IS Het verkeer in nieuwe banen Beperking van het autoverkeer etc. Duitscliers dringen steeds verder in Frankrijk door. PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Tweede Blad Vrijdag 21 Juni 1940 Oorlogshaven Brest genomen. De binnenvaart op volle capaciteit. Ben der belangrijkste onderwerpen, waar voor de Nederlansche, te zamen met de Duitsche autoriteiten, zich na 14 Mei ge plaatst zagen, was het herstel van de ver keersverbindingen als onderdeel van het algemeene opbouwprogramma. Door den oorlog immers en door zijn nawerking was het verkeer.grootendeels,ontwricht: zoowel het spoorweg- als het. autoverkeer, de postverbindingen en het binnenscheepvaart verkeer was voor heele provincies ver broken. Reeds zijn in de afgeloopen weken be langrijke vorderingen gemaakt. Door de be trokken instanties zijn reeds diepgaande besprekingen gevoerd en zijn maatregelen in voorbereiding genomen. Zooals intusschen bekend is geworden, heeft het spoorwegverkeer zich grooten deels hersteld en is thans op bijna alle baanvakken weer mogelijk, zij het met de inconveniënten, welke door de oorlogsver- nielingen zijn veroorzaakt. Een nieuwe dienstregeling en nieuwe tarieven zijn met dit herstel gepaard gegaan. Ingrijpender zal zijn de nieuwe regeling van het autoverkeer voor personen en goederen. Waren er voor het uitbreken van den oorlog tusschen de geallieerden en Duitschland, voor Augustus 1939 dus, ongeveer 150.000 auto's van alle soorten in Nederland in gebruik, de mobilisatie met haar vele requisities, de oorlog met zijn vernielingen hebben dit aantal sterk doen dalen. Na 14 Mei is het autoverkeer sterk gehandicapt door het gebrek aan benzine. Op dit gebied zal over de geheele lijn een herziening van de vroegere toestanden noodig zijn. Ben bijzondere organisatie is daartoe in het leven geroepen. Van 1 Juli af zal de regeling van het geheele auto verkeer worden toevertrouwd aan tien in specties van de rijksverkeersinspectie. Deze inspecties zullen elk in eigen dis trict de bevoegdheid krijgen rijvergun ningen en benzinetoewijzingen te verlee- nen. Noodgedwongen zal de nieuwe orga nisatie van het autoverkeer met een zekere kneveling en beperking gepaard moeten gaan. Ben lichtzijde daarvan is echter, dat er nu gelegenheid is, om den jarenlangen strijd tusschen spoorwegverkeer, autover keer en binnenvaart terzijde te stellen en aldus onrendabele concurrentieverhoudin gen uit te schakelen. Als algemeene be ginselen zullen, naar wij vernemen daarbij Engeland vernietigt den IVest-Aïrlkaanschen cacao-oogst. Het D.N.B. meldt uit Londen: Volgens een bericht van ue Manchester Guardian heeft de Britsche regeering moeten besluiten tot vernietiging van het grootste deel van den West-Afrikaanschen cacao-oogst, daar zij niet in de gelegen heid is, hiervoor op de weinige markten, die haar nog overgebleven zijn, afzet te vindén. De onderstaats-secretaris van ko loniën, Hall, heeft in het Lagerhuis ver klaard, dat een groote hoeveelheid vernie tigd zal worden en dat deze maatregelen wel zoolang de oorlog duurt, genomen zul len moeten worden. In November van het vorig jaar heeft het Britsche ministerie voor de levens middelenvoorziening den geheelen oogst van Britsch-West-Afrika en een deel van de oogsten van Ceylon en West-Indië in beslag genomen. Het gaat hier om een to talen oogst van ongeveer 400.000 ton, waar van Engeland voor eigen gebruik in geen geval meer dan 100.000 ton noodig heeft. Daar nog slechts enkele markten voor den afzet beschikbaar zijn en bovendien de noodzakelijkheid van de grootst mogelijke zuinigheid met de scheensruimte het ver voer van deze hoeveelheden cacao verbiedt, blijft als eenige uitweg de vernietiging over. worden aangehouden, dat de spoorwegen en de