Tweede Blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Maandag 2 September 1940
De nieuwe verduisteringsbepalingen.
EEN UITEENZETTING VAN HAUPTMANN SCHOENLEWE-
In de Zaterdag gehouden persconferentie
heeft Hauptmann Schoenlewe van den
luchtbeschermingsdienst by het rijkscom
missariaat een voordracht gehouden, waar
in hg een uiteenzetting heeft gegeven van
de nieuwe en strengere verduisteringsbe
palingen.
Donderdag zoo zei hij, is in het ver
ordeningenblad voor de bezette Nederland-
sche gebieden een bijzonder belangrijke
verordening van den Rijkscommissaris in
zake bijzondere maatregelen ten dienste
van de luchtbescherming verschenen, die
in het belang van de beveiliging der be
volking tegen luchtaanvallen door iedereen
persoonlijk stipt moeten worden nage
leefd.
Deze nieuwe verordening (die wij dezer
dagen publiceerden), is noodzakelijk ge
worden, daar niettegenstaande de reeds
uitgevaardigde duidelijke voorschriften en
ondanks de altijd weer nadrukkelijk her
haalde waarschuwingen de verduisterings
bepalingen door velen op grove wijze licht
vaardig worden genegeerd en overtreden.
Er bestaat alle aanleiding om nogmaals
op de reeds bestaande verduisteringsvoor
schriften in te gaan. De verordening van
den Rijkscommissaris inzake de verduis
tering van den 6en Juli 1940 schrijft voor,
dat alle gebouwen en woningen zoo ver
duisterd moeten worden, dat geen licht
schijnsel naar buiten dringt. Verder moe
ten alle lichtpunten, die gemist kunnen
worden, buiten werking worden gesteld,
terwijl iedere lichtreclame en etalagever
lichting achterwege moet worden gelaten.
Bij alle verkeersmiddelen moet de in
wendige verlichting naar buiten volkomen
afgeschermd worden. Bijzonder belangrijk
is, dat alle verkeersmiddelen, ook de fiet
sen, van afgeschermde verlichting voor
zien moeten zijn.
Men heeft in den laatsten tijd steecis
weer kunnen constateeven, dat vooral
auto's met zeer slecht afgeschermde lam
pen rijden daarom wordt er in dit ver
band nogmaals op gewezen, dat voor
voertuigen alleen de door de rijksinspectie
voor de luchtbescherming onderzochte en
.goedgekeurde afschermingsmaterialen in
den handel gebracht mogen worden.
Ofschoon in de verduisteringsverorde
ning voorgeschreven is, dat binnen de be
bouwde kom van gemeenten slechts met
stadslicht mag worden gereden, kan men
steeds weer vaststellen, dat ook in de ste
den de koplampen worden gebruikt.
Ook het verbod gekleurd licht (blauw,
rood, groen enz.) te gebruiken als voor
licht van voertuigen wordt vaak overtre
den, doordat bijv. getracht wordt de lam
pen met blauw papier of blauwe verf af
te schermen. Er wordt nogmaals op ge
wezen, dat men voor de voorlichten van
voertuigen slechts wit of geelachtig licht
mag gebruiken.
Deze kort samengevatte...bepalingen, zoo
ging spr. verder, zijn zeker duidelijk en
slechts voor één uitleg vatbaar. Zy zijn
uitsluitend ter beveiliging van leven en
eigendom van de burgerbevolking uitge
vaardigd. Wanneer nu desondanks de ver
duisteringsvoorschriften steeds opnieuw
onvoldoende in acht genomen en overtre
den worden, zoo ligt het voor de hand,
dat voor een betere naleving scherpere
maatregelen moeten worden getroffen. Op
dezen grond nu is de verordening van den
Rijkscommissaris inzake bijzondere maat
regelen ten dienste van de luchtbescher
ming van 29 Augustus 1940 verschenen.
Deze verordening is een uitbreiding van
die van 6 Juli 1940 en bevat bijzonder be
langrijke voorschriften.
Volgens deze nieuwe verordening mogen
tot nader order geen auto's meer in het
openbaar verkeer gebruikt worden in den
tijd van 22 tot 4 uur.
