Christelijk-Nationaal Streekblad voor Goeree en Overflakkee st aagd od 1 L melsdijk B. v. d. STAD Petroleum Tuinzaden m. DE GROOT Advertentiën ZATERDAG 26 MEI 1945 Ie Jaargang - No. 4 Eenheid eisch! Kerkelijk Leven. Landbouw. LEVEN! WIJ kunwn V li ambiid;- HOUTEN EMMERS GROOT EN KLEIN. bil K. GROI N. WoJlJijll.SoiiimebJ k. ISSANT 1 Voor OUDDORP lij K. NIEROP. I Dorpsweg 57o, Ouddorp. onds half acht. an 14—35 jaar. r de Zending ndering, dient lijken bode. INGVLIET. mtnistrateur. jTumleraar S. Verbiest te Sommelsdijk i hoopt weer spoedig met zijn Club-, Privé- en Cursuslessen te zullen aanvangen. I TE KOOP of TE RUIL GEVRAAGD eenwiegje of kinderledikant met toebehooren A. SARELSE RING A 25. MIDDELHARN1S H.A. lad. door ons e moderne wij weer hte publiek n genieten re vleesch- leveren. n dan ing op O 0 w c*> H 70 H 1 05 0 2 3 EÖ SLAND ENO-DOCENT BLOK nde Goederen p, huur- en ver gen van eerste cessie-memories latenschappen n hypotheken; ig het indienen chtkamer, enz. De Dameskapsalon van Westdijk B 332, Middelharnis is van af heden weer iederen dag GEOPEND voor ONDULEEREN. KNIP PEN, WASSCHEN, WATER GOLVEN enz. Aan hetzelfde adres gevraagd een Kapster ol' Leerling-Kapster. ,,'t Gedenkteeken" Hoofdagentschap - Middelharnis A. BAART Borg. Boumanplein C 38. De) oorlog ten einde beteeken t ook voor ons hervatten onzer werkzaamheden, zeer vele orders, (ook voor Goeree en Over flakkee) staan voor uitvoering reeds ge reed en zullen, zoodra de gelegenheid zulks toelaat, naar de bestemming worden verzonden Waar de laatste maanden geen orders konden worden aangenomen, kunnen wij thans daar weer toe overgaan, ongetwij feld zal hiervan druk gebruik worden ge maakt. en adviseeren wij. zich zoo spoedig mogelijk met ons in verbinding testellen, of wij andermaal de gelegenheid verkrijgen tot volle tevredenheid Uw order uit te voeren De contröle op alle geplaatste monu menten zal ook zoo spoedig mogelijk door ons plaats hebben. Dankend voor het groote vertrouwen in de oorlogsjaren te hebben genoten, bevelen wij ons andermaal beleefd in Uw gunst aan, even een berichtje aan het Hoofdagentschap en wij komen, zonder eenige verplichting Uwerzijds, teneinde U van advies te dienen. Ongeveer 10.000 K.G. voederbieten te koop. D. v. DIS. Akkerzorg, Melissant. SPREEKUUR: j Ingenieur Prov. Waterstaat te Middelharnis eiken dag van 8.00—9.00 uur torentijd. kunnen we nog niet leveren, maar wel de voornaamste in prima kwaliteit. I 22 Beleefd aanbevelend, N. ZOON. VOORSTRAAT 29 - D1RKSLAND. I Voor een goede OPBOUV/ van Uw zaak of bedrijf is noodig een overzichte- lijke boekhouding. Daarom voor de INRICHTING en BIJHOUDING van Uw boeken naar Waterweg E 44, Middelharnis H. H. Landbouwers I Straks komt de lijd weer om te DRAINEEREN. Wij kunnen U weer zoo als voorheen alle soorten draineeren leveren. JAC. v. d. VELDE Hz. Gelein Cornelissestraat C 267, Middelharnis. Kamer te huur gevraagd in de omgeving van de Hiven van Middelharnis (te gebruiken a's kantoor). Aanbiedingen te richten aan: Het Bevrachtingskantoor „Goeree en Overflakkee" p/a M. 