CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD VOOR GOEREE EN OVERFLAKXEE Internationaal Chr. Vakverbond Dr. Gravemeyer spreekt op Flakkee wist ua. DINSDAG 11 JUNI 1946 Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 130 mm 14 cent per mm. Elke mm daarboven 10 cent. Bij contract aanzienlijke korting OPBOUW Tweede jaargang - No. 7 Adres der redactie en Ad ministratie Zandpad B 282 Middelharnis Tel. No. 332 Dit blad verschijnt iedere Dinsdag en Vrijdag Te Amsterdam vond deze week voor de Chr.-arbeiderswereld een blijde gebeurtenis plaats. Het Internationaal Chr.-Vakverbond hield er een Jubileum-Congres ter gelegenheid van 'zijn 25-jarig bestaan. Gedurende deze periode is er hard gewerkt. Toen het l.C.V. gesticht werd in 1920 sloten zich elf vakverbonden aaneen. Al spoedig ontstonden toen vakinter- nationales. Voor den arbeid der vakbonden was dit van groote beteekenis. Doch het aller verheugendste uit deze 25-jarige loopbaan is wel dit, dat geleefd werd uit het Chr. levensbeginsel. Dit beginsel werd tijdens de bezetting in verschillende landen bijzonder op de proef ge steld, doch het hield stand en de Chr.-arbeiders kwamen in groote getale gelouterd uit het strijdperk te voorschijn. Dit kon omdat niet gebouwd werd op eigen kracht. Tegenover alle dwalingen, die zich in oude en nieuwe vorm vertoonen is er maar één ding, dat altijd vaststaat Dat is Christus en zijn leer. Op die rots is het program der Christe lijke Vakbeweging - ook in Nederland - gebaseerd. Het is een vooruitstrevend program, alle laster ten spijt. Sterk in construc tie en beginselen, zooals de secretaris zei. Er wordt een vaste koers gevaren. Het program dateert uit 1929. De Christelijke beginselen -zijn er .ct uitgangspunt in genomen. Dat wil dus niet zeggen, dat het program voorandc-rsgezinden niet e.anvaardbaaï is. De menschelijke persoonlijkheid komt er tot volle ontplooing. Want de mensclt is immers beelddrager van God en de leer van Christus - als geen andere - vraagt sociale gerechtig heid. De mensch wordt niet gezien als handelswaar en ook niet ais een wezen dat met materieele gaven alleen te bevredigen is. Naast de stoffelijke welvaart moet er de geestelijke weivaart zijn. Beiden hebben elkander noodig. De Christelijke Gerechtigheid en de Christelijke Liefde zijn geen holle leuzen, doch het is de eisch der wet, die aan een elk wordt gesteld. In deze chaotische wereld ontkomt niemand - noch de werkgever noch de werknemer - aan het Goddelijk bevel dit goede beginsel te belijden en ook te beleven. Wij behoren lichtdragers te zijn en gezanten van de betere wereld. Dat moet aan onze hou ding te zien zijnDraagt elkanders lasten, zoo sprak eenmaal de Heer. En zoo besloot dus het verslag, met ons nogmaals goed het gebod Gods in te prenten: „Gij zult God eeren en uw naaste liefhebben als uzelf". Ziet ge nu hoe vooruitstrevend de Christelijke Vakbeweging is? „Als Christenen verdedigen wij in het l.C.V. de waardigheid ook van den mensch tegenover de kapita listische uitbuiting in al haar vormen, ook tegenover den staat, die Nietze" het koudste van alle monsters noemde en ook tegen den werknemer, die in de geest der E.V.C. toont geen verant woordelijkheid te bezitten en de menschelijke waardigheid in zijn patroon miskent. „Wij verdedigen", zoo besloot de secretaris zijn zeer behartens- waardig betoog, „tegenover de massa, tegenover het ondergaan in de massa, zooais nationaal- socialisme, fascisme en communis me dat willen, den mensch, die op aarde koning is, maar koning onder God, die hem de vinger reikt en aan Wien hij zijn koning schap, zijn waardigheid en zijn macht ontleent". Moeilijke, pijnlijke, zware jaren I-ryoviri Wfj toen meer dan ooit voor de concequentie van het beleven geplaatst. Met Christus, wij heb ben overwonnen! Het is er nog lang en lang de tijd niet naar nu op onze lauweren te gaan rusten of ons over te gevenaan eventueele verslapping, die bij ons is inge treden. Den Christus wordt in dat opzicht geen respijt gegund. Nu zeker niet', nu.de roode vloed in de