:0ns eigen bedrijf iaa oorlogstijd.
De expeditie naar Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het goederenvervoer per beurtvaart en per
vrachtauto.
(Slot).
De expeditie van Oost- naar West.
Eenmaal in Terneuzen zijnde was het
zaak een middel te vinden om onze kran
ten van Oost- naar West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren te expedieeren. Dat bleek in den be
ginne een hopeloos werk. Tram- of auto
verbinding bestond niet. Weliswaar was
een auto-onderneming in Terneuzen, waarbij
wij ons vervoegden, gaarna bereid deze
expeditie te verzorgen, mits wy echter
voor benzine wilden zorgen. Met weinig
hoop op slagen vervoegden wij ons aan het
JDuitsche commando in Terneuzen, doch
Zonder eenig resultaat. Hoe warm wy onze
zaak ook verdedigden, -den commandant
bleef onvermurwbaar hij mocht geen ben
zine voor dit doel beschikbaar stellen.
De hoop dat onze kranten nog denzelf
den dag van verschijnen bij onze abonné's
in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen zouden
kunnen worden bezorgd, werd daardoor
den bodem ingeslagen.
Tante Pos helpt wederom.
Een bezoek aan den directeur van het
postkantoor te Terneuzen bracht echter
uitkomst. Door diens bemiddeling bleek het
nl. mogelijk onze kranten die 's avonds in
Terneuzen arriveerden, den anderen middag
per postauto naar de diverse plaatsen in
Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen te doen
vervoeren, waar zij door onze agenten
konden worden afgehaald en bij de abon
né's bezorgd. Met deze regeling waren wij
dus nog wel niet naar genoegen geholpen,
doch daarmede werd toch bereikt dat de
kranten niet meer, zooals voorheen, na 3 a
4 dagen wei-den besteld, doch slechts één
dag na het verschijnen. Alzoo hadden wjj
toch wat bereikt.
Een onaangenaam oponthoud.
Toen deze regeling eenmaal tot stand
was gekomen, was het zaak onze agenten
in geheel Zeeuwsch-Vlaanderen daarvan in
kennis te stellen. Daarby kwam ook nog
dat er in diverse plaatsen thans twee
agenten waren, nl. één van de Middelburg-
sche en één van de Vlissingsche Courant.
Nu deze beide kranten één waren gewor
den, moesten wij dus, tot onzen grooten
spjjt, daarüi verandering brengen en he
laas eenigen van onze medewerkers als
zoodanig ontslaan.
Zoo begon de tocht per fiets door
Zeeuwsch-Vlaanderen van de eene plaats
naar de andere. Bij den één een blij ge
zicht omdat hij zijn agentschap zag ver
groot, bij den ander een minder prettige
boodschap. Het dient gezegd dat deze laat
ste categorie de noodzaak daarvan volko
men begreep en overal werd zonder eenig
gemopper het besluit aanvaard.
Op onze tocht door het land van over
de Schelde hebben wy veel gezien, veel ge
hoord. Ook hier waren de verschrikkin
gen van den oorlog niet zonder sporen voor
bij gegaan. De eene gemeente had weinig
of niets, de andere weer meer geleden. Op
de meeste plaatsen heerschte er echter een
groote verbittering over de wyze daarop
de terugtrekkende Fransche troepen had
den gestolen en geplunderd.
Dien nacht sliepen wij in Schoondijke in
het hotel van den Heer Rosevelt. De
eigenaar stelde ons zijn minst beschadig
de kamer ter beschikking, doch ook deze
bleek nog doorzeefd te zijn van kogelgaten.
Het meest getroffen was de eigenaar
door de plunderingen waaraan zijn huis
had blootgestaan. Voor duizenden gul
dens was verdwenen.
