SlStlS-Sirf CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD
VOOR GOEPEE EN OVERFIAKKEE
r
r
Naar een Prot. Christelijke
politieke eenheid
MEDITATIE VOOR
DEN ZONDAG J
ZELFVEROORDEELING
ONDER DE LOUPE j
Zanglieffeebbers,
OPBOUW
VRIJDAG 24 Jan. 1947.
Prijs per kwartaal f 1,50
Losse nummers f 0,15
Advertentieprijs 1 30 mm
12 cent per mm. Elke mm
Tweede jaargang - No. 71
Adres der redactie en Ad
ministratie Voorstr. A 239
Postbus 14
Middelharnis Tel. No. 332
Dit blad verscmjnt iedere
Dinsdag en Vrijdag
Oommissie van Redacties Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v, d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld,
Ds. N. de jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar.
IV
R,i de beoordeeling van de mogelijkheid
««Tre komen tot een organisatorische een-
h^d van de 3 Prot. Chr. partijen moet
méde in oogensehouw genomen worden de
veranderde politieke constellatie. Vóór de
wloe toen er in meerdere of mindere
nilte nog samenwerking bestond tusschen
A R en de C.H. eenerzijds en de R.K.
inderziids, vooral in de tijd toen de coalitie
no<* in volle kracht werkte, waren er veien,
in onze kringen, die óf geheel tegen deze
samenwerking waren, óf meenden, dat zij
re ver eing. Met name in de kring dergenen,
die thans tot de S.G.P. behooren of ermee
sympathiseeren, leefden deze bezwaren, die
-óó sterk werden geaccentueerd, dat samen
gaan in één partij met de A.R. onmogelijk
werd geacht. De coalitie-kwestie is een
Ier voornaamste redenen geweest voor de
oprichting der S.G.P. Hoe men nu overi-
cens over de coalitie moge denken, feit is,
dat zij thans is verdwenen. De R.K. vinden
de Prot. partijen blijkbaar te conservatief
en zijn van meening, dat in de huidige
omstandigheden hun machtspositie en de
verwezenlijking hunner verlangens het best
oediend worden door samenwerking met de
Partij van de Arbeid. Zoo zijn de A.R en
de C.H., die voorheen steeds regeerings-
partijen waren, in de oppositie gedrongen
en het blijkt meer en meer, dat er inderdaad
groote verschillen met de R.K. bestaan.
Men denke aan de sociaal-economische en
dê Indische politiek. Gezien deze ingrijpen
de wijziging in de Nederlandsche politieke
verhoudingen is het strijdpunt van samen
werking met Rome, dat voorheen de
gemoederen :n Protestantsche kringen hef
tig in beroering placht te brengen, geheel
uitgeschakeld, zoodat ook in dit opzicht
voor de toekomst een zeer belangrijke
controverse is geëlimineerd.
Wanneer we dan ook nagaan, hoe de
standpunten der 3 partijen zijn in de thans
in het Parlement aan de orde komende
kwesties, dan constateeren we nogmaals,
dat het slechts heel weinig meer voorkomt,
dat men verschillend stemt. Men groeit
ongetwijfeld naar elkander toe, omdat er
vrijwel volledige eenstemmigheid heerscht
over de door deze Regeering aan de orde
gestelde problemen. Maar nu is liet zoo
tragisch, dat de 3 partijen in theorie - of
in sommige beginselen, als men deze
uitdrukking prefereert - uiteengaan. Het
is ermee, als in het godsdienstige leven.
Wanneer Christenen van verschillende
kerken bijeen zijn op een begrafenis b.v.
en er wordt gesproken over de weg des
heils, dan is er dikwijls een eenheid en een
gemeenschap des geloofs, die ontroeren.
Maar zoodra komen niet de kerkelijke
kwesties aan de orde of vraagstukken der
theologié, of de eenheid is weg en de
muuren worden hoog opgemetseld. Zoo
is het ook in de politiek. Zoodra de bespre
kingen gaan loopen over zuiver academi
sche kwesties, zooals het beroemde artikel
36, dan zetten de strijders zich in postuur
en dan wordt het aannemen of verwerpen
van de bekende 21 woorden daaruit een
schibboleth voor al of niet-politieke zuiver
heid. Wij meenen deze geestesgesteldheid,
die bij velen aanwezig is, te moeten be
treuren, want zij leidt onnoodig tot blijven
de zelfstandigheid der partijen.
