J"Vb°v" 10- B| CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD D"blad 'crs'"de" VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE Het Barthianisme Het weeshuis te Middelharnis le Ontmoetmgsavond van de Chr» Zangverenigingen Ingezonden stukken Doof - Hoorapparaten Radio- en Electrohandel W, OVERBEEKE DINSDAG 4 Febr. 1947. Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 130 mm 12.cent per mm. Elke mm OPBOUW Tweede jaargang - No. 74 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel- No. 332 contract aanzienlijke korting Dinsdag en Vrijdag Oommissie van Redactiet Ds W. Anker. W. A. de Bakker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld. Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar. i In de principieeie rede, die de Heer Schouten te Soimnelsdijk gehouden heeft, is door hem met nadruk gewezen op het betreurenswaardige feit, dat er op het erf van het Protestantisme in deze eeuw een strooming is ontstaan, die in ernstige mate af.vijkt van de oude gereformeerde theolo ge, een strooming, die weji vasthoudt aan hot geloof in God en aan Zijn spreken tot de mensch, maar die gansch andere op vattingen heeft over allerlei vraagstukken van godsdienstige, maatschappelijke en politieke aard. De Heer Schouten consta teerde, nadat hij enkele belangrijke ken merken dezer nieuwe richting had genoemd, dat zij een ontzaglijke menschelijke dwaling inhoudt. Daarbij is -ij oorzaak geworden, dat vooral na de bevrijding een nieuwe tegenstelling onder Christenen openbaar is ge.vorden, namelijk van vóór- en tegen standers der antithese, van hen, die op grond van hun Calvinistische overtuiging fid Zijn van een Christelijke politieke partij en degenen, die meenen, dat zij als Christen beter op hun plaats zijn in de Partij van de Aroeid. Als gevolg van de steeds verdere doorwerking dezer door den Heer Schouten kor telijks geschetste strooming op gods dienstig, kerkelijk en politiek terrein zijn de vemoudingen in kerk en staat er niet beter op geworden en is het gevaar groot, dat zich op deze geileden, 'oenevens op die der school, der maatschappij en van het cultureele leven allerlei verwikkelingen zul len voordoen, zoodat er zonder twijfel door hen, die willen volharden bij het oude geloof, in de toekomst front gemaakt zal moeten worden ook tegenover dit gevaar. Wij hadden wel gaarne gezien, dat de Heer Schouten deze strooming, waartegen hij zoo ernstig waarschuwde, ook bij name had genoemd. Nu hij dit niet gedaan heeft, gelooven we er goed aan te doen, in ons blad, dat zich mede ten doel stelt principi eeie voorlichting te geven, eenige artikelen te wijden aan deze onzes inziens zeer verderfelijke theologische richting, die als God het niet verhoedt, funeste gevolgen zal hebben voor kerk, staat en school. Het is de in kerkelijke en politieke kringen thans zoo beroemde richting van het Barthianisme Het zou niet verstandig zijn, dit Barthi anisme in zijn invloed te onderschatten. Het heeft zich wel hoofdzakelijk meester gemaakt van de sleutelposities in de Ned. Hervormde Kerk en oefent aan de ver schillende universiteiten op de theologische studenten een groote invloed en bekoring uit, maar de voormannen ervan bewegen zich ook op het gebied van school en politiek e.i zijn via de Herv. Raad voor Kerk en School en de Partij van de Arbeid bezig de schoolverhoudingen te bederven en de menschen van Christelijk beginsel voor te houden, dat hun principieeie verplichting om lid te zijn van een Christelijke politieke partij een Kuyperiaansche dwaling is, zoodat zij eigenlijk beter zouden doen lid te worden van de Partij van de Aroeid- Bekende voormannen van de Herv. Synode, zooals de professoren Kraemer, Haitjema en Miskotte zijn overtuigde Barthianen. In Utrecht is het Bcrkelbach van de bprenkel en sedert verleden week in Amsterdam Prof. Van Viftrik, die er theologie doceeren m Barthiaansche