Wij spraken nog den burgemeester van
Schoondyke, den heer Rosevelt. Deze ver
telde ons dat in zijn gemeente voor een
bedrag van circa 20.000 oorlogsschade
was, doch dat er voor 40.000 was ge
plunderdWy hebben hier slechts
Schoondijke genoemd als voorbeeld, wy
zouden nog kunnen vertellen over andere
gemeenten, wij zouden kunnen verhalen
van de wonderbaarlijke wijze waarop bur
gemeester Wagtho van Groede en Nieuw-
vliet, die ook in het heetst van den strijd
steeds op zyn post is gebleven, tot twee
maal toe aan den dood is ontsnapt, toen
het gemeentehuis werd getroffen. Ons
verhaal zou dan echter te veel plaats
ruimte vergen. Laten we daarom volstaan
met een woord van warme hulde aan hen
die steeds op hun post zijn gebleven en dat
zyn er in Zeeuwsch-Vlaanderen velen.
Den tweeden avond van onzen tocht wa
ren wij tot Groede gekomen, waar wij, on
danks het late uur, op bijzonder hartelijke
wijze door bui-gemeester Wagtho werden
ontvangen. Wij besloten in Groede te over
nachten, doch dit bleek later een onzalige
gedachte te zijn geweest. Door een be
treurenswaardig misverstand toch kon het
gebeuren, dat schryver dezes zijn vrijheid
gedurende 36 uren moest prijsgeven, waar
van hij er ruim 24 in Oostburg moest
doorbrengen. Gelukkig had dit misver
stand geen andere gevolgen dan een onaan
gename herinnering en de opgedane er
varing in den vervolge beter gedocumen
teerd op reis te gaan.
Den laatsten dag van ons vierdaagsch
bezoek aan Zeeuwsch-Vlaanderen vertrok
ken wij 's morgens circa 11.30 op een ge
leende fiets uit Oostburg naar Breskens,
vandaar naar Groede om ons achtergelaten
karretje op te halen. Met de geleende fiets
aan de hand getrapt naar Oostburg en
vandaar naar Terneuzen. De boot bracht
ons weer naar Hoedekenslcerke, waar wij
's avonds tegen 8 uur arriveerden. Het
was nu zaak om in ruim twee uur tyd
in Vlissingen te komen, daar de bevolking
aldaar toen nog om 10 uur binnen moest
zijn.
De circa 40 km. werden inderdaad in
twee uur afgetrapt en klokslag 10 uur
arriveerden wij thuis.
De voorloopige expeditie van onze kran
ten naar Zeeuwsch-Vlaanderen was ge
regeld en schrijver dezes was wat ervaring
rijker.
Weer byna normaal.
In Zeeuwsch-Vlaanderen zat men in-
tusschen niet stil. Met man en macht werd
aldaar gewerkt aan het herstel der tram
banen, waarby de vele vernielde bruggen
uiteraard de grootste handicap vormden.
Spoediger dan men had durven verwach
ten, was men met dit omvangrijke werk
gereed en konden de trams weel" rijden,
eerst in West-, kort nadien ook in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het was Zaterdag 15 Juni,' dat wij de
heugelijke tijding ontvingen, dat met in
gang van Maandag 17 Juni de bootdienst
VlissingenBreskens v.v. weer zou varen,
zij het ook met een beperkte dienstrege
ling.
Dat beteekende voor onze expeditie en
nog meer voor onze lezers aan den
„overkant" een ware uitkomst. Onmiddel
lijk trokken wij dien Maandagmorgen over
de Schelde om onze agenten met den
nieuwen gang van zaken op de hoogte te
stellen.
In Breskens aangekomen, bleek de
directie van de Stoomtram Maatschappij
BreskensMaldeghem eerst later met het
herstel van den bootdienst in kennis te
zyn gesteld, zoodat de tramdienst dien
dag nog nie.t op den bootdienst correspon
deerde. Men bleek echter onmiddellijk
bereid de dienstregeling der tram, reeds
met ingang van den volgenden dag zoo
te wyzigen dat er aansluiting op den
bootdienst werd verkregen
Vanaf dien tijd verschenen onze kranten
weer denzelfden dag bij onze lezers in
Zeeuwsch-Vlaanderen, zij het nog op een
laat uur in den avond. Onze agenten heb
ben ook die dagen hun uiterste best ge
daan om de kranten zoo vlug mogelijk
te bestellen.
