IPrawciale Zeeuwsche Courant
Middelburgsche, Vlissingsche,
Goesche en Breskensche Courant
Groote personenauto's
en taxi's moeten van de wegen verdwijnen
Deze tijd eisoht
Dubbele zuinigheid
DE BESPREKINGEN TE WEENEN.
Verbod van verlaging
loonen en salarissen.
183ste JAARGANG NUMMER 200
VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1940
waarin opgenomen de
Uitgave dei Firma s F. van de Velde Jr en G. W den Boer
ABONNEMENTSPRIJS:
18 cent oe. week o» '2.30 pe- kwartaal,
Franco pe> post 2 50 per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 5 cent
O
ADVERTENTIEPRIJS;
Van 1-3 egels 1 50. Iedere regel meer
30 cent. Bij abonnement speciale prijs.
Kleine «dvertenties tan 1-5 regels 10 50
Iedere ege' meer 10 ct (max 8 regels).
POSTREKENING 359300 (MIDDELBURG).
Dit nummer bestaat uit twee bidden
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PÜBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE V E R E E N I G I N G „D E NE D ER L A ND SC HE DAGBLADPERS"
Het autobusverkeer wordt beperkt.
Vrachtwagens met benzinemotoren krijgen gasgenerators.
In een Donderdagmiddag gehouden, dagelyksche persconferentie heeft de Ober-
regierungsrat dr. Pini, adviseur van den Rijkscommissaris voor het bezette Nederland-
sche gebied inzake verkeersaangelegenheden, een voordracht ge" 'en, waarin hij
maatregelen aankondigde ter beperking van het verbruik van autobrandstoffen in
Nederland. Deze maatregelen komen in het kort hierop neer
1. Het aantal personenauto's en taxi's wordt niet verminderd. Echter zal door het
stilleggen van het verkeer van groote personenauto's en taxi's en door het inwis
selen hiervan tegen kleine wagens een geringer verbrnik van brandstof worden
verkregen.
2. Het autobusverkeer moet met ongeveer 10 procent worden verminderd. Daar waar
venteer met andere openbare vervoermiddelen mogelijk is, zal het autobusverkeer
worden stop gezet.
3. Op het gebied van het goederenverkeer zal er naar worden gestreefd diverse
transporten te combineeren.
4. Het verkeer langs den weg over de grens over verre afstanden dus zal zeer
beperkt worden.
5. Er zal worden overgegaan tot het ombouwen van vrachtwagens met benzinemoto
ren tot wagens met gasgenerators.
Wanneer deze maatregelen op de juiste wijze worden doorgevoerd zoo zeide
dr. Pini mag worden verwacht, dat geep verdere beperkende maatregelen in uitzicht
behoeven te woraen gesteld.
Dr. Plnl zette in den aanvang van zijn
voordracht uiteen, dat de benzineschaarsch-
te, die m geheel Europa heerscht, in alle
landen heeft geleld tot een beperking van
autoverkeer. Ook dus in Nederland. Er
dient voor gezorgd te worden, dat de be
schikbare voorraad voor een lange periode
zoo productief mogelijk wordt verdeeld en
verbruikt.
Hij herinnerde verder aan de beperkende
bepalingen betreffende het autoverkeer, die
1 Juli j.l. zijn ingevoerd en merkte in dit
verband op, dat het niet mogelijk was ge
weest de duizenden aanvragen met de noo-
dige nauwkeurigheid te onderzoeken, om
dat de tijd daarvoor ontbrak. Ten aanzien
van de maatregelen, die thans worden ge
nomen, zeide dr. Pini, dat uitsluitend eco
nomische overwegingen hiertoe hebben ge
leid. Van nu af aan zullen alleen in
dividueel worden onderzocht. Dit onderzoek
geschiedt door de Nederlandsche rijksver
keersinspectie. Beroep is mogelijk bij het
departement van waterstaat.
WIE PERSONENAUTO'S ZUL
TEN MOGEN GEBRUIKEN.
Personenauto's zullen in de toekomst uit
sluitend mogen worden gebruikt door art
sen, zieken, gebrekkigen en dergelijken,
personen dus, die niet zonder een auto kun
nen. Onder deze artsen wordt verstaan me
dici, die op grooten schaal huisbezoek moe
ten doen of regelmatig den afstand tus-
schen woning en ziekenhuis moeten afleg
gen.
