m
STAP VOOR STAP.
WAAR GA IK VOOR St NICOLAAS
MIJN INKOPEN DOEN
NATUURLIJK BIJ HET VAN OUDS
EN VERTROUWDST ADRES»
HOLLAAR
Wij hebben voot U:
BROCHES, HANGERS,
ARMBANDEN, RINGEN,
ZAKDOEKDOZEN, PARFUMS,
ELECTRISCHE SCHEMERLAMPEN,
SCHILDERIJEN
DOMINEE- EN SCHAAKSPELEN,
BOUWDOZEN, KEGELSPELEN,
JEEPS EN GLASAUTOS.
KRUIWAGENS. POPPENWAGENS,
WIEGJES, AMEUBLEMENTJES,
PRULLEMANDEN
SCHOUDERTASSEN,
LEGPUZZELS ciu. enz. enz.
Heeft U een vergunning voor Textiel en
Serviesgoed, wij leveren U uit voorraad
Beleefd aanbevelend,
J. HOLLAAR,
St. Joris Doelstraat - Sommelsdijk.
Gras- en Klaverzaden.
Door Dienst Landbouwherstel worden
waarschijnlijk a.s. voorjaar wederom bon
nen voor Gras- en Klaverzaden af
gegeven. Elke aanvrager is dan verplicht
op te geven van welke handelaar hij zijn
zaden wenscht te betrekken.
Ook wij zagen ons gaarne met de
levering van uw Zaden belast, en bevelen
ons daarvoor beleefd bij U aan
J. C HUIZER Jz.
Molendijk 226 - HERRINGEN.
Agenschap voor:
VREEKEN S ELITE ZADEN
Dordrecht (Z.-H.)
HEEREN LANDBOUWERS!
Wij kunnen aanbieden:
POOTAARDAPPELSCHOTBAKJES.
U moet te voren het aantal opgeven, waarna
zoo spoedig mogelijk de levering volgt Prijs
volgens voorschrift, welke nog niet bekend is
C. A. TH. LAMBERT
Machinaal Timmerbedrijf, Oude Tonge.
WIE kan mij Inlichtingen verschaffen over
mijn tweewielige viermanskar, waarschijnlijk
door de Duitschers verleden winter van Her-
kingen meegenomen.
K. TAN IS
Zeezicht 257. N Tonge, Battenoord.
H.H. LANDBOUWERS!
Wij kunnen uit voorraad leveren:
PAARDESTRENGEN,
KOEHALSTERS,
KOETOUWEN,
PLOEGSTRENGEN enz. 3—2
Alle soorten voorradig.
T. C. REMUS
COMMISSIEHANDEL, OOLTGENSPLAAT.
WIE IS DAT
die nieuwe zwaar eiken
SPEKKUIPEN
WASKUIPEN
WASTOBBEN, enz. verkoopt?
Natuurlijk bij oudst en vertrouwdst adres
N. SMIT, Vatenhandel, Dirksland.
BEHANG.
Zij die door oorlogsschade behang nodig
hebben kunnen dit Voor 1 kamer krijgen
Zendt daarvoor:
2e. opgaaf der reden waarom wordt aan-
aangevraagd.
3e. duidelijk en volledig adres.
Fa. CAMPFENS
Woninginrichting. Middelharnisi
WONINGINRICHTING MIDDELHARNIS
Ruilen.
Een z. g. ais nieuwe zw. damesmantel, zijde
voering, maat 42, tegen een lap donkere japon-
stof; een paar nw. zwaar zijderl zw. dames
kousen, tegen gekl. dameskousen van dez. kwa
liteit. Mevrouw V..PAASSCHEN, Middalharnis.
Nieuwe of gebruikte Radio voor brandstoffen.
Een stel nieuwe starteraccuplaten of hand
dynamo voor rijwielband. D. BLOKLAND,
Chr. de Vrieslaan C 190, Middelharnis.
Z.g.a.n. Winterjas m. 56 en een p. n. bruine
Heerensch. m. 41, alles o.kw. voor jonge hen
nen broed 1945.
Een paar z.g.a.n. zw. damessch.hak m. 38
voor z.g.a.n. zw. of br. damessch. m. platte hak
m. 33. Te bevr. bij J. MOSSELMAN, Lange-
weg B 126, Sommelsdijk.
Grijze Wintermantel v. meis e v. 11 of. 12
voor een lap stof of schoenen. Wed. J. VER-
BRUGGE, Steenenweg, Middelharnis.
Wie ruilt grijze herenpantalon 103 cm lang,
voor een van 115 cm lang. in goede staat, oude
kwaliteit. P. GROENENDIJK, Lijnbaanstraat
C 262, Middelharnis.
Een eikenhouten tafel 110 70 cm, voor
een fauteuil. Een paar heerenlaarzen met
nieuwe zooien en hakken maat 40, voor maat 42.
