IPrawciale Zeeuwsche Courant Middelburgsche, Vlissingsche, Goesche en Breskensche Courant Groote personenauto's en taxi's moeten van de wegen verdwijnen Deze tijd eisoht Dubbele zuinigheid DE BESPREKINGEN TE WEENEN. Verbod van verlaging loonen en salarissen. 183ste JAARGANG NUMMER 200 VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1940 waarin opgenomen de Uitgave dei Firma s F. van de Velde Jr en G. W den Boer ABONNEMENTSPRIJS: 18 cent oe. week o» '2.30 pe- kwartaal, Franco pe> post 2 50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 5 cent O ADVERTENTIEPRIJS; Van 1-3 egels 1 50. Iedere regel meer 30 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine «dvertenties tan 1-5 regels 10 50 Iedere ege' meer 10 ct (max 8 regels). POSTREKENING 359300 (MIDDELBURG). Dit nummer bestaat uit twee bidden AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PÜBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE V E R E E N I G I N G „D E NE D ER L A ND SC HE DAGBLADPERS" Het autobusverkeer wordt beperkt. Vrachtwagens met benzinemotoren krijgen gasgenerators. In een Donderdagmiddag gehouden, dagelyksche persconferentie heeft de Ober- regierungsrat dr. Pini, adviseur van den Rijkscommissaris voor het bezette Nederland- sche gebied inzake verkeersaangelegenheden, een voordracht ge" 'en, waarin hij maatregelen aankondigde ter beperking van het verbruik van autobrandstoffen in Nederland. Deze maatregelen komen in het kort hierop neer 1. Het aantal personenauto's en taxi's wordt niet verminderd. Echter zal door het stilleggen van het verkeer van groote personenauto's en taxi's en door het inwis selen hiervan tegen kleine wagens een geringer verbrnik van brandstof worden verkregen. 2. Het autobusverkeer moet met ongeveer 10 procent worden verminderd. Daar waar venteer met andere openbare vervoermiddelen mogelijk is, zal het autobusverkeer worden stop gezet. 3. Op het gebied van het goederenverkeer zal er naar worden gestreefd diverse transporten te combineeren. 4. Het verkeer langs den weg over de grens over verre afstanden dus zal zeer beperkt worden. 5. Er zal worden overgegaan tot het ombouwen van vrachtwagens met benzinemoto ren tot wagens met gasgenerators. Wanneer deze maatregelen op de juiste wijze worden doorgevoerd zoo zeide dr. Pini mag worden verwacht, dat geep verdere beperkende maatregelen in uitzicht behoeven te woraen gesteld. Dr. Plnl zette in den aanvang van zijn voordracht uiteen, dat de benzineschaarsch- te, die m geheel Europa heerscht, in alle landen heeft geleld tot een beperking van autoverkeer. Ook dus in Nederland. Er dient voor gezorgd te worden, dat de be schikbare voorraad voor een lange periode zoo productief mogelijk wordt verdeeld en verbruikt. Hij herinnerde verder aan de beperkende bepalingen betreffende het autoverkeer, die 1 Juli j.l. zijn ingevoerd en merkte in dit verband op, dat het niet mogelijk was ge weest de duizenden aanvragen met de noo- dige nauwkeurigheid te onderzoeken, om dat de tijd daarvoor ontbrak. Ten aanzien van de maatregelen, die thans worden ge nomen, zeide dr. Pini, dat uitsluitend eco nomische overwegingen hiertoe hebben ge leid. Van nu af aan zullen alleen in dividueel worden onderzocht. Dit onderzoek geschiedt door de Nederlandsche rijksver keersinspectie. Beroep is mogelijk bij het departement van waterstaat. WIE PERSONENAUTO'S ZUL TEN MOGEN GEBRUIKEN. Personenauto's zullen in de toekomst uit sluitend mogen worden gebruikt door art sen, zieken, gebrekkigen en dergelijken, personen dus, die niet zonder een auto kun nen. Onder deze artsen wordt verstaan me dici, die op grooten schaal huisbezoek moe ten doen of regelmatig den