STADSNIEUWS
Vlissingen
STADSNIEUWS
Middelburg
STADSNIEUWS
Goes
Hersteldienst Vlissingen.
EEN COMMISSIE GEÏNSTALLEERD.
Door den burgemeester van Vlissingen is
gisteren geïnstalleerd de Commissie voor
den Hersteldienst te Vlissingen, hetwelk is
geschied op verzoek van den heer directeur-
generaal van den Wederopbouw.
Het doel van dezen hersteldienst is
om te bereiken, dat schade aan getroffen
panden zoo spoedig mogelijk wordt her
steld, meer in het bijzonder voor hen die
zelf niet over de middelen beschikken om
herstellingen te bekostigen.
Daarom is de raad aan hen, die schade
hebben bekomen aan hun perceel, hetzij zij
dit zelf bewonen, hetzij zij dit verhuren,
doch die niet over de middelen beschik
ken om de herstellingen te doen verrich
ten, zich rechtstreeks om hulp wenden tot
den secretaris van den herstellingsdienst,
den heer J. Götzen, Houtkade 8, Vlissingen.
De aanvragen om hulp dienen schriftelijk
te worden ingediend aan bovengenoemd
adres.
Voor het eventueel verstrekken van mon
delinge inlichtingen omtrent deze aange
legenheid zal de heer Götzen aan dat be
treffende adres zitting houden Woensdag
en Vrijdag van 2 uur tot 4 uur.
Uiteraard kan niet worden toegezegd
dat iedereen onmiddellijk wordt geholpen,
doch wel zal worden getracht de kleine
schaden ten spoedigste te laten herstellen,
terwijl de andere zoo spoedig mogelijk zul
len volgen.
Hoofdzaak is, dat thans tengevolge der
schade slecht bewoonbare huizen, weer
zoo spoedig mogelijk bewoonbaar worden
gemaakt.
HAALT VROEGTIJDIG DE RIJWIELEN
BINNEN.
Het is al meermalen voorgekomen, dat
menschen, na het invallen van de duister
nis zich bezeerden aan, of vielen over
rijwielen die men tegen trottoirs, gevels,
of in brandgangen had laten staan. Zelfs
is het voorgekomen, dat men fietsen, waar
men tegen aan was geloopen en die wa
ren omgevallen, had laten liggen, waardoor
een andere voorbijganger daar over viel en
zich bloedend verwondde. Het is niet alleen
gevaarlijk fietsen buiten te laten staan,
maai- men geeft daardoor ook gelegenheid
tot diefstal. Haalt dus voor de duisternis
de rijwielen binnen!
DE WERKLOOSHEID.
Bij den gemeentelijken dienst der ar
beidsbemiddeling alhier, staan als werk
zoekenden ingeschreven:
Mannen: 2 drukkers, 1 grondwerker,
1 metselaar, 1 oppei-man, 2 schilders, 1
stucadoor, 5 timmerlieden, 3 opzichters,
1 politoerder, 1 kleermaker, 17 metaalbe
werkers, 1 brood/banketbakker, 1 kok, 1
slager, 1 tuinman, 4 magazijnbedienden,
2 reizigers/agenten, 3 winkelbedienden, 2
chauffeurs, 18 kellners, 16 loopers, 1 por
tier, 23 transportarbeiders, 25 kantoor
bedienden, 1 musici, 27 varensgezellen
(w.o.: stuurlieden, machinisten, stokers,
matrozen enz.), 1 schoenmaker en 32 lo3se
arbeiders.
Vrouwen: 4 kantoorbedienden, 1 huis
houdster, 8 werksters.
Totaal 207 ingeschrevenen (vorige week
209).
Alzoo een vermindering van 2 werkzoe
kenden.
Getijen.
September. Hoogwater Laagwater.