Inderdaad onnoodig, Want al geven wij
gaarne toe, dat men in sommige opzichten
van meening kan verschillen omtrent de
staatsidee, een feit is het toch, allereerst,
dat zelfs de heeren professoren over dit
zware probleem nog geen heldere, klare
gedachten hebben en zich, zoover ze er
Zica mede bezig hebben gehouden, meestal
m vaagheden verliezen, voorts, dat 99
van degenen, die over art. 36 spreken, geen
nauw besef hebben van alles, wat daaraan
vast2|t; en tenslotte, dat dit art. 36 in de
practijk van de huidige staatkundige ver
houdingen geen rol speelt. V/ij willen niet
ontkennen, dat men pro of contra art. 36
Kan zijn, maar het is niet tegen te spreken,
.t de kwesties, die hiermee samenhangen,
in de practische politiek een Zoo geringe
ac .ualiteit hebben, dat ook deze tegenstel-
Htf "f ctestantsche kring geen beletsel
behoeft te vormen voor een politieke een
heid. Wij moeten niet vergeten, dat een
algeheele eenstemmigheid op alle punten
van principe en practijk in elke partij een
onmogelijkheid is en wellicht ook niet eens
een ideaal kan worden genoemd. In een
Chr. Nationale Partij - zou een zekere
nuanceering in middelmatige dingen zeer
goed bestaanbaar 'en zelfs gewenscht zijn.
Wanneer wij nu echter de mogelijkheid
nagaan van een fusie of zelfs federatie der
3 partijen, dan moeten we eerlijk zeggen,
dat we daarover, gezien de meeningen in
de diverse groepen, tamelijk pessimistisch
gestemd zijn. Scheen er in 1945 aanvanke
lijk wel eenige neiging te bestaan om con
tact te zoeken, teneinde tot eenheid te
komen, sedert dien is men blijkbaar steeds
minder van de noodzaak overtuigd en
nestelt men zich vaster in eigen organisaties.
Er bestaan èn bij de C,H. èn bij de S.G.P.
principieele bezwaren om te fuseeren met
de A.R., die beschouwd wordt als de
centrale groep, waarin de andere zullen
worden opgesmolten. Er is in die kringen
vrees voer een verlies van eigen karakter
en mentaliteit en voor een gelijkschakeling
met de A.R. denkwijzen. Men vraagt er
zich af, wat er van de eigen speciale nuance
zal overblijven bij opname in een verband
waarin de organisatorisch en propagandis
tisch en intellectueel zoo goed geoutilleerde
Anti-Revolutionairen d.e grootste groep
vormen. En verder speelt uiteraard de
psychologisch Zoo goed verklaarbare nei
ging tot zelfstandigheid en onafhankelijk
heid een zeer groote rol. Het vereischt nu
eenmaal een flinke dosis zelfverloochening
om eigen politieke positie op te geven en in
te schakelen, desnoods te subordineeren
aan een leiding, waarin men slechts ge
deeltelijk zeggenschap heeft.
Wij zien dan ook van een fusie voors
hands niet veel komen en zelfs over een
federatief verband hoort men niets meer.
Het is jammer, dat het niet anders kan.
Wij zullen voorloopig tevreden moeten zijn,
als er een intieme, hartelijke en vertrou
welijke samenwerking is tusschen de 3
partijen, die zich voornamelijk in de
landspolitiek openbaart. Gemeentelijk is
het nog weer moeilijker om elkaar te vin
den, maar ook hier zij toenadering het parool.
„Ik ellendig mensch"
Rom. 7:24a
Zelfveroordeeling! Ziedaar wat de
Genade van den Heere Jezus Christus
vermag. Die zelfveroordeeling gaat vier
kant in tegen de natuur van de diep ge
vallen mensch. Het is ons nog steeds
zoo moeilijk te geloven, dat de Satan
ons bedrogen heeft toen hij zeide„Gij
zult als God zijn." Uit dien waan is 't
zelfrespect van de verblinde, zondige
mensch te verstaan.
Hoe hoog stond Paulus met zichzelf
voordat hij als een verslagen zondaar
aan de voeten van Jezus lag. Zijn aan
geboren hoogmoed was in de Leerschool
van Gamaliël uitgebouwd tot een vol
slagen farizeër. Vanuit dat hooge stand
punt bezag hij Gods Heilige Wet en
verbeeldde zich die te kunnen houden.
Mocht hij tot het volmaakte nog niet te
zijn gekomen, hij hoopte toch het eens
zóó ver te kunnen brengen. Zoo wors
telde hij met al zijn krachten en hoopte
in dien weg eenmaal zijn God te kunnen
ontmoeten. Hij was geestelijk ge
sproken een krachtmensch bij uit
nemendheid.
