VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE
Leidende figuren voor hei Tribunaal
at
en
ion
int.
Zoo niet
Nieuwe vrijlatingen
v« Beek vezwijgt de financiën
Beschier bang voor zijn hachje
f MEDITATIE VOOR
DEN ZONDAG J
picr-
dit
:md
tvce
m-
I n-
Ivij
rnis
OPBOUW
contract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD
VRIJDAG 27 SEPT. 1946
prijs per kwartaal f 1,50
Losse nummers f 0,15
Advertentieprijs 1—30 mm
14 cent per mm. Elke mm
Tweede jaargang No. 39
Adres der redactie en Ad
ministratie Voorstr. A 239
Postbus 14
Middelharnis Tel. No. 332
Dit blad verschijnt iedere
Dinsdag en Vrijdag
Het personeel van de Amsterdamsche
gemeentetram is Dinsdag in staking gegaan
als protest tegen het uitzenden van troepen
naar Ned. Indië. Ook in verschillende andere
bedrijven o.a. Blauwhoedenveem, levens
middelen bed rijven Albert Heijn, Hille en
Verkade, de Amsterdamsche Droogdok
maatschappij braken om dezelfde reden
wilde stakingen uit. De bedoeling is duide
lijk. De Overheid, die naar Gods Woord,
vecht en gerechtigheid, rust en orde in het
c.Aele Rijk heeft te handhaven, acht het
...dig militairen naar Ned. Indië te zenden.
A'.lllioenen Nederlandsche onderdanen zijn
avergeleverd aan moord en terreur. De
Overheid heeft daar haar Goddelijke roeping
te vervullen, niet door koloniale verhou
dingen, die er overigens ook voor 1941 al
rl'.t meer waren te herstellen, doch door
Ned. Indië, overeenkomstig aard en ont
wikkeling, te leiden tot zelfstandigheid
binnen het Rijksverband. Die roeping is
k'een uitvoerbaar, wanneer orde en veilig
heid weer algemeen heerscht. Voor den
wederopbouw en de ware vrijheid in Indië
is erkenning en handhaving van het wettig
gezag onmisbare voorwaarde. Voor de
uitoefening van die taak heeft de Overheid
hier en in Indië een leger noodig, om als
het moet, wat God genadig verhoede,
desnoods met krachtige middelen de rust
en veiligheid te herstellen. De uitzending
van het leger is op volkomen wettige wijze
geschied. Bestond op grond van art. 186
der Grondwet eenigen twijfel of uitzending
van dienstplichtigen zonder hun toestem-
mi ,g mogelijk was, na de behandeling in
de Volksvertegenwoordiging is alle twijfel
opgeheven. Op voorstel der Regeering
hebben onze beide Kamers met bijna alge-
meene stemmen besloten de uitzending goed
re A'euren en daarmede dë Overheid in staat
stellen haar taak te kunnen uitvoeren.
Dit brengt voor vele gezinnen een zwaar
■iter mede. Na jaren van ernstige spanning,
deportatie, onderduiken, volgt nu weer een
scheiding voor geruimen tijd. Dat is hard
tn moeilijk, maar niettemin noodzakelijk.
De stakingen in verschillende bedrijven
dcoogen nu te protesteeren tegen de hande
lingen der regeering, die handelde naar
eigen roeping in overeenstemming met de
vrijwel geheele vertegenwoordiging des
volks. Een kleine minderheid, die het
woord „democratie" zoo gaarne voor zich
opeischt, tracht door een lamlegging van
het maatschappelijk ieven, de Overheid
terug te brengen van haar heilige roeping.
Wij aarzelen niet dit revolutionair te
noemen in den slechtsten zin en in strijd
met alle gezonde invloed om staatkundig
terrein. Het is weer eens een bewijs, dat
het communisme den geordenden weg
gebruikt om ook daar baar invloed te doen
gelden, maar tevens elk middel geoorloofd
acht, om een spaak in het wiel te steken,
wanneer de meerderheid naar haar niet
hooren wil. De revolutionaire agitatie
gebruikt daarvoor ook de staking als
politiek wapen. Het recht van staken wordt
in christelijk-socialen-kring vrij algemeen
aanvaard. Men acht dit wapen in het
uiterst geval geoorloofd, wanneer alle
vreedzame middelen ais gemeenschappelijk
overleg, scheidsgerecht hebben gefaald en
alle middelen zijn uitgeput. Daarbij is
nadrukkelijk aangenomen d9t moedwillige
contractbreuk ernstig is af te keuren, terwijl
ook een opzegtermijn in acht dient te worden
genomen. In Christeiijken kring spreekt men
can ook niet van een recht, doch van een
plicht tot staking. Die plicht kan aanwezig
zijn, wanneer iemand genoodzaakt wordt
arbeid te verrichten in een goddelooze of
:n een zedeloze omgeving, of indien diensten
gevergd worden, die tegen het geweten
ingaan. Voorts kan het plicht zijn, ingeval
diensten gevergd worden, die tegen het
geweten ingaan of terwille van zichzelf, zijn
gezin of zijn naaste. In al deze gevallen gaat'
het om het herstel van het recht Gods, om
ue eere van Zijn Naam en de daartoe aan
te wenden middelen, dienen dan daarmede
in overeenstemming te zijn.
