r\ VOOR GOEREE EN OVERFIAKKEE ",bove°10- B" CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD D" bla<i ver5cnii°tiede" is u A 199 Onze jongens in Indië Doodstraf en Gratieverzoeken MEDITATIE VOOR DEN ifONDAG J Het bruggenplan omlijnd VRIJDAG 7 Febr. 1947. prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 130 mm |2 cent per mm. Elke mm OPBOUW Tweede jaargang - No. 75 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharni8 Tel No. 332 ontract aanzienlijke korting Oommuste van Redactie t Ds W. Anker. W. A. de Bakker, N. v d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. Ds. N. de Jong C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar. Dinsdag en Vrijdag Groene veld, of voor sparen 1 Wat denken onze jongens in Indië van de militaire situatie en van de politiek der regering? Waarschijnlijk hebben velen zich boven staande vraag wel eens gesteld. Immers - zo zeggen velen - hoewel de regering de republiek Indonesië de facto erkeat en Indië verkwanselt aan revolutionaire ele menten, gaan steeds meer jongens in wapen rok naar ons overzees gebiedsdeel Ned- Indië. Waartoe dit? Dit is toch een absolute inconsequentie der regering? Of hebben de Ned. troepen in Indië toch een betekenis, die de regering evenwel om begrijpelijke reden verzwijgt? Uit brieven, die we geregeld van ónze jongens in Indië ontvangen, blijkt, dat zij over deze dingen denken en spreken en| dat vooral twee meningen, wat de regerings- politiek betreft, domineren n.l.: 1. de regering heeft andere bedoelingen dan ze voorgeeft; i 2. de regering verkwanselt Indië. Een brief die dit het beste doet uitkomen en tevens een indruk geeft van de militaire toestand - de wapenstilstand en de orde- en rusthandhaving door het leger van de republiek (de T.R.I.) - laten we hieronder volgen: .Wapenstilstand of Linggadjati maken ons militairen in zoverre niets, dat er zo nu en dan even hard geknokt wordt. Alleen is nu het idiote, dat, als de kerels, die je achternt zitten over de demarcatielijn vluch ten ze zo goed als klaar zijn. De wapenstil stand ende dem rcatiewordtmefvo.tenge- tteden. Dat bleek vanmorgen weer, toen we er op uitgingen om het convooi Medan- Belawan en terug te bescheimen. We werden behoorlijk beschoten en het convooi werd ongeveer U/2 uur opgehouden eer we dat zaakje aangeveegd hadden, hoewel de T.R.I. 4 K.M. aan weerskanten van de weg vandaan moet blijven. Dat is volgens mij ook de toekomstige das, die de republiek zal wurgen; het volkomen gebrek aan gezag van de republiek. Merdeka (vrijheid) en Soekarno zijn vooral onder een groot deel der jeugd fnjna heilige begrippen geworden en als de rep. regering opdracht geeft om te roven, te branden en te moorden, zijn daar volop vrijwilligers voor, maar als er een tegenovergestelde opdracht komt, dan blijkt het gezag van de republiek ver zoek te zijn; en dat niet alleen bij de benden, maar ook bij de heren, die nog heel wat in de melk te brokkelen hebben. w Om een voorbeeld te noemen. Onze artillerie stelde een paar stukken op bij i ledan. Meestal staat de artillerie behoorlijk ver achter de eigen linies, maar deze keer was dat niet het geval. De stukken stonden nu aan de rand van ons gebied- De volgende dag komt een Indonesische delegatie in de stad om de onrustige militaire toestand te bespreken. De weg waarlangs ze komen, gaat langs de artilleriestelling, zodat ze die plaats precies wisten. De heren gaan 's-mid- dags terug en de andere morgen - dat was vanmorgen - doen ze een grote aanval op die stelling. De stukken waren echter de vorige avond weer weggehaald en in de plaats daarvan zat er een bataljon infanterie. De ontvangst was behoorlijk, wat je van een K.N.I.L.