STADSNIEUWS Vlissingen STADSNIEUWS Middelburg STADSNIEUWS Goes Hersteldienst Vlissingen. EEN COMMISSIE GEÏNSTALLEERD. Door den burgemeester van Vlissingen is gisteren geïnstalleerd de Commissie voor den Hersteldienst te Vlissingen, hetwelk is geschied op verzoek van den heer directeur- generaal van den Wederopbouw. Het doel van dezen hersteldienst is om te bereiken, dat schade aan getroffen panden zoo spoedig mogelijk wordt her steld, meer in het bijzonder voor hen die zelf niet over de middelen beschikken om herstellingen te bekostigen. Daarom is de raad aan hen, die schade hebben bekomen aan hun perceel, hetzij zij dit zelf bewonen, hetzij zij dit verhuren, doch die niet over de middelen beschik ken om de herstellingen te doen verrich ten, zich rechtstreeks om hulp wenden tot den secretaris van den herstellingsdienst, den heer J. Götzen, Houtkade 8, Vlissingen. De aanvragen om hulp dienen schriftelijk te worden ingediend aan bovengenoemd adres. Voor het eventueel verstrekken van mon delinge inlichtingen omtrent deze aange legenheid zal de heer Götzen aan dat be treffende adres zitting houden Woensdag en Vrijdag van 2 uur tot 4 uur. Uiteraard kan niet worden toegezegd dat iedereen onmiddellijk wordt geholpen, doch wel zal worden getracht de kleine schaden ten spoedigste te laten herstellen, terwijl de andere zoo spoedig mogelijk zul len volgen. Hoofdzaak is, dat thans tengevolge der schade slecht bewoonbare huizen, weer zoo spoedig mogelijk bewoonbaar worden gemaakt. HAALT VROEGTIJDIG DE RIJWIELEN BINNEN. Het is al meermalen voorgekomen, dat menschen, na het invallen van de duister nis zich bezeerden aan, of vielen over rijwielen die men tegen trottoirs, gevels, of in brandgangen had laten staan. Zelfs is het voorgekomen, dat men fietsen, waar men tegen aan was geloopen en die wa ren omgevallen, had laten liggen, waardoor een andere voorbijganger daar over viel en zich bloedend verwondde. Het is niet alleen gevaarlijk fietsen buiten te laten staan, maai- men geeft daardoor ook gelegenheid tot diefstal. Haalt dus voor de duisternis de rijwielen binnen! DE WERKLOOSHEID. Bij den gemeentelijken dienst der ar beidsbemiddeling alhier, staan als werk zoekenden ingeschreven: Mannen: 2 drukkers, 1 grondwerker, 1 metselaar, 1 oppei-man, 2 schilders, 1 stucadoor, 5 timmerlieden, 3 opzichters, 1 politoerder, 1 kleermaker, 17 metaalbe werkers, 1 brood/banketbakker, 1 kok, 1 slager, 1 tuinman, 4 magazijnbedienden, 2 reizigers/agenten, 3 winkelbedienden, 2 chauffeurs, 18 kellners, 16 loopers, 1 por tier, 23 transportarbeiders, 25 kantoor bedienden, 1 musici, 27 varensgezellen (w.o.: stuurlieden, machinisten, stokers, matrozen enz.), 1 schoenmaker en 32 lo3se arbeiders. Vrouwen: 4 kantoorbedienden, 1 huis houdster, 8 werksters. Totaal 207 ingeschrevenen (vorige week 209). Alzoo een vermindering van 2 werkzoe kenden. Getijen. September. Hoogwater Laagwater. Dinsdag 10 P.22 22.10 3.15 15-52 Woensd. 11 10.56 23.39 4.35 Ij k Dond.d. 12 i0 - 6.08 18.46 Vrijdag 13 0.50 13.11 7.12 19.41 Zaterd. 14 ïAl 13.55 7.59 20.26 Zondag 15 2.22 14.29 8.37 21.03 Westkapelle is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger, Veere 38 min. later. S Springtij. Eerherstel voor vervolgde Vlamingen. Commissie onder leiding van dr. Borras. De Duitsche militaire bevelhebber in Bel gië en Noord-Frankrijk, generaal Von Fal- kenhausen, heeft een verordening uitge vaardigd waardoor het onrecht der Belgi sche regeering jegens de Belgische burgers die zich tegenover de Duitsche bezetting tjjdens den wereldoorlog loyaal gedragen hebben, weer goed gemaakt wordt, aldus meldt het D-N-B. Talrjjke burgers werden toen na het vertrek der Duitsche troepen door den staat en