Dinsdag 10 P.22 22.10 3.15 15-52
Woensd. 11 10.56 23.39 4.35 Ij k
Dond.d. 12 i0 - 6.08 18.46
Vrijdag 13 0.50 13.11 7.12 19.41
Zaterd. 14 ïAl 13.55 7.59 20.26
Zondag 15 2.22 14.29 8.37 21.03
Westkapelle is 28 min. en Domburg 23
min. vroeger, Veere 38 min. later. S
Springtij.
Eerherstel voor vervolgde
Vlamingen.
Commissie onder leiding van dr. Borras.
De Duitsche militaire bevelhebber in Bel
gië en Noord-Frankrijk, generaal Von Fal-
kenhausen, heeft een verordening uitge
vaardigd waardoor het onrecht der Belgi
sche regeering jegens de Belgische burgers
die zich tegenover de Duitsche bezetting
tjjdens den wereldoorlog loyaal gedragen
hebben, weer goed gemaakt wordt, aldus
meldt het D-N-B.
Talrjjke burgers werden toen na het
vertrek der Duitsche troepen door den staat
en bepaalde volksdeelen vervolgd. Zij moes
ten doodvonnissen, tuchthuis- en gevange
nisstraffen over zich heen laten gaan en
waren aan plunderingen, brandstichtingen,
onteigeningen blootgesteld, werden broode
loos gemaakt en van hun eer beroofd. Alle
eererechten worden thans hersteld. Alle
vroegere titels of aanduidingen van func
ties moeten volgens deze verordening als
eeretitels weer ingevoerd worden. In bij
zondere gevallen kan de betrokkene in een
gelijkwaardige functie geplaatst worden.
De economische en financieele schade zal
vergoed worden. Geldboeten en in beslag
genomen goederen kunnen terug gegeven
worden. De wettige of bij testament aange
wezen erfgenamen kunnen in de rechten
van de gestorvenen treden. De Belgische
staat draagt de kosten van het herstel.
Voor dit herstel is door den militairen be
velhebber een commissie onder voorzitter
schap van dr. A. Borms ingesteld.
DE NEDERLANDSCHE AMBULANCE
UIT FINLAND TERUGGEKEERD.
Een groot gedeelte van de Nederlandsche
ambulance, welke indertijd naar Finland
was vertrokken, is dezer dagen in ons land
teruggekeerd. Bjj aankomst in Den Haag
werden de leden verwelkomd door den ge-
neraal-majoor N. A. A. v. d. Roemer, voor
zitter der ambulancecommissie. Verder
werden zij nog dank gebracht door den
heer J. Th. v. d. Vlugt, voorzitter der
ïJederlandsch-Fiiische vereeniging.
Het invullen der schade
formulieren voor beschadigde of
vernielde panden.
Het bestuur der afdeeling Middelburg
der „Stichting Getroffenen Oorlogsgeweld
Zeeland" deelt het volgende mede
Het vraagstuk van een juiste invulling
der schade-formulieren voor de panden, is
voor de meeste getroffenen zonder des
kundige voorlichting onoplosbaar. Ze ko
men daarbij te staan voor de beantwoor
ding van technische vragen, die alleen voor
deskundigen op dit speciale gebied kunnen
worden gegeven. Voor de regeering en de
schade-enquête-commissies zijn uiteraard
slechts bedragen, die onpartijdig, deskun
dig en op dezelfde beginselen steunende
zijn vastgesteld, aanvaardbaar.
Het betreft vooral de volgende vragen
de kubieke meter inhoud van het pand
de verkoopwaarde van het pand in- Mei
1940; de verkoopwaarde van het kadas
trale pand, gesplitst in waarde van den
grond en die der opstallen afzonderlijk
de verkoopwaarde van mogelijk onbescha
digde opstallen de waarde van bruikbare
en te gebruiken fundamenten de herstel-
kosten van een béschadigd pand de ge
schatte herbouwkosten bjj gelijken kubie-
ken inhoud op prijsbasis Mei 1940 de
waarde van mogelijke verbeteringen door
herstel of herbouw.