De politieke staking, zooals thans gepro
clameerd was, heeft een geheel andere
beteekenis. Men wil bepaalde politieke
wenschen ingewilligd zien. Vroeger was dat
b.v. de verwerping der Vlootwet, thans
verlangt men het niet-uitzenden van mili
tairen naar Ned. Indië. Men wil van de
Regeering zekere maatregelen afdwingen,
die zij langs parlementairen weg niet kon
verkrijgen. Politieke invloed behoort te
worden verkregen door politieke partijen.
Door middel van partij-organisatie en
stembiljet spreke men zich uit over beginsel
en beleid der Regeering. Dat is recht en
plicht. Wanneer de staking als politiek
wapen wordt gebruikt schendt men over
eenkomsten met werkgevers op gronden,
die buiten de arbeidsverhoudingen liggen
en pleegt men contractbreuk. Maar ook
wordt de bedrijfsvrede voortdurend in
gevaar gebracht. De goede ontwikkeling
der verhoudingen wordt dan voortdurend
bedreigd. Deze revolutionairing van het volk
neemt hand over hand toe. Wat thans de
communisten doen is door de S.D.A.P. in
het verleden niet afgekeurd. Integendeel.
Men gebruikte ook dit wapen om politieke
invloed te winnen. Qnder den invloed van
de dictatuur is men weer het pleit gaan
voeren voor de grondwettelijke instellingen.
De Revolutie is echter alleen overwinbaar
door het Evangelie. Sterk staat de Overheid
alleen, wanneer zij het Overheidsgezag ziet
als een opdracht Gods. Daarin ligt tevens
de waarborg der vrijheid. Ons volk moet
leven onder de tucht van het Woord Gods
en diene zoo het Overheidsgezag om Gods
wil te gehoorzamen. In geloofsgehoorzaam
heid heeft het door lidmaatschap en mede
leven de Christelijke politieke partijen te
steunen, omdat die de vastheden, die God
gegeven heeft, willen handhaven en zoo
een dam opwerpen tegen alle revolutionaire
machten, tot heil van het geheele volk en
tot Eer van God.
Pres.: Mr. C. Jonker.,
Adj. Seer.: Mr. J. M. Hovenkamp.
Leden: C. L. de Wit en L. Kreeft.
Uitspraken
J. C. Melissant te Herkingen: Internering
voor de tijd in bewaring doorgebracht. Ont
zetting uit de kiesrechten. Verbeurdverkla
ring van zijn vermogen voor een bedrag
van 2500,
N. de Gast te Dirksland: Internering
voor den duur in bewaring doorgebracht.
Ontzetting uit de kiesrechten. Verbeurd
verklaring van 500,
A. C. v. d. Mast te Melissant: Internering
van 12 Mei '45 tot 25 Juni '46. Ontzetting
uit beide kiesrechten.
WIE WAREN DE S.D. SPIONNEN OP ONS
EILAND?
Acte van beschuldiging tegen Beschier v. d.
Nieuwendijk te Middelharnis.
1. Huip en steunverlening door:
a. Kohlenlagerverwalter te worden.
b. Jongens op te warmen lid te worden
van de N.S.B.
c. Abonné te worden van Vova en
daarvoor te colporteren.
d. Abonnement te nemen op het Dis
trictsblad.
e. Kringvertegenwoordiging en Propa-
gandavoering voor dienstname bij de Nie-
der Saksisché Wachtdienst.
Niet te verhinderen dat zijn minder
jarige zoon dienst nam bii de S.S.
g. ofschoon hij wist dat er drie S.D.
spionnen op het eiland waren, deze niet
aan te geven.
h. in samenwerking met Lisseveld een
klacht te verzenden over v. d. Brugge, hem
een saboteur noemende.
