VOOR GÖËREE EN OVERFLAKKEE C MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG J - Bi CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dinsdag en Vrijdag OPRUIMING Landverhuizers De vacatures in de Ned. Herv. Kerk. Zonder punten of vergunningen Op Genemilidermatten tijdens de opruiming 10 korting. Rotterdam-Zuid (bij Tramhalte Hillesluis) VRIJDAG 14 Febr. 1947. Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 OPBOUW Tweede jaargang - No. 77 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Advertentieprijs 12 cent per «w Middelharnia Tel. No. 332 aanzienlijke korting Oommissie van Redactie i Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J, Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar. Het Moderamen van de Generale Synode der Gereformeerde Kerken heeft aan alle Gereformeerde Kerken verzocht om Zon dag 9 Februari a.s. in gemeenschap met de zusterkerken in Amerika in de Godsdienst oefening God te danken voor het feit, dat het dien dag een eeuw geleden is, dat onder leiding van Ds. A. C. van Raalte een greep afgescheiden geloovigen, door geestelijken en maatschappelijken nood gedreven, naar Amerika emigreerde en daar onder Gods zegen mocht meewerken tot een hernieuw den opbloei van het £ereformeerd-kerke- lijke leven. Dit herdenken is niet alleen van kerke lijke, doch eveneens van nationale beteeke- nis, waarom we ook in ons blad bij dit feit willen stilstaan. De emigratie naar Amerika was een gevolg van den geestelijken en maatschap- pelijken nood in het begin der vorige eeuw. De Koning had aan de Ned. Herv. Kerk de reglementen opgelegd, waaronder zij jaren zou zuchten. Ongeloof en geloof kregen in Gods Kerk gelijke rechten Liberalisme en conservatisme beide vruch ten der revolutie heerschten in kerk en maatschappij. In de kerk leidde dit tot de schorsing van den bekenden Ulrumschen predikant, Ds. Hendrik de Cock, hetwelk leidde tot de Afscheiding van 1834. Een moeilijke tijd brak voor deze menschen aan. Eenerzijds ziende de gehoorzaamheid aan den Kon ing der Kerk, ondervond men anderzijds smaad en vervolging, zoodat zelf de Overheid het de geloovigen met gevangenis boete en miitair geweld moeilijk maakten. De verdraagzaamheid, waarop de eenheidsbeweging zich thans beroept, was toen allerminst te bespeuren. Een andere wijs, was moeilijkheid voor de afgescheidenen was het gebrek aan Christelijk Onderwijs. De belofte voor God en Zijn gemeente afge legd, hun kinderen op te voeden in de vreeze van Zijn Naam was hen diepen ernst. Terecht zagen zij de schoolopvoeding als taak der ouders, waarvoor zij veratwoor- ding aan God schuldig waren. Daaraan beantwoordde het toenmalige onderwijs niet. De school .waaraan de natie gehecht was" was een eenheidsproduct, waar niets geleerd mocht worden, waartegen ook maar iemand bezwaar mocht hebben. Het moest zoo gegeven worden, dat Jood en heiden er geen aanstoot aan konden nemen. Naar het woord van Groen van Prinsterer v/as het een flauw geteem, het hoogste, dat bereikt kon worden. Wanneer Christenen daar genoegen mee namen, verzaakten zij een der eerste opdrachten, die God de ouders had opgelegd. Vrijheid van onder was er practisch niet en voor velen deze gewetensdwang een ontzaglijke last. Het is niet teveel gezegd, dat om des gewetens wil den geestelijken nood groof was. Ook op inaatschappelijk gebied waren de omstandigheden slecht. De gevolgen van den Belgischen Opstaaid in 1830 had den Nederland negenjaren gemobiliseerd gehouden. Daardoor waren hooge belas tingen noodzakelijk, die naar evenredig heid niet het minst op den minderen man drukten. Het woord „malaise" werd toen reeds door een Minister der Kroon ge bruikt om den economischen toestand aan te duiden. Daarbij kwam, dat er een gebrek aan ondernemingsgeest algemeen te bemerken viel, waardoor nijverheid, handel, industrie niet tot ontplooiing kwa men. In aanmerking nemende, dat arbeids toestanden evenals de armenzorg zich op een zeer laag peil bevondenwas de uitdruk king van grocte maatschappelijke ellende niet te kras. Daarbij kwam in 1845 een ernstige aardappelziekte, die dit hoofdvcedsel van den arbeidenden stand aantastte, terwijl bovendien de pest onder het vee groote schade aanrichtte. Was het wonder, dat vele ernstige christenen, in al deze ellende Gods slaande hand over Nederland zagen, tengevolge van het verlaten van Zijn wegen. Ook verschillende afgescheidenen vroegen zich af, of God, dit lijden en verdrukking niet zond om hun oogen te openen voor dc nieuwe wereld, waar