De| Br|ug
Ir
Fantasie en werkelijkheid
Een
Van
Jongei
van de directie van de R.T.M. in. Vorige
week Vrijdag-ochtend b.v.was dewacl-
kamer te Middelharnts dicht, voorde
Men6hedefetnonsVkTachten ingebracht pver
Ouddorp - we hebben het niet zelf kunnen
constateeren. We hebben de vo g
„geschiedenis" gehoord.
Kuiper was door de p-°-D'jf an
de heer van Zuilen volgt hem °P Een van
de beambten van de tram dl®^ets
uitvoeren belt den nieuwen directeur op,
want hem is de opdracht gegeven. Hi) vraagt
hoe moet die opdracht f sch^den. zus o
zoo.en in dat zus of zoo zit juist bet
verschil, zus was direct, en *00
sabotage ten opzichte va*} .p t h j
Toen knalde aan den anderen kant net
bevel van den nieuwen directeur het moet
g°En ditbishent'kernpunt, het R.T.M.-per-
soneel is in gebreke. Als de nieuwe direc
teur van de R.T.M., die voor de onmen-
schlijk moeilijke taak staat m dez^ch^s
orde te scheppen, te makenkrijgt met het
riersoneel, dat maling heeft aan üe zeer
gerechtvaardigde eischen van het reizend
nubliek blijft het hier op 1-lakkee mis
Foooen met het verkeer. Wanneer wij
- rto van de R.T.M. - ergens an
Flakkeeop een station staan en wij vragen
aan den station-beheerder waar de tram
bliift dan moet hij met Zijn schoucur
oohalen en zeggen: ik weet het niet.
$S, hij
probeert te telefoneeren. bhlkt d- tcl-toon
bii de R.T.M. met te werken. Wij vragen
ons af veronderstel er is een ongeluk ergens
op de' lijn en de telefoon werkt met, hoe
komt men dan aan hulp 1
Wij noemen al die narigheden „de geest
van Kuiper", die finaal lak had aan het
reizende publiek. Kuiper die groote sub
sidies van Rijk en Provincies verkreeg voor
de R.T.M., maar wiens taak hopeloos heeft
gefaald. De R.T.M. bleef zwaar noodlij
dend en een bron van ergems voor de
reinigers* 1 -n t tvt verder in
Wanneer wij met de K. 1 ♦ivi- veruei 111
zee willen, zal heel veel veranderd moeten
worden.
De wachtkamers aan de stations blijven
a in infectie-gevaren blootgesteld. De wacht
kamerhouders hebben een plicht en taak
mDewachtkamers zijn nu de Plaats als
ze open zijn - voor de met-reïzeinde jeiugd
om daar rondom de kachel te Zitteni en
lawaai te maken. Het was b.v. j.l. Zaterdag
avond om zeven uur een bende m de
wac itkTer ti Middelharms Geen toezicht.
iougens die rondom de kachel zaten jon
gens die niet moesten reizen met de tram
- en publiek, dat wel moest reizen, kon
St De R.T.M.esteKnfldienst in met voor
lieg aan het publiek hoeveeLelke ram
te laat zal zijn. Voorlooptg zuil.enregent g
van de honderd trammen °ver [!>d
komen. We vragen alleen
reizigers weten hoeveel de tl
Z1;De R.T.M. stelt direct het reizend pu
bliek in kennis als een dienst uitvalt, door
dat de locomotief bezwijkt.
toÏÏiSil
neFjefin de rij staan om weer een kaakjete
koopen. Dat is onzin, we moeten naar nor
maie tijden in de maatschappij terug,
dat we retours kunnen krijgen. WiI kunn
ni°t voorstellen welke voordeelen het heelt
voor het reizend publiek om geen retours
te De°chef van dienst vergewisse zich ook
eens of de verdeeling eerste en tweede klas
wel klopt. Vorige week Dinsdag b.v.