wereld cn ook in ons eigen land onheilspellend- snel aanwast. Een volgende maal hierover meer. Wij plukken de vruchten van vijf jaren oorlog. Vijf jaren van moord, van verwoesting en ver- niettiging, dat is geen kleinigheid 1 Het kan niet anders of heel onze samenleving plukt daar nog jaren lang de vruchten van. De verloren welvaart is niet in een handom draai terug te winnen. Daar moet voor gevochten worden, opnieuw en intens. Als gemeenschap, als organisatie_kan men daarbij meer doen dan individueel. Maar hoe bouwen wij? Voor een betere wereld! De huidige beantwoord in de verste verte niet aan ons doel. Wij leven onder de schaduw van de zonde tot den jongsten dag, maar daar boven schijnt de genade van het medearbeider zijn van God. De Christen kan in de wereld in getrouwheid nog veel bereiken. Hij zit nooit bij de pakken neer, juist daarbij blijkt het verschil met de materialistische en anti christelijke stromingen. Ook hij ijvert voor stoffelijke weivaart. Juist hij vooral omdat hij daarbij uitgaat van de meest zuivere normen. Maar dat is hem niet voldoende. Een pure materialist kan de Christen nooit zijn. Hij ijvert voor beide, voor den geest en het materieele, voor de harmonie tusschen beide. Voor de overwin ning van den geest van Christus over de materie. En daarom keert hij zich ook met klem op alle terreinen tegen het oppervlakkige materialisme van onzen tijd, dat de rechten van God en den mensch miskent en alleeen ontevreden heid schept. Daarbij trachten wij de onte vredenen en wankelenden nog haastig te redden. Het wordt tijd, sterk wast de vloed van het materialisme. En achter dat mate rialisme de schaduw van de ge vaarlijke ideologie,die opnieuw de vrede in de wereld en in de harten wil verbreken. Het is ditmaal die van het communisme. Onderschat de gevaren niet. Denk slechts aan de zorgelijke uitslagen van de verkiezingen. Er is reden voor om paraat te zijn! Hebben wij de stem van God in de afgelopen vijf jaren verstaan? Arbeiders dan aantreden en u organiseerenin Christelijk verband. gij getrouw zijt zal ook straks weer bij de Gemeenteraadsverkie zingen 'moeten blijken. In vergelijking met het wereld vakverbond, dat 70 millioen leden telt lijkt de Chr.-Internationale klein van kracht. Maar het is sterker dan heel dat machtige lichaam met alle zeventig millioen leden. Het bezit een werkelijke eenheid, de eenheid, die de andere „neutrale" organisaties zoo vurig begeeren doch missen moeten. De geest van Christus heerscht er over de materie over alle dingen van het leven. Wie daaruit leeft ervaart het leven blij en vindt de harmonie en blijdschap en arbeidsvreugde, zijn onnoemlijk meer waard, dan de doode stof. Het Christelijk Vakverbond is daarom de voortuitstrevende orga nisatie voor den arbeider! S. WiLLEMSE. In het koor der Ned. Herv. Kerk te Middelharnis sprak Dr. Grave meyer, algemeen gedelegeerde der Herv. Synode voor kerkeraden, kerkbesturen en genodigden over de Herv. Kerk en haar roeping in het heden. Na een kort openingswoord door Ds. Blok, Ned. Herv. Predikant te Middelharnis begon Dr. Grave meyer met ons bij onze roeping te bepalen, die ieder als lid van de kerk in de kerk heeft. Wij, aldus spr. handhaven zo gaarne onszelf, wij willen niets liever dan dat onze gedachten zegevieren, maar zal het goed zijn, dan moeten we ieren verstaan, dat-het in de kerk niet om ons gaat, maar alleen om Hem, die de Koning der Kerk is. Daarom zal het moeten komen tot bekering, niet alleen onze persoonlijke be kering, al is dit natuurlijk nodig, maar het zal ook moeten komen tot de kerkelijke bekering-, De mening, alsof de synodale organi satie van 1816 de oorzaak is van de droevige toestand is niet.geheel juist, maar deze organisatie kon er komen door de deformatie van de kerk. Deze deformatie zien wij in alle tijden. Reeds bij de vorming van de eerste Christelijke gemeente zien wij de deformatie (denk aan de gemeente van Corinthe e.a.). Deze deformatie zien Wij ook heel de kerkelijke geschiedenis, ook van ons land, door. Nochtans ziet de Heere Zijn