VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE 9 Dc Bewaarschoolkwestie. Van over de Grenzen Ongeval met dodelijke afloop In 't verleden ligt het heden DINSDAG 29 OCT. 1946 Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 130 mm OPBOUW 14 cent per mm. Elke mm contract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Tweede jaargang - No. 48 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 Commissie van Redactie: Ds W. Anker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard,"Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit. H. v. Rossum Jr., Ds. H. de Valk, C. M. Vogelaar.! In Middelharnis en Sommelsdijk is sedert eenige tijd wat rumoer ontstaan rondom de Bewaarscholen. In hoofdzaak gaat het hier om, dat de leiding dezer kleuterscholen, blijkbaar met toestemming van B. en W., aan het onderwijs een zeker Christelijk- Protestantsch karakter geeft. Dit heeft reacties opgewekt in R.-K- en in linksche kringen en aanleiding gegeven tot interpella ties in beide Raden. De Burgemeester stelt zich, blijkens hetgeen hij in de Sommelsdijk- sche gemeenteraad zeide - van de behande ling in de Raad te Middelharnis is ons op het oogenblik, dat we dit schrijven, nog niets bekend - op het standpunt, dat de Overheid medeverantwoordelijk is voor het geestelijk heil der burgers, ook der kinderen en dat het uit dien hoofde niet ongeoorloofd mag wor den genoemd, wanneer de Openbare Kleu terschool een Christelijk cachet draagt. Van Roomsch-Katholieke, Liberale en Socialistische zijde wordt dit standpunt bestreden en aangevoerd, dat een openbare, gemeentelijke school toegankelijk moet zijn voor kinderen van alle godsdienstige ge zindten, waartoe het noodzakelijk is, dat er geen godsdienstonderwijs wordt gegeven, geen psalmversjes worden geleerd etc. Volgens hen dient het onderwijs, dat van Overheidswege gegeven wordt, neutraal te zijn, want anders is het voor een deel der bevolking onbruikbaar. We zitten met deze kwestie midden in een probleem, dat in het verleden, met name in de strijd om het karakter der Lagere Scholen veel stof heeft opgeworpen en dat de laatste tijd van de zijde der Herv. Synode wederom aan de orde is gesteld, n.I. de kwestie, of het Christelijk Onderwijs gegeven moet worden door het kanaal van de vrije, uit particulier initiatief ontstane scholen of dat de Over- heidsschool zelf weer evenals vroeger, een Christelijk karakter moet gaan dragen. De eerste oplossing is aanvaard door de voor mannen van de schoolstrijd, zooals Groen van Prinsterer, Kuyper, Lohman en De Visser, terwijl de Chr. Staatsschool in de loop der tijden door verschillende kleine politieke groepen werd verdedigd en thans wordt voorgestaan door eenige leiders van de Hervormde Kerk, die de tegenstelling tusschen de vrije Chr. School en de Neutrale Openbare willen opheffen en beide in een hoogere synthese willen oplossen. We mee- nen.dat burgemeester Rijnders, blijkens zijn beroep op een rapport van Dr. Idenburg, ook op dit laatste standpunt staat en derhal ve principieel de voorkeur geeft aan een Chr. Overheidsschool. Indien het hier het gewoon Lager Onder wijs betrof, zouden we spoedig klaar zijn met het uiteenzetten van ons standpunt in deze zaak. In de artikelenserie „De Hervormde Synode en de Chr. School" hebben we ons om verschillende principieele redenen ver klaard vóór de vrije Chr. School en tegen een Chr. Overheidsschool. Deze laatste gaat uit van een verkeerde staatsbeschouwing, miskent het recht der ouders op onderwijs der kinderen volgens hun beginsel en is nimmer godsdienstig op een bevredigende basis te stellen, daar er teveel met allerlei meeningen rekening gehouden moet worden. In beginsel staat het bij het Bewaarschool- onderwijs precies zoo. Wie consequent