NIEUWE TONGE Eén godsdienst genoeg, zegt de raadsmeerderheid Ooltgensplaat. Distributieaieuws, In ons blad Voor ieder wat Dinsdagavond kwam de gemeenteraad onder leiding van wnd. Burgm. Tijl bijeen. Na opening met gebed verzoekt deze de leden hem de vergaderingen, die onder zijn leiding gehouden zullen worden, zoo ge makkelijk mogelijk te maken. Waar hij met alle gemeentezaken niet tot in de finesses op de hoogte is, zal hij ook wel eens een beroep moeten doen op de hulp van secr. v. d. Wende en vertrouwt in deze ook op de medewerking der leden. De notulen der vorige vergadering wor den daarna gelezen en vastgesteld. Bij de ingekomen stukken bevinden zich 'enkele van het Prov. Bestuur goedgekeurde raadsbesluiten en een schrijven van dhr. E. van 't Hof, dat hij zijn benoeming tot lid van de Comm. tot wering van school verzuim aanneemt. Op een verzoek van Joh. v. d. Veer om ontheffing hondenbelasting meenen B. en W. afwijzend te moeten beschikken, daar de hond in kwestie, waarvan hij beweert dat deze niet bij hem thuis behoort, toch altijd bij hem huist. Verder is een verzoek ingekomen van Ds. Bel, predikant bij de Geref. Gem. te Dirksland, om een schoollokaal af te willen staan voor het houden van catechi saties, liefst op Donderdag. De Voorz. deelt mede, dat dit verzoek reeds ingekomen was voor de vorige verg. doch Burgm. Sterk heeft het toen achter wege gehouden, hoewel spr. liever gezien had, dat hij dit afgehandeld had. B. en W. staan echter op het standpunt, dat door den plaatselij ken predikant voldoende catechi saties worden gehouden, welke door alle kinderen kunnen worden bezocht, zoodat zij afwijzend op dit verzoek willen beschik ken. Het college acht het inroepen van een anderen predikant voor dit werk niet noodzakelijk. De heer van Alphen merkt op, dat het schoollokaal voor allerlei doeleinden be schikbaar wordt gesteld, dus hij niet kan inzien, waarom dit verzoek geweigerd moet worden. De Voorz. meent, dat het maar een klein kuddeke is, waarop dhr. van Alphen zegt, dat er een twintigtal leerlingen zijn, wat de Voorz. te weinig vindt. Dhr. van Alphen is van meening, dat de godsdienst vrijgelaten moet worden en het gemeentebestuur zich hierin afzijdig moet houden. De Voorz. acht één dcniiné in de gemeente voldoende. Deze is bekwaam genoeg om te catechiseeren. Bovendien snappen de schoolkinderen zeker tot 12 jaar niet, van welke godsdienstige richting het catechisatie-onderwijs uitgaat. Gaan ze van school af, dan kunnen ze zelf zien, bij welke categorie ze zich willen voegen. Ook de heer Zweerus kan er zich principieel niet mee vereenigen. Eén gods dienst in de gemeente is voldoende. De heer Opstelten wil deze kwestie toch anders bezien. De kerk geeft cateche tisch onderwijs. Nu heeft destijds de Herv. Kerk 0111 een schoollokaal voor dit doel gevraagd, wat is toegestaan. Er kan nu niets tegen zijn, dit ook aan een ander kerkgenootschap te geven. Persoonlijk is spr. ook niet van de Geref. Gem., doch hij acht het niet juist, dat de gemeente zich in geloofskwesties gaat mengen. Wij heb ben, zegt spr. vijf jaar dwang meegemaakt. Toen v/as er één regeering en één beginsel, waar we allen tegen gestreden hebben. Laten we inzake het geloof niemand iets opdringen. Als daarom de Geref. Gem. een lokaliteit vraagt, is daartegen geen bezwaar. Spr. is voor Chr. Onderwijs en betreurt het, dat er te N. Tonge geen Chr. School is. Daarom moeten we godsdienstonderwijs bevorderen. Het gaat hier alleen over de vraag of er een lokaal beschikbaar is, doch over den aard van het onderwijs heeft de gemeente niet te oordeelen. De Voorz.: Waarom moet er nu weer een scheiding komen! Dat is niet noodig! Eén godsdienst is genoeg. Als we nu de dominé niet meer vertrouwen in zijn onderwijs is het wel erg! Dhr. Van Alphen blijft bij zijn meening, dat als er verschillende menschen bezwaar tegen maken, de gemeente zich hierbuiten moet houden. De Voorz. heeft vernomen, dat Ds. Bel niet eens persoonlijk de catechisaties zal houden, maar een ander sturen, wat dhr. Van Alphen ook gehoord heeft doch dit doet