De Minister-President komt 25 Oct.
VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE
Ïn
s!
RP
n.
ST
tee
Dc onderwijsvernieuwing
Onder de schijnwerper
van het gezag
V Beperking of stopzetting
van tramdiensten
Is het geen schande?
dit
ijkt
ssie
de-
oor
iag,
oos.
•kje
eld-
:hts
is,
en
ret.
ren
erd
il
VI
OM,
431
den
ER
en
n op
AR.
;n
ge
n.
er
\alr
ib,
Sn»
ind
aard
ank
am
ypo-
den-
sdijk
i.EE.
OEK
1946
uur
jcob
uur
enst
uur
0 u^
DINSDAG 22 OCT. 1946
Prijs per kwartaal f 1,50
Losse nummers f 0,15
Advertentieprijs 130 mm
OPBOUW
14 cent per mm. Elke mm
contract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD
Tweede jaargang - No. 46
Adres der redactie en Ad
ministratie Voorstr. A 239
Postbus 14
Middelharnis Tel. No. 332
Commissie van Redactie Ds W. Anker, N. v. d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de Jong, C. P. Kijkuit.
H. v. Rossum Jr., Ds. H. de Valk, C. M. Vogelaar.
III (Slot)
Uit datgene, wat we in de eerste twee
artikelen besproken hebben, zal menig lezer
de conclusie trekken, dat het toch feitelijk
met de vernieuwing nog zoo'n vaart niet
Joopt. Wel hebben we eenige richtlijnen
aangegeven, waarover in de kringen van
het Chr. Onderwijs het algemeen eens is
en die ten grondslag kunnen en moeten wor
den gelegd aan een hervorming van ons
schoolonderwijs. Er zou nog wel één en
ander te noemen zijn, maar dan komen we
meer op het beperkte terrein der vakpaeda-
gogiek. Men zal evenwel begrepen hebben,
dat bij het Chr. Onderwijs zeker niet de
neiging bestaat om radicaal in te grijpen en
over te gaan tot een gansch andere organi
satie, en didactief in het Onderwijs. Er zijn
momenteel twee stroomingen in de ver
nieuwingsbeweging: de radicale en de
reformistische. Tot de eerste behoort o.a.
de bekende Ir. C. Boeke, de leider van de
Werkgemeenschap te Bilthoven, de op
sterk progressieve ideeën gebaseerde school,
waarop ook de twee oudste prinsesjes
onderwijs ontvangen. Het zoiwons te ver
voeren, hier uiteen te zetten, wat Kees
Boeke's onderwijsinrichting onderscheidt
van onze gewone klassikale school. Het is
niet alleen het sterk humanistisch karakter
van het onderwijs, waarvoor het voor
Christenouders onaanvaardbaar is^ doch
ook in de organisatie van de school zijn
diep-ingrijpende verschillen te bespeuren
met ons traditioneel onderwijsstelsel. De
kinderen werken heel anders, hebben veel
meer vrijheid van beweging, hebben zelfs
in zekere mate medezeggenschap in de gang
van zaken, de gezagskwestie wordt er
geheel anders opgevat enz. Indien er goede
elementen in liggen - het zijn er o.i. niet
zoo heel veel - dan is het toch onmogelijk
om dit stelsel over de geheele linie toe te
passen. Zulk een systeem kan op een model
school doorgevoerd worden, maar èn de
leerkrachten én de financiën èn de materi
alen ontbreken om het algemeen in te
voeren. Het is ook niet noodig. De voor
standers varr het Chr. Onderwijs zijn niet
zoo radicaal. Bij al het rumoer rondom de
vernieuwing blijven ze nuchter. Ze zien te
goed de overdrijving bij velen. Vooral
direct na de bevrijding stond een bonte
stoet van vernieuwing gereed om het oude
gebouw met de grond gelijk te maken en
er een fonkelnieuw stralend paleis voor in
de plaats te zetten. De oude school wordt
ons afgeschilderd als een paedagogische
folterkamer, met voor de klas een houten
klaas, die de eene gramofoonplaat na de
andere afdraait, straffen uitdeelt en rapport
cijfers berekent tot in 4 decimalen en tegen
over hem een stelletje slachtoffers, uur aan
uur stil luisteren met de armpjes' over
elkaar naar de intellectualistische woor
denkraam van den paedagoog. Deze voor
stelling is een caricatuur, want zoo erg is
het zeker niet. De klassikale school wordt
hier afgemaakt en de nieuwe modelscholen
als idealen gesteld. De bezwaren van de
klassikale school kunnen voor een goed
deel ondervangen worden door een beperkte
koersverandering. Trouwens de resultaten
van de nieuwe systemen zijn nu niet zoo
bijster groot. In ieder geval passen zij niet
bij de reuzen klassen, die we thans hebben,
bij een verwilderde jeugd, die van alle gezag
schijnt losgeslagen, vooral in de steden, bij
een school, die ernstig is gehandicapt door
gebrek aan personeel, leermiddelen enz.
