Eenige goede wenken voor de weggebruikers
Waarom de nieuwe verkeersverordèning
werd uitgevaardigd.
Militair vervoer heeft altijd
voorrang.
Maandag is de verordening op de maxi
mum snelheid in werking getreden en daar
mede is thans voor het geheele land een
uniforme regeling in de plaats gekomen van
plaatselijke voorschriften.
Omtrent de overwegingen, welke tot de
uitvaardiging van deze verordening hebben
geleid, hebben wy van bevoegde Duitsche
zijde een uiteenzetting ontvangen. Het eer
ste doel der verordening is het verhoogen
der verkeersveiligheid, mede met het oog
op de veie fietsers, die dooï- de snelheids
beperking een grootere bescherming gaan
genieten. Dit is ook belangrijk omdat de
laatste maanden het aantal wielrijders op
den weg nog toegenomen is.
Voorts heeft de verordening ten doel ma
teriaal en brandstofbesparing. Het is niet
noodig dat kostbare wagens worden afge
jakkerd en daardoor spoedig versleten zijn.
Bovendien verslindt het al te snelle rijden
de zoo noodige benzine. Als er in het alge
meen bedaarder gereden wordt, zullen ook
meer benzinetoewijzingen kunnen worden
verstrekt.
Een derde gevolg van de verordening zal
zijn dat onze autowegen gespaard worden.
Ons land heeft, zoo zei onze Duitsche zegs
man, zeer goede autowegen, doch helaas
is de ondergrond slap, zoodat men er zuinig
mee moet omgaan. Ook is er nog een aan
tal van huis uit zwakke wegen. Ook aan
het wegennet komt het ten goede, indien
de snelheid binnen bepaalde grenzen blyft
beperkt.
De mate der snelheidsbeperkingen komt
overeen met de ervaring, in Duitschland
opgedaan. De limiet is zoo gesteld dat snel
gereden kan worden, terwijl aan de eischen
der veiligheid voldaan wordt.
Onze Duitsche zegsman, die een vooraan
staande functie bij de Duitsche verkeers
politie inneemt, gaf ons tevens eenige wen
ken welke voor den goeden gang van zaken
van het hoogste nut kunnen zijn. Als eerste
en meest in het oog' loopende noodzakelijk
heid noemde hij het tegengaan van het
naast elkander rijden van wielrijders. Het
is heel goed te begrijpen dat het met tweeën
rijden hier onvermijdelijk is, het verkeer
immers zou niet verwerkt kunnen worden
indien men dit niet toestond. Ook is het
in de meeste omstandigheden te billijken,
als bij het passeeren op sommige momen
ten drie of vier fietsers naast elkander rij
den. Maar wel moet worden tegengegaan
dat zes, zeven of acht fietsers zich naast
elkaar op den rijweg bevinden. Van de fiet
sers moet verlangd kunnen worden dat zij
op het snelverkeer letten. De vraag, of het
naast elkander rijden geoorloofd is, zal af
hangen van die, of het snelverkeer nog
ruimte genoeg over houdt. Op een heel
breeden weg kan op dit punt dan ook meer
vergeven worden, dan op een smallen.
Een tweede zwakke plek in het Neder-
fagezondem Stukken
„Dankbetuiging van de familieleden der
omgekomen bemanning van
Hr. Ms. „Bulgia"
Uit naam van allen nabestaanden, en
mijzelven, wil ik mijn diepgevoelden dank
betuigen, voor het medeleven van voor
aanstaanden en autoriteiten, en ook vooral
van de Vlissingsche burgerij bij de ter
aardebestelling van de omgekomen kame
raden van Hr. Ms. „Bulgia", alsook voor
de prachtige kransen, welke geschonken
yverden. Deze dank gaat in de eerste
plaats uit naar Burgemeester Van Woel-
deren, die in hoog aanzien staat bij de
bevolking zijner gemeente, naar dr. W. F.
Th. v. d. Bijl van het Roode Kruis, lui-
tenant-ter-zee Muller en ds. J. S. Hartjes,
voor de diepgevoelde woorden, welke ge
sproken zijn aan de groeve.