Spoediger dan verwacht, kwam er nog
meer verbetering in den dienst, waardoor
onze kranten reeds 's avonds circa half
zeven in Breskens aankwamen. Ook de
tramdirectie zorgde voor een directe aan
sluiting, zoodat vanaf dit tijdstip al onze
abonné's in Zeeuwsch-Vlaanderen, die hun
blad via onze agenten betrokken, dit nog
denzelfden avond in hun bezit kregen.
Een tydperk van groote moeilijkheden
was achter den rug.
Te vroeg gejuicht.
Het bleek helaas, dat we te vroeg had
den gejuicht. Zaterdagmorgen j.l., te circa
10.30 uur bereikte ons het ontstellende
bericht dat alle bootdiensten op de Wes-
terschelde plotseling tot nader order waren
gestaakt. Door dit feit ontstond weer den
zelfden toestand als voor een maand
geleden, met dit verschil, dat onze lezers
thans weer gewend waren hun blad dage-
lyks op tijd te ontvangen.
Wat nu te doen. De kranten niet ver
zenden? De bladen aan de posterijen toe
vertrouwen? Wanneer zouden zij dan
besteld worden, vooral nu er den Zondag
tusschen viel?
Neen, besloot onze directie, de kranten
moeten dan maar langs een anderen weg
naar Zeeuwsch-Vlaanderen gebracht wor
den, er mogen kosten noch moeite ge
spaard worden ten gerieve van onze lezers
in Zeeuwsch-Vlaanderen. Weer werd onze
reis-expeditie-redacteur er voor gespan
nen om dit varkentje schoon te wasschen.
Er was nu geen tijd te verliezen. Met
spoed werden de noodige maatregelen
getroffen ter verkryging van de noodige
papieren die, dank zij de bemiddeling van
burgemeester Van Woelderen, Zaterdag
middag werden verkregen.
Een veelbewogen reis.
Wij willen U thans een beschrijving
geven van onze reis naar Zeeuwsch-
Vlaanderen, een reis, waarvoor in normale
omstandigheden een half uur (boot Vlis
singenBreskens) wordt gedaan.
Zaterdagmiddag vier uur waren de
laatste formaliteiten vervuld. Een groote
postzak, gevuld met kranten, werd door
twee man aan ons bureau in de Walstraat
afgehaald en naar de tram StadStation
gesjouwd. Aan het station gekomen,
bleken er tal van passagiers voor
Zeeuwsch-Vlaanderen te zijn, die allen,
evenals wy, wilden trachten hun doel via
Bergen op ZoomAntwerpen te bereiken.
Om 4.42 uur vertrokken wij van Vlis
singen. Te Kapelle-Biezelinge kwam het
eerste oponthoud. Daar moesten alle pas
sagiers de trein verlaten en na een tydje
wachten, welke tyd werd gesleten met het
eten van heerlyke kersen, die door een
ijverig koopman grif van de hand werden
gedaan, werd de reis per autobus ver
volgd naar Kruiningen. Aldaar stond
weer de trein gereed, die ons bracht naar
Bergen op Zoom.
Een niet onvermakelijk geval op onze
eerste treinreis willen wij hier nog ver
melden.
Onder de passagiers voor Zeeuwsch-
Vlaanderen bevond zich ook een juffrouw.
In de coupé's werd natuurlijk druk ge
praat over de vraag of nog denzelfden
avond Zeeuwsch-Vlaanderen bereikt zou
worden. Zij, die wat meer met het verkeer
in België op de hoogte waren, waren van
meening dat het gezelschap dien dag niet
verder dan Antwerpen zou komen, zoodat
men aldaar zou moeten overnachten. Dit
denkbeeld maakte onze juffrouw zoo
angstig, zy bleek Antwerpen zoo'n slechte
stad te vinden, dat zij resoluut besloot de
reis te staken. Reeds in Goes verliet zij
den trein.