vrijheid en over vloed was. Nadat een jong onderwijzer A. Hartgerink op verkenning was uitgeweest, namen de plannen steeds vasteren vorm aan. Ds. A. C. van Raalte schreef een Brief aan de geloovigen in de Vereenigde Staten van Nocrd Amerika, die gelijk een schrijven van drenkelingen in een flesch aan de baren der zee werd toever trouwd. „Deze brief kwam in handen van Ds. J. N. Wijskoff, president in de Dutch Reformed Church, die den brief in het Engelsch vertaald in een blad publiceerde en een vereeniging werd opgericht in Amerika om aan de emigranten uit Neder land de noodige hulp en bijstand te ver- leenen. De beslissing inzake emigratie was niet gemakkelijk. Het beteekende het ver breken van hechte banden in het Moeder land en het koersen naar onbekende ge bieden. Ontroerend is het kennisnemen van de wijze van afscheid nemen. Woorden uit het hart, roerende betuigingen van dank, vooi betoonde hulp van eenheid in het geloof, waarvoor men samen gestreden en geleden had, wisselden elkander af. Dan werden Psalmen als 91, 121 en 123 gelezen. Ds. Brummelkamp ging voor. Men zong hem de zegenbede van Psalm 134 toe en eindelijk knielden allen voor, het laatste gebed. Een gebed, voor hen die zwerven gingen op de groote wateren in optocht begeleidde men de vertrekken den. Wie zoo vertrekken zijn geen geluk zoekers maar gaan in het geioof. Ds. van Raalte, de man, die in Nederland de emigranten met raad en daad bijstond werd in 1846 ziek. Op zijn ziekbed rijpte de overtuiging, dat ook hij aan de emigranten geestelijk leiding moest geven en verant woordelijk was voor hun geestelijk welzijn in den vreemde. Reeds in September 1846 nam hij afscheid van zijn gemeente Arnhem en kwam op 17 November in Amerika aan. Daar begon hij het onderzoekingswerk De plaats der kolonie moest gezocht worden Sociale, economische, geografische gege vens moesten verzameld worden. Tenslotte koos hij Michiqan. Zoo ving op 9 Februari 1847 de pioniersarheid aan. Hun eerste daad as op den hardgevrcren grond neer te knielen, God almachtig om zijn hulp'aan te roepen en na dit gebed, hief wie een bijl had, den bijl op en de aanval op het woud begon. God heeft Zijn zegen niet,onthouden- Tal van neder zet tings ontstonden. Holland, Zeeland, Drenthe, Nieuw Gronlqgen, Noord 'and Graafschap. Bewezen werd dat het geloof, staalt tot den arbeid. Thans tellen de kerken 130.00 leden. Er is een Hooge School, waarvan Prinses Juliana in 1941 het doctoraat in de rechten ontving. Van dit hooge College ontving Amerika honder den Christenen voor openbare ambten De nationale beteekenis der pioniersarbeid ligt hierin, dat het Calvinisme uitgedragen werd ook in de Nieuwe wereld „VOOR AND'REN VOLDAAN" Hebr. 5 7-9. De Apostel schrijft in dit hoofdstuk: de Goddelijke werkzaamheid van den Eeuwi gen Hoogepriester; en al noemt hij nu den naam van Aaron, diens roeping en arbeid, doch om dien volheerlijken Priester Gods voor te stellen, wil hij ons leeren dat een ziel alleen om diens oorzaak welgelukzalig kan worden. De Priester des Ouder Verb, zelf met zwakheid bevangen, moest eerst voor zichzelf, daania offeren voor het volk, doch de eeuwige Hooggepriester heeft zichzelf geofferd, opdat de zijnen daardoor zouden gedekt zijn. Christus, de volmaakte in Zichzelf, heeft Zichzelf niet willen ver heerlijken, doch die tot Hem gesproken had „Gij zijt mijn Zoon, heden heb ik U ge genereerd". Jezus' doel was dé verheerlij king Zijns Vaders en de eeuwige verlossing der verkorenen, daarom heeft Hij het vlees aangenomen, omdat door geen anderen weg verbinding tot stand kon komen tusschen den eeuwigen Vader en den diepgezonken zondaar. Welk een vernedering voor Hem, die als den Vader gelijk was in eeuwige heerlijkheid, om 's menschen ziel te kunnen verlossen van den eeuwigen toorn; gebeden en smeekingen opzond tot den Vader, die vertoornd was vanwege den valsbreuk des menschen. Verneem de smeekingen des Lams, zie de Hooggepriester, Hij ligt te worstelen voor den troon des Vaders. Tot niemand wendde de Christus zich in Zijn lijdensweg, dan tot den Vader, uit wien Hij was van eeuwigheid, daar bij niemand gehoor was te verkrijgen. Hij heeft zichzelf vernederd, in gestalte een dienstknecht zijnde, buigt Hij zich neder voor den eeuwi gen Vader der lichten, en Zijn verzuchtingen klimmen op tot Gods troon. Niets heeft Hij ontzien, want Hij wilde naar ziel en lichaam lijden, daarnaar ziel en lichaam was ge zondigd, opdat een eeuwige heerlijkheid en verlossing het deel zoude worden van allen die de