J. J. C. DE LIGNIE Gebr. VAN SPLUNTER Mosselman, Holleman Vis Voorjaarszaaigranen Vezel cement pijpen Groen van Prinstererschool MIDDELHARNIS GELEGENHEID TOT AANGIFTE VAN LEERLINGEN op D.V. Dinsdag 5 Maart 1946 van 6.30 totj7.30 uur in de Bestuurskamer der School. HET BESTUUR. De meest bekende Auto in de wereld is de JEEP Deze militaire wagen, die overal ter wereld heeft voldaan, komt nu be schikbaar voor het civiele verkeer. Geeft nu reeds Uw bestelling ten spoedigste op. Ook voor Landbouwwagens zijn wij Uw adres Landbouwsmederi], Dirksland - Tel. 135 Wij ontvingen het volgende bericht van Ue^Fa. CEURVORST te Amsterdam: ANDRE J. H. CEURVORST bericht ons vanuit Amerika: Eerste zendingen Fargo Trucks FL 460, 4.06 m* wielbasis met Cabine en stake body onderweg. Vol gende week in Nederland verwacht. Grote zendingen volgen. Bericht Uw cliënten en laat aankoopvergun ningen aanvragen. Prijzen en kortingen maken wij zo spoedig mogelijk bekend. CEURVORST. Amsterdam, 15 Februari 1946. Degene die bij ons nog geen aanvrage vooreen nieuwe Truck hebben lopen en in aanmerking wensen te komen voor een nieuwe FARGO, verzoeken wij beleefd zich zo spoedig mogelijk met ons in verbinding te stellen. Tel. 317 MIDDELHARNIS Machinefabriek Sommelsdijk - Tel. 224 HET ADRES voor GOEREE EN OVERFLAKKEE voor reparatieën aan Machines, Tractoren en Landbouwwerktuigen Zuiver Draai-, Lasch-, Frais-. Schaaf- en Bankwerk Op aankoopvergunning en nit voorraad te leveren: Graaimaaiers, Maaimachines, Tractoren, enz. Wij zijn ruim gesorteerd in onderdeden voor BINDERS en MAAIMACHINES Voor Witlof-installatie kunnen wij weder prijs geven met Org. Eng. koperen kranen. MOSSELMAN, HOLLEMAN VIS. BLANCA ZOMERTARWE. - BERSEE TARWE. Haver - Gerst - Groene Erwten - Schokker Erwten fa. J. C. Ossewijer Zn. - Tel. 156 - Dirksland levert uit voorraad H. TIELEMAN Cz. Julianaweg 68 Melissant Handel in Landbouwwerktuigen L. HANSON - Tel. no. 52 - OUDDORP Boerenleenbank Dirksland. De KASSIER maakt bekend dat Dinsdagavonds GEEN Zitting meer wordt gehouden ZITDAGEN Donderdag van 2—5 uur; 6 8 uur. Zaterdag van 2—5 uur. N.B. Speciaal voor personen, die buiten de Gemeente wonen Donderdags van 10—12 uur. Huilen. Damesschoenen, hoge hak, m.4! voor Damesschoenen m. 40 platte hak. Te bevragen FR. WIT VLIET, Geld.dijk 591, Dirksland. Een paar zw. Damesschoenen, m. 40, z.g.a.n. bak, voor idem m. 39. Te bevr. bij J. NAGTE- GAAL, Molendijk 125a, N.-Tonge. Een paar zwarte Dameslaarzen m. 38, voor een lap japonstof. Middelharnis, Chr. de Vrieslaan, C 170- Wie ruilt een Meisjesmantel, leeftijd plm. 16 jaar (keuze uit twee), voor japonstof. Een paar nieuwe br. Dames schoenen, m. 40, voor zwarte m.39 of 40. Adres: Sommelsdijk, Enkele Ring A 107. Wie ruilt een v.o. Voordeur voor een 2 pers. ledikant. G. v. d. WAL, Elve 147, Stellendam. Wie ruilt een v.o. kinderwagen met dikke gummibanden voor dito wandelwagentje. P. VAN NIMWEGEN, Wevershoek 125 A Sommelsdijk. Wie ruilt zo goed als nieuwe zwarte schoenen, hak voor dito platte hak, of iets anders. Geruite meisjes gummi Regen mantel, leeft. 14 of 15 jaar voor onverschillig wat. Brieven onder No. 137, Bureau van dit blad. Wie ruilt of koopt mijn zwarte nieuwe Damesmantel, oude kwali teit. Inlichtingen bij G. VAN KOPPEN, Boekhandel, Ouddorp. TE RUIL OF TE KOOP: Een gebruikte duivenkooi en een broedkooi voor kanaries. Wed. SCHIPPER, Zandpad, Mid delharnis. Wie ruilt nieuwe Dameszomer mantel, o.kw. m. 44, voor vloer kleed o.kw. m. 3 4. Inlichtingen: L. GROENEN DIJK, Westdijk305, Sommelsdijk. Wie ruilt een paar nieuwe zwarte Damesschoenen maat 39 voor dameskousen. S. LOO(Ji Oostcrvoorgors, Middelharnis. Wie ruilt een paar Jongens schoenen in goeden staat, m. 39, voor een paar goede schoenen, maat 41. T. VAN DER VALK, Verl. Hoflaan 20, Middelharnis. VRIJDAG 8 MAART 1946 Prijs per kwartaal f 1,50. Losse nummers 0,15. Advertentieprijs 1 30 mm M cent per mm. Elke mm daarboven 10 cent. Bij contract aanzienlijke korting. OPBOUW Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee EERSTE JAARGANG - No. 45 Adres der Redactie en Administratie: ZANDPAD B 282 - MIDDELHARNIS Dit blad verschijnt iederen Vrijdag Hoofdredacteur C. M. VOGELAAR ARBEID. De waarde van een bepaald bezit wordt dikwijls bet best