Schouten sprak op Flakkee over
ttde politieke toestand"
Plaatselijk Nieuws
De Heer Schouten begon zijn rede met
op te merken, dat, nu wij 1% jaar achter
de beëindiging van de wereldkrijg staan,
van vrede in de wereld nog niet gesproken
kan worden. De ontzettende moeilijkheden
en de zeer grote tegenstellingen kunnen
welhaast niet overwonnen worden en terwijl
bloedt het leven uit duizend wonden. Wan
neer wij de politieke toestand van de wereld
overzien, dan treft het een Christen in de
eerste plaats diep, hoe machteloos mensen
zijn. Zij maken zich op om de verhoudingen
in het wereldleven te herstellen, om aan
de verwording een einde te maken, om de
millioenen te doen samenwerken tot weder
opbouw van het zwaar geschonden leven.
Zij spreken van de ontzaglijke krachten
waarover de mensen beschikken, van de
overweldigende middelen, welke tot hun
dienst staan. Maar telkens blijkt, dat ook
zij, die met de beste wil bezield zijn, zich
niet heen kunnen wringen door al de
weerstanden, dat zij niet in staat zijn de
hindernissen te overwinnen. Wanneer wij
over deze dingen nadenken vragen wij
ons af hoe dat mogelijk is. Wanneer ieder
de werkelijkheid ziet, ziet hij toch ook de
behoeften van de wereld, ontdekt hij ook
wat eerst moet gebeuren, verstaat hij ook,
dat in eendracht macht ligt. Alleen door
samenwerking kan weer worden gedaan
wat nodig is. Echter, als de zaak alleen van
die kant bezien wordt kan de weg tot
herstel, tot orde en rust niet gevonden
worden. Ook voor hen die orde en rust
moeten brengen, voor de machtigen dezer
wereld geldt,, Begeef u tot God, aanvaardt
Hem als uw Heer en Koning buig voor
Hem eerbiedig het hoofd en streef naar de
gehoorzaamheid aan Zijn heiligen wil.
Dit is het wat bij alle goede wil, bij alle
beste voornemens in zo menig opzicht
ontbreekt. Het is de mens elke keer weer
opnieuw, die zich sterk wil maken tegen
over God, die niet zijn sterkte vindt in de
gehoorzaamheid aan God, maar die er
naar staat zijn sterkte te vinden in zichzelf,
in zijn eigen inzicht, kracht, overtuiging
en energie. Machteloosheid op velerlei
gebied is de wrange vrucht van de zonde,
die zich in zeer bijzondere zin hierin open
baart, dat men zich niet onderwerpt aan
Hem, Die de Eigenaar is van alle leven,
dat men zich niet gedraagt naar Zijn ordi
nantiën voor de menselijke samenleving,
voor de orde van de volkeren in onderling
verband. Dat is het hoofdpunt, dat is de
hoofdzaak. Al het andere is daaraan onder
geschikt. Al het andere vloeit daaruit
i voort.
Wij hebben dat allen te zien. Christenen
zeer bijzonder hebben dat te zien bij het
licht van de Bijbel, maar ook dan moeten
zij opletten hoe zij zien. Ook dan kan er
nog een zien zijn, dat niet juist is, maar
in diepe zin zondig. Zij moeten weten dat
zij mede behoren tot het zondige menselijke
geslacht, dat zij niet anders zijn, dan die
anderen, die in eigen omgeving in dezelfde
kracht werkzaam zijn, die afvoert van God
en Zijn gebod. Zij moeten weten dat zij
deel hebben aan de schuld van het menselijk
geslacht jegens God. Dat zien met het ge-
loofsoog bewaart voor menselijke hoogmoed,
dat zien in gehoorzaamheid aan de Heilige
Schrift leert ons de ellende des levens
kennen.
Het internationaal gebeuren, de tegen
stellingen van de grootmachten, de ver
schillen van mening tussen Amerika en
Engeland, Amerika -en Rusland, Engeland
en Frankrijk, Engeland en Rusland, de
verschillen van mening met betrekking
tot de oplossing van het Duitse vraagstuk,
van de sociaal-economische vraagstukken,
de verschillen die betrekking hebben op
Centraal Europa en de toestand in Azië,
moeten we zien in het licht van de centrale
waarheid, dat de mens die God verlaat
smart op smart te vrezen heeft. Er is alleen
uitzicht op de lange duur als de mens terug
keert in gehoorzaamheid aan de wil Gods.