binnenvaart voortaar de aange wezen vervoermiddelen zullen zijn voor het verkeer over lange afstanden. Het auto verkeer zal de verkeersbehoeften moeten dekken voor de korte locale verbindingen, voor verbindingen, waarin door spoorweg verkeer niet kan worden voorzien en voor bijzondere economische taken. Tevens zal een deel van het autoverkeer worden opge zogen door de militaire behoeften: zooals thans reeds geschiedt zullen vele auto's voor militaire doeleinden in huur genomen worden; HET VRACHTVERKEER. Wat het vrachtverkeer voor economi sch doeleinden betreft, zal gestreefd wor den naar rationalisatie. Het zal" als on economisch gelden, wanneer een fabriek bijvoorbeeld een geheele vrachtauto be stemt tot het afhalen van een enkele kist. Door locale samenwerking wil men be reiken, dat in zulke gevallen de vracht auto gelijk met die eene kist vrachten meevoert voor anderen dan de bezitter van den wagen. Door locale centralisatie dus zal er naar gestreefd worden, elke rit zoo rendabel mogelijk te doen zijn, met andere woorden zal iet rijden met half leege wagens worden tegengegaan. Een onvermijdelijke consequentie van al deze maatregelen zal zijn, dat het vracht autoverkeer aan een vergunningsstelsel zal worden onderworpen. DE BINNENVAART. Het spreekt vanzelf, dat de binnenvaart het meest profiteert van de verandering der omstandigheden. Op 14 Mei was de toestand nog zoo, dat slechts 1/5 van de capaciteit van deze vervoerstak in bedrijf was. Thans is dit meer dan 2/3 geworden en spoedig zal de geheele binnenvaart op volle capaciteit functionneeren. De groot ste moeilijkheden bestaan thans nog in de versperringen, welke in waterwegen en havens door de oorlogsvemielingen zijn veroorzaakt. Ook in de binnenvaart zal, op den grondslag van de bestaande organisatie, worden voortgebouwd aan een verder gaande centralisatie van het bedrijf, onder het beginsel, dat naar een harmonische samenwerking en naar een economische en billijke verdeeling der scheepsruimte moet worden gestreefd. Van Duitsche zyde zullen voor de onder scheidene takken van verkeer gevolmach tigden worden benoemd, die aan het bovenbeschreven groeiproces leiding zullen hebben te geven. De geest van weerstand der Chïneezen is ongebroken. Het D.N.B. meldt :uit" Tsjöehgking. In een Maandag uitgesproken en eerst thans gepubliceerde redevoering heeft Tsjang Kai Sjek er op gewezen, dat de geest van weerstand der Chineezen, ondanks de Ja- pansche aanvallen bij Itsjang en ondanks de bombardementen op Tsjoengking, on gebroken is. De maarschalk zeide, dat met de be reidheid van Frankrijk on. de wapens neer te leggen het eerste stadium van den Europeeschen oorlog ten einde is. De verdere ontwikkeling en het einde van den Europeeschen oorlog zullen naar zijn meening aan China ten goede komen. Wat de huidige operaties tusschen de Hanrivier en Itsjang betreft, verklaarde de maarschalk, dat de Japanneezen klaar blijkelijk tot de overtuiging zijn gekomen, dat het onmogelijk is den oorlog tegen China te winnen, wanneer zij hun militaire inspanningen niet tot het uiterste zouden opvoeren. Dit blijkt ook uit de intensiteit der vijandelijke militaire acties. Na een toelichting te hebben gegeven, op den militairen toestand ir het gebied van Itsjang, neide de maarschalk, dat hij er van overtuigd is, dat de vijandelijke strijdkrachten ten Westen van de Hanri vier volkomen vernietigd zouden worden. Conflict tusschen Egyptischen koning en Britschen ambassadeur. Het D.N.B. meldtTusschen den Egyp tischen koning en den Britschen ambassa deur, Lampson, schijnt een rechtstreeks conflict aanstaande te zijn. Het zwaarte punt van de meeningsverschillen is de uit legging van het EngelschEgyptisch ver drag. Dit verdrag verplicht Engeland Egypte