gevoeld, wanneer men het missen moet. Is dit ook niet het geval bij den arbeid? Den dagelijkschen arbeid kan velen zoo zwaar vallen. Men beschouwt het dikwijls als een noodzakelijk kwaad, noodzakelijk, om dat men nu eenmaal door arbeid instaatgesteld wordt in het levensonderhoud voor zichzelf en de zijnen te voorzien. Wanneer tnen dan door welken oorzaak ook, niet meer tot arbeiden in staat is, wordt het gemis steeds meer gevoeld. Lichaam en geest ondergaan den verheffenden invloed van een normaal arbeidsleven. Deze ervaring van ieder mensch is maar niet toevallig. Zij vloeit onmiddellijk voort uit het wezen van den mensch. De mensch is geschapen naar het beeld Gods. In Genesis 1 26 lezen we: „En God zeide: Laat Ons menschen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis". Eén der werkzaamheden Gods is werken. De Heilige Schrift leert ons dit in Johannes 5 17, waar we lezen: „En Jezus antwoordde hem: Mijn Vader werkt tot nu toe, en Ik werk ook". Arbeid is dus niet iets onwaardigs, dat oorspron kelijk niet tot de bestemming van den mensch behoorde, doch integendeel iets dat tot zijn hooge roeping behoort. De mensch is kroonstuk der schepping. Zijn taak is de aarde te bouwen en te bewaren, heerschappij te hebben over de geheele aarde en over alle dieren (Gen. 1 26). Uitgangspunt voor allerlei sociale arbeid moet telkens weer zijn, den mensch in staat te stellen, zijn opdracht van Godswege te kunnen vervullen. Daarom is het Christendom in den waren zin sociaal, omdat het werkgever en werknemer ge meenschappelijk plaatst in dezelfde levensbestem ming, om telkens weer de stof dienstbaar te maken aan mensch en menschheid tot Eer van den Schep per. De arbeid is door de zonde van karakter veranderd, immers zou de aarde voortaan doornen en distelen voortbrengen. Dat beteekent dat mensch en heel de schepping de gevolgen der zonde zouden gevoelen. In den mensch door ziekte, zwakte, gebreken. In de natuur door onkruid, ontwrichting, natuurrampen. In die wereld gaf God Zijn Zoon tot een verlos sing der wereld, om weg te nemen in beginsel de macht van den Booze over heel de Schepping. Door Christus gaat het Schriftwoord in vervul ling: „Ziet, Ik maak alle dingen nieuw l" En in dit alles gebruikt God menschen als Zijn medewerkers. Is dit alles nu theorie of heeft dit ook beteekenis voor het leven van allen dag? Ons antwoord is zeer beslist ja. God geeft in Zijn Woord geen beschouwingen, waar we eens over kunnen praten, maar Hij eischt volstrekte gehoorzaamheid aan Zijn Wil. Ons ge loof moet steeds weer werkelijkheid in ons leven worden. Dit beteekent een voortdurenden strijd tegen egoïsme en zelfzucht, vruchten van den ouden mensch. Voor het practische leven beteekent het voren staande, dat de arbeid op het hooge plan in ons volksleven moet staan, waarop het behoort. Dit geldt voor den enkeling en de gemeenschap. Voor ieder moet arbeid weer levensvreugde be- teekenen. Daartoe kan bijdragen, wanneer men den te verrichten arbeid ziet in het levensgeheel. Dan beteekent het „slooten" de afwatering ver beteren, hetgeen den grond voor de voedselvoor ziening weer ten goede komt. Wanneer het zoo weer gaat zien,dan is alle nuttige arbeid, hoe gering ook, van beteekenis in het geheel. In een ketting kan geen schakel gemist worden, want dan breekt het geheel. In onze samenleving kan geen arbeid, die noodig is, gemist worden of het geheel wordt verstoord. Zoo stijgt de arbeidswaardeering, omdat men zich nuttig maakt aan het geheel. Ook de gemeen schap moet den arbeid weer zien zooals hij is, doordat we allen ook krijgen voor de samenhang der dingen. Dan erkennen we, dat de eene arbeid belangrijker is dan de andere, dan erkennen we, dat een bedrijfsleider meer verantwoording draagt dan een leerling, maar beiden zijn noodig en nuttig voor de samenleving en hebben dientengevolge een basis van samenwerking. Zoo groeit de sociale gedachte en verdwijnt het individualisme. Die groeiende, echt christelijke gemeenschaps gedachte draagt dan verder rijke vruchten,, want v/aardeering moet zich uiten. In loon, in verzorging bij ziekte, bij ouderdom, in goede verstandhouding tusschen de bedrijfsgenooten, in tijden van min dere werkgelegenheid. Een sociale wetgeving is noodig, maar zij zal gedragen moeten