De Minister-President komt 25 Oct. VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE Ïn s! RP n. ST tee Dc onderwijsvernieuwing Onder de schijnwerper van het gezag V Beperking of stopzetting van tramdiensten Is het geen schande? dit ijkt ssie de- oor iag, oos. •kje eld- :hts is, en ret. ren erd il VI OM, 431 den ER en n op AR. ;n ge n. er \alr ib, Sn» ind aard ank am ypo- den- sdijk i.EE. OEK 1946 uur jcob uur enst uur 0 u^ DINSDAG 22 OCT. 1946 Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 130 mm OPBOUW 14 cent per mm. Elke mm contract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Tweede jaargang - No. 46 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 Commissie van Redactie Ds W. Anker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit. H. v. Rossum Jr., Ds. H. de Valk, C. M. Vogelaar. III (Slot) Uit datgene, wat we in de eerste twee artikelen besproken hebben, zal menig lezer de conclusie trekken, dat het toch feitelijk met de vernieuwing nog zoo'n vaart niet Joopt. Wel hebben we eenige richtlijnen aangegeven, waarover in de kringen van het Chr. Onderwijs het algemeen eens is en die ten grondslag kunnen en moeten wor den gelegd aan een hervorming van ons schoolonderwijs. Er zou nog wel één en ander te noemen zijn, maar dan komen we meer op het beperkte terrein der vakpaeda- gogiek. Men zal evenwel begrepen hebben, dat bij het Chr. Onderwijs zeker niet de neiging bestaat om radicaal in te grijpen en over te gaan tot een gansch andere organi satie, en didactief in het Onderwijs. Er zijn momenteel twee stroomingen in de ver nieuwingsbeweging: de radicale en de reformistische. Tot de eerste behoort o.a. de bekende Ir. C. Boeke, de leider van de Werkgemeenschap te Bilthoven, de op sterk progressieve ideeën gebaseerde school, waarop ook de twee oudste prinsesjes onderwijs ontvangen. Het zoiwons te ver voeren, hier uiteen te zetten, wat Kees Boeke's onderwijsinrichting onderscheidt van onze gewone klassikale school. Het is niet alleen het sterk humanistisch karakter van het onderwijs, waarvoor het voor Christenouders onaanvaardbaar is^ doch ook in de organisatie van de school zijn diep-ingrijpende verschillen te bespeuren met ons traditioneel onderwijsstelsel. De kinderen werken heel anders, hebben veel meer vrijheid van beweging, hebben zelfs in zekere mate medezeggenschap in de gang van zaken, de gezagskwestie wordt er geheel anders opgevat enz. Indien er goede elementen in liggen - het zijn er o.i. niet zoo heel veel - dan is het toch onmogelijk om dit stelsel over de geheele linie toe te passen. Zulk een systeem kan op een model school doorgevoerd worden, maar èn de leerkrachten én de financiën èn de materi alen ontbreken om het algemeen in te voeren. Het is ook niet noodig. De voor standers varr het Chr. Onderwijs zijn niet zoo radicaal. Bij al het rumoer rondom de vernieuwing blijven ze nuchter. Ze zien te goed de overdrijving bij velen. Vooral direct na de bevrijding stond een bonte stoet van vernieuwing gereed om het oude gebouw met de grond gelijk te maken en er een fonkelnieuw stralend paleis voor in de plaats te zetten. De oude school wordt ons afgeschilderd als een paedagogische folterkamer, met voor de klas een houten klaas, die de eene gramofoonplaat na de andere afdraait, straffen uitdeelt en rapport cijfers berekent tot in 4 decimalen en tegen over hem een stelletje slachtoffers, uur aan uur stil luisteren met de armpjes' over elkaar naar de intellectualistische woor denkraam van den paedagoog. Deze voor