Autoverkeer thans in een rustperiode.
Radiordbriek
DAMMEN
Vierde blad.
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Donderdag 5 September 1940.
MR. G. GEELEN, SECRETARIS B.B.N. OVER:
Na den oorloggeweldige sprong vooruit
Het gezonde bedrijf blijft
behouden.
Het lijkt zoo simpel: van de honderd
auto's zette men er tachtig op stal en de
overige twintig krijgen genoeg benzine om
te kunnen rijden. De werkelijkheid is an-
ders en oneindig veel ingewikkelder.
Hoe ingewikkeld het is en voor hoeveel
verrassingen men komt te staan, vertelde
rnr. G. Geelen, de secretaris van den
Bond van Bedrijfsautohouders in Neder
land aan een onzer medewerkers.
De kwestie waarom het hier gaat, al
dus de heer Geelen, is in zijn eenvoudig-
sten vorm deze, dat er eenerzijds te wei
nig benzine beschikbaar is en anderzijds
het vervoer zooveel mogelijk in stand
moest worden gehouden.
Nu wijzigt het beeld zich vrijwel iede-
ren dag en doen zich ook bijna dagelijks
nieuwe mogelijkheden voor. Het is in de
eerste plaats de taak zo.owel van de be
trokken personen, als van de combinaties
van vervoerders, om zoo rationeel moge
lijk te werken, om de benzine, die er is,
zoo economisch mogelijk te gebruiken. De
hoogste instantie, die daarvoor nu werkt
en mogelijkheden zoekt, is de ingestelde
centrale commissie voor het beroepsgoede-
renvervoer uit de B. B. N. en de C. O. B.
.(Centrale Organisatie voor Beroepsgoede-
renvervoer
Een groote moeilijkheid is de kwestie
van het eigen vervoer, dat wil zeggen het
vervoer van handelaar en fabrikant van
laadplaats naar fabriek en omgekeerd.
Wij hebben nooit geweten, hoe uitgebreid
dit vervoer wel was. Bij de toewijzingen
van benzine is gebleken] dat het ongeveer
200 pet. meer bedraagt dan het beroeps-
goe&erenvervoev, en het is dan ook niet
mogelgk, dat dit eigen vervoer geheel
door het beroepsgoederenvervoer wordt
overgenqmen. Het eigen vervoer zou wel
bereid zfjh, het voor een deel over te dra
gen op het beroepsvervoer, mits aan twee
voorwaarden wordt voldaan dat de goe
deren op tijd aankomen en dat ze zoo
voorzichtig behandeld worden, dat schade
wordt voorkomen. Maar bovendien zijn er-
goederen, als bijvoorbeeld melk en ben
zine, die niet kunnen worden overgeno
men, omdat daarvoor speciale wagens
noodig zjjn, waarover het beroepsvervoer
niet beschikt.
Een verdere moeilijkheid, die nu duide
lijker dan vroeger naar voren is gekomen,
is het tekort aan goed materiaal. Br rijden
heel wat vrachtwagens langs den weg,
die veel te duur in het gebruik zijn dat
is trouwens ook bij personenwagens het
geval en die benzine en olie vreten op
een onverantwoorde manier.
geen beunhazerij op den weg
De B. B. N. streeft bovendien ook in
dezen tijd naar het zuiver houden van het
bedrijf. Er zijn sedert de mobilisatie veel
bona fide, gezonde bedrijven stil gelegd,
omdat de eigenaar moest opkomen en
daarna zijn er allerlei beunhazen op den
weg verschenen. Wij hebben natuurlijk
geen bezwaar tegen een gezonde uitbrei
ding van het bedrijf, maar wel hiertegen,
dat beunhazerij den goeden naam van het
bedrijf bederft.
Wat betreft het vervoer van goederen
over groote afstanden, terwijl dezelfde
goederen ook ter plaatse van bestemming
te verkrijgen zijn, zooals bijvoorbeeld bier,
melk, vleesch en het vervoer van" de
wasch, moeten wü niet vergeten, dat er op
verschillende plaatsen centra van bepaal
de industrieën zijn ontstaan, zooals bij
voorbeeld te Gouda en Apeldoorn veel
wasscherijen. Nu kan men wel zeggen de
Hagenaar moet zjjn wasch maar in Den
Haag laten doen, maar daarmee zouden de
wasscherijen, die wij zooeven noemden,
het loodje moeten leggen. Men denkt er
over, de wasch op een contract met de
spoorwegen te laten vervoeren naar een
centraal punt en ze vandaar te laten dis-
tribueeren per bakfiets. Dan zou het wel
degelijk economisch verantwoord zijn, de
zaak te laten zooals ze is. Het funeste is
bij dergelijk vervoer dat de goederen ver
voerd worden, dikwijls met een al dan niet
omgebouwde personenauto, die veel te
weinig lading heeft in verhouding tot de
gebruikte benzine en olie. De betrokkenen
beseffen nog veel te weinig dat het met
:deze toestanden uit moet zijn in het alge
meen belang,
het blijvende probleem
gasgeneratoren.