Gemeente niet aan in haar defor matie, al bestraft Hij de zonden, maar Hij ziet ze aan in Christus, vandaar dat i-'auius ze aanspreekt als: Gij heiligen-. Het is door Hem, door Zijn Woord en den Heiligen Geest. Maar de Here eist, als de deforma tie de kerk verwoest, dat Zijn kinderen in die kerk zullen getui gen, dat is hun roeping, nimmer mogen wij ons afscheiden. Getui gen in de vervallen kerk deed- Christus, en wanneer Hij opge varen was ten hemel, krijgen de apostelen opdracht om terug te gaan naar Jeruzalem, daar in die vervallen hut zal Hij Zijn Geest uitstorten. Luther getuigt in de vervallen kerk, hij ontving daarvoor geen extrageloof, neen Luther deed niet meer ais wat God van een ieder eist. Was er in de dagen der Dordtse Synode weder een opbloei op het kerkelijke terrein, al spoe dig openbaart zich ook dan weer de deformatie. Niet alleen bij de Remonstranten maar ook bij de Gereformeerden, er kwam een verheerlijken van de 3 Formuliere maar het geloven, dat bij een goede belijdenis behoort, ging steeds meer er onder uit. De kerk ging hollend achteruit, .niet door maar niettegenstaande de belijde nisgeschriften. Er kwam een Gereformeerde kerk, die niet getuigde. De Franse Revolutie heeft de vermolmde stam neergeslagen en Wat bleek? Dat de gereformeerde kerk niet kon bestaan bij gebrek aan geloof. De kerk zou eraan zijn gegaan, indien God ze niet bijeen had gehouden. Hoewel de Here in Zijn ont ferming de kerk staande hield, sloeg Hij ze met Zijn oordelen. Zo kwam de ijzeren boei der Synodale organisatie van 1816 Wat was toen de eis? Weglopen onder 't oordeel gaat niet, eén oordeel kan alleen worden wegge nomen. De Heere riep tot getuigen ook in die vervallen kerk. De kerk vertoonde een droevig beeld, wil 't goed zijn, is de kerk één gezin, maar 't leek meer een hotel, waarin iedere groep (gere formeerden, confessionelen*, ethi- schcn, enz.) haareigen kamer had, hoc£rtenc ontrnctcn c!c hotc!~ bewoners elkaar in de gang, ieder streed voor zijn partij. Zelfs de kerkeraden werden dikwijls partij, be turen van een bepaaldegroep der gemeente. 't Was een triest geval, er was geen bewogenheid over deze droe vige toestand, we hebben ons niets aangetrokken van elkaar. Ook de reorganisatie-plannen brachten geen heil. Toen kwam !940, de kerk was geworden een religieus genoot schap, waar niemand aan gebon den was. Tijdens de verschrikke lijke oorlog zijn echter wonderlijke dingen gebeurd naar buiten en naar binnen. De kerk ging ver staan, dat ze getuigen moest,de Synodale dwangerde van 1816 werd doorbroken, er kwam een interim-synode. Moge het verstaan worden door alle partijen, dat we in hetzelfde oordeel liggen en dus samen heb ben te getuigen, dat wij ziek zijn. En dan beginnen we niet met de anderen op hun fouten te wijzen, maar voelen allereerst eigen schuld en persoonlijk en als kerkeraden, kerkbesturen, classes, provinciale besturen en synode. Al die partijen stellen felle grenzen, alles moet één worden. Niet uit ons, maar 't al uit Hem. De kerk is er niet voor zichzelf maar voor de wereld, want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve maar 't eeuwige leven hebbe. Zal het daarom goed zijn, dan moet ieder verstaan, dat het om de kerk gaat, niet om een groep. Moge de Geest van Pinksteren onze kerk doorwaaien. Op deze met gloed uitgesproken Woorden volgde een zeer uitvoe rige gedachtenwiSseling, waarin het vooral Ds. v. d. Kooy van Nieuwe Tonge was, die den refe rent allereerst opheldering vroeg over enkele uitspraken t.o.v. de Synode van Dordrecht en de belijdenisschriften, terwijl Ds. v. d. Endt van Melissant zijn grote verwondering er over uitsprak, dat de vrijzinnige Dr. Banningh een zo voorname plaats innam in het kerkelijk Driemanschap. Dhr. v. Eek van Stellendam gaf als zijn mening te kennen, dat ai waren er vele goede dingen naar voren gebracht, hij het ab soluut niet eens was met deze nieuwe koers. Allereerst wenste hij een duidelijke uitspraak van Dr. Gravemeyer of deze er tegen was, dat aan de 3 Formulieren van Enigheid juridische