worden door een sociale geest bij allen, die bij het arbeidsproces betrokken zijn. Wanneer we zoo allen onze taak zien, dan gaan we „aan den slag", willen we heerschen over de aarde, in een elkander dienen, bouwen we tesamen aan ons eigen volksleven, bewerken den bodem overal waar het noodig is. Groote stukken grond in Nederland wachten op bewerking. In dat alles willen we onze roeping vervullen. Arbeid is een kostelijke gave Gods. In dien arbeid wil Hij ons zegenen. Een volk dat arbeidt, bouwt aan zijn toekomst. Zult gij den zwakken mens vermanen, want mensenwoorden zijn slechts wanen en mensentrouw is ijdelheid. Naast dit beeld van Petrus plaatsen we het beeld, dat G. Kamphuis ons geeft van Pilatus. Kamphuis behoort tot de Protestantse jongeren en zijn ge dicht zal voor ons, die het lijdensevangelie kennen, jeen toelichting nodig hebben. Bij aandachtig lezen zal de figuur van Pilatus ons misschien duidelijker voor de geest staan dan tevoren. Pilatus Nacht en rumoer in heel Jeruzalem ontrustten zijn hart; moe en zonder slapen opgestaan, riep hij 't garnizoen te wapen. Voorbij het rechthuis schreeuwd' en tierde men. Ze brachten hem een stillen vreemdeling, die, zeiden ze, zich koning wilde noemen. Toch durfde hij hem niet ten kruisdood doemen, maar om zijn mond was vrees en aarzeling. Zijn vrouw, ontredderd door een wilde droom, heeft hem gewaarschuwd; maar hij wies zijn handen - Het morgenlicht was aarzlend langs de wanden, en bloed droppelde van de doornenkroon. Toen hebben ze Gods Zoon op 't hout geslagen, waaraan hij eenzaam stierf. - Maar elke nacht nadien verschrikten hem rood bloed en zacht verwijtend' ogen, die hem diep aanzagen. Publicatie Rijksarbeidsbureau. De Directeur van het Arbeidsbureau te Mid delharnis maakt bekend, dat alle personen, die hun inschrijvingskaart bij het Bureau niet hebben laten verlengen tot 15 April 1946, na 15 Maart a.s. geen recht meer op „Overbruggingsgeld" hebben. Het Arbeidsbureau houdt voor de verlenging de navolgende zittingen: Voor de gemeenten Middelharnis en Sommels dijk, Woensdag 13 Maart a.s. van half negen tot twaalf uur ten kantore te Middelharnis. Voor de gemeenten Ooltgensplaat, Den Bommel en Oude Tonge, Woensdag 13 Maart a.s. Van negen tot tien uur in het Parochiehuis te Acht huizen. Voor de gemeenten Stad aan 'T Haringvliet en Nieuwe Tonge, Donderdag 14 Maart a.s. van half negen tot twaalf uur ten kantore te Middel harnis. Voor de gemeenten Herkingen, Dirksland en Melissant, Donderdag 14 Maart a.s. van negen tot tien uur ten Gemeentehuize te Dirksland. Voor de gemeenten Stellendam, Goedereede en Ouddorp op Vrijdag 15 Maart a.s. van negen tot tien uur ten Gemeentehuize te Goedereede. De Directeur, N. VAN DER BRUGGE. J- Gedichten in de Lijdenstijd Tijdens de lijdensweken zult U op deze plaats telkens enkele gedichten vinden, waarin onze jongere dichters de gedachten en gevoelens ver tolken aangaande het lijden en sterven van den Heiland. Velen van hen hebben juist i'n deze soort gedichten het beste gegeven dat ze te geven hadden Het eerste is van den jongen R.K. dichter Jacq. Schreurs, en het zuivere beeld, dat hij ons tekent van Petrus, die bij het kraaien van den haan plotse ling zichzelf ziet, zoals hij werkelijk is, een zwak zondaar, is voor ons even waardevol als voor de geloofsgenoten van den dichter. Petrus' verwijt O, wrede kreet der vroege hanen. Nu zal er tot mijn jongste dag geen morgen meer zijn zonder tranen; steeds zal ik, in zijn prille lach, een Mens, met ballingschap beladen, en met een blik zo vol genaden, de weg zien opgaan naar de dood. - En altijd, wrede kreet der hanen, - o bleek gelaat, o zacht verwijt - jliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininaiiiuiiuniiiiiuiiiiiiiiuiiiiii^ ONDER DE LOUPE. ^iiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniininmniiiinniiniiiiiF VOLKSGERICHT Zaterdag j.l. konden we door middel van de radio horen, dat Vrijdagavond te Leiden de directeur van de N. V. Hollandse Constructie werkplaatsen, Ir. Guljé, in zijn woning was ver moord. Ir. Guljé was na de bevrijding onder verdenking van collaboratie met den vijand door de P.O.D. gearresteerd, doch later weer op vrije voeten gesteld. Te Dirksland hebben onbekenden van Zondag op Maandag j.l. een