H. J. CAMPFENS, Chr. de Vrieslaan C 193,
Middelharnis.
Een paar nieuwe Hecrenpantoffels vooroorl.,
m. 40. voor een paar Damesschoenen m. 38
of 36 m. pl. hak of een schoenenbon. Inlicht.
G v. NIEUWAAL, Binnenweg 143, Melissant.
Een zwarte Jekker of overjas z.g.a.n. voor
een lap zwarte stof of een zwarte japon ruim
model. Inlichtingen bij G. VAN NIEUWAAL,
Binnenweg 143a, Melissant.
Een Overjas voor een jongen van 13 jaar,
voor een overjas voor een Jongen van 17 jaar.
D. MENHEER, Nieuweweg 345, Stellendam^
Wie ruilt een prima Heerenrijwiel met lucht
banden voor een schrijfmachine, inlichtingen
Boekhandel C. DE MOOU, Ouddorp.
Wie ruilt een i.g.st.z. vooroorl. Winterjas,
leeftijd 12 jaar. voor idem leeftijd 18 jaar.
Brieven onder No. 89 Bureau van dit blad.
Een paar zw. damesschoenen, maat 40,
voor Molton ondersprei of flanellen pakken.
Brieven onder No. 83 Bureau van dit blad.
Een Kindcrledlkant gr. m., voor winterjas
leeft. 18 J een Jongensjas leeft. 12 J. voor
winterjri leeft. 18 jEen bruin ratinB jongens
jasje leeft. 6 jaar voor overall maat 50. Adres:
KRIJOSMAN, Oostdijk 176 E, Middelharnis,
Een nieuwe demisaison, groote maat, voor
een winterjas, gewone maat.
Een paar bruine z.g.a.n. Damesschoenen,
m. 39, pl. hak, voor m. 38. Adres: C. J. DE
ROOIJ, Voorstraat 3, Sommelsdijk.
Wie ru-'it een zoo goed als nieuwe Wit
Emallle Keukenfornuis voor een prima gas
fornuis. D. N. BRABER, Wlnterstraat A 189,
Dirksland.
Drachtige schapen voor damesrijwtcl met
banden. C. BRUGGEMAN, Battcnn.dljk C 26,
Nieuwe Tonge.
Een Jongensjas z.g.a.n. leeftijd 15 A 16 Jaar,
voor een grootere maat of iets dergelijks.
Adres: Stationsweg 197, Dirksland.
Wie wil ruilen een i.g.s.z. Overjas, leeftijd
13 ii 14 jaar, oor idem leeftijd 18 19 jaar.
j. JELIER, Kralingen 463, Dirksland.
jongenswinterjas bruin, z.g.a.n,, o.kw. leeft.
15 A 16 jaar, voor Hecrenjas of Tweedjas.
RIEN PEEKSTOK, Kralingcn 477, D'land.
|Een paar z.g.a.n. bruine damesschoenen,,
maat 37 voor 37'/,. O. L. BORN, Ring 380,
Sommelsdijk.
Oude orde Wintermantel maat 40, voor wol
voor manstrul of grootere maat mantel, bij
J. 5CHELLEVIS, Ring 56, Sommelsdijk.
-mon Z*11 bruine Wintermantel maat 38, voor een
dQen lap ,'i f voor een winferjapon. Inlichtingen bij
Boekhandel C. DE MOOU, Ouddorp.
Wie ruilt mijn donker grijze Mceren overjas,
voor een Jongensjas leeftijd 16 Jaar. Inl. bij
2—2 VAN KOPPEN, Boekhand I, Ouddorp.
VRIJDAG 7 DECEMBER 1945
Prijs per kwartaal f 1,50. Losse nummers f0,15.
Advertentieprijs 14 cent per mm.
Bij contract aanzienlijke korting.
OPBOUW
Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee
EERSTE JAARGANG No. 32
Adres der Redactie en Administratie:
ZANDPAD B 281 - MIDDELHARNIS
Dit blad verschijnt iederen Vrijdag
DANSEN.
1. De publieke opinie.
In de samenleving hebben wij te rekenen
met een machtige factor die de naam
draagt van publieke opinie, dat is: „wat
men er van denkt". Maar als christenen
moeten wij daarbij duidelijk voor ogen
houden dat „wat men er van denkt" niet
het2;elfde is als „wat God er van denkt".
De publieke opinie en de opinie Gods
kunnen ver uit elkaar liggen, we kunnen
wel zeggen: deze twee zullen elkaar in
onze samenleving meestal niet dekken.
Waarom niet?
