Nederland eist schadevergoeding
VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE
2* Economische Compensaties
daarboven io ce„, BD CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD D"b,od verschii," 'ed"e
door: L Grenscorrecties
Oudercommissie of
commissie van toezicht
Vijfduizend gulden boete
voor levenmiddelenbedrijf
Iter
?r_
gt
us—
rde
rijs
ote
eds
ole
en-,
ode
:ht
int-
:ht,
>or~-
re ri
cht
-tat
en.
op
Er
VRIJDAG 8 Nov. 1946
Prijs per kwartaal f 1,50
Losse nummers f 0,15
Advertentieprijs 130 mm
14 cent per mm. Elke mm
OPBOUW
Tweede jaargang - No. 51
Adres der redactie en Ad
ministratie Voorstr. A 239
Postbus 14
Middelharnis Tel. No. 332
contract aanzienlijke korting
Dinsdag en Vrijdag
Commissie van Redactie: Ds W. Anker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard,°Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit.
H. v. Rossum Jr., Ds. H. de Valk, C. M. Vogelaar.
De Nederlandse regering heeft Dinsdag
j.l. aan de regeringen van Frankrijk, Enge
land, Rusland en de Verenigde Staten van
Amerika het memorandum aangeboden be
treffende de Nederlandse territoriale en eco
nomische eisen ten aanzien van Duitsland.
Ten aanzien van de grenscorrecties heeft
de Nederlandse regering zich laten leiden
door de volgende overwegingen:
1. verkorting van de grens;
2. verbetering van de locale verkeers-
mogelijkheden
3. plaatselijke verbetering van de water
staatkundige toestand;
4. verbetering van de sociaal-economi
sche toestand;
5. opheffing van plaatselijke misstan
den.
Als men de strook op het kaartje ziet,
welke de regering opeist, dan valt de be
scheidenheid van de eisen op. Indien inder
daad dit gedeelte zou worden geannexeerd,
levert dit toch weinig economisch voordeel
óp. Dit heeft dan ook weinig of geen be
tekenis als .vergoeding van de door Duits
land aan ons land berokkende schade. Al
leen de annexatie van het gebied bij Bent-
heim heeft enige directe economische be
tekenis door de olie, die daar voorkomt. Dat
is ook het gebied, dat wel het gemakkelijkst
te annexeren is, omdat de natuur en de
aard der bevolking zich nauw bij die van
Drente en Overijsel aansluit.
Dit gewest behoorde reeds in 1429 aan
den Bisschop van Utrecht en was later een
bezitting van het Huis van Oranje. Eerst
in 1813 werden de banden met Nederland
verbroken. Nog steeds wordt in de kerken
in het Nederlands gepreekt.Onder het Hit-
Ierregiem was dit verboden. Na Hitiers val
is het weer ingevoerd. De grensverbetering
in den Dollard is niet onbelangrijk in ver
band met de bestaande plannen tot inpol
dering van den Dollard. Het spreekt van
zelf, dat deze inpoldering het noodzakelijk
maakt, dat ook de Oostelijke zeedijk van
den Dollard tot Nederland behoort.
Door de gevraagde grenscorrectie blijft
de inham ten Oosten van Nijmegen bestaan.
Een bevredigende grenscorrectie zou daar
slechts mogelijk geweest zijn als steden als
Emmerik, Kleef en Goch Nederlands zou
den worden. Hierdoor zouden ong veer
115.C00 Duitsers binnen onze grenzen ge
haald zijn, wat de regering - begrijpelijk -
niet wenselijk achtte. Dit gebied annexeren
zonder bevolking Was, volgens de toelichting
van Dr. Beel, niet mogelijk. Dr. Beel achtte
het, gezien de onbeschrijfelijke woning
toestanden in Duitsland, moreel onverant
woord honderdduizenden te verdrijven.
Grote gebieden met bevolking annexeren
heeft ongetwijfeld spanningen tengevolge
Daarom staat de regering op het standpunt:
hoe minder Duitsers hoe .liever.
Wij menen, dat dit standpunt der regering
juist is. Ongetwijfeld zullen velen in Neder
land de eisen te bescheiden vinden. Deze
eisen zijn echter politiek realiseerbaar. Deze
grenscorrecties zijn zeker niet voldoende
compensatie voor de onberekenbare schade
die Duitsland ons land heeft toegebracht.
Niettemin protesteert men in Duitsland
luid tegen deze zeer bescheiden eisen. De
annexatie zou de betrekking van goede
nabuurschap in gevaar brengen. Er zal een
commissie worden samengesteld om stap
pen bij deEngelse en Nederlandse autoritei
ten te doen. Volgens een woordvoerder van
het Engelse ministerie van Buitenlandse
Zaken, is de nota door hen met welwillend
heid in studie genomen.
DE ECONOMISCHE EISEN
Van meer betekenis moet worden geacht
de economische vergoeding, waarbij de
wens 40 tot 50 jaar de beschikking te heb
ben over een aantal Duitse mijnen op de
linker Rijnoever, wel zeer belangrijk is.Voor
het herstel van onze welvaart zijn de ge
vraagde kolenmijnen onmisbaar. Dr. Beel
zeide te vertrouwen, dat deze eis zal worden
ingewilligd. Zo niet, dan wordt het recht
voorbehouden het koier.gebied te annexe
ren.