Het bestuur der afdeeling Middelburg
heeft begrepen, dat het noodig was de
grondslagen van de gewenschte herstel
vergoeding zoo nauwkeurig mogelijk te
maken en tevens, dat den leden hierbij
daadwerkelijke hulp moest worden gebo
den.
Daarom werd overleg gepleegd met ver
schillende deskundige architecten en aan
nemers, die de stad kennen, voor het ver
richten dezer taxaties. Een 10-tal van
deze heeren heeft zich bereid verklaard
hun kennis en ervaring ter beschikking
van de gedupeerden te stellen. Het be
stuur hoopt, dat dit getal zich, vooral
voor Vlissingen, Souburg en Nieuw- en St.
Joosland, nog zal uitbreiden met kenners
van genoemde plaatsen.
De taxateurs hebben de volgende 5
tweetallen gevormd 1. Ir. A. Rothuizen
en. K. J. van Loo 2. J. B. van Wujjck-
huise en M. Walraven 3. P. Groenenberg
en W. Kasteijn 4. K. Boot en S. A. Ver-
sluijs 5. P. Koole en D. Dekker.
Rekening houdende met de positie van
de gedupeerden en het vele en verantwoor
delijke werk, dat de taxateurs op zich ne
men, zijn de tarieen voor de taxaties zeer
laag gesteld. Een woord van groote dank
baarheid is hier op zijn plaats. Ieder lid
is vrij zich te wenden tot het tweetal
waarvan hij meent, dat ze zijn pand ken
nen en tot wie hij zich het liefste wendt.
Elke getroffene betaalt zijn eigen kosten,
die worden berekend per 100 M3 inhoud
van het pand. Algemeen gebruik maken
van deze officieele taxaties moet dringend,
aangeraden worden. De taxateurs zullen er
naar streven, dat het werk, bij ophooping
voor cm groep, zooveel mogelijk verdeeld
wordt. Om het werk der deskundigen te
vergemakkelijken wordt den eigenaar van
een pand verzocht tegelijk met het ver
zoek om taxatie, aan de taxateurs allerlei
noodzakelijke gegevens betreffende zijn
pand te verstrekken. Op de medewerking
van het kadaster (kantoor in de Abdij,
boven het kantoor van den Rijksgebouwen
dienst, op de plaats waar vroeger het no
tarishuis stond), notarissen en advocaten,
voor zoover noodig, mag worden gerekend.
In een circulaire, die dezer dagen aan
alle leden wordt verzonden, is een en an
der nog uitvoeriger uiteengezet.
Ieder beseffe de groote beteekenis van
een juiste deskundige vaststelling van de
taxaties der panden.
HET PLAATSELIJK HULPCOMITÉ.
Morgen begint men in de Singelstraat
met het verstrekken van keukengerei. De
directe uitdeeling van kleeding, welke wij
verleden week aankondigden, is vrijwel ge
ëindigd.
Dezer dagen zijn verschillende personen,
die daarvoor op de lijsten stonden, in de ge
legenheid gesteld ledikanten en beddegoed
in ontvangst te nemen.
Het verstrekken van keukengerei ge
schiedt in dezelfde volgorde als verleden
week voor de kleeren is aangegeven.
HET HUISARREST VOOR DE GEHEELE
BEVOLKING.
Doodsche stilte in de stad.
De gisteravond ingetreden bepaling,
dat men van des avonds 10 tot des morgens
4 uur in huis moet blijven en zich dus ook
niet in voor- of achtertuinen, op binnen
plaatsen enz. mag ophouden, deed in de ge-
heele stad een vrijwel doodsche stilte heer-
schen, alleen verstoord door de stappen
van surveilleerenden of het rijden van
auto's, behoorende tot de categorieën, waar
voor het verbod niet geldt.
