Br T ug Amerik. Costuums 39.00 fa. Gebr. BUIJSSE „Hercules" PLANTGEDENKBOOMEN Bediende PARTIJ 2 delig Zonder Punter Middelharnis. Electrische Lamp .-f- Dynamo, Achterlicht, Jasbeschermer en Bagagedrager leveren wij gemonteerd op onze prima Eng. Rijwielen Handelsonderneming R. O. O. D. U bent Uw eigen kruiwagen J. w. DE GEUS 249 G, HERKINGEN H, BESTMAN - Achterdorjj A119 - Dirksland Algemene Leesbibliotheek C. van Dam - Ouddorp Koudegrond B 106, Auto binne^n-en buitenbanden Biggen te koop Jb. VLIETLAND Station - OUDDORF 4.000 Kg. Furore A.A<j Pitch Pine (Amkr. grfl') Firma P. Kastelein VRIJDA Prijs per Naar politiek Gezien de actualiteit van het brugvraag- stuk geven we gaarne onze lezers ge legenheid hun zienswijze bekend te maken Geachte Redactie. Zeer gaarne zou ik willen antwoorden op het artikel van den Heer P. D. Sieling voorkomende in „De Flakkeesche Nieuws bode" van 15 dezer. In de eerste plaats zou ik er genoemde Heer op willen wijzen, dat het recht tot vrije meenigsuiting thans in Nederland gelukkig weer hersteld is, en niet hij alleen van dit recht gebruik kan maken. Het komt mij echter voor, dat, wanneer anderen hun meening omtrent de thans hangende vraagstukken kenbaar willen maken, de Heer Sieling hier een soort van veto over uitspreekt, welk recht hij zich blijkbaar heeft toegekend. Het doet mij tevens voorkomen, dat hij geen tegenspraak duldt, en zich dan ook niet ontziet om diegene, welke zijn mee ning niet deelt, en zijn conclusies niet aanvaardt, te kwalificeeren als geweldige egoist, onware verdachtmakers tegen- werkers enz. Wat zullen wij hier op antwoorden,, ik zou zeggen men kan hier slechts zijn schouders over ophalen. Er zijn nu eenmaal personen, welke met alle middelen anderen willen suggereeren, dat alleen hun meening de juiste is en daardoor misschien zelfs onbewust tot ondoordachte bewoordingen en onjuist heden hun toevlucht nemen. Toch bezit ik den vermetelen moed om nogmaals op de thans wederom door den Heer Sieling gepubliceerde cijfers in te gaan, en zou ik op zijn vraag willen ant woorden, dat ook ik wel eenige cijfers wil geven wanneer hij hier op staat. Ik kom hier straks nog op terug. Eerst dus de cijfers der voorstanders, deze hebben slechts betrekking op detail punten t.o.z. van het brugvraagstuk en zijn veelal op veronderstellingen gebaseerd. Een veronderstelling is echter nog geen realiteit, en ik zou b.v. ook kunnen ver onderstellen, dat de wegen niet berijdbaar zouden kunnen zijn, wanneer het gedurende de geheele maand Januari bleef vriezen, Zooals dit in den winter van 1940-1941 het geval was, en dan gaan de berekeningen weer-niet op. En hoe komt het, dat ook de ander zijde van het Haringvliet beetwortelen lagen te bevriezen? Mijn conclusie betreffende steekhouden de cijfers is daarom deze: pas, wanneer een brugverbinding eenige jaren zou heb ben bestaan, zal slechts een deskundige na een grondige studie hiervan, kunnen aan- toonen, welke economische structuurver andering Flakkee. hierdoor eventueel heeft ondergaan, daarbij rekening houdend met de steeds schommelende conjuctuur, be volkingsaanwas enz. Deze onderzoekingen dienen zich dan uit te strekken over de geheele Flakkeesche bevolking en niet uitsluitend over zekere groepen. En om op de Heer Sieling ook thans weer in ietwat gewijzenden vorm gegeven cijfers terug te komen; ik kan geen andere gevolgtrekkingen hieruit maken dan ik reeds