c
VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE
Behangselpapieren
Jeugd en toekomst
Partij van den Arbeid en
neutrale Middenstanders
in Nieuwe Tonge tegen
geestelijke vrijheid
ONDER DE LOUPE
C MEDITATIE VOOR
DEN ZONDAG J
Magazijn „De Overkant" A* Sitskoorn
Grote braad te Ooltgensplaat
Weerd,
Icrlingen-
]vijn aan.
het per-
>uwelijke
le leiding
tr weinig
jevoelens
(bood een
ar voren,
aven het
■kinderen
|n onders
Igm. der
Ivoorden.
It salaris
Intens de
|s bracht
Ijn goede
Ing men
pod" en
Ind met
tn
Jienst te
de na-
Irten als
jan 9-10
fc-3 uur.
Iw
en
lure
Iten
lone
in
OPBOUW
Advertentieprijs 12 cent per Itlr wÊf W
aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD
VRIJDAG II April 1947
Prijs per kwartaal f 1.50
Losse nummers f 0.15
Tweede jaargang No. 92
Adres der redactie en Ad'
ministratie Voorstr. A 239
Postbus 14
Middelharnis Tel. No. 332
Dit blad verschijnt iedere
Dinsdag en Vrijdag
Oommiiiie van Redactiet Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v. d, Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. Groeneveld,
Ds. N. de Jong, ,C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar.
De Tweede Paaschdag was ook reeds
vóór de bezetting den dag waarop de leden
der jeugdvereenigingen bijeenkwamen in
haar afdeelingsdagen.
Daar dankten ze God, werden er geeste
lijk bemoedigd en gesterkt, en keerden dan
naar huis met de vastere overtuiging, dat
de ware blijdschap ligt in den dienst van
God.
De bezetter maakte een eind aan het
principieel vormende jeugdwerk.
Hij maakte uit welke opvattingen gelden
mochten en elke andere opvatting was een
gevaar voor den Staat en moest in het
openbaar verboden worden.
De Staatsopvatting van den bezetter
eischte volstrekte gehoorzaamheid, ook al
was deze in strijd met Gods openbaring.
Daarin pasten de Christelijke jeugd
organisaties niet, die immers beoogen de
jeugd de beginselen van Gods Woord te
doen kennen voor het kerkelijk, staatkundig
en maatschappelijk leven.
Daarom verbood de bezetter de vrij'e
Christelijke jeugdorganisaties.
Men dacht daardoor ook het geestelijk
verzet tegen te gaan. Het jeugdwerk ging
echter, zij het ook bemoeilijkt en beperkt,
door.
Hoe zou het na de bezetting zich weer
openbaren
Velen waren door onderduiking, evacu
atie, arbeid in Duitschland van eigen ver
trouwde omgeving losgekomen.
Zou de onderdrukking en den omgang
met allerlei andere levensopvattingen hen
nadeelig beïnvloeden?
Vooral vele ouderen schudden het hoofd
over de jeugd.
Wie thans de geestdriftige drommen van
jongeren zag Optrekken naar hun toogdagen
kan alleen God danken.
In Gouda, in Leiden, in den Haag, in
Brielle, in Lisse waren de vergaderlokalen
overstelpend vol.
Flakkee leverde een groot percentage der
toogdagbezoekers. Reeds vroeg trokken
volle autobussen naar de provinciale ver
gaderingen.
Was dit alleen zucht naar ontspanning?
Wie de jeugd met intense belangstelling
den geheelen dag naar geestelijke zware
referaten en redevoeringen zag luisteren
kan moeilijk ontkennen, dat het meer in
spanning dan ontspanning beteekende.
Maar wanneer alles gedragen wordt door
hartelijke liefde dan is die inspanning juist
de grootste vreugde. Is het niet verheugend
dat de opkomst overal die van voor de
bezetting verre overtrof.
Natuurlijk mogen we niet alles alleen
naar het uiterlijke beoordeelen.
Het getal zegt niet alles en de wereld
lokt ook vele jongeren uit onzen kring.
Maar de drukbezochte provinciale toog
dagen geven toch nieuwe hoop, ook voor
de toekomst.
