NIEUWE TONGE
Eén godsdienst genoeg, zegt de raadsmeerderheid
Ooltgensplaat.
Distributieaieuws,
In ons blad
Voor ieder wat
Dinsdagavond kwam de gemeenteraad
onder leiding van wnd. Burgm. Tijl bijeen.
Na opening met gebed verzoekt deze de
leden hem de vergaderingen, die onder zijn
leiding gehouden zullen worden, zoo ge
makkelijk mogelijk te maken. Waar hij met
alle gemeentezaken niet tot in de finesses
op de hoogte is, zal hij ook wel eens een
beroep moeten doen op de hulp van secr.
v. d. Wende en vertrouwt in deze ook op
de medewerking der leden.
De notulen der vorige vergadering wor
den daarna gelezen en vastgesteld.
Bij de ingekomen stukken bevinden zich
'enkele van het Prov. Bestuur goedgekeurde
raadsbesluiten en een schrijven van dhr.
E. van 't Hof, dat hij zijn benoeming tot
lid van de Comm. tot wering van school
verzuim aanneemt.
Op een verzoek van Joh. v. d. Veer om
ontheffing hondenbelasting meenen B. en
W. afwijzend te moeten beschikken, daar
de hond in kwestie, waarvan hij beweert
dat deze niet bij hem thuis behoort, toch
altijd bij hem huist.
Verder is een verzoek ingekomen van
Ds. Bel, predikant bij de Geref. Gem.
te Dirksland, om een schoollokaal af te
willen staan voor het houden van catechi
saties, liefst op Donderdag.
De Voorz. deelt mede, dat dit verzoek
reeds ingekomen was voor de vorige verg.
doch Burgm. Sterk heeft het toen achter
wege gehouden, hoewel spr. liever gezien
had, dat hij dit afgehandeld had. B. en W.
staan echter op het standpunt, dat door den
plaatselij ken predikant voldoende catechi
saties worden gehouden, welke door alle
kinderen kunnen worden bezocht, zoodat
zij afwijzend op dit verzoek willen beschik
ken. Het college acht het inroepen van een
anderen predikant voor dit werk niet
noodzakelijk.
De heer van Alphen merkt op, dat het
schoollokaal voor allerlei doeleinden be
schikbaar wordt gesteld, dus hij niet kan
inzien, waarom dit verzoek geweigerd moet
worden.
De Voorz. meent, dat het maar een klein
kuddeke is, waarop dhr. van Alphen zegt,
dat er een twintigtal leerlingen zijn, wat
de Voorz. te weinig vindt.
Dhr. van Alphen is van meening, dat de
godsdienst vrijgelaten moet worden en
het gemeentebestuur zich hierin afzijdig
moet houden. De Voorz. acht één dcniiné
in de gemeente voldoende. Deze is bekwaam
genoeg om te catechiseeren. Bovendien
snappen de schoolkinderen zeker tot 12 jaar
niet, van welke godsdienstige richting het
catechisatie-onderwijs uitgaat. Gaan ze van
school af, dan kunnen ze zelf zien, bij welke
categorie ze zich willen voegen.
Ook de heer Zweerus kan er zich
principieel niet mee vereenigen. Eén gods
dienst in de gemeente is voldoende.
De heer Opstelten wil deze kwestie
toch anders bezien. De kerk geeft cateche
tisch onderwijs. Nu heeft destijds de Herv.
Kerk 0111 een schoollokaal voor dit doel
gevraagd, wat is toegestaan. Er kan nu
niets tegen zijn, dit ook aan een ander
kerkgenootschap te geven. Persoonlijk is
spr. ook niet van de Geref. Gem., doch hij
acht het niet juist, dat de gemeente zich
in geloofskwesties gaat mengen. Wij heb
ben, zegt spr. vijf jaar dwang meegemaakt.
Toen v/as er één regeering en één beginsel,
waar we allen tegen gestreden hebben.
Laten we inzake het geloof niemand iets
opdringen. Als daarom de Geref. Gem. een
lokaliteit vraagt, is daartegen geen bezwaar.