Wie zijn die „men"? Dat is de „men"
van een ontkerstende wereld, de „men"
van een ontkerstend Nederland, een ont
kerstening die de christelijke Kerk juist nu
met grote schrik is gaan ontdekken. Wat
betekent dat? Dat betekent dat deze „men"
in de vorming van de publieke opinie over
het algemeen geen rekening houdt met
wat God in Zijn Woord als normen voor
de samenleving aangeeft. "Daarom: al vindt
„men" nu dat iets mag, daarom vindt God
dat nog niet.
Deze mogelijkheid (laten we het nog
voorzichtig zeggen) moeten we betreffende
de tegenwoordige dans open laten.
2. De dansen.
De opinie Gods is vast en blijvend -
de publieke opinie is sterk wisselend.
Waar zijn de moderne dansen, dus de
dansen die nu gedanst worden voor het
meerendeel vandaan gekomen? De feiten
wijzen uit dat zij afkomstig zijn uit het
„niet zo heel kuise Zuid-Amerika". Het
waren oorspronkelijk negerdansen en de
godsdiensthistorie maakt zeer waarschijn
lijk dat zij, met vervorming, afstammen
van de vegetatieve dansen, d.w.z. van dan
sen die de heidenvolken in hun bijgeloof
dansten op de akker, ter opwekking van de
vruchtbaarheid.
Hoe stond de publieke opinie tegenover
deze dansen, toen zij in de vorige wereld
oorlog naar Europa werden overgebracht?
Aanvankelijk algemeen afwijzend! In
dien tijd hebben Hollandse afgevaardigden
naar een congres van dansonderwijzers te
Weenen (dus mensen die toen in het cen
trum van het Nederlandsche dansleven
stonden) gezegd: „deze dansen zullen in
Holland niet mogelijk zijn" (uit het boekje
van G. D. A. Oskamp, blz. 14). Waarom
afwijzend? Omdat deze dansen (zeer ver
klaarbaar uit hun afkomst!) een zeer sterk
sensueel element in zich bergen, en dus
onherroepelijk sexueel prikkelen. Dit wordt
ook eerlijk toegegeven door mensen die
zelf heden deze dansen beoefenen. Of dat
erg is? De voortdurende zinnelijke prikke
ling werkt afbrekend naar lichaam en
geest (we kunnen ook het dikke woord
„verwoestend" gebruiken).
En deze dansen nu is de publieke opinie
gelijdelijk aan gaan accepteren. De inhoud
van „wat men vindt" heeft zich dus in de
laatste tientallen van jaren totaal gewijzigd.
Is het nu oer-conservatief om niet met die
publieke opinie mee te gaan? Wat is het
voor een publieke opinie? Het is de pu
blieke opinie van de ontkerstende wereld.
De wijziging van „wat men zegt"
heeft dus gelijken tred gehouden met
de ontkerstening, met de „ontgroeiing-
aan-Gods-normen", van ons volk. Dat
heeft voor ons in deze kwestie wel ontzag
lijk veel te zeggen. En omdat wij als chris
tenen in deze ontkerstening niet opgeno
men willen zijn, blijven wij radicaal af
wijzend staan tegenover deze moderne
dansen!
3. De dansers.
Tegen de uitspraak dat de moderne dan
sen een zeer sterk sensueel element in zich
bergen en dientengevolge sexueel prikke
len, zullen waarschijnlijk wel velen van
hen die zelf dansen, opkomen, met de
opmerking: dat sensuele ligt er voor mij
niet in, van die prikkeling gevoel ik niets.
Afgezien van het feit dat hier stilzwijgend
wordt toegegeven dat in deze dansen zelf,
die zinnelijke prikkeling dus wel ligt,
wordt hier door die uitdrukkingen „voor
mij" en „ik", het dansend publiek
twee delen gesplitst, in hen „die er tegen
kunnen" en hen „die er niet tegen kun
nen". Het staat voor ons vast dat er een
hoog innerlijk zedelijk weerstandsvermo
gen voor nodig is (laten we het eens even
mogen noemen: een hoge innerlijke be
schaving) om deze dansen „zonder schade"
te kunnen dansen. Dit verandert niets aan
ons standpunt, want dit weerstandsvermo
gen blijft altijd het weerstandsvermogen
tegen de zondige dans en de zonde moeten
wij niet bewust zoeken, maar beslist ver
mijden
Maar wat moeten we denken van onze
naoorlogse jeugd, waaronder de danswoede
is uitgebroken? Wat heeft de oorlog ge
daan? - Heeft hij opbouwend gewerkt of
afbrekend, heeft hij veredelend gewerkt of
DE WEDEROPBOUW/: YAN NEDERLAND
MEN VERWACHT IN DECEMBER:
t:
ii
IE
ir||
SCHEVENINCW VAN'N'JNEN 5EZUIVERD W00CMAMNC VAN WALCHEREN EN
STAAND WEER VOOR PUEUEK J0KANIEW* DE' WIERIN/3ERMEER' VOLTOOID
WEDE» IN OEUUIK NAME VAN
'DE SPWRBRUC BU ARNHEM
Al stonden er deze zomer geen Duitse schild
wachten bij de toegangen tot het strand en de
boulevard van Scheveningen, toch konden de
liefhebbers van strand en zee nog niet genieten
van de bekoorlijkheden van deze badplaats, want
het was levensgevaarlijk het strand te betreden.
