Br
T
ug
Amerik. Costuums
39.00
fa. Gebr. BUIJSSE
„Hercules"
PLANTGEDENKBOOMEN
Bediende
PARTIJ
2 delig
Zonder Punter
Middelharnis.
Electrische Lamp .-f- Dynamo, Achterlicht,
Jasbeschermer en Bagagedrager
leveren wij gemonteerd op onze prima Eng. Rijwielen
Handelsonderneming R. O. O. D.
U bent Uw eigen
kruiwagen
J. w. DE GEUS
249 G, HERKINGEN
H, BESTMAN - Achterdorjj A119 - Dirksland
Algemene
Leesbibliotheek
C. van Dam - Ouddorp
Koudegrond B 106,
Auto binne^n-en buitenbanden
Biggen te koop
Jb. VLIETLAND
Station - OUDDORF
4.000 Kg. Furore A.A<j
Pitch Pine (Amkr. grfl')
Firma P. Kastelein
VRIJDA
Prijs per
Naar
politiek
Gezien de actualiteit van het brugvraag-
stuk geven we gaarne onze lezers ge
legenheid hun zienswijze bekend te maken
Geachte Redactie.
Zeer gaarne zou ik willen antwoorden op
het artikel van den Heer P. D. Sieling
voorkomende in „De Flakkeesche Nieuws
bode" van 15 dezer.
In de eerste plaats zou ik er genoemde
Heer op willen wijzen, dat het recht tot
vrije meenigsuiting thans in Nederland
gelukkig weer hersteld is, en niet hij alleen
van dit recht gebruik kan maken.
Het komt mij echter voor, dat, wanneer
anderen hun meening omtrent de thans
hangende vraagstukken kenbaar willen
maken, de Heer Sieling hier een soort van
veto over uitspreekt, welk recht hij zich
blijkbaar heeft toegekend.
Het doet mij tevens voorkomen, dat hij
geen tegenspraak duldt, en zich dan ook
niet ontziet om diegene, welke zijn mee
ning niet deelt, en zijn conclusies niet
aanvaardt, te kwalificeeren als geweldige
egoist, onware verdachtmakers tegen-
werkers enz.
Wat zullen wij hier op antwoorden,, ik
zou zeggen men kan hier slechts zijn
schouders over ophalen.
Er zijn nu eenmaal personen, welke met
alle middelen anderen willen suggereeren,
dat alleen hun meening de juiste is en
daardoor misschien zelfs onbewust tot
ondoordachte bewoordingen en onjuist
heden hun toevlucht nemen.
Toch bezit ik den vermetelen moed om
nogmaals op de thans wederom door den
Heer Sieling gepubliceerde cijfers in te
gaan, en zou ik op zijn vraag willen ant
woorden, dat ook ik wel eenige cijfers wil
geven wanneer hij hier op staat. Ik kom hier
straks nog op terug.
Eerst dus de cijfers der voorstanders,
deze hebben slechts betrekking op detail
punten t.o.z. van het brugvraagstuk en zijn
veelal op veronderstellingen gebaseerd.
Een veronderstelling is echter nog geen
realiteit, en ik zou b.v. ook kunnen ver
onderstellen, dat de wegen niet berijdbaar
zouden kunnen zijn, wanneer het gedurende
de geheele maand Januari bleef vriezen,
Zooals dit in den winter van 1940-1941 het
geval was, en dan gaan de berekeningen
weer-niet op.
En hoe komt het, dat ook de ander
zijde van het Haringvliet beetwortelen
lagen te bevriezen?
Mijn conclusie betreffende steekhouden
de cijfers is daarom deze: pas, wanneer
een brugverbinding eenige jaren zou heb
ben bestaan, zal slechts een deskundige na
een grondige studie hiervan, kunnen aan-
toonen, welke economische structuurver
andering Flakkee. hierdoor eventueel heeft
ondergaan, daarbij rekening houdend met
de steeds schommelende conjuctuur, be
volkingsaanwas enz.
Deze onderzoekingen dienen zich dan
uit te strekken over de geheele Flakkeesche
bevolking en niet uitsluitend over zekere
groepen.
En om op de Heer Sieling ook thans
weer in ietwat gewijzenden vorm gegeven
cijfers terug te komen; ik kan geen andere
gevolgtrekkingen hieruit maken dan ik
reeds deed, waaraan ik nog wil toevoegen,
dat, waar rivieren zijn, de goederen meestal
per schip, en waar deze niet zijn, de goe
deren per as. vervoerd worden.
