Autoverkeer thans in een rustperiode. Radiordbriek DAMMEN Vierde blad. PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Donderdag 5 September 1940. MR. G. GEELEN, SECRETARIS B.B.N. OVER: Na den oorloggeweldige sprong vooruit Het gezonde bedrijf blijft behouden. Het lijkt zoo simpel: van de honderd auto's zette men er tachtig op stal en de overige twintig krijgen genoeg benzine om te kunnen rijden. De werkelijkheid is an- ders en oneindig veel ingewikkelder. Hoe ingewikkeld het is en voor hoeveel verrassingen men komt te staan, vertelde rnr. G. Geelen, de secretaris van den Bond van Bedrijfsautohouders in Neder land aan een onzer medewerkers. De kwestie waarom het hier gaat, al dus de heer Geelen, is in zijn eenvoudig- sten vorm deze, dat er eenerzijds te wei nig benzine beschikbaar is en anderzijds het vervoer zooveel mogelijk in stand moest worden gehouden. Nu wijzigt het beeld zich vrijwel iede- ren dag en doen zich ook bijna dagelijks nieuwe mogelijkheden voor. Het is in de eerste plaats de taak zo.owel van de be trokken personen, als van de combinaties van vervoerders, om zoo rationeel moge lijk te werken, om de benzine, die er is, zoo economisch mogelijk te gebruiken. De hoogste instantie, die daarvoor nu werkt en mogelijkheden zoekt, is de ingestelde centrale commissie voor het beroepsgoede- renvervoer uit de B. B. N. en de C. O. B. .(Centrale Organisatie voor Beroepsgoede- renvervoer Een groote moeilijkheid is de kwestie van het eigen vervoer, dat wil zeggen het vervoer van handelaar en fabrikant van laadplaats naar fabriek en omgekeerd. Wij hebben nooit geweten, hoe uitgebreid dit vervoer wel was. Bij de toewijzingen van benzine is gebleken] dat het ongeveer 200 pet. meer bedraagt dan het beroeps- goe&erenvervoev, en het is dan ook niet mogelgk, dat dit eigen vervoer geheel door het beroepsgoederenvervoer wordt overgenqmen. Het eigen vervoer zou wel bereid zfjh, het voor een deel over te dra gen op het beroepsvervoer, mits aan twee voorwaarden wordt voldaan dat de goe deren op tijd aankomen en dat ze zoo voorzichtig behandeld worden, dat schade wordt voorkomen. Maar bovendien zijn er- goederen, als bijvoorbeeld melk en ben zine, die niet kunnen worden overgeno men, omdat daarvoor speciale wagens noodig zjjn, waarover het beroepsvervoer niet beschikt. Een verdere moeilijkheid, die nu duide lijker dan vroeger naar voren is gekomen, is het tekort aan goed materiaal. Br rijden heel wat vrachtwagens langs den weg, die veel te duur in het gebruik zijn dat is trouwens ook bij personenwagens het geval en die benzine en olie vreten op een onverantwoorde manier. geen beunhazerij op den weg De B. B. N. streeft bovendien ook in dezen tijd naar het zuiver houden van het bedrijf. Er zijn sedert de mobilisatie veel bona fide, gezonde bedrijven stil gelegd, omdat de eigenaar moest opkomen en daarna zijn er allerlei beunhazen op den weg verschenen. Wij hebben natuurlijk geen bezwaar tegen een gezonde uitbrei ding van het bedrijf, maar wel hiertegen, dat beunhazerij den goeden naam van het bedrijf bederft. Wat betreft het vervoer van goederen over groote afstanden, terwijl dezelfde goederen ook ter plaatse van bestemming te verkrijgen zijn, zooals bijvoorbeeld bier, melk, vleesch en het vervoer van" de wasch, moeten wü niet vergeten, dat er op verschillende plaatsen centra van bepaal de industrieën zijn ontstaan, zooals bij voorbeeld te