Wij brachten het gesprek nog even op
de kwestie der gasgeneratoren.
De gasgenerator beleeft een opbloei, al
dus de heer Geelen. Technisch is de gas
generator wel.in orde, maar het bezwaar
is, dat er ongeveer 20 krachtsverlies is
bij een motor, die er niet speciaal voor
gebouwd wox-dt.
Een bezwaar van den gasgenerator is
verder, het verlies aan laadruimte voor het
meevoeren van de brandstof, terwijl ook de
installatie ongeveer 1 kubieken meter be
slaat.
Een moeilijk vraagstuk is nog de finan
ciering van den aanschaf. In het algemeen
kost een gasgenerator een 1500, een be
drag dat de kleine vervoerder niet kan
dragen. Groote bedrijven met veel zwaar
vervoer, als bijvoorbeeld Van Gelder en
Zonen, Philips en dei-gelijke firma's ge
bruiken reeds vrij veel generatoren en het
zou misschien wel gewenscht zijn, indien
voor groote bedrijven werd voorgeschreven,
dat een bepaald percentage van het wagen
park op generatorgas moest loopen.
Dan hebben we nog het methaan- en
andere persgassen. Die zijn zeer goed
bruikbaar, ook voor den langen afstand.
Maar hier is weer de moeilijkheid, dat we
in ons land geen flesschen kunnen maken,
die een druk van 250 atmosfeer doorstaan
kunnen.
Tenslotte is alles eigenlijk een speculatie
op de toekomst. Alles hangt af van de
vraag, hoe lang deze toestand van benzine-
krapheid zal duren. Blijven we lang zitten
met dure en weinig benzine en worden de
generator-installaties ook bedrijfszeker voor
korte afstanden, dan zullen ze op den duur
wel loonend zijn. Is de oorlog echter spoe
dig afgeloopen en krijgen we spoedig weer
goedkoope overzeesche benzine, dan zal het
generatorgas het zeker afleggen tegen de
benzine, tenzij de installaties intusschen
zeer geperfectioneerd zijn.
groote mogelijkheden na
den oorlog.
Wat denkt U van de ontwikkeling van
het wegverkeer na den oorlog Zal het
zich spoedig herstellen aldus vroegen wij
nog.
Als de huidige moeilijkheden tot het
verleden behooren, verwacht ik dat het
wegverkeer in veel sterker mate zal terug-
keeren dan ooit, antwoordde mi'. Geelen.
Vooral met zware motoren en tractors
heeft men in den orlog buitengewoon veel
ervaring opgedaan, waarvan wij straks zul
len profiteeren. Ilc beschouw de huidige pe
riode als een rustpoos, die aan een gewel
digen sprong vooruit voorafgaat, Ook na
den vorigen oorlog is het motorisch vracht
verkeer sterk vooruit gegaan, o.m. door
het vrijkomen van veel wagens uit het
leger. Dat betreft vooral het zware ver
keer, met wagens van tienton en meer,
die in den oorlog de zwaarste proeven
hebben doorstaan, waarmee men zijn voor
deel heeft gedaan.
Er is geen reden, om in den put te zitten
over- wat thans gebeurt. Integendeel, wij
zullen met alle energie moeten doorvechten
voor het behoud van een gezond bedrijf,
om straks mee te kunnen doen aan den op
bouw van ons land.
De zorgen der taxi-ondernemers.
De huurauto's en taxi's, aldus ten slotte
mr. Geelen, zijn er wel het slechtst afge
komen. Maar dat is ten deele eigen schuld,
omdat er veel te veel verscheidenheid van
organ' aties en endernemingen bestaat. Er
zijn een groot aantal kleine bedrijven, die
practisch tegen ellcen prijs rijden en nim
mer meedoen met het tot stand komen
van een behoorlijke regeling. Bij de groote
bedrjjven is het een ander geval. Die rijden
uiteraard alleen, wanneer de ritten renda
bel zjjn.
