VOOR GOEREE EN OVERFLAKSCEE
C
JaboV" 10 - Bi CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD Dit blad v"8Cbii°tiedere
r
VRIJDAG 26 JULI] 1946
Voorstraat A 239
De Hervormde Synode en
de Christelijke School
in.
„Niet als de Anderen"
MEDITATIE VOOR
DEN ZONDAG
Koopt als regels een Nationale Hulpzegel
'rijs per kwartaal f 1,50
^ossc nummers f 0,15
Advertentieprijs 1—30 mm
4 cent per mm. Elke mm
OPBOUW
Tweede jaargang No. 20
Adres der redactie en Ad
ministratie Voorstr. A 239
Postbus 14
Middelharnis Tel. No. 332
contract aanzienlijke korting
Dinsdag en Vrijdag
Het Bureau van „OPBOUW" is
verplaatst van Zandpad B 282 naar
MIDDELHARNIS
Wanneer wij willen komen tot een prin-
cipiëele beoordeeling van de schoolpolitiek
tier Herv. Synode, welke gericht is op een
Clir. Staatsschool, op de kerstening van de
Openbare en de verkerkelijkitig van de Chr.
School, is het noodig, dat wij eerst uiteen
zetten, van welke beginselen de Synode in
het algemeen uitgaat.
Het spreekt vanzelf, dat de nieuwe Sy
node, die na de liquidatie van de oude
Synodale Organisatie van 1816 optrad, wat
dé richtingen betreft, nog precies gelijk is
aan de vorige. Alle stroorningen van vóór
l(.)4(> zijn erin vertegenwoordigd, alleen is
de invloed van het Barthianisme ontzaglijk
toegenomen. De geest van Karl Barth gaat
krachtig door de Kerk en stempelt in niet
geringe mate de besluiten der Synode. De
meeste voormannen zijn door de leer van
Barth geïnfecteerd. Prof. Kraemer b.v., met
Dr. Gravemeyer de voornaamste gang
maker van de vernieuwingsbeweging in de
Kerk, schrijft in zijn boek ..De roeping der
Kerk": ,,fk spreek de vurige wensch uit,
dat de theologie in Nederland niet alleen
bevrucht worde door Barth's machtige
theologische denken, maar dat zij ook iets
in zich hebbe van het echt-Bijbelsche dyna
miet, dat in dezen man werkt". Wij kunnen
hier geen uiteenzetting geven van Barth's
theologie, maar wijzen er in verband met
ms onderwerp op, dat Barth van meening
s, dat de Bijbei geen richtinggevende prin-
cipia bevat, die als de ordinantiën Gods op
alle levensterrein kunnen beschouwd wor
den. Onder menschen bestaat volgens hem
geen antithese, zoodat het volk niet mag
worden verdeeld in een Chr. en niet-Chr.
volksdeel. Als gevolg van de verwerping
van de antithese wijst Barth alle specifiek
Christelijke actie af.
Dit standpunt is ook dat der Synode.
Ds. Bronkhorst, die zelf lid ervan is, schrijft
in zijn brochure Amsterdam en Wassenaar"
in verband met de aanneming der bekende
radio-motie: „De Synode heeft hiermede
een principiëele uitspraak gedaan tegen het
beginsel der organisatie op de basis der
antithese". Het blijkt uit het geheele op
treden der Synode, uit haar verklaringen
en benoemingen, dat zij zich principiëel
verzet tegen elke antithese-politiek in de
staaskunde, in de vakbeweging, in de radio,
in de jeugdorganisaties en ook in de school.
Waarom staat zij algemeene organisaties
voor. waarvan Christenen en andersdenk-
kenden gezamenlijk lid zijn en waarin de
eersten dan een soort inwendige zending
moeten drijven. Alle aparte organisatie van
Christenen noemt men separatisme.
De strijd der Synode tegen de antithese
komt dus voort uit het Barthianisme bij
Kraemer en anderen. Dr. Gravemeyer is
een volbloed Hoedemakeriaan en als zoo
danig ook fel gekant tegen „separatisme".
En bij den modernen Dr. Banning, de derde
van het driemanschap, is het uiteraard de
oude vrijzinnige aversie tegen de antithese-
politiek, welke hier een rol speelt. De ver
schillende stroomingen in de Synode zijn
het er dus geheel over eens, dat ook in dit
opzicht een geheel nieuwe koers moet wor
den gevaren.