bepaalde volksdeelen vervolgd. Zij moes ten doodvonnissen, tuchthuis- en gevange nisstraffen over zich heen laten gaan en waren aan plunderingen, brandstichtingen, onteigeningen blootgesteld, werden broode loos gemaakt en van hun eer beroofd. Alle eererechten worden thans hersteld. Alle vroegere titels of aanduidingen van func ties moeten volgens deze verordening als eeretitels weer ingevoerd worden. In bij zondere gevallen kan de betrokkene in een gelijkwaardige functie geplaatst worden. De economische en financieele schade zal vergoed worden. Geldboeten en in beslag genomen goederen kunnen terug gegeven worden. De wettige of bij testament aange wezen erfgenamen kunnen in de rechten van de gestorvenen treden. De Belgische staat draagt de kosten van het herstel. Voor dit herstel is door den militairen be velhebber een commissie onder voorzitter schap van dr. A. Borms ingesteld. DE NEDERLANDSCHE AMBULANCE UIT FINLAND TERUGGEKEERD. Een groot gedeelte van de Nederlandsche ambulance, welke indertijd naar Finland was vertrokken, is dezer dagen in ons land teruggekeerd. Bjj aankomst in Den Haag werden de leden verwelkomd door den ge- neraal-majoor N. A. A. v. d. Roemer, voor zitter der ambulancecommissie. Verder werden zij nog dank gebracht door den heer J. Th. v. d. Vlugt, voorzitter der ïJederlandsch-Fiiische vereeniging. Het invullen der schade formulieren voor beschadigde of vernielde panden. Het bestuur der afdeeling Middelburg der „Stichting Getroffenen Oorlogsgeweld Zeeland" deelt het volgende mede Het vraagstuk van een juiste invulling der schade-formulieren voor de panden, is voor de meeste getroffenen zonder des kundige voorlichting onoplosbaar. Ze ko men daarbij te staan voor de beantwoor ding van technische vragen, die alleen voor deskundigen op dit speciale gebied kunnen worden gegeven. Voor de regeering en de schade-enquête-commissies zijn uiteraard slechts bedragen, die onpartijdig, deskun dig en op dezelfde beginselen steunende zijn vastgesteld, aanvaardbaar. Het betreft vooral de volgende vragen de kubieke meter inhoud van het pand de verkoopwaarde van het pand in- Mei 1940; de verkoopwaarde van het kadas trale pand, gesplitst in waarde van den grond en die der opstallen afzonderlijk de verkoopwaarde van mogelijk onbescha digde opstallen de waarde van bruikbare en te gebruiken fundamenten de herstel- kosten van een béschadigd pand de ge schatte herbouwkosten bjj gelijken kubie- ken inhoud op prijsbasis Mei 1940 de waarde van mogelijke verbeteringen door herstel of herbouw. Het bestuur der afdeeling Middelburg heeft begrepen, dat het noodig was de grondslagen van de gewenschte herstel vergoeding zoo nauwkeurig mogelijk te maken en tevens, dat den leden hierbij daadwerkelijke hulp moest worden gebo den. Daarom werd overleg gepleegd met ver schillende deskundige architecten en aan nemers, die de stad kennen, voor het ver richten dezer taxaties. Een 10-tal van deze heeren heeft zich bereid verklaard hun kennis en ervaring ter beschikking van de gedupeerden te stellen. Het be stuur hoopt, dat dit getal zich, vooral voor Vlissingen, Souburg en Nieuw- en St. Joosland, nog zal uitbreiden met kenners van genoemde plaatsen. De taxateurs hebben de volgende 5 tweetallen gevormd 1. Ir. A. Rothuizen en. K. J. van Loo 2. J. B. van Wujjck- huise en M. Walraven 3. P. Groenenberg en W. Kasteijn 4. K. Boot en S. A. Ver- sluijs 5. P. Koole en D. Dekker. Rekening houdende met de positie van de gedupeerden en het vele en verantwoor delijke werk, dat de taxateurs op zich ne men, zijn de tarieen voor de taxaties zeer laag gesteld. Een woord van groote dank baarheid is hier op zijn plaats. Ieder lid is vrij zich te wenden tot het tweetal