VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE Debatten r i ret uit de raadzaal van Middelharnis It Het gebed in den gemeenteraad Zondagsdienst Doctoren OSKAM MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG J lelegd den heeste Iresul- gaven archi- l.> n de Kering lorens lp de tverse Icieele an- loerig 19 ter de tot het- IBou- I Goe- Irticu- Is ook poeren le van Je Ha- wnd. ope- II voor Ig zou el. 47 IDIJK It van voor met als- IjLand- (■orden Ver- I goed ig der leroop Jijk bi) aor de |de ter zou )irks- ztie A JH.A., (legger ins. te IK. nn- en animal, VRIJDAG 18 April 1947 PB'jJwB Jgljr SB Tweede jaargang - No. pe, kwartaal J ..50 W* |H IflBf Lojse nummers f 0.15 fSJ» ILBf pos,bus 14 Advertentieprijs 12 cent per Ssi Middelharnis Tel. No. 332 aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dinsdag en Vrijdag Commissie van Redactiet Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v. d, Brugge, A. van Eck, C. Edewaard, Mr. J. J, Groeneveld, Ds. N, de Jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar. De vergaderingen van de gemeente raden op ons eiland worden vrijwel allen met gebed begonnen. Dit gebed draagt geen persoonlijk karak ter. Immers als het goed is zal elk raadslid thuis wijsheid en kracht van God vragen voor het verantwoordelijk werk wat hem wacht. Zelfs al heeft er van tevoren overleg plaats gehad tusschen de geestverwanten, dan is die wijsheid nog noodig, omdat door de discussie nieuwe gezichtspunten zich kunnen voordoen. Een bindend overleg zou in strijd met de ambtseed zijn. Het gebed der Raad draagt een ambtelijk karakter. De gemeentelijke Overheid komt daar in beraadslaging bijeen. Die Overheid is dienaresse Gods en heeft als zoodanig dit te belijden. Zij stelt zich onder God Almachtig. Door deze erkenning begrenst zij haar eigen bevoegdheid. Zij heeft- immers, wan neer zij belijdt dienaresse Gods te zijn, ook de plicht zich te richten naar den wil Gods voor het Staatsleven. In wezen is het voor of tegen het gebed zijn, de erkenning of de miskenning van God als hoogste Wetgever. In den Raad van Middelharnis deed de P.v.d. A. een poging het gebed af te schaffen. Alleen de heer Boomsma (P.v.d.V.) steunde dit pogen. Van de P.v.d.A. is het consequent, want de leden geven nimmer gevolg aan het verzoek van den Voorzitter tijdens het gebed van hun zitplaatsen op te staan. In dit verband moet opgemerkt worden, dat de partijgenooten en zelfs de Commu nisten dit in de Provinciale Staten wèl doen, vermoedelijk uit eerbied. Wij zijn dankbaar dat van rechtsche zijde op waardige wijze het voorstel tot afschaf fing is bestreden. Telkens blijkt weèr dat ook in de ge meentepolitiek het niet alleen om stoffelijke dingen gaat. Het gaat erom de ontworteling, de ont kerstening in Gods kracht te remmen. Het gaat, naar da Costa's woord, om die ordeningen des Heeren. Waar Woord en Schepping van getuigt In ons volk zoo helder te graveeren Totdat het weer voor God zich buigt. Een ieder christen versta zijn roeping en worde lid van een Christelijke Staat kundige Partij. van Zaterdag 19 April v.m. 12 uur tot Maandag 21 April v.m. 9 uur. Middelharnis-Sommelsdijk: Dr. Kuipers, Voorstraat Sommelsdijk. Oost-Flakkee: Dr. Bouwman Stad a/h Haringvliet Te. 19. Dr. Kramers, Ooltgensplaat Tel. 42. Dirksland, Melissant, Herkingen: Afwezig Dr. P. Boot. Voor spoedgevallen Dr. G. Huisman Tel. 1512. Dr. B. Elvé, Tel. 262. KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE TOERISTENBOND A.N.W.B. Een A.N.W.B.