BSJ ONS IN ROTTERDAM
KERKNIEUWS
STADSNIEUWS
Middelburg
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Tweede Blad
Verkeersproblemen, die verdwenen en andere,
die ontstonden.
Zaterdag 13 Juli 1940
De salonwagen, waarin het wapenstilstandsverdrag in het boseh
van Compiégne werd onderteekend, is naar Berlijn overgebracht.
Als alle andere Nederlanders hebben de
Rotterdammers de fiets teruggevonden.
Het fietsverkeer heeft thans een omvang
aangenomen als nimmer tevoren. In drom
men doorkruisen de fietsers de stad in alle
richtingen. Auto's rijden uiteraard niet
meer, het tramverkeer heeft zich wel groo-
tendeels, maar toch nog niet geheel her
steld en waar de afstanden te groot zijn
om te voet af te leggen, is het de fiets of
de tandem, die redding moet brengen.
Met het toenemen van het fietsverkeer
wordt helaas ook het aantal rijwiel-ver
keersovertredingen grooter. De overtredin
gen van deze soort zyn zóó talrijk, dat het
hoogst zorgwekkend is. Lang niet altijd zijn
deze overtredingen aan schuld of grove
nalatigheid te wijten. Veeleer is dit het ge
volg van het feit, dat de Rotterdamsche
bevolking eenigszins uit het lood geslagen
is. De gebeurtenissen der laatste weken
hebben uiteraard hun invloed gehad op het
zenuwgestel der bevolking.
Intusschen past het verkeer in de Maas
stad zich op waardige wijze aan bij de an
dere takken van sociaal leven en den we
deropbouw daarvan. De Maasstad is als bij
tooverslag bevrijd van eeh aantal nijpende
verkeersproblemen, die nimmer afdoend
opgelost waren en die begonnen te gelijken
op Gordiaansche knoopen. Zoo was er het
Hofpleinvraagstuk, dat uitgegroeid was tot
een complete lijdensgeschiedenis. Uit alle
hoeken en gaten balde het verkeer samen
op het Hofplein, dat ingevolge een in uit
voering zijnd plan wel eenigszins geordend
zou worden, maar dat verkeerstechnisch
toch altijd een uiterst zwak punt bleef,
evenals trouwens 't Van Hogendorpsplein
en de Maasbruggen. Het nieuwe Rotterdam
krjjgt vermoedelijk vier zeer groote pleinen,
een wereldstad waardig, te weten het
Beursplein, het Hofplein, het Oostplein en
het Kruisplein. De drie eerstgenoemde plei
nen bestonden reeds en zullen aanzienlijk
ruimer worden. flet Kruisplein wordt een
plein op het thans bestaande kruispunt
Kruiskade Diergaardesingel Wester
singel. Ook dit wordt een zeer groot plein,
zoodanig, dat de Aert van Nesstraat in de
toekomst uit zal komen op het nieuwe
Kruisplein.
Met deze pleinen als basis zal het moge
lijk zijn een gezond en eenvoudig opgebouwd
verkeer te doen ontstaan, waardoor Rotter
dam verkeerstechnisch een waar lustoord
belooft te worden. Het grondbeginsel van
dit verkeer, een ver doorgevoerd éénrich
tingsverkeer, wordt ook thans reeds toege
past, nu behalve de tallooze fietsers en de
sehaarsche particuliere auto's, de puin-
auto's nog de volle aandacht vragen van de
verkeerspolitie. De vier toegangswegen van
het drukke Westen naar den Coolsingel,
Kruiskade, Aert van Nesstraat, Van Ol-
denbarneveltstraat en Binnenweg mogen
slechts in één richting, om de beurt van en
naar den Coolsingel worden bereden. Voorts
bestaat ook in de Meent éénrichtingsver
keer, nl. van den Coolsingel af. De Goudsche
Singel is voor het verkeer naar den Cool
singel in het hoofdverkeer ingeschakeld,
waarmede het ook in 't nieuwe Rotterdam
toe te passen principe van een ver doorge
voerd circulatie-verkeer, is toegepast.
