VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE dM,bo"n 10 cen' - Bi CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dil Wad verschii°t iedere Sint Nicolaas Reclame. Kinderbijslag f MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG J Dc geest van Kuiper 5 0/o KORTING Magazijn „De Overkant" A* JSitskoorn Strijcnschestraat 1—3 hoek Polderlaan - Telef. 73140 te Rotterdam-Zuid (Bij tramhalte Hillesluis) 5 o/o KORTING VRIJDAG 29 Nov. 1946 Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 1—30 mm 14 cent per mm. Elke mm OPBOUW Tweede jaargang - No. 57 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 contract aanzienlijke korting Dinsdag en Vrijdag Commissie van*Redactie Ds W. Anker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit. H. v. Rossum Jr., Ds. H. de Valk, C. M. Vogelaar. De Tweede Kamer heeft met algemeene stemmen een wijziging der Kinderbijslagwet aanvaard, met ingang van 1 October 1946. Wanneer ook de Eerste Kamer dit wetsontwerp bekrachtigt, zullen de loontrekkenden niet meer vanaf het derde, doch thans vanaf het eerste kind een toeslag op het loon ont vangen van 2,40 per kind per week en vanaf het vierde kind 3,— per week. Dit beteekent voor vele ge zinnen een loonsverhooging van 4,80 en meer per week. Daartoe zullen ten laste der bedrijven de premiën met 3 ten behoeve van het kirider- bijslagfonds worden verhoogd. Dat de geheele Volksvertegenwoor diging rechts en links meewerkten is toch wel van belang om op te merken. Immers het pleit voor kindertoe slag is steeds vanuit Christelijk Soci ale zijde gevoerd en daarbij gestëund door de Christelijk politieke partijen. De bestrijding is steeds van link- sche zijde gekomen. Wie herinnert zich niet de plat- vloersche uitdrukking, welke men van die zijde aan de kinderbijslag 'gaf? Velerlei waren de bedenkingen, die men opperde. Van Socialistische zijde verwacht te men allerlei conflicten en wrij vingen, wanneer naast elkander twee arbeiders, die beiden hetzelfde werk verrichten en de een, omdat hij een grooter gezin „te zijner laste" heeft, meer ontvangt, dan zijn collega, die een kleiner gezin heeft. Van oud-liberale zijde bestreed men ook steeds den kinderbijslag. Loon naar werk, loon naar arbeids prestatie was de theorie, die men verkondigde. Zelfs van feministische zijde (de vrouwenbeweging van moderne zijde) werd zelfs den kindertoeslag onjuist geacht. Men verwachtte daarvan een versterking van dè positie van den man, tenslotte van die van de vrouw in het huwelijk- en gezinsleven. Daartegenover ging men van Chris telijke zij.de voort opbouwenden ar beid te verrichten en de geesten om te zetten. Het materialisme ziet in het loon het doel van den arbeid. Naar Christelijke beschouwing is het loon middel om de Goddelijke roeping in het leven te vervullen De gezinsvorming is dbor God nadrukkelijk gewild en de arbeid is het middel om in de behoeften van het ge'zin te voldoen en daarnaast, naar luid van den Catechismus kerken en scholen te onderhouden en de armen Christelijke handreiking te doen. Derhalve is steeds het .pleit ge voerd voor een loonstelsel, waardoor de zorgen vaai den kinderzegen wor den verlicht. Niemand zal kunnen beweren, dat de kinderbijslag de zorgen van een grooter wordend gezin geheel weg neemt. Dat "behoeft ook niet. In den regel neemt het verantwoordelijk heidsgevoel bij de gezinsontwikke ling toe en de bijslag is een middel om naar scheppingsordinantie den mensch tot rijkere ontplooing te brengen. Daardoor neemt ook de volkskracht toe. Het gezin is de maatschappij in het klein. Men leert er het gezag kennen en beoefenen, daar wordt het gemeenschapsgevoel aangeleerd, daar ziet men van nabij wat liefde en opoffering vermag. In het gezin wordt de hulpvaardigheid, de eerbied en allerlei zedelijke dingen aangeleerd Daar kan het Christendom door Gods genade in den kleinen kring worden beleefd. Daar moet de samen leving onder den tucht van het Woord Gods worden gezet. In dien kring mo£t de echte, de ware blijd