volgens hem niets ter zake. Als een predikant het te druk heeft, neemt een ouderling de catechisaties waar, dat is overal zoo. De heer Dekker wil er ook iets van zeggen Kerkrechtelijk is de zaak hem niet sympha- thiek, verre van dat. Maar spr. ziet er een Staatsvorm in. Al is het zoo, dat 80% der bevolking er niet sympathiek tegenover zal staan, mag men als meerderheid zijn meening niet aan de minderheid opdringen; dat is niet democratisch. Er is 'vrijheid van godsdienst en ieder mag zijn godsdienst op eigen wijze beleven. Dit als gemeente tegen te gaan is niet juist. Dhr. Lugtenburg ziet ook weinig in al die godsdiensten. In de oorlog is daar ge noeg mee geleerd. Dhr. Dekker wil er niet tegeningaan al staat men er niet sympathiek tegenover. Het is geen kwestie van beginsel, doch alleen de vraag: is er een lokaal ter beschik king. Anders gaat macht boven recht. De Voorz. houdt het er bij: één gods dienst is genoeg. Spr, ziet er een vorm van tweedracht in en dat wil hij vermijden. Dhr. Dekker wil dit ook, maar dat mag niet ten koste van het opleggen van eigen wil aan een ander. De Voorz. vindt het voldoende, dat er aan de school kinderen catechisatieonder- wijs gegeven wordt, doch dhr. Opstelten voert aan, dat dit niet verplichtend is. Alleen het gelegenheid geven tot dit onderwijs is verplicht gesteld. De Voorz. brengt dan het verzoek in stemming wat met de stemmen van de heeren Tijl, Van Eesteren, .Zweerus en Luchtenburg tegen wordt verworpen. Ingevolge een schrijven van de Electrici- teitscommissie, dat deze commissie moet v/orden uitgebreid, wordt naast den wnd. Burgm. den heer Dekker hiervoor be noemd, die deze benoeming aanneemt. In de rondvraag informeert de heer Opstelten naar het herstel der wegen, waar op de Voorz. antwoordt, dat er geen teer te krijgen is, doch de grootste putten in de bestrating zullen door v, d. Valk worden opgeknapt. De heer Dekker vraagt aandacht voor de zindelijkheid in de Oranjestraat ten opzichte van de W.C.'s, waaraan de heer Van Alphen toevoegt, dat het ook op andere plaatsen meer dan erg is. Ook schijnt er op de Stoovendijk wel een mestvaalt te zijn. Spr. zou straffer maatregelen willen toe passen. De Voorz. zegt dat een en ander de aandacht reeds heeft, doch de politie zou er bij moeten staan. Na eenige bespre king wordt besloten de Stoovendijk te laten opruimen en terzake vicaliën Oranje straat overleg te plegen met den heer Mosselman, wiens grond er bij betrokken is. Op een vraag van den heer Opstelten hoe het staat met de beplanting, deelt de Voorz. mee, dat met de heesterbeplanting morgen een aanvang zal worden gemaakt. Ook om de Kerkgracht zal een en ander verbeterd worden. Wat de boomen aan den Stooven- ^SCHAAHRUBHIEK^ No. 47 Adres: A. WAGNER Jaagpad 40, Delft. !n de meeste tweezetten heeft de zwarte koning weinig vrijheid. Dit is wel te be grijpen. Als hij midden op het bord staat kan hij naar 8 velden. Aan de kant naar 5 en in een hoek naar 3. Wanneer al deze velden nu „vrij", dus toegankelijk voor hem zouden zijn, dan moeten deze na de sleutelzet (die erg lelijk is wanneer hij vluchtvelden afneemt!) alle op de tweede zet bestreken worden. Bovendien ook het veld waar de koning op staat. Dit is bijna niet uit te voeren. Daarom zien we in vele tweezetten de zwarte koning Zorgvuldig ingesloten. Maar, indien we met minder tevreden zijn dan algehele bewegingsvrij heid, (ook in een partij komen niet zo druk standen voor waarin de koning 6 of 8 velden tot zijn beschikking heeftis er wel iets aardigs gecomponeerd in de loop der jaren. Lost U no. 46 eens op, waarin met niet te veel materiaal een aardig geheel is ver kregen. Oplossingen inzenden voor 18 April. No. 46 R. ELSNER. fc I n m a bcdefgh Mat in 2 zetten. dijk betreft, antwoordt de Voorz. op een vraag van den heer Van Alphen, dat hier over nog geen beslissing genomen is, doch dat er nader met den heer Kuypers over zal worden gecorrespondeerd. Dan wordt door de heer Zweerus de penibele woningpositie aangesneden, waar over lang wordt gediscussieerd. B. en W. zeggen toe, zooveel mogelijk