waarvan hij meent, dat ze zijn pand ken nen en tot wie hij zich het liefste wendt. Elke getroffene betaalt zijn eigen kosten, die worden berekend per 100 M3 inhoud van het pand. Algemeen gebruik maken van deze officieele taxaties moet dringend, aangeraden worden. De taxateurs zullen er naar streven, dat het werk, bij ophooping voor cm groep, zooveel mogelijk verdeeld wordt. Om het werk der deskundigen te vergemakkelijken wordt den eigenaar van een pand verzocht tegelijk met het ver zoek om taxatie, aan de taxateurs allerlei noodzakelijke gegevens betreffende zijn pand te verstrekken. Op de medewerking van het kadaster (kantoor in de Abdij, boven het kantoor van den Rijksgebouwen dienst, op de plaats waar vroeger het no tarishuis stond), notarissen en advocaten, voor zoover noodig, mag worden gerekend. In een circulaire, die dezer dagen aan alle leden wordt verzonden, is een en an der nog uitvoeriger uiteengezet. Ieder beseffe de groote beteekenis van een juiste deskundige vaststelling van de taxaties der panden. HET PLAATSELIJK HULPCOMITÉ. Morgen begint men in de Singelstraat met het verstrekken van keukengerei. De directe uitdeeling van kleeding, welke wij verleden week aankondigden, is vrijwel ge ëindigd. Dezer dagen zijn verschillende personen, die daarvoor op de lijsten stonden, in de ge legenheid gesteld ledikanten en beddegoed in ontvangst te nemen. Het verstrekken van keukengerei ge schiedt in dezelfde volgorde als verleden week voor de kleeren is aangegeven. HET HUISARREST VOOR DE GEHEELE BEVOLKING. Doodsche stilte in de stad. De gisteravond ingetreden bepaling, dat men van des avonds 10 tot des morgens 4 uur in huis moet blijven en zich dus ook niet in voor- of achtertuinen, op binnen plaatsen enz. mag ophouden, deed in de ge- heele stad een vrijwel doodsche stilte heer- schen, alleen verstoord door de stappen van surveilleerenden of het rijden van auto's, behoorende tot de categorieën, waar voor het verbod niet geldt. In het algemeen genomen is het verbod volkomen nagekomen en bij de door de ge- heele stad gehouden controle is slechts één persoon verbaliseerd. Deze bevond zich om kwart voor elf nog op straat, en zeide van Vlissingen te komen en van de bepalingen niets te weten. Dit is echter geen excuus en de man kreeg een bon van een minder gewenscht soort. Zoolang het verbod geldt, blijve men in huis, als men. geen bijzondevé toestemming heeft of niet behoort tot de categorieën die bij de verordening zijn uit gezonderd. LOOP DER BEVOLKING. In de opgave -an de ingekomen perso nen stond Vrijdag o.a. M. E. de Paepe, Bagijnhof 13 van Zuiddorpe. Door een ver gissing stond daarbij „en 1 kind". Deze woorden moeten vervallen. EEN SYMPHATIEKE DAAD. Voorbeeld van echte kameraadschap. Iedere abonné kent als regel alleen de courantenbezorger, die hem dagelijks het nieuws komt brengen en denkt er begrijpelijkerwijze niet aan, dat hij of zij, want wij hadden ook moeten schrijven over courantenbezorgsters maar één der velen is, die thans om even vier uur uit ons bureau te Middelburg over de stad Bommen op Nederland IN HENNAARDERADEEL. Bij Roodhuis in de gemeente Hennaarde- radeel (Fr.) heeft een Engelsch vliegtuig twaalf bommen neergeworpen, waarvan er elf ontploften. De schade aan de nabij ge legen boerderij van den heer Stoffelsma is gering. Er zijn geen dooden of gewonden. BIJ APELDOORN. In den nacht van Zaterdag op Zondag zijn in een weiland bij de Bruggelerbrug aan het kanaal tusschen Apeldoorn en Beekbergen drie bommen van zwaar kali ber gevallen. Een tweetal koeien werd gewond. Enkele boerderijen in de omgeving werden licht beschadigd. ENGELSCHE BOMMEN DOODDEN SCHAPEN, Engelsche vliegtuigen hebben geduren de de laatste dagen