Duitscfalandl kondigt de totale blokkade van Engeland ai Tweede Blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Maandag 19 Augustus 1940 Elk neutraal schip in de Britsche wateren loopt hel gevaar van vernietiging et tien wagen er op uit. In Zeeland helpt thans de eerste groep jongelieden bij den land arbeid, waartoe zij zich vrijwillig hebben aangemeld. (Foto Pax-Holland). De officie'ele tekst van het communiqué luidt als volgt I. Engeland heeft sinds het begin van den oorlog' in steeds toenemende mate de volkenrechtelijke regeling van de oorlog voering ter zee geschonden. Het begon met de tegen de meest primitieve wetten der menschelijkheid indruischendte verklaring, dat alle levensmiddelen als contrabande zouden worden beschouwd. Hierdoor moes ten, evenals in den wereldoorlog, de Duit- sche vrouwen en kinderen getroffen wor den. Daarop volgde de verklaring, dat alle goedteren van Duitschen oorsprong, zelfs de goederen in neutraal bezit, en die, welke met neutrale schepen uit Duitschland wa ren geexporteerd, als contrabande golden. Hierdoor moest het Duitsche bedrijfsleven getroffen worden. Vervolgens kwam de tegen het volken recht indruischende bewapening van de Engelsche koopvaardijschepen om deze als aanvalswapen tegen Duitsche duikbooten te gebruiken, het misbruik van neutrale vlaggen, enz. Duitschland heeft hierop geantwoord 1. Door verplaatsing van zijn handel naar het Oosten en een aanzienlijke uit breiding van zijn toevoer aan levensmid delen en grondstoffen uit de Europeesche en Aziatische handelsgebieden, door reser veering van geweldige hoeveelheden grondstoffen van allerlei soort in de van vijanden gezuiverde Europeesche landen ten gunste van het Duitsche bedrijfs leven 2. Door het tot zinken brengen van vijf millioen b.r.t. aan koopvaardijschepen, welke Engeland ter beschikking staan, door de Duitsche oorlogsmarine en het luchtwapen. Daarbij komt nog het feit, dat 114 millioen b.r.t. scheepsruimte door zware beschadigingen bij luchtaanvallen onbruikbaar is gemaakt, dus in totaal 6y3 millioen b.r.t. DE NEUTRALE SCHEEPVAART. II. Nadat Engeland steeds meer had in gezien, dat zijn methode van oorlogsvoe ring ter zee, welke met alle regelen van het volkenrecht in strijd was, nutteloos was, is het tot steeds brutaler middelen overgegaan. Hiervan moeten genoemd worden het leggen van drijvende mijnen, het openlijke en gecamoufleerde gebruik van visschersbooten als duikbootvallen, de aankondiging van Churchill in het parle ment op 9 Mei 1940, dat in het Skagerak overdag alle Duitsche koopvaardijschepen, en des nachts alle koopvaardijschepen zonder onderscheid der nationaliteit tot zinken gebracht zouden worden. Den zwaarsten slag heeft'Engeland ech ter aan de scheepvaart van derde landen toegebracht door de volgende maatrege len. Het heeft 1. De koopvaardijschepen van Noorwe gen, Denemarken, Nederland, België en Frankrijk geroofd om de geweldige ver liezen aan eigen tonnage, althans gedeel telijk, te vervangen. Sindsdien dwingt het de eigendommen en bemanningen dezer schepen, voor Engeland heerendiensten te verrichten, en 2. Probeert het met alle middelen de ge- heele neutrale scheepvaart onder zijn con- tróle te dwingen. Zoo heeft Engeland de meest uiteenloopende gebieden ter zee, zooals zoojuist nog het gebied tusschen Groenland en Engeland en bepaalde gebie den om Zuid-Engeland, volkomen weder rechtelijk met mijnen versperd en dwingt het de neutrale scheepvaart de Engel sche contrölehavens aan te doen. Het houdt ook dé schepen van landen als Japan, de Sovjet-Unie en Zweden, die aan den Europeeschen oorlog in het ge heel geen deel hebben, willekeurig vast. Vooral probeert het echter thans aan de geheele neutrale scheepvaart het beruchte navicert-systeem de door Engelsche spionnage-organisaties in neutrale landen georganiseerde handelscontröle op te dringen. Het behandelt