De man, die water in brandstof veranderde.
Laatste Berichten
DeRoodeKruistransportcolonne deed prachtig
werk in Middelburg.
Een woord van lof en een woord van verbazing......
DE LES VAN BOEK BOONE.
Het was op 17 Mel j.l., den dag van
verschrikking voor Middelburg. De lucht
daverde van de ontploffingen. Huizen en
kernen stortten in; geen muur scheen over-
.eind te blflven; de stad brandde reeds op
vele punten. Van allen kant loerde de dood.
De hel scheen losgebroken; degenen, dik
nog in de stad waren, geloofden, dat het
eind der wereld gekomen was. Kon een
levend wezen dit vreeselyke doorstaan?
Door de Gortstraat reed een boeren»
wagen op hooge wielen. Kalm stapte het
bruine paard, de hotsende kar achter
zich aan trekkend. Acht bommenwerpers
cirkelden boven de ongelukkige stad. Keer
op keer doken zy' en keer op keer suisden
de bommen omlaag, die de aarde deden
schudden.
Het paard sjokte rustig door. Het oude
boertje op den bok hield de teugels maar
lobjes. Hij keek rond, niet begrijpend, hoe
een dergelijke tragedie kon komen over
het mooie, vredige Middelburg.
Achter hem lag de kar vol stroo.
lvloest die man zijn leven wagen vooï
Cen vracht stroo? Wat bezielde hem, dat
hij niet ijlings trachtte de stad te ver
laten om wellicht het leven nog te redden?
Wat was de drijfveer, die dezen man
bewoog tot een daad, welke welhaast gelijk
Stond met zelfmoord?
'Git het stroo steken een paar armen en.
beenen. Drie gewonde soldaten liggen op
de kar. De oude man zoekt voor hen ge
neeskundige hulp. De soldaten waren des
morgens te Veere geland en bij een
viiegtuigaanval nabij Oostkapelle werden
zy gewond.
„ik kon die menschen toch niet zoo laten
"liggen." zegt het boertje eenvoudig. Hy
laadde hen op zijn kar en bracht hen naar
Middelburg, 9 kilometer ver. terwijl on
ophoudelijk de vlïegtuigmitrailleurs boven
de wegen ratelden cn soldaten overal dek
king zochten. Het oude boertje hield geen
oogenblik stil. Aan dekking zoeken dacht
hij niet. Aan zyn' eigen veiligheid, zijn eigen
leven dacht hij niet. Hy dacht alleen aan
de menschen achter hem in het stroo, die
lagen te kreunen van pijn als de kar al
te erg botste.
Hij verstond die menschen niet eens.
Maar het liet hem ook koud wie en wat
zij waren, wat voor uniform zy droegen,
of' zij kwamen uit Oost of West, Zuid of
Noord. Het waren menschen, gewonde
menschen.
Een lid van den luchtbeschermingsdienst
kwam hem tegen en bracht hem met
zyn kar naar de hulppost aan de Nieuwe
Haven. Juist dook er weer een bommen
werper. De doktoren en Roode KruiS;men-
schen begaven zich ijlings in den schuil
kelder. Dat was nu eenmaal voorschrift;
een doode dokter of Roode Kruisman was
van geen nut, dus in aller belang moes
ten zy zooveel mogelijk dekking zoeken.
De bommen suisden omlaag. Maar de
soldaten werden van de kar gehaald en
naar binnen gebracht. Zy stamelden enkele
woorden van dankbaarheid. Het boertje
wilde den schuilkelder niet in. Hij bleef
bij zijn paard...
Veel ellende hadden de leden van de
hulppost reeds gezien en veel zouden zij
nog meemaken, maar de heldendaad van
dat eenvoudige boertje uit Oostkapelle
staat in hun geheugen gegrift als een
moedgevend voorbeeld van naastenliefde en
opofferingszin. Zelf hebben vele leden van
de Roode Kruis-transportcolonne en tal
rijke andere burgers in die angstvolle da
gen daden verricht, welke waard zouden
zijn beloond te worden met een Willems
orde. Die daden zullen echter voor het
grootste gedeelte nooit bekend worden en
hun zal geen medaille worden uitgereikt
voor het front van den troep. Maar dat
is ook niet noodig; dat hebben zij niet
verwacht en dat verlangen zij niet. Hun
belooning vinden ztf in hun daden zelf, in
het weten, dat zij hun plicht gedaan heb
ben tegenover hun medemenschen.