God gedenkt Zijn Verbond en werkt ook
in de jeugd van thans. Hij geeft hen in het
hart om zich in hun jeugdvereenigingen
elke week weer te bekwamen voor den
geestelijken strijd. Zoo zorgt God zelf weer
voor jonge belijders, die Hem op elk levens
gebied willen en kunnen dienen.
Zoo bewijst ook dit Paschen weer dat
Christus Zijn koningschap handhaven zal
in deze wereld, ondanks ongeloof en afval.
Moge Paschen ouderen en jongeren ver
sterkt hebben in het vaste vertrouwen het
geheele leven te stellen in 's Konings dienst,
die het machtwoord heeft gesproken: ,,Mij
is gegeven 'alle macht in hemel en op aarde".
Dan is de toekomst, ook voor de jeugd,
veilig en zeker.
In den gemeenteraad van Nieuwe Tonge
heeft zich een merkwaardig en leerzaam
debat afgespeeld.
Van Ds. Bel, Predikant der Geref. Gem.
was een verzoek ingekomen om lokaliteit
voor het geven van catechetisch onderwijs.
Dit verzoek werd afgewezen, niet omdat
er geen lokaliteit beschikbaar was, want dit
Zou acceptabel hebben kunnen zijn, maar
omdat de raadsmeerderheid het geven van
dit onderwijs onnoodig achtte. De wnd.
Burgemeester dhr. Tijl (P.v.d.A.) deelde
mede, dat het College van B. en W. uit
breiding niet noodzakelijk vond en ge
assisteerd door zijn prrtijgenooten ver
klaarde men nadrukkelijk, dat men één
godsdienst voldoende achtte.
Ook den heer van Eesteren, die neutraal
wil zijn sloot zich hierbij aan en gezamenlijk
hoopt men, voorzoover de gemeentelijke
overheid daartoe de macht heeft, de geeste
lijke vrijheid te keeren.
Dit is toch wel een vreemd staaltje van
geestelijke dictatuur, die waard is vermeld
te worden.
De Partij van den Arbeid zegt telkens
dat in haar kring de geloofsvrijheid en
ontwikkeling mogelijk is.
Men wil alles doen om ook de „kerkelijke
menschen" te trekken, l'n Nieuwe Tonge
maakt men reeds uit, dat er daar voor ande
re kerken geen plaats is.
Wij weten niet of de Partij van den Ar
beid het optreden van haar vertegenwoor
digers goed keurt.
Zou dit zoo zijn, dan weet men wat
geestelijke vrijheid daar beteekent. Dan is
duidelijk dat de Overheid uitmaakt, wat
waarheid is.
Wij zijn nieuwsgierig hoe de Partijleiding
het optreden van haar vertegenwoordigers
beoordeelt.
In elk geval is Nieuwe Tonge een bewijs,
hoe waakzaam Christelijk Nederland moet
zijn.
Ook de Middenstander blijkt niet neu
traal te kunnen zijn.
In elke beslissing wordt een mensch
geleid door zijn levensbeschouwing.
Voor een Christen is de eenige mogelijk
heid zich te organiseeren in een Christelijk
politieke partij, die onvoorwaardelijk buigt
voor het Woord Gods.
Wat geestelijke dictatuur beteekent heb
ben we vijf jaren lang geleerd.
Wij voeren het pleit voor een regeer-
beleid, dat inzake het geestelijk leven alle
burgers op voet van gelijkheid behandelt
met inachtneming van de grenzen van orde
en eerbaarheid.
De beslissing in Nieuwe Tonge doet
duidelijk zien dat godsdienst en politiek
niet gescheiden kunnen worden.
De waarachtige vrijheid ligt alleen vast
in het Woord van God. Alle afwijking
daarvan leidt tot geestelijke tyrannie.
"A
J
Sparen, zegt minister Lieftinck.
Sparen, zegt minister Lieftinck, en ik
ben 't geheel met hem eens. Wij zijn arm,
berooid en beroofd, Alleen door sparen en
hard werken kunnen we er weer boven op
komen, want dat we van onze geroofde
goederen nog veel zullen terug krijgen,
geloof ik niet. Het is nu eenmaal slecht
veren plukken van een kikker. Daarom zal
ons volk, zullen wij gezamenlijk - zoals
dat in ieder huishouden het geval is, dat
in een armelijke toestand is geraakt -
door zuinig leven en hard werken moeten
trachten weer uit de misère te komen. Als
een gezin financieel in grote nood verkeert,
Zal dat geholpen moeten worden door het
b.v. goederen, levensmiddelen, op crediet
Wat is U gij hardslapende?
