Rullen, Wtc wil ruilen: Donker grljxu Hoeren Wlntcr- Tevcns nieuwe Heeren glacé handschoenen voor Actetusch or scheert tui. Br. onder No. 115 Fa. L. VROEGINDEWEU VVz., MidftclharnU. Een radio-toestel, merk Telefunkeu, logen een trap-naaimachine. Adres: A. A. KOERT, Langeweg B 31, SoimncWdIJk. aen. IPUT kkee Latjes natie, i deze |1. 67 md Ird, dit langen. Rekening TUUR. |1 opgeven Damesschoenen, 2 banden, maat 40, z.g.a.n. met ingebouwde steunzolen, platte hak. voor Hecren&choenon o« laarzen maat 43. In geniën staat. Adres: JONöEJAN. Hulppost- Een paar zwart Muwcclen Damesschoenen met hooge hak maat 41. vuur een paar Idem niet platte hak. W. v. d. BOSCH, Nieuweweg 212, Melissant. Zes knotten witte wol, voor 4 Meter licht blauwe zijde. Inlichtingen v. NIEUW AAL, Binnenweg 143a, MelUsant. W ie wit Kleine woning rullen voor groolere te Middelharnis. Brieven onder No. 40 aan het Bureau van dit blad. 2 paar zw. kousen en 1 paar zw. wollen handschoenen, voor dito gekleurde. A. KAT- TESTAART, Nieuwstraat 54, Sommelsdljk. Z.g.a.n. Kanten Keuvel voor 20 M. Vitrage o.kw. Adres: Kortewcegje C 75, Dirksiand. Wie ruilt mijn z.g.a.n. blauwe Imitatie Bont mantel m. 42. voor licht grijze of beige zomer mantel m. 42 of 44, ot voor een lap stof voor een japon. Wemerlaan 658 A, Dlrksland. Een paar Werkschoenen maat 41, voor een paar halve schoenen maat 44, bruin of zwart. LEEN M1EROP, A 606, Ouddorp. Wie ruilt een Jongenspakje van 17 Jaar voor een Jongensjasje van 5 Jaar. Adres J. v. OOSTENDE, Ring 39a, Dirksiand. Wie ruilt een lange bruine leren Dames mantel maat 44, z.g.a.n. voor linnengoed. Brieven aan Agent VEROLME, Noordl.dljk A 167, Nieuwe Tonge, Wie ruilt Jongenswinterjas, 13 Jaar, voor jongenswinterjas 16 Jaar. Beide v.o. kwaliteit. J. v. OKKENBURü, Gen. Snijderstraat 368. Nieuwe Tonge. Een paar prima voetbalschoenen tegen gewone schoenen. Brieven onder No. 54 aan het Bureau van dit blad. Wie ruilt z.g.a.n. Herenschoenen, bruin, maat 42 voor maat 43, bruin of zwart. M. WESDIJK, Voorstraat A 233. Middelhamis. Wie ruilt mijn Damesschoenen maat 40 o.kw. zwart, voor 3 knotten zwart sajet. Wie ruilt mijn zoo goed als nieuw groen geemailleerd Keukenfornuis, voor een haard kachel. Inlichtingen bij G. VAN KOPPEN, Boekhandel, Ouddorp. Een paar Werklaarzen maat 43, voor een paar schoenen voor een jongen van 13 jaar, maat 38 of 39. Brieven onder No. 97 aan het Bureau van dit blad. 1 Autoband 700 20 voor 34 7 of 750 20. Aanbiedingen aan D. DE VOS, Stoofstraat 27, Oude Tonge. 2 Kinderdekentjes en 2 Babydoeken en diverse baby- en kinderkleertjes voor ontbijt- Jakens of slopen. Inlichtingen G. v. NIEUWAAL Binnenweg 143a, Melissant. Z.g.aot. zwarte Damesschoenen maat 38, voor lap wollen stof voor damesiapon of 5 knotten jumperwol. J. L. DE GEUs, Schar- loodijk 165, Herkingen. 1 wintermantel maat 40 (vooroorlogse stof), 1 regenmantel maat 40, 1 paar herenschoenen (lage) maat 41voor: onverschillig wat. Brieven A. JORDAAN, Vluchtheuvel, Middelhamis. Een nieuwe blauw keper werkbroek 106 cm. lang. voor een lapje flanel. Inl. Agent van dit blad, F. WITVLIET, Dirksiand. 2 paar beste Heerenschoenen en 2 paar beste Damesschoenen. W. ZOON, Gelderschen- dijk 605, Dirksiand. Damesschoenen maat 39 voor Heeren- -choenen maat 46. L. KNOPS, Gelderschen- dijk B 4, Dirksiand. Damesbandschoenen maat 43, voor oude zwarte mantel. Inlichtingen FR. WITVLIET, Gelderschendijk 591, Dirksiand. Een blauwe nieuwe Winterjas voor een jekker, donker grijs. M. HOLLAAR, Hof plein B 302, Sommelsdijk. Een paar nieuwe Jongensiaarzen o.kw. m. 39, voor een paar Meisjeslaarzen o.kw. hoge hak maat 38, 6 cm. hak. A. VIS, O.I. Hoek, A 91, Sommelsdijk. Wie ruilt Jongenswinterjas 13 jaar voor Jongenswinterjas 16 jaar, beide v.o. kwaliteit. J. v. QKKENBURG, Gen. Snijderstraat 368/25 Nieuwe Tonge. 2 jongenspakjes leeft. 5 a 6 jaar, zoo goed als nieuw, voor tafellakens of lakens en slopen of badhanddoeken. Schrijfmachine voor radio-toestel. Adres: Oostdijk A 260, Sommelsdijk. Een lap stof voor Costuum (nieuw), voor Tweedjas, z.g.a.n. HOOGMOED, Hofplein 305, Sommelsdijk. Band 30 5 voor band 32 6. P. VEROL ME, Dorpsweg B 217, Sommelsdijk. Een paar nieuwe beroepsschoenen voor een paar gummilaarzen, moet goed waterdicht zijn. A. VERWE1J, Westdijk A 353, Sommelsdijk. Te koop aangeboden 5 loopvarkens P. VEROLME, Dorpsweg 217, Sommelsdijk. TE KOOP: EEN PRIMA HANDWAGEN zeer geschikt voor groenten- of kolenbedrijf. P. DE JONG, Korteweegje 555, Dirksiand. BIEDT ZICH "AAN: EEN FLINK PERSOON om opgeleid te worden als CHAUFFEUR. Brieven onder Ietter D. Bureau van dit blad. gezonde tarwecracker: I pak op 2 biscuitbons. Levertraan nos. I250 tot 14 dezer afhalen Middelhamis, Tel. II Scheerzeep afhalen, recu meebrengen. Leukoplast, Hansaplast en ander verband- rnatenaal. Klerenverf, zwart en donker blauw, beperkt leverbaar. TER OVERNAME GEVRAAGD: EEN GUMMI LAARS (rechts) EEN STOFZUIGER EEN ELECTRISCH STRIJKIJZER. RUfLEN: Een paar gummi laarzen maat 8, vooroor logse kwaliteit, merk Hevea, voor maat 9. CAMPFENS, Manufacturen en Confectie, v/h Fa. Haagens, Westdijk 324b, Middelhamis. Een paar Kunstschaatsen, schoenmaat 43 voor idem maat 45 of 46. IN RUIL