Duitscfalandl kondigt de totale blokkade
van Engeland ai
Tweede Blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Maandag 19 Augustus 1940
Elk neutraal schip in de Britsche wateren loopt
hel gevaar van vernietiging
et tien wagen er op uit. In Zeeland helpt thans de eerste groep jongelieden bij den land
arbeid, waartoe zij zich vrijwillig hebben aangemeld. (Foto Pax-Holland).
De officie'ele tekst van het communiqué
luidt als volgt
I. Engeland heeft sinds het begin van
den oorlog' in steeds toenemende mate de
volkenrechtelijke regeling van de oorlog
voering ter zee geschonden. Het begon met
de tegen de meest primitieve wetten der
menschelijkheid indruischendte verklaring,
dat alle levensmiddelen als contrabande
zouden worden beschouwd. Hierdoor moes
ten, evenals in den wereldoorlog, de Duit-
sche vrouwen en kinderen getroffen wor
den.
Daarop volgde de verklaring, dat alle
goedteren van Duitschen oorsprong, zelfs
de goederen in neutraal bezit, en die, welke
met neutrale schepen uit Duitschland wa
ren geexporteerd, als contrabande golden.
Hierdoor moest het Duitsche bedrijfsleven
getroffen worden.
Vervolgens kwam de tegen het volken
recht indruischende bewapening van de
Engelsche koopvaardijschepen om deze als
aanvalswapen tegen Duitsche duikbooten
te gebruiken, het misbruik van neutrale
vlaggen, enz.
Duitschland heeft hierop geantwoord
1. Door verplaatsing van zijn handel
naar het Oosten en een aanzienlijke uit
breiding van zijn toevoer aan levensmid
delen en grondstoffen uit de Europeesche
en Aziatische handelsgebieden, door reser
veering van geweldige hoeveelheden
grondstoffen van allerlei soort in de van
vijanden gezuiverde Europeesche landen
ten gunste van het Duitsche bedrijfs
leven
2. Door het tot zinken brengen van vijf
millioen b.r.t. aan koopvaardijschepen,
welke Engeland ter beschikking staan,
door de Duitsche oorlogsmarine en het
luchtwapen. Daarbij komt nog het feit,
dat 114 millioen b.r.t. scheepsruimte door
zware beschadigingen bij luchtaanvallen
onbruikbaar is gemaakt, dus in totaal
6y3 millioen b.r.t.
DE NEUTRALE SCHEEPVAART.
II. Nadat Engeland steeds meer had in
gezien, dat zijn methode van oorlogsvoe
ring ter zee, welke met alle regelen van
het volkenrecht in strijd was, nutteloos
was, is het tot steeds brutaler middelen
overgegaan. Hiervan moeten genoemd
worden het leggen van drijvende mijnen,
het openlijke en gecamoufleerde gebruik
van visschersbooten als duikbootvallen, de
aankondiging van Churchill in het parle
ment op 9 Mei 1940, dat in het Skagerak
overdag alle Duitsche koopvaardijschepen,
en des nachts alle koopvaardijschepen
zonder onderscheid der nationaliteit tot
zinken gebracht zouden worden.
Den zwaarsten slag heeft'Engeland ech
ter aan de scheepvaart van derde landen
toegebracht door de volgende maatrege
len. Het heeft
1. De koopvaardijschepen van Noorwe
gen, Denemarken, Nederland, België en
Frankrijk geroofd om de geweldige ver
liezen aan eigen tonnage, althans gedeel
telijk, te vervangen. Sindsdien dwingt het
de eigendommen en bemanningen dezer
schepen, voor Engeland heerendiensten te
verrichten, en
2. Probeert het met alle middelen de ge-
heele neutrale scheepvaart onder zijn con-
tróle te dwingen. Zoo heeft Engeland de
meest uiteenloopende gebieden ter zee,
zooals zoojuist nog het gebied tusschen
Groenland en Engeland en bepaalde gebie
den om Zuid-Engeland, volkomen weder
rechtelijk met mijnen versperd en dwingt
het de neutrale scheepvaart de Engel
sche contrölehavens aan te doen.