kracht Werd toegekend. Tevens wenste hij een duidelijke uitspraak,gezien de uitspraken van Dr. Banningh en Prof. Kraemer, over het goed recht der vrije Chr. Scholen. Gezien het belang van deze vragen willen we een en ander over wat Dr. Gravemeyer hierop antwoordde, medelen. Ik, aldus spr. sta hier niet om te verdedigen, maar om te getui gen niet dè vraag of wij het met elkaar eens zijn, is het belangrijkst Wij moeten komen tot een gemeen accoord. Het mag niet zijn als in een Parlement, waar de meer derheid van stemmen beslist. Scheiden is een zonde van de kerk. Het scliip der kerk, dat zo lang bij de kade aan de ketting lag te roesten, is thans aan het varen. Spr. was er van overtuigd, dat er zware golven over 't schip zouden heengaan. Wij varen een nieuwe koers, dit wii niet zeggen, dat we een nieuwe leer brengen, wij Willen terug naar de oude refor matorische Weg. De kerk moet haar koers vinden, er is een tijd van bezinking nodig. Ai onder schrijf ik persoonlijk de 3 Formu lieren van Enigheid, toch ben ik tegen een dood strijden voor deze dut Prinses Juliana en Prins BcrnliarU Zaterdag in Londen de Victory parade hebben bijgewoond, dat tot voorzitter van de Tweede Kamer is benoemd Mr. van Sehaik, dat door de stakingen de levens- middelenaanvocr bedreigd wordt en dat zeer binnenkort behalve suiker ook koffie cn margarine niet meer gedistribueerd kunnen worden en dat de distributie van ruwe suiker ter hand genomen zal worden, dat deze echter door vrijwilligers en soldaten gelost zal moeten worden, dat het Wereldvakverbond een wereldzeeliedenstaking propageert, ook in Rusland, dat het een vraag is of de regering van Rusland een dergelijke staking zal gedogen en eenzelfde houding zal aannemen ais de Nederlandse rege ring tegenover de communistische Eenheids Vakcentrale EV.C.), dat Engeland geen Nederlandse sla meer wil importeren, omdat in een zending sla een coloradokever gevonden is, dat tegen een hoofdinspecteur van politie, die joodse kinderen heeft uitgeleverd aan de S.D., waardoor bovendien nog anderen in het con centratiekamp terecht kwamen, een jaar gevangenisstraf werd geeist met ontzetting uit, de openbare rechten voor een tijd van tien jaar, dat grote haringvangsten ver wacht worden, dat de haringen aan de stalletjes in Den Haag dertig cents kosten, dat door de huidige regeling voor dé schoenendistributie minder schoe nen worden verstrekt dan voorheen cn dat vele winkels tot de nok vol zitten met schoenen, dat de Stichting voor de Land bouw pleit voor een afzonderlijk departement van Landbouw, dat duizenden tonnen garnalen naar Engeland zullen worden ge ëxporteerd, dat 12 Juni Arnold Meijer voor komt voor het Bijzonder Gerechts- hof te 's-Hertogenbosch, dat Maandag f.l. het proces tegen Seys-Inquart is begonnen, dat in Belgie het suikerrantsoen van 1 kg tot I2/2 kg is verhoogd, dal in Belgie de prijzen op de zwarte markt soms lager zijn dan de officiële. belijdenis geschriften wil gebrui ken als toetssteen of men al of niet bij de kerk behoort, is dit ongereformeerd. De kerk gaat verder dan de 3 Formulieren, als zodanig kunnen ze als een geschenk Gods worden aanvaard. Dr. Gravemeyer aanvaardt de Chr. Schooi, maar ziet haar niet ais de enige oplossing, ik meen, dat door het Chr. Onderwijs veel conserverend werk is gedaan. Evenwel het afdak is ons tot een huis geworden. Wij zoeken een betere weg. Het bekeert u geldt zoWel voor de Chr. School als de Openbare School. Wij moeten op alle terreinen strijden tegen de demon van de neutrale staat. Wij moeten een oplossing zoeken, waarin zowel de ouders als de kerk en de over heid hun roeping vervuilen. Het pad om de erkenning van Christus. Ook in het onderwijs. Daarom hebben wij een roeping tegenover de Openb. Schooi. Als God het betere geeft, kan het mindere Worden Weggenomen. Spr. zag in het£ïfde licht de kwestie van de radio en de Chr. Vakbeweging. Nadat nog door enkele sprekers liet woord is gevoerd, wordt deze bijeenkomst met psalmgezang en

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1