Nederland eist schadevergoeding VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE 2* Economische Compensaties daarboven io ce„, BD CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD D"b,od verschii," 'ed"e door: L Grenscorrecties Oudercommissie of commissie van toezicht Vijfduizend gulden boete voor levenmiddelenbedrijf Iter ?r_ gt us— rde rijs ote eds ole en-, ode :ht int- :ht, >or~- re ri cht -tat en. op Er VRIJDAG 8 Nov. 1946 Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 130 mm 14 cent per mm. Elke mm OPBOUW Tweede jaargang - No. 51 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 contract aanzienlijke korting Dinsdag en Vrijdag Commissie van Redactie: Ds W. Anker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard,°Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit. H. v. Rossum Jr., Ds. H. de Valk, C. M. Vogelaar. De Nederlandse regering heeft Dinsdag j.l. aan de regeringen van Frankrijk, Enge land, Rusland en de Verenigde Staten van Amerika het memorandum aangeboden be treffende de Nederlandse territoriale en eco nomische eisen ten aanzien van Duitsland. Ten aanzien van de grenscorrecties heeft de Nederlandse regering zich laten leiden door de volgende overwegingen: 1. verkorting van de grens; 2. verbetering van de locale verkeers- mogelijkheden 3. plaatselijke verbetering van de water staatkundige toestand; 4. verbetering van de sociaal-economi sche toestand; 5. opheffing van plaatselijke misstan den. Als men de strook op het kaartje ziet, welke de regering opeist, dan valt de be scheidenheid van de eisen op. Indien inder daad dit gedeelte zou worden geannexeerd, levert dit toch weinig economisch voordeel óp. Dit heeft dan ook weinig of geen be tekenis als .vergoeding van de door Duits land aan ons land berokkende schade. Al leen de annexatie van het gebied bij Bent- heim heeft enige directe economische be tekenis door de olie, die daar voorkomt. Dat is ook het gebied, dat wel het gemakkelijkst te annexeren is, omdat de natuur en de aard der bevolking zich nauw bij die van Drente en Overijsel aansluit. Dit gewest behoorde reeds in 1429 aan den Bisschop van Utrecht en was later een bezitting van het Huis van Oranje. Eerst in 1813 werden de banden met Nederland verbroken. Nog steeds wordt in de kerken in het Nederlands gepreekt.Onder het Hit- Ierregiem was dit verboden. Na Hitiers val is het weer ingevoerd. De grensverbetering in den Dollard is niet onbelangrijk in ver band met de bestaande plannen tot inpol dering van den Dollard. Het spreekt van zelf, dat deze inpoldering het noodzakelijk maakt, dat ook de Oostelijke zeedijk van den Dollard tot Nederland behoort. Door de gevraagde grenscorrectie blijft de inham ten Oosten van Nijmegen bestaan. Een bevredigende grenscorrectie zou daar slechts mogelijk geweest zijn als steden als Emmerik, Kleef en Goch Nederlands zou den worden. Hierdoor zouden ong veer 115.C00 Duitsers binnen onze grenzen ge haald zijn, wat de regering - begrijpelijk - niet wenselijk achtte. Dit gebied annexeren zonder bevolking Was, volgens de toelichting van Dr. Beel, niet mogelijk. Dr. Beel achtte het, gezien de onbeschrijfelijke woning toestanden in Duitsland, moreel onverant woord honderdduizenden te verdrijven. Grote gebieden met bevolking annexeren heeft ongetwijfeld spanningen tengevolge Daarom staat de regering op het standpunt: hoe minder Duitsers hoe .liever. Wij menen, dat dit standpunt der regering juist is. Ongetwijfeld zullen velen in Neder land de eisen te bescheiden vinden. Deze eisen zijn echter politiek realiseerbaar. Deze grenscorrecties zijn zeker niet voldoende compensatie voor de onberekenbare schade die Duitsland ons land heeft toegebracht. Niettemin protesteert men in Duitsland luid tegen deze zeer bescheiden eisen. De annexatie zou de betrekking van goede nabuurschap in gevaar brengen. Er zal een commissie worden samengesteld om stap pen bij deEngelse en Nederlandse autoritei ten te doen. Volgens een woordvoerder van het Engelse ministerie van Buitenlandse Zaken, is de nota door hen met welwillend heid in studie genomen. DE ECONOMISCHE EISEN Van meer betekenis moet worden geacht de economische vergoeding, waarbij de wens 40 tot 50 jaar de beschikking te heb ben over een aantal Duitse mijnen op de linker Rijnoever, wel zeer belangrijk is.Voor het herstel van onze welvaart zijn de ge vraagde kolenmijnen onmisbaar. Dr. Beel zeide te vertrouwen, dat deze eis zal worden ingewilligd. Zo niet, dan wordt het recht voorbehouden het koier.gebied te annexe ren. Maatregelen worden gevraagd om de on eerlijke concurrentie van de havens tegen te gaan. Onder het Nazi-regiem poogde men op oneerlijke wijze de Duitse havens te bevoordelen door abnormale lage prijzen te berekenen voor het vervoer naar en van de Duitse havens. De regering Wenst hier aan een einde te maken door toezicht uit te oefenen op de Duitse spoorwegtarieven en op de haven- en overslagtarieven, van zelfsprekend zal