In het algemeen genomen is het verbod
volkomen nagekomen en bij de door de ge-
heele stad gehouden controle is slechts één
persoon verbaliseerd. Deze bevond zich om
kwart voor elf nog op straat, en zeide van
Vlissingen te komen en van de bepalingen
niets te weten. Dit is echter geen excuus
en de man kreeg een bon van een minder
gewenscht soort. Zoolang het verbod geldt,
blijve men in huis, als men. geen bijzondevé
toestemming heeft of niet behoort tot de
categorieën die bij de verordening zijn uit
gezonderd.
LOOP DER BEVOLKING.
In de opgave -an de ingekomen perso
nen stond Vrijdag o.a. M. E. de Paepe,
Bagijnhof 13 van Zuiddorpe. Door een ver
gissing stond daarbij „en 1 kind". Deze
woorden moeten vervallen.
EEN SYMPHATIEKE DAAD.
Voorbeeld van echte kameraadschap.
Iedere abonné kent als regel alleen de
courantenbezorger, die hem dagelijks
het nieuws komt brengen en denkt er
begrijpelijkerwijze niet aan, dat hij of zij,
want wij hadden ook moeten schrijven
over courantenbezorgsters maar één der
velen is, die thans om even vier uur uit
ons bureau te Middelburg over de stad
Bommen op Nederland
IN HENNAARDERADEEL.
Bij Roodhuis in de gemeente Hennaarde-
radeel (Fr.) heeft een Engelsch vliegtuig
twaalf bommen neergeworpen, waarvan er
elf ontploften. De schade aan de nabij ge
legen boerderij van den heer Stoffelsma is
gering. Er zijn geen dooden of gewonden.
BIJ APELDOORN.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
zijn in een weiland bij de Bruggelerbrug
aan het kanaal tusschen Apeldoorn en
Beekbergen drie bommen van zwaar kali
ber gevallen. Een tweetal koeien werd
gewond. Enkele boerderijen in de omgeving
werden licht beschadigd.
ENGELSCHE BOMMEN DOODDEN
SCHAPEN,
Engelsche vliegtuigen hebben geduren
de de laatste dagen in veel geringer aan
tal dan tot dusver boven ons land ge\ lo
gen. Op enkele plaatsen werden lukraak
bommen geworpen. Zoo o.m. in de omge
ving van 's-Hertogenbosch, waardoor ver
scheidene ruiten van burgerwoningen
sprongen, nabjj Apeldoorn, waar de pro
jectielen in het vrije veld explodeerden. By
Heer Hugowaard werden vier schapen door
bom-splinters getroffen en gedood.
OP EEN SPOORLIJN BIJ EINDHOVEN.
Het A.N.P. meldtIn den afgeloopen
nacht hebben Engelsche vliegers bommen
geworpen in de omgeving van Eindhoven.
Een spoorlijn werd beschadigd, doch deze
geringe schade is zeer snel te herstellen.
Persoonlijke slachtoffers zijn er niet.
PORTVRIJDOM VOOR
MILITAIREN IN HOSPITALEN.
De portvrije verzending van correspon
dentie aan en door militairen, welke ge
heel opgeheven was, wordt uitsluitend voor
die militairen beneden den rang van offi
cier die, gewond of ziek, nog in militaire
hospitalen of burgerziekenhuizen verblij
ven, gedeeltelijk hersteld. Deze portvrije
verzending is beperkt tot:
Briefkaarten, welke echter geen berich
ten omtrent handelszaken of bestellingen
of aanbiedingen van handels- of fabrieks-
goederen mogen bevatten en
Nieuwsbladen tot een maximumgewicht
van 100 gram. Voor deze portvrije verzen
ding gelden de volgende voorschriften.
Aan militairen gerichte briefkaarten enz.
dienen, boven het adres, het opschrift
„militair" te dragen. Het adres moet naam,
militairen rang van den geadresseerde en
aanduiding hospitaal of ziekeninrichting
bevatten. Door daartoe gerechtigde mili
tairen verzonden briefkaarten enz. dienen
boven het adres eveneens van het op
schrift „militair" voorzien te zijn, welke
aanduiding gewaarmerkt moet worden dooi
de handteekening van den afzender. Ver
der moet op de adreszijde naam en militai
ren rang van den afzender en een stem
pelafdruk van hospitaal of ziekeninrich
ting voorkomen.