Spoedig zullen nu echter alle mijnen opgeruimd
zijn. Laten we het hopen,^dat werkelijk alle mijnen
zullen verwijderd zijn. Toch is het nog lang niet
het „oude" Scheveningen, want de Duitsers heb
ben strand en boulevard veranderd in een rij bun
kers en versterkingen. De mooie restaurants en
hotels zien er gehavend uit, waardoor de gezellige
sfeer natuurlijk geheel verdwenen is. Daarbij
komt dat de pier, de trots van Scheveningen, door
de vernielzuchtige „bezetters" is verbrand.
LUCTOR ET EMERGO - „IK WORSTEL
EN ONTZWEM".
Ze hebben geworsteld, de mannen op Walclie-
ren. Kracht en verstand hebben samengewerkt.
Arbeiders en ingenieurs. Gelukkig met succes.
Zaterdag j.l. werd met veel moeite het laatste
dijkgat, dat Walcheren nog blootstelde aan het
steeds weer binnendringende zeewater, gedicht.
Er werd gebruik gemaakt van Phoenix-caissons
van 12 m lengte, 12 m breedte en 13 m hoogte.
Nog een week zai er nodig zijn om het gat zodanig
te dichten, dat het de kraclit van een flinke storm
zal kunnen weerstaan. De eerste faze in de strijd
om Walcheren is hiermee beëindigd. Het land zal
herrijzen.
Intusschen is door verschuiving van de caisson
het gat opnieuw ontstaan, zoodat de dichting
nog niet is voltooid.
Volgens de mededelingen van de directie der
spoorwegen zijn ongeveer 800 bruggen vernield,
tussen Den Bosch en Geertruidenberg alleen al
80. Hoewel de moeilijkheden buitengewoon groot
zijn, ziet de directie de toekomst met optimisme
in. Moeilijkheden kunnen overwonnen worden.
En 't gaat vooruit. Enige tijd geleden is reeds de
herstelde brug bij Deventer in gebruik genomen
en Zaterdag j.l. de spoorbrug bij Roermond. In
samenwerking met Engelse genietroepen is deze
brug in 7 maanden tijds gebouwd. Minstens 9
kolentreinen uit Limburg zullen dagelijks deze
brug passeren. Dit betekent een belangrijke ver
betering in het kolen-, reizigers- en goederen
vervoer. Hoogstwaarschijnlijk zullen a.s. Dinsdag
de brug bij Westervoort yen midden Januari de
brug bij Zwolle gereed zijn.
Zodra de bruggen bij Moerdijk (verwacht
wordt voorjaar 1946) en Dordrecht-Zwijndrecht
weer hersteld zijn, zal er weer een rechtstreekse
verbinding zijn tussen Amsterdam en Parijs.
Nederland werkt aan zijn toekomst.
demoraliserend? Moet het antwoord nog
neergeschreven worden?
Terwijl wij deze dansen, om de dansen
Zelf, zonder meer van de hand wijzen,
achten wij het des te funester om onze
ontwortelde en verwilderde jeugd (en
daar behoort zeer zeker de eilandjeugd toe)
tot deze dansen toe te laten. De dans die
bovengenoemde elementen in zich bergt,
(daargelaten nog de dansplaatsen en de
-sfeer en het tijdstip - „Zondagsvoorberei
ding"! -) zal deze verwildering niet op
vangen, maar geheel en al stimuleren.
4. Waarvan is de tegenwoordige
danslust een uiting? Let wel op dat
woordje - „tegenwoordige", want er zijn
ook dansen die als frisse bloemen op-
bloeien naar Boven - denk aan de Bijbelse
reidans, denk aan de blijde volksdans op
de open zonnige lentewei. Is de tegenwoor
dige dans niet een symptoom van een be
paalde levensbeschouwing, die eigenlijk
lijnrecht tegen de levensbeschouwing van
den Bijbel ingaat, en die zowel ligt achter
de „beschaafde" kringen die dansen, maar
ook achter de „onbeschaafden" - een
symptoom van de naar-de-aarde-gerichte
levensbeschouwing? Is zij niet een levens
uiting van den mens die het zwaartepunt
van het leven naar deze zijde van het graf
verlegt? „Maak hier van het leven wat er
nog van te maken is, straks zullen we wel
weer zien". Zie, naar dat „straks" verlegt
juist de christen het zwaartepunt - hij is
een op-de-eeuwigheid-aangelegd mens.
