Kerk te Middelharnis. Ieder is welkom. |manschool rkpaard uwe Fruithal |t Zomer!! loem- en landbouwzaden ver. Adelaar en Binder. an toor j uffrou w orjaarszaaigranen NIEUWBOUW OF GROEI. - Dirksland - Tel. 167 |ng in de vakken ineschrijven Iirafie A, B en C. ursusSteno-typist(e) nieuwe cursus 4 Febr. |endmaklng. i het geachte publiek bekend. Saterdag 26 januari ibibliotheek hopen beginnen. 00 boeken o a. Romans. ngens- en Meisjesboeken, dwcst enz. Ires: Gelderschedijk A 602. A. VAN PROOI)EN. een goed allands 1EGEL, Melissant Te koop Bintje A 28-35 A. Verschelling Sommelsdijk Kade 296 - Tel. 183 H.H. Landbouwers loppeklj voor 12 J inuari 1946. Geef ocs als uw leveraucte uw Gras- en Klaverzaden. AANBEVELEND. T. v. d. Doel 6 Zn., Sommelsdijk Boekhoud bureau en Administratiekantoor M. HENDRIKS Spui 1^4a Stellendam. Ij u-baao^tf k otitis u* waas TU UT S.O.L. t 50 - Amsterdam I Tal. 25714 ETALAGE! en, Spr: [orteweg o. 328 Middelharnis ORGEL te koop gevraagd. Br. met opgave merk en prijs aan J- P. WEBER Beatrijsstraat 28b Rotterdam. ZAAIGRANEN Alle soorten zomerzaaigranen en zaai- peulvruchten direct uit voorraad leverbaar. J. M. van Reijen 123 Graan- en Kunstmesthandel Achthuizen Telef. 2 UIT VOORRAAD LEVERBAAR Overgangstarwe Bersee Fa. C. VAN DER MEIDE, Telefoon 378 Middelharnis H.H. LANDBOUWERS: "it voorraad leverbaar in alle maten de i ouds bekende DRA! NEER BUIZEN geldige bonnen. Geen moeilijkheden met toewijzing. Schrijf ons even en wij maken het voor U in orde. Levering over het gehele eiland. s_5 Beleefd aabevelend, A. VAN NIEUWAAL, raineerbuizenhandel, Den Bommel. Sub-agent voor West-Flakkee: v. NIEUWAAL, Binnenweg 143a, Melissant. eum sers 19." ttlt voorraad. ónder rembours. W.7.Y-/:» -139 - SCHIEDAM Slichting voor Lijkbezorging Voorzorg- bijkantoor: middelharnis A. BAART, Burgem. Boumaoplein C 38 Telefoon 312. Begrafenissen, Transporten. UITVOERING: Indrukwekkend - Plechtig - Piëteitvol Boekhouding. Belastingen Administratie en Accountantskantoor W. A. DE BAKKER. Lid N. I.v.B. OUDDORP. (Voor het geheele eiland te ontbieden). N. V. Bouwkas „Rohyp" g R OOTSTE in Nederland 19 contracten kun nen op FLAKKEE weer toegekend worden waardoor 17 personen het be talen van huishuur en hypotheekrente achter de rug hebben, en hun ideaal „een eigen huis" verwezenlijkt zagen. „Eigen haard is goud waart." Vraagt inlichtingen bij D. KEIJZER HERRINGEN. Belegd Uw geld goed! DRAINEREN geeft grote winst. Uw buizen hebben wij in voorraad 5-6-8 en 10 cM. buizen. Op Uw aanvraag zorgen wij voor een toewijzing, bellen Tel. 24. DRAINEERBUIZENHANDEL Fa. DE KORTE Stationsweg 23 - Oude Tonge ndbouwers en Particulieren baar uit voorraad: met hooge kiemkracht. DRIESPRONG Zn., Melissant. HAVE Hofleverancier Kapelle-Biezelinge 5 Tel. 295 BOUWERS: NOG AF TE GEVEN: Beperkte voorraad. eds v. d. HAVE'S Zaden en Zaaigranen. ering zonder inname van bestelbonnen. W. H. ESSELINK Dzn., West-Ach ter weg A 189 "delharnis, Tel. 21. groot grossierskantoor te Middelharnis. anmelden onder nummer 115. OMERTARWE. - BERSEE TARWE. - GROENE ERWTEN - SCHOKKER ERWTEN WEIJER Zn. - Tel. 156 - Dirksland VRIJDAG 1 FEBRUARI 1946 Prijs per kwartaal i 1.50. Losse nummers 10.15. Advertentieprijs 1—30 mm 14 cent per mm. Elke mm daarboven 10 cent. Bij contract aanzienlijke korting. OPBOUW Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee EERSTE JAARGANG - No. 40 Adres der Redactie en Administratie: ZANDPAD B 282 - MIDDELHARNIS Dit blad verschijnt icderen Vrijdag Hoofdredacteur C. M. VOGELAAR Leven is ontwikkeling. We zien dat in plant, mensch en dier. Leven is de ontwikkeling van hetgeen beginsel, in kiem aanwezig is en de roei heeft plaats naar eigen aard en wet. Noodzakelijke voorwaarde bij het be vorderen van den groei is de natuurlijke tgenschappen, het karakterieke in acht te men. Daarvoor is noodig dat men deze eerst :ent. Verwaarloozing beteekent niet alleen den ;roei belemmeren, doch in vele gevallen ien dood van datgene, wat men tot rijke )iuwikkeling wil brengen. De na-oorlogsche periode heeft op jnderscheiden gebied een groot aantal vraagstukken met kracht naar voren ge schoven. Niet het minst op sociaal-economisch ;ebied. Terecht is al eens opgemerkt, dat de oorLog gewonnen is, doch dat de vrede nog gewonnen moet worden. Daarmede bedoelt men dat het zwaard, [het geweld heeft opgehouden, doch dat de wederopbouw, stoffelijk en geestelijk, moet [worden aangepakt. Velen spreken nu van vernieuwing. Het oude heeft afgedaan en er is niet |veel waardeering voor. Het moet anders en het kan anders. Het moet anders omdat de mensch