VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE „De Flakkeesche Gemeenschap" OPRUIMING Het Barthianisme C J Het bestuur thans definitief gekozen Verslag over het jaar 1946 Zonder punten of vergunningen Op Genemuidermatten tijdens de opruiming 10 korting. DINSDAG tl Febr. 1947. PpT^jBl jfPjl^^^^SBjji H KM ^f|§L JBPSk. SB Tweede jaargang - No. 76 Prijs per kwartaal f 1,50 P3 ^j SSe**^ §K BÊ H 9B iSHbBÊLëM Adres der redactie en Ad- Losse nummers f 0,15 Jmjm jatïj v'"it JÊK BB jW W ministratie Voorstr. A 239 .-K t rtentieprijs 130 mm ^sB^Sjjgy Hfi Kitfgw viéS^SJté&jgBr HflV Wh BB Postbus 14 12 ent per mm. Elke mm ^OfgSP^ BB sj/sÊ BS Middelharnis Tel. No. 332 contract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dinsdag en Vrijdag Commissie van Redactie t Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar.* n Vrijwel alle dwalingen in de Christelijke Kerk zijn in eerste instantie ontstaan in het brein van een theologiseerende of philosofeerende professor. De Kerkge schiedenis, ook die van ons vaderland, is daar vol van; men denke slechts aan het Remonstrantisme. Via de studenten en predikanten werd de dwaalleer onder het volk gebracht. In de 19e en 20e eeuw heb ben de Nederlandsche Kerken daarvan de wrange vruchten geplukt. Met het Barthianisme is het niet anders. Deze godsdienstige, of liever theologisch-wijs- geerige strooming dankt haar aanzijn en naam aan Prof. Dr. Karl Barth, een Zwitser waarom zij ook wel de Zwitsersche theolo gie wordt genoemd. Karl Barth is in 1886 geboren als zoon van een predikant. Dit ambt koos hij zelf ook en oefende het uit in het Zwitsersche dorp Safenwill. In 1925 werd hij professor in Münster (Duitschland) en in 1929 in Bonn. Na de vorige oorlog kregen zijn denkbeelden meer ^en meer bekendheid. In ons land begon men omstreeks 1921. zich in zekere kringen voer zijn leer te interesseeren, terwijl anderzijds, vooral van de zijde der Geref. Kerken, scherp stelling genomen werd tegen zijn ideeën. Na het aan het bewind komen van Hitler in D uitsch- land werd de positie van Barth te Bonn steeds moeilijker, niet alleen omdat hij in de politiek socialist was, maar vooral, omdat hij zich scherp verzette tegen het optreden der Duitsche Christenen, die de Evangelische (Luthersche) Kerk geheel wilden, doordringen van de nationaal-socia- listische geest. Gedurende de Kerkstrijd werd hij geschorst en omdat de vrijheid van meeningsuiting vermoord werd, ging hij terug naar Zwitserland, waar hij te Bazel hoogleeraar werd, wat hij thans nog is. Zonder tegenspraak kan gezegd worden, dat Karl Barth reeds jarenlang één der meest besproken theologen van deze tijd is. Het is zelfs zóó, dat hij thans in Neder land voor een groot deel de theologische discussie beheerscht, die gekenmerkt wordt door de tegenstelling: vóór of tegen Karl Barth. Hij heeft vele aanhangers, maar ook vele tegenstanders. Scheen het omstreeks 1935, dat zijn invloed in ons lang ging tanen, in en na de oorlog is wel gebleken dat dit slechts een tijdelijke inzinking was, want nimmer is de Nederlandsche theolo- genwereld zóó geïnfecteerd door het Barthianisme als thans het geval is. De voormalige ethische richting is er vrijwel geheel in opgegaan, zoodat er al gesproken wordt van de ondergang van die voorheen m de Herv. Kerk zoo machtige groep. De confessioneelen zijn, ondanks hun staan op de confessie, voor een deel eveneens aangetast; wij behoeven slechts de namen te noemen van de professoren Haitjema en Van Niftiik. Zelfs tot een aantal Gerefor meerde Bonders, met name in de kring van Ds. Woelderinks geestverwanten, drong de infectie door. Maar ook de modernen ondergingen de invloed van Barih en de toenadering tot de orthodoxie, die bij de rechtsrnodernen is te bespeuren, kan ten deele op rekening daarvan geschreven Wor den. Het Barthianisme beziet de theolo gische vraagstukken vanuit een bijzondere gezichtshoek en is daardoor tegenover schier alle theologische richtingen komen te staan, die zich, althans in een grooter of kleiner aantal vertegenwoordigers, hebben geconfronteerd met deze nieuwe theologie, waardoor er als het ware een „doorbraak" door het oude richtingencomplex is ge boren. De leer van Barth heeft als een geestelijke storm gewaaid door theologisch Nederland en doet dat thans nog in hevige mate, zoodat niet alleen vele professoren en predikanten zijn beinvloed in Barthi- aansche geest, maar deze dwaalleer ook eeds