STADSNIEUWS Vlissingen STADSNIEUWS Middelburg STADSNIEUWS Goes De Europeesche bezittingen en koloniën in Amerika. r DE BERGING VAN DE „BULGIA", Na ruim 2% maand op de bodem van de binnenhaven te hebben gelegen, is het ma rinevaartuig „Bulgia", vanmorgen aan de oppervlakte gebracht. Zooals bekend, moeten zich in dit schip nog de lijken van een 13-tal leden van de bemanning bevinden. Voor dit bergingswerk waren twee groo- te drijvende bokken van Van der Tak's Bergingsbedrijf uit Rotterdam, ter plaatse verschenen, Reeds gisteren waren door duiker Sperling de noodige voorbereidingen getroffen, zoodat het werk vanmorgen snel voortgang kon hebben. Volgens de eerste berekeningen dacht men het schip te circa 11 uur gelicht te hebben, doch het bleek niet zoo vlot te ver- loopen. Nadat de takels waren bevestigd, kon het schip zachtjes aan omhoog gehaald wor den en te circa 10.30 uur was de „Bulgia" aan de oppervlakte verschenen. Toen kon men ontwaren dat het schip aan de Voor zijde was getroffen. Uiteraard geleek het schip op een wrak. Het lag in de bedoeling de „Bulgia" ge heel uit het water te lichten en op den wal te zetten, om aldaar de lijken der slachtof fers te bergen en te identificeerden. Vanaf den wal werd het bergingswei'k met belangstelling gadegeslagen door dr. Jens, eenige leden van de afdeeling Vlissin gen van het Roode Kruis en ook eenige oud-marinemannen, waaronder één opva rende van de „Bulgia" die op wondex-baar- lijke wijze aan den dood was ontsnapt. De ze marineman wilde wel behulpzaam zijn by het identificeeren van de slachtoffers, een hulp die gaarne aanvaard werd, temeer daar hij zijn collega's persoonlek heeft ge kend. De laatste eer. Donderdag a.s. zullen een aantal man nen van de Koninklijke Nederlandsclxe Mai-ine in een gemeenschappelijk gx-af op de Algemeené Begraafplaats alhier ter aarde worden besteld. Het zijn de mannen van het hier ter stede zoo bekende marine scheepje de „Bulgia", die met hun schip in de diepte verdwenen en thans daaruit worden gehaald. Het gebeurde in de eerste dagen van den oorlog. De „Bulgia" voer de binnenhaven in, toen het schip door een bom werd ge troffen. De gevolgen waren verschiikke- lijk. Van de 16 opvarenden ontkwamen slechts twee aan den dood, de andere ver dwenen met hun schip in de diepte en lieten hun leven. Zij gaven het beste wat zij bezaten in dienst van hun vaderland. Na ruim 2 f2 maand is thans het oogen- blik' daar dat "deze mannen aan den schoot der aarde zullen worden toevertrouwd. Zoo als zij gemeenschappelijk bij de uitoefe ning van him plicht, hun leven lieten, zoo zullen zij een gemeenschappelijk graf krij gen. Niets is logischer dan dat, doch on getwijfeld is het een duren plicht dat deze mannen een eervolle begrafenis krijgen, dat hebben zij toch zeker verdiend en ook de nabestaanden hebben daar recht op. Het zal hen, die door dit verlies zoo diep zijn getroffen, een weinig troost schenken. Helaas, voor een eervolle begrafenis isgeen geld. Het is reeds diep treurig dat de begi'a- fenis moet plaats hebben door bemidde ling van het Nederlandsche Roode Kruis. Het zijn de doktoren v. d. Bijl en Jens die dit alles zullen verzorgen. Zij zorgen voor de identificatie van de slachtoffers, zij zullen zorgen dat deze mannen ten grave worden gedragen, in één woord, zij zullen Box-gen dat deze mannen, die den helden dood zijn gestorven, een eervolle laatste rustplaats krijgen. Dit alles moet echter op de meest een voudige wtjze geschieden, omx-eden ex- geen geld meer is. Het Nederlandsche Roode Kruis zou zoo gaarne dit massa graf tooien met bloemen, het zou zoo gaarne dit massagraf tooien met een pas send monument. Het zou zoo gaarne nog meer willen doen. Het kan niet, er is eenvoudig