De man, die water in brandstof veranderde. Laatste Berichten DeRoodeKruistransportcolonne deed prachtig werk in Middelburg. Een woord van lof en een woord van verbazing...... DE LES VAN BOEK BOONE. Het was op 17 Mel j.l., den dag van verschrikking voor Middelburg. De lucht daverde van de ontploffingen. Huizen en kernen stortten in; geen muur scheen over- .eind te blflven; de stad brandde reeds op vele punten. Van allen kant loerde de dood. De hel scheen losgebroken; degenen, dik nog in de stad waren, geloofden, dat het eind der wereld gekomen was. Kon een levend wezen dit vreeselyke doorstaan? Door de Gortstraat reed een boeren» wagen op hooge wielen. Kalm stapte het bruine paard, de hotsende kar achter zich aan trekkend. Acht bommenwerpers cirkelden boven de ongelukkige stad. Keer op keer doken zy' en keer op keer suisden de bommen omlaag, die de aarde deden schudden. Het paard sjokte rustig door. Het oude boertje op den bok hield de teugels maar lobjes. Hij keek rond, niet begrijpend, hoe een dergelijke tragedie kon komen over het mooie, vredige Middelburg. Achter hem lag de kar vol stroo. lvloest die man zijn leven wagen vooï Cen vracht stroo? Wat bezielde hem, dat hij niet ijlings trachtte de stad te ver laten om wellicht het leven nog te redden? Wat was de drijfveer, die dezen man bewoog tot een daad, welke welhaast gelijk Stond met zelfmoord? 'Git het stroo steken een paar armen en. beenen. Drie gewonde soldaten liggen op de kar. De oude man zoekt voor hen ge neeskundige hulp. De soldaten waren des morgens te Veere geland en bij een viiegtuigaanval nabij Oostkapelle werden zy gewond. „ik kon die menschen toch niet zoo laten "liggen." zegt het boertje eenvoudig. Hy laadde hen op zijn kar en bracht hen naar Middelburg, 9 kilometer ver. terwijl on ophoudelijk de vlïegtuigmitrailleurs boven de wegen ratelden cn soldaten overal dek king zochten. Het oude boertje hield geen oogenblik stil. Aan dekking zoeken dacht hij niet. Aan zyn' eigen veiligheid, zijn eigen leven dacht hij niet. Hy dacht alleen aan de menschen achter hem in het stroo, die lagen te kreunen van pijn als de kar al te erg botste. Hij verstond die menschen niet eens. Maar het liet hem ook koud wie en wat zij waren, wat voor uniform zy droegen, of' zij kwamen uit Oost of West, Zuid of Noord. Het waren menschen, gewonde menschen. Een lid van den luchtbeschermingsdienst kwam hem tegen en bracht hem met zyn kar naar de hulppost aan de Nieuwe Haven. Juist dook er weer een bommen werper. De doktoren en Roode KruiS;men- schen begaven zich ijlings in den schuil kelder. Dat was nu eenmaal voorschrift; een doode dokter of Roode Kruisman was van geen nut, dus in aller belang moes ten zy zooveel mogelijk dekking zoeken. De bommen suisden omlaag. Maar de soldaten werden van de kar gehaald en naar binnen gebracht. Zy stamelden enkele woorden van dankbaarheid. Het boertje wilde den schuilkelder niet in. Hij bleef bij zijn paard... Veel ellende hadden de leden van de hulppost reeds gezien en veel zouden zij nog meemaken, maar de heldendaad van dat eenvoudige boertje uit Oostkapelle staat in hun geheugen gegrift als een moedgevend voorbeeld van naastenliefde en opofferingszin. Zelf hebben vele leden van de Roode Kruis-transportcolonne en tal rijke andere burgers in die angstvolle da gen daden verricht, welke waard zouden zijn beloond te worden met