KRIJGT TEXEL EEN TRAM?
De rijksverkeersinspectie stelt een on
derzoek in of op Texel een tramdienst
(smalspoor) kan worden ingesteld, om,
nu de benzinedistributie zich doet gevoe
len, in de behoefte aan een vervoermiddel
te voorzien, vooral met het oog op het
vervoer van kunstmest en landbouwpro
ducten van Eierland naar Oudenschild.
uitzwermen om de lezeressen en lezers zoo
spoedig mogelijk te bedienen. Wjj willen
dan nog niet spreken over de vele an
deren, die in de andere steden en dorpen
van Zeeland hetzelfde werk doen.
Maar zeker is het niet bekend, dat zich
onder deze bezorgsters en bezorgers een
onderlinge vriendschapsband heeft ge
vormd. Dit bleek Zondag jl. toen een hun
ner, W. van Boven, zijn 70st-n jaardag
mocht vieren en allen zonder uitzondering
het hare of hunne bijdroegen, om Van
Boven en de zijnen te verrassen met een
heerlijke verjaringstaart. Een bewijs van
een goede samenwerking ook in dit kleine
wereldje, een voorbeeld op tal.van ander
gebied navolgenswaard.
AANSCHAFFING BRANDWEER-
MATERIAAL.
Bij hun voorstel aan den Raad van 12
Augustus verzochten B. en W. een crediet
van 3000 voor aanschaffing van nieuw
brandweermateriaal, w.o. 1000 m. hennep
slang.
Nadien by den brand op 5 September
jl., die het bedrijf van den Houthandel
Alberts teisterde is intusschen gebleken,
dat het slangenmateriaal tengevolge van
de ramp van 17 Mei en volgende dagen
zoozeer geleden heeft, dat nog verdere
vernieuwingen, dan men oorspronkelijk
dacht, wenscbelijk zijn. Aangezien het
noodzakelijk is het overgebleven gedeelte
van de stad zoo goed mogelijk tegen
brandgevaar te beschermen en het thans
moeilijk is nieuwe slangen te krijgen, heb
ben B. en W. gemeend zonder uitstel het
bedrag van het oorspronkelijk voorstel te
moeten verhoogen.
Voorts is het gewenscht de brandweer
van nieuwe stalen helmen te voorzien, daar
de oude helmen, van dik bordpapier ver
vaardigd, door het zeer langdurige gebruik
gedurende de vele dagen na 17 Mei week
zijn geworden. B. en W. hadden gehoopt
kosteloos oude Nederlandsche militaire
helmen te kunnen verkrijgen, doch dezer
dagen is gebleken, dat zulks, onmogelijk
is. Behoefte bestaat nog aan 500 m. brand
slang ad 1000 20 meter met gummi ge
voerde slang (voor den ladder) 200 en 20
helmen 300, totaal dus 1500. Daarom
stellen B. en W. voor hun een crediet te
verleenen van 4500.
NOG EENS HET STADHUIS.
Betreffende de maatregelen, die geno
men worden bij de verzorging van het be
houd van hetgeen van het Stadhuis be
waard is gebleven, dient nog te worden
genoemd, dat men thans bezig is de muren
bovenaan te beschermen tegen verder in
wateren.
Temperatuur badwater.
De temperatuur van het kanaalwater
was heden 65 gr.
TORENRESTAURATIE OPGEDRAGEN.
Naar wij vernemen is aan de firma W.
J. de Weert en Zonen alhier, de restauratie
van den kerktoren te Kapelle opgedragen.
Het is een vrij omvangrijk werk, waarvoor
o.a. een 40 m. hooge stelling gemaakt
moet worden. Volgende week zal men er
reeds aan den arbeid gaan.
NIET DOORGEGAAN.