'T MANNETJE, P ulina v. Weellaan 221, Di ksland. Prijs per kwartaal f 1,50 Losse nummers 0,15 van 1 5 regels f 1,— Elke regel meer 0,25 Bij contract aanzienlijk korting. OPBOUW Dit blad verschijnt iederen ZATERDAG ADRES DER REDACTIE EN ADMINISTRATIE: Zandpad B 281, Middelharnis Nu ons vaderland is bevrijd van vijande lijke overheerschiug en dwingelandij, is ons van Godswege de roeping opgelegd tot de wederopbouw. Dat is een onoverzienbare taak. Immers, de vernielingen en verwoestingen zijn zóó algemeen en zóó ingrijpecd. dat de uiterste inspanning van alle krachten voor die wederopbouw noodig zal zijn. En een een drachtige samenwerking van heel ons volk in al zijn geledingen. Ookallerleiorganisaties en verbanden zullen, in het besef van die nationale saamhoorigheid, hun medewer king daaraan hebben te verleenen. Bereid heid tot samenwerking op elk gebied is nu meer dan ooit eisch. En dat ten bate van ons zwaar geteisterde, gemeenschappelijk vaderland. Maar het is wel duidelijk, dat die weder opbouw onmogelijk tot stand gebracht kan worden door vrije organisaties alleen. Een krachtige en omvangrijke werkzaamheid van de overheid zal daarbij noodzakelijk zijn. En vanzelfsprekend zullen dus de organen der volksvertegenwoordiging (le en 2e Kamer, Provinciale Staten en Gemeenteraden) daarbij zeer nauw betrokken worden. Im mers de overheid regeert in gedurig overleg met die volksvertegenwoordiging. Dat nu brengt ons op het terrein der politiek en der politieke organisaties of partijen. En aanstonds zien we hier het ontzaglijke belang van deze zaak. Want juist in dat veelomvattende werk der weder opbouw van ons ontwrichte en ontredderde volksleven, niet alleen stoffelijk en econo misch, maar ook zedelijk en geestelijk, zal het er sterk op aan komen, welke beginselen bij al dat overheidswerk invloed zullen oefenen en leiding zullen geven. Ons volk is een nationale eenheid. Bijzonder onder de vreemde dwingelandij hebben we dat zoo sterk gevoeld. Maar toch, dat neemt niet weg, dat er in dat eene volk verschillende geestelijke stroo mingen zijn, die elk uit een eigen levens- en wereldbeschouwing leven, en daardoor elk weer een eigen kijk hebben op de problemen en op de wegen tot oplossing daarvan. Werkelijke beginselen oefenen hun invloed op alles. Gelukkig behoeft dat een krachtig regeeringsbeleid en een vrucht bare samenwerking der volksvertegenwoor diging niet in de weg te staan. Een gefor ceerde „eenheid" zooals het Nationaal- Socialisme voorstond, verdoezelt de prin- cipieele verschillen, en doodt het volks leven, omdat het de werkelijkheid van het leven negeert. Die werkelijkheid is, dat in het ééne volk toch verschillende, princi- pieel-onderscheidene stroomingen leven. En in een goede volksvertegenwoordiging moet dat tot uiting komen. Als maar de bereidheid tot samenwerking tot heil van land en volk blijft. In ons volk nu, dat is onloochenbaar, staat aan de eene zijde een gelukkig nog groot deel, dat buigt voor het gezag van Gods Woord, en de zeggenschap van dat Woord ook erkent voor heel het staat kundige levenmaar aan de andere zijde wordt eveneens door een aanzienlijk deel dat gezag der Heilige Schrift niet aanvaard voor het regeeringsbeleid, doch neemt men alleen de menschelijke rede als richtsnoer. Door dit verschil ligt er dus een zekere scheidslijn tusschen wat genoemd werd de rechterzijde en de linkerzijde. We kunnen dit betreuren, maar het feit ligt er. En er is niet aan te ontkomen: dit tweeerlei beginsel zal ook in de volksvertegenwoordi ging, en dus in de partij-vorming moeten uitkomen. Die rechterzijde echter vertoont ook weer een diepgaand verschil tusschen de Protestantsche Christenen en de Roomsch- Katholieken. Hoe men ook over de moge lijkheid van nauwere samenwerking tus schen deze groepen moge denken, hierover zijn we het toch allen volkomen eens, dat van een samengaan van Protestantsche Christenen en R. K. in één partijverband geen sprake kan zijn. Daarvoor zijn de verschillen te groot. Maar als we nu verder op dat Prot.