geen geld voor, zoodat alles op de meest primitieve wijze moet geschieden. Vlissingei-s, Zeeuwen, Nederlanders, mogen wij dit toelaten? Zijn deze mannen ook niet voor ons den dood ingegaan en is het daarom niet onzen plicht te zorgen, dat zij een meer eervolle begrafenis krijgen Er is de laatste maanden heel vaak een beroep gedaan op uw offervaardigheid, doch wij zijn overtuigd dat een nieuw be roep ook thans niet tevergeefsch zal zijn. Het is echter kort dag. Laten zij, die met ons van meening zijn dat het een duren plicht is de slachtoffers van de „Bulgia" ■een begrafenis te geven die hen toekomt, hun aandeel daarin storten. Hun gaven zullen dankbaar worden geaccepteerd. Zij kunnen gestort worden aan het bureau van ons blad, wij zullen daax'van gaarne melding maken. Denkt om den fiscus! De ontvanger der directe Belastingen te Vlissingen maakt bekend dat, ter voor- koming van vervolging vóór 10 Augustus a.s. 2/7 betaald moet zijn, op de Perso- neele belasting 1940 aanslagbiljetten ge- dagteekend Mei 1940. CAPSULES BEWAREN S.V.P. A inminlnmschaarschte de oorzaak. Naar het Vad. verneemt, hebben de fa brikanten van de capsules, welke bijv. wijn-, olie- en melkflesschen afsluiten, tot him afnemers het dringende verzoek ge richt de capsules te bewaren. Deze cap sules zijn in het algemeen van aluminium vervaardigd en daar men op dit metaal zeer zuinig dient te zijn, hebben de fa brikanten aan hun afnemex's medegedeeld, dat zij alleen nieuwe capsules kunnen verstrekken, als zij daax-toe in de gelegen heid worden gesteld door inlevering van de oude. Hierdoor zijn de leveranciers van melk, olie en-wijn op hun beurt gedwongen de medewerking van het publiek in te roe pen, zoodat thans verzocht wordt de oude capsule niet weg te gooien, doch déze aan Zijn leverancier tex-ug te geven. DIE UIT FRANKRIJK TERUGKEEREN. Men bex-icht ons, dat tot degenen, die binnenkort uit Frankx-ijk naar Nederland zullen terugkeeren ook behooren de heer L. Weijl en mevr. R. WeijlSnuijf, artsen te Middelburg. Wij vernamen voorts, dat de heer en me vrouw Weijl aanvankelijk niet van zin wa ren Middelburg te vex-laten en pas na her- haaldelijken en sterken aandrang van be vriende zijde erin hebben toegestemd tij delijk de stad te vex-laten. HET ABATTOIR. Op het terrein, waar het Middelburgsche abattoir zal verrijzen, gaat het grondwerk thans vrijwel geregeld door, maar ook an dere werkzaamheden zijn in voorbereiding. De aannemer van den bouw, de heer A. A. de Wilde, is begonnen met het maken van betonnen proefheipalen om te kunnen nagaan hoe lang de definitieve palen zul len moeten zijn om als een goede steun voor de te bouwen lokalen te dienen. Een heimachine staat reeds op het terrein in afwachting van het oogenblik, dat men over haar krachten zal gaan beschikken. DE BOEKEN DER PROVINCIALE BIBLIOTHEEK. Gistermiddag namen wij weer eens een kijkje op den grooten zolder van het ge bouw van de P.Z.E.M. aan den Vlissing- schen singel, waax-heen de geredde boe ken van de Provinciale Bibliotheek ge bracht z\jn om ze te drogen. Wij konden constateeren, dat het succes zeer groot is en wellicht nog grooter zal worden. De meeste boeken zyn reeds geheel droog en van de anderen worden er bij goed weer geregeld op het aangrenzende plat gebracht om verder te drogen. Men reinigt daarna de boeken en zoo al tenslotte de eerste verzorging van het geredde ten einde Ioopen. Dan komt het, voor zoover noodïg, op nieuw in binden van de duizenden boeken en boekjes aan, en tenslotte kan begonnen worden met het opnieuw catalogiseeren van dit alles. Ook dit laatste zal zeer veel tijd kosten, maar is hoogst nood zakelijk tegen dat de boekwex-ken weer in een daarvoor passende omgeving zal kunnen zijn