afstand tus- schen woning en ziekenhuis moeten afleg gen. Voor lesdoeleinden mogen alleen in die gevallen auto's worden gebruikt, indien de betrokken leerling op vrachtauto's te weri< zal worden gesteld en indien het beslist zeker is, dat den adspirant-chauffeur een rijvergunning voor een personenauto zal krijgen. Groote personenauto's wagens, welke 15 liter of meer per 100 km. verbruiken, zullen worden stopgezet. Zij mogen niet meer rijden. Hetzelfde geldt voor motor rijwielen met een grooteren inhoud dan 500 c.c. Vanzelfsprekend zal deze maatregel niet onmiddellijk van kracht worden. Degenen, die een dergelijken wagen of motor hebben zijn hierop aangewezen en worden in de gelegenheid gesteld hun vervoermiddelen tegen kleinere wagens of motoren in te rui len. In zeer speciale gevallen kan van dezen maatregel worden afgeweken. Hierover beslist het departement van waterstaat. In dit verband merkte de spr. nog op, dat de prijzen van kleine wagens zoowel nieuwe als gebruikte niet mogen worden ver hoogd. De bestuurders en bezitters van vracht wagens "zullen in de toekomst altijd in staat moeten zijn de dwingende noodzake lijkheid van een rit aan te toonen. Geen enkel voertuig zal gebruikt mogen worden voor plezierritjes en voor bezoeken aan vermakelijkheden. DE HOEVEELHEID BENZINE VOOR TAXI'S WORDT UIT GEBREID. Hét taxiverkeer zal op veel geringer schaal wordën beperkt. Het geldt hier een algemeen belang. De hoeveelheid benzine, die voor iedere taxi tot nü toe beschik baar was, wordt uitgebreid. Tegen mis bruik zal echter streng worden gewaakt. Ritten naar of van theaters, bioscopen of andere vermakelijkheden is niet toegestaan. Alleen in dringende gevallen mag men van een taxi gebruik maken. Ook het verkeer met taxi's, die meer dan 15 liter per 100 km. verbruiken, wordt stilgelegd, evenals de taxi's, die van dieselmotoren zijn voor- zien. Onder misbruik wordt verstaan, indien mén van een taxi gebruik maakt, indien een ander openbaar vervoermiddel aanwe zig is. De passagiers zullen te allen tijde moeten aantoonen, dat de rit verantwoord is. De chauffeur is in dit opzicht niet aanspra kelijk. Er bestaan geen bezwaren, dat wanneer iemand met zware bagage uit den trein komt, een taxi neemt. Ook het vervoer van artsen, zieken enz. des nachts zal te allen tijde mogelijk zijn. Een eigenmachtige verhooging van de prijzen voor het autogoederenvervoer en taxitarieven is niet toegestaan, ZIJN ER ANDERE VERVOER MIDDELEN, DAN VERVALT DE AUTOBUS. Het autobusverkeer zal eveneens beoor deeld worden in het kader van het alge meen belang. In gevallen, waarbij arbeiders en andere personen, wier beroep dit nood zakelijk maakt, naar hun werk moeter. worden gebracht, blijft het autobusverkeer gehandhaafd. In gevallen, waarbij ook een verbinding per rail of over het water be staat, zal het autobusverkeer vervallen. Voor pleziertochten en reizen naar verga deringen en dergelijke zullen als regel geen autobussen beschikbaar worden gesteld. HET GOEDERENVERKEER. Door deze beperking van het personen verkeer zal een belangrijke hervorming van het goederenverkeer bereikt kunnen wor den. Het verkeer met vrachtauto's met eeri gewicht van meer dan twee ton, zal nieL worden stilgelegd, indien zij gebruikt wor den voor de levensmiddelenvoorziening. In dien een vrachtauto zich langer dan 5 da gen van zijn standplaats moet verwijderen, is daarvoor een bijzondere vergunning noo- dig. Er dient ook rekening mee te moeton worden gehouden, dat geen goederenver voer van de eene plaats naar de-andere mag plaats hebben, indien het gaat om goe deren, die in de plaats, waarheen wordt ge reden, reeds voorhanden zijn (brood, bier enz.) Er