Het is buitengewoon moeilijk, tarieven
vast te stellen, vooral nu sinds kort de
meest rendabele uren om te rijden, na tien
uur des avonds zijn afgesneden. Men kan
eigenlijk nooit vaste tarieven maken voor
het geheele land. De zaak zal plaatselijk
moeten worden bezien onder, algemecne
richtlijnen en onder een centrale' leiding.
Ongetwijfeld zullen veel kleine onderne
mers op dit terrein moeten afvallen. Het
is niet economisch, indien een ondernemer
een of twee wagens in het bedrijf heeft, op
hooge lasten van garagehuur enzoovoorts
zit, en te weinig inkomsten heeft om die
te betalen. En ook degenen, wier zaak niet
financieel gezond is, zullen moeten ver
dwijnen. Maar, zooals gezegd, da.t is vooral
eigen schuld, omdat men zich nimmer
heeft willen voegen naar de leiding van
menschen, die deskundig zijn en het goed
met het bedrijf meenen.
zondagsrijders verdwijnt
Ik zou het tenslotte op prijs stellen, zeide
mr. Geelen nog, wanneer U er eens op zoudt
willen wijzen, hoe ergerlijk het nog is, dat
nog altijd menschen rijden, voornamelijk
op Zondag, die misbruik maken van de hun
toegewezen hoeveelheid benzine, omdat zij
nu eenmaal vergunning hebben. Daaraan
is heel weinig te doen, tenzij deze menschen
zelf inzien, dat elke liter benzine er een
is en dat zij verplicht zijn, ook al hebben
ze benzine genoeg toegewezen gekregen,
de uiterste zuinigheid te betrachten ter
wille van den chauffeur, die met die ben
zine zijn brood moet verdienen.
Ieder, die een auto gebruikt, dient zich
consciëntieus af te vragen, of hij niet even
goed van een ander vervoermiddel lean
gebruik maken, al komt hp dan misschien
i ts later op zijn bestemming.
DE HANDEL IN DUITSCHE
FONDSEN VRIJ LEVENDIG.
NEDERLANDSCHE PAPIEREN OP DE
AMSTERDAMSCHE BEURS
PRIJSHOUDEND.
Evenals Maandag ging de belangstelling
gisteren op de beurs van Amsterdam in
hoofdzaak uit naar de Duitsche fondsen,
waarvan de. obligatiën uit de Youngleening
wederom den boventoon voerden. Bij de
opening werd beneden het laagste punt van
Maandag gehandeld en werd tegen 25%%
afgedaan, doch reeds spoedig openbaarde
zich nogal vraag, zoodat de koersen m
een snel tempo naar boven, liepen en zelfs
een peil van 28%% werd bereikt. Hier ech
ter kwamen weer verkoopers aan de
markt, zoodat aan het einde van de re
kening werd gehandeld tegen ongeveer
de openingskoersen. Voor de overige Duit
sche obligatiën werd goede belangstelling
aan den dag gelegd, maar daar de markt
beperkt is, was het niet altijd gemakke
lijk om tot zaken te komen. De Funding-
leening en de Grootboek-obligatiën trokken
nogal attentie evenals de obligatiën in
eenige Duitsche industrieele ondernemin
gen, waarbij meerendeels op of iets be
neden de vorige koersen werd afgedaan,
voor zoover het tenminste mogelijk was om
affaire te doen.
De locale aandeelenmai'kt heeft door de
attentie welke thans aan de Duitsche pa
pieren wordt geschonken, naar het schijnt
aan belangrijkheid ingeboet. Voor de in-
heemsche Nederlandsche fondsen bestond
overigens een goed prijshoudende stem
ming. Vergeleken met Maandag waren de
koersen wel niet veel veranderd, maar on
der beurstijd legde zij meerendeels toch
een neiging tot oploopen aan den dag.