Voor lesdoeleinden mogen alleen in die
gevallen auto's worden gebruikt, indien de
betrokken leerling op vrachtauto's te weri<
zal worden gesteld en indien het beslist
zeker is, dat den adspirant-chauffeur een
rijvergunning voor een personenauto zal
krijgen.
Groote personenauto's wagens, welke
15 liter of meer per 100 km. verbruiken,
zullen worden stopgezet. Zij mogen niet
meer rijden. Hetzelfde geldt voor motor
rijwielen met een grooteren inhoud dan
500 c.c.
Vanzelfsprekend zal deze maatregel niet
onmiddellijk van kracht worden. Degenen,
die een dergelijken wagen of motor hebben
zijn hierop aangewezen en worden in de
gelegenheid gesteld hun vervoermiddelen
tegen kleinere wagens of motoren in te rui
len.
In zeer speciale gevallen kan van dezen
maatregel worden afgeweken. Hierover
beslist het departement van waterstaat. In
dit verband merkte de spr. nog op, dat de
prijzen van kleine wagens zoowel nieuwe
als gebruikte niet mogen worden ver
hoogd.
De bestuurders en bezitters van vracht
wagens "zullen in de toekomst altijd in
staat moeten zijn de dwingende noodzake
lijkheid van een rit aan te toonen. Geen
enkel voertuig zal gebruikt mogen worden
voor plezierritjes en voor bezoeken aan
vermakelijkheden.
DE HOEVEELHEID BENZINE
VOOR TAXI'S WORDT UIT
GEBREID.
Hét taxiverkeer zal op veel geringer
schaal wordën beperkt. Het geldt hier een
algemeen belang. De hoeveelheid benzine,
die voor iedere taxi tot nü toe beschik
baar was, wordt uitgebreid. Tegen mis
bruik zal echter streng worden gewaakt.
Ritten naar of van theaters, bioscopen of
andere vermakelijkheden is niet toegestaan.
Alleen in dringende gevallen mag men van
een taxi gebruik maken. Ook het verkeer
met taxi's, die meer dan 15 liter per 100
km. verbruiken, wordt stilgelegd, evenals
de taxi's, die van dieselmotoren zijn voor-
zien.
Onder misbruik wordt verstaan, indien
mén van een taxi gebruik maakt, indien
een ander openbaar vervoermiddel aanwe
zig is.
De passagiers zullen te allen tijde moeten
aantoonen, dat de rit verantwoord is. De
chauffeur is in dit opzicht niet aanspra
kelijk.
Er bestaan geen bezwaren, dat wanneer
iemand met zware bagage uit den trein
komt, een taxi neemt. Ook het vervoer van
artsen, zieken enz. des nachts zal te allen
tijde mogelijk zijn.
Een eigenmachtige verhooging van de
prijzen voor het autogoederenvervoer en
taxitarieven is niet toegestaan,
ZIJN ER ANDERE VERVOER
MIDDELEN, DAN VERVALT
DE AUTOBUS.
Het autobusverkeer zal eveneens beoor
deeld worden in het kader van het alge
meen belang. In gevallen, waarbij arbeiders
en andere personen, wier beroep dit nood
zakelijk maakt, naar hun werk moeter.
worden gebracht, blijft het autobusverkeer
gehandhaafd. In gevallen, waarbij ook een
verbinding per rail of over het water be
staat, zal het autobusverkeer vervallen.
Voor pleziertochten en reizen naar verga
deringen en dergelijke zullen als regel geen
autobussen beschikbaar worden gesteld.
HET GOEDERENVERKEER.
Door deze beperking van het personen
verkeer zal een belangrijke hervorming van
het goederenverkeer bereikt kunnen wor
den.
