c VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE Behangselpapieren Jeugd en toekomst Partij van den Arbeid en neutrale Middenstanders in Nieuwe Tonge tegen geestelijke vrijheid ONDER DE LOUPE C MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG J Magazijn „De Overkant" A* Sitskoorn Grote braad te Ooltgensplaat Weerd, Icrlingen- ]vijn aan. het per- >uwelijke le leiding tr weinig jevoelens (bood een ar voren, aven het ■kinderen |n onders Igm. der Ivoorden. It salaris Intens de |s bracht Ijn goede Ing men pod" en Ind met tn Jienst te de na- Irten als jan 9-10 fc-3 uur. Iw en lure Iten lone in OPBOUW Advertentieprijs 12 cent per Itlr wÊf W aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD VRIJDAG II April 1947 Prijs per kwartaal f 1.50 Losse nummers f 0.15 Tweede jaargang No. 92 Adres der redactie en Ad' ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 Dit blad verschijnt iedere Dinsdag en Vrijdag Oommiiiie van Redactiet Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v. d, Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, ,C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar. De Tweede Paaschdag was ook reeds vóór de bezetting den dag waarop de leden der jeugdvereenigingen bijeenkwamen in haar afdeelingsdagen. Daar dankten ze God, werden er geeste lijk bemoedigd en gesterkt, en keerden dan naar huis met de vastere overtuiging, dat de ware blijdschap ligt in den dienst van God. De bezetter maakte een eind aan het principieel vormende jeugdwerk. Hij maakte uit welke opvattingen gelden mochten en elke andere opvatting was een gevaar voor den Staat en moest in het openbaar verboden worden. De Staatsopvatting van den bezetter eischte volstrekte gehoorzaamheid, ook al was deze in strijd met Gods openbaring. Daarin pasten de Christelijke jeugd organisaties niet, die immers beoogen de jeugd de beginselen van Gods Woord te doen kennen voor het kerkelijk, staatkundig en maatschappelijk leven. Daarom verbood de bezetter de vrij'e Christelijke jeugdorganisaties. Men dacht daardoor ook het geestelijk verzet tegen te gaan. Het jeugdwerk ging echter, zij het ook bemoeilijkt en beperkt, door. Hoe zou het na de bezetting zich weer openbaren Velen waren door onderduiking, evacu atie, arbeid in Duitschland van eigen ver trouwde omgeving losgekomen. Zou de onderdrukking en den omgang met allerlei andere levensopvattingen hen nadeelig beïnvloeden? Vooral vele ouderen schudden het hoofd over de jeugd. Wie thans de geestdriftige drommen van jongeren zag Optrekken naar hun toogdagen kan alleen God danken. In Gouda, in Leiden, in den Haag, in Brielle, in Lisse waren de vergaderlokalen overstelpend vol. Flakkee leverde een groot percentage der toogdagbezoekers. Reeds vroeg trokken volle autobussen naar de provinciale ver gaderingen. Was dit alleen zucht naar ontspanning? Wie de jeugd met intense belangstelling den geheelen dag naar geestelijke zware referaten en redevoeringen zag luisteren kan moeilijk ontkennen, dat het meer in spanning dan ontspanning beteekende. Maar wanneer alles gedragen wordt door hartelijke liefde dan is die inspanning juist de grootste vreugde. Is het niet verheugend dat de opkomst overal die van voor de bezetting verre overtrof. Natuurlijk mogen we niet alles alleen naar het uiterlijke beoordeelen. Het getal zegt niet alles en de wereld lokt ook vele jongeren uit onzen kring. Maar de drukbezochte provinciale toog dagen geven toch nieuwe hoop, ook voor