Gouda en Apeldoorn veel wasscherijen. Nu kan men wel zeggen de Hagenaar moet zjjn wasch maar in Den Haag laten doen, maar daarmee zouden de wasscherijen, die wij zooeven noemden, het loodje moeten leggen. Men denkt er over, de wasch op een contract met de spoorwegen te laten vervoeren naar een centraal punt en ze vandaar te laten dis- tribueeren per bakfiets. Dan zou het wel degelijk economisch verantwoord zijn, de zaak te laten zooals ze is. Het funeste is bij dergelijk vervoer dat de goederen ver voerd worden, dikwijls met een al dan niet omgebouwde personenauto, die veel te weinig lading heeft in verhouding tot de gebruikte benzine en olie. De betrokkenen beseffen nog veel te weinig dat het met :deze toestanden uit moet zijn in het alge meen belang, het blijvende probleem gasgeneratoren. Wij brachten het gesprek nog even op de kwestie der gasgeneratoren. De gasgenerator beleeft een opbloei, al dus de heer Geelen. Technisch is de gas generator wel.in orde, maar het bezwaar is, dat er ongeveer 20 krachtsverlies is bij een motor, die er niet speciaal voor gebouwd wox-dt. Een bezwaar van den gasgenerator is verder, het verlies aan laadruimte voor het meevoeren van de brandstof, terwijl ook de installatie ongeveer 1 kubieken meter be slaat. Een moeilijk vraagstuk is nog de finan ciering van den aanschaf. In het algemeen kost een gasgenerator een 1500, een be drag dat de kleine vervoerder niet kan dragen. Groote bedrijven met veel zwaar vervoer, als bijvoorbeeld Van Gelder en Zonen, Philips en dei-gelijke firma's ge bruiken reeds vrij veel generatoren en het zou misschien wel gewenscht zijn, indien voor groote bedrijven werd voorgeschreven, dat een bepaald percentage van het wagen park op generatorgas moest loopen. Dan hebben we nog het methaan- en andere persgassen. Die zijn zeer goed bruikbaar, ook voor den langen afstand. Maar hier is weer de moeilijkheid, dat we in ons land geen flesschen kunnen maken, die een druk van 250 atmosfeer doorstaan kunnen. Tenslotte is alles eigenlijk een speculatie op de toekomst. Alles hangt af van de vraag, hoe lang deze toestand van benzine- krapheid zal duren. Blijven we lang zitten met dure en weinig benzine en worden de generator-installaties ook bedrijfszeker voor korte afstanden, dan zullen ze op den duur wel loonend zijn. Is de oorlog echter spoe dig afgeloopen en krijgen we spoedig weer goedkoope overzeesche benzine, dan zal het generatorgas het zeker afleggen tegen de benzine, tenzij de installaties intusschen zeer geperfectioneerd zijn. groote mogelijkheden na den oorlog. Wat denkt U van de ontwikkeling van het wegverkeer na den oorlog Zal het zich spoedig herstellen aldus vroegen wij nog. Als de huidige moeilijkheden tot het verleden behooren, verwacht ik dat het wegverkeer in veel sterker mate zal terug- keeren dan ooit, antwoordde mi'. Geelen. Vooral met zware motoren en tractors heeft men in den orlog buitengewoon veel ervaring opgedaan, waarvan wij straks zul len profiteeren. Ilc beschouw de huidige pe riode als een rustpoos, die aan een gewel digen sprong vooruit voorafgaat, Ook na den vorigen oorlog is het motorisch vracht verkeer sterk vooruit gegaan, o.m. door het vrijkomen van veel wagens uit het leger. Dat betreft vooral het zware ver keer, met wagens van tienton en meer, die in den oorlog de zwaarste proeven hebben doorstaan, waarmee men zijn voor deel heeft gedaan. Er is geen