Nochtans, niettegenstaande velen van
hen zelf keer op keer hun leven gewaagd
hebben, de daad van boer Boone uit Oost
kapelle heeft hen diep ontroerd.
Trots en schaamte.
Wij hebben het geweldige Duitsche leger
niet tegen kunnen houden. Daarvoor be
hoeven wij ons niet te schamen. Wij kun
nen met recht trotsch zyn op den weer
stand, welken wij een overmachtigen te
genstander hebben geboden. Deze tegen
stander heeft royaal betoogd, ons daarom
te ..eeren. Wij mogen ook met recht trotsch
zijn op het gedrag van de burgerbevol
king die kalm en zonder paniek den oor
log doorstaan heeft en zoo den soldaten
aan het front een steun in den rug gaf.
Maar wij hebben zoowel bij de militairen
als bij de burgers ook daden en gebrek-
aan-daden gezien, waarover wy ons heb
ben geschaamd en geërgerd. Laten wjj
daaruit leeren en laten wij ons voor
nemen, dat iets dergelijks niet meer zal
gebeuren. Dan kan in dezen zin de oorlog
ons nog winst opleveren.
In Middelburg waren drie hulpposten
Ingericht: aan de Nieuwe Haven, aan
de Heerengracht en in De Griffioen. Die
posten hebben prachtig werk gedaan. Niets
daji lof hebben wy gehoord over de dok
toren en het overige „personeel". Steeds
waren zij bereid erop uit te trekken, zich
in gevaar te begeven om anderen te trach
ten te redden. Niets was hun teveel; steeds
stonden zij klaar, dag en nacht.
Er was een waarschuwing gekomen, dat
niemand de straat op mocht na donker.
De Franschen zouden schieten op ieder
een, die geen Fransche uniform droeg, van
wege het gevaar van parachutisten. In
den nacht van Dinsdag op Woensdag, ont
plofte er weer ergens in de nabijheid een
bom. Het moest vlakbij zijn, in de stad.
Waarschijnlijk waren er gewonden. De
militaire politie werd opgebeld. 20 man
zat daar op wacht. De doktoren vroegen
om een geleide. Dat werd geweigerd.
„Dan maar zonder geleide", zei de
transportcolonne en zy trokken er weer
op uit, in èen groote autobus. Acht ge
wonden brachten zij mee terug!
Dergelijke dingen gebeuren ,er bij lede
ren post, dingen, die niemand weet dan
de onmiddellijk betrokkenen, dingen om
trots op te zijn.
De burgertransportcolonne van het
Roode Kruis heeft in Middelburg onver
beterlijk gewerkt. Of liever: niet onver
beterlijk. Het had zeker beter gekund,
maar niet met de voorhanden zynde mid
delen. Er waren te weinig en primitieve
middelen van transport. Een paar ijlings
ingerichte autobussen, eenige luxe auto's,
een vrachtauto, dat waren de middelen,
waarmee gewonden vervoerd moesten wor
den. Slechts een „echte" Roode Kruis-
auto was beschikbaar.
Er waren er meer! Maar niet in Middel
burg, waar tenslotte iedereen een doode-
lyk bombardement verwachtte en waar
zij hard noodig waren. 35 a 40 Roode
Kruis-auto's stonden in Domburg, terwijl
de Zeeuwsche hoofdstad gebombardeerd
werd, en nog uren daarna. Het militaire
Roode Kruis was vertrokken naar Oostburg
en naar Domburg tot groote verbazing van
de burgers, die zich aan dit werk gaven. En
dan is verbazing nog een zeer zwak
woord! De doktoren, die wij hierover spra
ken, uitten unaniem hun verontwaardiging
over deze handelwijze. Een dezer doktoren,
die in Middelburg gebleven was tot laat in
den avond, toen er geen gewonden meer
werden binnengebracht in zyn hulppost,
begaf zich naar Domburg om te zien of
hy daar kon helpen. In lange rijen zag
hij de Roode Kruis-auto's staan, werke
loos en nutteloos. Eerst later gingen deze
wagens gewonden halen in de getroffen
hoofdstad. De militaire artsen zaten tot
dan met de armen over elkaar. Zoo ging
het nu eenmaal in een oorlog, zeiden zij.