handgranaat geworpen in de winkel van dhr. van Eek. Dhr. van Eek is onlangs na enige maanden geinterneerd te zijn geweest, vrij gelaten. Ik zou u nog kunnen herinneren aan soortgelijke gevallen te Dordrecht, Limburg en Amsterdam. Het lijkt mij toe, dat hier gesproken kan worden van een ingrijpen van het volk. Het volk gaat over tot rechtspraak en tot uitvoering van het vonnis. Het is wel niet nodig breedvoerig uiteen te zetten, hoe we tegenover deze dingen staan. Van verschillende zijden is tegen de lekenrecht- spraak aangevoerd, (deze is thans ook in ons land ingevoerd door het tribunaalbesluit) dat betwijfeld moet worden of er inderdaad RECHT gesproken zal worden, omdat velen leken-rechters niet de nodige kennis en routine bezitten om de moeilijke gevallen, waarvoor ze komen te staan (veel moei lijker dan de beoordeling van diefstallen en moord) te kunnen beoordelen. Bovendien komen deze leken-rechters uit de plaats of streek van de verdachte en zijn niet onafhankelijk, waardoor het gevaar niet denkbeel dig is, dat de nodige objectiviteit, komt te ontbre ken. Het behoeft geen betoog, dat bij een volksge richt, zoals ik bovengenoemde gebeurtenissen aanduidde, waar men geen kennis draagt van de stukken, van de aanklacht, van de verdediging, van rechtspraak niet meer gesproken kan worden. Nu is dit niet het voornaamste motief ter ver oordeling van dergelijke gevallen. Niet het volk is bevoegd recht te spreken, maar alleen de Overheid. De Overheid is Gods dienaresse. Door Hem regeeren de koningen en stellen de vorsten ge rechtigheid. De handhaving van gerechtigheid en recht is de voornaamste taak der Overheid. Nu kan het zijn, dat de Overheid in haar taak erbarmelijk te kort schiet. Dan nog zullen de onderdanen, indien de Overheid ons geen eisen stelt, welke ingaan tegen de geopenbaarde wil Gods, moeten gehoorzamen. Rom. 13 spreekt duidelijke taal: „ieder mens moet zich onderwerpen aan de hoge Overheden, die boven hen staan. Want er is geen Overheid dan door God, en die er zijn, zijn door God gesteld. Wie zich dus tegen de Overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen." (Nieuwe vertaling). We hebben thans weer een wettige Overheid in ons land. Zelf rechter spelen en het vonnis uitvoeren is een wederstaan van de instelling Gods. Men zou kunnen aanvoeren, dat ik nu in wel spreek van een volksgericht, een gericht dus van het volk, maar dat het toch maar enkele personen geweest zullen zijn, die hebben beraadslaagd en de daad hebben gepleegd. Echter het is opmerkelijk, dat zonder overdrij ving gezegd kan worden, dat een zeer groot gedeel te van ons volk deze daden in meerdere of mindere mate toejuicht. Zeker, allen zeggen het niet open lijk. Maar aan de glundere wijze, waarop ze de gebeurtenis verder vertellen, blijkt hun instem ming. Hierdoor worden de daders ongetwijfeld aangemoedigd op deze verkeerde weg voort te gaan. Met dit alles beweer ik niet dat ik tevreden ben met onze rechtspraak ten opzichte van de politieke deliquenten. Integendeel. Ik ben overtuigd, dat er veel aan mankeert, dat het rechtsbesef van ons volk verkracht wordt. Natuurlijk moet dit rechts besef getoetst worden aqn de Goddelijke ordinan tiën. Voor de Overheid hebben genoemde geweld plegingen iets te Zeggen. Ze houden een ernstige waarschuwing in. Gaat de Overheid voort op de huidige wijze, dan valt te vrezen, dat in toenemende mate liquidaties en aanrandingen zullen voorkomen. Ons volk mag zeker protesteren. Evenwel niet op zulk een wijze. Straks met de verkiezingen kunnen we vrij, op een volkomen geoorloofde manier, bewerken, dat we een regering krijgen, die het recht handhaaft in overeenstemming met ons rechtsbesef, dat echter, het dient nogmaals gezegd, getoetst dient te worden aan de beginselen der Goddelijke openbaring. OBSERVATOR PLAATSELIJK NIEUWS. SOMMELSDIJK. OpeiiDare vergadering van den Raad dezer gemeente, óp Vrijdag 8 Maart '46, des middags te half vier ure, op de Raadzaal van het Gemeentehuis. AGENDA: Installatie van den nieuw-benoemden Burge meester, den EdelAchtbaren Heer D. Reinders Burgerlijke Stand over de maand Febr. 1946. Geboorten: Arentje Jacoba Angenieta, d. v. J. Koningswoud en A. Keijzer; Adnaantje Arendje. Henderika, d. v. L. Jordaan en A. Mierop; Dina, d. v. H. van