c J enbare Vergadering ker j Ds. P. J. Dorsman merlieden gevraagd we Landbouwwagens d. Velde ik^s Bakkerijen In spanning en inspanning V. Electriciteits-Maatschappij Goeree-Overflakkee", Middelharnis ascrechtverbruikecs. welke meeneo in het afgeloopen r 1 Mei 1945 tot 1 Mei 1946 gemiddeld meer te hebben, dan 24 cent per kWh. exclusief uur. kunnen schriftelijk een verzoek om restitutie te veel betaalde indienen, e verzoeken worden gaarne vóór 1 Juni a.s. inge- De Directie. ielbanden die stuk zijn, eer en wij weer als nieuw binnen een week. Aanbevelend. Eerste Flakk. Vulcaniseer Inr. Emmastraat 60 - Telefoon No. 39 OUDE TONGE. Staatk. Geref. Partij OOLTGENSPLAAT op D.V. VRIJDAG 10 MEI a.s. in het Vereenigingslokaal van Hotel Vinke Ned. Herv. Pred. Schelluinen ang half acht. tegen hoog loon. elman en Korteweg - Ooltgensplaaf. jving leerlingen Bewaarschool, Ouddorp nsistorie Ned. Herv. Kerk, D.V. Donderdag avonds 7—10 uur. - Trouwboekjes meenemen. Leeftijd: 1 Juni 4 jaar. ale Plantenkweekerlj L. W. en C. de Wachter Dirksland denTomatenplanten i Meloenen in perspot Komkommers Half Mei Tabaksplanten ten Origineele Langendijker Koolplanten j op luchtbanden Draagvermogen 3 en 5-tons Leveren wij uit voorraad op vergunning wsmederij, Nieuwe Tonge, Tel. 17 verband met de vermoedelijke opheffing van D.U.W. en ter voorkoming van afvoering van ers. die op ons eiland te werk kunnen worden aar andere gebieden, worden alle landbouwers ij het gewestelijk arbeidsbureau te Middelharnis Jei a.s. op te geven hoeveel landarbeiders ze 10 Mei op hun bedrijf kunnen plaatsen. De bestaren van de drie standorganisaties. RATIS STUDEEREN oot Middenstandsdiploma, Bouwvakpatroon -arbeider, Taxateur, Assurantiebezorger, erzekeriugslnspecteur, Makelaar - Taxa- ur, enz. - kan Iedere Nederlander, die be id Is tot kleine tegenprestatie! Zeer vol- dige toelichting wordt U op aanvraag anco toegezonden. V; H. HANDELSTRAAT 5, A'DAM-Z. Uw adres voor heerlijke koekjes en gebak. Eens geprobeerd, altijd begeert iteit in heerlijke Botersprits! Kwaliteit wint altijd C. J. DEENIK Voorstraat 233 - MIDDELHARNIS - Tel. 271 andbouwers I 1945 de vrede werd door de JEEP en zijn bestuurders tot stand gebracht. Vraagt inlichtingen bij ons, ook voor LANDBOUWWAGENS Lignie 6 Dirksland Telef. 135 Vertegenwoordigers Willys Overland. Osseweijer Zn. - Dirksland ibruinebonen cn Zaaiwikken soorten Delfia Mengvoeders HOUDERS zend ons Uw bonnen voor ok voer en Kuiken zaad. Steeds voorradig. VRIJDAG 10 MEI 19-16 Prijs per kwartaal f 1,50. Losse nummers f0,15. Advertentieprijs 130 mm 14 cent per mm. Elke mm daarboven 10 cent. Bij contract aanzienlijke korting. OPBOUW Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee TWEEDE JAARGANG - No. 1 Adres der Redactie en Administratie: ZANDPAD B 282 - MIDDELHARNIS TELEFOON No. 332 Dit blad verschijnt iederen Vrijdag Hoofdredacteur C. M. VOGELAAR (Vlet rasse schreden nadert de 17de Mei, de datum, waarop het Nederlandsche volk voor ligt eerst na de bevrijding ter stembus zal worden geroepen, en wel ter verkiezing van de 100 leden der Tweede Kanier van onze Staten-Oeneraal. Met een buitengewone spanning wordt de uit slag van deze verkiezing tegemoet gezien, en met een bijzondere inspanning voeren de verschillende partijen dan ook de electorale strijd. Voor die spanning en inspanning zijn ook inderdaad vele redenen. Van alle politieke verkiezingen is immers die voor de Tweede Kamer verreweg de belangrijkste. Dit orgaan der volksvertegenwoordiging heeft het ruimste werkterrein, niet maar betreffende een gemeente of een provincie, maar het gehecle volksleven, het regeerbeleid in ons vaderland en in de overzeesche gebiedsdeelen. Zeker ook de arbeid der Eerste Kamer bestrijkt datzelfde ter rein maar de Tweede Kamer bezit veel uitgebrei der bevoegdheden. Ook worden alle onderwerpen eerst in de Tweede Kamer besproken en daar het breedst en alleen als de Tweede Kamer een wets ontwerp heeft aangenomen komt het daarna in de Eerste Kamer. Maar