Hoewel dus het verkeer in Rotterdam op
het oogenblik verlost is van een paar las
tige vraagstukken, zijn er, mede door de
plotselinge verschuivingen in de woonwij
ken en de beteekenis daarvan, wel een paar
tijdelijke verkeerspuzzles ontstaan. Zoo was
bijv. aanvankelijk, toen de binnenstad nog
geheel gesloten was voor het verkeer, de
tunnel onder de spoorbaan bij het Henegou
werplein zwaar overbelast, zoodat hier vaak
honderden fietsers in lange files wachtten.
Voorts hebben Kruiskade en Binnenweg het
op de snijpunten met den 's-Gravendijkwal,
mede als gevolg met de aldaar in aanleg
zijnde tunnels ten behoeve van een recht-
streeksche verbinding met den Maastunnel,
zwaar te verantwoorden gehad. Nu het ge-
heele stadscentrum met uitzondering van
het gebied begrensd door Boompjes, Beurs
plein, Blaak, Leuvehaven, voor het verkeer
vrijgegeven is, kan het verkeer bij het He
negouwerplein en den 's Gravendijkwal
weer normaal en zonder stagnatie verwerkt
worden. Het moeilijkst zijn nu nog de ver
bindingen met den Linker Maasoever,
vooral, doordat óp de Maasbruggen nog
slechts éénrichtingsverkeer, elke zijde om
de beurt vijf minuten, mogelijk is. Dit is
des te erger, aangezien het puin onder
meer naar de Boompjes wordt vervoerd om
daar in schepen te worden geladen, die voor
de verdere expeditie wijd en zijd in het land
verspreid, maar speciaal groote hoeveel
heden naar de Zuiderzeewerken, zorg dra-
Brltsch vliegtuig bij Zevenum
omlaag geschoten.
Donderdagnacht omstreeks half twee
werd boven de Zevenumsche Peel, tus-
schen Maasbree en Zevenum bij een lucht
gevecht een Britsch bombardementsvlieg
tuig door een Duitsch toestel omlaag ge
schoten. Het Britsche toestel stortte bran
dend omlaag en de vijf inzittenden zyn
om het leven gekomen. Het vliegtuig
brandde geheel uit.
Een drietal zware bommen, welke het
meevoerde, zijn niet ontploft en bleven
op de heide liggen.
Het vliegtuig is midden op een groot
heideveld neergekomen, zoodat geen ma-
terieele schade werd aangericht.
ONDERSCHEIDINGSTEEKEN
OPBOUWDIENST.
Naar wij vernemen zal als onderschel-
dingsteeken voor den Opbouwdienst wor
den ingevoerd een blauw gevlochten koord,
afhangende van den linkerschouder.
Dit onderscheidingsteeken zal zoowel op
de veldjas als op de overkleeding gedra
gen worden.
gen. Verder wordt puin gereden naar de
pijlers van de Maasbrug, die hiermede ver
stevigd wordt. Bovendien worden de al te
diepe gedeelten van de rivier met puin op
een gewenschter peil gebracht, waardoor
de baggerwerkzaamheden worden verlicht
en de waterstand in de rivier, gebruik ma
kend van de bestaande strooming, verbe
terd wordt. Dit alles brengt druk verkeer
met zich by de Maasbruggen. Voegt men
hierbij nog het tramverkeer, dan is het
duidelijk, dat de oeververbindingen ook
onder de huidige omstandigheden het teere
punt van het Rotterdamsche verkeer vor
men.
De tram.
By het uitbreken van den 002'log is het
tramverkeer te Rotterdam terstond stop
gezet. Gedurende de vijf dagen, dat ons
land actief bij den oorlog betrokken is ge
weest, heeft het trambedrijf geheel stil
gelegen. De tol, die de R.E.T. aan den oor-
llog heeft moeten betalen, bestond uit 17
groote autobuswagens, een aanzienlijk ver
lies uiteraard, dat evenwel op het oogenblik
niet zoo zwaar telt, nu het stadsautobus-
verkeer tot een minimum is beperkt. De
tramwagens zijn er zeer goed afgekomen.
