VOOR GOEREE EN OVERFLAKKEE hristelijke Vakorganisatie* 46. N.R.D. RAPPORT LANDBOUW. 'C OPBOUW ontract aanzienlijke korting CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD )INSDAG 2 JULI 1946 prijs per kwartaal f 1,50 „osse nummers f 0,15 advertentieprijs 1—30 mm l-l cent per mm. Elke mm Haarboven 10 cent. Bij Tweede jaargang - No. 13 Adres der redactie en Ad ministratie Zandpad B 282 Middelharnis Tel. No. 332 Dit blad verschijnt iedere Dinsdag en Vrijdag e. igste ;nde 117. ide tt Eiken Zondag doet de Kerk dijden is van haar geloof. Zij elijdt dan dat God, Schepper is ;ui hemel en van aarde. In deze kdijdenis stemt de Christen hier- nede in, dat God en Hij alleen lorsprong en doel der dingen lepaalt en dat alle tnenschelijk landelen gericht moet zijn op de erwezen lij king van Gods wil, zooals Hij dien in Zijn Woord en Je natuur ons geopenbaard heeft. Voor den Christen mag er geen edrag voor den Zondag en een edrag voorde week zijn. Christen ijn beteekent eiken dag weer bij emieuwing door genade een esbare brief van Christus zijn. iod vraagt geen mond-belijders, naar kinderen, die metterdaad ionen in handel en wandel, in arbeid en alle levensopenbaring aiet van deze wereld te zijn. Niet te ontkennen valt, dat er, naast hen, die alleen maar leven jm zooveel mogelijk aardsch goed e verwerven, hetzij dat ze arbei- ler of werkgever zijn, velen leven, lit onderscheiden levensbeschou wingen. We noemen slechts de .iberalen, Socialisten en Commu- listen. Allen streven een bepaalde maatschappij-inrichting na, heb ben allen eigen beschouwingen ver de verhouding van Overheid ui Maatschappij, over den eigen- lom, over de plaats van werk- evers en werknemers, over vraag- tukken van loon en zeggenschap n het bedrijf, over staking en bedrijfsvrede. Er is toch niemand neer, die gelooft, dat deze dingen liets'te maken hebben met God ii godsdienst. Men heeft dit van moderne zijde [Vel eens gezegd, maar steeds 'cteekende dit, dat de Christenen fum opvattingen moesten prijs even en dan welkom waren in de moderne organisaties, daar deze 'et bereid waren de denkbeelden Ier Christelijke maatschappij beschouwing te aanvaarden. Dit is niet toevallig, maar een gevolg van de gehoorzaamheid aan Gods geboden. Niet hij, die gehoorzamen wil aan God, den chepper, scheidt zich van ande en af, doch hij, die ongehoorzaam s aan de door God gestelde evensorde, gaat afzonderlijk in jhet leven staan. Steeds is weer [het criterium, de maatstaf. Naar «elk beginsel wilt ge leven? Daardoor bestonden er voor 1940 op verschillend gebied Chris- elijke organisaties. We hadden igen schoolvereenigiiigen, Chris- elijke politieke organisaties, een 'Christelijke radio-organisatie, ook, en niet in het minst Christelijke vakorganisaties, zoowel voor ar beiders als patroons. Aan al deze organisaties werd door den Duitschen tyran het voortbestaan geheel of gedeeltelijk onmogelijk gemaakt. Na de be- vrijding kwam weer de vraag op Zijn Christelijke vakorganisaties noudig? Met groote beslistheid werd die vraag niet „ja" beantwoord en de organisaties, die liever dan onder Woudenberg gelijkgeschakeld te worden,zichzelf ophieven,toonden weer de beteekenis van het beginsel te verstaan en deden een oproep tot Christelijk werkend Nederland. Dagelijks neemt het ledental toe en overschrijd in vele organisaties reeds het ledental van voor 1Ü40. Het Christelijk Nationaal Vak verbond trad op 1 Juli 1909 in Werking. Dit beteekent niet, dat daarvoor geen Chr. Vakvereeni- k'ingen bestonden. De Christelijke Sociale beweging was een gevolg van de schreiende misstanden op sociaal gebied in de eerste helft van de negentiende eeuw. Het Liberalisme, de onbeperkte vrij heid heerschte op maatschappelijk terrein. Tegen die menschontee- rende toestanden trok het Socia lisme ten strijde, maar het deed het zonder God. Niemand minder dan Ds. J. J. Buskes schreef: „Het Socialisme in zijn opkomst was zeer beslist anti-godsdienstig" De eerste periode wordt dan ook gekenmerkt door het woord van Marx: „de godsdienst is opium voor het volk". Het is niet toevallig, dat in Christelijken