schepen zonder navicerts als prijs. Engeland poogt op deze wijze de geheele neutrale koopvaardijscheep- vaart aan zijn oorlogsdoeleinden dienst baar te maken. GEEN VRIJE SCHEEPVAART MEER. Wat het zeegebied om Engeland betreft, hier vindt, wegens de steeds toenemende gevechtshandelingen der wederzijdsche lucht- en zeestrijdkrachten, het normale handelsverkeer in het geheel niet meer plaats. Daarentegen wordt den neutralen koopvaardij' 'pen thans door mijnen, pa trouillebooten, luchtpatrouilles, Engelsche kustbattcvijen, enz., voorgeschreven, welke routes zij moeten nemen en hoe zij moeten handelen. Weer andere neutrale schepe varen, meest onder dwang, in konvooien van En gelsche zeestrijdkrachten. Van een vrjje scheepvaart in deze zeeën kan dus thans geen sprake meer zyn. De ontwikkeling toont veeleer aan, dat de neu trale scheepvaart, voor zoover z\j heden nog op Engeland vaart, aan alle gevaren van de oorlogshandelingen is onderworpen, en dat zjj al naar de omstandigheden, direct of in direct door Engeland voor hulpdiensten mis bruikt wordt. Engeland zelf heeft dus door zijn maatregelen, welke een aanfluiting zjjn van het volkenrecht het geheele zeegebied rondom zijn eilanden tot militair operatie gebied gemaakt, een toestand, welke voor elk werkelijk neutraal schip een reden zou moeten zijn, zich niet in deze zeeën te be geven. DUITSCHE REDDENGS- VXJEGTUIGEN. Een ander feit, dat de neutrale scheep vaart en de neutrale zeelieden moet af schrikken, is de omstandigheid, dat Enge land onder den dagelijks toenemenden druk der Duitsche strijdkrachten zich onlai s ook openlijk over de laatste beperkingen der fatsoenlijke oorlogvoering heeft heengezet. Zoo heeft Churchill eenige dagen geleden laten mededeelen, dat de onbewapende Duit sche reddingsvliegtuigen, welke onder be scherming staan -'an 1. t Roode Kruis en de in nood verkeerende Duitsche of vijandelijke vliegers redden, thans door Engeland zou den worden neergeschoten. Aan deze cyni sche uitnoodiging -ot moord, welke kenmer kend is voor den wanhoopstoestand waarin de tegenwoordige Engelsche regeerders ver- keeren in verband met de komende ineen storting, heeft het Engelsche luchtwapen prompt voldaan. Bij de jongste luchtgevech ten werden n.l, twee Duitsche reddings vliegtuigen, terwijl -zij bezig waren gewonde Engelsche vliegers te redden, door de En- gelschen neergeschoten. MET GELIJKE MUNT. HL Duitsclüand heeft deze ontwikkeling sedert maanden aandachtig gevolgd, in de hoop, dat wellicht toch nog verstandige overwegingen de huidige Engelsche regeer ders er van zouden afhouden, op den weg van deze misdadige oorlogvoering voort te gaan. Deze hoop was vergeefsch. Engeland heeft het laatste beroep van den Führer van de hand gewezen. Daartegenover heeft de Rijksregeering thans besloten, met gelijke munt re betalen en haar militaire machts middelen et dezelfde onverschrokkenheid tegen de scheepvaart rondom Engeland te gebruiken. Op 26 September 1939 heeft de Engelsche regeering bij monde vap haar toenmaligen minister-pres...:nt, mr. Chamberlain, ver klaard „Duitschland is een belegerde ves ting en het is volkomen geoorloofd en men- schelijk, het Duitsche volk van alle vitale toevoeren af te snijden." Dat wil '"us zeggen de huidige Britsche regeerders achten het volkomen vanzelf sprekend en geoorloofd, dat, wanneer zij hun zin kregen, Duitsche vrouwen en kin deren, evenals in den wereldoorlog, aan den hongerdood zouden worden overgeleverd. De politiek van den Führer, die voor het L ..itsche bedrijfsleven den toevoer van le vensmiddelen uit groote deelen der wereld heeft geopend, alsmede de reserveering van enorme voorraden grondstoffen door den unieken roemvollen veldtocht van onze legers, hebben deze Engelsche berekening doen mislukken. De huidige Engelsche regeerders weten dat. Niettemin durven zij de volledige in eenstorting van hun politiek tegenover het eigen volk nog niet te bekennen, maar pro- clameeren zij daarentegen den oorlog tot het uiterste. TOTALE BLOKKADE. Tegenover deze houding, waarmede En geland zichzelf naar den ondergang drijft, stelt de Rijksregeering vast Thans is niet Duitschland meer de be legerde vesting, doch het Engelsche eilan denrijk. Tegenover de mislukte Engelsche hongerblokkade jegens Duitsche vrouwen en kinderen, stelt thans Duitschland de totale blokkade der Britsche eilanden, welke hiermede wordt afgekondigd. IV. Duitschland is er van overtuigd door de afkondiging van de totale blokkade van het Britsche eilandenrijk, een nieuwen be- slissenüen stap te doen naar de beëindi ging van den oorlog en tot de verdwijning van de huidige Britsche regeerders, die de schuld van dezen oorlog zijn. Het opperbevel van de weermacht zal bij zijn operaties in vollen omvang gebruik malten van de gunstige strategische po sitie, welke de beheerscliing van de con tinentale kusten, van Biscaye tót de Noordkaap, alsmede de superioriteit ter zee en in het luchtruim rondom Engeland, den Duitschen strijdkrachten bieden. Duitschland handelt daarbij in het be lang van geheel Europa, want sinds men in Londen heeft ingezien, dat Duitschland niet uitgehongerd kan worden, probeert men thans den hongeroorlog ook tot an dere Europeesche staten als Noorwegen, Denemarken, Nederland, België en Frank rijk, Zweden, Spanje en Portugal uit te breiden. Men probeert zelfs den toevoer overzee af te snijden van landen zooals Japan, de Sovjet-Unie enz., die in het ge heel geen deel hebben aan dr oorlog. Als motief hiervoor wordt aangevoerd, dat Duitschland van dezen aanvoer voor deel zou kunnen hebben. De snelle nederlaag van Engeland en daarmede het uit den weg mimen van de huidige Engelsche regeerders die alleen den vrede in den weg staan, is dus het eerste gebod voor heel Europa en ook voor de overige neutrale staten. NOTA AAN DE NEUTRALEN. Terwijl eenige landen, zooals de Ver- eenige Staten van Amerika en Argentinië reeds sinds lang de zeeën rondom Enge land tot gevechtsgebled verklaard en him schepen, vliegtuigen en burgers verboden hebben zich binnen deze gevaarlijke zones te begeven, hebben neutale staten een der- gelijken maatregel tot dusverre niet ge nomen. Duitschland, dat deze landen herhaalde lijk gewaarschuwd heeft hun schepen niet naar het zeegebied rondom Engeland te zenden, heeft den regeeringen van deze staten thans nog eens in een nota ver zocht, aan hun schepen het varen binnen de Duitsch-Engelsche oorlogszone te ver bieden, Het is Jn het belang van deze HET K00PEN VAN MEER DAN EEN POND KAAS PER KEER VERRODEN. Maatregelen ter reguleering van de kaasprijzen. Het rijksbureau voor de voedselvoorzie ning in oorlogstijd maakt het volgende bekend In het algemeen heeft men kunnen con- stateeren, dat in den laatsten tijd de prij zen in den kaashandel voortdurend zijn op- geloopen. Een der oorzaken hiervan is, dat het publiek in abnormale hoeveelheden kaas inslaat. Het spreekt vanzelf, dat deze toestand niet langer kan worden geduld, zoodat het nemen van maatregelen nood zakelijk is. Als voorloopige maatregel is met ingang van Zondag 18 Augustus het verkoopen, zoomede de aflevering en het vervoer van alle soorten kaas tijdelijk verboden, behal ve ingeval van verkoop en aflevering door winkeliers, melkinrichtingen en melksljj- ters rechtstreeks aan verbruikers. Deze mogen echter uitsluitend afleveren in hoe veelheden van ten hoogste y2 kg. per keer en per afnemer en tot ten hoogste de in de week van 12 t/m 17 Augustus 1940 gel dende prjjzen. Deze afleveringen mogen slechts plaatsvinden tegen afgifte van een bon, welke in tweevoud moet worden uit geschreven en waarin is vermeld 1. Naam en woonplaats van den leve rancier 2. naam en woonplaats van den afnemer; 3. geleverde hoeveelheid en prijs 4. datum. Eén exemplaar