c
VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE
J
zijn*
n
ctor
De Partij van de Arbeid en
het Chr. onderwijs
ONDER DE LOUPE
.^MEDITATIE VOOR
DEN ZONDAG J
Flakkeese Boereaboad
Zondagsdienst Doctoren
Landbouw
malen door
naren ver-
ouwherstel
ing schade-
intact.
gen mede-
erland, en
van u allen,
de opbouw
and.
ergadering
gelezen en
t over de
open jaar,
bijna dag
rkt. Deze
king goed-
r rekening
ande, ver-
nden is.
wordt uit-
orlog, dus
n gegeven,
plaats ge
neer in het
niet naar
personeel
r verschil-
vaardigden
ning werd
boeken in
raagt 296.
cstuurslid,
;r I. Bom,
venzo voor
icht, wordt
herkozen,
eer aan en
et dezelfde
verrichten,
ele mede-
e kantoor
dag, Dins-
zodat be
er kunnen
olgt vast-
3.000,—,
6 tot
en 0,96
niet-leden
uur gedaan
geld rente
er was hier
nd iets te
■oor te be
veel, maar
n der reke-
de heren
ld, plv. zijn
egindeweij.
de, sluit de
deze ver-
e opslag-
kkeesche
andel en
iddelhar-
nsdag 23
amiddags
ZOON
t voor'
voorradig
oemzaden
voor Uw
Uw kip-
en wicd-
krachtvoer
kilopakken
n ook ver-
ed. Alb.
weg 112
t
Molendijk
ingen.
LAATST
OPBOUW
Advertentieprijs 12 cent per BH Jmm HÉa
aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD
VRIJDAG 25 April 1947
Prijs per kwartaal f 1.50
Losse nummers f 0.15
Tweede jaargang - No. 96
Adres der redactie en Ad
ministratie Voorstr. A 239
Postbus 14
Middelharnis Tel. No. 332
Dit blad verschijnt iedere
Dinsdag en Vrijdag
OommUue van Redactiet Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J, Groeneveld,
Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar.
N DAM
li.
Het Chr. onderwijs zit dus momenteel
met het vraagstuk, hoe te handelen met de
onderwijzers, die iid van de P.v.d.A. ge
worden zijn. In beginsel is men het in de
bestuurs- en onderwijzersorganisaties er
over eens, dat dit niet kan samengaan. De
P.v.d.A. immers is ontstaan uit de z.g.
„doorbraak" van de antithese en is dus
regelrecht gericht op het omverwerpen van
alle antithetische organisaties en instituten,
waartoe ook de vrije Chr. school behoort.
Haar program zwijgt over God en Zijn
Woord en in haar optreden blijkt duidelijk,
dat ze niet leeft uit de beginselen der Her
vorming, maar uit die van het revolutio
naire ongeloof. Een onderwijzer, die de
beginselen yan deze partij huldigt, zal door
zijn socialistische opvattingen geen goed
onderwijs kunnen geven op de Chr. school.
Bovendien komt zulk een onderwijzer,
als hij tenminste nog waarlijke liefde heeft
voor het Chr. onderwijs, in een onmogelijke
positie. We zien dit op ons eiland, waar de
strijd om het Christelijk kleuteronderwijs
in volle felheid is ontbrand. In Middel
harnis, Sommelsdijk, Nieuwe Tonge, Den
Bommel en Stad aan 't Haringvliet ver
zetten de raadsleden van de P.v.d.A. zich
met alle kracht óf tegen vrije Chr. kleuter
scholen óf tegen het chr. karakter der ge
meentelijke kleuterschool. Wat blijkt hier
uit? Dat men gekant is, ja fel gekant, tegen
liet christelijk beginsel in opvoeding en
onderwijs, op welke school ook. Een Chr.
onderwijzer, die in zulk een gemeente iid
van de P.v.d.A. is (het is slechts een ver
onderstelling, want ze zijn er op ons eiland
niet), moet toch wel gevoelen, dat dit lid
maatschap een vergissing van hem is en
dat hier twee geestesrichtingen botsen, die
volkomen onverenigbaar zijn.