geest. Daarbij komen een aantal niet-theologen als Mr. van Walsum en Dr. Idenburg, die eveneens uit de Barthiaansche bron gelaafd worden. Verre- we' de meeste dezer vooraanstaande figu ren zijn uithoofde van hun zeer bijzondere opvatting van de verhouding van Christen dom en staatkunde toegetreden tot de Partij van'de Arbeid. Het is dan ook met te boud gesproken, wanneer we zeggen, dat het Barthianisme ons volk in de politiek regelrecht wil voeren in de armen van het socialisme. Uit deze weinige feiten kan blijken, dat we in het Barthianisme te doen hebben met een geestesstrooming, die zich principieel stelt tegenover de traditioneele gerefor meerde theologie en als gevolg daarvan eveneens tegen alle organisaties, die op de grondslag gesticht zijn van de specifiek Calvinistische levensovertuiging. De Bar- thianeft verzetten zich tegen de dogmatische opvattingen der oude belijdenisgeschriften, ze staa'n daarom een andere kerkinrichting voor dan die der Dordsche Synode, ze ontkennen het bestaan eener antithese tusschen menschen onderling en willen daarom geen principieeie tegenstelling meer tusschen Openbare en Christelijke School, tusschen Christelijke en neutrale vakbe weging en tusschen Christelijke en met- Christelijke politieke partijen. Dit stand punt, dat zooals we hopen te zien, logisch voortvloeit uit hun theologische opvattin gen, beteekent niets minder dan een gees telijke revolutie ten opzichte van datgene, wat steeds onder ons volkomen zekerheid had. Het Barthianisme beteekent, indien het erin zou slagen, vat op ons Christelijk volksdeel te krijgen, een radicale omwente ling op allerlei terrein. Het staat, ofschoon het zich ook gereformeerd noemt, in beginsel lijnrecht tegenover de Calvinis tische theologie en practijk. Het verzet zich dan ook zeer scherp tegen hén, die op godsdienstig, kerkelijk en politiek gebied zich blijven stellen op de beginselen, die naar eeuwenoude opvatting steeds gegolden hebben als gebaseerd op de H.-Schrift en die vanaf Calvijn via de Dordtsche Synode tot op de huidige dag in verschillende kerkformaties zijn blijven voortleven en hun belichaming mede hebben gevonden in tal van organisaties op allerlei gebied. Zoo is het Barthianisme terecht genoemd het dynamiet, dat onder de specifiek Chris telijke actie gelegd wordt öm deze te doen verdwijnen en te doen opgaan in het alge- meene. De Barthianen zelve spreken gaarne van „doorbraak", een door hen uitgevonden modewoord, dat men tegenwoordig dikwijls tegenkomt. Gezien de belangrijkheid dezer hedendaagsche strooming, hopen wij er een populaire uiteenzetting van te geven. In den gemeenteraad van M'harnis is de vorige week lang en breed gesproken over het gemeentelijk weeshuis. Momenteel waren nog twee kinderen ter verzorging opgenomen, waarvoor in functie waren een huismoeder en huisvader, terwijl daarvoor tevens vrijwel het geheele huis in gebruik was. Natuurlijk was deze exploitatie zeer kostbaar. Het College van Regenten be sloot nu de instelling te doen voortbestaan, de kinderen bij familie op kosten der instel ing uit te besteden en derhalve de wees- ouders op wachtgeld te stellen. Een en ander zou een bezuiniging geven van 3500. Bovendien zouden thans de Lighallen weer kunnen worden ontruimd door de ver pleegden over te brengen naar het weeshuis, waardoor deze hun oorspronkelijke be stemming weer zouden herkrijgen. De Raad gaf aan de besluiten van Regen ten zij het dan ook voorloopig voor het jaar 1947 haar goedkeuring waarmede wij van harte instemmen. Onze instemming is echter niet een ge volg van economische, doch van princi pieeie overwegingen. Wij zijn van oordeel dat een gemeentelijk weeshuis ongewenscht is. Met de publieke financiën moet er gelijkheid zijn voor allen. Dat beteekent, dat alle weeskinderen en zij, die door hun ouders verlaten zijn moeten kunnen worden opgenomen. Der halve is er gelijke opnamemogelijkheid