Ook onze dank voor den Duitschen Com
mandant voor de toegesproken woorden
van „rust zacht, dappere mannen" en voor
het vuurpeleton dat zoo correct de com
mando's ten uitvoer bracht, bij deze
plechtigheid;
„Verdei\_aail—den- Sergeant Ziekenvader
die den moed had, om in het schip te
gaan, om zijne makkers te indentificee-
ren. Wat dit voor werk is geweest, be
hoeft geen nader betoog! Mijn dank daar
voor trouwe vriend, zonder jou hadden
wij niet meer geweten in welk graf onze
zonen liggen. Ook gaat mijn dank uit naai
de twee dames, die mij "terzijde stonden;
toen ik op weg was, mijn zoo geliefde
zoon zijn laatste eer te bewijzen, om my
behulpzaam te zijn met mijn bagage en
voor hare uitnoodiging, of ik met mijn
familieleden na de"*teraardebestelling even
bff' haar thuis wou komen, om van de
doorgestane emoties op verhaal te komen.
Ik citeer dit juist daarom, dat het een
staaltje is, van het mooie, en prachtige
medeleven, van de Vlissingsche bevol
king. Hoevelen van hen hebben hun man
en vader of zoon moeten missen, in deze
geliefde Marinestad
Het echte Zeeuwsche karakter, verloo
chent zich niet, hier zijn ware Neder
landers
ÏJit naar van alle families der omge
komen bemanning, groet ik U allen, voor
Uw medeleven, en ons zoo smartelijk ver
lies!
F. KAANDORP,
Hagedoornweg 411
Amsterdam (Noord)
JONGETJE GEDOOD.
Zaterdag is er op Crooswijk te Rotter
dam een ernstijf ongeluk gebeurd. De 2-
jarige Joh. van der Velde, die op een woon
schip in de Rotte heeft gewoond, wilde den
weg oversteken en heeft daarby blijkbaar
geen acht geslagen op een naderende puin-
Deze week worden voor geen van de twee
landsch verkeer is de wijze waarop de fiet
sers teekens geven, of liever gezegd niet
geven. Het .geven van teekens wordt dik-
wyls nagelaten, en als het gebeurt, gebeurt
het slordig. De achterop komende automo
bilist is geen gedachtenlezer en ongevallen
wegens het onvoldoende teekens-geven ^ijn
dan ook aan de orde van den dag.
Er zijn hier zooveel wondermooie fiets
paden. Waarom rijden de fietsers er dan
nog naast? De Nederlandsche verkeerspo
litie zal daar strenger tegen moeten op
treden.
Deze opmerkingen dienen niet om de wiel-
rijdende gemeente onaangenaam te zijn,
doch zijn in haar eigen belang. Er zijn hier
op het oogenblik veel Duitsche chauffeurs
op den weg, die niet bekend zijn met de
eigenaardigheden en grillen van de Neder
landsche wielrijders, en die bovendien voor
rechten hebben als militaire chauffeurs. De
waakzaamheid voor de veiligheid van het
verkeer dient ook van de zijde der fietsers
te worden betracht.
Er zijn nog andex-e punten die verwar
ring kunnen stichten. Een voorbeeld daar
van is de voorrangsregeling. Hier te lande
zijn alle weggebruikers gelijkgerechtigd,
behalve de bevoorrechte trams. In Duitsch
land zijn auto's en trams onderling gelijk,
docli hebben voorrang boven andere ver
keersmiddelen. Hierdoor ontstaan misver
standen, die noodlottig zouden kunnen wor
den.
Den bestuurders wordt aangeraden scherp
op te letten, vooral indien zij van links
komen. Duitsche militaire chauffeurs ken
nen de voorrechten van het railverkeer niet
en hebben bovendien voorrang.
Daar in Duitschland een auto voorrang
heeft boven fietsers, is de Duitsche chauf
feur niet gewend op van rechts komende
fietsers te letten. En de van rechts komende
fietsers zijn op hun beurt weinig geneigd
op de van links komende auto's te letten.