De vergadering van de afd. Zeeland der
Vereeniging van Nederlandsche Gemeen
ten, die gisteren in het Schuttershof alhier
plaats zou vinden, kon niet doorgaan.
DONKER GOES.
Bergen hinderpalen.
Nu de avonden langer gaan worden en
er, ook na duisternis, wat meer verkeer
blijft dan lang het geval was, nu onder
vindt men pas goed, hoeveel verkeerspro
blemen Goes heeft.
Een paar van die problemen heeft men
eenlgermate opgelost, b.v. door een witte
afrastering om de haven, die zeer behoor
lijk voldoet. En ook de kanten van de
„Steenen brug" heeft men wit geverfd
en beter zichtbaar gemaakt. Evenzoo gaf
men enkele stoephekken een kwast witte
verf. Maar de kerr van het geheele pro
bleem blijft bestaan en dat zijn de straten
en wegen met slechts één of geen enkel
trottoir, en vooral, het gebrek aan behoor
lijk begaanbare trottoirs. Eigenlijk is er
in de binnenstad van Goes slechts één
normaal begaanbaar trottoir, aan de rech
terzijde van de Lange Kerkstraat. Alle
andere trottoirs worden onderbroken door
hekken, of afrasteringen, of voor het eene
huis ligt het trottoir eenige decimeters
hooger dan voor het andere, enz., enz., ter
wijl de trottoirs, die er zijn, meestal voor
slechts één persoon breed genoeg zijn.
Ieder werke mede.
Intusschen is aan dit alles in korten tijd
niet veel te veranderen; de komende don
kere dagen zal men dit alles moeten aan
vaarden, zooals het is en men zal er reke
ning mede moeten houden. De meeste
inwoners van Goes kennen al die hinder
palen wel en wie van buiten komt en ze
niet kent zal ze wel voelen (welkom
vreemdeling
Maar bijna erger nog is de hinder, die
het verkeer bij duisternis ondervindt van
de voetgangers, die öf niet rechts van
den weg loopen, of op hoeken van stra
ten, of zelfs midden-op-stï-aat, blijven
staan spraten. Waarschijnlijk denken ze,
wij zien dien auto of dat rijwiel aankomen,
dus de bestuurde!- van dien auto of dat
rijwiel ziet ons ook wel! Maar dat is zoo
niet. Dat weet iedere automobilist en
iedere wielrijder. Met de volgens voor
schrift verduisterde lampen rijdt men
hoofdzakelijk op het gevoel, en vertrou
wend dat het andere verkeer zich aan de
regels van den weg houdt. Want onver
wachte hinderpalen, als loopende of stil
staande menschen, ziet men pas enkele
meters tevoren en dan is het in den regel,
zelfs al rijdt men nog zoo voorzichtig, te
laat om een botsing te voorkomen. Het
gebeurt zelfs herhaaldelijk dat voetgangers
tegen elkaar opbotsen.
Daarom werke een ieder mede, en houde
rechts van den weg, anders gebeuren er
ongelukken.
ONGEVAL TE T SAS.
De schippersknecht J. Teunisse, wonen
de te St. Annaland, die gisteren werk
zaam was op de „Maria" van schipper
Geluk, terwijl dit schip aan 't Goesche
Sas lag, had het ongeluk zulk een klap
van de lier tegen zijn been te krijgen, dat
dit brak. T. werd naar het gasthuis Oost-
wal, alhier, vervoerd en daar ter ver
pleging opgenomen.
Officiëeie publicaties
Inlegvellen van opplakvellen.
De Burgemeester van Vlissingen maakt
bekend
dat in vei'band met dc beëindiging van
de thans loopende distributieperioden voor
tarwebloem (bon 40), rijst (bon 14), ha
vermout (bon, 27), vermicelli (bon 110)
en maizena (bon 105) de data, waarop
de detaillisten hun opplakvellen met con
sumentenbonnen dienen in te leveren, als
volgt zijn vastgesteld:
Voor codenummer 3001 t/m 3999 Woens
dag 11 September 1940.