Behalve een aantal gebroken xmiten werd
aan dit materiaal geen schade geleden. Wel
waren natuurlijk in de getroffen binnenstad
de bovenleidingen geheel vernietigd. Met
man en macht is er toen gewerkt om zoo
spoedig mogelijk een beperkt tramverkeer
te herstellen, hetgeen reeds op den zeven
tienden Mei gelukte, toen twee kringlijnen
van Schiedam naar den Eendrachtsweg in
dienst werden gesteld en ook het tramver
keer op den Linker Maasoever werd hervat.
Dagelijks werd dit tramverkeer uitgebreid
zoodat het thans, op enkele uitzonderingen
na, normaal is, behoudens een paar omleg
gingen. In ieder geval was de toestand
reeds spoedig zoo, dat alle stadsdeelen per
tram bereikbaar waren. De tram heeft het
dan ook voortdurend zeer druk gehad. Zoo
bedroegen de ontvangsten op een der eer
ste Zondagen na het bombardement 21.000
tegen 17.000 normaal. De totale opbrengst
over de maand Juni was slechts 10.000
minder dan het vorige jaar, ondanks de
stagnatie in het verkeer en ondanks het
feit, dat er bijna geen buslijnen aangehou
den zijn.
In overleg met de Rijksverkeersinspectie
is een regeling ontworpen voor de plaatse
lijke autobuslijnen, die aanvankelijk voor
de R.E.T. zeer poover uitviel. Slechts de
buslijn D mocht rijden en dan nog maar
van Overschie tot den Noordelijken ingang
van het station D.P. met een kwartiers-
dienst, die alleen tijdens de spitsuren tot
eéh 7 y2 minutendienst kon worden opge
voerd. Bovendien is ook de dienst op Delft
gehandhaafd, met dien verstande, dat de
bussen om de twee uur rijden in plaats van,
zooals vroeger, om het half uur. Dank zij
diverse besprekingen is men er in geslaagd
een verder herstel van het busverkeer tot
stand te brengen. Er is weer een verbinding
HeyplaatPernis en de lijn L, die een ver
binding vormde tusschen Hillegersberg en
Kethel is over het gedeelte Schiedam
Kethel hervat. Bij al deze buslijnen staat de
gedachte voorop, dat bussen slechts daar
mogen rijden, waar geen tramverbindingen
zijn. Het is om deze reden, dat de zuiver
locale buslyn H, de eenige R.E.T.-ver bin
ding tusschen het Noordelijk en het Weste
lijk stadsdeel, eveneens hersteld is. Ten
slotte zullen ook de buslijnen in Schiedam
weer spoedig door de R.E.T. worden ge
ëxploiteerd.
Stadsverkeer.
Het overige stadsverkeer wordt, zooals
gezegd, in hoofdzaak gevormd door fietsers.
Ook ryden er, zy het in zeer bescheiden
mate, weer taxi's. Het rijtuig ontwaart
men nog niet veel in Rotterdam's straten,
minder althans dan in andere steden. Ook
de zgn. twee-tax, de fiets-taxi, is tot dus
ver niet tot de Maasstad doorgedrongen.
Late visites zijn dientengevolge in Rotter
dam nog niet goed mogelijk, vooral niet
sinds de verordening van kracht werd, dat
rywielen een half uur na Zonsondergang
niet meer op straat geparkeerd mogen wor
den. De tram rydt slechts tot omstreeks
half elf, de fiets mag ook niet later onbe
heerd buiten staan, en lange wandelingen
door de duistere stad, waar het dikwijls
zeer moeilijk is zich te oriënteeren, lokt
niet velen aan. Zoo wordt de Rotterdam
mer met zachten drang gedreven naar een
tijdig naar bed gaan, hetgeen zeker in deze
woelige dagen niet anders dan toe te jui
chen is.
