VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE
Debatten
r
i
ret
uit de raadzaal van Middelharnis
It
Het gebed in den
gemeenteraad
Zondagsdienst Doctoren
OSKAM
MEDITATIE VOOR
DEN ZONDAG J
lelegd
den
heeste
Iresul-
gaven
archi-
l.> n de
Kering
lorens
lp de
tverse
Icieele
an-
loerig
19 ter
de
tot
het-
IBou-
I Goe-
Irticu-
Is ook
poeren
le van
Je Ha-
wnd.
ope-
II voor
Ig zou
el. 47
IDIJK
It van
voor
met
als-
IjLand-
(■orden
Ver-
I goed
ig der
leroop
Jijk bi)
aor de
|de ter
zou
)irks-
ztie A
JH.A.,
(legger
ins. te
IK.
nn- en
animal,
VRIJDAG 18 April 1947 PB'jJwB Jgljr SB Tweede jaargang - No.
pe, kwartaal J ..50 W* |H IflBf
Lojse nummers f 0.15 fSJ» ILBf pos,bus 14
Advertentieprijs 12 cent per Ssi Middelharnis Tel. No. 332
aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dinsdag en Vrijdag
Commissie van Redactiet Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v. d, Brugge, A. van Eck, C. Edewaard, Mr. J. J, Groeneveld,
Ds. N, de Jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar.
De vergaderingen van de gemeente
raden op ons eiland worden vrijwel allen
met gebed begonnen.
Dit gebed draagt geen persoonlijk karak
ter.
Immers als het goed is zal elk raadslid
thuis wijsheid en kracht van God vragen
voor het verantwoordelijk werk wat hem
wacht.
Zelfs al heeft er van tevoren overleg
plaats gehad tusschen de geestverwanten,
dan is die wijsheid nog noodig, omdat door
de discussie nieuwe gezichtspunten zich
kunnen voordoen.
Een bindend overleg zou in strijd met de
ambtseed zijn.
Het gebed der Raad draagt een ambtelijk
karakter. De gemeentelijke Overheid komt
daar in beraadslaging bijeen. Die Overheid
is dienaresse Gods en heeft als zoodanig
dit te belijden.
Zij stelt zich onder God Almachtig.
Door deze erkenning begrenst zij haar
eigen bevoegdheid. Zij heeft- immers, wan
neer zij belijdt dienaresse Gods te zijn, ook
de plicht zich te richten naar den wil
Gods voor het Staatsleven.
In wezen is het voor of tegen het gebed
zijn, de erkenning of de miskenning van
God als hoogste Wetgever.
In den Raad van Middelharnis deed de
P.v.d. A. een poging het gebed af te schaffen.
Alleen de heer Boomsma (P.v.d.V.) steunde
dit pogen.
Van de P.v.d.A. is het consequent, want
de leden geven nimmer gevolg aan het
verzoek van den Voorzitter tijdens het
gebed van hun zitplaatsen op te staan.
In dit verband moet opgemerkt worden,
dat de partijgenooten en zelfs de Commu
nisten dit in de Provinciale Staten wèl doen,
vermoedelijk uit eerbied.
Wij zijn dankbaar dat van rechtsche zijde
op waardige wijze het voorstel tot afschaf
fing is bestreden.
Telkens blijkt weèr dat ook in de ge
meentepolitiek het niet alleen om stoffelijke
dingen gaat.
Het gaat erom de ontworteling, de ont
kerstening in Gods kracht te remmen.
Het gaat, naar da Costa's woord, om die
ordeningen des Heeren.
Waar Woord en Schepping van getuigt
In ons volk zoo helder te graveeren
Totdat het weer voor God zich buigt.
Een ieder christen versta zijn roeping
en worde lid van een Christelijke Staat
kundige Partij.
van Zaterdag 19 April v.m. 12 uur tot
Maandag 21 April v.m. 9 uur.
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dr. Kuipers, Voorstraat Sommelsdijk.
Oost-Flakkee:
Dr. Bouwman Stad a/h Haringvliet Te. 19.
Dr. Kramers, Ooltgensplaat Tel. 42.
Dirksland, Melissant, Herkingen:
Afwezig Dr. P. Boot.
Voor spoedgevallen Dr. G. Huisman
Tel. 1512. Dr. B. Elvé, Tel. 262.
KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE
TOERISTENBOND A.N.W.B.