reden, om in den put te zitten over- wat thans gebeurt. Integendeel, wij zullen met alle energie moeten doorvechten voor het behoud van een gezond bedrijf, om straks mee te kunnen doen aan den op bouw van ons land. De zorgen der taxi-ondernemers. De huurauto's en taxi's, aldus ten slotte mr. Geelen, zijn er wel het slechtst afge komen. Maar dat is ten deele eigen schuld, omdat er veel te veel verscheidenheid van organ' aties en endernemingen bestaat. Er zijn een groot aantal kleine bedrijven, die practisch tegen ellcen prijs rijden en nim mer meedoen met het tot stand komen van een behoorlijke regeling. Bij de groote bedrjjven is het een ander geval. Die rijden uiteraard alleen, wanneer de ritten renda bel zjjn. Het is buitengewoon moeilijk, tarieven vast te stellen, vooral nu sinds kort de meest rendabele uren om te rijden, na tien uur des avonds zijn afgesneden. Men kan eigenlijk nooit vaste tarieven maken voor het geheele land. De zaak zal plaatselijk moeten worden bezien onder, algemecne richtlijnen en onder een centrale' leiding. Ongetwijfeld zullen veel kleine onderne mers op dit terrein moeten afvallen. Het is niet economisch, indien een ondernemer een of twee wagens in het bedrijf heeft, op hooge lasten van garagehuur enzoovoorts zit, en te weinig inkomsten heeft om die te betalen. En ook degenen, wier zaak niet financieel gezond is, zullen moeten ver dwijnen. Maar, zooals gezegd, da.t is vooral eigen schuld, omdat men zich nimmer heeft willen voegen naar de leiding van menschen, die deskundig zijn en het goed met het bedrijf meenen. zondagsrijders verdwijnt Ik zou het tenslotte op prijs stellen, zeide mr. Geelen nog, wanneer U er eens op zoudt willen wijzen, hoe ergerlijk het nog is, dat nog altijd menschen rijden, voornamelijk op Zondag, die misbruik maken van de hun toegewezen hoeveelheid benzine, omdat zij nu eenmaal vergunning hebben. Daaraan is heel weinig te doen, tenzij deze menschen zelf inzien, dat elke liter benzine er een is en dat zij verplicht zijn, ook al hebben ze benzine genoeg toegewezen gekregen, de uiterste zuinigheid te betrachten ter wille van den chauffeur, die met die ben zine zijn brood moet verdienen. Ieder, die een auto gebruikt, dient zich consciëntieus af te vragen, of hij niet even goed van een ander vervoermiddel lean gebruik maken, al komt hp dan misschien i ts later op zijn bestemming. DE HANDEL IN DUITSCHE FONDSEN VRIJ LEVENDIG. NEDERLANDSCHE PAPIEREN OP DE AMSTERDAMSCHE BEURS PRIJSHOUDEND. Evenals Maandag ging de belangstelling gisteren op de beurs van Amsterdam in hoofdzaak uit naar de Duitsche fondsen, waarvan de. obligatiën uit de Youngleening wederom den boventoon voerden. Bij de opening werd beneden het laagste punt van Maandag gehandeld en werd tegen 25%% afgedaan, doch reeds spoedig openbaarde zich nogal vraag, zoodat de koersen m een snel tempo naar boven, liepen en zelfs een peil van 28%% werd bereikt. Hier ech ter kwamen weer verkoopers aan de markt, zoodat aan het einde van de re kening werd gehandeld tegen ongeveer de openingskoersen. Voor de overige Duit sche obligatiën werd goede belangstelling aan den dag gelegd, maar daar de markt beperkt is, was het niet altijd gemakke lijk om tot zaken te komen. De Funding- leening en de Grootboek-obligatiën trokken nogal attentie evenals de obligatiën in eenige Duitsche industrieele ondernemin gen, waarbij meerendeels op of iets be neden