Provinciale Zeeiwsclie Courant Donelsch Bier is beter! Middelburgsche, Vlissingsche, Goesche en Breskensche Courant De Dïsitsclhe luchtaanvallen op Engeland voortgezet. )e dienstregeling op de Zeeuwsclie spoorlijn opnienw gewijzigd. 183ste JAARGANG NUMMER 186 WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1940 waarin opgenomen de Uitgave der Firmas F. van de Velde Jr en G. W den Boer ABONNEMENTSPRIJS: 18 cent pei week of (2.30 per kwartaal. Franco per post I 2.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1 —O regels 1 50, iedere regel meer 30 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 1-5 regels 10 50, iedere ege' meer 10 ct (max. 8 regels). POSTREKENING 35 9300 (MIDDELBURG) Dit nuniiiiet oe&taai uit twee bladen AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU V O O R P U B L I C I T E I T S W A A R D E, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDS CHE D A G B..L A D P E R S" De Britten verloren 132 vliegtuigen, de Duitschers 28 toestellen. Vliegvelden, havenwerken en luehtdoelbatterijen gebombardeerd. De luchtgevechten boven het Kanaal en de Engelsche Zuidkust en de bomaanvallen door Duitsche vliegtuigen op Britsche ha venwerken, vliegvelden, schepen en lucht doelstellingen zijn gisteren tot ver in den middag met giöote hevigheid voortgezet. Steeds weer vlogen nieuwe afdeelingen Duitsche gevechtsvliegers op de kust aan. De Duitsche eskaders bommenwerpeds, die in gesloten formatie naderden, werden bijna zonder uitzondering begeleid door Messerschmidt-toestellen, die ze moeten be schermen. Deze Messerschmidts vliegen in groote kringen om de bommenwerpers, maken iedere belemmering door den vij and onmogelijk en slaan bressen in den vijandelijken afweermuur. Men heeft tot dusverre nog geen enkele maal waarge nomen, meldt het D.N.B., dat een Duit sche formatie bommenwerpers voor het bereiken van het doel door de Engelschen tot den terugkeer werd gedwongen. De aanvalslust der Engelsche jachtvliegers en in hét bijzonder van de bemanning der Spitfire-machines is sinds Maandag be langrijk verminderd. Het D.N.B. ontving van bevoegde mili taire zijde het volgende samenvattende be richt over de geweldige luchtaanvallen van Dinsdag: In Walsend, Hartlepool, Bournemouth en Plymouth werden havenwerken en kaden, in Exeter en Bristol fabrieken der wapen industrie, in North Killingham groote tanks mét bommen bestookt. Op de vliegvelden van East-Church, Detling, Farnborough en Odiham wierpen Duitsche gevechtsvlieg tuigen talrijke bommen en vernielden zij hangars en schuilplaatsen, petroleumop- slagplaatsen en werven. Daarbij werden dertig vliegtuigen op den grond vernield. In het Kanaal en aan de monding van de Theems maakten Duitsche vliegtuigen jacht op Britsche schepen, die poogden onder dekking van de kust ongemerkt uit te varen. Daarbij brachten de Duitschers twee koopvaardijschepen van elk 15.000 bruto reg. ton; en twee patrouillevaartui gen tot zinkeu. Duitsche jagers vernie tigden vijftig vijandelijke vliegtuigen. Evenals op de vorige dagen bij Dover, zoo namen de Duitsche vliegtuigen Dins dag de versperringsballons bij Folkestone als doel en schoten er twaalf neer. In luchtgevechten bij Dover en boven het Kanaal werden negentien Spitfire en acht Hurricane vliegtuigen neergeschoten. De Duitschers ve2-loren in dit gevecht acht Messerschmidt machines. DE AANVALLEN OP DE VLIEGVELDEN. Omtrent de aanvallen op de Britsche vliegvelden meldt het D.N.B., dat op het vliegveld Eastchurch Duitsche bom menwerpers zes hangars volkomen hebben