een Willems orde. Die daden zullen echter voor het grootste gedeelte nooit bekend worden en hun zal geen medaille worden uitgereikt voor het front van den troep. Maar dat is ook niet noodig; dat hebben zij niet verwacht en dat verlangen zij niet. Hun belooning vinden ztf in hun daden zelf, in het weten, dat zij hun plicht gedaan heb ben tegenover hun medemenschen. Nochtans, niettegenstaande velen van hen zelf keer op keer hun leven gewaagd hebben, de daad van boer Boone uit Oost kapelle heeft hen diep ontroerd. Trots en schaamte. Wij hebben het geweldige Duitsche leger niet tegen kunnen houden. Daarvoor be hoeven wij ons niet te schamen. Wij kun nen met recht trotsch zyn op den weer stand, welken wij een overmachtigen te genstander hebben geboden. Deze tegen stander heeft royaal betoogd, ons daarom te ..eeren. Wij mogen ook met recht trotsch zijn op het gedrag van de burgerbevol king die kalm en zonder paniek den oor log doorstaan heeft en zoo den soldaten aan het front een steun in den rug gaf. Maar wij hebben zoowel bij de militairen als bij de burgers ook daden en gebrek- aan-daden gezien, waarover wy ons heb ben geschaamd en geërgerd. Laten wjj daaruit leeren en laten wij ons voor nemen, dat iets dergelijks niet meer zal gebeuren. Dan kan in dezen zin de oorlog ons nog winst opleveren. In Middelburg waren drie hulpposten Ingericht: aan de Nieuwe Haven, aan de Heerengracht en in De Griffioen. Die posten hebben prachtig werk gedaan. Niets daji lof hebben wy gehoord over de dok toren en het overige „personeel". Steeds waren zij bereid erop uit te trekken, zich in gevaar te begeven om anderen te trach ten te redden. Niets was hun teveel; steeds stonden zij klaar, dag en nacht. Er was een waarschuwing gekomen, dat niemand de straat op mocht na donker. De Franschen zouden schieten op ieder een, die geen Fransche uniform droeg, van wege het gevaar van parachutisten. In den nacht van Dinsdag op Woensdag, ont plofte er weer ergens in de nabijheid een bom. Het moest vlakbij zijn, in de stad. Waarschijnlijk waren er gewonden. De militaire politie werd opgebeld. 20 man zat daar op wacht. De doktoren vroegen om een geleide. Dat werd geweigerd. „Dan maar zonder geleide", zei de transportcolonne en zy trokken er weer op uit, in èen groote autobus. Acht ge wonden brachten zij mee terug! Dergelijke dingen gebeuren ,er bij lede ren post, dingen, die niemand weet dan de onmiddellijk betrokkenen, dingen om trots op te zijn. De burgertransportcolonne van het Roode Kruis heeft in Middelburg onver beterlijk gewerkt. Of liever: niet onver beterlijk. Het had zeker beter gekund, maar niet met de voorhanden zynde mid delen. Er waren te weinig en primitieve middelen van transport. Een paar ijlings ingerichte autobussen, eenige luxe auto's, een vrachtauto, dat waren de middelen, waarmee gewonden vervoerd moesten wor den. Slechts een „echte" Roode Kruis- auto was beschikbaar. Er waren er meer! Maar niet in Middel burg, waar tenslotte iedereen een doode- lyk bombardement verwachtte en waar zij hard noodig waren. 