De positie van ons Koninkrijk.
Deze is innerlijk en in verhouding tot
de andere volken moeilijk en zorgvol. Wij
zijn ontzaglijk verarmd, verarmd in stof
felijke goederen, nog meer in het zedelijke
goed. En hoe diep de ploegschaar van het
gebeuren ook door ons leven is gegaan, in
menig opzicht geldt dat de ploegschaar
van dit gebeuren nog niet het hart der
mensen, schijnt te hebben geraakt. Velen
zijn in de tijd van oorlog en bezetting los
geslagen van de anke rs, hebben geen inner
lijke vastheid geen innerlijke zekerheid
meer. Menigeen is verhard en het spoor
bijster geraakt. Zekerheden, die er vroeger
waren schenen weggeslagen en het centrum
van het menselijk leven was, of men het
zag of niet, al verder afgeweken van Hem
die het leven gaf en geeft en van Zijn wil
in de H. S. geboekstaafd, voor alle tijden.
Met dit alles heeft het leven van het
Koninkrijk te maken gehad en nog elke
dag. Het gaat om de grondovertuiging,
waarin het leven zijn vastheid vindt.
Daarover gaaf de worsteling der geesten.
Het is onze tijd niet alleen een strijd tussen
gelovigen en ongelovigen. Ook die strijd
gaat door. Het antwoord op de vraag,, wat
dunkt u van God, van de zonde, van Jezus
Christus, van de Heilige Schrift is beslis
send voor onze grondovertuiging, die men
aanhangt en voor de richting, die men aan
zijn leven geeft. Maar in nog sterkere zir?
is er nu ook sprake van een worsteling der
geesten in de Christelijke wereld zelf. Die
hebben ook vroeger bestaan tussen Room
sen en Protestanten, binnen de kring van
het Protestantisme. Maar in toenemende
mate is in de loop van deze eeuw een be
paalde wijsgerige en godsdienstige stroming
temidden van de kring der positieve Chris
tenen ontstaan, een stroming die vasthoudt
aan het geloof in God, aan zijn spreken en
ook daaraan dat zijn spreken is een bevel,
maar dat anderzijds die uitspraak Gods
voor ors teibc-:gtn is, toe at Zijn wil
voor vandaag niet gekend kan worden. De
Bijbel is, zo zegt men, Zijn Woord, voor
vele eeuwen gesproken, maar wij moeten
niet denken dat dat Woord Zijn wil voor
het heden bevat. Willen wij Zijn wil voor
het heden kennen, dan moet Hij nu spreken
en Zijn spreken kan in overeenstemming
Zijn, met Zijn spreken van zoveel eeuwen
geleden, maar het kan er ook van verschil
len, het kan er ook tegenin gaan. Wij moeten
hier, wij zeggen dat in alle bescheidenheid,
een ontzaglijke menselijke dwaling con
stateren. De Heilige Schrift aanvaardt
men niet meer als richtsnoer voor het
leven. Zij is geen lamp meer voor de voet.
Die strijd wordt ook in Nederland op het
erf van het Protestantisme gestreden.
Christenen tegen Christenen cp het gebied
van de staat, op het terrein van de maat
schappij, met betrekking tot het culturele
leven. Ook Groen van Prinsterer en Kuyper
hebben daarmede te maken gehad. Als
God het niet verhoedt, wordt in deze tijd
dynamiet gelegd onder de levensvastheid
van honderden en duizenden mensen.
Dit alles is van grote betekenis geweest
in de ontwikkeling van het politieke leven
na de oorlog. Het heeft zijn invloed doen
gelden op alle gebieden, ook ten opzichte
van het Indische vraagstuk.
Indië
Kort na de capitulatie van Japan, bleek
dat in Indië krachten op de voorgrond
waren gekomen die het gezag van Neder
land en het Gouvernement niet meer
wilden aanvaarden, maar verlangden naar
vrijheid, zelfstandigheid en eigen gezag.