-avond Op Dinsdag 22 April '47 zal de K.N.T« a.n.w.b. voor leden en andere belangstel lenden een Bondsavond organiseeren te Goedereede in de zaal van den Heer P. Nederveld.; Woensdag 23 April '47 te Dirksland in de zaal „Odeon" van Hotel Polderman.; Donderdag 24 April '47 te Middelharnis in de zaal van Hotel Meijer. Het hoofddoel van dezen avond zal zijn de bezoekers nader b'ekend te maken met het werk, dat de Bond op verschillend toeristisch gebied verricht, doch het pro gramma is zóó samengesteld, dat tegelijker tijd een prettige ontspanning wordt ge boden. Vooral een mooie geluidsfilm zal zeker de aandacht weten te boeien. Een kleine tentoonstelling wordt inge richt en zal den indruk geven van de uitgebreidheid der Bondsbemoeiïngen ten behoeve van alle takken van toerisme. Aanvang der voorstellingen 7.30 uur (half acht). Het vooronderzoek tegen den voor- maligen hoofd-wachtmeester der ma rechaussee W. OSKAM nadert zijn voltooiing. Zij die nog inlichtingen oyer hem kunnen verstrekken of aanklachten tegen hem willen indienen worden ver zocht zich schriftelijk of mondeling in verbinding te stellen met het Bureau van de Afdelings-Commandant der Rijkspolitie te Middelharnis, Hobbema- straat. De Heer v. d. Brugge geeft toe lichting op het rechtse raadsvoorstel. Spr. begint op te merken dat de bepaling van de richting van het onderwijs geen zaak voor de gemeenteraad is, de richting van het onderwijs dient bepaald te worden door de ouders die voor de opvoeding verantwoordelijk zijn. De Overheid heeft alle burgers op voet van gelijkheid te be handelen. Spr. citeert de partij program ma's van de Partij van den Arbeid, de Partij van de Vrijheid en R.K. Volkspartij en is dus van oordeel dat de gehele raad aan de gelijkstelling zal willen meewerken. Omdat onderwijs opvoeding is behoort de school aan de ouders die dan zelf bepalen wat wel en wat niet op de school gegeven moet worden. De voorstellers willen deze vrijheid mogelijk maken door een ruime gelegenheid te geven tot stichting van een neutrale schoolvereniging. De rechtse raads leden zijn bereid deze vereniging recht van voorkeur te geven voor het bestaande schoolgebouw. Wanneer ons voorstel wordt aangenomen krijgt elke vereniging een gelijk bedrag per leerling en is van bevoor rechting geen sprake. Het heeft bovendien dit voordeel dat het trekken van de school naar welke richting ook kan ophouden, omdat schoolverenigingen vrijheid van onderwijs hebben. De gemeentekas wordt niet zwaarder getroffen omdat de kosten op de basis van '47 per leerling worden be rekend. Elke school krijgt dus zoveel maal het bedrag als men leerlingen telt, boven dien wordt door dit voorstel het tekort aan kleuteronderwijs opgeheven. Wij beogen door dit voorstel niet onze opvatting aan de bevolking op te leggen maar als gem. Overheid de vrijheid van onderwijs te waarborgen. Zo kan de rust in de gemeente weerkeren en-bewaard blijven. De Heer v. d. Meide vindt dat dit voor stel onverwachts is gekomen. Spr. dacht dat de zaak nu opgelost was, omdat er veel gedaan is om aan de wensen van rechts tegemoet te komen. Hij kan er zich niet mee verenigen dat de school die 80 jaar bestaan heeft, nu plotseling moet ver dwijnen. Felle rede van den Heer Boomsma Toen ik vanmorgen nog eens kennis nam van de stukken vond ik dit laatste stuk, van de zes rechtse raadsleden, met hun oplossing inzake het kleuter-onderwijs. Ik heb mezelf afgevraagd: is dit het laatste. Hier gaat een gemeentelijk kleu terschool kapot, die 80 jaren lang onze gemeentenaren veel diensten heeft be wezen. In alle gemeenten van ons eiland is de kleuterschool het brandpunt van alle belangstelling. Er zijn blijkbaar vraag stukken meer van urgenter belang dan het Dom, Lui en Ongelovig ,,0 onverstandigeh en tragen van hart om te geloven al hetgeen de Profeten gesproken hebben." Lucas 2425. Wanneer wij de geschiedenis van de Emmaüsgangers in haar geheel lezen, dan hebben wij ook hier weer rondom het be