jaagt naar geluk en weren wil alles wat dat geluk hem ontnemen zal. Het kan anders, omdat ons volk in den |zwaren tijd, die achter ons ligt, op één hoop is gejaagd, in den nood elkander heeft leeren verstaan, samen een hechte muur van afweer tegen den vijand heeft gevormd. Ondanks dezen vemieuwingswil is er bij velen teleurstelling. Tal van oude problemen komen weer naar voren, zij het dan ook in een ver nieuwden vorm. We spreken niet meer van werkloosheid, want die willen we na 1940 niet terug. De werkverschaffing of werkverruiming heeft afgedaan, we spreken nu van den (D)ienst (U)itvoering (W)erken. Steunverleening kennen we niet meer, het is thans „Overbruggingsregeling". Maar in feite hebben we te maken met groote groepen arbeiders, die in het vrije bedrijf geen werkgelegenheid kunnen vin den en van Overheidswege, hetzij in een „Arbeidsreserve", hetzij in een „onder steuningsregeling" moeten worden op genomen. Het vraagstuk van de werkgelegenheid hangt nauw samen met onze internationale economische verhoudingen. Immers moet eenerzijds invoer van grondstoffen mogelijk zijn voor als volk zelf anderzijds uit te voeren of anders gezegd, wè moeten met _;oederen en diensten betalen, datgene wat we van het buitenland noodig hebben. Eenvoudig gezegd: De werkloosheid kan door geen enkele regeering afdoende wor den opgelost. We zijn afhankelijk van het buitenland. De export brengt ons in aanraking met het vraagstuk van loonen en prijzen. Wanneer immers de werkgelegenheid afhankelijk is van het buitenland, van onze mogelijkheid tot uitvoeren, dan zullen onze producten niet zoo duur mogen worden, dat het buitenland ze niet koopen wil. Dit doet zien dat de behoeftenbevredi- ging niet een factor is, die op zichzelf kan worden beschouwd. De geheele volkswelvaart staat in ver band met de economische mogelijkheden. Wanneer men dus in dezen tijd meer levensgeluk vraagt, dan is dit goed, mits men niet denkt, dat het leven onbeperkt kan worden opgedreven. Sociale rechtvaardigheid wil niet zeggen, dat allen in weelde baden, doch dat de winsten naar evenredigheid van de functie's bij de voortbrenging rechtvaardig worden verdeeld. Men kan dus nimmer een nieuwe maat schappij bouwen, omdat nu eenmaal het leven niet in 1945 aanvangt. De maatschappij is steeds in ontwikke ling, in groei. De verschijnselen, die zich voordoen moeten vanuit een levensbeginsel worden bezien en geleid. Arbeid, de mensch, het geld, de Overheid, ze hebben allen een eigen waarde, doch zijn niet gelijk. Velen hebben gedacht, dat na de bevrijding men in eenheid de maatschappij kon gaan vor men. Wie zoo dacht heeft het feit der zonde in zijn diepte nimmer gekend. Heeft nim mer verstaan, dat het karakter der zonde is, het als God willen zijn. Niet in gehoor zaamheid aan God, doch in zelfstandigheid tegenover Hem wil de mensch staan. God heeft alles in het leven een eigen plaats gegeven. Zijn Wil heeft Hij in Zijn Woord ge openbaard. In dat geopenbaarde Woord geeft hij normen. Dat Woord spreekt van Schepping en zondeval, over de waarde en beteekenis van mensch en samenleving, over taak en grenzen van de Overheid, over eigendom en arbeid enz. Bij de voortgaande ontwikkeling der maatschappij zal gelet moeten worden op de Goddelijke ordinantiën. De natuurlijke eigenschappen van de levenswaarden vinden we alleen in Gods Woord. Wie dat verwaarloost, bouwt zon der fundament en het ergste is te vreezen. Er is op sociaal gebied een streven naar eenheid, waarbij God niet erkend wordt als de eenige Bouwmeester. De Christen heeft ook in dezen tijd op sociaal gebied een groote taak. Hij zal zich zijn roeping welbewust moeten zijn, omdat alleen het Christendom echte levens vreugde en vrijheid geeft en de Goddelijke ordinantiën vragen een leven in gerechtig heid voor werkgever en werknemer. Hieraan willen we in ons blad meerdere aandacht schenken. Mr. De Wilde spreekt. OUD-MINISTER DE WILDE SPREEKT TOT ZIJN GEESTGENOTEN. Voor 't eerst na de bevrijding heeft de Hulp-Centrale van de Anti-Revolutionnaire Kiesverenigingen op Goeree- Overflakkee weer een grote vergadering gehouden. Deze vergadering werd gehouden in de Geref. Kerk te Middelharnis. Als het gebouw tot in alle hoeken gevuld is, opent de voorzitter, dc heer P. v. d. Heuvel van Oolt- gensplaat de vergadering, door te laten zingen Psalm 95 1 en 4, waarna hij voorgaat in gebed. Na het lezen van Psalm 20, spreekt de voorzitter er zijn grote blijdschap over uit, dat zovelen gekomen zijn om te luisteren naar de 2 sprekers, die ons een woord van politieke vreugde mee willen geven. Het is