AAN TE BIEDEN: I prima Verrekijker, prisma met étui. 1 zwarte Maotel, meest voorkomende dames- maat, als nieuw, vooroorlogse kwaliteit. GEVRAAGD: Fototoestel, liefst 36 opnamen. A. J. CAMPFENS, In Manufacturen en Confectie Westdijk B 324, Middelhamis, Telefoon 190. Verloren. tussen Slulshaven en Sommelsdijk, gaande van Sluishaven over Kranendijk, Oude Tonge, jN'ieuwe Tonge EEN BOS LEIBOOMEN (zure morel) op Dinsdagmiddag 4 Dec. Tegen belooning terug te bezorgen bil P. PEEKSTOK, Oost- Krakeelstraat B 2, Sommelsdijk. Boekhouding. Belastingen Administratie en Accountantskantoor W. A. DE BAKKER. Lid N. I.v.B. OUDDORP. (Voor het gehecle eiland te ontbieden). V(RIJDAG 14 DECEMBER 1945 Prijs per kwartaal f 1.50. Losse nummers f 0.15. Advertentieprijs 14 cent per mm. Bij contract aanzienlijke korting. OPBOUW Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee EERSTE JAARGANG - No. 33 Adres der Redactie en Administratie: ZANDPAD B 282 - MIDDELHARNIS Dit blad verschijnt iederen Vrijdag MEDEDELING VAN DE ADMINISTRATIE. Zij, die een Nieuwjaars-Advertentie in „OPBOUW" wensen te plaatsen, dienen deze uiterlijk DONDERDAG 20 DEC. aan ons op te zenden. Zulks in verband met de Kerstdagen en vacantie van het personeel der Drukkerij. Het Flakkeese verkeersvraagstuk. Een Flakkeeër houdt van zijn eiland. Dat wil niet zeggen, dat men de bezwaren en de moeilijkheden, die het wonen op een eiland als het onze met zich brengt, niet gevoelt. Vooral degenen, die door hun werk veel buiten ons eiland moeten zijn, voelen het terdege. Maar toch, ieder weet het, wat het betekent enkele uren reizen van de dichts- bijzijnde stad te wonen. Het is daarom de stedelingen niet kwalijk te nemen, dat men spreekt over het achterland, zo min dat men ambtenaren, die oorspronkelijk van buiten het eiland komen het euvel kan duiden, dat ze, nu de oorlogsjaren voorbij zijn, pro beren een betrekking te vinden in een plaats meer in het centrum van ons land. Voor deze categorie is het wonen op Flakkee, in verband met hun studie of studie van hun kinderen, zeer bezwaarlijk. Geen wonder, dat velen onzer eiland genoten steeds hebben uitgezien ons eiland, door verbetering van de verkeersmogelijk- heden, enigszins uit haar isolement te halen. De grootste moeilijkheid is wel, dat we door een tamelijk brede rivier van het vasteland gescheiden zijn. Hierdoor is het altijd nodig, dat we per etappen naar Rot terdam reizen. Eerst met de tram, dan overstappen op de boot en weer overstap pen op de tram. Stel, dat op de tram- en bootverbindingen niets aan te merken zou zijn, dan nog zou de reis naar Rotterdam een paar uur duren. Bij een goede en ruime veerpont zou het autoverkeer zeker gebaat zijn. Voor degenen echter, die geen auto ter beschikking hebben en dus van de openbare vervoermiddelen moeten gebruik maken, heeft dit practisch geen betekenis. Begrijpelijk dus, dat er gezocht is naar een betere, meer radicale oplossing. En wat zou daarvoor anders in aanmerking komen als een brug? Men vraagt zich dan af, waarom b.v. Voorne-Putten, Hoeksche Waard dit voorrecht allang genieten en aan een brugverbinding met Flakkee blijkbaar nog weinig serieus gedacht is. Nu zal men direct moeten toegeven, dat de brugaanleg naar het eiland Hoeksche' Waard heel wat eenvoudiger is. - Wat de belangrijkheid en de geaardheid van dit eiland betreft, kunnen we ons het beste daarmede vergelijken. Bij de financiële en technische moeilijk heden, waarmede men rekening te houden heeft bij de bouw van een brug over het Haringvliet, vallen die van de brug over de Oude Maas in het niet. De brug zou zelfs groter worden dan onze grootste brug, die we tot nu toe in ons land hebben, n.l. de Moerdijkbrug. De Hollandse bruggenbouwers hebben wel zulke vermaardheid, dat ze in staat geacht kunnen worden een brug over het Haringvliet te leggen. De vraag blijft dus of het economisch verantwoord is. Thans gaan we daarop niet verder in. Indien het inderdaad verantwoord zou zijn, dan is dit in de eerste plaats voor het autoverkeer een enorme vooruitgang. Daar zijn we evenwel maar gedeeltelijk mee ge holpen. Bij de brugbouwplannen zal men daarom ook het tramverkeer in studie moeten nemen. Een tram, die natuurlijk gebruik maakt van de brug, maar ook een tram, die voldoende en modern geoutil leerd is, zodat het mogelijk wordt, dat men tht het centrum van Flakkee binnen het uur in Rotterdam is. Ook al zou men besluiten tot het bouwen van een brug, dan zal het nog enkele jaren duren eer we daarvan gebruik kunnen maken, afgezien nog van de vraag of er de eerste tijd materiaal voor beschikbaar ge steld kan worden. Het is daarom nood zakelijk, dat ook plannen worden beraamd, om in de tijd, dat we in elk geval nog zonder brug zitten, een behoorlijke verbinding te krijgen. Dit zou mogelijk zijn door een goe de en ruim^ veerpont en een snelle tram. Wij weten dat thans aan het Flakkeese verkeersprobleem serieus gewerkt wordt. Het Wetenschappelijk Genootschap heeft de kv/estie in studie. Een commissie, waarin o.a. burgemeester Slobbe zitting heeft, is bezig de verschil lende overheidsinstanties voor het brugplan te winnen. Ook vernamen wij, dat door enkele ingenieurs het leggen