Nederland en de Middel-Europeesche tijd.
Overheidsfijdde regelmatige
middelbare tijd. Het systeem
der wereld-tijdstrooken.
n. (Slot).
Elke middelbare tijd is een kunstmatige,
en daardoor een regelmatige, tijd. Als ze
goed loopen, wijzen al onze huis-, tuin- of
keukenklokken zulk een middelbaren tijd
aan.
Middelbare tijden, waar ook op de aarde,
gelden alleen maar voor den meridiaan van
de plaats, en voor alle plaatsen dus, die
ten Noorden of ten Zuiden daarvan liggen.
Voor het ter weerszijden van dien meridi
aan liggende gebied van den staat wordt
de middelbare tijd, die alleen-geldigheid
zal hebben, door de overheid wettig vast
gesteld; de onderdanen hebben zich daar
naar te voegen.
Vele jaren geleden, vóór den vorigen
grooten oorlog, gold in Nederland zomer
en winter de tijd van den meridiaan van
Amsterdam, zijnde 19 minuten en 32,1 se
conde later dan de tijd van den nul-meridi
aan. Daarna kregen we, in den oorlog van
1914, des zomers den zomertijd, die dan
Amsterdamsche zomertijd moest heeten:
de tijd van den meridiaan van Konings
bergen, in Oostpruisen, ongeveer.
Met dezen eigen tijd bevonden wij, Ne
derlanders, ons echter geheel buiten het
internationale systeem van tijdstrooken,
waarin men langzamerhand de wereld was
gaan verdeelen. De aangrenzende strooken,
elk 15 lengtegraden breed, verschillen on
derling telkens één vol uur.
Om ons tot Europa te bepalen, zij ver
meld, dat ons werelddeel in drie (heel ei
genlijk, als we IJsland mederekenen, vier)
zulke tijdstrooken verdeeld is. De Oost-
Europeesche Tijd (O.E.T.) hebben, o.a.
Finland, Estland, Letland, Roemenië, Boel-
garije, Turkije en Griekenland.
De Middel-Europeesche Tijd (M.E.T.)
hebben o.a. Noorwegen, Zweden, Dene
marken, Littauen, Duitschland, Polen, Slo
wakije, Hongarije, Zwitserland, Zuidslavië,
Albanië en Italië.
De West-Europeesche Tijd (W.E.T.) heb
ben o.a. Groot-Brittanje, Ierland, België,
Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Portugal.
IJsland heeft het dan nóg één uur vroe
ger dan de W.E.T.
Tot den lOen Mei 1940 was Nederland,
schoon het geheel binnen dc grenzen van
den West-Europeeschen Tijd-strook ligt,
daarbij toch niet aangesloten: vanwege de
20 minu.ten verschil, die dat zou maken,
gaven wij de voordeelen eener algemeen
geldende internationale regeling en aan
sluiting prijs voor een, slechts in schijn
erg flinke, zelfstandigheid, die, op dit punt,
eigenlijk eerder koppige eigenwijsheid mocht
heeten.
Wij beseften dat ook zelf wel. Een vo
rige regeering heeft, nu luttele jaren ge
leden, op het voetspoor eener deskundige
staatscommissie, getracht dit euvel te ver
helpen; zij diende daartoe een wetsont
werp bij de Staten-Generaal in, hetwelk
beoogde ons in najaar, winter en voorjaar
den West-Europeeschen, en gedurende de
zomermaanden den Middel-Europeeschen
tijd te geven. Dit was een volstrekt logisch
en derhalve niet alleen aanvaardbaar, maar
aan te bevelen plan, waardoor, op den
koop toe, de z.g. „natuurlijke" bezwaren
tegen den zomertijd nog met 1/3 vermin
derd stonden te worden.
Hoofdzakelijk door het verzet van den
heer Braat is dit goede plan gedwarsboomd
door het aannemen van een amendement,
waardoor we zomer en winter den Middel-
Europeeschen Tijd zouden krijgen.
