Nederland en de Middel-Europeesche tijd. Overheidsfijdde regelmatige middelbare tijd. Het systeem der wereld-tijdstrooken. n. (Slot). Elke middelbare tijd is een kunstmatige, en daardoor een regelmatige, tijd. Als ze goed loopen, wijzen al onze huis-, tuin- of keukenklokken zulk een middelbaren tijd aan. Middelbare tijden, waar ook op de aarde, gelden alleen maar voor den meridiaan van de plaats, en voor alle plaatsen dus, die ten Noorden of ten Zuiden daarvan liggen. Voor het ter weerszijden van dien meridi aan liggende gebied van den staat wordt de middelbare tijd, die alleen-geldigheid zal hebben, door de overheid wettig vast gesteld; de onderdanen hebben zich daar naar te voegen. Vele jaren geleden, vóór den vorigen grooten oorlog, gold in Nederland zomer en winter de tijd van den meridiaan van Amsterdam, zijnde 19 minuten en 32,1 se conde later dan de tijd van den nul-meridi aan. Daarna kregen we, in den oorlog van 1914, des zomers den zomertijd, die dan Amsterdamsche zomertijd moest heeten: de tijd van den meridiaan van Konings bergen, in Oostpruisen, ongeveer. Met dezen eigen tijd bevonden wij, Ne derlanders, ons echter geheel buiten het internationale systeem van tijdstrooken, waarin men langzamerhand de wereld was gaan verdeelen. De aangrenzende strooken, elk 15 lengtegraden breed, verschillen on derling telkens één vol uur. Om ons tot Europa te bepalen, zij ver meld, dat ons werelddeel in drie (heel ei genlijk, als we IJsland mederekenen, vier) zulke tijdstrooken verdeeld is. De Oost- Europeesche Tijd (O.E.T.) hebben, o.a. Finland, Estland, Letland, Roemenië, Boel- garije, Turkije en Griekenland. De Middel-Europeesche Tijd (M.E.T.) hebben o.a. Noorwegen, Zweden, Dene marken, Littauen, Duitschland, Polen, Slo wakije, Hongarije, Zwitserland, Zuidslavië, Albanië en Italië. De West-Europeesche Tijd (W.E.T.) heb ben o.a. Groot-Brittanje, Ierland, België, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Portugal. IJsland heeft het dan nóg één uur vroe ger dan de W.E.T. Tot den lOen Mei 1940 was Nederland, schoon het geheel binnen dc grenzen van den West-Europeeschen Tijd-strook ligt, daarbij toch niet aangesloten: vanwege de 20 minu.ten verschil, die dat zou maken, gaven wij de voordeelen eener algemeen geldende internationale regeling en aan sluiting prijs voor een, slechts in schijn erg flinke, zelfstandigheid, die, op dit punt, eigenlijk eerder koppige eigenwijsheid mocht heeten. Wij beseften dat ook zelf wel. Een vo rige regeering heeft, nu luttele jaren ge leden, op het voetspoor eener deskundige staatscommissie, getracht dit euvel te ver helpen; zij diende daartoe een wetsont werp bij de Staten-Generaal in, hetwelk beoogde ons in najaar, winter en voorjaar den West-Europeeschen, en gedurende de zomermaanden den Middel-Europeeschen tijd te geven. Dit was een volstrekt logisch en derhalve niet alleen aanvaardbaar, maar aan te bevelen plan, waardoor, op den koop toe, de z.g. „natuurlijke" bezwaren tegen den zomertijd nog met 1/3 vermin derd stonden te worden. Hoofdzakelijk door het verzet van den heer Braat is dit goede plan gedwarsboomd door het aannemen van een amendement, waardoor we zomer en winter den Middel- Europeeschen Tijd zouden krijgen. Het imaginaire nadeel van „aan de klok te moeten tomen" werd toen vervan