Een mensch, die zóó hoog staat met
zichzelf is een vervolger een vijand
van den Heere Jezus Christus.
Aan Zijne Genade en verlossing heeft
zulk een geen behoefte.
Paulus staat met zijn eigen „Ik" zijne
zaligheid in de weg. In zijn geestelijke
verblinding gevoelt hij het niet ver
staat het nie£ wil er ook niets van
weten. Daarom dreigt hij vervolging en
moord tegen Christus en Zijne gemeente.
Maar wonder van Genade
Op den weg naar Damascus ontmoette
hij zijn vijand Jezus dien Hij vervolgt
En die ontmoeting is wel niet voor
Paulus zelf maar voor zijn eigen „Ik"
noodlottig geworden. De eerste pijl, die
door Jezus op hem wordt afgeschoten,
is gericht en trof hem in 't hoogmoedig
zondaars hart.
Bij het licht, dat Jezus altijd meebrengt
als Hij ons ontmoet, ziet Paulus nu de
nuchtere werkelijkheid. Het is wel hard
en bitter voor hem het kost wel
strijd en tegenstand -maar dat licht,
dat van Jezus uitgaat overtuigt hem:
„Hij is een ellendig mensch" Hij zelf en
Gcds Heilige Wet komen nu in een
ander licht te staan. Hij staat nu niet
meer boven, maar onder de Wet en
wordt daardoor een arm zondaar een
ellendig mensch. Door Jezus kracht is
zijn zelfrespect gebroken en in een op
rechte belijdenis teek ent Hij het dood
vonnis van zijn eigen „Ik"Ik ellendig
mensch. Door die zelfveroordeling wordt
de vijandschap tegen Jezus gebroken en
wordt Hij, ja Hij alleen zijne verlossing
Mijn lezer, daar moet het met ons
allen heen!
DE BRUG
Het is zachtjes aan een hachelijke onder
neming over de brug te schrijven. De brug,
waarmee je haast - in figuurlijke zin ge
sproken - opstaat en naar bed gaat, is al
zoveel keren van verschillende kanten be
schreven - ik bedoel de voor- en nadelen
er van - dat het al heel moeilijk wordt
daarover nog iets te schrijven, wat niet
reeds geschreven is. Ik wil het ook niet
wagen me in de discussie te mengen; ik
ben maar een leek op dat gebied, die
alleen maar luistert en leest, wat men over
dat onderwerp te zeggen heeft en tracht
daar logisch over na te denken.
Veel slaak ik soms de verzuchting: „dat
men toch bij de zaak, in dit geval de brug,
blijve", want het schijnt ontzettend moeilijk
te zijn zich te kunnen voorstellen, dat een
ander een andere mening toegedaan kan
zijn, zonder dat zijn eigen belang hem tot
het ingenomen standpunt drijft.
Natuurlijk gaat het om belangen n.l. het
Flakkees belang. Daarom moet serieus
afgewogen worden, welke eventuële voor-
en nadelen een brug ons eiland zou brengen.
Wat mij betreft: Ik zou het zepr geriefe
lijk vinden als ik de enkele keren, dat ik
de overkant bezoek, met de boot niets te
maken had. Maar men zal in deze arme tijd
er vast niet toe overgaan enkele millioenen
uit te geven voor het gerief alleen. Het
gaat om economische belangen. Geen
ingebeelde - maar werkelijke economische
voordelen zullen tot het bouwen van een
brug moeten leiden.
Het lijkt me zeer nuttig dat zowel de
voor- als tegenstanders van de brug zich
laten horen. Daardoor komt ze in de
Flakkeese belangstelling te-staan en nieuwe
gezichtspunten kunnen daardoor naar vo
ren komen. Maar dan bij de zaak - bij de
brug - blijven.
Het heeft me verwonderd, dat altijd
geschreven wordt over. een brug en nooit
over een vaste verbinding alsof een brug
de enige mogelijkheid is om vast met de
Stellendam,
W.B.
overkant verbonden te worden. Ik meen
toch al eens gehoord of gelezen te hebben,
dat door deskundigen ook ernstig aan een
dijk door het Haringvliet gedacht wordt.
Ook heb ik me wel eens afgevraagd of er
niet te veel in de toekomst gekeken wordt.
Natuurlijk: Een volk dat 'leeft, bouwt aan
zijn toekomst, maar we moeten toch ook
met het lieden rekenen. Was het den heer
Ulbo Mijs niet, die in de grijze oudheid
het eerst met het brugplan gekomen is.