Opgepast dus, en voorrang gegeven aan
alle militair verkeer, van welken kan het
komt.
Het afslaan naar links is ook een strui
kelblok. Als in Duitschland een voertuig
links af wil slaan, dan gaat het tevoren
reeds naar den linkerkant van de rijbaan
en het verkeer dat rechtuit moet gaat er
rechts langs. In Nederland gaan dergelijke
voertuigen zich rechts van de rijbaan op
stellen om te wachten. Onze zegsman was
van meening dat het Duitsche systeem
vlotter werkt.
Tenslotte had hy nog een opmerking
op liet hart, Hy verbaasde zich er over,
dat het hier, waar men toch op het punt
van zindelijkheid een reputatie op te hou
den heeft, is toegestaan dat honden op het
trottoir hun behoeften doen. Niemand
sehynt daar eenig bezwaar in te zien. Nu
tijdens de verduistering de straten 's avonds
donker zijn, is dit volksgebx-uik bijzonder
prettig. In Duitschland is men met de hon-
dendressuur zoover dat daar de goten en
onbebouwde stukken voor gebruikt wordenk
SPORT
VOETBAL
Axel I—Ria I 6—3.
Zondag speelde het eerste elftal van Axel
een vriendschappelijken wedstrijd tegen Ria
vanWestdorpe. De bezoekers begonnen over
donderend en hadden reeds binnen 5 minu
ten een 30 voorsprong. Niet zonder moei
te wist Axel nog vóór de rust een tegenpunt
te maken. Daarna was het gedaan met Ria
en regelmatig voerde de thuisclub den eind
stand op tot 6—3.
„Vriendschappelijke" wedstrijden".
Nu door tijdsomstandigheden de gewone
vermakelijkheden niet kunnen doorgaan
worden meerdere wedstrijden gespeeld.
Zondag werden te Sluis eenige wedstrijden
gespeeld tusschen de eerste en tweede elf
tallen van de vereenigingen Sluis en
Schoondijke.
Eerst vond de wedstrijd tusschen de
beide tweede elftallen plaats, deze moest
20 minuten voor het einde worden afgebro
ken, daar het elftal van Sluis niet verder
wenschte te spelen, wegens het niet toe
kennen van een vermeend doelpunt. De
stand was toen 12 in het voordeel van
Schoondijke II.
Daarna vond de wedstrijd tusschen
de beide eerste elftallen plaats, on
der leiding van Scheidsrechter Haalcsma
de Koster. Schoondjjke was wel overwe
gend sterker, maar Sluis nam al spoedig
de leiding en wist door hard werken een
42 overwinning te behalen. Schoondijke
dat toch al niet sterk was opgekomen,
werd zwaar gehandicapt door het gebles
seerd raken van haar middenvoor. Eenige
doelpunten waren bovendien nog al aan
vechtbaar. Ook gedurende dezen wedstrijd
ging het nog al rommelig toe, wellicht
werden door de warmte de spelers wat
prikkelbaar. Dit alles mag echter geen
reden zyn om de sport te verknoeien. In
dien de wedstrijden niet onder betere har
monie kunnen worden gespeeld, beteeke-
nen zij geen propaganda voor de voet
balsport.
KORFBAL
Z. K. B.
Uitslagen van Zaterdag 3 Augustus:
Afd. Walcheren:
D. K. V.—Madjoe I 2—5.
Afd. Zuid-Noord Beveland:
ZeelandiaT.O.G.O. 102.
K.V.W.Volharding 05.
D.O.S.—S.S.S. 0—6.
afdeelingen wedstrijden vastgesteld,
auto, bestuurd door den 26-jarigen J. H,
Het ventje liep tegen den auto op en ge
raakte onder het rechterachterwiel. Met een
ernstige wond in den buik en een verbrij
zeld linkerbeen is het knaapje naar het
ziekenhuis aan den Bergweg gebracht, al
waar het na eenige uren is overleden.