ROTTERDAMMER
Zoolang het vastgestelde onderschei
dingsteeken niet beschikbaar is, zal een
voorloopig onderscheidingsteeken worden
gedragen.
„De Reformatie" niet verboden.
Verleden week meldden wij, dat, volgens
de Rott. de verschijning van het Geref.
weekblad „De Reformatie" door de Duit-
sche autoriteiten was verboden. Dit blijkt
niet juist te zijn.
In het zoo even uitgekomen nummer van
„De Reformatie" komt een mededeeling
voor onderteekend door de uitgeefster,
firma Oostei'baan en Le Cointre te Goes en
den hoofdredacteur, prof. dr. K. Schilder,
hoogleeraar aan de Theol. Hoogeschool te
Kampen.
Hierin wordt o.m. gezegd, dat bij infor
matie te bevoegder plaatse gebleken is,
dat noch officieel, noch officieus van een
verschijningsverbod iets bekend was.
KOLOSSALE UITBREIDING VAN
DE AMERIKAANSCHE VLOOT.
VAN 369 OP 701 OORLOGSBODEMS.
Reuter meldt uit Washington De beide
Kamers hebben Vrijdag het wetsontwerp,
waarin vier milliard dollar wordt uitge
trokken voor de oorlogsvloot, goedge
keurd en naar Roosevelt gezonden ter
onderteekening. Het. ligt in het voornemen
35 pantserschepen te bouwen, 20 vliegtuig
moederschepen, 88 kruisers, 378 torpedo-
bootjagers en 180 duikbooten. Deze sche
pen zouden voor 1947 gereed moeten zijn.
Het totaal der Amerikaansche vloot zal
door dit programma gebracht worden
van 369 op 701 oorlogsbodems.
Ook Packard ziet af van
leveranties aan Engeland.
Het D.N.B. meldt uit Chicago Na de
weigering van Henry Ford om vliegtuig
motoren aan Engeland te leveren heeft
thans ook de firma Packard haar bezwa
ren tegen het leveren van dergelijk oor
logsmateriaal aan Engeland kenbaar ge
maakt. Evenals Ford beschouwt thans ook
Packard Engelands betalingscapaciteit niet
meer als zoo zeker, dat het verstandig zou
zijn te besluiten tot zulke gevaarlijke groo
te transacties.
De kwestie der bouwcredieten.
Van verschillende zijden vraagt men ons
hoe het staat met de bouwcredieten. Wij
hebben ons hieromtrent gewend tot den
secretaris der Stichting Zeeland 1940, die
ons zeer bereidwillig inlichtte.
Aan de bouwcredieten wordt hard ge
werkt. De voorbereiding in Zeeland is ge
heel klaar en het wachten is slechts op de
definitieve beslissing van Den Haag. De
gang van zaken is, dat de burgemeesters
de aanvraagformulieren verzenden aan de
betrokkenen. Dezen vullen ze in, waarna
de formulieren worden ingediend by de
Stichting Zeeland.
Zooals reeds is gemeld, valt de herbouw
van vernietigde boerenhofsteden niet on
der de Stichting, maar rechtstreeks onder
den Regeeringscommissaris voor den We
deropbouw. Men vraagt zich wel eens af
of de Stichting voortdurend over het vele
noodige geld zal kunnen beschikken. Als
de zaak eenmaal loopt, zal immers iedere
week meer geld noodig zyn, daar gedurig
aanvragen zullen worden behandeld, welke
niet alle met één slag gereed zijn. De
Stichting vraagt echter gelijken voet
houdend met de bedragen der aanvragen
iedere week,* of desnoods iedere drie da
gen, nieuwe credieten aan.
Het is de verwachting, dat komende
week een begin kan worden gemaakt mét
de behandeling der bouwcredieten.