Sindsdien zijn we vele jaren verder en nog
hebben we een boot nodig om van ons
eiland af te komen. Weer wordt er aan
gewerkt en veel over geschreven, maar hoe
lang zal het nog duren eer de laatste klink-
bout aan de Flakkeese brug geklonken is?
Een jaar of tien? - Wat gevaarlijk om een
getal te noemen. Dé pessimisten zullen
me uitmaken voor optimist en de optimis
ten voor pessimist. - Hoe dat ook zij:
Zelfs de ultra-optimisten geloven niet, dat
ze er in de eerste jaren komen zal.
Daarom lijkt het me' toe, dat vandaag
aan de dag ook ernstig gewerkt moet wor
den aan een betere, snellere verbinding op
korte termijn, waar wij zelf ook nog wat
aan hebben en niet alleen onze kinderen - al
gun ik .natuurlijk mijn kinderen van harte
voordelen, die ik zelf niet bezit.
De schooljeugd en de a.s. blijde
gebeurtenis in het Prinselijk gezin.
Teneinde de viering van de aanstaande
blijde gebeurtenis op scholen voor gewoon
lager en voorbereidend onderwijs mogelijk
te maken heeft de Directie van de Voed
selvoorziening van het Ministerie van Land
bouw, Visscherij en Voedselvoorziening
toestemming verleend, dat via de plaatse
lijke distributiediensten toewijzingen zullen
worden verstrekt,1 waardoor per kind een
tractatie van één beker chocolademelk en
25 gram versnaperingen zal kunnen worden
gegeven.
Nader zal nog'worden medegedeeld, op
welke wijze zij, die zich met het organi-
secren en financieren van deze tractatie
willen belasten, een verzoek om toewijzing
kunnen indienen.
Spreuk van de week
Veel wat op aarde onveranderd
blijft, is begrijpelijker dan hetgeen
verandert.
dit interesseert U
Tijdens, of kort na de oorlog is het aan
tal Chr. zangverenigingen op ons eiland zeer
toegenomen. Het geleek wel of er een soort
behoefte ontstond bij de mensen om gemeen
schappelijk aan een bepaald doel te werken
met het hierbovengenoemde gevolg. Tot voor
kort werkte iedere vereniging bijna uitsluitend
in eigen kring. Thans is dit echter anders
geworden. Velen beseffen dat er een engere
band tussen de verenigingen onderling nodig
was om dit werk tot zijn volle recht te doen
komen.
Het resultaat was enkele vergaderingen,
bestaande uit voorzitters van diverse ver
enigingen leidden tot het stichten van een
Ringverband Goeree en Overflakkee 12 Ver
enigingen sloten zich spontaan aan. Een ver
heugend begin dus. Het doel dat dit
Ringverband nastreeft is 3-voudig.
a. Door samenwerking te komen tot grote
activiteit en betere ontplooiing van de Chr.
Zang verenigingen op ons eiland, waardoor
ook met name de Chr. jeugd, getrokken wordt
tot een verenigingssfeer waar vze thuis hoort.
b. Door het beleggen van contactavonden,
het uitbrengen van rapporten e. d. het zin
gen van het Chr. lied op hoger peil te bren
gen, opdat deze gave, die ons van God ge
schonken is, steeds meer moge ontwikkeld
tot eer van Zijn Naam.
c. Door voorlichting en samenspreking,
meer waardering en liefde te kweken bij het
Chr. volksdeel op ons eiland voor het werk
onzer verenigingen.
Thans is het zover dat de eerste con
tactavond georganiseerd wordt.
D. V 31 ]an. hoopt deze Ring van Zang
verenigingen haar ccste samenkomst te hou
den. De kerkvoogdij-kerkeraad van de Ned.
Herv. Kerk te Sommelsdijk is zo welwillend
geweest haar kerkgebouw voor dit doel be
schikbaar te stellen.
Het stemt juist in deze dagen tot verheu
ging dat de kerk zich haar roeping meer en
meer bewust wordt en zich achter het jeugd
werk schaart. Voor deze avond worden
per Vereniging een aantal extra toegangs-
bewijzenuitgereikt die bedoeld zijn voor
introducé's.
Getracht zal worden ons over elke ver
eniging een door deskundigen verzorgd
rapport te' doen uitbrengen Berichten om
trent vervoer, aanvang enz. worden nog
nader bekend gemaakt in één van de vol
gende nummers van dit blad.