zich verklaart voor het vrije Chr. Onderwijs, moet dit over de geheele linie voorstaan. Toch is het wel te begrijpen, waarom sommige bij het voorbereidend onderwijs hier ietwat anders tegenover staan. Dit onderwijs is n.I. tot dusver niet Wettelijk geregeld. Er is geen gelijkstelling van Open baar en Bijzonder. Op verschillende plaatsen bestaan Chr. Bewaarscholen, maar deze moeten geheel uit particuliere middelen betaald Worden. Wanneernu in Middelharnis en Sommelsdijk de Prot. Chr. ouders zouden voorstellen, teneinde alle wrijving te voor komen met andersdenkenden, om de be staande scholen te splitsen in een Chr. en een neutrale school, dan zou deze laatste automatisch Overheidsschool blijven en uit de gemeentekas betaald worden, terwijl de Chr. ouders op geen cent uit de gemeentekas aanspraak kunnen maken. Dit is natuurlijk niet recht, evenmin als het dat vroeger was bij het Lager Onderwijs. Om deze onbevredigende toestand op te heffen, Wordt reeds vele jaren aangedrongen op een wette lijke regeling van het voorbereidend onder wijs, waarbij genoemde onbillijkheid wordt weggenomen. Als we goed zijn ingelicht, zijn van onze nieuwe R.K. Minister van Onder wijs dienaangaande binnen afzienbaren tijd voorstellen te wachten. Zoolang echter het Bewaarschoolonderwijs niet wettelijk is geregeld, blijft het een moeilijke kwestie. Willen Prot. Chr. ouders onderwijs in hun geest, dan worden ze financieel achteruit gezet bij aparte schoolstichting en geeft de plaatselijke Overheid, die momenteel in meerderheid Prot. Chr. is, dit cachet aan het onderwijs, dan voelen de andere groepen zich weer in een hoek geduwd. Eenerzijds kan een Christen-ouder geen genoegen nemen met godsdienstloos onderwijs, ander zijds wenschen een aantal anderen geen godsdienstig-gekleurd onderwijs. Hieruit valt de conclusie te trekken, dat in verband met het groote goed der gewetens vrijheid het systeem van de vrije School, zooals dat bij het L.O. en M.O. wordt toegepast, verreweg het beste is. Wij moeten voor onszelf het recht opeischen onze kinde ren onderwijs te kunnen doen geven volgens onze overtuiging, maar wij moeten op grond van de vrijheid van geweten ditzelfde recht ook anderen gunnen. Wanneer niemand der ouders ertegen opkwam, als er Openbaar Chr. onderwijs gegeven wordt, zou men het in de practijk voorloopig kunnen toestaan, ofschoon naar onze meening een vrije school om allerlei redenen veel verkieselijker is. Men vergete niet, dat men op deze wijze het al of niet-Christelijke der gemeenteschool afhankelijk maakt van de helft 1 in de gemeenteraad. Gaat de Raad om, dan is de Chr. gemeenteschool Weg en wordt ze direct omgezet in een „neutrale". Men ziet hier reeds uit, dat dit systeem niet deugt. Het Chr. karakter van zulk een School is niet permanent. Dit is niet het geval met een Bijzondere Chr. School. Deze is afhankelijk van de stembus. En ze behoeft bovendien niet met allerlei gevoeligheden rekening te houden van andersdenkenden, waardoor een doorloopende bron van conflicten geschapen wordt. We kunnen ons voorsteden, dat een Chr. gemeente-school voor velen een soort ideaal is en misschien zullen daarom lezers zijn, die onze meening niet deelen. Inder daad lijkt het erg principieel, op te komen voor een Chr. Staatsschool, maar wie dit probleem dieper bestudeert, komt Wel tot andere conclusies. Al lijkt het dan, dat wij links in de kaart spelen, wanneer wij de e.'sch stellen, dat de Overheidsschool voor alle kinderen toegankelijk moet zijn en derhalve geen onderwijs moet geven, Waar tegen een deel der ouders bezwaar heeft, dit is niettemin het juiste standpunt. De eenige goede oplossing voor dit onderwijs vraagstuk is: de stichting van een Chr. Kleu terschool, desnoods voorloopig uit eigen