Het Roode Kruis moest zich achter de
vuurlinie bevinden.
Dat zal wel juist zijn, maar de burger
dokter, tegen wien dit gezegd werd, be
keek de zaak anders, gelukkig!
En gelukkig, dat de burger-transport
colonne er ook anders over dacht. Wij'
spreken mede namens de doktoren als wy
dezen menschen hier een woord van warme
hulde brengen voor hun menschlievenden
arbeid.
Uit andere plaatsen komen eveneens
berichten, dat daar de transportkolonnes
heel goed werk hebben verricht. Dat is
zeer verheugend, niet alleen voor hen die
geholpen zijn, maar voor ons geheele volk.
volk.
Want zulke menschen heeft ons land
noodig. Onverschillig waar zij geplaatst
zyn, welke post zij bekleeden, welke par
tij zy aanhangen of welk geloof zij be-
lyden, van hen gaat een goede, een ster
kende invloed uit. En sterkte hebben wy
noodig, ieder voor zich en ieder voor ons
land, sterkte om de moeilijkheden te over
winnen en te bouwen aan een nieuwe, ge
lukkiger toekomst.
Herstel van het
Noorsche bedrijfsleven.
'Het Oslosche blad „Noorsche Handels-
en Scheepvaartberichten" geeft een over
zicht van de resultaten der pogingen, om
het Noorsche bedrijfsleven te herstellen en
te wijzigen, meldt de Deutsche Bergwerks
Zeitung. Het was een goede maatregel van
het bestuur der bezette Noorsche gebieden
eerst de geld- en credietmarkt in goede
banen te leiden. Goedkooper geld en uit
breiding van crediet waren het doel zonder
daarmede het gevaar van inflatie te bevor
deren.
Een gunstige factor voor den toestand
was, dat zich binnen het bezette gebied 90
procent van de geheele nationale industrie
en byna 90 procent van het totale inwoner
tal des lands bevinden. De kosten van le
vensonderhoud zijn in de periode van 15
Maart tot 15 April slechts met 0.6 procent
gestegen. Door het verlies dat de scheep
vaart en de uitvoer geleden hebben als ge
volg van de Britsche houding tegenover
Noorwegen, zal het nationale inkomen van
Noorwegen, dat normaal drie milliard kro
nen per jaar bedraagt, een derde lager zijn,
waarbij niet vergeten dient te worden, dat
ook de uitgaven een dienovereenkomstige
vermindering hebben ondergaan.
De kwestie der wijziging van den uitvoer
wacht nog op een oplossing. Juist in oor
logstijd echter zal de vraag naar goederen
over het algemeen groot genoeg zijn, om
voldoende afzetmarkten te scheppen.
De terugkeer van het vertrouwen in den
economischen weerstand van het land vindt
overigens een bijzonderen steun in de hand
having van den rentendienst voor de rylcs-
en gemeenteleeningen en in de hervatting
van den beurshandel. Met belangstelling
worden de door Zweden gevoerde handels
besprekingen met de Sovjet-Unie gevolgd,
des te meer, aangezien ook in Noorwegen
de wensch bestaat den handel met de Oost-
zeestaten op nieuwen grondslag te plaatsen.
ZWARE WOLKBREUKEN IN
NOORD-ITALIË.
In het gebied van den Alto Adige (Italië)
zijn zware wolkbreuken voorgekomen. Door
de overstrooming van beken en rivieren is
groote schade aangericht. Het spoorweg
verkeer tusschen Prato en Fie moest eenige
uren worden onderbroken. Door de over
strooming van de Aurina stortte een huis
in. De eigenaar kwam hierbij om het leven.