Het imaginaire nadeel van „aan de
klok te moeten tomen" werd toen vervan
gen door het niet-imaginaire, dat men
zomer en winter een „zomertijd" van ruim
40 minuten zou krijgen! Dat had de door
den heer Braat suf-geprate aanhang van
den „ouden tijd" aanvankelijk niet recht
door; toen men het ging beseffen, stak er
zulk een verzet tegen dit wetsontwerp op,
dat minister De Wilde het introk. En toen
liet men de zaak weer zooals zij was
Thans is bij ons nu toch de Middel-Euro
peesche Tijd, plus één uur zomertijd, inge
voerd; feitelijk hebben wij nu dus den
Oost-Europeeschen tijd. Of dit, natuur
lijk uitsluitend astronomisch-geografisch
beschouwd, altijd zoo zal kunnen blijven?
Er zijn, geografische redenen om hieraan
twijfel te opperen: de uiterste grens van
de M.E.T.-zóne loopt over LeerDort
mundKoblentz de westelijkste plaats in
het Duitsche Rijk, waar de M.E.T. in feite
geldt, ligt op dezelfde Oosterlengte als
Roermond in Nederland. Op den duur zal
dit dus misschien wel eens bekeken dienen
te worden.
Dat het vooralsnog, onder de zeer bui
tengewone omstandigheden waaronder wij
thans, lots verbonden met het Duitsche
Rijk", leven, zoo is en zoo moet blijven, is
geheel'en al begrijpelijk en uit dezen hoof
de derhalve volkomen aanvaardbaar. Het
is onze plicht, ook dit voorschrift der over
heid loyaal uit te voeren.
De uitzonderlijke toestand van een eigen
Nederlandsch tjjdstroolcje op den aardbol
zal echter wel nimmer terugkeeren, en
daarom behoeven we niet rouwig te zijn
ook.
De slotsom uit onze beschouwing van
den tegenwoordigen stand van ons „tijd-
probleem" kan derhalve aldus luiden:
1. Den waren tijd, van de zon, hebben
wij in Nederland nimmer gehad.
2. De ware zonnetijd is voor de rege
ling van het maatschappelijk leven om
meer dan één reden volstrekt onbruikbaar.
3. Een geordend maatschappelijk leven
eischt één, regelmatige, tijd voor heel het
land: dat is een middelbare of wettelijke
tijd.
4. Het internationale verkeer eischt
aansluiting bij het stelsel der standaard
tijden of tijdstrooken.
5. Nederland ligt geheel in de zóne van
der. West-Europeeschen Tijd.
6. Welke tijd de wettige overheid ook
voorschrijve, het is plicht van den staats
burger, zich daaraan, en daaraan alléén,
te houden; het gebruik van andere dan
door de overheid voorgeschreven tijden
is onlogisch en verdient derhalve afkeu
ring. Het werkt verwarringscheppend.
Ingezonden Stukken
Gemengd Nieuws
RIJWIELVERVOER PER SPOOR.
De Nederlandsche Spoorwegen hebben
thans ook weer de mogelijkheid openge
steld tot rechtstreeksche bevrachting van
rijwielen naar en van verschillende sta
tions, welke slechts bereikbaar zijn door
overzetting per veerpont e.d. onderweg.
Dit beteekent, dat het vervoer van de
fiets over het geheele traject op één
kaart, dus voor één prijs geschiedt. De
reizigers moeten zelf voor de overbrenging
van het rjjwiel zorgen. Zij kunnen het rij
wiel aan het station, waar het wordt uit
geladen, in ontvangst nemen, tegen afgifte
van het ontvangstbewijs. Het merk moet
aan het rijwiel bevestigd blijven.
Na overzetting moet de reiziger het rij
wiel op denzelfden dag aan het op den
anderen oever gelegen station ter door
zending aanbieden en daarbij zjjn plaats
bewijs toonen. Dit laatste station geeft dan
een kosteloos bewijs af voor het verdere
vervoer.
DOODELIJKE VAL VAN EEN STEIGER,
Gisteren is te Tei'borg de 42-jax-ige
schoorsteenbouwer H. Bonder uit Enschede
op hét texTein van de N.V, IJzei'gicterij en
Emailleerfabriek „Vulcaansoord" van een
steiger gevallen. De man was op slag dood.
TELEFOON- EN TELEGRAAFVERKEER
MET DUITSCHLAND NOG NIET
NORMAAL.