-bataljon met nog al wat Ambonne- :en kunt verwachten. Maar men had toch weer één dode en b gewonden. En Zulke ..grapjes" van bedriegerij, huichelarij en woordbreuk komen iedere dag voor en heus niet alleen in Medan. Wat de politiek der regering betreft, ik ben het er niet mee eens, maar ik zou me evenmin kunnen indenken hoe het wel zou moeten. Dat Rusland achter dit alles staat, staat voor mij onomstotelijk vast. Niet alleen hier, maar de troubles in Britsch- indië, China, Frans Indo-China, de stakin gen verleden jaar in Australië samengaande met de boycot van Nederl. schepen, is volgens mij alles het gevolg van Coitimn is- tisch gestook, gedirigeerd vanuit Moskou, om Ruslands' invloedsfeer uit te breiden tot aan de Indische- en Stille Oceaan. In Amerika beginnen ze schijnbaar een beetje wakker te worden, maar eerst was de opinie van den doorsnee Amerkaan: Geef die mensen in Indonesië hun onafhankelijk heid evenals wij het de Fillippeno's gegeven hebben. Andere factoren werden door hen niet geteld, behalve misschien het feit dat er aan de Republiek nog wel wat te verdie nen viel. Van de politiek van Engeland heb ik alleen door, dat er een vies luchtje aan zit en dat ze van plan zijn er niet slechter op te worden. Had de regering hier dus een politiek gevoerd van recht door zee en aanpakken, dan geloof ik dat zé op alle tegenwerking van de Engelsen en Amerikanen hadden kunnen rekenen. Daarom heb ik zo'n idee, dat de thans gevoerde politiek er een is naar Engels model en dus een tikje of misschien ook wel een beetje erg, laten we maar zeggen, achterbaks. D.w.z. heel voordelige aan biedingen doen, dus de wereld - d.w.z- Engeland en Amerika - tonen, dat wij van onze kant alles doen om het conflict op vreedzame wijze op te lossen, maar aan de andere kant,,., zulke voorwaarden stellen, dat de republiek ze niet kan houden, om daarmee de wereldopinie in de gelegenheid te stellen ons volkomen geiijk te geven en dan zijn slag te slaan. Eén voorwaarde waaraan de republiek nooit zal kunnen voldoen, is de wapenstil stand, een andere die van orde en rust handhaven. Dus het volkomen ontbreken van dicipline en gevoel voor gezag zal eens, en misschien vlugger dan wij denken, funest worden voor de Republiek Indonesia. Ondertussen is het voor ons een ellendige tijd, Dit is mijn opinie, hoewel velen hier die opinie toegedaan zijn. Anderen zijn kortweg van mening, dat in Linggadjati .Nederland en Indië door een stel onverantwoordelijke elementen verkocht zijn. Er is een tijd in ons volksleven geweest, dat vrijwel de groote meerderheid tegen toepassing der doodstraf was- Slechts de A-p. en de S-G.P. handhaafden den eisch met een beroep op Gods Woord. Tijdeps en na de bezetting is de recht vaardigheid der doodstraf in breeden kring ingezien, met name tegen hen, die in de bange jaren, die achter ons liggen ons volk aan den vijand verrader hebben en het bloed van het beste deel van on,s volk op hun geweten hebben. Toen de doodstraf aan Mussert en Blok zijl werd voltrekkeft, was er geen gejuich, doch een gevoel van diepen ernst, aan het recht Gods werd voldaan en ons volk beseft dat de hoogste straf werd toegepast. Nadien zijn tal van doodvonnissen uit gesproken tegen personen, die persoonlijk den dood V2n vele Nederlanders veroorzaakt hadden. Velen hebben