voor Roomsch Katholieke, Ned. Herv. Gerefor meerde, Chr. Gereformeerde en alle andere kinderen. In welke geest moeten de kinderen opgevoed worden? Het meest voor de hand liggend is een opvoeding, zooals de ouders, die gaarne zelve hadden willen geven. Dit is voor de huisvader en moeder een onmogelijkheid en dwang is voor de Overheid op geestelijk gebied onjuist. Derhalve is de opvoeding van weeskin deren alleen juist in weeshuizen, die den geest ademen van het gezin, waaruit de kinderen voortkomen, dus kerkelijke wees huizen of het uitbesteden van kinderen in gezinnen, waarin aan de eerder genoemde voorwaarden wordt voldaan. Wij geven den voorkeur aan uitbesteden, omdat, mits regenten daarbij zeer zorg vuldig te werk gaan, de opvoeding het meest tot haar recht kan komen. Immers weeskinderen missen ontzettend veel, voor al de beschuttende liefde der ouders, de warmte van het gezinsleven, een vertrou welijke sfeer en een persoonlijk begrijpen. Opname in een gezinsverband blijft een surrogaat, maar het kan het echte het meest nabij komen. Daarom juichen wij het toe, dat Middel harnis thans den weg van het plaatsen in gezinsverband opgaat. Dit brengt consequenties mede. Ook de verzorging van weezen is barmhartigheid, die naar den eisch der Heiligejschrift eerst door familie, daarna door de kerk en eerst ten laatste door de Overheid dient te worden beoefend. De te volgen weg is thans duidelijk. De instelling kan dus thans financietle bijstand verleenen en toezicht houden aan en op hetgeen de naast verwante ringen der weezen zelve bereid Zijn te doen. Zoo worden de beschikbae fondsen dienstbaar gemaakt aan de toepassing van het gelijk recht voor allen, het bevorderen der geestelijke vrijheid en een verzorging van weezen, die den wensch der ouders het meest nabij komt. Vrijdag 31 Jan. werd in de Ned. Herv. Kerk te Sommelsdijk de le contactavond gehouden van de Chr. Zangverenigingen op Flakkee. De opkomst overtrof alle verwachtingen: velen moesten zelfs met een staanplaats genoegen nemen. De Heer C. Israël, Voorz. - van de Ring van besturen opende deze avond met het laten zingen van Ps. 150 1 en gebed, waarna hij voorlas Ps. 138. Met een kort woord richtte hij zich dan tot de aanwezigen en zeide, dat het hem een groot genoegen was, zovelen hier welkom te mogen heten die kennis wilden nemen van het werk der Zangverenigingen in enger verband. Deze verenigingen dragen allen de naarji: „Christelijke Zangvereni ging." Dat zij die naam mogen dragen met waardigheid. Onze le ontmoetingsavond vindt plaats op een historische datum, n.l. 31 Jan. de verjaardag van Prinses Beatrix. Bijna alle verenigingen hebben zich aange sloten. Wij zullen hopen dat ook de anderen straks Zullen toetreden. De Heer Israël legde er vooral de nadruk op, dat het doel van de Chr. Zangver. is: de jeugd te trekken in de s/eer waar ze thuis hoort. De Secr. van de Prov, Bond van Zangverenigingen had toegezegd deze ver gadering te zullen bijwonen. Er is echter een telegram binnengekomen van de volgende inhoud: Kan tot mijn spijt wegens ijsgang niet komen. Succesvolle en geze gende avond toegewenscht.. Dan opende het Kerkkoor van Dirksland met 2 liederen, waarna het programma vlot achtereen werd afgewerkt. De Heer G. Zoon zorgde voor afwisse ling dpor orgelbespeling, m.m.v. Jan Jonge- jan, die op zijn piston „de Heilige Stad" ten gehore bracht. Het was jammer dat velen dit prachtige muzikale gedeelte beschouwden als een pauze, waarin naar hartelust heen en weer gelopen kon worden. Door de aanwezigen werd met orgelbe geleiding staande het Wilhelmus gezongen. De Heer Both, Voorzitter van de ver eniging te Middelharnis richtte zich dan met een kort woord van dank tot allen die aan deze avond hebben meegewerkt, de heren kerkvoogden, die Zonder bedenking het kerkgebouw hebben beschikbaar ge steld, Ds. van Asch, die eveneens Zijn medewerking heeft