:0ns eigen bedrijf iaa oorlogstijd. De expeditie naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Het goederenvervoer per beurtvaart en per vrachtauto. (Slot). De expeditie van Oost- naar West. Eenmaal in Terneuzen zijnde was het zaak een middel te vinden om onze kran ten van Oost- naar West-Zeeuwsch-Vlaan- deren te expedieeren. Dat bleek in den be ginne een hopeloos werk. Tram- of auto verbinding bestond niet. Weliswaar was een auto-onderneming in Terneuzen, waarbij wij ons vervoegden, gaarna bereid deze expeditie te verzorgen, mits wy echter voor benzine wilden zorgen. Met weinig hoop op slagen vervoegden wij ons aan het JDuitsche commando in Terneuzen, doch Zonder eenig resultaat. Hoe warm wy onze zaak ook verdedigden, -den commandant bleef onvermurwbaar hij mocht geen ben zine voor dit doel beschikbaar stellen. De hoop dat onze kranten nog denzelf den dag van verschijnen bij onze abonné's in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen zouden kunnen worden bezorgd, werd daardoor den bodem ingeslagen. Tante Pos helpt wederom. Een bezoek aan den directeur van het postkantoor te Terneuzen bracht echter uitkomst. Door diens bemiddeling bleek het nl. mogelijk onze kranten die 's avonds in Terneuzen arriveerden, den anderen middag per postauto naar de diverse plaatsen in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen te doen vervoeren, waar zij door onze agenten konden worden afgehaald en bij de abon né's bezorgd. Met deze regeling waren wij dus nog wel niet naar genoegen geholpen, doch daarmede werd toch bereikt dat de kranten niet meer, zooals voorheen, na 3 a 4 dagen wei-den besteld, doch slechts één dag na het verschijnen. Alzoo hadden wjj toch wat bereikt. Een onaangenaam oponthoud. Toen deze regeling eenmaal tot stand was gekomen, was het zaak onze agenten in geheel Zeeuwsch-Vlaanderen daarvan in kennis te stellen. Daarby kwam ook nog dat er in diverse plaatsen thans twee agenten waren, nl. één van de Middelburg- sche en één van de Vlissingsche Courant. Nu deze beide kranten één waren gewor den, moesten wij dus, tot onzen grooten spjjt, daarüi verandering brengen en he laas eenigen van onze medewerkers als zoodanig ontslaan. Zoo begon de tocht per fiets door Zeeuwsch-Vlaanderen van de eene plaats naar de andere. Bij den één een blij ge zicht omdat hij zijn agentschap zag ver groot, bij den ander een minder prettige boodschap. Het dient gezegd dat deze laat ste categorie de noodzaak daarvan volko men begreep en overal werd zonder eenig gemopper het besluit aanvaard. Op onze tocht door het land van over de Schelde hebben wy veel gezien, veel ge hoord. Ook hier waren de verschrikkin gen van den oorlog niet zonder sporen voor bij gegaan. De eene gemeente had weinig of niets, de andere weer meer geleden. Op de meeste plaatsen heerschte er echter een groote verbittering over de wyze daarop de terugtrekkende Fransche troepen had den gestolen en geplunderd. Dien nacht sliepen wij in Schoondijke in het hotel van den Heer Rosevelt. De eigenaar stelde ons zijn minst beschadig de kamer ter beschikking, doch ook deze bleek nog doorzeefd te zijn van kogelgaten. Het meest getroffen was de eigenaar door de plunderingen waaraan zijn huis had blootgestaan. Voor duizenden gul dens was verdwenen. Wij spraken nog den burgemeester van Schoondyke, den heer Rosevelt. Deze ver telde ons dat in zijn gemeente voor een bedrag van circa 20.000 oorlogsschade was, doch dat er voor 40.000 was ge plunderdWy hebben hier slechts Schoondijke genoemd als voorbeeld, wy zouden nog kunnen vertellen over andere gemeenten, wij zouden kunnen verhalen van de wonderbaarlijke wijze waarop bur gemeester Wagtho van Groede en Nieuw- vliet, die ook in het heetst van den strijd steeds op zyn post is gebleven, tot twee maal toe aan den dood is ontsnapt, toen het gemeentehuis werd getroffen. Ons verhaal zou dan echter te veel plaats ruimte