In Bergen op Zoom hadden wij een uur
oponthoud, alvorens de bus naar Putte
vertrok. In deze bus zaten de passagiers
als haringen in een ton gepakt, doch de
stemming leed er niet het minste onder. In
het zwaar geteisterde grensplaatsje Putte,
waar wij o.a. twee vernielde kerken zagen,
ontstond slechts weinig vertraging. De
douane zoowel als de Duitsche grenspost
traden zoo soepel mogelijk op, zoodat het
geheele gezelschap spoedig de grens was
overschreden.
Thans begon onze tocht door een ge
deelte van België. Hoewel de oorlogsver
schrikkingen ook hier sporen hadden ach
tergelaten, bleek de schade zich toch te
beperken tot hier en daar eenige ver
nielde huizen, 's Avonds te ruim half tien
arriveerden wij in Antwerpen. Daar ston
den wy met onze omvangrylce bagage op
het drukke statieplein. Links en rechts
werd door ons gezelschap geïnformeerd
naar een verbinding naar de grens van
Zeeuwsch-Vlaanderen. Het bleek echter
spoedig dat een dergelyke verbinding niet
bestond en dat er toch zeker dien avond
geen kans meer was om Antwerpen te
verlaten.
Een Belgische krantenbezorger was ons
behulpzaam bij het bergen van onze ba
gage en wij maakten met hem een af
spraak voor den Zondagmorgen.
Hoewel het inmiddels reeds vrij laat
was geworden, besloten wy toch, alvorens
naar een hotel te gaan, een bevriende
Belgische loodsenfamilie op te zoeken.
Daar werden wij zoo gastvrij ontvangen,
dat van het zoeken naar een hotel geen
sprake meer was. Van deze familie ver
namen wij dat er heel veel burgers, die
waven gevlucht, worden vermist.
Na een korte nachtrust ontmoetten wij
Zondagmorgen op de afgesproken plaats
onze Belgische krantenbezorger. Onze
bagage weer op de velo geladen en wij
begaven ons naar de door de Duitschers
gelegde noodbrug over de Schelde.
Er bleek geen verbinding te krijgen,
noch per trein, noch per bus, naar de
richting van Zeeuwsch-Vlaanderen.
Bij de Scheldebrug aangekomen hebben
wij ons daar geposteerd, wachtend op een
vervoermiddel om onze reis te vervolgen.
Van de Duitsche militairen ondervonden
wij daar alle mogelijke medewerking. Na
circa 2 uur wachten gelukte het ons ein
delijk om een plaatsje te krijgen in een
klein vrachtautotje, met bestemming naar
Gent. Tuffend en hobbelend werd de reis
vervolgd. Hard ging het niet, de fietsers
gebruikten onze „wagen" als gangmaker
en bleven ons trouw gezelschap houden.
Wy hadden al uitgerekend dat we op
deze wijze wellicht Zondagavond aan de
grens zouden aankomen, toen ons plotse
ling een autobus achterop kwam. Wij
ontdekten daarin ons reisgezelschap van
den vorigen dag en gelukkig werden ook
wij, door ons roepen en zwaaien, door de
inzittenden opgemerkt, met het gevolg dat
werd gestopt en één van hen ons kwam
vragen of we niet liever met hen wilden
meerijden. Dat we spoedig van vervoer
middel waren verwisseld, behoeft zeker
wel geen betoog. In de bus vernamen wij
van den heer H. E. F. Wolf, den com
mandant van het Protestantsch vluchte
lingenkamp te Sluis, een man met een
jarenlange ervaring op het gebied van
het organiseeren van reizen in binnen- en
buitenland, dat het gelukt was, zij het
tegen een hoog tarief, een autobus te
charteren om het gezelschap naar Malde
ghem, dus tot de grens van Zeeuwsch-
Vlaanderen te brengen.
Daar vernamen wij tevens het voor ons
ontstellende nieuws, dat de grens te
Putte den volgenden dag voor twee dagen
zou zijn gesloten voor alle verkeer. Dat
beteekende voor ons, dat we oi denzelfden
dag nog moesten trachten via Putte terug
te keeren, of een verblijf van een paar
dagen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het was
wederom de heer Wolf, die uitkomst
bracht. Hij toch besloot onze taak over te
nemen en te zorgen dat onze bagage in
Zeeuwsch-Vlaanderen kwam, waar hij
maatregelen voor de verdere expeditie zou
treffen. Ongetwijfeld hebben onze abonné's
hun krant, zij het dan wat later, ontvan
gen. Op deze plaats een woord van har-
telyken dank aan den heer Wolf voor zijn
zeer gewaardeerde hulp.