te helpen wanneer het aangevallen wordt, verplicht daarentegen Egypte niet Engeland te ondersteunen, wanneer dit land oorlog voert. Alle overige Egyptische verplichtingen .voortvloeiende uit dit ver drag beperken zich tot het recht van door tocht van Engelsche troepen. Deze mogen uitsluitend aan het Suezkanaal gelegerd worden. Het overige gebied mag slechts door hen betreden worden tijdens hun doortocht. De vliegvelden mogen door de Engelschen eveneens slechts gebruikt wor den als doorgangsstations. De Engelsche ambassadeur en. het Britsche opperbevel gaan thans, naar verluidt, met hun eischen veel verder dan den grondslag van dit verdrag. Zij weigeren Cairo militair te ontruimen en daardoor tot open stad te maken, hou den alle vliegvelden bezet en eischen ver der de-actieve deelneming van Egypte aan den oorlog, alsmede het lijdelijk dulden van de Engelsche militaire maatregelen in de door hen krachtens het verdrag gesloten Egyptische gebiedsdeelen. Verder eischen zq het ontslag van den chef van den Egyp tischen generalen staf, Nasri Pascha, en trekken zq de Egyptische troepen uit haar grensgarnizoenen terug. Tenslotte wordt met een staatsgreep gedreigd, teneinde een militaire dictatuur te vestigen. Het is geheel onzeker, hoe lang het den Egyptischen koning nog gelukken zal, zich tegen deze Engelsche eischen en den En gelschen militairen druk te verzetten. Alle teekenen duiden er echter op, dat de te genstand van den koning als een sein werkt op het Arabische Nabije Oosten en dat, wanneer de verhoudingen zich verder toespitsen, het geheele gebouw der Engel sche heerschappij in Voor-Azië een gemeen- schappei ijken stormloop te verduren zal krijgen. Stefani meldt, dat in Rome berichten uit Londen zijn ontvangen, volgens welke tus schen de Engelsche regeering en den koning van Egypte een ernstige crisis bezig is te ontstaan. Men verwacht in Cairo gebeur tenissen van groot belang. Het bericht wordt uit Ankara bevestigd. Uit New York meldt Stefani verder, dat in Grieksche fi- nancieele kringen aldaar soortgelijke ge ruchten de ronde doen. Londen meldde gis teren, dat Egypte de laatste contingenten der aan de Lybische grens gestationneerde Egyptische troepen terugtrekt, aldus het D.N.B. uit Rome. jroote luchtaanval op Engeland. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte gisteravond bekend In Bretagne is de Fransche oorlogshaven Brest ingenomen. In Normandië is ook de benedenloop van de Loire, van Nantes tot Tours, bereikt en op sommige plekken ge passeerd. In de kromming van den midden loop der Loire wordt de achtervolging van den vijand via den sector Cher en via Bourges voortgezet. Ten zuiden van de Loire deden eenheden gevechtsvliegers aan vallen op den wjjkenden vijand. Waar nog nesten van verzet gevormd werden, steunde het luchtwapen de actie van het leger. In het noorden van Lotharingen werden res ten van het verslagen oostelijke Fransche leger, voor zoover zij niet gevangen geno men werden, in het gebied van de Moezel, tusschen Epinal en Toul, alsmede in het centrale deel en een deel van de Opper- Vogezen steeds meer in het nauw gebracht. Epinal, Toul en Lunéville zijn in onze han den. Op de Maginot-linie, aan weerszijden .van Diedenhofen, wordt verder gestreden. Ten westen van Weissenburg werd de Maginot-linie opnieuw doorbroken. Eenhe den Stukas en gevechtsvliegtuigen verniel den met voltreffers een groot aantal ves tingwerken. Het Duitsche Straatsburg werd vanuit het zuiden en het oosten ingeno men. Op de kathedraal waait de Duitsche oorlogsvlag. In de Bourgondische Poort is de vereeni- ging van de troepen, die van Belfort en van den Boven-Rijn optrokken, voltooid. Het aantal van de alleen op 19 Juni ge maakte gevangenen bedraagt meer dan 