I I'1 I'll apparaat op de Zuid-Hollandse eilanden modern en voldoende vinden. Wij zijn bang, dat wanneer niet inge grepen wordt, wij over een reeks van jaren nog met onze ouderwetse tram over de eilanden hobbelen. '.laar.uw bezoek van vandaag is voor ons allen het nieuwe geluid van de nieuwe lente. Burgem. besloot zijn aede met te wijzen op - de woningnood en het tekort aan on derwijspersoneel. De heer Kaptein bood intussen de gasten een smakelijke verversing aan. Een greep uitj de woorden van Ir. v. Beekom. Ecellentie, Mijne Heeren, Goeree en Overflakkee dient zeker voor aan in de trieste reeks van prijsgegeven gebieden genoemd te worden. In de tweede helft van Februari 1944 werd dit eiland Oostwaarts van de lijn Middelharnis, Dirks- land, Herkingen ter grootte van 10.850 ha., dit is iets meer dan de helft van den Wieringermeerpolder, practisch geheel ont ruimd en vervolgens blootgesteld aan den vernietigenden invloed van het zeewater. Enkele dagen maar waren noodig om het vonnis te voltrekken. Onmeedoogenlcos en onafwendbaar werden zijn polders prijs gegeven aan het water, dat water, waaraan de arbeid van geslachten hen had ontwor steld. Sluizen werden geopend, binnendijken doorgraven. Reeds de eerste vloed over stroomde lager gelegen polderdeelen; de volgenden voltooiden het werk. De dorps gemeenschappen werden uiteengerukt. Boer landarbeider, middenstander of handwerks man verstrooid over het geheele land, een onbekende toekomst in vollen oorlogstijd tegemoet. Zij allen gingen over de alleiigs meer overstroomde wegen, in lange reeksen met wagens en karren meevoerend hun allernoodzakelijkste en dierbaarste bezit tingen. Daarna heerschte in de uitgestrekte, ontoegankelijke inundatiegebieden de be klemming van de volslagen stilte, slechts afgebroken door het eentonig klotsen der golven tegen de allengs meer afbrokkelende polderdijken. Op 10 December 1944 beval de bezetter andermaal een inundatie, ditmaal op kleine schaal. Thans moesten het Krammer-com plex en enkele polders onder Middelharnis het ontgelden. Dank zij het beleid van den ingenieur van den Provincialen Waterstaat mocht het evenwel gelukken, deze polders voor een overstrooming met zout water te behoeden. Er werd namelijk toestemming verkregen de polders te laten vol regenen, waartoe de vele regens in dien tijd zeer wel gelegenheid boden. Op 20 December 1944 en daaropvolgende dagen leek het of het eens zoo welvarende eiland den genadeslag werd toegebracht. De menschenjachten ontnamen het zijn- jeugd; met bruut geweld werden zijn zonen ir, den leeftijd van 17-40 jaar in volgepropte vuile aken, zonder eenige bedekking in den winter gedeporteerd. Al mocht het dan gelukken de transpor ten te. achterhalen en 200 slachtoffers terug te brengen vanuit het stadje Kampen, waar zij, op doorreis naar Duitschland enkele dagen in de van Heutsz-kazerne waren gelegerd, dit neemt niet weg, dat een 35-tal jonge menschen nimmer mocht weerkeeren en een grooter aantal met ernstig geschokte, gezondheid. U kunt zich nu voorstellen dat het bericht der algeneele capitulatie, hetgeen immers niet alleen het einde van den oorlog beteekende, maar in onmiddel lijk tastbaren zin het droogkom.n der verdronken polders, het terugkeeren naar hof en haard, niet die luidruchtige vreugde teweegbracht bij de onbekendheid met het lot van zoovelen, dan op andere plaatsen wel het geval is geweest. Spreker toonde daarna de onderwater zetting van het