Schouten sprak op Flakkee over „de politieke toestand" Plaatselijk Nieuws I zulks ten voorb ten. De heer Me I vrouw en herkinge De Heer Schouten begon zijn rede met op te merken, dat, nu wij l3/4 jaar achter de beëindiging van de wereldkrijg staan, van vrede in de wereld nog niet gesproken kan worden. De ontzettende moeilijkheden en de zeer grote tegenstellingen kunnen welhaast niet overwonnen worden en terwijl bloedt het leven uit duizend wonden. Wan neer wij de politieke toestand van de wereld overzien, dan treft het een Christen in de eerste plaats diep, hoe machteloos mensen zijn. Zij maken zich op om de verhoudingen in het wereldleven te herstellen, om aan de verwording een einde te maken, om de millioenen te doen samenwerken tot weder opbouw van het zwaar geschonden leven. Zij spreken van de ontzaglijke krachten waarover de mensen beschikken, van de overweldigende middelen, welke tot hun dienst staan. Maar telkens blijkt, dat ook zij, die met de beste wil bezield zijn, zich niet heen kunnen wringen door al de weerstanden, dat zij niet in staat zijn de hindernissen te overwinnen. Wanneer wij over deze dingen nadenken vragen wij ons af hoe dat mogelijk is. Wanneer ieder de werkelijkheid ziet, ziet hij tcch ook de behoeften van de wereld, ontdekt hij ook wat eerst moet gebeuren, verstaat hij ook, dat in eendracht macht ligt. Alleen door samenwerking kan weer worden gedaan v/at nodig is. Echter, als de zaak alleen van die kant bezien wordt kan de weg tot herstel, tot orde en rust niet gevonden worden. Ook voor hen die orde en rust moeten brengen, voor de machtigen dezer wereld geldt,, Begeef u tot God, aanvaardt Hem als uw Heer en Koning buig voor Hem eerbiedig het hoofd en streef naar de gehoorzaamheid aan Zijn heiligen wil. Dit is het wat bij alle goede wil, bij alle beste voornemens in zo menig opzicht ontbreekt. Het is de mens elke keer weer opnieuw, die zich sterk wil maken tegen over God, die niet zijn sterkte vindt in de gehoorzaamheid aan God, maar die er naar staat zijn sterkte te vinden in zichzelf, in zijn eigen inzicht, kracht, overtuiging en energie. Machteloosheid op velerlei gebied is de wrange vrucht van de zonde, die zich in zeer bijzondere zin hierin open baart, dat men zich niet onderwerpt aan Hem, Die de Eigenaar is van alle leven, dat men zich niet gedraagt naar Zijn ordi nantiën voor de menselijke samenleving, voor de orde van de volkeren in onderling verband. Dat is het hoofdpunt, dat is de hoofdzaak. Al het andere is daaraan onder geschikt. Al het andere vloeit daaruit i voort. Wij hebben dat allen te zien. Christenen zeer bijzonder hebben dat te zien bij het licht van de Bijbel, maar ook dan moeten zij opletten hoe zij zien. Ook dan kan er nog een zien zijn, dat niet juist is, maar in diepe zin zondig. Zij moeten weten dat zij mede behoren tot het zondige menselijke geslacht, dat zij niet anders zijn, dan die anderen, die in eigen omgeving in dezelfde kracht werkzaam zijn, die afvoert van God en Zijn gebod. Zij moeten weten dat zij deel hebben aan de schuld van het menselijk geslacht jegens God. Dat zien met het ge- loofsoog bewaart voor menselijke hoogmoed, dat zien in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift leert ons de ellende des levens kennen. Het internationaal gebeuren, de tegen stellingen van de grootmachten, de ver schillen van mening tussen Amerika en Engeland, Amerika-en Rusland, Engeland en Frankrijk, Engeland en Rusland, de verschillen van mening met betrekking tot de oplossing van het Duitse vraagstuk, van de sociaal-economische vraagstukken, de