Nederland bij dat te houden toezicht betrokken moeten worden. Ook zullen er waarborgen moeten zijn, dat de Duitse overheid in geen enkele vorm sub sidies zal verlenen aap het vervoer over "Duitse kanalen. Soortgelijke waarborgen zijn nodig, opdat het wegvervoer zich in Duitsland niet zal ontwikkelen tot een un faire concurrentie voor de Nederlandse zeehavens. Voorts moet het aanleggen van nieuwe kanalen, die het vervoer van den Rijn op onnatuurlijke Wijze aftappen, wor den verboden. Van het hoogstebelang moet worden geacht de gevraagde waarborgen, dat de Duitse monetaire politiek zodanig zal Wor den gevoerd, dat de vitale belangen van Nederland zullen worden ontzien. Sinds Duitsland in 1931- overging tot een reglementering van het buitenlands be talingsverkeer, werden de in dat kader genomen maatregelen in toenemende mate in discriminerende zin toegepast ten nadele van de Nederlandse havens, het Nederland se vervoerswezen en de Nederlandse handel. Nader geformuleerd komen de Neder landse eisen op het volgende neer: de be schikbaarstelling van buitenlandse betaal middelen uit het Duitse exportprovenu zal zóó dienen te geschieden, dat, indien de natuurlijke weg van de Duitse uitvoer of de Duitse invoer over de Nederlandse havens loopt, alle daarop betrekking heb bende diensten werkelijk worden betaald. De betaling van deze diensten zal Neder land in staat stellen zijn economie en in het bijzonder zijn havensteden te herstellen Dit houdt in, dat Nederland aan de Duitse industrie weer een afzetgebied kan verschaf fen. De onderhavige diensten betreffen de Rijnvaart en andere vervoersprestaties, de haven-, overslag- en opslagkosten, de scheepsvrachten, commissies, handelsmar ges, enz. Er dient op te worden gewezen, dat Nederland niet alleen belang heeftbij de zuivere vervoersprestaties, ook de Neder landse transito-handel zal binnen het kader van deze eis tot zijn recht moeten komen De economische voordelen ,op deze wijze verkregen, komen neer op het volgende: De positie van Nederland als transito- land en internationaal handelsland werd door energie en kunde der bevolking en geographische ligging van het land ver kregen. Vóór de oorlog Werd deze positie aangetast en gedurende de oorlog vernietigd door Duitsland. Thans zal deze positie Weer hersteld moeten worden. Doch hiertoe is een waarborg .vereist dat Duitsland niet meer de gelegenheid krijgt de Nederlandse wel vaart aan te tasten. Wij menen niet, dat indien deze eisen worden ingewilligd, Duitsland volledig zijn schuld aan Nederland zal hebben voldaan. Weinigen zullen hebben verwacht, gezien het verloop van de betalingen van Duits- lands ooriogsschulden van 1914—'18, dat dit zou geschieden. Nederland zal zelf door hard werken en soberheid moeten trachten welvaart te scheppen. De inwilliging van de gestelde eisen zal ons daarbij enige hulp kunnen verlenen. De Gemeenteraad van Middelharnis nam een besluit tot instelling van een Ouder commissie voor de Kleuterschool. Wij verheugen ons over dit besluit. De eene mogelijkheid was een Commissie van Toe zicht benoemd door den Raad. De andere mogelijkheid was een Commissie, benoemd door de Ouders. In het eerste geval zouden eenige daartoe benoemde ouders in opdracht van den Raad toezicht uitoefenen. In het tweede geval wijzen de gezamenlijke ouders eenige uit hun midden aan, die de belangen van hun kinderen zullen behartigen. Bij een Commissie van Toezicht worden alleen de benoemden bij het onderwijs betrokken, bij een Oudercommissie moeten en kunnen alle ouders, hun ouderpiicht vervuilen. Voor den invloed der ouders is thans de weg vrij. Nu komt het er op aan of de ouders medeleven zullen. Onderwijs is opvoeding en de opvoeding is de taak der Ouders. Het kind behoort niet aan de Overheid, doch aan de ouders. In het bijzonder hebben de christenouders te verstaan, dat zij voor de richting van het onderwijs verantwoordelijk blijven. Bij het doopfond hebben zij voor God en de gemeente beloofd het kind te zullen onderwijzen en te doen onderwijzen in de leer der Godzaligheid. Kinderen zijn ons toevertrouwde panden, waarvoor God ons verantwoordelijk stelt. Daarom behoort de school aan de ouders en uit te gaan van een schoolvereeniging. Daartoe is een Oudercommissie een eerste stap. De Overheid taste niemands overtuiging, aan door op voet van gelijkheid de rechten der ouders door subsidieering te erkennen Zoo komt er de vrijheid van onderwijs en de eerbiediging van de overtuiging van alle burgers. De Tuchtrechter voor de Voedselvoor ziening te Maastricht veroordeelde een dircteur van een levensmiddelenbedrijf tot 5,000, boete wegens het afleveren van suiker zonder voorafgaande of gelijk tijdige inontvangstneming van bonnen. Tevens bad deze directeur niet de noodige zorg besteed aan liet beheer van zijn voor raden suiker en niet de vereischte admini stratie hijgehouden. Er was een tekort van ruim 7.000 k.g. Hid

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1