet zich later zal kunnen ontwikkelen. Van Duitsche zijde wordt herhaaldelijk de wenschelijkheid be toogd, dat de handel en de exportindustrie zich in de toekomst meer -dan tot nu toe tot het Europeesche Continent zullen moe ten wenden. Men zal echter moeten af wachten of het opnemingsvermogen in de ze gebieden na den oorlog van dien aard zal zjjn, dat een compensatie zou kunnen worden gevonden tegenover het wegvallen van den afzet in andere richting, voor zoo ver die den eersten tijd na den oorlog niet mogelijk zou zijn. Wy hebben al vroeger aangetoond, dat de heele koopbeweging op de fond- senmarkt voor een groot deel berust op het ontbreken van nieuwe beleg gingsmogelijkheid. Reeds sinds gerui me n tijd Zijn er geep nieuwe aandeelen of obligaties aan de markt gebracht en ook kapitaalexport door middel van arbitrage in fondsen, die hier reeds verhandeld worden, is thans na tuurlijk uitgesloten! Ook arbitrage in Duitsche fondsen is vooralsnog niet 1939 L H. Alg. Kunstzijde Unie 25%11% Lever Bros Unilever 89%144% Philips Gloeil. fabr. Gem. Bez." 120%—223 Koninklijke Petroleum 231 350 Rubber Cult. Mij. A'dam 166 —253 Handelsver. A'dam 361 468 Deli Mij. eert. 138 —265 Van de bankaandeelen waren deze week aandeelen Hollandsche Bank Unie vast ge- mogelijk en de groote vraag, die zich den xaatsten tijd naar deze waarden heeft geopenbaard, kan thans nog niet worden voldaan door invoer hier te lande van Duitscne waaraen. Wellicht zal dit op een later tijdstip mogelijk zijn en dan zou er een zekere com pensatie kunnen plaats vinden, waar door de koersen hier te lande van deze fondsen zich regelen naar die in Duitschland. Maar voorloopig blijft de handel echter nog geheel van localen aard. De uitbreiding van de noteering tot verschillende Duitsche fondsen, die vroe ger niet in de officieele prijscourant voor kwamen beteekent nog niet, dat deze fond sen hier thans werden ingevoerd. Zij wer den hier vroeger ook reeds niet officieel verhandeld en vermoedelijk worden er vrij belangrijke bedragen van deze fondsen hier gehouden. Het betreft o.a. aandeelen I. G. Farbenindustrie, Mannesmann Röhren, aandeelen Ver. Stahlwerke, Siemens en Halske en verschillende obligatiesoorten, zooals 4 Umschuldungsverband Deut- scher Gemeindén, 4% Harpener Bergbau enz. In totaal zijn er 10 van deze nieuwe Duitsche fondsen in de officieele noteering opgenomen. Onmiddellijk nadat zij in de prijscourant waren ingevoerd, zijn de koersen vrij belangrijk gestegen, De mees te handel had evenwelplaats in de Young- leening, die zooals bekend, hier reeds van den tijd der uitgifte af in de officieele no teering stond. Tijdelijk is de koers daarvan tot ca. 52 gestegen, terwijl verder ook de Dawesleening belangrijk hooger werd verhandeld. De directe aanleiding hiertoe was de aankondiging, dat de achterstallige coupon van de 7 Dawesleening per 15 April 1940, waarvan de betaling destijds voorloopig was opgeschort, thans ten be- loope van 3% zal worden betaald. De' coupons kunnen ter nationaliseering en ter verkrijging van het genoemde bedrag in contanten bij de betaalkantoren worden Ingeleverd. Ook is de nationaliseering weer opengesteld van de vroeger vervallen cou pons der Dawesleening, Youngleening en de verschillende Oostenrijksche leeningen. Men verwacht, dat in verband hiermede ook de nationaliseering en betaalbaarstelling van de coupons per 1 Juni der Younglee ning zal worden aangekondigd. Er had eenigen tijd de vrees bestaan, dat Duitsch land de Dawes- en Youngieeningen, die een politiek karakter dragen niet zou wil len