verschillen die betrekking hebben op Centraal Europa en de toestand in Azië, moeten we zien in het licht van de centrale waarheid, dat de mens die God verlaat smart op smart te vrezen heeft. Er is alleen uitzicht op de lange duur als de mens terug keert in gehoorzaamheid aan de wil Gods. De positie van ons Koninkrijk. Deze is innerlijk en in verhouding tot de andere volken moeilijk en zorgvol. Wij zijn ontzaglijk verarmd, verarmd in stof felijke goederen, nog meer in het zedelijke goed. En hoe diep de ploegschaar van het gebeuren ook door ons leven is gegaan, in menig opzicht geldt dat de ploegschaar van dit gebeuren nog niet het hart derl mensen, schijnt te hebben geraakt. Velen zijn in de tijd van oorlog en bezetting los geslagen van de ankers, hebben geen inner lijke vastheid geen innerlijke zekerheid meer. Menigeen is verhard en het spoor bijster geraakt. Zekerheden, die er vroeger waren schenen weggeslagen en het centrum van het menselijk leven was, of men het zag of niet, al verder afgeweken van Hem die het leven gaf en geeft en van Zijn wil in de H. S. geboekstaafd, voor alle tijden. Met dit alles heeft het leven van het Koninkrijk te maken gehad en nog elke dag. Het gaat om de grondovertuiging, waarin het leven zijn vastheid vindt. Daarover gaaf; de worsteling der geesten Het is onze tijd niet alleen een strijd tussen gelovigen en ongelovigen. Ook die strijd gaat door. Het antwoord op de vraag,, wat dunkt u van God, van de zonde, van Jezus Christus, van de Heilige Schrift is beslis send voor onze grondovertuiging, die men aanhangt en voor de richting, die men aan zijn leven geeft. Maar in nog sterkere zin* is er nu ook sprake van een worsteling der geesten in de Christelijke wereld zelf. Die hebben ook vroeger bestaan tussen Room sen en Protestanten, binnen de kring van het Protestantisme. Maar in toenemende mate is in de loop van deze eeuw een be paalde wijsgerige en godsdienstige stroming temidden van de kring der positieve Chris tenen ontstaan, een stroming die vasthoudt aan het geloof in God, aan zijn spreken en ook daaraan dat zijn spreken is een bevel, maar dat anderzijds die uitspraak Gods voor ons -\eifco:gen is, zccat Zijn wil voor vandaag niet gekend kan worden. De Bijbel is, zo zegt men, Zijn Woord, voor vele eeuwen gesproken, maar wij moeten niet denken dat dat Woord Zijn wil voor het heden bevat. Willen wij Zijn wil voor het heden kennen, dan moet Hij nu spreken en Zijn spreken kan in overeenstemming zijn, met Zijn spreken van zoveel eeuwen geleden, maar het kan er ook van verschil len, het kan er ook tegenin gaan. Wij moeten hier, wij zeggen dat in alle bescheidenheid, een ontzaglijke menselijke dwaling con stateren. De Heilige Schrift aanvaardt men niet meer als richtsnoer voor het leven. Zij is geen lamp meer voor de voet. Die strijd wordt ook in Nederland op het erf van het Protestantisme gestreden. Christenen tegen Christenen cp het gebied van de staat, op het terrein van de maat schappij, met betrekking tot het culturele leven. Ook Groen van Prinsterer en Kuyper hebben daarmede te maken gehad. Als God het niet verhoedt, wordt in deze tijd dynamiet gelegd onder de levensvastheid van honderden en duizenden mensen. Dit alles is van grote betekenis geweest in de ontwikkeling van het politieke leven na de oorlog. Het heeft zijn invloed doen geiden op alle gebieden, ook ten opzichte van het Indische vraagstuk. Indië Kort na de capitulatie van Japan, bleek dat in Indië krachten op de voorgrond waren gekomen die het gezag van Neder land en het Gouvernement niet meer wilden aanvaarden, maar