woonruimte vrij te zullen maken en bij de burgers aan te dringen op vrijwillig samenwonen. Hoewel de heer Zweerus voor opruiming van krotwoningen is, wil hij deze, nu er de noodzaak toe is, toch zoo goed mogelijk bewoonbaar maken. Tenslotte wordt aan de Prbv. Ver. van Tuberculosebestrijding, hoofdkantoor te Schiedam, een garantie verleend van 11 ct. per inwoner, voor uitbreiding van het consultatie-bureau, waartoe twee Zweed- sche barakken in orde zullen worden gemaakt. Aanstelling van een tweede arts wordt daardoor mogelijk. Dan gaat de raad over in geheime zitting. OUDERAVOND CHR. SCHOOL Donderdag 27 Maart werd in „Elthato" de ouderavond gehouden van de Chr. Nat. School, waarbij tevens afscheid werd ge nomen van den heer J. de Weerd, die ruim 6 jaar als Hoofd aan deze school is ver- j bonden geweest. j Er was voor deze avond veel belangstel- ling van ouders, leden der school en oud leerlingen. Mede was aanwezig Burgm. en j Wethouder. De twede Voorz. den heer G. H. L. de Bruin opende dit samenzijn en liet zingen Ps. 49 1, las Jer. 17 en ging voor in gebed. Daar de eerste Voorz. verhinderd was om bij het begin aanwezig te zijn maakte hij zijn openingswoord kort, daar straks de Voorz. wel nader een en ander zou zeggen aangaande het vertrek van den heer de Weerd. Na een hartelijk woord van welkom gaf hij terstond aan Ds. Sonnenberg ge legenheid zijn referaat te houden over: „De Openbare School en de Bijbel". Ds. begon met te zeggen, dat hij geaarzeld had om hierover te spreken. Niet om dat het niet actueel is, maar omdat hij niet alle stof voor zijn rekening kon nemen. Hij wil daarom alleen iets zeggen waar het omgaat in deze tijd en spreek dan vanavond voor mensen die hun hart hebben gegeven aan de Chr. School als zodanig. We hebben de Openbare School zonder Bijbel en de Chr. School met de Bijbel. En dan ver staan wij onder het geven van onderwijs op de Chr. School, liet doel: „Een rijke oogst in de dag der dagen" te mogen zien; zoals ook in de brochure „De handschoen op genomen" letterlijk staat geschreven. Is dit ook het doel van het Bijbelonderwijs op de Openbare Schooi? Eerst was het weg met de Bijbel en nu hoort men een ander geluid. Nu vraagt men naar de Bijbel. Qpzichzelf verheugend. De vraag komt thans in kerkelijke kringen naar voren: „hoe kunnen wij de Bijbel kwijt aan kinderen van de Openbare School?" Men legt de nadruk op het woord „Bijbel". Daar gaat het om. Maar wat verstaat men onder Bijbel? In het pamflet „Een dure plicht", pas uitgegeven door voorstanders van het openbaar onderwijs, schrijft A. v. Wijn gaarden o.a.: „Dat de Openbare School toch wel een Chr. School kan zijn". Hij wijst erop hoe of een deel van de Confes sionele Orthodoxe domine's bij de doop als het ware zeggen, dat zij hun kinderen naar het Chr. onderwijs moeten zenden. Zij willen de doopbelofte verbinden aan de school. Deze schrijver heeft toch wel ver schil gezien tussen Orthodox en Vrijzinnig. Maar hij gaat verder en bestrijd dit. Want toen de doopvragen werden opgesteld was er geen Chr. School, als of hij zeggen wil, '„De doop heeft met de school niets te maken" of uitstaande. „De doop wordt gezegd te slaan op de leer der kerk die te vinden is in de Drie Formulieren van Enigheid", aldus v. Wijngaarden. Spr. was het hier volkomen mee eens. Maar hij wees erop, dat de doopvragen van de hand van Datheen des te meer verplichten om het normerende karakter van de Heilige Schrift boven alles vast te houden. De Drie Formulieren van Enigheid erkennen de Bijbel alleen als het Goddelijk geschre ven boek. Na 1806 is het leerstellig Godsdienst Onderwijs van de L.O. verdwenen en in 1848 een begin gemaakt van het in 1920 uitgebreide neutraliteits-artikel, waar de Godsdienst zaak der kerk is en eerbied voor Godsdienstige begrippen van anders den kenden wordt geëist, wat practisch is geworden een doodzwijgen van het aller 1 voornaamste: „De God der Schriften". Enkele citaten werden door Spr. ge lezen 0111 te laten horen de felle tegenstand tegen de Godsdienst. De verdraagzaamheid bleek te worden de grootst