vernield, onderkomens in brand deden op gaan en zware luehtdoelbatterijen buiten ge vecht stelden. Zware bomtreffers op olie tanks hadden branden tengevolge, die van verre zichtbaar waren. Tien Spitfire's wer den op den beganen grond vernield. Bo vendien werden 12 versperringsballons neergeschoten. Zij kwamen brandend neer. Op het vliegveld van Detling werden twee groote hangars en een in aanbouw zjjnde hangar door voltreffers vernietigd. Werkplaatsen en schuilgelegenheden kregen tal van treffers, zoodat de muren op ver scheidene plaatsen zijn ingestort. Een deel der vliegtuigen die voor en tusschen de hangars stonden is vernield. Het aantal vijandelijke jachtvliegtuigen dat op dit vliegveld vernield werd bedraagt meer dan twintig. Een deel der machines is ver brand. Ook op de luchthavens van Odiham en Famsborough hebben de bommen bijzonder goed getroffen. Er braken verscheidene branden uit en tal van treffers kwamen neer op hangars en gebouwen. De ter reinen gelijken op een trechterveld. De werkplaatsen en schuilgelegenheden aan de rand van de vliegvelden zijn gedeeltelijk ingestort, aldus het D.N.B. DE HAVENWERKEN VAN WALSEND MET BOMMEN BESTOOKT. Voorts hebben Duitsche bommenwerpers talrijke explosieve en brandbommen op de havenwerken van Walsend, tusschen New castle en Southshields, geworpen. Tenge volge van den aanval, die geruimen tijd duurde, ontstonden in opslagplaatsen en depots reusachtige branden. Vier of vjjf minuten na den aanval deed zich een al lerhevigste ontploffing midden in den brandhaard voor. De Britsche nachtjagers en afweerbatterijen konden de Duitsche aanvallers niet belemmeren bij de uitvoe- i'ing van hun opdracht. Zij konden zoo be richt het D.N.B., den Duitschers ook geen schade toebrengen. EEN RECORDAANTAL ENGELSCHE VLIEGTUIGEN NEERGEHAALD. Volgens de jongste mededeelingen van het D.N.B. bedraagt het aantal der Dins dag neergeschoten of vernielde Engelsche vliegtuigen totaal 132. Van deze vlieg tuigen werden er 74 by luchtge vechten boven het Britsche eiland en boven het Kanaal neergehaald, terwyl zestien by een aanval op de Deensche stad Aal- borg omlaag werden gehaald en dertig op Engelsche vliegvelden vernield werden. Dit is tot dusver het grootste succes, dat het Duitsche luchtwapen by zijn optreden tegen de Engelsche vliegers op een enkelen dag kon behalen. De Duitsche verliezen be dragen acht en twintig vliegtuigen. Hier van werden reeds vyf leden van beman ningen gered. In den tyd van 11 tot 13 Augustus hebben de Engelschen daarmede SS3, de Duitschers daarentegen slechts 72 toestel len verloren. Engelsche luchtaanvallen op een Deensche stad. Het D.N.B. meldt, dat gistermorgen twaalf Britsche bommenwerpers de Deen sche stad Aalborg aanvielen. Van de twaalf vliegtuigen werden er vyf door luchtdoel-artillerie en zes door jachtvlie gers neergeschoten. Slechts een vliegtuig kon naar zijn steunpunt in Engeland terugkeeren. Korten tijd na dezen eersten aanval na derden voor de tweede maal Engelsche aanvallers de stad Aalborg. Deze tweede aanval werd gedaan door 11 vliegtuigen, waarvan er 5 werden neergeschoten. Daar mee zyn van de 23 vliegtuigen, die gis teren gepoogd hebben Aalborg aan te vallen, er 16 neergeschoten. Aan de luchtgevechten namen van Duitsche zijde slechts S Messerschmidt- jagers deel. Bij de luchtaanvallen der Engelschen werden eenige Denen gewond. Een der zwaargewonden is desmiddags bezweken. Verder zijn door een paar bom men, die op een veld in de nabyheid van de stad vielen, eenige paarden en koeien gedood. Overigens