Tweede Blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Maandag 2 September 1940 De nieuwe verduisteringsbepalingen. EEN UITEENZETTING VAN HAUPTMANN SCHOENLEWE- In de Zaterdag gehouden persconferentie heeft Hauptmann Schoenlewe van den luchtbeschermingsdienst by het rijkscom missariaat een voordracht gehouden, waar in hg een uiteenzetting heeft gegeven van de nieuwe en strengere verduisteringsbe palingen. Donderdag zoo zei hij, is in het ver ordeningenblad voor de bezette Nederland- sche gebieden een bijzonder belangrijke verordening van den Rijkscommissaris in zake bijzondere maatregelen ten dienste van de luchtbescherming verschenen, die in het belang van de beveiliging der be volking tegen luchtaanvallen door iedereen persoonlijk stipt moeten worden nage leefd. Deze nieuwe verordening (die wij dezer dagen publiceerden), is noodzakelijk ge worden, daar niettegenstaande de reeds uitgevaardigde duidelijke voorschriften en ondanks de altijd weer nadrukkelijk her haalde waarschuwingen de verduisterings bepalingen door velen op grove wijze licht vaardig worden genegeerd en overtreden. Er bestaat alle aanleiding om nogmaals op de reeds bestaande verduisteringsvoor schriften in te gaan. De verordening van den Rijkscommissaris inzake de verduis tering van den 6en Juli 1940 schrijft voor, dat alle gebouwen en woningen zoo ver duisterd moeten worden, dat geen licht schijnsel naar buiten dringt. Verder moe ten alle lichtpunten, die gemist kunnen worden, buiten werking worden gesteld, terwijl iedere lichtreclame en etalagever lichting achterwege moet worden gelaten. Bij alle verkeersmiddelen moet de in wendige verlichting naar buiten volkomen afgeschermd worden. Bijzonder belangrijk is, dat alle verkeersmiddelen, ook de fiet sen, van afgeschermde verlichting voor zien moeten zijn. Men heeft in den laatsten tijd steecis weer kunnen constateeven, dat vooral auto's met zeer slecht afgeschermde lam pen rijden daarom wordt er in dit ver band nogmaals op gewezen, dat voor voertuigen alleen de door de rijksinspectie voor de luchtbescherming onderzochte en .goedgekeurde afschermingsmaterialen in den handel gebracht mogen worden. Ofschoon in de verduisteringsverorde ning voorgeschreven is, dat binnen de be bouwde kom van gemeenten slechts met stadslicht mag worden gereden, kan men steeds weer vaststellen, dat ook in de ste den de koplampen worden gebruikt. Ook het verbod gekleurd licht (blauw, rood, groen enz.) te gebruiken als voor licht van voertuigen wordt vaak overtre den, doordat bijv. getracht wordt de lam pen met blauw papier of blauwe verf af te schermen. Er wordt nogmaals op ge wezen, dat men voor de voorlichten van voertuigen slechts wit of geelachtig licht mag gebruiken. Deze kort samengevatte...bepalingen, zoo ging spr. verder, zijn zeker duidelijk en slechts voor één uitleg vatbaar. Zy zijn uitsluitend ter beveiliging van leven en eigendom van de burgerbevolking uitge vaardigd. Wanneer nu desondanks de ver duisteringsvoorschriften steeds opnieuw onvoldoende in acht genomen en overtre den worden, zoo ligt het voor de hand, dat voor een betere naleving scherpere maatregelen moeten worden getroffen. Op dezen grond nu is de verordening van den Rijkscommissaris inzake bijzondere maat regelen ten dienste van de luchtbescher ming van 29 Augustus 1940 verschenen. Deze verordening is een uitbreiding van die van 6 Juli 1940 en bevat bijzonder be langrijke voorschriften. Volgens deze nieuwe verordening mogen tot nader order geen auto's meer in het openbaar verkeer gebruikt worden in den tijd van 22 tot 4 uur. Van deze bepaling zijn slechts uitgezon derd 1. de motorvoertuigen van de Duitsche weermacht, de bureaux van den Rijkscom missaris, de gewapende S.S., de Duitsche politie, den