35 a 40 Roode Kruis-auto's stonden in Domburg, terwijl de Zeeuwsche hoofdstad gebombardeerd werd, en nog uren daarna. Het militaire Roode Kruis was vertrokken naar Oostburg en naar Domburg tot groote verbazing van de burgers, die zich aan dit werk gaven. En dan is verbazing nog een zeer zwak woord! De doktoren, die wij hierover spra ken, uitten unaniem hun verontwaardiging over deze handelwijze. Een dezer doktoren, die in Middelburg gebleven was tot laat in den avond, toen er geen gewonden meer werden binnengebracht in zyn hulppost, begaf zich naar Domburg om te zien of hy daar kon helpen. In lange rijen zag hij de Roode Kruis-auto's staan, werke loos en nutteloos. Eerst later gingen deze wagens gewonden halen in de getroffen hoofdstad. De militaire artsen zaten tot dan met de armen over elkaar. Zoo ging het nu eenmaal in een oorlog, zeiden zij. Het Roode Kruis moest zich achter de vuurlinie bevinden. Dat zal wel juist zijn, maar de burger dokter, tegen wien dit gezegd werd, be keek de zaak anders, gelukkig! En gelukkig, dat de burger-transport colonne er ook anders over dacht. Wij' spreken mede namens de doktoren als wy dezen menschen hier een woord van warme hulde brengen voor hun menschlievenden arbeid. Uit andere plaatsen komen eveneens berichten, dat daar de transportkolonnes heel goed werk hebben verricht. Dat is zeer verheugend, niet alleen voor hen die geholpen zijn, maar voor ons geheele volk. volk. Want zulke menschen heeft ons land noodig. Onverschillig waar zij geplaatst zyn, welke post zij bekleeden, welke par tij zy aanhangen of welk geloof zij be- lyden, van hen gaat een goede, een ster kende invloed uit. En sterkte hebben wy noodig, ieder voor zich en ieder voor ons land, sterkte om de moeilijkheden te over winnen en te bouwen aan een nieuwe, ge lukkiger toekomst. Herstel van het Noorsche bedrijfsleven. 'Het Oslosche blad „Noorsche Handels- en Scheepvaartberichten" geeft een over zicht van de resultaten der pogingen, om het Noorsche bedrijfsleven te herstellen en te wijzigen, meldt de Deutsche Bergwerks Zeitung. Het was een goede maatregel van het bestuur der bezette Noorsche gebieden eerst de geld- en credietmarkt in goede banen te leiden. Goedkooper geld en uit breiding van crediet waren het doel zonder daarmede het gevaar van inflatie te bevor deren. Een gunstige factor voor den toestand was, dat zich binnen het bezette gebied 90 procent van de geheele nationale industrie en byna 90 procent van het totale inwoner tal des lands bevinden. De kosten van le vensonderhoud zijn in de periode van 15 Maart tot 15 April slechts met 0.6 procent gestegen. Door het verlies dat de scheep vaart en de uitvoer geleden hebben als ge volg van de Britsche houding tegenover Noorwegen, zal het nationale inkomen van Noorwegen, dat normaal drie milliard kro nen per jaar bedraagt, een derde lager zijn, waarbij niet vergeten dient te worden, dat ook de uitgaven een dienovereenkomstige vermindering hebben ondergaan. De kwestie der wijziging van den uitvoer wacht nog op een oplossing. Juist in oor logstijd echter zal de vraag naar goederen over het algemeen groot genoeg zijn, om voldoende afzetmarkten te scheppen. De terugkeer van het vertrouwen in den economischen weerstand van het land vindt overigens een bijzonderen steun in de hand having van den rentendienst voor de rylcs- en gemeenteleeningen en in de hervatting van den beurshandel. Met belangstelling worden de door Zweden gevoerde handels besprekingen met de Sovjet-Unie gevolgd, des te meer, aangezien ook in Noorwegen de wensch bestaat den handel met de Oost- zeestaten op nieuwen grondslag te plaatsen. ZWARE WOLKBREUKEN IN NOORD-ITALIË. In het gebied van