we om 3 uur uit Rotterdam gingen was een
kleine eerste klas- en heel veel tweede klas
ruimte. Het was marktdag, dus we kond
met ons eerste klas kaartje met
klas terecht wel in de tweede. Op
is dit geen ramp - maar dan moet de K. ia.
ons geen eerste klas kaarye verkoopen als
ze ons niet eerste klas kan vervoeren
De hoofdzaak is dit: de geest van Kuiper
moet verdwijnen, het publiek is ér met voor
de r.t.m., maar de R.T.M. is voor het
publiek. Dé R.T.M. moet het de reizigers
gemakkelijk en comfortabel maken. Het
is de plicht van het trampersoneel, dat met
de reizigers te maken heeft - stationschefs,
tramwachtkamer-houders en conducieuis
- naartoe met 100 procent mee te wei ken.
De heer D. Blokland zond ons het hier
onder volgende artikel over de Brug.
Gezien de actualiteit van het brugvraag-
stuk geven we gaarne onze lezers ge
legenheid hun zienswijze bekend te maken
RECTIFICATIE.
In ons nummer van 22 Nov. komt in
het Tribunaalverslag in de uitspraak tegen
T. Mosselman de volgende zin voor:
„het aanbrengen van Struik en Peeman
werd een onvergeeflijke daad genoemd",
dit moet zijn „het aanbrengen van Struik
in samenwerking met Peeman werd
een onvergeeflijke daad genoemd"
Zou echter de R.T.M. genoopt vorden
te verdwijnen, dan is men gedwongen het
gehecle personenvervoer per rnotortractie
te doen geschieden, hetgeen zooals reeds
werd uiteengezet, steeds deviezen vraagt.
Zou voorts het personenvervoer per auto
of bus wel heelemaal en ten allen tijde
verzekerd zijn, rekening houdende met
vorst en sneeuwperioden zooals wij die
in 1940-'4I en '42 gekend hebben.
Wanneer het personenvervoer per bus
zou geschieden, biedt dit dan meer comfort
en gerieven aan de passagierss, b.v. op
een reis van Ouddorp of Ooltgensplaat
naar Rotterdam, men kan het toch ook niet
geriefelijk noemen om den geheelen afstand
in een bus te moeten zitten welke meestal
niet verwarmd is, zonder zich hier of daar
te kunnen vertreden en zonder van een
buffet of toilet gebruik te kunnen maken,
hetgeen thans per R.T.M. nogwel het
geval is.
Hoe denkt men zich voorts de bouw van
een brug over het Haringvliet.
In ieder geval hebben wij te maken met
de scheepvaart op de rivier, dus wij moeten
een hefbrug hebben of de brug moet zoo
hoog gebouwd worden, dat kustvaarders
en zelfs zeeschepen er onderdoor kunnen
varen.
Dan wil men volgens een der plannen
bij het bouwen van een brug, 'gebruik
maken van het Eiland Tiengemeten, dit
Eiland verbinden met een dam of dijk met
Flakkee, een gedeelte van het Haringvliet
afsluiten, en vervolgens het Eiland Tien-
gemeten met een brug verbinden met de
Hoeksche Maard.
Kan men eventueele gevolgêh van deze
afsluiting van te voren geheel overzien?
Het is bekend dat het Haringvliet sinds
eeuwen de rivier is waardoor het grootste
deel van het water der rivieren Rijn en
Maas wordt afgevoerd, bestaat er dan bij
gedeeltelijke afsluiting van het Haringvliet
geen gevaar, dat, wanneer dit water door
een betrekkelijk nauwe doorlaat (tusschen
Tiengemeten en Hoeksche Waard) moet
worden afgevoerd, de stroomversnelling
zal toenemen, en uitschuringen aan de
oevers en den bodem aldaar zullen plaats
vinden.
Kan na een vorstperiode ook het ijs
afkomstig van de grocte rivieren evenals
voorheen, zoo gemakkelijk naar zee worden
afgevoerd, wanneer niet de geheele breedte
van het Haringvliet beschikbaar zai zijn?