Duitschen grenscontröledienst de „technische nothilfe", den rijksarbeids dienst, zoomede van de Rijksduitsche in stanties die van een officieel Duitsch on- derscheidingsteeken voorzien zijn 2. de motor-voertuigen van de Neder- landsche politie en brandweer, de Neder- landsche grenscontrole en den officieelen luchtbeschermingsdienst alsmede zieken auto's, kraan- en ongevallenwagens en voertuigen voor artsen, welke als zoodanig kenbaar zijn en welker gebruik in den tijd van 224 uur dienst en niet uit te stellen beroepsplichten noodzakelijk is 3. bestelwagens van de Nederlandsche posterijen in plaatselijk verkeer 4. taxi's, indien het gebruik daarvan voor officieele opdrachten of spoedeischen- de dienstbelangen in den zin der bepalin gen onder 1. en 2.beslist noodzakelijk is, of voor vervoer van zieken of gebrekkigen, of voor ritten van en naar station in plaatselijk vex-keer. VOERTUIGEN MET BIJZONDERE MACHTIGING. Onderstaande motorvoertuigen mogén met bijzondere machtiging van den Rijks commissaris, eveneens onbeperkt in het openbare verkeer worden gebruikt 1. vrachtauto's voor beslist noodzakelijk levensmiddelentransport 2. autobussen voor beslist noodzakelijk ver-voer van bedrijfspersoneel. De machtiging voor het verkeer met deze motox-voertuigen tusschen 22 en 4 uur moet schriftelijk worden aangevraagd bij de stafofficieren der Duitsche „Ord- nungspolizei", gedetacheerd bij den gevol machtigde van den Rijkscommissaris voor iedere provinGie, en wordt door hen schrif telijk verstrekt. De bevoegde stafofficieren der Duitsche „Ordnungspolizei" voor de provincie Zee land is gevestigd Middelburg, Dam 6. Deze schriftelijke vergunning van de stafofficieren der Duitsche ordnungspolizei dient de bestuurder bij het gebruik van het motorvoertuig in het openbaar verkeer in den tijd van 22 uur tot 4 uur bij zich te hebben en bij controle te toonen. Waarom beperking van nachtelijk verkeer noodzakelijk is. De beperking van het motorverkeer is ge bleken noodzakelijk te zijn, aldus de toe lichting van Hauptmann Schoenlewe, omdat in den tijd van 22 tot 4 uur de meeste vijan delijke luchtaanvallen op Nederlandsch ge bied plaats hebben. Vele auto's en motor rijwielen hebben steeds weer met te fel licht gereden en zoodoende oriënteerings- punten aan de vijandelijke vliegers ver schaft, en zijn zoo vóór een deel zelfs de rechtstreeksche aanleiding tot het werpen van bommen geworden. Om deze reden moest het verkeer met motorvoertuigen in den nacht wel tot den beslist noodzalcelijk- ken omvang worden beperkt. In dit ver band moet er met bijzonderen nadruk op worden gewezen, dat, wanneer men een mo torvoertuig in strijd met de nieuwe veror dening gebruikt, dit voor den bestuurder en den eigenaar ernstige gevolgen kan hebben, nog afgezien van de daaraan verbonden ge rechtelijke straf. Motorvoertuigen, die ver der cnbeperkt in gebruik mogen blijven, moeten vanzelfsprekend geheel volgens de voorschriften verduisterd en afgeschex-md zijn. Het is in het belang van den bestuur der en den eigenaar zelf, stipt voor de voor geschreven verduistering van zijn voertuig zorg te dragen, daar volgens de nieuwe ver ordening niet slechts een boete tot een maximum van 1000 gulden of een gevange nisstraf tot een maximum van 6 maanden in aanmerking komt, doch ook die motor voertuigen, die niet aan de verduisterings- voorschriften voldoen of die in strijd met het verbod in het verkeer worden gebracht, voortaan voor onbeperkten tijd in beslag genomen en de bestuurders tijdelijk in hech tenis gesteld kunnen worden. Bij de verordening betreffende de verduis tering van 6 Juli 1940 zijn destijds de in Duitschland geldende verduisteringsbepa lingen ook voor Nederland ingevoerd. In- tusschen is echter gebleken, dat in Neder