Onze autobus bad intusschen in een
snel tempo het Vlaamsche land doorkruist,
het Vlaamsche land dat op diverse plaat
sen de gevolgen van het oorlogsgeweld
vertoonde. Overal ontdekten wij gespron
gen bruggen, in vele'plaatsen zagen wij
ruïnes van huizen en kerken, andere
plaatsen waren er oogenschijnlijk beter af
gekomen.
Het was na den middag dat we in
Maldeghem arriveerden. Het gezelschap
moest daar de bus verlaten en langs pri
mitieve wegen, klauterend over dijken,
him weg voorloopig te voet vervolgen. Wij
zijn daar weer met dezelfde bus naar Ant
werpen teruggekeerd. Het reisje Antwer
penMaldeghem v.v. kostte ons alleen
reeds circa 200 francs.
Het gelukte ons nog denzelfden avond
tot Bergen op Zoom te komen, waar wij
echter moesten overnachten, daar er geen
verbinding meer was naar Zeeland. Maan
dagmorgen te circa 30 uur arriveerden wij
weer te Vlissingen. waar wij juist bij aan
komst vernamen dat de bootdienst Vlis
singenBreskens weer werd hervat.
Ongetwijfeld zullen onze lezers, speciaal
die in Zeeuwsch-Vlaanderen, na het lezen
van deze artikelen, dc overtuiging gekre
gen hebben dat ons bedrijf alles in het
werk stelt ten gerieve van de lezers.
Landbouw
De stryd tegen den Coloradokever.
De plantenzielctenkundige dienst te Wa-
geningen schrijft
Nu de bespuiting van alle aardappel
velden in het gedeelte van ons land ten
zuiden van den Rijn, de Lek, de Nieuwe
Maas en den Nieuwen Waterweg met
calcium ai-senaat, tusschen 1 en 12 Juli ter
bestrijding van den Coloradokever is
voorgeschreven, vestigt de plantenziekten-
kundige dienst de aandacht van alle ver
bouwers erop, dat deze bespuiting nood
zakelijk is en vooral ook, dat zij nauwge
zet moet worden uitgevoerd.
Op verschillende plaatsen zyn thans
kevers en larven van den Coloradokever
gevonden. Door een zorgvuldige bespui-
ting, waarby zeer zeker de volle hoeveel
heid vloeistof, waarop gerekend is, n.l.
minstens 750 liter per hectare, gebruikt
moet worden, kunnen eventueel aanwezige
larven gedood worden- Wij weten allen,
hoe gevaarlijk de aanwezigheid van den
Coloradokever, niet alleen voor onze aard-
appelcultuur en -uitvoer, maar ook voor
den uitvoer van andere tuinbouwproduc
ten is.
Alleen door zeer stipte uitvoering der
voorgeschreven bestrijdingsmaatregelen
zullen wjj uitbreiding van het insect over
ons land kunnen tegengaan. Laat men
dus. ondanks de moeilijkheden, alle aan
dacht aan de beide voorgeschreven be
spuitingen wijden.
Laat men ook tijdens de bespuiting goed
opletten of men de aanwezigheid van het
insect in het aardappelgewas kan vast
stellen, n.l. of men den 1 c.M. grooten.
ovalen, geelgekleurden kever met 10
zwarte strepen op de dekschilden of de
roode larven op de bladeren vindt. Als
men gaatjes in de bladeren waarneemt,
moet er op die plaats vooral met aandacht
naar larven gezocht worden.
Van elk geval ,^at kevers of larven ge
vonden worden, moet mededeeling gedaan
worden ten gemeentehuize, daar dan door
den plantenziektekundigen dienst nog
krachtiger bestrijdingsmaatregelen op die
De nieuwe voorschriften.