gen door het niet-imaginaire, dat men zomer en winter een „zomertijd" van ruim 40 minuten zou krijgen! Dat had de door den heer Braat suf-geprate aanhang van den „ouden tijd" aanvankelijk niet recht door; toen men het ging beseffen, stak er zulk een verzet tegen dit wetsontwerp op, dat minister De Wilde het introk. En toen liet men de zaak weer zooals zij was Thans is bij ons nu toch de Middel-Euro peesche Tijd, plus één uur zomertijd, inge voerd; feitelijk hebben wij nu dus den Oost-Europeeschen tijd. Of dit, natuur lijk uitsluitend astronomisch-geografisch beschouwd, altijd zoo zal kunnen blijven? Er zijn, geografische redenen om hieraan twijfel te opperen: de uiterste grens van de M.E.T.-zóne loopt over LeerDort mundKoblentz de westelijkste plaats in het Duitsche Rijk, waar de M.E.T. in feite geldt, ligt op dezelfde Oosterlengte als Roermond in Nederland. Op den duur zal dit dus misschien wel eens bekeken dienen te worden. Dat het vooralsnog, onder de zeer bui tengewone omstandigheden waaronder wij thans, lots verbonden met het Duitsche Rijk", leven, zoo is en zoo moet blijven, is geheel'en al begrijpelijk en uit dezen hoof de derhalve volkomen aanvaardbaar. Het is onze plicht, ook dit voorschrift der over heid loyaal uit te voeren. De uitzonderlijke toestand van een eigen Nederlandsch tjjdstroolcje op den aardbol zal echter wel nimmer terugkeeren, en daarom behoeven we niet rouwig te zijn ook. De slotsom uit onze beschouwing van den tegenwoordigen stand van ons „tijd- probleem" kan derhalve aldus luiden: 1. Den waren tijd, van de zon, hebben wij in Nederland nimmer gehad. 2. De ware zonnetijd is voor de rege ling van het maatschappelijk leven om meer dan één reden volstrekt onbruikbaar. 3. Een geordend maatschappelijk leven eischt één, regelmatige, tijd voor heel het land: dat is een middelbare of wettelijke tijd. 4. Het internationale verkeer eischt aansluiting bij het stelsel der standaard tijden of tijdstrooken. 5. Nederland ligt geheel in de zóne van der. West-Europeeschen Tijd. 6. Welke tijd de wettige overheid ook voorschrijve, het is plicht van den staats burger, zich daaraan, en daaraan alléén, te houden; het gebruik van andere dan door de overheid voorgeschreven tijden is onlogisch en verdient derhalve afkeu ring. Het werkt verwarringscheppend. Ingezonden Stukken Gemengd Nieuws RIJWIELVERVOER PER SPOOR. De Nederlandsche Spoorwegen hebben thans ook weer de mogelijkheid openge steld tot rechtstreeksche bevrachting van rijwielen naar en van verschillende sta tions, welke slechts bereikbaar zijn door overzetting per veerpont e.d. onderweg. Dit beteekent, dat het vervoer van de fiets over het geheele traject op één kaart, dus voor één prijs geschiedt. De reizigers moeten zelf voor de overbrenging van het rjjwiel zorgen. Zij kunnen het rij wiel aan het station, waar het wordt uit geladen, in ontvangst nemen, tegen afgifte van het ontvangstbewijs. Het merk moet aan het rijwiel bevestigd blijven. Na overzetting moet de reiziger het rij wiel op denzelfden dag aan het op den anderen oever gelegen station ter door zending aanbieden en daarbij zjjn plaats bewijs toonen. Dit laatste station geeft dan een kosteloos bewijs af voor het verdere vervoer. DOODELIJKE VAL VAN EEN STEIGER, Gisteren is te Tei'borg de 42-jax-ige schoorsteenbouwer