Olies werden tegen ongeveer de vorige slot-
prijzen ingezet en liepen spoedig een paar
punten naar boven. Later op den middag-
echter viel een kleine verzwakking waar
te nemen. De affaire in scheepvaartaan-
deelen was van beperkte afmetingen. Het
meest werd nog gedaan in Ned. Scheep
vaartunies, die zich in hoofdzaak bewo
gen in de onmiddellijke nabijheid van 130%,
doch eerder iets beneden deze grens. In de
suikerrubriek werden HVA's iets lager in
gezet, maar naderhand konden zij zich
weer verheffen tot het peil van de vorige
topkoersen. Industrieelen hadden een be
perkte markt, in Aku's ging nog wel wat
om. Voor de minder courante Nederland
sche industriepapieren was de stemming
door elkander prijshoudend. De rubber-
markt was stil
De Amerikaansche markt was stil, en
over het algemeen iets lager. Alleen Repu
blic Steels gaven geregeld, eenige affaire te
zien.
De stemming voor de Nederlandsche be
leggingswaarden was goed prijshoudend.
De Nederlandsche staatspapieren werden
ongeveer tegen de vorige pxijzen afge
daan, de staffelleeniiig was echter iets
hooger, gem. en prov. obligatiën waren
prijshoudend. Voor 'pandbrieven bestond
eerder eenige vraag"
Prolongatie 3%.
A. Ned. Gist- en Spiritusfabr.
Nederland le lng. 1940 4
dito met bel. fac. 194Ö
dito 2e lng. 1940 4
dito a 1000 1938(3%) 3
Indië a f 1000 1937 3
A. v. Berkels Pat.
C. Calvé Delft
A. Lever Bros en Unilever
A, Philips Gem. Bez.
A. Kon. Petroleum Mij.
A. Handelsver. A'datn
A. Ned. Ind. Suiker U.
A. Deli Batavia Mij.
C. Deli Mij a 1000
A. Senembah Mij.
A. Amsterdam Rubbèr
„Koersen van nog niet tot de officieele
noteering toegelaten fondsen, waarvan pu
blicatie bij besluit van den wnd. secretaris
generaal, wnd. hoofd van het departement
van financiën, is toegestaan".
Ned. Scheepvaart Unie 129 gb!131 gl.
Anaconda Copper C.V.A. 21% gb.22%. gl.
Bethlehem Steel C.V. gew. aand. 67%. gb.
Shell Union C,V. gew. A. 9 gb.9% gl.
BOND VAN CHRISTELIJKE BAKKERS
PATROONS IN NEDERLAND.
De algeraeene vergadering.
Onder presidium van den heer J. Bak
ker van Groningen kwam de Bond van
Chr. Bakkerspatroons in Nederland heden
te Utrecht in jaarlijksche algemeene ver
gadering bijeen.
De voorzitter wees er op, dat de oor
logsomstandigheden ook voor het bak
kersbedrijf moeilijkheden hebben ge
bracht, in vex'band waax'mede spr. bij
enkele actueele bedrijfsvragen als de be
schikbaarstelling van bloem voor beschuit
en banket, de kwestie van 50 K.G. bloem
voor 720 bonnen van 100 gram en de
brandstoffenvoorziening nader stilstoxxd.
Spr. wijdde ook eenige aandacht aan
het huidige eenheidsgeroep waardoor men
alles gelijkschakelen en zoo cle wereld
weer opbouwen wil. Zal deze vernieuwing
iets beteekenen, dan moet ze van binnen
uit plaats viixdexx.
Inzijn jaarverslag staat de bonds-
secretai'is, de heer K, Kolstein van Bilt-
lioven allereerst stil bij den algemeenen
bedrijfstoestand die in 1939 '.eekenen van
betere verhoudingexx vertoonde. De oor
logsomstandigheden hebben echter vele
moeilijkheden gebracht.
Het aantal afdeelingen bedraagt nu 41.
Het verslag werd goedgekeurd, evenals
dat van den penningmeestex', den lxeer J.
Vink te Harmeien. De begx-ooting 1941
werd eveneens vastgesteld en de contri
butie wederom bepaald op 6 per lid en
per jaar.
Het aftredend bestuurslid, de heer M.
Honders te Naaldwijk, werd herkozen.
De Bondssecretaris, de heer K. Kolstein
van Bilthoven, refeereerde over „Disti-i-
butiemoeilijklieden",,
Kerknieuws
409
98%
91
146-49%
226%-21
361-66
206
137%-38
194%.-95%
157%
196-98
Dg. a. verhagen jubileert.
Op 19 September herdenkt ds. A. Ver
hagen, predikant der Gereformeerde Ge
meente te Middelburg, den dag waarop hij
voor 25 jaren tot zijn dienstwerk werd in
geleid. Hij stond te Leiden, te Dirksland
en sinds 1921 te Middelburg. De jubilaris
is o.m. voorzitter van den bond van jon-
gelingsvereenigingen der Gereformeerde
gemeenten.
