Kerk te Middelharnis. Ieder is welkom.
|manschool
rkpaard
uwe Fruithal
|t Zomer!!
loem- en landbouwzaden
ver. Adelaar en Binder.
an toor j uffrou w
orjaarszaaigranen
NIEUWBOUW OF GROEI.
- Dirksland - Tel. 167
|ng in de vakken
ineschrijven
Iirafie A, B en C.
ursusSteno-typist(e)
nieuwe cursus 4 Febr.
|endmaklng.
i het geachte publiek bekend.
Saterdag 26 januari
ibibliotheek hopen
beginnen.
00 boeken o a. Romans.
ngens- en Meisjesboeken,
dwcst enz.
Ires: Gelderschedijk A 602.
A. VAN PROOI)EN.
een goed allands
1EGEL, Melissant
Te koop
Bintje A 28-35
A. Verschelling Sommelsdijk
Kade 296 - Tel. 183
H.H. Landbouwers
loppeklj
voor
12 J inuari 1946.
Geef ocs als uw leveraucte
uw Gras- en Klaverzaden.
AANBEVELEND.
T. v. d. Doel 6 Zn., Sommelsdijk
Boekhoud bureau
en
Administratiekantoor
M. HENDRIKS
Spui 1^4a Stellendam.
Ij u-baao^tf
k otitis u* waas
TU UT S.O.L.
t 50 - Amsterdam I
Tal. 25714
ETALAGE!
en, Spr:
[orteweg
o. 328 Middelharnis
ORGEL
te koop gevraagd.
Br. met opgave merk en prijs aan
J- P. WEBER
Beatrijsstraat 28b Rotterdam.
ZAAIGRANEN
Alle soorten zomerzaaigranen en zaai-
peulvruchten direct uit voorraad leverbaar.
J. M. van Reijen
123 Graan- en Kunstmesthandel
Achthuizen Telef. 2
UIT VOORRAAD LEVERBAAR
Overgangstarwe Bersee
Fa. C. VAN DER MEIDE,
Telefoon 378 Middelharnis
H.H. LANDBOUWERS:
"it voorraad leverbaar in alle maten de
i ouds bekende
DRA! NEER BUIZEN
geldige bonnen. Geen moeilijkheden met
toewijzing. Schrijf ons even en wij maken
het voor U in orde. Levering over het gehele
eiland. s_5
Beleefd aabevelend,
A. VAN NIEUWAAL,
raineerbuizenhandel, Den Bommel.
Sub-agent voor West-Flakkee:
v. NIEUWAAL, Binnenweg 143a, Melissant.
eum
sers 19."
ttlt voorraad.
ónder rembours.
W.7.Y-/:»
-139 - SCHIEDAM
Slichting voor Lijkbezorging
Voorzorg-
bijkantoor: middelharnis
A. BAART, Burgem. Boumaoplein C 38
Telefoon 312.
Begrafenissen, Transporten.
UITVOERING:
Indrukwekkend - Plechtig - Piëteitvol
Boekhouding. Belastingen
Administratie en Accountantskantoor
W. A. DE BAKKER. Lid N. I.v.B.
OUDDORP. (Voor het geheele eiland
te ontbieden).
N. V. Bouwkas „Rohyp"
g R OOTSTE
in Nederland
19 contracten kun
nen op FLAKKEE
weer toegekend
worden waardoor
17 personen het be
talen van huishuur en hypotheekrente
achter de rug hebben, en hun ideaal „een
eigen huis" verwezenlijkt zagen.
„Eigen haard is goud waart."
Vraagt inlichtingen bij
D. KEIJZER HERRINGEN.
Belegd Uw geld goed!
DRAINEREN geeft grote winst.
Uw buizen hebben wij in voorraad 5-6-8
en 10 cM. buizen. Op Uw aanvraag
zorgen wij voor een toewijzing, bellen
Tel. 24. DRAINEERBUIZENHANDEL
Fa. DE KORTE
Stationsweg 23 - Oude Tonge
ndbouwers en Particulieren
baar uit voorraad:
met hooge kiemkracht.
DRIESPRONG Zn., Melissant.
HAVE Hofleverancier Kapelle-Biezelinge
5 Tel. 295
BOUWERS:
NOG AF TE GEVEN:
Beperkte voorraad.
eds v. d. HAVE'S Zaden en Zaaigranen.
ering zonder inname van bestelbonnen.
W. H. ESSELINK Dzn., West-Ach ter weg A 189
"delharnis, Tel. 21.
groot grossierskantoor te Middelharnis.
anmelden onder nummer 115.
OMERTARWE. - BERSEE TARWE.
- GROENE ERWTEN - SCHOKKER ERWTEN
WEIJER Zn. - Tel. 156 - Dirksland
VRIJDAG 1 FEBRUARI 1946
Prijs per kwartaal i 1.50. Losse nummers 10.15.
Advertentieprijs 1—30 mm 14 cent per mm.
Elke mm daarboven 10 cent.
Bij contract aanzienlijke korting.
OPBOUW
Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee
EERSTE JAARGANG - No. 40
Adres der Redactie en Administratie:
ZANDPAD B 282 - MIDDELHARNIS
Dit blad verschijnt icderen Vrijdag
Hoofdredacteur C. M. VOGELAAR
Leven is ontwikkeling.
We zien dat in plant, mensch en dier.
Leven is de ontwikkeling van hetgeen
beginsel, in kiem aanwezig is en de
roei heeft plaats naar eigen aard en wet.
Noodzakelijke voorwaarde bij het be
vorderen van den groei is de natuurlijke
tgenschappen, het karakterieke in acht te
men.
