J. J. C. DE LIGNIE
Gebr. VAN SPLUNTER
Mosselman, Holleman Vis
Voorjaarszaaigranen
Vezel
cement pijpen
Groen van Prinstererschool
MIDDELHARNIS
GELEGENHEID TOT
AANGIFTE VAN LEERLINGEN
op D.V. Dinsdag 5 Maart 1946 van 6.30 totj7.30
uur in de Bestuurskamer der School.
HET BESTUUR.
De meest bekende Auto in de wereld is
de JEEP
Deze militaire wagen, die overal ter
wereld heeft voldaan, komt nu be
schikbaar voor het civiele verkeer.
Geeft nu reeds Uw bestelling ten spoedigste op.
Ook voor Landbouwwagens zijn wij Uw adres
Landbouwsmederi], Dirksland - Tel. 135
Wij ontvingen het volgende bericht van Ue^Fa. CEURVORST te
Amsterdam:
ANDRE J. H. CEURVORST bericht ons vanuit
Amerika:
Eerste zendingen Fargo Trucks FL 460, 4.06 m*
wielbasis met Cabine en stake body onderweg. Vol
gende week in Nederland verwacht. Grote zendingen
volgen. Bericht Uw cliënten en laat aankoopvergun
ningen aanvragen. Prijzen en kortingen maken wij
zo spoedig mogelijk bekend.
CEURVORST.
Amsterdam, 15 Februari 1946.
Degene die bij ons nog geen aanvrage vooreen nieuwe Truck hebben
lopen en in aanmerking wensen te komen voor een nieuwe FARGO,
verzoeken wij beleefd zich zo spoedig mogelijk met ons in verbinding
te stellen.
Tel. 317 MIDDELHARNIS
Machinefabriek Sommelsdijk - Tel. 224
HET ADRES voor GOEREE EN OVERFLAKKEE
voor reparatieën aan
Machines, Tractoren en Landbouwwerktuigen
Zuiver Draai-, Lasch-, Frais-. Schaaf- en Bankwerk
Op aankoopvergunning en nit voorraad te leveren:
Graaimaaiers, Maaimachines, Tractoren, enz.
Wij zijn ruim gesorteerd in onderdeden
voor BINDERS en MAAIMACHINES
Voor Witlof-installatie kunnen wij weder prijs
geven met Org. Eng. koperen kranen.
MOSSELMAN, HOLLEMAN VIS.
BLANCA ZOMERTARWE. - BERSEE TARWE.
Haver - Gerst - Groene Erwten - Schokker Erwten
fa. J. C. Ossewijer Zn. - Tel. 156 - Dirksland
levert uit voorraad
H. TIELEMAN Cz.
Julianaweg 68 Melissant
Handel in Landbouwwerktuigen
L. HANSON - Tel. no. 52 - OUDDORP
Boerenleenbank Dirksland.
De KASSIER maakt bekend dat Dinsdagavonds
GEEN Zitting meer wordt gehouden
ZITDAGEN Donderdag van 2—5 uur; 6 8 uur.
Zaterdag van 2—5 uur.
N.B. Speciaal voor personen, die buiten de Gemeente
wonen Donderdags van 10—12 uur.
Huilen.
Damesschoenen, hoge hak, m.4!
voor Damesschoenen m. 40 platte
hak. Te bevragen FR. WIT
VLIET, Geld.dijk 591, Dirksland.
Een paar zw. Damesschoenen,
m. 40, z.g.a.n. bak, voor idem
m. 39. Te bevr. bij J. NAGTE-
GAAL, Molendijk 125a, N.-Tonge.
Een paar zwarte Dameslaarzen
m. 38, voor een lap japonstof.
Middelharnis, Chr. de Vrieslaan,
C 170-
Wie ruilt een Meisjesmantel,
leeftijd plm. 16 jaar (keuze uit
twee), voor japonstof.
Een paar nieuwe br. Dames
schoenen, m. 40, voor zwarte m.39
of 40. Adres: Sommelsdijk, Enkele
Ring A 107.
Wie ruilt een v.o. Voordeur
voor een 2 pers. ledikant. G. v. d.
WAL, Elve 147, Stellendam.
Wie ruilt een v.o. kinderwagen
met dikke gummibanden voor
dito wandelwagentje. P. VAN
NIMWEGEN, Wevershoek 125 A
Sommelsdijk.
Wie ruilt zo goed als nieuwe
zwarte schoenen, hak voor dito
platte hak, of iets anders.
Geruite meisjes gummi Regen
mantel, leeft. 14 of 15 jaar voor
onverschillig wat. Brieven onder
No. 137, Bureau van dit blad.
Wie ruilt of koopt mijn zwarte
nieuwe Damesmantel, oude kwali
teit. Inlichtingen bij G. VAN
KOPPEN, Boekhandel, Ouddorp.
TE RUIL OF TE KOOP:
Een gebruikte duivenkooi en
een broedkooi voor kanaries.
Wed. SCHIPPER, Zandpad, Mid
delharnis.
Wie ruilt nieuwe Dameszomer
mantel, o.kw. m. 44, voor vloer
kleed o.kw. m. 3 4.
Inlichtingen: L. GROENEN
DIJK, Westdijk305, Sommelsdijk.