Bij deze afwijzing der antithese op theo
logische gronden komt dan nog de her-
hersteningsactie, die volgens de Synodale
voormannen eveneens een radicale afwijzing
van „separatistische" Christelijke organisa
ties eischt. De Kerk zelf moet openstaan
naar de wereld en er moet een natuurlijk
contact zijn tusschen Christenen en nict-
Christenen, wat niet belemmerd moet wor
den door organisatie-muren.
Deze twee beginselen: afwijzing der anti
these-politiek en een intensieve herkerste
ning van Nederland beheerschen ook de
gedragslijn der Synode op schoolgebied.
Maar het is naar onze meening op grond
der Gereformeerde beginselen niet moeilijk
aan te toonen, dat verwerping der antithese
"njuist is en dat de herkerstening op ver
eerde basis rust. Het staat voor ons vast,
dat de H. Schrift Gods ordinantiën bevat
v»or het persoonlijk leven, voor h sgezin
en school, voor kerk, staat en maatschappij.
Zoolang de wereld zich daaraan niet onder
werpt, stelt zij zelf tegenover Gods these
haar antithese. Eenerzijds stelt de wereld
dus zelf haar antithese, anderzijds stelt ook
God de antithese, doordat Hij met Zijn
genade in deze zondige wereld inkwam en
alzoo een principiëele scheidslijn teweeg
bracht, welke wij niet kunnen en mogen
verdoezelen. Het geloof heeft een alles
omvattende beteekenis en doorbreekt alle
verhoudingen. Hetgeen Goethe zei: „Het
thema der wereldgeschiedenis is de strijd
tusschen geloof en ongeloof" is inderdaad
in beginsel de antithese. Deze blijft, ook
al willen velen haar tegelijk met veie andere
dingen nu maar liquideeren.
De herkerstening op zichzelf is ongetwij
feld zeer noodig en toe te juichen. Het
Nederlandsche heidendom is tenslotte nog
dichter bij dan het Indische. Wanneer dan
ook gezegd wordt, dat „vanuit de Herv.
Kerk het Evangelie met groote bewogen
heid, met brandend hart en met hevige
kracht in de huidige ontkerstende Neder
landsche samenleving moet worden inge
dragen", dan kan ieder dit beamen. De
vraag is echter, op welke grondslag en vol
gens welke methoden dit geschiedt. En dan
moeten wij, wederom ons op Gereformeerd
standpunt plaatsend, zeggen, dat de Syno
dale grondslag voor ons onaanvaardbaar is,
omdat zij niet met den Christus derSchrif-
ten tot ons voik gaat, maar iedere richting
vrijlaat haar eigen Evangelie te brengen,
waarbij zelf shet modernisme ingeschakeld
is, ook in het opleidingsinstituut „Kerk en
Wereld" te Driebergen. Daarbij kunnen we
nies inzien, waarom inwendige zending
alleen goed mogelijk zou zijn, ais de Kerk
volkskerk is en haar leden allen toetreden
tot algemeene organisaties. Deze „Werk-
orde" is principiëel en tactisch onjuist.
Slechts die Kerk kan een pilaar en vastig
heid der Waarheid in het voiksleven zijn,
die eerst met zichzelf inliet reine is omtrent
de Waarheid, die dogmatisch afgesloten en
niet vlottend is en die met haar leden een
phalanx vormt, die de aanval op de wereld
opent vanuit haar eigen stellingen. Eerst
concentratie op het beginsel, dus geestelijke
isolatie en dan pas in het offensief met de
banier der zuivere Waarheid. De Gerefor
meerde methode wordt separatie genoemd,
doch zij is de juiste. De andere, de univer-
seele, moet mislukken, want met een B'ar-
thiaansch-modern Evangelie redt men de
wereld niet.
Het zijn deze beginselen der Synode, die
ook ten grondslag ligger) aan haar school
politiek en deze begrijpelijk, maar ook voor
ons onaanvaardbaar maken.
v. E.
Vervolg)
Zijn de Ouders bereid om hun kind, na
het test-en medischonderzoeknaarde school
NEEM, LEES
Houd aan in liet lezen.
I Tim. 4 13a.
Een woord uit den tijd, dat de boeken nog
schaarsch waren, omdat nog geen drukpers
het geschreven woord vermenigvuldigde.
Toch kent de Schrift alle Waarde toe aan
dat geschreven gelezen woord.
Zij is zelf Schrift.