Het verkeer met vrachtauto's met eeri
gewicht van meer dan twee ton, zal nieL
worden stilgelegd, indien zij gebruikt wor
den voor de levensmiddelenvoorziening. In
dien een vrachtauto zich langer dan 5 da
gen van zijn standplaats moet verwijderen,
is daarvoor een bijzondere vergunning noo-
dig. Er dient ook rekening mee te moeton
worden gehouden, dat geen goederenver
voer van de eene plaats naar de-andere
mag plaats hebben, indien het gaat om goe
deren, die in de plaats, waarheen wordt ge
reden, reeds voorhanden zijn (brood, bier
enz.) Er zal ook worden gestreefd naar
een combinatie van vrachten. Leege. of
gedeeltelijk gevulde wagens zjjn uit den
booze. In bepaalde centra zullen transport-
bureaux worden opgericht. Officieel zullen
in de toekomst slechts twee organisaties
op het terrein van vrachtautoverkeer wor
den erkend en wel de N.O.B. en de B.B.N
Autogoederenverkeer naar het buiten
land zal alleen in die gevallen worden toe
gelaten, wanneer er geen andere vervoer
middelen voorhanden zjjn. Voor verre toch
ten is een speciale vergunning noodig en
wel in de eerste plaats voor zware vracht
auto's. Iedere goederen transport over ver
ren afstand moet na inlading by den rjjks-
verkeersinspecteur worden aangegeven.
GASGENERATOREN
Een verdere besparing op autobrand
stoffen kan worden bereikt door het om
bouwen van Benzinemotoren in Gasgenera
toren. Deze ombouw kan natuurlijk slechts
zeer geleidelijk gebeuren. Eerst komen de
vrachtauto's' en tractors aan de beurt, ech
ter geen vrachtwagens onder de 1.5 ton.
Ook zullen de motoren van personenauto's
en van taxi's niet worden omgebouwd. De
beste brandstof voor gasgeneratoren in
Nederland is anthraciet. Turf is in mindere
mate geschikt; hout is niet in voldoende
hoeveelheid voorradig.
Om ombouw te bevorderen zal den af
nemers van gasgeneratoren de zekerheid
worden gegeven, dat zij langen tijd zullen
kunnen rijden en bij voorkomende gelegen
heid voorrang zullen hebben. Verder is te
verwachten, dat vrachtwagens, die uitslui
tend door gasgeneratoren wórden voortbe
wogen, niet meer de dubbele, doch de en
kelvoudige wegenbelasting zullen hebben
op te brengen, zobdat er'ook in dit opzicht
geen bezwaren tegen bestaan reèds nu de
groote vrachtauto's van een gasgenerator
te voorzien.
Demonstraties ten
gunste van leden van
het Oranjehuis niet
toegestaan.
Een nadrukkelijke
waarschuwing voor morgen.
Er wordt -op grond van bepaalde om
standigheden uitdrukkelijk aan herinnerd,
dat door de op 1 Augustus j.l. in opdracht
van den Rijkscommissaris uitgevaardigde
verordening ieder demonstratief optreden
en elke betooging van individueele perso
nen of van groepen personen tegenover de
bezettingsautoriteiten, inzonderheid ook
demonstraties ten gunste van leden van
het huis van Oranje, dat den oorlog tegen
het Groot-Duitsche rijk blijft voortzetten,
strafbaar gesteld zijn. Het doet hierbij
niet ter zake, op welke wijze een derge
lijke demonstratie tot uiting gebracht
wordt en of een eventueel optreden ten
gunste van het huis van Oranje door een
bevlagging of door het aanbrengen van
andere opsieringsvoorwerpen aan gebou
wen of door het dragen van een of ander
insigne, gekleurde linten of door het dra
gen van bloemen en dergelijke plaats
vindt. In twijfelgevallen wordt iedere
buitengewone gedraging
als een demonstratie van bovengenoemde
soort opgeyat.
In dit verband wordt er nadrukkelijk
op gewezen, dat de 31ste Augustus als een
normale weekdag moet beschouwd wor
den, zoodat alle bureaux en zaken op de
zen dag niet vroeger -mogen sluiten, dan
zulks op ieieren anderen Zaterdag het ge
val pleegt te zijn. Een eventueele geheele
of vervroegde sluiting van zaken, café's.
theaters, bioscopen enz. kan derhalve niet
worden toegestaan. Zouden zaken, café's
en andere ondernemingen op grond van
een bepaalde versiering van hun etalages
en localiteitèn of door het ophangen van
platen in de etalage, en dergelijke den
indruk wekken, dat zij een demonstratie
van den in aanvang van dit stuk genoem
de soort trachten tot uiting te brengen,
dan hebben zij met het sluiten van hun
onderneming rekening te houden.
In aansluiting aan de verordening van
1 Augustus wordt er nogmaals met nadruk
op gewezen, dat overtredingen van boven
staande bepalingen op de scherpste wijze
zullen worden gestraft en dat al naar den
aard van het geval ook de verordening no.