Officiëele publicaties
INLEVERING VAN MILITAIRE
KLEEDING EN UITRUSTINGSTUKKEN.
In opdracht van het hoofd van het af
wikkelingsbureau van het departement van
defensie roeptde burgemeester van Mid
delburg het verlofspersoneel van de land
macht op, om de in hun bezit zijnde rijks-
goederen in te leveren.
Plaats en tijdstip van inlevering.
De inlevering moet, voor zooveel deze
gemeente betreft, plaats hebben te Veere
in het gebouw Kade 146, op Maandag, 2
September 1940Dinsdag 3 September
1940 Woensdag 4 September 1940 en
Donderdag 5 September 1940.
Op wien verplichting tot inlevering rust.
De verplichting tot inlevering rust op
het verlofspersoneel van de landmacht be
neden den rang van adjudant-onderofficier.
Tot het inleveren van rijksgoederen zijn
ook verplicht
a. de in werkelijken dienst geweest zijnde
buitengewone dienstplichtigen
b. het in het genot van verlof gesteld
reserve-personeel
c. de in het genot van verlof gestelde
vrijwilligers van den landstorm
d. de in het genot van verlof gestelde
vrijwilligers, die een verbintenis hebben ge
sloten op den voet van gewoon dienst
plichtige
e. de overige huiswaarts gezonden vrij
willigers, voor zoover zjj niet behooren tot
de beroeps-vrijwilligers
f. de verlofgangers, die vóór de demobi
lisatie van de weermacht in het genot zijn
gesteld van klein verlof, waaronder ook te
hegrijpen de personen, aan wie weer-
machts-industrieveijlof werd verleend
g. de huiswaarts gezonden personen, die
na hun huiswaartszending uit den dienst
zijn ontslagen wegens lichaamsgebreken,
doch nog in het bezit zijn van rijksgoede-
h. de verlofgangers, die niet in werke
lijken dienst zijn gekomen, omdat hun tij
delijke vrijstelling van mobilisatie-opkomst
werd verleend, doch nog in het bezit zijn
van rijksgoederen
i. de verlofgangers, die tijdens den mobi-
lisatietoestand van de weermacht om bij
zondere redenen niet in werkelijken dienst
zyn geweest, alsmede zij, die gedurende
den tijd, .dat de weermacht op voet van
oorlog verkeerde na in werkelijken dienst
te zijn gekomen, in het genot van tijdeïijke
vrijstelling van den dienstplicht zijn ge
steld of met uitstel van eerste oefening
huiswaarts zijn gezonden.
Verlofgangers, ingedeeld bij den Opbouw-
dienst, leden van mobiele en plaatselijke
transportcolonnes van het Nederlandsche
Roode Kruis en de dienstplichtigen, behoo-
rende tot de aanvullingsreserve, nemen
niet deel aan deze inlevering van rijksgoe
deren.
Verplichtingen.
De verlofganger is wettelijk verplicht om
goederen in te leveren overeenkomstig de
daaromtrent gegeven voorschriften.
Zoolang de verlofganger bij de inlevering
aanwezig is, staat hij onder de bevelen
van de autoriteit, die met het in ont
vangst nemen van goederen belast is.
Alle goederen inleveren.
Alle goederen, welke rijkseigendom zyn,
moeten ingeleverd worden, uitgezonderd
het oorlogszakboekje en het herkennings
plaatje.
De goederen zullen in ontvangst worden
genomen door den indeelings-districtscom-
mandant of een ander daartoe aangewezen
officier.
Onderteekening verklaring.
Nadat de officier, belast met het in ont
vangst nemen der rijksgoederen, deze goe
deren heeft ingenomen, moet de verlof
ganger een verklaring onderteekenen, dat
hij alle militaire kleeding- en uitrusting
stukken heeft ingeleverd, welke hij bij ver
trek van zijn korps heeft medegekregen.
Het afgeven van een onjuiste verklaring
stelt hem aan straf bloot.
Persoonlijke aanmelding noodig.