Voorts dat, hoe dichter men bij de
bevolkingscentra's is, des te intensiever ock
het autoverkeer dan zal zijn, men ziet dit
reeds hier op ons Eiland in het klein, er
Zullen b.v. meer wagens over den Dirks-
landschen dijk passeeren, dan over de
Plasbrug bij Goedereede.
Nog een voorbeeld over het vervoer te
water en te land.
Wanneer Engeland goederen levert aan
het Continent, b.v. aan Nederland, dan
doet het dit per schip, levert echter België
aan Nederland, dan zal het dit meestal
per spoor doen, omdat nu pngeland een
maal rondom door water i^omgeven, en
België rechtstreeks aan Nederland grenst.
Kan men nu hieruit» economisch gevolg
trekkingen maken? m.i. absoluut niet, en
wanneer ik de thans gegeven cijfers van den
Heer Sieling critisch bezie, dan kom ik
tot een tegenover gesteld resultaat als hij,
n.l. dat het veer meer gebruikt wordt voor
personenwagens dan voor vrachtwagens,
vermoedelijk wegens de vrij groote afstan
den naar de bevolkingscentra's en vooral
omdat de scheepvaart hier in hoofdzaak
voor het vrachtvervoer zorgt.
Het hangt er maar van af, hoe of men de
zaak bekijkt.'
Toch schijnen onze inzichten omtrent de
brugkwestie nader tot elkaar te zijn geko
men. Schreef den Heer Sieling op 31 Dec.
nog, dat tot de daad moest worden over
gegaan, omdat elke dag uitstel duizenden
guldens nadeel beteekent, thans, twee weken
later deelt hij mede, dat de voorbereidende
besprekingen en berekeningen zeker nog
wel jaren in beslag zullen nemen, en ik zou
de door hem aan mij opgedragen taak (wie
commandeert daar?) gaarne aanvaarden,
wanneer deze in mijn branche lag en de
uitvoering hiervan niet door schaarschte
en distributiebepalingen belemmerd werd.
Zoo bestaat er dan nu toch ook wel goede
hoop, dat het voor velen zoo dringende en
door den Heer Sieling vergeten woning
probleem niet op het tweede plan komt,
en maar gelukkig ook, want een volk is
zeker dan toch wel arm, wanneer een ge
deelte hiervan zelfs niet eens een eigen dak
boven het hoofd heeft
Ook stemt het de bewoners van Oost-
Flakkee ongetwijfeld tot verheugenis te
vernemen, dat aan de electrificatie krachtig
wordt gewerkt.
En nu gaan wij ook even cijferen, wij
zullen maar niet op eeri enkele gulden
kijker-
Een gewone arbeiderswoning kostte voer
den oorlog ongeveer2500,thans
kost eenzelfde woning viermaal zooveel is
10.000,—.
Ik neem aan dat de brugkosten met bij-
behoorende werken ook viermaal zooveel
bedragen dan voor den oorlog, laten wij
zeggen 10.000.000,zooals gezegd wij
kijken niet op een gulden, het kan wat
minder zijn, misschien ook wel meer.
Nu heb ik oude menschen dikwijls
hooren zeggen dat men een gulden maar
één keer kan uitgeven, en moderne men
schen zeggen dat men deviezen ook maar
één keer kan gebruiken.
Welnu, konden wij nu ir.plaats van de
brug eens wat anders bouwen voer
die tien millioen gulden bijvoorbeeld:
700 arbeidersw. a 10.000 7.000.000
electrificatie Oost-Flakkee 1.500.000
herstellen havens sluizen 1.500.000
Totaal 10.C00.000
U ziet, heel gemakkelijk, wij hebben hier
Prof. Einstein met zijn relativiteitstheorie
niet eens bij noodig, want dan zou het niet
kloppen, doch wij cijferen gewoon volgens
de leer van Bartjen.
Nu gaat het er cm, waar is men beter mee,
en wat is het eerst noodig. Was nu alles
maar zoo goedkoop als 10 jaar geleden, dan
konden wij en een brug en ook woningen
enz. bouwen, doch zelfs toen, terwijl wij
een permanent aantal van 300.000 werk
zoekenden hadden, en er geld en materiaal
voldoende aanwezig was, werd er niet ever
een brug gedacht, doch hield men zich, ook
hier op Flakkee o.a. bezig met het uitvinden
van denaturatiemachines, om zoo vlug
mogelijk land en tuinbouwprcducten te
kunnen vernietigen.