zal ook worden gestreefd naar een combinatie van vrachten. Leege. of gedeeltelijk gevulde wagens zjjn uit den booze. In bepaalde centra zullen transport- bureaux worden opgericht. Officieel zullen in de toekomst slechts twee organisaties op het terrein van vrachtautoverkeer wor den erkend en wel de N.O.B. en de B.B.N Autogoederenverkeer naar het buiten land zal alleen in die gevallen worden toe gelaten, wanneer er geen andere vervoer middelen voorhanden zjjn. Voor verre toch ten is een speciale vergunning noodig en wel in de eerste plaats voor zware vracht auto's. Iedere goederen transport over ver ren afstand moet na inlading by den rjjks- verkeersinspecteur worden aangegeven. GASGENERATOREN Een verdere besparing op autobrand stoffen kan worden bereikt door het om bouwen van Benzinemotoren in Gasgenera toren. Deze ombouw kan natuurlijk slechts zeer geleidelijk gebeuren. Eerst komen de vrachtauto's' en tractors aan de beurt, ech ter geen vrachtwagens onder de 1.5 ton. Ook zullen de motoren van personenauto's en van taxi's niet worden omgebouwd. De beste brandstof voor gasgeneratoren in Nederland is anthraciet. Turf is in mindere mate geschikt; hout is niet in voldoende hoeveelheid voorradig. Om ombouw te bevorderen zal den af nemers van gasgeneratoren de zekerheid worden gegeven, dat zij langen tijd zullen kunnen rijden en bij voorkomende gelegen heid voorrang zullen hebben. Verder is te verwachten, dat vrachtwagens, die uitslui tend door gasgeneratoren wórden voortbe wogen, niet meer de dubbele, doch de en kelvoudige wegenbelasting zullen hebben op te brengen, zobdat er'ook in dit opzicht geen bezwaren tegen bestaan reèds nu de groote vrachtauto's van een gasgenerator te voorzien. Demonstraties ten gunste van leden van het Oranjehuis niet toegestaan. Een nadrukkelijke waarschuwing voor morgen. Er wordt -op grond van bepaalde om standigheden uitdrukkelijk aan herinnerd, dat door de op 1 Augustus j.l. in opdracht van den Rijkscommissaris uitgevaardigde verordening ieder demonstratief optreden en elke betooging van individueele perso nen of van groepen personen tegenover de bezettingsautoriteiten, inzonderheid ook demonstraties ten gunste van leden van het huis van Oranje, dat den oorlog tegen het Groot-Duitsche rijk blijft voortzetten, strafbaar gesteld zijn. Het doet hierbij niet ter zake, op welke wijze een derge lijke demonstratie tot uiting gebracht wordt en of een eventueel optreden ten gunste van het huis van Oranje door een bevlagging of door het aanbrengen van andere opsieringsvoorwerpen aan gebou wen of door het dragen van een of ander insigne, gekleurde linten of door het dra gen van bloemen en dergelijke plaats vindt. In twijfelgevallen wordt iedere buitengewone gedraging als een demonstratie van bovengenoemde soort opgeyat. In dit verband wordt er nadrukkelijk op gewezen, dat de 31ste Augustus als een normale weekdag moet beschouwd wor den, zoodat alle bureaux en zaken op de zen dag niet vroeger -mogen sluiten, dan zulks op ieieren anderen Zaterdag het ge val pleegt te zijn. Een eventueele geheele of vervroegde sluiting van zaken, café's. theaters, bioscopen enz. kan derhalve niet worden toegestaan. Zouden zaken, café's en andere ondernemingen op grond van een bepaalde versiering van hun etalages en localiteitèn of door het ophangen van platen in de etalage, en dergelijke den indruk wekken, dat zij een demonstratie van den in aanvang van dit stuk genoem de soort trachten tot uiting te brengen, dan hebben zij met het sluiten van hun onderneming rekening te houden. In aansluiting aan de verordening van 1 Augustus wordt er nogmaals met nadruk op gewezen, dat overtredingen van