de toekomst. God gedenkt Zijn Verbond en werkt ook in de jeugd van thans. Hij geeft hen in het hart om zich in hun jeugdvereenigingen elke week weer te bekwamen voor den geestelijken strijd. Zoo zorgt God zelf weer voor jonge belijders, die Hem op elk levens gebied willen en kunnen dienen. Zoo bewijst ook dit Paschen weer dat Christus Zijn koningschap handhaven zal in deze wereld, ondanks ongeloof en afval. Moge Paschen ouderen en jongeren ver sterkt hebben in het vaste vertrouwen het geheele leven te stellen in 's Konings dienst, die het machtwoord heeft gesproken: ,,Mij is gegeven 'alle macht in hemel en op aarde". Dan is de toekomst, ook voor de jeugd, veilig en zeker. In den gemeenteraad van Nieuwe Tonge heeft zich een merkwaardig en leerzaam debat afgespeeld. Van Ds. Bel, Predikant der Geref. Gem. was een verzoek ingekomen om lokaliteit voor het geven van catechetisch onderwijs. Dit verzoek werd afgewezen, niet omdat er geen lokaliteit beschikbaar was, want dit Zou acceptabel hebben kunnen zijn, maar omdat de raadsmeerderheid het geven van dit onderwijs onnoodig achtte. De wnd. Burgemeester dhr. Tijl (P.v.d.A.) deelde mede, dat het College van B. en W. uit breiding niet noodzakelijk vond en ge assisteerd door zijn prrtijgenooten ver klaarde men nadrukkelijk, dat men één godsdienst voldoende achtte. Ook den heer van Eesteren, die neutraal wil zijn sloot zich hierbij aan en gezamenlijk hoopt men, voorzoover de gemeentelijke overheid daartoe de macht heeft, de geeste lijke vrijheid te keeren. Dit is toch wel een vreemd staaltje van geestelijke dictatuur, die waard is vermeld te worden. De Partij van den Arbeid zegt telkens dat in haar kring de geloofsvrijheid en ontwikkeling mogelijk is. Men wil alles doen om ook de „kerkelijke menschen" te trekken, l'n Nieuwe Tonge maakt men reeds uit, dat er daar voor ande re kerken geen plaats is. Wij weten niet of de Partij van den Ar beid het optreden van haar vertegenwoor digers goed keurt. Zou dit zoo zijn, dan weet men wat geestelijke vrijheid daar beteekent. Dan is duidelijk dat de Overheid uitmaakt, wat waarheid is. Wij zijn nieuwsgierig hoe de Partijleiding het optreden van haar vertegenwoordigers beoordeelt. In elk geval is Nieuwe Tonge een bewijs, hoe waakzaam Christelijk Nederland moet zijn. Ook de Middenstander blijkt niet neu traal te kunnen zijn. In elke beslissing wordt een mensch geleid door zijn levensbeschouwing. Voor een Christen is de eenige mogelijk heid zich te organiseeren in een Christelijk politieke partij, die onvoorwaardelijk buigt voor het Woord Gods. Wat geestelijke dictatuur beteekent heb ben we vijf jaren lang geleerd. Wij voeren het pleit voor een regeer- beleid, dat inzake het geestelijk leven alle burgers op voet van gelijkheid behandelt met inachtneming van de grenzen van orde en eerbaarheid. De beslissing in Nieuwe Tonge doet duidelijk zien dat godsdienst en politiek niet gescheiden kunnen worden. De waarachtige vrijheid ligt alleen vast in het Woord van God. Alle afwijking daarvan leidt tot geestelijke tyrannie. "A J Sparen, zegt minister Lieftinck. Sparen, zegt minister Lieftinck, en ik ben 't geheel met hem eens. Wij zijn arm, berooid en beroofd, Alleen door sparen en hard werken kunnen we er weer boven op komen, want dat we van onze geroofde goederen nog veel zullen terug krijgen, geloof ik niet. Het is nu eenmaal slecht veren plukken van een kikker. Daarom zal ons volk, zullen wij gezamenlijk - zoals