moet door den leveran cier worden bewaard en op aanvrage aan de Nedei'landsche zuivelcentrale ter be schikking worden gesteld. De Nederlandsche zuivelcentrale kan in zeer bijzondere gevallen van bovenvermel de verbodsbepalingen dispensatie verlee- nen. Hiertoe dient men zicb schriftelijk tot deze centrale te wenden. Deze maatregel beteekent dus, dat het publiek niet meer dan een pond kaas per keer kan koopen. Op de naleving hiervan zal zeer streng worden toegezien. Voorts wordt bekend gemaakt, dat iede re houder van kaas, die op Zaterdagavond 17 Augustus 1940 een voorraad van meer dan 500 kg. kaas bezit, daarvan uiterlijk Donderdag 22 Augustus 1940 met de eer ste post een opgave (stuks, kg., per soort vetgehalte en ouderdom gespecificeerd) aan de centrale moet doen. Adres Neder landsche zuivelcentrale, Laan van Meerder- voort 84, 's-Gravenhage. Binnenkort zullen nadere maatregelen ter reguleeering van den kaashandel en de kaasprijzen worden afgekondigd. GEREDDE ENGELSCHE VLIEGERS TE AMSTERDAM AAN LAND GEZET. Het D.N.B. meldtDuitsche reddings vliegtuigen hebben Zaterdagmorgen op de Noordzee vijf Engelsche vliegers, die in uitgeputten toestand verkeerden, aan boord genomen en naar Amsterdam ge bracht. staten zelf, dat zij ten spoedigste aan dit verzoek voldoen. Het communiqué besluit met de in den aanhef vermelde verklaring, dat elk neu traal schip, dat in de toekomst op Enge land vaart, gevaar loopt vernietigd te worden en met den raad aan de neutralen, hun scheepvaart van Engeland verwijderd te houden. Ook zou het op deze wijze mr. Churchill en anderen belanghebbenden in de toe komst moeilijk gemaakt worden aldus het communiqué een nieuw „Atlienia- geval" te construeeren, d.w.z. een schip van een derde mogendheid door eigen duikbooten tot zinken te laten brengen en dan Duitschland die torpedeering in de schoenen te schuiven, in de hoop, de openbare meening van dit land tegen Duitschland op te hitsen en in den oorlog te sturen. Duitschland is er van ovex-tuigd, dat het door definitief een einde te maken aan de huidige Britsche zeerooverij, niet alleen Europa, maar allen neutx-alen staten ter wereld een dienst van historische betee- kenis bewijst. Het kleine grensverkeer. ER ZULLEN „GRENSKAARTEN" WORDEN VERSTREKT. In het Verordeningenblad is een besluit van den rijkscommmissaris opgenomen betreffende het kleine grensverkeer. Ten aanzien van het kleine grensver keer tusschen het Duitsche Rijk en het be zette Nederlandsche gebied gelden de be palingen, die daaromtrent op 9 Mei 1940 van kracht waren. Wat betreft het kleine grensverkeer met het bezette Belgische gebied, dit ver keer is toegestaan aan 1. Arbeiders, die op een plaats, gelegen binnen liet naburig grensgebied, hun werk zaamheden plegen te verrichten 2. landbouwers, die grond in het naburig grensgebied hebben, en hun personeel 3. artsen, dierenartsen en vroedvrouwen 4. overige personen, voor zoover dezen voor een bepaald doel een dringende nood zaak kunnen aanloonen. Diegenen, aan wie het kleine grensver keer is toegestaan ontvangen een grens- kaart van den bevoegden brigadecomman dant der Nederlandsche marechaussee. Aanvragen daartoe worden bij dexx burge meester ingediend. Voorts kan deze brigadecommandant grensbewijzen verstrekken, wanneer ge loofwaardig wordt gemaakt, dat een drin gende noodzaak aanwezig is. De „grenskaax-ten" worden vrij van kos ten vei'strekt. Voor het verstrekken van een „grens- bewijs" is een recht van een gulden ver schuldigd, doch de autoi'iteit, die het be wijs verstrekt, kan uit overwegingen van billijkheid vrijstelling van de betaling van dit recht verleenen. De door de bui'gemeesters in het na burig grensgebied afgegeven grenskaarten en grensbewijzen geven in het in tegenge stelde richting plaatsvindend kleine grens verkeer recht op grensoverschrijding. De thans geldende bewijzen van vergun ning