Om al deze redenen zijn de Chr. Onderwij
zers geen paedagogische beeldenstormers
cn voelen zij er niets voor mee te gaan met
de radicale vernieuwingsideeën van de
Vernieuwingsraad, Waarvan Kees Boeke
voorzitter is. Wij moeten- zelfstandig onze
houding bepalen in deze problemen
Daarbij moet op de voorgrond staan, dat
de paedagogische vernieuwing onze scholen
muet geschieden in aansluiting aan de
Op 25 October a.s. zullen de Minister
President en de Commissaris der Koningin,
vergezeld van den Secretaris-Generaal van
Binnenlandsche Zaken en den Kabinetschef
van den Commissaris een officieel bezoek
brengen aan ons eiland.
Uit dit bezoek blijkt de bijzondere
interesse welke deze autoriteiten voor het
eiland hebben. Belangstelling in de eerste
plaats voor de streek, zwaar getroffen door
het oorlogsgeweld, voor de tegen de Duit-
schers gevoerde strijd en voor de moeilijk
heden welke het gevolg zijn van de innun-
daties. Maar niet minder belangstelling voor
de opbouw en het herstel en de verdere
ontwikkeling op het eiland.
Er liggen voor Flakkee groote vraag
stukken ter behandeling. Onze economische
ontwikkeling vraagt om afdoening, ervan
en bij de autoriteiten is er een open por
voor.
Dat de Minister President en de Commis
saris der Koningin zelf komen is een bewijs
voor de aandacht, welke aan deze streek
Wordt gewijd.
Flakkee mag op 25 October a.s. laten
weten hoe erg het was in de oorlog, hoe
hard er gewerkt is aan opbouw en herstel
en het mag laten zien wat er al verbeterd is.
Maar er is meer dan dit. Wij mogen vragen
de zoo noodige steun om ons uit het eiland-
isolement te helpen, .Waardoor wij econo
misch meer mogelijkheden krijgen.
Dit bezoek is belangrijk voor de geheele
streek. Flakkee komt onder de schijnwerpers.
De hooge gasten zullen alle gemeenten
bezoeken en in iedere 'gemeente door het
gemeentebestuur worden ontvangen.
Direct na aankomst is er een ontvangst
op het gemeentehuis van Middelharnis.
Daaraan vooraf gaat een korte zanghufde
van de jeugd van Middelharnis en Sommels-
dijk. Tijdens deze ontvangst worden de
gasten op de hoogte gebrachj: van de streek.
De landbouwconsulent Ir. C. W. C. van
Beekom zal tevens iets vertellen over het
herstel der onder water gezette gebieden.
Daarna volgt.een tocht door het inun-
datiegebied, waarbij tevens aandacht zal
Worden besteed aan de vernietigde sluizen
van Middelharnis, den Bommel en Oude
Tonge en andere oorlogsgeweldschade.
Natuurlijk zal bij dit bezoek ook groote
interesse zijn voor het streven tot verbete
ring der cultures en de kwaliteit der
producten. Bezocht zullen Worden een
sorteerinrichtingen landbouwloodsén. Daar
naast zal een der cichoreifabrieken Worden
bezien.
In de middaguren zal door West-FIakkee
worden gereden met een bezoek aan het
vissche rij bedrijf en het natuurschoonrijke
Otiddorp.