Hoe zal precies na afdamming van een
gedeelte van het Haringvliet het zoete
water der groote rivieren afvloeien, bestaat
er geen gevaar dat dan ook een deel hiervan
door Krammer en Volkerak geloosd zal
worden?
Indien dit het geval zou zijn zou de
mosselcultuur aldaar geheel ten gronde
gaan.
Zoo zijn er nog meerdere vragen te
stellen en de deskundigen zullen hierop
ongetwijfeld wel een goed antwoord weten
te geven.
Voorts hebben wij rekening te houden
met het feit dat op geheel Flakkee maar
een inwonertal woont gelijkstaande met
dat van één kleine stad en dat* de goederen
welke van Flakkee moeten worden vervoerd
bij uitstek zijn aangewezen op de tegen
woordig gemotoriseerde 'scheepvaart, mede
omdat Flakkee rondom door water is
omgeven en bijna elke plaats een haven
bezit.
Wij moeten ons wel realiseeren dat het
toch geen kleinigheid is een brug over het
Haringvliet te bouwen voor 33.000 zielen
welke niet eens allen belanghebbend zijn.
Wat was er niet over te doen eer Rotter
dam zijn tweede oeververbinding had en
dit slechts over een rivier van eenige hon
derden meters breed, en hoe kort geleden
is pas de verkeersbrug bij de Moerdijk in
gebruik genomen, waardoor toen voor het
eerst een directe verbinding met Zuid-
Nederland, België en Frankrijk tot stand
kwam.
Zulke gemaakte kosten zijn in ieder geval
verantwoord, doch een dergelijk bedrag
uit te geven voor Flakkee, lijkt mij niet
verantwoord.
Ik waag het dan ook te voorspellen dat
het met de brug voorloopig wel net zal
gaan als indertijd met het vliegveld van
flakkee.
Er is hier ook veel reclame voor gemaakt,
een loterij georganiseerd, een propaganda-
tocht met een oud vliegtuig door Neder-
deze onderneming zou I land gemaakt en... het is doodgebloed,
waarom, omdat de kosten hier op ons Ei-
Sinds de bevrijding in Mei 1945, heeft
vooral een brugverbinding met rdakkee, in
het middelpunt der belangstelling gestaan.
Veel is hier in verschillende bladen reeds
over geschreven, en het heeft den initiatief
nemers niet aan lust ontbroken, om de
aandacht van publiek eb overheid op dit
zeer belangrijke vraagstuk te vestigen.
Zij zagen hun streven beloond, door een
bezoek van den Minister-President, en den
Commissaris der Koningin, welke zich
persoonlijk op de hoogte hebben kunnen
stellen van de gerisoleerde ligging en de
minder goede verkeersverbinding van het
Eiland Flakkee met den vasten wal.
Wij hebben in de bladen kunnen lezen,
hoe tijdens dit bezoek onze Autoriteiten
hun best hebben gedaan aan te toonen, hoe-
noodig het is dat een betere verkeersver
binding tot stand komt, hetgeen wel me
mand zal willen betwisten.
Dat hierbij steeds de voordeelen van een
brugverbinding naar voren zijn gebracht,
en niet de eventueele nadeelen (men moet
eigenlijk toch alles van twee kanten zien)
is°gebruikelijk, het was misschien de be
doeling door veel te vragen juist dat te
verkrijgen waar men tevreden mee kan zijn.
Toch lijkt het mij wel gewenscht deze
kwestie ook eens van een andere zijde te
bezien.
Nu hoop ik dat men mij met reeds bij
voorbaat als een tegenstander van een
brugverbinding zal brandmerken, daar ik
voorstander ben van die verbinding welke
het beste voldoet, financieel verantwoord is,
en waarvan de mogelijkheid bestaat, dat
het plan dan ook inderdaad tot uitvoering
kan worden gebracht, om het even of dit
nu een brug of een andere verkeersver
binding is.
