Provinciale Zeeiwsclie Courant
Donelsch Bier is beter!
Middelburgsche, Vlissingsche,
Goesche en Breskensche Courant
De Dïsitsclhe luchtaanvallen op Engeland
voortgezet.
)e dienstregeling op de Zeeuwsclie spoorlijn
opnienw gewijzigd.
183ste JAARGANG NUMMER 186
WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1940
waarin opgenomen de
Uitgave der Firmas F. van de Velde Jr en G. W den Boer
ABONNEMENTSPRIJS:
18 cent pei week of (2.30 per kwartaal.
Franco per post I 2.50 per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS:
Van 1 —O regels 1 50, iedere regel meer
30 cent. Bij abonnement speciale prijs.
Kleine advertenties van 1-5 regels 10 50,
iedere ege' meer 10 ct (max. 8 regels).
POSTREKENING 35 9300 (MIDDELBURG)
Dit nuniiiiet oe&taai uit twee bladen
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU V O O R P U B L I C I T E I T S W A A R D E, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDS CHE D A G B..L A D P E R S"
De Britten verloren 132 vliegtuigen, de
Duitschers 28 toestellen.
Vliegvelden, havenwerken
en luehtdoelbatterijen
gebombardeerd.
De luchtgevechten boven het Kanaal en
de Engelsche Zuidkust en de bomaanvallen
door Duitsche vliegtuigen op Britsche ha
venwerken, vliegvelden, schepen en lucht
doelstellingen zijn gisteren tot ver in den
middag met giöote hevigheid voortgezet.
Steeds weer vlogen nieuwe afdeelingen
Duitsche gevechtsvliegers op de kust aan.
De Duitsche eskaders bommenwerpeds, die
in gesloten formatie naderden, werden
bijna zonder uitzondering begeleid door
Messerschmidt-toestellen, die ze moeten be
schermen. Deze Messerschmidts vliegen in
groote kringen om de bommenwerpers,
maken iedere belemmering door den vij
and onmogelijk en slaan bressen in den
vijandelijken afweermuur. Men heeft tot
dusverre nog geen enkele maal waarge
nomen, meldt het D.N.B., dat een Duit
sche formatie bommenwerpers voor het
bereiken van het doel door de Engelschen
tot den terugkeer werd gedwongen. De
aanvalslust der Engelsche jachtvliegers
en in hét bijzonder van de bemanning der
Spitfire-machines is sinds Maandag be
langrijk verminderd.
Het D.N.B. ontving van bevoegde mili
taire zijde het volgende samenvattende be
richt over de geweldige luchtaanvallen van
Dinsdag:
In Walsend, Hartlepool, Bournemouth en
Plymouth werden havenwerken en kaden,
in Exeter en Bristol fabrieken der wapen
industrie, in North Killingham groote tanks
mét bommen bestookt. Op de vliegvelden
van East-Church, Detling, Farnborough en
Odiham wierpen Duitsche gevechtsvlieg
tuigen talrijke bommen en vernielden zij
hangars en schuilplaatsen, petroleumop-
slagplaatsen en werven. Daarbij werden
dertig vliegtuigen op den grond vernield.
In het Kanaal en aan de monding van
de Theems maakten Duitsche vliegtuigen
jacht op Britsche schepen, die poogden
onder dekking van de kust ongemerkt uit
te varen. Daarbij brachten de Duitschers
twee koopvaardijschepen van elk 15.000
bruto reg. ton; en twee patrouillevaartui
gen tot zinkeu. Duitsche jagers vernie
tigden vijftig vijandelijke vliegtuigen.
Evenals op de vorige dagen bij Dover,
zoo namen de Duitsche vliegtuigen Dins
dag de versperringsballons bij Folkestone
als doel en schoten er twaalf neer.
In luchtgevechten bij Dover en boven
het Kanaal werden negentien Spitfire en
acht Hurricane vliegtuigen neergeschoten.
De Duitschers ve2-loren in dit gevecht acht
Messerschmidt machines.
DE AANVALLEN OP DE
VLIEGVELDEN.
Omtrent de aanvallen op de Britsche
vliegvelden meldt het D.N.B., dat op
het vliegveld Eastchurch Duitsche bom
menwerpers zes hangars volkomen hebben
vernield, onderkomens in brand deden op
gaan en zware luehtdoelbatterijen buiten ge
vecht stelden. Zware bomtreffers op olie
tanks hadden branden tengevolge, die van
verre zichtbaar waren. Tien Spitfire's wer
den op den beganen grond vernield. Bo
vendien werden 12 versperringsballons
neergeschoten. Zij kwamen brandend neer.