DE A.N.V.V. IN DEN HAAG
VERPLAATST.
Het bestuur van do Algemeene Vereeni-
ging voor Vreemdelingenverkeer deelt ons
mede, dat het kantor der vereeniging tyde-
lyk zal zijn gevestigd in het gebouw Park
straat 18, te Den Haag, waar door den
A.N.W.B. welwillend een deel der kantoor
ruimte is afgestaan.
Vijf liter motorbrandstof voor een halven cent.
i zoek naar den onvlndbaren uitvinder.
Op
AIïGENTIJNSCH COB1ÏEUE
VERONGELUKT.
Tijdens de bekende autoraces van In
dianapolis over 50 mijl, waaraan 33 wa
gens deelnamen, is de Argentijnscho cou
reur Raoul Riganti verongelukt. Zyn auto
sloeg om en Riganti werd zwaar gewond
naar het ziekenhuis overgebracht.
Een medewerker schrijft ons uit New-
York:
De man, die er In slaagt om ben
zine te vervaardigen uit een andere
stof dan petroleum, zal door de ge
heele wereld met open armen wor-
ren ontvangen. Welnu die man
was reeds opgestaan, natuurlijk in
Amerika. Hij wist benzine te halen
uit... water! Doch helaas: thans
blijkt de uitvinder zelf onvindbaar
te zijn 1 r
De geschiedenis klinkt ongeloolijk, te
meer, daar zij uit Amerika afkomstig is;
maar toch schijnt zij op waarheid te be
rusten. Een Portugees, zekere Giovanno
Andrews, wiens moeder Amerikaansche
was, verheugt zich in de zeer bijzondere be
langstelling van de Amerikanen ten ge
volge van hetf eit dat hij het bewijs zou
hebben geleverd (onder min of meer be
trouwbare oenstandigheden, zooals het
voorzichtig wordt geformuleerd) dat uit
water een brandstof te vervaardigen is
voor motoren, ooveel is zeker, dat men er
in kringen van Amerikaansche vaklieden
van overtuigd is, dat hij daarin inderdaad
is geslaagd, hoewel moet worden toegege
ven dat de EEEuropeesche en ook de Ame
rikaansche scheikundige wereld uitermate
sceptisch tegenover het geval staat.
EEN MERKWAARDIGE BRIEF.
De zaak dateert niet van vandaag of
gisteren. Twee en twintig jaar geleden ont
ving de Amerikaansche admiraliteit een
merkwaardige brief. Afzender wes de in
Amerika gevestigde Portugees Giovanno
Andrews, die den marine-autoriteiten niets
meer of minder mededeelde, dan dat hy er
in was geslaagd, om uit water een brand
stof semen te stellen, zoodat vijf liter van
de door hem ontdekte vloeistof op hoog
stens een halve cent zouden komen. Nu is
men er in Amerika (en ook in Europa!, wel
aan gewoon, dergeiyke sensationeele aan
biedingen te ontvangen, waar tegenover
men de grootste reserve in acht neemt. De
Portugees herlïaalde zyn bewering nog een
paar maal en bood eindelijk aan, op zijn
eigen kosten het bewys te leveren. Dit aan
bod werd aanvaard en er werd een proef
tocht gemaakt, welke met succes werd be
kroond en in de leringen van vaklieden de
grootste verbazing wekte. De Amerikanen,
die de controle-commissie vormden, brach
ten zelf het benoodigde water mede, als
mede een fonkelnieuwe auto, zoodat alle
kansen op bedrog waren uitgesloten. An
drews voegde bij het water den inhoud van
twee kleine fleschjes, die hij had meege
bracht. Dit had echter geen merkbare ver
andering van het water tot gevolg. Deze
verandering openbaarde zich eerst, toen hij
den inhoud van een derrde fleschje er bij
had gegoten. Nu ontwikkelde het water in
derdaad explosieve 'eigenschappen.
GARANTIE VAN EEN MILLIOEN
DOLLAR GEEISCHT.