Van deze bepaling zijn slechts uitgezon
derd
1. de motorvoertuigen van de Duitsche
weermacht, de bureaux van den Rijkscom
missaris, de gewapende S.S., de Duitsche
politie, den Duitschen grenscontröledienst
de „technische nothilfe", den rijksarbeids
dienst, zoomede van de Rijksduitsche in
stanties die van een officieel Duitsch on-
derscheidingsteeken voorzien zijn
2. de motor-voertuigen van de Neder-
landsche politie en brandweer, de Neder-
landsche grenscontrole en den officieelen
luchtbeschermingsdienst alsmede zieken
auto's, kraan- en ongevallenwagens en
voertuigen voor artsen, welke als zoodanig
kenbaar zijn en welker gebruik in den tijd
van 224 uur dienst en niet uit te stellen
beroepsplichten noodzakelijk is
3. bestelwagens van de Nederlandsche
posterijen in plaatselijk verkeer
4. taxi's, indien het gebruik daarvan
voor officieele opdrachten of spoedeischen-
de dienstbelangen in den zin der bepalin
gen onder 1. en 2.beslist noodzakelijk is,
of voor vervoer van zieken of gebrekkigen,
of voor ritten van en naar station in
plaatselijk vex-keer.
VOERTUIGEN MET BIJZONDERE
MACHTIGING.
Onderstaande motorvoertuigen mogén
met bijzondere machtiging van den Rijks
commissaris, eveneens onbeperkt in het
openbare verkeer worden gebruikt
1. vrachtauto's voor beslist noodzakelijk
levensmiddelentransport
2. autobussen voor beslist noodzakelijk
ver-voer van bedrijfspersoneel.
De machtiging voor het verkeer met
deze motox-voertuigen tusschen 22 en 4
uur moet schriftelijk worden aangevraagd
bij de stafofficieren der Duitsche „Ord-
nungspolizei", gedetacheerd bij den gevol
machtigde van den Rijkscommissaris voor
iedere provinGie, en wordt door hen schrif
telijk verstrekt.
De bevoegde stafofficieren der Duitsche
„Ordnungspolizei" voor de provincie Zee
land is gevestigd Middelburg, Dam 6.
Deze schriftelijke vergunning van de
stafofficieren der Duitsche ordnungspolizei
dient de bestuurder bij het gebruik van het
motorvoertuig in het openbaar verkeer in
den tijd van 22 uur tot 4 uur bij zich te
hebben en bij controle te toonen.
Waarom beperking van nachtelijk
verkeer noodzakelijk is.
De beperking van het motorverkeer is ge
bleken noodzakelijk te zijn, aldus de toe
lichting van Hauptmann Schoenlewe, omdat
in den tijd van 22 tot 4 uur de meeste vijan
delijke luchtaanvallen op Nederlandsch ge
bied plaats hebben. Vele auto's en motor
rijwielen hebben steeds weer met te fel
licht gereden en zoodoende oriënteerings-
punten aan de vijandelijke vliegers ver
schaft, en zijn zoo vóór een deel zelfs de
rechtstreeksche aanleiding tot het werpen
van bommen geworden. Om deze reden
moest het verkeer met motorvoertuigen in
den nacht wel tot den beslist noodzalcelijk-
ken omvang worden beperkt. In dit ver
band moet er met bijzonderen nadruk op
worden gewezen, dat, wanneer men een mo
torvoertuig in strijd met de nieuwe veror
dening gebruikt, dit voor den bestuurder en
den eigenaar ernstige gevolgen kan hebben,
nog afgezien van de daaraan verbonden ge
rechtelijke straf. Motorvoertuigen, die ver
der cnbeperkt in gebruik mogen blijven,
moeten vanzelfsprekend geheel volgens de
voorschriften verduisterd en afgeschex-md
zijn. Het is in het belang van den bestuur
der en den eigenaar zelf, stipt voor de voor
geschreven verduistering van zijn voertuig
zorg te dragen, daar volgens de nieuwe ver
ordening niet slechts een boete tot een
maximum van 1000 gulden of een gevange
nisstraf tot een maximum van 6 maanden
in aanmerking komt, doch ook die motor
voertuigen, die niet aan de verduisterings-
voorschriften voldoen of die in strijd met
het verbod in het verkeer worden gebracht,
voortaan voor onbeperkten tijd in beslag
genomen en de bestuurders tijdelijk in hech
tenis gesteld kunnen worden.