een groot voorrecht, thans weer in vrijheid samen te zijn en te spreken. Heiaas is echter de vreugde der vrijheid gemengd met zorg om wat om ons heen gebeurt, Waren we eerst regeerpartij, thans hebben we weinig te zeggen in het regeerbeleid, terwijl er beslissingen worden genomen, die hoogst bedenkelijk zijn. Daarom moeten we ons voorbereiden tot de strijd, niet uit lust tot strijden, maar we mogen niet zwijgen, als de beginselen in het gedrang komen. En dat dit gebeurt, Dat Ds. v. d. Wal van Dirksland bereid was een slot woord te spreken, verheugt spreker, omdat de gedachte als zou Antircvolutionnair Iets specifieks Gereformeerd tbedoeltl wordt dc Ueref. Kerk) zijn, uit de wereld moeten, immers de A.R.-purtIJ telt onder alle protestanten haar aanhangers. IIieina krijgt Mr. J. A. de Wilde gelegenheid tot het uitspreken van zijn rede. Spreker begint met te wijzen op het voorrecht, dat we weer als vrije mannen en vrouwen ons kunnen bezinnen op de A.R.-beginselen. De toestand na dc 2e wereldoorlog is veel bedenkelijker als na de le wereldoorlog, toen was er een eensgezind optreden der overwinnaars, thans echter is er ccn contro-verse tussen de Angelsaksische landen en Rusland. Al komt men bij elkaar en spreekt men met elkaar, er Is een stille tegenwerking. Ook is «Je geestelijke en zedelijke houding niet beter dan in 1929, het ongeloof gaat door. Al voelt de melis, dat liet met dit leven niet afgelopen is, cr is geen Godsverering op de juiste wijze. Men vereert de mens, de Staat of een of ander stelsel als een God. Er is een algemene roep om af te geven op het verleden en al is het zo, dat ne grote problemen niet nieuwe middelen moeten worden aangepakt, we zullen onze wortels ook in liet verleden moeien inslaan. Daarna behandelt spreker in korte trekken het laatste oorlogsjaar, de verwoesting der steden, de inundatie der landerijen, de hongerperiode, maar ook daarna de bevrij ding met haar vele feesten, al was ei reden tot blijdschap, zeker om de terugkomst van ons Vorstelijk Huis, ons volk wist niet van ophouden. Spoedig zouden we na liet zoet, ook het bitter smaken. De B.S., die zich niet altijd en overal correct gedroegen, om het heengaan van het M.G. werden ook niet veel tranen gelaten, neem daarbij de inconsequente gevangen neming en niet-gevangenneniing en de zuivering. Zeker, elke regering zou hebben gestaan voor grote moeilijkheden en daarom moeten we in ons oordeel t.o.v. de regering billijk en rechtvaardig zijn. Daarentegen mogen we ook critiek doen horen, Dit is goed, ook voor de regering, thans is dit reeds merkbaar. We hebben gemist de ministeriele verantwoordelijkheid, de regering regeerde 6 maanden zon der St. Generaal, dit was dictatoriaal. Het was reeds de fout van minister Gerbrandy; in Engeland kon dit nu eenmaal niet, maar zo spoedig mogelijk na de bevrijding had de oude staatszull: Koning, Ministers en Staten- Generaal moeten zijn opgericht. De Koningin is onschend baar, de ministers zijn verantwoordelijk. Thans is het ministerie-Gerbrandy afgetreden eii het kon niet ter verantwoording worden geroepen. Zelfs werd geen commissie van enquête daartoe benoemd. Daarna kwam het ministerie Schermerhorn. Beide kabi netsformateurs, Schermerhorn en Drees, waren grote demo craten, dus mocht verwacht worden, dat zij spoedig de fout van Gerbrandy zouden hersteilen. Maar ook zij stelden teleur, dit was ook dictatoriaal. Zelfs de gemeenteraden en Prov. Staten kwamen niet. Dit was een droevige toe stand, die verholpen had kunnen worden. En zeker was dit nodig, daar de regering diep moest ingrijpen o.a. dood straf, gevangenneming, distributie, maar alles ging via Kon. Besluiten en zonder een S.G. Thans is er een Nood- parlement benoemd in strijd met de Grondwet. Zeker, een Parlement is niet altijd aangenaam voor een minister, maar het moet nu eenmaal. Of moeten wc het niet bijeen roepen van de S.G. zien in het licht van het adres, dat minister Beel in 1944 richtte aan onze Koningin, waarin hij verzocht geen gemeenteraden, Prov. Staten en S.G. bijeen te roepen, omdat het oude partijstelsel moest doorbroken worden-? Hierna behandelde spreker dc leegplundering van ons land en de zware lasten, die Duitsland ons oplegde. Waren de bezettingskosten eerst 100 rpillioen per maand, later werden ze verdubbeld. De deviesengrens tussen mark en gulden werd opgeheven (Mr. Trip treedt af); de gulden werd gekoppeld aan de mark, waardoor de Ned. Bank in 2 dagen verplicht was om 500 miljoen mark tegen 76 cent orn te zetten, waarna Rost nog zo vriendelijk was om 50 miljoen in 1 maand voor de