kring gepleit wordt voor recht op sociaal gebied. De inensch is immers beelddrager Gods en geschapen tot verheerlij king van Zijn Schepper. Reeds in 1840 uit da Costa zijn aangrij pende klacht over de sociale verwording. In 1848 verheft Groen v.Prinsterèr zijn stem voor arbeids wetgeving en organisatie van den arbeid in zijn geschrift: „Vrijheid, gelijkheid en broederschap". In 1870, wanneer Dr. Kuyper zijn intree houdt bij deNed. Hervorm de Kerk te Amsterdam, roept hij de Kerk op om in het leven van den arbeid haar opbouwende taak te vervullen, lil 1872 vangt hij een artikelenreeks aan over „de Sociale kwestie" en steunt het vragen van hoger loon en arbeids tijd en striemt in een fel protest tegen vrouwen- en kinderarbeid liet Liberalisme. In 1873 pleit hij in de Tweede Kamer voor een Wetboek voor den Arbeid en ook de Savornin Lohman en de R.K. Schaepmau steunen niet weinig de opkomende Christelijk Sociale actie. Aanvankelijk werd medege werkt in aigemeene organisaties. Een der voormannen, de bekende Klaas Kaper, was lid van het Algemeen Nederlandsch Werk liedenverbond. Dit verbond koos partij voor de openbare school en iieeft zelfs de stichting in ons land van de Sociaal-democratische be weging heipen voorbereiden-. Het anti-Zondagsarbeidsverbond bracht de positieve Christenen bijeen en hier groeide in 1876 de gedachte aan een Christelijk Werk liedenverbond. Men gaf het den naam „Patrimonium" (Vaderlijk erfdeel). Reeds in 1877 spraken de smeden en in 1886 de textiel arbeiders zich uit voor vakorgani satie naar eigen beginsel, doch in 1891 komen de timmerlieden, in 1894 de typografen en zoo wordt de vlucht steeds breeder. In 1901 wordt het Christelijk Nationaal Arbeids-secretariaat gesticht. In samenwerking met de Textiel- arbcidersorganisatic „Unitas" wordt op 30 April 1908 een Chris telijk Nationaal Vakverbond gesticht op dezen interconfessio- neelen grondslag: Het C.N.V. aanvaard den Chr. godsdienst, het gezin en privaatbezit als de onmisbare grondslagen, waarop een gezonde sociaal-economische samenleving kan en moet worden gebouwd. Door een reeks van voormannen is het goed recht der Christelijke Vakorganisatie be pleit. We denken aan den beken den Hervormden predikant, oud minister Talma, in het laatste geschrift, dat van zijn handen verscheen„De arbeidsbeweging". Aan den Geref. predikant Ds. J. L. Sikkel in zijn geschrift: „Vrij making van den Arbeid" en „Christelijke Vakorganisatie". Was een ander standpunt moge lijk? Ons antwoord is neen. Christelijke Vakorganisatie is eisch van het christelijk beginsel. Ook in den socialen rechfssfrijd gaat het om de geboden Gods. Stel in elke „neutrale" organisatie den eisch van gehoorzaamheid aan Gods geboden en men zal zich daaraan niet willen binden. Toch gaat het levensbeginsel ook over de stoffelijke dingen. Niet het klassenstrijd-beginsel moet gepre dikt, niet de klasselegenstellingen moeten verscherpt, niet het in den meest scherpen strijd tegen over elkaar staan van werkgever en werknemer mag als de natuur lijke toestand worden aanvaard. Neen, gepredikt moet worden dat zij naast elkander moeten staan, met elkaar hebben saam te wer ken. En dat strijd tusschen de beide in het productieproces optredende factoren, kapitaal en arbeid, niet anders dan schade voor liet maatschappelijk leven tengevolge kan hebben.Een Chris ten kan de verantwoordelijkheid van de moderne vakbeweging niet dragen. Wie een beweging steunt, is nooit verontschuldigd, wanneer hij het kwade doet, uit de over weging,dat de beweging dit eischt. Een collectieve verantwoordelijk heid moge ons in de wereld in staat stellen, ons te dekken tegen verwijten, tegenover God heeft de mensch zijn persoonlijke verant woordelijkheid. leder lid draagt mede verantwoordelijkheid voor een beleid, dat hij niet kan goed keuren. Staat hij hierbij niet alleen dan zal hij zich verbinden met gelijkgezinden en zoo kan hij verwachten dat bij rustig en kloek optreden zijne-beginselen zullen kunnen doorwerken, ook buiten den christelijken kring. Hij kan op die wijze medehelpen om de arbeidsbeweging tc