stelling is een caricatuur, want zoo erg is het zeker niet. De klassikale school wordt hier afgemaakt en de nieuwe modelscholen als idealen gesteld. De bezwaren van de klassikale school kunnen voor een goed deel ondervangen worden door een beperkte koersverandering. Trouwens de resultaten van de nieuwe systemen zijn nu niet zoo bijster groot. In ieder geval passen zij niet bij de reuzen klassen, die we thans hebben, bij een verwilderde jeugd, die van alle gezag schijnt losgeslagen, vooral in de steden, bij een school, die ernstig is gehandicapt door gebrek aan personeel, leermiddelen enz. Om al deze redenen zijn de Chr. Onderwij zers geen paedagogische beeldenstormers cn voelen zij er niets voor mee te gaan met de radicale vernieuwingsideeën van de Vernieuwingsraad, Waarvan Kees Boeke voorzitter is. Wij moeten- zelfstandig onze houding bepalen in deze problemen Daarbij moet op de voorgrond staan, dat de paedagogische vernieuwing onze scholen muet geschieden in aansluiting aan de Op 25 October a.s. zullen de Minister President en de Commissaris der Koningin, vergezeld van den Secretaris-Generaal van Binnenlandsche Zaken en den Kabinetschef van den Commissaris een officieel bezoek brengen aan ons eiland. Uit dit bezoek blijkt de bijzondere interesse welke deze autoriteiten voor het eiland hebben. Belangstelling in de eerste plaats voor de streek, zwaar getroffen door het oorlogsgeweld, voor de tegen de Duit- schers gevoerde strijd en voor de moeilijk heden welke het gevolg zijn van de innun- daties. Maar niet minder belangstelling voor de opbouw en het herstel en de verdere ontwikkeling op het eiland. Er liggen voor Flakkee groote vraag stukken ter behandeling. Onze economische ontwikkeling vraagt om afdoening, ervan en bij de autoriteiten is er een open por voor. Dat de Minister President en de Commis saris der Koningin zelf komen is een bewijs voor de aandacht, welke aan deze streek Wordt gewijd. Flakkee mag op 25 October a.s. laten weten hoe erg het was in de oorlog, hoe hard er gewerkt is aan opbouw en herstel en het mag laten zien wat er al verbeterd is. Maar er is meer dan dit. Wij mogen vragen de zoo noodige steun om ons uit het eiland- isolement te helpen, .Waardoor wij econo misch meer mogelijkheden krijgen. Dit bezoek is belangrijk voor de geheele streek. Flakkee komt onder de schijnwerpers. De hooge gasten zullen alle gemeenten bezoeken en in iedere 'gemeente door het gemeentebestuur worden ontvangen. Direct na aankomst is er een ontvangst op het gemeentehuis van Middelharnis. Daaraan vooraf gaat een korte zanghufde van de jeugd van Middelharnis en Sommels- dijk. Tijdens deze ontvangst worden de gasten op de hoogte gebrachj: van de streek. De landbouwconsulent Ir. C. W. C. van Beekom zal tevens iets vertellen over het herstel der onder water gezette gebieden. Daarna volgt.een tocht door het inun- datiegebied, waarbij tevens aandacht zal Worden besteed aan de vernietigde sluizen van Middelharnis, den Bommel en Oude Tonge en andere oorlogsgeweldschade. Natuurlijk zal bij dit bezoek ook groote interesse zijn voor het streven tot verbete ring der cultures en de kwaliteit der producten. Bezocht zullen Worden een sorteerinrichtingen landbouwloodsén. Daar naast zal een der cichoreifabrieken Worden bezien. In de middaguren zal door West-FIakkee worden gereden met een bezoek aan het vissche rij bedrijf en het natuurschoonrijke Otiddorp. De Minister President en de Commissaris der Koningin worden om 9.30 in Middel harnis verwacht en zullen eerst in den avond met hun Flakkëesche reis gereed zijn. Vanzelfsprekend zal het Ziekenhuis in Dirksland een der pleisterplaatsen zijn. Ongeveer te 3 uur zal de Minister Presi dent te Melissant een zanghulde ontvangen. Nu Zijne Excellentie niet ais Minister van Binnenlandsche Zaken doch als Minister President ons eiland bezoekt zullen wij h.