In strijd met de bij sommigen heerschen-
de meening is het telefoon- en telegraaf-
verkeer met Duitschland nog niet normaal,
doch is tot militair en regeeringsverkeer
beperkt Op het oogenblik wordt een rege
ling uitgewerkt om het particulier ver
keer zoo snel mogelijk weer in te stellen.
VERLENGING VAN RIJBEWIJZEN,
Nu vele moton-ijtuigen zijn opgelegd
of afgeschaft, schrijft de K.N.A.C., rijst bij
velen de vx-aag, wat zjj moeten doen ten
aanzien van hun rijbewijs, indien de geldig
heidstermijn daarvan in dezen tijd ver-
strijkt.
De K.N.A.C. wijst er derhalve op, dat
„verlenging" van een rijbewijs kan ge
schieden met ingang van den datum, die
men verkiest en dat deze datum dus niet
behoeft aan tc sluiten op den geldigheids
termijn van het laatste rijbewijs.
Zij, die voorloopig geen motorrijtuigen
denken te besturen, kunnen dus met de
verlenging van hun ï-ijbewijs desgewenscht
wachten totdat zij hun voertuig weer van
stal kunnen lialeix.
ONDER KAR GERAAKT EN
OMGEKOMEN.
De 16-jarige H. Lunenborg te Heeren
veen zou gistei'en het paard van den hotel
houder Homen naar de wei brengen. Onder
weg schrok het paard voor een passeex-en-
den vrachtauto en sloeg op hol. De jongen
viel van den bok en kwam juist voor een
der wielen terecht, hetwelk hem over het
hoofd ging. Hij was op slag dood.
ACHTJARIG KNAAPJE MOET
ONVOORZICHTIGHEID MET DEN
DOOD BEKOOPEN.
Woensdagavond had op de Vaillantlaan
te Den Haag een aanrijding plaats tusschen
een vrachtauto uit Amsterdam en het acht
jarige jongetje P. J. van W., dat op een
kindei-fietsje "reed en onvoorzichtig over
stak. In zorgwekltenden toestand is 't kind
door den G.G.D. naar het R.K. ziekenhuis
aan het Westeinde vervoerd, waar het
kort na aankomst is overleden.
ENGELAND IS VOOR ITALIË VIJAND
NUMMER ÊÊN-
Engeland is voor Italië vijand nummer
één, aldus de „Giomale d'Italia" in het
hoofdartikel van gisteren, waarin de direc
teur van het dagblad betoogt, dat het
Italiaansche volk van de zijde van dc
Britsche bewindslied exx een diepe ver
achting ten deel valt.
De jacht op Italianen in alle Bx'itsclie
steden bewijst hoe stex'k de blinde haat
van de Britsche natie tegen het Italiaan
sche volk is, zoo schrijft het blad.
EEN JEUGDIG AVONTURIER.
De 17-jarige David Mol, van wiens ver
dwijning bij de politie te Alplxen a. d- Rijn
kennis was gegeven, is na een week te
hebben rondgezworven, weer in de ouder
lijke woning teruggekeerd.
De jongen was de vorige week Woens
dag 's moi-gens door zijn patroon uitgezon
den om een ki'ant te gaan halen. In plaats
van aan deze opdracht te voldoen, is hij
echter op zijn oude rijwiel naar België
gefietst, waar hij over een heidepaadje bij
Hoogstraten de grens passeerde. Bij het
lezen der weinig benijdenswaardige be
levenissen der Nederlandsche militaii'en en
vluchtelingen in België en Noord-Frank
rijk, is de zucht naar avonturen vermoe
delijk in hem wakker geworden. Hij gaf
zich in België althans ook voor vluchte
ling uit en peddelde den volgenden dag
naar Luik, waar hij zich als Nederlandsch
vluchteling bij de Duitsche bezettingstroe
pen meldde. Hier vond hij ondex-dak en ver
pleging bij de soldaten en mocht hij voor
den commandant typewerk verrichten.
