c
J
enbare Vergadering
ker j Ds. P. J. Dorsman
merlieden gevraagd
we Landbouwwagens
d. Velde
ik^s Bakkerijen
In spanning en inspanning
V. Electriciteits-Maatschappij
Goeree-Overflakkee", Middelharnis
ascrechtverbruikecs. welke meeneo in het afgeloopen
r 1 Mei 1945 tot 1 Mei 1946 gemiddeld meer
te hebben, dan 24 cent per kWh. exclusief
uur. kunnen schriftelijk een verzoek om restitutie
te veel betaalde indienen,
e verzoeken worden gaarne vóór 1 Juni a.s. inge-
De Directie.
ielbanden
die stuk zijn,
eer en wij weer als nieuw binnen een week.
Aanbevelend.
Eerste Flakk. Vulcaniseer Inr.
Emmastraat 60 - Telefoon No. 39
OUDE TONGE.
Staatk. Geref. Partij
OOLTGENSPLAAT
op D.V. VRIJDAG 10 MEI a.s. in het
Vereenigingslokaal van Hotel Vinke
Ned. Herv. Pred. Schelluinen
ang half acht.
tegen hoog loon.
elman en Korteweg - Ooltgensplaaf.
jving leerlingen Bewaarschool, Ouddorp
nsistorie Ned. Herv. Kerk, D.V. Donderdag
avonds 7—10 uur. - Trouwboekjes meenemen.
Leeftijd: 1 Juni 4 jaar.
ale Plantenkweekerlj
L. W. en C. de Wachter
Dirksland
denTomatenplanten i
Meloenen in perspot
Komkommers
Half Mei Tabaksplanten
ten Origineele Langendijker Koolplanten
j
op luchtbanden
Draagvermogen 3 en 5-tons
Leveren wij uit voorraad op vergunning
wsmederij, Nieuwe Tonge, Tel. 17
verband met de vermoedelijke opheffing van
D.U.W. en ter voorkoming van afvoering van
ers. die op ons eiland te werk kunnen worden
aar andere gebieden, worden alle landbouwers
ij het gewestelijk arbeidsbureau te Middelharnis
Jei a.s. op te geven hoeveel landarbeiders ze
10 Mei op hun bedrijf kunnen plaatsen.
De bestaren van de drie standorganisaties.
RATIS STUDEEREN
oot Middenstandsdiploma, Bouwvakpatroon
-arbeider, Taxateur, Assurantiebezorger,
erzekeriugslnspecteur, Makelaar - Taxa-
ur, enz. - kan Iedere Nederlander, die be
id Is tot kleine tegenprestatie! Zeer vol-
dige toelichting wordt U op aanvraag
anco toegezonden.
V; H. HANDELSTRAAT 5, A'DAM-Z.
Uw adres voor heerlijke koekjes en gebak.
Eens geprobeerd, altijd begeert
iteit in heerlijke Botersprits!
Kwaliteit wint altijd
C. J. DEENIK
Voorstraat 233 - MIDDELHARNIS - Tel. 271
andbouwers I
1945
de vrede werd door de JEEP en
zijn bestuurders tot stand gebracht.
Vraagt inlichtingen bij ons, ook voor
LANDBOUWWAGENS
Lignie
6 Dirksland Telef. 135
Vertegenwoordigers Willys Overland.
Osseweijer Zn. - Dirksland
ibruinebonen cn Zaaiwikken
soorten Delfia Mengvoeders
HOUDERS zend ons Uw bonnen voor
ok voer en Kuiken zaad. Steeds voorradig.
VRIJDAG 10 MEI 19-16
Prijs per kwartaal f 1,50. Losse nummers f0,15.
Advertentieprijs 130 mm 14 cent per mm.
Elke mm daarboven 10 cent.
Bij contract aanzienlijke korting.
OPBOUW
Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee
TWEEDE JAARGANG - No. 1
Adres der Redactie en Administratie:
ZANDPAD B 282 - MIDDELHARNIS
TELEFOON No. 332
Dit blad verschijnt iederen Vrijdag
Hoofdredacteur C. M. VOGELAAR
(Vlet rasse schreden nadert de 17de Mei, de
datum, waarop het Nederlandsche volk voor ligt
eerst na de bevrijding ter stembus zal worden
geroepen, en wel ter verkiezing van de 100 leden
der Tweede Kanier van onze Staten-Oeneraal.
Met een buitengewone spanning wordt de uit
slag van deze verkiezing tegemoet gezien, en met
een bijzondere inspanning voeren de verschillende
partijen dan ook de electorale strijd. Voor die
spanning en inspanning zijn ook inderdaad vele
redenen.
Van alle politieke verkiezingen is immers die
voor de Tweede Kamer verreweg de belangrijkste.