Zij wilden dat gezag met daadwerkelijk
verzet van zich afwerpen. Toen dat duide
lijk werd stonden niet alle Nederlanders
schouder aan schouder om de vraag te
beantwoorden,, Wat moet er nu in deze
omstandigheden gebeuren. Men stond tegen
over elkaar. Daar waren er die zeiden,, dat
kan niet en dat mag niet, daar moet verzet
geboden worden maar er waren er ook
die zeiden,, dat kan en dat mag, ja, dat
moet. Dat de Communisten en velen van
de vroegere S.D.A.P. het laatste standpunt
in zouden nemen was geen verrassing.
Hun geest was dermate vervuld met revo
lutionaire opvattingen, dat wij dit konden
verwachten. Wat de strijd bemoeilijkt heeft,
dat was het verschil van inzicht, dat bleek
onder de positieve Christenen en dat ver
schijnsel is enkel en alleen te verklaren
wanneer men als achtergrond, die wijsgerige
godsdienst ontwaart, welke ik zoëven uit
eenzette.
Men zegt, dat wat daar geschiedt met de
inhoud van de schrift met betrekking tot
het gezag niet te maken heeft, wat Hande
lingen 4 en 5 en Romeinen 13 ons leert,
wijst ons niet de weg. Alle gezag op aard;
is zen compositum tussen recht en onrec.it
en vermenging van recht en onrecht, ook,
de revolutie is een vermenging van recht
en onrecht. Zo is er .eigenlijk geen wezenlijk
verschil tussen gezag en revolutie en zo
wordt de vastheid des levens ondergraven.
Als dergelijke overtuiging consequent wordt
toegepast, hoe zou het dan worden in het
gezin, tussen man en vrouw, het gezag
dat ouders hebben te dragen tegenover hun
kinderen, met het gezag in het menselijk
leven, op het gebied van de arbeiders-be
drijven, in de gemeente, in de provincie, in
de staat, in de kerk. Dan is niemand meer
gebonden aan het gezag en ieder is vrij om
tegen het gezag geweldadig op te treden.
Men zegt,, waarom mogen wij vrij
heid en zelfstandigheid bezitten en
Indië niet. Daarom gaat het in de diepe
grond van de zaak niet. Ik zou u kunnen
wijzen op hetgeen, van onze zijde
gedaan is. Wij hebben een open oog
voor onze zedelijke roeping tegenover
Indië voor de worsteling om vrijheid
en zelfstandigheid. Het gaat om de
vraag of men thans gerechtigd is het
gezag over Indië prijs te geven, wat
moet ons standpunt zijn tegenover de
revolutie. Zijn wij zedelijk gerechtigd
tegenover God en tegenover 70-milli-
oen mensen in Indië terug te wijken.
Zulks is niet geoorloofd. Onze taak, die
God ons in Indië gaf, moet door ons
vervuld worden. Wij mogen van onze
kant niets doen om daaraan te ont
komen.
Men spreekt van Indonesië en wekt
daarmede de indruk dat dit volk van
70-millioen zielen een staatkundige
eenheid zou zijn. Niets is minder waar.
De Javaan erkent de Sumatraan niet,
dé Madoerees, de Ambonees niet en
omgekeerd geldt hetzelfde. De volken
kunnen zich niet vinden onder een
heerschappij van Java. Deze volken zijn
nog niet tot een eenheid gegroeid. Wij
mogen geen toestand tot ontwikkeling
laten komen, welke met zich brengt, j
dat kleine volken onderdrukt en van de
vrijheid beroofd worden. Valt het
Nederlandse gezag weg, dan is de een
heid weg. Dan is de weg geopend van
willekeur, tyranie onderdrukking en
terrorisme. Het is niet toevallig dat
de hele ontwikkeling van de z.g.n.
republiek gepaard gaat met terreur en
roof en moord en willekeur, met on-
drukking en levensberoving. Dat alles
is zo intens, dat millioenen bij milli
oenen er geen mond durven opendoen.
Dat alles wordt geduld door hen, die
de naam hebben van Christen te zijn.
Wat ons beweegt is het lot van die
70-millioen Dat is het wat ons met
bange zorgen vervult in verband met
het regeringsbeleid, nu gevoerd. Wij
kunnen daarom dat beleid niet delen.
Wij wensen gezagshcrstel, waardoor
recht en bescherming mogelijk is voor
die 70-millioen bewoners van Indië.
Langs de weg van het gezag moet
Indië vrijheid krijgen.