Jona 1 6.
Een ongehoorzame dienstknecht des
Heeren, een profeet, die niet doen wil wat
zijn Heer en Meester hem gebiedt. Hij heeft
niet geleerd met Saulus te zeggen: Heere,
wat wilt Gij dat ik doen zal? en wel blijkt
straks, dat hij de psalmen Israels wel kent,
maar het is nog niet van heeler harte zijn
gebed geworden: Leer mij Uw weg en
leid mij, vereenig mijn hart tot de vreeze
van Uw Naam.
Toen de Heere hem naar Ninevé zond,
ging hij zijn eigen weg. Met een schip
zocht hij over zee Tarsis te bereiken. Maai
de Heere heeft het gezien. De Heere
ontketent een grooten storm, die het schip
met den ondergang bedreigt. Jona ligt
beneden e slapen. Is het de slaap des
rechtvaardigen? Neen, veeleer de slaap
van een, die onverschilligheid voorwendt
en zich over alles heenzet. En nu gaat de
kapitein naar beneden en vraagt hem: Wat
is u, gij hardslapende Wordt toch wakker,
hoor toch den stormwind loeien, gij zijt
in levensgevaar net als wij.
Het verschil tusschen Jona en die heiden-
sche mannen is wel aangrijpend groot. Die
heidenen bidden en werken, en Jona,
knecht des Heeren, hij slaapt.
Waarschijnlijk denkt ge aan een andere
schipbreuk, nl. van dat schip, dat Paulus
naar Rome moest brengen. Paulus slaapt
niet, maar brengt Gods Woord aan de
bemanning.
En zoo is Jona het beeld van menig
te geven of het geld te lenen. Als zo'n
gezin bekend staat, dat het het geld niet
over de balk gooit en dat het van aanpakken
weet, is er wellicht iemand te vinden, die
het crediet wil verstrekken.
Ook minister Lieftinck probeert voor het
grote Hollandse gezin crediet te verkrijgen
in Amerika. Maar het schijnt, dat de Neder
landse credietwaardigheid niet best is, want
Amerika blijkt er niet veel voor te voelen.
Komt dat omdat Amerika geen vertrouwen
in onze regering heeft? Het zou kunnen
dat Amerika vindt, dat het geld bij ons
over de balk gegooid wordt!
Ik ben van mening dat Amerika bet niet
helemaal mis heeft!
Als Lieftinck sparen aanmoedigt en wil
bevorderen, dat zal hij toch zelf het voor
beeld moeten geven en tevens Zal hij waar
borgen moeten geven, dat sparen voor hem
die spaart resultaat heeft.
De maatregelen die Lieftinck tot dusver
genomen heeft, werken sparen zeker niet
in de hand. Iemand die voor de oorlog op
een volkomen eerlijke wijze b.v. 25.000,
gespaard had, kon daar met een rente van
4 op zeer bescheiden voet op zijn ouden
dag van leven. Thans kun je er evenwel van
1.000,per jaar beslist niet komen. Dat
betekent armoede. Maar door Lieftincks
maatregelen ontvangt hij nu van dit kapi
taaltje geen 1.000,maar hoogstens
600,a 700,rente. De spaarders
worden gedupeerd. Iemand die in de óor-
Christen, die in den grooten wereldstorm
van dezen tijd, nog aldoor slaapt. Onze
Heiland heeft ons daarvoor in Woord en
gelijkenis gewaarschuwd, dat we met het
oog op Zijn wederkomst waken zullen,
en niet gelijk zullen zijn aan die meisjes, die
in slaap vielen, terwijl de bruidegom nader
de. Waakt en bidt, sprak Jezus ook in
Gethsemané tot Zijn slapende discipelen,
opdat gij niet in verzoeking valt. En Paulus
vermaant de geloovigen: ontwaakt gij, die
slaapt en staat op uit de doden enjfChristus
Zal over u lichten!