Voor codenummer 4001 t/m 4999 Don
derdag 12 September 1940.
Voor codenummer 5001 t/m 5999 Vrij
dag 13 September 1940.
Vlissingen, 10 September 1940.
De Burgemeester voornoemd,
VAN WOELDEREN.
Opplakvellen.
De Burgemeester van Vlissingen maakt
bekend;
dat ingevolge een schrijven van het
Centraal Distributiekantoor dd. 29 Augus
tus 1940 Nr. 116603/A5/doss. 214 de de
taillisten de consumentenbonnen of zegels
in hoeveelheden van 10 stuks of veelvouden
hiervan dienen in te leveren. Tot nu toe
gold deze regeling slechts voor boter,
margarine of vet en petroleum. Thans
wordt dit uitgebreid tot de overige in
distributie gebrachte artikelen.
De resteerende bonnen (per artikel der
halve hoogstens 9 stuks) kunnen tezamen
op hetzelfde opplakvel met de bonnen van
de volgende periode worden ingeleverd.
Vlissingen, .10 September 1940.
De Burgemeester voornoemd,
VAN WOELDEREN.
Laatste Berichten
Engelsche beweging voor
compromisvrede met
Duitschland
Het A.N.P. ontleend aan de „New York
Daily Merrow", dat in Washington den
laatsten tijd betrouwbare berichten uit
Londen zijn ontvangen, volgens welke een
kleine, maar invloedrijke kring in de
Britsche financieele wereld en bij de Brit-
sche admiraliteit streeft naar een compro
misvrede met Duitschland. Aan deze be
weging, waarvan ook de Ameriltaansche
ambassadeur Kennedy deel zou uitmaken,
liggen
Ontstemming in kringen van Britsche
marine-officieren.
Men betwijfelt In Britsche marinekrin
gen, of de Vereenigde Staten bereid zullen
zyn in het a.s. voorjaar bommenwerpers en
gevechtsvliegtuigen ter beschikking van
Engeland te stellen. De vernielingen door
bommen aangericht in de Britsche industrie
zouden aanzienlijk ernstiger zijn dan in de
pers wordt toegegeven.
De overeenkomst tusschen Roosevelt en
Churchill zou in Londen aanzienlijke cri-
tiek ontmoeten. Men vreest dat Engeland
een al te hoogen prijs heeft betaald. Het is
derhalve raadzaam, zoo meldt het A.N.P.
uit Berlijn, met aandacht deze vredesbewe
ging gade te slaan, in het bijzonder wan
neer het vernietigende Duitsche bombarde
ment aanhoudt.
(Ongecorrigeerd.)'
EENHEID IN HET HOTEL-, CAFÉ-, EN
RESTAURANTBEDRIJF.
Door de verschillende bonden van be
langhebbenden in het hotel-, café- en res
taurantbedrijf zijn reeds ver gaande be
sprekingen gevoerd om tot eenheid te ko
men.
In een voorlooplg gevormd comité hebben
zitting genomen de heer Alta, voorzitter,
Lam' -t, secretaris en Va:. Haar, penning
meester, Het secretariaat is gevestigd
Semarangstraat 18 le et., Amsterdam-
Oost.
De Duitsche lucht
aanvallen nog niet op
hun hoogtepunt.
Een bijzondere correspondent meldt ons
uit Berlijn
Men verklaart hier, dat er geen reden
is om aan te nemen, dat de Duitsche lucht
aanvallen op Londen reeds hun hoogtepunt
hebben bereikt. De geweldige aanvallen
der laatste dagen zijn slechts door deelen.
van het Duitsche luchtwapen uitgevoerd.
Amerikaansche bladen vragen zich dan
ook met bezorgdheid af, wat er zal ge
beuren, wanneer de Duitschers hun volle
kracht zullen inze-ten en te Berlijn ver
klaart men, dat deze vraag niet ongegrond
is, want ofschoon men hier niet blind is
voor de taaiheid en de hardheid van het
Britsche volk en van de Britsche piloten,
gelooft men aan Duitsche zijde toch reeds
duidelijke teekenen van verzwakking bij de
Britsche defensieve kracht te bespeuren.