houden of te brengen op den goeden weg. Hierin ligt naar het woord van Talma de rechtvaardiging voor de oprichting van Christelijke vakorganisaties. Het is goed, juist nu, dat we dit elkander voorhou den, opdat de eischen van het Woord Gods niet ondergaan in een wereld, die niet bouwen wil op het eenig fundament Jezus Christus. Laten ook hier werkgevers en werknemers hun eigen christelijke organisatie sterk maken cn ieder: ongeorganiseerde of verkeerd ge organiseerde aansluiten, opdat zij samen mogen werken aan een samenleving, waarin niet de macht, maar het recht geëerbie digd wordt. Wat doen de reclasserings- instellingen? Het belangrijkste deel van hun arbeid is: de voor lichting mede in verband met de voorwaardelijke veroordeling. In de z.g. voorlichtingsrapporten, welke omtrent aard en vroeger leven van de verdachte, aan de rechtbanken wordt uitgebracht, wordt aangetoond, door welke invloed de afdwaling werd ge boren. en hoe door voorwaarde lijke straf en leiding een diepere wegzinking misschien voorkomen kan worden zonder gevangenis straf. Ook voor hen die als over treders der wet reeds onvoor waardelijk gestraft werden, en na het boeten van hun straf bij hun terugkeer in de samenleving maar al te vaak met koele ogen cn koude harten ontvangen wor den, ook voor hen werkt de Reclassering. Den weg van de gevangenis naar een eerlijk bestaan, trachten de reclasseringsinstellingen te overbruggen door hun doorgangs- instellingen. Dat zijn de land- kolonies en schrijfkamers; de eerste voor de mensen die met hun handen, de tweede voor hen die met hun hoofd arbeidden, vóór hun veroordeling. En dan dc werkkampen voor de jeugdige voorwaardelijk veroor deelden! En de drankbestrijding. En dan nog het celbezoek aan de gevangene, welke eenzaam in zijn cel zit! Het is moeilijk zich in te denken wat het betekent 24 uur in een etmaal alléén tc zijn 1 Alléén, met zijn eigen gedachten, de jongeman met een verhitte verbeelding, en met de herinne ring aan een losbandig leven! Alléén, de mislukte, diep onder de indruk van de begane fouten, die vrouw en kinderen achterlaat! Is het wonder, dat door de meeste gevangenen met verlangen naar het volgende celbezoekwordt uitgezien, en dat de celbezoeker, vaak een groten invloed ten goede kan uitoefenen? Betekent het werk der reclas sering, het kwaad vergoeilijken, of de rechtsorde verdoezelen? Neen, dat ontkennen wij ten sterkste 1 Het is naar onze over tuiging, dat in een samenleving het recht een onmisbare grondslag ismaar dat zal ons nooit kunnen beletten, mensen te helpen, tot een hogere levenshouding te ko men, hun leed te verzachten en mede te werken, om de bitterheid uit hun hart te bannen! Reclasseren: dat wil zeggen, een gevallen medeburger ophef fen. Het werk der reclassering is de zaak van geheel ons volk! Wij mogen en kunnen ons niet onttrekken aan dit werk, daarom: Denk om 6 Juli. De N.R.D. HET COMITÉ. Tot het Ned. Volk spreken de Min. v. Justitie 5 Juli 19.15 Pater H. de Greeve 29 Juni Ds. Spelberg 5 Juli Jan Schouten 4 Juli 20.05 Koos Vorrink 3 Juli van de Commissie van onderzoek inzake de politieke moeilijkheden te OUDDORP bij de pogingen tot fusie der drie rechtsche Kiesver- eenigingen. Naar aanleiding van het ver slag der Commissie, die het initia tief tot de samenwerking genomen had, welke bestond uit de heeren Ds. Hovius, P. Tanis Hz. en L. Kreeft, gepubliceerd in „Op bouw" van 5 April 1946, verzocht dhr. Koppelaar namens de Staatk. Geref. Partij om een commissie te benoemen, die zou onderzoeken inhoeverre enkele in dat verslag opgenomen beweringen ten op zichte van de S.G.P. niet de waarheid overeen kwamen. In deze commissie namen zit ting: voor de A.-R. dhr. N. v. d. Brugge te Middelharnis, voor de Hervormden dhr. A. v. Eek te Stellendam en voor de S.G.P. dhr. J. H. Koppelaar te Middelharnis. De A.-R. en de Herv. K.V. hadden eenig bezwaar tegen de aanwezigheid van den laatste in de commissie, omdat deze dan feitelijk in eigen zaak mede uit spraak moest doen, maar zij wilden dit niet zóó zwaar laten wegen, dat zij hun veto daartegen zouden uitspreken. Deze Commissie vergaderde op 5 Juni j.l. te Ouddorp met de besturen der A.