vergen. Laten we daarom volstaan met een woord van warme hulde aan hen die steeds op hun post zijn gebleven en dat zyn er in Zeeuwsch-Vlaanderen velen. Den tweeden avond van onzen tocht wa ren wij tot Groede gekomen, waar wij, on danks het late uur, op bijzonder hartelijke wijze door bui-gemeester Wagtho werden ontvangen. Wij besloten in Groede te over nachten, doch dit bleek later een onzalige gedachte te zijn geweest. Door een be treurenswaardig misverstand toch kon het gebeuren, dat schryver dezes zijn vrijheid gedurende 36 uren moest prijsgeven, waar van hij er ruim 24 in Oostburg moest doorbrengen. Gelukkig had dit misver stand geen andere gevolgen dan een onaan gename herinnering en de opgedane er varing in den vervolge beter gedocumen teerd op reis te gaan. Den laatsten dag van ons vierdaagsch bezoek aan Zeeuwsch-Vlaanderen vertrok ken wij 's morgens circa 11.30 op een ge leende fiets uit Oostburg naar Breskens, vandaar naar Groede om ons achtergelaten karretje op te halen. Met de geleende fiets aan de hand getrapt naar Oostburg en vandaar naar Terneuzen. De boot bracht ons weer naar Hoedekenslcerke, waar wij 's avonds tegen 8 uur arriveerden. Het was nu zaak om in ruim twee uur tyd in Vlissingen te komen, daar de bevolking aldaar toen nog om 10 uur binnen moest zijn. De circa 40 km. werden inderdaad in twee uur afgetrapt en klokslag 10 uur arriveerden wij thuis. De voorloopige expeditie van onze kran ten naar Zeeuwsch-Vlaanderen was ge regeld en schrijver dezes was wat ervaring rijker. Weer byna normaal. In Zeeuwsch-Vlaanderen zat men in- tusschen niet stil. Met man en macht werd aldaar gewerkt aan het herstel der tram banen, waarby de vele vernielde bruggen uiteraard de grootste handicap vormden. Spoediger dan men had durven verwach ten, was men met dit omvangrijke werk gereed en konden de trams weel" rijden, eerst in West-, kort nadien ook in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen. Het was Zaterdag 15 Juni,' dat wij de heugelijke tijding ontvingen, dat met in gang van Maandag 17 Juni de bootdienst VlissingenBreskens v.v. weer zou varen, zij het ook met een beperkte dienstrege ling. Dat beteekende voor onze expeditie en nog meer voor onze lezers aan den „overkant" een ware uitkomst. Onmiddel lijk trokken wij dien Maandagmorgen over de Schelde om onze agenten met den nieuwen gang van zaken op de hoogte te stellen. In Breskens aangekomen, bleek de directie van de Stoomtram Maatschappij BreskensMaldeghem eerst later met het herstel van den bootdienst in kennis te zyn gesteld, zoodat de tramdienst dien dag nog nie.t op den bootdienst correspon deerde. Men bleek echter onmiddellijk bereid de dienstregeling der tram, reeds met ingang van den volgenden dag zoo te wyzigen dat er aansluiting op den bootdienst werd verkregen Vanaf dien tijd verschenen onze kranten weer denzelfden dag bij onze lezers in Zeeuwsch-Vlaanderen, zij het nog op een laat uur in den avond. Onze agenten heb ben ook die dagen hun uiterste best ge daan om de kranten zoo vlug mogelijk te bestellen. Spoediger dan verwacht, kwam er nog meer verbetering in den dienst, waardoor onze kranten reeds 's avonds circa half zeven in Breskens aankwamen. Ook de tramdirectie zorgde voor een directe aan sluiting, zoodat vanaf dit tijdstip al onze abonné's in Zeeuwsch-Vlaanderen, die hun blad via onze agenten betrokken, dit nog denzelfden avond in hun bezit kregen. Een tydperk van groote moeilijkheden was achter den rug. Te vroeg gejuicht. Het bleek helaas, dat we te vroeg had den gejuicht. Zaterdagmorgen j.l., te circa 10.30 uur bereikte ons het ontstellende bericht dat alle bootdiensten op de Wes- terschelde plotseling tot nader order waren gestaakt. Door dit feit ontstond weer den zelfden toestand als voor een maand geleden, met dit verschil, dat onze lezers thans weer gewend waren hun blad dage- lyks op tijd te ontvangen. Wat nu te