-m onze belangrijke localiteitswenschen in zeer breed verband mogen voorleggen. Bijvoorbeeld een vaste verbinding met de overkant en verbetering van het ver- keersapparaat. Flakkee krijgt hoog bezoek. Voor deze hooge belangstelling zijn wij dankbaar. Wij willen deze dankbaarheid uiten door een goede ontvangst voor te bereiden. Deze dag is van het allergrootste belang voor deze streek. Bij de ontvangst zal de Flakkeesche Ge meenschap natuurlijk niet ontbreken. Geef den Keizer wat des Keizers is, toont Uw blijdschap over dit officieel bezoek en steek allen op 25 October de vlaggen uit. beginselen van ons Chr. Onderwijs. Wij moeten ons bezinnen op de vraag, hoe wij op de vaststaande principieële grondslag onzer scholen kunnen komen tot een zoo danige vernieuwing of hervorming, dat onze scholen in staat zijn om haar taak en roeping in deze tijd inzake de godsdienstige, zede lijke en sociale opvoeding de karakter- en intellectueele vorming zoo goed mogelijk te vervullen. Het is van primair belang, dat de geest, waarin de zoo veel geprezen ver nieuwing geschiedt, niet in strijd is rpet die, welke in onze Chr. Scholen heerschen moet, integendeel zij moet natuurlijkerwijze vol gen uit de beginselen die aan onze Scholen ten grondslag liggen. En dan staat het vast, dat er van een principieële vernieuwing geen sprake is. Onze scholen hebben een onverandetlijk beginsel Daaraan mag onder geen voorwaarde getornd worden. Wij mo gen niet overgaan op de lijn van de Angel saksische geest, die streeft naar de uiterlijk welopgevoede, succesvolle mensch van de Wereld, de mensch, die het fatsoen en koning Dollar tot goden heeft. Deze geest is mate rialistisch en oppervlakkig; hij is in strijd met de geest van het Christendom. Evenmin mogen wij overschakelen op de geest van het moderne humanisme, dat een foutieve gezagsopvatting heeft en het kind als een soort majesteit beschouwt; dat gaarne'spreekt van een godsdienst boven geloofsverdeeldheid en een kunstmatig geforceerde eenheid als ideaal heeft; dat bovendien een onbijbelsche beschouwing van de mensch huldigt en niet gelooft aan het „onbekwaam tot eenig goed en geneigd tot alle kwaad", maar zelfs nu nog de na tuurlijke goedheid van de mensch procla meert. Het schijnt overbodig te zeggen, dat ook de Roomsche geest moet worden afgewezen, die de school maakt tot een verlengstuk of een wapen van de kerk en de zelfstandig heid van de schoolkring niet Wil erkennen.. Dit gevaar bestaat de laatste tijd ook in onze kring bij diegenen, die het Chr. Onder wijs willen verkerkelijken. Deze weg moeten wij niet op. Een vernieuwing van onze schoolorganisatie in deze zin zou naar onze mening geen verbetering zijn. Wij moeten wat het principieële betreft, in onze Chr. scholen komen tot een ver nieuwing in echt reformatorische geest. Wij moeten niet vervlakken en vervloeien of verwateren, maar leven uit Gods Woord, dat ons spreekt van de dagelijksche ver nieuwing van ons persoonlijk leven, Welke ook ten grondslag moet liggen aan alle ahdere vernieuwing, Want elke hervorming begint in het hart van den hervormer. Wij moeten steeds terug naar de Bijbel. Die heft, zooals dhr, Van Druivendijk terecht ergens