verlangden naar vrijheid, zelfstandigheid en eigen gezag. Zij wilden dat gezag met daadwerkelijk verzet van zich afwerpen. Toen dat duide lijk werd stonden niet alle Nederlanders schouder aan schouder om de vraag te beantwoorden,, Wat moet er nu in deze omstandigheden gebeuren. Men stond tegen over elkaar. Daar waren er die zeiden,, dat kan niet en dat mag niet, daar moet verzet geboden worden maar er waren er ook die zeiden,, dat kan en dat mag, ja, dat moet. Dat de Communisten en velen van de vroegere S.D.A.P. het laatste standpunt in zouden nemen was geen .verrassing. Hun geest was dermate vervuld met revo lutionaire opvattingen, dat wij dit konden verwachten. Wat de strijd bemoeilijkt heeft, dat was het verschil van inzicht, dat bleek onder de positieve Christenen en dat ver schijnsel is enkel en alleen te verklaren wanneer men als achtergrond, die wijsgerige godsdienst ontwaart, welke ik zoeven uit eenzette. Men zegt, dat wat daar geschiedt met de inhoud van de schrift met betrekking tot het gezag niet te maken heeft, wat Hande lingen 4 en 5 en Romeinen 13 ons leert, wijst ons niet de weg. Alle gezag op aard; is een compositum tussen recht en oprecat en vermenging van recht en onrecht, ook, de revolutie is een vermenging van recht en onrecht. Zo is er .eigenlijk geen wezenlijk verschil tussen gezag en revolutie en zo wordt de vastheid des levens ondergraven. Als dergelijke overtuiging consequent wordt toegepast, hoe zou het dan worden in het gezin, tussen man en vrouw, het gezag dat ouders hebben te dragen tegenover hun kinderen, met het gezag in het menselijk leven, op het gebied van de arbeiders-be drijven, in de gemeente, in de provincie, in de staat, in de kerk. Dan is niemand meer gebonden aan het gezag en ieder is vrij om tegen het gezag geweldadig op te treden. Men zegt,, waarom mogen wij vrij heid en zelfstandigheid bezitten en Indië niet. Daarom gaat het in de diepe grond van de zaak niet. Ik zou u kunnen wijzen op hetgeen, van onze zijde gedaan is. Wij hebben een open oog voor onze zedelijke roeping tegenover Indië voor de worsteling om vrijheid en zelfstandigheid. Het gaat om de vraag of men thans gerechtigd is het gezag over Indië prijs te geven, wat moet ons standpunt zijn tegenover de revolutie. Zijn wij zedelijk gerechtigd tegenover God en tegenover 70-milli- oen mensen in Indië terug te wijken. Zulks is niet geoorloofd. Onze taak, die God ons in Indië gaf, moet door ons vervuld worden. Wij mogen van onze kant niets doen om daaraan te ont komen. Men spreekt van Indonesië en wekt daarmede de indruk dat dit volk van 70-millioen zielen een staatkundige eenheid zou zijn. Niets is minder waar. De Javaan erkent de Sumatraan niet, de Madoerees, de A.mbonees niet en omgekeerd geldt hetzelfde. De volken kunnen zich niet vinden onder een heerschappij van Java. Deze volken zijn nog niet tot een eenheid gegroeid. Wij mogen geen toestand tot ontwikkeling laten komen, welke met zich brengt,1 dat kleine volken onderdrukt en van de vrijheid beroofd worden. Valt het Nederlandse gezag weg, dan is de een heid weg. Dan is de weg geopend van willekeur, tyranie onderdrukking en terrorisme. Het is niet toevallig dat de hele ontwikkeling van de z.g.n. republiek gepaard gaat met terreur en roof en moord en willekeur, met on- drukking en levensberöving. Dat alles is zo intens, dat millioenen bij milli oenen er geen mond durven opendoen. Dat alles wordt geduld door hen, die de naam hebben van Christen te zijn. Wat ons beweegt is het lot van die 70-millioen Dat is het wat ons met bange zorgen vervult in