VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE
dM,bo"n 10 cen' - Bi CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dil Wad verschii°t iedere
Sint Nicolaas Reclame.
Kinderbijslag
f MEDITATIE VOOR
DEN ZONDAG J
Dc geest van Kuiper
5 0/o KORTING
Magazijn „De Overkant" A* JSitskoorn
Strijcnschestraat 1—3 hoek Polderlaan - Telef. 73140
te Rotterdam-Zuid (Bij tramhalte Hillesluis)
5 o/o KORTING
VRIJDAG 29 Nov. 1946
Prijs per kwartaal f 1,50
Losse nummers f 0,15
Advertentieprijs 1—30 mm
14 cent per mm. Elke mm
OPBOUW
Tweede jaargang - No. 57
Adres der redactie en Ad
ministratie Voorstr. A 239
Postbus 14
Middelharnis Tel. No. 332
contract aanzienlijke korting
Dinsdag en Vrijdag
Commissie van*Redactie Ds W. Anker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit.
H. v. Rossum Jr., Ds. H. de Valk, C. M. Vogelaar.
De Tweede Kamer heeft met
algemeene stemmen een wijziging
der Kinderbijslagwet aanvaard, met
ingang van 1 October 1946.
Wanneer ook de Eerste Kamer dit
wetsontwerp bekrachtigt, zullen de
loontrekkenden niet meer vanaf het
derde, doch thans vanaf het eerste
kind een toeslag op het loon ont
vangen van 2,40 per kind per week
en vanaf het vierde kind 3,— per
week. Dit beteekent voor vele ge
zinnen een loonsverhooging van 4,80
en meer per week. Daartoe zullen
ten laste der bedrijven de premiën
met 3 ten behoeve van het kirider-
bijslagfonds worden verhoogd.
Dat de geheele Volksvertegenwoor
diging rechts en links meewerkten
is toch wel van belang om op te
merken.
Immers het pleit voor kindertoe
slag is steeds vanuit Christelijk Soci
ale zijde gevoerd en daarbij gestëund
door de Christelijk politieke partijen.
De bestrijding is steeds van link-
sche zijde gekomen.
Wie herinnert zich niet de plat-
vloersche uitdrukking, welke men
van die zijde aan de kinderbijslag
'gaf?
Velerlei waren de bedenkingen, die
men opperde.
Van Socialistische zijde verwacht
te men allerlei conflicten en wrij
vingen, wanneer naast elkander
twee arbeiders, die beiden hetzelfde
werk verrichten en de een, omdat hij
een grooter gezin „te zijner laste"
heeft, meer ontvangt, dan zijn collega,
die een kleiner gezin heeft.
Van oud-liberale zijde bestreed
men ook steeds den kinderbijslag.
Loon naar werk, loon naar arbeids
prestatie was de theorie, die men
verkondigde.
Zelfs van feministische zijde (de
vrouwenbeweging van moderne zijde)
werd zelfs den kindertoeslag onjuist
geacht. Men verwachtte daarvan een
versterking van dè positie van den
man, tenslotte van die van de vrouw
in het huwelijk- en gezinsleven.
Daartegenover ging men van Chris
telijke zij.de voort opbouwenden ar
beid te verrichten en de geesten om
te zetten.
Het materialisme ziet in het loon
het doel van den arbeid.
Naar Christelijke beschouwing is
het loon middel om de Goddelijke
roeping in het leven te vervullen
De gezinsvorming is dbor God
nadrukkelijk gewild en de arbeid is
het middel om in de behoeften van
het ge'zin te voldoen en daarnaast,
naar luid van den Catechismus kerken
en scholen te onderhouden en de
armen Christelijke handreiking te
doen.
Derhalve is steeds het .pleit ge
voerd voor een loonstelsel, waardoor
de zorgen vaai den kinderzegen wor
den verlicht.
Niemand zal kunnen beweren, dat
de kinderbijslag de zorgen van een
grooter wordend gezin geheel weg
neemt. Dat "behoeft ook niet. In den
regel neemt het verantwoordelijk
heidsgevoel bij de gezinsontwikke
ling toe en de bijslag is een middel
om naar scheppingsordinantie den
mensch tot rijkere ontplooing te
brengen. Daardoor neemt ook de
volkskracht toe.
Het gezin is de maatschappij in
het klein. Men leert er het gezag
kennen en beoefenen, daar wordt het
gemeenschapsgevoel aangeleerd, daar
ziet men van nabij wat liefde en
opoffering vermag. In het gezin
wordt de hulpvaardigheid, de eerbied
en allerlei zedelijke dingen aangeleerd
Daar kan het Christendom door
Gods genade in den kleinen kring
worden beleefd. Daar moet de samen
leving onder den tucht van het
Woord Gods worden gezet. In dien
kring mo£t de echte, de ware blijd
schap van het Christen zijn worden
beleefd.