middelen, later met Overheidssubsidie. We weten, dat links dat ook afkeurt. Men wil van die zijde noch gemeentelijk, noch vrij Chr. Onderwijs, ofschoon We meenen, dat de P. v. d. A. het recht der ouders op vrije schoolkeuze als grondbeginsel aan vaardt. Laat men de oplossing in deze richting zoeken, dan is daarmede aan ieders beginsel voldaan. Maar dan mag ook verwacht worden, dat links dit recht erkent op eigen schoolstichting en eventu eel stemt vóór subsidie. E. Voor ons ligt het in erbarmelijk Neder lands geschreven „Stellingsbevel". En onze gedachten gaan terug naar de verschrikke lijke winter van 1944. We herinneren ons weer levendig die voor ons eiland zo afschuwelijke December-dagen, waarop de meedogenloze vijand onze mannen en zonen wegsleepte op beestachtige wijze. Langs de uitgestorven straten zien we ze weer gaan, de ongelukkigen, torsend een zware koffer, een onbekende bestemming tegemoet. Wan hopige vrouwen, hulpeloze kinderen en bedroefde ouders bleven achter in ondraag lijke spanning. In de huizen en schuren zoekende en speurende Duitsers, die onge voelig waren voor het leed en de pijn der achtergeblevenen, voor de ellende der weggevoerden. Slavenjagers, die een misda dige aanslag pleegden op onze volkskracht. Thans keren zich hun eigen wapenen tegen hen. Aan dat alles werden we onwille keurig herinnerd, nu we lazen, hoe in Duitsland deportatie's worden voortgezet. De Rus sen hebben aan deze deportatie de naam vm „Ostaktion" gegeven. Duizenden vrachts wagens en vele treinen zijn uit Rusland onderweg naar de Russische zóne om de gedeporteerden weg te voeren. Het schijnt dat reeds meer dan 7000 personen zijn gedeporteerd. In totaal zullen 10 a 15000 personen dit lot delen. Het is de bedoeling der Russen, de fabrieken in Duitsland te ontmantelen. De fabrieksinstallatie's worden overgebracht naar Rusland en de technici en arbeiders gaan nu mee om de nieuwe fabrieken daar op te bouwen en in bedrijf te stellen. Door deze ontmanteling zal de productie-capaciteit in de Russische zóne tot 25 van het vooroorlogse peil terug zakken. Intussen ontbreekt het niet aan protesten van alle zijden. De geallieerde generaals te Berlijn hebben hun Russische collega's om inlichtingen gevraagd, maar deze hebben geweigerd, die te verstrekken. De 4 politieke partijen te Berlijn vroegen een audiëntie aan bij den Sowjet-comman- dant Berlijn. Ze ontvingen tot heden even wel geen antwoord. De Amerikanen willen onderzoeken of het wegvoeren met geweld geschiedde. Intussen hebben de Russen via Radio Leipzig te kennen gegeven hoe ze over deze zaak denken. Ze beschuldigen op hun beurt de Engelsen en Amerikanen eveneens van het gevangen houden van Duitse geleerden en het rumoer rond de uitzending naar Rusland wordt prompt anti-bolsjewistische hetze genoemd. In November begint in Neurenberg het 2e proces tegen oorlogsmisdadigers. In totaal zullen 250 a 500 medici, militairen, indus triëlen en politieke leiders terecht staan. Onder de medici bevinden zich artsen, die ervan beschuldigd worden, wreedheden, in de vorm van experimenten op mensen in concentratie-kampen, te hebben toegepast. Een hunner is Dr. Brandt, Hitler's lijfarts. „Anti-bolsjewistische hetze". Zo zullen de Russen zeer zeker ook de redevoeringen noemen, die in Engeland: de leider der Regering, Minis ter-President Attlee, en de leider der oppo sitie, Churchill hielden. De eerste sprak op het congres van Vakverenigingen te Brigh ton. Attlee hekelde fel de Engelse commu nisten, die evenals ten onzent, steeds beweren dat hun eigen land ongelijk heeft. Maar Atiiee keerde zich ook tegen de Regering van Rusland. Hij striemde de houding van de Sovjet-machthebbers die hun volk opzettelijk afgezonderd houden van de rest der wereld en die