doen. De kranten niet ver zenden? De bladen aan de posterijen toe vertrouwen? Wanneer zouden zij dan besteld worden, vooral nu er den Zondag tusschen viel? Neen, besloot onze directie, de kranten moeten dan maar langs een anderen weg naar Zeeuwsch-Vlaanderen gebracht wor den, er mogen kosten noch moeite ge spaard worden ten gerieve van onze lezers in Zeeuwsch-Vlaanderen. Weer werd onze reis-expeditie-redacteur er voor gespan nen om dit varkentje schoon te wasschen. Er was nu geen tijd te verliezen. Met spoed werden de noodige maatregelen getroffen ter verkryging van de noodige papieren die, dank zij de bemiddeling van burgemeester Van Woelderen, Zaterdag middag werden verkregen. Een veelbewogen reis. Wij willen U thans een beschrijving geven van onze reis naar Zeeuwsch- Vlaanderen, een reis, waarvoor in normale omstandigheden een half uur (boot Vlis singenBreskens) wordt gedaan. Zaterdagmiddag vier uur waren de laatste formaliteiten vervuld. Een groote postzak, gevuld met kranten, werd door twee man aan ons bureau in de Walstraat afgehaald en naar de tram StadStation gesjouwd. Aan het station gekomen, bleken er tal van passagiers voor Zeeuwsch-Vlaanderen te zijn, die allen, evenals wy, wilden trachten hun doel via Bergen op ZoomAntwerpen te bereiken. Om 4.42 uur vertrokken wij van Vlis singen. Te Kapelle-Biezelinge kwam het eerste oponthoud. Daar moesten alle pas sagiers de trein verlaten en na een tydje wachten, welke tyd werd gesleten met het eten van heerlyke kersen, die door een ijverig koopman grif van de hand werden gedaan, werd de reis per autobus ver volgd naar Kruiningen. Aldaar stond weer de trein gereed, die ons bracht naar Bergen op Zoom. Een niet onvermakelijk geval op onze eerste treinreis willen wij hier nog ver melden. Onder de passagiers voor Zeeuwsch- Vlaanderen bevond zich ook een juffrouw. In de coupé's werd natuurlijk druk ge praat over de vraag of nog denzelfden avond Zeeuwsch-Vlaanderen bereikt zou worden. Zij, die wat meer met het verkeer in België op de hoogte waren, waren van meening dat het gezelschap dien dag niet verder dan Antwerpen zou komen, zoodat men aldaar zou moeten overnachten. Dit denkbeeld maakte onze juffrouw zoo angstig, zy bleek Antwerpen zoo'n slechte stad te vinden, dat zij resoluut besloot de reis te staken. Reeds in Goes verliet zij den trein. In Bergen op Zoom hadden wij een uur oponthoud, alvorens de bus naar Putte vertrok. In deze bus zaten de passagiers als haringen in een ton gepakt, doch de stemming leed er niet het minste onder. In het zwaar geteisterde grensplaatsje Putte, waar wij o.a. twee vernielde kerken zagen, ontstond slechts weinig vertraging. De douane zoowel als de Duitsche grenspost traden zoo soepel mogelijk op, zoodat het geheele gezelschap spoedig de grens was overschreden. Thans begon onze tocht door een ge deelte van België. Hoewel de oorlogsver schrikkingen ook hier sporen hadden ach tergelaten, bleek de schade zich toch te beperken tot hier en daar eenige ver nielde huizen, 's Avonds te ruim half tien arriveerden wij in Antwerpen. Daar ston den wy met onze omvangrylce bagage op het drukke statieplein. Links en rechts werd door ons gezelschap geïnformeerd naar een verbinding naar de grens van Zeeuwsch-Vlaanderen. Het bleek echter spoedig dat een dergelyke verbinding niet bestond en dat er toch zeker dien avond geen kans meer was om Antwerpen te verlaten. Een Belgische krantenbezorger was ons behulpzaam bij het bergen van onze ba gage en wij maakten met hem een af spraak voor den Zondagmorgen. Hoewel het inmiddels reeds vrij laat was geworden, besloten wy toch, alvorens naar een hotel te gaan, een bevriende Belgische loodsenfamilie op te zoeken. Daar werden wij zoo gastvrij ontvangen, dat van het zoeken naar een hotel geen sprake meer was. Van deze familie ver namen wij dat er heel veel burgers, die waven gevlucht, worden vermist. Na een korte