-Chr. volksdeel letten, zijn dan ook daar nog ver- dere splitsingen noodzakelijk of gewenscht? Op die vraag nu dringt zich met klemmende, ja dwingende ernst het antwoord op Neen, noch noodzakelijk, noch gewenscht. integen deel. Niet noodzakelijk. Maar denken, dan al die protestantsche Christenen eender, en hebben allen dezelfde kijk op alles Aller minst. Er is veel verschil van meening. Maar diepgaande, werkelijk scheiding- makende, principieele verschillen voor het staatkundig leven zijn daar niet. Allen wen- schen zich eerbiedig te buigen voor het gezag van Gods onfeilbaar Woord. In de hoofdlijnen zijn ze daarom één, tegen over de linkerzijde en tegenover de R. K. Aparte partijformaties binnen die Prot. Chr. kring kan dus niet noodzakelijk worden genoemd. Niet gewenscht. Maar als er dan toch op verschillende punten meeningsverschil len zijn. zou het dan, al is het niet beslist noodzakelijk, toch niet wenschelijk en ver standig kunnen zijn, om voor de verschil lende geestelijke en kerkelijke schakeeringen aparte partijvorming te bevorderen? Naar de vaste overtuiging van zeer velen, wier getal gedurig nog toeneemt, en ook naar onze stellige overtuiging, moet ook op deze vraag ontkennend worden geantwoord, En wel om verschillende redenen. Allereerstde Prot. Chr. partijen vorm den voor den oorlog samen ongeveer een vierde gedeelte der Nederlandsche kiezers blijkens de samenstelling der Tweede Kamer. Zulk een kwart kan een groote invloed oefenen, wanneer ze als eenheid optreden, en samen pal staan voor de door werking van hun beginsel. Ook de overheid zal met de stem van zulk een krachtigi groep zeer ernstig rekening hebben te hou den. Maar als dat vierde gedeelte zich weer zou gaan versnipperen over (alfabetisch genoemd) A. R., C. D. U,, C. H., C. N. A., H. G. S.. S. G. P. (excuseer als er nog ver geten zijn, maar het is zoo al erg genoeg), dan breekt dat de kracht van die hoofd beginselen, waarover we het eens zijn. Voorts, niet-beslist-noodzakelijke split sing bevordert zoo sterk de broederstrijd, doet de aandacht verslappen ten opzichte van groote geestelijke tegenstellingen, en is oorzaak dat bijzaken op de spits gedreven worden en men zich in eenzijdigheden vast werkt. Daarentegen, wanneer de verschil lende schakeeringen onder het Prot. Chr. volksdeel in één partijverband vereenigd, samenwerken, dan kunnen we van elkander leeren, en over en weer voor eenzijdigheden bewaard blijven. We houden elkander dan in evenwicht, want door het samenspreken kan ook de aandacht worden gericht op punten die anders in het gedrang konden komen. Ten derde noemen we nog: alle onnoo- dige splitsing van dat vierde deel is prac- tisch steun aan de partijen, die niet buigen voor Gods Woord. Om al die redenen (en we stipten nog maar enkele voorname punten aan) mogen we zeker zeggen, dat de vorming van aparte partijen binnen de Prot. Chr. kring, niet alleen niet-noodzakelijk, maar ook niet gewenscht is. Integendeel I De bevordering van het Koninkrijk Gods, de doorwerking van de schriftuurlijke beginselen onder ons volk en in het overheidsbeleid eischen van ons, dat we ons nauw aaneenscharen. We zullen in de komende tijden van wederopbouw elkander zoo buitengewoon hard noodig hebben. Want naar alles zich laat aanzien, wacht het positieve christendom een uiterst felle strijd. Een strijd niet maar op onder deden, maar