200.000, onder wie de opperbevelhebber van het 10de Fransche leger Altmeyer, met zijn stafchef. Sinds den lOen Mei hebben vijandelijke en wel overwegend Britsche vliegtuigen des nachts voortdurend open Duitsche ste den aangevallen. Ook in den afgeloopen nacht zijn van deze aanvallen weer 8 bur gers het slachtoffer geworden. Groote luchtaanvallen op Engeland. Het Duitsche luchtwapen is thans met de vergelding tegen Engeland begonnen. In den nacht van 19 op 20 Juni hebben eenhe den gevechtsvliegers de als Britsch bewa peningscentrum bijzonder belangrijke stik- stoffabrielcen van Billingham met talrijke bommen van zwaar kaliber aangevallen. Hevige branden wezen reeds op 50 km. af stand den v/eg aan de later komende een heden. Voorts werden benzine opslagplaatsen te Hull in brand geschoten. Twee Duitsche „Schnellboote" hebben ten westen van Dungeness, vlak voor de kust van het Engelsche Kanaal, een schip van 4000 bruto-register ton tot zinken ge bracht. Een onderzeeboot bracht een vijan delijk tankschip van 8000 bruto register ton tot zinken, aan een andere duikboot gelukte het drie schepen uit een vijande lijk convooi weg te schieten. De totale verliezen van den vijand in de lucht bedroegen gisteren 21 vliegtuigen, 6 Duitsche vliegtuigen worden vermist. De snelle verovering van de sterke ves ting Verdun, met haar moderne forten, op 15 Juni ji. is te danken aan het dappere en vastberaden optreden van vele commandan ten. Bijzonder onderscheiden hebben zich daarbij de eerste luitenants Stein en Von Witzendorff en de Oberfeldwebel Samel, allen van regimenten infanterie, alsmede de luitenant Roennecke en de onderofficier Claus van een afdeeling pantserjagers. Bq de doorbraak van de Maginotlinie en bij de snelle insluiting van den vijand in Elzas-Lotharingen en Bourgondië hebben zich vooral onderscheiden de vliegereenhe den, onder leiding van luitenant-generaal Patter von Creim en van generaal-majoor Von Richthofen, alsmede een afdeeling ge vechtsvliegers onder leiding van Haupt- mann Steiner. DE DUITSCHERS ZIJN IN LYON. Stefani meldt uit Bern De Duitsche troepen zijn Donderdagmorgen om zes uur Lyon binnengerukt zonder weerstand te ontmoeten. De Duitsche autoriteiten heb ben de Fransche autoriteiten uitgenoodigd op hun post te blijven en samen te werken tot handhaving van de orde. De Duïtschers bezetten de bruggen over de Rhöne, de kazernes, de wapen- en mu nitie-opslagplaatsen, de kruithuizen en de fabrieken. Een tweede colonne bezette Róannes en Guloz, waarmede zij Savoye binnendrong. De Fransche douaneambtenaren namen de wijk naar Zwitserland. De Duitsche troepen maken zich gereed St. Etienne te bezetten, een industrieel cen trum voor de vervaardiging van automa tische wapenen. De Duitsche troepen hebben gistermid dag de in Lotharingen gelegen en door den strijd der Beiersche troepen in Augustus 1914 bekend geworden plaats Badenweiler ingenomen. .-R pi Hf ,~T r i jagfcg,", w ■lil WÉ -■■■- Rijkscommissaris dr. Seyss Inquart inspecteert het 4de S.S. Totenkopf Bataljon na de otticieeie over° dracht, welke Woensdagmiddag op het Binnenhof te Den Haag plaats vond De laatsie Door CECIL FREEMAN CREGG. 21) „Zeg eens, dokter, herinner je je nog, dat je naar de kamer van dien Hamper bent gegaan dien gas-man, weet je wel met Summers van de Yard?" De agent, die zich voor het eerst zoo hoorde be titelen, groeide zichtbaar en ging wat rech ter op zjjn stoel zitten. „Juist, dien bedoel ik. Nu wat heb je gedaan, toen je de eerste maal de kamer binnenging om het raam open te gooien?" Prompt volgde terstond het antwoord: „Wel, mijn adem ingehouden natuurlijk, idioot! Op mijnleeftijd kan ik. niets meer riskeeren. Wat is er aan de hand?" „Je hebt geen gaslucht geroken, wel?" „Heb het niet