De verlofganger is verplicht persoonlijk
by de inlevering te verschijnen -en daarbij
gekleed te zijn in burgerkleeding. Er be
staat in het algemeen geen gelegenheid om
de inlevering der rijksgoederen door een
ander te doen geschieden. Slechts indien de
verlofganger wegens zeer bijzondere om
standigheden (verblijf in het buitenland,
ziekte, hechtenis enz.) in de onmogelijkheid
verkeert om persoonlijk bij de inlevering te
verschijnen, moet de inlevering van de goe
deren geschieden door een ander persoon,
die alsdan de bovenbedoelde verklaring on
derteekent.
Ook aanmelding, indien reeds inlevering
plaats had.
Iemand, wiens rijksgoederen reeds zijn
ingeleverd bij een Duitsche autoriteit of
een burgemeester, moet niettemin persoon
lijk bij de inlevering verschijnen, teneinde
hieromtrent mededeelingen te verstrekken
en een schriftelijke verklaring, als hiervóór
bedoeld, te onderteekenen.
Inlevering op een andere plaats of een
ander tijdstip.
Indien de verlofganger de goederen op
een andere plaats of op een anderen dag
wenscht in te leveren, moet hy vergunning
daartoe vragen aan den commandant van
het indeelingsdistrict. Wordt zoodanige
vergunning verleend, maar maakt de
dienstplichtige er geen gebruik van op den
tyd en de plaats, daarvoor bepaald, dan
wordt de vergunning geacht te zyn ver
vallen.
Vervoer.
De verlofganger, die rijksgoederen buiten
zyn woonplaats moet inleveren, geniet voor
de reis naar en van de plaats, waar de
inlevering geschiedt, geen vervoer voor
rijksrekening. Echter worden hem, zoo
noodig, voor het passeeren van veren,
bruggen of tollen op de heenreis en op de
terugreis passagebiljetten verstrekt dooor
den burgemeester zijner woonplaats. Is het
noodzakelijk, dat den dienstplichtige gedu
rende de reis nachtverblijf wordt verstrekt,
dan worden hem voor rijksrekening door
middel van inkwartiering huisvesting en
voeding verschaft.
Gevolgen van nalatigheid.
Strafbaar is de verlofganger, die zijn ver
plichting tot inlevering niet naleeft of
wiens goederen blijken niet in den ver-
eischten staat te verkeeren. Bovendien kan
zulk een verlofganger nogmaals tot inle
vering worden verplicht.
Middelburg, 2 Augustus 1940.
De Burgemeester,
DE BORDES.
KLOMPEN EN VOEDING SCHOOL
GAANDE KINDEREN.
Schooljaar 19401941.
Burg. en Weth. van Vlissingen
brengen ter kennis van belanghebben
den, dat de verzoeken om voor schoolgaan
de kinderen in het schooljaar 19401941
van gemeentewege klompen (en) of voe
ding te mogen ontvangen vóór 14 Augustus
a.s. door de ouders of verzorgers der leer
lingen mondeling moeten worden ingediend
ter Gemeente-secretarie, le afdeeling (ka
mer no. 1).
Vlissingen, 6 Augustus 1940.
Burg. en Weth. voornoemd,
VAN WOELDEERN.
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
OPGAVE VAN OORLOGSSCHADE.
Burg. en Weth. van Middelburg brengen
ter openbare kennis, dat personen, die oor
logsschade hebben aan eigendommen deze
kunnen opgeven aan de Schade-enquête
commissie te Middelburg, Lange Noord
straat 39 op een van te voren bij die Com
missie aangevraagd formulier.
De bij den Burgemeester ingediende
schade-opgaven zijn bereids naar deze com
missie toegezonden.
Middelburg, 5 Augustus 1940.
DE BORDES, Voorzitter.
J. PH. KOENE, lo. Secretaris.
OPPLAKVELLEN.
De Burgemeester van Vlissingen maakt
bekend, dat in verband met de beëindiging
van de thans loopende distributieperiode
voor koffie en thee op Vrijdag 2 Augustus
jl. de data, waarop de detaillisten hun
opplakvellen met consumentenbonnen die
nen in te leveren, als volgt zijn vastge
steld:
Koffie en thee (bon 85).