VERLEENT TJ ONDERDAK
Dan opgeven ter gemeente-secretarie.
Zeer velen hebben voldaan aan den op
roep om Donderdag of Vrijdag ter gemeen
te-secretarie opgave te doen of zij perso
nen afkomstig uit de verwoeste perceelen
of uit naburige gemeenten tengevolge van
de tijdsomstandigheden, in huis hebben,
hetzij heel den dag of alleen voor den
nacht.
Toch zijn er vrij zeker achterblijvers en
die kunnen alleen Maandag tusschen 2 en
4 uur daarvan nog kennis geven ter ge
meente-secretarie evenals van toezeggingen
personen in geval van nood onderdak te
verleenen. Na Maandag kunnen geen op
gaven meer worden gedaan, waarmede by
eventueele inkwartiering rekening kan
worden gehouden.
ELECTRO.
„Het dierlijke in den menscli".
De hoofdfilm, welke thans in de Elec-
tro-Bioscoop wordt vertoond, verdient een
beteren naam dan den afschrikwekkenden
titel „Het dierlijke in den mensch". Het
is niet zoo, dat" de vervaardigers den ge-
lijknamigen roman van Zola hebben na-
gefilmd; zij hebben zich er slechts op ge-
inspireerd. En zoc is het wel een tragedie,
gebleven, maar slechts in de verte heeft
het filmverhaal te maken met het onder
werp van Zola's bestrijding van het drank
gevaar. De treinmachinist Lantier (Jean
Gabin) is een afstammeling van de familie
Rougon-Maquart en zijn bloed is vergif
tigd door generaties van gewoontedrin
kers. Hij is een der hoofdpersonen van de
film. De gang van zaken is zoo, dat de
man uit liefde dingen doet, welke in een
Fransche film heel aannemelijk zijn zon
der dat er van alcoholische storingen
sprake hoeft te zijn. Hoe het zij, het is
een rolprent met snelheid en spanning.
Dat begint reeds dadelijk, met prachtige
opnamen van een in volle vaart voortra-
zenden trein. Wij krijgen een blik op het
leven in de aparte wereld, die „spoorwe
gen" heet en die blik is uiterst interes
sant. Lantier dan wordt verliefd op de
vrouw van den onderstationschef van Hêl-
vre. Zy, mad. Roubaud (Simone Simon),
heeft een leven achter zich, vol van te
leurstellingen, waar het mannen betreft.
De nieuwste teleurstelling zien wij als
haar man iets van dat verleden ontdekt.
Hy wil wraak nemen en vermoordt haar
peetoom, die met jyn petekind een ver
houding heeft gehad en, volgens zyn mee
ning, nog heeft. Zyn vrouw prest hij bjj
den moord aanwezig te zyn en beiden
sleepen zy het vreeselijke geheim met zich
mee. Het laat hen niet los. Het ver
knoeit hun leven. De vrouw zoekt wat
warmte by Lantier, die op zyn beurt
haar echtgenoot wil vermoorden. Als hij
op het laatste oogenblik daarvoor terug
stuit, gaat zrj heen.
Door het gegeven en het meesterlijke
spel alleen het praten van. Simone
Simon is al een gang naar deze film
waard blijft de aandacht voortdurend
geboeid. Het einde is heel tragisch, maar
heeft mets van het realisme, dat velen in
Zola zoo stuitend vinden. Ook zij behoe
ven zich door den titel dus niet te laten
afschrikken. De film heeft wel eenige scè
nes, welke er als los zand aanhangen,
maar dit doet aan de spanning en het
spel niets af. De regie van Lenoir is zoo
als men dat van hem gewend is.
In het voorprogramma ziet men o.m.
een stuk oorlogsjournaal en een aardig
lachfilmpje.
Van Zaterdag 13 Juli te 9 uur is des
nachts en ook Zondag geopend de apo
theek Van der Harst, Kortedelft.
Geslaagd.