Daarvoor is noodig dat men deze eerst
:ent.
Verwaarloozing beteekent niet alleen den
;roei belemmeren, doch in vele gevallen
ien dood van datgene, wat men tot rijke
)iuwikkeling wil brengen.
De na-oorlogsche periode heeft op
jnderscheiden gebied een groot aantal
vraagstukken met kracht naar voren ge
schoven.
Niet het minst op sociaal-economisch
;ebied.
Terecht is al eens opgemerkt, dat de
oorLog gewonnen is, doch dat de vrede
nog gewonnen moet worden.
Daarmede bedoelt men dat het zwaard,
[het geweld heeft opgehouden, doch dat de
wederopbouw, stoffelijk en geestelijk, moet
[worden aangepakt.
Velen spreken nu van vernieuwing.
Het oude heeft afgedaan en er is niet
|veel waardeering voor.
Het moet anders en het kan anders.
Het moet anders omdat de mensch jaagt
naar geluk en weren wil alles wat dat geluk
hem ontnemen zal.
Het kan anders, omdat ons volk in den
|zwaren tijd, die achter ons ligt, op één
hoop is gejaagd, in den nood elkander
heeft leeren verstaan, samen een hechte
muur van afweer tegen den vijand heeft
gevormd.
Ondanks dezen vemieuwingswil is er bij
velen teleurstelling.
Tal van oude problemen komen weer
naar voren, zij het dan ook in een ver
nieuwden vorm.
We spreken niet meer van werkloosheid,
want die willen we na 1940 niet terug.
De werkverschaffing of werkverruiming
heeft afgedaan, we spreken nu van den
(D)ienst (U)itvoering (W)erken.
Steunverleening kennen we niet meer,
het is thans „Overbruggingsregeling".
Maar in feite hebben we te maken met
groote groepen arbeiders, die in het vrije
bedrijf geen werkgelegenheid kunnen vin
den en van Overheidswege, hetzij in een
„Arbeidsreserve", hetzij in een „onder
steuningsregeling" moeten worden op
genomen.
Het vraagstuk van de werkgelegenheid
hangt nauw samen met onze internationale
economische verhoudingen. Immers moet
eenerzijds invoer van grondstoffen mogelijk
zijn voor als volk zelf anderzijds uit te
voeren of anders gezegd, wè moeten met
_;oederen en diensten betalen, datgene wat
we van het buitenland noodig hebben.
Eenvoudig gezegd: De werkloosheid kan
door geen enkele regeering afdoende wor
den opgelost. We zijn afhankelijk van het
buitenland.
De export brengt ons in aanraking met
het vraagstuk van loonen en prijzen.
Wanneer immers de werkgelegenheid
afhankelijk is van het buitenland, van onze
mogelijkheid tot uitvoeren, dan zullen onze
producten niet zoo duur mogen worden,
dat het buitenland ze niet koopen wil.
Dit doet zien dat de behoeftenbevredi-
ging niet een factor is, die op zichzelf kan
worden beschouwd.
De geheele volkswelvaart staat in ver
band met de economische mogelijkheden.
Wanneer men dus in dezen tijd meer
levensgeluk vraagt, dan is dit goed, mits
men niet denkt, dat het leven onbeperkt
kan worden opgedreven.
Sociale rechtvaardigheid wil niet zeggen,
dat allen in weelde baden, doch dat de
winsten naar evenredigheid van de functie's
bij de voortbrenging rechtvaardig worden
verdeeld.
Men kan dus nimmer een nieuwe maat
schappij bouwen, omdat nu eenmaal het
leven niet in 1945 aanvangt.
De maatschappij is steeds in ontwikke
ling, in groei.
De verschijnselen, die zich voordoen
moeten vanuit een levensbeginsel worden
bezien en geleid. Arbeid, de mensch, het
geld, de Overheid, ze hebben allen een
eigen waarde, doch zijn niet gelijk. Velen
hebben gedacht, dat na de bevrijding men
in eenheid de maatschappij kon gaan vor
men. Wie zoo dacht heeft het feit der zonde
in zijn diepte nimmer gekend. Heeft nim
mer verstaan, dat het karakter der zonde
is, het als God willen zijn. Niet in gehoor
zaamheid aan God, doch in zelfstandigheid
tegenover Hem wil de mensch staan.
God heeft alles in het leven een eigen
plaats gegeven.
Zijn Wil heeft Hij in Zijn Woord ge
openbaard.
In dat geopenbaarde Woord geeft hij
normen.
Dat Woord spreekt van Schepping en
zondeval, over de waarde en beteekenis van
mensch en samenleving, over taak en
grenzen van de Overheid, over eigendom
en arbeid enz.
Bij de voortgaande ontwikkeling der
maatschappij zal gelet moeten worden op
de Goddelijke ordinantiën.
De natuurlijke eigenschappen van de
levenswaarden vinden we alleen in Gods
Woord. Wie dat verwaarloost, bouwt zon
der fundament en het ergste is te vreezen.
Er is op sociaal gebied een streven naar
eenheid, waarbij God niet erkend wordt
als de eenige Bouwmeester.
De Christen heeft ook in dezen tijd op
sociaal gebied een groote taak. Hij zal zich
zijn roeping welbewust moeten zijn, omdat
alleen het Christendom echte levens
vreugde en vrijheid geeft en de Goddelijke
ordinantiën vragen een leven in gerechtig
heid voor werkgever en werknemer.
Hieraan willen we in ons blad meerdere
aandacht schenken.
Mr. De Wilde spreekt.
OUD-MINISTER DE WILDE SPREEKT TOT ZIJN
GEESTGENOTEN.