over de grondslagen, de fun- damenteele zaken. Laat ons de teekenen der tijden verstaan. Laat ons de groote hoofdzaken, de beheer- schende lijnen in het oog houden. Het gaat om de eere Gods, het gaat om het waar- chtig heil van ons volk. We moeten naar de ééne Protestantsch- Christelijke Volkspartij. Naschrift. Op het hierboven besproken onderwerp hopen we in de komende tijd vanzelfsprekend nog wel eens terug te komen, Daarbij is het van belang dat met de hierover heerschende meeningen en opvattingen rekening kan worden gehou den. Brieven over deze zaak, hetzij met instemming, hetzij met critiek, te richten tot de Redactie. Terugblik en Vooruitzicht. Neem Uwen Heiligen Geest niet van mij. Psalm 51 13b. Pinksteren ligt weer achter ons, met z'n herdenking van de uitstorting van den Heiligen Geest. Dat is een gebeurtenis van niet mindere beteekenis, dan dat God hemel en aarde gemaakt heeft en dat het Woord vleesch geworden is en onder ons heeft gewoond. God schept een zondelooze wereld. De Zoon Gods komt in een verloren wereld, temidden van zondaren, maar in zondeloos vleesch. Maar God de Heilige Geest komt een tempel bouwen uit menschenharten, die zondig zijn en op aarde altijd nog zondig blijven. En nu blijft die Heilige Geest bij hen heel de lange levensgeschiedenis van de kerk op aarde, sedert Pinksteren nu reeds meer dan 19 eeuwen. Hij blijft Zijn werk voortzetten vaak heel stil en in het ver borgen, als een moeder, ondanks misken ning en ontrouw. Dank zij den Heiligen Geest is de kerk de eeuwen doorgegaan met haar eigen levensopenbaring in woord en wandel, in gebed en lied, in belijdenis en martelaar schap. Maar naast het licht is er ook de scha duw in het leven der kerk door haar eigen ontrouw, door het niet zuiver houden van j hetgeen zij van God geleend heeft en het zich laten verstrikken in allerlei verzoeking. Dat maakt des te grooter onze verwon- dering over de trouw van God den Hei ligen Geest en doet danken en juichen, dat ping van blik in den afgrond van het hart, en controle-organen worde hersteld. Als waartoe de Christelijke Kerk in haar be- er nog langen tijd sober en misschien lijdenis altijd weer is teruggekeerd. armelijk moet worden geleefd, eischt de En dan niet een juichkreet: Hallelujah, gerechtigheid, dat wij tezamen in solidari- God neemt Zijnen Heiligen Geest toch teit dit lot zullen dragenmisbruik van niet van mij. vertrouwenspositie ten eigen bate, bevoor- Maar het gebedNeem Uwen Heiligen rechting en weelde van enkele groepen Geest niet van mij; al is de achtergrond zijn tegenover den grooten nood van het van dit bidden toch het geloof, dat God geheel volstrekt onduldbaar, dat alles wat hij vraagt, doen wil en j In naam dezer gerechtigheid vraagt zij doen zal. I van heel het volk, van de Overheid, Dat herscheppen van zijn hart. werkgevers en bedrijfsleiders, dat de uit Dat vernieuwen in hem van een vasten j het buitenland terugkeerende arbeiders zoo geest. Dat alles wat het werk is van den Heiligen Geest in het onheilige mensen hart. Want dit bidden is een gebed des ge- loofs, dat ook weer uitzicht krijgt in de toekomst. Met blijdschap en dankzegging mag de Kerk het belijdenGod neemt den Hei ligen Geest, Dien Hij eenmaal heeft uit gestort, niet weer terug. Terugblikkende ziet de Kerk de won derlijke trouw van God den Heiligen Geest, die alleen haar grond vindt in de verzoening die in Christus Jezus is. Maar zij ziet ook haar eigen ontrouw en daarbij kent ieder Godvreezend hart