boven staande bepalingen op de scherpste wijze zullen worden gestraft en dat al naar den aard van het geval ook de verordening no. 33 van 1940 over inbeslagneming van het vermogen toegepast zal kunnen worden. Bijzonder zware straffen hebben die per sonen te verwachten, die demonstraties van de genoemde soort uitlokken, veroorzaken of begunstigen. Zoow' de Duitsche als de Nederland sche politie heeft de opdracht ontvangen, zorg te dragen voor de meest nauwgezet te nakoming van deze bekendmaking. èn op Uw geld èn op Uw punten. Want of U nu een overhemd van 2, koopt, of één van 7,het aantal punten blijft gelijk. Koopt daarom het beste waf U zich per- miteeren kunt, koopt overhemden bij Meeteismodes Ven'euogel Ben heer met smaak, icein/>an Koopt m die zaak I ÏSSffigen DE NIEUWE BONNEN VOOR KOFFIE, THEE, BROOD EN SUIKER. Gedurende het tijdvak van Zaterdag 31 Augustus tot en met Vrijdag 27 Septem ber geeft de met „73" genummerde bon van het algemeen distributiebonboekje recht op het koopen van een half pond kof fie of een half ons thee. BROOD. Gedurende het tijdvak van Maandag 2 tot en met Zondag 8 September geven de met „4" genummerde bonnen van het broodboriboekje tezamen recht op het koo pen van 2500 gram roggebrood of 2000 gram ander brood. Elk der bonnen geeft derhalve recht op het koopen van 125 gram roggebrood of 100 gram ander brood. De bonnen, welke 8 September nog niet gebruikt zijn, blijven voorts nog tot en met 12 September geldig. SUIKER. Gedurende het tjjdvak van Zaterdag 33 Augustus tot en met Vrijdag 27 September geeft de .met. „72" genummerde bon van het algemeen öistributiebonboekje recht op het koopen van een kilogram suiker. HET DUITSCH-ITAHA4-1SCHE STANDPUNT. Duitschland en Italië hebben, zoo wordt in de berichten uit Berlijn en Rome tot uiting gebracht, een zware verantwoorde lijkheid op zich genomen, nu zij hvrn schou ders hebben gezet onder den wederop bouw en de herordening van Europa. Deze verantwoordelijkheid is te zwaarder, omdat de spilmogendheden naar verschillende zijden front moeten maken, Eenerzijds wacht daar een geweldige constructieve arbeid, aan den anderen kant moeten alle krachten mobiel worden gemaakt, om den Britschen invloed op het Europeesche con tinent definitief uit te schakelen. Juist in het Donaubekken worden deze twee kanten van het probleem, waarvooi de spilstaten zich zien gep.aatst samen gekoppeld en dat maakt de oplossing er van zoo uiterst ingewikkeld en delicaat. Van het diplomatieke vernuft der Duitsche en Italiaansche staatslieden wordt wel het alleruiterste gevergd, om de ordening in het Donaubekken zoo te leiden, dat daar door de vrede in dit gebied wordt verze kerd, terwijl toch alle betrokkenen zich naar de as-staten r'-liten. Dit probleem zal thans, voor wat be treft de Hongaarsch-Roemeensche betrek kingen te Weenen wórden geregeld. In he' Europa van vóór 1934 waren de verhoudingen in dit gebied geheel an ders. In de eerste plaats voerde Roemeenië een politiek, die in de Kleine Entente sterk Fransch georiënteerd was. Het verdwij nen van Tsjecho Slowakije als zelfstandig heid heeit ook aan het bestaan van de Kleine Entente, welke schepper dr. Benesj was, een einde gemaakt. In de Kleine Entente was de contraverse met de Do- naulanden als 't ware belichaamd. Zy dankte in feite haar ontstaan aan het verlangen een herleving van wat eens de Donaumonarchie was, voorgoed onmogelijk te maken. Wat er van die oude -Donaumonarchie was overgebleven Oostenrijk;.en Honga rije zocht en vond steun by Italië. Zulks was niet vreemd, waar ook Italië, gelyk Oostenrijk en Hongarije, tot de te- leurgestelden behoorde, die er by de vredesverdragen van