in veel geringer aan tal dan tot dusver boven ons land ge\ lo gen. Op enkele plaatsen werden lukraak bommen geworpen. Zoo o.m. in de omge ving van 's-Hertogenbosch, waardoor ver scheidene ruiten van burgerwoningen sprongen, nabjj Apeldoorn, waar de pro jectielen in het vrije veld explodeerden. By Heer Hugowaard werden vier schapen door bom-splinters getroffen en gedood. OP EEN SPOORLIJN BIJ EINDHOVEN. Het A.N.P. meldtIn den afgeloopen nacht hebben Engelsche vliegers bommen geworpen in de omgeving van Eindhoven. Een spoorlijn werd beschadigd, doch deze geringe schade is zeer snel te herstellen. Persoonlijke slachtoffers zijn er niet. PORTVRIJDOM VOOR MILITAIREN IN HOSPITALEN. De portvrije verzending van correspon dentie aan en door militairen, welke ge heel opgeheven was, wordt uitsluitend voor die militairen beneden den rang van offi cier die, gewond of ziek, nog in militaire hospitalen of burgerziekenhuizen verblij ven, gedeeltelijk hersteld. Deze portvrije verzending is beperkt tot: Briefkaarten, welke echter geen berich ten omtrent handelszaken of bestellingen of aanbiedingen van handels- of fabrieks- goederen mogen bevatten en Nieuwsbladen tot een maximumgewicht van 100 gram. Voor deze portvrije verzen ding gelden de volgende voorschriften. Aan militairen gerichte briefkaarten enz. dienen, boven het adres, het opschrift „militair" te dragen. Het adres moet naam, militairen rang van den geadresseerde en aanduiding hospitaal of ziekeninrichting bevatten. Door daartoe gerechtigde mili tairen verzonden briefkaarten enz. dienen boven het adres eveneens van het op schrift „militair" voorzien te zijn, welke aanduiding gewaarmerkt moet worden dooi de handteekening van den afzender. Ver der moet op de adreszijde naam en militai ren rang van den afzender en een stem pelafdruk van hospitaal of ziekeninrich ting voorkomen. KRIJGT TEXEL EEN TRAM? De rijksverkeersinspectie stelt een on derzoek in of op Texel een tramdienst (smalspoor) kan worden ingesteld, om, nu de benzinedistributie zich doet gevoe len, in de behoefte aan een vervoermiddel te voorzien, vooral met het oog op het vervoer van kunstmest en landbouwpro ducten van Eierland naar Oudenschild. uitzwermen om de lezeressen en lezers zoo spoedig mogelijk te bedienen. Wjj willen dan nog niet spreken over de vele an deren, die in de andere steden en dorpen van Zeeland hetzelfde werk doen. Maar zeker is het niet bekend, dat zich onder deze bezorgsters en bezorgers een onderlinge vriendschapsband heeft ge vormd. Dit bleek Zondag jl. toen een hun ner, W. van Boven, zijn 70st-n jaardag mocht vieren en allen zonder uitzondering het hare of hunne bijdroegen, om Van Boven en de zijnen te verrassen met een heerlijke verjaringstaart. Een bewijs van een goede samenwerking ook in dit kleine wereldje, een voorbeeld op tal.van ander gebied navolgenswaard. AANSCHAFFING BRANDWEER- MATERIAAL. Bij hun voorstel aan den Raad van 12 Augustus verzochten B. en W. een crediet van 3000 voor aanschaffing van nieuw brandweermateriaal, w.o. 1000 m. hennep slang. Nadien by den brand op 5 September jl., die het bedrijf van den Houthandel Alberts teisterde is intusschen gebleken, dat het slangenmateriaal tengevolge van de ramp van 17 Mei en volgende dagen zoozeer geleden heeft, dat nog verdere vernieuwingen, dan men oorspronkelijk dacht, wenscbelijk zijn. Aangezien het noodzakelijk is het overgebleven gedeelte van de stad zoo goed mogelijk tegen brandgevaar te beschermen en het thans moeilijk is nieuwe slangen te krijgen, heb ben B. en W. gemeend zonder uitstel het bedrag van het oorspronkelijk voorstel te moeten verhoogen. Voorts is het gewenscht de brandweer van nieuwe stalen helmen te voorzien, daar de oude