schrijft, de spanning op tusschen gezag en gehoorzaamheid, tus- schen gebondenheid en-vrijheid, tusschen individu en gemeenschap. Als onderwijzers, ouders en leerlingen doordrongen zijn 'van de waarheid der H. Schrift, dan leeren zij uit genade te leven, af te zien van eigen kennis en braafheid en uit dankbaarheid in gehoorzaamheid aan Gods geboden Zijn wil, zij het met veel tekort, te betrachten. In deze geest moet ons Chr. Onderwijs dage- lijksch vernieuwd worden, Want deze geest is meer dan de beste onderwijskundige ver nieuwing. En dan zal het Chr. Onderwijs ook in deze verwarde en bewogen tijden evenals vanouds zijn heilige taak en roeping in het midden van ons volk kunnen vol brengen In onze gemeenteraden is het vraagstuk van de Zondagsrust opnieuw aan de orde gekomen. De Kerkeraad der Ned. Herv. Kerk adresseerde de Directie der R.T.M. en verzocht daarin stopzetting of vermin dering van het tramverkeer op Zondag. Aan de gemeentebestuuren werd nu ver zocht instemming met dit adres te betuigen. Onze rechtsche ï^adsledën zullen onge twijfeld daaraan hun medewerking ver- leenen. Immers is het bevorderen van Zon dagsrust noodzakelijk om de Zondagsheili ging mogelijk te maken. We willen in ons blad daarop nog eens nader terugkomen. We willen er thans echter den nadruk opleggen, dat het niet meekunnen gaan met algeheele stopzetting van alle verkeer niet beteekent verzwakking van Gods gebod. Er is onder de Christenen niemand die alle arbeid op Zondag ongeoorloofd acht. De Jood, die wettisch den Sabbath hou den moet, slaagt daarin betrekkelijk. De huisvrouw arbeidt op den dag des Heereru We maken gebruik -van licht, gas en water, hoewel We weten, dat daarvoor anderen op Zondag moeten Werken. We achten den arbeid van doktoren en ver pleegsters noodzakelijk. Dit alles bewijst, dat er geen absoluut verbod voor Zondagsarbeid is. Door de Christenen is dan ook slechts het pleit gevoerd voor het stilleggen van alle niet-noodzakelijken arbeid. De vraag loopt dus hierover. Wat- is op Zondag wel of niét noodzakelijk. En daarbij zal voor oogen moeten worden gehouden, dat niemand het recht heeft de Zondagrust van anderen op te eischen, uitsluitend voor vermaak of ontspanning. Het pleiten? voor Zondagsrust beteekent geen geestelijken drang voor anderen. Immers is door geheel de sociale actie de noodzakelijkheid van den wekelijkschen rustdag bepleit. Welnu, dien rust is noodig vanwege scheppingsordinantie en geeft de gelegen heid om naar luid der Catechismus, op den rustdag to.t de gemeente Gods trouw te komen om Gods Woord te hooren, de Sacramenten te gebruiken. God den Heere openlijk aan te roepen en den Heere Chris telijke handreiking te doen. Daartoe is het zooveel mogelijk stilleggen van den arbeid noodzakelijk. Japanse troepen op Java moeten op de olie passen. Zondag is tejBatavia officieel meegedeeld, dat Japanse troepen ter sterkte van 5000 man, onder controle van Britse militairen belast zijn met de bewaking van Neder landse olie-installaties in Palembang (Su matra). Ook houden zij toezicht op daar gelegen Amerikaanse en Britse olie-instal laties. Hoewel sedert de Japanse capitulatie reeds 16 maanden zijn verlopen blijkt dus nog steeds een dergelijke Japanse krijgs macht in Indic te zijn en zelfs officieel met een opdracht te zijn belast. Behalve deze gewapende Japanse troepen bevinden zich nog 13.000 ontwapende Ja panse soldaten in de Indische gebieden, welke onder Geallieerde controle staan. ■r*

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1