VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE M. ige Kerstmis 1946 Daar gaan onze deviezen Verbijsterend KERSTGEDICHTEN Het Armenen-monument I ys. „OPBOUW contract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD DINSDAG 24 Dec. 1946 Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 130 mm 14 cent per mm. Elke mm Tweede jaargang - No. 64 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 Dit blad verschijnt iedere Dinsdag en Vrijdag Oommissie van Redactiet Ds W. Anker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit. W. A. Bakker, C. M. Vogelaar. lec. 79, fing ter. iet M- Neen, dit opschrift: „Kerstmis 1946" is geen nietszeggend opschrift, \vil geen tradi tionele lége vorm zijn - maar juist deze combinatie van den naam van de heerlijke feestdag van de geboorte van Jezus met ons jaartal is vandaag hoogst belangrijk en ontzettend veelzeggend'. Dat het Kerstfeest en het jaar 1946 nog naast elkaar mogen staan - dat zij om zo te zeggen beiden tegelijk bestaan mogen - dat is totaal onbegrijpelijk. Wie enigszins weet wat Kerstmis -is God die in en door „het Kindeke" een gevallen wereld komt opzoeken om de wonden en de breuken er van te genezen en die wereld in de richting- van haar oorspronkelijk doel te herstellen - en wie enigszins weet wat deze gevallen wereld van 1946 betekent - die snapt het niet dat al niet lang het één aan het ander is ontnomen: Kerstmis uit 1946 weggenomen - (want dit jaar is zo'n prachtig feest niet waard) of 1946 verbannen uit de werkingsfeer van welke openbaring Gods ook, en zeker van het Kerstfeest. En toch staan ze nog naast elkaar, op dezen 25sten December - dat is het won der! Want wanneer wij nu eens goed gaan denken, gaan proberen van deze wereld uit (en dat is met zo moeilijk!) dit wonder te bekijken, dan kunnen wij het niet vatten wat deze moderne wereld met deze moderne Maatschappij nu eigenlijk met een „kinde ke" aan moet; wat de moderne mens met dat kinderlijke verhaal uit Lucas 2 beginnen moet. Dat is allemaal legende en bakerpraat waar onze techniek al eeuwen bovenuit is en waar de mens van het type 1946 zich ver boven verheven voelt. Inderdaad, de moderne wereld weet er dan ook geen weg mee, en als zij er dan rondom dien 25sten December tegen wil en dank toch mee in aanraking wordt gebracht, dan verdwijnt de heerlijke werkelijkheid: Jezus geboren in Bethlehems stal", in het schimmige en vage hoekje der symboliek. Maar ook wanneer wij proberen van God uit, d.i. van Zijn openbaring uit (en dat is wèl moeilijk) dit wonder te bezien, dan kunnen wij het ook niet vatten, wat God nog met Zijn Kerstfeest in deze wereld komt doen, en waarom Hij nog met Zijn Kerstfeest komt, en dat Hij nog met „het Kindeke" komt. „Van God uit", dat wil dus zeggen, van de volle rijke heerlijke betekenis van Kerst feest uit -: dat dit kindje in doeken gewon den en liggende in de kribbe, waarachtig Gods Zoon is, helemaal den hemel toebe horend, maar dat Hij den hemel versmaad heeft, het zwakke en gebroken menszijn heeft aanvaard, het „vlees" heeft aangedaan, opdat Hij in het vlees gekruisigd zou wor den - „van God uit", d.w.z. dat de Vader Zijn enig geliefd Kind aan dé hel heeft prijs gegeven, opdat Hij deze wereld uit de hel tot den hemel brengen zou. Inderdaad, wanneer v/ij het zó bekijken dan kunnen wij er niet bij dat God dit enorme geschenk voor zo'n wereld heeft over gehad en nog over heeft. Want de wereld van heden slaat God in het aangezicht, bespuwt denzelfden Chris tus van Bethlehem vandaag nog. 1946 heeft Gods Wet opzij geschoven en eigen wet gesteld, zijnde wetteloosheid; 1946 heeft het goddelijk recht opzij geschoven en eigen recht geschapen, zijnde rechteloosheid 1946 heeft de norm van het Evangelie verkracht en eigen norm geschapen, zijnde bandeloosheid en zedeloosheid; 1946 heeft het hoge doel, Christus' Rijk genegeerd, en het doel in zichzelf gezocht, dat is de typische „moderniteit" van 1946. Moet hier het Kindeke aan verspild worden, moet hier Kerstmis aan vergooid worden?!God had dit „Cadeau" veel beter voor een andere wereld dan die van 1946 kunnen bewaren! Er staat ergens in de Schrift: „Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt?" Laten we vertalen: „Wat is 1946 dat God daar nog met Zijn Zoon inkomen wil?!" -Ndit 1946 dat het politiek, maatschappelijk, zedelijk totaal verknoeid heeft... En toch staan Kerstmis en 1946 heden nog naast elkaar... onbegrijpelijk!!! Maar ik kan nog iets niet vatten: Dat