De| Br|ug Ir Fantasie en werkelijkheid Een Van Jongei van de directie van de R.T.M. in. Vorige week Vrijdag-ochtend b.v.was dewacl- kamer te Middelharnts dicht, voorde Men6hedefetnonsVkTachten ingebracht pver Ouddorp - we hebben het niet zelf kunnen constateeren. We hebben de vo g „geschiedenis" gehoord. Kuiper was door de p-°-D'jf an de heer van Zuilen volgt hem °P Een van de beambten van de tram dl®^ets uitvoeren belt den nieuwen directeur op, want hem is de opdracht gegeven. Hi) vraagt hoe moet die opdracht f sch^den. zus o zoo.en in dat zus of zoo zit juist bet verschil, zus was direct, en *00 sabotage ten opzichte va*} .p t h j Toen knalde aan den anderen kant net bevel van den nieuwen directeur het moet g°En ditbishent'kernpunt, het R.T.M.-per- soneel is in gebreke. Als de nieuwe direc teur van de R.T.M., die voor de onmen- schlijk moeilijke taak staat m dez^ch^s orde te scheppen, te makenkrijgt met het riersoneel, dat maling heeft aan üe zeer gerechtvaardigde eischen van het reizend nubliek blijft het hier op 1-lakkee mis Foooen met het verkeer. Wanneer wij - rto van de R.T.M. - ergens an Flakkeeop een station staan en wij vragen aan den station-beheerder waar de tram bliift dan moet hij met Zijn schoucur oohalen en zeggen: ik weet het niet. $S, hij probeert te telefoneeren. bhlkt d- tcl-toon bii de R.T.M. met te werken. Wij vragen ons af veronderstel er is een ongeluk ergens op de' lijn en de telefoon werkt met, hoe komt men dan aan hulp 1 Wij noemen al die narigheden „de geest van Kuiper", die finaal lak had aan het reizende publiek. Kuiper die groote sub sidies van Rijk en Provincies verkreeg voor de R.T.M., maar wiens taak hopeloos heeft gefaald. De R.T.M. bleef zwaar noodlij dend en een bron van ergems voor de reinigers* 1 -n t tvt verder in Wanneer wij met de K. 1 ♦ivi- veruei 111 zee willen, zal heel veel veranderd moeten worden. De wachtkamers aan de stations blijven a in infectie-gevaren blootgesteld. De wacht kamerhouders hebben een plicht en taak mDewachtkamers zijn nu de Plaats als ze open zijn - voor de met-reïzeinde jeiugd om daar rondom de kachel te Zitteni en lawaai te maken. Het was b.v. j.l. Zaterdag avond om zeven uur een bende m de wac itkTer ti Middelharms Geen toezicht. iougens die rondom de kachel zaten jon gens die niet moesten reizen met de tram - en publiek, dat wel moest reizen, kon St De R.T.M.esteKnfldienst in met voor lieg aan het publiek hoeveeLelke ram te laat zal zijn. Voorlooptg zuil.enregent g van de honderd trammen °ver [!>d komen. We vragen alleen reizigers weten hoeveel de tl Z1;De R.T.M. stelt direct het reizend pu bliek in kennis als een dienst uitvalt, door dat de locomotief bezwijkt. toÏÏiSil neFjefin de rij staan om weer een kaakjete koopen. Dat is onzin, we moeten naar nor maie tijden in de maatschappij terug, dat we retours kunnen krijgen. WiI kunn ni°t voorstellen welke voordeelen het heelt voor het reizend publiek om geen retours te De°chef van dienst vergewisse zich ook eens of de verdeeling eerste en tweede klas wel klopt. Vorige week Dinsdag b.v. we om 3 uur uit Rotterdam gingen was een kleine eerste klas- en heel veel tweede klas ruimte. Het was marktdag, dus we kond met ons eerste klas kaartje met klas terecht wel in de tweede. Op is dit geen ramp - maar dan moet de K. ia. ons geen eerste klas kaarye verkoopen als ze ons niet eerste klas kan vervoeren De hoofdzaak is dit: de geest van Kuiper moet verdwijnen, het publiek is ér met voor de r.t.m., maar de R.T.M. is voor het publiek. Dé R.T.M. moet het de reizigers gemakkelijk en comfortabel maken. Het is de plicht van het trampersoneel, dat met de reizigers te maken heeft - stationschefs, tramwachtkamer-houders en conducieuis - naartoe met 100 procent mee te wei ken. De heer D. Blokland zond ons het hier onder volgende artikel over de Brug. Gezien de actualiteit van het brugvraag- stuk geven we gaarne onze lezers ge legenheid hun zienswijze bekend te maken RECTIFICATIE. In ons nummer van 22 Nov. komt in het Tribunaalverslag in de uitspraak tegen T. Mosselman de volgende zin voor: „het aanbrengen van Struik en Peeman werd een onvergeeflijke daad genoemd", dit moet