Het geloof is wel uit het gehoor en het
gehoor door het Woord Gods.
Maar het gesproken woord berust toch
altijd Weer op het geschreven Woord.
Paulus prijst de Bereërs, omdat zij de
Schriften onderzochten, of deze dingen (die
hij hun predikte) alras waren.
Mozes moest op Gods bevel den vloek
over Anialek niet alleen uitspreken voor de
ooren van Jozua, maar die ook schrijven in
een boek.
Jerenria moest niet alleen wat God hem
bekend maakt spreken tot het volk, maar
Baruch moet de woorden van Jerenria
schrijven op een rol, opdat zóó dat woord
gecouserecrd, bewaard zal worden. Tal van
malen vraagt Jezus aan de Joden: hebt gij
nooit gelezen? En sprekende opent Hij
de Schriften.
God iaat Paulus zijn brieven schrijven en
deze groote Apostel heeft alle zorg voor zijn
boeken en perkamenten.
Johannes teekent de zaligpreking op:
Zalig is hij, die leest en zijn zij, die hooren
de woorden dezer profetie en die bewaren
hetgeen in dezelve geschreven is.
Uit Augustinus' bekeering zijn bekend
geworden de woorden„Neem, lees", die
hem doen grijpen naareje beschreven boekrol
en hem Rom. 13:13 onder oogen brengen.
God laat Bunjan, die met zijn prediking
tienduizenden bereikte, twaaif jaren in de
gtvangenis doorbrengen, opdat zijn boeken
onder de oogen van de millioenen zouden
komen, in allerlei talen.
Neem, lees.
In de eerste plaats de Schrift, die de basis
is, waarvan alle prediking, vermaning,
onderwijzing en vertroosting uitgaat.
Lees niet maar op een piechtigen dreun,
zonder begrip, maar ootmoedig en eenvou
dig, biddende, dat God door Zijn Geest en
in alle waarheid leide.
Lees liet goede boek, dat ons helpt in het
verstaan van de Schrift (en van de prediking)
in de verdieping van onze kennis, in de ver
breidingvan onzen blik; dat onsgemeenschap
geeft met de Kerk van andere tijden en
plaatsen en ons daarom menigmaal helpt
vrijmaken van eenzijdigheden, die eigen
gedachten leven of eigen omgeving dreigen
te beheerschen.'
Maak u niet druk met het lezen van die
veelheid van boeken, die den geest verwarren
en daardoor vermoeien en waarvan het wijze
oordeel van den Prediker geidt: Van vele
boeken te maken is geen einde en veel lezen
is vermoeiing des vleesches. Maar van wiens
eigen spreuken geidt: het geschrevene is
recht, woorden der waarheid.
Kies het voedsel voor uw geest goed.
Maar bedenk dat uw geest voedsel nodig
heeft en gebruik het, zooals een arts u het
voedsel voor uw lichaam zou voorschrijven
te gebruiken, Gods Zegen er onder afsmeken
de, opdat Hij uw verstand verlicht, uw geest
vorme, uw wil besture en orde scheppe in
den vaak verwarden chaos van uw gevoelens.
Veracht de kennis niet.
Houd aan in het lezen. Niet alleen als
ge, gelijk Timotheus, geroepen zijt om
anderen te vermanen (die taak rust niet
alieen op ambtsdragers, maar ook op ouders
en anderen), maar ook met het oog op eigen
hart en leven, het verborgene en het open
bare, tegenover God en de menschen, met
als middelpunt: Christus, het vieeschge-
worden Woord.
Neem, lees!
D.
v. d. W.
voor Buitengewoon Onderwijs te zenden,
dan wordt door het Bestuur der school het
betrokken Gemeentebestuur gevraagd om
de subsidie voor dit kind te willen toestaan.
Na het vervoer geregeld te hebben, ontvan
gen de Ouders bericht, dat het kind op de
bepaalde datum kan worden ingeschreven.
Ook aan de school, waar het tot heden gaat,
wordt hiervan mededeling gedaan. Tevoren
hebben de Ouders de school eens bezocht,
om zich op de hoogte te stellen met inrichting
en leermiddelen, die worden gebruikt.