eiland op fraai gekleurde beelden en toonde aan welke polders met Zout, halfzout en brak water waren over- vloeid. iViet voorbeelden in natura toonde hij de behandeling van de grond gips. Hij eindigde Zijn betoog met te zeggen dat de x lakkeese boer een topprestatie had geleverd, ondanks de vele moeilijk heden die zij moesten doorworstelen. Iet resultaat van zijn werk gaf hij Zijne Excellentie ter oriëntering mee, hetgeen de Minister in dank aanvaardde. Ir. Hellinga sprak tot Zijne Excellentie namens Landbouwherstel. Hij wees op de grote schade, die aangebracht was door het leggen van mijnen. 1500 H.A. goede cul tuurgrond werd hienoor onttrokken aan de landbouw. Een aantal boerderijen wer den eveneens vernietigd: 10 in Ouddorp, 10 in Stellendam en 19 in Ooltgensplaat. Spreker wees op de diensten van Bureau Ontruiming tijdens de evacuatie. Door een nooddijk van 8 K.M. lang te leggen werd Middelharnis, Sommelsdijk en Dirksland voor de inundatie behoed. Tenslotte legde hij de nadruk op de onzekerheid en lang zaamheid, waarmede bij herstelbetaling te kampen was. De uitgesproken cijfers gaf hij Zijne Excellentie ter oriëntering mee. Daarna hield de Heer Sieling een betoog: Excellentie, Het is mij een groot voorrecht de gelegen heid te hebben gekregen om bij Uw bezoek aan ons geïsoleerde vruchtbare eiland over het belangrijkste vraagstuk, dat hier ooit bestaan heeft, te mogen spreken. Een vraagstuk, dat in tram en boot, door jong en oud, rijk en arm, besproken wordt. Niet alleen op Flakkee wordt deze zaak besproken. De groote pers schreef er arti kelen over in hare bladen. Zoowel Rijks- als Provinciale instanties, Ingenieurs, Doktoren en Professoren bemoeiden er zich mede Dit vraagstuk is: J „Een brugverbinding met de vaste wal" Na verkregen adviezen meen ik, dat het bouwen van een vaste verbinding verant woord is. Reeds tientallen jaren verkeert ons schoo- ne eiland op het gebied van verkeer in de meest deplorabele toestand van ons geheele vaderland. Als men hier voor het eerst als vreemdeling komt en met een schoone dag overvaart, iis dit wel interessant. Eveneens is dit zoo met een officieel bezoek, als men op een gereedliggende boot kan rijden en direct overvaren. De practijk is echter anders. De gemiddelde wacht- en vaartijd van auto's voor deze overtocht is door nauwkeurige opname vastgesteld op 96 minuten of ruim anderhalf uur per over tocht. Men wordt daarbij dikwijls opgepropt als haring in een ton, zoowel passagiers als Afschrijving van dit bedrag op basis van 4 in 50 jaar, geeft dit een jaarlijksche last van 470.000,met 50.000,aan onderhoudkosten, komt men op470.000,- per jaar. De volgende directe voordeelen staan daartegenover, welke niet meer betaald behoeven te worden. 700.000 passagiers a 0.60 tweede klas tarief op de boot is 420.000, 54.000 auto's tegen het minimum tarief van 2,50 berekend, is 135.000,Deze twee posten bijelkaar, vormen een direct uitgespaard bedrag van 555.000, Volgens vergelijkende cijfers met de brug op het eiland Tholen in 1939 zouden er, indien hier ook een vaste verbinding was, ruim 130.000 auto's passeeren. De vele duizenden fietsen en motorfietsen laten wij buiten beschouwing. De tijd, nu noodig voo'r de overtocht, is dan indirecte winst. Voor auto's is dit door nauwkeurige con trole vastgesteld op 96 minuten per over tocht of in totaal 86.400 uren. De overtocht van de 700.000 passagiers vordert minstens 1 uur per persoon, dus wordt