dat in ieder huishouden het geval is, dat in een armelijke toestand is geraakt - door zuinig leven en hard werken moeten trachten weer uit de misère te komen. Als een gezin financieel in grote nood verkeert, Zal dat geholpen moeten worden door het b.v. goederen, levensmiddelen, op crediet Wat is U gij hardslapende? Jona 1 6. Een ongehoorzame dienstknecht des Heeren, een profeet, die niet doen wil wat zijn Heer en Meester hem gebiedt. Hij heeft niet geleerd met Saulus te zeggen: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? en wel blijkt straks, dat hij de psalmen Israels wel kent, maar het is nog niet van heeler harte zijn gebed geworden: Leer mij Uw weg en leid mij, vereenig mijn hart tot de vreeze van Uw Naam. Toen de Heere hem naar Ninevé zond, ging hij zijn eigen weg. Met een schip zocht hij over zee Tarsis te bereiken. Maai de Heere heeft het gezien. De Heere ontketent een grooten storm, die het schip met den ondergang bedreigt. Jona ligt beneden e slapen. Is het de slaap des rechtvaardigen? Neen, veeleer de slaap van een, die onverschilligheid voorwendt en zich over alles heenzet. En nu gaat de kapitein naar beneden en vraagt hem: Wat is u, gij hardslapende Wordt toch wakker, hoor toch den stormwind loeien, gij zijt in levensgevaar net als wij. Het verschil tusschen Jona en die heiden- sche mannen is wel aangrijpend groot. Die heidenen bidden en werken, en Jona, knecht des Heeren, hij slaapt. Waarschijnlijk denkt ge aan een andere schipbreuk, nl. van dat schip, dat Paulus naar Rome moest brengen. Paulus slaapt niet, maar brengt Gods Woord aan de bemanning. En zoo is Jona het beeld van menig te geven of het geld te lenen. Als zo'n gezin bekend staat, dat het het geld niet over de balk gooit en dat het van aanpakken weet, is er wellicht iemand te vinden, die het crediet wil verstrekken. Ook minister Lieftinck probeert voor het grote Hollandse gezin crediet te verkrijgen in Amerika. Maar het schijnt, dat de Neder landse credietwaardigheid niet best is, want Amerika blijkt er niet veel voor te voelen. Komt dat omdat Amerika geen vertrouwen in onze regering heeft? Het zou kunnen dat Amerika vindt, dat het geld bij ons over de balk gegooid wordt! Ik ben van mening dat Amerika bet niet helemaal mis heeft! Als Lieftinck sparen aanmoedigt en wil bevorderen, dat zal hij toch zelf het voor beeld moeten geven en tevens Zal hij waar borgen moeten geven, dat sparen voor hem die spaart resultaat heeft. De maatregelen die Lieftinck tot dusver genomen heeft, werken sparen zeker niet in de hand. Iemand die voor de oorlog op een volkomen eerlijke wijze b.v. 25.000, gespaard had, kon daar met een rente van 4 op zeer bescheiden voet op zijn ouden dag van leven. Thans kun je er evenwel van 1.000,per jaar beslist niet komen. Dat betekent armoede. Maar door Lieftincks maatregelen ontvangt hij nu van dit kapi taaltje geen 1.000,maar hoogstens 600,a 700,rente. De spaarders worden gedupeerd. Iemand die in de óor- Christen, die in den grooten wereldstorm van dezen tijd, nog aldoor slaapt. Onze Heiland heeft ons daarvoor in Woord en gelijkenis gewaarschuwd, dat we met het oog op Zijn wederkomst waken zullen, en niet gelijk zullen zijn aan die meisjes, die in slaap vielen, terwijl de bruidegom nader de. Waakt en bidt, sprak Jezus ook in Gethsemané tot Zijn slapende discipelen, opdat gij niet in verzoeking valt. En Paulus vermaant de geloovigen: ontwaakt gij, die slaapt en staat op uit de doden enjfChristus