H. Bonder uit Enschede op hét texTein van de N.V, IJzei'gicterij en Emailleerfabriek „Vulcaansoord" van een steiger gevallen. De man was op slag dood. TELEFOON- EN TELEGRAAFVERKEER MET DUITSCHLAND NOG NIET NORMAAL. In strijd met de bij sommigen heerschen- de meening is het telefoon- en telegraaf- verkeer met Duitschland nog niet normaal, doch is tot militair en regeeringsverkeer beperkt Op het oogenblik wordt een rege ling uitgewerkt om het particulier ver keer zoo snel mogelijk weer in te stellen. VERLENGING VAN RIJBEWIJZEN, Nu vele moton-ijtuigen zijn opgelegd of afgeschaft, schrijft de K.N.A.C., rijst bij velen de vx-aag, wat zjj moeten doen ten aanzien van hun rijbewijs, indien de geldig heidstermijn daarvan in dezen tijd ver- strijkt. De K.N.A.C. wijst er derhalve op, dat „verlenging" van een rijbewijs kan ge schieden met ingang van den datum, die men verkiest en dat deze datum dus niet behoeft aan tc sluiten op den geldigheids termijn van het laatste rijbewijs. Zij, die voorloopig geen motorrijtuigen denken te besturen, kunnen dus met de verlenging van hun ï-ijbewijs desgewenscht wachten totdat zij hun voertuig weer van stal kunnen lialeix. ONDER KAR GERAAKT EN OMGEKOMEN. De 16-jarige H. Lunenborg te Heeren veen zou gistei'en het paard van den hotel houder Homen naar de wei brengen. Onder weg schrok het paard voor een passeex-en- den vrachtauto en sloeg op hol. De jongen viel van den bok en kwam juist voor een der wielen terecht, hetwelk hem over het hoofd ging. Hij was op slag dood. ACHTJARIG KNAAPJE MOET ONVOORZICHTIGHEID MET DEN DOOD BEKOOPEN. Woensdagavond had op de Vaillantlaan te Den Haag een aanrijding plaats tusschen een vrachtauto uit Amsterdam en het acht jarige jongetje P. J. van W., dat op een kindei-fietsje "reed en onvoorzichtig over stak. In zorgwekltenden toestand is 't kind door den G.G.D. naar het R.K. ziekenhuis aan het Westeinde vervoerd, waar het kort na aankomst is overleden. ENGELAND IS VOOR ITALIË VIJAND NUMMER ÊÊN- Engeland is voor Italië vijand nummer één, aldus de „Giomale d'Italia" in het hoofdartikel van gisteren, waarin de direc teur van het dagblad betoogt, dat het Italiaansche volk van de zijde van dc Britsche bewindslied exx een diepe ver achting ten deel valt. De jacht op Italianen in alle Bx'itsclie steden bewijst hoe stex'k de blinde haat van de Britsche natie tegen het Italiaan sche volk is, zoo schrijft het blad. EEN JEUGDIG AVONTURIER. De 17-jarige David Mol, van wiens ver dwijning bij de politie te Alplxen a. d- Rijn kennis was gegeven, is na een week te hebben rondgezworven, weer in de ouder lijke woning teruggekeerd. De jongen was de vorige week Woens dag 's moi-gens door zijn patroon uitgezon den om een ki'ant te gaan halen. In plaats van aan deze opdracht te voldoen, is hij echter op zijn oude rijwiel naar België gefietst, waar hij over een heidepaadje bij Hoogstraten de grens passeerde. Bij het lezen der weinig benijdenswaardige be levenissen der Nederlandsche militaii'en en vluchtelingen in België en Noord-Frank rijk, is de zucht naar avonturen vermoe delijk in hem wakker geworden. Hij gaf zich in België althans ook voor vluchte ling uit en peddelde den volgenden dag naar Luik, waar hij zich als Nederlandsch vluchteling bij de Duitsche bezettingstroe pen meldde. Hier vond hij