dit 700.000 uur. In totaal passagiers en auto's is dit 786.400 uurtijdsverlies of 98.550 dagtaken, of wel een volledige jaar- taak van 323 personen. De extra kosten van overladen, vervoer en verlies van aardappelen wordt gewaar deerd op 20. ct. per H.L. Dit is per jaar 240.000,—. De extra kosten en waardeverlies van vee is door deskundigen bepaald op 60.000, per jaar. De nideelige invloed op het vervoer van rond 2.000.000 kg. visch wordt op 20.000 per jaar geschat. Hoewel dit nog met meerdere getallen aan te vullen is, zal ik het hierbij laten Alleen zij nog opgemerkt, dat, indien de brug via het eiland Tiengemeten gelegd zou worden, deze 8C0 HA. vruchtbare grond ook uit het isolement verlost zou worden, welke ip bovenstaande berekenin gen niet opgenomen zijn. Door het leggen vah lange aansluitende dijken over de ondiepe gedeelten, zal bin nen zeer korten tijd veel HA vruchtbare grond gewonnen worden. Indien de vaste verbinding met Flakkee auto's. Deze laatste komen er dikwijls met (0t stand komt> liggen er groote perspec_ schrammen en deuken af. Daarbij is nog buiten beschouwing gelaten de tijden van storm, mist en ijsgang. In deze tijden ge beurt het soms dat een redelijk vervoer dagen lang onmogelijk is, dit tot groote schade van de streek en hare inwoners. De gedachte wordt nogal eens geopperd, dat Flakkee te onbelangrijk is Voor het bouwen van een vaste verbinding en dat het geen achterland heeft. Met controleerbare cijfers kan het volgen de worden aangetoond: In 1939 produceerde ons eiland: 82.000.000 kg. aardappelen. 85.000.000 kg. suikerbieten. 67.000.000 kg. uien of wel 38 van de Nederlandsche productie, i Deze producten bij elkaar wordt dit: j 234.000.000 kg. In wagons van 10 ton tieven voor mogelijke verkeersverbeterin- gen voor het vruchtbare en zeer geteisterde eiland Schouwen en Duiveland open. Alles bijelkaar genomen is de toestand zóó, dat het voortbestaan van de bestaande slechte verbinding minstens even nadeelig is als de inundatie voor dit eiland geweest is. Wij kunnen en mogen zoo niet langer werkeloos toezien, want het beteekent, dat wij zoowel op economisch als op cultureel gebied dood gedrukt worden. Het is dan ook ons eenige wensch, dat wij uit ons iso lement verlost zullen worden, zoodat Flak kee zich vrij kan ontplooien, zooals het aan een streek als deze behoort en mogelijk is. Met volle vrijnvoedigheid vragen wij dan ook de aandacht van Uwe Excellentie voor deze levensvraag van dit vruchtbare eiland -nr. I-,-. I met zijn energieke arbeidzame bevolking, geladen is dit 23.400 wagons. Dit wordt j 5 een aaneengesloten trein van Utrecht tot Leeuwarden. In geld uitgedrukt naar de Minister-President antwoordt: tegenwoordige verkoopwaarde op het veld is dit 141/; millioffn gulden. Dit zijn weliswaar de drie hoofdproduc ten, welke hier geteeld worden, hoewel hiernaast nog veel grove tuinbouwproduc ten, cichorei,zaden, granen en peulvruch ten geteeld worden. Het verkeer over de veerdiensten, zoo dit nu geregeld is, geeft de volgende cijfers te zien. Berekend naar het eerste halfjaar van 1946, worden er per jaar rond 700.000 passagiers over het Haringvliet vervoerd. Deze opgesteld in soldatencolonne in rijen van drie, geeft dit een aaneengesloten afstand van Utrecht tot Brussel. Volgens de laatste tellingen passeeren per jaar 54.000 auto's de ponten over het Haringvliet. Deze opgesteld en berekend op gemiddeld vijf meter per auto, wordt een aaneengesloten