Men ziet „Het kan verkeeren".
'ïntusschen hoop ik, dat deze gedachten-
wisseling toch vruchtbaar is geweest, en er
toe heeft mogen bijdragen, een duidelijker
inzicht in de thans hangende vraagstukken
te verkrijgen, hopenlijk tot voordeel van I
de geheele Flakkeesche bevolking.
Met vriendelijken dank voor de ber :f.j
willig afgestane plaatsruimte.
D. Blokland.
N.B. Op het stukje, voorkomende in de I
Iccale bladen van 18J.m. 1947 onderteekend 1
door den Heer J. A. Klink, in dienstbetrek- li
king zijnde bij den Heer P. D. Sieling, zal I
ik niet nader ingaan, ten eerste omdat del
politiek welke ik angstvallig in mijn schrij. j
ven heb vermeden, hierin eenigzins in hei I
geding wrrdt gebracht, en tweedens, omdail
de stijl, zinsbouw en argumentatie van in-1
zender zoo inhaerent is met het proza vanl
den Heer Sieling, dat ik commentaar hierop I
afzonderlijk overbodig acht, behoudens dac
of hier wellicht het spreekwoord in toe-|
passing moet worden gebracht: „WienJ
brood men eet, diens woord men spreekt"
En naar aanleiding hiervan tot den Heer
Sieling, het heeft er allen schijn van, dat
hij zich in den strijd met open vizier niet
sterk genoeg voelt, en zijn toevlucht neemt
om door middel van satellieten, een flank-|
aanval met obscure strijdmiddelen te onder
nemen.
Indien zulks het geval is, dan kan ik zelfs,
nog dum-dum kogels verwachten, en zai
ik mijn gasmasker weer in gereedheid!
moeten houden.
B.
Publicatie Rijksarbeidsbureau.
De Directeur van het Arbeidsbureau tel
Middelharnis deelt mede dat maatregelej
Zijn getroffen, waardoor bij vorst een*
snellere inschrijving kan plaats vinden.l
Bij het intreden van vorst gelieve men eerst!
in zijn gemeente de publicatie te lezen,p
waarop een nadere regeling is aangegeven,.
Ten overvloede zij medegedeeld, dat»
in het gebouw reeds jaren een wachtkameri
aanwezig is, Zoodat verzocht wordt deze i
ook inderdaad te gebruiken, waardoor!
anderen in voorkomende gévallen niet
buiten het gebouw behoeven te wachten.
Heden nam de Heere plotse
ling van ons weg na een kort
stondige ongesteldheid onze in
nig geliefde vrouw en der kin
deren zorgzame Moeder, Groot
moeder, Zuster, Behuwdzuster
en Tante
Leentje Wilhelmina
van Putten
Echtgenoote van J. A. Witvliet,
in den ouderdom van 71 jaar
en 9 maanden.
De Heere trooste ons in dit
voor ons zo zwaar verlies.
Middelharnis,
J. A. WITVLIET
's Gravenhage,
K. WITVLIET
L. WITVLIET—Kremser
Herkingen,
R WITVLIET
C. WITVLIET—Jansen
Middelharnis,
C WITVLIET
L. WITVLIET
E. WITVLIET
Groningen,
Ds. H. WITVLIET
A. WITVLIET-Lösscher
Middelharnis,
A. WITVLIET
J. W. WITVLIET
P. WITVLIET—
v. d. Ende
en Kleinkinderen.
Middelharnis, 18 Jan. 1947
Hoflaan C 65.
De teraardebestelling is bepaald
op Woensdag 22 Jan. a.s.
nam. 2 uur.
H.denmorgen 5 uur behaagde
het den Heere van leven en
dood, na een kortstondig doch
smartelijk lijden tot onze diepe
droefheid van onze zijde weg
te nemen onze geliefde Vader,
Behuwd- en Grootvader, Broe
der. Behuwdbroeder en Oom
den Heer
ARIJ VAN ALPHEN Jz.
Weduwnaar van
MARIA HOOGSTRAATE,
in den ouderdom van 69 jaar.
De Heere sterke ons in dit
smartelijk verlies.
Nieuwe Tonge,
K. DROOGER-
van Alphen
W. DROOGER
Middelharnis,
C. NUMAM—
van Alphen
P. J. NUMAN
en Kleinkinderen.