nachtrust ontmoetten wij Zondagmorgen op de afgesproken plaats onze Belgische krantenbezorger. Onze bagage weer op de velo geladen en wij begaven ons naar de door de Duitschers gelegde noodbrug over de Schelde. Er bleek geen verbinding te krijgen, noch per trein, noch per bus, naar de richting van Zeeuwsch-Vlaanderen. Bij de Scheldebrug aangekomen hebben wij ons daar geposteerd, wachtend op een vervoermiddel om onze reis te vervolgen. Van de Duitsche militairen ondervonden wij daar alle mogelijke medewerking. Na circa 2 uur wachten gelukte het ons ein delijk om een plaatsje te krijgen in een klein vrachtautotje, met bestemming naar Gent. Tuffend en hobbelend werd de reis vervolgd. Hard ging het niet, de fietsers gebruikten onze „wagen" als gangmaker en bleven ons trouw gezelschap houden. Wy hadden al uitgerekend dat we op deze wijze wellicht Zondagavond aan de grens zouden aankomen, toen ons plotse ling een autobus achterop kwam. Wij ontdekten daarin ons reisgezelschap van den vorigen dag en gelukkig werden ook wij, door ons roepen en zwaaien, door de inzittenden opgemerkt, met het gevolg dat werd gestopt en één van hen ons kwam vragen of we niet liever met hen wilden meerijden. Dat we spoedig van vervoer middel waren verwisseld, behoeft zeker wel geen betoog. In de bus vernamen wij van den heer H. E. F. Wolf, den com mandant van het Protestantsch vluchte lingenkamp te Sluis, een man met een jarenlange ervaring op het gebied van het organiseeren van reizen in binnen- en buitenland, dat het gelukt was, zij het tegen een hoog tarief, een autobus te charteren om het gezelschap naar Malde ghem, dus tot de grens van Zeeuwsch- Vlaanderen te brengen. Daar vernamen wij tevens het voor ons ontstellende nieuws, dat de grens te Putte den volgenden dag voor twee dagen zou zijn gesloten voor alle verkeer. Dat beteekende voor ons, dat we oi denzelfden dag nog moesten trachten via Putte terug te keeren, of een verblijf van een paar dagen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het was wederom de heer Wolf, die uitkomst bracht. Hij toch besloot onze taak over te nemen en te zorgen dat onze bagage in Zeeuwsch-Vlaanderen kwam, waar hij maatregelen voor de verdere expeditie zou treffen. Ongetwijfeld hebben onze abonné's hun krant, zij het dan wat later, ontvan gen. Op deze plaats een woord van har- telyken dank aan den heer Wolf voor zijn zeer gewaardeerde hulp. Onze autobus bad intusschen in een snel tempo het Vlaamsche land doorkruist, het Vlaamsche land dat op diverse plaat sen de gevolgen van het oorlogsgeweld vertoonde. Overal ontdekten wij gespron gen bruggen, in vele'plaatsen zagen wij ruïnes van huizen en kerken, andere plaatsen waren er oogenschijnlijk beter af gekomen. Het was na den middag dat we in Maldeghem arriveerden. Het gezelschap moest daar de bus verlaten en langs pri mitieve wegen, klauterend over dijken, him weg voorloopig te voet vervolgen. Wij zijn daar weer met dezelfde bus naar Ant werpen teruggekeerd. Het reisje Antwer penMaldeghem v.v. kostte ons alleen reeds circa 200 francs. Het gelukte ons nog denzelfden avond tot Bergen op Zoom te komen, waar wij echter moesten overnachten, daar er geen verbinding meer was naar Zeeland. Maan dagmorgen te circa 30 uur arriveerden wij weer te Vlissingen. waar wij juist bij aan komst vernamen dat de bootdienst Vlis singenBreskens weer werd hervat. Ongetwijfeld zullen onze lezers, speciaal die in Zeeuwsch-Vlaanderen, na het lezen van deze artikelen, dc overtuiging gekre gen hebben dat ons bedrijf alles in het werk stelt ten gerieve van de lezers. Landbouw De stryd tegen den Coloradokever. De plantenzielctenkundige dienst te Wa- geningen schrijft Nu de bespuiting van alle aardappel velden in het gedeelte van ons land ten zuiden van den Rijn, de Lek, de Nieuwe Maas en den Nieuwen Waterweg met calcium ai-senaat, tusschen 1 en 12 Juli ter bestrijding van den Coloradokever