erkennen, welke opvatting gesteund werd door de tijdelijke stopzetting van de couponbetaling. Nu dit niet het geval blijkt te zijn, ligt het voor de hand, dat er mede in verband met de ontwikkeling van de politieke gebeurtenissen een koers stijging is ingetreden. Hieronder laten wij eer. staatje volgen van enkele toonaangevende fondsen, waar in de laatste en hoogste koersen, die in 1939 en 1940 werden bereikt. Hiernaast zjjn de koersen opgenomen per 9 Mei, dus den laatsten beursdag voor de sluiting, 21 September en 3 October. Men kan zich hieruit een denkbeeld vormen van den om vang, der koersstijging, die zich sedert de heropening van de beurs heeft voltrokken. Aandeelen Aku, Unilever en verder ook Philips en Amsterdam Rubber bewegen zich slechts betrekkelijk weinig onder het hoogste punt, dat dit jaar werd bereikt. 1940 9 Mei 21 Sept. 3 Oct. L H 1940 1940 1940 34 —124 42ix/16 103% 115% 74 126% 75% 112% 119% 104%—189% 105% 171% 182% 194 230 226 156 —209%. 162% 205% 197% 317 —404 329% 372 365 161 —204 171% 203% 194% stemd in vei-band met de aankondiging, dat er een voorloopig dividend van 4 zal worden betaald. Verder blijkt uit de mede- deeling, dat de winst over de eerste 10 maanden van het boekjaar groot genoeg is geweest om hetzelfde dividend als het vorige jaar uit te keeren. Sedert 15 Mei is, het kantoor hier te lande van mededee- lingen der bultenlcantoren verstoken. Ver trouwd wordt echter, dat de winstmogelijk heden van deze buitenkantoren niet heb ben geleden. Het ligt in de bedoeling om de voorloopige uitlceering van 4 even tueel aan te vullen en definitief yast te stellen op het moment, dat de volledige gegevens over het boekjaar ter goedkeuring worden voorgelegd. Ten opzichte van Indische fondsen heeft er geruimen tijd eenige terughouding be staan in verband met de vrees voor ver wikkelingen in den Grooten Oceaan. Na het sluiten van het Driemogendheden Pact schijnt die vrees, althans voor het oogen- blik, weer eenigszins te zijn verminderd, maar in het algemeen blijft toch de situa tie in dat werelddeel onzeker. Indien Ame rika in het conflict mocht worden betrok ken, dan moet nog worden afgewacht of de export van Indische producten naar dat land onafgebroken kan worden voortgezet, zooals tot nu toe het geval is geweest. Indien de oorlog nog geruimen tijd mocht voortduren, dan is het voor de houders van Indische fondsen geen prettige gedach te, dat zij voorloopig van dit bezit geen inkomsten zullen kunnen trekken. Voor. scheepvaartaandeelen bleef een vrij gunstige stemming bestaan, maar tot een werkelijke hausse is het in deze af- deeling toch niet gekomen. Naar gemeld wordt zou het getorpedeerde schip met Engelsche kinderen, het stoomschip Volen- dam zijn van de Holland Amerika Lijn. Het verloren gaan van dit schip herinnert er weer aan, dat het scheepvaartbedrijf in dezen tijd in hooge mate riskant is en dat wellicht later zal blijken, dat nog meer Nederlandsche schepen verloren zijn ge gaan. Dit punt van onzekerheid werkte vermoedelijk eenige terughouding voor scheepvaartaandeelen in de hand. Ovèi-igens is het natuurlijk te venvachten, dat er na den oorlog levendige vraag naar scheeps- ruimte zal ontstaan en dat het bedrijf dan van deze gunstige conjunctuur zal profiteeren. Amerikaansche waarden trokken betrek kelijk weinig belangstelling. De grootste omzetten hebben plaats in Steels en Rep. Steel en, in aansluiting met New York stelden de koersen van deze fondsen zich wel iets hooger, vooral voor Steels, die ca. 2 2% konden verbeteren. Voor Bethlehem Steel bedroeg de