gebi-acht en weer als van ouds tot uitgifte van boeken zal worden over- DE NUTSSPAARBANK IN 1939. Bij de Nutsspaarbank is in het jahr 1939 ingelegd 617.000,87 (v.j. 838.998,08)er werd terugbetaald 873.872,26 806.071,12). Het saldo tegoed was op 31 December 2.384,367,71 (v.j. 2.574.573,87), per inlegger 432,57 471,27). De gewone reserve was 36.128,65 297.301,89), in 1.52 (16.85). Had men de obligatiën ten laste van den Staat, De Provinciën en gemeen ten op de balans gebracht voor de waar de, waaxvoor deze fondsen onder bepaal de omstandigheden en voorwaarden bij de Nederl. Bank in beleening kunnen wor den gegeven dan zou het procent 12.97 bedx-agen. Uit de belegging is aan rente ge kweekt 96.808.38 97.408.66), aan in leggers is vergoed 66.665,23 67.417,83), de rentevoet bleef 2.7% van 1 tot 3000. Op de scholen is gespaard 2743,16 3683,14) en met spaarbusjes 1074,16 993.29). Het aantal inleggers bedroeg 5512 (5463) bij een aantal inwoners van 18215 18305). Het aantal inlagen was 4425 (5609), het aantal terugbetalin gen 4480 (4308); het aantal nieuw uitge geven boekjes 276 (325); geheel afbe taalde boekjes 227 (237). TEMPERATUUR VAN HET WATER. De temperatuur van het water in het kanaal door Walcheren was hedenmorgen 68 graden. EEN DRIFTIG HEERSCHAP LOOPT TEGEN DEN LAMP. Gisteren ontmoette een heer uit Den Haag op het rijwielpad langs den Vlis- singschen Singel een jongeman, zekeren O., uit Souburg. Beiden waren per rij wiel. Toen de Hagenaar volgens het oor deel van O. niet voldoende uitweek, maak te laatstgenoemde zich zoo kwaad dat hij zijn tegenligger te lijf ging en hem bloe dend verwondde. Hij had daarbij niet gerekend met het feit, dat er juist een agent van politie aankwam, die direct procesverbaal we gens mishandeling opmaakte. NOG MAAR STEEDS OVERTREDERS. Er gaat geen dag voorbij, dat de politie niet eenige processenverbaal opmaakt we gens het rijden van wielrijders en andere personen in verboden richting. Ook het veranderen van het rijwielpad langs de kaden tusschen de St. Janstraat en de Bellinkstraat in een voetpad, schijnt nog, niettegenstaande een duidelijke aan wijzing voor velen onbegrijpelijk te zijn. MUTATIE BIJ DE BELASTINGEN. De ontvanger der directe belastingen, enz. A. H. A. Willems is verplaatst van het kantoor der directe belastingen, in voerrechten en ccynzen te Middelburg naar het kantoor der directe belastingen te Delft. GESLAAGD. Voor het kruideniersexamen is geslaagd onze stadgenoot J. van Flierenburg. Marine en Leger. Landmacht. By besluit van 27 Juli van generaal- majoor N. T. Carstens, daartoe gemachtigd door den bevelhebber van de Duitsche weermacht in Nederland, is op het daartoe door hem gedane verzoek een eervol ont slag verleend uit den militairen dienst aan res. kapitein H. F. van de Velde, van het wapen der infanterie. NIEUWE BESTRATINGEN. Nadat vorige week de Boudewijn de Wittestraat een nieuw wegdek gekregen had, is men thans ook begonnen den Kei- zerdijk opnieuw te besti'aten. Intusschen blijkt dit een nogal zwaar karwei te zjjn. De oude bestrating zal wel enkele eeuwen oud zijn en was wel de slechtste die in Goes te vinden was. Maar even lastig als het karwei is, even dankbaar zal men on getwijfeld over het resultaat zijn. Voor de bewoners van den Keizersdyk, voor de ve len die thans vaak een omweg maakten alleen om de slechte bestrating van dezen verbindingsweg, en vooral ook voor het aanzien van Goes in dit verder aantrekke lijke stadsgedeelte, wordt een goed werk verricht. DE GEVAARLIJKE HAVEN. Ongelukken te wachten. In ons vorig nummer meldden we, dat dxie stadgenootexx Zondagnacht de haven in wandelden. Allereerst zij hier opge- mei'kt, dat het ons verstrekte bericht niet geheel juist was. Eerst