33 van 1940 over inbeslagneming van het
vermogen toegepast zal kunnen worden.
Bijzonder zware straffen hebben die per
sonen te verwachten, die demonstraties van
de genoemde soort uitlokken, veroorzaken
of begunstigen.
Zoow' de Duitsche als de Nederland
sche politie heeft de opdracht ontvangen,
zorg te dragen voor de meest nauwgezet
te nakoming van deze bekendmaking.
èn op Uw geld
èn op Uw punten.
Want of U nu een overhemd van 2,
koopt, of één van 7,het aantal
punten blijft gelijk.
Koopt daarom het beste waf U zich per-
miteeren kunt, koopt overhemden bij
Meeteismodes
Ven'euogel
Ben heer met smaak, icein/>an
Koopt m die zaak I ÏSSffigen
DE NIEUWE BONNEN VOOR
KOFFIE, THEE, BROOD
EN SUIKER.
Gedurende het tijdvak van Zaterdag 31
Augustus tot en met Vrijdag 27 Septem
ber geeft de met „73" genummerde bon
van het algemeen distributiebonboekje
recht op het koopen van een half pond kof
fie of een half ons thee.
BROOD.
Gedurende het tijdvak van Maandag 2
tot en met Zondag 8 September geven de
met „4" genummerde bonnen van het
broodboriboekje tezamen recht op het koo
pen van 2500 gram roggebrood of 2000
gram ander brood. Elk der bonnen geeft
derhalve recht op het koopen van 125 gram
roggebrood of 100 gram ander brood.
De bonnen, welke 8 September nog niet
gebruikt zijn, blijven voorts nog tot en
met 12 September geldig.
SUIKER.
Gedurende het tjjdvak van Zaterdag 33
Augustus tot en met Vrijdag 27 September
geeft de .met. „72" genummerde bon van
het algemeen öistributiebonboekje recht op
het koopen van een kilogram suiker.
HET DUITSCH-ITAHA4-1SCHE STANDPUNT.
Duitschland en Italië hebben, zoo wordt
in de berichten uit Berlijn en Rome tot
uiting gebracht, een zware verantwoorde
lijkheid op zich genomen, nu zij hvrn schou
ders hebben gezet onder den wederop
bouw en de herordening van Europa. Deze
verantwoordelijkheid is te zwaarder, omdat
de spilmogendheden naar verschillende
zijden front moeten maken, Eenerzijds
wacht daar een geweldige constructieve
arbeid, aan den anderen kant moeten alle
krachten mobiel worden gemaakt, om den
Britschen invloed op het Europeesche con
tinent definitief uit te schakelen.
Juist in het Donaubekken worden deze
twee kanten van het probleem, waarvooi
de spilstaten zich zien gep.aatst samen
gekoppeld en dat maakt de oplossing er
van zoo uiterst ingewikkeld en delicaat.
Van het diplomatieke vernuft der Duitsche
en Italiaansche staatslieden wordt wel
het alleruiterste gevergd, om de ordening
in het Donaubekken zoo te leiden, dat daar
door de vrede in dit gebied wordt verze
kerd, terwijl toch alle betrokkenen zich
naar de as-staten r'-liten.
Dit probleem zal thans, voor wat be
treft de Hongaarsch-Roemeensche betrek
kingen te Weenen wórden geregeld.
In he' Europa van vóór 1934 waren
de verhoudingen in dit gebied geheel an
ders. In de eerste plaats voerde Roemeenië
een politiek, die in de Kleine Entente sterk
Fransch georiënteerd was. Het verdwij
nen van Tsjecho Slowakije als zelfstandig
heid heeit ook aan het bestaan van de
Kleine Entente, welke schepper dr. Benesj
was, een einde gemaakt. In de Kleine
Entente was de contraverse met de Do-
naulanden als 't ware belichaamd. Zy
dankte in feite haar ontstaan aan het
verlangen een herleving van wat eens de
Donaumonarchie was, voorgoed onmogelijk
te maken.
Wat er van die oude -Donaumonarchie
was overgebleven Oostenrijk;.en Honga
rije zocht en vond steun by Italië.