is geen schade aange richt. BESCHOUWINGEN EN PE DUITSCHE PERS. De Duitsche bladen staan vanzelfspre kend geheel in. het teelcen van de luchtaan vallen op Engeland. De Berliner Börsen- zeitung schrijft, dat den Engelschen thans de zoo vurig verbeide gelegenheid ge boden wordt, de „superioriteit" van hun luchtwapen, wat techniek en menschenma- teriaal betreft, te bewijzen. Na drie dagen van voortgezette Duitsche aanvallen, na drie dagen van de zwaarste Engelsche ver liezen aan personeel en vliegtuigen, wordt het thans langzamerhand tyd het bewys te leveren. Want met vernielde vliegvelden en vlootbases, met een dagelijksch kleiner wordende tonnage kan men moeilijk starten voor het geweldige offensief tegen het continent, van welk offensief Hore Belisha gezegd heeft, dat het met millioenen Brit sche soldaten zou worden begonnen en dat Duitschland „den genadeslag" zou toe brengen. En de News Chronicle zal niet gaarne aan zijn wensch herinnerd worden, dat de Duitsche vliegers maar zeer dikwijls moeten terugkomen, omdat zij bij hun aanvallen zoo zware verliezen lyden. Deze wensch is in vervulling gegaan, doch reeds thans zal het velen en in afzienbaren tijd allen Engelsehen duidelijk zijn, dat het resultaat geheel anders is dan zij het zich hebben voorgesteld. De Völkische Beobachter schrijft, dat de luchtaanvallen op Engeland nog steeds voortduren. Zij zijn gericht tegen talrijke militaire objecten in het Zuiden van het eiland. Hand in hand hiermede worden de Engelsche havens met mijnen versperd, terwijl de weinige convooien, die nog door het Kanaal varen, steeds weer worden aan gevallen. Dat nog van dit zeer gevaariyk geworden vaarwater gebruik wordt ge maakt, bewijst duidelijk, dat de Westelijke havens van Engeland niet voldoende rijn, om aan de buitengewone eischen te vol doen. AMERIKA ANSCIIE BELANGSTELLING Het te Gibraltar verschijnende blad „El Calpense" meldt, dat president Roosevelt den Amerikaanschen schout-brj-nacht Ro bert Gómley naar Engeland heeft gezon den ter bestudeering van de nieuwe Duit sche aanvalstaktiek tegen de Britsche eilanden. De Amerikaansohe pers volgt de lucht-, gevechten boven "Ingeland in de grootste spanning, die in sensationeele opschriften tot uiting komt. De New York Times wijst erop, dat de Britsche tegenstand in de lucht zwakker wordt en de Duitsche superioriteit in de lucht bij Dover reeds Voorbereidingen voor de brandstoffen- distributie. De verbruiken worden geregistreerd. Teneinde een distributie van vaste brandstoffen voor te bereiden, is het nood zakelijk getale"--sn de brandstoffenverbrui- kers te registreeren en voor verschillende groepen van verbruikers het brandstoffen- verbruik vast te leggen. Daartoe worden de verbruikers in de volgende groepen onderscheiden Groep a. woningen van particuliere per sonen Groep b. Openbare gebouwen (niet voor publieke vermakelijkheden), ziekenhuizen, sanatoria, rijks-, gemeente- en provinciale kantoren, gestichten, kerken, gevangenis sen, kazernes, scholen, centrale keukens, apotheken, wacht- en behandelingska- mert van artsen e.d. Groep c. Warenhuizen, winkels, hotels, pensions, (ook kamerverhuurders), restau rants, café's, particuliere kantoren, les ruimten in particuliere huizen. Groep d. Gebouwen voor publieke ver makelijkheden, vereenigings- of vergader lokalen en niet behoorende tot de groepen a, b en c. Groep e. Kleinindustrie met een jaar verbruik van vaste brandstoffen van min der dan 240 ton en niet behoorende tot de groepen a, b, c en d. Voor iedere groep is een afzonderlijk formulier vastgesteld. Deze formulieren zullen door de distri butiediensten verkrijgbaar worden ge steld. Plaatselijk wordt bekend gemaakt, wanneer en op wélke wijze het publiek deze formulieren zal ontvangen. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de formulieren alleen betrekking heb ben op de volgende vaste brandstoffen steenkolen, steenkoolbriketten, cokes, bruinkolen, bruinkoolbriketten, turf en petroleumcokes. Hei; verbruik van de overige soorten vaste brandstoffen, zooals houtskool, houtskoo)ki\ketten, dient der halve niet te worden' opgegeven. Er zal in enkele gevallen twijfel over bestaan, -Ik formulier moet worden in gevuld, in erband waarmede hier eenige toelichting op de indeeling volgt. Onder groep a. worden begrepen wonin gen van particuliere personen. Slechts de bezitters van een distributiestamkaart, voorzien van de gestempelde aanduiding „hoofd" dienen deze formulieren in te vullen. Wannec; deze personen echter in een hotel, een pension of op kamers wo nen, dan dient dit formulier niet te worden ingevuld en zal de hotel-, pensionhouder of kamerverhuurder voor de door hemzelf bewoonde vertrekken, welke niet op for mulier c. mogen worden opgegeven, een formulier a. indienen. Wat voor hotel-, pensionhouders of .ka merverhuurders geldt, is eveneens van toepassing op al degenen, die voor hun bedrijf of beroep in hun particuliere wo ning over een of meer vertrekken moeten beschikken en voor deze vertrekken uit sluitend vaste brandstoffen gebruiken ten behoeve van ruimte- of waterverwar ming, zooals byv. artsen, leerax-en enz. Het kantoor aan huis behoort hier even eens toe. Uit de omschrijving van de groepen b. en c. blijkt voldoende, welke van de for mulieren men, benevens formulier a. moet inleveren. Wat betreft de groepen b., c. en d. kan worden verwezen naar de omschryving dezer groepen en naar hetgeen in de toe lichting op groep a. nader is vermeld. De groep e. omvat de kleinindustrie, waaronder worden begrepen alle bedrijven met een brandstoffen verbruik van minder dan 240 ton per jaar, welke niet behoo- ren tot de groepen b„ c. en d. Voorzoover de door deze bedrijven be nutte ruimte een geheel vormt met een particuliere woning en daarvoor uitslui tend vaste brandstoffen worden verbruikt ten behoeve van ruimte' of waterverwar ming beliooren zij tot groep c. Industrieën met een jaarverbruik van 240 ton vaste brandstoffen of meer dienen rechtstreeks bij het Rijkskolenbureau, Camegielaan 12 te 's-Gravenhage te wor den ingeschreven. De plaatselijke distributiediensten ver strekken verder alle gewenschte inlich tingen. Duitsche en Italiaansche geïnterneerden naar Canada en Australië gebracht. Het D.N.B. meldt: By het beantwoorden van een vraag, heeft Attlee in het En gelsche Lagerhuis verklaard, dat om streeks 10 Juni 1920 Duitschers en Itali anen uit de Britsche concentratie-kampen naar Canada en Australië rijn getranspor teerd. Attlee rechtvaardigde dezen maat regel met de gevaren, verbonden aan een Duitsche invasiepoging. tot stand gebracht is. De New York He rald Tribune spreekt van een waren bom menregen, die op het 200 myl lange kust gebied neergedaald is en de marinehaven Portsmouth beschadigd en op het eiland Wight ernstige verwoestingen aangericht heeft. Thans treinverkeer zonder onderbreking. Met ingang van morgen, 15 Augustus, wordt de dienstregeling op de spoorlijn VlissingenRoosendaal weer gewyzigd. Men kan thans hét geheele traject per trein reizen. De vertrekuren dtr treinen zijn als volgt: Vlissingen 