Zal over u lichten! Zouden de oude en moderne heidenen ook nu aan de Christenen moeten vragen: wat is u, gij hardslapende? Doodsgevaren dreigen van allen kant in deze woelige wereldzee. Uw levensschip, o mensch, wordt meer dan ooit tevoren, bedreigd doör den ondergang. En toch sluimert en dommelt en slaapt ge maar. Gelijk sommigen onder de prediking zich neerzetten niet om te luisteren, maar om te luieren! O, waarom slaapt ge? Wilt ge niet gewaarschuwd worden? Houdt ge liever van uw gemak dan van waarachtigen vrede met God? Vreest ge niet 's Heeren macht en majesteit? Wilt ge dan verloren gaan? Onttrekt ge u aan de roeping Gods en dan die onverschillige houding aannemen boven dien? Zijt ge zoo een voorbeeld voor de wereld, die zich verhardt? Hoe wordt de Naam des Heeren om uwentwil onteerd 1 Ontwaak! Wordt wakker! Roep in den storm tot Jezus, dat Hij uitkomst geve, Want die is er alleen bij Hem 1 Dan zal de Heere hooren. En anders, o, als de Kerk een slapende Kerk is, dan zal het met haar de diepte ingaan en wat dan, als de Heere niet genadig zou zijn? Ont waakt gij die slaapt en staat op 1 F. A. ZHÏLSTRA. logsjaren geen zwarte artikelen gekocht i heeft, er niet op los geleefd heeft, maar door zuinig leven op zijn salaris heeft bespaard, loopt kans een groot gedeelte van dat be spaarde geld in de grote pot van de ver- mogensaanwasbelasting te zien verdwijnen. Daarom geloof ik, dat wil Lieftincks propaganda voor sparen succes hebben, hij zelf zuinig met onze belastingcenten zal moeten omspringen, waardoor hij ons het vertrouwen schenkt, dat onze spaarcenten niet op een kwade dag door hem zullen worden afgenomen. Sparen is nodig. Hard werken nood zakelijk. Men zal er alleen iets voor voelen als men waarborgen ziet, dat men er niet voor Lieftinck, maar voor zichzelf iets mee bereikt. OBSERVATOR. Zuiver wollen tafelkleeden vanaf Cocosdeurmatten 28,63 6,85 1-pers. Stalen Slaapkamer compleet 128,25 Strijenschestraat hoek Polderlaan Rotterdam Zuid, Telef, 73140 bij Tramhalte Hillesluis 8 Landbouwschuren, 2 woon huizen, 4 stuks vee en een grote partij landbouwwerk tuigen werden eenprooider vlammen. Ook enkele woon huizen ernstig beschadigd. De Gemeente Ooltgensplaat is op Dins dag 8 April 1947 geteisterd door een brand, Zoals waarschijnlijk in de geschiedenis van dit dorp nog nooit is voorgekomen. Te ongeveer 9.45 uur 's avonds werden de bewoners van de Stoofstraat plotseling opgeschrikt door het geroep „Brand". Het bleek dat er brand was uitgebroken in de landbouwscliuur van den landbouwer Joh. Neels op de hoek van de Stoofstraat. In deze schuur bevond zich een grote hoeveelheid hooi en weldra stond dan ook, aangewakkerd door een hevige Zuidwester storm, deze schuur in lichterlaaie. 2 paar den en 2 koeien konden niet meer gered en kwamen in de vlammen om. Inmiddels was het gehele dorp gealarmeerd en ieder een spoedde zich naar het terrein van den brand. Waarnemend Burgemeester A. Wa ling, schipper van beroep en een man die reeds menigmaal de strijd tegin de storm aanbond, begreep nu ook al direct dat hier krachtig moest worden ingegrepen, wilde men liet afbranden van het N.O.-gedeelte der gemeente voorkomen. Onmiddellijk werd aan alle gemeenten op het eiland om assistentie verzocht, terwijl de plaatselijke brandweer de strijd met de vuurzee begon. Helaas werd al dadelijk één spuit buiten (Vervolg pag. 2, le kolom)

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1947 | | pagina 1