Voor 't eerst na de bevrijding heeft de Hulp-Centrale
van de Anti-Revolutionnaire Kiesverenigingen op Goeree-
Overflakkee weer een grote vergadering gehouden.
Deze vergadering werd gehouden in de Geref. Kerk te
Middelharnis. Als het gebouw tot in alle hoeken gevuld
is, opent de voorzitter, dc heer P. v. d. Heuvel van Oolt-
gensplaat de vergadering, door te laten zingen Psalm
95 1 en 4, waarna hij voorgaat in gebed. Na het lezen
van Psalm 20, spreekt de voorzitter er zijn grote blijdschap
over uit, dat zovelen gekomen zijn om te luisteren naar
de 2 sprekers, die ons een woord van politieke vreugde
mee willen geven.
Het is een groot voorrecht, thans weer in vrijheid samen
te zijn en te spreken. Heiaas is echter de vreugde der
vrijheid gemengd met zorg om wat om ons heen gebeurt,
Waren we eerst regeerpartij, thans hebben we weinig te
zeggen in het regeerbeleid, terwijl er beslissingen worden
genomen, die hoogst bedenkelijk zijn.
Daarom moeten we ons voorbereiden tot de strijd, niet
uit lust tot strijden, maar we mogen niet zwijgen, als de
beginselen in het gedrang komen. En dat dit gebeurt,
Dat Ds. v. d. Wal van Dirksland bereid was een slot
woord te spreken, verheugt spreker, omdat de gedachte
als zou Antircvolutionnair Iets specifieks Gereformeerd
tbedoeltl wordt dc Ueref. Kerk) zijn, uit de wereld moeten,
immers de A.R.-purtIJ telt onder alle protestanten haar
aanhangers.
IIieina krijgt Mr. J. A. de Wilde gelegenheid tot het
uitspreken van zijn rede.
Spreker begint met te wijzen op het voorrecht, dat we
weer als vrije mannen en vrouwen ons kunnen bezinnen
op de A.R.-beginselen. De toestand na dc 2e wereldoorlog
is veel bedenkelijker als na de le wereldoorlog, toen was
er een eensgezind optreden der overwinnaars, thans echter
is er ccn contro-verse tussen de Angelsaksische landen en
Rusland.
Al komt men bij elkaar en spreekt men met elkaar,
er Is een stille tegenwerking. Ook is «Je geestelijke en
zedelijke houding niet beter dan in 1929, het ongeloof
gaat door. Al voelt de melis, dat liet met dit leven niet
afgelopen is, cr is geen Godsverering op de juiste wijze.
Men vereert de mens, de Staat of een of ander stelsel als
een God. Er is een algemene roep om af te geven op het
verleden en al is het zo, dat ne grote problemen niet
nieuwe middelen moeten worden aangepakt, we zullen
onze wortels ook in liet verleden moeien inslaan.
Daarna behandelt spreker in korte trekken het laatste
oorlogsjaar, de verwoesting der steden, de inundatie der
landerijen, de hongerperiode, maar ook daarna de bevrij
ding met haar vele feesten, al was ei reden tot blijdschap,
zeker om de terugkomst van ons Vorstelijk Huis, ons
volk wist niet van ophouden. Spoedig zouden we na liet
zoet, ook het bitter smaken.
De B.S., die zich niet altijd en overal correct gedroegen,
om het heengaan van het M.G. werden ook niet veel
tranen gelaten, neem daarbij de inconsequente gevangen
neming en niet-gevangenneniing en de zuivering. Zeker,
elke regering zou hebben gestaan voor grote moeilijkheden
en daarom moeten we in ons oordeel t.o.v. de regering
billijk en rechtvaardig zijn. Daarentegen mogen we ook
critiek doen horen, Dit is goed, ook voor de regering, thans
is dit reeds merkbaar. We hebben gemist de ministeriele
verantwoordelijkheid, de regering regeerde 6 maanden zon
der St. Generaal, dit was dictatoriaal. Het was reeds de
fout van minister Gerbrandy; in Engeland kon dit nu
eenmaal niet, maar zo spoedig mogelijk na de bevrijding
had de oude staatszull: Koning, Ministers en Staten-
Generaal moeten zijn opgericht. De Koningin is onschend
baar, de ministers zijn verantwoordelijk.
Thans is het ministerie-Gerbrandy afgetreden eii het
kon niet ter verantwoording worden geroepen. Zelfs werd
geen commissie van enquête daartoe benoemd.
Daarna kwam het ministerie Schermerhorn. Beide kabi
netsformateurs, Schermerhorn en Drees, waren grote demo
craten, dus mocht verwacht worden, dat zij spoedig de
fout van Gerbrandy zouden hersteilen. Maar ook zij stelden
teleur, dit was ook dictatoriaal. Zelfs de gemeenteraden
en Prov. Staten kwamen niet. Dit was een droevige toe
stand, die verholpen had kunnen worden. En zeker was
dit nodig, daar de regering diep moest ingrijpen o.a. dood
straf, gevangenneming, distributie, maar alles ging via
Kon. Besluiten en zonder een S.G. Thans is er een Nood-
parlement benoemd in strijd met de Grondwet. Zeker,
een Parlement is niet altijd aangenaam voor een minister,
maar het moet nu eenmaal. Of moeten wc het niet bijeen
roepen van de S.G. zien in het licht van het adres, dat
minister Beel in 1944 richtte aan onze Koningin, waarin
hij verzocht geen gemeenteraden, Prov. Staten en S.G.
bijeen te roepen, omdat het oude partijstelsel moest
doorbroken worden-?