Allereerst dan zijn de omstandigheden
wel zelden ongunstiger geweest om het
brugplan tot uitvoering te brengen dan
thans, wij hebben een tekort aan materi
alen werkkrachten en 'contanten, Neder
land is in den oorlog verarmd, ten deele
vernield, leeggeroofd en heeft geen Kolo
niaal bezit meer.
Wij hebben te zorgen voor het vormen en
instandhouden van leger en vloot, alle
aandacht moet besteed vorden aan ae
wederopbouw van lucht en koopvaardij
vloot, spoorwegen, de technische uitrusting
van P.T.T. de woningbouw, ja, wat nu
niet*
"Gezien deze omstandigheden zullen wij
gedurende vele jaren nog rekening hebben
te houden met een groote invoer van goede
ren uit het Buitenland, welke niet kan p.aats
vinden wanneer er niet voldoenoe deviezen
beschikbaar zijn
Ook voor het bouwen van een brug over
het Haringvliet en het gebruik maken hier
van door middel van rnotortractie Zijn veel
deviezen noodig, hetgeen vermoedelijk ook
wel een rc! zal spelen of deze er komt oi
niet.
Dan is er door onze autoriteiten een
opsomming gegeven van de alh:er gepro
duceerde goederen en hoeveel personen en
automobielen er over de veren worden
vervoerd.
Is het wellicht de bedoeling dat dit ook
alles over de brug zou kunnen geschieden,
toch zeker niet, vooral niet de landbouw
producten.
De exportuien b.v. werden reeds voor
de oorlog en zullen ook wel in de toekomst
rechtstreeks per schip naar de plaats van
bestemming worden vervoerd.
Wat de suikerbieten betreft, hiervoor
komen voor vervoer over een brug hoog
stens de bieten voor de fabriek te Putters-
hoek in aanmerking, voor de fabrieken
Dinteloord en Roosendaal is dit uitgesloten.
De oyerige veldgewassen, zooals aard
appelen, peen, granen enz. zullen toch
wanneer het groote partijen betreft, en met
over te korten afstand moet worden
vervoerd, evenals voorheen, ook nog wel
het goedkoopst per schip naar de plaats
van bestemming kunnen worden gebracht.
Hoe staat het verder met het personen
vervoer? Ligt het in de bedoeling wanneer
er een brug is, toch ook dan de tram in
bedrijf te houden...
Zooja, dan is het vrijwel zeker dat naast
de hooge kosten welke een brug vraagt,
een wellicht nog hoogere subsidie aan de
R.T.M. verstrekt zou moeten worden om
haar bedrijf in stand te houden, daar de
brug toch in ieder geval een gedeelte van
het vervoer, hetwelk thans de R.T.M. ten
goede komt, aan
l onttrekken.
land met zijn dure vruchtbare grond voor
een vliegveld en dan slechts enkele tien
tallen kilometers van Rotterdam af, niet
verantwoord waren.
Moet er dan geen betere verbinding met
het vasteland komen? Ongetwijfeld, doch
ik ben van meening dat, wanneer de
materiaalpositie het toeliet de tegenwoor
dige voortvarende en hun taak begrijpende
Directie van de R.T.M. ook heel wat
verbetering zal weten te brengen.
Ook het railverkeer kan nu eenmaal
slecht gemist worden en er zijn tijdens den
oorlog heel wat gebieden geweest waar men
dit heeft ondervonden.
Doch dit verkeer dient niet meer plaats
te vinden zooals 10 jaar terug en dient
aan de tijdsomstandigheden te worden
aangepast.
Ik zie dan ook wanneer de R.T.M. een
kans gegeven wordt, in de toekomst
diesel - electrische of electrische tractie op
haar lijnen als noodzakelijk.
Kon het dan nog zijn dat de veerdienst
van Middelharnis naar de Hoornsche
Hoofden kan plaatsvinden, en wanneer
een tramlijn aansluiting op de bestaande
lijn bij Zuidland zou geven, dan kon
Flakkee met voldoende veerdiensten en
gescheiden auto en personenvervoer alles
zins tevreden zijn.