Het houdt ook dé schepen van landen
als Japan, de Sovjet-Unie en Zweden, die
aan den Europeeschen oorlog in het ge
heel geen deel hebben, willekeurig vast.
Vooral probeert het echter thans aan de
geheele neutrale scheepvaart het beruchte
navicert-systeem de door Engelsche
spionnage-organisaties in neutrale landen
georganiseerde handelscontröle op te
dringen.
Het behandelt schepen zonder navicerts
als prijs. Engeland poogt op deze wijze
de geheele neutrale koopvaardijscheep-
vaart aan zijn oorlogsdoeleinden dienst
baar te maken.
GEEN VRIJE SCHEEPVAART MEER.
Wat het zeegebied om Engeland betreft,
hier vindt, wegens de steeds toenemende
gevechtshandelingen der wederzijdsche
lucht- en zeestrijdkrachten, het normale
handelsverkeer in het geheel niet meer
plaats. Daarentegen wordt den neutralen
koopvaardij' 'pen thans door mijnen, pa
trouillebooten, luchtpatrouilles, Engelsche
kustbattcvijen, enz., voorgeschreven, welke
routes zij moeten nemen en hoe zij moeten
handelen.
Weer andere neutrale schepe varen,
meest onder dwang, in konvooien van En
gelsche zeestrijdkrachten.
Van een vrjje scheepvaart in deze zeeën
kan dus thans geen sprake meer zyn. De
ontwikkeling toont veeleer aan, dat de neu
trale scheepvaart, voor zoover z\j heden nog
op Engeland vaart, aan alle gevaren van de
oorlogshandelingen is onderworpen, en dat
zjj al naar de omstandigheden, direct of in
direct door Engeland voor hulpdiensten mis
bruikt wordt. Engeland zelf heeft dus door
zijn maatregelen, welke een aanfluiting zjjn
van het volkenrecht het geheele zeegebied
rondom zijn eilanden tot militair operatie
gebied gemaakt, een toestand, welke voor
elk werkelijk neutraal schip een reden zou
moeten zijn, zich niet in deze zeeën te be
geven.
DUITSCHE REDDENGS-
VXJEGTUIGEN.
Een ander feit, dat de neutrale scheep
vaart en de neutrale zeelieden moet af
schrikken, is de omstandigheid, dat Enge
land onder den dagelijks toenemenden druk
der Duitsche strijdkrachten zich onlai s
ook openlijk over de laatste beperkingen der
fatsoenlijke oorlogvoering heeft heengezet.
Zoo heeft Churchill eenige dagen geleden
laten mededeelen, dat de onbewapende Duit
sche reddingsvliegtuigen, welke onder be
scherming staan -'an 1. t Roode Kruis en de
in nood verkeerende Duitsche of vijandelijke
vliegers redden, thans door Engeland zou
den worden neergeschoten. Aan deze cyni
sche uitnoodiging -ot moord, welke kenmer
kend is voor den wanhoopstoestand waarin
de tegenwoordige Engelsche regeerders ver-
keeren in verband met de komende ineen
storting, heeft het Engelsche luchtwapen
prompt voldaan. Bij de jongste luchtgevech
ten werden n.l, twee Duitsche reddings
vliegtuigen, terwijl -zij bezig waren gewonde
Engelsche vliegers te redden, door de En-
gelschen neergeschoten.
MET GELIJKE MUNT.
HL Duitsclüand heeft deze ontwikkeling
sedert maanden aandachtig gevolgd, in de
hoop, dat wellicht toch nog verstandige
overwegingen de huidige Engelsche regeer
ders er van zouden afhouden, op den weg
van deze misdadige oorlogvoering voort te
gaan.