reed de heer G. R., die per rijwiel was, de haven in, en ongeveer een half uur later geraakten de gebroeders J. en Th, van A. er te water. Van bevoegde zijde vernemen we voorts, dat het in de omgeving van de haven, des avonds bij bedekte lucht, zoo duister is, dat het er werkelijk niet mogelijk is het water te onderscheiden. En voorts is er, uitgezonderd op een paar plaatsen, ook geen enkele afscheiding. Dat deze toestand zeer gevaarlijk is, bleek nu metterdaad en er is ook reeds meermalen op gewezen. O.a. door het raadslid, den heer Visscher, die met na druk voorspelde, dat er hier ongelukken zouden gebeuren. De heer Visscher wees toen vooral op het gevaar voor auto's en inderdaad is dit nog grooter dan voor wandelaars. En x-aakt er een auto van de kade, vooral bjj duisternis, dan is voor de inzittenden bijna geen redden mogelijk- Indertijd werd toegezegd, dat in een en ander voorzien zou worden. De kade zou men verbreeden en er zou ook een afrastering langs de kade komen. Intus schen is het daar nog steeds wachten op, doch men zal thans toch voorioopig maat regelen tx-effen en beginnen met een een voudige, houten afrastering rond de haven aan te brengen. Het kwaad, de drie genoemden overko men, zal dus tenminste dit goede tot ge volg hebben ONVOLDOENDE VERDUISTERD. Schjjn en wezen. Schijnbaar wordt den laatsten tijd te Goes goed verduisterd. Als men, na donker door de Goesche straten wandelt, treedt uit de huizen, café's, e.d. geen spoor van licht meer naar buiten. Helaas echter is die vol maakte verduistering nog steeds meer schijn dan wezen. Bij controle „uit de lucht" en van plaatsen, van waar men geen con- tróle vexwacht, worden nog geheel niet ver duisterde vensters, erkers, e.d. ontdekt. Deze overtreders blijken, ondaxiks de vele malen herhaalde waarschuwingen, nog steeds het groote belang van goed verduis teren niet te beseffen. Zij schijnen te den ken als de politie het maar niet ziet. Het gaat er echter niet om zijn woning voor de politie onvindbaar te maken, want de politie heeft tegen de inwoners van Goes geën kwaad in den zin. Maar alle woningen enz.. en daarmede' Goes, moeten onvindbaar zijn voor vijandelijke vliegtuigen. En dus moet uit de lucht geen enkel lichtschijnsel waar te nemen zijn! Wie hier zondigt, han delt tegen het gemeentebelang en dit gaat steeds zwaarder wegen naarmate de avonden en nachten langer wox'den. Vooral wij Goesenaars, die uit ondervinding weten dat Goes, mits goed verduisterd, zelfs door de eigen, hier bekende vliegtuigen niet te vi -.den i moesten dit toch be seffen! Verbaliseerd werden wegens het onvol doende verduisteren van hun perceelen, B. D. W. B., Groote Markt, en G. J. van O. Korte Kerkstraat. GESLAAGD. Voor het diploma huishoudkundige is te Breda geslaagd mej. T. Koving, alhier. Nog eens: de afscherming van rijwiellampen. De rijksinspecteur voor de bescherming van de bevolking tegen luchtaanvallen deelt mede, dat er de laatste dagen tal van verwarring gevende berichten in de pers zyn verschenen betreffende de maat regelen voor de afscherming van rijwiel- lampen. Alle berichten, die niet overeen stemmen met het onderstaande, zijn on juist. De officieele voorschriften luiden inge volge paragraaf 10 van de Duitsche ver ordening no. 34 van 4 Juli 1940: 1. De voorlampen van fietsen moeten zoo worden afgeschermd, dat slechts een horizontale opening van 3 tot 5 cm lengte en 1 cm hoogte in de onderste helft het licht naar buiten laat schijnen. 