Na drie dagen werd het verlangen naar
huis echter te sterk en met achterlating
van zijn fiets aanvaardde hij de terugreis
naar Alphen via Hasselt, Eindhoven en
Breda, soms kilometei's loopend, soms ook
meerijdend met militaire auto's. Het laat
ste gedeelte, van Gouda af, had hij weer
moeten loopen en zoo vond in den afge-
loopen nacht een voorbijganger hem uitge
put in Boskoop. Deze man heeft den avon
tuurlijken jongen naar de ouderlijke wo
ning te Alphen a.d. Rjjn gebracht, waar hij
aanvankelijk een fantastisch verhaal over
een ontvoering opdischte. Toen hij door de
politie wat nader aan den tand werd ge
voeld, kwam de waarheid echter al spoe
dig aan het licht en bekende hij geheel
uit eigen beweging het avontuur te heb
ben gezocht. .(N.R.C.)
HULP AAN GEDUPEERDE MIDDEN
STANDERS.
Veel is al over deze materie geschreven
en alles natuurlijk eerlijk gemeend en goed
bedoeld en meer zal daarover nog geschre
ven moeten worden, maar toch komt het
mij voor, dat de hulp aan gedupeerden di
rect kan gebeuren, wanneer het Middel-
burgsche publiek daaraan wil medehelpen
en dan bedoel ik niet met collectes als an
derszins, maar hulp, die diiect werkt. Men
doe zijn aankoopen, ik zou bijna durven
vragen, voox'loopig uitsluitend bij de zoo
zwaar getroffenen met terzijdestelling van
neringdoenden met dubbel inkomen, als er
zijn, die naast een goed beroep met ruim
inkomen ook nog een nering uitoefenen.
Het klinkt misschien een beetje hard,
maar eenmaal toch zal de mensch ervan
doordrongen moeten worden, dat op deze
en andere wijze een dragelijke wereld zal
ontstaan, die plaats biedt voor ieder, een
wereld, waarin allen voor elkaar leven.
Hoe eerder wij die les leeren, des te beter
zal dit zijn voor ons en ons nageslacht.
Wanneer het publiek op deze wijze te
werk gaat, is de kans groot, dat de zwaar-
getroffenen weer op eigen beenen komen te
staan en opnieuw deel zullen kunnen gaan
uitmaken van dien middenstand, die altijd
voor zichzelf, heeft gezorgd.
Met leede oogen ziet men al te vaak
aan, dat het gros van het publiek, de
goede niet te nagesproken, juist koopt bij
en de voorkeur geeft aan die menschen,
die absoluut geen nadeel van den oorlog
hebben gehad en bij nex-ingdoenden met
dubbel inkomen, als boven bedoeld, omdat
die het geluk hadden, niet getx-offen te
worden en nog keuze hebben, in plaats van
die lieden te helpen, die van alles zijn be
roofd en het dus zoo noodig hebben. En
dan gaat mijn hart uit vooral naar de
eenvoudigen, zij die nooit aan den weg
timmerden, maar stil en gelaten hun
moeizamen weg volgen.
Gij lezers, die weinig of niet geleden
hebt, kunt gij voelen, wat het beteekent
alles verloren te hebben, je zaak, je huis,
je bestaan, kortom alles, waaraan dier
bare heiinneiingen kleefden
Nu dan geeft het goede voorbeeld en
doet zooals gevraagd, gij steunt de getrof
fenen en daarmede de gemeenschap, waar
bij wij allen belang hebben.
EEN MIDDENSTANDER.
18000 arbeiders aan het ruimen in Rotterdam.
GEEN HONGAARSCHE TROEPEN AAN
DE ROEMEEN SCHE GRENS.
Bevoegde Hongaarsche kringen spreken
het bericht van Amerikaansche dagbladen,
volgens hetwelk Hongai-ije. troepen zou
hebben gedirigeerd naar de Roemeensche
grens, tegen.
RADIQ-RUBMEK
Een puinvraagstuk.
„Er begint nu eenige teekerxing te ko
men in het opruimingswerk in de Maas
stad. Wel stelt de buitengewone omvang
van de werkzaamheden hooge eischen aan
de organisatie, maar het werk vlot steeds
beter".
Deze mededeeling werd gedaan door den
chef van de opruimingswerkzaamheden, ir.
C. Franx, die ook vertelde dat thans niet
minder dan 18000 mannen bij 't ruimings-
werk zijn tewerk gesteld.