De Minister President en de Commissaris
der Koningin worden om 9.30 in Middel
harnis verwacht en zullen eerst in den
avond met hun Flakkëesche reis gereed zijn.
Vanzelfsprekend zal het Ziekenhuis in
Dirksland een der pleisterplaatsen zijn.
Ongeveer te 3 uur zal de Minister Presi
dent te Melissant een zanghulde ontvangen.
Nu Zijne Excellentie niet ais Minister van
Binnenlandsche Zaken doch als Minister
President ons eiland bezoekt zullen wij h.-m
onze belangrijke localiteitswenschen in zeer
breed verband mogen voorleggen.
Bijvoorbeeld een vaste verbinding met
de overkant en verbetering van het ver-
keersapparaat.
Flakkee krijgt hoog bezoek. Voor deze
hooge belangstelling zijn wij dankbaar.
Wij willen deze dankbaarheid uiten door
een goede ontvangst voor te bereiden.
Deze dag is van het allergrootste belang
voor deze streek.
Bij de ontvangst zal de Flakkeesche Ge
meenschap natuurlijk niet ontbreken.
Geef den Keizer wat des Keizers is, toont
Uw blijdschap over dit officieel bezoek en
steek allen op 25 October de vlaggen uit.
beginselen van ons Chr. Onderwijs. Wij
moeten ons bezinnen op de vraag, hoe wij
op de vaststaande principieële grondslag
onzer scholen kunnen komen tot een zoo
danige vernieuwing of hervorming, dat onze
scholen in staat zijn om haar taak en roeping
in deze tijd inzake de godsdienstige, zede
lijke en sociale opvoeding de karakter- en
intellectueele vorming zoo goed mogelijk
te vervullen. Het is van primair belang, dat
de geest, waarin de zoo veel geprezen ver
nieuwing geschiedt, niet in strijd is rpet die,
welke in onze Chr. Scholen heerschen moet,
integendeel zij moet natuurlijkerwijze vol
gen uit de beginselen die aan onze Scholen
ten grondslag liggen. En dan staat het vast,
dat er van een principieële vernieuwing
geen sprake is. Onze scholen hebben een
onverandetlijk beginsel Daaraan mag onder
geen voorwaarde getornd worden. Wij mo
gen niet overgaan op de lijn van de Angel
saksische geest, die streeft naar de uiterlijk
welopgevoede, succesvolle mensch van de
Wereld, de mensch, die het fatsoen en koning
Dollar tot goden heeft. Deze geest is mate
rialistisch en oppervlakkig; hij is in strijd
met de geest van het Christendom.
Evenmin mogen wij overschakelen op de
geest van het moderne humanisme, dat
een foutieve gezagsopvatting heeft en het
kind als een soort majesteit beschouwt; dat
gaarne'spreekt van een godsdienst boven
geloofsverdeeldheid en een kunstmatig
geforceerde eenheid als ideaal heeft; dat
bovendien een onbijbelsche beschouwing
van de mensch huldigt en niet gelooft aan
het „onbekwaam tot eenig goed en geneigd
tot alle kwaad", maar zelfs nu nog de na
tuurlijke goedheid van de mensch procla
meert.
Het schijnt overbodig te zeggen, dat ook
de Roomsche geest moet worden afgewezen,
die de school maakt tot een verlengstuk of
een wapen van de kerk en de zelfstandig
heid van de schoolkring niet Wil erkennen..
Dit gevaar bestaat de laatste tijd ook in
onze kring bij diegenen, die het Chr. Onder
wijs willen verkerkelijken. Deze weg moeten
wij niet op. Een vernieuwing van onze
schoolorganisatie in deze zin zou naar onze
mening geen verbetering zijn.
Wij moeten wat het principieële betreft,
in onze Chr. scholen komen tot een ver
nieuwing in echt reformatorische geest.
Wij moeten niet vervlakken en vervloeien
of verwateren, maar leven uit Gods Woord,
dat ons spreekt van de dagelijksche ver
nieuwing van ons persoonlijk leven, Welke
ook ten grondslag moet liggen aan alle
ahdere vernieuwing, Want elke hervorming
begint in het hart van den hervormer.
Wij moeten steeds terug naar de Bijbel.