Klassen zijn er niet; de leerlingen zijn
gesplitst in een meisjesgroep en een jongens-
groep, ieder weer verdeeld zo mogelijk in
een afdeling voor kleine meisjes en grote
meisjes, kleine jongens en grote jongens
(tot pl.m. 10 jaar en boven 10 jaar). Het
onderwijs wordt individueel gegeven, d.w.z.
in de komende weken zullen ten bate van de oorlogsslachtoffers postzegels
verkocht worden.
Het Plaatselijk Comité verzoekt een ieder vriendelijk deze actie tc willen
ondersteunen.
Deze zegels zullen verkocht worden bij postkantoor, boekhandelaren en
huis aan huis.
De toeslag die geheel voor dit goede doel beschikbaar wordt gesteld bedraagt:
zegels a 1V2 c., toeslag 3*/a c., verkoopprijs 5 c.
2j/2 c. 5 c., 7Va c.
5 c., 10 c., 15 c.
VU c., 15 c., 22lU c.
12'/a C-, - 37'/2 c., 50 c.
Deze toeslagen zijn niet laag. Dit zal echter geen bezwaar zijn. Ook mag de
brieffrankeering gecombineerd met gewone zegels geschieden.
Helpt allen mee. 't Is een Nationaal Belang.
„Koopt als regel, een Nationale Hulpzegel".
Hel Comité
Mevr. RIJNDERS-v. KEMPEN, Presidente
BUTH-DE RIJK, Secretaresse
v. PAASSCHEN-v. d. BLINK. Penningm.
ARENDS-VERKERK
BUIJSSE-KRANSE
GRÖENEVELÜ-REUSEN
HEMPENIUS-STOORVOOEL
jORRITSMA-GROENEVELD
KNAPE-GROEN
KUIPERS-BUSSIN K
MIJS-MEIJER
SYPKENS-v. SCHOUWEN.
ieder kind zijn eigen taak, zijn eigen werk,
zijn eigen leesboek en taal en rekenwerk.
De groepjes leerlingen zijn klein: iedere
leerkracht heeft er pl.m. lövoorz'n rekening
Gevolg: meerdere beurten en meer vrijheid
van beweging. Door ervaring en uit weten
schappelijk onderzoek is steeds meer geble
ken, dat de zwakzinnige niet is een normale
persoonlijkheid, die over het geheel genomen
een gelijkelijk verminderd intellect (ver
stand) heeft, maar er is disharmonie in de
combinatie van psychische, biologische en
etische factoren. Op de leergangen voor het
Buitengewoon Onderwijs, die de leerkrach
ten moeten volgen, worden de cursisten
door Prof. Walerink, Prof. Casimir e.a.
hierop telkens gewezen.
Dr. Szondi zegt: de koorts is slechts een
symptoon en niet de ziekte zelf. Zo is ook
het intelligentie-defect slechts het teken, dat
aan de organisatie der persoonlijkheid iets
ontbreekt. De ontwikkelingsmogelijkheid is
daarom dan ook een geheel andere, dan die
van het normale kind. Het Buitengewoon
Onderwijs heeft, dank zij de cursussen voor
B. O. en het Semenaire tot opleiding voor
leerkrachten bij het B. O. zijn eigen weg
gezocht en gevonden en deze is geheel
verschillend van het Gewoon Lager Onder
wijs. Juist omdat de leerkracht van het B.
O. hiervan overtuigd is, en zijn groep
leerlingen niet zo groot is, gaat hij beginnen
met studie te tnaken van ieder afzonderlijk.
Hij zal trachten de oorzaken te vinden van
de stoornissen, de factoren, die daarop van
invloed zijn (milieu) om te komen tot een
bepaalde behandeling van dat kind. Het is
de buitengewoon grote verdienste van den
eersten Inspecteur van het Buitengewoon
Onderwijs, Dr. van Voorthuijsen geweest,
die liet personeel der scholen voorhield, in
tai van artikelen, voordrachten en persoon
lijke gesprekken, dat alleen door deze
medische instelling goed Buitengewoon
Onderwijs mogelijk is. Daarom dient men
bij het Buitengewoon Onderwijs alleen en
uitsluitend rekening te houden met het kind
methode en leerstof moeten zich geheel
aanpassen bij de behoeften en mogelijkheden
van elke leerling afzonderlijk. Het afwijken
de kind vraagt een individuele persoon
lijke) behandeling. Zc zijn toch èn verstande
lijk èn in hun gedrag zozeer verschillend van
elkaar, dat oen gelijk onderwijs voor allen
niet mogelijk is.
Wordt vervolgd).
O. B. C. OOSTEROM.