SlStlS-Sirf CHRISTELIJK NATIONAAL STREEKBLAD VOOR GOEPEE EN OVERFIAKKEE r r Naar een Prot. Christelijke politieke eenheid MEDITATIE VOOR DEN ZONDAG J ZELFVEROORDEELING ONDER DE LOUPE j Zanglieffeebbers, OPBOUW VRIJDAG 24 Jan. 1947. Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers f 0,15 Advertentieprijs 1 30 mm 12 cent per mm. Elke mm Tweede jaargang - No. 71 Adres der redactie en Ad ministratie Voorstr. A 239 Postbus 14 Middelharnis Tel. No. 332 Dit blad verscmjnt iedere Dinsdag en Vrijdag Oommissie van Redacties Ds W. Anker, W. A. de Bakker, N. v, d. Brugge, A. van Eek, C. Edewaard, Mr. J. J. Groeneveld, Ds. N. de jong, C. P. Kijkuit, C. M. Vogelaar. IV R,i de beoordeeling van de mogelijkheid ««Tre komen tot een organisatorische een- h^d van de 3 Prot. Chr. partijen moet méde in oogensehouw genomen worden de veranderde politieke constellatie. Vóór de wloe toen er in meerdere of mindere nilte nog samenwerking bestond tusschen A R en de C.H. eenerzijds en de R.K. inderziids, vooral in de tijd toen de coalitie no<* in volle kracht werkte, waren er veien, in onze kringen, die óf geheel tegen deze samenwerking waren, óf meenden, dat zij re ver eing. Met name in de kring dergenen, die thans tot de S.G.P. behooren of ermee sympathiseeren, leefden deze bezwaren, die -óó sterk werden geaccentueerd, dat samen gaan in één partij met de A.R. onmogelijk werd geacht. De coalitie-kwestie is een Ier voornaamste redenen geweest voor de oprichting der S.G.P. Hoe men nu overi- cens over de coalitie moge denken, feit is, dat zij thans is verdwenen. De R.K. vinden de Prot. partijen blijkbaar te conservatief en zijn van meening, dat in de huidige omstandigheden hun machtspositie en de verwezenlijking hunner verlangens het best oediend worden door samenwerking met de Partij van de Arbeid. Zoo zijn de A.R en de C.H., die voorheen steeds regeerings- partijen waren, in de oppositie gedrongen en het blijkt meer en meer, dat er inderdaad groote verschillen met de R.K. bestaan. Men denke aan de sociaal-economische en dê Indische politiek. Gezien deze ingrijpen de wijziging in de Nederlandsche politieke verhoudingen is het strijdpunt van samen werking met Rome, dat voorheen de gemoederen :n Protestantsche kringen hef tig in beroering placht te brengen, geheel uitgeschakeld, zoodat ook in dit opzicht voor de toekomst een zeer belangrijke controverse is geëlimineerd. Wanneer we dan ook nagaan, hoe de standpunten der 3 partijen zijn in de thans in het Parlement aan de orde komende kwesties, dan constateeren we nogmaals, dat het slechts heel weinig meer voorkomt, dat men verschillend stemt. Men groeit ongetwijfeld naar elkander toe, omdat er vrijwel volledige eenstemmigheid heerscht over de door deze Regeering aan de orde gestelde problemen. Maar nu is liet zoo tragisch, dat de 3 partijen in theorie - of in sommige beginselen, als men deze uitdrukking prefereert - uiteengaan. Het is ermee, als in het godsdienstige leven. Wanneer Christenen van verschillende kerken bijeen zijn op een begrafenis b.v. en er wordt gesproken over de weg des heils, dan is er dikwijls een eenheid en een gemeenschap des geloofs, die ontroeren. Maar zoodra komen niet de kerkelijke kwesties aan de orde of vraagstukken der theologié, of de eenheid is weg en de muuren worden hoog opgemetseld. Zoo is het ook in de politiek. Zoodra de bespre kingen gaan loopen over zuiver academi sche kwesties, zooals het beroemde artikel 36, dan zetten de strijders zich in postuur en dan wordt het aannemen of verwerpen van de bekende 21 woorden daaruit een schibboleth voor al of niet-politieke zuiver heid. Wij meenen deze geestesgesteldheid, die bij velen aanwezig is, te moeten be treuren, want zij leidt onnoodig tot blijven de zelfstandigheid der partijen. Inderdaad onnoodig, Want al geven wij gaarne toe, dat