colonne van den Haag tot Keulen. Een door Ir. Nijhoff te Amsterdam gemaakte begrooting van de bouwkosten eener vaste Verbinding 'van de Provinciale weg op Flakkee via Tiengemeten tot de Provinciale weg op de Hoeksche Waard, berekend op basis van 1938, geeft een totaal bedrag van 3.500.000,Aannemende, dat dit bedrag nu 21/2 maal zoo hoog is, komt men naar boven afgerond op: 9.000.000,—. Wij gaan moeizaam de weg naar herstel en laten wij hopen naar welvaart. Heer Burgemeester, ik dank u allereerst voor de buitengewoon hartelijke ontvangst. Ik ben vandaag niet gekomen om te spreken, maar om mijn ogen de kost te geven. Geroepen zijnde om in deze zware tijden leiding te geven, staat het Kabinet voor problemen, vaak moeilijk soms schier onoverwinnelijk. Dan is het niet voldoende dat er alleen langs schriftelijke weg contact bestaat; Kabinet en bevolking moeten elkaar kennen. Reeds lang geleden heb ik het gehele land doorkruist en het grote nut van persoonlijk contact ondervonden. De Regering alleen kan de problemen niet oplossen, dit kan slechts tezamen met krachtige medewerking van het volk. Hetgeen hier na de bevrijding tot stand gebracht is, heeft mij zeer verheugd. Toen ik daarstraks voor de jeugd van Middelhar nis en Sommelsdijk stond, dacht ik: Wij behoeven niet te twijfelen over de toekomst van dit eiland. Het werk en streven van de bevolking van Goeree en Overflakkee geeft me vertrouwen. Er is veel optomisme, maar soms krijgt men het gevoel, is men niet te optimistisch. Maar als men dan dit weer hoort en ziet, zeg ik: „Het Nederland se volk werkt aan zijn toekomst". Er zijn inderdaad grote problemen, die onze aandacht vragen, maar we mogen de kleine niet over het hoofd zien. De grote kunnen soms niet ter hand worden genomen want op internationaal terrein is m§n niet zo vlug, dan komen eerst de kleine van streek en gewest. Zolang er ook mensen met zoveel kracht de problemen naar voren brengen als dhr. Sieling, twijfel ik niet, of de regering zal wakker blijven en een op lossing voor uw problemen vinden (applaus) Wat betreft het onderwijs, dezelfde klachten ontving ik elders in Zeeland. Op zeer korte termijn zal deze kwestie onder de loupe genomen worden. De woningbouw en materiaalvoorziening is één van de weinige problemen, waarover ik niet optimistisch gestemd ben, maar het kan meevallen. Voor het herstel van de landbouw zal getracht worden meer zeker heid te krijgen, ook t.a.v. de publiekrechter lijke lichamen. Zijne Excell. dankt dan voor de aangeboden boeken en geschriften en spreekt zijn blijdschap erover uit dat Overheidsinstanties en particulier initiatief op het eiland zo vruchtbaar samenwerken. Laten wij moeizaam gaande op de weg naar herstel, ons realiseren dat wij arm zijn. Als wij deze conclusie trekken, dan is het mogelijk om te arbeiden aan de geestelijke en materiële welvaart van ons volk. Dit zij het voorrecht wat wij God te danken hebben. Daarna spreekt de Commissaris der Koningin, Mr. Kesper. De grondslag voor de bouw van de brug is gelegd. Men noemde mij de brugbouwer voor Flakkee, en inderdaad, toen ik destijds op Flakkee was, heb ik bemerkt dat hier een energieke bevolking leefde. Ik was toen niet zoals vandaag met de Minister-President op stap, maar ik heb aan den lijve onder vonden wat het betekent, vooral als men op tijd wil zijn. Thuis gekomen ben ik onmiddellijk in geestelijke zin aan de brug gaan bouwen. Zoals u hier, Burgemeester, op uw