wijs, dat niemand tot den Heere Jezus komen kan, of deze Heiland moet zelf naar ons toe komen, dat niemand zijn hart aan God schenkt of God moet'ons hart eerst zelf vervullen met Zijn genade. Dit is immers die kernwaarheid van het Evangelie, die wij bewaren als een kostbare schat - de heerlijke Boodschap dat het alles is „uit loutere genade". Inderdaad, als wij dit bewaren als „loutere genade", dan is het een heerlijke boodschap, want dan weten wij dat ons heil nergens veiliger kan zijn dan in de handen van God den Vader, dan ligt hier juist onze grote ware rust! Maar als wij deze kernwaarheid gaan bewaren als ons „systeem", als iets wat wij niet meer beleven, maar wat we ergens als een koud en hard en onafwendbaar noodlot boven ons leven zien hangen - „dat God er eerst aan te pas zal moeten komen" - of als iets wat we alleen maar „hanteren" in onze godsdienstige gesprekken, waarvan de geestelijke vrucht dan ook altijd weer „nul" is, dan wordt dit „uit loutere genade" een soort borstwerinkje tegen God, waar we heel handig achter weg duiken, waar we onze domheid en luiheid en ongelovigheid mee camoufleren en wat leidt tot een valse rust - de rust der verstening. Christus moet inderdaad eerst bij de Emmaüsgangers komen - maar Hij komt christelijk onderwijs voor deze kindertjes, die nog niet eens het a, b en c leren. Het vraagstuk heeft sterk de belang stelling van onze bevolking, zij heeft dat onderwijs van zuiver neutraal reeds vorig jaar tot een vorm van onderwijs zien ver anderen, die christelijk onderwijs genoemd moet worden. Ik heb, van deze plaats al een keer mij genoodzaakt gezien er mijn afkeuring over te moeten zeggen. Ondanks dit is men voort gegaan om het onderwijs Zo te leiden, dat vele ouders er niet zich mee kunnen verenigen. Ik wil me eerst eens afvragen is er werkelijk wel zoveel belangstelling voor christelijk onderwijs als voorgedaan wordt. Eens per jaar krijgen ouders gelegenheid uitspraak te doen, dat is wanneer zij hun kinderen naar de grote school moeten stu ren. Dan moéten zij kiezen, wat zij wensen, openbaar of christelijk. Het resultaat van dit jaar is een grote déceptie of teleurstel ling voor de voorstanders van het christelijk onderwijs. Ondanks het feit dat er hier 2 christelijke scholen zijn, tegen 1 openbare, ondanks het feit dat de Groen van Prinste- rerschool er mooier uitziet kiezen ouders voor ruim 60 leerlingen openbaar onder wijs, tegen ruim 20 christelijke, d.w.z. ondanks alle reclame die gemaakt wordt voor christelijk onderwijs verkiezen onge veer 3 maal zoveel ouders openbaar boven christelijk onderwijs. Dit is he; wat de christelijke partije"h ver ontrust, het feit, dat ouders het openbaar onderwijs gaan verkiezen. In de dagen van strijd voor de gelijkstelling was het wel eens anders, nu deze strijd teneinde is is misschien de overwinning wel een halve nederlaag gebleken. Voor hen is er nu maar een oplossing mogelijk, grijp naar de kleuterschool, begin daar met christelijk onderwijs. Niet of deze kindertjes iets beter er van worden, maar de leerlingen, die daar komen zullen straks de christelijke scholen bevolken. Bij de openbare kleuterschool hier werd er geen enkele druk uitgeoefend, de kinder tjes gingen naar de openbare of naar de christelijke school, wat was er dan voor motief te vinden om toch een christelijke kleuterschool te stichten? Alleen om te trachten via de kleuter de ouder te leiden naar de christelijke school. 