Die heft, zooals dhr, Van Druivendijk
terecht ergens schrijft, de spanning op
tusschen gezag en gehoorzaamheid, tus-
schen gebondenheid en-vrijheid, tusschen
individu en gemeenschap. Als onderwijzers,
ouders en leerlingen doordrongen zijn 'van
de waarheid der H. Schrift, dan leeren zij
uit genade te leven, af te zien van eigen
kennis en braafheid en uit dankbaarheid in
gehoorzaamheid aan Gods geboden Zijn wil,
zij het met veel tekort, te betrachten. In
deze geest moet ons Chr. Onderwijs dage-
lijksch vernieuwd worden, Want deze geest
is meer dan de beste onderwijskundige ver
nieuwing. En dan zal het Chr. Onderwijs
ook in deze verwarde en bewogen tijden
evenals vanouds zijn heilige taak en roeping
in het midden van ons volk kunnen vol
brengen
In onze gemeenteraden is het vraagstuk
van de Zondagsrust opnieuw aan de orde
gekomen. De Kerkeraad der Ned. Herv.
Kerk adresseerde de Directie der R.T.M.
en verzocht daarin stopzetting of vermin
dering van het tramverkeer op Zondag.
Aan de gemeentebestuuren werd nu ver
zocht instemming met dit adres te betuigen.
Onze rechtsche ï^adsledën zullen onge
twijfeld daaraan hun medewerking ver-
leenen. Immers is het bevorderen van Zon
dagsrust noodzakelijk om de Zondagsheili
ging mogelijk te maken. We willen in ons
blad daarop nog eens nader terugkomen.
We willen er thans echter den nadruk
opleggen, dat het niet meekunnen gaan met
algeheele stopzetting van alle verkeer niet
beteekent verzwakking van Gods gebod.
Er is onder de Christenen niemand die
alle arbeid op Zondag ongeoorloofd acht.
De Jood, die wettisch den Sabbath hou
den moet, slaagt daarin betrekkelijk.
De huisvrouw arbeidt op den dag des
Heereru We maken gebruik -van licht, gas
en water, hoewel We weten, dat daarvoor
anderen op Zondag moeten Werken. We
achten den arbeid van doktoren en ver
pleegsters noodzakelijk.
Dit alles bewijst, dat er geen absoluut
verbod voor Zondagsarbeid is.
Door de Christenen is dan ook slechts
het pleit gevoerd voor het stilleggen van
alle niet-noodzakelijken arbeid. De vraag
loopt dus hierover. Wat- is op Zondag wel
of niét noodzakelijk.
En daarbij zal voor oogen moeten worden
gehouden, dat niemand het recht heeft de
Zondagrust van anderen op te eischen,
uitsluitend voor vermaak of ontspanning.
Het pleiten? voor Zondagsrust beteekent
geen geestelijken drang voor anderen.
Immers is door geheel de sociale actie de
noodzakelijkheid van den wekelijkschen
rustdag bepleit.
Welnu, dien rust is noodig vanwege
scheppingsordinantie en geeft de gelegen
heid om naar luid der Catechismus, op den
rustdag to.t de gemeente Gods trouw te
komen om Gods Woord te hooren, de
Sacramenten te gebruiken. God den Heere
openlijk aan te roepen en den Heere Chris
telijke handreiking te doen.
Daartoe is het zooveel mogelijk stilleggen
van den arbeid noodzakelijk.
Japanse troepen op Java moeten op de
olie passen.
Zondag is tejBatavia officieel meegedeeld,
dat Japanse troepen ter sterkte van 5000
man, onder controle van Britse militairen
belast zijn met de bewaking van Neder
landse olie-installaties in Palembang (Su
matra). Ook houden zij toezicht op daar
gelegen Amerikaanse en Britse olie-instal
laties. Hoewel sedert de Japanse capitulatie
reeds 16 maanden zijn verlopen blijkt dus
nog steeds een dergelijke Japanse krijgs
macht in Indic te zijn en zelfs officieel met
een opdracht te zijn belast.
Behalve deze gewapende Japanse troepen
bevinden zich nog 13.000 ontwapende Ja
panse soldaten in de Indische gebieden,
welke onder Geallieerde controle staan.
■r*