helmen, van dik bordpapier ver vaardigd, door het zeer langdurige gebruik gedurende de vele dagen na 17 Mei week zijn geworden. B. en W. hadden gehoopt kosteloos oude Nederlandsche militaire helmen te kunnen verkrijgen, doch dezer dagen is gebleken, dat zulks, onmogelijk is. Behoefte bestaat nog aan 500 m. brand slang ad 1000 20 meter met gummi ge voerde slang (voor den ladder) 200 en 20 helmen 300, totaal dus 1500. Daarom stellen B. en W. voor hun een crediet te verleenen van 4500. NOG EENS HET STADHUIS. Betreffende de maatregelen, die geno men worden bij de verzorging van het be houd van hetgeen van het Stadhuis be waard is gebleven, dient nog te worden genoemd, dat men thans bezig is de muren bovenaan te beschermen tegen verder in wateren. Temperatuur badwater. De temperatuur van het kanaalwater was heden 65 gr. TORENRESTAURATIE OPGEDRAGEN. Naar wij vernemen is aan de firma W. J. de Weert en Zonen alhier, de restauratie van den kerktoren te Kapelle opgedragen. Het is een vrij omvangrijk werk, waarvoor o.a. een 40 m. hooge stelling gemaakt moet worden. Volgende week zal men er reeds aan den arbeid gaan. NIET DOORGEGAAN. De vergadering van de afd. Zeeland der Vereeniging van Nederlandsche Gemeen ten, die gisteren in het Schuttershof alhier plaats zou vinden, kon niet doorgaan. DONKER GOES. Bergen hinderpalen. Nu de avonden langer gaan worden en er, ook na duisternis, wat meer verkeer blijft dan lang het geval was, nu onder vindt men pas goed, hoeveel verkeerspro blemen Goes heeft. Een paar van die problemen heeft men eenlgermate opgelost, b.v. door een witte afrastering om de haven, die zeer behoor lijk voldoet. En ook de kanten van de „Steenen brug" heeft men wit geverfd en beter zichtbaar gemaakt. Evenzoo gaf men enkele stoephekken een kwast witte verf. Maar de kerr van het geheele pro bleem blijft bestaan en dat zijn de straten en wegen met slechts één of geen enkel trottoir, en vooral, het gebrek aan behoor lijk begaanbare trottoirs. Eigenlijk is er in de binnenstad van Goes slechts één normaal begaanbaar trottoir, aan de rech terzijde van de Lange Kerkstraat. Alle andere trottoirs worden onderbroken door hekken, of afrasteringen, of voor het eene huis ligt het trottoir eenige decimeters hooger dan voor het andere, enz., enz., ter wijl de trottoirs, die er zijn, meestal voor slechts één persoon breed genoeg zijn. Ieder werke mede. Intusschen is aan dit alles in korten tijd niet veel te veranderen; de komende don kere dagen zal men dit alles moeten aan vaarden, zooals het is en men zal er reke ning mede moeten houden. De meeste inwoners van Goes kennen al die hinder palen wel en wie van buiten komt en ze niet kent zal ze wel voelen (welkom vreemdeling Maar bijna erger nog is de hinder, die het verkeer bij duisternis ondervindt van de voetgangers, die öf niet rechts van den weg loopen, of op hoeken van stra ten, of zelfs midden-op-stï-aat, blijven staan spraten. Waarschijnlijk denken ze, wij zien dien auto of dat rijwiel aankomen, dus de bestuurde!- van dien auto of dat rijwiel ziet ons ook wel! Maar dat is zoo niet. Dat weet iedere automobilist en iedere wielrijder. Met de volgens voor schrift verduisterde lampen rijdt men hoofdzakelijk op het gevoel, en vertrou wend dat het andere verkeer zich aan de regels van den weg houdt. Want onver wachte hinderpalen, als loopende of stil staande menschen, ziet men pas enkele meters tevoren en dan is het in den regel, zelfs al rijdt men nog zoo voorzichtig, te laat om een botsing te voorkomen. Het gebeurt zelfs herhaaldelijk dat voetgangers tegen elkaar opbotsen. Daarom werke een ieder mede, en houde rechts van den weg, anders gebeuren er ongelukken. ONGEVAL TE T SAS. De schippersknecht