verschijning van Christus hebben liefgehad. O zeker, de vijanden lagen zoowel in als buiten den tempel op de loer, doch Christus de held van Sion trad manmoedig te voorschijn om als leeuw uit Juda's stam te bestrijden de macht der hel. Welk een macht heeft de helsche leeuw, hij spant alles saam om de Zone Gods te verderven, zelfs ontziet hij om die heilige menschen van den joodschen raad te gebruiken, opdat Christus' werk verijdeld worde. Christus heeft uit 't diepst Zijner Ziele geroepen met tranen tot Vader: Verneem de diepe klacht, Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker voor mij voorbijgaan?; terwijl de helsche machten aanspannen tot verderf. Want het ging om behoud dergenen, wier naam geschreven staat in het boek des levens en des Lams.Hoe diep zonk Immanuël weg, een worstelen voor 's Heeren aangezicht met sterk roepen vanuit den weg van bloed en tranen. O hoe dierbaar; is toch het werk van Christus God, door menschen verstoo- ten, door Satan geslagen, maar nu, door den eertijds zwijgenden Vader geantwoord,, wanneer het zweet bloed wordt, daalt een engel omlaag ter ondersteuning. De geeste lijke Jakob worstelt en pleit, niet voor zich zelf, doch voor and'ren, hoewel Zone Gods zijnde, gehoorzaam gebleven tot den dood des kruises. En nu lag de gansche mensch heid onder den vloek om der zende wille, Christus kwam om zich gansch op te offeren, opdat Hij de oorzaak zou zijn van de gëlulczakigheid Zijns volks. Want zonder dien lijdenden, zichzelf opofferende Hooge priester, zoude nimmer één menschenziel zich in het eeuwig heil hebben kunnen verheugen. O welk een vernedering, wat een worsteling, uitgieting der zieletranen in de benauwdheid Christo, doch Dij heeft gezegepraald en verworven de kroon dei- gelukzaligheid voor Zijn Bruid, en Vader was voor eeuwi voldaan. M'harnis. Vetter. dat door de Nederlandsche kolonie de beteeke nis en de waarde van Nederland getoond is in Amerika. De sympathie, die Nederland ook thans heeft ervaren, zou die niet mede vrucht zijn van des geloofsdaad der land verhuizers. van 1847 In het „Hervormd Weekblad", orgaan van de Herv. Raad voor Kerk en publiciteit, komt een leerzaam artikel voor van de hand van het Synode- en moderamen lid Ds. Wesseldijk van Eindhoven. De schrij- verdeelt daarin interessante bijzonderheden mede over de .vaccatures in de Herv. Kerk onder de titel: Leegstaande pastorieën, waaruit wij hier één en ander overnemen. Na gewezen te hebben op het feit, dat er een eigenaardige tegenstelling is tuschen- Trap- en Ganglopers per Meterfl Meubel- en Gordijnstoffen 140 cm. breed p.M. Deurmatten extra zwaar Schilderijen van fl 29.75 voor Deze prijzen zijn geldig tot/met 22 Februari 1947. Magazijn „De Overkant" A, J. SITSKOORN STRIJENSCHESTRAAT 1-3 hoek Polderlaan - Tel. 73140 3.49 8.37 3.89 17.95 de groote woningnood en de vele leeg staande pastorieën en op het funeste van het ontbreken van een predikant voor het L gemeentewerk, noemt hij een aantal cijfers. In de ring 's Hertogenbosch zijn alle predikantsplaatsen op één na leeg! Er zijn 15 ringen, waar de helft van de predikanten vertrokken is, 32, waar een derde der pastorieën leeg staat en nog 18, waar een kwart vertrokken is. Slechts in 4 van de 39 ringen is geen enkele vacature. In meer dan een derde deel der ringen moest de hulp van een naburige ring ingeroepen worden omdat meer dan een derde der predikantsplaatsen vacant is. Van de 1833 predikantsplaatsen waren er op 1 November 1946 in totaal 440 vacant, n.l. 320 in één mansgemeenten en 120 in plaatsen met meer predikanten. In 320 dorpen is dus geen Herv. predikant. Daarvan zijn er 77, die te klein zijn om te beroepen en 20, die niet beroepen kunnen, omdat niet volddaan is aan het Reglement op de predikantstractementen. Het is echter zoo, dat wanneer er momen teel 400 Candida ten beschikbaar kwamen, zij allen binnen enkele maanden een plaats gevonden zouden hebben. Omtrent de oorzaken van dit hooge aan tal vacatures merkt Ds. W. op, dat dit allereerst ligt in het feit van de toename van het aantal predikantsplaatsen. Sinds 1938 is dat aantal gestegen van 1674 op 1933, dus een toename van 159. Dit is verheu gend. Een tweede oorzaak is gelegen in het verplichte emeritaat op 65-jarige leef tijd, dat in 1943 tot gevolg had, dat 150 predikanten' uit het ambt gingen, terwijl er vroeger per jaar 50 heengingen. Voorts is eên 20-tal predikanten benoemd als Vervolg pag. 2, le kolom

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1947 | | pagina 1