Hierna behandelde spreker dc leegplundering van ons
land en de zware lasten, die Duitsland ons oplegde. Waren
de bezettingskosten eerst 100 rpillioen per maand, later
werden ze verdubbeld. De deviesengrens tussen mark en
gulden werd opgeheven (Mr. Trip treedt af); de gulden
werd gekoppeld aan de mark, waardoor de Ned. Bank
in 2 dagen verplicht was om 500 miljoen mark tegen 76
cent orn te zetten, waarna Rost nog zo vriendelijk was
om 50 miljoen in 1 maand voor de oorlogvoering tegen
Rusland beschikbaar te stellen. Men liet maar geld druk
ken, maar er bleven weinig goederen. Daarom moest er
een geldblokkering komen, inaar ook thans werd weer de
St. Gen. niet geraadpleegd.
Bedenkelijk is bovendien, dat de Staat doet alsof ze
eigenaresse is van de gelden der bevolking. Dit is socialis
tisch. Helaas gaat de blokkering niet gepaard met zuinig
heid, er wordt met geld gesmeten, nodig is een budget
sanering. Zo zal de minister nog moeten bewijzen, dat het
inflatie-gevaar geweken is.
Er zijn ook economische zorgen, als we importeren moet
dit "een productief vermogen "hebben (wel b.v. kunstmest
Van bimmele, bammele bom bom bom
De toren van Meneerse krijgt klokken weerom
MEDITATIE
VOOR DEN ZONDAG
EEN WAAR WOORD.
„Dit is een getrouw woord en alle
aanneming wuardig, dat Jezus Christus
in de wereld gekomen is om zondaren
zalig te maken." (1 Timotheüs 1 15.)
We hebben de laatste jaren niet anders gehoord
dan leugen en bedrog en het is er nog niet veel
beter op geworden, zoodat vele menschen vol
twijfel zich afvragen: wat Is waarheid?
Wat een valsche leuzen van verlossing, vrede
en geluk hoort men nog van alle zijden.
Welk een idealen vap een nieuwe betere toe
komst! Ook wij streven er allen naar, maar we
zullen weer bedrogen uitkomen, want het geluk
komt niet van beneden, maar van boven.
Alleen het Evangelie van Jezus Christus is een
waar woord, waar men op aan kan, dat geluk
brengt.
Het is een waar woord, dat wij allen in Adam
van God zijn afgevallen en onbekwaam zijn tot
eenig geestelijk goed en geneigd tot alle kwaad,
zoodat er van den mensch niets goeds te wachten is.
Het is een waar woord, dat men zelfs op prinsen
niet kan vertrouwen, maar daarin ligt geen troost
en zaligheid.
Het is een onbedrieglijk woord, dat Jezus
Christus in de wereld gekomen is, om zondaren
zalig te maken. Dat is waar, getrouw, alle aan
neming waardig. Omdat het een Woord Gods is,
Die de Getrouwe is, Die niet liegen kan, Die de
Waarheid Zelf is. Daarom is het ook alle aan
neming waardig. Zofider aanneming van dit ge
trouwe woord is er geen zaligheid. „Alle" aan
neming, dat is niet de aanneming van allen (niet
aller), maar iedere aanneming, die er maar. is.
Ofschoon ook wel aller aanneming waardig, toch
wordt het niet door allen aangenomen. Velen ver
werpen dit getrouwe woord en gelooven slechts
de leugenwoorden van satan, wereld en zonde,
tot hun eeuwig verderf.
Gelooft de waarheid van uw verlorenheid en
ellende en vertrouwt op dit ware woord Gods
en gij zult zalig worden.
Dat ware woord spreekt van de komst van Jezus
Christus, de van God gezalfde Zaligmaker.
Door de innerlijke bewegingen van Gods barm
hartigheid jegens zondaren is Hij gezonden en
uit eeuwige zondaarsliefde is Hij in de wereld
gekomen. Gods Zoon nam de menschelijke natuur
aan, de zondelooze werd tot zonde gemaakt en
heeft voor en inplaats van zondaren de straf der
zonde gedragen, namelijk den vervloekten kruis
dood, maar Hij is opgestaan en weder ten hemel
gevaren, waar Hij nu een plaats voor zondaren
bereidt, om eeuwig volzalig bij Hem te wonen.
Hij is in de wereld gekomen, om zondaren zalig
te maken. Zondaren, geen rechtvaardigen in zich-
zelven.
Dan is er voor iedereen hope op die zaligheid.
Dan is niemand van dit ware woord uitgesloten,
want wij allen zijn zondaren. Maar dan moeten
we het ook willen zijn en het waarlijk weten, dat
we het zijn.
Dat kunnen we uit onszelf nooit weten, maar
daartoe is Christus nu ten hemel gevaren, om
Zijn Geest in de wereld te zenden tot overtuiging
van zonde.
En waar nu die Geest in ons hart kotnt en in
alle waarheid leidt, daar leeren we ons als zon
daren, ja met Paulus als de grootste der zondaren
kennen, en daar wordt dit woord waar en getrouw
en alle aanneming waardig.
Dat woord komt thans ook tot U, lezer!
Is het voor U waar? Hebt ge het al als volle
waarheid aangenomen? Als een zondaar? Dan
zijt ge nu reeds zalig in hope, doch eenmaal in
volle werkelijkheid. Zoo niet, denkt er dan aan,
dat de zaligheid in geen ander is, want er is onder
den hemel geen anderen naam gegeven, door
welken wij moeten^alig worden dan den naam
van Jezus. Dit is een waar woord. Gelooft het dan!
