VOOR GOEREE EN OVERFLAKSCEE C JaboV" 10 - Bi CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dit blad v"8Cbii°tiedere r VRIJDAG 26 JULI] 1946 Voorstraat A 239 De Hervormde Synode en de Christelijke School in. „Niet als de Anderen" MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG Koopt als regels een Nationale Hulpzegel 'rijs per kwartaal f 1,50 ^ossc nummers f 0,15 Advertentieprijs 1—30 mm 4 cent per mm. Elke mm OPBOUW Tweede jaargang No. 20 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 contract aanzienlijke korting Dinsdag en Vrijdag Het Bureau van „OPBOUW" is verplaatst van Zandpad B 282 naar MIDDELHARNIS Wanneer wij willen komen tot een prin- cipiëele beoordeeling van de schoolpolitiek tier Herv. Synode, welke gericht is op een Clir. Staatsschool, op de kerstening van de Openbare en de verkerkelijkitig van de Chr. School, is het noodig, dat wij eerst uiteen zetten, van welke beginselen de Synode in het algemeen uitgaat. Het spreekt vanzelf, dat de nieuwe Sy node, die na de liquidatie van de oude Synodale Organisatie van 1816 optrad, wat dé richtingen betreft, nog precies gelijk is aan de vorige. Alle stroorningen van vóór l(.)4(> zijn erin vertegenwoordigd, alleen is de invloed van het Barthianisme ontzaglijk toegenomen. De geest van Karl Barth gaat krachtig door de Kerk en stempelt in niet geringe mate de besluiten der Synode. De meeste voormannen zijn door de leer van Barth geïnfecteerd. Prof. Kraemer b.v., met Dr. Gravemeyer de voornaamste gang maker van de vernieuwingsbeweging in de Kerk, schrijft in zijn boek ..De roeping der Kerk": ,,fk spreek de vurige wensch uit, dat de theologie in Nederland niet alleen bevrucht worde door Barth's machtige theologische denken, maar dat zij ook iets in zich hebbe van het echt-Bijbelsche dyna miet, dat in dezen man werkt". Wij kunnen hier geen uiteenzetting geven van Barth's theologie, maar wijzen er in verband met ms onderwerp op, dat Barth van meening s, dat de Bijbei geen richtinggevende prin- cipia bevat, die als de ordinantiën Gods op alle levensterrein kunnen beschouwd wor den. Onder menschen bestaat volgens hem geen antithese, zoodat het volk niet mag worden verdeeld in een Chr. en niet-Chr. volksdeel. Als gevolg van de verwerping van de antithese wijst Barth alle specifiek Christelijke actie af. Dit standpunt is ook dat der Synode. Ds. Bronkhorst, die zelf lid ervan is, schrijft in zijn brochure Amsterdam en Wassenaar" in verband met de aanneming der bekende radio-motie: „De Synode heeft hiermede een principiëele uitspraak gedaan tegen het beginsel der organisatie op de basis der antithese". Het blijkt uit het geheele op treden der Synode, uit haar verklaringen en benoemingen, dat zij zich principiëel verzet tegen elke antithese-politiek in de staaskunde, in de vakbeweging, in de radio, in de jeugdorganisaties en ook in de school. Waarom staat zij algemeene organisaties voor. waarvan Christenen en andersdenk- kenden gezamenlijk lid zijn en waarin de eersten dan een soort inwendige zending moeten drijven. Alle aparte organisatie van Christenen noemt men separatisme. De strijd der Synode tegen de antithese komt dus voort uit het Barthianisme bij Kraemer en anderen. Dr. Gravemeyer is een volbloed Hoedemakeriaan en als zoo danig ook fel gekant tegen „separatisme". En bij den modernen Dr. Banning, de derde van het driemanschap, is het uiteraard de oude vrijzinnige aversie tegen de antithese- politiek, welke hier een rol speelt. De ver schillende stroomingen in de Synode zijn het er dus geheel over eens, dat ook in dit opzicht een geheel nieuwe koers moet wor den gevaren. Bij deze afwijzing