den Alto Adige (Italië) zijn zware wolkbreuken voorgekomen. Door de overstrooming van beken en rivieren is groote schade aangericht. Het spoorweg verkeer tusschen Prato en Fie moest eenige uren worden onderbroken. Door de over strooming van de Aurina stortte een huis in. De eigenaar kwam hierbij om het leven. DE A.N.V.V. IN DEN HAAG VERPLAATST. Het bestuur van do Algemeene Vereeni- ging voor Vreemdelingenverkeer deelt ons mede, dat het kantor der vereeniging tyde- lyk zal zijn gevestigd in het gebouw Park straat 18, te Den Haag, waar door den A.N.W.B. welwillend een deel der kantoor ruimte is afgestaan. Vijf liter motorbrandstof voor een halven cent. i zoek naar den onvlndbaren uitvinder. Op AIïGENTIJNSCH COB1ÏEUE VERONGELUKT. Tijdens de bekende autoraces van In dianapolis over 50 mijl, waaraan 33 wa gens deelnamen, is de Argentijnscho cou reur Raoul Riganti verongelukt. Zyn auto sloeg om en Riganti werd zwaar gewond naar het ziekenhuis overgebracht. Een medewerker schrijft ons uit New- York: De man, die er In slaagt om ben zine te vervaardigen uit een andere stof dan petroleum, zal door de ge heele wereld met open armen wor- ren ontvangen. Welnu die man was reeds opgestaan, natuurlijk in Amerika. Hij wist benzine te halen uit... water! Doch helaas: thans blijkt de uitvinder zelf onvindbaar te zijn 1 r De geschiedenis klinkt ongeloolijk, te meer, daar zij uit Amerika afkomstig is; maar toch schijnt zij op waarheid te be rusten. Een Portugees, zekere Giovanno Andrews, wiens moeder Amerikaansche was, verheugt zich in de zeer bijzondere be langstelling van de Amerikanen ten ge volge van hetf eit dat hij het bewijs zou hebben geleverd (onder min of meer be trouwbare oenstandigheden, zooals het voorzichtig wordt geformuleerd) dat uit water een brandstof te vervaardigen is voor motoren, ooveel is zeker, dat men er in kringen van Amerikaansche vaklieden van overtuigd is, dat hij daarin inderdaad is geslaagd, hoewel moet worden toegege ven dat de EEEuropeesche en ook de Ame rikaansche scheikundige wereld uitermate sceptisch tegenover het geval staat. EEN MERKWAARDIGE BRIEF. De zaak dateert niet van vandaag of gisteren. Twee en twintig jaar geleden ont ving de Amerikaansche admiraliteit een merkwaardige brief. Afzender wes de in Amerika gevestigde Portugees Giovanno Andrews, die den marine-autoriteiten niets meer of minder mededeelde, dan dat hy er in was geslaagd, om uit water een brand stof semen te stellen, zoodat vijf liter van de door hem ontdekte vloeistof op hoog stens een halve cent zouden komen. Nu is men er in Amerika (en ook in Europa!, wel aan gewoon, dergeiyke sensationeele aan biedingen te ontvangen, waar tegenover men de grootste reserve in acht neemt. De Portugees herlïaalde zyn bewering nog een paar maal en bood eindelijk aan, op zijn eigen kosten het bewys te leveren. Dit aan bod werd aanvaard en er werd een proef tocht gemaakt, welke met succes werd be kroond en in de leringen van vaklieden de grootste verbazing wekte. De Amerikanen, die de controle-commissie vormden, brach ten zelf het benoodigde water mede, als mede een fonkelnieuwe auto, zoodat alle kansen op bedrog waren uitgesloten. An drews voegde bij het water den inhoud van twee kleine fleschjes, die hij had meege bracht. Dit had echter geen merkbare ver andering van het water tot gevolg. Deze verandering openbaarde zich eerst, toen