ondex-dak en ver pleging bij de soldaten en mocht hij voor den commandant typewerk verrichten. Na drie dagen werd het verlangen naar huis echter te sterk en met achterlating van zijn fiets aanvaardde hij de terugreis naar Alphen via Hasselt, Eindhoven en Breda, soms kilometei's loopend, soms ook meerijdend met militaire auto's. Het laat ste gedeelte, van Gouda af, had hij weer moeten loopen en zoo vond in den afge- loopen nacht een voorbijganger hem uitge put in Boskoop. Deze man heeft den avon tuurlijken jongen naar de ouderlijke wo ning te Alphen a.d. Rjjn gebracht, waar hij aanvankelijk een fantastisch verhaal over een ontvoering opdischte. Toen hij door de politie wat nader aan den tand werd ge voeld, kwam de waarheid echter al spoe dig aan het licht en bekende hij geheel uit eigen beweging het avontuur te heb ben gezocht. .(N.R.C.) HULP AAN GEDUPEERDE MIDDEN STANDERS. Veel is al over deze materie geschreven en alles natuurlijk eerlijk gemeend en goed bedoeld en meer zal daarover nog geschre ven moeten worden, maar toch komt het mij voor, dat de hulp aan gedupeerden di rect kan gebeuren, wanneer het Middel- burgsche publiek daaraan wil medehelpen en dan bedoel ik niet met collectes als an derszins, maar hulp, die diiect werkt. Men doe zijn aankoopen, ik zou bijna durven vragen, voox'loopig uitsluitend bij de zoo zwaar getroffenen met terzijdestelling van neringdoenden met dubbel inkomen, als er zijn, die naast een goed beroep met ruim inkomen ook nog een nering uitoefenen. Het klinkt misschien een beetje hard, maar eenmaal toch zal de mensch ervan doordrongen moeten worden, dat op deze en andere wijze een dragelijke wereld zal ontstaan, die plaats biedt voor ieder, een wereld, waarin allen voor elkaar leven. Hoe eerder wij die les leeren, des te beter zal dit zijn voor ons en ons nageslacht. Wanneer het publiek op deze wijze te werk gaat, is de kans groot, dat de zwaar- getroffenen weer op eigen beenen komen te staan en opnieuw deel zullen kunnen gaan uitmaken van dien middenstand, die altijd voor zichzelf, heeft gezorgd. Met leede oogen ziet men al te vaak aan, dat het gros van het publiek, de goede niet te nagesproken, juist koopt bij en de voorkeur geeft aan die menschen, die absoluut geen nadeel van den oorlog hebben gehad en bij nex-ingdoenden met dubbel inkomen, als boven bedoeld, omdat die het geluk hadden, niet getx-offen te worden en nog keuze hebben, in plaats van die lieden te helpen, die van alles zijn be roofd en het dus zoo noodig hebben. En dan gaat mijn hart uit vooral naar de eenvoudigen, zij die nooit aan den weg timmerden, maar stil en gelaten hun moeizamen weg volgen. Gij lezers, die weinig of niet geleden hebt, kunt gij voelen, wat het beteekent alles verloren te hebben, je zaak, je huis, je bestaan, kortom alles, waaraan dier bare heiinneiingen kleefden Nu dan geeft het goede voorbeeld en doet zooals gevraagd, gij steunt de getrof fenen en daarmede de gemeenschap, waar bij wij allen belang hebben. EEN MIDDENSTANDER. 