Het verschijnsel is echter niet alleen
plaatselijk, maar ook landelijk te constate
ren, dat de P.v.d.A. evenals de oude S.D
A.P. een anti-christelijke school-politiek
voert. Een paar maanden geleden kwam in
de Tweede Kamer aan de orde het intrek
ken van de verordening, waarbij het stichten
van bijzondere scholen indertijd was stop
gezet. Het was de heer Van Sleen, (Partij
van de Arbeid) die zich daartegen ver
zette! Zo legt deze partij haar program,
dat spreekt van erkenning der gelijkstelling,
uit. Het Chr. onderwijs 'wil men, dat blijkt
uit alles, in zijn groei met alle middelen
tegenhouden.
De grote vraag is nu, wat er met de
Chr. onderwijzers, die deze partij steunen,
gebeuren moet. Dat deze toestand niet kan
blijven voortduren, daarover zijn allen het
eens. Maar de juristen zijn van mening,
dat het blote lidmaatschap van de P.v.d.A.
momenteel geen genoegzame grond op
levert tot ontslag. Dit laatste is wel mogelijk,
wanneer de betrokken onderwijzer in woord
en daad ingaat tegen de belangen der Chr.
school. Men wil dus geen algemene norm
stellen, maar elk geval individueel behan
delen.
Men gaat bij dit standpunt vooral van
de overweging uit, dat goede christenen in
politiek opzicht kunnen dwalen. In de tijd
kort na de bevrijding hebben zich inderdaad
allerlei mensen, waaronder ook predikanten
en onderwijzers, bij de P.v.d.A. aangesloten
om zeer onderscheiden redenen. Dit was
natuurlijk principieel fout, maar het staat
niet vast, dat zij allen hun christelijke
levensbeschouwing hebben prijsgegeven.
Velen hebben in onberadenheid deze stap
gedaan of uit gebrek aan politiek inzicht.
Van deze mensen kan verwacht worden,
dat zij vroeg of laat zullen terugkerenj van
de dwaling huns wegs. Daarom is het vol
gens sommigen beter, te trachten deze
mensen door samenspreking terug te
brengen dan de band met hen radicaal door
te snijden. Mocht blijken, dat er een fun
damentele breuk is gekomen en de politieke
overgang gevolg was van een verlaten der
Chr. beginselen, dan zal ook volgens de
juristen ongevraagd ontslag moeten volgen.
En dit zal in het algemeen moeten geschie
den, wanneer de P.v.d.A. in haar politiek
de belangen van het Chr. onderwijs tegen
werkt. Op dit laatste behoeven we niet
meer te wachten: wat hier op Flakkee
geschiedt, is duidelijk genoeg.
Anderen zijn echter van mening, dat we
deze onderwijzers alleen reeds om dit lid
maatschap moeten ontslaan en dat we de
zaak niet zo formalistisch moeten zien als
de juristen, maar meer principieel. Prof.
Waterink maakte zich op de jongste School
raadvergadering de tolk van deze groep.
Naar zijn mening kan een overtuigd
Barthiaan geen onderwijzer aan een Chr.
school zijn. Als hij in politieke zin de
P.v.d.Arbeid kiest, moet hij ook op school
gebied de consequenties trekken en heen
gaan. Hij stelle dan niet het dilemma, dat
men hem moet wegzenden. Hij behoort op
de openbare school.
Intussen is de Schoolraad als besturen
organisatie nog niet tot een besluit gekomen.
Op de vergadering van de Vereniging van
Chr. onderwijzers werd echter besloten, een
brede commissie te benoemen, bestaande
uit vertegenwoordigers van alle onderwijs
organisaties, die deze zaak in studie zullen
nemen. Hier is veel voor te zeggen, daar
het een kwestie is, die eigenlijk meer nog
de besturen dan de/onderwijzersvereniging
raakt.