Wie ruilt een paar nieuwe
zwarte Damesschoenen maat 39
voor dameskousen. S. LOO(Ji
Oostcrvoorgors, Middelharnis.
Wie ruilt een paar Jongens
schoenen in goeden staat, m. 39,
voor een paar goede schoenen,
maat 41. T. VAN DER VALK,
Verl. Hoflaan 20, Middelharnis.
VRIJDAG 8 MAART 1946
Prijs per kwartaal f 1,50. Losse nummers 0,15.
Advertentieprijs 1 30 mm M cent per mm.
Elke mm daarboven 10 cent.
Bij contract aanzienlijke korting.
OPBOUW
Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee
EERSTE JAARGANG - No. 45
Adres der Redactie en Administratie:
ZANDPAD B 282 - MIDDELHARNIS
Dit blad verschijnt iederen Vrijdag
Hoofdredacteur C. M. VOGELAAR
ARBEID.
De waarde van een bepaald bezit wordt dikwijls
bet best gevoeld, wanneer men het missen moet.
Is dit ook niet het geval bij den arbeid?
Den dagelijkschen arbeid kan velen zoo zwaar
vallen.
Men beschouwt het dikwijls als een noodzakelijk
kwaad, noodzakelijk, om dat men nu eenmaal door
arbeid instaatgesteld wordt in het levensonderhoud
voor zichzelf en de zijnen te voorzien. Wanneer
tnen dan door welken oorzaak ook, niet meer tot
arbeiden in staat is, wordt het gemis steeds meer
gevoeld.
Lichaam en geest ondergaan den verheffenden
invloed van een normaal arbeidsleven. Deze
ervaring van ieder mensch is maar niet toevallig.
Zij vloeit onmiddellijk voort uit het wezen van den
mensch.
De mensch is geschapen naar het beeld Gods.
In Genesis 1 26 lezen we: „En God zeide: Laat
Ons menschen maken, naar Ons beeld, naar Onze
gelijkenis".
Eén der werkzaamheden Gods is werken. De
Heilige Schrift leert ons dit in Johannes 5 17,
waar we lezen: „En Jezus antwoordde hem: Mijn
Vader werkt tot nu toe, en Ik werk ook".
Arbeid is dus niet iets onwaardigs, dat oorspron
kelijk niet tot de bestemming van den mensch
behoorde, doch integendeel iets dat tot zijn hooge
roeping behoort.
De mensch is kroonstuk der schepping.
Zijn taak is de aarde te bouwen en te bewaren,
heerschappij te hebben over de geheele aarde en
over alle dieren (Gen. 1 26).
Uitgangspunt voor allerlei sociale arbeid moet
telkens weer zijn, den mensch in staat te stellen,
zijn opdracht van Godswege te kunnen vervullen.
Daarom is het Christendom in den waren zin
sociaal, omdat het werkgever en werknemer ge
meenschappelijk plaatst in dezelfde levensbestem
ming, om telkens weer de stof dienstbaar te maken
aan mensch en menschheid tot Eer van den Schep
per. De arbeid is door de zonde van karakter
veranderd, immers zou de aarde voortaan doornen
en distelen voortbrengen.
Dat beteekent dat mensch en heel de schepping
de gevolgen der zonde zouden gevoelen. In den
mensch door ziekte, zwakte, gebreken. In de natuur
door onkruid, ontwrichting, natuurrampen.
In die wereld gaf God Zijn Zoon tot een verlos
sing der wereld, om weg te nemen in beginsel de
macht van den Booze over heel de Schepping.
Door Christus gaat het Schriftwoord in vervul
ling: „Ziet, Ik maak alle dingen nieuw l"
En in dit alles gebruikt God menschen als Zijn
medewerkers.
Is dit alles nu theorie of heeft dit ook beteekenis
voor het leven van allen dag?
Ons antwoord is zeer beslist ja.
God geeft in Zijn Woord geen beschouwingen,
waar we eens over kunnen praten, maar Hij eischt
volstrekte gehoorzaamheid aan Zijn Wil. Ons ge
loof moet steeds weer werkelijkheid in ons leven
worden. Dit beteekent een voortdurenden strijd
tegen egoïsme en zelfzucht, vruchten van den
ouden mensch.
Voor het practische leven beteekent het voren
staande, dat de arbeid op het hooge plan in ons
volksleven moet staan, waarop het behoort.
Dit geldt voor den enkeling en de gemeenschap.
Voor ieder moet arbeid weer levensvreugde be-
teekenen. Daartoe kan bijdragen, wanneer men
den te verrichten arbeid ziet in het levensgeheel.
Dan beteekent het „slooten" de afwatering ver
beteren, hetgeen den grond voor de voedselvoor
ziening weer ten goede komt. Wanneer het zoo
weer gaat zien,dan is alle nuttige arbeid, hoe gering
ook, van beteekenis in het geheel.
In een ketting kan geen schakel gemist worden,
want dan breekt het geheel.
In onze samenleving kan geen arbeid, die noodig
is, gemist worden of het geheel wordt verstoord.