18000 arbeiders aan het ruimen in Rotterdam. GEEN HONGAARSCHE TROEPEN AAN DE ROEMEEN SCHE GRENS. Bevoegde Hongaarsche kringen spreken het bericht van Amerikaansche dagbladen, volgens hetwelk Hongai-ije. troepen zou hebben gedirigeerd naar de Roemeensche grens, tegen. RADIQ-RUBMEK Een puinvraagstuk. „Er begint nu eenige teekerxing te ko men in het opruimingswerk in de Maas stad. Wel stelt de buitengewone omvang van de werkzaamheden hooge eischen aan de organisatie, maar het werk vlot steeds beter". Deze mededeeling werd gedaan door den chef van de opruimingswerkzaamheden, ir. C. Franx, die ook vertelde dat thans niet minder dan 18000 mannen bij 't ruimings- werk zijn tewerk gesteld. Het aantal vrachtauto's, dat puin rijdt, wisselt dagelijks, maar beweegt zich toch om de dertienhonderd. Waarschijnlijk zullen niet meer arbeiders worden aangenomen, omdat men elkaar anders maar in den weg zou loopen. Bovendien worden alle arbei ders door tusschenkomst van de arbeids beurs aangenomen, zoodat de gemeentelijk technische dienst over deze kwestie geen zorgen heeft. Puin problemen. Anders is het met het puinvraagstuk, dat binnen enkele weken een van de meest urgente moeilijkheden van Rotter dam is geworden. Op het groote terrein langs de Rochussenstraat kan men xxiet onbeperkt blijven doorgaan met puin stor ten. De hoeveelheid puin, die per schip ver voerd wordt is betrekkelijk klein, en de Sichi is vrijwel gedempt. Aan de Korte Kade is men bezig met het versterken van de oevers van den Kralingschen Plas, maar in dien plas zelf kan geen puin wor den gestort, zelfs wanneer men deze oplos sing, die van alle zijden protesten zou doen opkomen, zou willen gebruiken. De bodem van den plas is immers veen ea wanneer het zware puin daax-op gestort zou worden zou de puinlaag steeds meer wegzakken, terwijl elders in den plas de bodem steeds meer omhoog zou komen. Het zou dus een werk worden waarmede men nimmer gereed zou komen en ir. Franx bevestigde, dat de gemeentelijke technische dienst dit plan zelfs nimmer heeft gehad. Momenteel is men bezig met het zoeken naar gelegenheden om het puin kwijt te raken, maai' van vaststaande plannen is nog geen sprake. De geruchten, dat bij het ruxmingswerk zooveel ongevallen zouden zijn voorgeko men, fnoeten naar het rijk der fabelen worden venvezen. Natuui'lijk komt het voor, wanneer men met bona 20.000 man werkzaam is, dat hier en daar eenige on gelukken plaats hebben. Publieke belangstelling. Dat de belangstelling van het publiek voor het vraagstuk van het opnximings- werk groot is, onderwindt de gemeentelijke technische dienst dagelijks. Van verschillende zijden krijgt men ad viezen om het werk te vereenvoudigen, üergelijke adviezen worden allen door den clief van het werk beoordeeld, hoewel de opgaven, die door de adviseurs behandeld wox'den, niet allemaal zoo eenvoudig zijn als sommigen wel denken. VRIJDAG 14 JUNI 1940. JAARSVELD. 414.4 M. K.R.O.-Üitz. 6.30—6.50 V.P.R.O. 8.00 Bei'. A.N.P. 8.05 Gram. 11.30 Gods dienstige causerie. 12.00 Gram. 12.15 K.R. O.-ork. 12.45 Ber. A.N.P., gram. 1.15 John Kristel en zijn Ti'oubadours. 2.00 Orgel- conc. 2.30 Zang met piano. (2.402.50 Gram.). 3.00 Gram. 3-10 Piano. 3.30 Offici- eele mededeelingen of gram. 4.00 Declama tie. 4.15 Musiquette en soliste. 5.00 Voor de zieken. 5.15 Gi'am. 5-45 Rococo-öctet. 6.15 Gram. 6.30 Cyclus „Groote mannen in be wogen tijden". 6.50 Gram. 7.00 Causerie. 7.20 Gram. 7.30 Officieele mededeelingen of gram. 8.00 Ber. A.N.P. 8.10 Pi'opaganda- toespvaak. 8.15 Kwintetconc. 9.20 Zang met piano. 9.35 K.R.O.-ork. en K.R.O.