de vorige koersen werd afgedaan, voor zoover het tenminste mogelijk was om affaire te doen. De locale aandeelenmai'kt heeft door de attentie welke thans aan de Duitsche pa pieren wordt geschonken, naar het schijnt aan belangrijkheid ingeboet. Voor de in- heemsche Nederlandsche fondsen bestond overigens een goed prijshoudende stem ming. Vergeleken met Maandag waren de koersen wel niet veel veranderd, maar on der beurstijd legde zij meerendeels toch een neiging tot oploopen aan den dag. Olies werden tegen ongeveer de vorige slot- prijzen ingezet en liepen spoedig een paar punten naar boven. Later op den middag- echter viel een kleine verzwakking waar te nemen. De affaire in scheepvaartaan- deelen was van beperkte afmetingen. Het meest werd nog gedaan in Ned. Scheep vaartunies, die zich in hoofdzaak bewo gen in de onmiddellijke nabijheid van 130%, doch eerder iets beneden deze grens. In de suikerrubriek werden HVA's iets lager in gezet, maar naderhand konden zij zich weer verheffen tot het peil van de vorige topkoersen. Industrieelen hadden een be perkte markt, in Aku's ging nog wel wat om. Voor de minder courante Nederland sche industriepapieren was de stemming door elkander prijshoudend. De rubber- markt was stil De Amerikaansche markt was stil, en over het algemeen iets lager. Alleen Repu blic Steels gaven geregeld, eenige affaire te zien. De stemming voor de Nederlandsche be leggingswaarden was goed prijshoudend. De Nederlandsche staatspapieren werden ongeveer tegen de vorige pxijzen afge daan, de staffelleeniiig was echter iets hooger, gem. en prov. obligatiën waren prijshoudend. Voor 'pandbrieven bestond eerder eenige vraag" Prolongatie 3%. A. Ned. Gist- en Spiritusfabr. Nederland le lng. 1940 4 dito met bel. fac. 194Ö dito 2e lng. 1940 4 dito a 1000 1938(3%) 3 Indië a f 1000 1937 3 A. v. Berkels Pat. C. Calvé Delft A. Lever Bros en Unilever A, Philips Gem. Bez. A. Kon. Petroleum Mij. A. Handelsver. A'datn A. Ned. Ind. Suiker U. A. Deli Batavia Mij. C. Deli Mij a 1000 A. Senembah Mij. A. Amsterdam Rubbèr „Koersen van nog niet tot de officieele noteering toegelaten fondsen, waarvan pu blicatie bij besluit van den wnd. secretaris generaal, wnd. hoofd van het departement van financiën, is toegestaan". Ned. Scheepvaart Unie 129 gb!131 gl. Anaconda Copper C.V.A. 21% gb.22%. gl. Bethlehem Steel C.V. gew. aand. 67%. gb. Shell Union C,V. gew. A. 9 gb.9% gl. BOND VAN CHRISTELIJKE BAKKERS PATROONS IN NEDERLAND. De algeraeene vergadering. Onder presidium van den heer J. Bak ker van Groningen kwam de Bond van Chr. Bakkerspatroons in Nederland heden te Utrecht in jaarlijksche algemeene ver gadering bijeen. De voorzitter wees er op, dat de oor logsomstandigheden ook voor het bak kersbedrijf moeilijkheden hebben ge bracht, in vex'band waax'mede spr. bij enkele actueele bedrijfsvragen als de be schikbaarstelling van bloem voor beschuit en banket, de kwestie van 50 K.G. bloem voor 720 bonnen van 100 gram en de brandstoffenvoorziening nader stilstoxxd. Spr. wijdde ook eenige aandacht aan het huidige eenheidsgeroep waardoor men alles gelijkschakelen en zoo cle wereld weer opbouwen wil. Zal deze vernieuwing iets beteekenen, dan moet ze van binnen uit plaats viixdexx. Inzijn jaarverslag staat de bonds- secretai'is, de heer K, Kolstein van Bilt- lioven allereerst stil bij den algemeenen bedrijfstoestand die in 1939 '.eekenen van betere verhoudingexx