oorlogvoering tegen Rusland beschikbaar te stellen. Men liet maar geld druk ken, maar er bleven weinig goederen. Daarom moest er een geldblokkering komen, inaar ook thans werd weer de St. Gen. niet geraadpleegd. Bedenkelijk is bovendien, dat de Staat doet alsof ze eigenaresse is van de gelden der bevolking. Dit is socialis tisch. Helaas gaat de blokkering niet gepaard met zuinig heid, er wordt met geld gesmeten, nodig is een budget sanering. Zo zal de minister nog moeten bewijzen, dat het inflatie-gevaar geweken is. Er zijn ook economische zorgen, als we importeren moet dit "een productief vermogen "hebben (wel b.v. kunstmest Van bimmele, bammele bom bom bom De toren van Meneerse krijgt klokken weerom MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG EEN WAAR WOORD. „Dit is een getrouw woord en alle aanneming wuardig, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken." (1 Timotheüs 1 15.) We hebben de laatste jaren niet anders gehoord dan leugen en bedrog en het is er nog niet veel beter op geworden, zoodat vele menschen vol twijfel zich afvragen: wat Is waarheid? Wat een valsche leuzen van verlossing, vrede en geluk hoort men nog van alle zijden. Welk een idealen vap een nieuwe betere toe komst! Ook wij streven er allen naar, maar we zullen weer bedrogen uitkomen, want het geluk komt niet van beneden, maar van boven. Alleen het Evangelie van Jezus Christus is een waar woord, waar men op aan kan, dat geluk brengt. Het is een waar woord, dat wij allen in Adam van God zijn afgevallen en onbekwaam zijn tot eenig geestelijk goed en geneigd tot alle kwaad, zoodat er van den mensch niets goeds te wachten is. Het is een waar woord, dat men zelfs op prinsen niet kan vertrouwen, maar daarin ligt geen troost en zaligheid. Het is een onbedrieglijk woord, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is, om zondaren zalig te maken. Dat is waar, getrouw, alle aan neming waardig. Omdat het een Woord Gods is, Die de Getrouwe is, Die niet liegen kan, Die de Waarheid Zelf is. Daarom is het ook alle aan neming waardig. Zofider aanneming van dit ge trouwe woord is er geen zaligheid. „Alle" aan neming, dat is niet de aanneming van allen (niet aller), maar iedere aanneming, die er maar. is. Ofschoon ook wel aller aanneming waardig, toch wordt het niet door allen aangenomen. Velen ver werpen dit getrouwe woord en gelooven slechts de leugenwoorden van satan, wereld en zonde, tot hun eeuwig verderf. Gelooft de waarheid van uw verlorenheid en ellende en vertrouwt op dit ware woord Gods en gij zult zalig worden. Dat ware woord spreekt van de komst van Jezus Christus, de van God gezalfde Zaligmaker. Door de innerlijke bewegingen van Gods barm hartigheid jegens zondaren is Hij gezonden en uit eeuwige zondaarsliefde is Hij in de wereld gekomen. Gods Zoon nam de menschelijke natuur aan, de zondelooze werd tot zonde gemaakt en heeft voor en inplaats van zondaren de straf der zonde gedragen, namelijk den vervloekten kruis dood, maar Hij is opgestaan en weder ten hemel gevaren, waar Hij nu een plaats voor zondaren bereidt, om eeuwig volzalig bij Hem te wonen. Hij is in de wereld gekomen, om zondaren zalig te maken. Zondaren, geen rechtvaardigen in zich- zelven. Dan is er voor iedereen hope op die zaligheid. Dan is niemand van dit ware woord uitgesloten, want wij allen zijn zondaren. Maar dan moeten we het ook willen zijn en het waarlijk weten, dat we het zijn. Dat kunnen we uit onszelf nooit weten, maar daartoe is Christus nu ten hemel gevaren, om Zijn Geest in de wereld te zenden tot overtuiging van zonde. En waar nu die Geest in ons hart kotnt en in alle waarheid leidt, daar leeren we ons als zon daren, ja met Paulus als de grootste der zondaren kennen, en daar wordt dit woord waar en getrouw en alle aanneming waardig. Dat woord komt thans ook tot U, lezer! Is het voor U waar? Hebt ge het al als volle waarheid aangenomen? Als een zondaar? Dan zijt ge nu reeds zalig in hope, doch eenmaal in volle werkelijkheid. Zoo niet, denkt er dan aan, dat de zaligheid in geen ander is, want er is onder den hemel geen anderen naam gegeven, door welken wij moeten^alig worden dan den naam van Jezus. Dit is een waar woord. Gelooft het dan! Ouddorp. HOVIUS. Ik schrijf deze slagzin voor onze nieuwe cam pagne voor klokken in den toren van Middelharnis op den vooravond van de verjaardag van onze kleine Prinses Beatrix, die morgen, eindelijk weer na zoovele jaren in het paleis Soestdijk haar ver jaardag mag vieren. Het is als den dag van gisteren dat ik onze uitbundige vreugde nog weet van 8 jaren terug, toen