van een dijk door het Haringvliet wenselijk wordt geacht. Daarmede zou, volgens hen, het Flakkeese verkeersprobleem opgelost worden en het verhogen van de buitendijken van enkele eilanden, hetwelk noodzakelijk zou zijn, overbodig maken. Met de enkele punten, die we in dit artikel aanroerden hebben we vanzelfspre kend het vraagstuk niet volledig behandeld, Dat is ook onze bedoeling niet. Wij schre' ven dit artikel als inleiding op een algemene discussie, welke wellicht in onze streekpers gehouden zou kunnen worden. Daarom zouden we het zeer op prijs stellen als ieder die in staat is daaraan deel te nemen, zijn zienswijze in ons blad pu bliceert. (Ook brieven, die men niet gepu bliceerd wenst te zien, zijn welkom). Wij stellen gaarne ruimte beschikbaar. Daarmede zou het een zaak worden, die in de belangstelling komt te staan van alle bewoners van ons eiland, een gemeenschap pelijke zaak. PUBLICATIE VAN HE.T STREEKBUREAU VOOR DEN WEDEROPBOUW VAN GOEREE/OVERFLAKKEE Ieder, die schade geleden heeft aan roerende goederen tengevolge van oorlogsgeweld, van han delingen of maatregelen van den vijand of van oorlogsomstandigheden, is verplicht daarvan aan gifte te doen door middel van het Enquête-formu lier A1, hetwelk verkrijgbaar is op elke gemeente secretarie op het eiland. Het formulier moet na invulling worden inge zonden bij „de Schade-Enquéte-Commissie te Rotterdam, Schiedainschesingel 48. Aangezien de geleden schade wordt opgenomen vanwege het Streekbureau voornoemd kan beant woording van vraag No. 9 van het formulier (dit is het opgeven van de noodzakelijke kosten om de beschadigde opstallen te herstellen in den toestand, waarin zij vóór de beschadiging verkeerden) on beantwoord blijven. Teneinde te voorkomen, dat bij die opname schadegevallen worden vergeten, dienen belang hebbenden zich in verbinding te stellen met den Burgemeester van de plaats iiunner inwoning. Degene, die reeds eerder het formulier A' heeft ingezonden en als antwoord daarop een inschrij vingsnummer ontving, behoeft deze aangifte niet te herhalen. De aandacht wordt erop gevestigd, dat vorenbedoelde aangifte van de schade voor I Januari 1946 moet zijn geschied op straffe van het verbeuren van het recht op schade vergoeding. Het Hoofd Streekbureau voornoemd, G. TERLUIN. STICHTING HERSTEL FLAKKEE. Enkele opmerkingen betreffende de financieele en materieele positie van de door de inundatie gertoffen boeren op het eiland Goeree en Overflakkee. HISTORISCH OVERZICHT. Inundatie 1940. Ter bescherming van de Zuidelijke grens van de vesting Holland werden op 10 Mei 1940 onder de gemeente Oolt gensplaat door de Nederlandsche Legerautoriteiten ge, inundeerd de Polders: Mariapolder, Galathee, Alteklein- Weipolder en het Oudeland van Ooltgensplaat. Direct na het einde der gevechtshandelingen werd het water geloosd, zoodat slechts 500 H.A. onder water gestaan hadden. Op eigen initiatief narn het Bestuur van de Landbouwvereeni- ging te Ooltgensplaat in overleg met Ir. C. W. C. van Beekom de registratie van de ontstane schade ter hand. Het zoutgehalte werd in elke polder bepaald, terwijl Ir. van Beekom de boeren adviseerde over de gewassen welke geteeld zouden kunnen worden. De Algemeen ge machtigde voor de Defensie schade stelde in overleg met de landbonworganisatie's schade-normen, vast, terwijl Com missies uit de boeren onder zijn contróle voor elk perceel de schade vaststelden. Met een minimum aan administratieve rompslomp en kosten werd op een snelle en bevredigende wijze de schade geregeld en betaald. Zeer belangrijk is dat hierbij een volledige schadevergoeding werd betaald. Ook de schade geleden door misoogst of lagere opbrengst in de daarop volgende jaren werd vergoed. In de tweede plaats bleek de gevolgde werkwijze zeer goed te voldoen. Door de volledige inschakeling der boeren werd het volle profijt van hun plaatselijke kennis getrokken. De Overheid bepaalde de schadenormen en de georgani seerde boeren voerden onder haar contróle de werkzaam heden op korten termijn uit. De inschakeling der boeren beteekende een uitschakeling der bureaucratic. In de jaren 1942 en 1943 werd door de Duitsche weer macht het eiland in staat van verdediging gebracht. Tal rijke Duitsche officieren plaatsten oogenschijnlijk op eigen initiatief op alle mogelijke en onmogelijke punten, stukken geschut. Hiermede niet tevreden, lieten deze militairen alles afbreken wat in het schootsveld van - het geschut stond. Na voldoening der werkzaamheden volgde dan, meestal'een inspectie door een hooger geplaatste officier die vanzelfsprekend in de meeste gevallen de gekozen opstelling niet juist achtte en een verplaatsing van een geschut beval. Dit bracht dan weer met zich mede, een nieuwe afbraak van alles wat zich binnen het schootsveld van de nieuwe opstelling van het geschut bevond. Op deze wijze werd een groot aantal boerderijen in de gemeenten Ooltgensplaat op korten termijn door de Duitsche Weer macht afgebroken. Een dreigende afbraak van vrijwel de geheelc gemeente Ooltgensplaat kon op het laatste moment verhinderd worden, doch op andere plaatsen zooals het GocreeSche Hoofd en de Haven van Ouddorp werden alle woningen opgeofferd