Nederlandsch Bijbelgenootschap.
Jaarvergadering.
De jaarvergadering van het Neder
landsch Bijbelgenootschap werd door 230
stemhebbexxde afgevaardigden bezocht en
werd door den voorzitter, prof. dr. F. W.
Grosheide geopend met een rede, waarin
hij een terugblik gaf over den arbeid van
het afgeloopen jaar en inzonderheid ook
memoreerde de omstandigheden, waaron
der het Bijbelgenootschap thans moet
werken.
Hierna kwam in behandeling het jaar
verslag, waarbij door den Zendingsdirec-
tor D. Crommelin inzonderheid gewezen
werd op het gx'oote belang, dat de zending
heeft bij het werk van het Bijbelgenoot
schap, daar het zendingswerk bijna onmo
gelijk zou wox'den zonder de vex-talingen
van het Evangelie in nu reeds ongeveer
40 Indische talen, waardoor de inheem-
sche Kerken den Bijbel ixx eigen taal kun
nen lezen.
Dr. W. G. Harrensteiix bracht namens
de legerpredikanten en veldpredikers aan
het Bijbelgenootschap hartelijk dank voor
het vele dat het in dezen gedaaix had,
waar het meer dan 125.000 Bijbels en
Bijbelgedeelten gratis ter beschikking der
gemobiliseerden gesteld had. Ook memo
reerde hij verschillende voorbeelden van
den zegen, die aan dezen arbeid verboxx-
den was.
Bij de bestuursverkiezing werden tot
nieuwe leden van het hoofdbestuur geko
zen de heeren A. B. C. Dudok de Wit, ds.
W. J. Kooiman, mr. B. ter Linden, dr. G.
Ooi'thuys en prof. mr. J. Oraxxje, terwijl
herkozen wex-den mevrouw J. C. E. de
JongZeydner en prof. dr. N. I-I.' Swel-
lengx*ebel. Tot ondervoorzitter werd ge
kozen ds. G. J. Koolhaas.
Naar aanleiding van desbetx-effende
vragen werd medegedeeld dat het Bijbel
genootschap bereid was Bijbels en Nieuwe
Testamenten beschikbaar te stellen, zoo
wel voor hen die bij den Opbouwdienst
werkzaam waren, als voor hen, die voor
ai-beid naar Duitsehland vertrokken, zoo
dat de afdeelingen, wanneer vex-zoekexi
dienaangaande inkwamen, zulke Bijbels exx
Bijbelgedeelten kunnen verstrekken.
De Doopsgezinde kalender 1941.
Naar wij vernemen zal de Doopsgezinde
kalender 1941 deze maand het licht zien.
De kalender verschijnt onder redactie van
de predikanten ds. M. de Boer te V 1 i s-
s i ix g e n, ds. A. Mulder te Aarden-
b u r g en -mej. da. A. Leistx-a te Edam.
Tal van predikanten der Broederschap heb
ben aan de samenstelling hun medewerking
vex-leend.
Kanselrull.
JI. Zondag hebben dr. J. G. Geelkerken,
Geref. predikant te AmsterdamZuid en
ds. Ph. F. Faber, Ned. Herv. predikant te
Sloten (N.H.) hun kansel geruild. Tenein
de duidelijk te demonstreex'en dat hier twee
kerkeraden van verschillend kerkverband
met elkander ixx contact geti'eden waren,
werd elk der predikanten vex'gezeld vaxx een
ouderling der eigen gemeente, die door de
kerkeraden daartoe" officieel waren aange
wezen.
EEN BEKENDMAKING VAN HET
DEVIEZENINSTrrUUT.
Het deviezen-instituut heeft bepaald, dat,
indien voor of iix vex-band met de verkrij
ging van bedragen in bjmnenlandsche geld
soort of van als betaalmiddel toegelaten
schuldbewijzen van Nederlandsche staats-
leeningen, benoodigd voor het betalen van
een schuld aan het rijk, een provincie, een
gemeente, een waterschap dan wel eenig
orgaan van opeixbaren dienst, belast met
de uitvoex-ing van wettelijke regelingen be
treffende de sociale verzekering, of het
stellen van zakelijke of persoonlijke zeker
heid, ten behoeve van een hierboven ge
noemd lichaam, een handeling wordt ver
richt, welke slechts met vex-gunning van
het deviezen-instituut geooxdoofd is, kan
deze handeling zonder zoodanige vex'gun-
ning worden verricht, voor zoover het rjjk,
de provincie, de gemeente, het waterschap
of het orgaan van openbaren dienst, belast
met de uitvoering vaxx wettelijke regelin
gen betreffende sociale verzekering, aan
deze handeling medewerkt of daartoe zijn
toestemming verleent.