6.21, Middelburg 6.30, Arne- muiden 6.37, Goes o.53, Kapelle-Biezelinge 7.01, Kruiningen-Yerseke, 7.15, Krabben- dijke 7.24, Rilland-Bath 7,31, Bergen op Zoom 7,52, aankomst Roosendaal 8.10. Vlissingen 8.21, Middelburg 8.30, Arne- muiden 8.37, Goes 8.53, Kapelle-Biezelinge 9.01, Kruiningen-Yerseke 9.15, Krabben- dijke 9.24, Pttlland-Bath 9.31, Bergen op Zoom 9.52, Aankomst Roosendaal 10.06. Vlissingen 11.21, Middelburg 11.30, Arne- muiden 11.37, Goes 11,53, Kapelle-Bieze linge, i2.01, Kruiningen-Yerseke 12.15, Krabbendijlce 12.24, Rilland-Bath 12.31, Bergen op Zoom 12.52, aankomst Roosen daal 13.06. Vlissingen 14.21, Middelburg 14.30, Arne- muiden 14.37, Goes 14.53, Kapelle-Bieze linge 15.01, Kruiningen-Yerseke 15.15, Krabbendyke .15.24, Rilland-Bath 15.31, Bergen op Zoom 15.52, aankomst Roosen daal 16.06. Vlissingen 17,21, Middelburg 17,30, Arne- muiden 17.37, Goes 17.53, Kapelle-Bieze linge 18,01, Kruiningen-Yerseke 18.15, Krabbendijke 18.24, Rilland-Bath 18.31, Bergen op Zoom 18.52, aankomst Roosen daal 19.06. Vlissingen 20.03, Middelburg 20.12, Arne- muiden 20,19 Goes 20.35, Kapelle-Bieze linge 20.43, Kruiningen-Yerseke 20.57 Krabbendyke 21.06, Rilland-Bath 21.13, Bergen op Zoom 21.34, aankomst Roosen daal 21.48. In tegenovez-gestelde richting rijden de volgende treinen: Vertrek Roosendaal 5.40, Bergen op Zoom 5.58, Rilland-Bath G.17, Krabbendyke 6.23, Kruiningen-Yerseke 6.32, Kapelle- Biezelinge 6.47, Goes 6.55, Arnemuiden 7.11, Middelburg 7.18, aankomst Vlissin gen 7.26. V. Roosendaal 7.17, Bergen op Zoom 7.32, Rilland-Bath 7.51, Krabbendyke 7.57, Kruiningen-YerseKe 8.06, Kapelle-Bieze linge 8.20, Goes S.29, Arnemuiden 8.45, Middelburg 8.52, aankomst Vlissingen 9.01, V. Roosendaal 10.17, Bergen op Zoom 10.32, Rilland-Bath 10.51, Krabbendijke 10.57, Kruiningen-Yerseke 11.06, Kapelle- Biezelinge 11.20, Goes 11.29, Arnemuiden 11.45, Middelburg 11.52, aankomst Vlis singen 12.01. V. Roosendaal 13.17, Bergen op Zoom 13.32, Rilland-Bath 13.51, Krabbendijke 13.57, Kruiningen-Yerseke 14.06, Kapelle- Biezelinge 14.20, Goes 24.29, Arnemuiden 14.45, Middelburg 14.52, aankomst Vlis singen 15.01. V. Roosendaal 19.17,' Bergen op Zoom 16.32, Rilland-Bath 16.51, Krabbendyke 16.57, Kruiningen-Yerseke 17.06, Kapelle- Biezelinge 17.20, Goes 17.29, Arnemuiden 17.45, Middelburg 17.52, aankomst Vlis singen 18.01. V. Roosendaal 18.17, Bergen op Zoom 19.32, Rilland-Bath 19.51, Krabbendyke 19.57, Kruiningen-Yerseke 20.06, Kapelle- Biezelinge 20.20, Goes 20.29, Arnemuiden 20.45, Middelburg 20.52, aankomst Vlis singen 21.01. Motortreinen Vlissingen—Goes» Ook voor de motortreinen Vlissingen— Goes v.v., zal morgen een nieuwe dienstre geling worden ingesteld. Momenteel was deze dienstregeling echter nog niet bekend, zoodat wij deze waarschijnlijk morgen kun nen publiceeren. Bootdiensten gewyzigd. Met ingang van morgen worden ook de bootdiensten VlissingenBreskens, TerneuzenHoedekenskerke, Hansweert— Perkpolder en ZierikzeeKatscheveer— Wolphaartsdijk gewijzigd. De volledige dienstregeling vindt men in de advertentie rubriek elders in dit nummer. De Opbouwdienst pakt productief werk aan. Men meldt ons uit Den Haag: Reeds zyn hier en daar de korpsen van den Opbouwdienst in de omgeving van hun standplaatsen met den arbeid begonnen, waarbij zij aanvatten wat de hand te doen vond. Reeds is een begin gemaakt met de werkzaamheden op het terrein, waar straks het eigen sportcentrum verryzen zal. Maar dit is toch nog niet wat de leiding ziet als de eigenlijke taak van den Opbouwdienst. Het streven is