Zoo stijgt de arbeidswaardeering, omdat men
zich nuttig maakt aan het geheel. Ook de gemeen
schap moet den arbeid weer zien zooals hij is,
doordat we allen ook krijgen voor de samenhang
der dingen. Dan erkennen we, dat de eene arbeid
belangrijker is dan de andere, dan erkennen we,
dat een bedrijfsleider meer verantwoording draagt
dan een leerling, maar beiden zijn noodig en nuttig
voor de samenleving en hebben dientengevolge
een basis van samenwerking.
Zoo groeit de sociale gedachte en verdwijnt het
individualisme.
Die groeiende, echt christelijke gemeenschaps
gedachte draagt dan verder rijke vruchten,, want
v/aardeering moet zich uiten. In loon, in verzorging
bij ziekte, bij ouderdom, in goede verstandhouding
tusschen de bedrijfsgenooten, in tijden van min
dere werkgelegenheid.
Een sociale wetgeving is noodig, maar zij zal
gedragen moeten worden door een sociale geest
bij allen, die bij het arbeidsproces betrokken zijn.
Wanneer we zoo allen onze taak zien, dan gaan
we „aan den slag", willen we heerschen over de
aarde, in een elkander dienen, bouwen we tesamen
aan ons eigen volksleven, bewerken den bodem
overal waar het noodig is.
Groote stukken grond in Nederland wachten
op bewerking. In dat alles willen we onze roeping
vervullen.
Arbeid is een kostelijke gave Gods. In dien
arbeid wil Hij ons zegenen.
Een volk dat arbeidt, bouwt aan zijn toekomst.
Zult gij den zwakken mens vermanen,
want mensenwoorden zijn slechts wanen
en mensentrouw is ijdelheid.
Naast dit beeld van Petrus plaatsen we het beeld,
dat G. Kamphuis ons geeft van Pilatus. Kamphuis
behoort tot de Protestantse jongeren en zijn ge
dicht zal voor ons, die het lijdensevangelie kennen,
jeen toelichting nodig hebben. Bij aandachtig
lezen zal de figuur van Pilatus ons misschien
duidelijker voor de geest staan dan tevoren.
Pilatus
Nacht en rumoer in heel Jeruzalem
ontrustten zijn hart; moe en zonder slapen
opgestaan, riep hij 't garnizoen te wapen.
Voorbij het rechthuis schreeuwd' en tierde men.
Ze brachten hem een stillen vreemdeling,
die, zeiden ze, zich koning wilde noemen.
Toch durfde hij hem niet ten kruisdood doemen,
maar om zijn mond was vrees en aarzeling.
Zijn vrouw, ontredderd door een wilde droom,
heeft hem gewaarschuwd; maar hij wies
zijn handen -
Het morgenlicht was aarzlend langs de wanden,
en bloed droppelde van de doornenkroon.
Toen hebben ze Gods Zoon op 't hout geslagen,
waaraan hij eenzaam stierf. - Maar elke nacht
nadien verschrikten hem rood bloed en zacht
verwijtend' ogen, die hem diep aanzagen.
Publicatie Rijksarbeidsbureau.
De Directeur van het Arbeidsbureau te Mid
delharnis maakt bekend, dat alle personen, die
hun inschrijvingskaart bij het Bureau niet hebben
laten verlengen tot 15 April 1946, na 15 Maart a.s.
geen recht meer op „Overbruggingsgeld" hebben.
Het Arbeidsbureau houdt voor de verlenging
de navolgende zittingen:
Voor de gemeenten Middelharnis en Sommels
dijk, Woensdag 13 Maart a.s. van half negen tot
twaalf uur ten kantore te Middelharnis.
Voor de gemeenten Ooltgensplaat, Den Bommel
en Oude Tonge, Woensdag 13 Maart a.s. Van
negen tot tien uur in het Parochiehuis te Acht
huizen.
Voor de gemeenten Stad aan 'T Haringvliet
en Nieuwe Tonge, Donderdag 14 Maart a.s. van
half negen tot twaalf uur ten kantore te Middel
harnis.
Voor de gemeenten Herkingen, Dirksland en
Melissant, Donderdag 14 Maart a.s. van negen
tot tien uur ten Gemeentehuize te Dirksland.
Voor de gemeenten Stellendam, Goedereede en
Ouddorp op Vrijdag 15 Maart a.s. van negen tot
tien uur ten Gemeentehuize te Goedereede.
De Directeur,
N. VAN DER BRUGGE.
J-
Gedichten in de Lijdenstijd
Tijdens de lijdensweken zult U op deze plaats
telkens enkele gedichten vinden, waarin onze
jongere dichters de gedachten en gevoelens ver
tolken aangaande het lijden en sterven van den
Heiland. Velen van hen hebben juist i'n deze soort
gedichten het beste gegeven dat ze te geven hadden
Het eerste is van den jongen R.K. dichter Jacq.
Schreurs, en het zuivere beeld, dat hij ons tekent
van Petrus, die bij het kraaien van den haan plotse
ling zichzelf ziet, zoals hij werkelijk is, een zwak
zondaar, is voor ons even waardevol als voor de
geloofsgenoten van den dichter.
Petrus' verwijt
O, wrede kreet der vroege hanen.
Nu zal er tot mijn jongste dag
geen morgen meer zijn zonder tranen;
steeds zal ik, in zijn prille lach,
een Mens, met ballingschap beladen,
en met een blik zo vol genaden,
de weg zien opgaan naar de dood. -
En altijd, wrede kreet der hanen,
- o bleek gelaat, o zacht verwijt -
jliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininaiiiuiiuniiiiiuiiiiiiiiuiiiiii^
ONDER DE LOUPE.
^iiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniininmniiiinniiniiiiiF
VOLKSGERICHT
Zaterdag j.l. konden we door middel van de
radio horen, dat Vrijdagavond te Leiden de
directeur van de N. V. Hollandse Constructie
werkplaatsen, Ir. Guljé, in zijn woning was ver
moord. Ir. Guljé was na de bevrijding onder
verdenking van collaboratie met den vijand door
de P.O.D. gearresteerd, doch later weer op vrije
voeten gesteld.
Te Dirksland hebben onbekenden van Zondag
op Maandag j.l. een handgranaat geworpen in de
winkel van dhr. van Eek. Dhr. van Eek is onlangs
na enige maanden geinterneerd te zijn geweest,
vrij gelaten.
Ik zou u nog kunnen herinneren aan soortgelijke
gevallen te Dordrecht, Limburg en Amsterdam.
Het lijkt mij toe, dat hier gesproken kan worden
van een ingrijpen van het volk. Het volk gaat over
tot rechtspraak en tot uitvoering van het vonnis.
Het is wel niet nodig breedvoerig uiteen te
zetten, hoe we tegenover deze dingen staan.
Van verschillende zijden is tegen de lekenrecht-
spraak aangevoerd, (deze is thans ook in ons land
ingevoerd door het tribunaalbesluit) dat betwijfeld
moet worden of er inderdaad RECHT gesproken
zal worden, omdat velen leken-rechters niet de
nodige kennis en routine bezitten om de moeilijke
gevallen, waarvoor ze komen te staan (veel moei
lijker dan de beoordeling van diefstallen en moord)
te kunnen beoordelen.
Bovendien komen deze leken-rechters uit de
plaats of streek van de verdachte en zijn niet
onafhankelijk, waardoor het gevaar niet denkbeel
dig is, dat de nodige objectiviteit, komt te ontbre
ken.
Het behoeft geen betoog, dat bij een volksge
richt, zoals ik bovengenoemde gebeurtenissen
aanduidde, waar men geen kennis draagt van de
stukken, van de aanklacht, van de verdediging,
van rechtspraak niet meer gesproken kan worden.
Nu is dit niet het voornaamste motief ter ver
oordeling van dergelijke gevallen.
Niet het volk is bevoegd recht te spreken, maar
alleen de Overheid.
De Overheid is Gods dienaresse. Door Hem
regeeren de koningen en stellen de vorsten ge
rechtigheid. De handhaving van gerechtigheid en
recht is de voornaamste taak der Overheid.
Nu kan het zijn, dat de Overheid in haar taak
erbarmelijk te kort schiet. Dan nog zullen de
onderdanen, indien de Overheid ons geen eisen
stelt, welke ingaan tegen de geopenbaarde wil
Gods, moeten gehoorzamen.
Rom. 13 spreekt duidelijke taal: „ieder mens
moet zich onderwerpen aan de hoge Overheden,
die boven hen staan. Want er is geen Overheid
dan door God, en die er zijn, zijn door God
gesteld. Wie zich dus tegen de Overheid verzet,
wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen,
zullen een oordeel over zich brengen." (Nieuwe
vertaling).
We hebben thans weer een wettige Overheid
in ons land. Zelf rechter spelen en het vonnis
uitvoeren is een wederstaan van de instelling Gods.
Men zou kunnen aanvoeren, dat ik nu in wel
spreek van een volksgericht, een gericht dus van
het volk, maar dat het toch maar enkele personen
geweest zullen zijn, die hebben beraadslaagd en
de daad hebben gepleegd.
Echter het is opmerkelijk, dat zonder overdrij
ving gezegd kan worden, dat een zeer groot gedeel
te van ons volk deze daden in meerdere of mindere
mate toejuicht. Zeker, allen zeggen het niet open
lijk. Maar aan de glundere wijze, waarop ze de
gebeurtenis verder vertellen, blijkt hun instem
ming. Hierdoor worden de daders ongetwijfeld
aangemoedigd op deze verkeerde weg voort te
gaan.
Met dit alles beweer ik niet dat ik tevreden ben
met onze rechtspraak ten opzichte van de politieke
deliquenten. Integendeel. Ik ben overtuigd, dat
er veel aan mankeert, dat het rechtsbesef van ons
volk verkracht wordt. Natuurlijk moet dit rechts
besef getoetst worden aqn de Goddelijke ordinan
tiën.
Voor de Overheid hebben genoemde geweld
plegingen iets te Zeggen.
Ze houden een ernstige waarschuwing in. Gaat
de Overheid voort op de huidige wijze, dan valt
te vrezen, dat in toenemende mate liquidaties en
aanrandingen zullen voorkomen.
Ons volk mag zeker protesteren. Evenwel niet
op zulk een wijze. Straks met de verkiezingen
kunnen we vrij, op een volkomen geoorloofde
manier, bewerken, dat we een regering krijgen,
die het recht handhaaft in overeenstemming met
ons rechtsbesef, dat echter, het dient nogmaals
gezegd, getoetst dient te worden aan de beginselen
der Goddelijke openbaring.