Bij de verordening betreffende de verduis
tering van 6 Juli 1940 zijn destijds de in
Duitschland geldende verduisteringsbepa
lingen ook voor Nederland ingevoerd. In-
tusschen is echter gebleken, dat in Neder
land voor de lichten van motorvoertuigen
lampen van aanmerkelijk hoogere licht
sterkte worden gebruikt dan in Duitsch
land. Daar het gebruik van sterkere lam
pen, dan die in Duitschland voorgeschreven
zy'n, de verduisteringsbepalingen evenwel
practisch te niet doet, is in de nieuwe ver
ordening van den Rijkscommissaris voorge
schreven, dat voor de lichten van alle mo-
torvoertuigen nog slechts gloeilampen tot
een maximum van 30 watt mogen worden
gebruikt en dat de lichtsterkte dei buiten-
waartsche paxkeerlichten 10 watt niet te
boven mag gaan. Om nu iederen eigenaar
van een motorvoertuig in de gelegenheid te
stellen, de lichten van zijn voertuig dien
overeenkomstig te laten veranderen, treedt
deze bepaling eei'st S dagen na de publica
tie dezer verordening, dus op 6 September
1940, in werking. Deze bepaling geldt na
tuurlijk voor alle motorvoertuigen, die in
het verkeer zijn, en b.v. niet alleen voor die,
welke volgens de nieuwe verordening in den
tijd van 22 uur tot 4 uur in het openbare
verkeer niet meer gebruikt mogen worden.
BIJ DONKER NIET OP HET
STRAND.
Van buitengewoon belang is par. 4 van
de nieuwe verordening. Volgens deze pa
ragraaf is het van zonsondergang verbo
den het strand, alsmede bouwwerken, die
zich zeewaarts ten opzichte van verhar
de wegen (promenaden, boulevards) on
verharde wegen of gebouwencomplexen be
vinden, zooals aanlegsteigers, havenhoof
den, pieren, damwanden en dergelijke, als
mede de duinpn te betreden. Zoo moet dus
'b.v. in Scheveningen het bekende pavil
joen op de pier tijdens de duistei-nis ont
ruimd zijn. Afgezien van het feit, dat over-
tredingen van deze bepalingen bestraft
zullen worden, wordt er met bijzonderen
nadruk op gewezen, dat het betreden van
het strand en wat daar op- of aangebouwd
is onder bepaalde omstandigheden met le
vensgevaar verbonden is. De dagelijks ver
anderde tjjden van zonsopgang en zons
ondergang kan men te allen tijde in de
dagbladen vinden.
Om nu in het vervolg overtredingen van
de verduistei'ingsbepalingen en van de ove-
x'ige luchtbeschermingsvoorschriften te ver
hinderen, bepaalt de nieuwe verordening
van den Rijkscommissaris, dat voortaan ook
organen van de Duitsche ordnungspolizei
in Nederland, tezamen met en naast de
Hollandsche politie, de tenuitvoerlegging
van de verduistering en van de overige
in de verordening genoemde luchtbescher
mingsmaatregelen zullen controleeren.
Ten slotte wordt erop gewezen, dat
thans het toezicht op de verduistering en
alle ovei'ige luchtbeschermingsmaatregelen
zoowel door de Duitsche ordnungspolizei
alsook door de Nederlandsche politie op de
meest gestrenge wijze zal worden uitge
oefend. Ieder, die de voorschriften over
treedt, zal in het vervolg de hiervoor
aangekondigde straf moeten ondergaan.
Daarby wordt er speciaal de aandacht op
gevestigd, dat gevallen, waarbij een be
gunstiging van den vijand door grove nala
tigheid of door opzettelijke negatie der
luchtbeschei-mings- en verduisteringsvoor-
schriften als bewezen kan worden be
schouwd, niet als overtreding van deze
voorschriften, maar volgens de strengste
geldende wetten en bepalingen, die even
tueel ook doodstraf mogelijk maken, zul
len worden bestraft.
Nogmaals zoo eindigde spr. wordt
nadrukkelijk onder het oog gebracht, dat
alle verduisterings- en luchtbeschermings
maatregelen in de eerste plaats ter be
scherming van de bevolking tegen lucht
aanvallen worden uitgevaardigd. Het is
daarom in een ieders belang, de vastge
stelde bepalingen nauwkeurig in acht te
nemen, en men verwacht derhalve, dat de
bevolking het noodige begrip voor de ge
troffen maatregelen zal toonen.
Ook de duinen zijn 'S nachts
verboden terrein.
Ter voorkoming van onaangenaamheden
wordt er uitdrukkelijk aan herinnerd, dat
niet alleen het strand valt onder het
terrein, dat tusschen zonsondergang en
zonsopgang tot verboden gebied is ver
klaard, doch dat dit verbod ook van toe
passing is op de duinen en de duinpaden.