koersstijging 8 3. Uit de gezamenlijke cijfers van een groot aantal industrieele ondernemingen in Amerika over de eerste helft van 1940 is gebleken, dat de winsten aanzienlijk grooter zijn geweest. Hieronder bevinden zich echter ook een groot aantal maat schappijen, die een lagere nettowinst had den in verband met lioogere reserveeringen voor belastingbetalingen. Het is te ver wachten, dat deze factor zich voor de winstcapaciteit in de toekomst nog in sterker mate zal doen gevoelen. Voor staatsfondsen heeft er gedurende een groot deel va.n de afgeloopen periode' een vaste stemming bestaan, waarbij voor al de 33% Nederland gezocht waren. Dit fonds kon tijdelijk 2% verbeteren, terwijl verder 2% N.W.S. in den tijd van een week een koersstijging van 4 boekte. Ook gemeenteleeningen en pand brieven waren sterk gevraagd en dit ver schijnsel werd in verband gebracht met den drang naar herbelegging, voortvloeien de uit het beschikbaar komen van onge veer 40 milliocn uit couponbetalingen en lossingen, (ö.a. 24 millioen aflossing van 3 leening 1937A Ned. Indië) per 1 October. Vele particuliere bezitters heb ben hiermede bij deze herbelegging de voor keur gegeven aan obligaties met een laag rentetype, omdat deze de meeste kans van koersstijging bieden in geval bij een latere uitgifte van een nieuwe staatsleening zou worden vastgehouden aan het 4 rente- type. Hieronder volgt een overzicht van het koersverloop in de afgeloopen week. 4 Nederland 1940 96Vi0, 97%, 96%. 3—3% Nederland 1938 87%, 90%, 87%, S7%. 3 Indië 1937 A. 82%, 84%, 83 Youngleening 39%, 50%, 46%, 45. Aku 108%, 124, 117%, 122%, 116%. Philips 175, 189, 186, 182%. CENTRALE KEUKENS. Maatregelen In voorbereiding. Naar de Trjd verneemt zullen in de komende wintermaanden vah rijkswege in samenwerking met de betrokken ge meentelijke instanties aan de bevolking op werkdagen voedzame warme maal tijden worden verstrekt. (Naar wij ver nemen wordt ook in Vlissingen de moge lijkheid overwogen Red. P.Z.C.) Zoowel het aantal in een gemeente in gebruik te stellen keukens, alsmede de plaats en capaciteit daarvan, zullen ver band houden met het feit, dat het ten gevolge van de verduisteringsmaatregelen vermoedelijk practisch niet mogelijk zal zijn meer dan eenmaal per dag b.v. tus- schen 11.30 en 13.30 uur, eten te ont vangen. De deelneming zal niet beperkt worden tot een bepaalde weistandsgrens. Het criterium daarvoor is niet gelegen in de financieele draagkracht van de deel nemers, doch in de mogelijkheid om' de levensmiddelen en brandstoffen op de doel matigste wijze te gebruiken. De deelnemers zullen het eten zelf moeten halen aan de keukens en dan geen grootere afstanden behoeven af te leggen dan 10 tot 15 minuten gaans. Ook wordt gedacht aan de mogelijkheid, om voor het personeel van een fabriek of soortgelijke inrichting de benoodigde pox-ties tegelijk te ontvangen. Het eventueel nabij deze uitreikings plaatsen verschaffen van gelegenheid tot i het nuttigen van de spijzen wordt geheel aan de zorg van de gemeentebesturen overgelaten. Op grond van billijkheidsoverwegingen zullen de deelnemers een gedeelte van de op 'de te verstrekken spijzen betrekking hebbende distributiebons moeten inleveren. Alle deelnemers zullen een tegemoetko ming in den kostprijs van het eten beta len. Deze zal afhankelijk borden gesteld van het welvaartspeil van de deelnemers volgens nog nader vast te stellen regelen. Een deel van de totale kosten van de onderwerpelijke levensmiddelenvoorziening zal ten laste van de er bij betrokken ge meenten worden gebracht. Voor wat