2. De achterlichten moeten naar boven afgeschermd, bljjven branden. Hierop heeft de bevelhebber der „Ord- .xungspolizel" bij brief van 8 Juli de na volgende toelichting gegeven: a. Aanbevolen wordt de kleinste afme ting voor de horizontale opening in de afschermingskap aan te houden, d.w.z. de splee* mag niet grooter zijn dan 3 cm lang en 1 cm hoog. b. Uitsluitend voor hen, die materialen o. voorwerpen ter behoeve van de lucht bescherming en dus ook voor de afscher ming van rijwiellampen in den handel brengen, geldt, dat zij hun producten te voren ter goedkeuring moeten aanbieden aan de rijksinspectie luchtbescherming, Heerengracht 23, Den Haag. Door deze publicatie zyn alle voorgaan de publicaties met betrekking tot de a£ scherming van rijwiellampen vervallen. De conferentie van Havanna wil ze niet in andere Europeesche handen zien. Geljjk men weet, is sinds een dag of tien te Havanna op Cuba de z.g. Inter- Amerikaansche conferentie (bijeenkomst van de ministers van buitenlandsche za ken der verschillende Noord-, Midden- en Zuid-Amex-ikaansche staten) bijeen. Gis teren heeft de conferentie een reeks reso luties aangenomen. In de eerste plaats komt de „verklaring van Havanna". Zij heeft betrekking op het voorloopige bestuur over de Europeesche bezittingen en koloniën in Amerika (Fran- sche en Nederlandsche koloniën in West- Indië voornamelijk). In deze verklaring zeggen de Amerikaansche ministers van buitenlandsche zaken, dat wanneer eilan den of gebieden in Amerika, die thans in het bezit zijn van niet-Amerikaansche na ties, gevaar loopen voorwerp te worden van gebiedsuitwisseling of wijziging van souvereiniteit, de Amei-ikaansche naties een voorioopig' bestuur kunnen instellen. In de motiveering, die bij deze vex-klax'ing wordt gegeven, wordt gezegd, dat de kwestie der genoemde gebieden een aan gelegenheid van diepe bezorgdheid is voor alle Amerikaansche regeexingen. Voorts, dat het mogelijk is, dat als gevolg van den huidigen Europeeschen ooi'log verove ringspogingen zullen worden ondernomen, waardoor de Amerikaansche instellingen in gevaar zouden kunnen worden gebracht, yerder, dat de op de conferenties van Lima en Panama aangenomen leer der Inter-Amerikaansche solidariteit het noo- dig maakt, dat een besluit genomen wordt over een politiek van waakzaamheid en afweer-, opdat systemen of regeeringen, die daarmede in conflict zijn, niet het vreedzame leven, den noi-malen arbeid, de instellingen en het recht en de orde der Amex-ikaansche republieken vex-storen zul len. Als vierde motief wordt aangevoerd, dat het vei-loop der militaix-e gebeurte nissen in Europa en de daaruit voortvloei ende wijzigingen het gevaar doen ont staan, dat de Europeesche bezittingen in Amerika gemaakt zouden worden tot stra tegische centra voor een aanval op Ame rikaansche naties. Voor de instelling van een voox-loopig bestuur in de betrokken gebieden worden in de vex-klaring van Havanna verschei dene vooxwaarden opgesteld. Zoo zouden o.m. deze gebieden het recht hebben tot vrjj besluit over de vraag, of zij als auto nome staten willen worden georganiseex-d, zoodra de redenen voor bet voorioopig bestuur zouden vervallen. Deze voorwaax-- de is weer afhankelijk van de vraag, of de gebieden in staat zijn zich zelf auto noom te organiseeren en deze organisatie te behouden. Wanneer de redenen voor het voorloopige bestuur vervallen, kun nen de gebieden echter ook in hun vroe- geren status teruggebracht worden, al naar zulks „practischer en rechtvaardi ger" lijkt. Een tweede voorwaarde is, dat het voor loopige bestuur der Amerikaansche repu- blieken, onder hetwelk deze gebieden wor den geplaatst, moet worden uitgeoefend met het doel een bijdrage te leveren tot de veiligheid en verdediging van het Ame rikaansche continent en tot de politieke en sociale opheffing van deze gebieden. De conferentie van Havanna besluit der halve een ci'isiscomité in het leven te roepen, bestaande uit een vertegenwoor diger van elk der Amex-ikaansche