Verheugend is het echter dat, hoe men
ook over de methode denkt, waarmee deze
socialistische Chr. onderwijzers moeten
worden behandeld, niemand op de ver
gaderingen in Utrecht een goed woord voor
het lidmaatschap van de P.v.d.A. had. Het
mooiste zou zijn, dat die gehele doorbraak
beweging doodliep. Dan zou dit probleem,
dat nu zoveei rumoer veroorzaakt, zichzelf
oplossen en zouden vele afgedwaalden nog
terecht komen. En hierop is grote kans.
De groep-Van Walsum in de P.v.d.A. is
hard aan het aftakelen. Hun blad „De
nieuwe Nederlander"'is geliquideerd bij
gebrek aan belangstelling. Vele predikanten
en anderen, die in 1945 vol enthousiasme
zich aansloten bij de P.v.d.A., zijn reeds
afgekoeld en ontnuchterd en keren terug
tot de C.-H.Unie, waaruit ze vertrokken
waren. Het kan ook niet anders. Evenals
vóór de oorlog geldt ook nu nog steeds
de waarheid, dat Christendom en socialisrtle
niet kunnen samengaan.
De Flakkeese Gemeenschap een
manusje van alles?
Deze vraag stelde ik me toen ik deze
week in een raadsverslag las, dat een der
leden de afgevaardigde naar de Fiakkeese
Gemeenschap verzocht in een vergadering
te wijzen op de lage prijzen der landbouw
producten.
Ik meen, dat het niet de taak is van de
raad zich bezig te houden met de richt
prijzen der landbouwproducten en dat
dit zeker niet tot de taak behoort van de
Flakkeese Gemeenschap. Noch de raad,
noch de Flakkeese Gemeenschap is daartoe
competent. Terecht merkte dan ook de
Voorzitter op, dat het op de weg der land
bouworganisaties ligt te protesteren tegen
de te lage richtprijzen, die de regering on
langs heeft vastgesteld. Deze zijn ook
bekwaam de minister van Landbouw aan
de hand van kostprijsberekeningen voor te
rekenen, dat de prijzen inderdaad te laag
zijn. Ik meen te weten, dat dit door de
verschillende landbouworganisaties.en door
de Stichting van de Landbouw herhaalde
lijk is gedaan, echter met weinig resultaat.
Het gevaar loert hier om de hoek, dat
de Flakkeese Gemeenschap, die op ver
schillend terrein voor algemene, specifiek
Flakkeese belangen kan opkomen, en dit
ook herhaalde malen heeft gedaan, zich
gaat bewegen op een gebied, dat niet tot
het hare behoort. En ik meen, dat zij zich
juist daarvoor terdege moet hoeden. Zij
moet geen overkoepelend orgaan worden
van alle andere organen. Bövendien is hi<=r
geen specifiek Flakkees belang aan de orde,
maar een algemeen boeren en landbouw
belang. En ook buiten Flakkee wonen heel
wat boeren en zijn er heel wat mensen, die
bij de landbouw betrokken zijn.
Ik geloof niet, dat de Flakkeese Gemeen
schap zich zal laten .verleiden een manusje
van alles te worden, waardoor zij zou
treden op paden die anderen bewandelen
en die geschoeid zijn met zodanig schoeisel,
dat ze ook in staat zijn hun pad naar be
horen te gaan.
OBSERVATOR.
Mijn zoon, geef Mij uw hart,
(Spr. 23 26a.)
Wat een wonderlijke vraag! Hoe is het
nu mogelijk, dat ik mijn hart kan' weg
geven? Want wat is mijn hart? In het
natuurlijke: Het centrale orgaan, waaruit
het bloed voortgestuwd wordt naar al de
deelen van het lichaam. In de Heilige Schrift
De bron, waaruit de uitgangen des levens
'zijn; het centrum van 's menschen bestaan.