schap van het Christen zijn worden beleefd. Vanuit dit centrum moet het ge heele leven worden beïnvloed. Een samenleving, waarin het gezinsleven Zakt en in verval komt sflelt he't verderf tegemoet. Daarom heeft de Overheid tot taak het gezinsleven ook in stoffelijk opzicht te beschermen en te helpen. Men heeft in het verleden allerlei practische bedenkingen gemaakt. De werkgevers zouden bij voorkeur slechts arbeiders zonder kinderen of met weinig kinderen in dienst'nemen uit louter voordeel. De bedrijfs fondsen en later het wettelijk inge stelde kinderbijslagfonds hebben al die bezwaren ondervangen. De werk gevers betalen een premie over het uitbetaalde arbeidsloon en het kin dertal hunner arbeiders is voor hen financieel onverschillig. Natuurlijk blijven er allerlei be schouwingen mogelijk. De vraag kah rijzen of het loon, niet zoodanig moet zijn, dat het toereikend is voor de eerste kinderen. Regeering en volksvertegenwoor diging hebben dit vraagstuk thans laten rusten. De buitengewone moei lijke omstandigheden hebben er toe geleid thans de gezinnen te helpen. Daarom geldt dit besluit uiterlijk tot 1950. In dien tijd kan de loontheorie nog eens bekeken worden. Met dankbaarheid mogen we cqn- stateeren, dat over de geheele lijn het principe der kinderbijslag is aanvaard. Ook hier ging de Christelijke Sociale en de christelijk politieke actie voorop. Hun onvermoeiden strijd in het verleden is in het heden als juist erkend. Het Christendom is de levende kracht voor de sociale hervormingen. VAN DEN EERSTEN DAG AAN e Toen zeide Hij tot mij'. Vrees niet, Daniel, want van den eersten dag aan, dat gij uw hart begaaft, om te verstaan en om uzelf te verootmoedigen voor het aangezicht uws Gods, zijn uw woorden ge hoord, en om uwef woorden wil ben Ik gekomen. Daniël 10 12. Wij bevinden ons in Daniël 10 in het derde jaar van Kores, de koning van Perzië. Zooals bekend, heeft Kores een eind ge maakt aan de Babylonische wereldheer schappij en heeft hij dadelijk in het begin in het eerste jaar vari zijn regeering over Babel, den Joden 'verlof gegeven naar Palestina terug te këeren. Van dit verlof heeft ook een deel van de Joden gebruik gemaakt. Daniël is echter in Babel gebleven. Hij had een belangrijke plaats aan het hof. En hij kon daar in Babel zijn invloed ten gunste der Joden aanwenden. Dat hadden de Joden ook wel nopdig, dat ze een pleit bezorger hadden aan het hof van Babel. Want ze ondervonden in Jeruzalem allerlei moeilijkheden. De Samaritanen deden alle mogelijke moeite om den bouw van den tempel tegen te houden. Ze zonden mannen naar het hof die de Perzische ambtenaren moesten bewerken en ophitsen tegen de Joden. Die teruggekeerde Joden zouden revolutionnair zijn, de bouw van den tem pel zou gevaarlijk zijn voor' den Perzischen staat. Er-was dus wel alle reden voor, dat Daniël in Babel bleef om met zijn grooten invloed de krachten die tegen de Joden werkten, zooveel mogelijk den kop in te drukken. Maar Daniël doet meer. Hij brengt deze zaak in het gebed. Hij kan 't niet verwerken, dat 't daar in Kansan er zoo treurig naar toe gaat. Blij begaf zijn hart om te verstaan welke de toekomst zou we gen voor zijn arme volk. En dat drie weken lang. En dan ontvangt hij antwoord op zijn gebed: een afgezant uit den hooge ver schijnt hem. Daniël wordt zeer verschrikt bij de verschijning van dezen boodschapper. Maar de engej bemoedigt hem: „Vrees niet, want van den eersten dag aan zijn uw woor den gehoord". „Van den eersten dag aan". Dat is een treffend woord. Daniël heeft gebeden een en twintig dagen lang. En in al dien tijd had hij niets van de verhooring gemerkt. Daniël vastte en bad, den eenen dag voor, den anderen dag na, maar.de hemel scheen van koper en er gebeurde niets. Na 21 dagen eindelijk komt de engel. Dus Daniël kreeg antwoord op zijn gebed. Maar, zoo zijn we geneigd te denken, hij heeft er toch een heelen tijd op moeten wachten. Wat zegt de engel echter? „"Wan den eersten dag. aan zijn uw woorden gehoord". God hoort