OBSERVATOR
PLAATSELIJK NIEUWS.
SOMMELSDIJK. OpeiiDare vergadering van
den Raad dezer gemeente, óp Vrijdag 8 Maart '46,
des middags te half vier ure, op de Raadzaal van
het Gemeentehuis.
AGENDA:
Installatie van den nieuw-benoemden Burge
meester, den EdelAchtbaren Heer D. Reinders
Burgerlijke Stand over de maand Febr. 1946.
Geboorten: Arentje Jacoba Angenieta, d. v. J.
Koningswoud en A. Keijzer; Adnaantje Arendje.
Henderika, d. v. L. Jordaan en A. Mierop; Dina,
d. v. H. van Es en E. Witte; Cornelia Axjaantje,
d. v. J. Slui en A. Klepper; Dingeman, z. v. P. van
der Stoep en N. E. C. Zeilstra; Jannetje Adriaantje,
d. v. J. van den Doel en J. A. Breeman.
Overleden: Jacob de Roon, 58 j.; Job van Dijk,
82 j.
12e Jaarvergadering van het Vrijwillig
Brandweerkorps der gemeente Sommelsdijk,
gehouden op 22 Februari 1946, in de zaal van
Hotel Spee, alhier.
De nieuwe Commandant, dhr. J. J. Bienefelt,
opent de vergadering, heet alle aanwezige leden
van het korps, inzonderheid Wethouder Dijkers
en de oud-commandant Mosselman, hartelijk
welkom, evenals de nieuw benoemde leden P.
Prins, J. Boeter Cz., M. v. Driel Johz., P. v.
Driel A. Cz., J. Hollaar, Joh. v. Dongen en J.
MackloetPz. Vervolgens brengt de Secr.-Penning
meester zijn gebruikelijke jaarsverslag uit en stelt
het korps op de hoogte van de inkomsten en uit
gaven, welke in het afgelopen jaar gedaan zijn.
Het korpslid G. v. d. Sluijs brengt onder veel
instemming in het midden, te mogen zorg dragen
dat er dezen avond vrij gerookt kon worden, doet
een beroep op eenige leden om hun bon beschik
baar te stellen, terwijl de Penningmeester zorgt
voor de rest. Verschillende leden zeggen hun bon
toe en v. d. Sluijs gaat triomfantelijk om sigaren,
waarvoor hij bij zijn terugkomst hartelijk wordt
toegejuicht. De commandant doet vervolgens
mededeelingen van de veranderingen, welke in het
korps moesten worden aangebracht, brengt naar
voren hoe dhr. Mosselman ontslag heeft gevraagd.
De afvloeing van de leden boven de 50 jaar, ten
minste van die leden, die geen leidende functie
bekleeden, evenals de inkrimping welke wij op
last van de hoogere instanties moesten uitvoeren
en de benoeming van den heer J. Kievit Pz. als
brandmeester en tenslotte de benoeming door B.
en W. van zijn persoon als Commandant op voor
stel van de Brandweer-commissie. (Dhr. Bienefelt
mag zich in het vertrouwen van de geheele brand
weer verheugen en het vond dan ook aller instem
ming dat B. en W. tot deze benoeming was over
gegaan). De nieuwe Commandant geeft in korte
trekken aan hoe ieder zijn functie behoort te
vervullen en komt tenslotte tot de bespreking van
de goede geest, welke altijd ons korps heeft geken
merkt in de tijden die achter ons liggen, welke hij
ten allen tijde bestendigd hoopt te zien.
Vervolgens wordt Wethouder Dijkers het woord
verleend. Deze brengt in herinnering de oprichting
der Vrijwillige Brandweer, nu 15 jaar geleden (de
laatste 3 jaar was er wegens de bezetting geen
jaarvergadering gehouden). Spr. herdenkt de mede
oprichters C. Joppe en M. Knape, welke evenals
zijn persoon hieTtoe behoorden. Hij onderstreept
nogmaals hetgeen de Commandant bij zijn instruc
ties gezegd heeft en zegt namens B. en W. alle
mogelijke financieele en moreele steun toe, welke
wij noodig mochten hebben. Spr. dankt tenslotte
den heer Mosselman voor het vele werk, dat hij
voor de Brandweer en daardoor voor de gemeente
Sommelsdijk gedaan heeft. Roept vervolgens dhr.
Bienefelt een hartelijk welkom toe en zegt vol
vertrouwen op hem te rekenen als het zoo ver
mocht komen dat de Brandweer in actie moest
komen en hoopt dat hij zeer weinig dienst zal
moeten doen. Tenslotte worden nog enkele huis
houdelijke zaken behandeld en wordt er gezellig
onder elkaar van gedachten gewisseld. De geheele
avond was er een zeer opgewekte stemming, welke
mede het gevolg was van vrije vertering en rooken,
Verder niets meer aan de orde zijnde sluit de
Commandant deze zeer gezellige avond met een
opwekking om direct paraat'te zijn als er een be
roep op hen zal worden gedaan.
HERKINGEN. Per 1 Februari 1946 bedroeg
het aantal inwoners dezer gemeente 980, samen
gesteld als volgt: Per 1 Januari 1946: 969. Levend
geboren 3 mannen. Overleden in Januari geen.
Opgenomen in het bevolkingsregister 6 mannen
en 4 vrouwen, afgevoerd naar elders 2 mannen.