Voordat de Portugees zijn geheim wilde
prijs geven, waardoor het water in brand
stof veranderde, verlangde hij dat op een
bank de som van een millioen dollar zou
worden gedeponeerd op zyn naam, welk
geld hij eest in bezit zou kunnen nemen,
nadat hy zijn formule had overhandigd. Op
zichzelf was dit zeer begrypelyk; doch de
Admiraliteit kon natuurlyk niet op eigen
gezag handelen. Zij moest overleg plegen
met andere instanties, zoodat den uitvinder
werd medegedeeld, dat men hem binnen
enkele dagen zou berichten. Toen zich
iemand vanwege dé Admiraliteit 24 uur
later aan het Continental Hotel te New-
York vervoegde, t'eek de Portugees te zijn
vertrokken. Men had evenwel zyn particu
liere adres te Keesport in Pennsylvania.
Men trachtte hem te bereiken in zijn be
scheiden woning, doch ook hier was hij niet
te vinden. Hij was niet teruggekomen van
zijn reis.Het huis was echter geheel over
hoop gehaald; kisteen en kasten waren
opengebroken en de inhoud lag over den
vloer verspreid. Andrews was en bleef
echter verdwenen en alle nasporingen ble
ven zonder resultaat, hoeveel moeite men
zich ook van overheidswege gaf om hem
te ontdekken.
DE ONVINDBARE UITVINDER.
Na afloop van den wereldoorlog zocht
een Portugees, die denzelfden naam droeg
als de uitvinder, contact met verschillende.
Europeesche regeeringen. Van zijn ervarin
gen in Amerika repte hij evenwel met geen
woord. De geheele aangelegenheid werd
overigens met de grootste geheimzinnig
heid behandeld. Verschillenre malen kwam
de Portugees tot een bevredigend resultaat,
d.w.z. dat de proefneming plaats vond,
waarbij natuurlijk ook weder de noodige
voorzorgsmaatregelen werden genomen om
bedrog te voorkomen. Doch het einde van
de geschiedenis was steeds weder hetzelfre:
wanneer het op het teekenen van het con
tract aankwam, was de man spoorloos ver-
rwenen! Men heeft zich in tal van gissin
gen verdiept, om dit verdwijnen te verkla
ren. De mogelijkheid was natuurlyk niet
uitgesloten, dat hij ondanks alles niets an
ders was dan een handige bedrieger,
hoewel de controle uit den aard der zaak
buitengewoon streng was. Voorts werd het
vermoeden geopperd, dat de man aan een
terugtrok, omdat hij vreesde, uit den weg
te zullen worden gehuimd, zoodra zijn ont
dekking bekend werd, En ten slotte achtte
men het mogelijk, dat de petroleum- en
benzine-magnaten hem met reusachtige be
dragen stopten, ten einde niet door de
nieuwe uitvinding te worden geruineerd.
Zooveel is zeker, dat hijzelf tot op het
oogenblik de eenige man is, die het geheim
DE BLOUSE
EEN ONAFSCHEIDELIJK EN
BELANGRIJK ONDERDEEL
VAN DEN TAILLEUR.
De zeer vooraanstaande plaats, welke
de tailleur in de tegenwoordige mode in
neemt, heeft er toe geleid, dat de blouse
sterk op den voorgrond is getreden. Nooit
zag men zoo geslaagde blouses, wat tin
ten, model en stof betreft. Haar belang-
ryke plaats heeft zij te danken aan het
Model van Maggy Rouff.
feit, dat zij er veel toe bijdraagt om het
genre van het costuum te bepalen. Dit
krijgt een eenvoudig en een heel gekleed
cachet al naar de blouse van wollen stof of
mooie gestreepte soirio gemaakt is, in
welk geval de tailleur bij het afleggen van
bezoeken, de thee en zelfs diner gedragen
kan worden.