Op het vliegveld van Detling werden
twee groote hangars en een in aanbouw
zjjnde hangar door voltreffers vernietigd.
Werkplaatsen en schuilgelegenheden kregen
tal van treffers, zoodat de muren op ver
scheidene plaatsen zijn ingestort. Een deel
der vliegtuigen die voor en tusschen de
hangars stonden is vernield. Het aantal
vijandelijke jachtvliegtuigen dat op dit
vliegveld vernield werd bedraagt meer dan
twintig. Een deel der machines is ver
brand.
Ook op de luchthavens van Odiham en
Famsborough hebben de bommen bijzonder
goed getroffen. Er braken verscheidene
branden uit en tal van treffers kwamen
neer op hangars en gebouwen. De ter
reinen gelijken op een trechterveld. De
werkplaatsen en schuilgelegenheden aan
de rand van de vliegvelden zijn gedeeltelijk
ingestort, aldus het D.N.B.
DE HAVENWERKEN VAN
WALSEND MET BOMMEN
BESTOOKT.
Voorts hebben Duitsche bommenwerpers
talrijke explosieve en brandbommen op de
havenwerken van Walsend, tusschen New
castle en Southshields, geworpen. Tenge
volge van den aanval, die geruimen tijd
duurde, ontstonden in opslagplaatsen en
depots reusachtige branden. Vier of vjjf
minuten na den aanval deed zich een al
lerhevigste ontploffing midden in den
brandhaard voor. De Britsche nachtjagers
en afweerbatterijen konden de Duitsche
aanvallers niet belemmeren bij de uitvoe-
i'ing van hun opdracht. Zij konden zoo be
richt het D.N.B., den Duitschers ook geen
schade toebrengen.
EEN RECORDAANTAL ENGELSCHE
VLIEGTUIGEN NEERGEHAALD.
Volgens de jongste mededeelingen van
het D.N.B. bedraagt het aantal der Dins
dag neergeschoten of vernielde Engelsche
vliegtuigen totaal 132. Van deze vlieg
tuigen werden er 74 by luchtge
vechten boven het Britsche eiland en boven
het Kanaal neergehaald, terwyl zestien
by een aanval op de Deensche stad Aal-
borg omlaag werden gehaald en dertig op
Engelsche vliegvelden vernield werden.
Dit is tot dusver het grootste succes, dat
het Duitsche luchtwapen by zijn optreden
tegen de Engelsche vliegers op een enkelen
dag kon behalen. De Duitsche verliezen be
dragen acht en twintig vliegtuigen. Hier
van werden reeds vyf leden van beman
ningen gered.
In den tyd van 11 tot 13 Augustus
hebben de Engelschen daarmede SS3, de
Duitschers daarentegen slechts 72 toestel
len verloren.
Engelsche luchtaanvallen op
een Deensche stad.
Het D.N.B. meldt, dat gistermorgen
twaalf Britsche bommenwerpers de Deen
sche stad Aalborg aanvielen. Van de
twaalf vliegtuigen werden er vyf door
luchtdoel-artillerie en zes door jachtvlie
gers neergeschoten. Slechts een vliegtuig
kon naar zijn steunpunt in Engeland
terugkeeren.
Korten tijd na dezen eersten aanval na
derden voor de tweede maal Engelsche
aanvallers de stad Aalborg. Deze tweede
aanval werd gedaan door 11 vliegtuigen,
waarvan er 5 werden neergeschoten. Daar
mee zyn van de 23 vliegtuigen, die gis
teren gepoogd hebben Aalborg aan te
vallen, er 16 neergeschoten.
Aan de luchtgevechten namen van
Duitsche zijde slechts S Messerschmidt-
jagers deel. Bij de luchtaanvallen der
Engelschen werden eenige Denen gewond.
Een der zwaargewonden is desmiddags
bezweken. Verder zijn door een paar bom
men, die op een veld in de nabyheid van
de stad vielen, eenige paarden en koeien
gedood. Overigens is geen schade aange
richt.
BESCHOUWINGEN EN PE
DUITSCHE PERS.