Maatregelen worden gevraagd om de on
eerlijke concurrentie van de havens tegen
te gaan. Onder het Nazi-regiem poogde
men op oneerlijke wijze de Duitse havens
te bevoordelen door abnormale lage prijzen
te berekenen voor het vervoer naar en van
de Duitse havens. De regering Wenst hier
aan een einde te maken door toezicht uit
te oefenen op de Duitse spoorwegtarieven
en op de haven- en overslagtarieven, van
zelfsprekend zal Nederland bij dat te houden
toezicht betrokken moeten worden. Ook
zullen er waarborgen moeten zijn, dat de
Duitse overheid in geen enkele vorm sub
sidies zal verlenen aap het vervoer over
"Duitse kanalen. Soortgelijke waarborgen
zijn nodig, opdat het wegvervoer zich in
Duitsland niet zal ontwikkelen tot een un
faire concurrentie voor de Nederlandse
zeehavens. Voorts moet het aanleggen van
nieuwe kanalen, die het vervoer van den
Rijn op onnatuurlijke Wijze aftappen, wor
den verboden.
Van het hoogstebelang moet worden
geacht de gevraagde waarborgen, dat de
Duitse monetaire politiek zodanig zal Wor
den gevoerd, dat de vitale belangen van
Nederland zullen worden ontzien.
Sinds Duitsland in 1931- overging tot een
reglementering van het buitenlands be
talingsverkeer, werden de in dat kader
genomen maatregelen in toenemende mate
in discriminerende zin toegepast ten nadele
van de Nederlandse havens, het Nederland
se vervoerswezen en de Nederlandse handel.
Nader geformuleerd komen de Neder
landse eisen op het volgende neer: de be
schikbaarstelling van buitenlandse betaal
middelen uit het Duitse exportprovenu zal
zóó dienen te geschieden, dat, indien de
natuurlijke weg van de Duitse uitvoer of
de Duitse invoer over de Nederlandse
havens loopt, alle daarop betrekking heb
bende diensten werkelijk worden betaald.
De betaling van deze diensten zal Neder
land in staat stellen zijn economie en in
het bijzonder zijn havensteden te herstellen
Dit houdt in, dat Nederland aan de Duitse
industrie weer een afzetgebied kan verschaf
fen. De onderhavige diensten betreffen de
Rijnvaart en andere vervoersprestaties, de
haven-, overslag- en opslagkosten, de
scheepsvrachten, commissies, handelsmar
ges, enz. Er dient op te worden gewezen,
dat Nederland niet alleen belang heeftbij
de zuivere vervoersprestaties, ook de Neder
landse transito-handel zal binnen het kader
van deze eis tot zijn recht moeten komen
De economische voordelen ,op deze wijze
verkregen, komen neer op het volgende:
De positie van Nederland als transito-
land en internationaal handelsland werd
door energie en kunde der bevolking en
geographische ligging van het land ver
kregen. Vóór de oorlog Werd deze positie
aangetast en gedurende de oorlog vernietigd
door Duitsland. Thans zal deze positie Weer
hersteld moeten worden. Doch hiertoe is een
waarborg .vereist dat Duitsland niet meer
de gelegenheid krijgt de Nederlandse wel
vaart aan te tasten.
Wij menen niet, dat indien deze eisen
worden ingewilligd, Duitsland volledig zijn
schuld aan Nederland zal hebben voldaan.
Weinigen zullen hebben verwacht, gezien
het verloop van de betalingen van Duits-
lands ooriogsschulden van 1914—'18, dat dit
zou geschieden. Nederland zal zelf door
hard werken en soberheid moeten trachten
welvaart te scheppen. De inwilliging van
de gestelde eisen zal ons daarbij enige hulp
kunnen verlenen.
De Gemeenteraad van Middelharnis nam
een besluit tot instelling van een Ouder
commissie voor de Kleuterschool. Wij
verheugen ons over dit besluit. De eene
mogelijkheid was een Commissie van Toe
zicht benoemd door den Raad. De andere
mogelijkheid was een Commissie, benoemd
door de Ouders.
In het eerste geval zouden eenige daartoe
benoemde ouders in opdracht van den Raad
toezicht uitoefenen. In het tweede geval
wijzen de gezamenlijke ouders eenige uit
hun midden aan, die de belangen van hun
kinderen zullen behartigen.
Bij een Commissie van Toezicht worden
alleen de benoemden bij het onderwijs
betrokken, bij een Oudercommissie moeten
en kunnen alle ouders, hun ouderpiicht
vervuilen.
Voor den invloed der ouders is thans de
weg vrij. Nu komt het er op aan of de ouders
medeleven zullen.
Onderwijs is opvoeding en de opvoeding
is de taak der Ouders. Het kind behoort
niet aan de Overheid, doch aan de ouders.
In het bijzonder hebben de christenouders
te verstaan, dat zij voor de richting van het
onderwijs verantwoordelijk blijven.
Bij het doopfond hebben zij voor God en
de gemeente beloofd het kind te zullen
onderwijzen en te doen onderwijzen in de
leer der Godzaligheid.
Kinderen zijn ons toevertrouwde panden,
waarvoor God ons verantwoordelijk stelt.
Daarom behoort de school aan de ouders
en uit te gaan van een schoolvereeniging.
Daartoe is een Oudercommissie een eerste
stap.
De Overheid taste niemands overtuiging,
aan door op voet van gelijkheid de rechten
der ouders door subsidieering te erkennen
Zoo komt er de vrijheid van onderwijs en
de eerbiediging van de overtuiging van alle
burgers.
De Tuchtrechter voor de Voedselvoor
ziening te Maastricht veroordeelde een
dircteur van een levensmiddelenbedrijf
tot 5,000, boete wegens het afleveren
van suiker zonder voorafgaande of gelijk
tijdige inontvangstneming van bonnen.
Tevens bad deze directeur niet de noodige
zorg besteed aan liet beheer van zijn voor
raden suiker en niet de vereischte admini
stratie hijgehouden. Er was een tekort van
ruim 7.000 k.g.
Hid