na zooveie jaren weer een Oranjetelg werd geboren. Ik herinner me de blijdschap in Middel harnis, de vlaggen die uitgestoken werden, het enthousiasme. Ik liep een dag later in den Haag, waar nooit grooter festijn is geweest als in die dagen, toen onze kleine Prinses was geboren. Ik herinner me, boven het feestrumoer uit, de stem men van onze torenklokken, die wijduit beierende de vreugde die in ons was en de stemmen van klokkenspelen, waarvan de spelers niet moede schenen te worden ons Vaderlandsche liederen ten gehoore te brengen. Onze klokken zijn een eenig symbool. Ze zijn onze stemmen, ze vertolken, wat er in ons omgaat. Ik heb hun zware stemmen gehoord toen onze oude, lieve Koningin Moeder Emma begraven werd en nooit was de klank zoo somber als toen deze, oprecht lieve oude Koningin grafwaarts werd gedragen. Ik heb de sombere klank gehoord van de Haagsche klokken, die beieren, toen Prins Hendrik begraven werd. Toen de bevrijding kwam heb ik.de stem van onze klokken gemist. Onze klokken waren weg... ze zijn niet weer gevonden. Het is voor ons smartelijk, die oude, vertrouwde klank niet meer te hooren. De stem was ons ver trouwd. Het was de stem, die onze begrafenissen begeleidde, die onze doode burgers uitluidde bij hun laatste tocht. Wij hooren de stem niet, wan neer des Zondags de kerkelijke gemeente wordt samengeroepen. En dan de ochtend-, middag- en avondklok, die wij niet hooren Ik heb de klokkenstem des te meer gemist, toen in de Engelsche radio de stem van die klokken werd rondgeroepen. De oorlog was voorbij, en de klank van al die klokken, van de zware Big Ben in Londen, van het kleine Hollandsche kerkje, van de Engelsche dorpskerk had iets vreugdigs en blijmoedigs. Ze vertelden ons, in hun bronzen klanken, hoe groot de vreugde was, overal waar beschaving en orde heerschte, over het wegslaan van het nazi-isme. Maar wij, wij hebben geen klok. Hij is verloren. Misschien ligt hij ergens op de bodem van een 1 rivier, of misschien is het metaal omgesmolten, om te dienen voor oorlogsdoeleinden. Woensdagmiddag, op de raadsvergadering te Middelharnis, deelde de voorzitter, loco-burge meester Vroegindtweij mede, dat er toezegging was binnengekomen van f 500,bestemd voor den aankoop van een of meer nieuwe klokken voor den toren van Middelharnis. En voegde de heer Vroegindeweij er aan toe, ik draag het aan den heer Boomsma op om de menschen op te wekken bij die f 500,hun giften te voegen, een commis sie tc vormen om onze toren weer van klokken te voorzien De andere leden van den raad vonden het een zeer enthousiast idee. Er was nooit grootere een dracht in onzen gemeenteraad dan bij dit voorstel. Of men anti-revolutionair was, liberaal of socialist, men vond het een goed idee. De toren van Middel harnis moet zijn klokken hebben en wij burgers der gemeente zullen er voor zorgen! Zoo open ik hiermede de campagne voor toren klokken, die ik pas beëindig op dat moment, dat de burgemeester van Middelharnis, namens de gemeente de klokken aanvaardt en deze klokken hun eerste klanken zullen uitbeieren over de goede gemeente Middelharnis. Over de verdere organisatie Zal ik, van deze plaats meer mededeelingen doen. Ik ben er van overtuigd dat iedere Meneersenaar, jong of oud, arm of rijk, met blijdschap zal medewerken om weer klokken in onze toren te krijgen. Ik weet nog lang niet wat deze klokken zullen j kosten. Ik weet één ding, dat er een spontaan iemand is, die vijfhonderd Lieftink-guldens ge offerd heeft voor het terugkrijgen van onze bron zen stemmen. Vijf honderd guldens. Het is prachtig. Maar we hebben veel meer noodig. Het is een mooi begin. Iedereen met burgerzin brenge een kleine of groote bijdrage. Er is nog meer noodig: metaal. Wij zijn in een arm land. Niet alleen geld hebben we noodig, ook metaal. Onze regeering zal zeker geen kostbare deviesen beschikbaar stellen orn in het buitenland •tin en rood koper te koopen voor de torenklokken, die wij zoo graag hebben. En, wanneer het Rijk ons niet helpen kan dan helpen wij onszelf. Kijk in alle hoeken en gaten van uw huis naar het koper dat gij missen kunt. Zoek het rood koper, verzamel het tin. Rood koper en tin in de verhou ding 75 rood koper en 25 tin vormt de klokkenspijs, waaruit de klok gegoten wordt. Welnu, de regeering kan ons met helpen, wij verzamelen zelf. Binnenkort volgt de groote collecte ervoor. Het koper en tin, dat ge de Moffen misgunde, dat ge liet onderduiken en dat ge eigenlijk niet noodig hebt.offer dit nu voor onze klokken. Help mede onze bronzen stemmen terug te krijgen. Nooit hebt U zulk een mooi offer