1 De bevolking van Middelharnis staat bij die opgewonden wandelaars met deze verbijsterende woorden: „O gij onverstan- digen en tragen van hart om te geloven" „'.dommerds, luiaards, ongelovigen". Dat is niet mis, maar dat is buitengewoon kras! Hoe komt dat, dat deze twee mensen, die het toch óók van „loutere genade" moeten hebben, zo fel aangepakt worden? Dat is iets waarover te mediteren valt. Hoe komt dat hier zo? Dat komt omdat de Heiland hier niet met twee exemplaren van het „redeloos gediert" naar Emmaus wandelt, maar met twee mensen, „waarachtige" mensen met een redelijk zedelijk wezen; en dat komt dat Hij ze dan ook „neemt" als mensen met rede en zede, dat is: met verstand en wil; dat komt omdat Hij hen „neemt" in hun volle verantwoordelijkheid. En daarom: „O gij onverstandigen en tragen van hart om te geloven al hetgeen de Profeten gesproken hebben". - Dom, lui, ongelovig - Daarom staan wij hier ten toon als - mensen, die in de zaken van het Koninkrijk Gods eens beter ons verstand moeten gebruiken en niet zo dom en oppervlakkig over het Evangelie moeten heenlezen en - leven! (wij lezen andere dingen met veel meer aandacht dan Gods Woord!) En daarom staan wij hier ook ten toon als 'mensen die tegen enige geestelijke inspanning (die inderdaad de zwaarste arbeid is) opzien, als mensen die te lui zijn om christen te zijn, die dat liever laten sloffen. En daarom staan wij hier tenslotte ten toon in onze ongelovigheid - in onze neiging en hang om liever al het andere te geloven (de wereld, de leugen) dan Jezus Christus, die alléén de Waarheid is! En tochtoch heeft deze Christus Zich in al Zijn heerlijkheid aan deze domme, trage en ongelovige mensen geopenbaard en gegeven 1 Herkingen. W. ANKER. in zeer grote trekken tegen de plannen, die wij te behandelen krijgen. De bevolking had niets liever, dan herstel in oude vorm van de kleuterschool. Het voorstel van der Brugge en andere heren, om met 1 Septem ber de kleuterschool op te heffen en dan maar te zeggen tegen de ouders van de kleuterschool-leerlingen, jullie moeten nu maar zelf een kleuterschool-vereniging op richten willen jullie kleuterschool onderwijs voor de kinderen hebben mogen zij Zelf als een ideaal oplossing vinden, ik vind het voorstel een schande. Wij moeten in wezen onze eigen gemeentelijke school opheffen, opdat de christelijke partij een eigen school kan inrichten. Dat is de consequentie van het voorstel, onze eigen school den nek omdraaien, om een zeker schijn van recht te geven voor de oprichting van een chris telijke bewaarschool. De heren van rechts weten hoe ik en anderen over dit plan denken, wij beschou wen de bewaarschool als een stuk van Middelharnis, dat eigenlijk onvervreemd baar is. Dat nu raadsleden die niet van Middelharnisse geboorte zijn, vreemd aan ons dorpseigen zulk een voorstel indienen moeten zij weten. Dat wij, geboren Me- neersenaren dit zullen willen accepteren Zou verwonderlijk zijn. Ik handhaaf voorlopig als mijn mening, wij handhaven onze gemeentelijke kleuter school. Pas sedert nieuw-bakken Flakkee- ënaren hun ititrede op het eiland gedaan hebben en zitting genomen hebben in den gemeenteraad is de kleuterschool op het eiland een onderwerp van strijd. Ik heb, aan deze tafel al meer gepleit, wij moeten meer eenheid hebben, wij raken hoe langer hoe meer in het moeras van de verdeeldheid. Indertijd heb ik eens als advies gegeven aan den burgemeester, wanneer christelijke ouders christelijke kleuter-onderwijs wensen op de kleuter school, dan vind ik er niets geen bezwaar in, dat er in de week enige uren beschikbaar komen voor catechisatie aan de kleuters, mits alle ouders van de schoolkinderen zulks weten. Ik heb toen gezegd, ze zouden het laatste half uur van den dag kunnen krijgen, de juffrouw laat de kinderen, die geen eerste bijbelkennis onderricht moeten ontvangen b.v. half vier uit school gaan en de kinderen voor bijbel-onderricht om 4 uur. (Vervolg pag. 2, le kolom)

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1947 | | pagina 1