wat de 2de Kamer-verkiezingen vooral zoo belangrijk maakt, is dat van de samenstelling van dit college afhangt hoe in groote lijnen het regeerbeleid in de eerstkomende 4 jaren zal wezen. Want na de Tweede-Kamer-verkiezingen komt er gewoonlijk een nieuw kabinet van ministers, een nieuwe „regeering". Hoe nu dat nieuwe kabinet zal zijn samengesteld daarbij speelt de uitslag der Tweede-Kamer-verkiezing een zeer groote rol. Zeker niet de eenige rol, want wanneer er niet één partij is die ineer dan 50 zetels behaalt dan moet er een combinatie (een coalitie) van verschil lende partijen gevormd worden, die het samen eens zijn over de hoofdlijnen van het regeerbeleid voor de komende periode. De kabinetsformateur (door H.M. de Koningin aangewezen in verband niet de stembusuitslag) zoekt dan zijn ministers uit die combinatie van partijen. Zoodoende heeft liet kabinet dan een meerderheid in de Kamer waarop het steunen kan want anders is regeeren vrijwel onmogelijk. Dit is dan een parlementair kabinet. Uit een en ander is wel duidelijk Waarom voor de uitslag der 2de Kamer verkiezingen altijd bijzondere belangstelling, ja spanning bestaat. Maar ditmaal is dat nog wel in buitengewone mate het geval. Normaal moet deze stemming elke 4 jaar gehouden worden. Maar thans zijn er sedert de vorige verkiezing 9 jaren verstreken. In 1937 was de laatste. In die 9 jaren ligt heel de bange tijd van oorlog en bezetting.Diep ingrijpende veranderingen hebben zich voltrokken op schier elk gebied. De toestanden zijn nu zoo radicaal anders dan in 1937. Jarenlang heeft elke openbare politieke actie stilgelegen, en de politieke partijen waren door de bezetter opgeheven. Eén streven bezielde vrijwel ons geheele volk: van onder het juk der tyrannic uitkomen. Daartoe hebben aller lei groepen eendrachtig samengewerkt zooals bij een groote brand allerlei menschen gezamenlijk het blusschingswerk ter hand nemen. Dit nu heeft bij velen de gedachte gewekt dat al die verschillende politieke groepeeringen van voor de oorlog vervallen Waren. Alles was nu na de bevrijding heel anders geworden. En zoo leefde bij velen de waan dat de oude principieele tegen stellingen en partijen hun beteeken is hadden verloren. Daarom moesten nu de oude politieke groepeeringen „doorbroken" (het modewoord van deze tijd). Uit die waan is de Nederlandsche- Volksbeweging geboren, onder leiding van Prof. Schermerhorn. Zoo sterk werd in die waan geloofd, dat Prof. Schermerhorn zelfs werd aangewezen als de voornaamste kabinetsformateur. De feiten hebben echter intusschen reeds aan getoond, dat dit alles niet anders dan een waan was. De oude principieele tegenstelling tusschen hen die het Woord Gods ook voor de staatkunde als richtsnoer aanvaardep en hen die het gezag van dat Woord verwerpen was natuurlijk gebleven. Die antithese kan men wel doodverklaren, maar ze is springlevend. Zóó springlevend, dat de N.V.B. al spoedig gedwongen werd zich te ontpoppen. En toen bleek het een puurilinksche partij, die dan ook spoedig samensmolt met verschillende andere linksche partijen, waarin de oude S.D.A.P., op enkele puntjes wat geschaafd, de hoofdrol speelt. In hoeverre er inderdaad ingrijpende verschui vingen zijn gekomen in de geestelijke stroomingen onder ons volk, zal nu de verkiezingsuitslag moeten toonen. Óp die uitslag vooruitloopen door voorspellingen, daaraan zullen we ons niet wagen. Al zulke voorspellingen zijn niet anders dan gissingen, waarbij gewoonlijk de Wensch de vader der gedachte is. In 1945 zijn wel enkele proef- stemmingen gehouden, maar die vormen toch geen betrouwbare grondslag voor voorzeggingen omtrent de komende verkiezing. Maar vast staat: het Christelijke volksdeel, dat Gods gezag voor het leven erkent, de Christelijke partijen nemen aan de verkiezingsstrijd deel met frissche kracht, en een program waarin uit de oude beproefde beginselen de lijnen zijn getrokken voor wederopbouw en regeering naar de eischen die deze tijd stelt. Deze partijen komen voor de dag met