Het aantal vrachtauto's, dat puin rijdt,
wisselt dagelijks, maar beweegt zich toch
om de dertienhonderd. Waarschijnlijk zullen
niet meer arbeiders worden aangenomen,
omdat men elkaar anders maar in den weg
zou loopen. Bovendien worden alle arbei
ders door tusschenkomst van de arbeids
beurs aangenomen, zoodat de gemeentelijk
technische dienst over deze kwestie geen
zorgen heeft.
Puin problemen.
Anders is het met het puinvraagstuk,
dat binnen enkele weken een van de
meest urgente moeilijkheden van Rotter
dam is geworden. Op het groote terrein
langs de Rochussenstraat kan men xxiet
onbeperkt blijven doorgaan met puin stor
ten. De hoeveelheid puin, die per schip ver
voerd wordt is betrekkelijk klein, en de
Sichi is vrijwel gedempt. Aan de Korte
Kade is men bezig met het versterken van
de oevers van den Kralingschen Plas,
maar in dien plas zelf kan geen puin wor
den gestort, zelfs wanneer men deze oplos
sing, die van alle zijden protesten zou
doen opkomen, zou willen gebruiken.
De bodem van den plas is immers veen ea
wanneer het zware puin daax-op gestort
zou worden zou de puinlaag steeds meer
wegzakken, terwijl elders in den plas de
bodem steeds meer omhoog zou komen.
Het zou dus een werk worden waarmede
men nimmer gereed zou komen en ir.
Franx bevestigde, dat de gemeentelijke
technische dienst dit plan zelfs nimmer
heeft gehad.
Momenteel is men bezig met het zoeken
naar gelegenheden om het puin kwijt te
raken, maai' van vaststaande plannen is
nog geen sprake.
De geruchten, dat bij het ruxmingswerk
zooveel ongevallen zouden zijn voorgeko
men, fnoeten naar het rijk der fabelen
worden venvezen. Natuui'lijk komt het
voor, wanneer men met bona 20.000 man
werkzaam is, dat hier en daar eenige on
gelukken plaats hebben.
Publieke belangstelling.
Dat de belangstelling van het publiek
voor het vraagstuk van het opnximings-
werk groot is, onderwindt de gemeentelijke
technische dienst dagelijks.
Van verschillende zijden krijgt men ad
viezen om het werk te vereenvoudigen,
üergelijke adviezen worden allen door den
clief van het werk beoordeeld, hoewel de
opgaven, die door de adviseurs behandeld
wox'den, niet allemaal zoo eenvoudig zijn
als sommigen wel denken.
VRIJDAG 14 JUNI 1940.
JAARSVELD. 414.4 M. K.R.O.-Üitz.
6.30—6.50 V.P.R.O.
8.00 Bei'. A.N.P. 8.05 Gram. 11.30 Gods
dienstige causerie. 12.00 Gram. 12.15 K.R.
O.-ork. 12.45 Ber. A.N.P., gram. 1.15 John
Kristel en zijn Ti'oubadours. 2.00 Orgel-
conc. 2.30 Zang met piano. (2.402.50
Gram.). 3.00 Gram. 3-10 Piano. 3.30 Offici-
eele mededeelingen of gram. 4.00 Declama
tie. 4.15 Musiquette en soliste. 5.00 Voor de
zieken. 5.15 Gi'am. 5-45 Rococo-öctet. 6.15
Gram. 6.30 Cyclus „Groote mannen in be
wogen tijden". 6.50 Gram. 7.00 Causerie.
7.20 Gram. 7.30 Officieele mededeelingen
of gram. 8.00 Ber. A.N.P. 8.10 Pi'opaganda-
toespvaak. 8.15 Kwintetconc. 9.20 Zang met
piano. 9.35 K.R.O.-ork. en K.R.O.-Melodis-
ten. 10.00—10.15 Ber. A.N.P.
KOOTWIJK. 1875 M -A.V.R.O.-Uitz.
11.1511.30 nm. Berichten.
8.00 Ber. A.N.P. 8.15 Gram. 9.00 Ber.
Fransch. 9.15 Concertgebouw-ork. (opn.h
10.00 Moi'genwijding. 10.15 Gram. 10.30
Solistenconc. 11.15 Ber. Engelsch. 11.30
A.V.R.O.-Amxisementsoi'k. 12.30 Berichten
Duitsch. 12.45 Ber. A.N.P. 1.00 Gram. 1.45
Ber. Fransch. 2.00 Ber. Duitsch. 2.15 En
semble Jonny Kroon. 3.15 Ber. Fx'anscli.