repu blieken. Dit comité bestaat, zoodx-a twee derden der leden is benoemd. Het zal bij eenkomen op verlangen van een der onder- teekenende mogendheden. Zoodra het ver drag, waartoe op de conferentie is beslo ten, van kracht wox-dt, zullen het gezag en de functies van het comité overgaan op een „Intex'-Amerikaansche commissie voor territox-iaal bestuur". Mocht het nemen van onmiddellijke crisisvoorwaarden zoo drin gend worden, dat de vorming van het co mité niet kan worden afgewacht, dan en dat is de derde voox-waax-de heeft iedex-e Amerikaansche republiek het recht op te treden op een wijze, welke noodzake lijk is voor de verdediging van eigen land of van het Amerikaansche continent. In geval dit noodig wordt, moeten de betx-ok- kenen de aangelegenheden zoo spoedig mo gelijk aan het comité voox-leggen, opdat dit de genomen maatregelen zal bestudeeren en gepaste stappen zal nemen. In dit verband heeft Argentinië het voor behoud doen vastleggen, dat deze verkla ring geen betrekking heeft op de Falkland- eilanden, aangezien deze geen kolonie of bezitting van een Europeesche natie, maar een deel van het Argentijnsche gebied vor men en behooren tot de Argentijnsche souvereiniteit. Dit voorbehoud heeft ook betrekking op andere Zuidelijke gebieden van Argentinië, zooals tijdens de onder handelingen reeds in het licht werd ge steld. Verder constateert Argentinië in zijn voorbehoud, dat de onderteekening der verklax-ing en der daarbij behoorende reso lutie op geenerlei wijze de grondwettige bevoegdheden der Argentijnsche republiek benadeelt. De conferentie heeft, behalve de „vex-- klax-ing van Havanna", met inbegx-ip van de voor onmiddellijk gebruik bestemde rc- solutie, verder een „conventie" d.w.z. een Intex--Amerikaansch verdrag aangenomen, welke dezelfde kwestie principieel behan delt. Daarin wordt o.m. gezegd, dat welke overdracht ook, of poging tot overdracht van souvereiniteit, jurisdictie, bezit, van welk belang ook of van contx-öle over de betrokken gebieden aan een anderen, ixiet- Amerlkaanschen staat door de Ameri kaansche republieken zou worden be schouwd als gericht tegen het Amerikaan sche gevoel en tegen de beginselen en het recht der Amex'ikaansche staten op behoud van hun veiligheid en politieke onafhanke lijkheid. Volgens Amerikaansche recht kan „de geweldige verwerving" van gebieden niet worden toegestaan. Het luchtwapen zal de beslissende rol tegen Engeland spelen. Het D.N.B. meldt uit Berlijn In de komende laatste verrekening met Enge land zal het luchtwapen weer een beslis sende ï'ol spelen, wellicht d e beslissende rol. Het Engelsche volk weet dat en is er bang voor. Het weet ook, dat de tot dusver ondernomen verkennings- en aan- valsvluchten slechts speldeprikken zjjn, vex-- geleken met wat komen kan en komen zal. Met deze zinnen opent de generaal der Duitsche vliegers, Quade, zijn beschouwin gen over de rol van het liichtwapen, welke de „Berliner Börsenzeitung" gister publi ceerde. Generaal Quade noemt in zijn uit voerig artikel het uitgangspunt, waar het Duitsche luchtwapen tot den aanval tegen Engeland gereed staat, zoo gunstig mo gelijk en geeft daarvoor dc volgende re denen overvloedige lucht-bases achter de kusten van Noox-wegen tot Brest. Sterk verkorte luchtwegen van deze vliegvelden naar alle doelen, welke het eiland biedt. Uitschakeling van den afweer te land door het vliegen over zee, daardoor ook begun stiging van het oogenblik der veiTassing. Het vasthouden van sterke deelen der En gelsche luchtmacht door Italië. Daaren tegen onverkox'te luchtwegen voor het Engelsche luchtwapen bij aanvallen tegen Duitschland. Bemoeilijking van vijande lijke luchtaanvallen op de eigen vliegvel den als gevolg van de sterke