Thans wordt niet alleen de superioriteit
van het Duitsche luchtwapen, doch ook de
gunstige strategische positie van Duitsch
land voor iedereen duidelijk. Van Noor
wegen tot aan het Zuiden van het Kanaal
is Engeland door een tang ingesloten en
van deze halve clrcelvormige positie uit
concentreeren alle Duitsche aanvallen zich.
op het eiland. Indien thans Engelsche
stemmen een beroep doen op de humani
teit, ontzegt men deze stemmen te Ber
lijn het recht, om over humaniteit te
spreken, want dezelfde stemmen hebben dc
hongerblokkade tegen vrouwen en kinderen
in den wereldoorlog toegejuicht en een
herhaling ervan in dezen oorlog op triom
fantelijken toon aangekondigd. Men wijst
voorts op de maanden achtereen herhaalde
Britsche aanvallen op de Duitsche burger
bevolking en het lichtvaardig afwijzen
door de Engelschen van elk Duitsch voor
stel tot bijlegging van het conflict.
Als laatste voorbeeld haalt men den
aanval van Zondagnacht op Hamburg aan,
waarbij uitsluitend woonhuizen, 26 in getal,
vernield werden. Tenslotte wordt nogmaals
de nadruk gelegd op het feit, dat ook de
huidige vergeldlngsaanvallen tegen mili
taire en voor den oorlog bruikbare econo
mische doelen gericht zijn en dat het
hier een weldoordacht, zorgvuldig voor
bereid en met uiterste zekerheid doorge
voerde actie en niet een op zichzelf staan
de wraakoefening geldt.
De verdedlgingskracht van
Engeland.
De Duitsche opvattingen.
De groote actie van het Duitsche lucht
wapen tegen de voor de oorlogseconomie
bijzonder belangrijke objecten in Londen
en in het Londensche industriegebied
maakt de vraag belangrijk, in hoeverre de
verdedigingskracht van Engeland in Lon
den geconcentreerd is. Dit is in bijzonder
sterke mate het geval, daar in Londen
talrijke fabrieken der Engelsche bewape-
nings-industrie vertegenwoordigd zijn en
daar Londen daarenboven een belangrijke
centrale van beslissende beteekenis vormt
voor het Engelsche economische leven. De
groote beteekenis van Londen voor het
geheele Engelsche economische leven blijkt
uit de volgende cijfers: In Groot Londen
is rond twintig procent van alle arbeiders
van Engeland werkzaam, de verzorgings
industrie van Engeland is voor een vierde
gedeelte in Londen vertegenwoordigd en
meer dan de helft van de voor de voed
selvoorziening van het land bijzonder be
langrijke vleeschpakhuizen bevindt zich in
het Londensche industriegebied.
De Engelsche in- en uitvoer gaat voor
ruim een derde gedeelte via Londen en
zijn haveninstallaties. Ongeveer een vierde
gedeelte van de productie capaciteit der
Engelsche machinebouwindustrie is in het
Londensche industriegebied gevestigd.
Voor de Engelsche wapenindustrie is
Londen door zijn fabrieken voor de ver
vaardiging van vliegtuigen en ballons en
voornamelijk van vliegtuigonderdeelen, als
mede van gevechtswagens en motoren van
beteekenis.
Van den totalen Engelschen invoer ging
60 pet. van den vleeschinvoer, 40 pet.
van den wolinvoer, 31 pet. van den petro-
leuminvoer, 30 pet. van Jen veevoederin-
voer en rond een kwart gedeelte van de
invoeren aan graan en meel, alsmede hout,
via Londen.
Van bijzondere beteekenis voor de wa
penindustrie zijn de in het Londensche
gebied liggende petroleumtanks, die bijna
een vierde gedeelte vormen van alle En
gelsche petroleumtanks.