VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE
„De Flakkeesche Gemeenschap"
OPRUIMING
Het Barthianisme
C
J
Het bestuur thans definitief gekozen
Verslag over het jaar 1946
Zonder punten of vergunningen
Op Genemuidermatten tijdens de opruiming 10 korting.
DINSDAG tl Febr. 1947. PpT^jBl jfPjl^^^^SBjji H KM ^f|§L JBPSk. SB Tweede jaargang - No. 76
Prijs per kwartaal f 1,50 P3 ^j SSe**^ §K BÊ H 9B iSHbBÊLëM Adres der redactie en Ad-
Losse nummers f 0,15 Jmjm jatïj v'"it JÊK BB jW W ministratie Voorstr. A 239
.-K t rtentieprijs 130 mm ^sB^Sjjgy Hfi Kitfgw viéS^SJté&jgBr HflV Wh BB Postbus 14
12 ent per mm. Elke mm ^OfgSP^ BB sj/sÊ BS Middelharnis Tel. No. 332
contract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dinsdag en Vrijdag
Commissie van Redactie t Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld,
Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar.*
n
Vrijwel alle dwalingen in de Christelijke
Kerk zijn in eerste instantie ontstaan in
het brein van een theologiseerende of
philosofeerende professor. De Kerkge
schiedenis, ook die van ons vaderland, is
daar vol van; men denke slechts aan het
Remonstrantisme. Via de studenten en
predikanten werd de dwaalleer onder het
volk gebracht. In de 19e en 20e eeuw heb
ben de Nederlandsche Kerken daarvan
de wrange vruchten geplukt. Met het
Barthianisme is het niet anders. Deze
godsdienstige, of liever theologisch-wijs-
geerige strooming dankt haar aanzijn en
naam aan Prof. Dr. Karl Barth, een Zwitser
waarom zij ook wel de Zwitsersche theolo
gie wordt genoemd.
Karl Barth is in 1886 geboren als zoon
van een predikant. Dit ambt koos hij zelf
ook en oefende het uit in het Zwitsersche
dorp Safenwill. In 1925 werd hij professor
in Münster (Duitschland) en in 1929 in
Bonn. Na de vorige oorlog kregen zijn
denkbeelden meer ^en meer bekendheid.
In ons land begon men omstreeks 1921.
zich in zekere kringen voer zijn leer te
interesseeren, terwijl anderzijds, vooral van
de zijde der Geref. Kerken, scherp stelling
genomen werd tegen zijn ideeën. Na het
aan het bewind komen van Hitler in D uitsch-
land werd de positie van Barth te Bonn
steeds moeilijker, niet alleen omdat hij
in de politiek socialist was, maar vooral,
omdat hij zich scherp verzette tegen het
optreden der Duitsche Christenen, die
de Evangelische (Luthersche) Kerk geheel
wilden, doordringen van de nationaal-socia-
listische geest. Gedurende de Kerkstrijd
werd hij geschorst en omdat de vrijheid
van meeningsuiting vermoord werd, ging
hij terug naar Zwitserland, waar hij te
Bazel hoogleeraar werd, wat hij thans nog
is.
Zonder tegenspraak kan gezegd worden,
dat Karl Barth reeds jarenlang één der
meest besproken theologen van deze tijd
is. Het is zelfs zóó, dat hij thans in Neder
land voor een groot deel de theologische
discussie beheerscht, die gekenmerkt wordt
door de tegenstelling: vóór of tegen Karl
Barth. Hij heeft vele aanhangers, maar ook
vele tegenstanders. Scheen het omstreeks
1935, dat zijn invloed in ons lang ging
tanen, in en na de oorlog is wel gebleken
dat dit slechts een tijdelijke inzinking was,
want nimmer is de Nederlandsche theolo-
genwereld zóó geïnfecteerd door het
Barthianisme als thans het geval is. De
voormalige ethische richting is er vrijwel
geheel in opgegaan, zoodat er al gesproken
wordt van de ondergang van die voorheen
m de Herv. Kerk zoo machtige groep.