hij den inhoud van een derrde fleschje er bij had gegoten. Nu ontwikkelde het water in derdaad explosieve 'eigenschappen. GARANTIE VAN EEN MILLIOEN DOLLAR GEEISCHT. Voordat de Portugees zijn geheim wilde prijs geven, waardoor het water in brand stof veranderde, verlangde hij dat op een bank de som van een millioen dollar zou worden gedeponeerd op zyn naam, welk geld hij eest in bezit zou kunnen nemen, nadat hy zijn formule had overhandigd. Op zichzelf was dit zeer begrypelyk; doch de Admiraliteit kon natuurlyk niet op eigen gezag handelen. Zij moest overleg plegen met andere instanties, zoodat den uitvinder werd medegedeeld, dat men hem binnen enkele dagen zou berichten. Toen zich iemand vanwege dé Admiraliteit 24 uur later aan het Continental Hotel te New- York vervoegde, t'eek de Portugees te zijn vertrokken. Men had evenwel zyn particu liere adres te Keesport in Pennsylvania. Men trachtte hem te bereiken in zijn be scheiden woning, doch ook hier was hij niet te vinden. Hij was niet teruggekomen van zijn reis.Het huis was echter geheel over hoop gehaald; kisteen en kasten waren opengebroken en de inhoud lag over den vloer verspreid. Andrews was en bleef echter verdwenen en alle nasporingen ble ven zonder resultaat, hoeveel moeite men zich ook van overheidswege gaf om hem te ontdekken. DE ONVINDBARE UITVINDER. Na afloop van den wereldoorlog zocht een Portugees, die denzelfden naam droeg als de uitvinder, contact met verschillende. Europeesche regeeringen. Van zijn ervarin gen in Amerika repte hij evenwel met geen woord. De geheele aangelegenheid werd overigens met de grootste geheimzinnig heid behandeld. Verschillenre malen kwam de Portugees tot een bevredigend resultaat, d.w.z. dat de proefneming plaats vond, waarbij natuurlijk ook weder de noodige voorzorgsmaatregelen werden genomen om bedrog te voorkomen. Doch het einde van de geschiedenis was steeds weder hetzelfre: wanneer het op het teekenen van het con tract aankwam, was de man spoorloos ver- rwenen! Men heeft zich in tal van gissin gen verdiept, om dit verdwijnen te verkla ren. De mogelijkheid was natuurlyk niet uitgesloten, dat hij ondanks alles niets an ders was dan een handige bedrieger, hoewel de controle uit den aard der zaak buitengewoon streng was. Voorts werd het vermoeden geopperd, dat de man aan een terugtrok, omdat hij vreesde, uit den weg te zullen worden gehuimd, zoodra zijn ont dekking bekend werd, En ten slotte achtte men het mogelijk, dat de petroleum- en benzine-magnaten hem met reusachtige be dragen stopten, ten einde niet door de nieuwe uitvinding te worden geruineerd. Zooveel is zeker, dat hijzelf tot op het oogenblik de eenige man is, die het geheim DE BLOUSE EEN ONAFSCHEIDELIJK EN BELANGRIJK ONDERDEEL VAN DEN TAILLEUR. De zeer vooraanstaande plaats, welke de tailleur in de tegenwoordige mode in neemt, heeft er toe geleid, dat de blouse sterk op den voorgrond is getreden. Nooit zag men zoo geslaagde blouses, wat tin ten, model en stof betreft. Haar belang- ryke plaats heeft zij te danken aan het Model van Maggy Rouff. feit, dat zij er veel toe bijdraagt om het genre van het costuum te bepalen. Dit krijgt een eenvoudig en een heel gekleed cachet al naar de blouse van wollen stof of mooie gestreepte soirio gemaakt is, in welk geval de tailleur bij het afleggen van bezoeken, de thee en zelfs diner gedragen kan