aan de Duitsche militaire waanideeën. Door bemiddeling van den Provincialen Voedselcommls- saris voor Zuid-Holland werd door de Duitsche Weermacht de afbraak van de boerderijen te Ooltgensplaat vrijgegeven. De Dienst Wederopbouw voor Boerderijen, heeft met de van deze afbraak afkomstige materialen verschillende nood boerde rijen kunnen maken. De afbraak dezer boer derijen geschiedde op een mondelinge last van liet Ge meentebestuur van Ooltgensplaat. Deze boerderijen zouden worden geschat, terwijl de geschatte waarde, volgens mon delinge toezegging, zou worden geplaatst op het Grootboek van de Wederopbouw. De meeste boeten hebben verder hierover echter nimmer iets gehoord en weten zelfs thans nog niet welke waarde aan hun afgebroken boerderij is toegekend. lien uitkeering op het Grootboek van de Wederopbouw hcejt nooit plaats gevonden. In dezelfde tijd moesten ook de opgaande gewassen wor den omgeploegd en vernietigd in die polders, welke grenzen aan het Volkcrak. Deze schade is wel opgegeven aan de Stichting Landelijke Bezettingsschadc, doch nimmer werd ctnlg bedrog uitbetaald. Teneinde hun geschutsopstelllng te beveiligen werden prikkeldraadversperringen door de fanderfjen gelegd. Hier door werden vaak grootc pcrceelcn land aan liet bedrijf ttrokken, vooral ju Stellendam, Goedereede en Ouddorp, maar ook In de meest Oostelijke polders van het eiland ging voor dc boeren door deze versperringen en later door het leggen van mijnenvelden een zeer groot deel van hun bouwland verloren. Op deze afgesloten stukken land ont stond een enorme onkruid vege lutje, die niet alleen het desbetreffend perceel voor lange Jaren bedierf, maar boven dien voor het omringend land grootc schade en last ver oorzaakte. Het wordt eentonig om het tc schrijven, maar vooral deze schade is nooit cenige vergoeding betaald. Deze noodbocrdcrljen worden geplaatst op grond van derden, zonder dat ooit over een regeling der rechtspositie gesproken werd. Er werd geen recht van opstal gevestigd, cn dc eigenaar van den grond kreeg nooit crnlge vergoeding. Thans onstaan cr moeilijkheden over dc vraag met wel recht dc bewoner van dc noodbocrdcrlj eigenlijk van het erf gebruik maakt en hoever zijn ei f strekt. Indien de grond eigenaar beperkingen oplegt in het gebruik van het erf, staat de bewoner er machteloos tegenover. De desbetreffende boeren hebben vaak voor grootc bedragen aan deze noodboerderijen verbouwd zonder. dal hen hiervoor ooit eenige Wrgoedtng is gegeven liet Is beslist noodzakelijk dat de rechtspositie t.a.< noodboerderijen geregeld wordt. i a d a I 1944. Op zeer korten termijn werden in Februari 1944 op liet eiland Goeree en Overflakkee geïnundeerd de polders: Dirksiand, Oudeland vun Sommelsdijk, Duivenwaard, Oudeland van Middelhamis, Oude Stad, Nieuwe Stad, Uitslag, Molenpolder (Den Bommel), Lieve Vrouwenpolder, Tille, Den Bommel, Oudeland van Ooltgensplaat, Adriaan, Galathee, AUekleitt, Weipolder, Mariapolder, Groote Adri- ana Theodcirapolder, Oostendepolder, Nieuwe Anna Wil- helmlna, Oudeland van Oude Tonge, Noordland, Heeren- poldor, Nieuwe Blok en Oroote Blok, St. Elisabeth, Oud Herkingen, Klinkerland, Battenoord, Zuiderlandsclie Pol der, Molenpolder (Oude Tonge), Suispolder, Aymon Louise, Anna Wilhelmlna, Krammer, Lodewljk, Magdalena, Oost plaat en Johannes, totaal groot 10.838 H.A. Voor een uit voerige beschrijving van deze inundatie en de hierbij plaats gevonden evacuatie moge verwezen worden naar de hoofd stukken 2, 3 en 4 van het zoo Juist verschenen boek „Verdrinkend Land". Zonder in sentinienteele beschouwingen te vervallen, moet toch gewezen worden op het onbeschrijfelijke leed dat hieruit voor de bevolking voortvloeide. Als vee werden de over het algemeen zeer groote gezinnen van huis en hof verdreven, in het midden van den winter, met niet meer dan wat handbagage, op weg naar reeds overbevolkte, uitgehongerde streken. Atet gebrekkige vervoermiddelen moesten ouden van dagen, die steeds bij hun kinderen hadden gewoond, naar inrichtingen worden overgebracht, waar zij voor het grootste gedeelte na korten tijd stierven. Voor de boeren, die met hun eigen harden arbeid en liet werk van hun voorgeslachten deze grond tot de meest vruchtbare van Nederland hadden gemaakt, was het of met hun land al hun levensgeluk en verwachting wegzonk toen door geopende sluizen en doorgestoken dijken het zoute water alles overstroomde. Twee derde gedeelte van de boeren moesten het eiland verlaten, de rest kon hier onder gebracht worden. Deze evacuatie beteekende een volkomen liquidatie van hun bedrijf en bestaan. De leiding hiervan berustte bij het Bureau Ontruiming. Dit Bureau zou inspan en inventaris, voor zoover de boeren deze zelf niet konden meenemen, of onderbrengen, overnemen. Bij deze overname ontvingen de boeren geen geld,- doch de belofte, dat zij na den oorlog een zelfde inventaris, of inspan, doch dan moderner, zouden terug krijgen. Het Bureau verkocht een cn ander aan boeren in andere streken, met beding van wederinkoop. Thans blijkt echter dat deze instantie geen kans ziet om deze weder inkoop in de praktijk ten uitvoer te brengen. Het gevolg is dat de getroffen boeren geen goederen