De vraag moe? en kan dus niet letterlijk
worden, maar figuurlijk. Als ik iemands
hart heb, dan heb ik den geheelen persoon.
Denk b.v. aan de verhouding van man en
vrouw in het huwelijk; aan ouders en kin
deren in het gezin. Hartelijke omgang, o
hoe schoon, liefelijk en warm! Is ook uw
omgang met uw naaste hartelijk? O, harte
loosheid is zoo koud, hol en ledig. Vooral,
wanneer deze aan de buitenkant gecamou
fleerd is door een schoonen schijn. Met
welk een verontwaardiging en minachting
keeren we ons dan van zulk een hartelooze
af. Gij lezer of lezeres zijt toch niet zulk
een gecamoufleerde hartelooze? „Dit volk
Aan den Heer A. W. Keijzer teHerkingen.
Inleveringsplicht Granen.
Bericht op schrijven 15 Maart.
(14 April 1947).
In antwoord op nevenvermeld schrijven
deel ik U mede, dat bij de vaststelling van
de inleveringsregeling voor granen er mede
rekening is gehouden, dat het gewenscht
was bepaalde hoeveelheden graan op de
bedrijven te laten voor veevoeder. Zulks
zal ongetwijfeld bekend zijn. Zoowel
onze broodgraanpositie als ook internati
onale afspraken maakten het evenwel on
mogelijk ook tarwe voor veevoederdoel
einden te bestemmen. U vraagt of het niet
redelijk zou zijn geweest om telers van meer
dan 25 Are geen broodbonnen te verstrek
ken en hen daarentegen de noodige tarwe
voor eigen gebruik te laten houden. Inder
daad bestond in voorgaande jaren een
zelfverzorgersregeling voor brood, welke
de zelfde strekking had als de door U
voorgestelde regeling. Deze zelfverzorgers
regeling is evenwel niet gehandhaafd, om
dat zij eenerzijds veel administratie mee
bracht voor de distributie-diensten, en
anderzijds de ervaring luidde, dat men in
I vele gevallen officieel geen gebruik maakte
i van de zelfverzorgersregeling en toch
tarwe achterhield voor eigen gebruik. Uw
opvatting, dat in vele gevallen voor indu-
striearbeiders gunstiger regelingen worden
getroffen dan voor boeren en landarbeiders
kan ik niet deelen. Ik moge U in dit ver
band wijzen op de huisslachtingsregeling,
die voor den houder van een varken een
verdubbeling van het vleeschrantsoen be-
teekent op de 50 kg tarwe die een teler per
gezinshoofd mag houden, enz.
Gezien het vorenstaande vind ik dan
ook geen aanleiding aan Uw verzoek te
voldoen.
De Minister v. Landb. Vïss. en Voedselv,
Voor dezen.
De wnd. Dir.-Gen. voor de voedselv.
w.gIr. J. S. KEIJSER
van Zaterdag 26 April v.m. 12 uur tot
Maandag 28 April v.m. 9 uur.
Middelharnis-Sommelsdi j k
Dr. Kievit, Secr. Nijghstraat Middelharnis.
Oqst-Flakkee:
Dr. Kramers en P. Voogd Tel. 59 Oude
Tonge.
Dirksland, Melissant, Herkingen:
Afwezig Dr. Elvé.
Voor spoedgevallen Dr. Huisman en Dr.
P. Boot Tel. 129 Dirksland.
eert Mij met de lippen," zegt de Heere,
„maar hun hart houdt zich verre van Mij."
't Is Hem een gruwel! Daarom de vraag
van Christus, de Opperste Wijsheid: „Mijn
zoon, Mijn dochter, geef Mij uw hart'.
Niet dus in de eerste plaats uw geld, tijd,
gaven, goederen en talenten, maar uw hart.