Daarom kan ook hier terecht de vraag wor
den gesteld:
5. Kan de moderne dans een plaats
vinden binnen de christelijke levens
beschouwing? m.a.w.: kan de moderne
dans een daad zijn die in het geloof wordt
gedaan? En dan moet ons besliste ant
woord luiden: Neen!
6. Gods opinie.
Gods opinie wijzigt zich niet, Gods nor
men blijven eeuwig vast staan en Gods
richtsnoer is:
„Weet gij niet dat uw lichaam een
tempel is van den Heiligen Geest?"
„Gij zijt duur gekocht, zo verheer
lijkt dan God in Uw lichaam."
- „Verheerlijkt God in Uw lichaam",
dat richtsnoer zullen we bij de tegenwoor
dige dans aanhouden.
7. Conclusie: Wij kunnen niet zonder
meer zeggen:
„Ik ben vóór of ik ben tegen dansen",
maar wij als christenen moeten zeggen:
„De dans, zoals die in de moderne
dansen op dit ogenblik gedanst wordt,
m.a.w. de tegenwoordige dans en dans
practijk, wijzen wij radicaal van de
hand".
met de afdelingen van de Hollandse Maatschappij
van Landbouw, de L.T.B. en de C.B.T.B. in ons
eiland; Jrwam aan de orde de dag- en weeklonen
in den landbouw, er bleek uit dat hier een ware
anarchie heerst, zowel in ons eiland als in de
genabuurde streken, terwijl met het pogen van
de Kijksbemiddelaars om een uniforme loonrege
ling tot stand te brengen in verband met de richt
prijzen voor de landbouwproducten; kwam het
der vergadering gewenst voor daarover zijn mening
te mogen kenbaar maken; ten einde te voorkomen
dat door een loonnorm waarbij het telen van export
gewassen als uien, koepeen en zaden een te hoog
onkostencijfer zou opleveren, deze teelten dermate
zouden worden ingekrompen, dat daardoor een
werkloosheid het gevolg zou kunnen zijn:
dat in verband met het vorenstaande er wel geen
enkele streek in ons vaderland zoo gevoelig zal
zijn als Goeree en Overflakkee, hetwelk op een
oppervlakte van plm. 22.000 H.A. cultuurgrond
33 a 34.000 inwoners telt, dit tengevolge de speci
ale cultures;
dat het een algemeen belang is voor ons gehele
eiland dat deze teelten met worden ingekrompen,
doch indien enigszins mogelijk behoren te worden
uitgebreid, in verband met de grote kapitalen,
welke zijn vastgelegd, om de geteelde producten
door selectie e.d. op zo hoog peil te brengen, dat
Ze de vergelijking met elk buitenlands product
glansrijk kunnen doorstaa.i;
dat door het optreden van de D.U.W., welke de
lonen vaststeld op het maximaal toelaatbare, met
de minst mogelijke arbeidsprestatie dit voor de
bevolking in het algemeen funeste gevolgen heeft
en nog verder hebben zal; geeft ons aanleiding
om Uwe Excellentie eerbiedig te verzoeken een
uniforme loonregeling zo spoedig mogelijk tot
stand te brengen;
dat het onze stellige overtuiging is dat het semi
officiële lichamen als de Ngct. Heide Mij. e.d.,
in gecultiveerde streken als Goeree en Overflakkee,
met anders dan adviserend zouden mogen op
treden.
't Welk doende enz.
Het Bestuur voornoemd
De Secretaris, De Voorzitter,
(w.g.) A. W. KiJIJZER. (w.g.) G. J. BUTH.
Sommelsdijk, 18 October 1945.
LANDBOUW.
FLAKKEESE BOERENBOND
Aan Zijne Excellentie den Minister
van Finantien te 's-Gravenhage
Geeft met verschuldigden eerbied te kennen:
Het bestuur van den Flakkeese Boerenbond, op
11 October 1945 in bestuursvergadering bijeen,
SCHRIFTOVERDENKING.
WAAKZAAMHEID.
„Zoo waakt dan, want gij weet de
dag niet, noch het uur, waarin de Zoon
des menschen komen zal,"
Maüh. 25 13.
Wij hebben hier een gebod van Christus zelf,
en dus is het zaak, dat wij er volstrekt ernst mee
maken. Waakt, zoo zegt Hij. Wat is waken?
In 't verband van de tekst is er sprake van een
wachten, een uitzien naar Hem, die als de Bruide
gom der kerk wordt voorgesteld. Maar dat wach
ten is niet rustig neerzitten, maar een bewust,
wakker voorwaarts trekken, den Heere tegemoet,
de lendenen omgord, de lampen brandende.