candidatenlijsten, waarop een keur van bekwame en principieele mannen voorkomen, die ook in de bezettingstijd als goede vaderlanders het beginsel van Gods Woord en het heil van ons vaderland hebben hooggehouden ten koste van veel persoonlijke gevaren en persoonlijk lijden. Mannen die niet anders begeeren, dan heel ons volk te dienen. Geen belangenpolitiek voor een groep, geen enghartige partij-politiek, maar dienst aan het volk volgens de beginselen van Gods Woord Naar de roeping nu, Waarmee God ze.If ons roept, hebben wij door het uitbrengen van onze stem op deze mannen, de naam Gods te belijden ook op staatkundig gebied, We mogen het terrein niet overlaten aan hen, die het gezag en het Woord van die God voor het staatkundige leven ver werpen. Ondanks alle verwarrende leuzen blijft op elk gebied van het leven de beslissende vraag: met God of tegen en zonder God. En dan is dit zeker alleen als Gods Woord erkend wordt als het richtsnoer, alleen dan is er zegen en waarachtig heil voor ons volk te wachten. Aan zedelijke verwildering, geestelijke afval, revolutionaire woe lingen kan alleen stevig weerstand geboden worden, nooit door partijen die de zeggenschap van Gods Woord ontkennen en zelf tnin of meer revoluti onair zijn, maar alleen door hen die ook in alle politieke beleid ervan Willen uitgaan dat God het altijd beter weet dan de menschen, dat de wegen die Hij wijst de eenig juiste en veilige wegen zijn. Anders kan er geen licht, geen dageraad voor ons vaderland zijn. Breng zoo Uw stem uit a.s. Vrijdag voor Gods oog. En svek in Uw omgeving anderen die weifelen op, wijs ze de eenig rechte weg. Want 't Geheim van alle zegen O, volk van Neerland hoor 't Is in Gods vrees gelegen, Zijn dienst, Zijn naam, Zijn woord. „Den Vaderlanl Ghetrouwe" Vandaag is het juist 6 jaar geleden dat de mach tige Duitsche legers ons land verraderlijk binnen vielen. lu deze dagen van herdenking is er niet alleen de dankbare vreugde over de bevrijding, maar ook weemoed In ons hart. Want onze vrijheid is duur gekocht. In de Meidagen van 1940 en daarna op de Waalsdorpervlakte en te Vught, in Duitsche con centratiekampen en op verre wereldzeeën hebben duizenden Nederlanders in den strijd voor vrijheid en recht het offer van hun leven gebracht. Ter herdenking van al deze dikwijls onbekend gebleven helden volgt hier het gedicht: „De achttien dooden" van Jan Campert, door deze jonge dichter geschre ven naar aanleiding van het Haagsche sabotage- proces, waarbij op 13 Maart 1941 achttien Neder landers ter dood werden veroordeeld. De- dichter behoorde ditmaal niet tot de ver oordeelden, maar is Wel later ook zelf in een Duitsch concentratiekamp omgekomen. Hoewel wij tegen het laatste couplet onze be denkingen hebben, valt liet ontleedmes ons vanzelf uit de hand, bij de lezing van dit ontroerend gedicht,'waarin Campert een man aan het woord Iaat, die in het aangezicht van den dood er zichzelf en andeven rekenschap van geeft, waarom en waarvoor den (schijnbaar) ijd'len strijd tegen een overmachtigen-vijand door hem werd gegonnen. ,,'t Hart dat het niet laten kon" gunde hem geen rust. Zóó willen wij allen herdenken die voor on^e vrijheid gevallen zijn en die deze vrijheid hooger hebben gewaardeerd dan eigen leven. Zij bleken bereid tot het hoogste offer en hebben dit ook, dikwijls bewust en vrijwillig, gebracht. Hoe moet hun voorbeeld ons beschamen en tevens aansporen om onze beste krachten te geven aan het herstel van ons geslagen volk. „DE ACHTTIEN DOODEN" Een cel is maar twee meter lang En maar, twee meter breed. Maar kleiner nog is het stuk grond, Dat ik nu nog niet weet, Maar waar ik naamloos rusten zal. Mijn makkers bovendien. Wij waren achttien in getal, Géén zal den avond zien. O, lieflijkheid van licht en land, Van Hollands yrijö kust. Eens door den vijand overmand, Had ik geen uur meer rust. Wat kan een man, oprecht en trouw Nog doen in zulk een tijd? Hij kust zijn kind, hij kust zijn vrouw En strijdt den ijd'len strijd. Ik wist de