bovendien hun valse voorstellingen geven van de wereld buiten Rusland. We vermelden nog, dat op deze confe rentie, en resolutie, waarin een afkeuring uitgesproken werd over het buitenlands beleid der Labour-regering 40 der stem men verwierf. Zo'n sterke afkeuring had deze regering, sedert haar optreden nog riiet in ontvangst moeten nemen. Ook Churchill heeft zijn aanval op het communisme voortgezet. Zelf heeft hij zijn vraag, omtrent het aantal Russchische divisie's bevestigend beantwoord. Verder verklaard hij dat Hitler hem met dezelfde verwijten heeft overladen als thans Stalin We mogen echter ook iets goeds vermelden van de Russen. Dit goede nieuws kwam uit Amerika: speciaal van de vergadering der V.N. te New York. Donderdag j.l. heeft de vergadering haar werkzaamheden begonnen. Het algemeen debat zal 4 dagen duren. Daarna gaan de commissie's voor de afzonderlijke taken aan 't werk. De Secretaris-Generaal heeft de debatten ge opend met het voorlezen van een uitvoerig rapport. Het is opgevallen dat Trygoe Lie in dit rapport een scherpe aanval op Franco- Spanje heeft gedaan. Een belangrijke kwes tie die onmiddellijk aan de orde kwam, was de kwestie van het vetorecht. Verschillende Staten Wensen dit recht af te schaffen en de meeste Staten wilden over de kwestie spreken. De Russen echter verzetten zich aanvankelijk, bij monde van Wisjinsky tegen een bespreking van deze kwestie in de algemene vergadering. Vrijdag echter heeft de Rus zijn bezwaren laten vallen en toegestemd in een openhartige bespreking. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat het recht van Veto zal worden afgeschaft. Evenwel, deze plotseling verandering in de houding der Russische delegatie veroorzaakte een algemene opluchting en velen hopen dat dit de eerste stap is in de richting van een vruchtbaarder samenwerking. Moge hun hoop niet beschaamd worden Zaterdagmiddag reed de heer Jonge ling van Sommelsdijk op de hoek Zandpad- Lijnbaanstraat met zijn motor tegen een vrachtauto. Hoewel berde voertuigen niet snel reden was de botSing zo zwaar, dat de heer Jongeling van zijn motor werd geslingerd en met een schedel-basis-fractuur en verdere ernstige verwondingen naar het ziekenhuis moest worden vervoerd, waar hij nog dezelfde dag is overleden. De heer Jongeling was in dienst van de Heide Maatschappij, gehuwd en vader van 1 kind. Een overpeinzing op wereldspaardag '46 Schrijnend gevoelen wij vaak de kloof, die er ligt tusschen fraai-klinkende leuzen en het harde, nuchtere, kleur- en fleurlooze bestaan van alledag. „Wat koop ik er voor? Wat heb ik aan die mooie praatjes?" Zulke verzuchtingen zijn begrijpelijk bij allen, die nu al zoo lang van alles ontbeerd hebben, dat het leven lijkt te kunnen veraangenamen; bij allen, die hun idealen al zóó lang onvervuld met zich hebben rondgedragen, dat die idealen er heelemaal niet ideaal meer uitzien; bij allen, die zelf de allereerste en allersimpelste levenseischen niet eens vervuld zien en nog altijd geen uitzicht hebben op een spoedige vervulling. Eigenlijk verkeert ons geheele volk min of meer in zulk een toestand. Hoe hebben wij ons verheugd op de naderende bevrij ding. die bevrijding kwam, nu al anderhalf jaar geleden, maar zij bracht niet tegelijker tijd de bevrijding van schaarste en zorgen. Gaat er dan op den Wereldspaardag een wonder gebeuren? Al zouden Wij U dat wijs willen maken, U zoudt het toch niet geloJven. Ook de oorsprong van den Wereld spaardag is volstrekt niet sensationeel en eigenlijk „gebeuri" er dien dag heelemaal niets. Waarom wij dan over den Wereld spaardag schrijven? Omdat er ten slotte toch een Wonder gebeuren kan, als Wij dat zelf maar werkelijk willen. Waar een wil is,

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1