Effen, geruite en Schotsche wollen stof
fen, warme en lichte jersey, zachte wollen
Shet-landstoffen worden voor de blouse
van den eenvoudigen tailleur gekozen. Zij
wordt over 't algemeen in een donkere tint
gehouden dan de er bij behoorende tailleur,
tenzij deze zelf zeer donker is; in dit geval
kiest men voor de blouse een levendige
kleur: jadegroen, aubergine of wit, zooals
dit model van Lelong met een klein hoog
gesloten kraagje, 2 zakjes en lange mou
wen met een ovei-hemd-omslag. Het is
overigens dit overhemd-model, dat alleen
by den eenvoudigen tailleur past. waarbij
zich kleine variaties, die bestaan in het
aantal zakjes, in den vorm van den Icraag,
welke liggend of rond kan vallen in het
bovenstuk der blouse, die een ingezet stuk
op het voorpand of aan de schouders heeft,
kan permitteeren.
Mooie gestreepte Surah, welke met de
strepen schuin, dwars of in de lengte ver
werkt is, wordt door Maggy Rouff ge
bruikt, die deze stoffen in levendig groene
en grège tinten kiest, die het mogelyk
maken om ze bij alle neutrale en donkere
kleuren te dragen.
Bij deze modellen, welke geenerlei gar
neering hebben, daar de stof de blouse een
voldoend gekleed karakter geeft, is het
de vorm der revèrs of van den kraag, der
mouwen, welke bijna steeds halflang
zijn, die aan deze blouses het aparte
cachet geeft. Meestal worden zij vóór door
een rij knoopen gesloten.
Bij Bruyére ziet men op 'n geheel schuin
geknipte blouse van witte crêpe d'Albéne
weer de jabot, waardoor*-ze strak over de
buste kunnen vallen. Met de modellen van
batist, voile of mousseline, die men in an
dere collecties vindt, kondigt ons dit wit
reeds het voorjaar aan. Breede en smalle
plooien geven aan deze blouse het gekleede
karakter, dat voor een namiddagsmodel
vereischt is. Op witte voile en mousseline
blouses ziet men allerliefste garneeringen
van katoenen galon en band; Knizê maakte
van dit materiaal een plastron op een dun
ne witte voile blouse en het verkregen
effect bewijst, dat het geenszins noodzake
lijk is kostbaar materiaal te verwerken
om iets moois te bereiken.
Alles hangt af van het model en de
juiste verwerking van stof en garneering.
Sportieve mantel met
breed opgestikto zak
ken. Benoodigd voor
92 c.M. bovenwijdte
2.50 hl. stof van 180
c.M. breed. Geknipte
patronen verkrygbaar
voor 92 en 100 c.M.
bovenwijdte tegen den
prys van 25 ets. per
stuk, franco huis.
ADVERTEEREN DOET VERKOOPEN
Aanval tegen de resten
van het Engelsche
leger.
Het Duitsche legerberlcht.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt bekend:
Terwijl de kern van de Fransche troe
pen in Noordoost-Frankrijk vernietigd of
gevangen is, bieden uiteengedreven en in
gesloten afdeelingen op sommige plekken
nog verzet. Dit zal binnenkort gebroken
zijn.
De aanval tegen de resten van. het En
gelsche leger in de vlakke nog slechts
enkele kilometers diepe en door opstuwin
gen der kanalen beschermde kromming
langs de kust tusschen Furnos-Bergues
en ten Westen van Duinkerken, is aan
den gang. De vijand biedt hier taaien
weerstand, en noogt zooveel mogelijk sol
daten, zij het zonder uitrusting, op' de
schepen te redden.
De om Cassel ingesloten Engelsche
strijdkrachten werden bij de poging om
naar het Noorden door te breken, vernie
tigd. De kern der Duitsche divisies in
Artois en Vlaanderen is voor nieuwe op
drachten vrijgekomen. Het aantal gevan
genen en de hoeveelheid buit kon ook
nog niet naai' schatting worden vastge
steld.
Op 30 Mei werd de bedrijvigheid van
de luchtmacht door de weersgesteldheid
zeer nadeelig beïnvloed. Desondanks wer
den de havenwerken van Duinkerken op
nieuw aangevallen. De oorlogsmarine nam
in het geheele Nederlandsche en in het
Belgische en Fransche kustgebied dat in
Duitsche handen is, de kustverdediging op
zich.