De Duitsche bladen staan vanzelfspre
kend geheel in. het teelcen van de luchtaan
vallen op Engeland. De Berliner Börsen-
zeitung schrijft, dat den Engelschen thans
de zoo vurig verbeide gelegenheid ge
boden wordt, de „superioriteit" van hun
luchtwapen, wat techniek en menschenma-
teriaal betreft, te bewijzen. Na drie dagen
van voortgezette Duitsche aanvallen, na
drie dagen van de zwaarste Engelsche ver
liezen aan personeel en vliegtuigen, wordt
het thans langzamerhand tyd het bewys
te leveren. Want met vernielde vliegvelden
en vlootbases, met een dagelijksch kleiner
wordende tonnage kan men moeilijk starten
voor het geweldige offensief tegen het
continent, van welk offensief Hore Belisha
gezegd heeft, dat het met millioenen Brit
sche soldaten zou worden begonnen en dat
Duitschland „den genadeslag" zou toe
brengen.
En de News Chronicle zal niet gaarne
aan zijn wensch herinnerd worden, dat
de Duitsche vliegers maar zeer dikwijls
moeten terugkomen, omdat zij bij hun
aanvallen zoo zware verliezen lyden. Deze
wensch is in vervulling gegaan, doch reeds
thans zal het velen en in afzienbaren tijd
allen Engelsehen duidelijk zijn, dat het
resultaat geheel anders is dan zij het zich
hebben voorgesteld.
De Völkische Beobachter schrijft, dat
de luchtaanvallen op Engeland nog steeds
voortduren. Zij zijn gericht tegen talrijke
militaire objecten in het Zuiden van het
eiland. Hand in hand hiermede worden de
Engelsche havens met mijnen versperd,
terwijl de weinige convooien, die nog door
het Kanaal varen, steeds weer worden aan
gevallen. Dat nog van dit zeer gevaariyk
geworden vaarwater gebruik wordt ge
maakt, bewijst duidelijk, dat de Westelijke
havens van Engeland niet voldoende rijn,
om aan de buitengewone eischen te vol
doen.
AMERIKA ANSCIIE BELANGSTELLING
Het te Gibraltar verschijnende blad „El
Calpense" meldt, dat president Roosevelt
den Amerikaanschen schout-brj-nacht Ro
bert Gómley naar Engeland heeft gezon
den ter bestudeering van de nieuwe Duit
sche aanvalstaktiek tegen de Britsche
eilanden.
De Amerikaansohe pers volgt de lucht-,
gevechten boven "Ingeland in de grootste
spanning, die in sensationeele opschriften
tot uiting komt. De New York Times
wijst erop, dat de Britsche tegenstand in
de lucht zwakker wordt en de Duitsche
superioriteit in de lucht bij Dover reeds
Voorbereidingen voor
de brandstoffen-
distributie.
De verbruiken worden
geregistreerd.
Teneinde een distributie van vaste
brandstoffen voor te bereiden, is het nood
zakelijk getale"--sn de brandstoffenverbrui-
kers te registreeren en voor verschillende
groepen van verbruikers het brandstoffen-
verbruik vast te leggen.
Daartoe worden de verbruikers in de
volgende groepen onderscheiden
Groep a. woningen van particuliere per
sonen
Groep b. Openbare gebouwen (niet voor
publieke vermakelijkheden), ziekenhuizen,
sanatoria, rijks-, gemeente- en provinciale
kantoren, gestichten, kerken, gevangenis
sen, kazernes, scholen, centrale keukens,
apotheken, wacht- en behandelingska-
mert van artsen e.d.
Groep c. Warenhuizen, winkels, hotels,
pensions, (ook kamerverhuurders), restau
rants, café's, particuliere kantoren, les
ruimten in particuliere huizen.
Groep d. Gebouwen voor publieke ver
makelijkheden, vereenigings- of vergader
lokalen en niet behoorende tot de groepen
a, b en c.
Groep e. Kleinindustrie met een jaar
verbruik van vaste brandstoffen van min
der dan 240 ton en niet behoorende tot de
groepen a, b, c en d.
Voor iedere groep is een afzonderlijk
formulier vastgesteld.
Deze formulieren zullen door de distri
butiediensten verkrijgbaar worden ge
steld. Plaatselijk wordt bekend gemaakt,
wanneer en op wélke wijze het publiek
deze formulieren zal ontvangen.