der antithese op theo logische gronden komt dan nog de her- hersteningsactie, die volgens de Synodale voormannen eveneens een radicale afwijzing van „separatistische" Christelijke organisa ties eischt. De Kerk zelf moet openstaan naar de wereld en er moet een natuurlijk contact zijn tusschen Christenen en nict- Christenen, wat niet belemmerd moet wor den door organisatie-muren. Deze twee beginselen: afwijzing der anti these-politiek en een intensieve herkerste ning van Nederland beheerschen ook de gedragslijn der Synode op schoolgebied. Maar het is naar onze meening op grond der Gereformeerde beginselen niet moeilijk aan te toonen, dat verwerping der antithese "njuist is en dat de herkerstening op ver eerde basis rust. Het staat voor ons vast, dat de H. Schrift Gods ordinantiën bevat v»or het persoonlijk leven, voor h sgezin en school, voor kerk, staat en maatschappij. Zoolang de wereld zich daaraan niet onder werpt, stelt zij zelf tegenover Gods these haar antithese. Eenerzijds stelt de wereld dus zelf haar antithese, anderzijds stelt ook God de antithese, doordat Hij met Zijn genade in deze zondige wereld inkwam en alzoo een principiëele scheidslijn teweeg bracht, welke wij niet kunnen en mogen verdoezelen. Het geloof heeft een alles omvattende beteekenis en doorbreekt alle verhoudingen. Hetgeen Goethe zei: „Het thema der wereldgeschiedenis is de strijd tusschen geloof en ongeloof" is inderdaad in beginsel de antithese. Deze blijft, ook al willen velen haar tegelijk met veie andere dingen nu maar liquideeren. De herkerstening op zichzelf is ongetwij feld zeer noodig en toe te juichen. Het Nederlandsche heidendom is tenslotte nog dichter bij dan het Indische. Wanneer dan ook gezegd wordt, dat „vanuit de Herv. Kerk het Evangelie met groote bewogen heid, met brandend hart en met hevige kracht in de huidige ontkerstende Neder landsche samenleving moet worden inge dragen", dan kan ieder dit beamen. De vraag is echter, op welke grondslag en vol gens welke methoden dit geschiedt. En dan moeten wij, wederom ons op Gereformeerd standpunt plaatsend, zeggen, dat de Syno dale grondslag voor ons onaanvaardbaar is, omdat zij niet met den Christus derSchrif- ten tot ons voik gaat, maar iedere richting vrijlaat haar eigen Evangelie te brengen, waarbij zelf shet modernisme ingeschakeld is, ook in het opleidingsinstituut „Kerk en Wereld" te Driebergen. Daarbij kunnen we nies inzien, waarom inwendige zending alleen goed mogelijk zou zijn, ais de Kerk volkskerk is en haar leden allen toetreden tot algemeene organisaties. Deze „Werk- orde" is principiëel en tactisch onjuist. Slechts die Kerk kan een pilaar en vastig heid der Waarheid in het voiksleven zijn, die eerst met zichzelf inliet reine is omtrent de Waarheid, die dogmatisch afgesloten en niet vlottend is en die met haar leden een phalanx vormt, die de aanval op de wereld opent vanuit haar eigen stellingen. Eerst concentratie op het beginsel, dus geestelijke isolatie en dan pas in het offensief met de banier der zuivere Waarheid. De Gerefor meerde methode wordt separatie genoemd, doch zij is de juiste. De andere, de univer- seele, moet mislukken, want met een B'ar- thiaansch-modern Evangelie redt men de wereld niet. Het zijn deze beginselen der Synode, die ook ten grondslag ligger) aan haar school politiek en deze begrijpelijk, maar ook voor ons onaanvaardbaar maken. v. E. Vervolg) Zijn de Ouders bereid om hun kind, na het test-en medischonderzoeknaarde school NEEM, LEES Houd aan in liet lezen. I Tim. 4 13a. Een woord uit den tijd, dat de boeken nog schaarsch waren, omdat nog geen drukpers het geschreven woord