öt. Germain en Trianon bekaaid waren afgekomen. De vriendschappelijke betrekkinge tusschen deze drie vonden hun belichaming in de Romeinsche protocoller en het was nog onder den laatsten riostenrijkschen Bonds kanselier dr. Scnuschnigg, dat deze proto collen te Rome nadrukke y'k werden be vestigd. Het waren deze verbonden Kleine En tente en Romeinsche proto-ollen die te zamen met de Balkan Entente de verhou dingen in het Donau- en .Balkanbekken beheerschten en daar een zeker politiek evenwicht waarborgden. Een evenwicht, dat slechts in schijn oestond en waaraan dan ook, toen er eenmaal aan de grond vesten werd geschud, een spoedig einde werd gemaakt. De Duitsche poliJek heeft de onhoud baarheid van de Balkan-verhoudingen aan getoond en achtereenvolgens vielen de ver dragen uiteen, eerst de Romeinsche pro tocollen, later de Kleine Entente. Welke overwegingen de politiek van Rome in dezen tyd bepaalden kan thans onbespro ken blijven. Een feit is, dat toen Italië aan den Brenner een nieuwen machtigen buurman kreeg de politieke leiders van Duitschland en Italië hun doelstellingen ten aanzien van de Donauvraagstukken hebben gecoördineerd. Duitschland vooral heeft te dezen aan zien een consequente politiek gevoerd ook in dien zin, dat het niet slechts de on houdbaarheid de Balkan-verhoudingen heeft aangetoond, maar ook in het aan bevelen van nieuwe richtlijnen voor een politieke heroriënteering. De politiek van Hitier heeft er loe geleid, dat de Balkan zich geleidelijk meer is gaan richten naar de Berlijnsche opvattingen, waartoe te meer aanleiding was, nadat de Duitsche diplomatie de Britsche omsingelingsplan nen had weten te verijdelen. Doch voor Hongarije en Roemenië, wier politieke opvattingen tot dusver volkomen tegengesteld waren geweest, begonnen de moeilijkheden nu eerst recht. Roemenië was vrijwel geïsoleerd, ondanks de Britsche garantie, Hongarye gevoelde zich steeds sterker door de vriendschappelijke betrek kingen met Italië. Door zich daarop te veel te laten voor staan, dreigde Hongarye echter de Dultsch- Italiaansche oorlogspolitiek te doorkruisen. Vandaar dat de Hongaarsche staatslieden naar Berlijn werden ontboden, waar hun wel duidelijk zal zy'n gemaakt, dat het uiteindelijk niet Hongarije zou zyn, dat in Centraal Europa den toon zou aangeven, maar de as. Hoe het zij, de moeilijkheden zijn groo- ter gebleken, dan Rome en Berlijn heb ben verondersteld. Duitschland en Italië trekken thans te dezen aanzien één lijn. Von Ribbentrop en Ciano hebben geconfereerd met de Hon gaarsche en de Roemeensche staatslieden afzonderlijk. Het initiatief tot deze bijeen komst is van de twee van de as uitge gaan, maar zoowel te Berlyn als te Rome wordt gewezen op de vriendschappelijke sfeer, waarin de bespreking-en gevoerd worden. Hongarye en Roemenië moeten nu hun standpunten toelichten en naar verluidt, zouden de spildiplomaten eenige nieuwe denkbeelden hebben ontwikkeld, waarom trent Hongarije en Roemenië zich nu moe ten uitspreken. Italië en Duitschland willen constructie ven arbeid verrichten, doch niet ten on rechte hebben zij zich op het standpunt gesteld, dat in de herordening van Euro pa rekening dient te worden gehouden met het feit, dat in dit nieuwe continen tale Europa voor het oogenblik door de as de toon wordt aangegeven. Daarmede hebben zoowel Hongarye als Roemenië rekening te houden, temeer waar ook de problemen in den Zuidelijken Balkan om een oplossing vragen. De oplossing van het Hongaarsch-Roe meensche geschil zien Duitschland en Ita lië als een deel van de Europeesche orde ning. Dat is het uitgangspunt voor de conferentie van Weenen. Inmiddels heeft de internationale Do- nau-commissie