Wordt de verhouding tussen Neder
land en Indië niet hersteld dan zat men
zien dat men een gezag krijgt, dat veel
overeenkomst vertoont met dictatuur,
waarvoor millioenen zullen hebben te
buigen en te bukken.
Wij zien het als een roeping van God,
door middel van gezagsherstel de
Indische bevolking recht en bescher
ming te geven, orde en rust voor hen
te herstellen.
Vërvolgens sprak de Heer Schouten over
het sociaal-economisch beleid.der regering.
Het economische vraagstuk.
Ook hierover zou dagen te redeneren
zijn als U en mij de tijd niet ontbrak. De
grote vraag in dit probleem is hoe komen wij
tot gezonde publieke financiën, hoe komen
wij tot een beleid dat voor wat het sociaal-
economische betreft hiervan uitgaat dat
de maatschappij ook zekere vrijheden nodig
heeft om haar taak in het leven te verrichten.
Hoe komen wij tot een gezonde verhouding
tussen staat en maatschappij. Als wij over
heid en maatschappelijk leven zo bezien zijn
wij over het tegenwoordig beleid niet
gerust. Het gaat niet om de Kfeine dingen
want het zou me geen moeite kosten om U
met honderden voorbeelden op te zwepen
en in brand te zetten. Het zou daarbij on
billijk en onrechtvaardig zijn als wij niet
met alles rekening hielden, gebrek aan
grondstoffen, arbeidskrachten, deviezen in
ponden en dollars, «enz. Wij mogen dat
niet uit het oog verliezen. Wij hebben
stoffelijke schade geleden en onze staats
schuld is daardoor zo hoog gestegen dat
het naar menselijke berekening bijna
onmogelijk is die schuld nog geheel of
gedeeltelijk weg te werken. Het gaat bij
ons echter om de vraag in welke richting
wijst het beleid en is de regering ervan
overtuigd dat er een tekort is.
De bijbehorende socialistische conceptie
achten wij een principieel gevaar. Zeker
er zijn bij het opheffen van de B.D.A.P.
en oproepen van de P.v.d.A. veranderingen
gekomen maar die zijn niet van fundamen-
telen aard. Dit beleid leidt ertoe dat niet
voldoende wordt gedaan voor het herstel
der financiën en tot het verkrijgen van de
voor een gezonde maatschappij zo nodige
vrijheid. Er zijn bewijzen die ons doen
zeggen het gaat niet goed, wij bewegen ons
niet in de goede lijn. Beginselen regeren de
wereld goede ten goede onder Gods zegen,
slechte ten verderve als God het niet
verhoedt. Ik roep U op om op die centrale
waarheid te letten om U daarmee bezig te
houden. Om niet uitsluitend bezig te zijn
met Uw eigen belangen. God roept ons op
om onze taak te vervullen uit liefde tot
onze naaste. Komt bijeen en spreekt over
het leven met kennis van zaken. Laten wij
ons verheffen boven de kleinigheden. Laten
wij zowel op zedelijk als ook op politiek
gebied Christenen zijn, onze dagelijkse
levenswandel een bevestiging zijn van die
grondovertuiging, waarvan wij geloven, dat
God ze heeft geopenbaard in Zijn Heilig
Woord.
Er zullen er onder U zijn, die zeggen
ik heb zoveel moeilijkheden, ellende en
zorgen, maar ik zeg hun,, „Strijd Staalt"
en men beweegt zich daarmee in de richting
van de gehoorzaamheid aan God. Hij geeft
kracht aan degenen, die zijn naam belijden.
Ik denk aan de tijd van de Spaanse tirany
die helden van 't Geloof, die er altijd weer
toe kwamen om te zingen als het mogelijk
was en te neuriën als het vanwege de
terreur niet anders kon,, „Mijn Schild en
de Betrouwen". Zij gaven daarmee een
belijdenis. Laat het voor U en voor mij
vandaag ook zo zijn. Wil de opgave Gods
in het leven horen en verstaan. De opgave
van Hem, die alle leven in Zijn hand heeft,
die temidden van alle levensverkrachting de
Almachtige is en blijft en die de Schepping
naar Zijn hand heeft gesteld.
Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven
eiz.
Dhr. van den Henvel dankte daarna
den Heer Schouten voor zijn onder devote
luistering uitgesproken' woorden.
Met dankgebed besloot de Heer Schou
ten de vergadering.