Vermeerdering sedert 1 Januari met 7 mannen en
4 vrouwen.
Belanghebbenden worden erop gewezen dat
slachtvergunningen ter gemeente-secretarie moe
ten worden aangevraagd 4 dagen vóór den datum
van het slachten. Deze aangifte staat los van de
aanvrage bij den P. B. H. te M.ddelharnis.
De vrouw van Jacob Bestman alhier kwam
zoodanig te vallen dat deze de hulp van een genees
kundige noodig had, die een hersenschudding
constateerde.
MELISSANT. Vrijdag 1 Maart j.l. werd in de
consistoriekamer van de Ned. Herv. Kerk, alhier
een vergadering gehouden van stemgerechtigde
leden om te komen tot de verkiezing van een derde
ouderling. Gekozen werd de diaken C. Grootcn-
MEDITATIE
VOOR DEN ZONDAG
EEN WONDERE NAAM
...een Man van Smarten
Jesaja 53 3m.
De lijdensgeschiedenis van onzen Heere Jezus
Christus heeft vele verschillende tavereelen, maar
bij die alle past de naam van: Man van smarten.
Dat is een Wonderlijke naam.
Want wie verwacht nu toch het heil en de ver
lossing van deze wereld, van een Man, die lijdt en
sterft, van God en menschen verlaten
Vraag het maar eens aan de menschen, van
wien ze uitkomst verwachten, uit de chaos van
dezen tijd!
Men verwacht het misschien van de massa, de
groote massa, maar dan toch geleid en vertegen
woordigd door een man niet een naam, die klinkt
over de gansche wereld: een machtig man, een
geniaal man, een sterke man (mannen). Maar
wat doet men met een Man van smarten? Met
den Man van Smarten?
Het is ook geen aantrekkelijke naam.
De Man van Smarten met Zijn kruis en Kroon
is den Griek altijd een dwaasheid geweest.
Die Griek leeft nog overal waar levenslust
„neen" zegt tegen het kruis, omdat men het leven
goed vindt en er alleen maar van wil genieten, zoo
lang men kan en zooveel men kan.
Neen liever geen gang naar Gethsemane en
Golgotha.
Het is een ergelijke naam, die naam van Man
van Smarten. Want die naam past in een bepaald
verband, het verband van Jesaja 53. Daarin gaat
het om een Man van Smarten, Die lijdt voor
anderen.
Niet voor menschen, die het waard zijn, dat
iemand een heldhaftige dood voor hen sterft.
Maar deze Man lijdt Smart in verband met de
overtredingen van die anderen, die dwaalden op
wegen van ongerechtigheid.
Nu is het toch veel mooier om ons leven te zien
als een prijzenswaardig zoeken van den rechten
weg, ondanks alle dwalen, als een ernstig zoeken
van het licht der waarheid en der gerechtigheid,
ook al falen we vaak.
Neen, in dien naam: Man van Smarten uit
Jesaja 53, ligt een vonnis, een onteerend vonnis
over ons leven.
De godsdienstige Joden kenden hun Bijbel, ze
verwachten hun Messias, maar den Man van Smar
ten hebben zij verworpen, omdat zij niet veroor
deeld wilden worden. En die Jood leeft nog, al
is hij geen Semiet.
En toch - die wonderlijke onaantrekkelijke
ergenis wekkende naam is een heerlijke naam.
Heerlijk voor menschen, in wier hart de Fari-
zeër sterft, omdat Gods oordeel over hun leven
gegaan en van binnen aanvaard is.
Heerlijk is die naam, waar ook de Griek sterft.
Daar wordt niet langer het leven gezocht desnoods
tenkoste van den eisch van Gods heiligheid. Maar
daar wordt de heiligheid Gods aanvaard, die het
leven der zonde kruisigt, maar niet zonder de
belofte van opstanding en levensvernieuwing
reeds hier op aarde.
Heerlijk is bovenal die wonderlijke naam, om
dat een Man van Smarten, die lijdt en sterft,
schijnbaar wel iemand is, die buiten gerecht
gesteld wordt en over wien de wereld triomfeert.
Maar die in feite de groote en eeuwige hefboom
is van de groote en sterke liefde Gods, Die Chris
tus in den dood overgeeft voor Zijne vijanden, Die
de zonde der wereld wegdraagt, een vrede schenkt,
die alle verstand te boven gaat en door Zijn strie
men geneest.
Ook voor onzen tijd is er geen hoop en ver
wachting in ons, niet in onze waarheid, gerechtig
heid of barmhartigheid maar alleen in de godde
lijke waarheid, gerechtigheid en barmhartigheid,
die geopenbaard zijn in den Man van Smarten.
D.
v. d. W.
boer.
Aan den heer A. Troost, aannemer alhier,
is opgedragen het bouwen van een betonnen brug
aan de Lageweg in de polder Dirksland.
Naar we van welingelichte zijde vernamen,
worden er door enkele particulieren pogingen in
het werk gesteld om te komen tot het oprichten
van een mannenvereniging. We hopen dat hun
streven zal slagen daar in de practijk gebleken is
dat er van een dergelijke vereniging, vooral nu,
in een tijd van geestelijke verwording, veel kracht
kan uitgaan.