Dit orgaan der volksvertegenwoordiging heeft
het ruimste werkterrein, niet maar betreffende
een gemeente of een provincie, maar het gehecle
volksleven, het regeerbeleid in ons vaderland en
in de overzeesche gebiedsdeelen. Zeker ook de
arbeid der Eerste Kamer bestrijkt datzelfde ter
rein maar de Tweede Kamer bezit veel uitgebrei
der bevoegdheden. Ook worden alle onderwerpen
eerst in de Tweede Kamer besproken en daar het
breedst en alleen als de Tweede Kamer een wets
ontwerp heeft aangenomen komt het daarna in de
Eerste Kamer.
Maar wat de 2de Kamer-verkiezingen vooral
zoo belangrijk maakt, is dat van de samenstelling
van dit college afhangt hoe in groote lijnen het
regeerbeleid in de eerstkomende 4 jaren zal wezen.
Want na de Tweede-Kamer-verkiezingen komt er
gewoonlijk een nieuw kabinet van ministers, een
nieuwe „regeering". Hoe nu dat nieuwe kabinet
zal zijn samengesteld daarbij speelt de uitslag
der Tweede-Kamer-verkiezing een zeer groote rol.
Zeker niet de eenige rol, want wanneer er niet
één partij is die ineer dan 50 zetels behaalt dan
moet er een combinatie (een coalitie) van verschil
lende partijen gevormd worden, die het samen eens
zijn over de hoofdlijnen van het regeerbeleid voor
de komende periode. De kabinetsformateur (door
H.M. de Koningin aangewezen in verband niet de
stembusuitslag) zoekt dan zijn ministers uit die
combinatie van partijen. Zoodoende heeft liet
kabinet dan een meerderheid in de Kamer waarop
het steunen kan want anders is regeeren vrijwel
onmogelijk. Dit is dan een parlementair kabinet.
Uit een en ander is wel duidelijk Waarom voor
de uitslag der 2de Kamer verkiezingen altijd
bijzondere belangstelling, ja spanning bestaat.
Maar ditmaal is dat nog wel in buitengewone
mate het geval. Normaal moet deze stemming
elke 4 jaar gehouden worden. Maar thans zijn er
sedert de vorige verkiezing 9 jaren verstreken.
In 1937 was de laatste. In die 9 jaren ligt heel de
bange tijd van oorlog en bezetting.Diep ingrijpende
veranderingen hebben zich voltrokken op schier
elk gebied. De toestanden zijn nu zoo radicaal
anders dan in 1937. Jarenlang heeft elke openbare
politieke actie stilgelegen, en de politieke partijen
waren door de bezetter opgeheven. Eén streven
bezielde vrijwel ons geheele volk: van onder het
juk der tyrannic uitkomen. Daartoe hebben aller
lei groepen eendrachtig samengewerkt zooals bij
een groote brand allerlei menschen gezamenlijk
het blusschingswerk ter hand nemen.
Dit nu heeft bij velen de gedachte gewekt dat
al die verschillende politieke groepeeringen van
voor de oorlog vervallen Waren. Alles was nu na
de bevrijding heel anders geworden. En zoo leefde
bij velen de waan dat de oude principieele tegen
stellingen en partijen hun beteeken is hadden
verloren. Daarom moesten nu de oude politieke
groepeeringen „doorbroken" (het modewoord van
deze tijd). Uit die waan is de Nederlandsche-
Volksbeweging geboren, onder leiding van Prof.
Schermerhorn. Zoo sterk werd in die waan geloofd,
dat Prof. Schermerhorn zelfs werd aangewezen als
de voornaamste kabinetsformateur.
De feiten hebben echter intusschen reeds aan
getoond, dat dit alles niet anders dan een waan
was. De oude principieele tegenstelling tusschen
hen die het Woord Gods ook voor de staatkunde
als richtsnoer aanvaardep en hen die het gezag
van dat Woord verwerpen was natuurlijk gebleven.
Die antithese kan men wel doodverklaren, maar
ze is springlevend. Zóó springlevend, dat de N.V.B.
al spoedig gedwongen werd zich te ontpoppen.
En toen bleek het een puurilinksche partij, die
dan ook spoedig samensmolt met verschillende
andere linksche partijen, waarin de oude S.D.A.P.,
op enkele puntjes wat geschaafd, de hoofdrol
speelt.
In hoeverre er inderdaad ingrijpende verschui
vingen zijn gekomen in de geestelijke stroomingen
onder ons volk, zal nu de verkiezingsuitslag
moeten toonen. Óp die uitslag vooruitloopen door
voorspellingen, daaraan zullen we ons niet wagen.
Al zulke voorspellingen zijn niet anders dan
gissingen, waarbij gewoonlijk de Wensch de vader
der gedachte is. In 1945 zijn wel enkele proef-
stemmingen gehouden, maar die vormen toch
geen betrouwbare grondslag voor voorzeggingen
omtrent de komende verkiezing.