zijn eigen bitterheid. En voorwaarts ziende mag onze dage- lijksche bede wel zijnNeem Uwen Hei ligen Geest niet van mij. Want die Geest geeft alleen wijsheid en zuiverheid, liefde en kracht in alle levensopenbaringen, ook daar waar het snijvlak ligt van het godsdienstige en het staatkundige leven. C. VAN DER WAL. De Algemeene Synode der Ned. Herv. Kerk heeft een boodschap gezonden aan Predikanten en Kerkeraden, met het ver- God den Heiligen Geest niet alleen zoe^ om deze Boodschap zo wijd schonk, maar ook nooit wegneemt en ook nooit wegnemen zal Maar dit brengt tegelijk met zich mede het besef, dat, ai is dit waar, de kerk in haar geheel en de christen persoonlijk, zich daarin niet altijd mag beroemen. Wanneer een mensch niet waakt en bidt maar zich aan de verzoeking bloot stelt, zich niet losrukt en vliedt, als die verzoeking tot hem komt en vat op hem krijgt, zich van stap tot stap al verder laat inwikkelen in het net, dan kan dat niet samengaan met een zich rustig blijven beroemen in de nabijheid van den Heili gen Geest. Psalm 51 is uit de levensgeschiedenis van David geboren, die wel niet de be deeling des Heiligen Geestes gekend heeft van de christelijke kerk, maar wel persoon lijk het leven des Geestes deelachtig was. Na zoovele eeuwen zien wij David in die periode van zijn leven nog als een doodzieke, In al die maanden van zijn zondig leven met Bathseba is er geen licht zijn oog, geen lied in zijn hart, geen veerkracht in zijn gang. Hij is geestelijk gesproken een wrak. En het ergste is daarbij de narcose, de verdooving. Hij heeft verontschuldigingen genoeg bij de hand. Doet immers niet dan wat andere Oostersche vorsten ook zouden doen en blijft onder dat alles een gods dienstig mensch met offerande, gebed en tempelgang. Maar God is getrouw. Hij zendt Nathan met de prediking, die dan eerst inslaat, als zij met een persoon lijk gij zijt die manwordt toegepast. Dan komt het ontwaken. Het met schrik constateeren van zijn toestand, zóó dat hij eerst niet durft spreken maar zwijgt, totdat ziel en lichaam er onder dreigen te bezwijken. Dan komt de belijdenis. Niet alleen van deze zonden, maar van effectief Wij onze rubriek in te ruimen. iogelijk te verbreiden. spoedig mogelijk in eigen omgeving zullen worden ingeschakeld in het normale pro ductieproces, opdat zij ervaren, dat het vaderland zijn arbeiders voor den weder opbouw „thuis" de plaats weet te geven, waar zij kunnen werken en leven. In naam dezer gerechtigheid vraagt zij krachtige maatregelen tegen alle oorlogs winst en vermogensaanwas tijdens en ten gevolge van den oorlogde nood der verarmde gemeenschap gaat voor boven het fortuin van enkelingen. In naam dezer gerechtigheid vraagt zij van heel het volk, in het bijzonder van werkgevers, kapitaalbezitters en arbeiders, dat zij niet zullen terugkeeren tot de schrijnende klassetegenstellingen en feilen klassenstrijd van het verleden, maar alle krachten zullen inspannen tot een rechts orde van den arbeid, waarin de arbeider als verantwoordelijk medewerker wordt erkend en zijn bestaanszekerheid is ge waarborgd. In naam dezer gerechtigheid vraagt de Kerk van heel het volk, van den hoogst- geplaatste tot den eenvoudigste, van allen die verantwoordeiijkheid dragen in eenigen tak van het economische, sociale en poli tieke leven, dat in hechte eendracht en onbaatzuchtigen gemeenschapszin niets worde nagelaten om den vloek en de schande der werkloosheid te voorkomen. Voor Overheid en volk, voor alle so ciale