vertoonde. De oor logsomstandigheden hebben echter vele moeilijkheden gebracht. Het aantal afdeelingen bedraagt nu 41. Het verslag werd goedgekeurd, evenals dat van den penningmeestex', den lxeer J. Vink te Harmeien. De begx-ooting 1941 werd eveneens vastgesteld en de contri butie wederom bepaald op 6 per lid en per jaar. Het aftredend bestuurslid, de heer M. Honders te Naaldwijk, werd herkozen. De Bondssecretaris, de heer K. Kolstein van Bilthoven, refeereerde over „Disti-i- butiemoeilijklieden",, Kerknieuws 409 98% 91 146-49% 226%-21 361-66 206 137%-38 194%.-95% 157% 196-98 Dg. a. verhagen jubileert. Op 19 September herdenkt ds. A. Ver hagen, predikant der Gereformeerde Ge meente te Middelburg, den dag waarop hij voor 25 jaren tot zijn dienstwerk werd in geleid. Hij stond te Leiden, te Dirksland en sinds 1921 te Middelburg. De jubilaris is o.m. voorzitter van den bond van jon- gelingsvereenigingen der Gereformeerde gemeenten. Nederlandsch Bijbelgenootschap. Jaarvergadering. De jaarvergadering van het Neder landsch Bijbelgenootschap werd door 230 stemhebbexxde afgevaardigden bezocht en werd door den voorzitter, prof. dr. F. W. Grosheide geopend met een rede, waarin hij een terugblik gaf over den arbeid van het afgeloopen jaar en inzonderheid ook memoreerde de omstandigheden, waaron der het Bijbelgenootschap thans moet werken. Hierna kwam in behandeling het jaar verslag, waarbij door den Zendingsdirec- tor D. Crommelin inzonderheid gewezen werd op het gx'oote belang, dat de zending heeft bij het werk van het Bijbelgenoot schap, daar het zendingswerk bijna onmo gelijk zou wox'den zonder de vex-talingen van het Evangelie in nu reeds ongeveer 40 Indische talen, waardoor de inheem- sche Kerken den Bijbel ixx eigen taal kun nen lezen. Dr. W. G. Harrensteiix bracht namens de legerpredikanten en veldpredikers aan het Bijbelgenootschap hartelijk dank voor het vele dat het in dezen gedaaix had, waar het meer dan 125.000 Bijbels en Bijbelgedeelten gratis ter beschikking der gemobiliseerden gesteld had. Ook memo reerde hij verschillende voorbeelden van den zegen, die aan dezen arbeid verboxx- den was. Bij de bestuursverkiezing werden tot nieuwe leden van het hoofdbestuur geko zen de heeren A. B. C. Dudok de Wit, ds. W. J. Kooiman, mr. B. ter Linden, dr. G. Ooi'thuys en prof. mr. J. Oraxxje, terwijl herkozen wex-den mevrouw J. C. E. de JongZeydner en prof. dr. N. I-I.' Swel- lengx*ebel. Tot ondervoorzitter werd ge kozen ds. G. J. Koolhaas. Naar aanleiding van desbetx-effende vragen werd medegedeeld dat het Bijbel genootschap bereid was Bijbels en Nieuwe Testamenten beschikbaar te stellen, zoo wel voor hen die bij den Opbouwdienst werkzaam waren, als voor hen, die voor ai-beid naar Duitsehland vertrokken, zoo dat de afdeelingen, wanneer vex-zoekexi dienaangaande inkwamen, zulke Bijbels exx Bijbelgedeelten kunnen verstrekken. De Doopsgezinde kalender 1941. Naar wij vernemen zal de Doopsgezinde kalender 1941 deze maand het licht zien. De kalender verschijnt onder redactie van de predikanten ds. M. de Boer te V 1 i s- s i ix g e n, ds. A. Mulder te Aarden- b u r g en -mej. da. A. Leistx-a te Edam. Tal van predikanten der Broederschap heb ben aan de samenstelling hun medewerking vex-leend. Kanselrull. JI. Zondag hebben dr. J. G. Geelkerken, Geref. predikant te AmsterdamZuid en ds. Ph. F. Faber, Ned. Herv. predikant te Sloten (N.H.) hun kansel