mogelijke on verdraagzaamheid tegen de Godsdienst. Thans hoort men weer een ander geluid. Men vraagt weer naar de Bijbel, of naar Bijbelkennis. (Dit is anders dan Gods dienst). Het is nl. in Nederland heel 1 droevig gesteld met de Bijbelkennis en dit kan niet gemist worden. (Men krijgt geen begrip van sommige schrijvers en ziet niet wat verschillende schilders op het doek bedoelen). De vraag naar de Bijbel is op- zichzelf verheugend. Men ziet, dat de Bijbel toch in ons volksleven nog een plaats inneemt. Het gezegde, dat op de Chr. School altijd veel tijd verloren ging wegens Bijbelonderwijs wordt thans min of meer herroepen. Vele ouders zouden het toe juichen als de Bijbel op school kwam, daar zij toch in principe het Chr. onderwijs voorstaan, maar om kleine dingen hun kinderen niet naar de Chr. School zenden. Ongetwijfeld rijst thans bij allen de vraag: verliest de Chr. School bij Bijbel onderwijs op de Openbare School, niet haar bestaansrecht? Ik zal U trachten dui delijk te maken, dat dit niet het geval is. Het gaat er bij de Openbare School niet om wat de Bijbel is, maar de belangstelling gaat uit naar culturele waarde en als Neder landse traditie. Het gaat alleen om Bijbel kennis. Daarom betreurde Spr. des te meer het gezegde op de vergadering van de N.V.O. (Ned. Ver. v. Onderwijs), dat de kerk steeds meer zal vragen. Onze plicht is het, dat dit niet gebeurd; aldus Spr. op die vergadering. Dus ondanks een vragen naar de Bijbel blijkt de tegenstand tegen het Woord der Waarheid groot. De Bijbel is niet alleen een boek van historische waarde, maar vraagt algeheel gezag. Het gaat om Jezus Christus de enige weg tot zaligheid, aldus besloot Spr. zijn betoog. Met veel belangstelling werd deze rede gevolgd. De Voorz. den heer P. v. d. Heu vel, die inmiddels was binnengekomen, gaf de aanwezigen gelegenheid om met refe rent van gedachten te wisselen. Door de Heren C. J. Oostdijk, A. de Vos Azn., P. Hokke en de Voorz. werden enige vragen gesteld die door Ds. werden beantwoord en toegelicht. Na de pauze die hierop volgde voerden verschillende sprekers het woord tot den heer de Weerd. OFFICIEELE BONNENLIJST voor het tijdvak van 6 t/m 19 April 1947. Elk der volgende bonnen geeft recht op het koopen van: Bonkaarten KA, KB, KC 703 (str. no. 4) 67-6 Algemeen of of 67-7 Algemeen 67-8 Algemeen 67-E, 67-L Res. 750 gr. suiker, boter hamstrooisel enz. 1500 gr. jam, stroop, enz. 750 gr. chocolade of suikerwerk. 1 ei. 2 liter petroleum. 100 gr. gedr. zuid vruchten. Bonkaarten KD, KE 703 (str. no. 4) 68-3, 68-4, 68-5 Algemeen 250 gr. suiker, boter hamstrooisel enz. of 500 gr. jam, stroop, enz. of 250 gr. chocolade of suikerwerk. 1 ei. 2 liter petroleum. 100 gr. gedr. zuid vruchten. 68-6 Algemeen 68-7 Algemeen 68-T Res. Bonkaarten MA, MD 704 (bijz. arb., a.s. - -4) moeders) (str. no 67-4 Suiker of of 250 gr. suiker, boter hamstrooisel enz. 500 gr. jam, stroop, enz. 250 gr. chocolade of suikerwerk. Tabakskaarlen enz. QA, QB, QC 704 67-1 Tabak 3 rants, tabaksart. 67-2, 67-3 Tabak 2 rants, tabaksart. 67-1 Versnaperingen 200 gr. chocolade en of suikerwerk, of 200 gr. suiker, boter hamstrooisel enz. of 400 gr. jam, stroop, enz. 67-3 Versnaperingen 100 gr. chocolade en of suikerwerk, of 100 gr. suiker, boter hamstrooisel enz. of 200 gr. jam, stroop, enz. Bovengenoemde bonnen kunnen reeds op Donderdag 3 April worden gebruikt. De eieren op de bonnen 67-7 en 68-6 zullen in den loop van het tijdvak van 3 t/m 19 April worden afgeleverd. Men kan niet rekenen op aflevering gedurende de eerste dagen van den geldigheidsduur. De bonnen 67-8 en 68-7 Algemeen voor 2 liter petroleum zijn geldig t/m 17 Mei a.s. m I aal del vcf or| va vcl bM b.l d M bel h M dal wil tel dal ptl ta.| bel val jacl va va I de I st< I sti I 19 he I va I vit I de I he I Nil is Sc I aai| Or all I geil prl tegl get! me I me I dez I Op I meil Pas I Ste I onbl link I van I van I verll der I dezil hoc het I uit I maal de I De I sturl dinsl drtil b| VOOl de merl van I die men cons J

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1947 | | pagina 6