geprobeerd. Was er een gaslucht?" Zonder te antwoorden belde Higgins af en wendde zich opnieuw tot den agent. „De deur was t'us afgesloten. Heb je den sleutel onderzocht?" „Neen, mijnheer, laar ik moest den sleutel uit het slot in de kamer duwen, vo ik het duplicaat, dat de vrouw voor me gehaald had, kon gebruiken." „H'm. Wel, Summers, jij en ik gaan deze geheele zaak nog eens doornemen. Ik wil niet, dat jq er eenige actieve rol in speelt! Je moet alleen maar eens zien, hoe ik een onderzoek instel. Om mijn eh metho den te bestudeeren.' Hij brak plotse' Mg af, als om zijn op komende blos te verbergen, want hij was gevaarlijk dicht genaderd bij het steken van zijn eigen .oftrompet en voelde zich tamelijk dwaas, toen hij zich het ver waande in zijn eigen woorden realiseerde, terwijl hij het toch vri. .aslijk bedoeld had, want Summers was een nieuweling en zou er heel veel nuttigs van kunnen opsteken, wat hem later te pas zou komen, indien hij het iderzoek zou mogen volgen van een inspecteur, die op een jarenlange routine kon bogen. „We zullen terstond gaan, Summers. Wacht mij over vijf minuten aan de poort." Binnen korten ijd waren zij ter plaatse. „Hier is het dus, hè?" Inspecteur Higgins en Summers stonden op het trottoir voor de steenen stoep, die toegang tot het huis gaf het voorwerp van veel nieuwsgierige blikken. De eenige indruk, welken de inspecteur van het ge bouw kreeg, was dat hü er in het geheel geen. indruk van kreeg. Zij betraden het portaal en klommen langzaam de steenen trap op naar de eerste verdieping, waar zij weldra voor de deur stonden, welke juf frouw Hick's naam en bercx- vermeldde. Er werd op hun bellen nu vlugger geant woord dan de vorige maal en juffrouw Hick opende de deur. „Zoo ben je daar weer!" begroette z\j den agent, maar toen zq den rustigen blik van den inspecteur op zich gevestigd zag, trad zij een beetle onzeker achteruit, hen verzoekend binnen te tomen. „Ik zou gaarne de kamer van wylen Hen ry Hamper zien." „Heel goed, mijnneer. Kan gebeuren, mijnheer. Ik heb er niets aangeraakt, maar zijn zoon is er binnen geweest en heeft alles nagezocht. U zei me, dat ik de kamer niet weer mocht verhuren, en dat heb ik gedaan." Deze laatste opmerking was ge richt aan het adres van Summers en deze voelde zich verheugd, dat hij zulke ver standige instructies gegeven had. Inspecteur Higgins trad de kamer bin nen en keek om zich heen. „Heeft die zoon iets meegenomen?" vroeg li\j. „Niets dat de moeite waard is be halve dan de sleutel. Hij zei me, dat hij de kamer misschien zou gebruiken, daar zijn ouwe heer de huur toch betaald had. ik kon er niets aan doen." „U hebt toch ook nog een tweeden sleu tel dien, waarmee u ons nu net binnen liet?" „Ja zeker, mijnheer. Hij nam den sleutel, die in de deur stak, en ik raapte dien op, die op den vloer lag dien welke deze heer uit het sleutelgat gepeuterd heeft." „Dat is dus de sleutel, waarmee wijlen Hamper zich in de kamer opsloot?" „Zoo is het mijnheer." „H'm." Higgins haalde den sleutel uit het slot eu bezag hem nauwkeurig. Het was een ouderwetsche sleutel en aan het uiterste puntje waren verschillende kras sen te onderscheiden en deze krassen wa ven nieuw. Higgins knikte grimmig en klemde zijn lippen op elkaar. Daarop stak hjj den sleutel opnieuw in het slot, maar ditmaal aan den binnenkant, waarna hij de deur sloot, terwijl hij zelf in de gang bleef staan. Het eind van den sleutel stak eeu fractie van een centimeter naar bui ten en de krasjes waren duidelijk zicht baar. Uit zijn zak haalde Higgins een enorm zakmes te voorschün, dat naast diverse messen ook ontelbare meer of minder handige apparaten bevate. Hij scharrelde er wat aan en liet het toen den verbaasden Summers zien. Het bleek, dat er ook een