verband met het regeringsbeleid, nu gevoerd. Wij kunnen daarom dat beleid niet delen. Wij wensen gezagsherstel, waardoor recht en bescherming mogelijk is voor die 70-millioen bewoners van Indië. Langs de weg van het gezag moet Indië vrijheid krijgen. Wordt de verhouding tussen Neder land en Indië niet hersteld dan zal men zien dat men een gezag krijgt, dat veel overeenkomst vertoont met dictatuur, waarvoor millioenen zullen hebben te buigen en te bukken. Wij zien het als een roeping van God, door middel van gezagsherstel de Indische bevolking recht en bescher ming te geven, orde en rust voor hen te herstellen. Vërvolgens sprak de Heer Schouten over het sociaal-economisch beleidjder regering. Het economische vraagstuk. Ook hierover zou dagen te redeneren zijn als U en mij de tijd niet ontbïak. De grote vraag in dit probleem is hoe komen wij tot gezonde publieke financiën, hoe komen wij tot een beleid dat voor wat het sociaal- economische betreft hiervan uitgaat dat de maatschappij ook zekere vrijheden nodig heeft om haar taak in het leven te verrichten. Hoe komen wij tot een gezonde verhouding tussen staat en maatschappij. Als wij over heid en maatschappelijk leven zo bezien zijn wij over het tegenwoordig beleid niet gerust. Het gaat niet om de l#eine dingen want het zou me geen moeite kosten om U met honderden voorbeelden op te zwepen en in brand te zetten. Het zou daarbij on billijk en onrechtvaardig zijn als wij niet met alles rekening hielden, gebrek aan grondstoffen, arbeidskrachten, deviezen in ponden en dollars, «enz. Wij mogen dat niet uit het oog verliezen. Wij hebben stoffelijke schade geleden en onze staats schuld is daardoor zo hoog gestegen dat het naar menselijke berekening bijna onmogelijk is die schuld nog geheel of gedeeltelijk weg te werken. Het gaat bij ons echter om de vraag in welke richting wijst het beleid en is de regering ervan overtuigd dat er een tekort is. De bijbehorende socialistische conceptie achten wij een principieel gevaar. Zeker er zijn bij het opheffen van de b.D.A.P. en oproepen van de P.v.d.A. veranderingen gekomen maar die zijn niet van fundamen- telen aard. Dit beleid leidt ertoe dat niet voldoende wordt gedaan voor het herstel der financiën en tot het verkrijgen van de voor een gezonde maatschappij zo nodige vrijheid. Er zijn bewijzen die ons doen zeggen het gaat niet goed, wij bewegen ons niet in de goede lijn. Beginselen regeren de wereld goede ten goede onder Gods zegen, slechte ten verderve als God het niet verhoedt. Ik roep U op om op die centrale waarheid te letten om U daarmee bezig te houden. Om niet uitsluitend bezig te zijn met Uw eigen belangen. God roept ons op om onze taak te vervullen uit liefde tot onze naaste. Komt bijeen en spreekt over het leven met kennis van zaken. Laten wij ons verheffen boven de kleinigheden. Laten wij zowel op zedelijk als ook op politiek gebied Christenen zijn, onze dagelijkse levenswandel een bevestiging zijn van die grondovertuiging, waarvan wij geloven, dat God ze heeft geopenbaard in Zijn Heilig Woord. Er zullen er onder U zijn, die zeggen ik heb zoveel moeilijkheden, ellende en Zorgen, maar ik zeg hun,, „Strijd Staalt" en men beweegt zich daarmee in de richting van de gehoorzaamheid aan God. Hij geeft kracht aan degenen, die zijn naam belijden. Ik denk aan de tijd van de Spaanse tirany die helden van 't Geloof, die er altijd weer toe kwamen om te zingen als het mogelijk was en te neuriën als het vanwege de terreur niet anders kon,, „Mijn Schild en de Betrouwen". Zij gaven daarmee een belijdenis. Laat het voor U en