De confessioneelen zijn, ondanks hun staan
op de confessie, voor een deel eveneens
aangetast; wij behoeven slechts de namen
te noemen van de professoren Haitjema en
Van Niftiik. Zelfs tot een aantal Gerefor
meerde Bonders, met name in de kring
van Ds. Woelderinks geestverwanten, drong
de infectie door. Maar ook de modernen
ondergingen de invloed van Barih en de
toenadering tot de orthodoxie, die bij de
rechtsrnodernen is te bespeuren, kan ten
deele op rekening daarvan geschreven Wor
den. Het Barthianisme beziet de theolo
gische vraagstukken vanuit een bijzondere
gezichtshoek en is daardoor tegenover
schier alle theologische richtingen komen
te staan, die zich, althans in een grooter of
kleiner aantal vertegenwoordigers, hebben
geconfronteerd met deze nieuwe theologie,
waardoor er als het ware een „doorbraak"
door het oude richtingencomplex is ge
boren. De leer van Barth heeft als een
geestelijke storm gewaaid door theologisch
Nederland en doet dat thans nog in hevige
mate, zoodat niet alleen vele professoren
en predikanten zijn beinvloed in Barthi-
aansche geest, maar deze dwaalleer ook
eeds slachtoffers gaat maken in de kringen
van het onderwijs en bij andere intellectu-
eelen, op wie zij een groote bekoring
schijnt uit te oefenen.
Behalve in ons land worden de opvat
tingen van Barth in meerdere of mindere
mate ook in Frankrijk, Denemarken en
Hongarije aanvaard, terwijl vanzelfsprekend
in Zwitserland en Duitschland, waar Barth
zelf doceerde, een breede kring van geest-
verwanteh is. Merkwaardig is echter, dat
het getal zijner aanhangers in Nederland
grooter is dan in zijn eigen land. Moeten
wij dit toeschrijven aan de werking van
de bekende waarheid over de profeet en
zijn vaderland cf is het een gevolg van de
specifiek-Nederlandsche voorliefde voor
geestelijke import? Wellicht van beide.
In elk geval is Barth een internationale
figuur van groot formaat. Vele zijner
werken zijn in allerlei talen verschenen,
zelfs in het Japansch! Zoo is hij in de loop
der laatste 25 jaren geworden een soort
profetische leider eener nieuw-georiën-
teerde godgeleerdheid, die bekend staat
onder de naam: dialectische theologie.
Als jong predikant werd Barth getroffen
door het feit, dat de godgeleerdheid bij de
verschillende richtingen in de 19e eeuw
eigenlijk geen theologie (d.i. leer van God)
meer was, maar ontaard in een leer van
de godsdienstige mensch. Deze was in
plaats van God in het middelpunt gekomen.
Zoowel de ethische richting met haar
Duitsche geestelijke vader Schleiermacher,
die het leven der Christelijke gemeente als
basis voor zijn theologie nam, als het
modernisme met zijn rede-godsdienst en
humanistische opvattingen, hebben zich
aan deze ontaarding der theologie schuldig
gemaakt. Maar ook de gereformeerden,
met name de meer piëtistisch-getinte groep
onder hen, gaan volgens hem aan dit
euvel mank. Vooral door de wereldoorlog
van 1914-1918 was Barth ervan overtuigd
geworden, dat er op de vrome mensch
niet te bouwen valt en dat de theologie zich
een ander uitgangspunt moet kiezen. Het
groote bezwaar van Barth tegen de huidige
theologieën is, dat zij de grens tusschen
God en mensch uitwisschen, dat zij God
te veel vermenschelijken. Hij legt de nadruk
op de oneindige afstand tusschen God en
mensch, op het kwalitatief verschil, op de
grens, op de onoverbrugbare tweeheid van
beide. De hoofdinhoud van zijn boodschap
is deze: God is God. Hij is alleen door
Zichzelf kenbaar. Een duurzame verbin
ding van beide is onmogelijk. Volgens
Barth is het niet alleen de zonde, die schei
ding maakt, maar het schepsel-zijn stelt
de mensch reeds buiten de sfeer van het
goddelijke. God is de volstrekt Verhevene
en zelfs langs de weg der religie kan de
grens tusschen Hem en de eindige, rela
tieve mensch niet overschreden worden.