voor uw dorp kunnen doen als dit. Er ligt nog wel wat oud koper - desnoods geel messing, dat wel geruild zal kunnen worden voor rood koper - voor ons doel. Er is wel eens een verjaardag geweest, dat uw achtertante of een verre nicht van moederzijde U vereerde met een koper iets, dat U maar half mooi vond. Offer dit voor onze klok. Het is een prachtige daad. Ik luid, zonder eenig klokgelui, deze collecie hiermede in. Pas het klokgelui van onze nieuwe klokken zal deze campagne uit kunnen luiden. Het kan maanden duren, maar ik herinner U, net zoo lang als de toren zonder klokken zit, aan mijn hardnekkig vasthouden van een mijner idealen, de klokken in den toren van Meneerse moeten ci weer komen. Allen, die willen mede werken, jong of oud, kunnen mij schrijven. Toezeggingen van koper en tin worden dankbaar aanvaard, mede werking in geld kan ons enthousiasme verhoogen. Binnenkort hoort U, wie de torenklok-commissie zullen vormen. Maar kijk eerst uit naar koper cn tin, en leg als het mogelijk is, één gulden alvast opzij voor gietkosten. Eens zult U de stem van de klok hooren, dic U hebt helpen scheppen. U zult het zeldzaam heerlijk vinden. Ik hoop U volgende week weer méér er van te vertellen. Til so long! J. BOOMSMA Voorstraat - Middelharnis. maar geen luxe artikelen). Over liet sociale vraagstuk zeide spreker, dat dit niet in socialistische richting moet; alles komt aan de Staat en de vrijheden der burgers worden aan banden gelegd. Er moet komen een vrije organisatie, onder toezicht van de Regering. Niet de Regering moet b.v. de landbouw regeren, dit leidt tot bureaucratie en ambtenarij. Thans weet men geen weg in al de bureaux. Over het Indische vraagstuk was spreker van mening, dat de Regering gevaarlijk had gehandeld. Onze koloniale papieren stonden hoog, ook wij waren voor meer zelf beschikking, dit heeft ook onze Koningin reeds in 1942 duidelijk gezegd. Zeker had men nooit mogen onderhande len met opstandelingen, zo wordt het èn voor Nederland en voor Indië funest. Alles bijeengenomen is het een moei lijke tijd, alleen wanneer we vasthouden aan Gods Woord is er dageraad. Zaak is het, dat allen, wier ankergrond vastligt in de Heilige Schrift zich organiseren en omdat de Eenheidsbeweging geen Chr. partijen en organisaties wil, daarom zullen we ons onder eigen banier moeten organiseren (Groen, de Savornin Lohman, Kuyper). Indien we zo eendrachtig onze beginselen uitdragen, zullen we weer een plaats heroveren tussen de volkeren. Na deze vlot uitgesproken rede, waaruit alles bleek, dat een staatsman van groot formaat aan het woord was, werd,en 2 coupletten van het Wilhelmus gezongen. Ds. v. d. Wal sprak daarna over verenigen en scheiden. Er kan zijn een kerkelijke scheiding, maar een politieke vereniging. Een illusie is het evenwei te denken aan een verenigen van allen. Er moet zijn een centrum en dat is voor den Christen Christus, het allesbeslissend middelpunt. Dit brengt mee een scheiding van hen, die Hem verwerpen. Er zal dus zijn een afscheiden, een anti, tegen de revolutie het evangelie. Het evangelie roept zijn eigeri vereniging en eigen scheiding op. Thans roept men: Is scheiding wel goed? Maar is de anti-these dan verkeerd geweest? Anders denkenden moeten weten, dat wij niet altijd met hen samen kunnen gaan. Dit zal geen stug-anti moeten zijn, we willen ons dienstbaar maken voor heel het volk, ai gaan we onze eigen weg of beter: Gods weg. Nooit mogen we vergeten dat ook wij zondaren zijn, dus geen zelf verheffing maar ootmoed. De kracht van ons partijleven moet komen uit ons leven uit Hem, anders is het slechts een naampartij. Deze wereld is van God, alle ellende komt voort uit de scheiding van Hem. Ons staan t.o.v. andere zondaren spruit voort uit de positieve positie, waarin de Christen staat in deze wereld. Pro Rege: Voor den Koning. We hebben een taak, maar al strijdende mogen we het overgeven aan Hem, dan gaat het niet om een succesje maar om Zijn eer. De voorzitter dankt Mr. de Wilde om zijn practisch schone woord en Ds. v. d._Wal om zijn principieel goede woord. Alles bijeen een goede bijeenkomst. VERSLAGEN. Vergadering tot het oprichten van een Ned. Herv. Zondag- schoolvereniging te Ouddorp, op 18 Jan. 1946, des avonds om 7 uur in het Cat.lokaal der Ned. Herv. Kerk. Ds. Hovius opent deze bijeenkomst met het laten zingen van Ps. 25 vers 2 en gaat voor in gebed. De aanwezigen worden hartelijk welkom geheten. Reeds vroeger was in Ouddorp een Zondagschool onder Ds. Róssing. In 1934 werd door Ds. Thiessen (Doopsgezind) de Zondagschool, welke er nu is, opgericht. Met