Maar vast staat: het Christelijke volksdeel, dat
Gods gezag voor het leven erkent, de Christelijke
partijen nemen aan de verkiezingsstrijd deel met
frissche kracht, en een program waarin uit de
oude beproefde beginselen de lijnen zijn getrokken
voor wederopbouw en regeering naar de eischen
die deze tijd stelt. Deze partijen komen voor de
dag met candidatenlijsten, waarop een keur van
bekwame en principieele mannen voorkomen, die
ook in de bezettingstijd als goede vaderlanders
het beginsel van Gods Woord en het heil van ons
vaderland hebben hooggehouden ten koste van
veel persoonlijke gevaren en persoonlijk lijden.
Mannen die niet anders begeeren, dan heel ons
volk te dienen. Geen belangenpolitiek voor een
groep, geen enghartige partij-politiek, maar dienst
aan het volk volgens de beginselen van Gods Woord
Naar de roeping nu, Waarmee God ze.If ons
roept, hebben wij door het uitbrengen van onze
stem op deze mannen, de naam Gods te belijden
ook op staatkundig gebied, We mogen het terrein
niet overlaten aan hen, die het gezag en het Woord
van die God voor het staatkundige leven ver
werpen.
Ondanks alle verwarrende leuzen blijft op elk
gebied van het leven de beslissende vraag: met
God of tegen en zonder God. En dan is dit zeker
alleen als Gods Woord erkend wordt als het
richtsnoer, alleen dan is er zegen en waarachtig
heil voor ons volk te wachten. Aan zedelijke
verwildering, geestelijke afval, revolutionaire woe
lingen kan alleen stevig weerstand geboden worden,
nooit door partijen die de zeggenschap van Gods
Woord ontkennen en zelf tnin of meer revoluti
onair zijn, maar alleen door hen die ook in alle
politieke beleid ervan Willen uitgaan dat God het
altijd beter weet dan de menschen, dat de wegen
die Hij wijst de eenig juiste en veilige wegen zijn.
Anders kan er geen licht, geen dageraad voor ons
vaderland zijn.
Breng zoo Uw stem uit a.s. Vrijdag voor Gods
oog. En svek in Uw omgeving anderen die weifelen
op, wijs ze de eenig rechte weg. Want
't Geheim van alle zegen
O, volk van Neerland hoor 't
Is in Gods vrees gelegen,
Zijn dienst, Zijn naam, Zijn woord.
„Den Vaderlanl Ghetrouwe"
Vandaag is het juist 6 jaar geleden dat de mach
tige Duitsche legers ons land verraderlijk binnen
vielen.
lu deze dagen van herdenking is er niet alleen
de dankbare vreugde over de bevrijding, maar ook
weemoed In ons hart. Want onze vrijheid is duur
gekocht.
In de Meidagen van 1940 en daarna op de
Waalsdorpervlakte en te Vught, in Duitsche con
centratiekampen en op verre wereldzeeën hebben
duizenden Nederlanders in den strijd voor vrijheid
en recht het offer van hun leven gebracht. Ter
herdenking van al deze dikwijls onbekend gebleven
helden volgt hier het gedicht: „De achttien dooden"
van Jan Campert, door deze jonge dichter geschre
ven naar aanleiding van het Haagsche sabotage-
proces, waarbij op 13 Maart 1941 achttien Neder
landers ter dood werden veroordeeld.
De- dichter behoorde ditmaal niet tot de ver
oordeelden, maar is Wel later ook zelf in een
Duitsch concentratiekamp omgekomen.
Hoewel wij tegen het laatste couplet onze be
denkingen hebben, valt liet ontleedmes ons vanzelf
uit de hand, bij de lezing van dit ontroerend
gedicht,'waarin Campert een man aan het woord
Iaat, die in het aangezicht van den dood er zichzelf
en andeven rekenschap van geeft, waarom en
waarvoor den (schijnbaar) ijd'len strijd tegen een
overmachtigen-vijand door hem werd gegonnen.
,,'t Hart dat het niet laten kon" gunde hem geen
rust.
Zóó willen wij allen herdenken die voor on^e
vrijheid gevallen zijn en die deze vrijheid hooger
hebben gewaardeerd dan eigen leven. Zij bleken
bereid tot het hoogste offer en hebben dit ook,
dikwijls bewust en vrijwillig, gebracht.
Hoe moet hun voorbeeld ons beschamen en
tevens aansporen om onze beste krachten te geven
aan het herstel van ons geslagen volk.
„DE ACHTTIEN DOODEN"
Een cel is maar twee meter lang
En maar, twee meter breed.
Maar kleiner nog is het stuk grond,
Dat ik nu nog niet weet,
Maar waar ik naamloos rusten zal.
Mijn makkers bovendien.
Wij waren achttien in getal,
Géén zal den avond zien.
O, lieflijkheid van licht en land,
Van Hollands yrijö kust.