Waken bestaat in een voortdurende zelfbeproe
ving; een telkens vernieuwde bekeering tot God;
in een ernstig vermijden van de zonde; een ernstig
wantrouwen van alle eigen kracht; een kinderlijk
afhangen van den H. Geest en een schuilen onder
de liefdevleugelen van Christus. Waken is met
oogen, gescherpt door Woord en Geest, oppassen
op hart en wandel, dat 't in de weg des Heeren
gaat.
Dit waken is thans dubbel noodig, want de ver
warring in de wereld is groot en allerlei remedies
tot genezing der geschonden wereld worden aan
geboden. Het is dubbel noodig, want wel weten
wij niet wanneer dit wereldbestand de eindstreep
bereikt door de komst van den Menschenzoon,
maar dat wij dat einde naderen is zeker. En al
beleven wij niet de wederkomst des Heeren op de
wolken, toch komt de Zoon des menschen tot
ieder in de ure van zijn dood, die wij ook met
weten. Hoe zal Hij u dan vinden? Wakende of
slapende? Bereid of niet? Zeer velen, ook hier op
ons Flakkee slapen, laten zich rustig voortwiegen
op de deining van 't dagelijksche leven, ondanks
dat er zoovele teekenen zijn, die wijzen op Zijn
komst. Wee den gerustenHoe hebben wij 't allen
dubbel noodig, dat ons telkens toegeroepen wordt:
Waakt! Waakt!
Laat ons in 't diepe besef van de ernst des
levens en in 't bewustzijn van onze geestelijke
slaperigheid telkens opnieuw bidden:„Houdtmijn
gemoed voor U bereid, Opdat het blij Uw komst
verbeidt."
Ons Bureau is vanaf 1 December des namiddags
na 3 uur voor het publiek gesloten.
Rijksdienst voor Landbouwherstel
Middelharnis.
SPINAZIEZAAD
Nederland is een der voornaamste spinaziezaad-
producenten. In normale tijden voorziet ons land
in het grootste deel van de wereldbehoefte. Dit
neemt niet weg, dat het voor de meeste landbou
wers in onze omgeving een onbekende teelt is.
Mede in verband met de ervaring, dat spinaziezaad
een goede opbrengst kan geven op gronden, die
met zout water geïnundeerd zijn geweest, volgt
een korte cultuurbeschrijving.
Bemesting: spinaziezaad is een gewas, dat vrij
grote hoeveelheden stikstof vraagt; men kan het
in dit opzicht vergelijken met aardappelen of
suikerbieten.
GrondbewerkingDaar spinaziezaad in het voor
jaar maar een oppervlakkige grondbewerking
vraagt, past het goed op onze droog gekomen
gronden.
Zaaizaad: Per ha. zaait men 10 a 12 kg. zaaizaad
bij een rijenafstand van 40 a 50 cm. In de rij wordt
later tijdens het wieden uitgedund op plm. 20 cm.
Zaaitijd: Spinaziezaad behoort tot de gewassen,
die vroeg gezaaid moeten worden. Maart is de
meest gewenste tijd.
Verpleging: Spinazie is een tweehuizige plant,
d.w.z. aan een deel der planten komen enkel bloe
men met meeldraden; een ander deel draagt alleen
bloemen met stampers. Deze laatste zijn de zaad
dragers. Verder komen er in een perceel spinazie
wel planten voor, waarvan de bloemen voorzien
zijn van meeldraden en stampers. De planten, die
enkel maar stuifmeel leveren, sterven na de bloei
spoedig af. Verschillende telers wieden deze plan
ten na de bloei af, maar er zijn er ook, die ze rustig
laten staan, want de verwelkte planten benemen
de zaaddragers practisch geen licht en ruimte.
Oogsten: Omstreeks 20 Juli is het zaad rijp. Men
kan het maaien met de zeis of pik. Bij scherp weer
heeft men dan kans op Z2adverlies. Ook werden
de planten wel in hun geheel opgetrokken. De
wortels moeten dan goed schoon geklopt worden,
omdat men anders te veel moeite heeft met het
schoonen van het zaad. Na het plukken of maaien
kan men het zaad aan hokken of op ruiters laten
narijpen of drogen.
Dorsen: Het dorsen heeft veelal direct van het
land plaats. Na schoonen blijkt nadrogen in vele
gevallen noodzakelijk.
Opbrengst: In natte zomers wordt weinig zaad
geoogst. Van behoorlijke perceelen in goede oogst
jaren kan men gemiddeld rekenen op 14 a 1800 kg.
en max. op 2500 kg. per ha.
Ziektebestrijding: Het verdient aanbeveling geen
spinaziezaad te telen op perceelen, waar bieten
aaltjes in voorkomen.
De Hoofdassistent le klasse,
P. LUIJENDIJK.
DIENST LANDBOUWHERSTEL
Aanvragen Graszaad.