worden. Effen, geruite en Schotsche wollen stof fen, warme en lichte jersey, zachte wollen Shet-landstoffen worden voor de blouse van den eenvoudigen tailleur gekozen. Zij wordt over 't algemeen in een donkere tint gehouden dan de er bij behoorende tailleur, tenzij deze zelf zeer donker is; in dit geval kiest men voor de blouse een levendige kleur: jadegroen, aubergine of wit, zooals dit model van Lelong met een klein hoog gesloten kraagje, 2 zakjes en lange mou wen met een ovei-hemd-omslag. Het is overigens dit overhemd-model, dat alleen by den eenvoudigen tailleur past. waarbij zich kleine variaties, die bestaan in het aantal zakjes, in den vorm van den Icraag, welke liggend of rond kan vallen in het bovenstuk der blouse, die een ingezet stuk op het voorpand of aan de schouders heeft, kan permitteeren. Mooie gestreepte Surah, welke met de strepen schuin, dwars of in de lengte ver werkt is, wordt door Maggy Rouff ge bruikt, die deze stoffen in levendig groene en grège tinten kiest, die het mogelyk maken om ze bij alle neutrale en donkere kleuren te dragen. Bij deze modellen, welke geenerlei gar neering hebben, daar de stof de blouse een voldoend gekleed karakter geeft, is het de vorm der revèrs of van den kraag, der mouwen, welke bijna steeds halflang zijn, die aan deze blouses het aparte cachet geeft. Meestal worden zij vóór door een rij knoopen gesloten. Bij Bruyére ziet men op 'n geheel schuin geknipte blouse van witte crêpe d'Albéne weer de jabot, waardoor*-ze strak over de buste kunnen vallen. Met de modellen van batist, voile of mousseline, die men in an dere collecties vindt, kondigt ons dit wit reeds het voorjaar aan. Breede en smalle plooien geven aan deze blouse het gekleede karakter, dat voor een namiddagsmodel vereischt is. Op witte voile en mousseline blouses ziet men allerliefste garneeringen van katoenen galon en band; Knizê maakte van dit materiaal een plastron op een dun ne witte voile blouse en het verkregen effect bewijst, dat het geenszins noodzake lijk is kostbaar materiaal te verwerken om iets moois te bereiken. Alles hangt af van het model en de juiste verwerking van stof en garneering. Sportieve mantel met breed opgestikto zak ken. Benoodigd voor 92 c.M. bovenwijdte 2.50 hl. stof van 180 c.M. breed. Geknipte patronen verkrygbaar voor 92 en 100 c.M. bovenwijdte tegen den prys van 25 ets. per stuk, franco huis. ADVERTEEREN DOET VERKOOPEN Aanval tegen de resten van het Engelsche leger. Het Duitsche legerberlcht. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt bekend: Terwijl de kern van de Fransche troe pen in Noordoost-Frankrijk vernietigd of gevangen is, bieden uiteengedreven en in gesloten afdeelingen op sommige plekken nog verzet. Dit zal binnenkort gebroken zijn. De aanval tegen de resten van. het En gelsche leger in de vlakke nog slechts enkele kilometers diepe en door opstuwin gen der kanalen beschermde kromming langs de kust tusschen Furnos-Bergues en ten Westen van Duinkerken, is aan den gang. De vijand biedt hier taaien weerstand, en noogt zooveel mogelijk sol daten, zij het zonder uitrusting, op' de schepen te redden. De om Cassel ingesloten Engelsche strijdkrachten werden bij de poging om naar het Noorden door te breken, vernie tigd. De kern der Duitsche divisies in Artois en Vlaanderen is voor nieuwe op drachten vrijgekomen. Het aantal gevan genen en de hoeveelheid