De aandacht wordt er op gevestigd,
dat de formulieren alleen betrekking heb
ben op de volgende vaste brandstoffen
steenkolen, steenkoolbriketten, cokes,
bruinkolen, bruinkoolbriketten, turf en
petroleumcokes. Hei; verbruik van de
overige soorten vaste brandstoffen, zooals
houtskool, houtskoo)ki\ketten, dient der
halve niet te worden' opgegeven.
Er zal in enkele gevallen twijfel over
bestaan, -Ik formulier moet worden in
gevuld, in erband waarmede hier eenige
toelichting op de indeeling volgt.
Onder groep a. worden begrepen wonin
gen van particuliere personen. Slechts de
bezitters van een distributiestamkaart,
voorzien van de gestempelde aanduiding
„hoofd" dienen deze formulieren in te
vullen. Wannec; deze personen echter in
een hotel, een pension of op kamers wo
nen, dan dient dit formulier niet te worden
ingevuld en zal de hotel-, pensionhouder
of kamerverhuurder voor de door hemzelf
bewoonde vertrekken, welke niet op for
mulier c. mogen worden opgegeven, een
formulier a. indienen.
Wat voor hotel-, pensionhouders of .ka
merverhuurders geldt, is eveneens van
toepassing op al degenen, die voor hun
bedrijf of beroep in hun particuliere wo
ning over een of meer vertrekken moeten
beschikken en voor deze vertrekken uit
sluitend vaste brandstoffen gebruiken
ten behoeve van ruimte- of waterverwar
ming, zooals byv. artsen, leerax-en enz.
Het kantoor aan huis behoort hier even
eens toe.
Uit de omschrijving van de groepen b.
en c. blijkt voldoende, welke van de for
mulieren men, benevens formulier a. moet
inleveren.
Wat betreft de groepen b., c. en d. kan
worden verwezen naar de omschryving
dezer groepen en naar hetgeen in de toe
lichting op groep a. nader is vermeld.
De groep e. omvat de kleinindustrie,
waaronder worden begrepen alle bedrijven
met een brandstoffen verbruik van minder
dan 240 ton per jaar, welke niet behoo-
ren tot de groepen b„ c. en d.
Voorzoover de door deze bedrijven be
nutte ruimte een geheel vormt met een
particuliere woning en daarvoor uitslui
tend vaste brandstoffen worden verbruikt
ten behoeve van ruimte' of waterverwar
ming beliooren zij tot groep c.
Industrieën met een jaarverbruik van
240 ton vaste brandstoffen of meer dienen
rechtstreeks bij het Rijkskolenbureau,
Camegielaan 12 te 's-Gravenhage te wor
den ingeschreven.
De plaatselijke distributiediensten ver
strekken verder alle gewenschte inlich
tingen.
Duitsche en Italiaansche
geïnterneerden naar Canada en
Australië gebracht.
Het D.N.B. meldt: By het beantwoorden
van een vraag, heeft Attlee in het En
gelsche Lagerhuis verklaard, dat om
streeks 10 Juni 1920 Duitschers en Itali
anen uit de Britsche concentratie-kampen
naar Canada en Australië rijn getranspor
teerd. Attlee rechtvaardigde dezen maat
regel met de gevaren, verbonden aan een
Duitsche invasiepoging.
tot stand gebracht is. De New York He
rald Tribune spreekt van een waren bom
menregen, die op het 200 myl lange kust
gebied neergedaald is en de marinehaven
Portsmouth beschadigd en op het eiland
Wight ernstige verwoestingen aangericht
heeft.
Thans treinverkeer zonder onderbreking.
Met ingang van morgen, 15 Augustus,
wordt de dienstregeling op de spoorlijn
VlissingenRoosendaal weer gewyzigd.
Men kan thans hét geheele traject per
trein reizen.
De vertrekuren dtr treinen zijn als volgt:
Vlissingen 6.21, Middelburg 6.30, Arne-
muiden 6.37, Goes o.53, Kapelle-Biezelinge
7.01, Kruiningen-Yerseke, 7.15, Krabben-
dijke 7.24, Rilland-Bath 7,31, Bergen op
Zoom 7,52, aankomst Roosendaal 8.10.
Vlissingen 8.21, Middelburg 8.30, Arne-
muiden 8.37, Goes 8.53, Kapelle-Biezelinge
9.01, Kruiningen-Yerseke 9.15, Krabben-
dijke 9.24, Pttlland-Bath 9.31, Bergen op
Zoom 9.52, Aankomst Roosendaal 10.06.