Eens door den vijand overmand,
Had ik geen uur meer rust.
Wat kan een man, oprecht en trouw
Nog doen in zulk een tijd?
Hij kust zijn kind, hij kust zijn vrouw
En strijdt den ijd'len strijd.
Ik wist de taak, die ik begon
Een taak van moeiten zwaar.
Maar 't hart, dat het niet baten kon
Schuwt nimmer het gevaar.
Het weet) dat eenmaal in dit land
De vrijheid werd geëerd,
Voordat een vloekbre schennershand
Het anders heeft begeerd.
De Rattenvanger van Berlijn
Pijpt nu zijn melodie.
Zoowaar als ik straks dood zal(zijn,
De .liefste niet meer zie
En niet meer breken zal het brood
Of slapen mag met haar,
Verwerpt, al wat hij biedt of bood,
Die slimme vogelaar.
Gedenkt die deze woorden, leest,
Mijn makkers in den nood,
En die hun 't naast staan allermeest
In hunnen rampspoed groot.
Gelijk ook wij hebben gedacht
Aan eigen land en volk,
Er daagt een dag na eiken nacht,
Voorbij trekt ied're wolk.
Ik zie hoe 't eerste morgenlicht
Door 't hooge venster draalt.
Mijn God, maak mij het sterven licht,
En zoo ik heb gefaald,
Gelijk een eik wel falen kan,
Schenk mij dan Uw gena,
Opdat ik heenga als een man
Als 'k voor de loopen sta.
Jan Campert.
jliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniuiiiiiniiii^
ONDER DE LOUPE.
^iliiiiitiimiiiniiiiiniiiiiiiiiniiiiiiiiniiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiNinnimnmiiiTiiiiimiiiiinni^
WINSTON SPENCER CHURCHIL
Zou ik deze week over iets of iemand anders
kunnen schrijven dan over Winston Churchil of
zoals de Engelsen hem noemen „Good old Winnie"?
Verleden week hebben wij de bevrijdingsdag
herdacht. Wij hebben God gedankt voqr de her
kregen vrijheid. Deze week kan het Nederlandse
volk de man, die meer dan iemand anders door God
gebruikt is om de Wereld te redden uit de klauwen
van het Nationaal Socialisme, die het middel was
om de tot slavenvolken geworden landen weer te
voeren naar de vrijheid, toe juichen. Danke het
Nederlandse volk God dat Hij de wereld zulk een
man schonk.
Ongetwijfeld zullen duizenden zich verdringen
om hem te zien, om hem hulde te brengen voor de
taaie onverzettelijke strijd, die hij voerde voor de
bevrijding der volken.
Het kan wel niet anders of men moet, als men
dc geschiedenis van dezen groten staatsman
nagaat, grote bewondering voor hem koesteren.
Bewondering cn danbaarheid zal .deze weck het
Ncd. volk er toe brengen hem meer dan iemand
tevoren te bedelven onder ovaties, ovaties, die
echter nog, maar een afschaduwing zijn van onze
gevoelens jegens hem.
Reeds op jeugdige leeftijd, hij was nog slechts
26 jaar, deed Winston Churchil van zich spreken.
In de boerenoorlog Wordt hij door Louis Botha
gevangengenomen. Hij weet echter op romantische
wijze te ontsnappen, waardoor hij in Engeland
beroemd Wordt en men hem mede daardoor tot lid
van het parlement kiest.
Zodra hij in Engeland teruggekeerd is, schrijft
hij scherpe artikelen over de Engelse militaire
leiders, Hij zegt dat men geen oorlog kan winnen
niet bevelhebbers, wier militaire ervaring 20 jaar
oud is en die niet meer de vereiste physlsche en
geestelijke ijver hebben.
Ais Churchil in 1911 ccrsjte lord van de Admirali
teit wordt, brengt hij deze woorden in practijk.
De mogelijkheid om officier te worden was toen
zeer beperkt. Hij zet de deuren wijd open voor wie
begaafd is, aanleg en karakter heeft. Hij verjongt
het officierencorps, waardoor hij gevreesd en gehaat
werd door de meeste vlootofficieren van hogen rang
en waardoor hij door de anderen vurig werd be
wonderd.
Als oorlogscorrespondent voor de „Morning
Post" in de boerenoorlog pleit Churchil voor een
verdraagzame houding jegens de Zuid-Afrikaanse
boeren. Hij was niet bang daarmede de publieke
opinie tegen zich te krijgen. Wat hij dacht recht
vaardig en verstandig te zijn, streefde hij na met
al de kracht die in hein Was.