Voor codenummer 3001 t/m 3999 op
Woensdag 7 Augustus.
Voor codenummer 4001 t/.m 4999 op
Donderdag 8 Augustus.
Voor codenummer 5001 t/m 5999 op
Vrijdag 9 Augustus.
Vlissingen, 6 Augustus "940.
De Burgemeester voornoemd,
VAN WOELDEREN.
WEGHALEN VAN FIJN PUIN.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg maken bekend, dat voor het ver
harden van wegen, het dempen van put
ten, slooten enz., fijn puin beschikbaar
wordt gesteld.
Gegadigden kunnen zicli vervoegen op
het kantoor van Gemeentewerken (Stads-
schuur).
Middelburg. 6 Augustus 1940.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
P. Fh. PAUL, Lo. Voorzitter.
J. Ph. KOENE, Lo. Secretaris.
Luchtbeschermingsmaatregeleii te velde,
korenmijten.
De Burgemeester van Vlissingen;
brengt met het oog op den naderenden
oogsttijd ter openbare kennis,
dat gelijk tot dusver te doen gebruike
lijk is, de korenmyten veelal zeer dicht bij
elkander worden geplaatst, omdat zulks
voordeel oplevert bij het dorschen;
dat door de kans op luchtaanvallen met
alle gevolgen van dien, het thans niet
zonder gevaar is al te veel mijten op een
zetplaats by een te brengen;
dat naar de praktijk reeds heeft uit
gewezen, by gebreke van genoegzaam
brandbluschmateriaal te velde, door een
brandbom groote hoeveelheden graan ver
loren kunnen gaan;
dat het daarom wenschelyk is, dit jaar
niet meer dan hoogstens tien myten op
een plaats b(j elkander te zetten;
dat om het overslaan van eventueelen
brand te voorkomen, liet bovendien aanbe
veling verdient de zetplaatsen op een af
stand van tenminste 200 meter van el
kander te bepalen.
Vlissingen, 6 Augustus 1940.
De Burgemeester voornoemd,
VAN WOELDEREN.
Radioprogramma
Woensdag 7 Aug. 1940.
JAARSVELD. 414.4 M. V.A.R.A.-UITZ.
8.00 Berichten A.N.P., gramofoonpl. 10.00
VPRO: Morgenwijding. 10.15 Declamatie.
10,30 Gevar. progr. (opn.). (11,00—11,15
Declamatie). 12,00 VARA-ork. (12,45—
I,00 Ber. ANP en gram.). 2,00 Fantasia
en soliste. 2,40 Gram. 2,50 Arnhemsche Or
kestver. en solist (opn.). 3,30 Voor de kin
deren. 5,15 Ber. ANP. 5,30 Orgelspel (opn.).
6,00 Esmeralda en soliste. 6,35 Causerie.
6,55 Felicitaties. 7,00 Vragen van den dag
(ANP). 7,15 Ber. 7,20 Piano. 7,45 Esme
ralda en solist. 8,00 Ber. ANP. 8,15 Puzzle-
uitz. 8,30 Ramblers. 9,00 Radio-tooneel. 9,30
VARA-ork. en solist. 10,1510,25 Ber. ANP
KOOTWIJK. 1875 M. A.V.R.O.-UITZ.
7,00 Ber. (Duitsch). 7,15 Ber. (Engelsch).
7,30 Gram. (8,00—8,15 Ber. ANP.). 10,00
Morgenwijding. 10,15 Gewijde muz. (gr. pl.).
10,30 Lyra-Trio. 11,15 Ber. (Engelsch).
II,30 Gram. 11,45 AVRO-Aeolian-ork. 12,30
Ber. (Duitsch). 12,45 Ber. ANP., gram. 1.00
AVRO-Amusements-orkest en soliste. 2,00
Ber. (Duitsch)2,15 Fragm. opera „Les Sal-
timbanques" (opn.). 3,15 Ber. (Engelsch).
3,30 Omroepork. m.m.v. solist en gram.