Vanuit dit centrum moet het ge
heele leven worden beïnvloed. Een
samenleving, waarin het gezinsleven
Zakt en in verval komt sflelt he't
verderf tegemoet.
Daarom heeft de Overheid tot
taak het gezinsleven ook in stoffelijk
opzicht te beschermen en te helpen.
Men heeft in het verleden allerlei
practische bedenkingen gemaakt. De
werkgevers zouden bij voorkeur
slechts arbeiders zonder kinderen of
met weinig kinderen in dienst'nemen
uit louter voordeel. De bedrijfs
fondsen en later het wettelijk inge
stelde kinderbijslagfonds hebben al
die bezwaren ondervangen. De werk
gevers betalen een premie over het
uitbetaalde arbeidsloon en het kin
dertal hunner arbeiders is voor hen
financieel onverschillig.
Natuurlijk blijven er allerlei be
schouwingen mogelijk. De vraag kah
rijzen of het loon, niet zoodanig moet
zijn, dat het toereikend is voor de
eerste kinderen.
Regeering en volksvertegenwoor
diging hebben dit vraagstuk thans
laten rusten. De buitengewone moei
lijke omstandigheden hebben er toe
geleid thans de gezinnen te helpen.
Daarom geldt dit besluit uiterlijk tot
1950. In dien tijd kan de loontheorie
nog eens bekeken worden.
Met dankbaarheid mogen we cqn-
stateeren, dat over de geheele lijn het
principe der kinderbijslag is aanvaard.
Ook hier ging de Christelijke
Sociale en de christelijk politieke
actie voorop.
Hun onvermoeiden strijd in het
verleden is in het heden als juist
erkend.
Het Christendom is de levende
kracht voor de sociale hervormingen.
VAN DEN EERSTEN DAG AAN
e
Toen zeide Hij tot mij'. Vrees
niet, Daniel, want van den eersten
dag aan, dat gij uw hart begaaft,
om te verstaan en om uzelf te
verootmoedigen voor het aangezicht
uws Gods, zijn uw woorden ge
hoord, en om uwef woorden wil
ben Ik gekomen.
Daniël 10 12.
Wij bevinden ons in Daniël 10 in het
derde jaar van Kores, de koning van Perzië.
Zooals bekend, heeft Kores een eind ge
maakt aan de Babylonische wereldheer
schappij en heeft hij dadelijk in het begin
in het eerste jaar vari zijn regeering over
Babel, den Joden 'verlof gegeven naar
Palestina terug te këeren. Van dit verlof
heeft ook een deel van de Joden gebruik
gemaakt. Daniël is echter in Babel gebleven.
Hij had een belangrijke plaats aan het hof.
En hij kon daar in Babel zijn invloed ten
gunste der Joden aanwenden. Dat hadden
de Joden ook wel nopdig, dat ze een pleit
bezorger hadden aan het hof van Babel.
Want ze ondervonden in Jeruzalem allerlei
moeilijkheden. De Samaritanen deden alle
mogelijke moeite om den bouw van den
tempel tegen te houden. Ze zonden mannen
naar het hof die de Perzische ambtenaren
moesten bewerken en ophitsen tegen de
Joden. Die teruggekeerde Joden zouden
revolutionnair zijn, de bouw van den tem
pel zou gevaarlijk zijn voor' den Perzischen
staat. Er-was dus wel alle reden voor, dat
Daniël in Babel bleef om met zijn grooten
invloed de krachten die tegen de Joden
werkten, zooveel mogelijk den kop in te
drukken. Maar Daniël doet meer. Hij brengt
deze zaak in het gebed. Hij kan 't niet
verwerken, dat 't daar in Kansan er zoo
treurig naar toe gaat. Blij begaf zijn hart
om te verstaan welke de toekomst zou we
gen voor zijn arme volk. En dat drie weken
lang. En dan ontvangt hij antwoord op
zijn gebed: een afgezant uit den hooge ver
schijnt hem. Daniël wordt zeer verschrikt
bij de verschijning van dezen boodschapper.
Maar de engej bemoedigt hem: „Vrees niet,
want van den eersten dag aan zijn uw woor
den gehoord".
„Van den eersten dag aan". Dat is een
treffend woord.
Daniël heeft gebeden een en twintig
dagen lang. En in al dien tijd had hij niets
van de verhooring gemerkt. Daniël vastte
en bad, den eenen dag voor, den anderen
dag na, maar.de hemel scheen van koper
en er gebeurde niets. Na 21 dagen eindelijk
komt de engel. Dus Daniël kreeg antwoord
op zijn gebed. Maar, zoo zijn we geneigd te
denken, hij heeft er toch een heelen tijd op
moeten wachten. Wat zegt de engel echter?