betreft het deel der ten laste van de gemeenten komende kosten van dezen maatregel, zal zoo mogelijk dezelfde rijkstegemoetkoming v/orden verstrekt als ten aanzien van de distributie-uitgaven, waarvan 85 pet. het Rijk en 15 pet. de gemeenten betalen. In samenwerking met het Centraal Dis tributiekantoor en met de plaatselijke Dis tributiediensten zal een regeling worden getroffen, waardoor het aantal deelnemers, dat telkens gedurende een volgende week maaltijden wenscht te ontvangen tijdig be kend is. Naar het Volksblad verneemt zal om streeks 20 October a.s. de eerste centrale keuken reeds worden geopend, en wel te Rotterdam. Aan deze centrale keuken zal gelegenheid zijn om warm eten te ver krijgen, dat aan zes loketten zal worden verstrekt. Er zal ongeveer 20 tot 25 man personeel werkzaam zijn, waardoor voor 4.000 menschen eten kan wórden gekookt. Met den bouw van deze centrale keuken is men reeds sedert eenigen tijd bezig. EERSTE NOOD WINKELS TE ROTTERDAM GEOPEND. Vrijdagmiddag zijn te Rotterdam de eerste 23 noodwinkels, een complex vóór het hoofdpostkantoor aan den Coolsingel, officieel geopend. Namens het gemeente bestuur was aanwezig de heer Jüp.ers die in een der winkels met een geestige toespraak de verzamelde win keliers toesprak. Unilever 117%, 126%, 119, 121%, 119%. Koninklijke Petroleum 223%, 236, 230, 226. Amsterdam Rubber 191, 201, 198, 198. Holland Am. Lijn 96%, 99. Ned. Scheepvaart Unie 133%, 13'2, 136%., 135%. H. V. A. 358, 372, 368, 365. Ver. Vorstenlandsche Cultuur 88%, 91%, 91%. Deli Batavia Mij. 135, 133, 136, 134. Deli Mij. 192, 194%, 194%. Senembah 155%, 159%, 157, 157%. Anaconda 21%, 223/l6, 22Vio- Beth. Steel 65%, 68%, 67%. U. S. Steel 47%, 50%, 49%. De legerberlchten van gisteren. HET DUITSCHE. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte gisteren bekend: De vergeldingsaanvallen op Londen en de aanvallen op voor de oorlogvoering be langrijke doelen in Zuid- en Midden Enge land werden ondanks de moeilijke weers gesteldheid met succes voortgezet. In een gasfabriek in het Noord-Westen van Lon den volgde op de bomontploffing een hooge steekvlam. Gevechtsvliegtuigen deden met bijzondere doortastendheid aanvallen op tv/se wapen fabrieker. in Coventry bij Ches ter. Voltreffers verwoestten in beide fa brieken montagehallen en machines. Voorts werden met succes aanvallen onder nomen op verscheidene vliegvelden in het stadsgebied van Londen alsmede op het vliegveld van St. Eval in het graafschap Cornwall, waar hangars, schuilplaatsen, startbanen en vliegtuigen op den beganen grond vernield werden. Bijzonder doeltref fend was een bomaanval op het vliegkamp van Sheerness. Voltreffers kwamen neer op aangetreden troepen, en een deel van de schuilplaatsen geraakte in brand. Ten Noorden van Londen deden afzonderlijke Duitsche gevechtsvliegtuigen met zichtbaar succes aanvallen op spoorwegtransporten en verstrooide colonnes vrachtauto's. In tegenstelling tot het optreden van het Duitsche luchtwapen hield de vijandelijke luchtmacht zich overdag en des nachts bijna volkomen gereserveerd. Slechts een enkel vliegtuig viel in het Westen van Duitschland een fabriek aan, zonder noe menswaardige schade aan te richten. Eeni ge Britsche vliegtuigen viogen naar de kust van Noorwegen, De hier uitgeworpen bommen bleven zonder uitwerking. Een aanvaller werd door jagers neergeschoten. De gezamenlijke verliezen van den vijand bedroegen gisteren drie vliegtuigen. Vier eigen toestellen zijn niet terugge-. koerd. Bij de aanvallen op de 'wapenfa brieken in Midden-Engeland onderscheid