slachtoffers gaat maken in de kringen van het onderwijs en bij andere intellectu- eelen, op wie zij een groote bekoring schijnt uit te oefenen. Behalve in ons land worden de opvat tingen van Barth in meerdere of mindere mate ook in Frankrijk, Denemarken en Hongarije aanvaard, terwijl vanzelfsprekend in Zwitserland en Duitschland, waar Barth zelf doceerde, een breede kring van geest- verwanteh is. Merkwaardig is echter, dat het getal zijner aanhangers in Nederland grooter is dan in zijn eigen land. Moeten wij dit toeschrijven aan de werking van de bekende waarheid over de profeet en zijn vaderland cf is het een gevolg van de specifiek-Nederlandsche voorliefde voor geestelijke import? Wellicht van beide. In elk geval is Barth een internationale figuur van groot formaat. Vele zijner werken zijn in allerlei talen verschenen, zelfs in het Japansch! Zoo is hij in de loop der laatste 25 jaren geworden een soort profetische leider eener nieuw-georiën- teerde godgeleerdheid, die bekend staat onder de naam: dialectische theologie. Als jong predikant werd Barth getroffen door het feit, dat de godgeleerdheid bij de verschillende richtingen in de 19e eeuw eigenlijk geen theologie (d.i. leer van God) meer was, maar ontaard in een leer van de godsdienstige mensch. Deze was in plaats van God in het middelpunt gekomen. Zoowel de ethische richting met haar Duitsche geestelijke vader Schleiermacher, die het leven der Christelijke gemeente als basis voor zijn theologie nam, als het modernisme met zijn rede-godsdienst en humanistische opvattingen, hebben zich aan deze ontaarding der theologie schuldig gemaakt. Maar ook de gereformeerden, met name de meer piëtistisch-getinte groep onder hen, gaan volgens hem aan dit euvel mank. Vooral door de wereldoorlog van 1914-1918 was Barth ervan overtuigd geworden, dat er op de vrome mensch niet te bouwen valt en dat de theologie zich een ander uitgangspunt moet kiezen. Het groote bezwaar van Barth tegen de huidige theologieën is, dat zij de grens tusschen God en mensch uitwisschen, dat zij God te veel vermenschelijken. Hij legt de nadruk op de oneindige afstand tusschen God en mensch, op het kwalitatief verschil, op de grens, op de onoverbrugbare tweeheid van beide. De hoofdinhoud van zijn boodschap is deze: God is God. Hij is alleen door Zichzelf kenbaar. Een duurzame verbin ding van beide is onmogelijk. Volgens Barth is het niet alleen de zonde, die schei ding maakt, maar het schepsel-zijn stelt de mensch reeds buiten de sfeer van het goddelijke. God is de volstrekt Verhevene en zelfs langs de weg der religie kan de grens tusschen Hem en de eindige, rela tieve mensch niet overschreden worden. God is in de hemel en de mensch hier op aarde tuschens beide is een scherpe grens lijn, een „Todeslinie", die vanuit de mensch nimmer kan worden opgeheven. Over politiek wordt niet '^gesproken Als Voorzitter treedt op BurgRijnaers daar de werkelijke Voorzitter, Burg. Slobbe, vanwege de ij >gang niet aanwezig kan zijn. De Voorzitter heet allen hartelijk welkom inzenderheid de Statenleden, die op zulk een actieve wijze de belangen van Flakkee, hebben behartigd in de Statenvergadering. Ook de Rijkslandbouwconsulent en de vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat en Wederopbouw zeer hartelijk welkom. Verheugend is het feit, vangt Burg, Rijn aers aan, dat wij door de actie van de Flakkeese Gemeenschap een open deur gekregen hebben in Den Haag. Flakkee, dat eens een bloo jong meisje was, is nu naar voren gekomen als een aantrekkelijke jonge vrouw. E r is thans een Commissie gevormd voor de vaste oeververbinding, mede door stuw kracht der F.G. Ook op vervoersterrein heett de F.G. niet stilgezeten, misschien zal het resultaat op de volgende vergadering kun nen worden voorgelegd. Ook Onderwijs en Beplanting hebben de aandacht gehad. Alle raadsbesturen zijn toegetreden tot de F.G. en in de raadzalen is met waardering gesproken over onze Stichting. De F.G. heeft ook vruchtbaar contact met Schouwen en Duiveland. T.a.v. de critiek in de gemeenteraden - dat de F.G, geen saperraad zal worden - merkt spreker op: Vanaf het begin spraken wij af, dat we nimmer zouden werken op gemeente-terrein, op zijn hoogst wordt desgevraagd door ons stimulerend gewei kt. Het gaat om de grote, los van de gemeente liggende belangen. De Voorzitter hoopt dat de vertegen woordigers van de gemeentebesturen hun gemeenten volledig hiervan