taak, die ik begon Een taak van moeiten zwaar. Maar 't hart, dat het niet baten kon Schuwt nimmer het gevaar. Het weet) dat eenmaal in dit land De vrijheid werd geëerd, Voordat een vloekbre schennershand Het anders heeft begeerd. De Rattenvanger van Berlijn Pijpt nu zijn melodie. Zoowaar als ik straks dood zal(zijn, De .liefste niet meer zie En niet meer breken zal het brood Of slapen mag met haar, Verwerpt, al wat hij biedt of bood, Die slimme vogelaar. Gedenkt die deze woorden, leest, Mijn makkers in den nood, En die hun 't naast staan allermeest In hunnen rampspoed groot. Gelijk ook wij hebben gedacht Aan eigen land en volk, Er daagt een dag na eiken nacht, Voorbij trekt ied're wolk. Ik zie hoe 't eerste morgenlicht Door 't hooge venster draalt. Mijn God, maak mij het sterven licht, En zoo ik heb gefaald, Gelijk een eik wel falen kan, Schenk mij dan Uw gena, Opdat ik heenga als een man Als 'k voor de loopen sta. Jan Campert. jliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniuiiiiiniiii^ ONDER DE LOUPE. ^iliiiiitiimiiiniiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiNinnimnmiiiTiiiiimiiiiinni^ WINSTON SPENCER CHURCHIL Zou ik deze week over iets of iemand anders kunnen schrijven dan over Winston Churchil of zoals de Engelsen hem noemen „Good old Winnie"? Verleden week hebben wij de bevrijdingsdag herdacht. Wij hebben God gedankt voqr de her kregen vrijheid. Deze week kan het Nederlandse volk de man, die meer dan iemand anders door God gebruikt is om de Wereld te redden uit de klauwen van het Nationaal Socialisme, die het middel was om de tot slavenvolken geworden landen weer te voeren naar de vrijheid, toe juichen. Danke het Nederlandse volk God dat Hij de wereld zulk een man schonk. Ongetwijfeld zullen duizenden zich verdringen om hem te zien, om hem hulde te brengen voor de taaie onverzettelijke strijd, die hij voerde voor de bevrijding der volken. Het kan wel niet anders of men moet, als men dc geschiedenis van dezen groten staatsman nagaat, grote bewondering voor hem koesteren. Bewondering cn danbaarheid zal .deze weck het Ncd. volk er toe brengen hem meer dan iemand tevoren te bedelven onder ovaties, ovaties, die echter nog, maar een afschaduwing zijn van onze gevoelens jegens hem. Reeds op jeugdige leeftijd, hij was nog slechts 26 jaar, deed Winston Churchil van zich spreken. In de boerenoorlog Wordt hij door Louis Botha gevangengenomen. Hij weet echter op romantische wijze te ontsnappen, waardoor hij in Engeland beroemd Wordt en men hem mede daardoor tot lid van het parlement kiest. Zodra hij in Engeland teruggekeerd is, schrijft hij scherpe artikelen over de Engelse militaire leiders, Hij zegt dat men geen oorlog kan winnen niet bevelhebbers, wier militaire ervaring 20 jaar oud is en die niet meer de vereiste physlsche en geestelijke ijver hebben. Ais Churchil in 1911 ccrsjte lord van de Admirali teit wordt, brengt hij deze woorden in practijk. De mogelijkheid om officier te worden was toen zeer beperkt. Hij zet de deuren wijd open voor wie begaafd is, aanleg en karakter heeft. Hij verjongt het officierencorps, waardoor hij gevreesd en gehaat werd door de meeste vlootofficieren van hogen rang en waardoor hij door de anderen vurig werd be wonderd. Als oorlogscorrespondent voor de „Morning Post" in de boerenoorlog pleit Churchil voor een verdraagzame houding jegens de Zuid-Afrikaanse boeren. Hij was niet bang daarmede de publieke opinie tegen zich te krijgen. Wat hij dacht recht vaardig en verstandig te zijn, streefde hij na met al de kracht die in hein Was. Het Engelse volk mag Churchil dankbaar zijn i voor de adviezen in deze, welke hij pas 26 jaar zijn de in zijn blad neerschreef. Nam Louis Botha in 1900 Churchil in de boerenoorlog.gevangen, vlak voor de eerste wereldoorlog kwam dezelfde Louis1 Botha Churchil in Engeland opzoeken om hem te waarschuwen Voor Duit§p agressie. (Botha had op zijn reis^door Duitsland de oorlogsvoorbereidingen van dit land gezien). Wel een bewijs van de ge