groepen werkgevers en arbeiders, stedelingen en plattelanders, hoofd- en handarbeiders geldt dat alle persoon- boodschap te richten Ons volk heeft de vurig begeerde vrij heid eindelijk ontvangen; het heeft God, den Heer der geschiedenis, daarvoor op recht gedankt. Het kan daarbij niet ver geten, dat de bevrijding duur werd be taald, o.a. met het lijden van talloozen, die hun leven offerden tn vast vertrou wen op de herrijzenis van het vaderland. Wij beseffen, zeker wanneer wij Gods heiligen Naam hebben geprezen en ge dankt, hoe groote verantwoordelijkheid de herkregen vrijheid ons oplegt. Voor ons volk in al zijn lagen staat thans de groote taak: te toonen, dat wij de duur betaalde vrijheid waard zijn, dat leed en strijd ons hebben gelouterd en gestaald. De Christelijke Kerk, haar deel der verantwoordelijkheid dragende, zal daarbij steeds wijzen op Jezus Christus, den waar- achtigen bevrijder der wereld en op Zijn reddende Boodschap. Het is op grond daarvan, dat zij thans tot heel het Neder landsche volk zegt: bouw Uw sociale leven op den grondslag der christelijke gerechtigheid en der onderlinge verant woordelijkheid. De Kerk weet, dat alles wat daarvoor te zeggen valt, niet in één boodschap kan worden samengevat; daar voor zullen andere wegen gevonden moe ten worden. Toch wil zij reeds nu, zoo duidelijk en concreet mogelijk, uitspreken, dat het Evangelie in dit uur van ons volks bestaan in het bijzonder tot radicale ver andering dringt. In naam der gerechtigheid vraagt zij van het volk, van de Overheid en haar ambtenaren, dat de zwarte handel radi caal een einde hebbe, dat corruptie worde heel zijn zondigen aard, met een verdie-'gebannen en het vertrouwen in gezags lij ke- en groepsbaatzucht onvoorwaarde- goed te doen hiervoor in wjjjce VOor het welzijn van het ge- Kerkelijk Leven een plaats heel. Vooral in de maanden van honger snood is de tegenstelling tusschen stad en Oproep tot het Nederlandsche volk. j platteland niet alleen verscherpt, maar ook op betreurenswaardige wijze vertroebeld; De Algemeene Synode der Ned. Herv. nu het uur is aangebroken van den ons Kerk acht zich geroepen en verplicht tot allen opeischenden arbeid aan het herstel het Nederlandsche volk de volgende j Van wat geschonden en verwoest werd, behoort wantrouwen, afgunst en wrok te worden uitgeroeid, heeft elke sociale groep en ieder persoonlijk eenvoudig te dienen, opdat ons volk naar vernieuwd bestek herrijze. De Kerk, die in opdracht van haar Heer, dienend staat te midden van het volk, voelt den nood der huidige samen leving smartelijk en diep en legt hem aan het geweten van ieder Nederlander. In dezen nood getuigt zij van de profetische, apostolische liefde en verantwoordelijk heid, die Jezus Christus in de wereld ont stoken heeft en ontsteekt. Zijn Geest leide ons volk voort op den weg tot waar achtige vernieuwing in gerechtigheid en vrede Namens den Urgentie-Raad van de Alg. Synode der Ned. Herv. Kerk: L. BOER, vice-president. K. H. E. GRAVEMEIJER. secretaris. Dc „Zoete" polders in het inundatiegebiecL Nu onderzoek op zoutgehalte van het afloopende inundatiewater in de „zoete" polders van het inundatiegebied zéér be vredigende resultaten heeft opgeleverd, wordt de mogelijkheid om nog dit seizoen een gewas in deze polders te telen, slechts beperkt door den tijd van het jaar, waarin wij inmiddels verkeeren. Met name betreft het hier de Krammer-, Kruis-, Lodewijk-, Anna Wilhelmina-,

Krantenbank Zeeland

Opbouw | 1945 | | pagina 1