Vlissingen 11.21, Middelburg 11.30, Arne-
muiden 11.37, Goes 11,53, Kapelle-Bieze
linge, i2.01, Kruiningen-Yerseke 12.15,
Krabbendijlce 12.24, Rilland-Bath 12.31,
Bergen op Zoom 12.52, aankomst Roosen
daal 13.06.
Vlissingen 14.21, Middelburg 14.30, Arne-
muiden 14.37, Goes 14.53, Kapelle-Bieze
linge 15.01, Kruiningen-Yerseke 15.15,
Krabbendyke .15.24, Rilland-Bath 15.31,
Bergen op Zoom 15.52, aankomst Roosen
daal 16.06.
Vlissingen 17,21, Middelburg 17,30, Arne-
muiden 17.37, Goes 17.53, Kapelle-Bieze
linge 18,01, Kruiningen-Yerseke 18.15,
Krabbendijke 18.24, Rilland-Bath 18.31,
Bergen op Zoom 18.52, aankomst Roosen
daal 19.06.
Vlissingen 20.03, Middelburg 20.12, Arne-
muiden 20,19 Goes 20.35, Kapelle-Bieze
linge 20.43, Kruiningen-Yerseke 20.57
Krabbendyke 21.06, Rilland-Bath 21.13,
Bergen op Zoom 21.34, aankomst Roosen
daal 21.48.
In tegenovez-gestelde richting rijden de
volgende treinen:
Vertrek Roosendaal 5.40, Bergen op
Zoom 5.58, Rilland-Bath G.17, Krabbendyke
6.23, Kruiningen-Yerseke 6.32, Kapelle-
Biezelinge 6.47, Goes 6.55, Arnemuiden
7.11, Middelburg 7.18, aankomst Vlissin
gen 7.26.
V. Roosendaal 7.17, Bergen op Zoom
7.32, Rilland-Bath 7.51, Krabbendyke 7.57,
Kruiningen-YerseKe 8.06, Kapelle-Bieze
linge 8.20, Goes S.29, Arnemuiden 8.45,
Middelburg 8.52, aankomst Vlissingen 9.01,
V. Roosendaal 10.17, Bergen op Zoom
10.32, Rilland-Bath 10.51, Krabbendijke
10.57, Kruiningen-Yerseke 11.06, Kapelle-
Biezelinge 11.20, Goes 11.29, Arnemuiden
11.45, Middelburg 11.52, aankomst Vlis
singen 12.01.
V. Roosendaal 13.17, Bergen op Zoom
13.32, Rilland-Bath 13.51, Krabbendijke
13.57, Kruiningen-Yerseke 14.06, Kapelle-
Biezelinge 14.20, Goes 24.29, Arnemuiden
14.45, Middelburg 14.52, aankomst Vlis
singen 15.01.
V. Roosendaal 19.17,' Bergen op Zoom
16.32, Rilland-Bath 16.51, Krabbendyke
16.57, Kruiningen-Yerseke 17.06, Kapelle-
Biezelinge 17.20, Goes 17.29, Arnemuiden
17.45, Middelburg 17.52, aankomst Vlis
singen 18.01.
V. Roosendaal 18.17, Bergen op Zoom
19.32, Rilland-Bath 19.51, Krabbendyke
19.57, Kruiningen-Yerseke 20.06, Kapelle-
Biezelinge 20.20, Goes 20.29, Arnemuiden
20.45, Middelburg 20.52, aankomst Vlis
singen 21.01.
Motortreinen Vlissingen—Goes»
Ook voor de motortreinen Vlissingen—
Goes v.v., zal morgen een nieuwe dienstre
geling worden ingesteld. Momenteel was
deze dienstregeling echter nog niet bekend,
zoodat wij deze waarschijnlijk morgen kun
nen publiceeren.
Bootdiensten gewyzigd.
Met ingang van morgen worden ook
de bootdiensten VlissingenBreskens,
TerneuzenHoedekenskerke, Hansweert—
Perkpolder en ZierikzeeKatscheveer—
Wolphaartsdijk gewijzigd. De volledige
dienstregeling vindt men in de advertentie
rubriek elders in dit nummer.
De Opbouwdienst pakt
productief werk aan.