5,00 Ber. (Duitsch). 5,15 Ber. ANP. 5,30
Gram. 6,15 Ber. (Engelsch). 6,30 Ondenv.
Scheepv.: Taalles en causerie. 7,00 Vragen
van den dag (.ANP). 7,15 Gram. 7,20 Da
Capo-ork. (opn.). 8,00 Ber. (Duitsch). 8,15
Ber. ANP. 8,30 Ber. (Engelsch). 8,45 Gram.
(met toelichting). 9,15 Ber. (Engelsch).
9,30 Gram. 10,00 Ber. (Duitsch). 10,15 Ber.
ANP. 10,30—10,45, 11,15—11,30, 0,15—0,30
en 1,151,30 Ber. .(Engelsch),
Rechtszaken
Het gewicht van brood veranderd.
Maandag stond voor den Amsterdam
sehen kantonrechter een bakker terecht,
omdat hij te licht witbrood had geleverd,
dat slechts 570 gram droge stof bevatte.
De bakker gaf onmiddellijk toe, dat dit
juist was, maar hij leverde aan zijn cliën
ten brooden van 600 gram inplaats van
800 gram en natuurlijk ook tegen een la-
geren prijs, nl. 12 cent. Hij had zijn broo
den het gewicht van 600 gram gegeven,
omdat dit volgens hem voor zijn cliënten
gemakkelijker was, nadat de distributie
was ingesteld.
Het broodbesluit, verklaarde een deskun
dige van de inspectie, kent slechts brooden
van 400 gram, zoodat de bakker, hoewel
hij niet geknoeid heeft, toch in overtre
ding is.
De bakker vond, dat de wet dan maar
moest worden veranderd.
Het O.M. eischte 10 boete. De kanton
rechter echter wilde geen hooge straf op
leggen, daar het hier geen knoeierij betrof
en veroordeelde den man tot f 6 boete,
waardoor hij gelegenheid krijgt, in hooger
beroep te gaan, wat de bakker dan ook
verklaarde te zullen doen.
Staatsloterij
Trekking van Maandag 5 Augustus 1940.
le Klasse le Lijst 750 nummers.
HOOGE PRIJZEN 5
5000 No 18933
1500 Nos. 3589 19436
1000 Nos. 4442 10501 16116
400 Nos. 6985 16433 20338
f 200 No. 10049
100 Nos. 2568 18206 20525 20671
PRIJZEN VAN 20.—
1074
1094
1201
1233
1235
1308
1357
1402
1481
1494
1497
1532
1548
1599
1601
1703
1728
1816
1833
1867
1870
1874
187S
1966
2012
2086
2090
2126
2164
2197
2230
2234
2247
2263
2345
2362
2385
2395
2399
2405
2674
2712
2729
2757
2759
2874
2881
2890
2922
2939
2975
3047
3073
3127
3134
3173
3336
3375
3382
3416
3433
3568
3599
3782
3787
3835
3S47
3850
3872
3930
3936
3939
3951
3968
4035
4042
4054
4059
4082
4084
4085
4093
4130
4182
4232
4268
4280
4305
4331
4370
4381
4383
4399
4437
4447
4523
4554
4623
4684
4722
4735
4737
4803
4846
4849
4875
4952
5007
5012
5055
5116
5158
5207
5219
5343
5360
5432
5439
5477
5492
5603
5605
5691
5753
5802
5817
5839
5910
5944
6000
6017
6089
6090
6107
6282
6286
6302
6327
6351
6356
6364
6365
6669
6682
6692
6698
6710
6715
6721
6735
6787
6791
680S
6819
6858
7016
7037-'
7085
7094
7103
7142
7147
7209
7218
7296
7310
7324
7350
7385
7409
7434
7559
7610
7633
7647
7657
7674
7681
7685
7712
7812
7826
7S54
7961
S019
8020
8022
8039
8072
8073
8198
8273
8279
8307
8349
8388
8416
8486
8497
8507
8551
S575
8579
S5C-5
S75S
8637
5767
8660
8774
8699
8788
8717
8800
8745
8866
8748
8869
S9S3
9043
9147
9213
9233
9269
9276
9253
9337
9390
9556
9588
9595
9614
9641
9646
S67S
9743
9S15
9866
9929
9931
9935
5939
9953
9955