Meer niet. Maar met minder is Hij niet
tevreden. Ons hart. Mijn hart. O, wat een
wonder van genade! Mijn hart, dat zoo
arglistiglijk is meer dan eenig ding. Mijn
hart, die vuile bron van ongerechtigheden
en eigengerechtigheden. Mijn hart, dus
mijn geheele persoon, die melaatsch is van
de hoofdschedel tot de voetzool toe, ja,
één brok zonde voor de oogen des Heeren
het wordt niet door Hem veracht. In
tegendeel! Hij wil het hebben. Hij vraagt
er om. Hij wil het vernieuwen tot de vreeze
Zijns Naams. „Mijn zoon, Mijn zoon,
o, hoor Hem roepen lezer(es) geef Mij
uw, uw, ja, uw hart!" Ik kan het niet
geven, en geef het toch, want in de binnen
kamer stijgt de bede uit mijn hart:
„Herschep mijn hart, en reinig Gij, o Heer',
Die vuile bron van al mijn wanbedrijven;
Vernieuw in mij een vasten geest, en leer
Mij aan uw dienst oprecht verbonden
blijven."
(Ps. 51 5b.)
Langstraat. J. N.
WAARSCHUWING VOOR
DE TELERS VAN KOOLSOORTEN.
Hier volgt een waarschuwingvan het
Ministerie van Landbouw, Visscherij en
Voedselvoorziening
In geheel Nederland dient men uiterlijk
25 April te beginnen met de bestrijding
van de koolvlieg.
Deze bestrijding kan het besj geschieden,
door het langs den stengel in "den grond
gieten van één der volgende oplossingen:
Sublimaat ter sterkte van 0,1 150 cm3
per plant; Forbiat ter sterkte van 1
150 cm3 per plant; Vruchtboomcarbolineum
ter sterkte van 0,3 150 cm3 per plant.
De begieting met Sublimaat dient eenmaal,
die met de overige stoffen tweemaal, telkens
na een week te worden herhaald.
Wanneer men na 25 April uitplant, dient
men de eerste behandeling onmiddellijk na
het planten uit te voeren.
Een les in humaniteit.
Joodse groepen in Neurenberg weigerden
extra vleesrantsoenen te aanvaarden ter
gelegenheid van het Paasfeest. De Joden
deelden den autoriteiten mede, dat zij deze
verhoging niet konden aannemen, terwijl
de Duitsers zulk een tekort aan voedsel
hebben.
Blij met een dode mus.
In de oorlog hielden Duitse instellingen
zich bezig met uitverkoop van goederen,
waartoe zij niet de minste wettelijke be
voegdheid bezaten. Toen de vijand ver
dreven was, werden deze transacties nietig
verklaard. De Duitsers, die men te pakken
kon krijgen, roken een lelijke pijp en de
„gelukkige" kopers zijn, behalve hun geld,
minstens hun reputatie kwijt.
Er is een opvallende gelijkenis tussen
deze Duitse werkwijze en het optreden van
de Nederlandse regering inzake Lingadjati,
Schermerhorn, Van Mook, Jonkman, Rom-
me hebben zonder enige wettelijke basis
het erfdeel der vaderen aan de minst
biedenden verkwanseld.
De „gelukkige" bevoorrechten bij deze
grondwetsschennis en schending van de
wet op de instelling van de Commissie-
Generaal, hebben een stukje papier in han
den gekregen, dat spoedig genoeg door de
werkelijk gerechtigden, het Nederlandse
Volk èn de volkeren van Indië (als deze
Zich weer zonder lijfsgevaar kunnen uiten),
als van nul en generlei waarde verklaard
zal worden.
En de misdadige wetsschenders wacht
een kennismaking met den rechter.
Twee minuten treinstilstand.
Op de nationale herdenkingsavond
Zaterdag 3 Mei zullen alle treinen en
voorts het gehele bedrijf van de Nederl.
spoorwegen, 2 minuten stil worden gelegd.