Es en E. Witte; Cornelia Axjaantje, d. v. J. Slui en A. Klepper; Dingeman, z. v. P. van der Stoep en N. E. C. Zeilstra; Jannetje Adriaantje, d. v. J. van den Doel en J. A. Breeman. Overleden: Jacob de Roon, 58 j.; Job van Dijk, 82 j. 12e Jaarvergadering van het Vrijwillig Brandweerkorps der gemeente Sommelsdijk, gehouden op 22 Februari 1946, in de zaal van Hotel Spee, alhier. De nieuwe Commandant, dhr. J. J. Bienefelt, opent de vergadering, heet alle aanwezige leden van het korps, inzonderheid Wethouder Dijkers en de oud-commandant Mosselman, hartelijk welkom, evenals de nieuw benoemde leden P. Prins, J. Boeter Cz., M. v. Driel Johz., P. v. Driel A. Cz., J. Hollaar, Joh. v. Dongen en J. MackloetPz. Vervolgens brengt de Secr.-Penning meester zijn gebruikelijke jaarsverslag uit en stelt het korps op de hoogte van de inkomsten en uit gaven, welke in het afgelopen jaar gedaan zijn. Het korpslid G. v. d. Sluijs brengt onder veel instemming in het midden, te mogen zorg dragen dat er dezen avond vrij gerookt kon worden, doet een beroep op eenige leden om hun bon beschik baar te stellen, terwijl de Penningmeester zorgt voor de rest. Verschillende leden zeggen hun bon toe en v. d. Sluijs gaat triomfantelijk om sigaren, waarvoor hij bij zijn terugkomst hartelijk wordt toegejuicht. De commandant doet vervolgens mededeelingen van de veranderingen, welke in het korps moesten worden aangebracht, brengt naar voren hoe dhr. Mosselman ontslag heeft gevraagd. De afvloeing van de leden boven de 50 jaar, ten minste van die leden, die geen leidende functie bekleeden, evenals de inkrimping welke wij op last van de hoogere instanties moesten uitvoeren en de benoeming van den heer J. Kievit Pz. als brandmeester en tenslotte de benoeming door B. en W. van zijn persoon als Commandant op voor stel van de Brandweer-commissie. (Dhr. Bienefelt mag zich in het vertrouwen van de geheele brand weer verheugen en het vond dan ook aller instem ming dat B. en W. tot deze benoeming was over gegaan). De nieuwe Commandant geeft in korte trekken aan hoe ieder zijn functie behoort te vervullen en komt tenslotte tot de bespreking van de goede geest, welke altijd ons korps heeft geken merkt in de tijden die achter ons liggen, welke hij ten allen tijde bestendigd hoopt te zien. Vervolgens wordt Wethouder Dijkers het woord verleend. Deze brengt in herinnering de oprichting der Vrijwillige Brandweer, nu 15 jaar geleden (de laatste 3 jaar was er wegens de bezetting geen jaarvergadering gehouden). Spr. herdenkt de mede oprichters C. Joppe en M. Knape, welke evenals zijn persoon hieTtoe behoorden. Hij onderstreept nogmaals hetgeen de Commandant bij zijn instruc ties gezegd heeft en zegt namens B. en W. alle mogelijke financieele en moreele steun toe, welke wij noodig mochten hebben. Spr. dankt tenslotte den heer Mosselman voor het vele werk, dat hij voor de Brandweer en daardoor voor de gemeente Sommelsdijk gedaan heeft. Roept vervolgens dhr. Bienefelt een hartelijk welkom toe en zegt vol vertrouwen op hem te rekenen als het zoo ver mocht komen dat de Brandweer in actie moest komen en hoopt dat hij zeer weinig dienst zal moeten doen. Tenslotte worden nog enkele huis houdelijke zaken behandeld en wordt er gezellig onder elkaar van gedachten gewisseld. De geheele avond was er een zeer opgewekte stemming, welke mede het gevolg was van vrije vertering en rooken, Verder niets meer aan de orde zijnde sluit de Commandant deze zeer gezellige avond met een opwekking om direct paraat'te zijn als er een be roep op hen zal worden gedaan. HERKINGEN. Per 1 Februari 1946 bedroeg het aantal inwoners dezer gemeente 980, samen gesteld als volgt: Per 1 Januari 1946: 969. Levend geboren 3 mannen. Overleden in Januari geen. Opgenomen in het bevolkingsregister 6 mannen en 4 vrouwen, afgevoerd naar elders 2 mannen. Vermeerdering sedert 1 Januari met 7 mannen en 4 vrouwen. Belanghebbenden worden erop gewezen dat slachtvergunningen ter gemeente-secretarie moe ten worden aangevraagd 4 dagen vóór den datum van het slachten. Deze aangifte staat los van de aanvrage bij den P. B. H. te M.ddelharnis. De vrouw van Jacob Bestman alhier kwam zoodanig te vallen dat deze de hulp van een genees kundige noodig had, die een hersenschudding