Spr. is voor Chr. Onderwijs en betreurt
het, dat er te N. Tonge geen Chr. School
is. Daarom moeten we godsdienstonderwijs
bevorderen. Het gaat hier alleen over de
vraag of er een lokaal beschikbaar is, doch
over den aard van het onderwijs heeft de
gemeente niet te oordeelen.
De Voorz.: Waarom moet er nu weer een
scheiding komen! Dat is niet noodig! Eén
godsdienst is genoeg. Als we nu de dominé
niet meer vertrouwen in zijn onderwijs is
het wel erg!
Dhr. Van Alphen blijft bij zijn meening,
dat als er verschillende menschen bezwaar
tegen maken, de gemeente zich hierbuiten
moet houden.
De Voorz. heeft vernomen, dat Ds. Bel
niet eens persoonlijk de catechisaties zal
houden, maar een ander sturen, wat dhr.
Van Alphen ook gehoord heeft doch dit
doet volgens hem niets ter zake. Als een
predikant het te druk heeft, neemt een
ouderling de catechisaties waar, dat is
overal zoo.
De heer Dekker wil er ook iets van zeggen
Kerkrechtelijk is de zaak hem niet sympha-
thiek, verre van dat. Maar spr. ziet er een
Staatsvorm in. Al is het zoo, dat 80% der
bevolking er niet sympathiek tegenover
zal staan, mag men als meerderheid zijn
meening niet aan de minderheid opdringen;
dat is niet democratisch. Er is 'vrijheid van
godsdienst en ieder mag zijn godsdienst op
eigen wijze beleven. Dit als gemeente tegen
te gaan is niet juist.
Dhr. Lugtenburg ziet ook weinig in al
die godsdiensten. In de oorlog is daar ge
noeg mee geleerd.
Dhr. Dekker wil er niet tegeningaan al
staat men er niet sympathiek tegenover.
Het is geen kwestie van beginsel, doch
alleen de vraag: is er een lokaal ter beschik
king. Anders gaat macht boven recht.
De Voorz. houdt het er bij: één gods
dienst is genoeg. Spr, ziet er een vorm van
tweedracht in en dat wil hij vermijden.
Dhr. Dekker wil dit ook, maar dat mag
niet ten koste van het opleggen van eigen
wil aan een ander.
De Voorz. vindt het voldoende, dat er
aan de school kinderen catechisatieonder-
wijs gegeven wordt, doch dhr. Opstelten
voert aan, dat dit niet verplichtend is. Alleen
het gelegenheid geven tot dit onderwijs is
verplicht gesteld.
De Voorz. brengt dan het verzoek in
stemming wat met de stemmen van de
heeren Tijl, Van Eesteren, .Zweerus en
Luchtenburg tegen wordt verworpen.
Ingevolge een schrijven van de Electrici-
teitscommissie, dat deze commissie moet
v/orden uitgebreid, wordt naast den wnd.
Burgm. den heer Dekker hiervoor be
noemd, die deze benoeming aanneemt.
In de rondvraag informeert de heer
Opstelten naar het herstel der wegen, waar
op de Voorz. antwoordt, dat er geen teer
te krijgen is, doch de grootste putten in de
bestrating zullen door v, d. Valk worden
opgeknapt.
De heer Dekker vraagt aandacht voor
de zindelijkheid in de Oranjestraat ten
opzichte van de W.C.'s, waaraan de heer
Van Alphen toevoegt, dat het ook op andere
plaatsen meer dan erg is. Ook schijnt er op
de Stoovendijk wel een mestvaalt te zijn.
Spr. zou straffer maatregelen willen toe
passen. De Voorz. zegt dat een en ander
de aandacht reeds heeft, doch de politie
zou er bij moeten staan. Na eenige bespre
king wordt besloten de Stoovendijk te
laten opruimen en terzake vicaliën Oranje
straat overleg te plegen met den heer
Mosselman, wiens grond er bij betrokken is.