God dat simpele Evangelie-verhaal van die Blijde Gebeurtenis te Bethlehem aan de Kerk van 1946 heeft toebctrouwd, aan die zondige Kerk die ook dit jaar weer rustig (of misschien een beetje ongerust gemaakt?) in haar vervloekte zondige verdeeldheid èn j doorgaande deling en liefdevolle richting- strijd lieeft voortgeleefd. Hoe kan zo'n Kerk met Lucas 2 in deze wereld iets uitrichten Dat is ook onbegrijpelijk. En toch is dat ook weer door gegaan tot en met dezen Kerstmis, door Gods onpeil bare lankmoedigheid. Ja, daar hebben we het: „Gods on peilbare lankmoedigheid". Daarom geeft Hij het Kerstevangelie nog in zondige, stuntelige handen, in onze handen, opdat v/ij het heil in dit Kindeke gegeven, uit zouden dragen, midden in dit vervloekte 1946, omdat dit de enige redding is voor deze wereld, en omdat God wil dat deze „moderne" wereld behouden wordt. 'Ziet, beleeft, viert zó: KERSTFEEST 1946' Dr. v. Mook beweert, dat economisch ons land in de gewijzigde omstandigheden veel voordeel van Indië zal trekken. Wij vernamen enige feiten, die dat wel duidelijk demonstreren. Een Nederlandse firma kocht goederen in Singapore, welke goederen door de „republiek Indonesië" waren geëxporteerd en verkocht aan firma's in Singapore. Toen deze goederen in Rotterdam aan kwamen, legde een Amsterdamse Handels vereniging daarop beslag, want het bleek, dat de .goederen van haar plantages af komstig waren. Het gevolg is nu dat de Nederlandse firma's geen goederen meer in Singapore kunnen kopen. Maar de „republiek" gaat door met de producten van de Nederlandse plantages naar Singa pore te verkopen. De Engelse firma's profiteren nu van de producten en Soekarao ontvangt de centen. Nederland krijgt geen producten en geen centen. Tweede geval. Lord Killearn heeft ingevolge een geheime overeenkomst met „de republiek" alle Indische suiker gekocht voor de prijs van 12,per 50 Kg. Naar schatting gaat deze koop over 600.000 ton. Engeland kan van deze suiker de handels winst behalen bij doorverkoop naar andere laflden en de bevolking van suiker voorzien. Soekarno ontvangt voor deze verkoop van Nederlandse plantage's 144 millioen. Nederland krijgt geen producten en geen centen. Derde gevaf. Engeland koopt van de „republiek" het materiaal (uitrustingen, outillage) van de Nederlandse plantage's en richt daarmede zijn eigen plantage's in. Gevolg: de Nederlandse plantage's wor den geruïneerd, de Engelse opgebouwd. Zo noemde „De Maasbode" vrijdag avond j.l. in een hoofdartikel het antwoord van minister Jonkman op de vragen van prof. Romme, voorzitter van de katholieke kamerfractie, inzake Linggadjatie en de schrijver besloot met: „Wij voor ons aarze len niet te verklaren, dat het ons, na de uiteenzetting van den minister, onmogelijk zou zijn, de basis-overeenkomst goed te keuren, en dat wij op z'n gunstigst onze steun zouden kunnen geven aan een motie, die om uitstel en opheldering vraagt". Het is een feit, dat vele katholieken afwijzend staan tegenover de Indische politiek van onze regering. Dat een voor aanstaand katholiek blad als „De Maas bode" zich in zulke scherpe bewoordingen tegenover Linggadjatie plaatst, is verheu gend. „De Maasbode" noemt de blanco volmacht, die de regering de commissie- generaal verstrekte een blunder en de schrijver -gaat men z'n ogen knippen, als hij leest, wat de minister zegt over het voorname punt der arbitrage, terwijl hij zich afvraagt of de bindende notulen wel zo bindend zijn. Als wij dan de houding van de katholieke kamerfractie zien na de rede van minister Jonkman dan moeten we wel dezelfde woorden van „De Maasbode" gebruiken: verbijsterend! Welk doel heeft dan prof. Romme met zijn vragen gehad? Of v/as hij reeds tëvoren besloten, hoe of het antwoord ook zou zijn, de regeringspolitiek te steunen Wij vermoeden, dat vele katholieken meer ingestemd zullen hebben met de rede van de R.K. oud-minister Welter, die he regeringspolitiek fel hekelde en opwekte paraat te blijven. Want, zo zeide hij, de grondwet zal gewijzigd dienen te worden, daarvoor is een nieuwe kamer nodig. Denkt bij het invullen van uw stembiljet er aan dat gij mannen kiest, die U zierts- wijze vertegenwoordigen, ten aanzien van de Indische kwestie. VAN OUD NAAR NIEUW In deze week tussen Kerstfeest- en Nieuwjaar lezen we tenslotte een tweetal gedichten bij de jaarwisseling. Deze keer zijn ze van wat oudere dichters. Het eerste is uit de „Kleengedichtjes" van de bekende Vlaamse priester-dichter Guido Gezelle 1899. 