deed, waaraan ik nog wil toevoegen, dat, waar rivieren zijn, de goederen meestal per schip, en waar deze niet zijn, de goe deren per as. vervoerd worden. Voorts dat, hoe dichter men bij de bevolkingscentra's is, des te intensiever ock het autoverkeer dan zal zijn, men ziet dit reeds hier op ons Eiland in het klein, er Zullen b.v. meer wagens over den Dirks- landschen dijk passeeren, dan over de Plasbrug bij Goedereede. Nog een voorbeeld over het vervoer te water en te land. Wanneer Engeland goederen levert aan het Continent, b.v. aan Nederland, dan doet het dit per schip, levert echter België aan Nederland, dan zal het dit meestal per spoor doen, omdat nu pngeland een maal rondom door water i^omgeven, en België rechtstreeks aan Nederland grenst. Kan men nu hieruit» economisch gevolg trekkingen maken? m.i. absoluut niet, en wanneer ik de thans gegeven cijfers van den Heer Sieling critisch bezie, dan kom ik tot een tegenover gesteld resultaat als hij, n.l. dat het veer meer gebruikt wordt voor personenwagens dan voor vrachtwagens, vermoedelijk wegens de vrij groote afstan den naar de bevolkingscentra's en vooral omdat de scheepvaart hier in hoofdzaak voor het vrachtvervoer zorgt. Het hangt er maar van af, hoe of men de zaak bekijkt.' Toch schijnen onze inzichten omtrent de brugkwestie nader tot elkaar te zijn geko men. Schreef den Heer Sieling op 31 Dec. nog, dat tot de daad moest worden over gegaan, omdat elke dag uitstel duizenden guldens nadeel beteekent, thans, twee weken later deelt hij mede, dat de voorbereidende besprekingen en berekeningen zeker nog wel jaren in beslag zullen nemen, en ik zou de door hem aan mij opgedragen taak (wie commandeert daar?) gaarne aanvaarden, wanneer deze in mijn branche lag en de uitvoering hiervan niet door schaarschte en distributiebepalingen belemmerd werd. Zoo bestaat er dan nu toch ook wel goede hoop, dat het voor velen zoo dringende en door den Heer Sieling vergeten woning probleem niet op het tweede plan komt, en maar gelukkig ook, want een volk is zeker dan toch wel arm, wanneer een ge deelte hiervan zelfs niet eens een eigen dak boven het hoofd heeft Ook stemt het de bewoners van Oost- Flakkee ongetwijfeld tot verheugenis te vernemen, dat aan de electrificatie krachtig wordt gewerkt. En nu gaan wij ook even cijferen, wij zullen maar niet op eeri enkele gulden kijker- Een gewone arbeiderswoning kostte voer den oorlog ongeveer2500,thans kost eenzelfde woning viermaal zooveel is 10.000,—. Ik neem aan dat de brugkosten met bij- behoorende werken ook viermaal zooveel bedragen dan voor den oorlog, laten wij zeggen 10.000.000,zooals gezegd wij kijken niet op een gulden, het kan wat minder zijn, misschien ook wel meer. Nu heb ik oude menschen dikwijls hooren zeggen dat men een gulden maar één keer kan uitgeven, en moderne men schen zeggen dat men deviezen ook maar één keer kan gebruiken. Welnu, konden wij nu ir.plaats van de brug eens wat anders bouwen voer die tien millioen gulden bijvoorbeeld: 700 arbeidersw. a 10.000 7.000.000 electrificatie Oost-Flakkee 1.500.000 herstellen havens sluizen 1.500.000 Totaal 10.C00.000 U ziet, heel gemakkelijk, wij hebben hier Prof. Einstein met zijn relativiteitstheorie niet eens bij noodig, want dan zou het niet kloppen, doch wij cijferen gewoon volgens de leer van Bartjen. Nu gaat het er cm, waar is men beter mee, en wat is het eerst noodig. Was nu alles maar zoo goedkoop als 10 jaar geleden, dan konden wij en een brug en ook woningen enz. bouwen, doch zelfs toen, terwijl wij een permanent aantal van 300.000 werk zoekenden hadden, en er geld en materiaal voldoende aanwezig was, werd er niet ever een brug gedacht, doch hield men zich, ook hier op Flakkee o.a. bezig met het uitvinden van denaturatiemachines, om zoo vlug mogelijk land en tuinbouwprcducten te kunnen vernietigen. Men ziet „Het kan verkeeren". 