Op een vraag van den heer Opstelten hoe
het staat met de beplanting, deelt de Voorz.
mee, dat met de heesterbeplanting morgen
een aanvang zal worden gemaakt. Ook om
de Kerkgracht zal een en ander verbeterd
worden. Wat de boomen aan den Stooven-
^SCHAAHRUBHIEK^
No. 47
Adres: A. WAGNER Jaagpad 40, Delft.
!n de meeste tweezetten heeft de zwarte
koning weinig vrijheid. Dit is wel te be
grijpen. Als hij midden op het bord staat
kan hij naar 8 velden. Aan de kant naar
5 en in een hoek naar 3. Wanneer al deze
velden nu „vrij", dus toegankelijk voor
hem zouden zijn, dan moeten deze na de
sleutelzet (die erg lelijk is wanneer hij
vluchtvelden afneemt!) alle op de tweede
zet bestreken worden. Bovendien ook het
veld waar de koning op staat. Dit is bijna
niet uit te voeren. Daarom zien we in vele
tweezetten de zwarte koning Zorgvuldig
ingesloten. Maar, indien we met minder
tevreden zijn dan algehele bewegingsvrij
heid, (ook in een partij komen niet zo druk
standen voor waarin de koning 6 of 8
velden tot zijn beschikking heeftis er wel
iets aardigs gecomponeerd in de loop der
jaren.
Lost U no. 46 eens op, waarin met niet
te veel materiaal een aardig geheel is ver
kregen.
Oplossingen inzenden voor 18 April.
No. 46
R. ELSNER.
fc
I n
m
a bcdefgh
Mat in 2 zetten.
dijk betreft, antwoordt de Voorz. op een
vraag van den heer Van Alphen, dat hier
over nog geen beslissing genomen is, doch
dat er nader met den heer Kuypers over
zal worden gecorrespondeerd.
Dan wordt door de heer Zweerus de
penibele woningpositie aangesneden, waar
over lang wordt gediscussieerd. B. en W.
zeggen toe, zooveel mogelijk woonruimte
vrij te zullen maken en bij de burgers aan
te dringen op vrijwillig samenwonen.
Hoewel de heer Zweerus voor opruiming
van krotwoningen is, wil hij deze, nu er
de noodzaak toe is, toch zoo goed mogelijk
bewoonbaar maken.
Tenslotte wordt aan de Prbv. Ver. van
Tuberculosebestrijding, hoofdkantoor te
Schiedam, een garantie verleend van 11 ct.
per inwoner, voor uitbreiding van het
consultatie-bureau, waartoe twee Zweed-
sche barakken in orde zullen worden
gemaakt. Aanstelling van een tweede arts
wordt daardoor mogelijk.
Dan gaat de raad over in geheime zitting.
OUDERAVOND CHR. SCHOOL
Donderdag 27 Maart werd in „Elthato"
de ouderavond gehouden van de Chr. Nat.
School, waarbij tevens afscheid werd ge
nomen van den heer J. de Weerd, die ruim
6 jaar als Hoofd aan deze school is ver-
j bonden geweest.
j Er was voor deze avond veel belangstel-
ling van ouders, leden der school en oud
leerlingen. Mede was aanwezig Burgm. en
j Wethouder.
De twede Voorz. den heer G. H. L. de
Bruin opende dit samenzijn en liet zingen
Ps. 49 1, las Jer. 17 en ging voor in gebed.
Daar de eerste Voorz. verhinderd was om
bij het begin aanwezig te zijn maakte hij
zijn openingswoord kort, daar straks de
Voorz. wel nader een en ander zou zeggen
aangaande het vertrek van den heer de
Weerd. Na een hartelijk woord van welkom
gaf hij terstond aan Ds. Sonnenberg ge
legenheid zijn referaat te houden over: „De
Openbare School en de Bijbel". Ds. begon
met te zeggen, dat hij geaarzeld had om
hierover te spreken. Niet om dat het niet
actueel is, maar omdat hij niet alle stof voor
zijn rekening kon nemen. Hij wil daarom
alleen iets zeggen waar het omgaat in deze
tijd en spreek dan vanavond voor mensen
die hun hart hebben gegeven aan de
Chr. School als zodanig. We hebben de
Openbare School zonder Bijbel en de
Chr. School met de Bijbel. En dan ver
staan wij onder het geven van onderwijs op
de Chr. School, liet doel: „Een rijke oogst
in de dag der dagen" te mogen zien; zoals
ook in de brochure „De handschoen op
genomen" letterlijk staat geschreven. Is dit
ook het doel van het Bijbelonderwijs op de
Openbare Schooi? Eerst was het weg met
de Bijbel en nu hoort men een ander
geluid. Nu vraagt men naar de Bijbel.