land voor de lichten van motorvoertuigen lampen van aanmerkelijk hoogere licht sterkte worden gebruikt dan in Duitsch land. Daar het gebruik van sterkere lam pen, dan die in Duitschland voorgeschreven zy'n, de verduisteringsbepalingen evenwel practisch te niet doet, is in de nieuwe ver ordening van den Rijkscommissaris voorge schreven, dat voor de lichten van alle mo- torvoertuigen nog slechts gloeilampen tot een maximum van 30 watt mogen worden gebruikt en dat de lichtsterkte dei buiten- waartsche paxkeerlichten 10 watt niet te boven mag gaan. Om nu iederen eigenaar van een motorvoertuig in de gelegenheid te stellen, de lichten van zijn voertuig dien overeenkomstig te laten veranderen, treedt deze bepaling eei'st S dagen na de publica tie dezer verordening, dus op 6 September 1940, in werking. Deze bepaling geldt na tuurlijk voor alle motorvoertuigen, die in het verkeer zijn, en b.v. niet alleen voor die, welke volgens de nieuwe verordening in den tijd van 22 uur tot 4 uur in het openbare verkeer niet meer gebruikt mogen worden. BIJ DONKER NIET OP HET STRAND. Van buitengewoon belang is par. 4 van de nieuwe verordening. Volgens deze pa ragraaf is het van zonsondergang verbo den het strand, alsmede bouwwerken, die zich zeewaarts ten opzichte van verhar de wegen (promenaden, boulevards) on verharde wegen of gebouwencomplexen be vinden, zooals aanlegsteigers, havenhoof den, pieren, damwanden en dergelijke, als mede de duinpn te betreden. Zoo moet dus 'b.v. in Scheveningen het bekende pavil joen op de pier tijdens de duistei-nis ont ruimd zijn. Afgezien van het feit, dat over- tredingen van deze bepalingen bestraft zullen worden, wordt er met bijzonderen nadruk op gewezen, dat het betreden van het strand en wat daar op- of aangebouwd is onder bepaalde omstandigheden met le vensgevaar verbonden is. De dagelijks ver anderde tjjden van zonsopgang en zons ondergang kan men te allen tijde in de dagbladen vinden. Om nu in het vervolg overtredingen van de verduistei'ingsbepalingen en van de ove- x'ige luchtbeschermingsvoorschriften te ver hinderen, bepaalt de nieuwe verordening van den Rijkscommissaris, dat voortaan ook organen van de Duitsche ordnungspolizei in Nederland, tezamen met en naast de Hollandsche politie, de tenuitvoerlegging van de verduistering en van de overige in de verordening genoemde luchtbescher mingsmaatregelen zullen controleeren. Ten slotte wordt erop gewezen, dat thans het toezicht op de verduistering en alle ovei'ige luchtbeschermingsmaatregelen zoowel door de Duitsche ordnungspolizei alsook door de Nederlandsche politie op de meest gestrenge wijze zal worden uitge oefend. Ieder, die de voorschriften over treedt, zal in het vervolg de hiervoor aangekondigde straf moeten ondergaan. Daarby wordt er speciaal de aandacht op gevestigd, dat gevallen, waarbij een be gunstiging van den vijand door grove nala tigheid of door opzettelijke negatie der luchtbeschei-mings- en verduisteringsvoor- schriften als bewezen kan worden be schouwd, niet als overtreding van deze voorschriften, maar volgens de strengste geldende wetten en bepalingen, die even tueel ook doodstraf mogelijk maken, zul len worden bestraft. Nogmaals zoo eindigde spr. wordt nadrukkelijk onder het oog gebracht, dat alle verduisterings- en luchtbeschermings maatregelen in de eerste plaats ter be scherming van de bevolking tegen lucht aanvallen worden uitgevaardigd. Het is daarom in een ieders belang, de vastge stelde bepalingen nauwkeurig in acht te nemen, en men verwacht derhalve, dat de bevolking het noodige begrip voor de ge troffen maatregelen zal toonen. Ook de duinen zijn 'S nachts verboden terrein. Ter voorkoming van onaangenaamheden wordt er uitdrukkelijk aan herinnerd, dat niet alleen het strand