zijn „het aanbrengen van Struik in samenwerking met Peeman werd een onvergeeflijke daad genoemd" Zou echter de R.T.M. genoopt vorden te verdwijnen, dan is men gedwongen het gehecle personenvervoer per rnotortractie te doen geschieden, hetgeen zooals reeds werd uiteengezet, steeds deviezen vraagt. Zou voorts het personenvervoer per auto of bus wel heelemaal en ten allen tijde verzekerd zijn, rekening houdende met vorst en sneeuwperioden zooals wij die in 1940-'4I en '42 gekend hebben. Wanneer het personenvervoer per bus zou geschieden, biedt dit dan meer comfort en gerieven aan de passagierss, b.v. op een reis van Ouddorp of Ooltgensplaat naar Rotterdam, men kan het toch ook niet geriefelijk noemen om den geheelen afstand in een bus te moeten zitten welke meestal niet verwarmd is, zonder zich hier of daar te kunnen vertreden en zonder van een buffet of toilet gebruik te kunnen maken, hetgeen thans per R.T.M. nogwel het geval is. Hoe denkt men zich voorts de bouw van een brug over het Haringvliet. In ieder geval hebben wij te maken met de scheepvaart op de rivier, dus wij moeten een hefbrug hebben of de brug moet zoo hoog gebouwd worden, dat kustvaarders en zelfs zeeschepen er onderdoor kunnen varen. Dan wil men volgens een der plannen bij het bouwen van een brug, 'gebruik maken van het Eiland Tiengemeten, dit Eiland verbinden met een dam of dijk met Flakkee, een gedeelte van het Haringvliet afsluiten, en vervolgens het Eiland Tien- gemeten met een brug verbinden met de Hoeksche Maard. Kan men eventueele gevolgêh van deze afsluiting van te voren geheel overzien? Het is bekend dat het Haringvliet sinds eeuwen de rivier is waardoor het grootste deel van het water der rivieren Rijn en Maas wordt afgevoerd, bestaat er dan bij gedeeltelijke afsluiting van het Haringvliet geen gevaar, dat, wanneer dit water door een betrekkelijk nauwe doorlaat (tusschen Tiengemeten en Hoeksche Waard) moet worden afgevoerd, de stroomversnelling zal toenemen, en uitschuringen aan de oevers en den bodem aldaar zullen plaats vinden. Kan na een vorstperiode ook het ijs afkomstig van de grocte rivieren evenals voorheen, zoo gemakkelijk naar zee worden afgevoerd, wanneer niet de geheele breedte van het Haringvliet beschikbaar zai zijn? Hoe zal precies na afdamming van een gedeelte van het Haringvliet het zoete water der groote rivieren afvloeien, bestaat er geen gevaar dat dan ook een deel hiervan door Krammer en Volkerak geloosd zal worden? Indien dit het geval zou zijn zou de mosselcultuur aldaar geheel ten gronde gaan. Zoo zijn er nog meerdere vragen te stellen en de deskundigen zullen hierop ongetwijfeld wel een goed antwoord weten te geven. Voorts hebben wij rekening te houden met het feit dat op geheel Flakkee maar een inwonertal woont gelijkstaande met dat van één kleine stad en dat* de goederen welke van Flakkee moeten worden vervoerd bij uitstek zijn aangewezen op de tegen woordig gemotoriseerde 'scheepvaart, mede omdat Flakkee rondom door water is omgeven en bijna elke plaats een haven bezit. Wij moeten ons wel realiseeren dat het toch geen kleinigheid is een brug over het Haringvliet te bouwen voor 33.000 zielen welke niet eens allen belanghebbend zijn. Wat was er niet over te doen eer Rotter dam zijn tweede oeververbinding had en dit slechts over een rivier van eenige hon derden meters breed, en hoe kort geleden is pas de verkeersbrug bij de Moerdijk in gebruik genomen, waardoor toen voor het eerst een directe verbinding met Zuid- Nederland, België en Frankrijk tot stand kwam. Zulke gemaakte kosten zijn in ieder geval verantwoord, doch een dergelijk bedrag uit te geven voor Flakkee, lijkt mij niet verantwoord. Ik waag het dan ook te voorspellen dat het met de brug voorloopig wel net zal gaan als indertijd met het vliegveld van flakkee. Er is hier ook veel reclame voor gemaakt, een loterij georganiseerd, een propaganda- tocht met een oud vliegtuig door Neder- deze onderneming zou I land gemaakt en... het is doodgebloed, waarom, omdat de kosten hier op ons Ei- Sinds de bevrijding in Mei 1945, heeft vooral een brugverbinding met rdakkee, in het middelpunt der belangstelling gestaan. Veel is hier