Onze aardappelvoorziening.
VREES VOOR AARDAPPELTEKORT
BEHOEFT NIET TE BESTAAN.
In verband met geruchten over een aard
appeldistributie, worden van bevoegde
zijde ter geruststelling eenige mededeelin-
gen gedaan over de aardappelpositie en een
overzicht gegeven van de maatregelen, wel
ke de overheid noodig acht om de aardap
pelvoorziening veilig te stellen.
De normale aardappelopbrengst iii Ne
derland is veel grooter dan de consumptie.
In normale jaren bedroeg de uitvoer eenige
honderd-duizenden tons, terwijl voor vee
voeder eveneens een niet minder groote
hoeveelheid werd bestemd.
Zeer zeker zal dit jaar met een toene
mend verbruik van aardappelen moeten
worden rekening gehouden. Neemt men
daarbij echter in acht, dat de export groo-
tendeels of gehéél wegvalt, en' dat door de
overheid een veevoédêrvèrbod van alle aard
appelen, welke voor menschelijke consump
tie geschikt zijn, wordt uitgevaardigd, dus
dat alle voor menschelijke consumptie ge
schikte aardappelen ook werkelijk hiervoor
worden bestemd, dan is het duidelijk, dat
een aardappeltekort niet te vreezen is. Het
moet dan ook ten sterkste worden ontraden
reeds in de maanden Augustus en Septem
ber wintervoorraad op te doen. Immers de
aardappelen, welke dan aan de markt ko
men zijn op de eerste plaats de middelvroe-
ge en de nog niet voldoende uitgerijpte late
aardappelen. Beide groepen zijn niet ge
schikt voor opslag voor eenigszins langen
duur en nu ï-eeds opslaan zou tot gevolg
hebben, verloren gaan van waardevol voed
sel, wat thans zeer zeker vermeden moet
worden.
In de maanden October en November,
wanneer de houdbare aardappelsoorten be
schikbaar zyn, zal het publiek, dat zulks
gewoon was, in de gelegenheid worden ge
steld de normale winterprovisie op te doen.
Hierbij moet echter een ernstige waar
schuwing gericht worden tot het publiek
in de groote steden, waar geen of onvol
doende bergruimte aanwezig is. Het moet
ten sterkste ontraden worden, aardappelen
op te slaan in daarvoor geïmproviseerde
voor dit doel absoluut ongeschikte plaatsen.
Het opslaan van winterprovisie is trou
wens voor de groote steden niet noodig.
daar, behalve dat alle aardappelen, wel
ke voor consumptie geschikt zijn, door de
overheid worden vastgelegd er voor ge
zorgd wordt, dat in de groote steden steeds
voldoende aardappelen aanwezig zijn. Er
is een regeling getroffen, dat voor het ge
val van optreden van vorst, de steden vóór
dien tijd beschikken over een aardappel-
voorraad ter plaatse, toereikend voor min
stens twee maanden, terwijl deze voorraad
steeds wordt aangevuld.
Verder wordt door de overheid voor deze
groote steden een voorraad gei'eserveerd
voor de voorjaarsmaanden.
Ten slotte wordt er met den meesten
nadruk, op gewezen, dat het geenszins in
de bedoeling ligt noch noodig is tot een
aardappeldistributie over te gaan.
Door een volledig organiseeren van den
aardappelhandel van groot tot klein kan
de overheid bovendien er voor zorgen, dat
de prijs voor den consument tot het rede
lijke beperkt blijft, zoodat ook in dit op
zicht geen reden voor ongerustheid aanwe
zig is.
GESCHENK VOOR ALKMAAR.
VAN DANKBARE AMERSFOORT-
SOHE GEËVACUEERDEN.
Uit de bewoners van Amersfoort die tij
dens de oorlogsdagen in Alkmaar geëvacu
eerd zijn geweest, heeft zich een comité
gevormd, dat zich ten doel stelt, gelden in
te zamelen om de gemeente Alkmaar
een geschenk aan te bieden als bewijs van
dankbaarheid voor de in zoo ruime mate
verleende gastvrijheid. Men heeft de keus
laten vallen op een gebrandschilderd raam
met een motief, ontleend aan de teekening
„evacuatie" van den kunstenaar Willem
van Dam, die zelf ook tot de geëvacueer-
den behoorde.
De zeepdistributle.
Mogelijkheden voor extra
toewijzingen.