constateerde. MELISSANT. Vrijdag 1 Maart j.l. werd in de consistoriekamer van de Ned. Herv. Kerk, alhier een vergadering gehouden van stemgerechtigde leden om te komen tot de verkiezing van een derde ouderling. Gekozen werd de diaken C. Grootcn- MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG EEN WONDERE NAAM ...een Man van Smarten Jesaja 53 3m. De lijdensgeschiedenis van onzen Heere Jezus Christus heeft vele verschillende tavereelen, maar bij die alle past de naam van: Man van smarten. Dat is een Wonderlijke naam. Want wie verwacht nu toch het heil en de ver lossing van deze wereld, van een Man, die lijdt en sterft, van God en menschen verlaten Vraag het maar eens aan de menschen, van wien ze uitkomst verwachten, uit de chaos van dezen tijd! Men verwacht het misschien van de massa, de groote massa, maar dan toch geleid en vertegen woordigd door een man niet een naam, die klinkt over de gansche wereld: een machtig man, een geniaal man, een sterke man (mannen). Maar wat doet men met een Man van smarten? Met den Man van Smarten? Het is ook geen aantrekkelijke naam. De Man van Smarten met Zijn kruis en Kroon is den Griek altijd een dwaasheid geweest. Die Griek leeft nog overal waar levenslust „neen" zegt tegen het kruis, omdat men het leven goed vindt en er alleen maar van wil genieten, zoo lang men kan en zooveel men kan. Neen liever geen gang naar Gethsemane en Golgotha. Het is een ergelijke naam, die naam van Man van Smarten. Want die naam past in een bepaald verband, het verband van Jesaja 53. Daarin gaat het om een Man van Smarten, Die lijdt voor anderen. Niet voor menschen, die het waard zijn, dat iemand een heldhaftige dood voor hen sterft. Maar deze Man lijdt Smart in verband met de overtredingen van die anderen, die dwaalden op wegen van ongerechtigheid. Nu is het toch veel mooier om ons leven te zien als een prijzenswaardig zoeken van den rechten weg, ondanks alle dwalen, als een ernstig zoeken van het licht der waarheid en der gerechtigheid, ook al falen we vaak. Neen, in dien naam: Man van Smarten uit Jesaja 53, ligt een vonnis, een onteerend vonnis over ons leven. De godsdienstige Joden kenden hun Bijbel, ze verwachten hun Messias, maar den Man van Smar ten hebben zij verworpen, omdat zij niet veroor deeld wilden worden. En die Jood leeft nog, al is hij geen Semiet. En toch - die wonderlijke onaantrekkelijke ergenis wekkende naam is een heerlijke naam. Heerlijk voor menschen, in wier hart de Fari- zeër sterft, omdat Gods oordeel over hun leven gegaan en van binnen aanvaard is. Heerlijk is die naam, waar ook de Griek sterft. Daar wordt niet langer het leven gezocht desnoods tenkoste van den eisch van Gods heiligheid. Maar daar wordt de heiligheid Gods aanvaard, die het leven der zonde kruisigt, maar niet zonder de belofte van opstanding en levensvernieuwing reeds hier op aarde. Heerlijk is bovenal die wonderlijke naam, om dat een Man van Smarten, die lijdt en sterft, schijnbaar wel iemand is, die buiten gerecht gesteld wordt en over wien de wereld triomfeert. Maar die in feite de groote en eeuwige hefboom is van de groote en sterke liefde Gods, Die Chris tus in den dood overgeeft voor Zijne vijanden, Die de zonde der wereld wegdraagt, een vrede schenkt, die alle verstand te boven gaat en door Zijn strie men geneest. Ook voor onzen tijd is er geen hoop en ver wachting in ons, niet in onze waarheid, gerechtig heid of barmhartigheid maar alleen in de godde lijke waarheid, gerechtigheid en barmhartigheid, die geopenbaard zijn in den Man van Smarten. D. v. d. W. boer. Aan den heer A. Troost, aannemer alhier, is opgedragen het bouwen van een betonnen brug aan de Lageweg in de polder Dirksland. Naar we van welingelichte zijde vernamen, worden er door enkele particulieren pogingen in het werk gesteld om te komen tot het oprichten van een mannenvereniging. We hopen dat hun streven zal slagen daar in de practijk gebleken is dat er van een dergelijke vereniging, vooral nu, in een tijd van geestelijke verwording, veel kracht kan uitgaan. Woensdag 27 Februari 1946 hielden de Meisjesverenigingen „„Bidt en werkt" en „Jong begonnen" in combinatie met de Knapenvereen. „Samuël" hun jaarvergadering. Het gebouw, de Chr. Kleuterschool, aan dc Binnenweg, was geheel gevuld. Onze