Woensdag 27 Februari 1946 hielden de
Meisjesverenigingen „„Bidt en werkt" en „Jong
begonnen" in combinatie met de Knapenvereen.
„Samuël" hun jaarvergadering. Het gebouw, de
Chr. Kleuterschool, aan dc Binnenweg, was geheel
gevuld. Onze eerste indruk was: Wat veel dames
en wat weinig heren. Vaders, U stelt toch zeker
ook belang in het werk van uw dochter of zoon?
Het geheel stond onder leiding van den pastor
loei, den Weleerw. Heer Ds. A. v. d. End, bij wien
dit zeker in goede handen was. In zijn openings
woord sprak hij de hoop uit dat het jaar 1946 de
zo gewenste aanvulling, een jongelingsvereniging
zou brengen. Grote dank zijn wij verschuldigd
aan den Heere, aldus spreker, voor al het goede
ons geschonken. Denk daarbij aan onze vrijheid,
zo moeilijk herwonnen. Niemand onfviel ons. Het
verenigingsleven, speciaal van de Meisjesvereen.
kon voor het grootste gedeelte doorgaan, dank zij
persoonlijke opofferingen der leidsters. Het werk
onder de jeugd moet onze volle belangstelling
hebben. Vooral moet dat werk aantrekkelijk zijn.
Maaréén ding moet in het middelpunt staan
n.l. Gods Woord. De oorlog ligt pas achter ons.
Ernstige gevolgen zijn nog merkbaar. Gelukkig
geeft ons dorp geen uiterlijke verwoesting te zien.
Wel innerlijke ontreddering. Om één voorbeeld
te noemen. Met de Waarheid komt het volgens
velen niet zo nauw. Het leugentje om bestwil
wordt stilzwijgend goedgekeurd. De Waarheid, de
Dijbel, worden met een korreltje zout genomen.
Zie daar de gevolgen; nog uit te breiden met vele
andere voorbeelden. Alles bijeengenomen in gees
telijk opzicht, een donkere tijd. Alom geen houvast,
schepen die losgeslagen zijn. Wat past ons dan
grote dankbaarheid, als wij ons mogen scharen om
Gods Woord. Dit alleen geeft licht in ons leven.
Hartelijk wens ik dan ook dat het wekelijks onder
zoek met tevergeefs is geweest en dat de bede uit
Ps. 119: Leer mij Heere Uwe inzettingen. Ik zal U
zoeken met mijn ganse hart, ook in ons hart ingang
moge vinden. Dan zullen wij in ons leven iedere
dag vragen: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen.
En het antwoord zal zijn: Wie mij vroeg zoeken
zullen Mij vinden. Verder wens ik jullie een pretti
ge en vruchtbare avond. Na deze inleidende woor
den kreeg mej. L. Nagtegaal gelegenheid tot het
Houden van haar inleiding over Onésimus, den
slaaf uit de brief aan Filemon. Een vrij onDekeud
onderwerp met als achtergrond de heidense wereld
waarin de lietde van Ünesimus op een zware proef
gesteld werd. Tot ons komt uit deze brief de vraag
Hoe is onze verhouding tot God? Zijn we nuttigt
dienstknechten ot onnutte
Daar er voor deze avond een grote staf van mede
werkers was, is het niet mogelijk voor alle personen
in bijzonderheden te treden. De jaarverslagen, die
erg aantrekkelijk waren, wat op zichzelf al een hele
prestatie is, gaven ons een kijkje op het afgelopen
jaar. Vooral Het verslag, uitgeoracnt door „Jong
Degonnen", een samenspraak tussen Jo Struik en
Jtfertlia Tielenian viel om de aardige mnoud en de
vlotte manier van voordragen zeer in de smaak der
aanwezigen. Het hartelijK applausje was dan ook
wel verdiend. Er schijnen goede penning bcwaar-
ders(-sters) op deze verenigingen te gaan, daar er
steeds gesproken werd over een batig saldo, waarbij
de Knapenvereen. zo verstandig was, met in z'u
portemonnaie te laten kijken, door geen eindbedrag
ie noemen. Het deed heel aardig aan dat de Meis-
jerveremgingcn hun verslagen beëindigden met
de bondsuederen.
De vice-presidente, mej. J. O verweel, sprak
daarna enkele ogenblikken over liet werk op de
vereniging zeil,waarbij se haar teleurstelling uit
drukte over liet leit dat er zoveel verschil is tussen
belijden en beleven.Schaamt U liet Evangelie van
Christus niet, want liet is een kracht Gods uit de
noogte. Laten wij vertrouwend op den Heere de
toekomst 1946-1947 ingaan.
Ter atwissehng werden nu enkele gedichten ge
declameerd. Heel prettig deed de natuurlijke toon
en de ongedwongen wijze van voordragen aan.
Sientje Grootenboer met: Jan dc Dromer; Bcrtlia
lieleman met: De Schapendrechtsc raad en Dim
Bosland, een kleine pcuur, die nauwelijks uovcn
de lessenaar uitstak, met het gedichtje: „Niet
tevreden, oogstten veel succes".