Indien het treffen van conservatoire en
executox-iale maatregelen met betrekking
tot een schuld slechts met vergunxxing van
het deviezen-instituut geoorloofd is, kunnen
deze maatregelen zonder zoodanige vex--
gunning worden getroffen.
vergunningen tot aan- en
verkoop van effecten.
Door of voor rekening van niet-ingezetenen.
Gisteren is een bekendmaking van het
deviezeninstituut afgekondigd, waarbij
wordt bepaald, dat de vergunning varx het
deviezeninstituut, vereischt voor den ver
koop of den aankoop van effecten door
een ingezetene aaxx een niet-ingezetene,
behalv door den verkooper ook door de
bank, bankier, commissionnair of anderen
tusschenpex'soon, die den aankoop voor
den niet-ingezetene bewex-kstelligt of bij
den aankoop zijn tusschenkomst verleent,
kan worden, aangevraagd ea verkregen,
TWEE JONGENS ONDERZOCHTEN
EEN GEVONDEN HANDGRANAAT.
Een vreeselijke ontploffing was het gevolg.
Twee jongens, K. Z. en Van D. te Wijk
bij Duux'Stede, vonden gisteren een vreemd
voorwerp, dat zij thuis aan een nauwgezet
onderzoek onderwierpen. Het onbekende
vooxwex'p bleek echter een handgx'anaat te
zijn. Het onderzoek had dan ook een ver
schrikkelijke ontploffing ten gevolge,.waar
bij een der jongens, K. Z., ernstig werd ge
wond. Een hand werd hem afgerukt, terwijl
hij ook een oog zal moeten missen. Hij werd
ter behandeling naar Utrecht overgebracht.
Vaxx D. kreeg geen letsel.
VRIJDAG 3 SEPTEMBER 1940.
JAARSVELD, 414,4 m. k.r.o. uitz.
8.00 Ber. A.N.P. 8.15 Wjj beginnen den
dag. 8.30 Gram. 11.30 Godsdienstige cau
serie. 12.00 Ber. 12.05 Gram. 12.15 W.
Eberle en zijn orkest en soliste (12.45—1.10
Ber. A.N.P. en gram.). 1.45 Gram. 2.00 Or-
gelconc. 2.30 Gram. 3.00 K.R.O.-Operette-
Ixooi-, K.R.O.-Groot Amusementsork. en so
listen (opn.). 4.15 Gram. 5.15 Bei'. A.N.P.
5.30 Ziekenpraatjc. 5.45 Gram. 6.30 V.P.
R.O.: Lezing over J. P. Sweelinck. 6:45
Gram. 7.00 Vragen van den dag (A.N.P.).
7.15 Bei'. 7.20 Gram. 7.45 Reportage. 8.00
Ber. A.N.P. S.15 K.R.O.-symphonie-ork. 9.00
9.15 Cyclus. 9.4' Koorconc. (opn.). 10.10
Wij sluiten den dag. 10.15 Ber. A.N.P.
kootwijk. 1875 M. A.V.R.o,-uitz.
7.00 Ber. (Duitsch). 7.15 Ber. (En-
gelsch). 7.30 Gram. 8.00 Ber. A.N.P., hier
na: Orgelspel. S.30 Gram. 10.00 Morgenwij
ding 10.15 Gram. 10.30 Ensemble Joxmy
Kroon. 11.15 Ber. (Engelsclx)11.30 Ensem
ble Jonny Kroon en gram. 12.30 Ber.
(Duitsch). 12.45 Ber. A.N.P., gram. 1.00
Omroepork, 1.45 Cyclus. 2.00 Ber.