in verschillende bladen reeds over geschreven, en het heeft den initiatief nemers niet aan lust ontbroken, om de aandacht van publiek eb overheid op dit zeer belangrijke vraagstuk te vestigen. Zij zagen hun streven beloond, door een bezoek van den Minister-President, en den Commissaris der Koningin, welke zich persoonlijk op de hoogte hebben kunnen stellen van de gerisoleerde ligging en de minder goede verkeersverbinding van het Eiland Flakkee met den vasten wal. Wij hebben in de bladen kunnen lezen, hoe tijdens dit bezoek onze Autoriteiten hun best hebben gedaan aan te toonen, hoe- noodig het is dat een betere verkeersver binding tot stand komt, hetgeen wel me mand zal willen betwisten. Dat hierbij steeds de voordeelen van een brugverbinding naar voren zijn gebracht, en niet de eventueele nadeelen (men moet eigenlijk toch alles van twee kanten zien) is°gebruikelijk, het was misschien de be doeling door veel te vragen juist dat te verkrijgen waar men tevreden mee kan zijn. Toch lijkt het mij wel gewenscht deze kwestie ook eens van een andere zijde te bezien. Nu hoop ik dat men mij met reeds bij voorbaat als een tegenstander van een brugverbinding zal brandmerken, daar ik voorstander ben van die verbinding welke het beste voldoet, financieel verantwoord is, en waarvan de mogelijkheid bestaat, dat het plan dan ook inderdaad tot uitvoering kan worden gebracht, om het even of dit nu een brug of een andere verkeersver binding is. Allereerst dan zijn de omstandigheden wel zelden ongunstiger geweest om het brugplan tot uitvoering te brengen dan thans, wij hebben een tekort aan materi alen werkkrachten en 'contanten, Neder land is in den oorlog verarmd, ten deele vernield, leeggeroofd en heeft geen Kolo niaal bezit meer. Wij hebben te zorgen voor het vormen en instandhouden van leger en vloot, alle aandacht moet besteed vorden aan ae wederopbouw van lucht en koopvaardij vloot, spoorwegen, de technische uitrusting van P.T.T. de woningbouw, ja, wat nu niet* "Gezien deze omstandigheden zullen wij gedurende vele jaren nog rekening hebben te houden met een groote invoer van goede ren uit het Buitenland, welke niet kan p.aats vinden wanneer er niet voldoenoe deviezen beschikbaar zijn Ook voor het bouwen van een brug over het Haringvliet en het gebruik maken hier van door middel van rnotortractie Zijn veel deviezen noodig, hetgeen vermoedelijk ook wel een rc! zal spelen of deze er komt oi niet. Dan is er door onze autoriteiten een opsomming gegeven van de alh:er gepro duceerde goederen en hoeveel personen en automobielen er over de veren worden vervoerd. Is het wellicht de bedoeling dat dit ook alles over de brug zou kunnen geschieden, toch zeker niet, vooral niet de landbouw producten. De exportuien b.v. werden reeds voor de oorlog en zullen ook wel in de toekomst rechtstreeks per schip naar de plaats van bestemming worden vervoerd. Wat de suikerbieten betreft, hiervoor komen voor vervoer over een brug hoog stens de bieten voor de fabriek te Putters- hoek in aanmerking, voor de fabrieken Dinteloord en Roosendaal is dit uitgesloten. De oyerige veldgewassen, zooals aard appelen, peen, granen enz. zullen toch wanneer het groote partijen betreft, en met over te korten afstand moet worden vervoerd, evenals voorheen, ook nog wel het goedkoopst per schip naar de plaats van bestemming kunnen worden gebracht. Hoe staat het verder met het personen vervoer? Ligt het in de bedoeling wanneer er een brug is, toch ook dan de tram in bedrijf te houden... Zooja, dan is het vrijwel zeker dat naast de hooge kosten welke een brug vraagt, een wellicht nog hoogere subsidie aan de R.T.M. verstrekt zou moeten worden om haar bedrijf in stand te houden, daar de brug toch in ieder geval een gedeelte van het vervoer, hetwelk thans de R.T.M. ten goede komt, aan l onttrekken. land met zijn dure vruchtbare grond voor een vliegveld en dan slechts enkele tien tallen kilometers van Rotterdam af, niet verantwoord waren. Moet er dan geen betere verbinding met het vasteland komen? Ongetwijfeld, doch ik ben van meening dat, wanneer de materiaalpositie het toeliet de tegenwoor dige voortvarende en hun taak begrijpende