eerste indruk was: Wat veel dames en wat weinig heren. Vaders, U stelt toch zeker ook belang in het werk van uw dochter of zoon? Het geheel stond onder leiding van den pastor loei, den Weleerw. Heer Ds. A. v. d. End, bij wien dit zeker in goede handen was. In zijn openings woord sprak hij de hoop uit dat het jaar 1946 de zo gewenste aanvulling, een jongelingsvereniging zou brengen. Grote dank zijn wij verschuldigd aan den Heere, aldus spreker, voor al het goede ons geschonken. Denk daarbij aan onze vrijheid, zo moeilijk herwonnen. Niemand onfviel ons. Het verenigingsleven, speciaal van de Meisjesvereen. kon voor het grootste gedeelte doorgaan, dank zij persoonlijke opofferingen der leidsters. Het werk onder de jeugd moet onze volle belangstelling hebben. Vooral moet dat werk aantrekkelijk zijn. Maaréén ding moet in het middelpunt staan n.l. Gods Woord. De oorlog ligt pas achter ons. Ernstige gevolgen zijn nog merkbaar. Gelukkig geeft ons dorp geen uiterlijke verwoesting te zien. Wel innerlijke ontreddering. Om één voorbeeld te noemen. Met de Waarheid komt het volgens velen niet zo nauw. Het leugentje om bestwil wordt stilzwijgend goedgekeurd. De Waarheid, de Dijbel, worden met een korreltje zout genomen. Zie daar de gevolgen; nog uit te breiden met vele andere voorbeelden. Alles bijeengenomen in gees telijk opzicht, een donkere tijd. Alom geen houvast, schepen die losgeslagen zijn. Wat past ons dan grote dankbaarheid, als wij ons mogen scharen om Gods Woord. Dit alleen geeft licht in ons leven. Hartelijk wens ik dan ook dat het wekelijks onder zoek met tevergeefs is geweest en dat de bede uit Ps. 119: Leer mij Heere Uwe inzettingen. Ik zal U zoeken met mijn ganse hart, ook in ons hart ingang moge vinden. Dan zullen wij in ons leven iedere dag vragen: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen. En het antwoord zal zijn: Wie mij vroeg zoeken zullen Mij vinden. Verder wens ik jullie een pretti ge en vruchtbare avond. Na deze inleidende woor den kreeg mej. L. Nagtegaal gelegenheid tot het Houden van haar inleiding over Onésimus, den slaaf uit de brief aan Filemon. Een vrij onDekeud onderwerp met als achtergrond de heidense wereld waarin de lietde van Ünesimus op een zware proef gesteld werd. Tot ons komt uit deze brief de vraag Hoe is onze verhouding tot God? Zijn we nuttigt dienstknechten ot onnutte Daar er voor deze avond een grote staf van mede werkers was, is het niet mogelijk voor alle personen in bijzonderheden te treden. De jaarverslagen, die erg aantrekkelijk waren, wat op zichzelf al een hele prestatie is, gaven ons een kijkje op het afgelopen jaar. Vooral Het verslag, uitgeoracnt door „Jong Degonnen", een samenspraak tussen Jo Struik en Jtfertlia Tielenian viel om de aardige mnoud en de vlotte manier van voordragen zeer in de smaak der aanwezigen. Het hartelijK applausje was dan ook wel verdiend. Er schijnen goede penning bcwaar- ders(-sters) op deze verenigingen te gaan, daar er steeds gesproken werd over een batig saldo, waarbij de Knapenvereen. zo verstandig was, met in z'u portemonnaie te laten kijken, door geen eindbedrag ie noemen. Het deed heel aardig aan dat de Meis- jerveremgingcn hun verslagen beëindigden met de bondsuederen. De vice-presidente, mej. J. O verweel, sprak daarna enkele ogenblikken over liet werk op de vereniging zeil,waarbij se haar teleurstelling uit drukte over liet leit dat er zoveel verschil is tussen belijden en beleven.Schaamt U liet Evangelie van Christus niet, want liet is een kracht Gods uit de noogte. Laten wij vertrouwend op den Heere de toekomst 1946-1947 ingaan. Ter atwissehng werden nu enkele gedichten ge declameerd. Heel prettig deed de natuurlijke toon en de ongedwongen wijze van voordragen aan. Sientje Grootenboer met: Jan dc Dromer; Bcrtlia lieleman met: De Schapendrechtsc raad en Dim Bosland, een kleine pcuur, die nauwelijks uovcn de lessenaar uitstak, met het gedichtje: „Niet tevreden, oogstten veel succes". Na deze gedichtenperiode vergastte de Meisjes vereniging ons op enkele liederen o.a. Beveel gerust Uw wegen. Aan de gezichten der aanwezigen te zien, viel dit ook zeer in de smaak. Misschien speelde de invloed van het Kinderkoor hier wel een rol bij. Voor de pauze kwamen nog aan de beurt namens de