Een A.N.W.B.-avond
Op Dinsdag 22 April '47 zal de K.N.T«
a.n.w.b. voor leden en andere belangstel
lenden een Bondsavond organiseeren te
Goedereede in de zaal van den Heer P.
Nederveld.; Woensdag 23 April '47 te
Dirksland in de zaal „Odeon" van Hotel
Polderman.; Donderdag 24 April '47 te
Middelharnis in de zaal van Hotel Meijer.
Het hoofddoel van dezen avond zal zijn
de bezoekers nader b'ekend te maken met
het werk, dat de Bond op verschillend
toeristisch gebied verricht, doch het pro
gramma is zóó samengesteld, dat tegelijker
tijd een prettige ontspanning wordt ge
boden.
Vooral een mooie geluidsfilm zal zeker
de aandacht weten te boeien.
Een kleine tentoonstelling wordt inge
richt en zal den indruk geven van de
uitgebreidheid der Bondsbemoeiïngen ten
behoeve van alle takken van toerisme.
Aanvang der voorstellingen 7.30 uur
(half acht).
Het vooronderzoek tegen den voor-
maligen hoofd-wachtmeester der ma
rechaussee W. OSKAM nadert zijn
voltooiing. Zij die nog inlichtingen oyer
hem kunnen verstrekken of aanklachten
tegen hem willen indienen worden ver
zocht zich schriftelijk of mondeling in
verbinding te stellen met het Bureau
van de Afdelings-Commandant der
Rijkspolitie te Middelharnis, Hobbema-
straat.
De Heer v. d. Brugge geeft toe
lichting op het rechtse raadsvoorstel.
Spr. begint op te merken dat de bepaling
van de richting van het onderwijs geen
zaak voor de gemeenteraad is, de richting
van het onderwijs dient bepaald te worden
door de ouders die voor de opvoeding
verantwoordelijk zijn. De Overheid heeft
alle burgers op voet van gelijkheid te be
handelen. Spr. citeert de partij program
ma's van de Partij van den Arbeid, de
Partij van de Vrijheid en R.K. Volkspartij
en is dus van oordeel dat de gehele raad
aan de gelijkstelling zal willen meewerken.
Omdat onderwijs opvoeding is behoort de
school aan de ouders die dan zelf bepalen
wat wel en wat niet op de school gegeven
moet worden. De voorstellers willen deze
vrijheid mogelijk maken door een ruime
gelegenheid te geven tot stichting van een
neutrale schoolvereniging. De rechtse raads
leden zijn bereid deze vereniging recht van
voorkeur te geven voor het bestaande
schoolgebouw. Wanneer ons voorstel wordt
aangenomen krijgt elke vereniging een
gelijk bedrag per leerling en is van bevoor
rechting geen sprake. Het heeft bovendien
dit voordeel dat het trekken van de school
naar welke richting ook kan ophouden,
omdat schoolverenigingen vrijheid van
onderwijs hebben. De gemeentekas wordt
niet zwaarder getroffen omdat de kosten op
de basis van '47 per leerling worden be
rekend. Elke school krijgt dus zoveel maal
het bedrag als men leerlingen telt, boven
dien wordt door dit voorstel het tekort aan
kleuteronderwijs opgeheven. Wij beogen
door dit voorstel niet onze opvatting aan
de bevolking op te leggen maar als gem.
Overheid de vrijheid van onderwijs te
waarborgen. Zo kan de rust in de gemeente
weerkeren en-bewaard blijven.
De Heer v. d. Meide vindt dat dit voor
stel onverwachts is gekomen. Spr. dacht
dat de zaak nu opgelost was, omdat er
veel gedaan is om aan de wensen van rechts
tegemoet te komen. Hij kan er zich niet
mee verenigen dat de school die 80 jaar
bestaan heeft, nu plotseling moet ver
dwijnen.
Felle rede van den Heer Boomsma
Toen ik vanmorgen nog eens kennis nam
van de stukken vond ik dit laatste stuk,
van de zes rechtse raadsleden, met hun
oplossing inzake het kleuter-onderwijs.
Ik heb mezelf afgevraagd: is dit het
laatste. Hier gaat een gemeentelijk kleu
terschool kapot, die 80 jaren lang onze
gemeentenaren veel diensten heeft be
wezen. In alle gemeenten van ons eiland
is de kleuterschool het brandpunt van alle
belangstelling. Er zijn blijkbaar vraag
stukken meer van urgenter belang dan het
Dom, Lui en Ongelovig
,,0 onverstandigeh en tragen
van hart om te geloven al hetgeen
de Profeten gesproken hebben."