'ïntusschen hoop ik, dat deze gedachten- wisseling toch vruchtbaar is geweest, en er toe heeft mogen bijdragen, een duidelijker inzicht in de thans hangende vraagstukken te verkrijgen, hopenlijk tot voordeel van I de geheele Flakkeesche bevolking. Met vriendelijken dank voor de ber :f.j willig afgestane plaatsruimte. D. Blokland. N.B. Op het stukje, voorkomende in de I Iccale bladen van 18J.m. 1947 onderteekend 1 door den Heer J. A. Klink, in dienstbetrek- li king zijnde bij den Heer P. D. Sieling, zal I ik niet nader ingaan, ten eerste omdat del politiek welke ik angstvallig in mijn schrij. j ven heb vermeden, hierin eenigzins in hei I geding wrrdt gebracht, en tweedens, omdail de stijl, zinsbouw en argumentatie van in-1 zender zoo inhaerent is met het proza vanl den Heer Sieling, dat ik commentaar hierop I afzonderlijk overbodig acht, behoudens dac of hier wellicht het spreekwoord in toe-| passing moet worden gebracht: „WienJ brood men eet, diens woord men spreekt" En naar aanleiding hiervan tot den Heer Sieling, het heeft er allen schijn van, dat hij zich in den strijd met open vizier niet sterk genoeg voelt, en zijn toevlucht neemt om door middel van satellieten, een flank-| aanval met obscure strijdmiddelen te onder nemen. Indien zulks het geval is, dan kan ik zelfs, nog dum-dum kogels verwachten, en zai ik mijn gasmasker weer in gereedheid! moeten houden. B. Publicatie Rijksarbeidsbureau. De Directeur van het Arbeidsbureau tel Middelharnis deelt mede dat maatregelej Zijn getroffen, waardoor bij vorst een* snellere inschrijving kan plaats vinden.l Bij het intreden van vorst gelieve men eerst! in zijn gemeente de publicatie te lezen,p waarop een nadere regeling is aangegeven,. Ten overvloede zij medegedeeld, dat» in het gebouw reeds jaren een wachtkameri aanwezig is, Zoodat verzocht wordt deze i ook inderdaad te gebruiken, waardoor! anderen in voorkomende gévallen niet buiten het gebouw behoeven te wachten. Heden nam de Heere plotse ling van ons weg na een kort stondige ongesteldheid onze in nig geliefde vrouw en der kin deren zorgzame Moeder, Groot moeder, Zuster, Behuwdzuster en Tante Leentje Wilhelmina van Putten Echtgenoote van J. A. Witvliet, in den ouderdom van 71 jaar en 9 maanden. De Heere trooste ons in dit voor ons zo zwaar verlies. Middelharnis, J. A. WITVLIET 's Gravenhage, K. WITVLIET L. WITVLIET—Kremser Herkingen, R WITVLIET C. WITVLIET—Jansen Middelharnis, C WITVLIET L. WITVLIET E. WITVLIET Groningen, Ds. H. WITVLIET A. WITVLIET-Lösscher Middelharnis, A. WITVLIET J. W. WITVLIET P. WITVLIET— v. d. Ende en Kleinkinderen. Middelharnis, 18 Jan. 1947 Hoflaan C 65. De teraardebestelling is bepaald op Woensdag 22 Jan. a.s. nam. 2 uur. H.denmorgen 5 uur behaagde het den Heere van leven en dood, na een kortstondig doch smartelijk lijden tot onze diepe droefheid van onze zijde weg te nemen onze geliefde Vader, Behuwd- en Grootvader, Broe der. Behuwdbroeder en Oom den Heer ARIJ VAN ALPHEN Jz. Weduwnaar van MARIA HOOGSTRAATE, in den ouderdom van 69 jaar. De Heere sterke ons in dit smartelijk verlies. Nieuwe Tonge, K. DROOGER- van Alphen W. DROOGER Middelharnis, C. NUMAM— van Alphen P. J. NUMAN en Kleinkinderen. Nieuwe Tonge, 18 Jan. 1947. Breedeweg C 34 b. Leveringen via Uw handelaar. Rijwiel-Engroshandel - DBRKSLARÏB. GEVONDENeed Vulpen. Tegen advertentiekosten terug te halen bij B. OORBEEK, Achter dorp 12 Dirksland. als U een abonnement neemt op het Studieblad voor Vak- en Handelsonderwijs. Het blad bestaat uit 24 pagina's, inhoudende 20 cursussen, voor slechts f 25,— per jaar. Weifel niet langer maar geef U op als abonnee. Gedrukt ter Flakk. Drukkerij J. M. Boomsma - Middelharnis op de geboorte-dag van de nieuwe Oranje-telg, o.a. Quercus Robur (gewone eik) van f 2.tot f 7.50 per stuk. Beuken van f3.— tot f 15.— per stuk. Platanus-Acerifolia (Plataan) van f 3.tot f 7.50 per stuk. Voor particulieren de Crataegus Carrièrei van f3,— tot f 7.50 per stuk. Fraxinus-Exelcior (gewone Esch) van f3,— tot f 7,50 p. stuk. Tillia (Linde)vulgaris van f 3,— tot f 10,— per stuk. Deze aanbieding is vrijblijvend vracht voor rekening kooper. Bestellingen moeten voor 31 Januari binnen zijn. Voor singels rond boerderijen enz. hebben wij Elzen en Essen voor hakhout enz. Prachtige Laanboomen en Heesters. Wij maken voor U teekening en begrooting gratis. (Dit hebt U noodig voor vergoeding van Landb. Herstel) Schrijft ons en wij bezoeken U en maken alles voor U in orde. VRAAGT PRIJSCOURANT. De trage klant staat in de planttijd met leege hand. De actieve klant heeft op tijd de boom in zijn hand. (erkend), tijdelijk gevestigd: alle werkdagen de gehele dao; geopend. TE KOOP 600 X I6- W. RAS Landbouwer Sommelsdijk Tel. 392. VERLOREN Dinsdag 14 Jan. 6.30 uur op Station Oude Tonge een shantung zijden hoofddoek. Tegen behoorlijke beloning terug bezorgen aan Bureau van dit blad onder no. 461. van VAN WIERINGEI\t| steeds voorhanden bi; TE ICOOP: zeer vroeg gerooid, ook it':. kleinere kwantums. R v. PUTTEN Westdijk 393 Dirkslanó Uit voorraad leverbaar. in elke gewenschte afmeting. J. MOSSELMAN Zagerij, Nieuwe Tonge Tel.51. Levensmiddelenbedrijf SOMMELSDIJK VRAAGT een m.n.l. Sollicitaties schriftelijk in Losse nun Advertent 12 cent dcarbovei contract Bij de be om te kom heid van mede in c- veranderde oorlog, mate nog de A.R; e- anderzijds, nog in volh in onze kr: samenwerk te ver ging die thans t sympathise zóó sterk w gaan in éét werd geac der voorna toe en d( zenden. oprichting gens over dat zij than de Prot. p en zijn va omstandig! verwezenli; gediend wc Partij van de C.H., partijen w; en het blijk groote ver Men denk de Indisch de wijzigir verhoudin: werking geinoeder tig in berc uitgeschak voor de controvers Wannee standpuiite in het Pa kwesties, dat het sle dat men ongetwijfe vrijwel vol over de gestelde tragisch in sommi uitdrukkin is ermee, Wanneer kerken bij en er wot heils, dan gemeenscl Maar zoc kwesties theologie, muuren 1 is het ook kingen ga sche kwes 36, dan en dan van de schibbolet heid. Wij die bij treuren, de zelfstaf Inderda gaarne van meen. staatsidee, dat zelfs Zware gedachten 2"ch mede in vaaghe. van degen nauw besi vastzit; et practijk v, houdinge: ontkenr.e kan zijn, dat de kw in dc pra. actualiteit ling in Pt behoeft te heid. Wij ze wc bc ve w

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1946 | | pagina 4