Deze hoop was vergeefsch. Engeland heeft
het laatste beroep van den Führer van de
hand gewezen. Daartegenover heeft de
Rijksregeering thans besloten, met gelijke
munt re betalen en haar militaire machts
middelen et dezelfde onverschrokkenheid
tegen de scheepvaart rondom Engeland te
gebruiken.
Op 26 September 1939 heeft de Engelsche
regeering bij monde vap haar toenmaligen
minister-pres...:nt, mr. Chamberlain, ver
klaard „Duitschland is een belegerde ves
ting en het is volkomen geoorloofd en men-
schelijk, het Duitsche volk van alle vitale
toevoeren af te snijden."
Dat wil '"us zeggen de huidige Britsche
regeerders achten het volkomen vanzelf
sprekend en geoorloofd, dat, wanneer zij
hun zin kregen, Duitsche vrouwen en kin
deren, evenals in den wereldoorlog, aan den
hongerdood zouden worden overgeleverd.
De politiek van den Führer, die voor het
L ..itsche bedrijfsleven den toevoer van le
vensmiddelen uit groote deelen der wereld
heeft geopend, alsmede de reserveering van
enorme voorraden grondstoffen door den
unieken roemvollen veldtocht van onze
legers, hebben deze Engelsche berekening
doen mislukken.
De huidige Engelsche regeerders weten
dat. Niettemin durven zij de volledige in
eenstorting van hun politiek tegenover het
eigen volk nog niet te bekennen, maar pro-
clameeren zij daarentegen den oorlog tot het
uiterste.
TOTALE BLOKKADE.
Tegenover deze houding, waarmede En
geland zichzelf naar den ondergang drijft,
stelt de Rijksregeering vast
Thans is niet Duitschland meer de be
legerde vesting, doch het Engelsche eilan
denrijk. Tegenover de mislukte Engelsche
hongerblokkade jegens Duitsche vrouwen
en kinderen, stelt thans Duitschland de
totale blokkade der Britsche eilanden,
welke hiermede wordt afgekondigd.
IV. Duitschland is er van overtuigd door
de afkondiging van de totale blokkade van
het Britsche eilandenrijk, een nieuwen be-
slissenüen stap te doen naar de beëindi
ging van den oorlog en tot de verdwijning
van de huidige Britsche regeerders, die de
schuld van dezen oorlog zijn.
Het opperbevel van de weermacht zal
bij zijn operaties in vollen omvang gebruik
malten van de gunstige strategische po
sitie, welke de beheerscliing van de con
tinentale kusten, van Biscaye tót de
Noordkaap, alsmede de superioriteit ter
zee en in het luchtruim rondom Engeland,
den Duitschen strijdkrachten bieden.
Duitschland handelt daarbij in het be
lang van geheel Europa, want sinds men
in Londen heeft ingezien, dat Duitschland
niet uitgehongerd kan worden, probeert
men thans den hongeroorlog ook tot an
dere Europeesche staten als Noorwegen,
Denemarken, Nederland, België en Frank
rijk, Zweden, Spanje en Portugal uit te
breiden. Men probeert zelfs den toevoer
overzee af te snijden van landen zooals
Japan, de Sovjet-Unie enz., die in het ge
heel geen deel hebben aan dr oorlog.
Als motief hiervoor wordt aangevoerd,
dat Duitschland van dezen aanvoer voor
deel zou kunnen hebben.
De snelle nederlaag van Engeland en
daarmede het uit den weg mimen van
de huidige Engelsche regeerders die alleen
den vrede in den weg staan, is dus het
eerste gebod voor heel Europa en ook
voor de overige neutrale staten.
NOTA AAN DE NEUTRALEN.