zich afgevraagd, zijn of worden die vonnissen ten uitvoer gelegd? Bekend was, dat de veroordeelden gratie hadden gevraagd en op de beslissing wachtten. Wij betreuren het, dat de onzekerheid zoo lang heeft geduurd. Om twee- redenen en wel in het belang van de rechts pleging zelf en terwille van de veroordeel den. f Met betrekking tot de eerste reden geldt, dat de rechters, die naar eer en ge weten recht spraken in een uitermate moeilijke positie kwamen te verkeeren, doordat de uitgesproken straf niet werd uitgevoerd. De procureur-fiscaal Mr. Zaa- ijer zeide dan ook, dat het uit moet zijri met ,,En zalig is hij, die aan Mij niet ,zal geergerd worden". Mattheus 11:6. Johannes de Doper zit gevangen, omdat hij tegen Herodes gezegd heeft: „Gij zult niet echtbteken". Hij is brutaal geweest, maar.met Gods Woord achter zich, en zó is een zekere „brutaliteit" geoorloofd, én geboden. Beleefdheid is wel belangrijk, tnaar toch nog niet het allerlaatste in het Koninkrijk Gods. De Doper echter gaat in de gevangenis rare dingen denken, voor ons onbegrijpe lijke, want hij komt in zijn kerker qp de rand van de ergernis - hij begint aan zijn rigen zending te twijfelen, hij raakt op het punt om zijn eigen Messias los te laten. Dat is nu de man die groter is dan alle „v.tn trouwen geborenen", dat is nu de profeet iie durfde beweren met een beroep op Jesaja: „lk ben de sterrt des roependen in de woestijn". Déze Doper komt op de rand van de ergernis, zoals de grote Petrus later, midden in de verloochening is terecht gekomen. \Vat moeten wij dan van ons eigen geloof denken?.dat we sterker kunnen zijn dan dezen Wegbereider? - moeten we hopeloos zijn, wanneer wij er soms voor ons bewust zijn zover vandaan staan Dit droeve voorbeeld, van den Doper moet ons troosten Waaraan ergert Johannes de Doper zich? Er staat geschreven: toen hij hoorde wat Jezus merkte, toen ging hij met zijn vraag, die op de ergernis af was, naar Jezus toe. De Doper ergert zich over Jezus' woord en daad. Het is hem alles te eenvoudig- De Doper is ondanks alles, wat hij aan den Jordaan over het Lam gezegd heeft, nog niet aan het heldere inzicht in Isrels heils verwachting toe. Johannes ergert zich over de eenvoud - hij wil eigenlijk de volle schittering van. den hemel al zien, hij wil de volle overWinning al zien. Daarom zweeft hij hierin den kerker tussen hoogmoed en angst - hoogmoed omdat hij het te gering vindt, angpt omdat die geringheid hem in de twijfel zet aan diet ware Messiasschap van Jezus. Wat doet JeZys? Hij zendt de discipelen van den Doper vice versa terug met de boodschap: „zeg aan Johannes wat gij de vette koppen in de couranten. «Tegen verrader de doodstraf geeischt" en dat hij in de serieuse nastreving van het recht doen niet langer de rol van Don Quichotte wil spelen. Met het oog daarop eischte hij thans een straf, passend naar de opvatting dis blijkt te gelden. Wij kunnen dit verstaan, omdat hij het rechtspreken niet tot een aanfluiting wil maken. Derhalve legde hij een geringere straf op, dan hij noodzakelijk achtte. We betreuren in hooge mate, dat de betrokken regeeringsinstantie's zoo het recht spreken onmogelijk maken. We bevinden ons ten opzichte van de berechting wel in een dalende lijn, zoo zelfs dat de rechters zich naar de practijk gaan wegen, omdat de uitvoering wacht en nog eens wacjit en een ieder er schouder ophalend over spreekt. De Overheid, die recht doet bij de gratie Gods, heeft op de bres te staan voor de hoogheid van haar gezag