buit kon ook nog niet naai' schatting worden vastge steld. Op 30 Mei werd de bedrijvigheid van de luchtmacht door de weersgesteldheid zeer nadeelig beïnvloed. Desondanks wer den de havenwerken van Duinkerken op nieuw aangevallen. De oorlogsmarine nam in het geheele Nederlandsche en in het Belgische en Fransche kustgebied dat in Duitsche handen is, de kustverdediging op zich. Een Duitsche „Schnellboot" gelukte het, een vijandelijken torpedojager door een torpedo voor de Belgische kust tot zinken te brengen.^ In den nacht op 30 Mei ondernamen Britsche vliegtuigen wederom aanvallen in Noord-Duitschland, op niet-militaire objecten. Nergens werd schade van betee- kenis aangericht. In het Zuiden van Hol- stein werd een vandelijke machine door jagers neergeschoten. In Noord-Frankrijk verloor de vijand drie Fransche vliegtuigen, en voor Sta- vanger een Brïtsch gevechtsvliegtuig in luchtgevechten. Twee eigen toestellen worden vermist. (Ongecorrigeerd.) Officiëele Publicaties BEKENDMAKING. Het Hoofd van Politie, als bedoeld in artikel 1 van het Vreemdelingenreglement in de gemeente Vlissingen gezien artikel 4 van voornoemd regle ment VORDERT J dat alle vreemdelingen van Belgische nati onaliteit, Engelsche nationaliteit waai'- onder begrepen alle onderdanen van het Britsche Imperium Fransche nationali teit en Poolsche nationaliteit, die hun woon- of verblyfplaats hebben of vertoeven in de gemeente Vlissingen, zich onverwyid, in elk geval binnen twee dagen, by hem aanmelden. Onverminderd de andere maatregelen, die kunnen worden getroffen ten aanzien van den vreemdeling, die voornoemde aan meldingsplicht niet nakomt, vormt over treding van vooromschreven bepaling het strafbare feit, genoemd in artikel 26 van het Vreemdelingem-eglement, strafbaar met hechtenis van ten hoogste twee maan den of geldboete van ten hoogste duizend gulden. Vlissingen, 31 Mei 1940. De Commissaris van Politie, Hoofd van Politie voornoemd, A. O. F. W. C. GASINJET. PREDIKBEURTEN ZONDAG 2 JUNI 1940. Etang. Luth. Kerk, VLISSINGEN i 10.30 uur x Ds, jï, Fafié van Stadskanaal. Ned. Horr. Kerk. SOUBURG f Des namiddags 1.30 uur in het kerkgebouw der Gereformeerde Kerk aan de Kanaalstraat Ds. L. C. Spijkerboer. KOUDEKERKE 10 nnr Ds. Warners 2.30 nnr Ds. Van Woerden. 'T ZAND 10 uur .i Ds. Kelder f 2 uur s Ds. Warners, Chr. Geref. Kerk. VLISSINGEN 9.30 en 5 uur Ds. W. Meijnbout MIDDELBURG 10 uur Leesdienst 2.30 uur s Ds. W. Meijnbout van Vlissingen. Geref. Gemeente (De Eanoystraat). VLISSINGEN 9.30, 2 en 6 uur Preeklezen, Ncd. Hert. Kerk (Geref. Bond). MIDDELBURG (Lutb. Kerk, Bree) 's Avonds 6 uur Ds. van Wingerden van Arncmuidon. MARKTBERICHTEN Middelb-. rg, 30 Mei. Boter- en eiermarkt. Aangevoerd 'door boerinnen: Boter 0,80, eieren 3,50, eendeferen 3^50, kalkoeneieren 7, ganzeneieren Aangevoerd door handelaren: boter a°S*' e*ereQ en eendeieren Particuliere prijs van den marktzettcr der Z.L.M.Boter 0.87%, eieren f 4.50, eendeieren 4.50. Particuliere prijs van den Middelburg- schen handel: Boter 0,87%, kipeieren ƒ4, poelje-eieren 3,50, eendeieren ƒ4, ganseieren 8, kalkoeneieren ƒ6, KAPELLE. Veiling van 29 Mei. Aardbeien 29—55 ct., Rabarber 1% ct.. beide per kg. Glassla 2.40—2.7Ö per 100 krop; Selderijplanten 1216 ct. per 100 planten; Kipeieren 3.10, Eendeieren 3.10, beide per 100 stuks.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 3