zijn vertrek naar Blokzijl was het zijn wens dat de Zondagschool zou worden voort gezet. Van Herv. zijde is op deze Zondagschool van Ds. Thiessen veel critiek geleverd nu echter deze zal worden overgenomen als Ned. Herv. richting, blijkt helaas de zeer geringe belangsteling. De bedoeling is om Zondagschool te houden een kwartier na de eerste Kerkdienst. Ds. stelt voor om de leider(s) die nog gekozen moeten worden een cursus te geven. Het bestuur zal tot taak hebben in het belang van het onderwijs aaii de kinderen toezicht en j contröle te houden op de goede orde en de leerstof. De bond der Ned. Herv. Zondagschoolver. in ons land heeft de uitgave van vaste lesroosters en ook de leesboekjes worden door haar gerecenseerd. Gevraagd zal worden aan i de Kerkvoogdij om in de kerk Zondagschool te mogen I houden, anders kunnen ook enkele localen der Chr. School dienstig zijn. Reglementen zijn nog niet samengesteld. Dhr. G. Haniecteman vraagt of ook mensen van ander I Kerkverband lid kunnen worden. De ouders kunnen geen lid worden, maar hun kinderen kunnen allen dc Zondag-1 school bezoeken. Dc kinderen moeten de leeftijd van 5 jaar hebben. Dhr. W. Koek merkt terecht op dat er van het Onderw. Personeel der Chr. School niemand ter ver-, gadcritig tegenwoordig Is en spreekt cr zijn verwondering over uit dat juist deze mensen die geschikt zijn om leiding te geven, zich zo weinig interesseren voor Jeugdwerk, en hun jonge krachten tc wijden aan de Zondagschool. Iemand uit de vergadering zegt te weten dat van dc zijde van de onderwijzers der Chr. School bezwaar is gemaakt tegen de oprichting van een Zondagschool, daar zij meenden er voor te zullen opdraaien; daarom is het ook te verklaren dat niemand dezer lieren aanwezig is. Alle aanwezigen wensen toe te treden als lid cn wordt nu definitief overgegaan tot de oprichting der Zondag school. Bij stemming worden de Heeren Ds. Hovius, C. Tanls Mz„ W. Koek Wz. C. Grinwis Mz. cn Jan Voogd Cz. als Bestuur gekozen. Nadat hunne bezwaren zijn op gelost nemen zij de benoeming aan. Na de vergadering zal het Bestuur dc functies onder elkaar verdelen en tevens zal dan worden uitgezien naar leider(s) en helpsters voor de Zondagschool. Ds. spreekt de wens uit dat het ledental der Ver. zich zal uitbreiden, leder der aanwezigen wordt verzocht hieraan mede tc werken cn ook anderen op tc wekken om lid tc worden. Voor dc vlotte bespreking wordt de vergadering dank gezegd cn met liet zingen van Ps. 67 vers I en dankgebed wordt deze bijeenkomst gesloten. Vergadering leden der Gcltcnfokvcrccnlging „ONS BE LANG", op Dinsdag 22 Jan. 1946 In dc Oude School. De Voorz. Dhr. T. Brccn opent dc vergadering met ccn woord van welkom. Mede tegenwoordig zijn, de waam. Burgemeester, leden der plaatselijke Landbouwver., af gevaardigden van Stellendam cn ook dc pas opgerichte Ver. van üocdcrccdc. Gezien de grote opkomst, veronder steld de Voorz. dat een groot gedeelte der aanwezigen zlcli meer interesseren voor punt 2, dan voor punt I van dc agenda. Dhr. dc Jong (Keurmeester) krijgt nu het woord purt I„Dc Gcitenlioudciij In nieuwe banen". Tijdens dc oorlog Is wel liet ledental toegenomen en ook het aantal geiten, maar wat betreft dc kwaliteit der dicTcn is cr ccn achter uitgang tc constateren. Veelal met de meeste verenigingen is dat zo. Er moet nu dc hand aan dc ploeg geslagen worden om dit weer op peil te brengen. Spr. geeft ccn uiteenzetting over het nut der Geitenhouderij; ook In de oorlog heeft dc geit van grote betekenis geweest. Immers, melk is nog altijd het ideale voedingsmiddel. 1 Liter melk staat gelijk met 7 eieren. In de toekomst is de Geitenhouderij hard nodig en van het meeste belang. Voorts wordt gelet op de goede eigenschappen der geiten en ook de productie (voor een goede geit 7 5 800 L. per jaar). Het fokmateriaal is een eerste vereischte. Melkèontröle is van groot belang om een goed overzicht te kunnen krijgen. Spr. doet een beroep op de leden om met de keuring tegenwoordig te zijn met een flink aantal geiten. Ouddorp is een van de grootste afd. in Zuid-Holland. Het ligt in de bedoeling om voor het eiland nog een kringkeuring te organiseren. Voeding, verpleging, licht, lucht, voldoende ruimte, liefst los lopen, js een eerste vereiste in liet belang der geiten. Zeer aantebevelen is het practische Maandblad „de Geiten houderij". dat zeer nuttige en goede voorlichting geeft. Dan volgt pauze en daarna worden verschillende vragen gesteld welke worden toegelicht. In punt 2 geeft den Heer de Jong een kort verslag van zijn belevenissen gedurende zijn 3'/i jaar verblijf in het kamp Buchenwald. Bij aan komst in het kamp waren er in 1941 8000 gevangenen, in 1945 80000. Met 180 man te zijn vertrokken uit Amers foort is hij met 30 man teruggekeerd. Dan geeft spr. een beeld van het leven in het kamp, o.a. de ligging, de werk wijze enz. 