Zulks was niet vreemd, waar ook Italië,
gelyk Oostenrijk en Hongarije, tot de te-
leurgestelden behoorde, die er by de
vredesverdragen van öt. Germain en
Trianon bekaaid waren afgekomen. De
vriendschappelijke betrekkinge tusschen
deze drie vonden hun belichaming in de
Romeinsche protocoller en het was nog
onder den laatsten riostenrijkschen Bonds
kanselier dr. Scnuschnigg, dat deze proto
collen te Rome nadrukke y'k werden be
vestigd.
Het waren deze verbonden Kleine En
tente en Romeinsche proto-ollen die te
zamen met de Balkan Entente de verhou
dingen in het Donau- en .Balkanbekken
beheerschten en daar een zeker politiek
evenwicht waarborgden. Een evenwicht,
dat slechts in schijn oestond en waaraan
dan ook, toen er eenmaal aan de grond
vesten werd geschud, een spoedig einde
werd gemaakt.
De Duitsche poliJek heeft de onhoud
baarheid van de Balkan-verhoudingen aan
getoond en achtereenvolgens vielen de ver
dragen uiteen, eerst de Romeinsche pro
tocollen, later de Kleine Entente. Welke
overwegingen de politiek van Rome in
dezen tyd bepaalden kan thans onbespro
ken blijven. Een feit is, dat toen Italië
aan den Brenner een nieuwen machtigen
buurman kreeg de politieke leiders van
Duitschland en Italië hun doelstellingen
ten aanzien van de Donauvraagstukken
hebben gecoördineerd.
Duitschland vooral heeft te dezen aan
zien een consequente politiek gevoerd ook
in dien zin, dat het niet slechts de on
houdbaarheid de Balkan-verhoudingen
heeft aangetoond, maar ook in het aan
bevelen van nieuwe richtlijnen voor een
politieke heroriënteering. De politiek van
Hitier heeft er loe geleid, dat de Balkan
zich geleidelijk meer is gaan richten naar
de Berlijnsche opvattingen, waartoe te
meer aanleiding was, nadat de Duitsche
diplomatie de Britsche omsingelingsplan
nen had weten te verijdelen.
Doch voor Hongarije en Roemenië, wier
politieke opvattingen tot dusver volkomen
tegengesteld waren geweest, begonnen de
moeilijkheden nu eerst recht. Roemenië
was vrijwel geïsoleerd, ondanks de Britsche
garantie, Hongarye gevoelde zich steeds
sterker door de vriendschappelijke betrek
kingen met Italië.
Door zich daarop te veel te laten voor
staan, dreigde Hongarye echter de Dultsch-
Italiaansche oorlogspolitiek te doorkruisen.
Vandaar dat de Hongaarsche staatslieden
naar Berlijn werden ontboden, waar hun
wel duidelijk zal zy'n gemaakt, dat het
uiteindelijk niet Hongarije zou zyn, dat in
Centraal Europa den toon zou aangeven,
maar de as.
Hoe het zij, de moeilijkheden zijn groo-
ter gebleken, dan Rome en Berlijn heb
ben verondersteld.
Duitschland en Italië trekken thans te
dezen aanzien één lijn. Von Ribbentrop en
Ciano hebben geconfereerd met de Hon
gaarsche en de Roemeensche staatslieden
afzonderlijk. Het initiatief tot deze bijeen
komst is van de twee van de as uitge
gaan, maar zoowel te Berlyn als te Rome
wordt gewezen op de vriendschappelijke
sfeer, waarin de bespreking-en gevoerd
worden.
Hongarye en Roemenië moeten nu hun
standpunten toelichten en naar verluidt,
zouden de spildiplomaten eenige nieuwe
denkbeelden hebben ontwikkeld, waarom
trent Hongarije en Roemenië zich nu moe
ten uitspreken.
Italië en Duitschland willen constructie
ven arbeid verrichten, doch niet ten on
rechte hebben zij zich op het standpunt
gesteld, dat in de herordening van Euro
pa rekening dient te worden gehouden
met het feit, dat in dit nieuwe continen
tale Europa voor het oogenblik door de
as de toon wordt aangegeven.
Daarmede hebben zoowel Hongarye als
Roemenië rekening te houden, temeer
waar ook de problemen in den Zuidelijken
Balkan om een oplossing vragen.
De oplossing van het Hongaarsch-Roe
meensche geschil zien Duitschland en Ita
lië als een deel van de Europeesche orde
ning. Dat is het uitgangspunt voor de
conferentie van Weenen.