hebben, terwijl zij evenmin ooit geld ontvingen voor hetgeen zij inleverden. Met vooruitzienden blik evacueerde de Duitscher eerst de bevolking uit het te inundeeren gebied, zoodat toen de producten weggevoerd moesten worden, hiervoor geen werkvolk meer aanwezig was. Alle mannen uit het droge gedeelte werden hiertoe vervolgens bijeen gedreven. Gelijk tijdig werden hiervoor alle paarden en wagens gevorderd. Niettegenstaande het Duitsche organisatie-talent ontstond er een onbeschrijfelijke janboel. Groote hoeveelheden land bouwproducten gingen verloren en daar de boeren de aan de opruiming verbonden lasten zelf moesten betalen, over trof de opbrengst van de geredde producten ternauwernood de kosten van liet bergen. De verloren gegane landbouwproducten werden nooit betaald en de kosten van de berging nooit vergoed. In dc polders, die onder water werden gezet, lagen groote hoeveelheden goedgekeurde poters. Deze moesten in allerijl geleverd worden en gingen weg voor consumptie-aard appelen of veevoer en werden zoodanig betaald. Vergoeding voor het zeer aanzienlijke prijsverschil werd telken jare door alle instanties toegezegd, dochnooit, uitbetaald. Ten tijde der inundatie was liet land geploegd, verder bewerkt of bezaaid. Het resultaat van de verrichte arbeid en de ten velde staande gewassen gingen verloren. Vergoeding voor deze schade werd'te pas en te onpas toe gezegd, dochnooit uitbetaald In December 1944 werden ook de laatste droge polders het natte gebied onder water 'gezet. De Duitschers organiseerden zelf de afvoer van de landbouwproducten. Het grootste gedeelte van de gewassen stond nog in den grond en ging verloren. Wat reeds op het land lag trof hetzelfde lot. De transportkosten van hetgeen nog geleverd kon worden waren zoo hoog dat ook deze producten finan cieel niets opbrachten. Ook het reeds verrichte najaars- werk in deze polders ging verloren. De schade werd niet meer geregistreerd en over vergoeding werd niet verder gesproken. Deze inundatie bracht een hernieuwde evacuatie met ich mede van de boeren die in deze polders nog onderdak gevonden hadden. Als vogelvrijen werden zij keer op keer opgejaagd, zoodat het voorgekomen is, dat een boer negen maal moest verhuizen. Hiervan werden slechtseenmaal dc kosten betaald, zulks hoewel na al deze evacuaties van have en goed bijna niets overschoot. Het lot van den boer in dit inundatiegebied was hard. Alen heeft de boer zijn goed geroofd, zijn stee vernield, zijn land verwoest, hem zelf verdreven. Stuk voor stuk werd zijn bezit vernietigd of hein ontnomen, ?onder dat ooit een enkele instantie de behartiging van zijn belangen op zich nam of hem financieele ondersteuning of een tegemoetkoming in de schade verleende. De gemeenten betaalden evacuatie-kosten voor hun burgers; de boeren moesten vele keeren meer verhuizen zonder verdere vergoeding. De gemeenten betaalden de huur van de verlaten woningen; geen enkele landeigenaar heeft ooit eenig bedrag ontvangen voor verlaten landerijen. De Kamer van Koophandel ondersteunde geëvacueerde bedrijven eh middenstanders; de boer heeft nooit eenige vergoeding voor bedrijfsschade of een uitkeering voor levens onderhoud gehqd. in deze moeilijke jaren, de donkerste voor den boeren stand sinds eeuwen, was het eenige lichtpunt, de hoop en het vaste vertrouwen op de bevrijding. De boer putte kracht om den ondergang van zijn boerderij te dragen uit de wetenschap dat hij straks al zijn krachten zou kunnen besteden aan het herstel van het verloren gegane.. HERSTEL 1945. Reeds tijdens de bezetting was door de Provinciale Waterstaat in samenwerking met de Polderbesturen, de ontwatering van de geïnundeerde gebieden voortreffelijk voorbereid. Oogenblikkelijk na de capitulatie der Duitsche weermacht, werd met dc loozing begbnneh, zoodat reeds na korten tijd het gelrcele gebied weer droog gemalen was. Met groote dankbaarheid moet verder gc-waagd worden van het prachtige werk van den Rijkslandbouwconsulent ir. c. W. C. van Beekom, die met zijn assistenten, waarvan in het bijzonder de heer Stolp moet worden genoemd, niettegenstaande dc grootste moeilijkheden voortdurend het verloop der inundatie hóeft gevolgd en van alle polders lafgebroken grond en water, monsters heeft genomen. Op deze wijze heeft hij het geheelc verloop der inundatie nauwkeurig geregistreerd en in kaart gebracht, wat voor de toekomst van onschatbare waaide is. Reeds tijdens de bezetting heeft hij een illegaal boekje met aanwijzingen uitgegeven cn stelde hij zich met de Rcgcering in Londen in verbinding over gips-aankoopen en andere maatregelen. Met de leiding van het herstel werd belast de Dienst voor Landbouwhcrstef in wezen de voortzetting van Bureau Ontruiming. Up vergaderingen en in redevoeringen wordt verkondigd, dat bij liet hers telwerk in de allereerste plaats Zullen worden ingeschakeld de getroffen boeren cn de Polderbesturen. In werkelijkheid wordt het herstel uitgevoerd door dc groote cultuur-maatschappijen „De Nederlandsche Hcide- Maatschappij" cn dc „Grond Maatschappij", In feite kan dc kapitaalkrachtige boer werkeloos toezien, terwijl dc kleine bner, wil hij niet van honger omkomen, gedwongen wordt om als