vermenigvuldigde. Toch kent de Schrift alle Waarde toe aan dat geschreven gelezen woord. Zij is zelf Schrift. Het geloof is wel uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Maar het gesproken woord berust toch altijd Weer op het geschreven Woord. Paulus prijst de Bereërs, omdat zij de Schriften onderzochten, of deze dingen (die hij hun predikte) alras waren. Mozes moest op Gods bevel den vloek over Anialek niet alleen uitspreken voor de ooren van Jozua, maar die ook schrijven in een boek. Jerenria moest niet alleen wat God hem bekend maakt spreken tot het volk, maar Baruch moet de woorden van Jerenria schrijven op een rol, opdat zóó dat woord gecouserecrd, bewaard zal worden. Tal van malen vraagt Jezus aan de Joden: hebt gij nooit gelezen? En sprekende opent Hij de Schriften. God iaat Paulus zijn brieven schrijven en deze groote Apostel heeft alle zorg voor zijn boeken en perkamenten. Johannes teekent de zaligpreking op: Zalig is hij, die leest en zijn zij, die hooren de woorden dezer profetie en die bewaren hetgeen in dezelve geschreven is. Uit Augustinus' bekeering zijn bekend geworden de woorden„Neem, lees", die hem doen grijpen naareje beschreven boekrol en hem Rom. 13:13 onder oogen brengen. God laat Bunjan, die met zijn prediking tienduizenden bereikte, twaaif jaren in de gtvangenis doorbrengen, opdat zijn boeken onder de oogen van de millioenen zouden komen, in allerlei talen. Neem, lees. In de eerste plaats de Schrift, die de basis is, waarvan alle prediking, vermaning, onderwijzing en vertroosting uitgaat. Lees niet maar op een piechtigen dreun, zonder begrip, maar ootmoedig en eenvou dig, biddende, dat God door Zijn Geest en in alle waarheid leide. Lees liet goede boek, dat ons helpt in het verstaan van de Schrift (en van de prediking) in de verdieping van onze kennis, in de ver breidingvan onzen blik; dat onsgemeenschap geeft met de Kerk van andere tijden en plaatsen en ons daarom menigmaal helpt vrijmaken van eenzijdigheden, die eigen gedachten leven of eigen omgeving dreigen te beheerschen.' Maak u niet druk met het lezen van die veelheid van boeken, die den geest verwarren en daardoor vermoeien en waarvan het wijze oordeel van den Prediker geidt: Van vele boeken te maken is geen einde en veel lezen is vermoeiing des vleesches. Maar van wiens eigen spreuken geidt: het geschrevene is recht, woorden der waarheid. Kies het voedsel voor uw geest goed. Maar bedenk dat uw geest voedsel nodig heeft en gebruik het, zooals een arts u het voedsel voor uw lichaam zou voorschrijven te gebruiken, Gods Zegen er onder afsmeken de, opdat Hij uw verstand verlicht, uw geest vorme, uw wil besture en orde scheppe in den vaak verwarden chaos van uw gevoelens. Veracht de kennis niet. Houd aan in het lezen. Niet alleen als ge, gelijk Timotheus, geroepen zijt om anderen te vermanen (die taak rust niet alieen op ambtsdragers, maar ook op ouders en anderen), maar ook met het oog op eigen hart en leven, het verborgene en het open bare, tegenover God en de menschen, met als middelpunt: Christus, het vieeschge- worden Woord. Neem, lees! D. v. d. W. voor Buitengewoon Onderwijs te zenden, dan wordt door het Bestuur der school het betrokken Gemeentebestuur gevraagd om de subsidie voor dit kind te willen toestaan. Na het vervoer geregeld te hebben, ontvan gen de Ouders bericht, dat het kind op de bepaalde datum kan worden ingeschreven. Ook aan de school, waar het tot heden gaat, wordt hiervan mededeling gedaan. Tevoren hebben de Ouders de school eens bezocht, om zich op de hoogte te stellen met inrichting en leermiddelen, die worden gebruikt. Klassen zijn er niet; de