3.30 AVRO-Aeolian-ork. 4.15 Gram. 4.30
AVRO-Amusementsork. en duo Ja (opn.).
5.00 Ber. Duitsch. 5.15 AVRO-dansork. 5.45
Zang en orgel. 6.15 Ber. Engelsch. 6.30
Omroepork. en solist. 7.30 Puszta-oi'k. en
solist. 8.00 Ber. Duitsch. 8.15 Ber. En
gelsch. 8.30 Bér. A.N.P. 8.45 Gram. (9.15—
9.30 Ber. Engelsch. 10.00 Ber. Duitsch.
10.15 Ber. ANP, sluiting. 11.15—11.30 Ber.
Fransch.
Hoekbespteking
Als een bruid, door Wilma. Uitgave
Uitgeversmij. Holland te Amster
dam.
Een gymnasium-leevaav krijgt een onge
luk en wox-dt deswege 5 jaren voor den nor
malen tijd gepensionneerd. Hjj gaat met zijn
vrouw in een rustig huisje buiten de stad
wonen, waar beiden zich vervelen, totdat ze,
door ontmoetingen en gebeurtenissen een
nieuw leven zien. „Plotseling", staat er op
bladz. 151, „zijn ze er zich van bewust, dat
er een Goddel'jk avontuur te beleven valt,
het leven in gehoox-zaamheid aan God."
Men kan liet boek zien als de venverking
van de Oxford-gedachtc in romanvorm.
Buitengewoon spannend is het echter niet.
Uren met Spinoza, door dr. J. H.
Cavp. Uitgave Hollandia-Drukkerij,
Baarn.
Na een algemeene inleiding en een schets
van de geschiedenis van de leer van Spino
za geeft de samensteller van dit werk ons
een vertaling van belangrijke gedeelten uit
Spinoza's wjjsgeex-ige geschriften.
Men moge zich met deze citaten al dan
niet kunnen vereenigen, de denkwijze van
dezen Nederlandschen philosoof (1632
1677) met meer of minder gemak kunnen
volgen, de serieuze lezev en voor dezen
alleen is de uitgave bedoeld zal ztfn in
zicht in de dingen waar lxet hier omgaat,
ongetwijfeld vei'diepen. Het hoofdstuk „De
mensch in staat en gemeenschap" op bladz.
160 is de kennisneming nog ten volle waard.
Distributiestamkaarten voor
marinepersoneel met verlof.
De Opperbevelhebber van Land- en Zee
macht maakt in overeenstemming met den
Duitschen bevelhebber in Nederland het
volgende bekend:
„Personeel van de Koninklijke Marine,
dat met groot-verlof is vertrokken en on
middellijk voordien niet in het bezit was
van liun distributie-stamkaart aangezien
zij voeding van rijkswege genoten, moet
zich tot het terugkrijgen van de door hem
ingelevei'de distributie-stamkaart, per
briefkaart persoonlijk wenden tot den In
tendant der zeemacht te Den Helder.
Aanvi'agen aan andere autoriteiten zul
len niet worden behandeld.
Met groot-verlof vertrokken militaii-en
der zeemacht, die vóór dat vertrek in
eigen voeding voorzagen en daartoe wel
in het bezit van hun distributie-stamkaart
wax-en, doch deze door de ki'ijgsvei'i'ichtin-
gen hebben verloren, moeten zich ter ver
krijging van distributiebescheiden onder
overlegging van het bewijs, dat zij met
groot-vex'lof uit den militairen dienst zijn
gegaan, wenden tot den distributiedienst
in de gemeente hunner inwoning".
Amerika bestelt 2 slagschepen en
20 andere oorlogsbodems.
Het Amerikaansche ministerie van ma
rine heeft opdracht gegeven tot den bouw
van twee slagschepen van 45.000 ton en
van 20 andere oorlogsschepen en hulpsche
pen. De kosten van dezen bouw bedragen
in totaal 327 millioen dollar.
Geen enkele vertraging in de
Duitsche aanvallen.