arbeider bij een cultuur-maat schappij tc gaan werken. Voor hem bcteekent het „herstel" van zijn land den .ondergang" van zijn boerenbestaan. BEZWAREN. In het najaar 1943 hebben dc „natte" boeren voor het laatst eenig inkomen genootcn van uit de opbrengst van hun producten. Zij hebben hiervan in den winter 1943/'44 hun bedrijf gefinancierd, hun vele evacuatie's betaald: gedurende twee jaar in den vreemde in een uitgehongerd land met hun gezin, hun vee cn paarden geleefd cn ten slotte zich weer op hun oude boerderij, die ruim één jaar in liet water had gestaan, geïnstalleerd. Van deze wordt blijkbaar bovendien nog venvacht dat zij nu zelf hun beschadigde boerderijen opknappen, hun bedorven land in «le loop van vele jaren in orde maken, hun gestolen veestapel, landbouwinspan cn inventaris :cr aanvullen. Overeenkomstig de gedane toezeggingen cn gegeven richtlijnen hebben deze bneren thans te vorderen, scliadc- 'crgncding voor; 1. afbraak boerderijen in 1942/'43; 2. vernietigde gewassen 1942/'43; 3. versperde pcrceelcn cn mijnenvelden 1942/'43/'4'l cn '45 4. verbouwing noodbocrdcrljen; f). bij inundatie ingeleverde paarden cn Inventaris; 6. bij Inundatie verloren gegane landbouwproducten, zoowel in Februari als In December 1944, benevens transportkosten der geleverde producten; SCHRIFTOVERDENKING. Maak u op, wordt verlicht, want uw licht komt, en de heerlijkheid des Heeren gaat over u op. Jesaja 60 1. Het gaat weer Kerstfeest worden. Nog slechts enkele weken en de blijde boodschap van den geboren Zaligmaker gaat weer uit tot een wereld verloren in schuld. En de groote vraag is: hoe zullen wij straks dien geboren Zaligmaker be groeten? We leven nu in, wat men wel eens noemt, de donkere dagen voor Kerstmis. De dagen zijn maar kort cn de nachten lang. Het is het donkerste jaargetijde. De natuur vertoont nu het beeld van de wereld, waarin wij leven. Een wereld vol donkerheid en ellende. Een wereld van gebroken levensvormen. O zeker, we hebben het heel wat beter dan een jaar terug. De verschrik kingen van den oorlog zijn voorbij, maar de vrede schijnt nog niet gewonnen. Er is verwarring op ieder gebied. En we klagen iederen dag: „wat .blijft het toch donker"! Maar zie, nu gaat toch de adventsprediking weer tot ons uit. Door de donkere wolken heen breekt de Zon des Heils. Jesaja zag het licht van den vollen dag reeds gloren in zijn donkeren tijd. En zoo roept hij het zijn volk toe: Maakt u op, want uw licht komt en de heerlijkheid des Heeren gaat over u op! De profetie gaat in vervulling. De Verlosser der wereld komt! O, dat is een heerlijk ding voor een volk in nood. De duisternis wijkt voor het licht. En wat Jesaja profeteerde, dat is in den nacht van Bethlehem werkelijkheid geworden, Gods be lofte is heerlijk vervuld. Het Licht dezer wereld is reddend verschenen. En dat is nu ook de blijde boodschap voor ons in onze donkere tijd. Het Licht is er. Maar dan moet alle kunstlicht verdwijnen. Dan moet dat Licht gezocht. Maak u op, zegt Jesaja. Bereid u op de komst van dat licht voor. En dat wil zeggen: erken het nu, dat de donkerheid in de wereld en in uw Je ven een gevolg is van uw zonden. De zonde maakt het leven donker. En wie vandaag alleen maar klaagt dat het er in de wereld nog zoo donker uitziet en de ellende nog zoo groot is, die keere in tot zich zelf en zijn klacht worde een zelfaanklacht. Die gaat belijden: Van al die don kerheid ben ik zelf de schuid, o God, wees mij zondaar genadig. Maar over zulk een mensch gaat het licht op. Hem is Christus reddend verschenen Het Licht komt. Dat is de froost voor allen die in de duisternis zijn vanwege hun zonden. Ja, dat licht is gekomen. Christus is in de wereld ge komen om zalig te maken. Het licht is opgegaan voor allen, die met belijdenis van schuld bi; dat Licht gezocht hebben de verlossing voor eeuwig. Zoo verwachten we ons Kerstfeest. En als we dat doen in een donkere wereld vol ellende, dan weten we dat dat Kerstfeest) de eerste komst van Christus, ons waarborgt de tweede komst in heer lijkheid. Zoo wordt het heel heerlijk. Maak u op, want de heerlijkheid des Heeren gaat over u op. Aan alle zorg, aan 'alle ellende komt een eind. De duisternis zal verdwijnen, Christus komt terug in heerlijkheid en Hij zal alle tranen van de oogen afwisschen. Maak u op, want Hij komt zeker. Zoo Hij nu nog toeft, verbeidt Hem. Hebben wij zoo het verlangend uitzien naar die komst in onze ziel? Leven we zoo in de adventshouding? Zie, dan hebben we ook de belofte waar we op vertrouwen kunnen. Ons Licht komt, de heerlijkheid des Hee ren gaat over ons op. De Heere onze Verbondsgod heeft het ge sproken. Stad a.J't H. A. A. v. d. HOORN. De SCHRIFTOVERDENKING van vorige week was van de hand van Ds. Vink, Stad a/li Haringvliet. 