Qpzichzelf verheugend. De vraag komt
thans in kerkelijke kringen naar voren: „hoe
kunnen wij de Bijbel kwijt aan kinderen
van de Openbare School?" Men legt de
nadruk op het woord „Bijbel". Daar gaat
het om. Maar wat verstaat men onder
Bijbel? In het pamflet „Een dure plicht",
pas uitgegeven door voorstanders van het
openbaar onderwijs, schrijft A. v. Wijn
gaarden o.a.: „Dat de Openbare School
toch wel een Chr. School kan zijn". Hij
wijst erop hoe of een deel van de Confes
sionele Orthodoxe domine's bij de doop
als het ware zeggen, dat zij hun kinderen
naar het Chr. onderwijs moeten zenden. Zij
willen de doopbelofte verbinden aan de
school. Deze schrijver heeft toch wel ver
schil gezien tussen Orthodox en Vrijzinnig.
Maar hij gaat verder en bestrijd dit. Want
toen de doopvragen werden opgesteld was
er geen Chr. School, als of hij zeggen wil,
'„De doop heeft met de school niets te
maken" of uitstaande. „De doop wordt
gezegd te slaan op de leer der kerk die te
vinden is in de Drie Formulieren van
Enigheid", aldus v. Wijngaarden. Spr.
was het hier volkomen mee eens. Maar hij
wees erop, dat de doopvragen van de hand
van Datheen des te meer verplichten om
het normerende karakter van de Heilige
Schrift boven alles vast te houden. De
Drie Formulieren van Enigheid erkennen
de Bijbel alleen als het Goddelijk geschre
ven boek.
Na 1806 is het leerstellig Godsdienst
Onderwijs van de L.O. verdwenen en in
1848 een begin gemaakt van het in 1920
uitgebreide neutraliteits-artikel, waar de
Godsdienst zaak der kerk is en eerbied voor
Godsdienstige begrippen van anders den
kenden wordt geëist, wat practisch is
geworden een doodzwijgen van het aller
1 voornaamste: „De God der Schriften".
Enkele citaten werden door Spr. ge
lezen 0111 te laten horen de felle tegenstand
tegen de Godsdienst. De verdraagzaamheid
bleek te worden de grootst mogelijke on
verdraagzaamheid tegen de Godsdienst.
Thans hoort men weer een ander geluid.
Men vraagt weer naar de Bijbel, of naar
Bijbelkennis. (Dit is anders dan Gods
dienst). Het is nl. in Nederland heel
1 droevig gesteld met de Bijbelkennis en dit
kan niet gemist worden. (Men krijgt geen
begrip van sommige schrijvers en ziet niet
wat verschillende schilders op het doek
bedoelen). De vraag naar de Bijbel is op-
zichzelf verheugend. Men ziet, dat de
Bijbel toch in ons volksleven nog een plaats
inneemt. Het gezegde, dat op de Chr.
School altijd veel tijd verloren ging wegens
Bijbelonderwijs wordt thans min of meer
herroepen. Vele ouders zouden het toe
juichen als de Bijbel op school kwam, daar
zij toch in principe het Chr. onderwijs
voorstaan, maar om kleine dingen hun
kinderen niet naar de Chr. School zenden.
Ongetwijfeld rijst thans bij allen de
vraag: verliest de Chr. School bij Bijbel
onderwijs op de Openbare School, niet
haar bestaansrecht? Ik zal U trachten dui
delijk te maken, dat dit niet het geval is.