Te 's-Gravenhage is geslaagd voor de
L.O. akte zang (theoretisch gedeelte)
mevr. E. van Andel-Puijpe, alhier.
De heer J. Wolfswinkel naar Hilversum
verplaatst.
De inspecteur der registratie en domei
nen J. Wolfswinkel is verplaatst van Mid
delburg naar Hilversum.
Geslaagd.
Gisteren slaagde te Amsterdam voor
het candidaats-examen geneeskunde twee
de gedeelte de heer J. L. S. Pel, alhier.
Geslaagden.
Vrijdag slaagde te'Amsterdam voor het
candidaatsexamen geneeskunde tweede
gedeelte de heer J. L. S. Pel te Middel
burg.
Te 's-Gravenhage slaagde voor diploma
A als scheepswerktuigkundige, de heer
J. de Bree te Middelburg, leerling van den
Cursus ter opleiding van Scheepswerk-
tuigkundigen, verbonden aan de Am
bachtsschool te Middelburg.
Machinisten-examen.
Geslaagd te 's Gravenhage voor het di
ploma A als scheepswerktuigkundige de
heer J. van Opdorp alhier, leerling van den
cursus ter opleiding van scheepswerktuig-
kundigen, verbonden aan de Ambachts
school te Middelburg.
Officiëele Publicaties.
BOTER-MARGARINE VET-
DISTREBUTIE.
De Directeur van den Distributiedienst
te Middelburg maakt beltend, dat in het
tydvak van 15 t;m 25 Juli a.s. de aanvraag
formulieren ter bekoming van boter- of
margarinekaarten lcunnen worden afge
haald en wel als volgt
op 15 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met A of B,
op 16 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met C, D, of E.
op 17 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met F of G,
op 18 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met H, I of J,
op 19 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met K of L,
op 20 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met M of N,
op 22 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met O, P of Q,
op 23 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met R of S,
op 24 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met T, U of V,
op 25 Juli voor hen, wier geslachtsnaam
begint met W. X, IJ of Z.
Kostgangers, pensiongasten e.d. moeten
zelf hun formulier aanvragen en invullen.
Aanslagbiljetten in de gemeentefondsbelas
ting van het belastingjaar 19391940 of
1938 en stamkaarten van alle gezinsleden
moeten worden overgelegd.
Bureau: Militair Hospitaal (Houttuinen).
Kantooruren 91? en l/25 uur (behalve
Zaterdagsnamiddag-s), 's Woensdagsavonds
van 78 uur.
De Directeur voornoemd,
H. P. STAAL.
OUD-ARCHIEF.
Burgemeester en Wethouders van Vlis
singen
maken bekend
dat het Oud Archief aan het Bellamy-
park alhier, voor het publiek zal zrjn ge
sloten van 17 Juli 1940 tot en met 21
Augustus d.a.v.
Vlissingen, 13 Juli 1940.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
VAN WOELDEREN.
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
Kostelooze inenting en herinenting tegen
pokken.
Burgemeester en Wethouders van Mid
delburg brengen ter openbare kennisdat
op Woensdag 17 Juli 's middags van 2—3
SPORT
VOETBAL
R.C.S.-Middelburg.
Zondagavond speelt het eerste elftal
van R.C.S. te Souburg een vriendschap
pelijke wedstrijd tegen Middelburg I. Voor
verdere bijzonderheden verwijzen wij naar
de advertentie in dit blad.
Goes-Zeelandia.
Goes zal morgenavond, op haar terrein
aan den Westhavendijk, een vriendschap-
pelijken wedstrijd spelen tegen Zeelan-
dia. Goes zal met de volgende, sterke op
stelling uitkomen: De Munclt, doel; De
Kok en Akkerman, achter; Wijs, De Pan
en Beuns, midden Lockefeer, Paauwe,
Schmidt, Huysstede en Van Sabben, voor
Uit deze opstelling blijkt, dat de achter
speler Akkerman, die wegens verhuizing
naar Utrecht, vorig jaar, lid van D.O.S.
werd en reeds in D.O.S. I uitkwam, ook
weer in de Goesche gelederen terug is.