Het Engelse volk mag Churchil dankbaar zijn i
voor de adviezen in deze, welke hij pas 26 jaar zijn
de in zijn blad neerschreef. Nam Louis Botha in
1900 Churchil in de boerenoorlog.gevangen, vlak
voor de eerste wereldoorlog kwam dezelfde Louis1
Botha Churchil in Engeland opzoeken om hem te
waarschuwen Voor Duit§p agressie. (Botha had op
zijn reis^door Duitsland de oorlogsvoorbereidingen
van dit land gezien). Wel een bewijs van de ge
wijzigde verhouding tussen Botha en Churchil,
tussen Afrika en Engeland,
In 1915, in het begin dus van de eerste wereld
oorlog, voorspelt Churchil de lange duur van die
oorlog. Hij kan zich daarbij niet neerleggen. Hij
wijst erop, dat de offensieven in het Westen
vruchteloos zijn en duizenden mensenlevens kosten.
Daarom zo zegt hij: „onderneemt een operatie in
het Oosten, neemt Constantïnopel, neemt liet met
de vloot als gij kunt, neemt het met het leger als
gij moet, neemt het door welk plan ook, militair
of maritiem dat uw deskundigen aanbevelen maar
neemt het en neemt het vlug, en neemt het nu er
nog tijd is".
De legerleiding wil er niet aan en als men er
tenslotte wel tot overgaat, blijkt het, dat men deze
operatie beschouwd als een operatie van tweede
rang. Het gevolg is, dat ze mislukt. Later geeft
men toe, dat als men onverwijld Churchil's raad
volledig had opgevolgd, de oorlog een heel wat
gunstiger verloop zou hebben gehad.
Het zou niet de laatste maal zijn dat men Chur
chil's woorden in de wind_sIoeg tot schade van het
Engelse volk,- ja tot schade van vele volken.
Was Churchil het niet, die in het begin der
dertiger jaren ernstig waarschuwde tegen nieuwe
Duitse agressie. Eerder cn scherper clan anderen-
ziet hij aan de politieke horizon het Duitse gevaar
opdoemen. Als Hitier aan c!" macht komt, voelt
hij dat Europa voor de beslissing zal wordengesteld.
Hij wijst de Engelse regering op de Duitse herbe
wapening. Hij wijst in 1934 op de groeiende Duitse
luchtmacht. Hij noemt cijfers. De Engelse premier
Baldwin zegt dat Churchil's cijfers onjuist zijn.
Engeland's luchtvloot is alleen in Europa 50
sterker dan de Duitse. Het land dat door Churchii's
woorden verontrust was, herademt bij Baldwin's
gerustelling. Een halfjaar later verklaart Baldwin:
„Ik was er volkomen naast". Churchil bleek gelijk
te'hebben.
Nog gaan de ogen van het Engelse volk niet
open. Churchil zegt daarvan in een rede, waarin
hij erop wijst, dat de toestand veel slechter is dan
in 1914: „wij zijn op dit ogenblik in een staat van
politieke verlamming".
Churchil's woorden vermogen het volk niet
wakker te schudden. Als Chamberlain in 1937
eerste Minister wordt, steunt men zijn fatale
politiek. Een politiek die uitloopt op de ene con
cessie na de andere aan de dictatoren in Duitsland
en Italië.
Als Chamberlain terugkeert van de conferentie
te Munchen, waar hij Tsjecho-Slowakije heeft
overgeleverd, in de handen van Hitier, verklaart
cleze, dat de vrede voor dit geslacht verzekerd is.
De menigte juicht hem toe. Maar Churchil zegt in
het parlement: „Ik zal beginnen met het meest
onpopulaire en minst graag gehoorde ding te
zeggen, dat iedereen zou willen voorbijzien of
vergeten, maar dat moet verklaard worden, n.I.
dat Wij een totale onvervalste nederlaag hebben
geleden en dat Frankrijk een nog zwaarder neder
laag dan wij, heeft geleden".
Churchil bleek goed gezien te hebben. Chamber-
lein's politiek voorkwam geen oorlog maar ver
sterkte Duitsland's positie.
De tweede wereldoorlog brak uit. Churchil wordt
in de regering opgenomen. Het volk roept om hem
en die roep wordt sterker. Ais dan ook op 10 Mei
1940 de oorlog ten volle losbarst, maakt Chamber-
lein plaats voor Churchil, de man die de meeste
gebeurtenissen voorzien had, die de nodige energie
bezat om de oorlog tot een goed einde te brengen.
Op 13 Mei legt Churthil zijn eerste verklaring af.
Hij zegt letterlijk: „lk heb u niets anders te bieden
dan bloed, werk, zweet en tranen".
Churchil's redevoeringen tijdens de oorlog zullen
onvergetelijk voor ons blijven.
Zij gaven ons de moed, die wij in die bange
dagen zo dikwijls nodig hadden. Na Frankrijk's
capitulatie sprak hij de woorden, waaruit zijn
onverzettelijkheid bleek: „Wc zullen vechten op
onze stranden, in onze straten, op onze pleinen,
in onze huizen". Desnoods zou hij in die strijd
voorop gegaan zijn. Capituleren kwam niet in
hem op.