is voorgeschreven, vestigt de plantenziekten- kundige dienst de aandacht van alle ver bouwers erop, dat deze bespuiting nood zakelijk is en vooral ook, dat zij nauwge zet moet worden uitgevoerd. Op verschillende plaatsen zyn thans kevers en larven van den Coloradokever gevonden. Door een zorgvuldige bespui- ting, waarby zeer zeker de volle hoeveel heid vloeistof, waarop gerekend is, n.l. minstens 750 liter per hectare, gebruikt moet worden, kunnen eventueel aanwezige larven gedood worden- Wij weten allen, hoe gevaarlijk de aanwezigheid van den Coloradokever, niet alleen voor onze aard- appelcultuur en -uitvoer, maar ook voor den uitvoer van andere tuinbouwproduc ten is. Alleen door zeer stipte uitvoering der voorgeschreven bestrijdingsmaatregelen zullen wjj uitbreiding van het insect over ons land kunnen tegengaan. Laat men dus. ondanks de moeilijkheden, alle aan dacht aan de beide voorgeschreven be spuitingen wijden. Laat men ook tijdens de bespuiting goed opletten of men de aanwezigheid van het insect in het aardappelgewas kan vast stellen, n.l. of men den 1 c.M. grooten. ovalen, geelgekleurden kever met 10 zwarte strepen op de dekschilden of de roode larven op de bladeren vindt. Als men gaatjes in de bladeren waarneemt, moet er op die plaats vooral met aandacht naar larven gezocht worden. Van elk geval ,^at kevers of larven ge vonden worden, moet mededeeling gedaan worden ten gemeentehuize, daar dan door den plantenziektekundigen dienst nog krachtiger bestrijdingsmaatregelen op die De nieuwe voorschriften. Nu van 1 Juli af ook het vervoer per vrachtauto in interlocaal verkeer aan een nieuwe regeling is onderworpen, is het gewenscht, zoowel deze regeling als de reeds eerder afgekondigde voor het ver voer per beurtvaart aan een nadere be schouwing te onderwerpen. De opdracht tot het organiseeren van een vervoerregeling voor de beurtvaart aan het binnenvaartbureau werd gegeven met het oog op de schaarschte aan brand stoffen, in het bijzonder van motorbrand stoffen. Daar het vervoer per vrachauto door het gebrek aan benzine en gasolie zooveel mogelijk moet worden ingekrompen, zal men voor het goederenvervoer in Neder land grootendeels zijn aangewezen op het vervoer te water en per rails. Voor wat betreft het vervoer te water komt voor de wilde vaart de particuliere schipper in aanmerking, ten-, ijl de regelmatige ver zending van stuk- en partijgoed tusschen twee plaatsen moet worden verzorgd door de vaste lijndiensten der beurtvaart. Het is een gelukkige omstandigheid dat in ons waterrijke land de binnenscheepvaart zoo sterk ontwikkeld is. De meeste plaatsen in ons .and zijn te water bereikbaar of zijn op betrekkelijk korten afstand van een z.g. natte plaats gelegen. Op vrijwel alle belangrijke plaatsen onderhouden de beurtbootdiensten dagelijksche verbindin gen. De nachtvaart is grootendeels her steld, zoodat een vlugge overkomst dei- goederen is verzekerd. De gelegenheid voor vervoer te water is dus ruimschoots aanwezig. Zooals wij reeds opmerkten, geldt ook hier echter de gebiedende eisch van een zoo zuinig mogelijk gebruik van brandstoffen, ter wijl het gebruik van motorbrandstof zelfs zoo veel mogelijk geheel vermeden moet worden. Aan het Nederlandsch binnenvaartbu reau, de centrale organisatie voor de beurtvaart is de eervolle maar moeilijke taak opgedragen, om een zoodanige or ganisatie tot stand te brengen, dat het beurtvaartbedrijf functionneert met een zoo gering mogelijk verbruik van motor brandstof. Als men nu weet, dat de beurtvaart voor het grootste gedeelte ge bruik maakte van motorvrachtbooten, is Gemengd Nieuws MOTORRIJDER BIJ BOTSING MET AUTO OMGEKOMEN. Tusschen Nijkerk en Putten zijn twee leden van de marechausseebrigade te Winschoten, die te Amsterdam gedeta cheerd waren en per motor van verlof terugkeerden, tegen een auto gereden. De bestuurder van het motorrijwiel overleed na korten