7. prijsverscliU pootaardappelen en consumptie- of voer- aard appelen; 8. aan het geïnundeerde land verrichte werkzaamheden en vernietigde gewassen; 9. evacuatiekosten; 10. winstderving tijdens inundatie, althans een uitkeering voor levensonderhoud; 11. pachtderving geïnundeerde boerderijen. Hiervan werd uitbetaald NIETS. Het gevolg hiervan is, dat de meeste boeren thans vol komen aan den grond zitten. Zij hebben thans zeer veel geld noodig voor het weder op gang brengen van hun bedrijf, voor aankoopen van zaaizaden, kunstmest, paar den, vee, landbouwgereedschappen voor het bewerken van hun land, het opknappen van hun boerderijen, kortom voor alles wat noodig is om het bedrijf in den vroegeren toestand te brengen. Zij krijgen echter slechts toezeggingen. Deze schade-uitkeeringen diehen op den kortst mogelijken termijn te geschieden. Indien bij de uitvoering hiervan de landbouworganisaties worden uitgeschakeld en met de uitvoering worden belast, kan alles snel afgewikkeld worden. Geschiedt dit niet dan wordt een groot deel der boeren maatschappelijk vermoord tot onherstelbare schade van ons volk en de wederopbouw. De laatste hand wordt thans gelegd aan den ondergang van den kleinen geinundeerden boer, die naar de werkverschaffing wordt gedreven. Alen kan thans voorschotten vragen. Precies als bij de steun of bij armenzorg moet men nauwkeurig aan de ambte naren opgeven en bewijzen wat men bezit of ooit bezeten heeft. Deze procedure is onnoodig vernederend voor den boer. Hij vraagt geen ondersteuning, maar de uitkeering van een hem van rechtswege toekomende schadevergoeding. Deze dient onafhankelijk van het verdere vermogen uit betaald te worden. Waarom betaalt het Rijk zijn schuld eerst, als de crediteur aan den rand van den afgrond staat? Het Rijk cischt betaling van belastingen welke in de toekomst verschuldigd kunnen worden, maar weigert aan den anderen kant een voorschot te geven op hetgeen het Rijk zelf al jaren schuldig is. Voor hèt uitvoeren van de herstelwerkzaamheden is van nature aangewezen de boer. Hij kent zijn eigen land, heeft er liefde voor en er belang bij. Sedert eeuwen hebben de boeren zelf hun polders opgebouwd en Nederland is er bij weigevaren. Op aandrang der boeren was in het uitzicht gesteld, dat de boer met zijn personeel zelf zijn eigen land in orde zou kunnen maken tegen een bepaalde vergoeding. Vele boeren zijn financieel volkomen uitgeput en konden reeds aanstonds hun arbeiders niet meer betalen. Zij kregen voor deze werken geen voorschot en de arbeidsloonen werden niet betaald. Het gevolg is dat de boeren het werk moeten stilleggen en dc arbeiders naar de groote cultuur maatschappijen trekken, eenigen tijd later gevolgd door den boer zelf. Dat het werk hierdoor veel langzamer en slechter wordt uitgevoerd en liet dubbel of drievoudige kost, is een factor die in de huidige omstandigheden blijkbaar niet meer meetelt. Geef de boeren hun schadeuitkeering; laat hen zelf hun land hersteilen; geef hen voorschotten voor uit te voeren werken of betaal hen wekelijks de arbeidsloonen, en het herstel van de geïnundeerde gebieden zal veel sneller en beter geschieden, terwijl de boerenstand behouden blijft. De juistheid van deze beginselen wordt door alle betrok ken instanties erkent. In de praktijk komt van de uit voering echter niets terecht. Het geheele herstelwcrk is waarschijnlijk omwikkeld met een fijn netwerk van 'administratieve voorschriften en regelen, waardoor elke vooruitgang gesmoord wordt en waaraan de patiënt straks bezwijkt. Geen instantie beschikt blijkbaar over de kracht om dit omhulsel te doorbreken door gezonde maat regelen die ook werkelijk uitgevoerd worden. Een materie die dringend geregeld moet worden is het Pachtrccht. Na de Pachtwet kwam het Pachtbesluit met nieuwe overgangsbepalingen. He.t is onzeker welke wet geving gehandhaafd zal worden. Nog grootere onzekerheid bestaat over de vraag welke invloed de inundatie op de Pachtwet heeft. Gaat hierdoor de pacht te niet, worden de geïnundeerde jaren in mindering gebracht op de paclit- termijn of loopt alles gewoon door? Het Bureau Ont ruiming heeft de tweede these verkondigd. De Dienst Landbouwherstel de derde. De Regeering dicne echter op korten termijn klaarheid te scheppen. De onzekerheid of men nog één of drie jaar pachter is stimuleert niet de lust om het gepachte weer in orde te brengen. Tenslotte vraagt de opbouw van een verwoeste streek behoorlijke verkeersmiddelen. Dit eiland is met de huidige vervocrsgelcgcnheid voor autoverkeer praktisch afgesloten. Op korten termijn moeten goede veren, geschikt voor vrachtauto's in dc vaart worden gebracht, terwijl het Rijk de opbouw van dit eiland evenals van Zeeuwsch Vlaanderen moet steunen met een kostelooze veerverbinding. De bevolking van de getroffen gebieden op het eiland Goeree cn Overflakkee hunkert er naar om in onafgebroken harden arbeid dit eiland weer tc maken tot het prachtige welvarende eiland dat het eens was. De Regccring onthoudc haar hiertoe niet dc gelegenheid. Den Bommel, 24 Nov. 1945. DE STICHTING HERSTEL FLAKKEE, (w.g.) JOH. MOL, Voorzitter, (W.g.) L. JACOBS, Secretaris, Ingezonden. Builen verantwoordelijkheid der redactie.) In „Opbouw" van 7 Dec. nam ik met ver bazing en stijgende verwondering,kennis van een jchrijven van de Flakkeesche Boerenbond aan den Minister. In dit schrijven werd vermeld de anarchie van Je dag- en weeklonen in.de landbouw en dat dooi „•en loonnorm, (bedoeld werd een te hoge loon- ïorm) het telen van exportgewassen een tc hoog onkostencijfer zou opleveren en daardoor de teelt belangrijk ingekrompen