Terwijl eenige landen, zooals de Ver-
eenige Staten van Amerika en Argentinië
reeds sinds lang de zeeën rondom Enge
land tot gevechtsgebled verklaard en him
schepen, vliegtuigen en burgers verboden
hebben zich binnen deze gevaarlijke zones
te begeven, hebben neutale staten een der-
gelijken maatregel tot dusverre niet ge
nomen.
Duitschland, dat deze landen herhaalde
lijk gewaarschuwd heeft hun schepen niet
naar het zeegebied rondom Engeland te
zenden, heeft den regeeringen van deze
staten thans nog eens in een nota ver
zocht, aan hun schepen het varen binnen
de Duitsch-Engelsche oorlogszone te ver
bieden, Het is Jn het belang van deze
HET K00PEN VAN MEER DAN
EEN POND KAAS PER KEER
VERRODEN.
Maatregelen ter reguleering van
de kaasprijzen.
Het rijksbureau voor de voedselvoorzie
ning in oorlogstijd maakt het volgende
bekend
In het algemeen heeft men kunnen con-
stateeren, dat in den laatsten tijd de prij
zen in den kaashandel voortdurend zijn op-
geloopen. Een der oorzaken hiervan is, dat
het publiek in abnormale hoeveelheden
kaas inslaat. Het spreekt vanzelf, dat deze
toestand niet langer kan worden geduld,
zoodat het nemen van maatregelen nood
zakelijk is.
Als voorloopige maatregel is met ingang
van Zondag 18 Augustus het verkoopen,
zoomede de aflevering en het vervoer van
alle soorten kaas tijdelijk verboden, behal
ve ingeval van verkoop en aflevering door
winkeliers, melkinrichtingen en melksljj-
ters rechtstreeks aan verbruikers. Deze
mogen echter uitsluitend afleveren in hoe
veelheden van ten hoogste y2 kg. per keer
en per afnemer en tot ten hoogste de in
de week van 12 t/m 17 Augustus 1940 gel
dende prjjzen. Deze afleveringen mogen
slechts plaatsvinden tegen afgifte van een
bon, welke in tweevoud moet worden uit
geschreven en waarin is vermeld
1. Naam en woonplaats van den leve
rancier
2. naam en woonplaats van den afnemer;
3. geleverde hoeveelheid en prijs
4. datum.
Eén exemplaar moet door den leveran
cier worden bewaard en op aanvrage aan
de Nedei'landsche zuivelcentrale ter be
schikking worden gesteld.
De Nederlandsche zuivelcentrale kan in
zeer bijzondere gevallen van bovenvermel
de verbodsbepalingen dispensatie verlee-
nen. Hiertoe dient men zicb schriftelijk tot
deze centrale te wenden.
Deze maatregel beteekent dus, dat het
publiek niet meer dan een pond kaas per
keer kan koopen. Op de naleving hiervan
zal zeer streng worden toegezien.
Voorts wordt bekend gemaakt, dat iede
re houder van kaas, die op Zaterdagavond
17 Augustus 1940 een voorraad van meer
dan 500 kg. kaas bezit, daarvan uiterlijk
Donderdag 22 Augustus 1940 met de eer
ste post een opgave (stuks, kg., per soort
vetgehalte en ouderdom gespecificeerd)
aan de centrale moet doen. Adres Neder
landsche zuivelcentrale, Laan van Meerder-
voort 84, 's-Gravenhage.
Binnenkort zullen nadere maatregelen
ter reguleeering van den kaashandel en de
kaasprijzen worden afgekondigd.
GEREDDE ENGELSCHE VLIEGERS TE
AMSTERDAM AAN LAND GEZET.
Het D.N.B. meldtDuitsche reddings
vliegtuigen hebben Zaterdagmorgen op de
Noordzee vijf Engelsche vliegers, die in
uitgeputten toestand verkeerden, aan
boord genomen en naar Amsterdam ge
bracht.
staten zelf, dat zij ten spoedigste aan dit
verzoek voldoen.