wijzigde verhouding tussen Botha en Churchil, tussen Afrika en Engeland, In 1915, in het begin dus van de eerste wereld oorlog, voorspelt Churchil de lange duur van die oorlog. Hij kan zich daarbij niet neerleggen. Hij wijst erop, dat de offensieven in het Westen vruchteloos zijn en duizenden mensenlevens kosten. Daarom zo zegt hij: „onderneemt een operatie in het Oosten, neemt Constantïnopel, neemt liet met de vloot als gij kunt, neemt het met het leger als gij moet, neemt het door welk plan ook, militair of maritiem dat uw deskundigen aanbevelen maar neemt het en neemt het vlug, en neemt het nu er nog tijd is". De legerleiding wil er niet aan en als men er tenslotte wel tot overgaat, blijkt het, dat men deze operatie beschouwd als een operatie van tweede rang. Het gevolg is, dat ze mislukt. Later geeft men toe, dat als men onverwijld Churchil's raad volledig had opgevolgd, de oorlog een heel wat gunstiger verloop zou hebben gehad. Het zou niet de laatste maal zijn dat men Chur chil's woorden in de wind_sIoeg tot schade van het Engelse volk,- ja tot schade van vele volken. Was Churchil het niet, die in het begin der dertiger jaren ernstig waarschuwde tegen nieuwe Duitse agressie. Eerder cn scherper clan anderen- ziet hij aan de politieke horizon het Duitse gevaar opdoemen. Als Hitier aan c!" macht komt, voelt hij dat Europa voor de beslissing zal wordengesteld. Hij wijst de Engelse regering op de Duitse herbe wapening. Hij wijst in 1934 op de groeiende Duitse luchtmacht. Hij noemt cijfers. De Engelse premier Baldwin zegt dat Churchil's cijfers onjuist zijn. Engeland's luchtvloot is alleen in Europa 50 sterker dan de Duitse. Het land dat door Churchii's woorden verontrust was, herademt bij Baldwin's gerustelling. Een halfjaar later verklaart Baldwin: „Ik was er volkomen naast". Churchil bleek gelijk te'hebben. Nog gaan de ogen van het Engelse volk niet open. Churchil zegt daarvan in een rede, waarin hij erop wijst, dat de toestand veel slechter is dan in 1914: „wij zijn op dit ogenblik in een staat van politieke verlamming". Churchil's woorden vermogen het volk niet wakker te schudden. Als Chamberlain in 1937 eerste Minister wordt, steunt men zijn fatale politiek. Een politiek die uitloopt op de ene con cessie na de andere aan de dictatoren in Duitsland en Italië. Als Chamberlain terugkeert van de conferentie te Munchen, waar hij Tsjecho-Slowakije heeft overgeleverd, in de handen van Hitier, verklaart cleze, dat de vrede voor dit geslacht verzekerd is. De menigte juicht hem toe. Maar Churchil zegt in het parlement: „Ik zal beginnen met het meest onpopulaire en minst graag gehoorde ding te zeggen, dat iedereen zou willen voorbijzien of vergeten, maar dat moet verklaard worden, n.I. dat Wij een totale onvervalste nederlaag hebben geleden en dat Frankrijk een nog zwaarder neder laag dan wij, heeft geleden". Churchil bleek goed gezien te hebben. Chamber- lein's politiek voorkwam geen oorlog maar ver sterkte Duitsland's positie. De tweede wereldoorlog brak uit. Churchil wordt in de regering opgenomen. Het volk roept om hem en die roep wordt sterker. Ais dan ook op 10 Mei 1940 de oorlog ten volle losbarst, maakt Chamber- lein plaats voor Churchil, de man die de meeste gebeurtenissen voorzien had, die de nodige energie bezat om de oorlog tot een goed einde te brengen. Op 13 Mei legt Churthil zijn eerste verklaring af. Hij zegt letterlijk: „lk heb u niets anders te bieden dan bloed, werk, zweet en tranen". Churchil's redevoeringen tijdens de oorlog zullen onvergetelijk voor ons blijven. Zij gaven ons de moed, die wij in die bange dagen zo dikwijls nodig hadden. Na Frankrijk's capitulatie sprak hij de woorden, waaruit zijn onverzettelijkheid bleek: „Wc zullen vechten op onze stranden, in onze straten, op onze pleinen, in onze huizen". Desnoods zou hij in die strijd voorop gegaan zijn. Capituleren kwam niet in hem op. Ook wij hebben hem niet altijd geloofd. Zeiden Wij niet, toen hij voorspelde, dat in 1945 het einde van de