den zich gevechtsvliegtuigen onder bevel van den eersten luitenant Neumann en van luitenant Bischoff door bijzondere dapperheid. HET ITAIIAANSCHE. In zijn legerbericht no. 119 maakt het Italiaansche hoofdkwartier het volgende bekend In den Engelsch-Egyptischen Soedan hebben onze luchtformaties kampen en ver dedigingsstellingen in de zóne van Rozeires gebombardeerd, alsmede een vijandelijk kamp en fort in de zónt van Gallabat. De vijandelijke luchtmacht deed aanval len op Berbera, Afmadoe, El Oeak, en op de spoorwegstations van Agordat en Aichia. Een tweede aanvalspoging'op deze laatste plaatsen werd door onze jagers afgeslagen. Drie personen werden gedood, onder wie een inlandsche vrouw en vijf gewond. De materieele schade is beperkt. Het onderhoud van de verkeers borden voor Duitsch militair verkeer. Op bevel van den Duitschen weer machtsbevelhebber in Nederland heeft men in het bezette gebied borden, her kenningsborden, richtingspijlen, voorweg- wijzers, wegwijzers en aanduidingsteekens ten behoeve van het Duitsch militair ver keer in traversen door gemeenten aange bracht. De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van binnen- landsche zaken, heeft thans aan de burge meesters, ingevolge een door hem ontvan gen mededeeling van den höheren SS- und Polizeiführer doen weten, dat de gemeen te deze borden enz. in goeden staat moeten houden. In geval van twijfel, moeten de gemeenten zich met de naastbij zijnde in stantie van de weermacht in verbinding stellen. VRACHTAUTO DOOR TREIN GEGREPEN. Op den onbewaakten overweg aan de Tonselschesteeg te Harderwijk is gisteren een vrachtauto door den trein gegrepen. De bestuurder, een man van ongeveer 25 jaar, was onmiddellijk dood. De auto werd geheel vernield. DOOR R. ARDEN. 8. Peters dacht nog een oogenblik over het geval Grizzard in het bijzonder en over de Amerikaansche justitieele toestanden geprezen Amerikaansche vrijheid dacht in het algemeen na. Dat is nu de veel- hij. Bij ons leeft de mensch onder aller lei voorschriften en bepalingen, maar de staat beschermt zijn burgers iedere mi nuut. In de Vereenigde Staten zijn er misschien minder wetten, maar de staat bemoeit zich niet met een schooier, voor dat hij een misdaad gedaan heeft, waai- bij hij is betrapt. Wie heeft er bij ons een eigen bewaking noodig? Niemand, al is hij nog zoo rijk. En in de Vereenigde Staten moet iemand, die groote zaken doet en geld heeft, een eigen garde heb ben of een dubbelganger, die voor hem optreedt. Asjeblieft. Fraaie toestanden. Des avonds, na het eten, ging Peters ondanks het koele weer, op het prome nadedek rondwandelen. De zee zag er koud en donker uit, zoo nu en dan was er schuim .op de golven te zien. Peters was alleen. De andere passagiers bevonden zich op dezen tijd in de salons, dansten, dronken of verloren hun geld aan de speeltafel. Peters had in zijn hut gegeten; lvj had geen zin gehad, zich voor het diner te verkleeden. Daarom ging hg nu ook op het dek wandelen. Eigenaardig, d? rommel begon, hem nu, na een week a', te vervelen. Hij vond het alleen pret- t'r, dat v.j een g"j!d boei: m zijn hut had, d t hij straks wilde gaan lezen. Aan de 1 ::e en het zorgelooze bestaan was hij gewend. Wat veertien dagen geleden r; o een gedroomde heerlijkheid voor hem v. ::s, zag er in werkelijkheid heel anders r't. Peters dacht er een poosje over na. E. rJrlijlc werd het hem duidelijk, waarom .Jirni het leven op de „Santa Barbara" ver veelde: het ontbrak hem aan bezigheid. Hij voelde zich in zijn rol als strooman weinig op zijn gemak tusschen al die