-Melodis- ten. 10.00—10.15 Ber. A.N.P. KOOTWIJK. 1875 M -A.V.R.O.-Uitz. 11.1511.30 nm. Berichten. 8.00 Ber. A.N.P. 8.15 Gram. 9.00 Ber. Fransch. 9.15 Concertgebouw-ork. (opn.h 10.00 Moi'genwijding. 10.15 Gram. 10.30 Solistenconc. 11.15 Ber. Engelsch. 11.30 A.V.R.O.-Amxisementsoi'k. 12.30 Berichten Duitsch. 12.45 Ber. A.N.P. 1.00 Gram. 1.45 Ber. Fransch. 2.00 Ber. Duitsch. 2.15 En semble Jonny Kroon. 3.15 Ber. Fx'anscli. 3.30 AVRO-Aeolian-ork. 4.15 Gram. 4.30 AVRO-Amusementsork. en duo Ja (opn.). 5.00 Ber. Duitsch. 5.15 AVRO-dansork. 5.45 Zang en orgel. 6.15 Ber. Engelsch. 6.30 Omroepork. en solist. 7.30 Puszta-oi'k. en solist. 8.00 Ber. Duitsch. 8.15 Ber. En gelsch. 8.30 Bér. A.N.P. 8.45 Gram. (9.15— 9.30 Ber. Engelsch. 10.00 Ber. Duitsch. 10.15 Ber. ANP, sluiting. 11.15—11.30 Ber. Fransch. Hoekbespteking Als een bruid, door Wilma. Uitgave Uitgeversmij. Holland te Amster dam. Een gymnasium-leevaav krijgt een onge luk en wox-dt deswege 5 jaren voor den nor malen tijd gepensionneerd. Hjj gaat met zijn vrouw in een rustig huisje buiten de stad wonen, waar beiden zich vervelen, totdat ze, door ontmoetingen en gebeurtenissen een nieuw leven zien. „Plotseling", staat er op bladz. 151, „zijn ze er zich van bewust, dat er een Goddel'jk avontuur te beleven valt, het leven in gehoox-zaamheid aan God." Men kan liet boek zien als de venverking van de Oxford-gedachtc in romanvorm. Buitengewoon spannend is het echter niet. Uren met Spinoza, door dr. J. H. Cavp. Uitgave Hollandia-Drukkerij, Baarn. Na een algemeene inleiding en een schets van de geschiedenis van de leer van Spino za geeft de samensteller van dit werk ons een vertaling van belangrijke gedeelten uit Spinoza's wjjsgeex-ige geschriften. Men moge zich met deze citaten al dan niet kunnen vereenigen, de denkwijze van dezen Nederlandschen philosoof (1632 1677) met meer of minder gemak kunnen volgen, de serieuze lezev en voor dezen alleen is de uitgave bedoeld zal ztfn in zicht in de dingen waar lxet hier omgaat, ongetwijfeld vei'diepen. Het hoofdstuk „De mensch in staat en gemeenschap" op bladz. 160 is de kennisneming nog ten volle waard. Distributiestamkaarten voor marinepersoneel met verlof. De Opperbevelhebber van Land- en Zee macht maakt in overeenstemming met den Duitschen bevelhebber in Nederland het volgende bekend: „Personeel van de Koninklijke Marine, dat met groot-verlof is vertrokken en on middellijk voordien niet in het bezit was van liun distributie-stamkaart aangezien zij voeding van rijkswege genoten, moet zich tot het terugkrijgen van de door hem ingelevei'de distributie-stamkaart, per briefkaart persoonlijk wenden tot den In tendant der zeemacht te Den Helder. Aanvi'agen aan andere autoriteiten zul len niet worden behandeld. Met groot-verlof vertrokken militaii-en der zeemacht, die vóór dat vertrek in eigen voeding voorzagen en daartoe wel in het bezit van hun distributie-stamkaart wax-en, doch deze door de ki'ijgsvei'i'ichtin- gen hebben verloren, moeten zich ter ver krijging van distributiebescheiden onder overlegging van het bewijs, dat zij met groot-vex'lof uit den militairen dienst zijn gegaan, wenden tot den distributiedienst in de gemeente hunner inwoning". Amerika bestelt 2 slagschepen en 20 andere oorlogsbodems. Het Amerikaansche ministerie van ma rine heeft opdracht gegeven tot