tijd. Zijn duo-passagier kreeg wonder boven wonder geen letsel. MET ZIJN OOK IN EEN LUCIFERSDOOSJE NAAK HET ZIEKEN HUIS. In dezen wonderlijken Ujd ziet men let terlijk van al'es gebeuren, zelfs dat per sonen met hun eigen oor naar het zieken huis loopen. Deze demonstratie van Spar- taansche mentaliteit had naar de N. Haag- sche Crt. meldt, in Den I-Iaag plaats, toen op den hoek van de Koninginnegracht en den Leidschestraatwcg een militaire vrachtauto iy botsing was geweest met een tramwagen. Oorzaak was, dat de be stuurder van den auto met zijn voet van de rempedaal gleed, waardoor het voer tuig plotseling met groote kracht tegen de tram opvloog. De chauffeur kwam daarby zoodanig in de verdrukking, dat het grootste deel van een zijner ooren werd afgescheurd. Hij pakte het op, deed het in een lucifersdoosje en begaf zich onmiddellijk naar het ziekenhuis. Twee andere militairen, die op den auto zaten, moesten eveneens naar het zieken huis worden gebracht, respectievelijk voor een hersenschudding en wonden aan het gelaat. HET BELEID DER BURGEMEESTERS IN GELDERLAND. De Staten van Gelderland zijn Dinsdag in zomerzitting bijeengekomen. Op de pu blieke tribune waren talrijke leden van de N.S.B. in zwarte hemden aanwezig. Ook de Statenleden Koster en Konijnenburg droegen deze uniform. De heer Koster (N.S.B.) diende een voorstel in, mede' na mens de heeren Konijnenburg (N.S.B.) en Bouwman (party van de kleine boeren), er toe strekkende, om door een commissie uit de Staten een onderzoek te laten in stellen naar het gedrag der burgemeesters in Gelderland van 10 tot 14 Mei en daarop volgende dagen, en daarover rapport aan de Staten uit te brengen. De heer Koster kreeg toestemming om dit voorstel in het kort toe te lichten, maar werd, toen liy op merkte, dat er tegen burgers maatregelen waren genomen, waarbij burgemeesters zich hebben misdragen, door den voorzitter in de rede gevallen, omdat er bezwaar is, dat hier personen worden aangevallen, die zich niet kunnen verdedigen. De heer Koster heeft in het vervolg van lijke autoriteiten in de dagen van 10 tot 12 zijn rede er op gewezen, dat door burger- Mei reeksen personen gevangen zijn geno men en zijn geïnterneerd. Er is zelfs een oud boertje uit zyn huis gesleept en kinde ren van 17 en zelfs van 13 jaar zijn onder het oog van de burgemeesters weggehaald. Bij de evacuatie waren burgemeesters, die elk initiatief of organiseerend vermo gen misten en daarby alleen aan zichzelf dachten. Zij moeten ter verantwoording worden geroepen. Wij willen geen persoon lijke wraak, maar recht moet er zijn. Toen op de publieke tribune bravo en plaats genomen zullen wox'den. Als iedere aardappelverbouwer zijn me dewerking verleent, kan voor de uitroeiing van den Coloradokever nog veel bereikt worden. Daarom spuit en zoekt. het niet te verwonderen, dat er een re organisatie van ingrijpenden aard noodig is, om aan de gestelde eischen te voldoen. Vele moeilijkheden moesten worden over wonnen. Het algemeen belang moest aan vele particuliere belangen het zwijgen op leggen. Concurrentie moest plaats maken voor samenwerking- De ondernemers hebben dit ten volle begrepen en het resultaat is, dat thans een groot aantal vaarplannen gereed is ter uitvoering, terwijl op een aantal trajecten volgens deze vaarplannen wordt gevaren De grondslagen, waarop deze vaarplan nen berusten, zijn allereerst het zooveel mogelijk uitschakelen van voortbeweging per motor en voorts het voorkomen van het varen met wanruimte. Om de nieuwe regeling, ook uit admi nistratief oogpunt, goed te laten function- neeren, werd van overheidswege bepaald, dat alle zendingen voorzien moeten zijn van een uniform vervoer document: het beurtvaartadres. Hierboven werd reeds opgemerkt, dat het vervoer per motorrijtuig met het oog op de brandstofschaarschte zooveel mo gelijk zal worden ingekrompen. Dit ver voer zal zich voor een groot deel con- centreeren