(Duitsch). 2.15 Gram. 2.30 A.V.K.O.-Amu-
sementsorkest. 3.15 Ber. (Engelsclx). 3.30
Concértgebo' w-ork. (opn.). 4.00 Kinder
koor ,.opn.). 4.20 A.V,R,o.-Aeolian-o 'k. 5.00
Ber. (Duitsch). 5.15 Ber. A.N.P. 5.30 Het
Phillxarmoniseh kwartet.. 6.15 Ber. (En
gelsclx). 6.30 A.V.R.O.-Amusementsork. 7.0U
Vragen van den dag (A.N.P.). 7.15
A.V.R.O.-Musette-ensemble en solist (opn.).
7.45 Gram of reportage. 8.00 Ber. (Duitsch),
8.15 Bei-. A.N.P. S.30 Ber. (Engelsclx), 8.45
Solistenconc. 9.15 Ber. (Engelsclx). 9.30
tram. 10.00 Bex'. (Duitsch). 10.15 Ber.
A.N.P. 10.30—10.45; 11.15—11.30; 0.15
0.30 en 1.15—1,30 gei'. (Engelsclx),
Onze Bureaux zijn gevestigd:
MIDDELBURG
Redactie: Tel. 269
BIERKAA111 Admlnirtr.iTel.139
VLISSINGfcr»
Redactie en Adm.: Walsfraat 58-60
Telefoon 10 (2 lijnen)
GOES
Redactie en Adm.: Turfkade 15
Telefoon 2863
SOUBURG'
Kanaalstraat 45, Telefoon 35
BRESKENS
Dorpsstraat 35, Telefoon 21
REDACTEUR: 3. A. VAN DIXHOORN,
Hat volgende fraaie probleem, "evenals
het vorige van de hand van den heer
Sehuitema, bieden we onzen lezers ter op
lossing aan.
Auteur: E. A. Sclmitema, Middelburg.
1 2 S 4 5
g§ jü
r®pB
et
18 X
j
X X
B S 11
mm
üi ÜJ
Éi Éi
H B B
X
m m m
lm 'Éi.
'jüif
HÉ HS lil
X B
46 47 48 49
50
Cijferstanö: Zwart 12 schijven op 4, 68,
10, 11, 13, 14, 16, 24, 29 en 30.
Wit 13 schijven op 17, 22, 26, 27, 31,
37—40, 41—43 en 50.
Als steeds: Wit begint en wint.
Oplossingen worden gaarne ingewacht
vóór of op 18 Sept. a.s. bij de Redactie der
Prov. Zeeuwsche Crt. onder motto Damru-
briek.
Een schitterende Iokzet.
In onze correspondentie-partij niet den
lxeer C. A. de Geldei' te Rotterdam kwam
het na 32 zetten tot onderstaanden dia-
gramstand
Zwart: Van Dixlxoorn.
1 2 8 4 .5
v/m.
46 47 48 '49 60
Wit: De Gelder, Rotterdam.
In dezen stand offerde de heer De Gel
der een schijf met 2722 om door ach-
terloopen met 3833 tegelijk een valstrik
te leggen. Zwart kan nu n.l. schijfwinst
boeken, door 24291; 33X24 (A.B) en
30X19, waarna echter zou volgen 3933
28X4S dam; 40—34 4Sx30 en 35X4
dam.
Op (A) 35X24 volgt natuurlijk 29X47.
en op (B) 33X22 komt schijfwinst door
30—34, 39X30 en 25X45.
De zwartspeler had liet echter bekeken
en liet zich dan ook niet verleiden.
Wel een aardig moment in de partij/
Hieruit blijkt wederom het nut, dat het
spelen van cox'respondentie-partijen af
werpt.
Oplosing probleem De Vroom.
Dit in onze rubriek van 14 Aug. j.l..
aangeboden miniatuurtje had den volgen
den stand: Zwart 6 schijven op 7, 17, 20,-
24, 35 en 40.
Wit 7 schijven op 27, 3133, 41, 43
en 44,
De ontleding "'■an dit goed geconstrm
eerde „kleintje" verloopt als volgt: 43—
39! 40X49 dam; 27—21! 49x29 (meer-
slag) en 2lxl dam .net gewonnen stand/
Op 29—45 volgt n.l. 39—34, 45X29 en
1X40, terwijl op 2947 de zet 39—33
met hetzelfde resultaat volgt.
Hoe zwart ook speelt, steeds volgt op
sluiting van de zwarte schijf op 45.
Een pittig miniatuurtje!
Goede oplossingen ontvingen wij van
de heeren G. P. te Vlissingen, A. M. v.
H. en E. A. S., reiden te Middelburg
en A, Q, en H. M, S., beiden te Goes.