Teneinde een overzicht te verkrijgen van de
behoelte aan graszaad in het a.s. voorjaar is het
noodzakelijk, dat de landbouwers zoo spoedig
mogelijk opgeven hoeveel H.A. grasland zij dn
voorjaar willen inzaaien.
Aangevraagd mag worden voor een oppervlakte
niet grooter dan de oppervlakte grasland vóór de
inundatie.
Opgave dient te geschieden aatvons Bureau vóór
15 December a.s. onder vermelding van naam en
adres, organisatienummer, oppervlakte, gemeente
waarin hét land is gelegen en sectie, letter en num
mer, welke nummers men eventueel op ons kantoor
op een kaart kan opzoeken.
Degenen, die reeds eerder hebben aangevraagd,
doch nog niets hebben ontvangen, dienen opnieuw
aan te vragen.
Vervoerskosten.
De vervoerskosten van de voorjaarsevacuatie '44
zijn voor wat betreft het vervoer van landbouw
producten en werktuigen, meest betaald.
Ook de rijders hopen we binnenkort te kunnen
betalen, evenals diegenen, die gedurende de laatste
weken hun formulier op ons kantoor hebben in
gevuld.
Zij, die het invullen der formulieren verzuimd
hebben, kunnen dit nog doen tot uiterlijk 15 Dcc.
a.s. Na dien datum wordt geen opgave meer aan
genomen.
Grondgebruikers, die zelf hun slooten hebben
uitgedaan en hiermede klaar zijn, gelieven dit met
het oog op eventueelc uitbetaling direct na het
gereedkomen schriftelijk aan ons Bureau op te
geven.
van 10-11 uur: B t/m Bik.
11-12 de Bilde t/m de Boed.
13-14 Boekei t/m Born.
14-15 Borstlap t/m de Bruin.
15-16 Bruinsel t/m Bijleveld.
16-17 letter C.
17-18 Dalstra t/m van Dis.
DINSDAG 11 December 1945:
van 9-10 uur: van den Doel t/m Driesprong.
10-11 Driece t/m van Dijk.
11-12 letter E.
13-14 letter F en G t/m Geluk.
14-15 van Gent t/m Groeneweg.
15-16 van Groningen t/m v. d. Gijze.
16-17 letter H t/m van den Hoek.
17-18 van Hoften t/m Huijsmans.
WOENSDAG 12 December 1945:
van 9-10 uur: letter J t/m Joppe.
10-11 Jordaan t/m Kern.
11-12 Kerp t/m Koens.
13-14 Koert t/m Kort.
14-15 de Korte t/m Krijger.
15-17 Krijgsman t/m Lieshout.
17-18 v. d. Linde t/m Lijdens.
DONDERDAG 13 December 1945:
van 9-10 uur: letter M t/m v. d. Meijde.
10-11 Meijer t/m v. d. Nieuwendijk.
11-12 van Nieuwenhuize t/m Nijgh.
13-14 letter O en P t/m Piek.
14-15 Pieterse t/m Rood.
15-16 Roodzant t/m v. d. Schenk.
16-17 de Schepper t/m Slui.
17-18 v. d. Sluijs t/m Spanjerberg.
VRIJDAG 14 December 1945:
van 9-10 uur: Spee t/m Sijpkes.
10-11 ietter T.
11-12 v. d. Valk t/m In 't Veld.
13-14 van de Ven t/m Verrijp.
14-15 Verseput t/m de Vries.
15-16 Vroegindeweij t/m Vijfhuize.
16-17 de Waal t/m Wildenboer Schut.
17-18 Willeboordse t/m van Zijl.
Middelharnis, 5 December 1945.
De Burgemeester,
J. VROEGINDEWEIJ L.B.
Het houden van ongeregistreerd vee.
Nu de taxatiemarkten van paarden en rundvee
zijn afgeschaft, hebben de veehouders wat meer
vrijheid van handelen gekregen. De verplichte
veelevering en de overnamemarkten voor slachtvee
zijn echter blijven bestaan om handhaving van het
huidige vleeschrantsoen te verzekeren.
Dit brengt met zich mee, dat registratie van
het vee voorloopig nog gehandhaafd zal moeten
worden.
Uit de controle op de naleving van deze voor
schriften blijkt, dat hieraan niet steeds de hand
gehouden wordt. Zoo werden bij een onderzoek,
ingesteld door controleurs van" den C.C.D. te
Voorburg, zes koeien aangetroffen, die met ge
registreerd waren.
Tegen een veehouder te Jutphaas werd proces
verbaal opgemaakt wegens ongeoorloofde afleve
ring van vijf koeien.
Voorts werd bij een controle op het clandestien
aanhouden van varkens in Zuid-Holland een groot
aantal overtredingen geconstateerd, waarbij 60
varkens in beslag werden genomen.