Inmiddels heeft de internationale Do-
nau-commissie die bij den vrede van
Parys in 1856, na het einde van den.
Krim-oorlog was ingesteld haar func
ties neergelegd. Hiermede is een einde ge
maakt aan een toestand die door vele bij
de Balkanvraagstukken betrokken landen,
met tegenzin werd geduld. Frankrijk en
Engeland konden door hun aandeel in deze
Donau-commissie sterken invloed uitoefe
nen op de Balkanpolitiek.
Hieraan is nu, naar het zich laat aan
zien, een einde gekomen.
Tenslotte moet het in verband met de
besprekingen te Weenen de aandacht trek
ken, dat Koning Carol den Roemeenschen
Kroonraad voor een spoedzitting heeft by-
eengeroeoen. Men kent het doel dezer bij
eenkomst niet, doch het vermoeden is
gewettigd, dat de bespreking in nauw ver
band heeft gestaan met de recente ge
beurtenissen. Is Koning Carol wellicht tot
nieuwe concessies bereid
Wat de beteekenis der Weensche con
ferentie aangaat, daarvan blijkt het een
en ander uit een artikel in de Popoio
d'ïtalia, waarin wordt verklaard, dat En
geland een Donauconflict met vreugde
zou hebben begroet. Duitschland en Italië
zullen dit, naar het blad laat uitkomen,
weten te verhinderen en zoo een einde ma
ken aan de gevolgen van een cynische
politiek der Westelijke mogendheden.
Inderdaad zou een vergelijk, zoo het
te Weener? bereikt werd, een belangrijke
bijdrage zijn tot stabiliseering van de be
trekkingen in het Donaubekken. Wanneer
men in aanmerking neemt, dat in het
verst van Hongarije gelegen deel van Ze
venburgen de meeste Hongaren wonen, in
tegenstelling tot het aan Hongarije gren
zende deel van Zevenburgen, dan krijgt
men begrip van de Hongaarsche territori
ale aansoraken en voor de Roemeensche
bezwaren daartegen, zooals die beli
chaamd werden in het voorstel tot bevol-
kingsruL
Maar tegelijkertijd wordt net duidelijk,
dat een der heide partijen concessies zal
moeten doen, tenzij Von Ribbentrop en
Clano de Hongaren en Roemenen voor een
comnromis kunnen vinden.
Men gelooft te Rome, dat er reeds van
daag een einde aan het overleg zal komen,
We zullen snoedig kunnen vernemen of
en, zoo ja, hoe de as-diplomaten er in
geslaagd zijn de Hongaren en Roemenen
tot elkander te brengen. De belangstelling
daarvoor zal in Engeland en in Rusland
zeker niet minder groot zijn. Want de
regeling van dit probleem is ook een on
derdeel van de Duitsche Ost-politiek.
In het gisteren verschenen verordenin
genblad is opgenomen een verordening van
den Rijkscommissaris voor het bezet"te Ne
derlandsche gebied betreffende het verbod
van verlaging van loonen en salarissen.
Hierin wordt het volgende bepaald
Verlaging van de ten aanzien van de
arbeidsverhoudingen in landbouw-, indus
trie- en handelsbedrijven, alsmede in de
vrjje beroepen geldende loonen en salaris
sen is zonder vergunning verboden.
Geen toestemming is noodig, wanneer Dij
een collectieve arbeidsovereenkomst de
desbetreffende partijen, in andere geval
len de partijen bij een arbeidsovereenkomst
het over de verlaging eens zijn.
Onder geldende loonen en salarissen wor
den de voor een bepaald werk werkelijk
uitbetaalde tyd- en stukloonen, alsmede
salarissen, met inbegrip van regelmatig
terugkeerende toeslagen en andere vergoe
dingen, verstaan.
De voor de uitvoering van deze verorde
ning noodige voorschriften worden door
den secretaris-generaal van het departe
ment van sociale zaken uitgevaardigd m
in de Nederlandsche Staatscourant bekend
gemaakt.
Deze voorschriften mogen strafbedrei
gingen bevatten.
Deze verordening treedt onmiddellijk in
werking, terwijl tegelijkertijdhet besluit
van den opperbevelhebber van land- en zee
macht van 24 Mei 1940 (staatsblad no.
0.800) buiten werking treedt.