men in sommige opzichten van meening kan verschillen omtrent de staatsidee, een feit is het toch, allereerst, dat zelfs de heeren professoren over dit zware probleem nog geen heldere, klare gedachten hebben en zich, zoover ze er Zica mede bezig hebben gehouden, meestal m vaagheden verliezen, voorts, dat 99 van degenen, die over art. 36 spreken, geen nauw besef hebben van alles, wat daaraan vast2|t; en tenslotte, dat dit art. 36 in de practijk van de huidige staatkundige ver houdingen geen rol speelt. V/ij willen niet ontkennen, dat men pro of contra art. 36 Kan zijn, maar het is niet tegen te spreken, .t de kwesties, die hiermee samenhangen, in de practische politiek een Zoo geringe ac .ualiteit hebben, dat ook deze tegenstel- Htf "f ctestantsche kring geen beletsel behoeft te vormen voor een politieke een heid. Wij moeten niet vergeten, dat een algeheele eenstemmigheid op alle punten van principe en practijk in elke partij een onmogelijkheid is en wellicht ook niet eens een ideaal kan worden genoemd. In een Chr. Nationale Partij - zou een zekere nuanceering in middelmatige dingen zeer goed bestaanbaar 'en zelfs gewenscht zijn. Wanneer wij nu echter de mogelijkheid nagaan van een fusie of zelfs federatie der 3 partijen, dan moeten we eerlijk zeggen, dat we daarover, gezien de meeningen in de diverse groepen, tamelijk pessimistisch gestemd zijn. Scheen er in 1945 aanvanke lijk wel eenige neiging te bestaan om con tact te zoeken, teneinde tot eenheid te komen, sedert dien is men blijkbaar steeds minder van de noodzaak overtuigd en nestelt men zich vaster in eigen organisaties. Er bestaan èn bij de C,H. èn bij de S.G.P. principieele bezwaren om te fuseeren met de A.R., die beschouwd wordt als de centrale groep, waarin de andere zullen worden opgesmolten. Er is in die kringen vrees voer een verlies van eigen karakter en mentaliteit en voor een gelijkschakeling met de A.R. denkwijzen. Men vraagt er zich af, wat er van de eigen speciale nuance zal overblijven bij opname in een verband waarin de organisatorisch en propagandis tisch en intellectueel zoo goed geoutilleerde Anti-Revolutionairen d.e grootste groep vormen. En verder speelt uiteraard de psychologisch Zoo goed verklaarbare nei ging tot zelfstandigheid en onafhankelijk heid een zeer groote rol. Het vereischt nu eenmaal een flinke dosis zelfverloochening om eigen politieke positie op te geven en in te schakelen, desnoods te subordineeren aan een leiding, waarin men slechts ge deeltelijk zeggenschap heeft. Wij zien dan ook van een fusie voors hands niet veel komen en zelfs over een federatief verband hoort men niets meer. Het is jammer, dat het niet anders kan. Wij zullen voorloopig tevreden moeten zijn, als er een intieme, hartelijke en vertrou welijke samenwerking is tusschen de 3 partijen, die zich voornamelijk in de landspolitiek openbaart. Gemeentelijk is het nog weer moeilijker om elkaar te vin den, maar ook hier zij toenadering het parool. „Ik ellendig mensch" Rom. 7:24a Zelfveroordeeling! Ziedaar wat de Genade van den Heere Jezus Christus vermag. Die zelfveroordeeling gaat vier kant in tegen de natuur van de diep ge vallen mensch. Het is ons nog steeds zoo moeilijk te geloven, dat de Satan ons bedrogen heeft toen hij zeide„Gij zult als God zijn." Uit dien waan is 't zelfrespect van de verblinde, zondige mensch te verstaan. Hoe hoog stond Paulus met zichzelf voordat hij als een verslagen zondaar aan de voeten van Jezus lag. Zijn aan geboren hoogmoed was in de Leerschool van Gamaliël uitgebouwd tot een vol slagen farizeër. Vanuit dat hooge stand punt bezag hij Gods Heilige Wet en verbeeldde zich die te kunnen houden. Mocht hij tot het volmaakte nog niet te zijn gekomen, hij hoopte toch het eens zóó ver te kunnen brengen. Zoo wors telde hij met al zijn krachten en hoopte in dien weg