Nieuwe Tonge, 18 Jan. 1947.
Breedeweg C 34 b.
Leveringen via Uw handelaar.
Rijwiel-Engroshandel - DBRKSLARÏB.
GEVONDENeed Vulpen.
Tegen advertentiekosten terug te
halen bij B. OORBEEK, Achter
dorp 12 Dirksland.
als U een abonnement neemt
op het Studieblad voor
Vak- en Handelsonderwijs.
Het blad bestaat uit 24 pagina's,
inhoudende 20 cursussen, voor
slechts f 25,— per jaar.
Weifel niet langer maar geef
U op als abonnee.
Gedrukt ter Flakk. Drukkerij
J. M. Boomsma - Middelharnis
op de geboorte-dag van de nieuwe Oranje-telg, o.a.
Quercus Robur (gewone eik) van f 2.tot f 7.50 per stuk.
Beuken van f3.— tot f 15.— per stuk.
Platanus-Acerifolia (Plataan) van f 3.tot f 7.50 per stuk.
Voor particulieren de Crataegus Carrièrei van f3,— tot f 7.50
per stuk.
Fraxinus-Exelcior (gewone Esch) van f3,— tot f 7,50 p. stuk.
Tillia (Linde)vulgaris van f 3,— tot f 10,— per stuk.
Deze aanbieding is vrijblijvend vracht voor rekening kooper.
Bestellingen moeten voor 31 Januari binnen zijn.
Voor singels rond boerderijen enz. hebben wij Elzen en
Essen voor hakhout enz. Prachtige Laanboomen en Heesters.
Wij maken voor U teekening en begrooting gratis. (Dit
hebt U noodig voor vergoeding van Landb. Herstel)
Schrijft ons en wij bezoeken U en maken alles voor U in orde.
VRAAGT PRIJSCOURANT.
De trage klant staat in de planttijd met leege hand.
De actieve klant heeft op tijd de boom in zijn hand.
(erkend),
tijdelijk gevestigd:
alle werkdagen de gehele dao;
geopend.
TE KOOP
600 X I6-
W. RAS Landbouwer
Sommelsdijk Tel. 392.
VERLOREN Dinsdag 14 Jan. 6.30
uur op Station Oude Tonge een
shantung zijden hoofddoek.
Tegen behoorlijke beloning terug
bezorgen aan Bureau van dit blad
onder no. 461.
van VAN WIERINGEI\t|
steeds voorhanden bi;
TE ICOOP:
zeer vroeg gerooid, ook it':.
kleinere kwantums.
R v. PUTTEN
Westdijk 393 Dirkslanó
Uit voorraad leverbaar.
in elke gewenschte afmeting.
J. MOSSELMAN
Zagerij, Nieuwe Tonge Tel.51.
Levensmiddelenbedrijf
SOMMELSDIJK
VRAAGT een m.n.l.
Sollicitaties schriftelijk in
Losse nun
Advertent
12 cent
dcarbovei
contract
Bij de be
om te kom
heid van
mede in c-
veranderde
oorlog,
mate nog
de A.R; e-
anderzijds,
nog in volh
in onze kr:
samenwerk
te ver ging
die thans t
sympathise
zóó sterk w
gaan in éét
werd geac
der voorna
toe
en
d(
zenden.
oprichting
gens over
dat zij than
de Prot. p
en zijn va
omstandig!
verwezenli;
gediend wc
Partij van
de C.H.,
partijen w;
en het blijk
groote ver
Men denk
de Indisch
de wijzigir
verhoudin:
werking
geinoeder
tig in berc
uitgeschak
voor de
controvers
Wannee
standpuiite
in het Pa
kwesties,
dat het sle
dat men
ongetwijfe
vrijwel vol
over de
gestelde
tragisch
in sommi
uitdrukkin
is ermee,
Wanneer
kerken bij
en er wot
heils, dan
gemeenscl
Maar zoc
kwesties
theologie,
muuren 1
is het ook
kingen ga
sche kwes
36, dan
en dan
van de
schibbolet
heid. Wij
die bij
treuren,
de zelfstaf
Inderda
gaarne
van meen.
staatsidee,
dat zelfs
Zware
gedachten
2"ch mede
in vaaghe.
van degen
nauw besi
vastzit; et
practijk v,
houdinge:
ontkenr.e
kan zijn,
dat de kw
in dc pra.
actualiteit
ling in Pt
behoeft te
heid. Wij
ze
wc
bc
ve
w