het gebed. En dat maar niet ten langen leste. Van stonde aan. En ook terstond is God met de verhooring begon nen, (dat blijkt later) Voorloopig wel op een voor Daniël onzichtbare wijze. Maar daarom niet minder werkelijk. Wat voor Daniël gold, geldt evenzeer voor ons. Van stonde aan dringt ons gebed door tot den hemelschen Vader. Soms laat God ons een tijdlang wachten voor wij de verhooring der gebeden zién. Dat kan heel lang duren. En soms zién wij 't nooit met eigen oogen. De verhooring is er dan wel, maar God acht 't om de een of andere reden niet nocdig dat we haar zién. Ais we het dan maar geloóven, dat is de hoofdzaak. God hoort het "gebed terstond. Als gij worstelt voor den troon, der genade, of gij genieten moogt de troost van de ver geving der zonden, en 't blijft maar donker, geeft 't dan niet op, maar bedenkt: van den eersten dag aan zijn mijn woorden gehoord. Let er dan wel op hóe gij bidt. Staat niet zelf de verhooring tegen. Daniël veroot moedigt zich voor het aangezicht Gods. Hij is klein voor zijn God. Een ware bidder kent zijn eigen nietigheid en pleit alleen op het volbrachte werk van Jezus Christus. Ik niets. Gij alles. Daniël begaf zijn hart om te verstaan. Het gebed moet opkomen uit het hart. Ons bidden is vaak een sleur, ons hart staat er dan geheel buiten. Dan houden wij de verhooring tegen. Daniël bidt een en twintig dagen aaneen. En hij kreeg geen antwoord. Na die drie weker, kreeg hij 't pas. Dat is een moeilijke tijd voor hem geweest. Maar hij heeft vol gehouden. Dat moeten wij ook doen. Bidden zonder ophouden. Dan zal ook ons geloof we 1 eens beproefd worden. Maar we geloóven: „van den eersten dag aan zijn onze woorden gehoord". D.B. d. B. De heer J. Boomsma schrijft over: Het kan drommels koud zijn half twaalf 's nachts in Ouddorp. En als er dan nog regen bij komt voel je je heelemaal triest. Het is ruim een maand geleden dat wij er stonden, een groepje menschen die met de laatste tram naar Middelharnis moesten. De wachtkamer was toe. We vroegen om te rnogen schuilen, want er was een moeder met een klein kind bij. Het mocht niet. In Ouddorp blijft het tram-café vaak dicht, dus we wachten buiten. We wachten al geza menlijk vanaf kwart over tien. Om half elf namelijk gaat de laatste tram weg, doch deze was blijven steken ergens tusschen Melissant en Stellendam. Doch om half twaalf stonden we nog. teen hebben we een taxi genomen en ons naar .Middelharnis laten rijden. Naar aanleiding hiervan - en de zeer openhartige gesprekken met de reizigers over de toestanden bij de R.T.M., hebben we een brief geschreven naar den lieei' van Zuilen, den huidigen directeur van de R.T.M.' We schreven ongeveer dit: Dat de tram kapot gaat daar kunt U niets aan doen. Dat het materiaal slecht is, is ook Uw schuld niet. We weten heel goed, dat U alles in het werk stelt om daar verbetering in te brengen, en we eischen ook niet, dat dit in een enkel jaar voor eikander is. Maar wat wel kan is dit: dat de geest onder de R.T.M. eens anders wordt. Dat het personeel van de R.T.M. begrijpt dat het publiek menschelijk behandeld wil worden. Dat vooral de wachtkamers op tijd open zijn, dat het geen werk is, dat reizigers buiten in de kou staan. Van de directie van de R.T.M. kregen we daarop antwoord, dat zij een schrijven gericht hadden tot de houders van de wachtkamers om een half uur voor dat de eerste tram vertrekt tot het vertrek van de laatste tram de wachtkamer van het station open te houden voor de reizigers. Zaterdag j.l. waren we in Dirksland en zouden met de laatste tram van precies elf uur terug keren naar Middelharnis. De tram was een half uur te laat - de oor zaak nemen we grif aan, de omstandigheden. Maar de wachtkamer was gesloten en bleef gesloten. Dit is dus dwars tegen het bevel Op vertoon dezer advertentie 5 korting bij aankoop van Genemuider matten. (Geen stroo) Tevens enorme sortering in deurmatten, slaapkamerkleden en andere St. Nicolaas geschenken.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1