Nu van 1 Juli af ook het vervoer per
vrachtauto in interlocaal verkeer aan een
nieuwe regeling is onderworpen, is het
gewenscht, zoowel deze regeling als de
reeds eerder afgekondigde voor het ver
voer per beurtvaart aan een nadere be
schouwing te onderwerpen.
De opdracht tot het organiseeren van
een vervoerregeling voor de beurtvaart
aan het binnenvaartbureau werd gegeven
met het oog op de schaarschte aan brand
stoffen, in het bijzonder van motorbrand
stoffen.
Daar het vervoer per vrachauto door
het gebrek aan benzine en gasolie zooveel
mogelijk moet worden ingekrompen, zal
men voor het goederenvervoer in Neder
land grootendeels zijn aangewezen op het
vervoer te water en per rails. Voor wat
betreft het vervoer te water komt voor
de wilde vaart de particuliere schipper in
aanmerking, ten-, ijl de regelmatige ver
zending van stuk- en partijgoed tusschen
twee plaatsen moet worden verzorgd door
de vaste lijndiensten der beurtvaart. Het
is een gelukkige omstandigheid dat in ons
waterrijke land de binnenscheepvaart zoo
sterk ontwikkeld is. De meeste plaatsen
in ons .and zijn te water bereikbaar of
zijn op betrekkelijk korten afstand van
een z.g. natte plaats gelegen. Op vrijwel
alle belangrijke plaatsen onderhouden de
beurtbootdiensten dagelijksche verbindin
gen. De nachtvaart is grootendeels her
steld, zoodat een vlugge overkomst dei-
goederen is verzekerd.
De gelegenheid voor vervoer te water
is dus ruimschoots aanwezig. Zooals wij
reeds opmerkten, geldt ook hier echter
de gebiedende eisch van een zoo zuinig
mogelijk gebruik van brandstoffen, ter
wijl het gebruik van motorbrandstof zelfs
zoo veel mogelijk geheel vermeden moet
worden.
Aan het Nederlandsch binnenvaartbu
reau, de centrale organisatie voor de
beurtvaart is de eervolle maar moeilijke
taak opgedragen, om een zoodanige or
ganisatie tot stand te brengen, dat het
beurtvaartbedrijf functionneert met een
zoo gering mogelijk verbruik van motor
brandstof. Als men nu weet, dat de
beurtvaart voor het grootste gedeelte ge
bruik maakte van motorvrachtbooten, is
Gemengd Nieuws
MOTORRIJDER BIJ BOTSING MET
AUTO OMGEKOMEN.
Tusschen Nijkerk en Putten zijn twee
leden van de marechausseebrigade te
Winschoten, die te Amsterdam gedeta
cheerd waren en per motor van verlof
terugkeerden, tegen een auto gereden. De
bestuurder van het motorrijwiel overleed
na korten tijd. Zijn duo-passagier kreeg
wonder boven wonder geen letsel.
MET ZIJN OOK IN EEN
LUCIFERSDOOSJE NAAK HET ZIEKEN
HUIS.
In dezen wonderlijken Ujd ziet men let
terlijk van al'es gebeuren, zelfs dat per
sonen met hun eigen oor naar het zieken
huis loopen. Deze demonstratie van Spar-
taansche mentaliteit had naar de N. Haag-
sche Crt. meldt, in Den I-Iaag plaats, toen
op den hoek van de Koninginnegracht en
den Leidschestraatwcg een militaire
vrachtauto iy botsing was geweest met
een tramwagen. Oorzaak was, dat de be
stuurder van den auto met zijn voet van
de rempedaal gleed, waardoor het voer
tuig plotseling met groote kracht tegen
de tram opvloog. De chauffeur kwam
daarby zoodanig in de verdrukking, dat
het grootste deel van een zijner ooren
werd afgescheurd. Hij pakte het op, deed
het in een lucifersdoosje en begaf zich
onmiddellijk naar het ziekenhuis.
Twee andere militairen, die op den auto
zaten, moesten eveneens naar het zieken
huis worden gebracht, respectievelijk voor
een hersenschudding en wonden aan het
gelaat.