zeer bruikbare buigtang onder de diverse mogelijkheden van het mes school. „Ilc ben benieuwd, of dit tangetje sterk genoeg is",merkte Higins op, terwijl hij het uitstekende eindje van den sleutel stevir met het tangetje vastgreep. Het was sterk genoeg. Drie seconden later was de deur gesloten aan den binnenkant! „Voila!" Higgins spreidde zijn handen uit met een air van een goochelaar, die een moeilijken toer tot een geslaagd einde heeft gebracht „En zoo zag het eruit, toen je op het tooneel verscheen, niet waar?" De agent knikte stom. Om de deur van buiten af weer met het tangetje te openen, bleek echter lang niet zoo eenvoudig. Higgins verwenschte zichzelf inwendig, dat hq een practische demonstratie van zijn idee gegeven had, in plaats van dit eenvoudig te verklaren, of althans iemand anders aan de andere zijde van de deur te posteeren. Door zijn onhandigheid kon hij de deur niet meer opeu krijgen. De moeilijkheid werd echter opgelost door juffrouw Hick, die een heel sterke nijptang van beneden haalde, waar mee de deur thans opnieuw en op dezelfde wijze als zij was gesloten, geopend kon worden. Higgins haalde den sleutel uit het slot en stak dien in zqn zak. „Waar is zqn gasmeter?" „In de gang buiten." Inspecteur Higgins ging er naar toe en onderzocht den meter nauwkeurig, maar hij vond geen enkel spoor, dat er op zou kunnen wijzen, dat er aan geknoeid was. „Die is in orde, mijnheer. Met die dingen valt niet te knoeien!" merkte de hospita op. Higgins grinnikte. „Hoe weet u dat?" vroeg hij onschuldig. „Omdat h'm." De hospita aarzelde en zweeg. „U hebt zqn kamer zeker nog niet op geruimd?" „Neen, mijnheer. Mijn condities zijn ver huur geen bediening", antwoordde juf frouw Hick prompt, blij dat het vorige onderwerp werd losgelaten. „Die ventilator, Summers. Was die ook met papier beplakt, net als de. ramen?" „Neen, mijnheer. Hq had al de kieren van de ramen met kranten dicht gestopt, maar ik vermoed, dat er heel wat gas door dien ventilator ontsnapt moet zijn." „En had hij de kier onder de deur dicht gestopt?" „N neen, mijnheer, ik geloof het niet." „Neen, dat denk ik ook niet dat zou onmogelqk geweest zqn", mompelde de in specteur meer in zichzelf dan tegen de anderen, terwijl' hq in gedachten met duim. en. wijsvinger van zijn rechterhand langs zijn kin streek. „Hoe zit het met den hoed en de hand schoenen van mijnheer Hamper? Ik heb gehoord, dat die hier nog lagen. Vond zijn zoon het niet de moeite waard, die mee te nemen?" „Hij gaf ze mij, mqnheer", zij juffrouw Hick. „Hij had er niets aan." „Waarom niet?" „Te groot", was het min of meer lako- nieke antwoord. „Te groot?" herhaalde de inspecteur ongeloovig. De nospita was verontwaar digd. „Denkt u, dat ik ze gegapt heb?" riep zq uit. „Ik zal ze gaan halen, als u wilt." „Als u zoo vriendelijk zoudt willen zijn." Heftig verontwaardigd marcheerde de dame af, terwijl de inspecteur glimlachte. Hij verdacht haar er sterk van, dat zij ze inderdaad gegapt had. „Eh, neem me niet kwalijk, mijn heer, maar eh waarom wilt u die zien?" vroeg de agent schuchter, blijk baar er op uit, zooveel mogelijk te leeren. „Omdat ze zei, dat ze te groot waren. Je hebt den zoon toch gezien?" „Natuurlijk, mqnheer." „En" inspecteur Higgins haalde een vel papier uit zijn zak. „Hier is je signa lement van zijn vader, Henry Hamper: hoog vqf voet één, borstbreedte negen en twintig enzoovoort. Klein, bijna nietig. En hoed en de handschoenen zijn te groot vooi d"n zoon." „Dan heeft ze ze dus gestolen?" „Ik begin het te vreezen." Jufrouw Hick kwam weer binnen met den heed in haai eene hand en de hand schoenen in de andere. Ze stak ze den inspecteur driftig toe. „Hier zijn ze." (Wordt «avvolgdj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 5