op het vervoer van goederen van z.g. natte plaatsen naar de in den omtrek gelegen plaatsen, die geen ver binding te water hebben. Nog meer dan thans het geval is, zal dus overgave van goederen plaats vinden van beurtboot aan auto en omgekeerd. Ook voor het vervoer is eenheid in document en condities eisch. Het ver voer door middel van motorrijtuigen zal dan ook eveneens geschieden op beurt vaartadres. Het particuliere vervoerbedrijf, zoowel te land als te water maakt moeilijke tijden door. Het vervoerbedrijf langs den weg ziet zich gesteld voor den eisch van inkrim pen van het bedrijf. Het beurtvaartbedrijf moet de motoren stilzetten en zich voor zien van de uit den aard der zaak kost bare stoomtractie. Van den handel mag venvacht worden, dat door toepassing van de gegeven voor schriften de vervoerbedrijven zoo goed als in de gegeven omstandigheden moge lijk is, kunnen blijven functionneeren. houzee werd geroepen, werd de tribune op last van den voorzitter ontruimd. De leden van de N.S.B. op de tribune ging'en zingend heen. Het voorstel Koster werd daarna ver worpen. Alleen de onderteekenaar stemde voor. MEISJE OM HET LEVEN GEKOMEN. Dinsdagmiddag was het zesjarige meisje Jantje Kale te Zutphen aan het spelen in de nabijheid van een goederentram van de Geldersche tramweg maatschappij. Toen de tram vertrok, klampte het kind zich aan een der wagens vast. Het raakte er onder en werd geheel vermorzeld. HILVERSUMS BURGEMEESTER VRAAGT ONTSLAG. De burgemeester van Hilversum, mr. dr. K. L. C. M. I. baron de Wijkerslooth heeft, na enkele maanden als gemeentehoofd te zijn opgetreden, thans medegedeeld, dat hij voornemens is, zijn functie neer te leggen, meldt het Hbld. GROOTE BRAND EST ZWOLLERKERSPEL. Gistermiddag is in den polder Masten broek, gemeente Zwollerkerspel, brand ontstaan bij den veehouder W. Rietman, doordat de motor in brand vloog, waar mede men bezig was het hooi in bergen op te tassen In een oogwenk stonden twee hooi bergen, de boerderij en een schuur met landbouwwerktuigen in brand, welke ge heel verloren gingen. Een varkenssehuur kon door de brandweer worden behouden. Naar schatting is 250.000 pond hooi ver brand. De aangerichte schade, die aan zienlijk is, wordt door verzekering gedekt. HULPBUREAUX VOOR DUITSCHERS IN NEDERLAND. Ook in Nederland is een systematische hulpactie aangevangen voor de Duitschers, die tengevolge van oorlogsmaatregelen na deel ondervonden. De vanwege de leiding van de buiten- landsche organisatie der N.S.D.A.P. voor alle aangelegenheden van Duitschers in het buitenland bestaande N.S.V. (nationaal- socialistische volkswelvaart) stelde met grooten spoed een hulpcomité in met den zetel in Rotterdam, welk comité onmiddel lijk de zorg voor de getroffen Duitschers op zich heeft genomen. FORD KRIJGT DREIGBRIEVEN. Het D.N.B. meldt uit New York Vol gens „Journal American" heeft Henry Ford wegens zijn weigering, vliegtuigen voor Engeland te vervaardigen, talrijke dreigbrieven ontvangen. In verband hier mede moest de politie te Southampton (Long Island), waarheen Ford zich bege ven had om de bruiloft van een kleinkind bij te wonen, voorzorgsmaatregelen voor de bescherming van zijn persoon treffen. GROOTERE ENGELSCHE SCHEEPSVEKLIEZEN. Reuter meldt uit Londen: Officieel wordt omtrent het gestegen aantal der verloren gegane schepen mede gedeeld, dat dit moet worden toegeschre ven aan den op den Atlantischen Oceaan opereevende duikbooten. Voorts zijn de En- gelsche maatregelen ten aanzien der con- vooieeringen iets verminderd tengevolge van den Franschen wapenstilstand. De En- gelsche schepen moeten niet alleen Engel- sche troepen transporteeren, maar ook Fransche en Poolsche. Ondanks de zware Britsche verliezen voegt de Britsche admi raliteit hier nog aan toe, dat de huidige stand der scheepstonnage gunstiger is dan voor tien maanden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 7