cn de werkloosheid in de nand gewerkt zou worden. Verder, dat door het optreden van de D.U.W. de lonen maximaal wer- Jen opgevoerd met de minst mogelijke arbeids prestatie en werd Zijn Excellentie verzocht zo ;poedig mogelijk een uniforme loonregeling tot jtand (c willen brengen. Als landarbeider zou ik over dit schrijven enige opmerkingen willen maken. Wie is de oorzaak van dc anarchie in de lonen? Reeds in Juni 1945 werd door de afd. Dirksiand van de Ned. Bond v. Landarbeiders in samenwerking met de Chr. Bond een loonvoorstel Dij de werkgevers ingediend, waarin o.a. een uur loon werd gevraagd van 0,60. Dit voorstel werd van de hand gewezen, omdat de werkgevers van Dirksiand het gewenst vonden om voor geheel Hakkee een contract af te sluiten. In Aug. hadden er 2 conferenties plaats te Sommelsdijk met de oesturen van werkgevers en .werknemers in Nhet Landb.-bedrijf voor geheel Flakkee. Op de eerste conferentie werd geen overeenstemming bereikt. Op de tweede conferentie deelde de voorz. van Je werkgevers, de heer van den Heuvel, bestuurs lid v. d. C.B.T.B., de aanwezigen mede, dat er van de Hollandsche Maatsch. v. Landb. bericht ontvangen was, dat deze zich niet competent acht te om aan de besprekingen deel te nemen. Er werd echter met de Chr. en Katholieke werk gevers een looncontract vastgesteld met een basis- ourloon van 0,60 voor de arDeiders en een week- ioon van 33,- met een wekelijkse vergoeding van 5,- voor emolumenten. V. d. Heuvel zou zich in verbinding stellen met de Hollandsche Maatsch. v. Landbouw om ook met hun orgamsatie over eenstemming te verkrijgen. Wat deden échter de heren van de Hollandse Maatsch. v. Landbouw? Ze richtten in Middel- uarnis-Sommelsdijk een nieuwe orgamsatie op en stelden eigenmachtig een loon vast, dat vooral voor de paardeknechts ver beneden het peil lag, Jat op de laatste conferentie vastgesteld was. Het gevolg was, dat de Chr. en Katholieke werkgevers .net meer bereid waren om het contract te tekenen. V. d. Heuvel schreef dat hij te haastig was geweest jp de conferentie. De heren krabbelden dus terug, .-'as in Nov. werden de onderhandelingen hervat cn nadat de eerste conferentie geen resultaten had opgeleverd, werd op 24 Nov. met alle organisaties van werkgevers en werknemers volledige overeens jtemming bereikt. Het loon der landarbeidere werd vastgesteld op 0,60 per uur en voor d- paardeknechts een weekloon van 32,-, met in begrip van emolumenten voor de wintermaanden zn 38,- voor de zomermaanden. De contracten .noeten echter nog getekend worden. Het is dus wel een langdurige procedure. Maar wie is de oorzaak van de anarchie op het gebied van de ionen? De werkgevers hebben gesaboteerd, maar .net de werknemers. Uit het schrijven van de Elakkeesche boerenbond aan den Munster blijkt zonneklaar welke bedoeling de heren hebben. Er jchuilt een adder onder het gras. Het is de heren, Jie dit schrijven opgesteld hebben, toch wel be nend dat door de btichtmg van de Landoouw, waarin de vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers zitting hebben, reeds in de zomer maanden een basisuurloon van 60 ct. is vast gesteld en met dit uurloon is bij benadering ge lijkstelling verkregen tussen landarbeiders en die van andere groepen arbeiders op het platteland. De landarbeiders zijn altijd achtergesteld met de andere groepen. De bewerkers van de bodem waren altijd het minst in tel. Terwijl de Land oouw, dat heeft de oorlog ons duidelijk geleerd,, van het allergrootste belang is voor geheel ons volk. En nu er eindelijk meer levensvreugde voor de landarbeiders schijnt aan te breken, willen de ooeren ons weer terugdringen naar het voor oorlogse peil. De scherpe aanval op de D.U.W. s hier ook een sterke aanwijzing voor. De heren zouden hier liever zelf de uitvoering in handen willen hebben. Men hoort niets dan critiek van de boeren. De sloten in het natte gebied worden volgens hun te breed en te diep uitgegraven. Als zij het zelf moesten uitvoeren, dan gebeurde het maar voor de heltt, of in het geheel niet. Dan nepen er honderden landarbeiders werkloos en waren zij Wellicht bereid om voor een lager loon bij dc boeren te werken. Hoe staat het nu met de lonen in de D.U.W. De loonzakjes vermelden bedragen van 26,50 tot 28,50 voor een arbeider zonder kinderen, dus voor grote gezinnen iets meer. Zijn deze lonen nu zó abnormaal hoog? De prijzen van de levens middelen zijn nog zeer hoog. Als straks meer kleding en schoeisel beschikbaar komt, zijn cr tal van gezinnen die dit niet kunnen kopen. Hoe is dc toestand van dc landarbeiders nu? Velen gaan slecht gekleed en geschoeid naar hun werk. Voor dc arbeiders zijn cr geen fietsbanden te verkrijgen, ze trappen zich in liet zweel op hun gammele rij wielen, waarvan alle onderdelen versleten zijn. En hoc is het nu met dc boeren gesteld? Enkelen rijden weer in hun auto's of op motorfietsen, ter wijl het grootste gedeelte van hen goede fietsen met luchtbanden berijden. In dc oorlogsjaren hebben zij aan voedsel en kleding geen gebrek gehad, voor hun producten konden zij alles ge ruild krijgen, terwijl dc landarbeiders dikwijls met

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1945 | | pagina 1