voor het kleine gx-ensverkeer verlie zen op 15 September 1940 hun geldigheid. Architectencommfesies voor den wederopbouw ingesteld. De regeeringscommissaris voor den we deropbouw deelt het volgende mede Ten einde te bevordex-en, dat de weder- opbouw-werkzaamlieden een behoox'lijke architectonische verzorging verkrijgen, zijn gewestelijke commissies ingesteld, die tot taaie hebben den ï'egeeringscommissaris van advies te dienen omtrent de toelating van architecten bij deze werkzaamheden. Deze commissies zullen zich in de eer ste plaats bezig houden met de samenstel ling van lijsten van architecten, welke in het desbetreffende rayon bij den weder opbouwwerkzaamheden kunnen worden in geschakeld. De samenstelling van de architecten commissie v. Zeeland is als volgt: Voorzit ter mr. dr. R. W. Gx-aaf van Lynden, slot „Ter Hooge", bij Middelbux-g. Arch, leden: B. van Bilderbeek, Buitenwalevest 2, Dordrechtjhr. ir. J. de Ranitz, Middel- burg, Dam 50. Engelsche bommenwerper nabij Rijsbergen gedaald. DE INZITTENDEN HEBBEN DE VLUCHT GENOMEN. Zaterdagmorgen om half vijf heeft een zware Engelsche bommenwerper op den Tig- geltscheweg, een straatweg nabij Rijsbergen in Noord-Brabant, eexx noodlanding ge maakt. De machine verbi-andde gedeeltelijk. De twaalf inzittenden van het toestel heb ben, nadat zij hun unifox-m hadden uitge trokken, de vlucht genomen. Vermoed wordt dat de bemanning een zoogenaamde vernie- lingsgroep („Sprengkonxmando") vormt. Het publiek wordt verzocht, indien aan wijzingen kunnen worden verstrekt, die tot opsporing van ec of meer dezer personen kunnen leiden, daarvan ten spoedigste het dichtstbijzijnde Duitsche militaire bureau in kennis te stellen. Ingeval deze inlichtingen tot eenig resultaat leiden, wordt een flinke belooning in uitzicht gesteld. OOK EEN ENGELSCH TOESTEL BIJ GILZE RIJEN NEERGESTORT. Vrijdagnacht is een Engelsch bombarde mentsvliegtuig van het type Bxistol Blen heim 1939 in het Chaamsche boseh bij Gilze Rijen neergestoxt. De bemanning, bestaande uit vier personen, werd gevan gen genomen. Het toestel kwam uit de richting Duitschland. Scheveningsche schokker tengevolge van mijnontploffing vergaan. EEN DOODE EN TWEE GEWONDEN. Vi'ijdagnanxiddag is de schokker Sch. 82, schipper G. Spaans, in de haven van Sche- veningen binnengekomen met twee ge wonden van de Sch. 49, welk visschers- vaartuig des middags omstreeks 12 uur op 3 a 4 mijl ten W.N.W. van Schevenin- gen tengevolge van een mijnontploffing was vergaan en waarbij de 16-jarige scheepsjongen van dé Sch. 49, Wittebol genaamd, was verdronken. Wij vernamen omtrent dit droevige on geval de volgende bijzonderheden De schokker was bezig met de visch- vangst toen bij het ophalen van het net een van de dx'ie opvarenden daarin een mijn ontdekte. De man waarschuwde on middellijk, doch op hetzelfde moment kwam het helsche voorwerp tot explosie. Het vaartuig wex'd zoodanig uiteengesla gen, dat het binnen twee minuten zonk. Men zag den mast als een pijl de lucht inschieten. Met behulp van de redding boei en de drijvend gebleven kap van de stuux'hut, wisten de ong eveer 40-jarige schipper D. Ras en de matroos Tinus Bx'uin hun leven te ï'edden. De 16-jarige scheepsjongen, een stiefzoon van schipper Ras, was in de golven verdwenen en van hem werd helaas geen spoor meer ge vonden. De Sch. 82, die in de omgevixxg vis- schende was, stevende met achterlating van zijn vischtuig dadelijk naar de plaats van het ongeval, waar ie beide gewonden aan boord werden genomen. De matroos Bruin had kneuzingen aan de borstkas opgeloopen. Beide gewonden zijn naar een ziekenhuis ovex-gebracht. Productieve arbeid. De manschappen van het dertiende corps van den Opbouwdienst zijn begonnen met de inpoldering van de buiteudijksche gronden tusschen Siiedrecht en Papendrecht. (Foto Pax-Holland),

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 5