Ook wij hebben hem niet altijd geloofd. Zeiden
Wij niet, toen hij voorspelde, dat in 1945 het einde
van de oorlog verwacht kon wórden, dit onbestaan
baar was. Churchil kreeg gelijk.
Voorjaar 1946 waarschuwde hij tegen Russische
aspiraties, tegen het communistische gevaar. Weer
lachte de Wereld. Zal hij gelijk krijgen?
Cluirchil wij danken U, dat gij in de donkere
jaren van onze geschiedenis ons voorging in de
strijd tegen het barbarendom, wij danken U dat gij
ons voerde naar de overwinning, die ons de zo fel
begeerde vrijheid hergaf. Naast God danken wij U.
God heeft U dat inzicht, die vastheid van karakter,
die onverzettelijkheid, dat geniale geschonken,
waardoor ook Nederland kon redden uit dc
slavernij cfi door een zee van bloed en tranen ons
kon hergeven, datgene wat ons zo uitermate
dierbaar is.
Gelukkig het land, dat zulk een staatsman ge
schonken is.
OBSERVATOR.
MEDITATIE
VOOR DEN ZONDAG
TEVERGEEFS
1 Cor. 15 13-17.
Gedurig klinkt de blijde Paaschjubel overal,
waar dc Kerk van Christus zich in haar Koning
verheugt, die den dood heeft overwonnen. Christus
is opgewekt! De Heere is waarlijk opgestaan!
De opstanding van Christus is een onloo-
chenbaar'hcilsfeit. En de Gemeente moet vasthou
den aan de waarheid van dit fundamenteel stuk
harer belijdenis, al wordt reeds twintig eeuwen
lang en vooral in onzen tijd Gods heilig Woord
door booze aanslagen uit de diepten dei hel
belaagd.
In de Kerk van Corinthe waren lieden, die de
opstanding der dooden loochenden. En de Apostel
Paulus, die in zijn brief heel wat heeft recht te
zetten, komt in een aangrijpend betoog voor de
waarheid Gods op. Als er geen opstanding der
dooden is, geen zalige opstanding die vrucht is
van Zijn verrijzenis, dan is Christus ook niet
opgestaan. Vergeet niet, wie Christus is. Immers
het Hoofd Zijner Gemeente en de levende leden
Zijner Kerk zijn eeuwig aan Hem verbonden.
Dus als zij niet opgewekt worden, dan is Hij ook
niet opgewekt. En wat zou daar verder uit volgen?
Zoo is onze prediking ijdel. Dc Apostelen leugenaars
bedriegers, valschc getuigen Gods. Ook de al Be
dienaren des Woords, allen, die het Evangelie
prediken op Zendingsterrein en Evangelisatie,
bedriegers. Daar maakt de wereld hen voor uit,
en dat zijn zij ook werkelijk, als Christus niet uit
den dood verrees. En - nog meer: Uw geloof is
ijdel, tevergeefs, zonder inhoud en zonder gevolgen.
Gij zijt nog in uw zonden, want Jezus heeft niet
voldaan. God heeft zijn offer niet aangenomen. En
degenen, die in Christus ontslapen zijn, verloren
zijn zij, voor eeuwig verloren: hoe zou Hij hen
kunnen verlossen, Hij, Die zelf voor den dood
moest bukken? Laat ons maar met Christus 1
breken, waarom zullen we strijden en lijden voor
een ijdcle zaak, voor een Koning die geen Koning
is, voor een Christus die niet leeft?
Als we alleen voor dit leven op Christus hopen,
en na den dood heeft Hij geen heil en zaligheid
ons bereid, zijn we dan niet de ellendigste van alle
menschen? Is het dan niet beter niet de wereld te
genieten en te jubelen en te jodelen, omdat het
met den dood toch uit is, en omdat we aan dien
Christus, dien uooden Jezus niets hebben? We
zinken in een afgrond Weg. Geen hoop. Geen troost
in leven en in sterven. Alles - tevergeefs*.
P. A. ZEILSTRA.
JEUGDAPPÈL A.-R. PARTIJ
Dinsdag j.i. kwam in de Geref. Kerk te Middel
harnis de A.-R. jeugd van Flakkee bijeen om de
bespreking der programpunten der A.-R. Partij
te beluisteren.
Deze vergadering werd geopend met gebed en
liet zingen van Ps. 89 7 en 8.
De heer E. v. Ruller zei in zijn openingswoord
dat sommigen van mening zijn dat de A.-R. te
„oudemannetjesaclitig" is geworden en daardoor
niet meer aantrekkelijk is voor de jeugd.
Het met de Flakkeese jeugd gevulde kerkgebouw
was voor hem een bewijs dat deze gedachte onjuist
is.-Dit bleek hem ook in alle andere door hem
bezochte vergaderingen.