men schen, die voor deze luxe hadden gewerkf en haar verdiend hadden. Zeker, er was een heele hoop nietsdoeners bij, die slechts het-geld van hun ouders verteer den, maar in ieder geval was dat toch geld, dat de ouders verdiend hadden. Wat was hij, wanneer plotseling zou uitkomen, dat hij slechts door Stevens als plaats vervanger was aangesteld? Welke rol speelde hij dan? Wat was hij, als de oplichterij ontmaskerd zou worden Mijn heer Niets, mijnhepr Niemand. Wat zou er gebeuren, als hij verliefd zou worden op een van die vele mooie vrouwen, die hem aanmoedigende blikken toewierpen? Een reusachtige blamage 2ou het eind zijn. De duivel hale me, dacht Peters, ik mag met niemand aanpappen, ik ben niet de rijke Stevens, maar slechts de ar me Peters, en als zoodanig heb ik me gereserveerd te gedragen. Hij wierp zijn eindje sigaret over boord en begaf zich naar zijn hut. HOOFDSTUK V. Het was niet gemakkelijk de wouwen op een afstand te houden. Oudere dames trachtten inlichtingen in te winnen bij de stewards; wat is dat voor een heer, daar ginds, in die lange kameelharen jas? Dat is mr. Stevens uit Detroit, mevrouw. Heel rijk, mevrouw! GetrouwdNeen, mevrouw, hij reist met zijn secretaris. Heb je het gehoord? zeiden de moeders tot haar dochters Bessy, Ann of Milly. Een jonge millionnair uit Detroit! Waarom maak je niet eens kennis met hem? Ziet hij er niet uitstekend uit? Zouden we ons voor deze reis opofferingen hebben getroost, om je met een derden, vierden of rijfden officier te laten flirten? Hij is ver- schikkelijk vervelend, en soms zelfs on hebbelijk, zeiden de Mill:'s, Anns en Bet ty's. Desniettemin maakten zij jacht op den armen Peters, die nog nooit zooveel lieftalligs bij elkaar had gevonden. Was hij stil in de zee verdiept, dan trof het zoo, dat spoedig een jpnge dame naast hem eveneens in de zee verdiept was. Ging hij naar de turnzaal om daar wat te bok sen, dan trof hij daar een jonge dame, die hem bewonderde. Zocht hij in de bi bliotheek een boek, dan was daar beslist ook een lieftallig meisje, dat een boek zocht, zijn belangstelling deelde en tracht te hem in een diepzinnig gesprek over literatuur te verwikkelen. En allemaal wilden ze hem dadelijk aan haar papa's en mama's voorstellen. Alleen de schermleerares liet hem met rust. Ze glimlachte hem vriendelijk toe, wanneer hij de turnzaal binnen kwam, maar dat was ook alles en daarbij bleef het. Peters kwam tot de overtuiging, dat de schermleerares het liefste meisje van het heele schip was. Des morgens gaf ze les in tennissen en Peters keek daarbij meestal toe. Hij had er zich al over ver wonderd, waarom hij Edna 's avonds nooit zag, maar langzamerhand kwam hij tot de overtuiging, dat Edna ten minste zoo hard moest werken als de jongste steward. Vier, rijf uren schermen, vier, vijf uren tennis of pingpong. Waar zou het meisje de kracht vandaan halen, des avonds nog te dansen, als ze dat wer kelijk van de maatschappij mocht doen? Neen, Edna zou des avonds wel doodmoe in haar bed liggen, dat stond vast. Spoedig werd het weer slechter. De „Santa Barbara" begon heel onbehoorlijk te schommelen en de passagiers zagen er den eersten dag in de eetzaal wat bleek jes uit. Den volgenden morgen waren hun rijen wat gedimd, de stewards kregen het zwaar te verantwoorden en het leven werd onplezierig. Daardoor kreeg Edna uren vrij, want wie wil er nog tennissen of schermen, als hij nog maar nauwelijks op zijn beenen kan staan? Er werd niet meer geflirt en gedanst. Dokter Miller, de scheepsarts, was onafgebroken op de been om zijn talrijke