voor mij vandaag ook zo zijn. Wil de opgave Gods in het leven horen en verstaan. De opgave van Hem, die alle leven in Zijn hand heeft, die temidden van alle levensverkrachting de Almachtige is en blijft en die de Schepping naar Zijn hand heeft gesteld. Zo ik niet had geloofd, dat in dit leven eiz. Dhr. van .den Henvel dankte daarna den Heer Schouten voor zijn onder devote luistering uitgesproken' woorden. Met dankgebed besloot de Heer Schou ten de vergadering. MIDDELHARNIS. Op Woensdag 29 Januari a.s. zal in het Kerkgebouw der Ger. Gemeente de gecombineerde Jaar vergadering gehouden worden van de Jongelings-, Meisjes- en Knapenvereniging dier gemeente. De Ned. Herv. Joiigelingsvereniging hoopt Donderdag 30 Januari a.s. haar Jaarvergadering te houden in het Koor der Ned. Herv. Kerk. De Chr. Zangvereniging „Jubilate Deo" heeft alle Zusterverenigingen uitge nodigd om a.s. Vrijdag een gecombineerde zangavond te houden in de Ned. Herv. kerk te Sommelsdijk. Helaas wordt geen publiek hierbij toegelaten. Vrijdagmiddag werd voor de eerste maal de nieuwe Algemene Begraafplaats in gebruik genomen, aldaar werd ter aarde besteld het stoffelijk overschot van den heer Krijn Schellevis, gewoond hebbende aan de Ring alhier. Naar wij vernemen werd een 50-tal jaren geleden op de oude begraaf plaats begraven de heer Jeroen Langbroek. Gedurende deze 50 jaren werden aldaar ruim 2800 personen ter aarde besteld. Met ingang van 1 Februari 1947 wordt het examen-geld voor het afleggen van een rijproef ter verkrijging bewijsstuk ken van Rijvaardigheid verhoogd tot J 4,50- Ter gelegenheid van de 25-jarigc Echtvereniging van dhr. KI. Meijer en echtgenote werd Maandagavond door de Muziekvereniging „Sempre Cresendo" (waarvan Meijer reeds jaren lid is) een serenade gebracht, en werd enige populaire muziek ten gehore gebracht. De Voorzitter, dhr S. van Eek, feliciteerde namens de Muziekvereniging de familie Meijer mei deze voor hun zo gedenkwaardige dag en bracht hem dank voor wat hij als werkend lid voor de vereniging had gedaan en sprak teveh^ de wens uit dat het hem gegeven moge zijn om nog lang lid te kunnen zijn, verc dat h blij en z< er vele Ivoor de harteli; sprekende zal kunnen Ook de Direc een woord I gefeliciteerd i allen nog SOMMELS a.s. des avonds jS Hotel Spee de verkrijging van B ring bijeen kor Raad van Arbei de Rentekaar hier wonen er moeten wordei van Arbeid te E Gevonder bevragen een De keurn der lichting gehouden wortk „Patagonia" te' uur. De Wacht jfWolfert is ^wachtmeester. I Burgerl. »,22 j. en J. A. v Bevolking ^gemeente bedrc hnannen en 513 tha STELLEND Vlugt is onderh botter U.K. Garnalenvisserij Het Bestu deelt mede, dat 7 uur des avonc worden gehoud Alle kust zijn uit Bresken gekeerd, daar d ten einde is. Tot kerkme is benoemd dhi noeming heeft GOEDEREE „Goedereede" h cichoreiworteler deze campagne 1 werd aan deze f wortelen gedroc Op Woei avonds 7 uur zal raadsvergaderin Mej. L. v. te vallen en d; waarvoor zij na, land moest woi De moto weken naar Vlis kust waren get zijn vanwege de gekeerd. OUDDORP lopen week. 80 J. Redert. Per Sardijn 5050( Naar men derdagavond, a Herv. Kerk voo te Rijssen, in h „Daniël". Ten collecte wordt wordt aanbevo Op de Meisjesverenig spoedig mogeli deze gemeente, Nadere inlit schriftelijk wor Neeltje Westhc A.s. Woe Herv. Kerk ge Er was e aangifte van li school a.s. Do doch dat is nt a.s. Woensdag geschieden in d Kerk. Het is bj 1 April 1947 bereikt. A.s. Vrijd kerkekamer de beid tot aangif Zondagmorgen Onze dor jaren in Atner

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 2