Het communiqué besluit met de in den
aanhef vermelde verklaring, dat elk neu
traal schip, dat in de toekomst op Enge
land vaart, gevaar loopt vernietigd te
worden en met den raad aan de neutralen,
hun scheepvaart van Engeland verwijderd
te houden.
Ook zou het op deze wijze mr. Churchill
en anderen belanghebbenden in de toe
komst moeilijk gemaakt worden aldus
het communiqué een nieuw „Atlienia-
geval" te construeeren, d.w.z. een schip
van een derde mogendheid door eigen
duikbooten tot zinken te laten brengen
en dan Duitschland die torpedeering in de
schoenen te schuiven, in de hoop, de
openbare meening van dit land tegen
Duitschland op te hitsen en in den oorlog
te sturen.
Duitschland is er van ovex-tuigd, dat het
door definitief een einde te maken aan de
huidige Britsche zeerooverij, niet alleen
Europa, maar allen neutx-alen staten ter
wereld een dienst van historische betee-
kenis bewijst.
Het kleine grensverkeer.
ER ZULLEN „GRENSKAARTEN"
WORDEN VERSTREKT.
In het Verordeningenblad is een besluit
van den rijkscommmissaris opgenomen
betreffende het kleine grensverkeer.
Ten aanzien van het kleine grensver
keer tusschen het Duitsche Rijk en het be
zette Nederlandsche gebied gelden de be
palingen, die daaromtrent op 9 Mei 1940
van kracht waren.
Wat betreft het kleine grensverkeer
met het bezette Belgische gebied, dit ver
keer is toegestaan aan
1. Arbeiders, die op een plaats, gelegen
binnen liet naburig grensgebied, hun werk
zaamheden plegen te verrichten
2. landbouwers, die grond in het naburig
grensgebied hebben, en hun personeel
3. artsen, dierenartsen en vroedvrouwen
4. overige personen, voor zoover dezen
voor een bepaald doel een dringende nood
zaak kunnen aanloonen.
Diegenen, aan wie het kleine grensver
keer is toegestaan ontvangen een grens-
kaart van den bevoegden brigadecomman
dant der Nederlandsche marechaussee.
Aanvragen daartoe worden bij dexx burge
meester ingediend.
Voorts kan deze brigadecommandant
grensbewijzen verstrekken, wanneer ge
loofwaardig wordt gemaakt, dat een drin
gende noodzaak aanwezig is.
De „grenskaax-ten" worden vrij van kos
ten vei'strekt.
Voor het verstrekken van een „grens-
bewijs" is een recht van een gulden ver
schuldigd, doch de autoi'iteit, die het be
wijs verstrekt, kan uit overwegingen van
billijkheid vrijstelling van de betaling van
dit recht verleenen.
De door de bui'gemeesters in het na
burig grensgebied afgegeven grenskaarten
en grensbewijzen geven in het in tegenge
stelde richting plaatsvindend kleine grens
verkeer recht op grensoverschrijding.
De thans geldende bewijzen van vergun
ning voor het kleine gx-ensverkeer verlie
zen op 15 September 1940 hun geldigheid.
Architectencommfesies voor den
wederopbouw ingesteld.
De regeeringscommissaris voor den we
deropbouw deelt het volgende mede
Ten einde te bevordex-en, dat de weder-
opbouw-werkzaamlieden een behoox'lijke
architectonische verzorging verkrijgen, zijn
gewestelijke commissies ingesteld, die tot
taaie hebben den ï'egeeringscommissaris
van advies te dienen omtrent de toelating
van architecten bij deze werkzaamheden.
Deze commissies zullen zich in de eer
ste plaats bezig houden met de samenstel
ling van lijsten van architecten, welke in
het desbetreffende rayon bij den weder
opbouwwerkzaamheden kunnen worden in
geschakeld.