den bouw van twee slagschepen van 45.000 ton en van 20 andere oorlogsschepen en hulpsche pen. De kosten van dezen bouw bedragen in totaal 327 millioen dollar. Geen enkele vertraging in de Duitsche aanvallen. Reuter meldt uit Londen: Van gezag hebbende zijde wordt verklaard, dat zich nog geen enkele vertraging afteekent in de Duitsche aanvallen aan het Westelijk front. De algemeene toestand blijft moei lijk. De Duitschers zetten al hun hoop op dezen veldslag, waai'van de uitslag afhan kelijk is van de mate, waarin de Franschen de sterkere strijdkrachten, welke tegen over hen staan stuiten. Te Londen is men van meening, dat de toestand hoogst ernstig is x'ondom Reims, waar de Duitschers een belangrijken aan val hebben ontketend met twee gepantser de divisies. Men doet opmerken, dat het niet onmogelijk is, dat de Duitschers in deze streek nog meer pantsereenheden heb ben dan die, welke in het Fransche leger- bericht worden genoemd. Staatsloterij WOENSDAG 12 JUNI 1940. 5e Klasse 3e Lijst 1000 Loten. PRIJZEN VAN 70.—. 1094 1136 1934 1975 1041 1447 2387 3096 4108 4449 4816 5220 5601 6232 6859 7402 8171 8763 9629 10188 10774 10994 11976 12599 13224 13944 14392 14977 15507 15857 16254 16797 17395 17994 18422 19125 19882 20533 21586 22216 22497 23281 24392 2391 3362 4164 4451 4921 5229 5645 6393 6950 2405 3366 4183 4635 4930 5243 5784 6507 6965 '501 7686 7876 8382 8576 902S 9690 1165 1195 2018 2107 2702 2724 3473 3707 4196 4231 4691 4746 4984 4989 5245 5257 5823 5942 6564 6573 7140 8092 8710 9095 9737 9S20 10213 10309 10357 20565 10866 10873 10879 10883 11052 11118 11169 11277 12183 12222 12237 12243 12643 12780 12788 12964 13366 13433 13490 13648 14003 14100 14162 14276 14456 14625 14791 14811 14979 15211 15223 15283 15520 15578 15627 15683 15885 15924 16013 16042 16261 16356 16431 16468 16833 16850 17205 17300 17506 17585 17741 17888 18082 18108 18168 18298 18499 18537 18791 18859 19129 19383 19572 19576 19973 19990 20069 20154 20603 20855 20870 21080 21652 21654 21671 21724 22252 22423 22424 22428 22681 22752 22S7S 23040 23438 23S58 24069 24143 24496 24507 246S6 2135 2885 3903 4310 4756 4992 5258 6070 6663 7219 8101 8742 9266 9990 10604 10935 11372 12369 13045 13871 14330 14S54 15423 15842 16105 16527 17306 17906 18359 19000 19751 20392 21099 21984 22434 23191 24306 1360 2230 3040 3924 4338 4785 5206 5417 6074 6856 7317 8112 8748 9411 10012 10649 10983 11719 12385 13079 13887 14347 14918 15450 15854 16121 16672 17376 17908 18376 19084 19864 20400 21333 22092 22484 23197 2432S NIETEN 1096 1099 1107 1132 1296 1311 1317 1358 1477 1482 1500 1543 154S 1595 1616 1643 1647 165S 1690 1698 1762 1763 1788 1815 1S84 2022 2023 2025 2059 2140 2158 2159 2160 2170 2189 2304 2316 2382 2401 2429 2431 2432 2462 2467 2552 2600 2624 2732 2746 2747 2776 2787 2791 2915 2969 2983 2991 3002 3014 3064 3069 3102 3111 3112 3186 3236 3237 3263 3326 3359 3390 3454 3470 3535 3550 3564 3726 3739 3762 3772 3774 3806 3814 3886 3936 3949 4014 4016 4030 4123 4168 4175 4239 4333 4363 4365 4375 4498 4521 4614 4628 4640 4667 4668 4689 4707 4731 4774 4797 4879 4885 4916 4926 4947 4964 4987 4999 5012 5031 5048 5079 5091 5195 5207 5234 5236 5271 5285 5290 529S 5356 5368 5390 5411 5517 5547 5573 5581 5584 5702 5806 5809 5831 5844 5845 5870 5877 5925 5927 5928 5953 5959 5967 5975 