HET BELEID DER BURGEMEESTERS
IN GELDERLAND.
De Staten van Gelderland zijn Dinsdag
in zomerzitting bijeengekomen. Op de pu
blieke tribune waren talrijke leden van de
N.S.B. in zwarte hemden aanwezig. Ook
de Statenleden Koster en Konijnenburg
droegen deze uniform. De heer Koster
(N.S.B.) diende een voorstel in, mede' na
mens de heeren Konijnenburg (N.S.B.) en
Bouwman (party van de kleine boeren),
er toe strekkende, om door een commissie
uit de Staten een onderzoek te laten in
stellen naar het gedrag der burgemeesters
in Gelderland van 10 tot 14 Mei en daarop
volgende dagen, en daarover rapport aan
de Staten uit te brengen. De heer Koster
kreeg toestemming om dit voorstel in het
kort toe te lichten, maar werd, toen liy op
merkte, dat er tegen burgers maatregelen
waren genomen, waarbij burgemeesters
zich hebben misdragen, door den voorzitter
in de rede gevallen, omdat er bezwaar is,
dat hier personen worden aangevallen, die
zich niet kunnen verdedigen.
De heer Koster heeft in het vervolg van
lijke autoriteiten in de dagen van 10 tot 12
zijn rede er op gewezen, dat door burger-
Mei reeksen personen gevangen zijn geno
men en zijn geïnterneerd. Er is zelfs een
oud boertje uit zyn huis gesleept en kinde
ren van 17 en zelfs van 13 jaar zijn onder
het oog van de burgemeesters weggehaald.
Bij de evacuatie waren burgemeesters,
die elk initiatief of organiseerend vermo
gen misten en daarby alleen aan zichzelf
dachten. Zij moeten ter verantwoording
worden geroepen. Wij willen geen persoon
lijke wraak, maar recht moet er zijn.
Toen op de publieke tribune bravo en
plaats genomen zullen wox'den.
Als iedere aardappelverbouwer zijn me
dewerking verleent, kan voor de uitroeiing
van den Coloradokever nog veel bereikt
worden.
Daarom spuit en zoekt.
het niet te verwonderen, dat er een re
organisatie van ingrijpenden aard noodig
is, om aan de gestelde eischen te voldoen.
Vele moeilijkheden moesten worden over
wonnen. Het algemeen belang moest aan
vele particuliere belangen het zwijgen op
leggen.
Concurrentie moest plaats maken voor
samenwerking- De ondernemers hebben dit
ten volle begrepen en het resultaat is, dat
thans een groot aantal vaarplannen gereed
is ter uitvoering, terwijl op een aantal
trajecten volgens deze vaarplannen wordt
gevaren
De grondslagen, waarop deze vaarplan
nen berusten, zijn allereerst het zooveel
mogelijk uitschakelen van voortbeweging
per motor en voorts het voorkomen van
het varen met wanruimte.
Om de nieuwe regeling, ook uit admi
nistratief oogpunt, goed te laten function-
neeren, werd van overheidswege bepaald,
dat alle zendingen voorzien moeten zijn
van een uniform vervoer document: het
beurtvaartadres.
Hierboven werd reeds opgemerkt, dat
het vervoer per motorrijtuig met het oog
op de brandstofschaarschte zooveel mo
gelijk zal worden ingekrompen. Dit ver
voer zal zich voor een groot deel con-
centreeren op het vervoer van goederen
van z.g. natte plaatsen naar de in den
omtrek gelegen plaatsen, die geen ver
binding te water hebben.
Nog meer dan thans het geval is, zal
dus overgave van goederen plaats vinden
van beurtboot aan auto en omgekeerd.
Ook voor het vervoer is eenheid in
document en condities eisch. Het ver
voer door middel van motorrijtuigen zal
dan ook eveneens geschieden op beurt
vaartadres.
Het particuliere vervoerbedrijf, zoowel
te land als te water maakt moeilijke
tijden door.