gegeven, de directeuren van de Zangverenigingen en de heren Zoon en Jongejah allen hartelijk dank. Wij mogen op een mooie avond terugzien. Vraagt niet, wat haalt dit alles nu. Plant, maakt nat en bidt dan tot God, of Hij den wasdom wil geven. Gezongen werd Ps. 72 11. Vervolgens nam Ds. v. Asch het woord. Het is een gelukkige gedachte deze avond te laten samenvallen met de verjaaardag Van Prinses Beatrix. Deze dag is een blijde dag voor het Prinselijk paar, maar ook voor ons is het een dag van vreugde. Deze dag kunnen wij toch niet op gepaster wijze doorbrengen dan door zang- en orgelspel ter ere van Hem, die de Koning der Koningen is„ Ds. v. Asch richtte zich met een oproep tot de jeugd van Sommelsdijk, om ook te komen tot oprichting van een Zangver. Deze avond heeft toch wel ^verduidelijk bewezen, dat we dit niet behoeven te laten wegens gebrek aan belangstelling. Wij zijn gedoopte mensen, wij behoren als jeugd tot de gemeente en de jeugd is het zaad der kerk. Daarom spoor ik jullie nogmaals aan om ook hier te komen tot oprichting van een koor. Ds. v. Asch sloot daarna met dankgebed. Een extra tram wachtte op het station, zodat ook de reisgelegenheid niets te wensen overliet. Het was een mooie avond en zij, die nog geen lid zijn, kunnen we maar één raad geven, wordt lid van het koor in Uw gemeente en wel zo spoedig mogelijk. (Buiten verantwoording der Redadtie) Mijnheer de Redacteur. Nu de pennestrijd over de brugkwestie wat geluwd schijnt te zijn, zou ik nog gaarne hierover een korte nabeschouwing willen houden, teneinde eenige misver standen uit den weg te ruimen. Schrijver dezes is o.m. herhaaldelijk betiteld als een tegenstander van een brugverbinding. Dit is eigenlijk niet het juiste woord, hij is niet direct tegenstander, doch hecht geen geloof aan de totstand koming hiervan. Het waarom is reeds in extenso in het Weekblad „Opbouw" van 29 Nov. 1946 door mij uiteengezet en komt in het kort hierop neer. Er is veel gepleit voor een brug, er is zelfs gezegd er moet een brug komen, en de brug komt er. Door mij is hierop aangevoerd, wat baat het ons, of wij ons zelf gaan wijs maken dat er een brug komt, terwijl de mogelijk heden hiervoor nog niet zijn onderzocht. Laten wij met beide beenen op den grond blijven. Wij hebben nu eenmaal rekening te houden met eenige belangrijke factoren welke beslissend zullen zijn bij de totstand koming van een vaste oeververbinding. Deze zijn: de Waterstaatkundige factor; de Financieele factor; de Economische factor. Lijkt het er met de twee laatstgenoemde niet al te best voor te staan, de eerstge noemde is wellicht van nog meer ingrijpen de beteekenis. Voorts zou ik nimmer aanwijzingen heb ben gegeven welke tot een verbeterde ver binding kan leiden. In het zelfde artikel van Nov. 1946 in „Opbouw" deed ik dit echter wel, en deze waren; diesel-, electrische tractie op de lijnen der R.T.M., gescheiden goederen en personenvervoer, ook op de veren, zoo mogelijk veerverbinding tusschen M'harnis en de Hoornsche Hoofden, met daarop aansluitend, tram en verkeerswegen. Het wachten is nu op het rapport der Commissie, welke echter nog niet met haar werkzaamheden is aangevangen. Wanneer dit rapport zoodanig zou uit vallen, dat een vaste verbinding binnen afzienbaren tijd tot stand komt, dan zal ondergeteekende er niet voor schromen, openlijk in de bladen toe te geven, dat zijn inzichten niet juist zijn geweest, verwacht wordt echter dat ook de andere partij een zelfde gedragslijn zal volgen, indien zij het bij het verkeerde eind hebben gehad. Met vriendelijke dank voor de ver leende plaatsruimte. D. BLOKLAND. ONTVANGEN De nieuwste Apparaten vanaf f 65,' Worden verwacht KERKIN ST ALL ATIES v.aff 260,- Verder Radio's, Anode's, Accu's, Luid sprekers, Radio- en Lichtlampen. Reparatie enz. Voorstraat 28 Ooltgensplaat.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1947 | | pagina 1