-R., Herv. en S.G. Kiesvereenigingen, benevens de comtnissie-Hovius, onder leiding van den heer v. Eek. De gang van zaken en de wederzijdsche stand punten werden daar uitvoerig uiteengezet en toegelicht, zoodat tenslotte de Commissie zich een beeld kon vormen van de oorzaken van dc mislukking der fusie. De Commissie spreekt, gehoord de partijen, als haar meening uit: lDc poging der commissie- Hovius, om van de drie Kiesver eenigingen, met het oog op dc a.s. Gemeenteraadsverkiezingen ééne Chr. Nat. K.V. op Geref. grond slag tc maken, was bij voorbaat tot mislukking gedoemd. Het is onmogelijk Kiesvereenigingen niet eigen landelijke partijen beginsel program, plaatselijk te f usee ren. Het is ook onnoodig, omdat een federatieve samenwerking veel gemakkelijker tot stand komt en veel minder aanleiding geeft tot moeilijkheden. Een groot deel der verwikkelingen is van deze opzet het gevolg geweest. De conimissie- Hovius en de drie besturen waren het hiermede volkomen eens. 2. De kwestie van art. 36 is eerst door de commissie-Hovius in het concept-reglement en later, toen deze terwille van de samen werking met de A.-R. dit artikel wilde uitschakelen, door de S.G.P. ondanks een tegengesteld advies van dhr. Koppelaar, ten onrechte als struikelblok op de weg naar samenwerking der drie Kiesver eenigingen. Ware dit achterwege gebleven, dan zou samenwerking met behoud van principiëele vrij heid der diverse raadsleden zeer goed mogelijk zijn geweest. Be halve het S.G.-bestuur was men ter vergadering unaniem van oordeel, dat het beter ware ge weest, art. 36 buiten beschouwing te laten. 3. De mededeeling van dc Voorzitter der S.G. Kiesvereeni- ging op de vergadering van 3! Oct., dat de S.G.P. tegen aaneen sluiting was, waarbij hij zeide tc spreken namens bestuur en leden, was gedeeltelijk onjuist, daar hij wel namens het bestuur, maar niet namens de leden gesproken kan hebben. 4. De oorzaak van het mis lukken der samenwerking met de A.-R. is gelegen bij de S.G.P., vooreerst doordat zij art. 36 niet wilde laten vervallen, toen de commissie-Hovius dit gedaan had en vervolgens door het afstemmen van de toelating der A.-R. De bestuursleden der S.G.P. erken nen allen tegen toelating der A.-R. te hebben gestemd. 5. De candidaatstelling is fout geloopen allereerst door gebrek aan leiding en voorts doordat niet voldoende rekening is gehouden met de rechten der Hervormden. Dat de eerste 4 plaatsen aan S.G.P.'ers werden toegewezen, was voor de Hervormden uiter aard niet te accepteereu. De uitslag van deze stemming moet hieruit worden verklaard, dat de meerderheid der vergadering ker kelijke en S.G.P.-sympathieën had. Tengevolge van deze uitslag bedankten 5 van de 7 bestuurs leden en 41 van de 46 leden der Herv. Kiesvereenigng als iid dei- nieuwe K-V. Het verslag der commissie-Hovius sprak dus te recht van innerlijke verdeeldheid en gemis aan broederlijke liefde en eensgezindheid. 6. Als gevolg van de niet- toelating der A.-R. en het uit treden van de hoofdmacht der Hérvormden heeft de nieuwe K.V. haar bestaansgrond ver loren. Zij was bedoeld als een eenheidsorganisatie der 3 Christe lijke groepen, doch zij is thans practisch niets anders dan een S.G.-vereeniging. Instandhouding daarvan is ongewenscht, daar zij de verhoudingen vertroebelt, zij is onnoodig, omdat er toch nog een S.G. K.V. is. Daarom meent de Commissie, al ligt dit advies formeel buiten haar taak, dat dit overblijfsel der eenheidspogingen, mi deze totaal mislukt zijn, ook geheel kan verdwijnen. Behoud ervan kan slechts de gerechtvaar digde indruk wekken, dat de S.G.P. haar wil gebruiken voor propagandistische doeleinden N. v. r. BRUGGE A. v. ECK J. H. KOPPELAAR. Laatstgenoemde zend een miii- derheidsrapport in. MEDEDELING VEILING Eigenheimers. Aan belanghebbenden zij mede gedeeld, dat de op tuinbouwteelt- vergunning of bijzondere vergun ning geteelde eigenheimers met ingang van Maandag 1 Juli 1946 ter veiling mogen worden aan geboden.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1