zullen door dringen en ze op de hoogte zullen houden van het werk der F.G. Hierna worden de Notulen voorgelezen deer den Secretaris den heer H. v. Heest, welke onveranderd worden vastgesteld Daarna brengt de Secretaris een Jaar verslag uit over 1946- Wij geven U hieruit de belangrijkste punten weer: Voer de oplossing van de urgente vraag stukken was vanzelfsprekend aller hoop gevestigd op de Flakkeese Gemeenschap. Dit uit beboette geboren lichaam, waarin alle Gemeenten, Instellingen en Organisa ties verenigd moeten zijn, moet voor de Algemene Belangen van Flakkee, met ont houding van bemoeiingen met de interne zaken van genoemde Organen, opkomen. Ter bereiking van het na te streven doel, moest allereerst contact worden gezocht met hogere instantie,-. Dit werd verkregen met het Rijk, de Provincie en Gedep, Staten, welke laatste op 29 Augustus op onze uitnodiging een bezoek aan ons eiland bracht. Hierdoor werden wij in de gelegen heid gesteld, om onze noden en behoerten mondeling te bespreken. Besprekingen vonden plaats met de leden van de Provinciale Staten van Voorne en Putten, de Floekse Waard en Flakkee, met het cloel, gemeenschappelijk onze belangen te verdedigen. Voor verbetering van het verkeer op de Zuid-Hollandse en Noord-Zeeuwse eilan den, stelden wij ons in verbinding met de Commissie Verzorging Streekverkeer voo' genoemde eilanden. Met de R.T.M. werden meerdere bespre kingen gevoerd voor verbetering van het verkeer in het veer Middelharnjs-Hellevoet- sluis, wat tot dusverre nog veel te wensen overlaat. Binnen afzienbaren tijd zal meer en meer blijken, dat het moderne verkeer, dat nog in zijn beginstadium is, niet met veerponten zal zijn te verwerken, waaruit volgt, dat alleen een brug of de afdamming van het Haringvliet ons de radicale oplossing zal kunnen brengen. Zolang de brug of een dam er evenwel niet zijn, wat nog wel enige jaren kan duren, mag, ter verkrijging van een veer- veroinding, die aan de te stellen eischen voldoet, niets onbeproefd worden gelaten. Door de Directie der R.T.M. is on- medegedeeld, dat kan worden verwacht, dat het Stoomschip „Minister Lelv" in Juni '47 gereed zal komen en bestemd is voor den dienst IVumansdorp-Zijpe, ter vervanging van „Minister Van der Sleijden", die dan zal worden ingelegd in het veer Middel- harnis-Hellevoetsluis. Dit is weliswaar een kleine, maar geenszins een afdoende ver betering. De schepen van de R.T.M. zijn ten enenmale ongeschikt voor het vervoer van het moderne autoverkeer en kunnen helaas ook niet als zodanig worden om gebouwd. Alleen veerponten met koplading, waar mede destijds de dienst in het veer Eiland Dordrecht-Brabant werd onderhouden, kunnen voo rlopig aan de eisen voldoen. Uit het oogpunt van natuurschoon en gezondheid v4n de bevolking is bij de betreffende instanties voortdurend en met kracht aangedrongen op boombeplanting van ons eiland, dat tengevolge van de inundatie voor a/s gedeelte een onherberg zame steppe is geworden. Ons werd mede gedeeld, dat in 1947 daarmede met spoed zal worden begonnen. Al met al is ons eerste verenigingsjaar niet onbevredigend verlopen. We hebben een open oor en een open deur in Den Haag gevonden en hebben weten te bereiken, dat Flakkee uit de vergetelheid ic ontrukt- We hoorden zelf-, dat de Voorzitter van de Provinciale Staten in een vergadering vroeg ot ze een speciale Flakkeese middag hielden. Dit is hoopgevend voor de toekomst en kan ajanleiding geven, dat geheel, Flakkee zich achter onze Gemeenschap zal weten te scharen. Alle gemeenten zijn reeds in onze gelederen getreden. Laten we hopen,-dat de nog van verre .-•taanden dit goede voorbeeld mogen volgen. Den Gemeenteraden en de Besturen vai^ die Organen, die als lid toetraden, zijn wij hoogst erkentelijk. In 1$16 traden als lid van onze Gemeen schap toe: a. Alle Gemeenten. 13 leden. h. De Polders. 12 leden. Van Pa'llandtspolder, Oude Plaat, Magdalenapolder, Dijkring Flakkee, West Nieuwland, de Plas, Oudeland Oude Nieuwland, Springert, Polders, Vervolg pag. 4 le kolom Trap- en Ganglopers per Meterfl 3.49 Meubel- en Gordijnstoffen 140 cm. breed p.M. 8.37 Deurmatten extra zwaar 3.89 Schilderijen van fl 29.75 voor17.95 Deze prijzen zijn geldig tot/met 22 Februari 1947. Magazijn „De Overkant" AJ, SITSKOORN STRIJENSCHESTRAAT 1-3 hoek Polderlaan - Tel. 73140 Rotterdam»Ziuid (bij Tramhalte Hillesluis)

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1947 | | pagina 1