De A.-R. is ook voor de jeugd zij roept die jeugd
op ter mobilisatie om hun arbeidskracht in te zetten
in de aanstaande grote strijd.
De jeugd mag niet onverschillig staan in de
verkiezingsstrijd zij moet de achterstand die in
de bezettingstijd ontstaan is inhalen.
Dit verantwoordelijke werk kan alleen gezegend
worden indien die jeugd zich weer stelt onder dc
beginselen.
We moeten niet allereerst staren op de praktijk
want dan staan we los. Neen, eerst terug naar de
beginselen en dan kunnen de practische moeilijk
heden, hoe zwaar ook, met mannenmoed bestreden
worden.
De heer v. Ruller besprak in dit openingswoord
op sobere, maar kernachtige wijze de grondslag
van alle programpunten der A.-R. Partij. De
bespreking der 4 hoofdpunten, weike hierna volgde,
baseerde zich steeds weer op deze eis: Terug naar
de beginselen.
De heer E. v. Ruller sprak daarna over:
GEZAGSHANDHAVING
Spreker memoreerde twee belangrijke gebeurte
nissen", die deze dag plaats hadden-gevonden: lc.
Mussert gefusilleerd op de Waalsdorpervlakte; 2e.
Het debat in de Tweede Kamer over de Indische
kwestie.
Dat vandaag het doodvonnis aan Mussert is
voltrokken is geen daad, welke voortsproot uit
wraakgevoelens, maar is zuiver een daad van
gezagshandhaving, overeenstemmende met de eis
der beginselen.
Het tweede punt is echter een voorbeeld van
gezagsverkvachting. Verschillende leden der Twee
de Kamer hebben met kracht geprotesteerd tegen
de handelwijze der regering, die met revolutionairen
onderhandelde. Helaas kon een motie van afkeu
ring geen stemmenmeerderheid verkrijgen. Dit
alles is een gevolg van de verwarring der geesten.
De A.-R. stelt als eerste punt op het programma
Handhaving van het Gezag".
We kunnen de vraag stellen, waarom we ons
moeten onderwerpen aan het gezag der ouders,
patroons of van hen die boven ons gesteld zijn.
Hierop is slechts het antwoord, omdat God het
gezag eist. Dat fundeert ons leven, daarop alleen
funderen we het gezag.
Het voorstel van Min. Logeman in de kwestie
Indië, mist dit fundament, ja is zelfs op.geen enkel
principe gebaseerd. Hij heeft zich laten leiden door
de omstandigheden, hij heeft alleen dc kansen om
tot overeenstemming te komen, als basis gebruikt
voor zijn politiek. Is het wonder dat dit een zwe
vende, Wankelende politiek is geworden? Ja een
revolutionaire tegen de eis Gods ingaande politiek is
Na gemeenschappelijke zang volgde declamatie
door den lieer Maaskant.
Dc heer De Kwaadsteniet sprak over:
ZEDELIJKE VOLKSKRACHT
Hoewel door verschillende niet A.-R. bladen, b.v.
„De Maasbode", met sympathie dit programpunt
was besproken, waren er toch in eigen kring enkele
bezwaren geuit. Geen bezwaren tegen de inhoud,
maar tegen de taal, waarin zij is gezet. Ze zou te
moeilijk, te weinig tot liet volk sprekend zijn.
Daarom stelde en besprak spreker de vraag:
„Wat is morele defensie?" Helaas openbaart zich
telkens op ontstellende wijze de de decadentie van
het volksmoraal: corruptie, verwording van het
gezin, onbetrouwbaarheid enz. Slechts indien de
zedelijke' kracht van het volk door vernieuwing
hersteld wordt, kan staat en maatschappij zich
met kracht ontwikkelen. Morele defensie, morele
vernieuwing, niet als uitgangspunt Gods Woord.
We moeten niet zoals dc S.D.A.P. van voor 1940
onze ogen vestigen op het buitenland. Deze partij
ontleende naam en beginselprogram eerst-een
Duitsland. Toen de Socialistische partij daar op
een fiasco uitliep, spiegelde dc S.D.A.P. zich aan
Zweden. En nu aanschouwd! we een reproductie
van de Engelse Labourpartij. Laten we onszelf zijn,
anders wordt liet eigene verminkt en dc weerstand
Wordt verzwakt. Christendom en Humanisme
wordt in dc Partij van de Arbeid samengevoegd.
Zo worden de wortels van het zedelijk volksbestaan
aangetast. We moeten zijn een volk van karakter.
De Overheid heeft slechts een dienende taak. Zij
moet dc morele defensie bevorderen, maar niet
geheel in eigen handen nemen. Het huidige kabinet
stelt echter het hele volk onder staatscuratelc, zij
eigent zich de plicht cn het recht der morele
defensie geheel en al toe.