Directie van de R.T.M. ook heel wat verbetering zal weten te brengen. Ook het railverkeer kan nu eenmaal slecht gemist worden en er zijn tijdens den oorlog heel wat gebieden geweest waar men dit heeft ondervonden. Doch dit verkeer dient niet meer plaats te vinden zooals 10 jaar terug en dient aan de tijdsomstandigheden te worden aangepast. Ik zie dan ook wanneer de R.T.M. een kans gegeven wordt, in de toekomst diesel - electrische of electrische tractie op haar lijnen als noodzakelijk. Kon het dan nog zijn dat de veerdienst van Middelharnis naar de Hoornsche Hoofden kan plaatsvinden, en wanneer een tramlijn aansluiting op de bestaande lijn bij Zuidland zou geven, dan kon Flakkee met voldoende veerdiensten en gescheiden auto en personenvervoer alles zins tevreden zijn. Wij zouden dan, gezien de geografische ligging van Flakkee een geriefelijke en snelle verbinding met Rotterdam hebben, hetgeen met een brug en zonder de tram niet altijd het geval zou zijn. Noodzakelijkerwijze zou dan echter van overheidswege aan de exploitatie van het bedrijf der R.T.M. zekere eischen moeten worden gesteld, terwijl de R.T.M. ge vrijwaard zou moeten worden tegen on- noodiga concurrentie welke een behoorlijke exploitatie van hun bedrijf onmogelijk zou maken. Het is al weer een heele tijd geleden dat de middenstanders-winkeliersin deze dagen vati het jaar een groctsche reclame optouw zet'ten, maar wij zijn het ten volle met den inhoud der advertent e eens, de tijden zijn er nog niet naar - en de bevoorrading der winkels zeker niet - om nu tot een derge lijke attendeering over te gaan. We herinneren ons nog zoo levendig de dagen van vóór 1940. Hoe de vereeniging toen optrad met kindersamenkomsten in een of andere groote zaal; hoe spandoeken in de straten de nadering van het groote St. Nicolaasfeest aankondigden; hoe St. Nicolaas zelf vergezeld van zwarte Piet de suprises aan huis bezorgde en hoe- alles werd in het werk gesteld om het publiek van ons eiland te overtuigen dat evengoed in Middelharnis en Sommelsdijk kon wor den gekocht dan waar ook buiten Flakkee. Sindsdien is veel gebeurd. O.a. werd het bestaan der vereeniging door den bezetter onmogelijk gemaakt en moesten in den zomer van 1942 alle bescheiden, notulen boeken, kasmiddelen, correspondentie, le denlijsten, enz. enz. worden ingeleverd. Tusschen haakjesWe weten dat dit nimmer is geschied maar alles „dook onder". Maar hoe dan ook, de vereeniging werd tot' werkeloosheid gedoemd en van naar buiten optreden "kon, hoe voorzichtig ook, geen sprake zijn. En nu is het weer zoo ver, dat zij be scheiden begint. En wat dit laatste betreft, we kunnen nog tevreden zijn. Wat de stad biedt, vindt men dok h(er. Er zijn wel voorbeelden op te sommen dat de stedeling op het platteland koopt en dat vanuit Rotterdam de winkelstand in Middelharnis en Sommelsdijk wordt bezocht om het door hen benoodigde aan te schaffen. Laat dit in deze dagen voor St. Nicolaas de bewoners van ons eiland een bewijs zijn dat evengped in deze centrumgemeenten gekocht kan worden dati waar ook elders. Deze gemeenschappelijke reclame getuigt van bescheidenheid die te waardeeren valt en die zeker onze sympathie .heeft. Aan humbug hebben we geen behoefte in den tijd van goederenschaarschte. Ook in de reclame moet men eerlijk zijn. Dit weten we wel dat elk lid der vereeniging doet wat in zijn vermogen is om datgene aan te bieden watte bekomen is en ieder huldigt het oude maar ware spreekwoord: „K1 a n t is Koning". We wenschen den leden-winkeliers in deze dagen goede zaken. De middenstandsvereeniging, Middelharnis-Sommélsdijk. In aansluiting op een advertentie voor komende in dit nummer en geteekend door de Middenstandsvereeniging „Middelhar- nis-Sommelsdijk", verwijzen we onze le zers gaarne naar den inhoud daarvan. Er blijkt uit, dat het Bestuur dier ver eeniging, weer als voorheen het wapen van de gemeenschappelijke reclame hanteert en dat zij de waarde van de plaatselijke pers niet onderschat en ook ons blad daarvoor koos. .georganiJ Herv. Knl GOE1 op Zaten iZondagssI IS.- wist lil te leveren .1 te Zoeken. daS-.n. Voor de

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 2