leerlingen zijn gesplitst in een meisjesgroep en een jongens- groep, ieder weer verdeeld zo mogelijk in een afdeling voor kleine meisjes en grote meisjes, kleine jongens en grote jongens (tot pl.m. 10 jaar en boven 10 jaar). Het onderwijs wordt individueel gegeven, d.w.z. in de komende weken zullen ten bate van de oorlogsslachtoffers postzegels verkocht worden. Het Plaatselijk Comité verzoekt een ieder vriendelijk deze actie tc willen ondersteunen. Deze zegels zullen verkocht worden bij postkantoor, boekhandelaren en huis aan huis. De toeslag die geheel voor dit goede doel beschikbaar wordt gesteld bedraagt: zegels a 1V2 c., toeslag 3*/a c., verkoopprijs 5 c. 2j/2 c. 5 c., 7Va c. 5 c., 10 c., 15 c. VU c., 15 c., 22lU c. 12'/a C-, - 37'/2 c., 50 c. Deze toeslagen zijn niet laag. Dit zal echter geen bezwaar zijn. Ook mag de brieffrankeering gecombineerd met gewone zegels geschieden. Helpt allen mee. 't Is een Nationaal Belang. „Koopt als regel, een Nationale Hulpzegel". Hel Comité Mevr. RIJNDERS-v. KEMPEN, Presidente BUTH-DE RIJK, Secretaresse v. PAASSCHEN-v. d. BLINK. Penningm. ARENDS-VERKERK BUIJSSE-KRANSE GRÖENEVELÜ-REUSEN HEMPENIUS-STOORVOOEL jORRITSMA-GROENEVELD KNAPE-GROEN KUIPERS-BUSSIN K MIJS-MEIJER SYPKENS-v. SCHOUWEN. ieder kind zijn eigen taak, zijn eigen werk, zijn eigen leesboek en taal en rekenwerk. De groepjes leerlingen zijn klein: iedere leerkracht heeft er pl.m. lövoorz'n rekening Gevolg: meerdere beurten en meer vrijheid van beweging. Door ervaring en uit weten schappelijk onderzoek is steeds meer geble ken, dat de zwakzinnige niet is een normale persoonlijkheid, die over het geheel genomen een gelijkelijk verminderd intellect (ver stand) heeft, maar er is disharmonie in de combinatie van psychische, biologische en etische factoren. Op de leergangen voor het Buitengewoon Onderwijs, die de leerkrach ten moeten volgen, worden de cursisten door Prof. Walerink, Prof. Casimir e.a. hierop telkens gewezen. Dr. Szondi zegt: de koorts is slechts een symptoon en niet de ziekte zelf. Zo is ook het intelligentie-defect slechts het teken, dat aan de organisatie der persoonlijkheid iets ontbreekt. De ontwikkelingsmogelijkheid is daarom dan ook een geheel andere, dan die van het normale kind. Het Buitengewoon Onderwijs heeft, dank zij de cursussen voor B. O. en het Semenaire tot opleiding voor leerkrachten bij het B. O. zijn eigen weg gezocht en gevonden en deze is geheel verschillend van het Gewoon Lager Onder wijs. Juist omdat de leerkracht van het B. O. hiervan overtuigd is, en zijn groep leerlingen niet zo groot is, gaat hij beginnen met studie te tnaken van ieder afzonderlijk. Hij zal trachten de oorzaken te vinden van de stoornissen, de factoren, die daarop van invloed zijn (milieu) om te komen tot een bepaalde behandeling van dat kind. Het is de buitengewoon grote verdienste van den eersten Inspecteur van het Buitengewoon Onderwijs, Dr. van Voorthuijsen geweest, die liet personeel der scholen voorhield, in tai van artikelen, voordrachten en persoon lijke gesprekken, dat alleen door deze medische instelling goed Buitengewoon Onderwijs mogelijk is. Daarom dient men bij het Buitengewoon Onderwijs alleen en uitsluitend rekening te houden met het kind methode en leerstof moeten zich geheel aanpassen bij de behoeften en mogelijkheden van elke leerling afzonderlijk. Het afwijken de kind vraagt een individuele persoon lijke) behandeling. Zc zijn toch èn verstande lijk èn in hun gedrag zozeer verschillend van elkaar, dat oen gelijk onderwijs voor allen niet mogelijk is. Wordt vervolgd). O. B. C. OOSTEROM.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1