I zulks ten voorb
ten. De heer M<
vrouw en verc
[voor de hartelij
I sprekende
I zal kunnen
dat h
blij
Ook de Direc
i een woord en z<
gefeliciteerd er
allen nog vele
SOMMELS
a.s. des avonds
Hotel Spee de
verkrijging van
ring bijeen kor
HERKINGE
Raad van Arbei
de Rentekaar
hier wonen er
moeten worder
van Arbeid te E
I Gevonder
bevragen een nt
De keurii
der lichting
19
gehouden word
n^t^ornnia" te
tha
v.
MIDDELHARNIS. Op Woensdag 29
Januari a.s. zal in het Kerkgebouw der
Ger. Gemeente de gecombineerde Jaar
vergadering gehouden worden van de
Jongelings-, Meisjes- en Knapenvereniging
dier gemeente.
De Ned. Herv. Jongelingsvereniging
hoopt Dondetdag 30 Januari a.s. haar
Jaarvergadering te houden in het Koor der
Ned. Herv. Kerk.
De Chr. Zangvereniging „Jubilate
Deo" heeft alle Zusterverenigingen uitge
nodigd om a.s. Vrijdag een gecombineerde
zangavond te houden in de Ned. Herv. kerk
te Sommelsdijk. Helaas wordt geen publiek
hierbij toegelaten.
Vrijdagmiddag werd voor de eerste
maal de nieuwe Algemene Begraafplaats in
gebruik genomen, aldaar werd ter aarde
besteld het stoffelijk overschot van den heer
Krijn Schellevis, gewoond hebbende aan
de Ring alhier. Naar wij vernemen werd
een 50-tal jaren geleden op de oude begraaf
plaats begraven de heer Jeroen Langbroek-
Gedurende deze 50 jaren werden aldaar
ruim 2800 personen ter aarde besteld.
Met ingang van 1 Februari 194"
wordt het examen-geld voor het afleggen
van een rijproef ter verkrijging bewijsstuk
ken van Rijvaardigheid verhoogd tot 4,50-
Ter gelegenheid van de 25-jarige
Echtvereniging van dhr. KI. Meijer en
echtgenote werd Maandagavond door de
Muziekvereniging „Sempre Cresendo"
(waarvan Meijer reeds jaren lid is) een
serenade gebracht, en werd enige populaire
muziek ten gehore gebracht. De Voorzitter,
dhr S. van Eek, feliciteerde namens de
Muziekvereniging de familie Meijer met
deze voor hun zo gedenkwaardige dag en
bracht hem dank voor wat hij als werkend
lid voor de vereniging had gedaan en sprak
teverl^ de wens uit dat het hem gegeven
moge zijn om nog lang lid te kunnen zijn,
.Patagonia'
jluur.
I De Wacht
mVolfert is
^wachtmeester.
I Burgerl.
22 j. en J. A. 1
Bevolking
gemeente bedrc
^mannen en 513
STELLEND
Vlugt is onderh
botter U.K. 7"
Garnalenvisserij
Het Bestui
deelt mede, dat
7 uur des avonc
worden gehoud
Alle kust
zijn uit Bresken
gekeerd, daar d
ten einde is.
Tot kerknif
is benoemd dhi
noeming heeft
GOEDEREI
„Goedereede" h
cichoreiworteler
deze campagne
werd aan deze f
wortelen gedroc
Op Woer
avonds 7 uur zal
raadsvergaderin
Mej. L. v.
te vallen en d.
waarvoor zij na
land moest wo;
De moto
weken naar Vlis
kust waren geg
zijn vanwege de
gekeerd.
OUDDORP
lopen week. 801
J. Redert. Per
Sardijn 5050(
Naar men
derdagavond,a
Herv. Kerk voo
te Rijssen, in h
„Daniël". Ten
collecte wordt
wordt aanbevo
Op de
Meisjesverenig
spoedig mogeli
deze gemeente,
Nadere inli<
schriftelijk wor
Neeltje Westhc
A.s. Woe
Herv. Kerk ge
Er was e
aangifte van 1
school a.s. Do
doch dat is nt
a.s. Woensdag
geschieden in d
Kerk. Het is bi
1 April 1947
bereikt.
A.s. Vrije
kerkekamer de
beid tot aangif
Zondagmorgen
Onze dor
jaren in Amer