's Morgens om 5 uur aantreden, van 6 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds de werktijd, en bij avond appél soms 4 5 uur staan in een koude van 20 graden vorst. Vrijwel van alle landen waren er vertegenwoordigd, de verhouding der meeste Nederlanders onder elkaar"is te misprijzen (vuilheid en diefstal was groot). Helaas velen waren onkameraadschappelijk en de mededeelzaamheid beneden nul. De teruggekeerden hebben voornamelijk aan de Duitse Politieke gevangenen nog veel te danken. Tot 1942 was de huisvesting niet zoo slecht, maar nadien is het steeds slimmer geworden. Vele malen is getracht te ont vluchten, maar in de 3 jaar is het maar aan 2 jongens I gelukt. Het kamp was verdeeld in twee afdeeiingen, bij de jongere afd. was de toestand de laatste tijd onbeschrijf lijk. De oudste der gevangenen was tussen de 70 en 80 jaar, de jongste 2 jaar en 2 maanden. 1700 kinderen zijn van Buchenwald doorgezonden naar kamp Auswitch, hier zijn 4 millioen mensen de dood ingegaan, merendeel vergast. Met de komst der Amerikanen 12 April 1945 werd er vrijheidsappèl gehouden, toegesproken door Am. en Eng. officieren werden de 51000 mensen, die in kamp Buchen wald gestorven zijn, herdacht. Allen hebben de eed ge zworen mee te zullen helpen aan de uitroeiing van het Nationaal-Socialisme. Spr. eindigt met deze woorden: „IVers waakzaam". De Voorz. dankt Dhr. de Jong voor het gesprokene in deze avond, ook de vergadering wordt dank gezegd voor de stilte en de aandacht aan den spr. verleent, en hoopt verder alle aanw. leden op de eerstvolgende jaarvergade ring der Geitenfokvereniging over 2 3 weken aanwezig te zullen zien. Hierna sluiting. de R. VERGADERING van den Raad der Gemeente OUDDORP (Z.-H.) op Zater dag 26 Januari 1946 des voorm. 10 uur. De wnd. Burgemeester, dhr. J. Hameeteman, heet de aanwezige heren allen "welkom en wenst de Raadsleden en hunne gezinnen het goede voor 1946. Het is de eerste officieele vergadering in '46. Den heer E. Witte wordt verzocht voor te gaan in gebed. Notulen der vorige vergadering worden zonder op of aanmerkingen goedgekeurd en vast gesteld. Punt 1. Ingekomen stukken. Van Dr. J. R. v. d. Borgh ingekomen ontslagaanvraag. Wordt verleend op de meest eervolle wijze. In afwijking van de agenda wordt eerst punt 4 behandeld: Wijziging Instructie Gemeente-Geneesheer. Beslo ten wordt dat de Gemeente-arts geen salaris zal ontvangen, inaar vrije woning. Punt 3 komt aan de orde: Benoeming Gemeente-Geneesheer. B. pn W. stellen voor Dr. Ruizeveld als Gemeente-arts te benoemen. Dr. Ruizeveld heeft een verzoek ingediend om deze vacature te vervullen. Met algemeene stemmen wordt Dr. Ruizeveld gekozen. Punt 5: Ontslag klokkenist. Deze post wordt inge last in de instructie Gemeente-reiniging. De Secr. geeft een uiteenzetting van de wijziging begroo- tingsdienst 1945. Verder wordt besproken aankoop Motorbrandspuit. De kosten hiervan zijn f 1500 Dhr. Tanis vraagt hoe of het zit met de oude spuit. De Voorz. licht het een en ander toe, de oude Brandspuit is in de reparatie. Het buurtschap de Oostdijk is de handspuit toegewezen. Er wordt overeengekomen tot aankoop van Motorbrand spuit. Het ligt in de bedoeling een vrijwillige Brandweer te organiseeren. De Voorz. deelt mede. dat vanwege dc Volksvestïging voor het eiland Goeree cn Overflakkee een 26-tal dubbele nood woningen zijn toegezegd. De kosten van een woning komen ,op f 5.000,waarvan 10 door de Gemeente worden gedragen en de rest door het Rijk. De huur mag niet boven de noxnale prijs worden gesteld, hetwelk zal overeenkomen met f 4,per week. Met de rondvraag komt dhr. P. Westhoeve met de vraag of dc mogelijkheid be staat een 2e Gcmcentc-arts te benoemen; hierover volgt een breedc discussie. De Voorz. zegt dat dit zeer bezwaarlijk zal gaan en de Raad niet dc be voegdheid heeft om een 2c Gemeente-arts te benoemen. Evenwel wil dhr. Westhoeve deze kwestie verder onderzoeken aan het adres van den Inspecteur der Volksgezondheid. Dhr. Tanis vraagt of er van gemeentewege niets meer kan gedaan worden aan de gladheid van de weg met vorst en sneeuw. De Voorz. antwoord dat met het oog op bezuiniging het niet doenlijk is om Oud dorp, dat zoo uitgebreid is, hierin tc voorzien. Daarna wordt de vergadering gesloten.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1