decentralisa- tie. De weg van Berlijn naar Londen, zoo sluit Quade, is in de laatste maanden aan merkelijk korter geworden dan die van Londen naar Berlijn. En daar Engeland blijkbaar onvoorwaardelijk het bewijs voor deze bewerL.g wil hebben, zal het Duit sche luchtwapen dit eex-lang leveren. Britsche spionnage in Japan. De Japansche ministeries van oox-log en justitie hebben gisteravond gezamenlijk een verklaring uitgegeven luidende: „Met het oog op de laatstelijk steeds toenemende activiteit van buitenlandsche organen van spionnage en samexxzwex'ing in dit land is de militaire politie onder lei ding van den officier van justitie als eer ste stap overgegaan tot de arrestatie op 27 Juli van hen, die deel uitmaken van het Britsche spionnagenet, dat over het ge- heele land was gespannen". REUTERCORRESPONDENT TE TOKIO PLEEGT ZELFMOORD. De correspondent van Reuter in Tokio, Cox die, verdacht van spionnage, door de politie werd gearresteerd, heeft zich vol gens het D.N.B. toen hy verhoord werd, uit het raam van de tweede verdieping van het hoofdbureau van politie geworpen. De ambtenaren trachtten tevergeefs hem tegen te houden. Cox is drie kwartier later aan zijn verwondingen bezweken. Sabotage op Fransche oorlogsbodems in Engeland. Het D.N.B. meldt uit Stockholm De Britsche admiraliteit heeft met groote moeilijkheden te kampen by het in dienst stellen van de iix Engelsche havens in beslag genomen Fransche oorlogsschepen. Toen onlangj een Fransche torpedojager uit Blackpool vertrok, moest hij na twee uren, op sleeptouw tex-uggehaakl worden, daar er storing in de machines geconsta teerd was. Op de werf werd geconstateerd, dat er zand in de turbines geworpen was. In Britsche marinekringen neemt men aan, dat het hier een daad van sabotage der aanhangers van Pétain onder de vroe gere bemanning van het schip betreft. Ook werd avery geconstateerd op een lichten Franschen kruiser en een torpedo jager, waarbij onbekenden belangrijke ma- chinedeelen verwijdei'd hadden. Daar het niet mogelijk is de deelen terstond te ver vangen, moeten zy nieuw gemaakt wox' den, waardoor het geruimen tyd zal duren alvorens deze schepen weer gebruikt kun nen worden. Op grond vein deze gebeurte nissen is de nog op Fransche schepen aanwezige bemanning van Fransche na tionaliteit aan een zeer strenge contróle onderworpen. Veertien leden der Fransche marine, waaronder verscheidene inge nieurs, zijn naar een concentratiekamp gebracht. Een nieuwe geest in Zuid-Slavlë. Op een bijeenkomst van leiders der dooi den Zuidslavischen minister-president, Zwetkowitsj opgerichte arbeidersorganisa tie der Zuidslavische Radicale Gemeen schap, de Jugoras, is een resolutie aange nomen, waarin gezegd wordt, dat het op persoonlijke winst bedachte kapitalistische systeem der oude liberale economie in een feilen strijd is geraakt met de ontwik keling van de natuurlijke volkskrachten en de nationale belangen. Daarom moesten krachten worden vrijgemaakt en moest snel besloten worden tot hervormingen op politiek, economisch, sociaal en cultureel gebied in Zuid-Slavië. De Jugoras juicht deze ontwikkeling toe. GOEDERENTREIN IN BRAND. Nabij het Zweedsche Rilcsgraensen is Maandagochtend een goederentrein, be staande uit veertig met stroo geladen wa gons, in brand geraakt. Het vuur greep zoo snel om zich heen, dat slechts zeven wagons gered konden worden, terwijl de overige en de locomotief in vlammen op gingen. Bovendien wex'd een lange houten tuimel, die de grensverbinding tusschen Zweden en Noorwegen vormt, verwoest. Het treinpersoneel kon zich slechts mot groote moeite in veiligheid brengen, De schade wordt op een millioen Zweedsche kronen geschat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 2