geruild. Tenein de duidelijk te demonstreex'en dat hier twee kerkeraden van verschillend kerkverband met elkander ixx contact geti'eden waren, werd elk der predikanten vex'gezeld vaxx een ouderling der eigen gemeente, die door de kerkeraden daartoe" officieel waren aange wezen. EEN BEKENDMAKING VAN HET DEVIEZENINSTrrUUT. Het deviezen-instituut heeft bepaald, dat, indien voor of iix vex-band met de verkrij ging van bedragen in bjmnenlandsche geld soort of van als betaalmiddel toegelaten schuldbewijzen van Nederlandsche staats- leeningen, benoodigd voor het betalen van een schuld aan het rijk, een provincie, een gemeente, een waterschap dan wel eenig orgaan van opeixbaren dienst, belast met de uitvoex-ing van wettelijke regelingen be treffende de sociale verzekering, of het stellen van zakelijke of persoonlijke zeker heid, ten behoeve van een hierboven ge noemd lichaam, een handeling wordt ver richt, welke slechts met vex-gunning van het deviezen-instituut geooxdoofd is, kan deze handeling zonder zoodanige vex'gun- ning worden verricht, voor zoover het rjjk, de provincie, de gemeente, het waterschap of het orgaan van openbaren dienst, belast met de uitvoering vaxx wettelijke regelin gen betreffende sociale verzekering, aan deze handeling medewerkt of daartoe zijn toestemming verleent. Indien het treffen van conservatoire en executox-iale maatregelen met betrekking tot een schuld slechts met vergunxxing van het deviezen-instituut geoorloofd is, kunnen deze maatregelen zonder zoodanige vex-- gunning worden getroffen. vergunningen tot aan- en verkoop van effecten. Door of voor rekening van niet-ingezetenen. Gisteren is een bekendmaking van het deviezeninstituut afgekondigd, waarbij wordt bepaald, dat de vergunning varx het deviezeninstituut, vereischt voor den ver koop of den aankoop van effecten door een ingezetene aaxx een niet-ingezetene, behalv door den verkooper ook door de bank, bankier, commissionnair of anderen tusschenpex'soon, die den aankoop voor den niet-ingezetene bewex-kstelligt of bij den aankoop zijn tusschenkomst verleent, kan worden, aangevraagd ea verkregen, TWEE JONGENS ONDERZOCHTEN EEN GEVONDEN HANDGRANAAT. Een vreeselijke ontploffing was het gevolg. Twee jongens, K. Z. en Van D. te Wijk bij Duux'Stede, vonden gisteren een vreemd voorwerp, dat zij thuis aan een nauwgezet onderzoek onderwierpen. Het onbekende vooxwex'p bleek echter een handgx'anaat te zijn. Het onderzoek had dan ook een ver schrikkelijke ontploffing ten gevolge,.waar bij een der jongens, K. Z., ernstig werd ge wond. Een hand werd hem afgerukt, terwijl hij ook een oog zal moeten missen. Hij werd ter behandeling naar Utrecht overgebracht. Vaxx D. kreeg geen letsel. VRIJDAG 3 SEPTEMBER 1940. JAARSVELD, 414,4 m. k.r.o. uitz. 8.00 Ber. A.N.P. 8.15 Wjj beginnen den dag. 8.30 Gram. 11.30 Godsdienstige cau serie. 12.00 Ber. 12.05 Gram. 12.15 W. Eberle en zijn orkest en soliste (12.45—1.10 Ber. A.N.P. en gram.). 1.45 Gram. 2.00 Or- gelconc. 2.30 Gram. 3.00 K.R.O.-Operette- Ixooi-, K.R.O.-Groot Amusementsork. en so listen (opn.). 4.15 Gram. 5.15 Bei'. A.N.P. 5.30 Ziekenpraatjc. 5.45 Gram. 6.30 V.P. R.O.: Lezing over J. P. Sweelinck. 6:45 Gram. 7.00 Vragen van den dag (A.N.P.). 7.15 Bei'. 7.20 Gram. 7.45 Reportage. 8.00 Ber. A.N.P. S.15 K.R.O.-symphonie-ork. 9.00 9.15 Cyclus. 9.4' Koorconc. (opn.). 10.10 Wij sluiten den dag. 10.15 Ber. A.N.P. kootwijk. 