Reuter meldt uit Londen: Van gezag
hebbende zijde wordt verklaard, dat zich
nog geen enkele vertraging afteekent in
de Duitsche aanvallen aan het Westelijk
front. De algemeene toestand blijft moei
lijk. De Duitschers zetten al hun hoop op
dezen veldslag, waai'van de uitslag afhan
kelijk is van de mate, waarin de Franschen
de sterkere strijdkrachten, welke tegen
over hen staan stuiten.
Te Londen is men van meening, dat de
toestand hoogst ernstig is x'ondom Reims,
waar de Duitschers een belangrijken aan
val hebben ontketend met twee gepantser
de divisies. Men doet opmerken, dat het
niet onmogelijk is, dat de Duitschers in
deze streek nog meer pantsereenheden heb
ben dan die, welke in het Fransche leger-
bericht worden genoemd.
Staatsloterij
WOENSDAG 12 JUNI 1940.
5e Klasse 3e Lijst 1000 Loten.
PRIJZEN VAN 70.—.
1094 1136
1934 1975
1041
1447
2387
3096
4108
4449
4816
5220
5601
6232
6859
7402
8171
8763
9629
10188
10774
10994
11976
12599
13224
13944
14392
14977
15507
15857
16254
16797
17395
17994
18422
19125
19882
20533
21586
22216
22497
23281
24392
2391
3362
4164
4451
4921
5229
5645
6393
6950
2405
3366
4183
4635
4930
5243
5784
6507
6965
'501 7686 7876
8382 8576
902S
9690
1165 1195
2018 2107
2702 2724
3473 3707
4196 4231
4691 4746
4984 4989
5245 5257
5823 5942
6564 6573
7140
8092
8710
9095
9737 9S20
10213 10309 10357 20565
10866 10873 10879 10883
11052 11118 11169 11277
12183 12222 12237 12243
12643 12780 12788 12964
13366 13433 13490 13648
14003 14100 14162 14276
14456 14625 14791 14811
14979 15211 15223 15283
15520 15578 15627 15683
15885 15924 16013 16042
16261 16356 16431 16468
16833 16850 17205 17300
17506 17585 17741 17888
18082 18108 18168 18298
18499 18537 18791 18859
19129 19383 19572 19576
19973 19990 20069 20154
20603 20855 20870 21080
21652 21654 21671 21724
22252 22423 22424 22428
22681 22752 22S7S 23040
23438 23S58 24069 24143
24496 24507 246S6
2135
2885
3903
4310
4756
4992
5258
6070
6663
7219
8101
8742
9266
9990
10604
10935
11372
12369
13045
13871
14330
14S54
15423
15842
16105
16527
17306
17906
18359
19000
19751
20392
21099
21984
22434
23191
24306
1360
2230
3040
3924
4338
4785
5206
5417
6074
6856
7317
8112
8748
9411
10012
10649
10983
11719
12385
13079
13887
14347
14918
15450
15854
16121
16672
17376
17908
18376
19084
19864
20400
21333
22092
22484
23197
2432S
NIETEN
1096
1099
1107
1132
1296
1311
1317
1358
1477
1482
1500
1543
154S
1595
1616
1643
1647
165S
1690
1698
1762
1763
1788
1815
1S84
2022
2023
2025
2059
2140
2158
2159
2160
2170
2189
2304
2316
2382
2401
2429
2431
2432
2462
2467
2552
2600
2624
2732
2746
2747
2776
2787
2791
2915
2969
2983
2991
3002
3014
3064
3069
3102
3111
3112
3186
3236
3237
3263
3326
3359
3390
3454
3470
3535
3550
3564
3726
3739
3762
3772
3774
3806
3814
3886
3936
3949
4014
4016
4030
4123
4168
4175
4239
4333
4363
4365
4375
4498
4521
4614
4628
4640
4667
4668
4689
4707
4731
4774
4797
4879
4885
4916
4926
4947
4964
4987
4999
5012
5031
5048
5079
5091
5195
5207
5234
5236
5271
5285
5290
529S
5356
5368
5390
5411
5517
5547
5573
5581
5584
5702
5806
5809
5831
5844
5845
5870
5877
5925
5927
5928
5953
5959
5967
5975
6082
6129
6147
6179
6206
6255
6259
6292
6298
6306
6310
6425
6463
6497
6498