eenmaal zijn God te kunnen ontmoeten. Hij was geestelijk ge sproken een krachtmensch bij uit nemendheid. Een mensch, die zóó hoog staat met zichzelf is een vervolger een vijand van den Heere Jezus Christus. Aan Zijne Genade en verlossing heeft zulk een geen behoefte. Paulus staat met zijn eigen „Ik" zijne zaligheid in de weg. In zijn geestelijke verblinding gevoelt hij het niet ver staat het nie£ wil er ook niets van weten. Daarom dreigt hij vervolging en moord tegen Christus en Zijne gemeente. Maar wonder van Genade Op den weg naar Damascus ontmoette hij zijn vijand Jezus dien Hij vervolgt En die ontmoeting is wel niet voor Paulus zelf maar voor zijn eigen „Ik" noodlottig geworden. De eerste pijl, die door Jezus op hem wordt afgeschoten, is gericht en trof hem in 't hoogmoedig zondaars hart. Bij het licht, dat Jezus altijd meebrengt als Hij ons ontmoet, ziet Paulus nu de nuchtere werkelijkheid. Het is wel hard en bitter voor hem het kost wel strijd en tegenstand -maar dat licht, dat van Jezus uitgaat overtuigt hem: „Hij is een ellendig mensch" Hij zelf en Gcds Heilige Wet komen nu in een ander licht te staan. Hij staat nu niet meer boven, maar onder de Wet en wordt daardoor een arm zondaar een ellendig mensch. Door Jezus kracht is zijn zelfrespect gebroken en in een op rechte belijdenis teek ent Hij het dood vonnis van zijn eigen „Ik"Ik ellendig mensch. Door die zelfveroordeling wordt de vijandschap tegen Jezus gebroken en wordt Hij, ja Hij alleen zijne verlossing Mijn lezer, daar moet het met ons allen heen! DE BRUG Het is zachtjes aan een hachelijke onder neming over de brug te schrijven. De brug, waarmee je haast - in figuurlijke zin ge sproken - opstaat en naar bed gaat, is al zoveel keren van verschillende kanten be schreven - ik bedoel de voor- en nadelen er van - dat het al heel moeilijk wordt daarover nog iets te schrijven, wat niet reeds geschreven is. Ik wil het ook niet wagen me in de discussie te mengen; ik ben maar een leek op dat gebied, die alleen maar luistert en leest, wat men over dat onderwerp te zeggen heeft en tracht daar logisch over na te denken. Veel slaak ik soms de verzuchting: „dat men toch bij de zaak, in dit geval de brug, blijve", want het schijnt ontzettend moeilijk te zijn zich te kunnen voorstellen, dat een ander een andere mening toegedaan kan zijn, zonder dat zijn eigen belang hem tot het ingenomen standpunt drijft. Natuurlijk gaat het om belangen n.l. het Flakkees belang. Daarom moet serieus afgewogen worden, welke eventuële voor- en nadelen een brug ons eiland zou brengen. Wat mij betreft: Ik zou het zepr geriefe lijk vinden als ik de enkele keren, dat ik de overkant bezoek, met de boot niets te maken had. Maar men zal in deze arme tijd er vast niet toe overgaan enkele millioenen uit te geven voor het gerief alleen. Het gaat om economische belangen. Geen ingebeelde - maar werkelijke economische voordelen zullen tot het bouwen van een brug moeten leiden. Het lijkt me zeer nuttig dat zowel de voor- als tegenstanders van de brug zich laten horen. Daardoor komt ze in de Flakkeese belangstelling te-staan en nieuwe gezichtspunten kunnen daardoor naar vo ren komen. Maar dan bij de zaak - bij de brug - blijven. Het heeft me verwonderd, dat altijd geschreven wordt over. een brug en nooit over een vaste verbinding alsof een brug de enige mogelijkheid is om vast met de Stellendam, W.B. overkant verbonden te worden. Ik meen toch al eens gehoord of gelezen te hebben, dat door deskundigen ook ernstig aan een dijk door het Haringvliet gedacht wordt. Ook heb ik me wel eens afgevraagd of er niet te veel in de toekomst gekeken wordt. Natuurlijk: Een volk dat 'leeft, bouwt aan zijn toekomst, maar we moeten toch ook met het lieden rekenen. Was het den heer Ulbo Mijs niet, die in de grijze oudheid het eerst met het brugplan