oorlog verwacht kon wórden, dit onbestaan baar was. Churchil kreeg gelijk. Voorjaar 1946 waarschuwde hij tegen Russische aspiraties, tegen het communistische gevaar. Weer lachte de Wereld. Zal hij gelijk krijgen? Cluirchil wij danken U, dat gij in de donkere jaren van onze geschiedenis ons voorging in de strijd tegen het barbarendom, wij danken U dat gij ons voerde naar de overwinning, die ons de zo fel begeerde vrijheid hergaf. Naast God danken wij U. God heeft U dat inzicht, die vastheid van karakter, die onverzettelijkheid, dat geniale geschonken, waardoor ook Nederland kon redden uit dc slavernij cfi door een zee van bloed en tranen ons kon hergeven, datgene wat ons zo uitermate dierbaar is. Gelukkig het land, dat zulk een staatsman ge schonken is. OBSERVATOR. MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG TEVERGEEFS 1 Cor. 15 13-17. Gedurig klinkt de blijde Paaschjubel overal, waar dc Kerk van Christus zich in haar Koning verheugt, die den dood heeft overwonnen. Christus is opgewekt! De Heere is waarlijk opgestaan! De opstanding van Christus is een onloo- chenbaar'hcilsfeit. En de Gemeente moet vasthou den aan de waarheid van dit fundamenteel stuk harer belijdenis, al wordt reeds twintig eeuwen lang en vooral in onzen tijd Gods heilig Woord door booze aanslagen uit de diepten dei hel belaagd. In de Kerk van Corinthe waren lieden, die de opstanding der dooden loochenden. En de Apostel Paulus, die in zijn brief heel wat heeft recht te zetten, komt in een aangrijpend betoog voor de waarheid Gods op. Als er geen opstanding der dooden is, geen zalige opstanding die vrucht is van Zijn verrijzenis, dan is Christus ook niet opgestaan. Vergeet niet, wie Christus is. Immers het Hoofd Zijner Gemeente en de levende leden Zijner Kerk zijn eeuwig aan Hem verbonden. Dus als zij niet opgewekt worden, dan is Hij ook niet opgewekt. En wat zou daar verder uit volgen? Zoo is onze prediking ijdel. Dc Apostelen leugenaars bedriegers, valschc getuigen Gods. Ook de al Be dienaren des Woords, allen, die het Evangelie prediken op Zendingsterrein en Evangelisatie, bedriegers. Daar maakt de wereld hen voor uit, en dat zijn zij ook werkelijk, als Christus niet uit den dood verrees. En - nog meer: Uw geloof is ijdel, tevergeefs, zonder inhoud en zonder gevolgen. Gij zijt nog in uw zonden, want Jezus heeft niet voldaan. God heeft zijn offer niet aangenomen. En degenen, die in Christus ontslapen zijn, verloren zijn zij, voor eeuwig verloren: hoe zou Hij hen kunnen verlossen, Hij, Die zelf voor den dood moest bukken? Laat ons maar met Christus 1 breken, waarom zullen we strijden en lijden voor een ijdcle zaak, voor een Koning die geen Koning is, voor een Christus die niet leeft? Als we alleen voor dit leven op Christus hopen, en na den dood heeft Hij geen heil en zaligheid ons bereid, zijn we dan niet de ellendigste van alle menschen? Is het dan niet beter niet de wereld te genieten en te jubelen en te jodelen, omdat het met den dood toch uit is, en omdat we aan dien Christus, dien uooden Jezus niets hebben? We zinken in een afgrond Weg. Geen hoop. Geen troost in leven en in sterven. Alles - tevergeefs*. P. A. ZEILSTRA. JEUGDAPPÈL A.-R. PARTIJ Dinsdag j.i. kwam in de Geref. Kerk te Middel harnis de A.-R. jeugd van Flakkee bijeen om de bespreking der programpunten der A.-R. Partij te beluisteren. Deze vergadering werd geopend met gebed en liet zingen van Ps. 89 7 en 8. De heer E. v. Ruller zei in zijn openingswoord dat sommigen van mening zijn dat de A.-R. te „oudemannetjesaclitig" is geworden en daardoor niet meer aantrekkelijk is voor de jeugd. Het met de Flakkeese jeugd gevulde kerkgebouw was voor hem een bewijs dat deze gedachte onjuist is.-Dit bleek hem ook in alle andere door hem bezochte vergaderingen. De A.