J. Teunisse, wonen de te St. Annaland, die gisteren werk zaam was op de „Maria" van schipper Geluk, terwijl dit schip aan 't Goesche Sas lag, had het ongeluk zulk een klap van de lier tegen zijn been te krijgen, dat dit brak. T. werd naar het gasthuis Oost- wal, alhier, vervoerd en daar ter ver pleging opgenomen. Officiëeie publicaties Inlegvellen van opplakvellen. De Burgemeester van Vlissingen maakt bekend dat in vei'band met dc beëindiging van de thans loopende distributieperioden voor tarwebloem (bon 40), rijst (bon 14), ha vermout (bon, 27), vermicelli (bon 110) en maizena (bon 105) de data, waarop de detaillisten hun opplakvellen met con sumentenbonnen dienen in te leveren, als volgt zijn vastgesteld: Voor codenummer 3001 t/m 3999 Woens dag 11 September 1940. Voor codenummer 4001 t/m 4999 Don derdag 12 September 1940. Voor codenummer 5001 t/m 5999 Vrij dag 13 September 1940. Vlissingen, 10 September 1940. De Burgemeester voornoemd, VAN WOELDEREN. Opplakvellen. De Burgemeester van Vlissingen maakt bekend; dat ingevolge een schrijven van het Centraal Distributiekantoor dd. 29 Augus tus 1940 Nr. 116603/A5/doss. 214 de de taillisten de consumentenbonnen of zegels in hoeveelheden van 10 stuks of veelvouden hiervan dienen in te leveren. Tot nu toe gold deze regeling slechts voor boter, margarine of vet en petroleum. Thans wordt dit uitgebreid tot de overige in distributie gebrachte artikelen. De resteerende bonnen (per artikel der halve hoogstens 9 stuks) kunnen tezamen op hetzelfde opplakvel met de bonnen van de volgende periode worden ingeleverd. Vlissingen, .10 September 1940. De Burgemeester voornoemd, VAN WOELDEREN. Laatste Berichten Engelsche beweging voor compromisvrede met Duitschland Het A.N.P. ontleend aan de „New York Daily Merrow", dat in Washington den laatsten tijd betrouwbare berichten uit Londen zijn ontvangen, volgens welke een kleine, maar invloedrijke kring in de Britsche financieele wereld en bij de Brit- sche admiraliteit streeft naar een compro misvrede met Duitschland. Aan deze be weging, waarvan ook de Ameriltaansche ambassadeur Kennedy deel zou uitmaken, liggen Ontstemming in kringen van Britsche marine-officieren. Men betwijfelt In Britsche marinekrin gen, of de Vereenigde Staten bereid zullen zyn in het a.s. voorjaar bommenwerpers en gevechtsvliegtuigen ter beschikking van Engeland te stellen. De vernielingen door bommen aangericht in de Britsche industrie zouden aanzienlijk ernstiger zijn dan in de pers wordt toegegeven. De overeenkomst tusschen Roosevelt en Churchill zou in Londen aanzienlijke cri- tiek ontmoeten. Men vreest dat Engeland een al te hoogen prijs heeft betaald. Het is derhalve raadzaam, zoo meldt het A.N.P. uit Berlijn, met aandacht deze vredesbewe ging gade te slaan, in het bijzonder wan neer het vernietigende Duitsche bombarde ment aanhoudt. (Ongecorrigeerd.)' EENHEID IN HET HOTEL-, CAFÉ-, EN RESTAURANTBEDRIJF. Door de verschillende bonden van be langhebbenden in het hotel-, café- en res taurantbedrijf zijn reeds ver gaande be sprekingen gevoerd om tot eenheid te ko men. In een voorlooplg gevormd comité hebben zitting genomen de heer Alta, voorzitter, Lam' -t, secretaris en Va:. Haar, penning meester, Het secretariaat is gevestigd Semarangstraat 18 le et., Amsterdam- Oost. De Duitsche lucht aanvallen nog niet op hun hoogtepunt. Een bijzondere correspondent meldt ons uit Berlijn Men verklaart hier, dat er geen reden is om aan te nemen, dat de Duitsche lucht aanvallen op Londen reeds hun hoogtepunt hebben bereikt. De geweldige aanvallen der laatste dagen zijn slechts door deelen. van het Duitsche luchtwapen uitgevoerd. Amerikaansche bladen vragen zich dan ook met bezorgdheid af, wat