allereerst gericht op het aanpakken van productiet nationaal werk, dat, gezamenlijk verricht, van direct groot nut is voor de volksge meenschap in haar geheel. Met zoo'n werk zal Vrijdag 16 Augus tus worden aangevangen en men kan zich dan ook voorstellen, dat de opbouwdienst in al zijn geledingen hierin het blij begin van zyn eigenlijken arbeid begroet. Het werk zal worden uitgevoerd aan den Noordelijken oever van de Merwede tusschen Papendrecht en Sliedrecht, waar buitendijksche gronden in een totale op pervlakte van 80 ha zullen worden inge polderd en omgeschapen in vruchtbaar akkerland. Het 13de korps van den Opbouwdienst (commandant majoor J. Mallinckrodt) zal er bezigheid aan hebben voor een periode van twee jaar. Begonnen zal worden met den aanleg van een buitendijk, welke groo- tendeels <=t beloop zal volgen van een bestaande kade over een lengte van circa 2 km. Wanneer het werk voltooid is, zullen de rietgronden en graslanden welke thans bij hoogwater onderloopen, ruim het drie voudige van de tegenwoordige waarde be zitten. Door het gemeentebestuur van Papen drecht is het, met medewerking van den rijkswaterstaat mogelijk gemaakt, dat de Opbouwdienst, thans een maand aa den stichtingsdatum, dit omvangrijk werk eer hand lean nemen. Zoo zullen in de komende dagen de korpsen het een na het ander aan den slag gaan, zoodat binnenkort de Opbouw dienst overal in den lande zijn werkzaam- heid ontplooit en duizenden krachtige ar men dag-in, dag-uit in de weer zyn ter verrijking van den Nederiandschen bodem en het Nederlandsche landschap. HET EXTRA RANTSOEN SUIKER VOOR DEN INMAAK. Verkrijgbaar op bon 74 van het algemeen distributie-bonboekje. De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van landbouw en visscherij, maakt het navolgende be kend: Zooals reeds eerder werd gepubliceerd, wordt ten behoeve van den inmaak een exra rantsoen suiker beschikbaar gesteld. Dit extra-i'antsoen is verkrijgbaar tegen inlevering van den met „74" genummerde bon van het algemeen distributiebonboek je, welke gedurende het tijdvak van 15 tot en met 30 Augustus a.s. recht geeft op het lcoopen van 1% kilogram suiker. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de geldigheidsduur der met „66" genum merde bon van het algemeen distributie- bonboekje welke reeds is aangewezen voor het tijdvak van 26 Juli tot en met 23 Augustus a.s., is verlengd tot en met 30 Augustus. De detaillisten dienen de met „74" ge nummerde bonnen op afzonderlijke opplak- vellen in te leveren bij de distributiedien sten. Teneinde hen in de gelegenheid ';e stellen grootere hoeveelheden suiker te verkoopen, ontvangen zij extra toewijzin gen. Duitsche vliegtuigen opnieuw naar Engeland. De Duitsche vliegers rijn, naar het D.N. B. van betrouwbare zijde verneemt, we der onderweg. Reeds vroeg in den morgen zijn zij van hun Duitsche, Nederlandsche en Belgische steunpunten opgestegen. De weersomstandigheden begunstigden deze nieuwe actie. Zware bewolking boven het Kanaal maakte het den Duitschen vlieg tuigen mogelijk, onopgemerkt de Britsche kust te bereiken, zoodat zij ongehindex-d boven het eiland kwamen. Welke op- dracht deze Duitsche vliegei's hebben, is niet bekend. De tot dusver door de Duitsche lucht macht behaalde successen doen militaire waarnemers tot de opvatting neigen, dat het de Royal Air Force ook ditmaal niet zal gelukken, een doeltreffende luchtver- sperring te leggen, om den Duitschen vlie gers de uitvoering van hun taalt te belet ten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 1