KORFBAL
Korfbalvereeniging „Rapïde" te Axel.
De korfbalvereeniging „Rapide" te Axel
heeft een moeilijken tijd doorgemaakt. Het
ledental ging steeds achteruit, zoodat zelfs
geen twaalftal meer samengesteld kon
worden. De oudere leden hebben het vorig
jaar een propaganda-actie op touw gezet
en deze heeft thans vruchten afgeworpen.
Rapide is weer een vereeniging geworden
met nieuw leven en jonge krachten.
Het bestuur is thans samengesteld -als
volgtP. J. Olijslager, voorzitter, W. B.
Heerspink, secretaris, mej. G. A. Dekker,
penningmeesteresse.
De heer Corn. Schieman, de vroegere
voorzitter, is tot eere-voorzitter benoemd.
Adspirantenweds traden.
Een adspi'-anten-elftal van Middelburg
zal Zondag weer een fietstocht naar Goes
maken en daar tegen een adspiranten-
elftal van „Goes" in het veld treden.
Voorts zullen de R.C.S.-adspiranten den
strijd aanbinden met een ander Middel-
burg-adspiranten-elftal.
uur gelegenheid bestaat tot kostelooze
inenting en herinenting tegen pokken in
het voormalige consultatiebureau Noord-
bolwerk 37.
Er wordt in het bijzonder de aandacht
op gevestigd dat de leeftijd beneden de
2 jaar als de meest geschikte voor in
enting moet worden beschouwd.
Middelburg, 12 Juli 1940.
Burg. en Weth. van Middelburg,
VAN WALRÉ DE BORDES, Voorzitter.
VAN DER VEUR, Secretaris.
BOTER- EN VETDISTREBÜTEE.
De Burgemeester van Vlissingen maakt
bekend
dat in verband met de botor- en vetdïs-
tributie aanvraagformulieren voor het ver
krijgen van boter- en vetkaarten zullen
worden .uitgereikt in het Distributiege
bouw, Wilhelmlnastraat, en wel op
Maandag, 15 Juli a.s. en
Dinsdag, 16 Juli a.s.
des morgens tusschen 9 en 12 uur en des
middags tusschen 2 en 5 uur.
Voor de invulling van deze formulieren
komen niet alleen de hoofden van een ge
zin of samenwoning, en de afzonderlijke
levenden, die een zelfstandige huishouding
vormen, in aanmerking, doch evenzeer
kostgangers, kamerbewoners, pensiongas
ten en dergelijke personen, wier verzorging
geheel of ten deele door of vanwege den
Hoofdbewoner geschiedt.
Nadrukkelijk wordt erop gewezen, dat er
voor de bevolking van Vlissingen voldoende
formulieren aanwezig zijn en dat er voor
een vlotte uitreiking zorg zal worden ge
dragen.
De datum van inlevering van de inge
vulde formulieren wordt nader bekend <m-
maakt.
Vlissingen, 13 Juli 1940.
De Burgemeester voornoemd,
VAN WOELDEREN.
DISTRIBUTIE TARWEBLOEM OF
ZELFRIJZEND BAKMEEL.
De Burgemeester van Vlissingen maakt
bekend
dat aangezien gebleken is, dat verschil-
nde detaillisten zich niet tijdig bij hun
-everanciers van de hun toegewezen hoe
veelheid tarwebloem of zelfrijzend bakmeel
hebben kunnen voorzien, de geldigheidsduur
der toewijzingen voor dit artikel, welke op
13 Juli 1940 afloopt, wordt verlengd tot
10 Augustus 1940.
De detaillisten hebben hierdoor voldoen
den tijd om deze toewijzingen ten volle te
•cunnen gebruiken.
Vlissingen, 13 Juli 1940.
De Burgemeester voornoemd,
yAN WOELDEREN.