Na deze gedichtenperiode vergastte de Meisjes
vereniging ons op enkele liederen o.a. Beveel gerust
Uw wegen. Aan de gezichten der aanwezigen te
zien, viel dit ook zeer in de smaak. Misschien
speelde de invloed van het Kinderkoor hier wel
een rol bij. Voor de pauze kwamen nog aan de beurt
namens de Knapenvereen.: Piet Breen, met een
opstel over de slagen bij Waterloo en Quatre
Bras; Kees Jongbloed met: Twaalf graven zijn
gedolven en Klaas Witvliet (een echte grappen
maker) met een heel toepasselijk stukje: De kleine
roker. Tot slot las Magda Rijsdijk een ernstig
stukje proza voor, waarnaar met grote stilte werd
geluisterd.
Felicitaties uit Sommelsdijk, Stellendam, Stad
aan 't Haringvliet en Melissant (Geref. M.V. Helpt
elkander) werden voorgelezen. Vervolgens nog 2
mondelinge felicitaties en wel van den heer J.
Roodzant namens Kerkeraad en Kerkvoogdij der
Herv. Kerk, waarbij spreker vooral stilstond bij
de woorden: Gedenk aan uw Schepper in de dagen
uwer jongelingschap. De 2e felicitatie werd door
den heer C. Grootenboer uitgesproken namens de
K.V. Hij sprak zijn verwondering uit over het feit,
dat er zo weinig jongens van de Openbare School
onze vergaderingen bezoeken. Verder wees hij met
klem op Kerkherstel en Gemeente-opbouw. Het
probleem van deze tijd. Onze taak is zoveel moge
lijk mensen met Gods Woord bekend te maken.
Komt daarom naar onze verenigingen. Do/ als
Samuël: Begin jong met bidden en werken."
Ds. v. d. End voegde hier nog de vraag aan toe
aan de ouders: Laat ge de keus niet vaak aan uw
kinderen over, waar de plaats van ontspanning
zich bevindt? Het huisgezin heeft hier de grootste
taak. Hierna volgde pauze met tractatie voor alle
aanwezigen. Daarna werd de vergadering voort
gezet op waardige wijze door de dames M. Wie
laard en S. Overweel, die in keurige samenzang
„Zij vreugde mijn deel" ten gehore brachten. Het
rijk gevarieerde programma bracht ons vervolgens
een inleiding van de K.V. door Arie Grootenboer
over „De verloren zoon". Bidt en werkt liet ons
toen een stukje zang met declamatie horen, getiteld
„Oude Inskje", waaruit duidelijk bleek dat er
achter de schermen van deze avond zeer veel werk
verricht was. De declamatie werd door Mevr. v.
d. End verzorgd. De zang was tweestemmig. In
één woord, een keurig stuk, dat onze volle waarde
ring heeft. Niet alleen bijbelstudie had de aandacht
op deze avond, ook de Zending was aanwezig.
Door de inleidster, mej. J. Overweel, werd dit
onderwerp op aantrekkelijke, leerzame wijze ver
tolkt. Spreekster begon met:
Al de heid'nen door Uw hahden,
Voortgebracht in alle landen.
Zullen tot U komen Heer.
Bukken voor Uw aanschijn neer.
N.a.v. dit vers sprak ze over de smeekbede aan
Paulus gedaan: „Kom over en help ons". Paulus
diende hier als instrument om het Woord van God
te verspreiden. Denk aan: Predig het evangelie alle
creaturen. De Geref. Zendingsbond bestaat 25 jaar.
Steunt deze vereniging met uw gebed en gaven.
Onze taak in Indie is groot. Vooral nu, na de oorlog.
Ook is er veel in eigen land te doen. Evangelisatie
in Groningen en andere gebieden. Maar... er
staat alle creaturen. God vraagt met naar ras of
bloed. De moeilijkheden der Zending zijn schier
onoverkomelijk. Het verstarde heidendom toont
zich zeer vijandig. De taak der goeroes (inheemse
krachten) is zwaar. Wat doen wij nu voor de Zen
ding Hoort gij die stemmen, roepend uit dc verte
't Heidendom smeekt u om uw hulp. Natuurlijk
kan niet ieder zendeling worden, maar wel kan
ieder meehelpen. Onderschat de kracht van het
gebed niet. Petrus werd immers ook op het gebed
verlost. Het Ned. Bijbelgenootschap verricht
prachtig werk. Duizenden bijbels worden gratis
verstrekt in de taal der inlanders. Moge dc arbeid
der Zending door God rijk gezegend worden en
velen uit dc duisternis tot het licht gebracht wor
den. Na deze ernstige roepstem volgden enkele
gedichten door Jobjc Tielenian met Dc Scheiding;
Jaan van Dijk met de 7 ezels en Dmi Goedegebuur
met: Beleefdheid. Ook deze kinderen brachten
goed bestudeerd werk tevoorschijn.
Zo zoetjes aan raakte het program aan een einde.
Een schoon slot van de inleidingen vormde hot
onderwerp van Rick van Dijk: God, Nederland
en Oranje. Eén van dc beste stukken van de avond.
Soms scheen dc band, aldus spreekster, met Oranje
verbroken. Vaak donkere wolken boven Nederland.
Napoleon - Alva - Patriotten enz. Maar God zond
telkens Zijn engel. Ook wij zijn verlost. Hoe droe
vig was het vertrek van onze Vorstinne. Uitgewe
ken om des levens wil. Toch bleef het contact