er zal ge beuren, wanneer de Duitschers hun volle kracht zullen inze-ten en te Berlijn ver klaart men, dat deze vraag niet ongegrond is, want ofschoon men hier niet blind is voor de taaiheid en de hardheid van het Britsche volk en van de Britsche piloten, gelooft men aan Duitsche zijde toch reeds duidelijke teekenen van verzwakking bij de Britsche defensieve kracht te bespeuren. Thans wordt niet alleen de superioriteit van het Duitsche luchtwapen, doch ook de gunstige strategische positie van Duitsch land voor iedereen duidelijk. Van Noor wegen tot aan het Zuiden van het Kanaal is Engeland door een tang ingesloten en van deze halve clrcelvormige positie uit concentreeren alle Duitsche aanvallen zich. op het eiland. Indien thans Engelsche stemmen een beroep doen op de humani teit, ontzegt men deze stemmen te Ber lijn het recht, om over humaniteit te spreken, want dezelfde stemmen hebben dc hongerblokkade tegen vrouwen en kinderen in den wereldoorlog toegejuicht en een herhaling ervan in dezen oorlog op triom fantelijken toon aangekondigd. Men wijst voorts op de maanden achtereen herhaalde Britsche aanvallen op de Duitsche burger bevolking en het lichtvaardig afwijzen door de Engelschen van elk Duitsch voor stel tot bijlegging van het conflict. Als laatste voorbeeld haalt men den aanval van Zondagnacht op Hamburg aan, waarbij uitsluitend woonhuizen, 26 in getal, vernield werden. Tenslotte wordt nogmaals de nadruk gelegd op het feit, dat ook de huidige vergeldlngsaanvallen tegen mili taire en voor den oorlog bruikbare econo mische doelen gericht zijn en dat het hier een weldoordacht, zorgvuldig voor bereid en met uiterste zekerheid doorge voerde actie en niet een op zichzelf staan de wraakoefening geldt. De verdedlgingskracht van Engeland. De Duitsche opvattingen. De groote actie van het Duitsche lucht wapen tegen de voor de oorlogseconomie bijzonder belangrijke objecten in Londen en in het Londensche industriegebied maakt de vraag belangrijk, in hoeverre de verdedigingskracht van Engeland in Lon den geconcentreerd is. Dit is in bijzonder sterke mate het geval, daar in Londen talrijke fabrieken der Engelsche bewape- nings-industrie vertegenwoordigd zijn en daar Londen daarenboven een belangrijke centrale van beslissende beteekenis vormt voor het Engelsche economische leven. De groote beteekenis van Londen voor het geheele Engelsche economische leven blijkt uit de volgende cijfers: In Groot Londen is rond twintig procent van alle arbeiders van Engeland werkzaam, de verzorgings industrie van Engeland is voor een vierde gedeelte in Londen vertegenwoordigd en meer dan de helft van de voor de voed selvoorziening van het land bijzonder be langrijke vleeschpakhuizen bevindt zich in het Londensche industriegebied. De Engelsche in- en uitvoer gaat voor ruim een derde gedeelte via Londen en zijn haveninstallaties. Ongeveer een vierde gedeelte van de productie capaciteit der Engelsche machinebouwindustrie is in het Londensche industriegebied gevestigd. Voor de Engelsche wapenindustrie is Londen door zijn fabrieken voor de ver vaardiging van vliegtuigen en ballons en voornamelijk van vliegtuigonderdeelen, als mede van gevechtswagens en motoren van beteekenis. Van den totalen Engelschen invoer ging 60 pet. van den vleeschinvoer, 40 pet. van den wolinvoer, 31 pet. van den petro- leuminvoer, 30 pet. van Jen veevoederin- voer en rond een kwart gedeelte van de invoeren aan graan en meel, alsmede hout, via Londen. Van bijzondere beteekenis voor de wa penindustrie zijn de in het Londensche gebied liggende petroleumtanks, die bijna een vierde gedeelte vormen van alle En gelsche petroleumtanks.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 2