Een Duitsche „Schnellboot" gelukte het,
een vijandelijken torpedojager door een
torpedo voor de Belgische kust tot zinken
te brengen.^
In den nacht op 30 Mei ondernamen
Britsche vliegtuigen wederom aanvallen
in Noord-Duitschland, op niet-militaire
objecten. Nergens werd schade van betee-
kenis aangericht. In het Zuiden van Hol-
stein werd een vandelijke machine door
jagers neergeschoten.
In Noord-Frankrijk verloor de vijand
drie Fransche vliegtuigen, en voor Sta-
vanger een Brïtsch gevechtsvliegtuig in
luchtgevechten. Twee eigen toestellen
worden vermist.
(Ongecorrigeerd.)
Officiëele Publicaties
BEKENDMAKING.
Het Hoofd van Politie, als bedoeld in
artikel 1 van het Vreemdelingenreglement
in de gemeente Vlissingen
gezien artikel 4 van voornoemd regle
ment
VORDERT J
dat alle vreemdelingen van Belgische nati
onaliteit, Engelsche nationaliteit waai'-
onder begrepen alle onderdanen van het
Britsche Imperium Fransche nationali
teit en Poolsche nationaliteit, die hun
woon- of verblyfplaats hebben of vertoeven
in de gemeente Vlissingen, zich onverwyid,
in elk geval binnen twee dagen, by hem
aanmelden.
Onverminderd de andere maatregelen,
die kunnen worden getroffen ten aanzien
van den vreemdeling, die voornoemde aan
meldingsplicht niet nakomt, vormt over
treding van vooromschreven bepaling het
strafbare feit, genoemd in artikel 26 van
het Vreemdelingem-eglement, strafbaar
met hechtenis van ten hoogste twee maan
den of geldboete van ten hoogste duizend
gulden.
Vlissingen, 31 Mei 1940.
De Commissaris van Politie,
Hoofd van Politie voornoemd,
A. O. F. W. C. GASINJET.
PREDIKBEURTEN
ZONDAG 2 JUNI 1940.
Etang. Luth. Kerk,
VLISSINGEN i 10.30 uur x Ds, jï, Fafié van
Stadskanaal.
Ned. Horr. Kerk.
SOUBURG f Des namiddags 1.30 uur in het
kerkgebouw der Gereformeerde Kerk aan de
Kanaalstraat Ds. L. C. Spijkerboer.
KOUDEKERKE 10 nnr Ds. Warners 2.30
nnr Ds. Van Woerden.
'T ZAND 10 uur .i Ds. Kelder f 2 uur s Ds.
Warners,
Chr. Geref. Kerk.
VLISSINGEN 9.30 en 5 uur Ds. W. Meijnbout
MIDDELBURG 10 uur Leesdienst 2.30 uur s
Ds. W. Meijnbout van Vlissingen.
Geref. Gemeente (De Eanoystraat).
VLISSINGEN 9.30, 2 en 6 uur Preeklezen,
Ncd. Hert. Kerk (Geref. Bond).
MIDDELBURG (Lutb. Kerk, Bree) 's Avonds
6 uur Ds. van Wingerden van Arncmuidon.
MARKTBERICHTEN
Middelb-. rg, 30 Mei. Boter- en
eiermarkt. Aangevoerd 'door boerinnen:
Boter 0,80, eieren 3,50, eendeferen
3^50, kalkoeneieren 7, ganzeneieren
Aangevoerd door handelaren: boter
a°S*' e*ereQ en eendeieren
Particuliere prijs van den marktzettcr
der Z.L.M.Boter 0.87%, eieren f 4.50,
eendeieren 4.50.
Particuliere prijs van den Middelburg-
schen handel: Boter 0,87%, kipeieren
ƒ4, poelje-eieren 3,50, eendeieren ƒ4,
ganseieren 8, kalkoeneieren ƒ6,
KAPELLE.
Veiling van 29 Mei.
Aardbeien 29—55 ct., Rabarber 1% ct..
beide per kg. Glassla 2.40—2.7Ö per
100 krop; Selderijplanten 1216 ct. per
100 planten; Kipeieren 3.10, Eendeieren
3.10, beide per 100 stuks.