valt onder het terrein, dat tusschen zonsondergang en zonsopgang tot verboden gebied is ver klaard, doch dat dit verbod ook van toe passing is op de duinen en de duinpaden. Onze aardappelvoorziening. VREES VOOR AARDAPPELTEKORT BEHOEFT NIET TE BESTAAN. In verband met geruchten over een aard appeldistributie, worden van bevoegde zijde ter geruststelling eenige mededeelin- gen gedaan over de aardappelpositie en een overzicht gegeven van de maatregelen, wel ke de overheid noodig acht om de aardap pelvoorziening veilig te stellen. De normale aardappelopbrengst iii Ne derland is veel grooter dan de consumptie. In normale jaren bedroeg de uitvoer eenige honderd-duizenden tons, terwijl voor vee voeder eveneens een niet minder groote hoeveelheid werd bestemd. Zeer zeker zal dit jaar met een toene mend verbruik van aardappelen moeten worden rekening gehouden. Neemt men daarbij echter in acht, dat de export groo- tendeels of gehéél wegvalt, en' dat door de overheid een veevoédêrvèrbod van alle aard appelen, welke voor menschelijke consump tie geschikt zijn, wordt uitgevaardigd, dus dat alle voor menschelijke consumptie ge schikte aardappelen ook werkelijk hiervoor worden bestemd, dan is het duidelijk, dat een aardappeltekort niet te vreezen is. Het moet dan ook ten sterkste worden ontraden reeds in de maanden Augustus en Septem ber wintervoorraad op te doen. Immers de aardappelen, welke dan aan de markt ko men zijn op de eerste plaats de middelvroe- ge en de nog niet voldoende uitgerijpte late aardappelen. Beide groepen zijn niet ge schikt voor opslag voor eenigszins langen duur en nu ï-eeds opslaan zou tot gevolg hebben, verloren gaan van waardevol voed sel, wat thans zeer zeker vermeden moet worden. In de maanden October en November, wanneer de houdbare aardappelsoorten be schikbaar zyn, zal het publiek, dat zulks gewoon was, in de gelegenheid worden ge steld de normale winterprovisie op te doen. Hierbij moet echter een ernstige waar schuwing gericht worden tot het publiek in de groote steden, waar geen of onvol doende bergruimte aanwezig is. Het moet ten sterkste ontraden worden, aardappelen op te slaan in daarvoor geïmproviseerde voor dit doel absoluut ongeschikte plaatsen. Het opslaan van winterprovisie is trou wens voor de groote steden niet noodig. daar, behalve dat alle aardappelen, wel ke voor consumptie geschikt zijn, door de overheid worden vastgelegd er voor ge zorgd wordt, dat in de groote steden steeds voldoende aardappelen aanwezig zijn. Er is een regeling getroffen, dat voor het ge val van optreden van vorst, de steden vóór dien tijd beschikken over een aardappel- voorraad ter plaatse, toereikend voor min stens twee maanden, terwijl deze voorraad steeds wordt aangevuld. Verder wordt door de overheid voor deze groote steden een voorraad gei'eserveerd voor de voorjaarsmaanden. Ten slotte wordt er met den meesten nadruk, op gewezen, dat het geenszins in de bedoeling ligt noch noodig is tot een aardappeldistributie over te gaan. Door een volledig organiseeren van den aardappelhandel van groot tot klein kan de overheid bovendien er voor zorgen, dat de prijs voor den consument tot het rede lijke beperkt blijft, zoodat ook in dit op zicht geen reden voor ongerustheid aanwe zig is. GESCHENK VOOR ALKMAAR. VAN DANKBARE AMERSFOORT- SOHE GEËVACUEERDEN. Uit de bewoners van Amersfoort die tij dens de oorlogsdagen in Alkmaar geëvacu eerd zijn geweest, heeft zich een comité gevormd, dat zich ten doel stelt, gelden in te zamelen om de gemeente Alkmaar een geschenk aan te bieden als bewijs van dankbaarheid voor de in zoo ruime mate verleende gastvrijheid. Men heeft de keus laten vallen op een gebrandschilderd raam met een motief, ontleend aan de teekening „evacuatie" van den kunstenaar