Zouden de oude en moderne heidenen ook
nu aan de Christenen moeten vragen: wat
is u, gij hardslapende?
Doodsgevaren dreigen van allen kant in
deze woelige wereldzee. Uw levensschip,
o mensch, wordt meer dan ooit tevoren,
bedreigd doör den ondergang. En toch
sluimert en dommelt en slaapt ge maar.
Gelijk sommigen onder de prediking zich
neerzetten niet om te luisteren, maar om te
luieren! O, waarom slaapt ge? Wilt ge niet
gewaarschuwd worden? Houdt ge liever
van uw gemak dan van waarachtigen vrede
met God? Vreest ge niet 's Heeren macht
en majesteit? Wilt ge dan verloren gaan?
Onttrekt ge u aan de roeping Gods en dan
die onverschillige houding aannemen boven
dien? Zijt ge zoo een voorbeeld voor de
wereld, die zich verhardt? Hoe wordt de
Naam des Heeren om uwentwil onteerd 1
Ontwaak! Wordt wakker! Roep in den
storm tot Jezus, dat Hij uitkomst geve,
Want die is er alleen bij Hem 1
Dan zal de Heere hooren. En anders, o,
als de Kerk een slapende Kerk is, dan zal
het met haar de diepte ingaan en wat dan,
als de Heere niet genadig zou zijn? Ont
waakt gij die slaapt en staat op 1
F. A. ZHÏLSTRA.
logsjaren geen zwarte artikelen gekocht
i heeft, er niet op los geleefd heeft, maar door
zuinig leven op zijn salaris heeft bespaard,
loopt kans een groot gedeelte van dat be
spaarde geld in de grote pot van de ver-
mogensaanwasbelasting te zien verdwijnen.
Daarom geloof ik, dat wil Lieftincks
propaganda voor sparen succes hebben, hij
zelf zuinig met onze belastingcenten zal
moeten omspringen, waardoor hij ons het
vertrouwen schenkt, dat onze spaarcenten
niet op een kwade dag door hem zullen
worden afgenomen.
Sparen is nodig. Hard werken nood
zakelijk. Men zal er alleen iets voor voelen
als men waarborgen ziet, dat men er niet
voor Lieftinck, maar voor zichzelf iets
mee bereikt.
OBSERVATOR.
Zuiver wollen tafelkleeden vanaf
Cocosdeurmatten
28,63
6,85
1-pers. Stalen Slaapkamer compleet 128,25
Strijenschestraat hoek Polderlaan
Rotterdam Zuid, Telef, 73140
bij Tramhalte Hillesluis
8 Landbouwschuren, 2 woon
huizen, 4 stuks vee en een
grote partij landbouwwerk
tuigen werden eenprooider
vlammen. Ook enkele woon
huizen ernstig beschadigd.
De Gemeente Ooltgensplaat is op Dins
dag 8 April 1947 geteisterd door een brand,
Zoals waarschijnlijk in de geschiedenis van
dit dorp nog nooit is voorgekomen.
Te ongeveer 9.45 uur 's avonds werden
de bewoners van de Stoofstraat plotseling
opgeschrikt door het geroep „Brand". Het
bleek dat er brand was uitgebroken in de
landbouwscliuur van den landbouwer Joh.
Neels op de hoek van de Stoofstraat.
In deze schuur bevond zich een grote
hoeveelheid hooi en weldra stond dan ook,
aangewakkerd door een hevige Zuidwester
storm, deze schuur in lichterlaaie. 2 paar
den en 2 koeien konden niet meer gered
en kwamen in de vlammen om. Inmiddels
was het gehele dorp gealarmeerd en ieder
een spoedde zich naar het terrein van den
brand. Waarnemend Burgemeester A. Wa
ling, schipper van beroep en een man die
reeds menigmaal de strijd tegin de storm
aanbond, begreep nu ook al direct dat hier
krachtig moest worden ingegrepen, wilde
men liet afbranden van het N.O.-gedeelte
der gemeente voorkomen. Onmiddellijk
werd aan alle gemeenten op het eiland om
assistentie verzocht, terwijl de plaatselijke
brandweer de strijd met de vuurzee begon.
Helaas werd al dadelijk één spuit buiten
(Vervolg pag. 2, le kolom)