God is in de hemel en de mensch hier op
aarde tuschens beide is een scherpe grens
lijn, een „Todeslinie", die vanuit de mensch
nimmer kan worden opgeheven.
Over politiek wordt niet
'^gesproken
Als Voorzitter treedt op BurgRijnaers
daar de werkelijke Voorzitter, Burg. Slobbe,
vanwege de ij >gang niet aanwezig kan zijn.
De Voorzitter heet allen hartelijk welkom
inzenderheid de Statenleden, die op zulk
een actieve wijze de belangen van Flakkee,
hebben behartigd in de Statenvergadering.
Ook de Rijkslandbouwconsulent en de
vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat en
Wederopbouw zeer hartelijk welkom.
Verheugend is het feit, vangt Burg, Rijn
aers aan, dat wij door de actie van de
Flakkeese Gemeenschap een open deur
gekregen hebben in Den Haag.
Flakkee, dat eens een bloo jong meisje
was, is nu naar voren gekomen als een
aantrekkelijke jonge vrouw.
E r is thans een Commissie gevormd voor
de vaste oeververbinding, mede door stuw
kracht der F.G. Ook op vervoersterrein heett
de F.G. niet stilgezeten, misschien zal het
resultaat op de volgende vergadering kun
nen worden voorgelegd.
Ook Onderwijs en Beplanting hebben de
aandacht gehad. Alle raadsbesturen zijn
toegetreden tot de F.G. en in de raadzalen
is met waardering gesproken over onze
Stichting. De F.G. heeft ook vruchtbaar
contact met Schouwen en Duiveland.
T.a.v. de critiek in de gemeenteraden -
dat de F.G, geen saperraad zal worden -
merkt spreker op: Vanaf het begin spraken
wij af, dat we nimmer zouden werken op
gemeente-terrein, op zijn hoogst wordt
desgevraagd door ons stimulerend gewei kt.
Het gaat om de grote, los van de
gemeente liggende belangen.
De Voorzitter hoopt dat de vertegen
woordigers van de gemeentebesturen hun
gemeenten volledig hiervan zullen door
dringen en ze op de hoogte zullen houden
van het werk der F.G.
Hierna worden de Notulen voorgelezen
deer den Secretaris den heer H. v. Heest,
welke onveranderd worden vastgesteld
Daarna brengt de Secretaris een Jaar
verslag uit over 1946- Wij geven U hieruit
de belangrijkste punten weer:
Voer de oplossing van de urgente vraag
stukken was vanzelfsprekend aller hoop
gevestigd op de Flakkeese Gemeenschap.
Dit uit beboette geboren lichaam, waarin
alle Gemeenten, Instellingen en Organisa
ties verenigd moeten zijn, moet voor de
Algemene Belangen van Flakkee, met ont
houding van bemoeiingen met de interne
zaken van genoemde Organen, opkomen.
Ter bereiking van het na te streven doel,
moest allereerst contact worden gezocht
met hogere instantie,-. Dit werd verkregen
met het Rijk, de Provincie en Gedep,
Staten, welke laatste op 29 Augustus op
onze uitnodiging een bezoek aan ons eiland
bracht. Hierdoor werden wij in de gelegen
heid gesteld, om onze noden en behoerten
mondeling te bespreken.
Besprekingen vonden plaats met de leden
van de Provinciale Staten van Voorne en
Putten, de Floekse Waard en Flakkee, met
het cloel, gemeenschappelijk onze belangen
te verdedigen.