patiënten over hun moeilijkheden heen te helpen. En in een bijzonder stormachtigen nacht, toen de eene zware golf na de an dere over het voordek stroomde, gebeurde het. Een steward uit de tweede klasse stelde 's morgens vast, dat een passagier een jonge man met den naam Norton, verdwenen was. Eerst werd er naar hem gezocht, terwijl ervoor gezorgd werd, nie mand iets te laten merken, maar ten slotte viel het niet langer te verbergen: Mr. Norton uit New York bevond zich niet langer aan boord van de „Santa Barbara". In de tweede klasse was men er verwon derd over, want mr. Norton was een groote, sterke man geweest, zeevast en daarbij voorzichtig en ervaren. Hoe was 'het mogelijk, dat mr. Norton over boord geslagen was? Het gevaarlijke gedeelte van het dek was voor de passagiers af gesloten en alle ramen van het prome nadedek tweedeklasse waren gedurende dezen stormachtigen tijd gesloten ge weest. Hoe kon dat dan? Mr. Norton had zich weliswaar als vertegenwoordiger op de passagierslijst laten zetten, maar ex- werd al hier en daar gemompeld, dat hij wat anders was. Daar de zeeziekte het grootste deel van de passagiers te pakken had, was de op winding spoedig verdwenen wie kan zich nog opwinden, als hij zelf gelooft, ieder oogenblik te moeten sterven! Een ander geval was het evenwel voor den kapitein en de officieren van 't schip. Het onderzoek werd. met alle energie en in alle stilte voortgezet. Het resultaat was verpletterend. Mr. Norton was op dtn on geluksdag het laatst tegen middernacht door een steward op het pi-omenadedek gezien. Mr. Norton stond daar in een ta melijk donkeren hoek, vlak hij de deur naar het open achtei-dek, en was in ge sprek met een anderen man, dien de ste- i ward tot zijn spijt, niet kende. Mr. Norton was tamelijk opgewonden geweest: hij sprak zeer luid. „Ik heb het spelletje door," te hebben. De steward had echter geen ieder geval beslist deze woorden gehoord te hebben. De steward had echter geen tijd gehad, langer op het promenadedek te blijven en hij hechtte aan dit gesprek ook niet veel beteekenis. Eerst den vol genden dag, toen het bekend werd, dat mr. Norton verdwenen was, hei-ixmerde hij zich de scène en maakte hij er mel ding van aan zijn kapitein. Kapitein Sherman en twee officieren onderzochten daarop zoo onopvallend mogelijk het dek en deden daarbij de pijnlijke ontdekking, dat de klink van de deur naar het open achterdek bloedvlek ken vertoonde. Daarop kon, men, zonder nu bepaald uitgesproken crïminalistische talenten te bezitten, thans het verloop van het gebeurde reconsti-ueeren. De man met wien Norton ruzie had gehad, had hem neergeslagen, had vervolgens met bloedige handen de deur geopend en zijn bewuste- loozen of misschien reeds doöden tegen stander naar het open achterdek gesleept waar hij hem over de verschansing in zee had geworpen. Het trof zeer ongelukkig, dat het achterdek reeds vroeg in den mor- gen was geboend, zoodat er geen sporen meer op te. vinden waren. Maar ook zon der die sporen werd elke twijfel wegge nomen, toen er, weliswaar zeer verbleekt en half weggewasschen, niettemin toch nog duidelijk een paar bloedvlekken aan de verschansing werden ontdekt. Kapitein Sherman en zijn officieren wachtten er zich voor, het resultaat van hun onderzoekingen aan de groote xlok te hangen. 2lij deelden slechts mede, dat Norton ach waarschijnlijk in zijn onvoor zichtigheid op het achterdek had begeven en bij het sterke overhellen van het schip overboord was gevallen. .(Wordt vervolgd,)]

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 9