-R. is ook voor de jeugd zij roept die jeugd op ter mobilisatie om hun arbeidskracht in te zetten in de aanstaande grote strijd. De jeugd mag niet onverschillig staan in de verkiezingsstrijd zij moet de achterstand die in de bezettingstijd ontstaan is inhalen. Dit verantwoordelijke werk kan alleen gezegend worden indien die jeugd zich weer stelt onder dc beginselen. We moeten niet allereerst staren op de praktijk want dan staan we los. Neen, eerst terug naar de beginselen en dan kunnen de practische moeilijk heden, hoe zwaar ook, met mannenmoed bestreden worden. De heer v. Ruller besprak in dit openingswoord op sobere, maar kernachtige wijze de grondslag van alle programpunten der A.-R. Partij. De bespreking der 4 hoofdpunten, weike hierna volgde, baseerde zich steeds weer op deze eis: Terug naar de beginselen. De heer E. v. Ruller sprak daarna over: GEZAGSHANDHAVING Spreker memoreerde twee belangrijke gebeurte nissen", die deze dag plaats hadden-gevonden: lc. Mussert gefusilleerd op de Waalsdorpervlakte; 2e. Het debat in de Tweede Kamer over de Indische kwestie. Dat vandaag het doodvonnis aan Mussert is voltrokken is geen daad, welke voortsproot uit wraakgevoelens, maar is zuiver een daad van gezagshandhaving, overeenstemmende met de eis der beginselen. Het tweede punt is echter een voorbeeld van gezagsverkvachting. Verschillende leden der Twee de Kamer hebben met kracht geprotesteerd tegen de handelwijze der regering, die met revolutionairen onderhandelde. Helaas kon een motie van afkeu ring geen stemmenmeerderheid verkrijgen. Dit alles is een gevolg van de verwarring der geesten. De A.-R. stelt als eerste punt op het programma Handhaving van het Gezag". We kunnen de vraag stellen, waarom we ons moeten onderwerpen aan het gezag der ouders, patroons of van hen die boven ons gesteld zijn. Hierop is slechts het antwoord, omdat God het gezag eist. Dat fundeert ons leven, daarop alleen funderen we het gezag. Het voorstel van Min. Logeman in de kwestie Indië, mist dit fundament, ja is zelfs op.geen enkel principe gebaseerd. Hij heeft zich laten leiden door de omstandigheden, hij heeft alleen dc kansen om tot overeenstemming te komen, als basis gebruikt voor zijn politiek. Is het wonder dat dit een zwe vende, Wankelende politiek is geworden? Ja een revolutionaire tegen de eis Gods ingaande politiek is Na gemeenschappelijke zang volgde declamatie door den lieer Maaskant. Dc heer De Kwaadsteniet sprak over: ZEDELIJKE VOLKSKRACHT Hoewel door verschillende niet A.-R. bladen, b.v. „De Maasbode", met sympathie dit programpunt was besproken, waren er toch in eigen kring enkele bezwaren geuit. Geen bezwaren tegen de inhoud, maar tegen de taal, waarin zij is gezet. Ze zou te moeilijk, te weinig tot liet volk sprekend zijn. Daarom stelde en besprak spreker de vraag: „Wat is morele defensie?" Helaas openbaart zich telkens op ontstellende wijze de de decadentie van het volksmoraal: corruptie, verwording van het gezin, onbetrouwbaarheid enz. Slechts indien de zedelijke' kracht van het volk door vernieuwing hersteld wordt, kan staat en maatschappij zich met kracht ontwikkelen. Morele defensie, morele vernieuwing, niet als uitgangspunt Gods Woord. We moeten niet zoals dc S.D.A.P. van voor 1940 onze ogen vestigen op het buitenland. Deze partij ontleende naam en beginselprogram eerst-een Duitsland. Toen de Socialistische partij daar op een fiasco uitliep, spiegelde dc S.D.A.P. zich aan Zweden. En nu aanschouwd! we een reproductie van de Engelse Labourpartij. Laten we onszelf zijn, anders wordt liet eigene verminkt en dc weerstand Wordt verzwakt. Christendom en Humanisme wordt in dc Partij van de Arbeid samengevoegd. Zo worden de wortels van het zedelijk volksbestaan aangetast. We moeten zijn een volk van karakter. De Overheid heeft slechts een dienende taak. Zij moet dc morele defensie bevorderen, maar niet geheel in eigen handen nemen. Het huidige kabinet stelt echter het hele volk onder staatscuratelc, zij eigent zich de plicht cn het recht der morele defensie geheel en al toe. Dc Partij van de Arbeid brengt o.a. als ver nieuwing: Verwerping klassestrijden De Openbare School aan dc ouders. Deze klasscstrijd werd door de A.