10041
10045
10223 10311 10313 10321 10339 10382 10434
10440 10492 10500 10542 10576 10611 10643
10706 10730 1074S 10761 10776 10777 10802
10813 10842 10844 10876 10884 10896 10941
10953 10954 10975 10989 11022 11027 11122
11157 11200 11309 11317 11355 11367 11372
11382 11430 11437 11452 11464 11541 11573
11595 11625 11681 11715 11726 11735 11745
11782 11815 11823 11841 11S4S 11863 11SS5
11904 12033 12065 12086 12167 12185 12186
12199 12289 12306 12315 12325 12385 12388
12460 12463 12476 12487 12591 12730 12734
12800 12812 12826 12846 12847 12911 1300S
13014 13038 13044 13054 13086 13088 13101
13105 12184 1319,3 13203 13263 132S0 13295
13330 13380 13420 13424 13441 13474 13476
13524 13555 13660 13667 13670 13696 13723
13727 13771 13818 13830 13835 13842 13856
13904 13957 13992 14013 14014 14033 14087
14089 14165 14173 1418S 14210 14214 14226
14268 14300 1430S 14314 14333 14491 14499
14526 14530 14612 14633 14659 14670 14721
14738 14765 14836 14846 14852 14865 14882
14910 14919 14921 14938 15008 15036 15095
15098 15116 15149 15182 151S6 15198 15257
15261 15301 15316 15335 15344 15368 15451
15481 15495 15543 15559 15568 15606 15617
15619 15672 15694 15706 15722 1581S 15890
15939 15947 15952 15976 16014 16018 16065
16083 16110 16150 16171 16195 16241 16243
16247 16298 16367 163S0 16427 16443 16471
16472 16558 16636 166S3 16688 16696 16753
16791 16819 16831 16854 16871 16882 16905
16923 16957 17006 17017 17033 17066 17057
17115 17225 17249 17265 17281 17303 17343
17411 17431 17449 17485 17613 17632 17715
17938 17944 18153 18159 18173 18395 1S401
18472 18556 18574 18608 18614 18662 18705
18749 1SS17 18841 18895 18913 18924 18956
18965 18968 18996 18999 19047 19072 19076
19141 19146 19172 19178 19232 19237 19238
19341 1935S 19390 19411 1941S 19458 19460
19482 19497 19504 19543 19560 19582 19615
19639 19650 1967S 19789 19803 19808 19901
19920 19941 19954 19984 20002 20015 20083
20109 20165 20176 20220 20230 20240 20262
20276 20279 202S5 20317 20323 20346 20377
20387 20499 20515 20523 20532 20550 20599
20601 20652 20656 20677 20722 20776 20S13
20831 20847 20931 20969 21014 21021 21054
21109 2114S 21150 21162 21176 21265 21339
21389 21406 21413 21423 21484 21501 21539
21606 21643 21647 21738 21786 21792 21813
21817 21853 21862 21868 21895 21921 21951
21958 21960 22003 22005 22051 22091 22152
221SS 22210 22294 2237S 22392 22425 22434
22438 22441 22494 22577 22590 22626 22683
22687 22721 22769 22779 22836 22892 22893
22940 22968 22971 22987 229S9 23006 23070
23095 23121 23149 23202 23215 23233 23268
23270 23285 23327 23334 23342 2334S 23360
23405 23477 23495 23499 23538 23547 22577
23636 23707 23737 23745 23757 23S01 23848
23S51 23864 23883 23892 23963 23965 24006
24017 24027 24042 24105 24119 24166 14188
24218 24223 24234 24269 24351 24356 24365
24367 24406 24418 24490 24529 24531 24547
24571 24605 24634 24642 24649 24655 24673
24675 24723 24728 24735 24SS1 24886 24889
24890 24906