In aansluiting aan hetgeen reeds gepubli
ceerd is, betreffende de distributie van
zeep, maakt de seci'etaris-genex-aal, waar
nemend hoofd van het departement van
Handel, Nijverheid en Scheepvaart bekend,
dat personen, die ten gevolge van de uit
oefening van hui beroep zijn blootgesteld
aan bijzondere verontreiniging van lichaam
en of kleeding in aanmerking kunnen ko
men voor een extra toewijzing voor zeep.
In het algemeen komen alleen zij, die
voortdurend onder hooge temperaturen moe
ten werken en zij, die hun werkzaamheden
moeten verrichten in fabrieken of werk
plaatsen, waar groote stof- of vuilontwikke-
ling plaats vindt, hiervoor in aanmerking.
Niet de ax-beiders zelf, doch de directies
van de bedrijven, waarin zij werkzaam zijn,
künheh een aanvraag ter verkrijging van
extra zeep indienen bij de plaatselijke
distributiediensten.
Zij, die niet in een bedrijf werkzaam zijn,
doch zelfstandig een beroep uitoefenen kun
nen eveneens een desbeti'effend verzoek in
dienen bij de plaatselijke distributiediensten.
Alle aanvragen moeten geschieden op
uniforme aanvraagformulieren, welke vanaf
Woensdag.4 September a.s. bij de plaatse
lijke distributiediensten vei'krijgbaar zijn.
Voor den goeden gang van zaken wordt
er op gewezen, dat ue beoordeeling of men
al dan niet in aanmerking komt voor een
extra toewijzing, in het algemeen ligt bij de
arbeidsinspecties en dat deze beslissingen
bindend zijn, oodat het geen zin heeft van
een dergelijke beslissing in beroep te komen
bij het centraal distributiekantoor.
De salarissen van Eerste en
Tweede Kamerleden.
Tweede Kamerleden kunnen
na 1 September a.s. niet meer
„vangen".
Zooals men weet, heeft de Rijkscommissa
ris bepaald, dat de werkzaamheden van de
beide Kamers der Staten-Generaal voorloo-
pig blijven rusten. Zij zyn dus niet in functie.
I Maar dit neemt niet weg, dat de leden der
Tweede Kamer hun schadeloosstelling
4500 per jaar) bleven, ontvangen. Binnen
kort zal echter, wat dit beti'eft, een bijzon
dere toestand ontstaan, zoo merkt de Haag-
sche _'ost op. Volgens de Gi'ondwet wordt in
normale omstandigheden de zitting der Sta
ten-Generaal den tweeden Zaterdag in Sep
tember gesloten en den derden Dinsdag
wordt dan de nieuwe zitting geopend. Het
ligt voor de hand, dat deze plechtigheden
thans niet zullen plaats hebben. Maar
dit heeft een belangrijk gevolg voor de leden
der Tweede Kamer, wat hun schadeloosstel
ling betreft. De Grondwet schrijft voor, dat
deze niet genoten wordt door hen, die ge
durende de gtheele zitting afwezig bleven.
Zoodra men echter maar één enkele verga-
dering bijwoonde, heeft men recht op de
schadeloosstelling gedurende het geheele
jaar. Eigenlijk een malle bepaling Thans
zal de nieuwe zitting niet worden geopend,
m.a.w. er zal geen nieuwe zitting zyn. Het
gevolg hiervan zal wezen, dat aan de Ka
merleden de schadeloosstelling van Septem
ber af niet zal worden uitbetaald zij kun
nen immers geen enkele vergadering bywo-
nen. Alleen wanneer vóór Sept. 1941 de
oude toestand mocht worden hersteld, zou
het recht op schadeloosstelling weer ingaan.
Maarwie zou daarop willen rekenen?
Vr de leden der Eerste Kamer doet deze
kwestie zich niet voor zij ontvingen een
vergoeding per 'ergadering, die dus dadelijk
vanzelf vervalt als niet wordt vergaderd.
REEDS S>/2 MILLIOEN RIJWIEL
PLAATJES VERKOCHT.
Naar vernomen wordt, zijn tot dusver
ruim drie en een half millioen rijwielplaat
jes verkocht. Dit is ruim 136.000 meer dan
het vorige jaar. Toen zijn 3.363.000 plaatjes
verkocht, waarbij dan nog komen de vry
talrijke plaatjes vr ->r ondersteunden e.d. Het
is dus geen overdreven schatting, dat zeker
vier millioen Nederlanders thans van de
fiets gebruik maken. Men kan dus aanne-
men, dat op het oogenblik half Nederland
op de fiets zit
De legerberichten.