Men meldt ons uit Den Haag:
Reeds zyn hier en daar de korpsen van
den Opbouwdienst in de omgeving van hun
standplaatsen met den arbeid begonnen,
waarbij zij aanvatten wat de hand te doen
vond. Reeds is een begin gemaakt met de
werkzaamheden op het terrein, waar
straks het eigen sportcentrum verryzen
zal. Maar dit is toch nog niet wat de
leiding ziet als de eigenlijke taak van den
Opbouwdienst. Het streven is allereerst
gericht op het aanpakken van productiet
nationaal werk, dat, gezamenlijk verricht,
van direct groot nut is voor de volksge
meenschap in haar geheel.
Met zoo'n werk zal Vrijdag 16 Augus
tus worden aangevangen en men kan zich
dan ook voorstellen, dat de opbouwdienst
in al zijn geledingen hierin het blij begin
van zyn eigenlijken arbeid begroet.
Het werk zal worden uitgevoerd aan
den Noordelijken oever van de Merwede
tusschen Papendrecht en Sliedrecht, waar
buitendijksche gronden in een totale op
pervlakte van 80 ha zullen worden inge
polderd en omgeschapen in vruchtbaar
akkerland.
Het 13de korps van den Opbouwdienst
(commandant majoor J. Mallinckrodt) zal
er bezigheid aan hebben voor een periode
van twee jaar. Begonnen zal worden met
den aanleg van een buitendijk, welke groo-
tendeels <=t beloop zal volgen van een
bestaande kade over een lengte van circa
2 km.
Wanneer het werk voltooid is, zullen de
rietgronden en graslanden welke thans
bij hoogwater onderloopen, ruim het drie
voudige van de tegenwoordige waarde be
zitten.
Door het gemeentebestuur van Papen
drecht is het, met medewerking van den
rijkswaterstaat mogelijk gemaakt, dat de
Opbouwdienst, thans een maand aa den
stichtingsdatum, dit omvangrijk werk eer
hand lean nemen.
Zoo zullen in de komende dagen de
korpsen het een na het ander aan den
slag gaan, zoodat binnenkort de Opbouw
dienst overal in den lande zijn werkzaam-
heid ontplooit en duizenden krachtige ar
men dag-in, dag-uit in de weer zyn ter
verrijking van den Nederiandschen bodem
en het Nederlandsche landschap.
HET EXTRA RANTSOEN SUIKER
VOOR DEN INMAAK.
Verkrijgbaar op bon 74 van het
algemeen distributie-bonboekje.
De secretaris-generaal, waarnemend
hoofd van het departement van landbouw
en visscherij, maakt het navolgende be
kend:
Zooals reeds eerder werd gepubliceerd,
wordt ten behoeve van den inmaak een
exra rantsoen suiker beschikbaar gesteld.
Dit extra-i'antsoen is verkrijgbaar tegen
inlevering van den met „74" genummerde
bon van het algemeen distributiebonboek
je, welke gedurende het tijdvak van 15
tot en met 30 Augustus a.s. recht geeft
op het lcoopen van 1% kilogram suiker.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat
de geldigheidsduur der met „66" genum
merde bon van het algemeen distributie-
bonboekje welke reeds is aangewezen voor
het tijdvak van 26 Juli tot en met 23
Augustus a.s., is verlengd tot en met 30
Augustus.
De detaillisten dienen de met „74" ge
nummerde bonnen op afzonderlijke opplak-
vellen in te leveren bij de distributiedien
sten. Teneinde hen in de gelegenheid ';e
stellen grootere hoeveelheden suiker te
verkoopen, ontvangen zij extra toewijzin
gen.
Duitsche vliegtuigen opnieuw
naar Engeland.
De Duitsche vliegers rijn, naar het D.N.
B. van betrouwbare zijde verneemt, we
der onderweg. Reeds vroeg in den morgen
zijn zij van hun Duitsche, Nederlandsche
en Belgische steunpunten opgestegen. De
weersomstandigheden begunstigden deze
nieuwe actie. Zware bewolking boven het
Kanaal maakte het den Duitschen vlieg
tuigen mogelijk, onopgemerkt de Britsche
kust te bereiken, zoodat zij ongehindex-d
boven het eiland kwamen. Welke op-
dracht deze Duitsche vliegei's hebben, is
niet bekend.
De tot dusver door de Duitsche lucht
macht behaalde successen doen militaire
waarnemers tot de opvatting neigen, dat
het de Royal Air Force ook ditmaal niet
zal gelukken, een doeltreffende luchtver-
sperring te leggen, om den Duitschen vlie
gers de uitvoering van hun taalt te belet
ten.