Willem van Dam, die zelf ook tot de geëvacueer- den behoorde. De zeepdistributle. Mogelijkheden voor extra toewijzingen. In aansluiting aan hetgeen reeds gepubli ceerd is, betreffende de distributie van zeep, maakt de seci'etaris-genex-aal, waar nemend hoofd van het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart bekend, dat personen, die ten gevolge van de uit oefening van hui beroep zijn blootgesteld aan bijzondere verontreiniging van lichaam en of kleeding in aanmerking kunnen ko men voor een extra toewijzing voor zeep. In het algemeen komen alleen zij, die voortdurend onder hooge temperaturen moe ten werken en zij, die hun werkzaamheden moeten verrichten in fabrieken of werk plaatsen, waar groote stof- of vuilontwikke- ling plaats vindt, hiervoor in aanmerking. Niet de ax-beiders zelf, doch de directies van de bedrijven, waarin zij werkzaam zijn, künheh een aanvraag ter verkrijging van extra zeep indienen bij de plaatselijke distributiediensten. Zij, die niet in een bedrijf werkzaam zijn, doch zelfstandig een beroep uitoefenen kun nen eveneens een desbeti'effend verzoek in dienen bij de plaatselijke distributiediensten. Alle aanvragen moeten geschieden op uniforme aanvraagformulieren, welke vanaf Woensdag.4 September a.s. bij de plaatse lijke distributiediensten vei'krijgbaar zijn. Voor den goeden gang van zaken wordt er op gewezen, dat ue beoordeeling of men al dan niet in aanmerking komt voor een extra toewijzing, in het algemeen ligt bij de arbeidsinspecties en dat deze beslissingen bindend zijn, oodat het geen zin heeft van een dergelijke beslissing in beroep te komen bij het centraal distributiekantoor. De salarissen van Eerste en Tweede Kamerleden. Tweede Kamerleden kunnen na 1 September a.s. niet meer „vangen". Zooals men weet, heeft de Rijkscommissa ris bepaald, dat de werkzaamheden van de beide Kamers der Staten-Generaal voorloo- pig blijven rusten. Zij zyn dus niet in functie. I Maar dit neemt niet weg, dat de leden der Tweede Kamer hun schadeloosstelling 4500 per jaar) bleven, ontvangen. Binnen kort zal echter, wat dit beti'eft, een bijzon dere toestand ontstaan, zoo merkt de Haag- sche _'ost op. Volgens de Gi'ondwet wordt in normale omstandigheden de zitting der Sta ten-Generaal den tweeden Zaterdag in Sep tember gesloten en den derden Dinsdag wordt dan de nieuwe zitting geopend. Het ligt voor de hand, dat deze plechtigheden thans niet zullen plaats hebben. Maar dit heeft een belangrijk gevolg voor de leden der Tweede Kamer, wat hun schadeloosstel ling betreft. De Grondwet schrijft voor, dat deze niet genoten wordt door hen, die ge durende de gtheele zitting afwezig bleven. Zoodra men echter maar één enkele verga- dering bijwoonde, heeft men recht op de schadeloosstelling gedurende het geheele jaar. Eigenlijk een malle bepaling Thans zal de nieuwe zitting niet worden geopend, m.a.w. er zal geen nieuwe zitting zyn. Het gevolg hiervan zal wezen, dat aan de Ka merleden de schadeloosstelling van Septem ber af niet zal worden uitbetaald zij kun nen immers geen enkele vergadering bywo- nen. Alleen wanneer vóór Sept. 1941 de oude toestand mocht worden hersteld, zou het recht op schadeloosstelling weer ingaan. Maarwie zou daarop willen rekenen? Vr de leden der Eerste Kamer doet deze kwestie zich niet voor zij ontvingen een vergoeding per 'ergadering, die dus dadelijk vanzelf vervalt als niet wordt vergaderd. REEDS S>/2 MILLIOEN RIJWIEL PLAATJES VERKOCHT. Naar vernomen wordt, zijn tot dusver ruim drie en een half millioen rijwielplaat jes verkocht. Dit is ruim 136.000 meer dan het vorige jaar. Toen zijn 3.363.000 plaatjes verkocht, waarbij dan nog komen de vry talrijke plaatjes vr ->r ondersteunden e.d. Het is dus geen overdreven schatting, dat zeker vier millioen Nederlanders thans van de fiets gebruik maken. Men kan dus aanne- men, dat op het oogenblik half Nederland op de fiets zit De legerberichten. HET DUITSCHE LEGERBERICHT. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte gisteren bekend Een duikboot heeft den modernen Brit- schen hulpkruiser „Dunvegan Castle", groot 15.000 b. r. t. tot zinken gebracht. Met dit succes heeft het Duitsche duik bootwapen binnen drie dagen ruim 100.000 b. r. t. in den gx'ond geboord. Op 31 Augustus en in den nacht op 1 September hebben onze gevechts- en jachtvliegtuigen verrassende aanvallen op de Britsche eilanden ondernomen. Vlieg velden in de gi-aafschappen Kent en Es sex, haveninstallaties en dokken aan de monding van de Theems en in Liverpool, luchtbewapeningsfabrieken in midden Engeland werden met bommen bestookt. Talrijke branden toonden de groote uit werking der aanvallen. Hiei'bij ontwikkelden zich felle lucht gevechten, in den loop waarvan 116 vijan delijke vliegtuigen werden neergeschoten. Het leggen van mijnen voor Britsche ha vens werd voortgezet. In den nacht vlogen Britsche toestel len boven het Ruhrgebied en naar Berlijn. Zij wierpen op verscheidene plaatsen bom men, die echter slechts zeer geringe ma- terieele schade aanrichtten. Militaire doe len zijn nergens getroffen. Het vuur van ons luchtafweergeschut verhinderde dé vijandelijke vliegtuigen by den aanval op Berlijn bommen neer te werpen boven het stadsgebied. Eenige bommen vielen buiten de stad.op het vxïje veld. De totale verliezen van den vijand be droegen gisteren 133 vliegtuigen, waar van 116 tijdens luchtgevechten, 3 des nachts door afweergeschut en 14 op den grond vernield werden. Het gelukte ver der 74 vei-sperringsballons te vernielen. 32 eigen vliegtuigen worden vermist. HET ITALIAANSCHE LEGER BERICHT. Het gisteren uitgegeven ïtaliaansche legerbericht no. 86 luidt als volgt In het Oosten van de Middellandsche Zee is een vijandelijk convooi gebombar deerd door een van onze formaties vlieg tuigen. Een stoomschip werd getroffen en ernstig beschadigd. Onze koloniale troepen hebben Buna bezet, een belangrijk karavaancentriun in Kenya op 90 K.M. van Moyale. De vijand heeft luchtaanvallen onder nomen op verscheidene plaatsjes in Cy- renaica, waar in het geheel 7 dooden en 8 gewonden vielen, en op Oost-Afrika waar drie dooden en vijf gewonden. Ita lianen en inboorlingen, zijn te betreuren. Bij een vijandelijken luchtaanval op het vliegveld Cagliari werd een hoek geraakt van het commandantsgebouw, dat be schadigd werd, evenals twee op den grond staande toestellen. Er vielen dooden, noch gewonden. Concentratie van Overheids personeel. De A.C.O.P. deelt mede: Dezer dagen kwamen vertegenwoordigers van bonden van overheidspersoneel, aange sloten by de centrale van Nederlandsch Overheidspersoneel (C.N.O.P.) en het co mité ter behartiging van de algemeen© belangen van overheidspersoneel (A-C.Oi, P.), alsmede van de Nedei'landsche ver- eeniging van spoor- en tramwegpersoneel, te 's-Gravenhage in vergadering bijeen ter bespreking van maatregelen, welke kunnen leiden tot een belangrijke concentratie van bovenbedoelde bonden. De bespreking heeft geleid tot het be langrijke, eenstemmig genomen besluit, om gemeenschappelijk over te gaan tot stich ting van één groot verbond van over heidspersoneel op do basis van zes zeven organisaties met aan het hoofd een kleine topleiding met ruime bevoegdheden. Deze nieuwe in het leven geroepen com binatie zal onder den naam van „Ver bond van Overh°idspersoneel (V.V.O.)" rond 75.000 werknemers in overheids- en semi-overheidsdienst omvatt'n, welk ver bond als zoodanig deel zal uitmaken van het N.V.V. in zijn nieuwe samenstelling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 5