6082 6129 6147 6179 6206 6255 6259 6292 6298 6306 6310 6425 6463 6497 6498 6560 6629 6653 6654 6660 6725 6753 6756 6796 6800 6809 6825 6839 6852 6854 6945 6957 7092 7141 7266 7303 7533 7623 7845 7936 8194 8197 8397 8407 8588 8675 8868 8913 9040 9068 9261 9263 9418 9468 9831 9905 10102 10114 10242 10256 10829 10836 10953 10959 11239 11269 11394 11396 11654 11663 11846 11935 12100 12163 12432 12532 12764 12767 12912 12944 13166 13172 13350 13378 13602 13686 14103 14167 14354 14379 14583 14647 14823 14861 1509Ó 15190 15333 15349 15441 15540 15763 157S2 15962 1596S 16117 16168 16586 16628 16807 16S56 16999 17045 17411 17415 17607 17631 17728 17760 18123 18128 18281 18327 18429 18437 18774 18908 19076 19109 19216 19119 19471 19475 19645 19733 19866 1B8S0 19951 1996S 20090 20118 20346 20424 20820 20877 21132 21166 21388 21397 21534 21549 21770 21797 22017 22027 22162 22209 22482 22517 22663 22665 22822 22S60 23001 23045 23178 23213 23305 23396 23698 23719 23847 23855 24191 24235 24411 24461 24595 24637 24846 21S57 6860 6891 6899 6930 6934 7015 7045 7053 7074 7090 7146 7168 7209 7232 7255 7347 7421 7455 7477 7527 7643 7687 7772 7806 7814 8010 8039 8120 815S 8191 8258 S262 S321 8322 8395 8409 8498 8571 S575 8578 S686 S693 8777 8799 8838 8958 9003 9004 9011 9016 9120 9122 9144 9207 9231 9287 9305 9358 9394 9417 9514 9537 9667 972S 9800 9947 9979 9983 9996 9998 10140 10157 10215 10232 10240 10273 10305 10511 10515 10570 10850 10853 10855 10857 10906 10974 1104S 11061 11065 11212 11292 11294 11296 11342 11373 11500 11530 11556 11635 11639 11692 11776 117S6 11801 11814 11985 12014 12065 12077 12082 12323 12347 12362 12372 12397 12537 12590 12623 12677 12722 12775 12791 1279S 12877 12903 12949 13009 13050 13076 13138 13221 13232 13233 13317 13324 13427 13476 13478 13499 1356S 13811 13821 13950 1400S 14086 14198 14245 14271 142S3 142S7 14401 14553 14556 14563 14569 14656 14667 14714 14729 14755 14871 14890 1490S 15049 15084 15213 15217 15218 15277 152S5 15354 15380 15393 15418 15431 15594 15614 15675 15709 15749 15829 15849 15871 15935 15951 16035 16072 16075 16101 16115 16245 16463 16471 16517 16563 16657 16667 16669 16706 16746 16931 16934 16942 16976 16994 17096 17213 17257 17384 17388 17424 17499 17557 17565 17584 17632 17712 17723 17725 17727 17831 17S38 17893 17915 18020 18156 1S163 18178 18184 18229 18355 18S61 18373 18391 18421 18571 18572 18641 1S6S8 18710 1S91S 18940 1S969 18992 19043 39131 19139 19172 19180 19202 19260 19325 19459 19462 19469 19486 19494 19553 19577 19586 19756 19758 19S01 19810 19S49 19883 19S8S 19906 19913 19917 20002 20009 20061 20062 20086 20136 20221 20242 20276 20287 20531 20598 20766 20768 20806 20921 20926 20975 21075 21076 21167 21204 21279 21301 21361 21430 21441 21470 214S3 21530 21555 21573 21594 21611 21761 21842 21S4S 21897 21993 22003 22047 22087 22136 22147 22149 22336 22341 22354 22405 22426 22522 22554 22598 22620 22633 22710 22720 22729 2274S 22790 22876 22955 22961 22967 22979 23069 23094 23141 23156 23157 23259 23276 23277 23297 23299 23466 23503 23535 23576 23619 23734 23757 23779 23834 23842 24017 2406S 24127 24135 24185 24288 24301 24311 24316 24404 24474 24488 24553 24563 24592 24731 24733 2475S 24768 24795 24890 24892 24905 2490S 24933

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 7