2. Blijk van Duitse ingenomenheid door:
vrijwillig en vriendschappelijke om
gang niet Duitsers.
b. niet te verhinderen dat zijn dochter
vertrouwelijke omgang met de Duitsers had.
3. Lidmaatschappen enz. van:
a. N.S.B.opgetreden als groepleider,
districts- en kring vertegenwoordiger van
arbeidsinzet e.d.
b. lid W.A.
c. lid W.H.N, en N.V.D.
d. N.A.F., waarnemend leider dienst
geldzaken, 5 avonden georganiseerd voor
vreugde en arbeid,
e. lid Germaanse S.S. (was wederver-
koper„storm" en gaf rapporten over politieke
reactie van de bevolking van Flakkee.
4. Blijk van N.S.B.-gezindheid door:
a. eedaflegging op Mussert.
b. het dragen van een zwart hemd.
c. minderjarige kinderen niet te ver
hinderen dat ze aan de Jeugdstorm gingen.
d. de beruchte plakkatie uit te voeren
tegen de Joden in '43 b.v. (Hier heerst de
Eng. ziekte, enz.)
5. Voordeel getrokken van den vijand
door:
a. brandstoffen te benutten in de func
tie van kolenfuhrer.
b. toelage van zijn S.S.-zoon te ontvan
gen, groot 45,—.
Een doortrapte N.S.B.-er?
De Pres.: Wat heb je op deze waslijst te
zeggen?
v. d. N.: Om bij het begin te beginnen.
Gezien mijn politieke richting ben ik tot al
deze handelingen gekomen en dus in de
eerste plaats kolenfuhrer geworden?
Pres.: Waarom gezien die richting? Maar
aangenomen dat U dat gedaan hebt, dan
had U toch nog niet bij de S.S. enz. behoe
ven te gaan. Er is bijna geen enkel ding dat
U niet hebt bedreven.
v. d. N.: Wat betreft die ledenwerving,
deze mensen waren communistisch getint
en zijn zich vrijwillig bij mij wezen melden.
Pres.: Goumare is in dezen Uw beschul
diger.
v. d. N.: Het is niet waar. Ik ben geeti
doortrapte N.S.B.-er.
Pres.: Dit vindt ik belachelijk. Er is
niemand die zoveel op zijn geweten heeft
hier als U.
v. d. N.: Zij hebben mij misschien nog
voor meer zaken willen gebruiken, dan ik
gedaan heb.
Pres.: Als ik zo eens kijk, had U bijna
geen tijd over om nog mèer te doen.
v. -d. N.: Het waren geen baantjes,
Mijnh. de Pres. Ik deed alies gratis.
Pres.: Al wordt het niet betaald, dan is
dat toch nog een baantje. Maar U was,
blijkens de gegevens, een rasechte N.S.B.-
er. Uw zoon hebt ge ook'niet verhinderd
naar de S.S. te gaan. f
v. d. N.: Het is niet met mijn toestem-
ming dat mijn zoon in de S.S. ging, maar
1T}ijn kinderen zijn opgevoed in een Duitse
sfeer. Mijn dochter heeft wei omgang met
Duitsers gehad, maar op een nette manier.
Mijn zoon is niet in de strijd geweest. Flij is
ondergedoken en Sept. 1944 krijgsgevan
gene gemaakt. Hij zit vanaf die tijd in
Engeland.
Pres.: U wist dat hier op Flakkee 3
spionnen waren, maar U maakte hun
namen nic-t bekend.
v. d. N.: Mijn verdediger zal deze zaak
nader toelichten.
Pres.: Fachberater Seits had een tele
foongesprek met Vlaardingen, waarbij hij
mededeling deed, dat van der Brugge sabo
teerde. Dat wist hij van U.
v. d. N.: v. d. Brugge heeft met mij altijd
zeer vertrouwelijk gesproken. In '41 kon ik
voor 1700,op een Arb.bureau komen,
maar dit heb ik ook niet aanvaard.
Pres.: Dat doet hier niet terzake. Er zijn
2 getuigen die het verklaren dat U de aan
klacht hebt ingediend,
v. d. N. ontkent het.
Pres.: Stemt U toe dat Uw dochter ver
trouwde omgang had met Duitsers?
v. d. N. met klem: Ik wens het woord ver
trouwde omgang niet gebruikt te zien.
Pres.: Vindt U het geen vertrouwde om
gang, ais zij er mee wandelc?
v. d. N.: Als die Duitsers bij mij niet
waren geweest, dan was dit nooit voor
gekomen. Wie heeft er gevochten toen zij
in Nederland nog niet zo vies waren van
de N.S.B.Ik ben te ver gegaan, ik heb
het uit bezorgdheid voor mijn gezin ge
daan.