-R. reeds in de vorige eeuw verworpen en de Schoolstrijd was er toch om van de school een school der ouders te maken. Deze vernieuwing is dus oud. De heer Brouwer sprak over: GEESTELIJKE VRIJHEID Waarom is het nodig dat er na de bevrijding nog gestreden moet worden voor de geestelijke vrij heid? Iedere partij wenst toch deze geestelijke vrijheid? Helaas heeft het woord „Vrijheid" echter diverse betekenissen. Ook de N.S.B. bracht ons in Mei 1940 een „vrijheid". In de bezettingstijd werden ons bijna alle persoonlijke en staatsvrij- heden ontnomen. Zij die zich verzetten, moesten dit vaak met de dood betalen. Het allerergste was echter, dat het Nat. Socialisme een aanslag trachtte te plegen op God. In Zijn plaats moest komen de dictatoriale Staatsgod. Bestaat deze strijd nu nog? Ja, indien kabinet en staat een macht in handen nemen, die hun niet toekomt, dan valt zij God aan. God heeft den mens de vrijheid als een kostbaar, verantwoordelijk bezit geschonken. De regering wenst niet meer de geestelijke vrij heid inzake de Radio-omroep aan het volk terug te geven. Eigenmachtig dringt zij het volk een eenheidsradio op. Zo ook met de Geleide economie. De slaat krijgt alle macht, alle vrijheid, elk persoonlijk initiatief wordt het volk uit handen genomen. De staat wil heersen 'over de geest, die God den mens verleende Hierna werd gezongen liet bekende lied: „Zij zullen het niet hebben", waarin de treffende regels voorkomen Met al hun schone woorden Met al hun stout geschreeuw Zij zullen ons niet hebben De Goden dezer eeuw. De heer N. v. d1.. Brugge sprak oVer: SOCIAAL RECHT In het slotwoord wekte de heer v. Ruller de aanwezigen op actief te zijn in de aanstaande ver kiezingsstrijd en speciaal tot de jongemannen richtte hij het verzoek in iedere gemeente een poli tieke studieclub.op te richten. Na het zingen van het „Luthèrlied" werd met dankzegging geëindigd. LANDBOUW. PERSBERICHT Op 27 November 1945 plaatsten wij het volgende persbericht Veehouders die hun stierkalveren wensen aan te houden door deze te laten castreren moeten hiervan opgave doen aan de P.H.B. Stierkalveren welke niet zijn aangegeven en op de bedrijven worden aangetroffen worden door de Controle in bezit genomen en niet in mindering van de leveringsplicht gebracht. Het is niet zeker dat voor alle aangegeven stierkalveren vergunning tot aanhouden als os wordt verstrekt. Dit zal later per bedrijf beoordeeld worden. Deze regeling geldt alleen voor distr. 26 H. Bij controle is evenwel gebleken dat verschil lende veehouders die aangifte bij den P.B.H. hebben gedaan dat zij een stierkalf wensten aan te houden om dit als os op hun bedrijf op te fokken dit stierkalf nog niet hebben laten castreren. In hun eigen belang wordt dus aangeraden dit ten spoedigste te laten doen. Deze kalveren moeten 4 maandch na de geboorte zijn gecastreerd daar zij anders door de CCD in beslag worden genomen. De P.B.H. van district 2S H J. BUTH. UITSTEL VAN VERVULLING DIENSTPLICHT VOOR MELKKNECHTS EN BOEREN ZOONS-MELKERS Van de mogelijkheid om door tusschen komst van de Plaatselijke Bureauhouders verzoeken om uitstel van vervulling van dienstplicht voor melkknechts en boerenzoons-melkers in te dienen is door zeer velen gebhiik gemaakt. Daar slechts een beperkt aantal vrijstellingen kan worden verleend zijn uitsluitend de aanvragen die op de meest urgente gevallen betrekking hebben door het Bureau Oogstvoorzicning van het Ministerie van Landbouw Visscherij en Voedselvoorziening aan het Ministerie van Oorlog doorgezonden. De aanvragers die voor uitstel in aanmerking komen zullen niet in werkelijke» dienst worden opgeroepen en ontvangen bericht dat linn uitstel is verleend. Indien wei etfli bevel tot opkomst wordt ont vangen dient hieraan onverwijld gevolg te worden gegeven. Nieuwe aanvragen om uitstel kunnen niet meer in behandeling worden genomen. Per soonlijk bezoek aan het Bureau Oogstvoorzicning heeft dan ook geen zin. Abonneert U op dit blad

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1