die bij den vrede van Parys in 1856, na het einde van den. Krim-oorlog was ingesteld haar func ties neergelegd. Hiermede is een einde ge maakt aan een toestand die door vele bij de Balkanvraagstukken betrokken landen, met tegenzin werd geduld. Frankrijk en Engeland konden door hun aandeel in deze Donau-commissie sterken invloed uitoefe nen op de Balkanpolitiek. Hieraan is nu, naar het zich laat aan zien, een einde gekomen. Tenslotte moet het in verband met de besprekingen te Weenen de aandacht trek ken, dat Koning Carol den Roemeenschen Kroonraad voor een spoedzitting heeft by- eengeroeoen. Men kent het doel dezer bij eenkomst niet, doch het vermoeden is gewettigd, dat de bespreking in nauw ver band heeft gestaan met de recente ge beurtenissen. Is Koning Carol wellicht tot nieuwe concessies bereid Wat de beteekenis der Weensche con ferentie aangaat, daarvan blijkt het een en ander uit een artikel in de Popoio d'ïtalia, waarin wordt verklaard, dat En geland een Donauconflict met vreugde zou hebben begroet. Duitschland en Italië zullen dit, naar het blad laat uitkomen, weten te verhinderen en zoo een einde ma ken aan de gevolgen van een cynische politiek der Westelijke mogendheden. Inderdaad zou een vergelijk, zoo het te Weener? bereikt werd, een belangrijke bijdrage zijn tot stabiliseering van de be trekkingen in het Donaubekken. Wanneer men in aanmerking neemt, dat in het verst van Hongarije gelegen deel van Ze venburgen de meeste Hongaren wonen, in tegenstelling tot het aan Hongarije gren zende deel van Zevenburgen, dan krijgt men begrip van de Hongaarsche territori ale aansoraken en voor de Roemeensche bezwaren daartegen, zooals die beli chaamd werden in het voorstel tot bevol- kingsruL Maar tegelijkertijd wordt net duidelijk, dat een der heide partijen concessies zal moeten doen, tenzij Von Ribbentrop en Clano de Hongaren en Roemenen voor een comnromis kunnen vinden. Men gelooft te Rome, dat er reeds van daag een einde aan het overleg zal komen, We zullen snoedig kunnen vernemen of en, zoo ja, hoe de as-diplomaten er in geslaagd zijn de Hongaren en Roemenen tot elkander te brengen. De belangstelling daarvoor zal in Engeland en in Rusland zeker niet minder groot zijn. Want de regeling van dit probleem is ook een on derdeel van de Duitsche Ost-politiek. In het gisteren verschenen verordenin genblad is opgenomen een verordening van den Rijkscommissaris voor het bezet"te Ne derlandsche gebied betreffende het verbod van verlaging van loonen en salarissen. Hierin wordt het volgende bepaald Verlaging van de ten aanzien van de arbeidsverhoudingen in landbouw-, indus trie- en handelsbedrijven, alsmede in de vrjje beroepen geldende loonen en salaris sen is zonder vergunning verboden. Geen toestemming is noodig, wanneer Dij een collectieve arbeidsovereenkomst de desbetreffende partijen, in andere geval len de partijen bij een arbeidsovereenkomst het over de verlaging eens zijn. Onder geldende loonen en salarissen wor den de voor een bepaald werk werkelijk uitbetaalde tyd- en stukloonen, alsmede salarissen, met inbegrip van regelmatig terugkeerende toeslagen en andere vergoe dingen, verstaan. De voor de uitvoering van deze verorde ning noodige voorschriften worden door den secretaris-generaal van het departe ment van sociale zaken uitgevaardigd m in de Nederlandsche Staatscourant bekend gemaakt. Deze voorschriften mogen strafbedrei gingen bevatten. Deze verordening treedt onmiddellijk in werking, terwijl tegelijkertijdhet besluit van den opperbevelhebber van land- en zee macht van 24 Mei 1940 (staatsblad no. 0.800) buiten werking treedt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 1