Het gaat er bij de Openbare School niet
om wat de Bijbel is, maar de belangstelling
gaat uit naar culturele waarde en als Neder
landse traditie. Het gaat alleen om Bijbel
kennis. Daarom betreurde Spr. des te meer
het gezegde op de vergadering van de
N.V.O. (Ned. Ver. v. Onderwijs), dat de
kerk steeds meer zal vragen. Onze plicht
is het, dat dit niet gebeurd; aldus Spr. op
die vergadering. Dus ondanks een vragen
naar de Bijbel blijkt de tegenstand tegen
het Woord der Waarheid groot.
De Bijbel is niet alleen een boek van
historische waarde, maar vraagt algeheel
gezag. Het gaat om Jezus Christus de
enige weg tot zaligheid, aldus besloot
Spr. zijn betoog.
Met veel belangstelling werd deze rede
gevolgd. De Voorz. den heer P. v. d. Heu
vel, die inmiddels was binnengekomen, gaf
de aanwezigen gelegenheid om met refe
rent van gedachten te wisselen. Door de
Heren C. J. Oostdijk, A. de Vos Azn.,
P. Hokke en de Voorz. werden enige vragen
gesteld die door Ds. werden beantwoord
en toegelicht.
Na de pauze die hierop volgde voerden
verschillende sprekers het woord tot den
heer de Weerd.
OFFICIEELE BONNENLIJST
voor het tijdvak van 6 t/m 19 April 1947.
Elk der volgende bonnen geeft recht
op het koopen van:
Bonkaarten KA, KB, KC 703 (str. no. 4)
67-6 Algemeen
of
of
67-7 Algemeen
67-8 Algemeen
67-E, 67-L Res.
750 gr. suiker, boter
hamstrooisel enz.
1500 gr. jam, stroop,
enz.
750 gr. chocolade of
suikerwerk.
1 ei.
2 liter petroleum.
100 gr. gedr. zuid
vruchten.
Bonkaarten KD, KE 703 (str. no. 4)
68-3, 68-4, 68-5 Algemeen
250 gr. suiker, boter
hamstrooisel enz.
of 500 gr. jam, stroop,
enz.
of 250 gr. chocolade of
suikerwerk.
1 ei.
2 liter petroleum.
100 gr. gedr. zuid
vruchten.
68-6 Algemeen
68-7 Algemeen
68-T Res.
Bonkaarten MA, MD 704 (bijz. arb., a.s.
- -4)
moeders) (str. no
67-4 Suiker
of
of
250 gr. suiker, boter
hamstrooisel enz.
500 gr. jam, stroop,
enz.
250 gr. chocolade of
suikerwerk.
Tabakskaarlen enz. QA, QB, QC 704
67-1 Tabak 3 rants, tabaksart.
67-2, 67-3 Tabak 2 rants, tabaksart.
67-1 Versnaperingen 200 gr. chocolade en
of suikerwerk,
of 200 gr. suiker, boter
hamstrooisel enz.
of 400 gr. jam, stroop,
enz.
67-3 Versnaperingen 100 gr. chocolade en
of suikerwerk,
of 100 gr. suiker, boter
hamstrooisel enz.
of 200 gr. jam, stroop,
enz.
Bovengenoemde bonnen kunnen reeds
op Donderdag 3 April worden gebruikt.
De eieren op de bonnen 67-7 en 68-6
zullen in den loop van het tijdvak van
3 t/m 19 April worden afgeleverd. Men kan
niet rekenen op aflevering gedurende de
eerste dagen van den geldigheidsduur.
De bonnen 67-8 en 68-7 Algemeen voor
2 liter petroleum zijn geldig t/m 17 Mei a.s.
m I
aal
del
vcf
or|
va
vcl
bM
b.l
d M
bel
h M
dal
wil
tel
dal
ptl
ta.|
bel
val
jacl
va
va I
de I
st< I
sti I
19
he I
va I
vit I
de I
he I
Nil
is
Sc I
aai|
Or
all I
geil
prl
tegl
get!
me I
me I
dez I
Op I
meil
Pas I
Ste I
onbl
link I
van I
van I
verll
der I
dezil
hoc
het I
uit I
maal
de I
De I
sturl
dinsl
drtil
b|
VOOl
de
merl
van I
die
men
cons
J