't Verleden jaar heeft, oud en stram geleefd, totdat het nieuwe kwam; maar 't nieuwe is schaars een dag geboren, of 't heeft alree die dag verloren. Wat raad? 't En helpt niet „hou!" gezeid, wij zijn op weg naar d' eeuwigheid Dus, opgepast, en niet tot morgen verzet van voor uw ziel te zorgen; zo zal elke ure; elk' dag, elk' jaar eens jong en oud zijn al te gaar: eens oud zijn, maar toch jong gebleven, en stervens vrij, in 't ander leven. Dit wense ik u, en mij en al die 't, jong of oud, mij wensen zal! Minder bekend is de dichter W. Sluyter, een Gelders predikant, die in 1673 gestorven is. Het nieuwe jaar is maar betrekkelijk niéuw, het is een doorgang naar de tijd, waarvan de Schrift zegt, dat dan alles waarlijk „nieuw" zal zijn. NIEUWJAARSGEZANG In Gods name zijn wij héden weder uit het oude jaar in dit nieuwe jaar getreden: en wij hebben allegaar dus van onze'ellendigheid nu een jaar weer afgeleid. De verlossinge der vromen, die. haar heel zal maken vrij, is tot hunne troost gekomen 1 weer een jaar te naderbij; en alras zal haar ellend haastig lopen tot een end. Jesu, Uwe zoete Name, die Gij in veel smart en pijn medebrengt voor ons al't same, zal ons troost en vreugde zijn, als wij zijn te zeer bezwaard in onz ballingschap op aard. Wilt ons sturen en geleiden in dit aangevangen japr, dat v/ij mogen ons bereiden, U alleen te volgen maar en door Kruis geduldelijk gaan naar t' Hemels Koninkrijk. Zone Gods, die d' eerste en leste, die 't begin en einde zijt, zegen toch tot onzen beste, midden in al onze strijd, d' ingang, voortgang, uitgang saam dezes jaars om Uwe Naam. Laat Uw Geest tot ons genaken, opdat Hij ons allegaar mag tot nieuwe schepsels maken in dit nieuw begoten jaar; dat het oude gans verdwijn, en het alles nieuw mag zijn! Totdat Gij hierna volkomen alle ding nieuw maken zult, als het eerste weggenomen' en geheel zal zijn vervuld; daar geen rouw noch ongeval, noch gekrijt meer wezen zal. J. Bij de Duitse opmars in Rusland werden bij Kiew 22.0.000 Armenen gevangen ge nomen. Deze soldaten, werdén natuurlijk ook opgesloten in de beruchte Duitse gevangenkampen, waar ook zij bij duizen den tengevolge van honger en ellende of gewéld stierven. Toen er eindelijk nog pl.m. 90.000 over waren, die ook de dood in het vooruitzicht hadden, werden ze ingelijfd in de Duitse, legers. Een deel van deze. soldaten kwam ook op Flakkee. Duitsgezind waren zij in geeri geval en welen onder hen, vooral de meer ontwikkelden, werkten de Duitsers op alle mogelijke manier tegen. Herhaalde malen boden zij hun diensten aan de ondergrondse aan. Als het aan hen gelegen had, zouden met Dolle Dinsdag niet yeel Duitsers op ons eiland in leven zijn gebleven, Duitse revolvers speelden ze in Hollandse handen. Meerdere keren probeerden ze van Flakkeè of van Schouwen naar de Geallieerden te ontvluchten, wat soms ook gelukte. Zo hebben ook deze mensen, al dan niet in samenwerking met de ondergrondse, het Duitse geweld gesaboteerd. Gevolg was echter, dat op de 9de Decem ber 1944, 's morgens 6 uur, zeven van hen aan het Havenhoofd te Middelharnis wer den doodgeschoten en in een kuil werdep geworpen. Om deze medewerkers aan het verzet, die in den vreemde, ver van hun vaderland, den dood vonden, te eren en om een blijvend getuigenis te hebben tegen „de Duitse terreur, die ook ons eiland zo teisterde, werd reeds in Mei 1945 een som geld be- schikbaar gesteld om op de plaats van de fusilering een Monument op te richten. Dit Monument werd besteld, maar het duurde vele maanden voor het werd afge leverd. In die tijd zijn lonen en prijzen zodanig gestegen, dat het beschikbare geld lang niet toereikend is. Er is ruim J 150,-te kort. Zij, die mede willen werken om dit tekort aan te zuiveren en zodoende het Monument in stand te houden, worden verzocht hun bijdrage over te sch/ijven of te storten op Gironummer 444109 ten name van P. G, J. van Leeuwen te Middelharnis of op een andere wijze, bijvoorbeeld per postwissel aan genoemd adres te doen toekomen. Mocht op deze wijze meer dan het tekort worden bijeengebracht, kan het meerdere procentsgewijze aan de gevers worden terug gegeven, of het kan worden gegeven aan de „Stichting 194U-'45" ten bate van de nagelaten betrekkingen van illegale werkers. Kiest U dit laatste, zet dan even op het rechter-girostrookje te veel voor „Stich ting 194U-'45". Volledige verantwoording volgt in ons blad „Opbouw".

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1