Ouddorp. HOVIUS.
Ik schrijf deze slagzin voor onze nieuwe cam
pagne voor klokken in den toren van Middelharnis
op den vooravond van de verjaardag van onze
kleine Prinses Beatrix, die morgen, eindelijk weer
na zoovele jaren in het paleis Soestdijk haar ver
jaardag mag vieren.
Het is als den dag van gisteren dat ik onze
uitbundige vreugde nog weet van 8 jaren terug,
toen na zooveie jaren weer een Oranjetelg werd
geboren. Ik herinner me de blijdschap in Middel
harnis, de vlaggen die uitgestoken werden, het
enthousiasme. Ik liep een dag later in den Haag,
waar nooit grooter festijn is geweest als in die
dagen, toen onze kleine Prinses was geboren. Ik
herinner me, boven het feestrumoer uit, de stem
men van onze torenklokken, die wijduit beierende
de vreugde die in ons was en de stemmen van
klokkenspelen, waarvan de spelers niet moede
schenen te worden ons Vaderlandsche liederen
ten gehoore te brengen.
Onze klokken zijn een eenig symbool. Ze zijn
onze stemmen, ze vertolken, wat er in ons omgaat.
Ik heb hun zware stemmen gehoord toen onze
oude, lieve Koningin Moeder Emma begraven
werd en nooit was de klank zoo somber als toen
deze, oprecht lieve oude Koningin grafwaarts
werd gedragen. Ik heb de sombere klank gehoord
van de Haagsche klokken, die beieren, toen
Prins Hendrik begraven werd.
Toen de bevrijding kwam heb ik.de stem
van onze klokken gemist. Onze klokken waren
weg... ze zijn niet weer gevonden.
Het is voor ons smartelijk, die oude, vertrouwde
klank niet meer te hooren. De stem was ons ver
trouwd. Het was de stem, die onze begrafenissen
begeleidde, die onze doode burgers uitluidde bij
hun laatste tocht. Wij hooren de stem niet, wan
neer des Zondags de kerkelijke gemeente wordt
samengeroepen. En dan de ochtend-, middag- en
avondklok, die wij niet hooren
Ik heb de klokkenstem des te meer gemist, toen
in de Engelsche radio de stem van die klokken
werd rondgeroepen. De oorlog was voorbij, en de
klank van al die klokken, van de zware Big Ben
in Londen, van het kleine Hollandsche kerkje, van
de Engelsche dorpskerk had iets vreugdigs en
blijmoedigs. Ze vertelden ons, in hun bronzen
klanken, hoe groot de vreugde was, overal waar
beschaving en orde heerschte, over het wegslaan
van het nazi-isme.
Maar wij, wij hebben geen klok. Hij is verloren.
Misschien ligt hij ergens op de bodem van een 1
rivier, of misschien is het metaal omgesmolten,
om te dienen voor oorlogsdoeleinden.
Woensdagmiddag, op de raadsvergadering te
Middelharnis, deelde de voorzitter, loco-burge
meester Vroegindtweij mede, dat er toezegging
was binnengekomen van f 500,bestemd voor
den aankoop van een of meer nieuwe klokken voor
den toren van Middelharnis. En voegde de heer
Vroegindeweij er aan toe, ik draag het aan den
heer Boomsma op om de menschen op te wekken
bij die f 500,hun giften te voegen, een commis
sie tc vormen om onze toren weer van klokken te
voorzien
De andere leden van den raad vonden het een
zeer enthousiast idee. Er was nooit grootere een
dracht in onzen gemeenteraad dan bij dit voorstel.
Of men anti-revolutionair was, liberaal of socialist,
men vond het een goed idee. De toren van Middel
harnis moet zijn klokken hebben en wij burgers
der gemeente zullen er voor zorgen!
Zoo open ik hiermede de campagne voor toren
klokken, die ik pas beëindig op dat moment, dat
de burgemeester van Middelharnis, namens de
gemeente de klokken aanvaardt en deze klokken
hun eerste klanken zullen uitbeieren over de goede
gemeente Middelharnis.
Over de verdere organisatie Zal ik, van deze plaats
meer mededeelingen doen. Ik ben er van overtuigd
dat iedere Meneersenaar, jong of oud, arm of rijk,
met blijdschap zal medewerken om weer klokken
in onze toren te krijgen.
Ik weet nog lang niet wat deze klokken zullen j
kosten. Ik weet één ding, dat er een spontaan
iemand is, die vijfhonderd Lieftink-guldens ge
offerd heeft voor het terugkrijgen van onze bron
zen stemmen. Vijf honderd guldens. Het is
prachtig. Maar we hebben veel meer noodig. Het
is een mooi begin. Iedereen met burgerzin brenge
een kleine of groote bijdrage.
Er is nog meer noodig: metaal. Wij zijn in een
arm land. Niet alleen geld hebben we noodig, ook
metaal. Onze regeering zal zeker geen kostbare
deviesen beschikbaar stellen orn in het buitenland
•tin en rood koper te koopen voor de torenklokken,
die wij zoo graag hebben.
En, wanneer het Rijk ons niet helpen kan
dan helpen wij onszelf.
Kijk in alle hoeken en gaten van uw huis naar
het koper dat gij missen kunt. Zoek het rood koper,
verzamel het tin. Rood koper en tin in de verhou
ding 75 rood koper en 25 tin vormt de
klokkenspijs, waaruit de klok gegoten wordt.
Welnu, de regeering kan ons met helpen, wij
verzamelen zelf.