De Pres. met minachting: Zelfs rasechte
N.S.B.-ets zijn zo ver niet gegaan, in Sept.
1940 aangesloten bij de N.S.B. en daarna
allerlei baantjes gekregen.
v. d. N.: Alles werd mij automatisch
aangesmeerd. Ik heb nooit geen W.A.-
uniform gedragen of derg.
Pres.: Ook was U aangesloten bij de S.S.
en verspreidde „Storm", het vuilste blad
van de Moffen U droeg zwarte hemden. Uw
kinderen waren lid van de Nationale jeugd
storm. En dan die piakkerij.
De zwarte bladzijde
v. d. N.: Die piakkerij is een van de
zwartste bladzijden van mijn leven, het
was schunnig. Één ding wil ik zeggen, ik
heb er spijt van gehad en ik heb het de
volgende a'vond eraf wezen halen.
Jurylid Kreeft merkt op: Volgens zijn
beweringen is v. d. N. uit vrees lid van de
N.S.B. geworden in 1940, maar toen was
het nog koek en ei tussen Duitsland en
Rusland.
v. d. N.: In 1940 werden de communisten
Mijn hulp is van den Heere, die
hemel en aarde gemaakt heeft.
Psalm 121 2
Psalm 121 is een lied Hamaaioth, een
der liederen dus, die gezongen werden door
Israels pelgrims, wanneer ze in groote
groepen opgingen naar de feesten te Jeru
zalem.
De onbekende dichter leeft ver van
Jeruzalem te midden van een hem vijandige
omgeving. Flij heeft daar een moeilijk leven.
En nu verlangt zijn hart naar Jeruzalem.
Hij wil zoo graag daar in den tempel zich
sterken in zijn God. Als een sterke magneet
trekt hem de heilige stad. Eindelijk neemt
hij het besluit om stad en tempel te bezoe
ken. Maar hij weet de reis zal moeilijk en
gevaarlijk zijn. Wie weet hoeveel gevaren
hem wachten! Zijn weg zal door woestijnen
et? langs afgronden gaan. En dat benauwt
hem. Hij ziet al in gedachten de berggevaar
ten, die hij overtrekken moet. En de bange
vraag komt op: vanwaar zal mijn hulpe
komen? Maar neen, dat is toch geen vraag
meer. Hij weet het heel zeker: mijn hulp is
van den Heere!
Hij heeft een bondgenoot, die hem niet
begeven zal. HEERE, Verbondsgod is Zijn
naam! Op dien God kan hij staat maken,
want als HEERE is Hij Zijn woord aan
hem kwijt. O, neen, dan zijn de gevaren niet
weg, maar grooter dan de helper is de nood
toch niet. Want die bondgenoot is de
Almachtige, de Schepper van hemel en
a'arde. Wie zou tegen dien God iets ver
mogen?
Mag de dichter dat zoo maar zeggen?
Is het geen overmoed te zeggen: mijn hulp
is van den Heere? Geenszins,want dedich-
ter gelooft in God. Hij grijpt zich vast aan
Gods eigen woord: roep Mij aan in den dag
der benauwdheid. En wie gelooft, wie
zich aan Gods genade overgeeft, wie het
alles van Hem verwacht, die mag zeker zijn
van Gods hulp. Wie den Heere niet vreest,
wie zich van God afkeert en Christus
veracht, die mag ook geen staat maken op
Gods hulp. De Almachtige is een helper
alleen voor hen, die in Christus Jezus Hem
zoeken.
En daarom gaan deze dingen ook ons
aan. Onze levensreis is niet minder moeilijk
als die van den dichter. Gevaren en ver
leiding en zonden zijn er overal. Maar wie
nu zijn levensreis gaat ais een pelgrim op
weg naar het Nieuw-Jeruzalem, wie ver
langt naar Gods feest in den tempel hier
boven, en dtts ais zondaar tot Christus
vlucht, die mag zich zeker weten van Gods
hulp. Wie God zoekt, die vindt Hem in
Christus als zijn Vader. Hem zullen alle
dingen medewerken ten goede. Hoe donker
ook de weg mag wezen, Hij ziet in gunst op
die Hem vreezen.
Reist dan uw pelgrimstocht met God.
Dan inoogt gij zeggen: Mijn hulp is van den
HEERE. En eenmaal aangekomen op het
groote feest in het Nieuw-Jeruzalem zult
ge uw God eeuwig danken voor Zijn liefde
en trouwe hulp.
Stada/hH. v. d. Hoorn.