„"Wan den eersten dag. aan zijn uw woorden
gehoord".
God hoort het gebed. En dat maar niet
ten langen leste. Van stonde aan. En ook
terstond is God met de verhooring begon
nen, (dat blijkt later) Voorloopig wel op
een voor Daniël onzichtbare wijze. Maar
daarom niet minder werkelijk.
Wat voor Daniël gold, geldt evenzeer
voor ons. Van stonde aan dringt ons gebed
door tot den hemelschen Vader. Soms laat
God ons een tijdlang wachten voor wij
de verhooring der gebeden zién. Dat kan
heel lang duren. En soms zién wij 't nooit
met eigen oogen. De verhooring is er dan
wel, maar God acht 't om de een of andere
reden niet nocdig dat we haar zién. Ais we
het dan maar geloóven, dat is de hoofdzaak.
God hoort het "gebed terstond. Als gij
worstelt voor den troon, der genade, of
gij genieten moogt de troost van de ver
geving der zonden, en 't blijft maar donker,
geeft 't dan niet op, maar bedenkt: van den
eersten dag aan zijn mijn woorden gehoord.
Let er dan wel op hóe gij bidt. Staat niet
zelf de verhooring tegen. Daniël veroot
moedigt zich voor het aangezicht Gods.
Hij is klein voor zijn God. Een ware bidder
kent zijn eigen nietigheid en pleit alleen
op het volbrachte werk van Jezus Christus.
Ik niets. Gij alles. Daniël begaf zijn hart
om te verstaan. Het gebed moet opkomen
uit het hart. Ons bidden is vaak een sleur,
ons hart staat er dan geheel buiten. Dan
houden wij de verhooring tegen.
Daniël bidt een en twintig dagen aaneen.
En hij kreeg geen antwoord. Na die drie
weker, kreeg hij 't pas. Dat is een moeilijke
tijd voor hem geweest. Maar hij heeft vol
gehouden. Dat moeten wij ook doen.
Bidden zonder ophouden. Dan zal ook ons
geloof we 1 eens beproefd worden. Maar we
geloóven: „van den eersten dag aan zijn
onze woorden gehoord".
D.B. d. B.
De heer J. Boomsma schrijft over:
Het kan drommels koud zijn half twaalf
's nachts in Ouddorp. En als er dan nog
regen bij komt voel je je heelemaal triest.
Het is ruim een maand geleden dat wij
er stonden, een groepje menschen die met
de laatste tram naar Middelharnis moesten.
De wachtkamer was toe. We vroegen om
te rnogen schuilen, want er was een moeder
met een klein kind bij. Het mocht niet.
In Ouddorp blijft het tram-café vaak dicht,
dus we wachten buiten. We wachten al geza
menlijk vanaf kwart over tien. Om half
elf namelijk gaat de laatste tram weg, doch
deze was blijven steken ergens tusschen
Melissant en Stellendam.
Doch om half twaalf stonden we nog.
teen hebben we een taxi genomen en ons
naar .Middelharnis laten rijden.
Naar aanleiding hiervan - en de zeer
openhartige gesprekken met de reizigers
over de toestanden bij de R.T.M., hebben
we een brief geschreven naar den lieei'
van Zuilen, den huidigen directeur van de
R.T.M.' We schreven ongeveer dit: Dat de
tram kapot gaat daar kunt U niets aan
doen. Dat het materiaal slecht is, is ook Uw
schuld niet. We weten heel goed, dat U
alles in het werk stelt om daar verbetering
in te brengen, en we eischen ook niet, dat
dit in een enkel jaar voor eikander is.
Maar wat wel kan is dit: dat de geest onder
de R.T.M. eens anders wordt. Dat het
personeel van de R.T.M. begrijpt dat het
publiek menschelijk behandeld wil worden.
Dat vooral de wachtkamers op tijd open
zijn, dat het geen werk is, dat reizigers
buiten in de kou staan.
Van de directie van de R.T.M. kregen
we daarop antwoord, dat zij een schrijven
gericht hadden tot de houders van de
wachtkamers om een half uur voor dat de
eerste tram vertrekt tot het vertrek van de
laatste tram de wachtkamer van het station
open te houden voor de reizigers.
Zaterdag j.l. waren we in Dirksland en
zouden met de laatste tram van precies
elf uur terug keren naar Middelharnis.
De tram was een half uur te laat - de oor
zaak nemen we grif aan, de omstandigheden.
Maar de wachtkamer was gesloten en bleef
gesloten. Dit is dus dwars tegen het bevel
Op vertoon dezer advertentie 5 korting bij aankoop van
Genemuider matten. (Geen stroo)
Tevens enorme sortering in deurmatten, slaapkamerkleden
en andere St. Nicolaas geschenken.