Voor verbetering van het verkeer op de
Zuid-Hollandse en Noord-Zeeuwse eilan
den, stelden wij ons in verbinding met de
Commissie Verzorging Streekverkeer voo'
genoemde eilanden.
Met de R.T.M. werden meerdere bespre
kingen gevoerd voor verbetering van het
verkeer in het veer Middelharnjs-Hellevoet-
sluis, wat tot dusverre nog veel te wensen
overlaat.
Binnen afzienbaren tijd zal meer en meer
blijken, dat het moderne verkeer, dat nog
in zijn beginstadium is, niet met veerponten
zal zijn te verwerken, waaruit volgt, dat
alleen een brug of de afdamming van het
Haringvliet ons de radicale oplossing zal
kunnen brengen.
Zolang de brug of een dam er evenwel
niet zijn, wat nog wel enige jaren kan
duren, mag, ter verkrijging van een veer-
veroinding, die aan de te stellen eischen
voldoet, niets onbeproefd worden gelaten.
Door de Directie der R.T.M. is on-
medegedeeld, dat kan worden verwacht, dat
het Stoomschip „Minister Lelv" in Juni '47
gereed zal komen en bestemd is voor den
dienst IVumansdorp-Zijpe, ter vervanging
van „Minister Van der Sleijden", die dan
zal worden ingelegd in het veer Middel-
harnis-Hellevoetsluis. Dit is weliswaar een
kleine, maar geenszins een afdoende ver
betering. De schepen van de R.T.M. zijn
ten enenmale ongeschikt voor het vervoer
van het moderne autoverkeer en kunnen
helaas ook niet als zodanig worden om
gebouwd.
Alleen veerponten met koplading, waar
mede destijds de dienst in het veer Eiland
Dordrecht-Brabant werd onderhouden,
kunnen voo rlopig aan de eisen voldoen.
Uit het oogpunt van natuurschoon en
gezondheid v4n de bevolking is bij de
betreffende instanties voortdurend en met
kracht aangedrongen op boombeplanting
van ons eiland, dat tengevolge van de
inundatie voor a/s gedeelte een onherberg
zame steppe is geworden. Ons werd mede
gedeeld, dat in 1947 daarmede met spoed
zal worden begonnen.
Al met al is ons eerste verenigingsjaar
niet onbevredigend verlopen. We hebben
een open oor en een open deur in Den Haag
gevonden en hebben weten te bereiken,
dat Flakkee uit de vergetelheid ic ontrukt-
We hoorden zelf-, dat de Voorzitter van de
Provinciale Staten in een vergadering vroeg
ot ze een speciale Flakkeese middag hielden.
Dit is hoopgevend voor de toekomst en
kan ajanleiding geven, dat geheel, Flakkee
zich achter onze Gemeenschap zal weten
te scharen. Alle gemeenten zijn reeds in
onze gelederen getreden.
Laten we hopen,-dat de nog van verre
.-•taanden dit goede voorbeeld mogen volgen.
Den Gemeenteraden en de Besturen vai^
die Organen, die als lid toetraden, zijn wij
hoogst erkentelijk.
In 1$16 traden als lid van onze Gemeen
schap toe:
a. Alle Gemeenten. 13 leden.
h. De Polders. 12 leden.
Van Pa'llandtspolder, Oude Plaat,
Magdalenapolder, Dijkring Flakkee,
West Nieuwland, de Plas, Oudeland
Oude Nieuwland, Springert, Polders,
Vervolg pag. 4 le kolom
Trap- en Ganglopers per Meterfl 3.49
Meubel- en Gordijnstoffen 140 cm. breed p.M. 8.37
Deurmatten extra zwaar 3.89
Schilderijen van fl 29.75 voor17.95
Deze prijzen zijn geldig tot/met 22 Februari 1947.
Magazijn „De Overkant" AJ, SITSKOORN
STRIJENSCHESTRAAT 1-3 hoek Polderlaan - Tel. 73140
Rotterdam»Ziuid (bij Tramhalte Hillesluis)