bruggen- hoofdje werkte, zo werkte ik op mijn bruggenhoofdje. Vandaag zijn we zover, dat we elkaar over de bruggenhoofdjes de hand kunnen reiken. In beginsel is in ver gadering van Ged. Staten tot benoeming van een commissie besloten, die op korte termijn de vraagstukken van de brug zal behandelen en rapport uitbrengen. De commissie^zal waarschijnlijk volgende week worden benoemd. Ik hoop dat deze com missie de eerste steen voor de brug zal zijn, die naar u weet niet in een half jaar wordt gebouwd. Spreker relateert de noodzakelijkheid om van tijd tot tijd eens met elkander te over leggen en besluit met de woorden: „De gronds'ag voer de bouw van de brug is gelegd". Burgemeester Rijnders dankt namens de gehele bevolking den Commissaris voor een tijding, die alle harten van vreugde doet opspringen. Uw daadwerkelijk initiatief maakt u de brugbouwer voor Flakkee. Het gezelschap begaf zich daarna in snel tempo naar Stad aan 't Haringvliet, waar het gemeentebestuur hen verwelkomde op de kade en de actieve werkzaamheden in de haven toonde, vervolgens werd een kijkje genomen in de uiensorteerinrichting van L. Huizer, Hier liet Zijne Excell. zich door Huizer voorlichten over de werkzaamheden van het bedrijf. Hij nam daarbij nota van de nog aanwezige moeilijkheden. Vervol gens werd gereden naar de boerderij van L. Jacobs te Den Bommel. Hiertoe was gerede aanleiding omdat deze boerderij een der punten van verzet was tijdens de bezet tingsjaren. De Reserve-Majoor Fopma sprak hier over wezen en mogelijkheden der illegaliteit op ons eiland, onder mededeling van enige bijzonderheden en gebeurtenissen en legde de nadruk op het vele goede dat individueel verricht werd. Mede aanwezig als vertegenwoordigende de illegaliteit waren aanwezig dhrn. Roon, Hoogendoorn en Vogelaar. Daarna toonde dhr, Jacobs met cijfers de oorlogsschade die Den Bommel ondervon den had. Daarna werd naar Den Bommel gereden om de verwoeste sluis en het 1 Raadhuis te bezichtigen. Dan vertrok men naar Ooltgensplaat, waar Burgemeester Slobbe een welkomstrede hield en met Zijne Excellentie sprak over de electrificatie van Oost-Flakkee en de oorlogsschade aan publiekrechterlijke lichamen. Ook dhr. Breeman richtte als vertegenwoordiger der Cultuur Technische Dienst het woord tot de Ho plaat wer alwaar m«j bezag. In «den bij de gebouwde Jjon vertoij koeling lig •velden md worden uil ioge gasté jemeesterj oorden v| nder leic :hooljeuj] olkslied'l met genoa werd op li geserveerd! Stellendam Vissersvlod fung. Burl Excellentie .zen korte zijke Oudij iiaar Dirks kop thee wl werd als l| voudig mededelinl •richting ej meenschaf Te ongel ten voldaal PI MIDDI assistent d| ■dam, is {titulair) .■standplaat^ Bij Voedselvod ■tijdvak varl op het eilj gehouden. A.s. lioopt in dl ■de beroep^ Braat te De Ned. Hervl ~Z0 Noveml De t| ■van Ned. Geref. Grod Staar 23 NI Woeif Us. Bel vad Vergaderlofl SOMM| Gemeente verzoek is Cichorei-fa| bouwen va ■op een pe^ Bezwaren diend zowd Zaterdag lt ;dags 11 uu| DIRKSI de maande\ Geboren: JC. Groen d. v. M. (Melissant)l A. van VusS Tonge); Ej Noordenbos harnis); Wi Okkenburg; v. J. W. v. Pieter Wills Bonte (Mid A. v. d. Ste: Groenendijl mis, Z. v. S. Gerbrand, z Ondertroi en H. C. R Immerzeel, J. A. Hage A. v. d. Ben A. Nieuwla D. de Bonte Gehuwd: K. Westdijk C. Nieuwlat M. A. Mar Overleden Wedn. van Stolk, 7 j. Jongeling, 2 Tijsje van M. Jelier.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 2