Wij zouden dan, gezien de geografische
ligging van Flakkee een geriefelijke en
snelle verbinding met Rotterdam hebben,
hetgeen met een brug en zonder de tram
niet altijd het geval zou zijn.
Noodzakelijkerwijze zou dan echter van
overheidswege aan de exploitatie van het
bedrijf der R.T.M. zekere eischen moeten
worden gesteld, terwijl de R.T.M. ge
vrijwaard zou moeten worden tegen on-
noodiga concurrentie welke een behoorlijke
exploitatie van hun bedrijf onmogelijk
zou maken.
Het is al weer een heele tijd geleden dat
de middenstanders-winkeliersin deze dagen
vati het jaar een groctsche reclame optouw
zet'ten, maar wij zijn het ten volle met den
inhoud der advertent e eens, de tijden zijn
er nog niet naar - en de bevoorrading der
winkels zeker niet - om nu tot een derge
lijke attendeering over te gaan.
We herinneren ons nog zoo levendig de
dagen van vóór 1940. Hoe de vereeniging
toen optrad met kindersamenkomsten in
een of andere groote zaal; hoe spandoeken
in de straten de nadering van het groote
St. Nicolaasfeest aankondigden; hoe St.
Nicolaas zelf vergezeld van zwarte Piet de
suprises aan huis bezorgde en hoe- alles
werd in het werk gesteld om het publiek
van ons eiland te overtuigen dat evengoed
in Middelharnis en Sommelsdijk kon wor
den gekocht dan waar ook buiten Flakkee.
Sindsdien is veel gebeurd. O.a. werd het
bestaan der vereeniging door den bezetter
onmogelijk gemaakt en moesten in den
zomer van 1942 alle bescheiden, notulen
boeken, kasmiddelen, correspondentie, le
denlijsten, enz. enz. worden ingeleverd.
Tusschen haakjesWe weten dat dit nimmer
is geschied maar alles „dook onder". Maar
hoe dan ook, de vereeniging werd tot'
werkeloosheid gedoemd en van naar buiten
optreden "kon, hoe voorzichtig ook, geen
sprake zijn.
En nu is het weer zoo ver, dat zij be
scheiden begint. En wat dit laatste betreft,
we kunnen nog tevreden zijn. Wat de stad
biedt, vindt men dok h(er. Er zijn wel
voorbeelden op te sommen dat de stedeling
op het platteland koopt en dat vanuit
Rotterdam de winkelstand in Middelharnis
en Sommelsdijk wordt bezocht om het
door hen benoodigde aan te schaffen.
Laat dit in deze dagen voor St. Nicolaas
de bewoners van ons eiland een bewijs zijn
dat evengped in deze centrumgemeenten
gekocht kan worden dati waar ook elders.
Deze gemeenschappelijke reclame getuigt
van bescheidenheid die te waardeeren valt
en die zeker onze sympathie .heeft. Aan
humbug hebben we geen behoefte in den
tijd van goederenschaarschte. Ook in de
reclame moet men eerlijk zijn. Dit weten
we wel dat elk lid der vereeniging doet
wat in zijn vermogen is om datgene aan
te bieden watte bekomen is en ieder
huldigt het oude maar ware spreekwoord:
„K1 a n t is Koning".
We wenschen den leden-winkeliers in
deze dagen goede zaken.
De middenstandsvereeniging,
Middelharnis-Sommélsdijk.
In aansluiting op een advertentie voor
komende in dit nummer en geteekend door
de Middenstandsvereeniging „Middelhar-
nis-Sommelsdijk", verwijzen we onze le
zers gaarne naar den inhoud daarvan.
Er blijkt uit, dat het Bestuur dier ver
eeniging, weer als voorheen het wapen van
de gemeenschappelijke reclame hanteert
en dat zij de waarde van de plaatselijke pers
niet onderschat en ook ons blad daarvoor
koos.
.georganiJ
Herv. Knl
GOE1
op Zaten
iZondagssI
IS.- wist lil
te leveren .1
te Zoeken.
daS-.n.
Voor de