HET DUITSCHE LEGERBERICHT.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakte gisteren bekend
Een duikboot heeft den modernen Brit-
schen hulpkruiser „Dunvegan Castle",
groot 15.000 b. r. t. tot zinken gebracht.
Met dit succes heeft het Duitsche duik
bootwapen binnen drie dagen ruim 100.000
b. r. t. in den gx'ond geboord.
Op 31 Augustus en in den nacht op 1
September hebben onze gevechts- en
jachtvliegtuigen verrassende aanvallen op
de Britsche eilanden ondernomen. Vlieg
velden in de gi-aafschappen Kent en Es
sex, haveninstallaties en dokken aan de
monding van de Theems en in Liverpool,
luchtbewapeningsfabrieken in midden
Engeland werden met bommen bestookt.
Talrijke branden toonden de groote uit
werking der aanvallen.
Hiei'bij ontwikkelden zich felle lucht
gevechten, in den loop waarvan 116 vijan
delijke vliegtuigen werden neergeschoten.
Het leggen van mijnen voor Britsche ha
vens werd voortgezet.
In den nacht vlogen Britsche toestel
len boven het Ruhrgebied en naar Berlijn.
Zij wierpen op verscheidene plaatsen bom
men, die echter slechts zeer geringe ma-
terieele schade aanrichtten. Militaire doe
len zijn nergens getroffen. Het vuur van
ons luchtafweergeschut verhinderde dé
vijandelijke vliegtuigen by den aanval op
Berlijn bommen neer te werpen boven het
stadsgebied. Eenige bommen vielen buiten
de stad.op het vxïje veld.
De totale verliezen van den vijand be
droegen gisteren 133 vliegtuigen, waar
van 116 tijdens luchtgevechten, 3 des
nachts door afweergeschut en 14 op den
grond vernield werden. Het gelukte ver
der 74 vei-sperringsballons te vernielen.
32 eigen vliegtuigen worden vermist.
HET ITALIAANSCHE LEGER
BERICHT.
Het gisteren uitgegeven ïtaliaansche
legerbericht no. 86 luidt als volgt
In het Oosten van de Middellandsche
Zee is een vijandelijk convooi gebombar
deerd door een van onze formaties vlieg
tuigen. Een stoomschip werd getroffen
en ernstig beschadigd.
Onze koloniale troepen hebben Buna
bezet, een belangrijk karavaancentriun in
Kenya op 90 K.M. van Moyale.
De vijand heeft luchtaanvallen onder
nomen op verscheidene plaatsjes in Cy-
renaica, waar in het geheel 7 dooden en
8 gewonden vielen, en op Oost-Afrika
waar drie dooden en vijf gewonden. Ita
lianen en inboorlingen, zijn te betreuren.
Bij een vijandelijken luchtaanval op het
vliegveld Cagliari werd een hoek geraakt
van het commandantsgebouw, dat be
schadigd werd, evenals twee op den grond
staande toestellen. Er vielen dooden, noch
gewonden.
Concentratie van Overheids
personeel.
De A.C.O.P. deelt mede:
Dezer dagen kwamen vertegenwoordigers
van bonden van overheidspersoneel, aange
sloten by de centrale van Nederlandsch
Overheidspersoneel (C.N.O.P.) en het co
mité ter behartiging van de algemeen©
belangen van overheidspersoneel (A-C.Oi,
P.), alsmede van de Nedei'landsche ver-
eeniging van spoor- en tramwegpersoneel,
te 's-Gravenhage in vergadering bijeen ter
bespreking van maatregelen, welke kunnen
leiden tot een belangrijke concentratie van
bovenbedoelde bonden.
De bespreking heeft geleid tot het be
langrijke, eenstemmig genomen besluit, om
gemeenschappelijk over te gaan tot stich
ting van één groot verbond van over
heidspersoneel op do basis van zes
zeven organisaties met aan het hoofd een
kleine topleiding met ruime bevoegdheden.
Deze nieuwe in het leven geroepen com
binatie zal onder den naam van „Ver
bond van Overh°idspersoneel (V.V.O.)"
rond 75.000 werknemers in overheids- en
semi-overheidsdienst omvatt'n, welk ver
bond als zoodanig deel zal uitmaken van
het N.V.V. in zijn nieuwe samenstelling.