6560
6629
6653
6654
6660
6725
6753
6756
6796
6800
6809
6825
6839
6852 6854
6945 6957
7092 7141
7266 7303
7533 7623
7845 7936
8194 8197
8397 8407
8588 8675
8868 8913
9040 9068
9261 9263
9418 9468
9831 9905
10102 10114
10242 10256
10829 10836
10953 10959
11239 11269
11394 11396
11654 11663
11846 11935
12100 12163
12432 12532
12764 12767
12912 12944
13166 13172
13350 13378
13602 13686
14103 14167
14354 14379
14583 14647
14823 14861
1509Ó 15190
15333 15349
15441 15540
15763 157S2
15962 1596S
16117 16168
16586 16628
16807 16S56
16999 17045
17411 17415
17607 17631
17728 17760
18123 18128
18281 18327
18429 18437
18774 18908
19076 19109
19216 19119
19471 19475
19645 19733
19866 1B8S0
19951 1996S
20090 20118
20346 20424
20820 20877
21132 21166
21388 21397
21534 21549
21770 21797
22017 22027
22162 22209
22482 22517
22663 22665
22822 22S60
23001 23045
23178 23213
23305 23396
23698 23719
23847 23855
24191 24235
24411 24461
24595 24637
24846 21S57
6860 6891 6899 6930 6934
7015 7045 7053 7074 7090
7146 7168 7209 7232 7255
7347 7421 7455 7477 7527
7643 7687 7772 7806 7814
8010 8039 8120 815S 8191
8258 S262 S321 8322 8395
8409 8498 8571 S575 8578
S686 S693 8777 8799 8838
8958 9003 9004 9011 9016
9120 9122 9144 9207 9231
9287 9305 9358 9394 9417
9514 9537 9667 972S 9800
9947 9979 9983 9996 9998
10140 10157 10215 10232 10240
10273 10305 10511 10515 10570
10850 10853 10855 10857 10906
10974 1104S 11061 11065 11212
11292 11294 11296 11342 11373
11500 11530 11556 11635 11639
11692 11776 117S6 11801 11814
11985 12014 12065 12077 12082
12323 12347 12362 12372 12397
12537 12590 12623 12677 12722
12775 12791 1279S 12877 12903
12949 13009 13050 13076 13138
13221 13232 13233 13317 13324
13427 13476 13478 13499 1356S
13811 13821 13950 1400S 14086
14198 14245 14271 142S3 142S7
14401 14553 14556 14563 14569
14656 14667 14714 14729 14755
14871 14890 1490S 15049 15084
15213 15217 15218 15277 152S5
15354 15380 15393 15418 15431
15594 15614 15675 15709 15749
15829 15849 15871 15935 15951
16035 16072 16075 16101 16115
16245 16463 16471 16517 16563
16657 16667 16669 16706 16746
16931 16934 16942 16976 16994
17096 17213 17257 17384 17388
17424 17499 17557 17565 17584
17632 17712 17723 17725 17727
17831 17S38 17893 17915 18020
18156 1S163 18178 18184 18229
18355 18S61 18373 18391 18421
18571 18572 18641 1S6S8 18710
1S91S 18940 1S969 18992 19043
39131 19139 19172 19180 19202
19260 19325 19459 19462 19469
19486 19494 19553 19577 19586
19756 19758 19S01 19810 19S49
19883 19S8S 19906 19913 19917
20002 20009 20061 20062 20086
20136 20221 20242 20276 20287
20531 20598 20766 20768 20806
20921 20926 20975 21075 21076
21167 21204 21279 21301 21361
21430 21441 21470 214S3 21530
21555 21573 21594 21611 21761
21842 21S4S 21897 21993 22003
22047 22087 22136 22147 22149
22336 22341 22354 22405 22426
22522 22554 22598 22620 22633
22710 22720 22729 2274S 22790
22876 22955 22961 22967 22979
23069 23094 23141 23156 23157
23259 23276 23277 23297 23299
23466 23503 23535 23576 23619
23734 23757 23779 23834 23842
24017 2406S 24127 24135 24185
24288 24301 24311 24316 24404
24474 24488 24553 24563 24592
24731 24733 2475S 24768 24795
24890 24892 24905 2490S 24933