Knapenvereen.: Piet Breen, met een opstel over de slagen bij Waterloo en Quatre Bras; Kees Jongbloed met: Twaalf graven zijn gedolven en Klaas Witvliet (een echte grappen maker) met een heel toepasselijk stukje: De kleine roker. Tot slot las Magda Rijsdijk een ernstig stukje proza voor, waarnaar met grote stilte werd geluisterd. Felicitaties uit Sommelsdijk, Stellendam, Stad aan 't Haringvliet en Melissant (Geref. M.V. Helpt elkander) werden voorgelezen. Vervolgens nog 2 mondelinge felicitaties en wel van den heer J. Roodzant namens Kerkeraad en Kerkvoogdij der Herv. Kerk, waarbij spreker vooral stilstond bij de woorden: Gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap. De 2e felicitatie werd door den heer C. Grootenboer uitgesproken namens de K.V. Hij sprak zijn verwondering uit over het feit, dat er zo weinig jongens van de Openbare School onze vergaderingen bezoeken. Verder wees hij met klem op Kerkherstel en Gemeente-opbouw. Het probleem van deze tijd. Onze taak is zoveel moge lijk mensen met Gods Woord bekend te maken. Komt daarom naar onze verenigingen. Do/ als Samuël: Begin jong met bidden en werken." Ds. v. d. End voegde hier nog de vraag aan toe aan de ouders: Laat ge de keus niet vaak aan uw kinderen over, waar de plaats van ontspanning zich bevindt? Het huisgezin heeft hier de grootste taak. Hierna volgde pauze met tractatie voor alle aanwezigen. Daarna werd de vergadering voort gezet op waardige wijze door de dames M. Wie laard en S. Overweel, die in keurige samenzang „Zij vreugde mijn deel" ten gehore brachten. Het rijk gevarieerde programma bracht ons vervolgens een inleiding van de K.V. door Arie Grootenboer over „De verloren zoon". Bidt en werkt liet ons toen een stukje zang met declamatie horen, getiteld „Oude Inskje", waaruit duidelijk bleek dat er achter de schermen van deze avond zeer veel werk verricht was. De declamatie werd door Mevr. v. d. End verzorgd. De zang was tweestemmig. In één woord, een keurig stuk, dat onze volle waarde ring heeft. Niet alleen bijbelstudie had de aandacht op deze avond, ook de Zending was aanwezig. Door de inleidster, mej. J. Overweel, werd dit onderwerp op aantrekkelijke, leerzame wijze ver tolkt. Spreekster begon met: Al de heid'nen door Uw hahden, Voortgebracht in alle landen. Zullen tot U komen Heer. Bukken voor Uw aanschijn neer. N.a.v. dit vers sprak ze over de smeekbede aan Paulus gedaan: „Kom over en help ons". Paulus diende hier als instrument om het Woord van God te verspreiden. Denk aan: Predig het evangelie alle creaturen. De Geref. Zendingsbond bestaat 25 jaar. Steunt deze vereniging met uw gebed en gaven. Onze taak in Indie is groot. Vooral nu, na de oorlog. Ook is er veel in eigen land te doen. Evangelisatie in Groningen en andere gebieden. Maar... er staat alle creaturen. God vraagt met naar ras of bloed. De moeilijkheden der Zending zijn schier onoverkomelijk. Het verstarde heidendom toont zich zeer vijandig. De taak der goeroes (inheemse krachten) is zwaar. Wat doen wij nu voor de Zen ding Hoort gij die stemmen, roepend uit dc verte 't Heidendom smeekt u om uw hulp. Natuurlijk kan niet ieder zendeling worden, maar wel kan ieder meehelpen. Onderschat de kracht van het gebed niet. Petrus werd immers ook op het gebed verlost. Het Ned. Bijbelgenootschap verricht prachtig werk. Duizenden bijbels worden gratis verstrekt in de taal der inlanders. Moge dc arbeid der Zending door God rijk gezegend worden en velen uit dc duisternis tot het licht gebracht wor den. Na deze ernstige roepstem volgden enkele gedichten door Jobjc Tielenian met Dc Scheiding; Jaan van Dijk met de 7 ezels en Dmi Goedegebuur met: Beleefdheid. Ook deze kinderen brachten goed bestudeerd werk tevoorschijn. Zo zoetjes aan raakte het program aan een einde. Een schoon slot van de inleidingen vormde hot onderwerp van Rick van Dijk: God, Nederland en Oranje. Eén van dc beste stukken van de avond. Soms scheen dc band, aldus spreekster, met Oranje verbroken. Vaak donkere wolken boven Nederland. Napoleon - Alva - Patriotten enz. Maar God zond telkens Zijn engel. Ook wij zijn verlost. Hoe droe vig was het vertrek van onze Vorstinne. Uitgewe ken om des levens wil. Toch bleef het contact

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1