Controleurs van den C.C.D. hebben in de om
geving van Voorst nog een onderzoek ingesteld
naar door de Duitsche weermacht achtergelaten
paarden. Zeven paarden werden hierbij in beslag
genomen.
BEKENDMAKING.
De Burgemeester van Middelharnis maakt be
kend dat van Maandag 10 tot en met Vrijdag
14 December 1945 controle zal worden gehouden
van de distributicstamkaarten. Als contrölebewijs
worden de distributicstamkaarten gezegeld. Op
ongezegelde zullen geen bonkaarten meer worden
afgegeven.
De controle en zegeling gescheidt in alphabeti-
sche volgorde der geslachtsnamen.
De kaart van dc gehuwde vrouwen kunnen ter
contrólc worden aangeboden bij de overige leden
van het gezin.
Persoonsbewijzen, distributicstamkaarten en
overige indentitcitsbewijzen moeten worden
medegebracht.
In het uitrcikingslokaal van dc distributiekaar
ten in de Openbare Lagere School is gelegenheid
tot zegeling der stamkaarten op:
MAANDAG 10 December 1945, van 9-10 uur:
voor hen wier geslachtsnaam begint met A.
Acht eenheden kolen.
Tot eind Febr. nog 2 bonnen en voor de maan
den Mrt.-April eveneens 2 bonnen.
In zijn radiopraatje „Op de brug" heeft minister
Van Schaik mededelingen gedaan over onze kolen-
positie. In het artikel dat vorige week in ons blad
geplaatst stond, lazen wij dat de kolenpositie over
de gehele wereld niet zeer gunstig genoemd kan
worden. Onze regering heeft wel begrepen, dat
het zaak was de Limburgse mijnen weer zo spoedig
mogelijk op volle toeren te doen werken. De Ge
allieerden stelden de eis, dat Nederland zelf 26.000
ton steenkolen per dag moest produceren. Het
geen meer nodig was voor de opbouw van het
bedrijfsleven zou ingevoerd worden. Zij hebben
ons niet in de steek gelaten, veel is er reeds van
uit Duitsland en Amerika ingevoerd.
De productie der mijnen in Limburg tijdens
de bezetting bedroeg 45000 ton per dag. De
arbeiders werden dan echter door het beruchte
„jaag- en jachtsysteem" tot het uiterste ingespan
nen. In Juni van dit jaar was de gemiddelde dag
productie 14000 ton. Nu is eindelijk 26000 ton
per dag geproduceerd. De gemiddelde dagproduc
tie is echter nog niet zo hoog, daar op Maandag
en Zaterdag de werktijden korter zijn dan op
andere werkdagen.
Er is echter een groot te kort aan geschoolde
arbeiders. De vraag is menigmaal gesteld: „Waar
om brengt men geen krijgsgevangenen of werk
lozen uit Holland naar Limburg?" Indien dit zou
gebeuren, bracht dit grote schade. Voor het mijn
werkersvak is zeer grote bekwaamheid nodig, die
slechts door jarenlange ervaring verkregen wordt.
En alleen die arbeiders zullen aangenomen wor
den, waarvan verwacht kan worden dat zij de
goede geest in de Limburgse samenleving niet
zullen bederven.
De productie kan alleen verhoogd worden door
goede lichamelijke en geestelijke verzorging der
arbeiders en door betere werkmethoden, werk
tuigen en transportsysteem. De moderne tech
nische en psychologische wetenschap zullen de
taak der mijnwerkers verlichten en de productie
verhogen. Van groot belang is ook het tot stand
komen van dc mijn-industrieraad, het hoogste
college van de bedrijfsorganisatie, die in het z.g.
mijninstituut een wettelijke regeling heeft. Daar
mede is het mijnbedrijf als eerste in Nederland
tot een echt gemeenschapsbedrijf geworden.
Allen, die in het bedrijf werken, hebben nu
gemeenschappelijke verantwoording gekregen en
hebben tot taak, de kolenrijkdom zodanig te ont
ginnen, dat de Nederlandse volksgemeenschap
daarvan het grootste nut trekt.
SOMMELSDIJK. Burgerlijke Stand over
Nov. 1945. Geboorten: Eleonora Joyce Victoria,
d. v. J. J. A. Groencveld en P. M. C. Reusen;
Jacob, z. v. W. Meijer en A. Bonman; Jan, z. v.
L. Vis en K. M. Bijleveld; Marina Janna, d. v.
A. Pcekstok en S. A. Gideon.
Overlijden: Anna Catharine Jochcms, oud 8 ni.;
Jan Kranse, oud 93 jaren.
HERKINGEN. Burgerl. Stand. Getrouwd:
A. Keizer en J. L. v. d. Wende.
Overleden: Lccntjc van Putten, echtg. van A.
J. den Boer.