Dc Partij van de Arbeid brengt o.a. als ver
nieuwing: Verwerping klassestrijden De Openbare
School aan dc ouders. Deze klasscstrijd werd door
de A.-R. reeds in de vorige eeuw verworpen en de
Schoolstrijd was er toch om van de school een school
der ouders te maken. Deze vernieuwing is dus oud.
De heer Brouwer sprak over:
GEESTELIJKE VRIJHEID
Waarom is het nodig dat er na de bevrijding nog
gestreden moet worden voor de geestelijke vrij
heid? Iedere partij wenst toch deze geestelijke
vrijheid? Helaas heeft het woord „Vrijheid" echter
diverse betekenissen. Ook de N.S.B. bracht ons
in Mei 1940 een „vrijheid". In de bezettingstijd
werden ons bijna alle persoonlijke en staatsvrij-
heden ontnomen. Zij die zich verzetten, moesten
dit vaak met de dood betalen. Het allerergste was
echter, dat het Nat. Socialisme een aanslag trachtte
te plegen op God. In Zijn plaats moest komen de
dictatoriale Staatsgod. Bestaat deze strijd nu nog?
Ja, indien kabinet en staat een macht in handen
nemen, die hun niet toekomt, dan valt zij God aan.
God heeft den mens de vrijheid als een kostbaar,
verantwoordelijk bezit geschonken.
De regering wenst niet meer de geestelijke vrij
heid inzake de Radio-omroep aan het volk terug
te geven. Eigenmachtig dringt zij het volk een
eenheidsradio op.
Zo ook met de Geleide economie. De slaat krijgt
alle macht, alle vrijheid, elk persoonlijk initiatief
wordt het volk uit handen genomen. De staat wil
heersen 'over de geest, die God den mens verleende
Hierna werd gezongen liet bekende lied: „Zij
zullen het niet hebben", waarin de treffende regels
voorkomen
Met al hun schone woorden
Met al hun stout geschreeuw
Zij zullen ons niet hebben
De Goden dezer eeuw.
De heer N. v. d1.. Brugge sprak oVer:
SOCIAAL RECHT
In het slotwoord wekte de heer v. Ruller de
aanwezigen op actief te zijn in de aanstaande ver
kiezingsstrijd en speciaal tot de jongemannen
richtte hij het verzoek in iedere gemeente een poli
tieke studieclub.op te richten.
Na het zingen van het „Luthèrlied" werd met
dankzegging geëindigd.
LANDBOUW.
PERSBERICHT
Op 27 November 1945 plaatsten wij het volgende
persbericht
Veehouders die hun stierkalveren wensen aan
te houden door deze te laten castreren moeten
hiervan opgave doen aan de P.H.B.
Stierkalveren welke niet zijn aangegeven en
op de bedrijven worden aangetroffen worden door
de Controle in bezit genomen en niet in mindering
van de leveringsplicht gebracht.
Het is niet zeker dat voor alle aangegeven
stierkalveren vergunning tot aanhouden als os
wordt verstrekt. Dit zal later per bedrijf beoordeeld
worden.
Deze regeling geldt alleen voor distr. 26 H.
Bij controle is evenwel gebleken dat verschil
lende veehouders die aangifte bij den P.B.H.
hebben gedaan dat zij een stierkalf wensten aan
te houden om dit als os op hun bedrijf op te fokken
dit stierkalf nog niet hebben laten castreren.
In hun eigen belang wordt dus aangeraden dit
ten spoedigste te laten doen. Deze kalveren moeten
4 maandch na de geboorte zijn gecastreerd daar
zij anders door de CCD in beslag worden genomen.
De P.B.H. van district 2S H
J. BUTH.
UITSTEL VAN VERVULLING DIENSTPLICHT
VOOR MELKKNECHTS EN BOEREN
ZOONS-MELKERS
Van de mogelijkheid om door tusschen komst
van de Plaatselijke Bureauhouders verzoeken om
uitstel van vervulling van dienstplicht voor
melkknechts en boerenzoons-melkers in te dienen
is door zeer velen gebhiik gemaakt. Daar slechts
een beperkt aantal vrijstellingen kan worden
verleend zijn uitsluitend de aanvragen die op de
meest urgente gevallen betrekking hebben door
het Bureau Oogstvoorzicning van het Ministerie
van Landbouw Visscherij en Voedselvoorziening
aan het Ministerie van Oorlog doorgezonden.
De aanvragers die voor uitstel in aanmerking
komen zullen niet in werkelijke» dienst worden
opgeroepen en ontvangen bericht dat linn uitstel
is verleend.
Indien wei etfli bevel tot opkomst wordt ont
vangen dient hieraan onverwijld gevolg te worden
gegeven. Nieuwe aanvragen om uitstel kunnen
niet meer in behandeling worden genomen. Per
soonlijk bezoek aan het Bureau Oogstvoorzicning
heeft dan ook geen zin.
Abonneert U op dit blad