Het vervoerbedrijf langs den weg ziet
zich gesteld voor den eisch van inkrim
pen van het bedrijf. Het beurtvaartbedrijf
moet de motoren stilzetten en zich voor
zien van de uit den aard der zaak kost
bare stoomtractie.
Van den handel mag venvacht worden,
dat door toepassing van de gegeven voor
schriften de vervoerbedrijven zoo goed
als in de gegeven omstandigheden moge
lijk is, kunnen blijven functionneeren.
houzee werd geroepen, werd de tribune op
last van den voorzitter ontruimd. De leden
van de N.S.B. op de tribune ging'en zingend
heen.
Het voorstel Koster werd daarna ver
worpen. Alleen de onderteekenaar stemde
voor.
MEISJE OM HET LEVEN GEKOMEN.
Dinsdagmiddag was het zesjarige meisje
Jantje Kale te Zutphen aan het spelen in
de nabijheid van een goederentram van de
Geldersche tramweg maatschappij. Toen de
tram vertrok, klampte het kind zich aan
een der wagens vast. Het raakte er onder
en werd geheel vermorzeld.
HILVERSUMS BURGEMEESTER
VRAAGT ONTSLAG.
De burgemeester van Hilversum, mr. dr.
K. L. C. M. I. baron de Wijkerslooth heeft,
na enkele maanden als gemeentehoofd te
zijn opgetreden, thans medegedeeld, dat hij
voornemens is, zijn functie neer te leggen,
meldt het Hbld.
GROOTE BRAND EST
ZWOLLERKERSPEL.
Gistermiddag is in den polder Masten
broek, gemeente Zwollerkerspel, brand
ontstaan bij den veehouder W. Rietman,
doordat de motor in brand vloog, waar
mede men bezig was het hooi in bergen
op te tassen
In een oogwenk stonden twee hooi
bergen, de boerderij en een schuur met
landbouwwerktuigen in brand, welke ge
heel verloren gingen. Een varkenssehuur
kon door de brandweer worden behouden.
Naar schatting is 250.000 pond hooi ver
brand. De aangerichte schade, die aan
zienlijk is, wordt door verzekering gedekt.
HULPBUREAUX VOOR DUITSCHERS
IN NEDERLAND.
Ook in Nederland is een systematische
hulpactie aangevangen voor de Duitschers,
die tengevolge van oorlogsmaatregelen na
deel ondervonden.
De vanwege de leiding van de buiten-
landsche organisatie der N.S.D.A.P. voor
alle aangelegenheden van Duitschers in het
buitenland bestaande N.S.V. (nationaal-
socialistische volkswelvaart) stelde met
grooten spoed een hulpcomité in met den
zetel in Rotterdam, welk comité onmiddel
lijk de zorg voor de getroffen Duitschers
op zich heeft genomen.
FORD KRIJGT DREIGBRIEVEN.
Het D.N.B. meldt uit New York Vol
gens „Journal American" heeft Henry
Ford wegens zijn weigering, vliegtuigen
voor Engeland te vervaardigen, talrijke
dreigbrieven ontvangen. In verband hier
mede moest de politie te Southampton
(Long Island), waarheen Ford zich bege
ven had om de bruiloft van een kleinkind
bij te wonen, voorzorgsmaatregelen voor de
bescherming van zijn persoon treffen.
GROOTERE ENGELSCHE
SCHEEPSVEKLIEZEN.
Reuter meldt uit Londen:
Officieel wordt omtrent het gestegen
aantal der verloren gegane schepen mede
gedeeld, dat dit moet worden toegeschre
ven aan den op den Atlantischen Oceaan
opereevende duikbooten. Voorts zijn de En-
gelsche maatregelen ten aanzien der con-
vooieeringen iets verminderd tengevolge
van den Franschen wapenstilstand. De En-
gelsche schepen moeten niet alleen Engel-
sche troepen transporteeren, maar ook
Fransche en Poolsche. Ondanks de zware
Britsche verliezen voegt de Britsche admi
raliteit hier nog aan toe, dat de huidige
stand der scheepstonnage gunstiger is dan
voor tien maanden.