Lucas 2425.
Wanneer wij de geschiedenis van de
Emmaüsgangers in haar geheel lezen, dan
hebben wij ook hier weer rondom het be
wijs, dat niemand tot den Heere Jezus
komen kan, of deze Heiland moet zelf naar
ons toe komen, dat niemand zijn hart aan
God schenkt of God moet'ons hart eerst
zelf vervullen met Zijn genade.
Dit is immers die kernwaarheid van het
Evangelie, die wij bewaren als een kostbare
schat - de heerlijke Boodschap dat het
alles is „uit loutere genade".
Inderdaad, als wij dit bewaren als
„loutere genade", dan is het een heerlijke
boodschap, want dan weten wij dat ons heil
nergens veiliger kan zijn dan in de handen
van God den Vader, dan ligt hier juist
onze grote ware rust!
Maar als wij deze kernwaarheid gaan
bewaren als ons „systeem", als iets wat wij
niet meer beleven, maar wat we ergens als
een koud en hard en onafwendbaar noodlot
boven ons leven zien hangen - „dat God
er eerst aan te pas zal moeten komen" - of
als iets wat we alleen maar „hanteren" in
onze godsdienstige gesprekken, waarvan de
geestelijke vrucht dan ook altijd weer „nul"
is, dan wordt dit „uit loutere genade" een
soort borstwerinkje tegen God, waar we
heel handig achter weg duiken, waar we
onze domheid en luiheid en ongelovigheid
mee camoufleren en wat leidt tot een valse
rust - de rust der verstening.
Christus moet inderdaad eerst bij de
Emmaüsgangers komen - maar Hij komt
christelijk onderwijs voor deze kindertjes,
die nog niet eens het a, b en c leren.
Het vraagstuk heeft sterk de belang
stelling van onze bevolking, zij heeft dat
onderwijs van zuiver neutraal reeds vorig
jaar tot een vorm van onderwijs zien ver
anderen, die christelijk onderwijs genoemd
moet worden. Ik heb, van deze plaats al
een keer mij genoodzaakt gezien er mijn
afkeuring over te moeten zeggen. Ondanks
dit is men voort gegaan om het onderwijs
Zo te leiden, dat vele ouders er niet zich
mee kunnen verenigen.
Ik wil me eerst eens afvragen is er
werkelijk wel zoveel belangstelling voor
christelijk onderwijs als voorgedaan wordt.
Eens per jaar krijgen ouders gelegenheid
uitspraak te doen, dat is wanneer zij hun
kinderen naar de grote school moeten stu
ren. Dan moéten zij kiezen, wat zij wensen,
openbaar of christelijk. Het resultaat van
dit jaar is een grote déceptie of teleurstel
ling voor de voorstanders van het christelijk
onderwijs. Ondanks het feit dat er hier 2
christelijke scholen zijn, tegen 1 openbare,
ondanks het feit dat de Groen van Prinste-
rerschool er mooier uitziet kiezen ouders
voor ruim 60 leerlingen openbaar onder
wijs, tegen ruim 20 christelijke, d.w.z.
ondanks alle reclame die gemaakt wordt
voor christelijk onderwijs verkiezen onge
veer 3 maal zoveel ouders openbaar boven
christelijk onderwijs.
Dit is he; wat de christelijke partije"h ver
ontrust, het feit, dat ouders het openbaar
onderwijs gaan verkiezen. In de dagen van
strijd voor de gelijkstelling was het wel
eens anders, nu deze strijd teneinde is is
misschien de overwinning wel een halve
nederlaag gebleken.
Voor hen is er nu maar een oplossing
mogelijk, grijp naar de kleuterschool, begin
daar met christelijk onderwijs. Niet of
deze kindertjes iets beter er van worden,
maar de leerlingen, die daar komen zullen
straks de christelijke scholen bevolken. Bij
de openbare kleuterschool hier werd er
geen enkele druk uitgeoefend, de kinder
tjes gingen naar de openbare of naar de
christelijke school, wat was er dan voor
motief te vinden om toch een christelijke
kleuterschool te stichten? Alleen om te
trachten via de kleuter de ouder te leiden
naar de christelijke school.
1 De bevolking van Middelharnis staat
bij die opgewonden wandelaars met deze
verbijsterende woorden: „O gij onverstan-
digen en tragen van hart om te geloven"
„'.dommerds, luiaards, ongelovigen". Dat is
niet mis, maar dat is buitengewoon kras!