en recht, dat gezag en recht Gods is. We meenen ook, dat het niet uitvoeren der straf onbarmhartig is jegens de ver oordeelden. Wie ter dood veroordeeld is hangt aan het leven en moet zich losmaken van alles wat hem er aan bindt. Dit is moeilijk en wie dit van dichtbij heeft meegemaakt weet dit. hoort en ziet". Hij zendt hen terug met dezelfde eenvoud (die intussen het bewijs was voor Zijn Messiaszijn - zie Jesaja: „doven zullen horen, blinden zien"). Waaraan Johannes zich geërgerd had, daarmee zal hij het toch verder moeten doen. Zijn discipelen komen bij hem terug, weêr met diezelfde eenvoud van Jezus' woord en daad. Zou de ergernis van den Voorloper neg een andere bron kunnen hebben? Ik geloof van wel, en dan denk ik aan dien .kerker". Als Jezus nu de echte Messias is, kan ik Johannes dan, de wonderlijk geborene, de geroepen Wegbereider, zó in de narigheid komen? Waarom haalt deze Messias, die toch door mij in de wereld is ingeleid, mij niet uit de gevangenis: Een echte Messias kan dat toch met één woord?! En dan wordt deze ergernis uiterst actueel, actueel voor allen die hun hoop op Christus hebben gesteld. Hier prikt één van de giftige pijlpunten van den Verleider, die het voor hen, die op God hopen, in het grote wereldgebeuren en in hun persoonlijk leven zo zeer tot een raadsel wil maken, dat zij van het pad der toegerekende gerechtig heid dreigen af te dwalen God, zijt Gij soms niet meer de Sterkste, Zijt gij soms niet meer de Enige, Kan ik het nog wel helemaal met U wagen Dat is de positie van den Doper, dat is de toestand van „de Kerk", telkens. En toch blijft de Heiland vandaag nog antwoorden met Zijn eenvoud, toch zullen wij het vandaag nog met den eenveudigen, met den vernederden Christus moeten doen, want het is nog niet de tijd om den ver heerlijkte te aanschouwen. Bij de duidelijke bewijzen van Zijn genadige kracht, houdt Hij toch teikens Zijn volle almachtsopenbaring op den achter grond, en daar gaat Hij juist mee door, om ons hier beneden in het geloof op te voeden - opdat Hij ons door Zijnen Geest steeds meer en meer op de knieën drukke voor den allerdiepst vernederden Zaligmaker - inder daad - Zaligmaker! Want Mattheus 6 1 zegt het duidelijk: „Zalig is hij die aan Mij niet zal geërgerd worden" Wat is dit? - een zaligspreking of een waarschuwing? - het is beide! Waag het dan met die allereenvoudigste nederigheid van den Gekruisigde, opdat wij zalig gesproken mogen zijn en worden. Herkingen. W. ANKER. Die periode van strijd mag niet maanden duren, omdat dit onnoodig de strijd ver zwaart. En terwille van het aanzien der Overheid en terwille van de veroordeelde dient de beoordeeling van een gratieverzoek met spoed plaats te vinden. Dat eischt recht en barmhartigheid. Door den Commissaris der Provincie is een Commissie benoemd die de mogelijk heid zal bestuderen van een vaste ver binding tussen oos Eiland en de vaste wal. Voorzitter van deze Commissie is Mr. Bolsius lid van Ged. Staten. Flakkee wordt daarbij vertegenwoordigd door de Heren D. Rijnders, Burgm. van Middelharnis, Ir. C. W. C. van Beekom, Rijkslandbouwconsulént te Middelharnis en P. D. Sieling te Melissant. Het bruggenplan neemt hiermee vastere vormen aan. Tarwe te kort Mais in het brood. Naar we vernemen is er thans nog voor 2 maanden broodgraan in voorraad. Mogelijk is dat nog graan wordt ingevoerd. Voorshands heeft de Minister besloten mais in het brood te verwerken.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1947 | | pagina 1