1875 M. A.V.R.o,-uitz. 7.00 Ber. (Duitsch). 7.15 Ber. (En- gelsch). 7.30 Gram. 8.00 Ber. A.N.P., hier na: Orgelspel. S.30 Gram. 10.00 Morgenwij ding 10.15 Gram. 10.30 Ensemble Joxmy Kroon. 11.15 Ber. (Engelsclx)11.30 Ensem ble Jonny Kroon en gram. 12.30 Ber. (Duitsch). 12.45 Ber. A.N.P., gram. 1.00 Omroepork, 1.45 Cyclus. 2.00 Ber. (Duitsch). 2.15 Gram. 2.30 A.V.K.O.-Amu- sementsorkest. 3.15 Ber. (Engelsclx). 3.30 Concértgebo' w-ork. (opn.). 4.00 Kinder koor ,.opn.). 4.20 A.V,R,o.-Aeolian-o 'k. 5.00 Ber. (Duitsch). 5.15 Ber. A.N.P. 5.30 Het Phillxarmoniseh kwartet.. 6.15 Ber. (En gelsclx). 6.30 A.V.R.O.-Amusementsork. 7.0U Vragen van den dag (A.N.P.). 7.15 A.V.R.O.-Musette-ensemble en solist (opn.). 7.45 Gram of reportage. 8.00 Ber. (Duitsch), 8.15 Bei-. A.N.P. S.30 Ber. (Engelsclx), 8.45 Solistenconc. 9.15 Ber. (Engelsclx). 9.30 tram. 10.00 Bex'. (Duitsch). 10.15 Ber. A.N.P. 10.30—10.45; 11.15—11.30; 0.15 0.30 en 1.15—1,30 gei'. (Engelsclx), Onze Bureaux zijn gevestigd: MIDDELBURG Redactie: Tel. 269 BIERKAA111 Admlnirtr.iTel.139 VLISSINGfcr» Redactie en Adm.: Walsfraat 58-60 Telefoon 10 (2 lijnen) GOES Redactie en Adm.: Turfkade 15 Telefoon 2863 SOUBURG' Kanaalstraat 45, Telefoon 35 BRESKENS Dorpsstraat 35, Telefoon 21 REDACTEUR: 3. A. VAN DIXHOORN, Hat volgende fraaie probleem, "evenals het vorige van de hand van den heer Sehuitema, bieden we onzen lezers ter op lossing aan. Auteur: E. A. Sclmitema, Middelburg. 1 2 S 4 5 g§ jü r®pB et 18 X j X X B S 11 mm üi ÜJ Éi Éi H B B X m m m lm 'Éi. 'jüif HÉ HS lil X B 46 47 48 49 50 Cijferstanö: Zwart 12 schijven op 4, 68, 10, 11, 13, 14, 16, 24, 29 en 30. Wit 13 schijven op 17, 22, 26, 27, 31, 37—40, 41—43 en 50. Als steeds: Wit begint en wint. Oplossingen worden gaarne ingewacht vóór of op 18 Sept. a.s. bij de Redactie der Prov. Zeeuwsche Crt. onder motto Damru- briek. Een schitterende Iokzet. In onze correspondentie-partij niet den lxeer C. A. de Geldei' te Rotterdam kwam het na 32 zetten tot onderstaanden dia- gramstand Zwart: Van Dixlxoorn. 1 2 8 4 .5 v/m. 46 47 48 '49 60 Wit: De Gelder, Rotterdam. In dezen stand offerde de heer De Gel der een schijf met 2722 om door ach- terloopen met 3833 tegelijk een valstrik te leggen. Zwart kan nu n.l. schijfwinst boeken, door 24291; 33X24 (A.B) en 30X19, waarna echter zou volgen 3933 28X4S dam; 40—34 4Sx30 en 35X4 dam. Op (A) 35X24 volgt natuurlijk 29X47. en op (B) 33X22 komt schijfwinst door 30—34, 39X30 en 25X45. De zwartspeler had liet echter bekeken en liet zich dan ook niet verleiden. Wel een aardig moment in de partij/ Hieruit blijkt wederom het nut, dat het spelen van cox'respondentie-partijen af werpt. Oplosing probleem De Vroom. Dit in onze rubriek van 14 Aug. j.l.. aangeboden miniatuurtje had den volgen den stand: Zwart 6 schijven op 7, 17, 20,- 24, 35 en 40. Wit 7 schijven op 27, 3133, 41, 43 en 44, De ontleding "'■an dit goed geconstrm eerde „kleintje" verloopt als volgt: 43— 39! 40X49 dam; 27—21! 49x29 (meer- slag) en 2lxl dam .net gewonnen stand/ Op 29—45 volgt n.l. 39—34, 45X29 en 1X40, terwijl op 2947 de zet 39—33 met hetzelfde resultaat volgt. Hoe zwart ook speelt, steeds volgt op sluiting van de zwarte schijf op 45. Een pittig miniatuurtje! Goede oplossingen ontvingen wij van de heeren G. P. te Vlissingen, A. M. v. H. en E. A. S., reiden te Middelburg en A, Q, en H. M, S., beiden te Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 11