Binnenkort volgt de groote collecte ervoor. Het
koper en tin, dat ge de Moffen misgunde, dat ge
liet onderduiken en dat ge eigenlijk niet noodig
hebt.offer dit nu voor onze klokken. Help
mede onze bronzen stemmen terug te krijgen.
Nooit hebt U zulk een mooi offer voor uw dorp
kunnen doen als dit. Er ligt nog wel wat oud koper
- desnoods geel messing, dat wel geruild zal
kunnen worden voor rood koper - voor ons doel.
Er is wel eens een verjaardag geweest, dat uw
achtertante of een verre nicht van moederzijde
U vereerde met een koper iets, dat U maar half
mooi vond. Offer dit voor onze klok. Het is een
prachtige daad.
Ik luid, zonder eenig klokgelui, deze collecie
hiermede in. Pas het klokgelui van onze nieuwe
klokken zal deze campagne uit kunnen luiden. Het
kan maanden duren, maar ik herinner U, net zoo
lang als de toren zonder klokken zit, aan mijn
hardnekkig vasthouden van een mijner idealen,
de klokken in den toren van Meneerse moeten ci
weer komen. Allen, die willen mede werken, jong
of oud, kunnen mij schrijven. Toezeggingen van
koper en tin worden dankbaar aanvaard, mede
werking in geld kan ons enthousiasme verhoogen.
Binnenkort hoort U, wie de torenklok-commissie
zullen vormen. Maar kijk eerst uit naar koper cn
tin, en leg als het mogelijk is, één gulden alvast
opzij voor gietkosten.
Eens zult U de stem van de klok hooren, dic
U hebt helpen scheppen. U zult het zeldzaam
heerlijk vinden.
Ik hoop U volgende week weer méér er van te
vertellen. Til so long!
J. BOOMSMA
Voorstraat - Middelharnis.
maar geen luxe artikelen).
Over liet sociale vraagstuk zeide spreker, dat dit niet in
socialistische richting moet; alles komt aan de Staat en
de vrijheden der burgers worden aan banden gelegd. Er
moet komen een vrije organisatie, onder toezicht van de
Regering. Niet de Regering moet b.v. de landbouw regeren,
dit leidt tot bureaucratie en ambtenarij. Thans weet men
geen weg in al de bureaux.
Over het Indische vraagstuk was spreker van mening,
dat de Regering gevaarlijk had gehandeld. Onze koloniale
papieren stonden hoog, ook wij waren voor meer zelf
beschikking, dit heeft ook onze Koningin reeds in 1942
duidelijk gezegd. Zeker had men nooit mogen onderhande
len met opstandelingen, zo wordt het èn voor Nederland
en voor Indië funest. Alles bijeengenomen is het een moei
lijke tijd, alleen wanneer we vasthouden aan Gods Woord
is er dageraad. Zaak is het, dat allen, wier ankergrond
vastligt in de Heilige Schrift zich organiseren en omdat
de Eenheidsbeweging geen Chr. partijen en organisaties
wil, daarom zullen we ons onder eigen banier moeten
organiseren (Groen, de Savornin Lohman, Kuyper).
Indien we zo eendrachtig onze beginselen uitdragen,
zullen we weer een plaats heroveren tussen de volkeren.
Na deze vlot uitgesproken rede, waaruit alles bleek, dat
een staatsman van groot formaat aan het woord was,
werd,en 2 coupletten van het Wilhelmus gezongen.
Ds. v. d. Wal sprak daarna over verenigen en scheiden.
Er kan zijn een kerkelijke scheiding, maar een politieke
vereniging. Een illusie is het evenwei te denken aan een
verenigen van allen. Er moet zijn een centrum en dat is
voor den Christen Christus, het allesbeslissend middelpunt.
Dit brengt mee een scheiding van hen, die Hem verwerpen.
Er zal dus zijn een afscheiden, een anti, tegen de revolutie
het evangelie. Het evangelie roept zijn eigeri vereniging
en eigen scheiding op. Thans roept men: Is scheiding wel
goed? Maar is de anti-these dan verkeerd geweest? Anders
denkenden moeten weten, dat wij niet altijd met hen
samen kunnen gaan. Dit zal geen stug-anti moeten zijn,
we willen ons dienstbaar maken voor heel het volk, ai
gaan we onze eigen weg of beter: Gods weg. Nooit mogen
we vergeten dat ook wij zondaren zijn, dus geen zelf
verheffing maar ootmoed. De kracht van ons partijleven
moet komen uit ons leven uit Hem, anders is het slechts
een naampartij. Deze wereld is van God, alle ellende komt
voort uit de scheiding van Hem. Ons staan t.o.v. andere
zondaren spruit voort uit de positieve positie, waarin de
Christen staat in deze wereld. Pro Rege: Voor den Koning.
We hebben een taak, maar al strijdende mogen we het
overgeven aan Hem, dan gaat het niet om een succesje
maar om Zijn eer.
De voorzitter dankt Mr. de Wilde om zijn practisch
schone woord en Ds. v. d._Wal om zijn principieel goede
woord.
Alles bijeen een goede bijeenkomst.
VERSLAGEN.
Vergadering tot het oprichten van een Ned. Herv. Zondag-
schoolvereniging te Ouddorp, op 18 Jan. 1946, des
avonds om 7 uur in het Cat.lokaal der Ned. Herv. Kerk.
Ds. Hovius opent deze bijeenkomst met het laten zingen
van Ps. 25 vers 2 en gaat voor in gebed. De aanwezigen
worden hartelijk welkom geheten. Reeds vroeger was in
Ouddorp een Zondagschool onder Ds. Róssing. In 1934
werd door Ds. Thiessen (Doopsgezind) de Zondagschool,
welke er nu is, opgericht. Met zijn vertrek naar Blokzijl
was het zijn wens dat de Zondagschool zou worden voort
gezet. Van Herv. zijde is op deze Zondagschool van Ds.