De samenstelling van de architecten
commissie v. Zeeland is als volgt: Voorzit
ter mr. dr. R. W. Gx-aaf van Lynden, slot
„Ter Hooge", bij Middelbux-g. Arch, leden:
B. van Bilderbeek, Buitenwalevest 2,
Dordrechtjhr. ir. J. de Ranitz, Middel-
burg, Dam 50.
Engelsche bommenwerper nabij
Rijsbergen gedaald.
DE INZITTENDEN HEBBEN DE
VLUCHT GENOMEN.
Zaterdagmorgen om half vijf heeft een
zware Engelsche bommenwerper op den Tig-
geltscheweg, een straatweg nabij Rijsbergen
in Noord-Brabant, eexx noodlanding ge
maakt. De machine verbi-andde gedeeltelijk.
De twaalf inzittenden van het toestel heb
ben, nadat zij hun unifox-m hadden uitge
trokken, de vlucht genomen. Vermoed wordt
dat de bemanning een zoogenaamde vernie-
lingsgroep („Sprengkonxmando") vormt.
Het publiek wordt verzocht, indien aan
wijzingen kunnen worden verstrekt, die tot
opsporing van ec of meer dezer personen
kunnen leiden, daarvan ten spoedigste het
dichtstbijzijnde Duitsche militaire bureau in
kennis te stellen. Ingeval deze inlichtingen
tot eenig resultaat leiden, wordt een flinke
belooning in uitzicht gesteld.
OOK EEN ENGELSCH TOESTEL
BIJ GILZE RIJEN NEERGESTORT.
Vrijdagnacht is een Engelsch bombarde
mentsvliegtuig van het type Bxistol Blen
heim 1939 in het Chaamsche boseh bij
Gilze Rijen neergestoxt. De bemanning,
bestaande uit vier personen, werd gevan
gen genomen. Het toestel kwam uit de
richting Duitschland.
Scheveningsche schokker
tengevolge van mijnontploffing
vergaan.
EEN DOODE EN TWEE GEWONDEN.
Vi'ijdagnanxiddag is de schokker Sch. 82,
schipper G. Spaans, in de haven van Sche-
veningen binnengekomen met twee ge
wonden van de Sch. 49, welk visschers-
vaartuig des middags omstreeks 12 uur
op 3 a 4 mijl ten W.N.W. van Schevenin-
gen tengevolge van een mijnontploffing
was vergaan en waarbij de 16-jarige
scheepsjongen van dé Sch. 49, Wittebol
genaamd, was verdronken.
Wij vernamen omtrent dit droevige on
geval de volgende bijzonderheden
De schokker was bezig met de visch-
vangst toen bij het ophalen van het net
een van de dx'ie opvarenden daarin een
mijn ontdekte. De man waarschuwde on
middellijk, doch op hetzelfde moment
kwam het helsche voorwerp tot explosie.
Het vaartuig wex'd zoodanig uiteengesla
gen, dat het binnen twee minuten zonk.
Men zag den mast als een pijl de lucht
inschieten. Met behulp van de redding
boei en de drijvend gebleven kap van de
stuux'hut, wisten de ong eveer 40-jarige
schipper D. Ras en de matroos Tinus
Bx'uin hun leven te ï'edden. De 16-jarige
scheepsjongen, een stiefzoon van schipper
Ras, was in de golven verdwenen en van
hem werd helaas geen spoor meer ge
vonden.
De Sch. 82, die in de omgevixxg vis-
schende was, stevende met achterlating
van zijn vischtuig dadelijk naar de plaats
van het ongeval, waar ie beide gewonden
aan boord werden genomen. De matroos
Bruin had kneuzingen aan de borstkas
opgeloopen. Beide gewonden zijn naar een
ziekenhuis ovex-gebracht.
Productieve arbeid. De manschappen van het dertiende corps van den
Opbouwdienst zijn begonnen met de inpoldering van de buiteudijksche
gronden tusschen Siiedrecht en Papendrecht. (Foto Pax-Holland),