gekomen is. Sindsdien zijn we vele jaren verder en nog hebben we een boot nodig om van ons eiland af te komen. Weer wordt er aan gewerkt en veel over geschreven, maar hoe lang zal het nog duren eer de laatste klink- bout aan de Flakkeese brug geklonken is? Een jaar of tien? - Wat gevaarlijk om een getal te noemen. Dé pessimisten zullen me uitmaken voor optimist en de optimis ten voor pessimist. - Hoe dat ook zij: Zelfs de ultra-optimisten geloven niet, dat ze er in de eerste jaren komen zal. Daarom lijkt het me' toe, dat vandaag aan de dag ook ernstig gewerkt moet wor den aan een betere, snellere verbinding op korte termijn, waar wij zelf ook nog wat aan hebben en niet alleen onze kinderen - al gun ik .natuurlijk mijn kinderen van harte voordelen, die ik zelf niet bezit. De schooljeugd en de a.s. blijde gebeurtenis in het Prinselijk gezin. Teneinde de viering van de aanstaande blijde gebeurtenis op scholen voor gewoon lager en voorbereidend onderwijs mogelijk te maken heeft de Directie van de Voed selvoorziening van het Ministerie van Land bouw, Visscherij en Voedselvoorziening toestemming verleend, dat via de plaatse lijke distributiediensten toewijzingen zullen worden verstrekt,1 waardoor per kind een tractatie van één beker chocolademelk en 25 gram versnaperingen zal kunnen worden gegeven. Nader zal nog'worden medegedeeld, op welke wijze zij, die zich met het organi- secren en financieren van deze tractatie willen belasten, een verzoek om toewijzing kunnen indienen. Spreuk van de week Veel wat op aarde onveranderd blijft, is begrijpelijker dan hetgeen verandert. dit interesseert U Tijdens, of kort na de oorlog is het aan tal Chr. zangverenigingen op ons eiland zeer toegenomen. Het geleek wel of er een soort behoefte ontstond bij de mensen om gemeen schappelijk aan een bepaald doel te werken met het hierbovengenoemde gevolg. Tot voor kort werkte iedere vereniging bijna uitsluitend in eigen kring. Thans is dit echter anders geworden. Velen beseffen dat er een engere band tussen de verenigingen onderling nodig was om dit werk tot zijn volle recht te doen komen. Het resultaat was enkele vergaderingen, bestaande uit voorzitters van diverse ver enigingen leidden tot het stichten van een Ringverband Goeree en Overflakkee 12 Ver enigingen sloten zich spontaan aan. Een ver heugend begin dus. Het doel dat dit Ringverband nastreeft is 3-voudig. a. Door samenwerking te komen tot grote activiteit en betere ontplooiing van de Chr. Zang verenigingen op ons eiland, waardoor ook met name de Chr. jeugd, getrokken wordt tot een verenigingssfeer waar vze thuis hoort. b. Door het beleggen van contactavonden, het uitbrengen van rapporten e. d. het zin gen van het Chr. lied op hoger peil te bren gen, opdat deze gave, die ons van God ge schonken is, steeds meer moge ontwikkeld tot eer van Zijn Naam. c. Door voorlichting en samenspreking, meer waardering en liefde te kweken bij het Chr. volksdeel op ons eiland voor het werk onzer verenigingen. Thans is het zover dat de eerste con tactavond georganiseerd wordt. D. V 31 ]an. hoopt deze Ring van Zang verenigingen haar ccste samenkomst te hou den. De kerkvoogdij-kerkeraad van de Ned. Herv. Kerk te Sommelsdijk is zo welwillend geweest haar kerkgebouw voor dit doel be schikbaar te stellen. Het stemt juist in deze dagen tot verheu ging dat de kerk zich haar roeping meer en meer bewust wordt en zich achter het jeugd werk schaart. Voor deze avond worden per Vereniging een aantal extra toegangs- bewijzenuitgereikt die bedoeld zijn voor introducé's. Getracht zal worden ons over elke ver eniging een door deskundigen verzorgd rapport te' doen uitbrengen Berichten om trent vervoer, aanvang enz. worden nog nader bekend gemaakt in één van de vol gende nummers van dit blad.

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 1