Thiessen veel critiek geleverd nu echter deze zal worden
overgenomen als Ned. Herv. richting, blijkt helaas de zeer
geringe belangsteling. De bedoeling is om Zondagschool
te houden een kwartier na de eerste Kerkdienst. Ds. stelt
voor om de leider(s) die nog gekozen moeten worden een
cursus te geven. Het bestuur zal tot taak hebben in het
belang van het onderwijs aaii de kinderen toezicht en j
contröle te houden op de goede orde en de leerstof. De
bond der Ned. Herv. Zondagschoolver. in ons land heeft
de uitgave van vaste lesroosters en ook de leesboekjes
worden door haar gerecenseerd. Gevraagd zal worden aan i
de Kerkvoogdij om in de kerk Zondagschool te mogen I
houden, anders kunnen ook enkele localen der Chr. School
dienstig zijn. Reglementen zijn nog niet samengesteld.
Dhr. G. Haniecteman vraagt of ook mensen van ander I
Kerkverband lid kunnen worden. De ouders kunnen geen
lid worden, maar hun kinderen kunnen allen dc Zondag-1
school bezoeken. Dc kinderen moeten de leeftijd van 5
jaar hebben. Dhr. W. Koek merkt terecht op dat er van
het Onderw. Personeel der Chr. School niemand ter ver-,
gadcritig tegenwoordig Is en spreekt cr zijn verwondering
over uit dat juist deze mensen die geschikt zijn om leiding
te geven, zich zo weinig interesseren voor Jeugdwerk, en
hun jonge krachten tc wijden aan de Zondagschool. Iemand
uit de vergadering zegt te weten dat van dc zijde van de
onderwijzers der Chr. School bezwaar is gemaakt tegen
de oprichting van een Zondagschool, daar zij meenden er
voor te zullen opdraaien; daarom is het ook te verklaren
dat niemand dezer lieren aanwezig is.
Alle aanwezigen wensen toe te treden als lid cn wordt
nu definitief overgegaan tot de oprichting der Zondag
school. Bij stemming worden de Heeren Ds. Hovius,
C. Tanls Mz„ W. Koek Wz. C. Grinwis Mz. cn Jan Voogd
Cz. als Bestuur gekozen. Nadat hunne bezwaren zijn op
gelost nemen zij de benoeming aan. Na de vergadering
zal het Bestuur dc functies onder elkaar verdelen en
tevens zal dan worden uitgezien naar leider(s) en helpsters
voor de Zondagschool. Ds. spreekt de wens uit dat het
ledental der Ver. zich zal uitbreiden, leder der aanwezigen
wordt verzocht hieraan mede tc werken cn ook anderen
op tc wekken om lid tc worden. Voor dc vlotte bespreking
wordt de vergadering dank gezegd cn met liet zingen van
Ps. 67 vers I en dankgebed wordt deze bijeenkomst
gesloten.
Vergadering leden der Gcltcnfokvcrccnlging „ONS BE
LANG", op Dinsdag 22 Jan. 1946 In dc Oude School.
De Voorz. Dhr. T. Brccn opent dc vergadering met ccn
woord van welkom. Mede tegenwoordig zijn, de waam.
Burgemeester, leden der plaatselijke Landbouwver., af
gevaardigden van Stellendam cn ook dc pas opgerichte
Ver. van üocdcrccdc. Gezien de grote opkomst, veronder
steld de Voorz. dat een groot gedeelte der aanwezigen zlcli
meer interesseren voor punt 2, dan voor punt I van dc
agenda.
Dhr. dc Jong (Keurmeester) krijgt nu het woord purt
I„Dc Gcitenlioudciij In nieuwe banen". Tijdens dc oorlog
Is wel liet ledental toegenomen en ook het aantal geiten,
maar wat betreft dc kwaliteit der dicTcn is cr ccn achter
uitgang tc constateren. Veelal met de meeste verenigingen
is dat zo. Er moet nu dc hand aan dc ploeg geslagen worden
om dit weer op peil te brengen. Spr. geeft ccn uiteenzetting
over het nut der Geitenhouderij; ook In de oorlog heeft
dc geit van grote betekenis geweest. Immers, melk is nog
altijd het ideale voedingsmiddel. 1 Liter melk staat gelijk
met 7 eieren. In de toekomst is de Geitenhouderij hard
nodig en van het meeste belang. Voorts wordt gelet op
de goede eigenschappen der geiten en ook de productie
(voor een goede geit 7 5 800 L. per jaar). Het fokmateriaal
is een eerste vereischte. Melkèontröle is van groot belang
om een goed overzicht te kunnen krijgen. Spr. doet een
beroep op de leden om met de keuring tegenwoordig te
zijn met een flink aantal geiten. Ouddorp is een van de
grootste afd. in Zuid-Holland. Het ligt in de bedoeling
om voor het eiland nog een kringkeuring te organiseren.
Voeding, verpleging, licht, lucht, voldoende ruimte, liefst
los lopen, js een eerste vereiste in liet belang der geiten.
Zeer aantebevelen is het practische Maandblad „de Geiten
houderij". dat zeer nuttige en goede voorlichting geeft.