Hoe komt dat, dat deze twee mensen, die
het toch óók van „loutere genade" moeten
hebben, zo fel aangepakt worden? Dat is
iets waarover te mediteren valt. Hoe komt
dat hier zo?
Dat komt omdat de Heiland hier niet
met twee exemplaren van het „redeloos
gediert" naar Emmaus wandelt, maar met
twee mensen, „waarachtige" mensen met
een redelijk zedelijk wezen; en dat komt
dat Hij ze dan ook „neemt" als mensen met
rede en zede, dat is: met verstand en wil;
dat komt omdat Hij hen „neemt" in hun
volle verantwoordelijkheid.
En daarom: „O gij onverstandigen en
tragen van hart om te geloven al hetgeen
de Profeten gesproken hebben".
- Dom, lui, ongelovig -
Daarom staan wij hier ten toon als -
mensen, die in de zaken van het Koninkrijk
Gods eens beter ons verstand moeten
gebruiken en niet zo dom en oppervlakkig
over het Evangelie moeten heenlezen en -
leven! (wij lezen andere dingen met veel
meer aandacht dan Gods Woord!)
En daarom staan wij hier ook ten toon
als 'mensen die tegen enige geestelijke
inspanning (die inderdaad de zwaarste
arbeid is) opzien, als mensen die te lui zijn
om christen te zijn, die dat liever laten
sloffen.
En daarom staan wij hier tenslotte ten
toon in onze ongelovigheid - in onze
neiging en hang om liever al het andere te
geloven (de wereld, de leugen) dan Jezus
Christus, die alléén de Waarheid is!
En tochtoch heeft deze Christus
Zich in al Zijn heerlijkheid aan deze domme,
trage en ongelovige mensen geopenbaard en
gegeven 1
Herkingen.
W. ANKER.
in zeer grote trekken tegen de plannen, die
wij te behandelen krijgen. De bevolking
had niets liever, dan herstel in oude vorm
van de kleuterschool. Het voorstel van der
Brugge en andere heren, om met 1 Septem
ber de kleuterschool op te heffen en dan
maar te zeggen tegen de ouders van de
kleuterschool-leerlingen, jullie moeten nu
maar zelf een kleuterschool-vereniging op
richten willen jullie kleuterschool onderwijs
voor de kinderen hebben mogen zij Zelf als
een ideaal oplossing vinden, ik vind het
voorstel een schande. Wij moeten in wezen
onze eigen gemeentelijke school opheffen,
opdat de christelijke partij een eigen school
kan inrichten. Dat is de consequentie van
het voorstel, onze eigen school den nek
omdraaien, om een zeker schijn van recht
te geven voor de oprichting van een chris
telijke bewaarschool.
De heren van rechts weten hoe ik en
anderen over dit plan denken, wij beschou
wen de bewaarschool als een stuk van
Middelharnis, dat eigenlijk onvervreemd
baar is. Dat nu raadsleden die niet van
Middelharnisse geboorte zijn, vreemd aan
ons dorpseigen zulk een voorstel indienen
moeten zij weten. Dat wij, geboren Me-
neersenaren dit zullen willen accepteren
Zou verwonderlijk zijn.
Ik handhaaf voorlopig als mijn mening,
wij handhaven onze gemeentelijke kleuter
school. Pas sedert nieuw-bakken Flakkee-
ënaren hun ititrede op het eiland gedaan
hebben en zitting genomen hebben in
den gemeenteraad is de kleuterschool op
het eiland een onderwerp van strijd.
Ik heb, aan deze tafel al meer gepleit, wij
moeten meer eenheid hebben, wij raken
hoe langer hoe meer in het moeras van de
verdeeldheid. Indertijd heb ik eens als
advies gegeven aan den burgemeester,
wanneer christelijke ouders christelijke
kleuter-onderwijs wensen op de kleuter
school, dan vind ik er niets geen bezwaar in,
dat er in de week enige uren beschikbaar
komen voor catechisatie aan de kleuters,
mits alle ouders van de schoolkinderen
zulks weten. Ik heb toen gezegd, ze zouden
het laatste half uur van den dag kunnen
krijgen, de juffrouw laat de kinderen, die
geen eerste bijbelkennis onderricht moeten
ontvangen b.v. half vier uit school gaan en
de kinderen voor bijbel-onderricht om 4
uur. (Vervolg pag. 2, le kolom)