Dan volgt pauze en daarna worden verschillende vragen
gesteld welke worden toegelicht. In punt 2 geeft den Heer
de Jong een kort verslag van zijn belevenissen gedurende
zijn 3'/i jaar verblijf in het kamp Buchenwald. Bij aan
komst in het kamp waren er in 1941 8000 gevangenen, in
1945 80000. Met 180 man te zijn vertrokken uit Amers
foort is hij met 30 man teruggekeerd. Dan geeft spr. een
beeld van het leven in het kamp, o.a. de ligging, de werk
wijze enz. 's Morgens om 5 uur aantreden, van 6 uur
's morgens tot 7 uur 's avonds de werktijd, en bij avond
appél soms 4 5 uur staan in een koude van 20 graden
vorst. Vrijwel van alle landen waren er vertegenwoordigd,
de verhouding der meeste Nederlanders onder elkaar"is
te misprijzen (vuilheid en diefstal was groot). Helaas velen
waren onkameraadschappelijk en de mededeelzaamheid
beneden nul. De teruggekeerden hebben voornamelijk aan
de Duitse Politieke gevangenen nog veel te danken. Tot
1942 was de huisvesting niet zoo slecht, maar nadien is het
steeds slimmer geworden. Vele malen is getracht te ont
vluchten, maar in de 3 jaar is het maar aan 2 jongens
I gelukt. Het kamp was verdeeld in twee afdeeiingen, bij
de jongere afd. was de toestand de laatste tijd onbeschrijf
lijk. De oudste der gevangenen was tussen de 70 en 80
jaar, de jongste 2 jaar en 2 maanden. 1700 kinderen zijn
van Buchenwald doorgezonden naar kamp Auswitch,
hier zijn 4 millioen mensen de dood ingegaan, merendeel
vergast.
Met de komst der Amerikanen 12 April 1945 werd er
vrijheidsappèl gehouden, toegesproken door Am. en Eng.
officieren werden de 51000 mensen, die in kamp Buchen
wald gestorven zijn, herdacht. Allen hebben de eed ge
zworen mee te zullen helpen aan de uitroeiing van het
Nationaal-Socialisme. Spr. eindigt met deze woorden:
„IVers waakzaam".
De Voorz. dankt Dhr. de Jong voor het gesprokene in
deze avond, ook de vergadering wordt dank gezegd voor
de stilte en de aandacht aan den spr. verleent, en hoopt
verder alle aanw. leden op de eerstvolgende jaarvergade
ring der Geitenfokvereniging over 2 3 weken aanwezig
te zullen zien. Hierna sluiting. de R.
VERGADERING van den Raad der
Gemeente OUDDORP (Z.-H.) op Zater
dag 26 Januari 1946 des voorm. 10 uur.
De wnd. Burgemeester, dhr. J. Hameeteman,
heet de aanwezige heren allen "welkom en wenst
de Raadsleden en hunne gezinnen het goede voor
1946. Het is de eerste officieele vergadering in '46.
Den heer E. Witte wordt verzocht voor te gaan
in gebed. Notulen der vorige vergadering worden
zonder op of aanmerkingen goedgekeurd en vast
gesteld. Punt 1. Ingekomen stukken. Van Dr. J.
R. v. d. Borgh ingekomen ontslagaanvraag. Wordt
verleend op de meest eervolle wijze. In afwijking
van de agenda wordt eerst punt 4 behandeld:
Wijziging Instructie Gemeente-Geneesheer. Beslo
ten wordt dat de Gemeente-arts geen salaris zal
ontvangen, inaar vrije woning. Punt 3 komt aan
de orde: Benoeming Gemeente-Geneesheer. B. pn
W. stellen voor Dr. Ruizeveld als Gemeente-arts
te benoemen. Dr. Ruizeveld heeft een verzoek
ingediend om deze vacature te vervullen. Met
algemeene stemmen wordt Dr. Ruizeveld gekozen.
Punt 5: Ontslag klokkenist. Deze post wordt inge
last in de instructie Gemeente-reiniging. De Secr.
geeft een uiteenzetting van de wijziging begroo-
tingsdienst 1945. Verder wordt besproken aankoop
Motorbrandspuit. De kosten hiervan zijn f 1500
Dhr. Tanis vraagt hoe of het zit met de oude spuit.
De Voorz. licht het een en ander toe, de oude
Brandspuit is in de reparatie. Het buurtschap de
Oostdijk is de handspuit toegewezen. Er wordt
overeengekomen tot aankoop van Motorbrand
spuit. Het ligt in de bedoeling een vrijwillige
Brandweer te organiseeren. De Voorz. deelt mede.
dat vanwege dc Volksvestïging voor het eiland
Goeree cn Overflakkee een 26-tal dubbele nood
woningen zijn toegezegd. De kosten van een
woning komen ,op f 5.000,waarvan 10 door
de Gemeente worden gedragen en de rest door het
Rijk. De huur mag niet boven de noxnale prijs
worden gesteld, hetwelk zal overeenkomen met
f 4,per week. Met de rondvraag komt dhr. P.
Westhoeve met de vraag of dc mogelijkheid be
staat een 2e Gcmcentc-arts te benoemen; hierover
volgt een breedc discussie. De Voorz. zegt dat dit
zeer bezwaarlijk zal gaan en de Raad niet dc be
voegdheid heeft om een 2c Gemeente-arts te
benoemen. Evenwel wil dhr. Westhoeve deze
kwestie verder onderzoeken aan het adres van den
Inspecteur der Volksgezondheid. Dhr. Tanis
vraagt of er van gemeentewege niets meer kan
gedaan worden aan de gladheid van de weg met
vorst en sneeuw. De Voorz. antwoord dat met het
oog op bezuiniging het niet doenlijk is om Oud
dorp, dat zoo uitgebreid is, hierin tc voorzien.
Daarna wordt de vergadering gesloten.